Ik heb een 'domme' Honeywell themostraat die mij prima bevalt. Maar ik wil de verwarming op afstand bedienen en uitlezen met mijn Raspberry Pi. Ik wil daarvoor een volledig bedraad systeem en toegankelijkheid (via REST, MQTT, etc..).
Ik kwam de Plugwise Anna tegen die aan deze eisen voldoet, maar ook de Plugwise Adam SA. Vreemd genoeg zijn ze ongeveer even duur, terwijl die Adam alleen maar een gateway is.
Ik heb een hele simpele setup: Een recent gebouwde woning, vloerverwarming beneden, radiatoren boven, één standaard thermostaat Honeywell Round modulation in de woonkamer. Kun je via die Adam gateway de thermostaat een andere temperatuur aan laten nemen? Ik dacht dat het éénrichtingsverkeer is: Dus de thermostaat stuurt de ketel aan, maar je kunt via OpenTherm ook een "domme" thermostaat sturen? Die je dan ook echt de doel-temperatuur op de thermostaat veranderen? Ze pretenderen namelijk dat je met de Adam een "domme" thermostaat "smart" kunt maken.
Ik lees in dit topic van alles over instellingen, bijvoorbeeld vloerverwarming. Waarom? Of geldt dat voor de Adam SA met zonecontrol.
Wat ik niet goed begrijp is wat die Adam nou precies doet. Het lijkt een gateway, maar in het topic wordt ook gesproken over het regelen van de aanvoertemperatuur. Dit is echter ingesteld op mijn cv-ketel. Neemt Adam dat over en dan doet de instelling op de cv-ketel er niet meer toe? Of gaat het om een maximum, waar de Adam niet overheen kan, maar daaronder wel ruimte heeft om te variëren? Voor zover ik weet neemt de thermostaat nu de beslissingen, neemt de Adam dat dan over? Ik begrijp niet goed waar de verantwoordelijkheden komen te liggen als je die Adam toevoegt aan mijn systeem, waardoor ik ook niet weet of dit apparaat geschikt is voor wat ik wil (het vooral zo houden, heel veel data uitlezen en op afstand bedienen).
Ik heb er een heel eenvoudig doel mee: Mijn simpele thermostaat die prima bevalt houden, maar toch de boel kunnen uitlezen en uitsturen via mijn eigen software. Kan dat?
Overweging is nu: Anna of Adam. Maar die Anna lijkt mij qua thermostaat veel minder gebruikersvriendelijk dan wat ik nu heb hangen, met een display die niet altijd aan is en software waar veel klachten over zijn.
[
Voor 18% gewijzigd door
SvMp op 08-12-2022 09:39
]