Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-05 10:46
@InSander Mooi, na het updaten heb ik een betere reference met de backend code :)

Even een vraag: welk apparaat wordt bestuurd door Adam? Een warmtepomp met koelmogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSander
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 13:00
Ja, een Warmtepomp "Elga" . Koelmogelijkheid staat niet aan. Een Anna is gekoppeld aan de Adam en er is 1 " Switch" welke het stroomverbruik van de Elga meet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:17
@Plugwise Leuk dat jullie hier nu ook reageren! Zouden jullie ook de release notes voor de Plugwise Anna willen posten of op de site zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PizzaPete
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:49
@Plugwise thanks! Het zou inderdaad erg fijn om de releasenotes in te kunnen zien van jullie producten. De meest logische plek zou jullie website zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
InSander schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:43:
Ja, een Warmtepomp "Elga" . Koelmogelijkheid staat niet aan. Een Anna is gekoppeld aan de Adam en er is 1 " Switch" welke het stroomverbruik van de Elga meet.
Ok, die combinatie was bij ons, de HA Plugwise code-owners, nog niet langsgekomen.
Zullen we deze uitwisseling voortzetten in een private chat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:40
[b]Plugwise schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 09:34:.
Voor de tweakers hier een changelog :)
Als er behoefte is om dit vaker te zien dan kan ik kijken of we dit op onze website kunnen plaatsen.
+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
@Plugwise een plaats voor release notes zou zeer gewaardeerd worden.

Zouden jullie tevens een optie kunnen maken om automatische updates uit te zetten? Ik heb dat liever zelf in de hand wanneer ik het installeer en dan kan ik even wachten als ik lees dat er mensen zijn die problemen hebben met een bepaalde update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Caros schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:49:
@Plugwise een plaats voor release notes zou zeer gewaardeerd worden.

Zouden jullie tevens een optie kunnen maken om automatische updates uit te zetten? Ik heb dat liever zelf in de hand wanneer ik het installeer en dan kan ik even wachten als ik lees dat er mensen zijn die problemen hebben met een bepaalde update.
als we dan toch bezig zijn met het doorgeven van wensen:
Hoe zet ik externe communicatie überhaupt uit? Ik wil mijn thermosstaat niet buitenshuis kunnen bedienen en zie liever ook niet dat er automatisch met externe servers van wie dan ook verbinding zonder mijn expliciete toestemming gemaakt wordt.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ne0fr0g
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-05 14:46
@Plugwise Release notes worden zeker gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xirt
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 21:41
Net ook even de update gedownload in de hoop dat alles weer zou gaan werken. Echter, de Koen van mijn vloerverwarming wordt niet meer geactiveerd als dit nodig is: het warme water gaat dus niet naar de vloer toe... Ik heb de vloerverwarming nu maar handmatig open gedraaid. Iemand anders bekend met dit euvel? De stekker wordt wel goed herkend in de app en het werkte prima vorig jaar.

Edit: ik heb de Aqara plug gereset en opnieuw toegevoegd maar dit bood geen oplossing. Tips zijn welkom, want op dit moment maakt Plugwise mijn verwarming niet heel smart ;-).

Edit 2: Blijkbaar moet je tegenwoordig het type aanpassen in de app naar Koen. Fixed :)!

[ Voor 33% gewijzigd door Xirt op 07-11-2022 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:54
Ik heb iets raars met het vakantieschema. Dit heb ik ingesteld op 15 graden zoals hier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MotogAZp01Gm-UdMC2_3UpnYkH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QIU0Fah5oIdpgRMnVJHlY1PQ.png?f=fotoalbum_large

Het vakantie schema roep ik aan via home assistant / node red als ik weg ben en ik zie dan mooi dat alle thermostaten naar 15 gaan. Echter ik zie in alle kamers her en der hele kleine "piekjes"dat de ingestelde temperatuur ineens omhoog zou moeten gaan? Mijn warmtepomp gaat dan ook vol aan ineens. Het laatste moment van de badkamer klopt, toen was ik weer thuis

Herkent iemand dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/To5JTakzV5lrvvD1bex3aaiV0Ls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zYMQbTzGpVn3gkh0cdXJfRXk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAFzYhj6IBY40rIRSd3_-EOI5zI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UFBUgiNAtLShP1MdTgQQlsp3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
tomdh76 schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:50:

Het vakantie schema roep ik aan via home assistant / node red als ik weg ben en ik zie dan mooi dat alle thermostaten naar 15 gaan. Echter ik zie in alle kamers her en der hele kleine "piekjes"dat de ingestelde temperatuur ineens omhoog zou moeten gaan? Mijn warmtepomp gaat dan ook vol aan ineens. Het laatste moment van de badkamer klopt, toen was ik weer thuis

Herkent iemand dit?
Ik herken dat (nog) niet. Kan jammer genoeg niet ver genoeg terug in de Plugwise logging om na te kijken of dat bij mij ook gebeurde.

Wat me wel boeit is je opmerking dat je vanuit home assistant / node red het schema instelt. Kun je vertellen hoe je dat doet? Of verwijzen waar ik daar meer over kan vinden? Ik wil dit ook graag vanuit mijn homey, maar heb nog geen werkwijze daarvoor kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Torch1969 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:07:
[...]

Ik herken dat (nog) niet. Kan jammer genoeg niet ver genoeg terug in de Plugwise logging om na te kijken of dat bij mij ook gebeurde.

Wat me wel boeit is je opmerking dat je vanuit home assistant / node red het schema instelt. Kun je vertellen hoe je dat doet? Of verwijzen waar ik daar meer over kan vinden? Ik wil dit ook graag vanuit mijn homey, maar heb nog geen werkwijze daarvoor kunnen vinden.
Ja hoor, ik gebruik de plugwise integration in home assistant:
https://www.home-assistant.io/integrations/plugwise/

Daar kan je de schema's die je in plugwise hebt gemaakt aanroepen. Ik doe dit via node red maar kan ook via home assistant zelf. Zo kan je makkelijk dingen als afwezigheid en vakantie als trigger gebruiken om die schema's aan te roepen. Ik dacht er eerst aan om alles in home assistant te doen maar dan mis je het algoritme om al te gaan preheaten voor de gewenste temperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
@tomdh76 Ik zie iets soortgelijks (Adam fw.3.7.2): ik heb een schema voor de badkamer waarbij op maandag en donderdag ochtend de ruimte een tijdje verwarmd wordt. Ik zie dat er in de vroege maandag ochtend, wanneer het schema nog niet op verwarmen staat, er toch een tijdje verwarmd wordt. En dit lijkt niet op de donderdag ochtend plaats te vinden.
Ik ben dit nog aan het monitoren om te kijken of dit gedrag zich herhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een 'domme' Honeywell themostraat die mij prima bevalt. Maar ik wil de verwarming op afstand bedienen en uitlezen met mijn Raspberry Pi. Ik wil daarvoor een volledig bedraad systeem en toegankelijkheid (via REST, MQTT, etc..).

Ik kwam de Plugwise Anna tegen die aan deze eisen voldoet, maar ook de Plugwise Adam SA. Vreemd genoeg zijn ze ongeveer even duur, terwijl die Adam alleen maar een gateway is.

Ik heb een hele simpele setup: Een recent gebouwde woning, vloerverwarming beneden, radiatoren boven, één standaard thermostaat Honeywell Round modulation in de woonkamer. Kun je via die Adam gateway de thermostaat een andere temperatuur aan laten nemen? Ik dacht dat het éénrichtingsverkeer is: Dus de thermostaat stuurt de ketel aan, maar je kunt via OpenTherm ook een "domme" thermostaat sturen? Die je dan ook echt de doel-temperatuur op de thermostaat veranderen? Ze pretenderen namelijk dat je met de Adam een "domme" thermostaat "smart" kunt maken.

Ik lees in dit topic van alles over instellingen, bijvoorbeeld vloerverwarming. Waarom? Of geldt dat voor de Adam SA met zonecontrol.

