• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-05 10:19
bas_vdl schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 00:55:
[...]

Hmmmz in mijn Anna heb ik een dergelijke optie in de app beschikbaar.

[Afbeelding]
Wacht, ik zie het al, je laat de instellingen van je Anna zien, niet van je Adam.
Op de Adam wordt die compensatie-instelling van je Anna niet getoond.

Je zou de Plugwise-integratie 2x kunnen toevoegen, 1x voor de Adam, dat heb je al gedaan, en nog eens met het IP en Smile ID van je Anna. Maar let op, je hebt dan deels dubbele besturing via HA.

[ Voor 28% gewijzigd door bouwew op 10-08-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:48
MWDKing schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:10:
[...]

De motor staat natuurlijk los van Plugwise. Plugwise schakelt simpelweg 230V, niet meer en niet minder. Dus het zal wel werken ;)
Klopt, Plugwise koppelt alleen met de slimme schakelaar, wat daarachter zit maakt niet uit.

En vertrouw je het niet, bij Robbshop verkopen ze ook losse stelmotoren, dit zijn dezelfde als Plugwise in de Koen gebruikt.
https://www.robbshop.nl/p...r-vloerverwarming-230v-nc

Ik heb achteraf spijt dat ik de officiële Koen heb gekocht, met de juiste onderdelen (zoals @MWDKing al noemt) en wat handigheid zet je dat zelf in elkaar. Ik dacht dat er nog wat logica/electronica in dat witte kastje zou zitten, maar dat is alleen afscherming van de verbindingen. Sterker nog, je moet de Koen zelf nog helemaal in elkaar zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door Torch1969 op 12-08-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 00:01
Torch1969 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 08:23:
[...]

Klopt, Plugwise koppelt alleen met de slimme schakelaar, wat daarachter zit maakt niet uit.

En vertrouw je het niet, bij Robbshop verkopen ze ook losse stelmotoren, dit zijn dezelfde als Plugwise in de Koen gebruikt.
https://www.robbshop.nl/p...r-vloerverwarming-230v-nc

Ik heb achteraf spijt dat ik de officiële Koen heb gekocht, met de juiste onderdelen (zoals @MWDKing al noemt) en wat handigheid zet je dat zelf in elkaar. Ik dacht dat er nog wat logica/electronica in dat witte kastje zou zitten, maar dat is alleen afscherming van de verbindingen. Sterker nog, je moet de Koen zelf nog helemaal in elkaar zetten.
Goed om te weten. Ik heb net een nieuwe vloerverdeler (https://www.installatiepr...lverw-verd-energiez-pomp/), moet nog even onderzoeken of dat gaat passen.

We hebben maar twee groepen (wc 2m2 en badkamer 18m2), beide lussen hebben geen debiet meters, wel knoppen om de doorstroom te regelen. Ik zat te denken om daar die stelmotoren op te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Met de zelfbouw oplossing, ben je dan de modulatie kwijt?

Ik heb bij mijn originele Tom meerdere malen gezien dat deze op bijv 66% open stond. (ik heb twee zones)
Of is deze modulatie een feature die alleen een Tom heeft en überhaupt mist bij een Koen?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Verwijderd, inhoud incorrect.

[ Voor 97% gewijzigd door bouwew op 15-08-2023 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torch1969
fenrir schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:58:
Met de zelfbouw oplossing, ben je dan de modulatie kwijt?

Ik heb bij mijn originele Tom meerdere malen gezien dat deze op bijv 66% open stond. (ik heb twee zones)
Of is deze modulatie een feature die alleen een Tom heeft en überhaupt mist bij een Koen?
bouwew schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:37:
Van de Plugwise website: "Floor werkt modulerend, net als Tom."
Je raakt dus idd de modulatie kwijt.

Koen = 1 Plug + een aantal Floors.
Koen heeft geen modulatie, Koen stuurt stelmotoren aan die helemaal open of dicht gaan (dezelfde als robbshop los verkoopt zoals ik hierboven ook aangaf). Dat is in ieder geval wel bij mijn Koen en staat ook zo omschreven op de website van Plugwise.

https://www.plugwise.com/...-en-vloerverwarming-knop/

Staat me bij dat ik ergens een keer gelezen heb dat Koen vroeger wel geleverd werd met Floor’s, maar dat is nu dus niet meer zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
@Torch1969 Door naar onderen scrollen dus :P ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4rtual
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-08-2023
Vorige week merkte ik dat onze Plugwise Adam is bijgewerkt naar de laatste firmware 3.7.8 en Anna naar versie 4.4.1.
Helaas zijn er nog geen aangepaste release notes te vinden op:
https://www.plugwise.com/release-notes-adam/

Ik heb nu wel problemen met de Jip modules. 's nachts verliezen die allemaal hun connectie waardoor 's morgens de zones in error staan. De voorbije dagen ging dit na verloop van tijd vanzelf weg maar vandaag niet meer. Het herstarten van de plugwise Adam heeft het probleem wel (tijdelijk) verholpen.

Zijn er nog mensen die dit probleem ervaren?
Het feit dat ik dit hiervoor nooit had en een reboot van de Adam het probleem oplost,
doet me denken aan een software bug in de nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:04
Weet iemand hoe je de plugwise component in HACS kan updaten naar laatste versie die niet voor internal testing is?

Ik zie vaak zo'n plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDE60loV3JeK4cYiVgws-FMx-nc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlYFWkXoePLVUnZHjbDyWpSG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou dan naar v 0.41.1 willen updaten maar ik denk als ik op update klik links onder dat hij naar de "do not install update gaat (v0.41..2.a0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
D4rtual schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:18:
Vorige week merkte ik dat onze Plugwise Adam is bijgewerkt naar de laatste firmware 3.7.8 en Anna naar versie 4.4.1.
Helaas zijn er nog geen aangepaste release notes te vinden op:
https://www.plugwise.com/release-notes-adam/

Ik heb nu wel problemen met de Jip modules. 's nachts verliezen die allemaal hun connectie waardoor 's morgens de zones in error staan. De voorbije dagen ging dit na verloop van tijd vanzelf weg maar vandaag niet meer. Het herstarten van de plugwise Adam heeft het probleem wel (tijdelijk) verholpen.

Zijn er nog mensen die dit probleem ervaren?
Het feit dat ik dit hiervoor nooit had en een reboot van de Adam het probleem oplost,
doet me denken aan een software bug in de nieuwe versie.
Mijn Adam zit nu ook op 3.7.8. Ik heb geen Jip’s, wel Lisa’s en Tom’s, daarmee nog geen problemen opgemerkt (maar ook niet continue in de gaten gehouden, de verwarming staat even op “slaapstand”).

Blijft wel boeiend met die update’s, ene keer staat er al een versie op de website, die maar niet op mijn Adam verschijnt, andere keer zijn we alweer een paar subnummers verder op de Adam, terwijl de website nog niets vertoont…. :?

Iemand al eens wat gehoord of er voor de Lisa’s nog eens een update komt? Firmware stamt uit 2016, terwijl er wel wat verbeteringen zijn aangevraagd/besproken. Ik zit met name te wachten op een sync tussen de scene’s op de Adam en die in de Lisa (mbt temperatuur). @Plugwise is hier iets over mee te delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bouwew
tomdh76 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:37:
Weet iemand hoe je de plugwise component in HACS kan updaten naar laatste versie die niet voor internal testing is?

Ik zie vaak zo'n plaatje

[Afbeelding]

Ik zou dan naar v 0.41.1 willen updaten maar ik denk als ik op update klik links onder dat hij naar de "do not install update gaat (v0.41..2.a0)
In HACS Plugwise-beta selecteren, op de 3 verticale puntjes rechtsboven klikken, Opnieuw downloaden selecteren. Dan de schakelaar Betaversies weergeven uitzetten. Dan HACS selecteren en weer hetzelfde doen, nu zie je alleen gereleasde versies. En in de toekomst ook alleen gereleasde non-alfa/beta updates.

[ Voor 3% gewijzigd door bouwew op 25-08-2023 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
De update van de android plugwise app van vandaag, doet het bij mij niet goed. Krijg een wit scherm en crasht de hele tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
@bouwew Sinds ik de offset zet op basis van het verschil met mijn Aqara sensor, schommelt de gemeten temperatuur van Tom enorm. Ik gebruik een simpele automation die wordt getriggerd op het moment de temperatuur van de Aqara sensor veranderd. Hieronder de actie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
    {% set tom_temp = states('sensor.office_right_temperature') | float %}
    {% set external_temp = states('sensor.office_climate_sensor_temperature') | float %}
    {% set offset = (external_temp - tom_temp) | round(1, default=0.0) %}
    {% if offset > 2 %} 2
    {% elif offset < -2 %} -2
    {% else %} {{ offset }}
    {% endif %}

Hier de grafiek van de Offset:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqSZFO3lS8klR0i0LQCcZnGEJ9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NIUy1GrtAReW439txZYsL9vJ.png?f=fotoalbum_large

Een zelfde schommeling zie ik dan ook voor de temperatuur van de Tom. Blauw = Aqara, Paars = Tom

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypW2NgVITtK-hYLCkvu9iUzXUEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HOCsokM8mLbEoPnUpLDqrFzx.png?f=fotoalbum_large

Ander vraagje. Weet jij wat temperature difference betekend bij een Tom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KZZHQAudn0Tqs_YIKU9XzQUoZ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pIavUajRMiZtP4ZdOpLp4Ym4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door bas_vdl op 30-08-2023 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@bas_vdl Wat doe je precies met de berekende offset? Tel je die misschien op bij de tom_temp?
Indien je dat doet dan is dat de reden waarom de paarse grafiek zo heen en weer springt.

Update: wacht even, dat gebeurt automatisch: wanneer je de offset aanpast dan loopt de tom_temp automatisch mee.
Wat je kunt doen is een extra variable definieren: "orig_tom_temp = tom_temp - offset_old".

En vervolgens bereken je offset_new = external_temp - orig_tom_temp, offset_old = offset_new.
Bij een volgende trigger van de automation zou het dan goed moeten gaan.
Misschien klopt het bovenstaande niet helemaal maar ik hoop dat je het principe erachter snapt?

Sorry, geen idee wat de temperature difference precies betekend.

[ Voor 48% gewijzigd door bouwew op 30-08-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
bouwew schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:09:
@bas_vdl Wat doe je precies met de berekende offset? Tel je die misschien op bij de tom_temp?
Indien je dat doet dan is dat de reden waarom de paarse grafiek zo heen en weer springt.

Update: wacht even, dat gebeurt automatisch: wanneer je de offset aanpast dan loopt de tom_temp automatisch mee.
Wat je kunt doen is een extra variable definieren: "orig_tom_temp = tom_temp - offset_old".

En vervolgens bereken je offset_new = external_temp - orig_tom_temp, offset_old = offset_new.
Bij een volgende trigger van de automation zou het dan goed moeten gaan.
Misschien klopt het bovenstaande niet helemaal maar ik hoop dat je het principe erachter snapt?

Sorry, geen idee wat de temperature difference precies betekend.
Gotcha, de temperatuur van de tom is met offset. Als ik de temperatuur opnieuw gebruik om het verschil te berekenen, moet ik eerste de offset ongedaan maken.

Ik probeer nu het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    {% set tom_temp = states('sensor.kitchen_fridge_temperature') | float %}

{% set tom_temp_offset = states('number.kitchen_fridge_temperature_offset') |
    float %}

{% set external_temp = states('sensor.kitchen_climate_sensor_temperature') |
    float %}

{% set offset = (external_temp - (tom_temp - tom_temp_offset)) | round(1,
    default=0.0) %}

{% if offset > 2 %}2

{% elif offset < -2 %}-2

{% else %}{{ offset }}

{% endif %}

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:02
!null schreef op zondag 12 februari 2023 @ 15:07:
Weet iemand hoe je een 24v wisselstroom (VC8615) zoneklep kan sturen met Plugwise?
Plugwise zegt wel zoneklep te kunnen sturen op de website, maar het wordt niet duidelijk hoe.
Er zijn wel 230v schakel dingen beschikbaar.

Dus het lijkt erop dat het niet kan op 24v.
Dan heb ik denk ik volgdende opties:
- Honeywell zoneklep vervangen naar een 230v klep (die gewoon met 230v aan open gaat, dus stekker erop en in gekoppelde plugwise plug)
- De pomp voor die zone (gesloten verdeler vloerverwarming) uit zetten met een gekoppelde plugwise plug voor die zone.

Als ik de pomp uitzet verwacht ik nog wel behoorlijk wat water wat die zone in gaat voor niets, omdat het dichtbij het aansluitpunt van de warmtepomp komt en als het niet letterlijk dicht zit, dan drukt hij het er toch wel door.
Ik heb ook zo'n VC8615 zoneklep. Nu is het zo dat ik ook nog een draadloze aan/uit module er tussen heb. Echter zowel de draadloze module als de VC8615 zoneklep hebben een eigen voedingsaansluiting (230V draadloze module, zoneklep 230 naar 24 volt). Daarnaast hebben zowel de VC8615 zoneklop als de draadloze module ook gewoon een aan/uit ketel aansluiting.

Als de thermostaat (in dit geval badkamer) warmte vraagt. Dan schakelt hij zowel de zoneklep (klep gaat open) als de ketel in (kabels zitten doorverbonden).

In theorie lijkt me dit ook gewoon met een Adam sa aan te sturen (aan/uit) met als enige uitzondering dat er dan een opentherm thermostaat of draadloze opentherm module op moet zitten.

Kan iemand dit bevestigen?

Mijn ketel heeft namelijk een aansluiting voor lage temperatuur zone, opentherm of aan/uit. En een aansluiting voor hoge temperatuur zone (alleen aan/uit). Die wil ik met behoud van thermostaten misschien met 2 Adam sa's gaan aansturen, waarbij één adam dan opentherm uitstuurt naar de LT zone en de andere aan/uit naar de HT zone.

[ Voor 3% gewijzigd door wiene op 30-08-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
@bouwew

Ik zat even te kijken naar de API van plugwise. De `/core/appliances` endpoint geeft ook een object terug genaamd `uncorrected_temperature`.

Als we deze beschikbaar kunnen krijgen in HA wordt het een stukje makkelijker. Dan kan het ook niet gaan driften op ten duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-05 15:22
@wiene Ik heb uiteindelijk die kleppen eruit gehaald en alle zone regeling alleen met plugwise spullen gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 30-08-2023 23:16 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• bouwew
@!null @wiene je kunt een zoneklep werkend krijgen met een Adam en een Plug.
In de Plugwise App ken je de Plug aan een zone toe en je configureert de Plug als Valve Actutor (Koen).
De Plug schakelt de 230V spanning door wanneer de klep open moet gaan agv een warmtevraag in die zone.

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:02
bouwew schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:11:
@!null @wiene je kunt een zoneklep werkend krijgen met een Adam en een Plug.
In de Plugwise App ken je de Plug aan een zone toe en je configureert de Plug als Valve Actutor (Koen).
De Plug schakelt de 230V spanning door wanneer de klep open moet gaan agv een warmtevraag in die zone.
Ja dat geloof ik maar nu word die klep dus ook gewoon met een aan uit signaal gestuurd. Ik zie niet in waarom de adam dat niet zou kunnen. Wordt nu ook gewoon gelijktijdig met de ketel gedaan. Zoneklep vervangen is niet zo makkelijk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:56
Afgelopen weekend heb ik thuis een plugwise systeem geïnstalleerd. Ik heb drie zones en de warmte komt van een Elga hybride warmtepomp met als backup de stadsverwarming.

Belangrijk doel van de plugwise is natuurlijk dat je zones apart kunt verwarmen. Nu is het zo dat als ik warmtevraag heb in een zone, zonder dat er warmtevraag is in de woonkamer, de Elga een storingscode 302 geeft: The Techneco Elga's pump cannot generate sufficient water flow.

Iemand dit eerder gezien of een idee wat hier aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:40
Hoi allen,

Ik gebruik nu al een jaar Plugwise icm de Adam. Nu vroeg ik mij af is het ook mogelijk om de vloerverwarmingspomp langer te laten doorlopen als er in de ruimte geen warmtevraag meer is. Nu staat die zo ingesteld door plugwise dat als de zone uit gaat de vloerverwarmingspomp ook uitgaat maar eigenlijk wil ik die nog even na laten draaien. Ik hoor graag of het na draaien mogelijk is vanuit de app. Anders wordt het een iets klussen in HA.

Alvast bedankt.

@Darkwings ik vermoed dat er te veel zones dicht staan en dat de elga zijn druk/warmte dus niet kwijt kan. Stel je hebt alleen je badkamer radiator open dan heb je maar een hele kleine systeem inhoud wat voor de storing zorgt.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Darkwings
Impossibl3 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:14:
@Darkwings ik vermoed dat er te veel zones dicht staan en dat de elga zijn druk/warmte dus niet kwijt kan. Stel je hebt alleen je badkamer radiator open dan heb je maar een hele kleine systeem inhoud wat voor de storing zorgt.
Dat zou kunnen, maar ik krijg dezelfde foutcode als ik twee zones open heb staan (maar niet de woonkamer). Dan staan er drie radiatoren open, dat moet toch genoeg zijn zou je denken. Ik kan nu dus alsnog geen enkele zone los schakelen :(

Ik ga er van uit dat het wel moet kunnen met de Elga, plugwise verkoopt er nota bene een extra feature voor. Er zit dus iets geks in mijn systeem, maar hoe kom ik erachter wat het is...

Edit: het is foutcode 032, niet 302. Foutje in de foutcode :+ Zie ook https://www.remeha.nl/vee...toring-storingscode-32-6d.

De radiatoren gaan duidelijk hoorbaar open, ontluchten heb ik al gedaan. Maar eens kijken of ik komende dagen dat inregelen van de circulatiepompen kan doen, hopelijk lost dat het op.

[ Voor 19% gewijzigd door Darkwings op 07-09-2023 08:58 ]

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:04
Ik gebruik de plugwise beta voor home assistant en vraag me af wat het verschil is tussen target temperature high and low welke als entitieiten beschikbaar zijn. Ik wil namelijk met mijn warmtepomp koelen in zomer en in winter verwarmen en gebruik dan het verschil tussen target en current temperatuur om dit zo te schakelen. Ik zie dat target low meestal 4 graden is maar zie deze waarde nergens staan als ik op de webbrowser naar de schema's kijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zFnagmUOFYNX3R_qvpp9uu0JFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T47UbzU2qpV9j6f2WwSZ3Q1r.jpg?f=fotoalbum_large

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-05 08:36
Darkwings schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:37:
[...]

Dat zou kunnen, maar ik krijg dezelfde foutcode als ik twee zones open heb staan (maar niet de woonkamer). Dan staan er drie radiatoren open, dat moet toch genoeg zijn zou je denken. Ik kan nu dus alsnog geen enkele zone los schakelen :(

Ik ga er van uit dat het wel moet kunnen met de Elga, plugwise verkoopt er nota bene een extra feature voor. Er zit dus iets geks in mijn systeem, maar hoe kom ik erachter wat het is...

Edit: het is foutcode 032, niet 302. Foutje in de foutcode :+ Zie ook https://www.remeha.nl/vee...toring-storingscode-32-6d.

De radiatoren gaan duidelijk hoorbaar open, ontluchten heb ik al gedaan. Maar eens kijken of ik komende dagen dat inregelen van de circulatiepompen kan doen, hopelijk lost dat het op.
Weet je zeker dat de kranen 100% open staan (dus niet wat Plugwise rapporteerd)?
Je zou de Plugwise kraan motoren er af kunnen halen (als het goed is staan ze dan 100% open) en nogmaals proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
tomdh76 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:24:
Ik gebruik de plugwise beta voor home assistant en vraag me af wat het verschil is tussen target temperature high and low welke als entitieiten beschikbaar zijn. Ik wil namelijk met mijn warmtepomp koelen in zomer en in winter verwarmen en gebruik dan het verschil tussen target en current temperatuur om dit zo te schakelen. Ik zie dat target low meestal 4 graden is maar zie deze waarde nergens staan als ik op de webbrowser naar de schema's kijk.

[Afbeelding]
Wanneer je systeem kan koelen en verwarmen, geeft de Plugwise Adam of Anna twee setpoints terug, 1tje voor de mode koelen en 1tje voor de mode verwarmen. Dit verbergt Plugwise in hun eigen App en hun eigen frontend in de webbrowser. Maar ze schakelen wel tussen de beide setpoints afhankelijk van de actieve mode. Om dit enigzins te kunnen emuleren, zet plugwise-beta het niet actieve setppoint op de laagste (4) of de hoogste waarde (30), afhankelijk van de actieve mode.

Om jouw specifieke vraag te beantwoorden: target_temp_high is het koelen-setpoint, target_temp_low is het verwarmen-setpoint.

[ Voor 8% gewijzigd door bouwew op 08-09-2023 14:32 . Reden: Typo, meer info toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
Nadat ik de pomp van de Elga heb ingeregeld volgens de handleiding lijken de problemen voorbij. Kan niet wachten tot het koud is zodat ik het systeem echt kan gaan testen :P

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:17
Vandaag een Adam aangesloten op een Intergas Kombi-Kompakt HRE 28/24 en Honeywell Round Opentherm thermostaat (bedraad).

Ook na een update van het ketelprotocol wordt mijn ketel niet herkend. De thermostaat zit op aansluiting 11 en 12 van de ketel.

Kan iemand met dezelfde ketel bevestigen dat dit zou moeten werken? En is er nog polariteit met de bedrading? Ik heb altijd begrepen dat die er niet is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6LnvdfdZWHk6zqszVcchCsvKhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tt6FLGsHjgrgjjTd5b0Qad5U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:44
Zo te zien wordt de ketel wel herkend aangezien de keteldruk wordt doorgegeven. Dat er geen merk en of keteltype bij staat zou voor de functie niet uit hoeven maken. Op het moment dat je de temperatuur verhoogt via de Honeywell of de app gaat dan de ketel wel aan?

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:17
Nelesss schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:23:
Zo te zien wordt de ketel wel herkend aangezien de keteldruk wordt doorgegeven. Dat er geen merk en of keteltype bij staat zou voor de functie niet uit hoeven maken. Op het moment dat je de temperatuur verhoogt via de Honeywell of de app gaat dan de ketel wel aan?
Ja, het lijkt verder te functioneren. Maar wel vreemd dat deze (populaire) ketel niet herkend wordt en dat je niet zelf merk en type kan zetten.

Maar goed, we gaan zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:56
Ik heb ook een Intergas en hij wordt inderdaad niet herkend maar verder functioneert alles wel gewoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ne0fr0g
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:29
biertjuh? schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:52:
Ik heb ook een Intergas en hij wordt inderdaad niet herkend maar verder functioneert alles wel gewoon
Hier idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
Ik heb een Honeywell chronotherm thermostaat aangesloten op een Adam. Nu merk ik dat de programmering van de chronotherm de schemas vanuit de Adam overruled. Wat ik wil is dat de chronotherm zich gaat gedragen als een domme thermostaat en dat ie het programme vanuit plugwise volgt.

Weet iemand of/hoe dit kan? Of zit er dan niks anders op dan de chronotherm vervangen?

Nb de Honeywell heeft ipv "volg programma" ook een setting "continu", ik heb hoop dat dat doet wat ik zoek, maar als iemand het al weet scheelt dat weer experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphinus
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-10-2024
Ik lees veel Tweakers die ook een Intergas HRE ketel hebben. Mijn aanvoer leiding van de vloerverwarming wordt helemaal niet warm. Ik heb het net gecontroleerd maar alles lijkt wel goed aangesloten te zitten.

Hebben jullie een terugslag klep moeten installeren op de retourbuis? Het zou wel fijn zijn als Adam de ketel zou herkennen om zeker te weten dat het niet een probleem is met de warmtevraag.

Edit: Opgelost. Er ging een aansluiting van Adam naar de ketel, maar die was binnen niet aangesloten dus de ketel kreeg geen warmtevraag binnen

[ Voor 15% gewijzigd door Delphinus op 27-09-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-05 14:30
NielsFL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:43:
[...]

Ja. Momenteel gebruik ik hier nu alleen een plug om de pomp stil te zetten. Zit er nog niet zo lang op, dus ik kijk even wat dit doet met warmte/verbruik. Zonodig voeg ik daar later een Koen aan toe.

Overigens had ik voorheen een Tado (hij ligt hier nog, inclusief 8 knoppen). Maar die is uit de vorige woning, waar ik geen VV had.

Ik ben geneigd te zeggen: als je al een bypass hebt, probeer het zonder die extra bypass. Als het inderdaad problemen oplevert kun je hem altijd nog toe laten voegen.
Hoi Niels, hoe is je ervaring met het enkel schakelen van de pomp?
Ik ben dat ook van plan, maar vraag me af in hoeverre er toch nog warmte de vloer in gaat door de druk in het aanvoersysteem.

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-05 08:34
Vraag voor de Adam gebruikers - ik lees veel over een API. Wat kan deze API? Is dit alleen uitlezen of kan je ook instructies geven? Bijvoorbeeld met een service call in home assistant de ketel aan laten zetten door Adam of de set point en actuele temperatuur van een zone overschrijven?

Achtergrond, ik ben volledig in Homematic geïnvesteerd - alle radiatoren van thermostaat knoppen voorzien. Deze is alleen niet OpenTherm. Mijn gedachte is om Adam aan te schaffen met eventueel Lisa voor de woonkamer en verder de status van mijn Homematic radiator knoppen te gebruiken om Adam aan het werk te zetten.

Bijvoorbeeld, radiator valve slaapkamer is >40% open -> Adam aan, < 20% Adam uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@rft80 Ja dat kan, zie https://www.home-assistant.io/integrations/plugwise/

De ketel direct aanzetten kan niet maar je kunt, via een automation, wel het setpoint van de Lisa verhogen op basis van de status een radiator-knop.

[ Voor 49% gewijzigd door bouwew op 01-10-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-05 08:34
bouwew schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:40:
@rft80 Ja dat kan, zie https://www.home-assistant.io/integrations/plugwise/

De ketel direct aanzetten kan niet maar je kunt, via een automation, wel het setpoint van de Lisa verhogen op basis van de status een radiator-knop.
Thanks, dus die Lisa hangt dan gewoon in zone 1, als je zone 2 wilt verwarmen verhoog je set point zone 1 om dan vervolgens de radiatoren alleen open te zetten in zone 2 waardoor zone 1 nooit haar setpoint bereikt?

Beetje omslachtig maar kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Ja, dat zou moeten werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:18
Ik heb de Adam weer aangesloten aan de CV-ketel, nadat de update e.e.a heeft opgelost, en stuur deze verder aan via Home Assistant. In beide gevallen staat de temperatuur een stuk lager dan de kamer temperatuur die via de thermostaat doorgegeven wordt aan Adam. Op de thermostaat staat nu steeds het radiator icoontje wat staat voor "warmtevraag", maar deze is er niet? Voordat ik de temperatuur een stuk lager had gezet stond hetzelfde radiator icoontje voor "warmtevraag" ook in de plugwise webinterface.

Ik begrijp alleen niet waarom dit icoontje er staat?

Voordat ik de temperatuur in plugwise webinterface en home assistant verlaagt had ging ook de ketel "aan" waarbij ik denk de pomp werd aangezet. Ik kon in ieder geval zien dat er niet gestookt werkt en er geen gasverbruik was.

Iemand enig idee waar de warmtevraag vandaan komt en of het iets uitmaakt dat dit icoontje wordt weergegeven op de thermostaal?

Ik heb alle types/merken e.d. in het vorige topic benoemd en nu weggelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
Ik zag vandaag dat de warmtepomp aan ging zonder dat er warmtevraag was volgens plugwise. Iemand enig idee wat dat kan veroorzaken? Heb momenteel nog de Honeywell thermostaat beneden, vraag me af of het niet toch beter is om die door een Anna te vervangen.

Edit: het is niet ivm warmwatervraag, dat komt via de stadsverwarming.

[ Voor 12% gewijzigd door Darkwings op 17-10-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Heb je ook een buitenvoeler aan de WP gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
wickydude schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:05:
Heb je ook een buitenvoeler aan de WP gekoppeld?
Volgens mij is die er wel, maar de dipswitch "gebruik buitenvoeler" staat uit 🤔 door de vorige eigenaar aangelegd...

Zou de buitentemperatuur er voor kunnen zorgen dat de wp aanslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Als die actief is wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Welke plugwise? HA Core Plugwise of de Plugwise App?
Let wel, HA Core Plugwise heeft potentieel nog bugs voor systemen met een warmtepomp.

We doen ons best maar aangezien wij ontwikkelaars geen warmtepomp thuis hebben, zijn we afhankelijk van de input van users.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
bouwew schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:23:
[...]

Welke plugwise? HA Core Plugwise of de Plugwise App?
Let wel, HA Core Plugwise heeft potentieel nog bugs voor systemen met een warmtepomp.

We doen ons best maar aangezien wij ontwikkelaars geen warmtepomp thuis hebben, zijn we afhankelijk van de input van users.
De warmtevraag had ik in de plugwise app gecheckt. Als ik kan helpen door iets te checken met wp dan doe ik dat graag!

Het gebeurt nu trouwens weer (wp aan zonder warmtevraag plugwise). Ik heb het idee dat de Honeywell slim probeert te doen, maar vind het maar lastig te debuggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Darkwings op 18-10-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
Inmiddels heb ik alles redelijk stabiel draaien :) De honeywell ga ik binnenkort vervangen door een Lisa, heb toch het idee dat de honeywell af en toe te slim probeert te zijn en dat conflicteert met wat plugwise doet, maar het is niet blokkerend voor nu.

Wat ik wel een gemis vind is dat je vanuit Home Assistant geen setpoints aan kunt passen. Nou zat ik te denken, wat nou als ik in Plugwise schedules aanmaak die een fixed temperatuur hebben, per halve graad van 17 t/m 21 graden. Dan kan ik vanuit Home Assistant die schedules selecteren en daarmee dus eigenlijk toch de hele control bij HA leggen.

Heeft iemand dit al geprobeerd? Zijn er andere/betere manieren om de aansturing van setpoints bij HA te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
Ik doe dit vanuit node red maar via home assistant.
Als ik thuis ben zal ik even kijken via welke entiteit ik dit doe maar volgens mij is dit via de climate entiteit.

Daarnaast heb ik het idee dat je via ha stapjes van 0,1 kan doen en dat plugwise die ook accepteert waar zij zelf alleen 0,5 doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
biertjuh? schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:57:
Ik doe dit vanuit node red maar via home assistant.
Als ik thuis ben zal ik even kijken via welke entiteit ik dit doe maar volgens mij is dit via de climate entiteit.

Daarnaast heb ik het idee dat je via ha stapjes van 0,1 kan doen en dat plugwise die ook accepteert waar zij zelf alleen 0,5 doen
Oh wow, maandagochtend! Ik zie nu inderdaad dat het wel gewoon kan :) Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
@Darkwings https://www.home-assistant.io/integrations/plugwise/, via climate.set_temperature

En idd, de stap is 0,1 graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-05 21:44
Ik heb inmiddels alle ruimten in huis met vloerverwarming voorzien van Plugwise regeling.

Mijn situatie:
  • Warmtepomp die een buffervat van 1000 liter op temperatuur houdt (42 graden, 37 graden ondergrens).
  • Therminion LTV verdelers die hydraulisch actief zijn en vrijwel niet meer mengen.
  • Zonder extra pomp haal ik net geen 2 l/m per zone.
  • Eco modus op Plugwise Adam ingesteld
De temperatuur in huis is nu goed maar ik vind het vrij bijzonder dat de verwarming steeds zo lang draait en soms meer dan 0,5 graad te veel opwarmt (terwijl dat met de eco modus juist niet zou moeten volgens mij)

Mijn verwachting was dat dit een slim systeem was en het systeem bijvoorbeeld 3x per dag een halfuur draait om alles op een stabiele temperatuur te houden.

In de praktijk wordt nu vaak ‘s ochtends verwarmd terwijl de COP ‘s middags beter is.

In Home Assistant kun je het natuurlijk erg mooi tonen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zlv7SFO1MfAilK2Vpojl_xLBHbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQSdUxX7KeyvuLnLmTaShYrH.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie nog tips om het een en ander te optimaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebeww
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17-05 21:44
wiebeww schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:32:
Ik heb inmiddels alle ruimten in huis met vloerverwarming voorzien van Plugwise regeling.

Mijn situatie:
  • Warmtepomp die een buffervat van 1000 liter op temperatuur houdt (42 graden, 37 graden ondergrens).
  • Therminion LTV verdelers die hydraulisch actief zijn en vrijwel niet meer mengen.
  • Zonder extra pomp haal ik net geen 2 l/m per zone.
  • Eco modus op Plugwise Adam ingesteld
De temperatuur in huis is nu goed maar ik vind het vrij bijzonder dat de verwarming steeds zo lang draait en soms meer dan 0,5 graad te veel opwarmt (terwijl dat met de eco modus juist niet zou moeten volgens mij)

Mijn verwachting was dat dit een slim systeem was en het systeem bijvoorbeeld 3x per dag een halfuur draait om alles op een stabiele temperatuur te houden.

In de praktijk wordt nu vaak ‘s ochtends verwarmd terwijl de COP ‘s middags beter is.

In Home Assistant kun je het natuurlijk erg mooi tonen:
[Afbeelding]

Hebben jullie nog tips om het een en ander te optimaliseren?
Ik heb inmiddels automatiseringen gemaakt voor alle zones die de setpoint met 0.3 verlaagt na 45 minuten of 1 uur verwarmen (afhankelijk van de zone).
Vervolgens na een uur wordt de zone weer op het schema gezet volgens planning.

Dit lijkt nu enige verbetering te geven.

Mocht iemand nog betere of aanvullende ideeën hebben dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Het Plugwise systeem is zelflerend. De overshoot zal na verloop van tijd minder worden. Die overshoot zie ik elk jaar in mijn systeem (CV-ketel plus vloerverwarming) wanneer ik de zaak na de zomer weer aanzet. Maar na een aantal dagen/weken wordt de overshoot kleiner, nu op 0.2 graden, was 0.5 graden.

Een goede oplossing is idd het setpoint een paar tienden lager zetten en die evt later weer iets verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemdd
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04 16:03
Ik heb het starterspakket ontvangen, maar krijg Wifi niet aan de praat. Ik had voor een test een netwerkkabel aangesloten op de Adam (nog niet verbonden aan de CV-ketel). Ik kon de Adam toevoegen aan de Plugwise app. Ook kon ik Tom en Lisa toevoegen. Ik wilde daarna Wifi activeren maar dit lijkt niet meer mogelijk. Vele malen Adam gereset (5 seconden om Wifi te resetten). Ik kan dan Wifi connectie opzetten naar de Adam. Vervolgens in setup.now Wifi SSID kiezen en wachtwoord invullen. Dan gaat Adam even aan de gang. Wifi LED blijft langzaam knipperen. Dan verschijnt connect.plugwise.net maar die connect altijd naar 10.0.0.142 in mijn netwerk. Dit was het ip adres van de bekabelde situatie, In mijn Fritzbox router zie ik geen Wifi connectie.

1. Kun je de Adam een volledige factory reset geven? Zo ja. hoe?
2. Waarom gaat connect.plugwise.net altijd naar ip 10.0.0.142?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:23
Meet iemand hier de werkelijke temperatuur van de cv aanvoer en retour bij de ketel? Komt die overeen met de waarden die in Adam getoond worden.

In mijn geval (Remeha Calenta) is de aanvoer juist. Echter de retour die ik meet is beduidend kouder dan die Adam registreert. Ik meet 22 graden, Adam toont 42 graden in de App (ik stook op 50 graden ivm vloerverwarming).

Die afwijking maakt ook dat Adam de ketel terug moduleert, terwijl de retour feitelijk nog koud is.

Support vraag ligt bij Plugwise, maar de reactie blijft uit .

Dank voor feedback!

[ Voor 0% gewijzigd door Eternity_rules op 08-11-2023 16:53 . Reden: Typi ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
hemdd schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:47:

1. Kun je de Adam een volledige factory reset geven? Zo ja. hoe?
Even de zoekfunctie gebruiken in dit forum topic, dan vindt ik al redelijk snel deze post:
Jpde in "Plugwise Adam"
Als je ze beide wilt resetten, dan eerst 5 seconden en daarna meteen 15 seconden (las ik in een andere post over een smile reset)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Eternity_rules schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:52:
Meet iemand hier de werkelijke temperatuur van de cv aanvoer en retour bij de ketel? Komt die overeen met de waarden die in Adam getoond worden.

In mijn geval (Remeha Calenta) is de aanvoer juist. Echter de retour die ik meet is beduidend kouder dan die Adam registreert. Ik meet 22 graden, Adam toont 42 graden in de App (ik stook op 50 graden ivm vloerverwarming).
Ik heb dit nog nooit gecontroleerd, maar zal dit binnenkort ook eens controleren.

- Voelt je retour ook echt koud aan (verschil in 22 en 42 graden moet je echt kunnen voelen)
- kun je de retour temperatuur in de ketel zelf ook aflezen?
- hoe heb je de retourtemperatuur temperatuur bepaald? Als je dit met zo’n laser thermometer doet, dan moet je wel een op een dof oppervlak meten, geen spiegelend/reflecterend deel van de buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Ja, de retour voelt koud. En ik meet inderdaad met een laser thermometer op een stuk tape die geplakt zit op de aan en afvoer.

In de ketel kan ik niets uitlezen helaas.

Plugwise reageerde:
De Plugwise Adam kan alleen te aanvoer- en retour temperatuur tonen als dit door de ketel/warmtebron zelf naar de Adam verstuurd wordt. Als deze informatie niet klopt, dan ontvangen wij dit verkeerd.

De Adam stuurt de verwarming niet op de aan- of retour temperatuur. De Adam stuurt op de gemeten temperatuur door Anna, Lisa, Jip icm het weerbericht wij via internet wordt opgehaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Eternity_rules op 09-11-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
@bouwew ik lees nu pas dat er al sinds begin dit jaar een pause knop in de Plugwise app zit om scene’s op pause te zetten. Daarmee hoef ik geen schema wisselingen meer aan te sturen van schema’s om te wisselen tussen thuis en weg scene’s.
Heb jij die pauze functie ook kunnen ontsluiten richting home assistent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Torch1969 Nee, dat heb ik niet opgemerkt. Kun je wat meer info erover plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
bouwew schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:04:
@Torch1969 Nee, dat heb ik niet opgemerkt. Kun je wat meer info erover plaatsen?
Nou, er is zeer weinig over te vinden, enige uitleg die ik heb gezien is hier:
https://community.homey.a...he-designated-scene/62615
En hier:
markkkooo in "Plugwise schema oppakken bij thuiskomst"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eternity_rules
Kan over dit onderwerp - schema's schakelen vanuit Homey - iets toevoegen.

Als Homey gebruiker met twee ADAM's heb ik in Athom gevraagd wanneer er een mogelijkheid komt om schema's vanuit flows te schakelen. Ik deed dat februari dit jaar en kreeg als reactie dat men ermee bezig is.

De ontwikkelaar (Ted!) reageerde ook en schreef dat het vreemd is dat Athom (=Hugo) dit zo communiceert. Dit was zijn reactie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Hi Ernst,

Ik begrijp de reactie van Hugo niet… en zal dit met Athom oppakken.
de Plugwise app wordt al enkele jaren niet meer door Athom onderhouden, maar door Plugwise zelf (waarbij ik het onderhoud uitvoer).

Athom had je door moeten verwijzen naar Plugwise / dit mail adres...

Zoals ik aangaf zal ik je voor mij nieuwe feature requests meenemen in de volgende updates.

Ik hoop dat dit jouw vraag beantwoord.

Groet, Ted

Ondertussen heb ik het zelf opgelost door middel van een script die de schema's schakelt. Iemand van het Homey foum heeft me toen fantastisch geholpen. Dat was volgens mij Torch1969 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Torch1969 Bedankt voor de info.

Ik ga erover nadenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Torch1969 Als je de pauze-functie in HA gerealiseerd wilt zien dan graag een Issue openen in https://github.com/plugwise/plugwise-beta/issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
bouwew schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:05:
@Torch1969 Als je de pauze-functie in HA gerealiseerd wilt zien dan graag een Issue openen in https://github.com/plugwise/plugwise-beta/issues
Zelf gebruik ik (nog) geen HA, dat was niet de reden dat ik het vroeg 😉. Ik was met name benieuwd of jij er al in geslaagd was om dit aan te sturen, dan kon ik even bij je gluren voor inspiratie of en hoe ik dit met homeyscript vanaf een Homey kan aansturen….😇.

Maar ik overweeg een (gedeeltelijke) overstap naar HA, dus ik voer het verzoek wel op, dan zit het er misschien in als ik er aan toe ben 😀.

Ben dus wel benieuwd of en hoe je de pauze-functie aangestuurd krijgt, ik ga er ook eens in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
Ik denk dat deze pauze knop integreren en het mogelijk maken het schema te hervatten op de temperatuur een hele handige functie zal zijn. Toevallig ben ik er mee aan het experimenteren en vroeg me al af hoe dit op te lossen.

Wanneer je om 8:00 een set point hebt gezet voor 20 graden en de volgende is pas weer om 20:00 om naar de nacht stand te gaan dan gaat het "mis" op het moment dat je Home Assistant de optie "afwezig" laat selecteren wanneer er niemand in huis is. Zodra je het schema weer hervat zal er pas weer de volgende ochtend verwarmd worden tot 20 graden (er vanuit gaande dat er dan weer een set point om 8:00u staat).

Je kan dit niet oplossen door meerdere setpoints in te stellen want volgens mij gaat het dan mis als je afwezig bent. Ik kan trouwens de pauze optie niet vinden in de HTML weergave van de Adam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Ik heb even rondgeneusd in de xml-data van mijn Adam, daarin staat dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<actuator_functionalities>
  <regulation_mode_control_functionality id="1a30b0e45871412ea276c53f85e48caf">
    <regulation_mode_control id="e6407bec0f4e45a39916ae9a8fd31f97"/>
    <updated_date>2023-10-18T08:48:58.854+02:00</updated_date>
    <type>regulation_mode</type>
    <mode>heating</mode>
    <allowed_modes>
      <mode>bleeding_hot</mode>
      <mode>bleeding_cold</mode>
      <mode>off</mode>
      <mode>heating</mode>
    </allowed_modes>
  </regulation_mode_control_functionality>
  <gateway_mode_control_functionality id="23efc621478d4c75aa85857e9a6ad43d">
    <gateway_mode_control id="5f80e5b0d8c24e60a3a6ba410f49bbfc"/>
    <updated_date>2023-11-11T13:20:43.083+01:00</updated_date>
    <type>gateway_mode</type>
    <mode>full</mode>
    <allowed_modes>
      <mode>full</mode>
      <mode/>
      <mode>setup</mode>
      <mode>light</mode>
      <mode>secure</mode>
      <mode>away</mode>
      <mode>vacation</mode>
    </allowed_modes>
  </gateway_mode_control_functionality>
</actuator_functionalities>

Gateway_mode `vacation` zit achter de Vakantie-knop, gateway_mode `away` zit achter de Pauze-knop.
En gateway_mode `full` is de normale toestand.
De implementatie zal vergelijkbaar zijn met de `set_regulation_mode()` functie.

Je kunt de Pauze-mode ook realiseren door eerst voor alle thermostaten het actieve schema uit te zetten en vervolgens alle thermostaten op preset = away to zetten. Dat doet Plugwise onderwater ook.

Terug naar normaal is voor alle thermostaten het eerder geselecteerde schema weer actief te maken.

[ Voor 132% gewijzigd door bouwew op 11-11-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-05 10:29
bouwew schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:07:
Je kunt de Pauze-mode ook realiseren door eerst voor alle thermostaten het actieve schema uit te zetten en vervolgens alle thermostaten op preset = away to zetten. Dat doet Plugwise onderwater ook.

Terug naar normaal is voor alle thermostaten het eerder geselecteerde schema weer actief te maken.
Hoi! Weet jij toevallig ook hoe je in HA een actieve schema kan uitzetten? Voor zover ik kan zien kan ik alleen schakelen tussen de verschillende schema's, maar niet 'deactiveren'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
@oomenit Dat kan bijv. door in de climate-card op het vlam-icoontje te klikken.
Klikken op het schema-icoontje zet het schema weer aan.

Of via de `climate.set_hvac_mode` met `heat` als geselecteerde 'hvac_mode`.

Maar dit hangt ook nog af van welke versie van de Plugwise-integratie je gebruikt, de HA Plugwise integratie of de Plugwise-beta custom_component.

[ Voor 47% gewijzigd door bouwew op 11-11-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
@bouwew Ah super! Dat werkt inderdaad nagenoeg gelijk als de pauze knop. Heb nu geofencing in HA die via een automation de HVAC op 'heat' zet en 10 seconden daarna (wellicht overbodig, maar toch) de preset op 'away'.

Bij aankomst zet ie de HVAC weer op 'auto'. Plugwise lijkt daar goed op te reageren 👍

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-03 11:42
Sindskort ook aan het spelen met een Anna en HA.
Alles zover lijkt te werken, maar vroeg me een klein detail af.... ;-)

Hoe krijg ik hier ook mooie pictogrammen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpPioriVkAPOhC9VZkotOWwdEEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7x3AdPHWdoCmuS8eTs2Qm0E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Bert20 Should be possible to add, please create and Issue here: https://github.com/plugwise/plugwise-beta/issues

Update: this is not yet possible but it will be in the future.

[ Voor 22% gewijzigd door bouwew op 14-11-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
oomenit schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 20:48:
Heb nu geofencing in HA die via een automation de HVAC op 'heat' zet en 10 seconden daarna (wellicht overbodig, maar toch) de preset op 'away'.

Bij aankomst zet ie de HVAC weer op 'auto'. Plugwise lijkt daar goed op te reageren 👍
Bedoel je dan dat je eerst plugwise Adam via home assitant van schedule naar heat aanpast, daarna (de 10 sec) op away en dat hierdoor plugwise bij terugkomst weer op de schedule en stookt daarna naar de temperatuur van de eerste set point?

Ik heb de pauze knop nog niet in de HTML weergave van plugwise (firmware 3.7.8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
bouwew schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:26:
@Bert20 Should be possible to add, please create and Issue here: https://github.com/plugwise/plugwise-beta/issues

Update: this is not yet possible but it will be in the future.
OK will do.
Is there also a possibity to change this mode directly on the dasboard in the tille? Or do I need to open first with the three dots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Bert20 Sorry voor het Engels, de voertaal op het werk :)

Nee, dat kan niet in de tile, moet idd via de 3 vertical puntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multiedje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-05 20:34
@Torch1969 of andere leden die dit weten

Ik heb een vraagje aan je/jullie

Ik gebruik nu een Atag Q38c in combinatie met een BCU en de Atag one. Morgen komt voor mij ook de Plugwise Adam SA binnen en die wil ik ertussen gaan plaatsen. Ook bij mij zit er een Homey pro 2023 (ATAG app is niet compatible met Homey Pro 2023) aangesloten die de ketel en thermostaat iets slimmer moet gaan maken dan nu (-1 & +1) under/overshoot.

Er staan op het forum van Plugwise 2 berichten over Atag en de Adam die elkaar tegenspreken.
1. de BCU moet er tussen omdat anders de Atga ONe niet genoeg voeding krijgt maar dan wel op aan/uit
2.sluit de adam aan op openterm en bel de helpdesk voor het aanpassen van de poort

Nu mijn vraag: heb jij ook een BCU ertussen en op welke poorten van de ketel moeten die, aan uit of openterm, wat geen openterm is blijkbaar.

Ik hoor graag van je en alvast 🙏

E.d.

[ Voor 29% gewijzigd door Multiedje op 15-11-2023 22:03 ]

KPN 1000/1000 glasvezel | UDMP | 4 x Unifi US-8-150 poe | 3 x Unifi AC Pro | I'm happy to help~/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oomenit
Erpenator2 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:33:
[...]

Bedoel je dan dat je eerst plugwise Adam via home assitant van schedule naar heat aanpast, daarna (de 10 sec) op away en dat hierdoor plugwise bij terugkomst weer op de schedule en stookt daarna naar de temperatuur van de eerste set point?
Precies dat ja. Net bij thuiskomst (21.00u) weer getest en werkend. HA zet de plugwise weer op auto en die pakt de setpoint van 18.00u weer netjes op.

• Bert20
bouwew schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:08:
@Bert20 Sorry voor het Engels, de voertaal op het werk :)

Nee, dat kan niet in de tile, moet idd via de 3 vertical puntjes.
Request op githib gedaan. Hopelijk ok zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
Multiedje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:41:
@Torch1969 of andere leden die dit weten

Ik heb een vraagje aan je/jullie

Ik gebruik nu een Atag Q38c in combinatie met een BCU en de Atag one. Morgen komt voor mij ook de Plugwise Adam SA binnen en die wil ik ertussen gaan plaatsen. Ook bij mij zit er een Homey pro 2023 (ATAG app is niet compatible met Homey Pro 2023) aangesloten die de ketel en thermostaat iets slimmer moet gaan maken dan nu (-1 & +1) under/overshoot.

Er staan op het forum van Plugwise 2 berichten over Atag en de Adam die elkaar tegenspreken.
1. de BCU moet er tussen omdat anders de Atga ONe niet genoeg voeding krijgt maar dan wel op aan/uit
2.sluit de adam aan op openterm en bel de helpdesk voor het aanpassen van de poort

Nu mijn vraag: heb jij ook een BCU ertussen en op welke poorten van de ketel moeten die, aan uit of openterm, wat geen openterm is blijkbaar.

Ik hoor graag van je en alvast 🙏

E.d.
Oei, graven in mijn geheugen, heb een jaar geleden de Adam aangesloten icm de BCU en de ATAG One. Mijn ketel is een E325EC en die kon daarmee op opentherm aangesloten worden. Ik had niet gebeld om iets aan te laten passen. Aansluiting gedaan zoals geadviseerd op de Plugwise site. In maart heb ik de Atag one vervangen door een eenvoudige Honeywell round modulation thermostaat. Dit omdat de Atag one kuren begon te vertonen (al voor de Adam aansluiting) en functionaliteit bevat die nu in de Adam zit. Daarmee heb ik ook de BCU verwijderd, dus kan niet meer nakijken hoe het is aangesloten.

Jij hebt een andere ketel en daarvoor waag ik me niet aan advies mbt hoe je de boel moet aansluiten en instellen, de BCU ertussen is wel nodig vermoed ik (idd ivm voeding Atag one). Maar wellicht een goed moment om ook over te stappen op een eenvoudiger kamerthermostaat?

• Erpenator2
Precies dat ja. Net bij thuiskomst (21.00u) weer getest en werkend. HA zet de plugwise weer op auto en die pakt de setpoint van 18.00u weer netjes op.
Dat gaat bij mij nog niet helemaal goed, dus dat ga ik eens nakijken :? . Bij mij gaat hij pas weer verder bij het eerst volgende set point. Dat betekent dan ook dat je in geval van vakanties of langere tijd weg (meer dan 24 uur) je zelf de vakantiemodus moet inschakelen.

• Multiedje
Torch1969 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:56:
[...]

Oei, graven in mijn geheugen, heb een jaar geleden de Adam aangesloten icm de BCU en de ATAG One. Mijn ketel is een E325EC en die kon daarmee op opentherm aangesloten worden. Ik had niet gebeld om iets aan te laten passen. Aansluiting gedaan zoals geadviseerd op de Plugwise site. In maart heb ik de Atag one vervangen door een eenvoudige Honeywell round modulation thermostaat. Dit omdat de Atag one kuren begon te vertonen (al voor de Adam aansluiting) en functionaliteit bevat die nu in de Adam zit. Daarmee heb ik ook de BCU verwijderd, dus kan niet meer nakijken hoe het is aangesloten.

Jij hebt een andere ketel en daarvoor waag ik me niet aan advies mbt hoe je de boel moet aansluiten en instellen, de BCU ertussen is wel nodig vermoed ik (idd ivm voeding Atag one). Maar wellicht een goed moment om ook over te stappen op een eenvoudiger kamerthermostaat?
Dankjewel voor je snelle reactie!. Ik ga je advies denk ik maar opvolgen en de ATAg One en BCU er tussenuit halen. De Q serie van Atag is blijkbaar ook geen goed huwelijk met andere thermostaten maar het is het proberen waard.

KPN 1000/1000 glasvezel | UDMP | 4 x Unifi US-8-150 poe | 3 x Unifi AC Pro | I'm happy to help~/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
Weet iemand of het mogelijk is om in HA te achterhalen of een zone op dit moment aan het preheaten is? Ik heb een airco die niet door plugwise aangestuurd wordt, die wil ik graag bij laten schakelen als er ge-preheat wordt en de buitentemperatuur is onder een bepaalde waarde.

Kon het zelf niet vinden in HA, maar de ervaring leert dat dat geen garantie is dat het er niet is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
@Darkwings Nog niet, dit komt binnenkort wel naar HA Plugwise is het plan.

Al wel beschikbaar in de Plugwise-beta custom_component, te installeren via HACS, instructies vind je hier: https://github.com/plugwise/plugwise-beta

Plugwise-beta is onze test-versie. We proberen hierin nieuwe dingen uit die we na een tijdje testen vervolgens naar HA overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkwings
bouwew schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 15:09:
@Darkwings Nog niet, dit komt binnenkort wel naar HA Plugwise is het plan.

Al wel beschikbaar in de Plugwise-beta custom_component, te installeren via HACS, instructies vind je hier: https://github.com/plugwise/plugwise-beta

Plugwise-beta is onze test-versie. We proberen hierin nieuwe dingen uit die we na een tijdje testen vervolgens naar HA overzetten.
Ah top! Kijken of ik dit weekend kan overstappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multiedje
@Plugwise ,

Goedenavond. Er staat al een support ticket uit maar stel mijn vraag ook voor de volledigheid op het forum.

Afgelopen zondag heb ik mijn Plugwise Adam HA geplaatst zoals op onderstaande link wordt aanbevolen.
https://plugwisehelp.fres...-de-atag-one-aan-op-adam-
Atag Q38C—Adam—BCU—Atag One
Alles start prima op zonder foutcodes, echter geeft Adam aan dat in een Honeywell Control Systems Ltd ketel heb. Adam ziet wel de ketel druk en het Opentherm protocol.
Hierdoor mis ik wat functies en gegevens.

Ik hoop dat er een oplossing is om de juiste ketel in de Adam te krijgen.

Hoor graag en alvast bedankt!

Ed

EDIT:
Ik heb inmiddels een mail ontvangen van Plugwise waarin mijn aansluiting en bevindingen bevestigd worden. Een opmerking vanuit de mail is dat ATAG mogelijk onderdelen van Honeywell gebruikt die in de ATAG ketel zitten, en dat klinkt niet onmogelijk en... dat de adam deze ketel dus als modulerende Honeywell ziet.

Verder ben ik erachter gekomen dat je de ATAG One zo dom mogelijk moet maken en de sturing voor de gewenste temperatuur door de ADAM moet laten bepalen middels een schema en dus ook niet moet overrulen door commands via de ATAG One.

Mijn gewenste temperatuur op de ATAG One staat nu op 17 graden en de ADAM staat continue op 20 graden (vloerverwarming) en deze temperatuur regelt de ADAM prima (netjes modulerend rond de 30 graden) en geen gekke pieken van 50 graden plus of inhaal acties om op de 20 graden te komen.

Komende weken maar eens kijken wat het verbruik is en of ik het zo laat pruttelen 😉

[ Voor 39% gewijzigd door Multiedje op 23-11-2023 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
Multiedje schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:06:
@Plugwise ,

Verder ben ik erachter gekomen dat je de ATAG One zo dom mogelijk moet maken en de sturing voor de gewenste temperatuur door de ADAM moet laten bepalen middels een schema en dus ook niet moet overrulen door commands via de ATAG One.

Mijn gewenste temperatuur op de ATAG One staat nu op 17 graden en de ADAM staat continue op 20 graden (vloerverwarming) en deze temperatuur regelt de ADAM prima (netjes modulerend rond de 30 graden) en geen gekke pieken van 50 graden plus of inhaal acties om op de 20 graden te komen.

Komende weken maar eens kijken wat het verbruik is en of ik het zo laat pruttelen 😉
Ik herinner me hierdoor ook weer wat meer van mijn setup van een jaar geleden. Ik had de ATAG One inderdaad ook zo dom mogelijk gemaakt (schema’s eruit, in handmatige stand, weersafhankelijke regeling uit enz.). Probleem in de combi Adam en ATAG One is dat de ingestelde temperatuur (vanuit Adam schema’s) niet wordt doorgegeven naar de ATAG One. (Ik had dat opgelost via een ingewikkelde automatisering). Daardoor kon je in de woonkamer niet zien wat de ingestelde temperatuur is en daar naar wens handmatig nog op bijstellen. Voor vloerverwarming met continue temperatuur zul je daar vast minder behoefte aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multiedje
Torch1969 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 11:03:
[...]

Ik herinner me hierdoor ook weer wat meer van mijn setup van een jaar geleden. Ik had de ATAG One inderdaad ook zo dom mogelijk gemaakt (schema’s eruit, in handmatige stand, weersafhankelijke regeling uit enz.). Probleem in de combi Adam en ATAG One is dat de ingestelde temperatuur (vanuit Adam schema’s) niet wordt doorgegeven naar de ATAG One. (Ik had dat opgelost via een ingewikkelde automatisering). Daardoor kon je in de woonkamer niet zien wat de ingestelde temperatuur is en daar naar wens handmatig nog op bijstellen. Voor vloerverwarming met continue temperatuur zul je daar vast minder behoefte aan hebben.
Zolang ik niet aan de temperatuur van de Atag One zit en dus inderdaad niet de Adam ga overrullen gaat het goed. Eigenlijk is de Atag One nu niet meer dan een temperatuur sensor in de woonkamer. Stamp er wel wat gas doorheen vandaag maar dat komt waarschijnlijk door de temperatuur (ligt ijs op mijn auto ;) )

Kijk het komende weken nog even aan en misschien dat ik dan de Anna ga aanschaffen en dan die hele BCU en Atag One ga ontmantelen.

Dankjewel nog voor het meedenken en je bijdrage _/-\o_

Grt. Ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
Wat misschien een goedkopere oplossing is ipv de Anna een Lisa kopen. Ik heb op die manier mijn simpele chronoterm round (of hoe het kreng ook heet) vervangen voor een Lisa omdat de plek waar deze op de muur zat altijd in de middag vol in de zon zit met als gevolg dat de vloerverwarming niet lekker aangestuurd werdt.

Ik heb de Lisa en de pomp van de vloerverwarming samen in dezelfde zone gezet en het functioneert meer dan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
Multiedje schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 23:25:
[...]

Kijk het komende weken nog even aan en misschien dat ik dan de Anna ga aanschaffen en dan die hele BCU en Atag One ga ontmantelen.
Bespaar je de kosten van een Anna, die bevat grotendeels dezelfde functionaliteit als een Adam (maar dan voor 1 zone), dus zwaar overpowered als je alleen de temperatuur wilt zien en eventueel wat wilt bijstellen. Koop een (tweedehands, paar tientjes op marktplaats) Honeywell round modulation (versie T87M2018). Geeft mooi de huidige temperatuur en ingestelde temperatuur aan, en je kunt eventueel nog wat bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlndVt
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 16:39
Is er iemand hier die ervaring heeft met het gebruiken van alternatieve thermostaat knoppen? Iaw, alternatieven voor een Tom?

Is het verbinden makkelijk? Gaat de aansturing goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multiedje
RlndVt schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:23:
Is er iemand hier die ervaring heeft met het gebruiken van alternatieve thermostaat knoppen? Iaw, alternatieven voor een Tom?

Is het verbinden makkelijk? Gaat de aansturing goed?
Er zijn genoeg alternatieven maar dan zal je wel gebruik moeten maken van een smart hub, zoals home assistent of homey. Hiermee kun je niet standaard (plugwise) ondersteunde devices toch koppelen en aansturen middels flows.

Ik gebruik zelf een homey pro en kan bijna alles aan elkaar koppelen en ook flows maken tussen apparaten die normaliter elkaar niet zien of begrijpen.

Hoop dat je hier iets mee kunt.

Grt Ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlndVt
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 16:39
Multiedje schreef op maandag 27 november 2023 @ 23:37:
[...]

Er zijn genoeg alternatieven maar dan zal je wel gebruik moeten maken van een smart hub, zoals home assistent of homey. Hiermee kun je niet standaard (plugwise) ondersteunde devices toch koppelen en aansturen middels flows.

Ik gebruik zelf een homey pro en kan bijna alles aan elkaar koppelen en ook flows maken tussen apparaten die normaliter elkaar niet zien of begrijpen.

Hoop dat je hier iets mee kunt.

Grt Ed
Ah okay. Ik hoopte dat, zolang het over zigbee verbond, het gewoon goed ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-05 08:36
RlndVt schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:28:
[...]

Nee, helaas moet voor elk apparaat ondersteuning toegevoegd worden in de Adam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
RlndVt schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:28:
[...]

Er zijn, naast de Aqara plug, geen andere Zigbee apparaten die je rechtstreeks aan Plugwise kunt koppelen en gebruiken (koppelen lukt soms, maar ze worden niet herkend en dus niet bruikbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementie
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 21:44
Ik heb best regelmatig dat als ik handmatig in de app de temperatuur verhoog of verlaag, de ingestelde stand binnen een paar seconden weer terugspringt naar de oorspronkelijke temperatuur. Beetje vreemd gedrag. Herkent iemand dit, en belangrijker, kan ik het oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSander
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 16:48
Hallo,

Al een aantal dagen aan het stoeien met mijn Adam en Elga. Het modulatieniveau van de Elga komt niet boven de 50% uit. Hierdoor komt de aanvoertemperatuur niet boven de 21 graden uit. Het huis wordt dus niet warm. Adam en Elga beide van het stroom gehaald en opnieuw opgestart. Helaas niet de oplossing.

Afgelopen zomer heeft de Elga voor het eerst gekoeld, maar ik heb alles terug gezet voor verwarmen.
Wat kan ik doen, proberen of onderzoeken om dit op te lossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56kzB-XwnsTrd0dJfLFeWujIIJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zMKT4c1j4sztgAD2lznwGe9B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:44
Is er een reden waarom je gekozen hebt om de Elga op 'Weersafhankelijk' in te stellen? Aangezien je nog gebruikt maakt van dipswitches betreft dit waarschijnlijk een van de eerste Elga's van Techneco van 4KW? Het aanpassen van de stooklijn en de beïnvloeding van de stooklijn(ruimtetemperatuur bereikt --> stooklijn wordt verlaagd) heb ik persoonlijk alleen maar als nadelig ervaren.

Wellicht is het handig om 'opnieuw' te beginnen en B2 uit te schakelen. En in het kader van 'just to be sure' je hebt ook daadwerkelijk een buitenvoeler aangesloten en buiten hangen?

EDIT: Ik heb eigenlijk alles op 'OFF' staan behalve A8. Ik heb geen ketel met opentherm dus A8 staat op AAN/UIT en hierdoor heeft A1 en A3 geen toegevoegde waarde voor mij. Wat ik overigens wel raar vind is dat jij gebruik maakt van 'Duo inzet' en dan toch niet het huis op temperatuur krijgt. Wordt de CV ketel niet bijgeschakeld?

[ Voor 22% gewijzigd door Nelesss op 28-11-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-05 13:41
InSander schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:30:
Hallo,

Al een aantal dagen aan het stoeien met mijn Adam en Elga. Het modulatieniveau van de Elga komt niet boven de 50% uit. Hierdoor komt de aanvoertemperatuur niet boven de 21 graden uit. Het huis wordt dus niet warm. Adam en Elga beide van het stroom gehaald en opnieuw opgestart. Helaas niet de oplossing.

Afgelopen zomer heeft de Elga voor het eerst gekoeld, maar ik heb alles terug gezet voor verwarmen.
Wat kan ik doen, proberen of onderzoeken om dit op te lossen?

[Afbeelding]
Hangt de elga of de aanvoerleiding in een koude ruimte? Klinkt namelijk als dit probleem: https://www.familie-kleinman.nl/energie/elga-toshiba/

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSander
Nelesss schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:05:
Is er een reden waarom je gekozen hebt om de Elga op 'Weersafhankelijk' in te stellen? Aangezien je nog gebruikt maakt van dipswitches betreft dit waarschijnlijk een van de eerste Elga's van Techneco van 4KW? Het aanpassen van de stooklijn en de beïnvloeding van de stooklijn(ruimtetemperatuur bereikt --> stooklijn wordt verlaagd) heb ik persoonlijk alleen maar als nadelig ervaren.

Wellicht is het handig om 'opnieuw' te beginnen en B2 uit te schakelen. En in het kader van 'just to be sure' je hebt ook daadwerkelijk een buitenvoeler aangesloten en buiten hangen?

EDIT: Ik heb eigenlijk alles op 'OFF' staan behalve A8. Ik heb geen ketel met opentherm dus A8 staat op AAN/UIT en hierdoor heeft A1 en A3 geen toegevoegde waarde voor mij. Wat ik overigens wel raar vind is dat jij gebruik maakt van 'Duo inzet' en dan toch niet het huis op temperatuur krijgt. Wordt de CV ketel niet bijgeschakeld?
We hebben inderdaad een buitenvoeler. De weersafhankelijke regeling staat aan zodat als het buiten kouder wordt de Elga harder gaat werken. Het is inderdaad vreemd dat de Elga niet de CV ketel inschakelt. Dit zou wel moeten. Ik zal hem vanavond nogmaals resetten en B2 uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSander
Baf1982 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:03:
[...]

Hangt de Elga of de aanvoerleiding in een koude ruimte? Klinkt namelijk als dit probleem: https://www.familie-kleinman.nl/energie/elga-toshiba/
Dit ga ik vanavond eens nakijken. Ik had er een Plug tussen zitten welke de stroom meet. Deze heb ik er gisteren tussenuit gehaald, omdat ik eventueel vermoede dat de plug zijn maximale belasting bereikt was, maar dit lijkt niet het geval, omdat er daarna geen verandering was.

De Elga hangt in onze technische ruimte (inpandig zonder verwarming). Ik zal eens meten wat de temperatuur is. Wel heb ik de Elga gisterenochtend al van het stroom gehaald en dat maakte geen verschil.
Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste