Alternatieven voor Plugwise Plug

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PugZ
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 09:27
Voor de verwarming in huis ben ik overgestapt op een mooi Plugwise systeem. Nu heeft Plugwise z'n eigen pluggen, waarvan de ene alleen aan/uit kan en de andere kan ook het energieverbruik van het aangesloten apparaat meten. Die laatste is echter tijdelijk niet verkrijgbaar.

Het kunnen meten van energieverbruik per apparaat lijkt me wel een handige feature, maar het is totaal onzeker wanneer de Plugwise Plug weer beschikbaar zal zijn. Aangezien Aqara een merk van Xiaomi is, zijn er dus blijkbaar merken op de markt die compatible zijn met de apparatuur van Plugwise (zonder dat je nog weer een aparte zigbee hub moet hebben, of met Home Assistent moet gaan werken, of allerlei andere randvoorwaarden. Ik wil gewoon Plug-and-Play).

Ik heb zelfs al een Plug van Aqara gevonden die ook de energie kan meten: https://www.robbshop.nl/x...tm_term=XIA_TUSSENSTEKKER
Alleen heeft die (na de reviews gelezen te hebben) 1 groot nadeel: ze zijn dusdanig lomp uitgevallen dat er geen twee naast elkaar passen. Twee apparaten die in aanmerking komen voor 't meten van het energieverbruik zijn de wasmachine en droger. En die zitten op een dubbel stopcontact (wat dus blijkbaar niet gaat met Aqara). Daarom de vraag of er alternatieven (bekend) zijn.

Ik zag al iets van Blitzwolf voorbij komen https://m.blitzwolf.com/B...-Voice-Control-p-518.html, maar geen idee of dit Plugwise-compatible is. Wat ik wel een vereiste vind is dat het een Zigbee plug is en geen Wifi plug. Mijn ervaring is dat Wifi toch wat storingsgevoeliger is en door gebruik te maken van Zigbee kan ik m'n meshnetwerk tegelijkertijd mooi uitbreiden.

Tips zijn welkom! :)

[ Voor 92% gewijzigd door PugZ op 19-10-2021 07:57 . Reden: Tekst was nog niet ingevuld ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:05
Plugwise is wel gebaseerd op Zigbee, maar voor zover ik weet heeft het een eigen protocol. Ik gebruik er nog een aantal in huis, zowel voor energiemeting als schakelaar, maar gebruik daarvoor een Raspberry Pi in combinatie met Plugwise-2-Py. Dit is wel een vrij bewerkelijke manier en vraagt wel enige kennis van programmeren.

Zomaar combineren met een ander Zigbee merk is voor zover ik weet niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:52

TWKterry

Master Mariner

Wel staan ( of stonden ) er vaak tweedehands pluggen te koop op marktplaats. Mogelijk is dat nog steeds het geval en kun je er daar een paar oppikken.
Ik heb er zelf veel verkocht maar er moeten er nog wel een aantal liggen dacht ik. Dat zijn aan/uit pluggen met verbruiksmeting.
Laat maar weten als je niets kunt vinden dan ga ik nog even een keer zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-09 22:47
Knielen schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:24:
Plugwise is wel gebaseerd op Zigbee, maar voor zover ik weet heeft het een eigen protocol. Ik gebruik er nog een aantal in huis, zowel voor energiemeting als schakelaar, maar gebruik daarvoor een Raspberry Pi in combinatie met Plugwise-2-Py. Dit is wel een vrij bewerkelijke manier en vraagt wel enige kennis van programmeren.

Zomaar combineren met een ander Zigbee merk is voor zover ik weet niet mogelijk.
Ze hebben 2 varianten van de plug, de orginele, zigbee met een "extra layer" communiceert alleen met hun eigen hardware en de variant die later gekomen is, die voldoet gewoon aan de zigbee (dacht 3.0) standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:05
akatar schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:39:
[...]

Ze hebben 2 varianten van de plug, de orginele, zigbee met een "extra layer" communiceert alleen met hun eigen hardware en de variant die later gekomen is, die voldoet gewoon aan de zigbee (dacht 3.0) standaard.
Aah okay, ik ben alleen bekend met het oude spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PugZ
Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties :)

@Knielen De benodigde programmeer kennis heb ik niet in huis, vandaar dat ik gewoon Plug&Play wil, zonder tussenkomst van extra hardware en/of software

@TWKterry Marktplaats staat vol met Plugwise pluggen (uit m'n hoofd genaamd "Circle") maar die dateren uit het tijdperk van vóór dat Plugwise failliet ging / een doorstart maakte en worden inmiddels niet meer door Plugwise ondersteund (vandaar dat heel marktplaats er vol mee staat...)

@akatar Als Zigbee 3.0 probleemloos met Plugwise / Adam HA communiceert, dan zouden de Blitzwolf pluggen inderdaad compatible zijn. Wie kan hier definitief uitsluitsel over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janneman64
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09 15:47
De plug van qam / neo coolcam is nog compacter dan de plugwise, maar is alleen z-wave.

De klikaanklikuit serie heeft wel een zigbee plug:
https://klikaanklikuit.nl/product/slimme-stekkerschakelaar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
PugZ schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:07:
Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties :)

@Knielen De benodigde programmeer kennis heb ik niet in huis, vandaar dat ik gewoon Plug&Play wil, zonder tussenkomst van extra hardware en/of software

@TWKterry Marktplaats staat vol met Plugwise pluggen (uit m'n hoofd genaamd "Circle") maar die dateren uit het tijdperk van vóór dat Plugwise failliet ging / een doorstart maakte en worden inmiddels niet meer door Plugwise ondersteund (vandaar dat heel marktplaats er vol mee staat...)

@akatar Als Zigbee 3.0 probleemloos met Plugwise / Adam HA communiceert, dan zouden de Blitzwolf pluggen inderdaad compatible zijn. Wie kan hier definitief uitsluitsel over geven?
Plugwise geeft zelf deze aan op hun website:
https://www.plugwise.com/product/aqara-plug/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PugZ
@janneman64 Die zigbee plug van klikaanklikuit had ik nog niet voorbij zien komen, maar dan blijft alsnog de vraag of ie met Plugwise werkt. IKEA Tradfri is ook zigbee, maar dat werkt niet met Plugwise.

@akatar Daar refereer ik naar in mijn intro... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Mijn excuus, ik ben nog niet wakker.
Ik had niet in de gaten dat het noemen van de aqara plug als zigbee plug in je startpost bedoeld was als het feit dat plugwise deze op hun website aanraad, sorry

Wat betreft de Blitzwolf plug, je zou kunnen vragen of iemand die deze combi heeft, die wil testen voor je.

[ Voor 3% gewijzigd door akatar op 23-10-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PugZ
No problemo ;)

Het maakt me niet uit of het een Blitzwolf is, of een Klikaanklikuit, of welk ander willekeurig merk dan ook. Zolang het maar Zigbee is, er twee naast elkaar in het stopcontact passen, en dat het werkt met Plugwise zonder tussenkomst van aanvullende hardware/software.

Owja... en niet te vergeten: dat het 't energieverbruik kan meten :)

[ Voor 11% gewijzigd door PugZ op 24-10-2021 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PugZ
Blijkbaar weinig Plugwise gebruikers op Tweakers... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Nee hoor, zijn er genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TailwindNL
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-07 20:33
(Helaas ga ik je blij maken met een dooie mus, maar vooruit...wellicht helpt het je indirect.)

Ik heb een tiental Immax Neo plugs (Zigbee 3.0, verbruiksmeting, werkt met Zigbee2MQTT). Deze werken als een tierelier en ik ben er dan ook erg tevreden over.

Het enige nadeel .... Ik zou er graag nog 10 bij willen, echter kan ik ze nergens meer vinden. Hierbij de link naar de winkel waar ik ze besteld heb: https://www.lampenmanie.n...ct-16-a-3680w-zigbee-3-0/

yup...een dooie mus zoals geschreven..maar misschien kan je nog wat levende exemplaren vinden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PugZ
Helaas... in mijn zoektocht ook alleen maar dooie gevonden.. sommige in verre staat van ontbinding :S

Maar toch bedankt voor je reactie d:)b

Ze bestaan dus wel... Nieuwe tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
PugZ schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:40:
Helaas... in mijn zoektocht ook alleen maar dooie gevonden.. sommige in verre staat van ontbinding :S

Maar toch bedankt voor je reactie d:)b

Ze bestaan dus wel... Nieuwe tips zijn welkom!
Gisteren mijn Plugwise Adam HA geinstalleerd en gepoogd een IKEA plug (die ik normaal met Home Assistant gebruik) te koppelen. Dat mislukte inderdaad. Of beter gezegd: binnen de 60 seconden die de Plugwise app daar voor geeft gebeurde er niets.

Na wat zoeken dit topic gevonden en besloten de Aqara plug te bestellen. De IKEA plug heb ik in het stopcontact laten zitten in pairing-stand. Dit met het idee deze later weer aan Home Assistant te koppelen.

Vanmorgen de Aqara plug ontvangen. Ik prik deze in het stopcontact, open de Plugwise app, en voila - ik zie meteen een plug in de app. Dat is nog eens snelle pairing! Heb er niets voor hoeven doen.

Vervolgens wil ik de plug schakelen via de Plugwise app, om te controleren of dit goed werkt. Wat denk je? Het is niet de Aqara plug, maar de IKEA plug die schakelt!

Daarna de Aqara plug alsnog gekoppeld. Nu werken ze allebei.

TL;DR: IKEA pluggen werken wel, maar je hebt even geduld nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 15:04
Interessant topic! al is die wel wat oud.
Ik heb geprobeerd een 'Silvercrest' (Lidl) zigbee Plug te koppelen aan Plugwise, maar zonder succes. Hij wordt aan Plugwise toegevoegd als 'unsupported device'.
Heeft iemand een idee of je de standaard Aqara Smart Plug kan integreren in het Plugwise netwerk? Of zit er speciale firmware op degene die Plugwise op haar website verkoopt?

[ Voor 17% gewijzigd door MWDKing op 01-07-2023 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-09 08:37
@MWDKing Het is een standaard/originele Aqara plug. Dus je kunt hem ook gewoon ergens anders kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
vinniefireman schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:53:
@MWDKing Het is een standaard/originele Aqara plug. Dus je kunt hem ook gewoon ergens anders kopen.
Thx. Wel jammer dat de Aqara temperatuur sensor niet te gebruiken is. Achja, verdienmodel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
vinniefireman schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:53:
Ik heb een standaard Aqara plug (productiedatum 03-2023). Als ik die wil koppelen (via new applicance procedure) verschijnt er echter alleen een 'unsupported module' in de lijst van 'appliances' :? . Wat gaat er fout?
Edit: reboot van Adam loste het probleem op.

[ Voor 5% gewijzigd door MWDKing op 06-07-2023 19:02 ]

Pagina: 1