Wat ik niet goed begrijp is wat die Adam nou precies doet. Het lijkt een gateway, maar in het topic wordt ook gesproken over het regelen van de aanvoertemperatuur. Dit is echter ingesteld op mijn cv-ketel. Neemt Adam dat over en dan doet de instelling op de cv-ketel er niet meer toe? Of gaat het om een maximum, waar de Adam niet overheen kan, maar daaronder wel ruimte heeft om te variëren? Voor zover ik weet neemt de thermostaat nu de beslissingen, neemt de Adam dat dan over? Ik begrijp niet goed waar de verantwoordelijkheden komen te liggen als je die Adam toevoegt aan mijn systeem, waardoor ik ook niet weet of dit apparaat geschikt is voor wat ik wil (het vooral zo houden, heel veel data uitlezen en op afstand bedienen).

Ik heb er een heel eenvoudig doel mee: Mijn simpele thermostaat die prima bevalt houden, maar toch de boel kunnen uitlezen en uitsturen via mijn eigen software. Kan dat?

Overweging is nu: Anna of Adam. Maar die Anna lijkt mij qua thermostaat veel minder gebruikersvriendelijk dan wat ik nu heb hangen, met een display die niet altijd aan is en software waar veel klachten over zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door SvMp op 08-12-2022 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Ik zie vandaag ook weer dat de verwarming aangaat (een Plug gekoppeld aan een Lisa die een elektrische radiator aanzet) gedurende de 24u voodat er in het schema een verwarmingsperiode ingesteld staat, terwijl de ruimte temperatuur duidelijk hoger is dan de ingestelde schema temperatuur.

Ik zal deze bug melden bij Plugwise.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bouwew
@SvMp De Anna is een 1-op-1 vervanging van jouw Honeywell.
De Adam is zowel gateway als thermostat. Dat wil zeggen, de Adam gaat de CV ketel besturen ipv de Honeywell. De Honeywell kan volgens mij met de Adam verbonden worden. Deze wordt dan een "domme" kamerthermostaat, 1 van de sensoren van de Adam.

Je kunt een Lisa of een Jip kopen als thermostaten voor andere kamers, je kunt met de Adam, samen met de sensoren per zone, zones apart van elkaar verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:17
SvMp schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:25:
Ik heb een 'domme' Honeywell themostraat die mij prima bevalt. Maar ik wil de verwarming op afstand bedienen en uitlezen met mijn Raspberry Pi. Ik wil daarvoor een volledig bedraad systeem en toegankelijkheid (via REST, MQTT, etc..).
...
Ik heb er een heel eenvoudig doel mee: Mijn simpele thermostaat die prima bevalt houden, maar toch de boel kunnen uitlezen en uitsturen via mijn eigen software. Kan dat?
Ik heb denk ik jouw bedachte situatie in gebruik. Ik heb een Honeywell Round in de woonkamer, verbonden aan de Adam. Vanuit Adam kan ik deze met Homeassistant uitlezen. De temperatuur van die round krijg ik met 0,1 graden nauwkeurig binnen (als ik het goed heb). Verder stuurt de Adam naar de round de streef temperaturen door die ik heb ingesteld in het weekprogramma. Qua kosten kan ik iedereen aanbevelen om een Adam aan te schaffen en op marktplaats een oude round te scoren. Ik kon er eentje voor een 10tje op de kop tikken. Was wel redelijk vergeeld maar met een goed sopje heb ik hem weer aardig netjes kunnen krijgen.

Mijn ketel is vrij oud en wordt dus niet via opentherm aangestuurd maar met aan uit. Dus hoe de Adam omgaat met aanvoertemperaturen e.d. durf ik niet te zeggen.

Edit: Je zou ook een Opentherm gateway kunnen overwegen. Zeker als je geen zoneregeling nodig hebt is dat misschien minder complex.

[ Voor 5% gewijzigd door ranjo op 08-12-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
tomdh76 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:14:
[...]

Ja hoor, ik gebruik de plugwise integration in home assistant:
https://www.home-assistant.io/integrations/plugwise/

Daar kan je de schema's die je in plugwise hebt gemaakt aanroepen. Ik doe dit via node red maar kan ook via home assistant zelf. Zo kan je makkelijk dingen als afwezigheid en vakantie als trigger gebruiken om die schema's aan te roepen. Ik dacht er eerst aan om alles in home assistant te doen maar dan mis je het algoritme om al te gaan preheaten voor de gewenste temperatuur
Hoe stuur je dat dan aan vanuit node-red? Via een lokale api/website call richting de adm? Daar ben ik juist naar op zoek.

@bouwew jij hebt de homeassistant - Plugwise integratie gemaakt toch? Kun je een tipje van de sluier oplichten hoe je het schema aanpast? Ik kon dat niet goed terugvinden in de code op GitHub. In welke module stuur je daadwerkelijk commando’s naar de Adam? En hoe ziet de call voor schema wijziging er dan uit?

Ik wil graag met jullie meegluren hoe je dit doet en hoop dat ook te kunnen doen dmv homeyscript op een homey.

Ik zit nu op het spoor van een POST call naar <Adam-ip>/core/rule;id=<id van schema> met als parameter het totale schema met daarin de locaties die gekoppeld moeten worden, maar heb dat nog niet werkend. Zit ik dan op het juiste spoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
Torch1969 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:00:
[...]

Hoe stuur je dat dan aan vanuit node-red? Via een lokale api/website call richting de adm? Daar ben ik juist naar op zoek.

@bouwew jij hebt de homeassistant - Plugwise integratie gemaakt toch? Kun je een tipje van de sluier oplichten hoe je het schema aanpast? Ik kon dat niet goed terugvinden in de code op GitHub. In welke module stuur je daadwerkelijk commando’s naar de Adam? En hoe ziet de call voor schema wijziging er dan uit?

Ik wil graag met jullie meegluren hoe je dit doet en hoop dat ook te kunnen doen dmv homeyscript op een homey.

Ik zit nu op het spoor van een POST call naar <Adam-ip>/core/rule;id=<id van schema> met als parameter het totale schema met daarin de locaties die gekoppeld moeten worden, maar heb dat nog niet werkend. Zit ik dan op het juiste spoor?
Misschien dat bouwe je hier kan helpen. Ik weet niets van codes. Ik gebruik gewoon de homeassistant plugin en in node red kan je makkelijk verbinden met home assistant via specifieke HA nodes. Het is eigenlijk hetzelfde als in YAML werken in HA maar ik vind node red leuker en inzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Torch1969 Vanuit HA, via de Plugwise integratie kun je op dit moment alleen per thermostaat een schema aan/uit schakelen, of een ander schema kiezen.

Als voorbeeld: via `climate.set_hvac_mode` kun je een schema aan (= auto) of uit (= heat / cool) schakelen.
Meer info staat hier: https://www.home-assistant.io/integrations/plugwise/

Een bestaand schema aanpassen kan niet vanuit de Plugwise integratie. Dat lijkt mij nogal onhandig, het is veel gemakkerlijker om dit via de browser of via de Plugwise App te doen :)

Maar, je kunt de data capturen die vanuit de browser op jouw PC naar de Adam/Anna wordt gestuurd, via Wireshark. Wanneer jij hetzelfde format gebruikt als de Plugwise software, dan zou het moeten werken.
Tenminste, zo ging het bij mij vaak wel, in het verleden.

[ Voor 22% gewijzigd door bouwew op 08-12-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
bouwew schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:27:
@Torch1969 Vanuit HA, via de Plugwise integratie kun je op dit moment alleen per thermostaat een schema aan/uit schakelen, of een ander schema kiezen.

Als voorbeeld: via `climate.set_hvac_mode` kun je een schema aan (= auto) of uit (= heat / cool) schakelen.
Meer info staat hier: https://www.home-assistant.io/integrations/plugwise/

Een bestaand schema aanpassen kan niet vanuit de Plugwise integratie. Dat lijkt mij nogal onhandig, het is veel gemakkerlijker om dit via de browser of via de Plugwise App te doen :)

Maar, je kunt de data capturen die vanuit de browser op jouw PC naar de Adam/Anna wordt gestuurd, via Wireshark. Wanneer jij hetzelfde format gebruikt als de Plugwise software, dan zou het moeten werken.
Tenminste, zo ging het bij mij vaak wel, in het verleden.
Dank voor je reactie. Ik bedoel inderdaad een ander schema kiezen. Waar in de source code van je Plugwise integratie stuur je dit aan richting de Adam?

Ik ben nu inderdaad de data aan het capturen, maar vraag me af of er een andere/beter manier is om de schema wisseling aan de Adam door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Torch1969 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:40:
[...]

Ik bedoel inderdaad een ander schema kiezen. Waar in de source code van je Plugwise integratie stuur je dit aan richting de Adam?
Voor een ander schema kiezen, zie https://www.home-assistan.../#change-climate-schedule via deze methode kun je een ander schema kiezen, direct via Home Assistant.

In de Core Plugwise code gebeurt dat in het bestand select.py, en in de plugwise backend gebeurt dat via de functie set_schedule_state() in smile.py.
Het was nog een heel gedoe om die functie weer goed werkend te krijgen na een flinke verandering in de Anna en Adam firmwares :)

Indien je meer detailvragen hebt, verder in een DM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
bouwew schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:51:
[...]
…en in de plugwise backend gebeurt dat via de functie set_schedule_state() in smile.py.….
Deze zocht ik. Thx :) Ik zie dat ik op de goed weg was. Als ik er niet uitkom dan DM ik je. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Torch1969 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:55:
[...]

Deze zocht ik. Thx :) Ik zie dat ik op de goed weg was. Als ik er niet uitkom dan DM ik je. :Y
Kun je bij de Homey-code niet simpelweg de plugwise backend importeren net zoals in Home Assistant?
Of is de Homey-code niet python-based?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
bouwew schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:31:
[...]

Kun je bij de Homey-code niet simpelweg de plugwise backend importeren net zoals in Home Assistant?
Of is de Homey-code niet python-based?
Dank voor je suggestie. Er is al een prima Plugwise integratie (app) op de homey (van Plugwise zelf), maar die mist de mogelijkheid om een schema te wisselen (en dus vanuit de code ook geen inspiratie voor mij hoe ik dat zou kunnen aansturen). Daarom probeer ik die specifieke aansturing nog zelf te maken. Ik doe dat in homeyscript (gebaseerd op JavaScript) en heel pragmatisch met specifieke aansturing van url + parameter voor mijn situatie (met id’s van de ruimtes en regels). Een blik op jou code is daarbij genoeg om te weten hoe ik dat moet aanpakken :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Ik heb mij meer ingelezen maar het blijft wat onduidelijk, omdat ik het systeem nergens kan zien.

De vragen die ik nog heb:
- Ik lees veel problemen met modulatie. Zijn die nog actueel? De meeste ellende was voor de doorstart van het bedrijf. Hoe groot is de kans dat de Adam er voor zorgt dat ik meer gas verbruik? Ik wil een systeem hebben waarvan ik zeker weet dat die net zo goed met mijn verbruik omgaat als mijn huidige thermostaat, en ik lees nogal wat horror-berichten over stookgedrag.
- Ik heb vloerverwarming beneden en radiatoren boven, maar alleen in de woonkamer een thermostaat en dat blijft zo. Hoe werkt dat? In de screenshotjes zie ik dat je een type verwarming moet kiezen, maar het is geen volledige vloerverwarming en ook geen volledige radiatorverwarming.

[ Voor 12% gewijzigd door SvMp op 09-12-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
ranjo schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:57:
[...]

Ik heb denk ik jouw bedachte situatie in gebruik. Ik heb een Honeywell Round in de woonkamer, verbonden aan de Adam. Vanuit Adam kan ik deze met Homeassistant uitlezen. De temperatuur van die round krijg ik met 0,1 graden nauwkeurig binnen (als ik het goed heb). Verder stuurt de Adam naar de round de streef temperaturen door die ik heb ingesteld in het weekprogramma. Qua kosten kan ik iedereen aanbevelen om een Adam aan te schaffen en op marktplaats een oude round te scoren. Ik kon er eentje voor een 10tje op de kop tikken. Was wel redelijk vergeeld maar met een goed sopje heb ik hem weer aardig netjes kunnen krijgen.
Gaat de doel-temperatuur in de round ook mee als je die verandert via de webinterface op de Adam?
Dus stel ik heb de thermostaat op 17 en ik stel doel-temperatuur in via webinterface (of app) op 19, zal ik die 19 dan ook zien als ik aan de Honeywell Round ga draaien?
Edit: Je zou ook een Opentherm gateway kunnen overwegen. Zeker als je geen zoneregeling nodig hebt is dat misschien minder complex.
De Adam SA is toch een Opentherm gateway?
De meeste gateways hebben geen LAN-aansluiting voor mij een must. En ik wil een kant en klaar kastje, vandaar de Adam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
bouwew schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:47:
@SvMp De Anna is een 1-op-1 vervanging van jouw Honeywell.
De Adam is zowel gateway als thermostat. Dat wil zeggen, de Adam gaat de CV ketel besturen ipv de Honeywell. De Honeywell kan volgens mij met de Adam verbonden worden. Deze wordt dan een "domme" kamerthermostaat, 1 van de sensoren van de Adam.
Meer dan alleen een sensor toch? Er zit ook een display op. Die geeft dan weer wat het doel is van de Adam, of heeft deze volledig eigen instellingen? (wat mij onhandig lijkt, want ik wil 1 doel-temperatuur in het hele syteem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-05 08:25
Torch1969 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:36:
[...]

Dank voor je suggestie. Er is al een prima Plugwise integratie (app) op de homey (van Plugwise zelf), maar die mist de mogelijkheid om een schema te wisselen (en dus vanuit de code ook geen inspiratie voor mij hoe ik dat zou kunnen aansturen). Daarom probeer ik die specifieke aansturing nog zelf te maken. Ik doe dat in homeyscript (gebaseerd op JavaScript) en heel pragmatisch met specifieke aansturing van url + parameter voor mijn situatie (met id’s van de ruimtes en regels). Een blik op jou code is daarbij genoeg om te weten hoe ik dat moet aanpakken :-).
Is dit niet wat je zoekt dan?
Die zijn er alleen als je de zone apparaten van plugwise installeert.
Voordeel is wel dat je de kamerthermostaat apparaat niet meer nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crmHaU_U5a_Y7GVWkHsk1C83uXM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3HtVYvhRfYOb89V5I9PNNab0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72oNkx9JM_3B9Cd1GpRax-1uNJk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vX5R2d4AlYQYO8y3x1OAPpeH.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12F4m_T7WWrnqJQG4i6TfboZhHU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p1ExvmjqoHSGkHfDPAoo3sJi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
RoadXY schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:34:
[...]

Is dit niet wat je zoekt dan?
Die zijn er alleen als je de zone apparaten van plugwise installeert.
Voordeel is wel dat je de kamerthermostaat apparaat niet meer nodig hebt.
Ik ben bekend met het instellen van zone's en wijzigen van scene's en maak daar nu ook gebruik van. Dat geeft inderdaad bijna hetzelfde effect, maar voor mij 3 nadelen:
- De verwarmingsschema's moet ik dan via de homey aansturen. Dat kan natuurlijk prima, maar ik wil de homey niet eindverantwoordelijk maken in mijn huis voor verwarming. Als die onverhoopt uitvalt, werken de verwarmingsschema's niet meer. Ik hou ervan de basis voorzieningen in mijn huis te sturen vanuit de primaire apparaten (in dit geval dus plugwise Adam).
- De Adam kan dan niet slim voorverwarmen. Ik heb ingesteld dat zone's op de aangegeven tijd op temperatuur moet zijn. De Adam leert zelf hoe laat en hoe snel hij dan moet gaan verwarmen. Hij houdt dus ook rekening met aankomende temperatuur wijzigingen in de schema's. Als je dit via homey aanstuurt, kan hij dus niet anticiperen op temperatuurwijzigingen.
- Via de homey detecteer ik dat er niemand thuis is. Ik zet de zone's dan op scene "away". Dat gaat goed, totdat er een aankomende temperatuur verhoging in het schema staat. De Adam gaat dan toch alvast weer verwarmen.

Dit laatste wil ik dus gaan regelen met een schema wijziging, ipv scene wijziging. Maar ook eenvoudig op afstand (via homey app) een schema kunnen wisselen, b.v. op de terugweg van een weekendje weg het vakantieschema vast uitschakelen, zodat de Adam weer regulier begint te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
SvMp schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:28:
Ik heb mij meer ingelezen maar het blijft wat onduidelijk, omdat ik het systeem nergens kan zien.

De vragen die ik nog heb:
- Ik lees veel problemen met modulatie. Zijn die nog actueel? De meeste ellende was voor de doorstart van het bedrijf. Hoe groot is de kans dat de Adam er voor zorgt dat ik meer gas verbruik? Ik wil een systeem hebben waarvan ik zeker weet dat die net zo goed met mijn verbruik omgaat als mijn huidige thermostaat, en ik lees nogal wat horror-berichten over stookgedrag.
- Ik heb vloerverwarming beneden en radiatoren boven, maar alleen in de woonkamer een thermostaat en dat blijft zo. Hoe werkt dat? In de screenshotjes zie ik dat je een type verwarming moet kiezen, maar het is geen volledige vloerverwarming en ook geen volledige radiatorverwarming.
Ik heb dit systeem nu inmiddels een aantal weken en heb tot nu toe niet echt problemen gehad. Ik hou de werking nauwlettend in de gaten. Moduleren gaat prima en de Adam houdt de ruimtes mooi op temperatuur. Doordat ik de zones nu apart verwarm zie ik tov vorig jaar ongeveer 30% gasbesparing.

Je kunt trouwens instellen dat je een mix van vloerverwarming en radiatoren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
SvMp schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:30:
[...]

Gaat de doel-temperatuur in de round ook mee als je die verandert via de webinterface op de Adam?
Dus stel ik heb de thermostaat op 17 en ik stel doel-temperatuur in via webinterface (of app) op 19, zal ik die 19 dan ook zien als ik aan de Honeywell Round ga draaien?

[...]

De Adam SA is toch een Opentherm gateway?
De meeste gateways hebben geen LAN-aansluiting voor mij een must. En ik wil een kant en klaar kastje, vandaar de Adam.
Ik zie bij mij (ATAG One thermostaat) dat een temperatuur die ik instel in de plugwise app/website, niet synced naar de fysieke thermostaat helaas. (Dat heb ik opgelost door dit via mijn homey door te geven naar de thermostaat.)

Ik denk dat ranjo dit bedoeld: http://otgw.tclcode.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
SvMp schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:32:
[...]

Meer dan alleen een sensor toch? Er zit ook een display op. Die geeft dan weer wat het doel is van de Adam, of heeft deze volledig eigen instellingen? (wat mij onhandig lijkt, want ik wil 1 doel-temperatuur in het hele syteem).
Ja, ik verwacht dat het display ook nog zal werken. Ik weet echter niet in hoeverre de Adam bepaald wat er op het display komt te staan. Aan de andere kant, de Adam "praat" OpenTherm terug naar de Honeywell, de kans is groot dat de doel-temperatuur samen met de gemeten ruimte-temperatuur op het display komt te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:17
De Honeywell Round laat in normale toestand de actuele temperatuur zien, op 0,5 graden nauwkeurig. Tevens zie ik een vlammetje op het moment dat de ketel aan staat. Op het moment dat ik één slag draai zie ik de ingestelde temperatuur. Draai ik vervolgens door dan pas ik de ingestelde temperatuur aan. Dit zie ik een paar ogenblikken later ook terug in de plugwise app.

De Adam past de ingestelde temperatuur aan bij de round wanneer dit vanwege het programma nodig is. Of als ik handmatig in de plugwise app op dat moment een andere temperatuur vraag. Eigenlijk heeft dat dus het zelfde effect als ik op de round zelf de temperatuur aanpas. Bij het handmatig aanpassen (zowel via de round als via web) van de temperatuur blijft dit uiteraard geldig totdat er vanuit het programma weer een nieuwe temperatuur door komt. Het werkt allemaal best intuïtief.

Edit: grappig detail is dat de app de temperatuur van de round op 0,1 nauwkeurig weet te melden. Terwijl het display van de round dat dus op 0,5 doet

Ik heb verder nog een werkkamer die ik als aparte zone bedien. Dit met een Tom en Lisa. De badkamer heeft ook een Tom met een programma maar die heb ik wel passief ingesteld. Dat wilt zeggen dat de badkamer alleen mee komt als er ergens anders warmtevraag is. Onze woonkamer (vloerverwarming, waar de round hangt) heeft verder geen kleppen. Als de werkkamer dus warmtevraag heeft komt de woonkamer dus altijd mee, maar die is zo traag dat dat nooit echt een probleem is.

Al met al werkt het allemaal erg intuïtief, met een app om op afstand indien nodig al wat aan te zetten. Terwijl de leek die bij ons op bezoek komt alleen maar een "ouderwetse" round ziet hangen.

Schijnbaar kan de round ook een kraantje tonen voor wanneer dat de ketel warm water levert. Maar omdat onze Adam met aan/uit met de ketel is verbonden kan die dat bij ons niet weten. Wanneer je er een OpenTherm ketel aan hebt hangen zou ik verwachten dat je dat wel op de round zou terug zien.

[ Voor 4% gewijzigd door ranjo op 09-12-2022 20:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bouwew
De Plugwise release-notes staan online, een voorbeeld: https://www.plugwise.com/release-notes-smile-p1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 15:51
Zojuist de batterijen maar uit mijn Lisa gehaald en op netstroom tijdelijk gezet nadat de batterijen op 17% waren en we raar gedrag kregen van de Lisa.
Batterijen zijn nu ongeveer 2 jaar oud dus die hebben geen schuld en waren ook nog de fabrieksbatterijen.
Wat zijn de leeftijden die jullie hebben gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeGGie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 09:24
biertjuh? schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:06:
Zojuist de batterijen maar uit mijn Lisa gehaald en op netstroom tijdelijk gezet nadat de batterijen op 17% waren en we raar gedrag kregen van de Lisa.
Batterijen zijn nu ongeveer 2 jaar oud dus die hebben geen schuld en waren ook nog de fabrieksbatterijen.
Wat zijn de leeftijden die jullie hebben gehaald?
Doe ongeveer 1 1/2 jaar met Ansmann rechargable 1100mah batterijen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
Mijn Adam zit ondertussen op 3.7.3. Zou mooi zijn dat de release notes dat tempo ook volgen 😂
https://www.plugwise.com/release-notes-adam/

[ Voor 6% gewijzigd door Torch1969 op 04-01-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Torch1969 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:49:
[...]

Mijn Adam zit ondertussen op 3.7.3. Zou mooi zijn dat de release notes dat tempo ook volgen 😂
https://www.plugwise.com/release-notes-adam/
Nog geen releaselog betekent dat dit een beta-versie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
bouwew schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 12:25:
[...]
Nog geen releaselog betekent dat dit een beta-versie is.
Ah, ok. Maar deze is automatisch geïnstalleerd en zover ik weet is er geen instelling om te kiezen voor beta firmwares toch? Of zie ik iets over het hoofd? Zou mooi zijn dat automatische update alleen stabiele versies installeert, en je bewust voor een update voor een beta versie zou moeten kiezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torch1969
Torch1969 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:21:
[...]

Ik ben bekend met het instellen van zone's en wijzigen van scene's en maak daar nu ook gebruik van. Dat geeft inderdaad bijna hetzelfde effect, maar voor mij 3 nadelen:
- De verwarmingsschema's moet ik dan via de homey aansturen. Dat kan natuurlijk prima, maar ik wil de homey niet eindverantwoordelijk maken in mijn huis voor verwarming. Als die onverhoopt uitvalt, werken de verwarmingsschema's niet meer. Ik hou ervan de basis voorzieningen in mijn huis te sturen vanuit de primaire apparaten (in dit geval dus plugwise Adam).
- De Adam kan dan niet slim voorverwarmen. Ik heb ingesteld dat zone's op de aangegeven tijd op temperatuur moet zijn. De Adam leert zelf hoe laat en hoe snel hij dan moet gaan verwarmen. Hij houdt dus ook rekening met aankomende temperatuur wijzigingen in de schema's. Als je dit via homey aanstuurt, kan hij dus niet anticiperen op temperatuurwijzigingen.
- Via de homey detecteer ik dat er niemand thuis is. Ik zet de zone's dan op scene "away". Dat gaat goed, totdat er een aankomende temperatuur verhoging in het schema staat. De Adam gaat dan toch alvast weer verwarmen.

Dit laatste wil ik dus gaan regelen met een schema wijziging, ipv scene wijziging. Maar ook eenvoudig op afstand (via homey app) een schema kunnen wisselen, b.v. op de terugweg van een weekendje weg het vakantieschema vast uitschakelen, zodat de Adam weer regulier begint te verwarmen.
Voor degene die het nog interesseert of/hoe je vanuit Homey in Plugwise een schema wisselt, het is me gelukt :)
Ik heb dit opgelost door in Plugwise een thuis- en een weg-schema te maken (per ruimte), en vanuit homey mbv homeyscript met http POST calls naar de api van Plugwise een schema wissel te doen zodra ik weg ga en weer thuis kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:23
Mooi dat het gelukt is! Je zet me wel aan het denken vwb Homey. Ook ik stuur alles het liefst zo "primair" mogelijk aan. Plugwise stuurt dus autonoom, maar afwezigheid wordt door Homey is gemeld aan Adam en verlaagt de temperatuur. Hierdoor mis is dus de voor verwarm functie van Adam...

Ben dus zeker benieuwd naar jouw Homey / Plugwise integratie!

Voor mij is ook belangrijk dat eventuele schakelingen/wijzigingen alleen in het Stook seizoen plaatsvinden. Zinloos om in de zomer temperatuur schema's naar Tom's te sturen als de CV uit staat.

[ Voor 22% gewijzigd door Eternity_rules op 06-01-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Eternity_rules schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:17:

Ben dus zeker benieuwd naar jouw Homey / Plugwise integratie!
Zie hier voor de opbouw van de http post request: https://community.homey.a...trol-by-plugwise/8828/128

In plugwise heb ik per zone 2 schema's, één dat ik aanwezig ben, met de daarin horende temperatuur wisselingen op bepaalde tijden (op basis waarvan plugwise het voorverwarmen stuurt) en één dat ik afwezig ben (met overdag de "afwezig" scene en 's nachts de "nacht" scene).

Door vanuit homey bij afwezigheid over te schakelen naar het "afwezig" schema, schakelt plugwise terug naar de temperatuur in het afwezig schema en voorkom je dat plugwise gaat voorverwarmen voor een anders aankomende temperatuur verhoging in het "aanwezig" schema. Zodra ik terugkom schakel ik terug naar het "aanwezig" schema, waarmee plugwise de temperaturen instelt die op dat moment moeten gelden voor het "aanwezig" schema (dus ook als de temperatuur een tijdje geleden zou moeten zijn ingegaan).
Werk feilloos bij mij.

[ Voor 56% gewijzigd door Torch1969 op 08-01-2023 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969

Voor mij is ook belangrijk dat eventuele schakelingen/wijzigingen alleen in het Stook seizoen plaatsvinden. Zinloos om in de zomer temperatuur schema's naar Tom's te sturen als de CV uit staat.
Ja dat is een goeie, die moet ik inderdaad ook nog toevoegen in de homey aansturing.
B.v. in de maanden dat je niet stookt geen schema wijzigingen aansturen, of een virtuele knop definiëren (Stoken Aan/Uit) en op basis daarvan de schema wijzigingen wel/niet aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Mooi dat het gelukt is! Je zet me wel aan het denken vwb Homey. Ook ik stuur alles het liefst zo "primair" mogelijk aan. Plugwise stuurt dus autonoom, maar afwezigheid wordt door Homey is gemeld aan Adam en verlaagt de temperatuur. Hierdoor mis is dus de voor verwarm functie van Adam...
In dit geval mis je de voorverwarm functie niet. De Adam gaat zeker wel voorverwarmen op een aankomende temperatuurverhoging in het schema. Dit heeft 2 nadelen, als je afwezig bent wil je dat voorverwarmen juist niet hebben. Bovendien als je weer terug bent, weet je niet naar welke temperatuur je terug moet vanuit de homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Dank!

Zelf gebruik ik dus geen scenes / schema's van Plugwise. Homey regelt op basis van aanwezigheid/afwezigheid de setpoints per ruimte. Complicerend hierbij is dat ik huisgenoten / inwonende kinderen heb. Dus als bijvoorbeeld ik er niet ben, maar een andere huisgenoot wel, moet de woonkamer dus wel verwarmd worden en zijn studeer/slaapkamer. Ik gebruik Homey en o.a. de Homey App "Verwarmingsregelaar' daarvoor en dat werkt prima.

En ik heb inderdaad een bolean variabele "STOOKSEIZOEN" ja/nee als algemene voorwaarde in de flows.

Jouw oplossing lijkt nog vernuftiger. Na het stookseizoen maar eens verder induiken. Omdat ik ook een Quatt verwacht zal er nog wel meer aangepast moeten gaan worden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Torch1969 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:09:
[...]

Zie hier voor de opbouw van de http post request: https://community.homey.a...trol-by-plugwise/8828/128

Zodra ik terugkom schakel ik terug naar het "aanwezig" schema, waarmee plugwise de temperaturen instelt die op dat moment moeten gelden voor het "aanwezig" schema (dus ook als de temperatuur een tijdje geleden zou moeten zijn ingegaan).
Werk feilloos bij mij.
Dat lukt bij mij dus niet.

Ik schakel in Plugwise van Away naar Home (via Homey), maar het verwarming schema in Plugwise van de betreffende zone wordt wel hervat met de Home temperatuur, maar het schema heeft op dat moment soms een andere waarde.

Ik hoop je via het Homey forum een DM te mogen sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-05 22:30
Hm, zou ook interessant zijn om de oplossing hier te lezen. Nu is het een draadje zonder oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eternity_rules
Met vriendelijke hulp van @Torch1969 is het ook mij gelukt om het op te lossen. Dat was echter niet eenvoudig. Deze oplossing werkt in combinatie met Homey en maakt gebruik van de script mogelijkheid. Je moet ook wat coderen in Homey script.

Mooier zou zijn dat de Plugwise App in Homey deze mogelijkheid tot schakelen van schema's aan boord zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Weet iemand hoe je een 24v wisselstroom (VC8615) zoneklep kan sturen met Plugwise?
Plugwise zegt wel zoneklep te kunnen sturen op de website, maar het wordt niet duidelijk hoe.
Er zijn wel 230v schakel dingen beschikbaar.

Dus het lijkt erop dat het niet kan op 24v.
Dan heb ik denk ik volgdende opties:
- Honeywell zoneklep vervangen naar een 230v klep (die gewoon met 230v aan open gaat, dus stekker erop en in gekoppelde plugwise plug)
- De pomp voor die zone (gesloten verdeler vloerverwarming) uit zetten met een gekoppelde plugwise plug voor die zone.

Als ik de pomp uitzet verwacht ik nog wel behoorlijk wat water wat die zone in gaat voor niets, omdat het dichtbij het aansluitpunt van de warmtepomp komt en als het niet letterlijk dicht zit, dan drukt hij het er toch wel door.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-11-2023
@!null

Heb je een vc8615 met een adapter er bij van 230 naar 24V? Daar zit
een omschakel contact op waar je normaalgesproken een thermostaat op aansluit. Met een relaisbox 230v kun je die gewoon schakelen.

https://www.technim.nl/in...y0K8Uz4eb9IhoCUpAQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:17
Hallo @Plugwise ik zie dat mij Anna firmware op 4.1.13 en ervaar nu problemen met de bewegingsdetectie. Kan dit iets met de firmware te maken hebben? (Firmware 4.1.13 staat ook niet bij de release notes) alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
Zijn er meer mensen die de plugwise app gebruiken in IOS? Ik moet telkens app afsluiten en opnieuw opstarten om temperatuur etc in kamers te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:52
tomdh76 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:38:
Zijn er meer mensen die de plugwise app gebruiken in IOS? Ik moet telkens app afsluiten en opnieuw opstarten om temperatuur etc in kamers te zien.
Dit probleem heb ik ook. Is ook standaard workflow geworden bij mij: app openen, afsluiten door omhoog te swipen en opnieuw starten. Best waardeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:13
Hallo allen,

Ik ben sinds gisteren in het bezit van een woning met in de woonkamer radiatoren en vloerverwarming. Nu wil ik het Plugwise systeem aanschaffen (wanneer deze weer op voorraad komt) met Tom's voor de radiatoren en en een plug voor de vloerverwarming. De VV hoeft van mij niet helemaal dicht, een uitgeschakelde pomp lijkt mij vooralsnog voldoende. De Remeha iSense zou blijven als woonkamer thermostaat. Bij de badkamer en werkkamer nog een Tom icm Lisa/Jip en ik ben denk ik wel voorzien.

Via schoonouders ervaring met het Evohome-ecosysteem. En, het is zeker niet slecht, maar eventuele vloerverwarmingschakelingen realiseren daarmee wordt erg duur en de API gaat natuurlijk via de cloud. Ook zie ik in de screenshots dat je veel meer zaken (grafieken, ik hou ervan) uit een Plugwise Adam kan halen en instellen dan een Evohome systeem.

Is het anno nu nog wel verstandig Plugwise te doen? Zouden ze slechte voorraad hebben door issues of door de grote vraag? Ik lees gemengd horror/succesverhalen maar een alles-lokaal (met Home Assistant) systeem lijkt me wel mooi om te hebben.

Ik hoor graag van jullie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Het zelf twee Plugwise systemen in huis en heb recent een 3de aangelegd bij familie. Ik ben erover tevreden.

1 van mijn set-ups lijkt op de jouwe; begane grond via vloerverwarming en in de slaap- en badkamers radiatoren. De vloer wordt geschakeld door een pomp, die inderdaad ook door een PLUG wordt geschakeld.

Mijn overwegingen waren dat ik een standalone systeem wilde hebben dat ook zonder internet werkt en dat manueel te bedienen is. Ik heb dus ook een serie Lisa's erbij. Dat laatste is in de praktijk een beetje overdreven gebleken; in de badkamers werkt het hebben van alleen een Tom ook goed. Een Lisa (of Jip) is niet vereist, eerder 'nice to have'.

Ik heb geen 'normale' thermostaat meer aan de ketel hangen. Alles wordt door de zones en door de Lisa's geregeld. Ik kan geen inhoudelijk commentaar geven hoe jouw iSense ermee gaat werken. Ik meen ergens gelezen te hebben dat deze combinatie wel werkt (op de Plugwise site??).

Wat niet werkt is geofenceing. Dus, als het huis leeg is, gaan je aangemaakt verwarmingsschema gewoon door... Ik heb ook een Homey en die laat ik dan een temperatuurverlaging doorsturen naar de ADAM.

PS
De voorraad problematiek is een hardnekkige. Dat werd gelukkig altijd wel weer opgelost.

[ Voor 0% gewijzigd door Eternity_rules op 01-04-2023 16:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:13
Bedankt voor je reactie!
Voel ik me alweer iets geruster om 375 euro uit te geven haha!

Geofencing en dergelijke heb ik nu bij Evohome ook niet. Daar zet ik Home Assistant voor in. Dat wordt sowieso de centrale factor in huis.

Inderdaad geeft de Plugwise site aan dat de iSense (evt na een aanpassing van Support) prima zal werken. In dit draadje lees ik echter over zaken dat het updaten van een temperatuuraanpassing 20min kan duren

We zullen het zien, hopen dat Plugwise een beetje snel levert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:35
Inmiddels gebruik ik op 6 locaties in totaal 10 Plugwise systemen en ben er in (bijna) alle gevallen positief over. De afstand waarbij een Plugwise Jip nog werkt is een veel gevallen bedroevend. Op het moment dat je gebruik maakt van Plugwise Lisa/Tom/Koen en dan aangesloten via een stroomkabel dan gaat het prima.

Persoonlijk prefereer ik de combinatie van een Plugwise Adam met een Honeywell Round opentherm i.p.v. een andere thermostaat of een Lisa. Dit werkt altijd en is voor de meeste mensen makkelijker dan bijvoorbeeld een Anna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1989
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-11-2023
@Nelesss

Herken wat je zegt. Ik ben over het algemeen ook erg tevreden over Plugwise maar het signaal van een Jip valt na een tijdje af. Volgens Plugwise kun je het beste een 50-50 verdeling hebben kwa routers en end devices. Een Adam icm honeywell round werkt perfect inderdaad.

Heb over het algemeen ook tevreden klanten met het Plugwise systeem :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torch1969
Release notes zijn bijgewerkt. Gaat nu tot 3.7.5(beta).
Mijn Adam zit nog op 3.7.3 (en gaat niet naar 3.7.4 ondanks automatische update of handmatige refresh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-05 20:40
Beste allen,

Ik ben sinds korts in het bezit van Plugwise en heb dit aangeschaft voor de zoneregeling.
Nu heb ik wat problemen met mijn Adam. Deze zit op zolder (aangesloten met LAN) naast de ketel en is verbonden met mijn Toon in de woonkamer. Ik krijg alleen constant de melding 'Node ZigBee device (Met MAC xxxxxx) onbereikbaar is sinds...'.
Daarnaast zie ik ook geen CV-watertemperaturen meer in de app, dat deed ik eerder wel.
Weet iemand waar ik tegenaan loop?

Groet,
Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
Heb je aan de plugwise adam nog andere producten van Plugwise toegevoegd? Zoals de Tom, Lisa, etc. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
Nelesss schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 12:20:
Heb je aan de plugwise adam nog andere producten van Plugwise toegevoegd? Zoals de Tom, Lisa, etc. ?
Nog niet, maar dat gaat zeker wel gebeuren. Heb twee Lisa, twee Tom een en Koen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
In ieder geval de melding 'Node Zigbee Device onbereikbaar' houdt normaliter in dat een van de gekoppelde apparaten niet werkt. Meestal is dit wel terug te herleiden naar welk apparaat niet schakelt of geen temperatuur meer weer geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
Nelesss schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:21:
In ieder geval de melding 'Node Zigbee Device onbereikbaar' houdt normaliter in dat een van de gekoppelde apparaten niet werkt. Meestal is dit wel terug te herleiden naar welk apparaat niet schakelt of geen temperatuur meer weer geeft.
Momenteel heb ik dus alleen de Adam aangesloten.
De temperatuur aansturing blijft ook steeds rood (zie foto). Elke keer ik het ketelprotocol update verdwijnt dit even. Hij herkent wel steeds de goede ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlIuVT8l76uctPpwHYlwOoTJg04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cFAxzdr6y9ZKQkircb0FlBjv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@doktorsson Het lijkt erop dat de Adam geen thermostaat herkent.

Je had toch een Toon aan de Adam gekoppeld? Deze wordt zo te zien niet herkend/gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
bouwew schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:31:
@doktorsson Het lijkt erop dat de Adam geen thermostaat herkent.

Je had toch een Toon aan de Adam gekoppeld? Deze wordt zo te zien niet herkend/gevonden.
Dat klopt, alleen weet ik niet hoe ik het anders moet doen. Kan hem niet op een andere manier aansluiten…
En daarnaar herkent het de ketel wel, maar ik zie dus geen CV temperaturen meer. Dat zag ik de eerste dag na aansluiting wel.

[ Voor 14% gewijzigd door doktorsson op 17-06-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Dan is de vraag hoe heb je de Toon op de Adam aangesloten? Zoals hier aangegeven: https://www.robbshop.nl/blog/plugwise-adam-zet-de-toon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
bouwew schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:03:
Dan is de vraag hoe heb je de Toon op de Adam aangesloten? Zoals hier aangegeven: https://www.robbshop.nl/blog/plugwise-adam-zet-de-toon ?
Ja, zo, alleen zit de ketemodule van Toon nog tussen de Adam en de Toon thermostaat. Ik begreep dat ik een onderdeel is waar de Toon niet zonder kan. Hij gaat ook niet aan zonder dit kastje.

Dus ketel -> Adam -> ketelmodule Toon -> Toon thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Staat er in de reacties hier nog iets wat jou kan helpen? Plugwise Adam HA cv-gateway review door MVANECK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
Bedankt voor de tip, maar helaas heb ik dat ook allemaal gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 15:09
Adam sa zonder kamerthermostaat.

Kamertemp via Homeypro setten.

Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Laatst online: 29-05 18:41
Heeft iemand al eens succesvol 'niet-Plugwise' zigbee apparaten weten te koppelen aan Adam? Ik heb een Lidl 'Silvercrest' plug en een Aqara temperatuursensor geprobeerd. Ze koppelen wel, maar bij 'apparaten' in Plugwise staat 'unsupported device' :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 15:51
Ik heb op dit moment een aqara plug gekoppeld om de pomp van de vloerverwarming te schakelen.
Ik heb ook de losse sensor voor temperatuur geprobeerd van aqara maar die kreeg ik net zoals bij niet aan de praat waarna ik maar gewoon hun eigen sensor heb gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@MWDKing Ja, ook geprobeerd met een Aqara tegenhanger van de Jip.
Ik zie de temp sensor wel in de xml-data maar hij wordt niet herkend door de Plugwise software, dus helaas...

Ik denk dat Plugwise de firmware van hun eigen Aqara apparaten iets aanpast :)

[ Voor 18% gewijzigd door bouwew op 04-07-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
bouwew schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:07:
@MWDKing Ja, ook geprobeerd met een Aqara tegenhanger van de Jip.
Ik zie de temp sensor wel in de xml-data maar hij wordt niet herkend door de Plugwise software, dus helaas...

Ik denk dat Plugwise de firmware van hun eigen Aqara apparaten iets aanpast :)
Ik hoor van Plugwise dat de Aqara plug iig een standaard Aqara plug is zonder aanpassingen aan de firmware.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bouwew
Ok, dus het koppelen van een Aqara plug werkt WEL maar het koppelen van een Aqara temperatuur sensor (vergelijkbaar met de Jip) werkt NIET.
Dat is samengevat de info vanuit de community en Plugwise. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
Correct, zover ik weet heeft Plugwise alleen de Aqara Plug compatible gemaakt en elk ander Zigbee apparaat werkt niet met Plugwise(adam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
bouwew schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:16:
Ok, dus het koppelen van een Aqara plug werkt WEL maar het koppelen van een Aqara temperatuur sensor (vergelijkbaar met de Jip) werkt NIET.
Dat is samengevat de info vanuit de community en Plugwise. Correct?
Correct. Dit is wat ik heb getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:45
Ik heb ondanks alle negatieve berichten toch een Plugwise Adam SA besteld in de hoop dat deze tussen mijn Remeha Avanta en Celcia 20 thermostaat wél wilde werken. Helaas tot nu toe nog geen succes.

Ik heb de instructies van de handleiding stap voor stap opgevolgd, maar bij het het aansluiten op het verwarmingssyteem (stap 4 in de handleiding) gaat ergens iets niet goed. Ik heb de Adam met de juiste draad aangesloten op contact 3, 4 van de Avanta ketel (welke volgens de handleiding en de website van Plugwise ook voor OpenTherm zijn). Ik heb ook de video op YouTube bekeken en ook deze stappen gevolgd (met uitzondering van het aansluiten op het internet).

Zodra de cv-ketel als de Adam is opgestart zet de Adam de CV-ketel aan om te verwarmen. In de webinterface kan ik zien dat het protocol dat gebruikt wordt OpenTherm is. In de webinterface kan hij de thermostaat Celcia 20 niet vinden en de thermostaat geeft een foutcode 203 aan zodra de Adam tussen de ketel en de thermostaat geplaatst wordt.. Volgens de handleiding betekent de foutmelding: Gateway krijgt geen respons van slave (ketel of Gateway). Zodra ik de Adam tussen de ketel en de thermostaat uithaal lijkt de foutcode zich te herstellen (na het herstarten van de ketel).

Wanneer ik in de webinterface voor het "aan/uit" protocol kies gaat de ketel niet aan, maar dan werkt de communicatie tussen de thermostaat en de ketel ook niet. Zodra de Adam een keer herstart lijkt hij toch weer voor OpenTherm te kiezen dus dan gaat de ketel weer stoken.

Iemand toevallig ervaring met dit probleem of weet iemand hoe dit op te lossen? @Plugwise misschien nog tips?

Update: Nadat ik contact heb gehad met support van Plugwise en het advies om toch de Adam aan het internet te hangen lijkt het probleem verholpen. Mogelijk door een update van de firmware of nog andere instellingen. Nu wachten op de winter om te kijken of alles werkt. Maar de thermostaat en cv-ketel worden in ieder geval herkend.

[ Voor 8% gewijzigd door Erpenator2 op 14-07-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 00:01
Hi,

Ik ben mijzelf aan het oriënteren om mijn Plugwise Ana, verder uit te bereiden met een Toms, Floors, and Adam HA. Ik heb ruime ervaring met HomeAssistant en het is de bedoeling het allemaal via HA aangestuurd gaat worden. Voordat ik mijn bankrekening leeg, heb ik nog een aantal vragen die hopelijk beantwoord kunnen worden.

Ik heb zelf Aqara temperatuur sensoren in alle kamers. Nu begreep ik dat Tom zelf een temperatuur sensor heeft, echter zit deze strak naast de radiator en geeft mogelijk een afwijkende temperatuur.

Kan ik de temperatuur offset van Tom updaten via een API (Offset = Aqara - Tom)?

Ik heb vloerverwarming in de badkamer en toilet (2 zones). Kan ik mbv Floors de flow van water regelen 0-100% per zone? En heb ik hier een Plug voor nodig zoals bij een Koen?

Mocht iemand een Floor en/of Tom hebben, zien jullie kans om screenshots te delen van alle instellingen die je in de App kan aanpassen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@bas_vdl

Hoi Bas,

Ik ben mede-ontwikkelaar van de HA Core Plugwise integratie.
Mbt jouw vragen:
- "temperatuur offset van Tom updaten via een API (Offset = Aqara - Tom)" - voor zover ik weet, kan dit niet. Maar dat weet ik niet zeker, ik heb zelf geen losse Tom (zonder Lisa of Jip in mijn systeem). Misschien kan een andere user met een losse Tom deze vraag beantwoorden.
Je zou misschien wel een automation kunnen maken die het instelpunt van de TOM bepaalt, en doorgeeft naar de Adam op basis van de gemeten temperatuur door de Aqara sensor.
- "Kan ik mbv Floors de flow van water regelen 0-100% per zone?" - nee dit is niet mogelijk, de Adam bestuurt de Floors. Wat jij zou kunnen doen is een handmatig instelbaar flow-ventiel in serie plaatsen met elke Floor. Daarmee kun je de maximale flow per lus instellen.

[ Voor 12% gewijzigd door bouwew op 30-07-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Bedankt voor je reactie. Volgens zigbee2mqtt (https://www.zigbee2mqtt.io/devices/106-03.html) is het mogelijk de temperatuur offset aan te passen, mits je hem koppelt met je eigen zigbee coordinator.
temperature_calibration: Calibrates the temperature value (absolute offset), takes into effect on next report of device. The value must be a number
Iets zegt mij dat het dan ook mogelijk moet zijn via Plugwise app/API. Maar inderdaad lastig te verifieren.

Zeg je hiermee dat Floor altijd open of dicht staat of dat 0-100% wordt geregeld door Adam en je hier verder geen invloed op hebt?

De tekst op deze pagina https://www.plugwise.com/...-en-vloerverwarming-knop/ doet vermoeden dat Adam de controle heeft over de flow.
Floor werkt modulerend, net als Tom. ... Een kleinere kamer zal dan niet volledig worden opengezet om te voorkomen dat hier een hogere temperatuur behaald wordt dan gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@bas_vdl Ik heb nog eens rondgeneusd in mijn systeem, ik zie dat ik bij mijn Lisa een temperature_offset kan instellen. Dat moet ook kunnen voor een losse Tom of Floor, na wat meer graven. Dit zit nog niet in de plugwise-code, ik ga proberen dit toe te voegen.

"Zeg je hiermee dat Floor altijd open of dicht staat of dat 0-100% wordt geregeld door Adam en je hier verder geen invloed op hebt?" Ja, ik bedoel het laatste: de Adam regelt in hoeverre de klep in een Tom/Floor open moet staan, op basis van het verschil tussen de gemeten temperatuur en het instelpunt, en de opwarmsnelheid van de kamer. De Adam is daarin zelf-lerend :)

[ Voor 15% gewijzigd door bouwew op 31-07-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Ik heb nog eens rondgeneusd in mijn systeem, ik zie dat ik bij mijn Lisa een temperature_offset kan instellen. Dat moet ook kunnen voor een losse Tom of Floor, na wat meer graven. Dit zit nog niet in de plugwise-code, ik ga proberen dit toe te voegen.
dat biedt hoop :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bouwew
Ik heb het aanpassen van de temperature-offset werkend in mijn testsysteem.
Binnenkort beschikbaar in de plugwise-beta custom_component en over een tijdje in HA Core Plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
@bouwew Awesome, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
@bouwew Ik heb inmiddels mijn Adam HA en Tom binnen. Ik kan het instellen van de temperatuur offset voor een Tom niet vinden in de Adam UI. Kan dit alleen via de API / Home Assistant (volgende versie)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
Het zit op dit moment in de plugwise-beta custom_component: https://github.com/plugwise/plugwise-beta

We zijn de HA Core Plugwise aan het bijwerken maar dan kan nog wel een paar weken duren voordat die bij is.

Let wel, plugwise-beta is vrijwel 1-op-1 compatibel met HA Plugwise dus je kun later zonder problemen de custom_component vervangen door de HA Plugwise component.

Plugwise-beta heeft een paar extra instellingen die niet in HA zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wiebeww
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 24-05 19:59
MWDKing schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:33:
Heeft iemand al eens succesvol 'niet-Plugwise' zigbee apparaten weten te koppelen aan Adam? Ik heb een Lidl 'Silvercrest' plug en een Aqara temperatuursensor geprobeerd. Ze koppelen wel, maar bij 'apparaten' in Plugwise staat 'unsupported device' :'(
In plaats van alle ‘lompe’ pluggen heb ik de ombouwversie geprobeerd en die werkt net als de plug.

Volgens mij moest ik de app sluiten en weer starten of de hele Adam opnieuw starten.

Ik ben hier zelf zeer tevreden over en ga binnenkort ook mijn klep richting de andere verdeler overzetten van de Honeywell T6 Lyric naar een Jip met dit Aqara apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0GWl0cIr19Sba2ChA7bCDJSt_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0k1XlNypODouVAGwv0ifwNq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWDKing
wiebeww schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:25:
[...]

In plaats van alle ‘lompe’ pluggen heb ik de ombouwversie geprobeerd en die werkt net als de plug.

Volgens mij moest ik de app sluiten en weer starten of de hele Adam opnieuw starten.

Ik ben hier zelf zeer tevreden over en ga binnenkort ook mijn klep richting de andere verdeler overzetten van de Honeywell T6 Lyric naar een Jip met dit Aqara apparaat.

[Afbeelding]
Uiteindelijk heb ik dit gemaakt van deze onderdelen:
  • Aqara plug
  • Aansluitdoos (universeel Amazon)
  • Paar lasklemmen (bijv. van Wago)
  • Snoer met EU stekker
  • 3 Acuatoren M30x1.5 (merk maakt niet uit zolang maar op 230V werkt. Die van mijn zijn van Danfoss)
Totale kosten ca. 75 EUR ipv de 180 voor een Koen met 3 motoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PbfpgscWT5Se6DhEl0lj2vtknw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7WSI7rXZ73sYT4iN1WESepf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:33
Heeft er iemand interesse in een Adam Ha met zigbee stick en een Anna
de Adam Ha heeft firmware 3.7.3 en de Anna heeft firmware 4.3.13
prijs n.o.t.k

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05U218QPR83EKZ35xx1_cYgbDQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTTtgpzTbvebio9QbTM1uIgS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
MWDKing schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

Uiteindelijk heb ik dit gemaakt van deze onderdelen:
  • Aqara plug
  • Aansluitdoos (universeel Amazon)
  • Paar lasklemmen (bijv. van Wago)
  • Snoer met EU stekker
  • 3 Acuatoren M30x1.5 (merk maakt niet uit zolang maar op 230V werkt. Die van mijn zijn van Danfoss)
Totale kosten ca. 75 EUR ipv de 180 voor een Koen met 3 motoren.

[Afbeelding]
Mooi stukje DIY!

Welke 3 Acuatoren M30x1.5 heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
bouwew schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:50:
Het zit op dit moment in de plugwise-beta custom_component: https://github.com/plugwise/plugwise-beta

We zijn de HA Core Plugwise aan het bijwerken maar dan kan nog wel een paar weken duren voordat die bij is.

Let wel, plugwise-beta is vrijwel 1-op-1 compatibel met HA Plugwise dus je kun later zonder problemen de custom_component vervangen door de HA Plugwise component.

Plugwise-beta heeft een paar extra instellingen die niet in HA zitten.
Inmiddels de plugwise-beta in the custom_components geplaatst, na een herstart werd the geconfigureerd integration vervangen door de Plugwise Smile/Stretch Beta. Had ik niet verwacht, maar mooie uitkomst ;).

Ik zie nu inderdaad een Temperature offset config optie onder een Tom.

Onder mijn Anna (in HA model ThermoTouch) zie ik die optie niet. Geen ramp voor mijn setup maar mogelijk een bug als dit wel de bedoeling was ;)

Na mijn vakantie ga ik even verder in de code duiken, mogelijk kan ik helpen met verdere development.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
bas_vdl schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:11:
[...]
Onder mijn Anna (in HA model ThermoTouch) zie ik die optie niet. Geen ramp voor mijn setup maar mogelijk een bug als dit wel de bedoeling was ;)
Geen bug, de Anna heeft normaliter deze optie niet. We zijn deze optie tot nog toe alleen bij een Anna i.c.m. stadsverwarming tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
bas_vdl schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:06:
[...]

Mooi stukje DIY!

Welke 3 Acuatoren M30x1.5 heb je gebruikt?
Danfoss 088h3220, maar nog niet in gebruik genomen.

• bas_vdl
MWDKing schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:59:
[...]

Danfoss 088h3220, maar nog niet in gebruik genomen.
Keep us posted!

• bas_vdl
bouwew schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:48:
[...]

Geen bug, de Anna heeft normaliter deze optie niet. We zijn deze optie tot nog toe alleen bij een Anna i.c.m. stadsverwarming tegengekomen.
Hmmmz in mijn Anna heb ik een dergelijke optie in de app beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHwp4XM7-eHeQgucHVnTYwSDNcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGlflKc1VCp42TFzYVLI5F0n.jpg?f=fotoalbum_large

• MWDKing
De motor staat natuurlijk los van Plugwise. Plugwise schakelt simpelweg 230V, niet meer en niet minder. Dus het zal wel werken ;)
Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste