I know 😁, maar ik kan geen ander IP invoeren…Wat je ook invult, dit wordt direct weer overschreven door je huidige ip 😢. Verschillende browsers/devices maakt geen verschil. Ook geen verschil tussen utp en WiFi verbinding. Maar eens een ticket inschieten.bouwew schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:25:
@Ne0fr0g Ja dat kan, via de webbrowser of via de App.
Instellingen --> Systeem --> Netwerk --> DCHP uit
Net de Koen-6 ontvangen, blijkt dat je de stel motoren nog zelf moet aansluiten op de stekker. Iemand een idee wat voor type schroef gebruikt is voor de stekker? Torx 9?
[ Voor 4% gewijzigd door Ne0fr0g op 25-02-2022 22:50 ]
Na 4 maanden is eindelijk mijn Plugwise set aangekomen.
Nu heb ik een probleem (eentje dat ik eigenlijk al wel had verwacht) en dat is dat het zigbee signaal natuurlijk niet van de kelder tot het eerste verdiep geraakt. Op het eerste zou ik 2 tom's willen aansturen en in de kelder heb ik de Adam HA en een Aqara plug (Adam Opentherm en Aqara stuurt een relais die de aan/uit schakeld van de boiler).
Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om een zigbee repeater op het gelijkvloers te steken die het signaal versterkt. Heeft er iemand ervaring met repeaters die werken met Plugwise.
Ik heb snel even getest met een cc2531 stickje met router firmware er op maar die wordt natuurlijk niet herkent door de Adam
Nu heb ik een probleem (eentje dat ik eigenlijk al wel had verwacht) en dat is dat het zigbee signaal natuurlijk niet van de kelder tot het eerste verdiep geraakt. Op het eerste zou ik 2 tom's willen aansturen en in de kelder heb ik de Adam HA en een Aqara plug (Adam Opentherm en Aqara stuurt een relais die de aan/uit schakeld van de boiler).
Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om een zigbee repeater op het gelijkvloers te steken die het signaal versterkt. Heeft er iemand ervaring met repeaters die werken met Plugwise.
Ik heb snel even getest met een cc2531 stickje met router firmware er op maar die wordt natuurlijk niet herkent door de Adam
Geen ervaring mee, maar er zijn goedkopere plugs die ook met Plugwise werken. Ik meen Aqara, maar Google ff.
UPDATE: https://www.plugwise.com/product/aqara-plug/
Is iets goedkoper dan de standaard plug. Op Tweakers forum loopt er ook een topic over.
Alternatieven voor Plugwise Plug
UPDATE: https://www.plugwise.com/product/aqara-plug/
Is iets goedkoper dan de standaard plug. Op Tweakers forum loopt er ook een topic over.
Alternatieven voor Plugwise Plug
[ Voor 51% gewijzigd door Eternity_rules op 02-03-2022 14:37 ]
Let op dat de Adam app het snel opgeeft maar de Adam zelf in de achtergrond nog wat langer probeert. Dat is ook het geval bij de pluggen van IKEA. Die lijken te mislukken, maar als je de boel gewoon laat zitten, verschijnen deze na enkele uren toch in de app.sompie1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:22:
Heb de usb-stick dichter gebracht om te koppelen en lijkt nu wel te werken! Ik heb er zo een aantal liggen dus die kunnen perfect dienen als router en zijn zeer goedkoop te vinden op AliExpress!
Nu nog een omzet stuk vinden voor tussen de Tom en mijn radiator (kraan aansluiting van giacomini)
Nu nog een omzet stuk vinden voor tussen de Tom en mijn radiator (kraan aansluiting van giacomini)
[ Voor 20% gewijzigd door sompie1 op 02-03-2022 14:53 ]
Nog een vraagje:
Ik zie op core/modules dat er updates beschikbaar zijn voor mijn Tom's deze staan namelijk momenteel op versie van: 2019-03-27T01:00:00+01:00 en ik zie op de core/modules pagina volgende:
maar ik vindt nergens een manier om deze te updaten. Weet er iemand hoe ik dit moet doen?
Edit:
nog een 2de vraag:
Ik zie geen aanvoer/retour temp in mijn grafieken:
/f/image/ruoplyH5yD2tgpTSJcdII6Vw.png?f=fotoalbum_large)
Ligt dit aan mijn cv-ketel of aan iets anders (mijn ketel is een acv kompakt hre eco 30/36)
Ik zie op core/modules dat er updates beschikbaar zijn voor mijn Tom's deze staan namelijk momenteel op versie van: 2019-03-27T01:00:00+01:00 en ik zie op de core/modules pagina volgende:
code:
1
2
3
4
| <upgrade> <firmware_version>2020-11-04T01:00:00+01:00</firmware_version> <state>available</state> </upgrade> |
maar ik vindt nergens een manier om deze te updaten. Weet er iemand hoe ik dit moet doen?
Edit:
nog een 2de vraag:
Ik zie geen aanvoer/retour temp in mijn grafieken:
/f/image/ruoplyH5yD2tgpTSJcdII6Vw.png?f=fotoalbum_large)
Ligt dit aan mijn cv-ketel of aan iets anders (mijn ketel is een acv kompakt hre eco 30/36)
[ Voor 37% gewijzigd door sompie1 op 02-03-2022 21:01 ]
sompie1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:53:
Heb de usb-stick dichter gebracht om te koppelen en lijkt nu wel te werken! Ik heb er zo een aantal liggen dus die kunnen perfect dienen als router en zijn zeer goedkoop te vinden op AliExpress!

Had de koppeling juist zelf ook gevonden merci!
Dat zou automatisch moeten gebeuren.sompie1 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:45:
Nog een vraagje:
http://<ip-adres adam>/core/modulesEternity_rules schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:02:
Waar vind je core/modules?
Lijkt er op dat ik deze week een software update heb ontvangen voor mijn adam. Ik zit nu op versie 3.6.7. Geen idee wat er veranderd is maar merk wel dat de XML's van de API een beetje zijn gewijzigd
Hier beide Adam's op v3.2.8 en "up to date".sompie1 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:43:
Lijkt er op dat ik deze week een software update heb ontvangen voor mijn adam. Ik zit nu op versie 3.6.7. Geen idee wat er veranderd is maar merk wel dat de XML's van de API een beetje zijn gewijzigd
Hier ook al een tijdje op v3.6.7. Was de beta-versie maar die wordt nu gefaseerd uitgerold als release, vermoed ik.
De release notes die ik heb doorgestuurd gekregen van plugwise:
Nieuwe Adam 3.6.x release:
Bug fixes en security verbeteringen
Scene voor alle zones in 1x instellen
Vakantiemodus
Verwarming pauzeren
Maximale keteltemperatuur voor OpenTherm ketels kan nu altijd ingesteld worden, ook al ondersteunt de ketel dit niet. De regeling zelf zal niet hoger vragen dan de ingestelde maximale keteltemperatuur.
OpenTherm thermostaat kan verwijderd worden
Loria dual circuit ondersteuning
Plug update
Na stroomuitval blijft Plug uitstaan
Plug multicasting
Nieuwe apparaattypes: koelcontact, elektrische verwarming
Plug voor verwarming kan niet meer vergrendeld worden
Verbeterde zigbee update stabiliteit
Verbeterde Tom temperatuur correctie
Tom’s worden 1 voor 1 open of dicht gezet
Circulatiepomp wacht langer op Koen voordat die aangaat
Plugwise zone-regeling staat nu standaard aan
Regeling zet warmtepompen aan met een nog lagere gewenste aanvoertemperatuur
Zone verwarmingsfout status toegevoegd
Nieuwe Adam 3.6.x release:
Bug fixes en security verbeteringen
Scene voor alle zones in 1x instellen
Vakantiemodus
Verwarming pauzeren
Maximale keteltemperatuur voor OpenTherm ketels kan nu altijd ingesteld worden, ook al ondersteunt de ketel dit niet. De regeling zelf zal niet hoger vragen dan de ingestelde maximale keteltemperatuur.
OpenTherm thermostaat kan verwijderd worden
Loria dual circuit ondersteuning
Plug update
Na stroomuitval blijft Plug uitstaan
Plug multicasting
Nieuwe apparaattypes: koelcontact, elektrische verwarming
Plug voor verwarming kan niet meer vergrendeld worden
Verbeterde zigbee update stabiliteit
Verbeterde Tom temperatuur correctie
Tom’s worden 1 voor 1 open of dicht gezet
Circulatiepomp wacht langer op Koen voordat die aangaat
Plugwise zone-regeling staat nu standaard aan
Regeling zet warmtepompen aan met een nog lagere gewenste aanvoertemperatuur
Zone verwarmingsfout status toegevoegd
Sinds kort heb ik een Adam HA. Deze heb ik een korte periode (ongeveer een week) gebruikt in combinatie met onze oude ketel, een Vaillant hrSolide. Nu is er een nieuwe ketel geïnstalleerd, een Nefit Trendline (communicatie met de Adam loopt nu dus via de EMS-Opentherm converter). Sindsdien zie ik modulatiegedrag dat sterk verschilt van de oude situatie. Zie ook onderstaande screenshots.
/f/image/seemAQ1S3OeBDFCkyj0JdB4v.png?f=fotoalbum_large)
Links: oude ketel. Rechts: nieuwe ketel. De oude ketel stookt een langere tijd continu, maar de nieuwe ketel stookt telkens heel kort (de pieken in het modulatieniveau). Als gevolg daarvan gaat de watertemperatuur behoorlijk op en neer.
/f/image/eLOt92lOgm6FwPPG32Q77wmi.png?f=fotoalbum_large)
Links: nieuwe ketel met Plugwise regeling. Rechts: nieuwe ketel zonder Plugwise regeling. In het rechterdeel is niet zoveel te zien (de activiteit in dat deel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door douchen e.d.), dus hieronder heb ik nog een screenshot toegevoegd van de regeling door de thermostaat. Ik veronderstel dat het uitschakelen van de Plugwise regeling ervoor zorgt dat de ketel wordt aangestuurd door de thermostaat; is die veronderstelling juist? Als dit het geval is, ligt het probleem mogelijk niet bij de Adam, omdat de ketel zonder Plugwise regeling hetzelfde gedrag vertoont.
/f/image/JgdqUhsC1ZQNpy1eAPjXQHBL.png?f=fotoalbum_large)
Hierboven dus nog een screenshot van de situatie zonder Plugwise regeling.
Ik heb dit topic doorgelezen en diverse keren vergelijkbaar gedrag gezien. Op basis van wat ik op dit forum lees, is me duidelijk geworden dat het hier om pendelen gaat (correct me if I'm wrong), maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat dit gedrag veroorzaakt. Ligt de oorzaak bij de aansturing van de Adam, of vraagt de Adam alleen om een bepaalde watertemperatuur en geven deze grafieken aan hoe de ketel de gevraagde temperatuur probeert te bereiken (wat dus impliceert dat het probleem bij de ketel en de rest van het verwarmingscircuit ligt)?
/f/image/seemAQ1S3OeBDFCkyj0JdB4v.png?f=fotoalbum_large)
Links: oude ketel. Rechts: nieuwe ketel. De oude ketel stookt een langere tijd continu, maar de nieuwe ketel stookt telkens heel kort (de pieken in het modulatieniveau). Als gevolg daarvan gaat de watertemperatuur behoorlijk op en neer.
/f/image/eLOt92lOgm6FwPPG32Q77wmi.png?f=fotoalbum_large)
Links: nieuwe ketel met Plugwise regeling. Rechts: nieuwe ketel zonder Plugwise regeling. In het rechterdeel is niet zoveel te zien (de activiteit in dat deel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door douchen e.d.), dus hieronder heb ik nog een screenshot toegevoegd van de regeling door de thermostaat. Ik veronderstel dat het uitschakelen van de Plugwise regeling ervoor zorgt dat de ketel wordt aangestuurd door de thermostaat; is die veronderstelling juist? Als dit het geval is, ligt het probleem mogelijk niet bij de Adam, omdat de ketel zonder Plugwise regeling hetzelfde gedrag vertoont.
/f/image/JgdqUhsC1ZQNpy1eAPjXQHBL.png?f=fotoalbum_large)
Hierboven dus nog een screenshot van de situatie zonder Plugwise regeling.
Ik heb dit topic doorgelezen en diverse keren vergelijkbaar gedrag gezien. Op basis van wat ik op dit forum lees, is me duidelijk geworden dat het hier om pendelen gaat (correct me if I'm wrong), maar het is me nog niet helemaal duidelijk wat dit gedrag veroorzaakt. Ligt de oorzaak bij de aansturing van de Adam, of vraagt de Adam alleen om een bepaalde watertemperatuur en geven deze grafieken aan hoe de ketel de gevraagde temperatuur probeert te bereiken (wat dus impliceert dat het probleem bij de ketel en de rest van het verwarmingscircuit ligt)?
Ik ga het avontuur aan met een wat oudere daalderop combi fort icm vloerverwarming en een robot solid composiet verdeler.
Eerste hindernis, de Koen passen niet. Blijken kogelkrane ipv thermostaat achtig kranen op de retour zijde te zitten. Nu aan het uitzoeken of deze vervangbaar zijn.
Btw was de plugwise helpdesk die dit zo snel zag en sowieso bliksem snel reageerde.
Edit. Lijkt mee te vallen. De kogelkranen zijn de algehele afsluitkranen. Lijkt er ook op dat de regelventielen die Robot gebruikt exact dezelfde zijn als waar de Koen uit bestaat.
Eerste hindernis, de Koen passen niet. Blijken kogelkrane ipv thermostaat achtig kranen op de retour zijde te zitten. Nu aan het uitzoeken of deze vervangbaar zijn.
Btw was de plugwise helpdesk die dit zo snel zag en sowieso bliksem snel reageerde.
Edit. Lijkt mee te vallen. De kogelkranen zijn de algehele afsluitkranen. Lijkt er ook op dat de regelventielen die Robot gebruikt exact dezelfde zijn als waar de Koen uit bestaat.
[ Voor 31% gewijzigd door edwin2021 op 17-03-2022 18:23 ]
Aan Keraton: begin het vermogen van je nieuwe ketel terug te schroeven. Dit kan helaas alleen bij de ketelinstellingen zelf. Het ketelvermogen moet aangepast aan het huis en de buitentemperatuur. Nu het warmer wordt kan dat vermoedelijk op 25% van het vermogen ingesteld. Als het vriest is 50% mogelijk al voldoende.
Het vermogen van de combiketels is vaak op de warmwatervraag/eis gekozen en te groot voor deze regeling die stuurt op de watertemperatuur.
Het zou mooi zijn als deze belangrijke parameter (max vermogen) via Plugwise zou kunnen ingesteld via het OT-protocol: handmatig of zelfs via een eenvoudig algoritme. Niet alle ketels communiceren of laten de maximale vermogen regelen via OT.
Het vermogen van de combiketels is vaak op de warmwatervraag/eis gekozen en te groot voor deze regeling die stuurt op de watertemperatuur.
Het zou mooi zijn als deze belangrijke parameter (max vermogen) via Plugwise zou kunnen ingesteld via het OT-protocol: handmatig of zelfs via een eenvoudig algoritme. Niet alle ketels communiceren of laten de maximale vermogen regelen via OT.
Bedankt, hier ga ik mee aan de slag! Het is inderdaad jammer dat dit handmatig moet worden aangepast, maar dat is gelukkig maar een klein ongemak.djveld schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:22:
[...] Het ketelvermogen moet aangepast aan het huis en de buitentemperatuur. Nu het warmer wordt kan dat vermoedelijk op 25% van het vermogen ingesteld. Als het vriest is 50% mogelijk al voldoende. [...]
Is dit gelukt?edwin2021 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:22:
Ik ga het avontuur aan met een wat oudere daalderop combi fort icm vloerverwarming en een robot solid composiet verdeler.
Hi all,
Ik heb een vraag met betrekking tot vloerverwarming. Nu heb ik een Adam HA, met opentherm thermostaat en meerdere Toms die in de woonkamer één zone zijn. Dit wordt vloerverwarming en de Toms gaan naar andere kamers. Alle radiatoren in de woonkamer gaan verdwijnen.
Ik las hier meerdere keren dat voor vloerverwarming een plug (Aqara bijvoorbeeld) genoeg is voor de vloerverwarming. Wat ik mij niet besefte is dat als de pomp uit staat de CV gewoon een open leiding heeft naar de vloerverwarming. Ik dacht dat de pomp deze ook dichthield. Echter @Eternity_rules heeft mij aan het twijfelen gebracht.
De thermostaatkraan die standaard bij de verdeler komt wil je niet vervangen voor een Tom, omdat die garandeert dat er nooit te warm water door je vloerverwarming komt. Dit zou betekenen dat je dus nog een extra thermostaatkraan op de aanvoer van de vloerverwarming zou moeten hebben.
Aan de andere kant, als ik bijvoorbeeld alleen thuiswerk, dan pendelt de CV gigantisch, omdat er dan maar 1 radiator in een kantoor aanstaat. Heel erg verkeerd zou het dus niet zijn als de CV iets meer warmte kwijt zou kunnen.
Mijn vraag is: hebben jullie wel of geen Tom bij vloerverwarming in 1 zone? En zo ja, waarom welke keuze?
Ik heb een vraag met betrekking tot vloerverwarming. Nu heb ik een Adam HA, met opentherm thermostaat en meerdere Toms die in de woonkamer één zone zijn. Dit wordt vloerverwarming en de Toms gaan naar andere kamers. Alle radiatoren in de woonkamer gaan verdwijnen.
Ik las hier meerdere keren dat voor vloerverwarming een plug (Aqara bijvoorbeeld) genoeg is voor de vloerverwarming. Wat ik mij niet besefte is dat als de pomp uit staat de CV gewoon een open leiding heeft naar de vloerverwarming. Ik dacht dat de pomp deze ook dichthield. Echter @Eternity_rules heeft mij aan het twijfelen gebracht.
De thermostaatkraan die standaard bij de verdeler komt wil je niet vervangen voor een Tom, omdat die garandeert dat er nooit te warm water door je vloerverwarming komt. Dit zou betekenen dat je dus nog een extra thermostaatkraan op de aanvoer van de vloerverwarming zou moeten hebben.
Aan de andere kant, als ik bijvoorbeeld alleen thuiswerk, dan pendelt de CV gigantisch, omdat er dan maar 1 radiator in een kantoor aanstaat. Heel erg verkeerd zou het dus niet zijn als de CV iets meer warmte kwijt zou kunnen.
Mijn vraag is: hebben jullie wel of geen Tom bij vloerverwarming in 1 zone? En zo ja, waarom welke keuze?
Zelf heb ik een PLUG die de pomp schakelt. Als deze uit staat - omdat de woonkamer geen warmte vraagt maar andere zones wel - dan staat de pomp dus uit en circuleert er geen water door de vloer. Ik merkte dat door deze setup de pomp zelf nog wel warm werd, maar er gaat dus geen heet water door naar de vloer.
Omdat ik dat nog verder wilde dichtzetten, heb ik de thermostaatkraan die op de pomp zit (en inderdaad voorkomt dat er te heet water naar de vloer gaat) wel vervangen door een TOM. Als de woonkamer nu geen warmte vraagt gaat de pomp dus uit (PLUG) en de toevoer naar de pomp gaat dicht (TOM). De CV temperatuur heb ik op 40 graden staan. Ik ben er dus niet bang voor dat er te heet water de vloer in gaat. De aanvoer is maximaal 40 graden, maar wordt gemengd met afgekoeld water van de vloer. Erin is circa 35 graden door het mengen van de pomp.
Omdat ik dat nog verder wilde dichtzetten, heb ik de thermostaatkraan die op de pomp zit (en inderdaad voorkomt dat er te heet water naar de vloer gaat) wel vervangen door een TOM. Als de woonkamer nu geen warmte vraagt gaat de pomp dus uit (PLUG) en de toevoer naar de pomp gaat dicht (TOM). De CV temperatuur heb ik op 40 graden staan. Ik ben er dus niet bang voor dat er te heet water de vloer in gaat. De aanvoer is maximaal 40 graden, maar wordt gemengd met afgekoeld water van de vloer. Erin is circa 35 graden door het mengen van de pomp.
[ Voor 0% gewijzigd door Eternity_rules op 08-05-2022 16:14 . Reden: typo's ]
Interessant, dank! Betekent dit dus eigenlijk dat alleen het stukje in de vloerverdeler niet warm wordt door de extra TOM? Zo ja, dan zie ik weinig meerwaarde. Ik dacht even dat als de pomp uit stond het warme water alsnog de vloer in kon gaan, zo ver als dat de interne pomp van de CV aankan, maar dat is dus niet het geval?Eternity_rules schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:13:
Zelf heb ik een PLUG die de pomp schakelt. Als deze uit staat - omdat de woonkamer geen warmte vraagt maar andere zones wel - dan staat de pomp dus uit en circuleert er geen water door de vloer. Ik merkte dat door deze setup de pomp zelf nog wel warm werd, maar er gaat dus geen heet water door naar de vloer.
Ja, het is wat overdadig om daar een TOM voor in te zetten, maar ik had er eentje over. Zo weet ik zeker dat het echt dicht zit (door de TOM) en stil staat (door de PLUG).
Ik denk (weet het niet zeker) dat er zonder TOM en dus met een gewone thermostaat kraan, wel wat water doorstoomt, maar dat dit miniem is.
Ik denk (weet het niet zeker) dat er zonder TOM en dus met een gewone thermostaat kraan, wel wat water doorstoomt, maar dat dit miniem is.
Zijn er hier mensen die het hele verwarmingschema in home assistant hebben staan? Ik dacht met de nieuwe vakantie modus dat het hele schema een week bijvoorbeeld niet gevolgd zou worden. De temperaturen staan echter even een paar uur op 15 graden maar dan met het volgende schema moment in plugwise web weer gewoon op 20 graden. Nu dacht ik alles gewoon in home assistant te zetten maar vraag me dan of of preheating bijvoorbeeld werkt. De plugwise weet dan natuurlijk niet wanneer het volgende schakelmoment komt.
@tomdh76 bedankt dat je dit topic opbrengt.
Ik heb even bij Plugwise gekeken, https://www.plugwise.com/blog/op-vakantie-met-plugwise/, het kan zijn dat de HA Plugwise Integraties (custom_component en core_component) hier niet goed mee omgaan.
Ik kom hier binnenkort op terug.
Heb jij een Anna of een Adam?
Ik heb even bij Plugwise gekeken, https://www.plugwise.com/blog/op-vakantie-met-plugwise/, het kan zijn dat de HA Plugwise Integraties (custom_component en core_component) hier niet goed mee omgaan.
Ik heb ze allebei. Ik zit nu te zoeken met een vakantie boolean die ik dan aan zet waarbij je dan climate set hvac naar heat zet en climate set preset naar vakantie. Dat lijkt hem uit de "normale schedule"te halen. Maar hem dan weer terugzetten lukt niet goed.bouwew schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:57:
@tomdh76 bedankt dat je dit topic opbrengt.
Ok dat is duidelijk. Maar zorg er dan voor dat je de Anna integratie niet toevoegt, voeg alleen de Adam integratie toe.
En maak een vakantieschema aan als aangegeven voor de Adam. Wanneer je dit vakantieschema actief maakt voor alle zones, dan zou dat moeten werken.
En maak een vakantieschema aan als aangegeven voor de Adam. Wanneer je dit vakantieschema actief maakt voor alle zones, dan zou dat moeten werken.
Ja dank voor de link van plugwise die had ik nog niet gezien. Ik ga daarmee aan de slag!bouwew schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:07:
Ok dat is duidelijk. Maar zorg er dan voor dat je de Anna integratie niet toevoegt, voeg alleen de Adam integratie toe.
Hoe deed jij het dan eerder, wat dus niet werkte?
Zette je de preset op vakantie via de Anna integratie?
Of probeerde je de preset op vakantie te zetten via de Adam integratie?
Indien dit laatste, ja, dat werkt niet. Op de Adam is een preset actief totdat de volgende schema-verandering plaatsvindt. Wanneer je eerst het actieve schema had uitgezet, en dan de preset aangezet, dan had het ook kunnen werken, voor 1 zone.
Zette je de preset op vakantie via de Anna integratie?
Of probeerde je de preset op vakantie te zetten via de Adam integratie?
Indien dit laatste, ja, dat werkt niet. Op de Adam is een preset actief totdat de volgende schema-verandering plaatsvindt. Wanneer je eerst het actieve schema had uitgezet, en dan de preset aangezet, dan had het ook kunnen werken, voor 1 zone.
[ Voor 107% gewijzigd door bouwew op 08-05-2022 20:30 ]
Ik gebruikte
action:
- service: climate.set_preset_mode
data:
preset_mode: vacation
Ik ga nu maar aan de slag met vakantie schedules...
action:
- service: climate.set_preset_mode
data:
preset_mode: vacation
Ik ga nu maar aan de slag met vakantie schedules...
Ok duidelijk. Ja, dat zou alleen moeten werken in geval van een losse Anna.
En niet voor een Adam, weten we nu
En niet voor een Adam, weten we nu
Wat wel werkt voor een Adam: voor elke zone - het actieve schema uitzetten en dan de gewenste preset aanzetten. Zo werkt mijn "even-een-paar-dagen-weg" automation die ik al enkele jaren gebruik 
En bij het thuiskomen de schema's weer heractiveren via de "we-zijn-weer-thuis automation.
En bij het thuiskomen de schema's weer heractiveren via de "we-zijn-weer-thuis automation.
[ Voor 19% gewijzigd door bouwew op 08-05-2022 20:41 ]
De "vakantieschedule" lijkt te werken met de Adam. Ik toggle nu tussen vakantieschedule and de gewone schedules. Wel zie ik af en toe ineens dat er helemaal geen schedule staat bij de verschillende thermostaten.. terwijl wel de ingestelde temperatuur klopt. Maar misschien is dat omdat de api overbelast raakt van het testen tussen vakantie on en off...
Dat komt meer door de HA frontend, en door een redelijk recente aanpassing in de Plugwise integraties (gebruik van de HA DataUpdateCoordinator), dat een aanpassing in de climate-card soms/vaak niet direct zichtbaar wordt maar pas na de volgende data-ophaal-actie in de achtergrond.tomdh76 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:55:
Wel zie ik af en toe ineens dat er helemaal geen schedule staat bij de verschillende thermostaten.. terwijl wel de ingestelde temperatuur klopt. Maar misschien is dat omdat de api overbelast raakt van het testen tussen vakantie on en off...
In plugwise-beta v0.23.0 zou dit beter moeten werken.
Ik wilde nog even op deze opmerking terugkomen want wat je hierboven schrijft, is een misvatting.tomdh76 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:42:
Nu dacht ik alles gewoon in home assistant te zetten maar vraag me dan of of preheating bijvoorbeeld werkt. De plugwise weet dan natuurlijk niet wanneer het volgende schakelmoment komt.
De software die op de processor in de Plugwise Adam of Smile draait is ten allen tijde "de baas". Wat jij ziet in de Plugwise App of in HA is slechts een weergave van de status van die software. Je kunt bepaalde zaken aanpassen in de App of in HA, de HA integratie vervangt de App voor een deel, niet volledig.
En HA neemt daardoor zeker niet de werking van het klimaat-algoritme over, dat blijft de Plugwise software doen.
Voor de geinteresseerden, dat is wel mogelijk. Ik heb op het Community-forum https://community.home-assistant.io/ wel voorbeelden langs zien komen: aan-uit geschakeld of via een OpenTherm Gateway.
Ik dacht erover om alle schedules uit plugwise te halen en dan in node red aan de slag te gaan met climate set temperature. Dus als het 700 uur is verwarm woonkamer naar 19 en om 2145 naar 18 graden met dan bijvoorbeeld een conditie dat er mensen thuis moeten zijn. Maar dan weet de plugwise software dus niet wat te doen. Ik vind het aanmaken van schedules in de plugwise web nogal omslachtig. Om zelf het klimaat algoritme te gaan bouwen lijkt me erg lastigbouwew schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:55:
[...]
Ik wilde nog even op deze opmerking terugkomen want wat je hierboven schrijft, is een misvatting.
De software die op de processor in de Plugwise Adam of Smile draait is ten allen tijde "de baas". Wat jij ziet in de Plugwise App of in HA is slechts een weergave van de status van die software. Je kunt bepaalde zaken aanpassen in de App of in HA, de HA integratie vervangt de App voor een deel, niet volledig.
En HA neemt daardoor zeker niet de werking van het klimaat-algoritme over, dat blijft de Plugwise software doen.
Voor de geinteresseerden, dat is wel mogelijk. Ik heb op het Community-forum https://community.home-assistant.io/ wel voorbeelden langs zien komen: aan-uit geschakeld of via een OpenTherm Gateway.
Ik heb een rtl thermostaat op de retourleiding zitten en een plug. Als de plug niet aanis en de pomp dus niet draait, gaat het hete water direct retour en sluit het rtl ventiel het circuit naar de vloerverwarming af. Mogelijk ook een optie. Zo voorkom ik een groot deel van de zinloze circulatie in de leidingen. Maar een Tom is ook een optie.Caros schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:58:
Hi all,
Nog even over vakantieschema's, ik heb de indruk dat mijn link hieronder, gevonden via Google, niet de juiste is. Wat er voor de Anna beschreven staat, werkt gewoon niet.
Hier staan de juiste "recepten": https://www.plugwise.com/blog/vakantieschemas-instellen/
Hier staan de juiste "recepten": https://www.plugwise.com/blog/vakantieschemas-instellen/
Ja, dat is natuurlijk een optie. Je zou een automation kunnen maken die het schema uitzet en de away-preset actief maakt wanneer niemand thuis is, en een 2de die de zaak weer terug wanneer er iemand thuis komt. Dat biedt HA inderdaad bovenop de functionaliteit van Plugwise.tomdh76 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:14:
[...]
Ik dacht erover om alle schedules uit plugwise te halen en dan in node red aan de slag te gaan met climate set temperature. Dus als het 700 uur is verwarm woonkamer naar 19 en om 2145 naar 18 graden met dan bijvoorbeeld een conditie dat er mensen thuis moeten zijn. Maar dan weet de plugwise software dus niet wat te doen. Ik vind het aanmaken van schedules in de plugwise web nogal omslachtig. Om zelf het klimaat algoritme te gaan bouwen lijkt me erg lastig
Ik denk dat wat bedoeld is, het volgende is:bouwew schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:55:
[...]
Ik wilde nog even op deze opmerking terugkomen want wat je hierboven schrijft, is een misvatting.
1. Schedule in adam -> adam weet wanneer het op een bepaalde manier warm moet zijn en gaat van te voren al opwarmen.
2. Schedule in HA -> adam weet pas van een nieuwe setpoint wanneer HA dat stuurt en kan dus niet gaan voorverwarmen. (Die logica zou je dan zelf moeten maken in HA)
Ja, dat bedoel ik iddStep5 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:47:
[...]
1. Schedule in adam -> adam weet wanneer het op een bepaalde manier warm moet zijn en gaat van te voren al opwarmen.
2. Schedule in HA -> adam weet pas van een nieuwe setpoint wanneer HA dat stuurt en kan dus niet gaan voorverwarmen. (Die logica zou je dan zelf moeten maken in HA)
Ventielen koen passen echter de connectie box is te kort. Ik ga het nu oplossen met simpele lasdoos, Wago lasklemmen en aansluitkabel. Feitelijk een dhz connectie box.
Vokgemde week langzaam vloer opstarten.
Server certificaat van plugwise is verlopen, de app werkt niet meer.
https://www.ssllabs.com/s....html?d=auth.plugwise.net
Ai. Dat is wel knullig. Hier werkt dat app niet meer inderdaad. Dan maar weer koppelen op Home Assistent.Soldaatje schreef op maandag 20 juni 2022 @ 02:36:
Server certificaat van plugwise is verlopen, de app werkt niet meer.
Wel interessant dat ze bij aws draaien maar geen certificaat van aws acm gebruiken. Scheelt handmatig verlengen elk jaar.
Vandaag weer de eerste werkdag van de week. Zal wel goedkomen.
[ Voor 6% gewijzigd door Pikkemans op 20-06-2022 06:03 ]
Staat op de website:
Het werkt weer het certificaat is vernieuwd.
https://www.plugwise.com/support/Actuele storingen
20-6-2022 – 8:32 uur: Er is momenteel een storing met de app. Dit wordt zo snel mogelijk opgelost.
Het werkt weer het certificaat is vernieuwd.
[ Voor 10% gewijzigd door Soldaatje op 21-06-2022 18:05 . Reden: storing voorbij ]
Ik gooi mijn reactie even in dit topic
Sinds gister geeft de Smile geen metingen meer door, geen wifi-verbinding meer lijkt het.
Bij netwerkinstellingen zie ik veel netwerken, maar niet mijn eigen thuisnetwerk?
Tevens kan ik wanneer ik verbinding maak met het smile-netwerk wél zien hoeveel er verbruikt/teruggeleverd wordt.
Wat gaat hier mis?
Sinds gister geeft de Smile geen metingen meer door, geen wifi-verbinding meer lijkt het.
Bij netwerkinstellingen zie ik veel netwerken, maar niet mijn eigen thuisnetwerk?
Tevens kan ik wanneer ik verbinding maak met het smile-netwerk wél zien hoeveel er verbruikt/teruggeleverd wordt.
Wat gaat hier mis?
Cash is king.
Niks aan je wifi gewijzigd? De smile werkt volgens mij alleen met de 2.4 GHz band. Werkt die wel op je mobiel bijvoorbeeld?mk1992 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:34:
Ik gooi mijn reactie even in dit topic
Wat gaat hier mis?
@mk1992 Maak de Smile (P1?) eens 10 seconden spanningsloos, dat helpt meestal wel.
@Step5 ben nu verder van huis, krijg nu ook via telefoon geen verbinding meer? Connect.plugwise.net geeft me alleen een timeout, het smile wifi netwerk is niet meer vindbaar.bouwew schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 17:54:
@mk1992 Maak de Smile (P1?) eens 10 seconden spanningsloos, dat helpt meestal wel.
Update: als laatste redmiddel de app opnieuw geinstalleerd, vanaf 0 opnieuw aangemeld op wifi, alles loopt weer.
[ Voor 13% gewijzigd door mk1992 op 24-07-2022 10:43 ]
Cash is king.
Een vraagje over de plugwise Adam SA.
Klopt het dat deze ook een plugwise plug (stekker) kan aansturen voor bv een verwarmingspomp?
En kan ik dan bv ook deze plug handmatig aan en uit bedienen via de app?
Alvast bedankt.
Klopt het dat deze ook een plugwise plug (stekker) kan aansturen voor bv een verwarmingspomp?
En kan ik dan bv ook deze plug handmatig aan en uit bedienen via de app?
Alvast bedankt.
Ik gebruik twee Adam's HA en die hebben beide een Plug om twee vloerverwarming pompen te schakelen.
Zover ik begrepen heb zou je met de gewone sa, dus zonder zibee stick dit ook moeten kunnen. Ik wou hier even checken of dat ook echt zo is.
Oef, dat weet ik niet. Ik dacht dat Adam SA / HA een typo was. Ik gebruik de HA en daarin inderdaad twee pomp groepen. Dat werkt prima. Ze gaan ook in de niet-stook-maanden dagelijks even aan om vaststaan te voorkomen.
Bedankt voor je antwoord.
Misschien zijn er andere gebruikers die dit weten / kunnen bevestigen?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Goedemorgen
Graag zou ik iets maken dat wanneer Adam HA de CV wil inzetten, omdat de warmtepomp het alleen niet aan kan, ik een bericht krijg op mijn telefoon om hier toestemming voor te geven. Zo kan ik plaats daarvan misschien de open haard aanzetten. Dit om onnodige gaskosten te voorkomen.
Heeft iemand een idee hoe dit te regelen is. Heeft iemand zoiets werkend?
Ps ik gebruik ook Home Assistant
Graag zou ik iets maken dat wanneer Adam HA de CV wil inzetten, omdat de warmtepomp het alleen niet aan kan, ik een bericht krijg op mijn telefoon om hier toestemming voor te geven. Zo kan ik plaats daarvan misschien de open haard aanzetten. Dit om onnodige gaskosten te voorkomen.
Heeft iemand een idee hoe dit te regelen is. Heeft iemand zoiets werkend?
Ps ik gebruik ook Home Assistant
In mijn setup zou dat moeten kunnen (ADAM met Homey). Ik kan namelijk in de Homey App voor Plugwise zien dat de CV warmwater levert voor de verwarming:
:fill(white):strip_exif()/f/image/hDshPXQAw4pfxeiszIYfo2xL.png?f=user_large)
En dat vervolgens als trigger gebruiken om een actie te starten. Dus ook om bijvoorbeeld een push bericht te sturen.
Quick en dirty zou je dan ook de thermostaat temperatuur kunnen verlagen als de CV bijspringt - dan gaat de CV dus weer uit - en je andere kachel (op stroom?) aanzetten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hDshPXQAw4pfxeiszIYfo2xL.png?f=user_large)
En dat vervolgens als trigger gebruiken om een actie te starten. Dus ook om bijvoorbeeld een push bericht te sturen.
Quick en dirty zou je dan ook de thermostaat temperatuur kunnen verlagen als de CV bijspringt - dan gaat de CV dus weer uit - en je andere kachel (op stroom?) aanzetten.
Verwijderd, de vraag was al beantwoord.
[ Voor 153% gewijzigd door bouwew op 18-09-2022 17:29 ]
De verbinding met een Plug gaat via Zigbee, Die zit niet in de SA.Rob21tq schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:10:
Bedankt voor je antwoord.
Alvast bedankt.
Heeft er iemand de Tom al rechtstreeks verbonden met Zigbee2Mqtt en combinatie met Home Assistant?
Ik vraag me af als ik de Tom rechtstreeks verbind (dus zonder Adam HA) ik manueel de de valve moet aanpassen of zou dit automatisch gebeuren als er vraag is?
Ik zit namelijk met een incompatibel verwarming systeem (2 kringen 1 LT en 1 HT die apart wordt gestuurd door 2 verschillende thermostaten: 1 modulerende en 1 aan/uit. Plugwise heeft me voordat ik de alles aankocht een mogelijke oplossing gemaild maar helaas voldoet hun oplossing niet dus ik dacht misschien de Tom's te herbruiken en zelf een systeem op te zetten)
Ik vraag me af als ik de Tom rechtstreeks verbind (dus zonder Adam HA) ik manueel de de valve moet aanpassen of zou dit automatisch gebeuren als er vraag is?
Ik zit namelijk met een incompatibel verwarming systeem (2 kringen 1 LT en 1 HT die apart wordt gestuurd door 2 verschillende thermostaten: 1 modulerende en 1 aan/uit. Plugwise heeft me voordat ik de alles aankocht een mogelijke oplossing gemaild maar helaas voldoet hun oplossing niet dus ik dacht misschien de Tom's te herbruiken en zelf een systeem op te zetten)
Voor Homey was er een oplossing die gebruik maakte van de ADAM HA en een andere APP die rechtstreeks middels het zigbee protocol met de apparaten van Plugwise communiceerde (dus zonder ADAM wel TOM, LISA en PLUG aansturen).
Wat ik hiermee wil zeggen is: het is dus wel mogelijk!
Die App wordt in Homey niet meer onderhouden, weet niet of deze nog werkt. De 'officiele' Plugwise App - dus met de ADAM - werkt prima en wordt onderhouden door Athom zelf.
Wat ik hiermee wil zeggen is: het is dus wel mogelijk!
Die App wordt in Homey niet meer onderhouden, weet niet of deze nog werkt. De 'officiele' Plugwise App - dus met de ADAM - werkt prima en wordt onderhouden door Athom zelf.
Een vraag over de Plugwise Adam in combinatie met een Remeha Calanta CV ketel. Als ik de Adam instel op OpenTherm communicatie wordt de aanvoertemperatuur regelmatig aan de lage kant. Ik heb een mengverdeler vloerverwarming. En die heeft een hogere aanvoertemperatuur nodig. En op de etage heb ik oudere radiatoren. Als daar lauw water doorheen loopt, geven ze maar beperkt warmte af.
Nu kan ik natuurlijk kiezen voor aan/uit protocol. Dan regelt de ketelinstelling de warmtetemperatuur.
MAAR:
1 Dan verlies ik in de app de metingen. Dat vind ik dan wel weer jammer. en,
2 Vervelender: de Adam gaat geen warmte vragen bij een klein verschil. Dus ruimte 19c, gevraagd 19,5c dan wordt er nog geen warmte gevraagd, pas bij warmtevraag 20c (in dit voorbeeld) wordt er warmte gevraagd.
Ik kan in de ketel volgens mij niet instellen dat als de thermostaat OT is, dan toch volgens aan/uit geregeld moet worden. Een minimale aanvoertemperatuur is helaas in deze ketel ook niet in te stellen.
Heeft iemand een goed idee hoe ik wel met OT protocol in de Adam kan werken, terwijl de regeling eigenlijk als aan/uit werkt?
Nu kan ik natuurlijk kiezen voor aan/uit protocol. Dan regelt de ketelinstelling de warmtetemperatuur.
MAAR:
1 Dan verlies ik in de app de metingen. Dat vind ik dan wel weer jammer. en,
2 Vervelender: de Adam gaat geen warmte vragen bij een klein verschil. Dus ruimte 19c, gevraagd 19,5c dan wordt er nog geen warmte gevraagd, pas bij warmtevraag 20c (in dit voorbeeld) wordt er warmte gevraagd.
Ik kan in de ketel volgens mij niet instellen dat als de thermostaat OT is, dan toch volgens aan/uit geregeld moet worden. Een minimale aanvoertemperatuur is helaas in deze ketel ook niet in te stellen.
Heeft iemand een goed idee hoe ik wel met OT protocol in de Adam kan werken, terwijl de regeling eigenlijk als aan/uit werkt?
Goede vraag Clementie. Ik worstel helaas met hetzelfde. Het lijkt mij eerder een vraag voor Plugwise! Heb je hen al benaderd? Benieuwd naar de reactie.
Ik heb daarbij nog twee zaken die de zaak complexer kunnen maken: in de App kun je het ketel protocol instellen én de gewenste ketel temperatuur. Op mijn Remeha kan ik echter ook de temperatuur instellen. Welke is de leidende? En, wat maakt het aanpassen van het type verwarming dan nog uit:
/f/image/gHfUQWgfbpzH3uxgEoCIsK6F.png?f=fotoalbum_large)
Ben benieuwd of iemand anders on kan helpen!
Ik heb daarbij nog twee zaken die de zaak complexer kunnen maken: in de App kun je het ketel protocol instellen én de gewenste ketel temperatuur. Op mijn Remeha kan ik echter ook de temperatuur instellen. Welke is de leidende? En, wat maakt het aanpassen van het type verwarming dan nog uit:
/f/image/gHfUQWgfbpzH3uxgEoCIsK6F.png?f=fotoalbum_large)
Ben benieuwd of iemand anders on kan helpen!
Vorig jaar heb ik via Plugwise een vraag gesteld. Toen hebben ze even meegekeken, maar is er geen echte oplossing ontstaan. Het werkt allemaal wel, maar ik zou er zelf meer controle over willen hebben.
Ik heb zelf (nog) geen Plugwise, dus heb hier nog geen ervaring mee, maar denk wat je wilt moet kunnen (heb wel ervaring met soortgelijke situatie, maar dan met zwave radiator knop en een homey pro). De Tom, Lisa en plug zijn te koppelen aan zigb2mqtt (https://www.zigbee2mqtt.io/supported-devices/#s=Plugwise). Je kunt dan kiezen voor het instellen van de temperatuur op de Tom, of zelf de Valve positie in te stellen. Bij temperatuur instellen regelt de Tom ( net als elke thermostatisch radiator knop) zelf hoever de valve openstaat, afhankelijk van verschil in in ruimte temperatuur en ingestelde temperatuur. Denk dat dat het beste werkt. Wat natuurlijk niet werkt is het regelen van de warmte vraag richting de cv ketel (daarvoor is de Adam nodig).sompie1 schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:21:
Heeft er iemand de Tom al rechtstreeks verbonden met Zigbee2Mqtt en combinatie met Home Assistant?
Is er hier toevallig een gebruiker met een Smile P1 die aan een 3-fasen DSMR meter hangt, en die op de 4.4.0 beta-firmware zit?
Ik heb nu ook een plugwise systeem in huis en schakel de temperatuur via Jip.
Nu heb ik maar 2 Jip's besteld maar meerdere ruimtes in huis, nu zijn ze momenteel niet leverbaar en vind ik 65,- per sensor best prijzig.
Hebben jullie ervaring met andere zigbee temperatuur sensors (ik heb er eentje van Aqara maar die krijg ik niet gekoppeld)? Ik heb nu via een virtual thermostaat in Homey die de aquara sensor als input gebruikt, die kan dan de Koen aanzetten, maar zet niet de ketel aan. Of heeft een van jullie ervaring met de ketel inschakelen via Homey? Dan ben ik er ook!
Nu heb ik maar 2 Jip's besteld maar meerdere ruimtes in huis, nu zijn ze momenteel niet leverbaar en vind ik 65,- per sensor best prijzig.
Hebben jullie ervaring met andere zigbee temperatuur sensors (ik heb er eentje van Aqara maar die krijg ik niet gekoppeld)? Ik heb nu via een virtual thermostaat in Homey die de aquara sensor als input gebruikt, die kan dan de Koen aanzetten, maar zet niet de ketel aan. Of heeft een van jullie ervaring met de ketel inschakelen via Homey? Dan ben ik er ook!
Automatiseren kan je leren!
Ook ik probeerde een Xiaomi temp sensor toe te voegen, maar dat mislukte. Zou ook wel erg dom zijn van Plugwise...
Ik denk dat je alleen warmtevraag kunt triggeren via een Plugwise 'zender'; dus via een LISA, ANNA of TOM. Die communiceren naar de ketel dat er warmtevraag is. Zo heb ik zelf in de keuken een zone aangemaakt en een TOM in een keukenkastje gelegd (niet aan de waterzijde van de CV aangesloten). Die triggert dan warmtevraag en zet de ketel aan.
Helaas heeft de Plugwise Homey App geen mogelijkheid om de ketel via een flow aan te zetten. Er is nog een App voor Homey die OTGW heet (meen ik)(Open Therm Gateway). Volgens mij heb je dan een compatibele ketel en wat extra hardware nodig. Wellicht kan die dan wel de ketel triggeren.
Ik zou een tweedehands LISA of TOM proberen te bemachtigen.
Ik denk dat je alleen warmtevraag kunt triggeren via een Plugwise 'zender'; dus via een LISA, ANNA of TOM. Die communiceren naar de ketel dat er warmtevraag is. Zo heb ik zelf in de keuken een zone aangemaakt en een TOM in een keukenkastje gelegd (niet aan de waterzijde van de CV aangesloten). Die triggert dan warmtevraag en zet de ketel aan.
Helaas heeft de Plugwise Homey App geen mogelijkheid om de ketel via een flow aan te zetten. Er is nog een App voor Homey die OTGW heet (meen ik)(Open Therm Gateway). Volgens mij heb je dan een compatibele ketel en wat extra hardware nodig. Wellicht kan die dan wel de ketel triggeren.
Verwijderd
Je zou ook even naar je profiel kunnen kijken.
Die staat nu op Eco, probeer eens het standaard profiel.
Het zou mij niets verbazen dat het Eco profiel langzaam en laat reageert.
Dit soort settings kunnen veel invloed hebben op het aansturen kerel/warmtepomp.
Die staat nu op Eco, probeer eens het standaard profiel.
Het zou mij niets verbazen dat het Eco profiel langzaam en laat reageert.
Dit soort settings kunnen veel invloed hebben op het aansturen kerel/warmtepomp.
De workaround die ik nu heb gevonden is via Vthermo in Homey die de Aquara temperatuur sensor gebruikt. Dit zet dan de warmtepomp groep aan via Plugwise en ze ook in de hoofdruimte (waar de Jip hangt) de thermostaat aan (wat voor de warmtevraag zorgt).Eternity_rules schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:41:
Automatiseren kan je leren!
Bij mij kan de Plugwise app geen verbinding meer maken met de Adam. De gateway al een keer verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar dan werkt het nog niet. De lokale html interface werkt wel gewoon (rechtstreeks en via de app) en vanaf mijn homey is de Adam ook gewoon te benaderen.
Bovendien valt me op dat er een nieuwe firmware versie is (3.7.0, was volgens mij 3.6.7). Misschien heeft het daar wat mee te maken?
Bovendien valt me op dat er een nieuwe firmware versie is (3.7.0, was volgens mij 3.6.7). Misschien heeft het daar wat mee te maken?
Ik heb hier hetzelfde probleem en draai nog gewoon op versie 3.6.7.
Misschien dat de app onder water niet volledig direct communiceert met de Adam maar gedeeltelijk via hun cloud en die nu problemen geeft.
Misschien dat de app onder water niet volledig direct communiceert met de Adam maar gedeeltelijk via hun cloud en die nu problemen geeft.
Idd bij mij ook geen verbinding meer, html nog wel.
Heb support gemaild. Ik heb hetzelfde probleem. Intern wel bereikbaar op het IP adres en ook aanstuurbaar met Homey. Extern via de Plugwise App werkt het niet. Denk dat de Plugwise server eruit ligt (maar staat nniet op de webiste als storing).
Ik had vorige week hetzelfde. Via Android App kon ik de Adam niet benaderen. Maar via de iOs App wel. Ik weet niet of jullie dit herkennen, maar dan zou het ook nog aan de Android app kunnen liggen.
Gisteren had ik ook issues met de IOS app. Sinds gisteravond (laat) niet meer. Op de site wordt nu ook aangegeven dat storing opgelost is.
Ik heb twee Adam's. Een doet het weer met de App, de andere niet.
Hier hetzelfde probleem gehad. Via HA en via HTML werkt het, via app niet.
Tevens valt het mij nu pas op dat auto update aanstaat. Maar kan met geen mogelijkheid vinden hoe ik dit uit kan zetten. Iemand enig idee hoe dit te bewerkstelligen, zonder het ip adres te blokkeren in de firewall?
Tevens valt het mij nu pas op dat auto update aanstaat. Maar kan met geen mogelijkheid vinden hoe ik dit uit kan zetten. Iemand enig idee hoe dit te bewerkstelligen, zonder het ip adres te blokkeren in de firewall?
Ik kan inderdaad ook niet de app niet meer gebruiken maar meer nog ik zie mijn plug(aqara) niet meer in de app. Er zijn wel nu automatische groepen aangemaakt.
Ik kan hier op Android weer de app gebruiken en zie ook gewoon mijn aqara plug in de app zitten.
Ik heb wel mijn eigen groep nog en niets raars
Wat is de firmware versie van je Adam?biertjuh? schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 21:11:
Ik kan hier op Android weer de app gebruiken en zie ook gewoon mijn aqara plug in de app zitten.
Nog steeds is 1 van mijn twee Adam's niet zichtbaar in de App. Firmware 3.6.7 doet het, v3. 7.0 doet het niet.
Bij mij werkt alles weer naar behoren. Firmware 3.7.0.
Ik krijg de integratie in HA niet meer werkend. Ik heb de volgende foutmelding. Heeft iemand een idee?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| Logger: homeassistant.config_entries Source: components/plugwise/gateway.py:59 First occurred: 12 oktober 2022 om 15:41:28 (4 occurrences) Last logged: 17:38:58 Error setting up entry Adam for plugwise Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 365, in async_setup result = await component.async_setup_entry(hass, self) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/plugwise/__init__.py", line 13, in async_setup_entry return await async_setup_entry_gw(hass, entry) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/plugwise/gateway.py", line 59, in async_setup_entry_gw api.get_all_devices() File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/plugwise/smile.py", line 142, in get_all_devices self._all_device_data() File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/plugwise/smile.py", line 80, in _all_device_data data = self._get_device_data(device_id) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/plugwise/smile.py", line 261, in _get_device_data device_data = self._device_data_climate(details, device_data) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/plugwise/smile.py", line 198, in _device_data_climate ) = self._schedules(loc_id) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/plugwise/helper.py", line 1200, in _schedules float(entry["heating_setpoint"]), KeyError: 'heating_setpoint' |
Inmiddels zijn alle Plugwise Adams bij mij geupdate naar firmware 3.7.0 en geen van alle is die bereikbaar via de app vanaf afstand.
Adam staat bij mij nu op 3.7.1
Goed dat ik even checkte - via webinterface - want bij geavanceerde instellingen stond niet meer ingesteld dat ik alleen vloerverwarming heb als verwarmingstype en welke opervlakte...
Ik had alleen kort daarvoor update gedaan van 'protocol discovery'...
Dus geen idee of dit gerelateerd is aan firmware upgrade of de protocol discovery.
Goed dat ik even checkte - via webinterface - want bij geavanceerde instellingen stond niet meer ingesteld dat ik alleen vloerverwarming heb als verwarmingstype en welke opervlakte...
Ik had alleen kort daarvoor update gedaan van 'protocol discovery'...
Dus geen idee of dit gerelateerd is aan firmware upgrade of de protocol discovery.
Welke plugwise integratie gebruik je? De plugwise-beta custom_component, welke versie, of de Core plugwise integratie, welke HA Core versie?InSander schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:51:
Ik krijg de integratie in HA niet meer werkend. Ik heb de volgende foutmelding. Heeft iemand een idee?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 Logger: homeassistant.config_entries Source: components/plugwise/gateway.py:59 First occurred: 12 oktober 2022 om 15:41:28 (4 occurrences) Last logged: 17:38:58 Error setting up entry Adam for plugwise Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 365, in async_setup result = await component.async_setup_entry(hass, self) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/plugwise/__init__.py", line 13, in async_setup_entry return await async_setup_entry_gw(hass, entry) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/plugwise/gateway.py", line 59, in async_setup_entry_gw api.get_all_devices() File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/plugwise/smile.py", line 142, in get_all_devices self._all_device_data() File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/plugwise/smile.py", line 80, in _all_device_data data = self._get_device_data(device_id) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/plugwise/smile.py", line 261, in _get_device_data device_data = self._device_data_climate(details, device_data) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/plugwise/smile.py", line 198, in _device_data_climate ) = self._schedules(loc_id) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/plugwise/helper.py", line 1200, in _schedules float(entry["heating_setpoint"]), KeyError: 'heating_setpoint'
Je hebt een Adam zie ik, Op welke firmare-versie zit jouw Adam?
Ik gebruik de normale Plugwise integratie. De Adam zit op 3.7.0. HA Core zit op 9.3 en HA zelf zit op 2022.10.5
Ik gebruik dezelfde Plugwise intergratie richting de P1 meter en deze werkt wel gewoon.
Ik gebruik dezelfde Plugwise intergratie richting de P1 meter en deze werkt wel gewoon.
Ik zie nu dat na (automatische) firmware upgrade mijn complete configuratie voor vloerverwarming bediening op 3 etages is verdwenen 😳
Dus alle Lisa’s, etc. Schema’s, ruimtes.
Alleen de Anna in woonkamer is er nog.
Iemand dit ooit meegemaakt???
Dus alle Lisa’s, etc. Schema’s, ruimtes.
Alleen de Anna in woonkamer is er nog.
Iemand dit ooit meegemaakt???
Nee heb wel 2 x een update gehad die de opentherm module heeft opgeblazen van mijn ketel.
@InSander Bedankt voor de info.InSander schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:22:
Ik gebruik de normale Plugwise integratie. De Adam zit op 3.7.0. HA Core zit op 9.3 en HA zelf zit op 2022.10.5
Ik zal vanavond thuis even hierin duiken, als het goed is, is mijn Adam thuis nu ook bij (3.7.1)
De fout-informatie die je eerder toonde, heeft nog geen belletje doen rinkelen, qua wat er fout kan zitten in de Plugwise-integratie code.
Ik heb wel een verzoek: zou jij dit probleem hier https://github.com/home-assistant/core/issues willen melden?
Dat geeft dit probleem wat meer zichtbaarheid en ook een reden om een eventuele bugfix snel in een HA patch-release uit te rollen.
@InSander Is het probleem verdwenen na het updaten van HA naar versie 2022.11.0/1?
In die versie is de Plugwise integratie flink bijgewerkt.
In die versie is de Plugwise integratie flink bijgewerkt.
Vanmorgen alles in HA geupdate en de volledige Plugwise integratie verwijderd. Daarna HA herstart en dan wordt de plugwise Adam ontdekt. Na alleen het invullen van het SmileID, meteen deze error:
Ik zal er ook melding van maken op github
Het instellen van de Plugwise P1 lukt wel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| Logger: homeassistant.config_entries Source: components/plugwise/gateway.py:59 First occurred: 09:19:47 (1 occurrences) Last logged: 09:19:47 Error setting up entry Adam for plugwise Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/config_entries.py", line 365, in async_setup result = await component.async_setup_entry(hass, self) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/plugwise/__init__.py", line 13, in async_setup_entry return await async_setup_entry_gw(hass, entry) File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/plugwise/gateway.py", line 59, in async_setup_entry_gw api.get_all_devices() File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/plugwise/smile.py", line 160, in get_all_devices self._all_device_data() File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/plugwise/smile.py", line 108, in _all_device_data data = self._get_device_data(device_id) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/plugwise/smile.py", line 336, in _get_device_data device_data = self._device_data_climate(details, device_data) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/plugwise/smile.py", line 218, in _device_data_climate ) = self._schedules(loc_id) File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/plugwise/helper.py", line 1258, in _schedules float(entry["heating_setpoint"]), KeyError: 'heating_setpoint' |
Ik zal er ook melding van maken op github
Het instellen van de Plugwise P1 lukt wel.
@bouwew raadde aan om in dit topic te kijken.
Met Adam 3.7.0 is er inderdaad een nieuwe issue waardoor de app soms niet kan werken. Het percentage van Adams waar dit niet werkt is klein, maar altijd vervelend als het niet werkt. Een tijdelijke oplossing is om de Adam te herstarten door even de stroom ervan af te halen.
In 3.7.1 is het probleem met de app opgelost. Deze versie rollen we nu geleidelijk uit voor alle 3.7.0 Adams, daarna gaan de 3.6.7 naar 3.7.1.
Voor de andere errors met Home Assistant weet ik helaas niet wat de oorzaak kan zijn.
Voor de tweakers hier een changelog
Als er behoefte is om dit vaker te zien dan kan ik kijken of we dit op onze website kunnen plaatsen.
Changes in Smile OT 3.7.1:
- Regulation now shows more clearly what electric heating is doing. (internal)
- Fixed bug where an Appliance without a Module attached still in a heating zone caused a crash in the regulation.
- The remotecontrol daemon is now restarted on IP address change.
- Fixed bug where remotecontrol daemon restart stalled Core.
- Red LED now blinks a bit less often when pressing black button.
- After restart now uploads more promptly to Cloud.
- Updated HTML Interface to v5.10.59.
. Fixed graph translations
. Added HeatingSettings graph
. Added guards to prevent blank pages
. Added boiler pressure in boiler settings and graph
. Removed boiler year and installation date
. Added hover states for buttons
. Improved form fields styling
. Improved graphs styling and increased size
. Lower boiler graph now shows difference between boiler and DHW
. Scan networks button above dropdown list
. Added list with unsupported modules that allows them to be removed
Changes in Smile OT 3.7.0:
- Now includes the WLAN MAC address in the Gateway XML.
- Fixed bug where logs weren't always updated when values don't change much.
- Fixed bug where the OpenTherm fault codes weren't handled completely.
- Fixed bug where the polling of an absent OpenThermBoiler made the core too busy to report its absence.
- Fixed bug where the maximum_boiler_temperature didn't always have a setpoint.
- Fixed bug where an initial DHW setpoint wasn't always provided.
- Fixed various bugs where nils occurred in XML output.
- Fixed bug where UUIDs weren't always correctly loaded, causing seemingly corrupt databases.
- Fixed bug where the zone heating state wasn't refreshed on regulation zone topology changes.
- Fixed bug where the zone control state was sometimes set to nil.
- Fixed bug where bits in the master_slave_status unused by Adam were preserved from past OTThermostats, potentially blocking the boiler from functioning.
- Fixed bug where old Notifications weren't always deleted.
- Fixed issue where SSHRelay connection was not correctly killed though it should be, leading to a lot of unnecessary Cloud traffic.
- If the regulatory WiFi country was not yet set, set it to NL.
- When setting geolocation, now returns 503 when weather service cannot be reached.
- Improved heatpump support in general, streamlining a lot of code related to both Elga and Loria.
- Implemented Loria v2.
- Added support for the Aurea Hybrid Add-On.
- Removed obsolete Cloud events.
- Updated HTML Interface to version 5.10.32.
- Refactored RC daemon:
- Removed the configuration file; configuration is now always provided by Core on-the-fly, and Core persists the encryption keys.
- Removed obsolete code.
- Pulled forward dependencies.
- Improved logging, particularly on error.
- Maarten
Met Adam 3.7.0 is er inderdaad een nieuwe issue waardoor de app soms niet kan werken. Het percentage van Adams waar dit niet werkt is klein, maar altijd vervelend als het niet werkt. Een tijdelijke oplossing is om de Adam te herstarten door even de stroom ervan af te halen.
In 3.7.1 is het probleem met de app opgelost. Deze versie rollen we nu geleidelijk uit voor alle 3.7.0 Adams, daarna gaan de 3.6.7 naar 3.7.1.
Voor de andere errors met Home Assistant weet ik helaas niet wat de oorzaak kan zijn.
Voor de tweakers hier een changelog
Als er behoefte is om dit vaker te zien dan kan ik kijken of we dit op onze website kunnen plaatsen.
Changes in Smile OT 3.7.1:
- Regulation now shows more clearly what electric heating is doing. (internal)
- Fixed bug where an Appliance without a Module attached still in a heating zone caused a crash in the regulation.
- The remotecontrol daemon is now restarted on IP address change.
- Fixed bug where remotecontrol daemon restart stalled Core.
- Red LED now blinks a bit less often when pressing black button.
- After restart now uploads more promptly to Cloud.
- Updated HTML Interface to v5.10.59.
. Fixed graph translations
. Added HeatingSettings graph
. Added guards to prevent blank pages
. Added boiler pressure in boiler settings and graph
. Removed boiler year and installation date
. Added hover states for buttons
. Improved form fields styling
. Improved graphs styling and increased size
. Lower boiler graph now shows difference between boiler and DHW
. Scan networks button above dropdown list
. Added list with unsupported modules that allows them to be removed
Changes in Smile OT 3.7.0:
- Now includes the WLAN MAC address in the Gateway XML.
- Fixed bug where logs weren't always updated when values don't change much.
- Fixed bug where the OpenTherm fault codes weren't handled completely.
- Fixed bug where the polling of an absent OpenThermBoiler made the core too busy to report its absence.
- Fixed bug where the maximum_boiler_temperature didn't always have a setpoint.
- Fixed bug where an initial DHW setpoint wasn't always provided.
- Fixed various bugs where nils occurred in XML output.
- Fixed bug where UUIDs weren't always correctly loaded, causing seemingly corrupt databases.
- Fixed bug where the zone heating state wasn't refreshed on regulation zone topology changes.
- Fixed bug where the zone control state was sometimes set to nil.
- Fixed bug where bits in the master_slave_status unused by Adam were preserved from past OTThermostats, potentially blocking the boiler from functioning.
- Fixed bug where old Notifications weren't always deleted.
- Fixed issue where SSHRelay connection was not correctly killed though it should be, leading to a lot of unnecessary Cloud traffic.
- If the regulatory WiFi country was not yet set, set it to NL.
- When setting geolocation, now returns 503 when weather service cannot be reached.
- Improved heatpump support in general, streamlining a lot of code related to both Elga and Loria.
- Implemented Loria v2.
- Added support for the Aurea Hybrid Add-On.
- Removed obsolete Cloud events.
- Updated HTML Interface to version 5.10.32.
- Refactored RC daemon:
- Removed the configuration file; configuration is now always provided by Core on-the-fly, and Core persists the encryption keys.
- Removed obsolete code.
- Pulled forward dependencies.
- Improved logging, particularly on error.
- Maarten