Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-07 13:00
Ik heb een vraagje. Ik heb een Remeha Calenta ketel met een Adam, en Lisa in de woonkamer, die de Adam dus aan zou moeten sturen.

Nu is de Adam ingesteld als OpenTherm, maar dat lijkt problemen de geven. De aanvoertemperatuur in de app is ingesteld als 70 graden (waarom kan dit niet hoger??), maar als ik vervolgens in de ketel check wat er uitgevoerd wordt is dat nooit meer dan 55-60 graden.

Als ik OpenTherm verander naar Aan/Uit in Adam, en max opgeef van 70 graden, dan gaat ie wel vrolijk naar de 70 graden... Maar dan heb je geen modulatie etc dus lijkt me niet efficient...

Iemand een idee? Lijkt ook vaak dat instellingen die ik in de Plugwise app maak niet doorkomen in de ketel. Als ik warm water instel als max 50 graden, zegt de ketel vrolijk 60. Het lijkt allemaal niet lekker te praten met elkaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Martijn schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:11:
Ik heb een vraagje. Ik heb een Remeha Calenta ketel met een Adam, en Lisa in de woonkamer, die de Adam dus aan zou moeten sturen.

Nu is de Adam ingesteld als OpenTherm, maar dat lijkt problemen de geven. De aanvoertemperatuur in de app is ingesteld als 70 graden (waarom kan dit niet hoger??), maar als ik vervolgens in de ketel check wat er uitgevoerd wordt is dat nooit meer dan 55-60 graden.

Als ik OpenTherm verander naar Aan/Uit in Adam, en max opgeef van 70 graden, dan gaat ie wel vrolijk naar de 70 graden... Maar dan heb je geen modulatie etc dus lijkt me niet efficient...

Iemand een idee? Lijkt ook vaak dat instellingen die ik in de Plugwise app maak niet doorkomen in de ketel. Als ik warm water instel als max 50 graden, zegt de ketel vrolijk 60. Het lijkt allemaal niet lekker te praten met elkaar...
Het kan zijn dat je cv ketel zo is ingesteld dat ie een max op gevraagde opentherm aanvoer temperatuur heeft. In mijn Intergas xtreme kan ik bv bepaalde opentherm vragen overrulen.

Maar grotere kans is dat je Adam kijkt naar het verschil tussen huidige en gewenste ruimte temperatuur, en adhv deze delta bepaalt dat de cv ketel niet zo hard hoeft te stoken en dus een lagere dan max aanvoer temp vraagt. Moduleert dus. Zo werkt het bij mijn Nest ook: met trueradiant (opentherm) aan vraagt ie lagere temperaturen, dan met trueradiant uit (aan/uit).

Overigens: waarom wil je überhaupt zo heet water aanvragen? Ik houd hier mijn huis met gewone radiatoren warm met aanvoer temperatuur tussen 60 en 45 graden, en die 60 graden doet ie maar heel even als piekje in de vroege ochtend om de boel goed op temperatuur te krijgen na de nacht verlaging. De rest van de tijd draait ie heel zachtjes met 45C aanvoer temperatuur, om de boel op temp te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 29-11-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
olafmol schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:36:
[...]

Het kan zijn dat je cv ketel zo is ingesteld dat ie een max op gevraagde opentherm aanvoer temperatuur heeft. In mijn Intergas xtreme kan ik bv bepaalde opentherm vragen overrulen.

Maar grotere kans is dat je Adam kijkt naar het verschil tussen huidige en gewenste ruimte temperatuur, en adhv deze delta bepaalt dat de cv ketel niet zo hard hoeft te stoken en dus een lagere dan max aanvoer temp vraagt. Moduleert dus. Zo werkt het bij mijn Nest ook: met trueradiant (opentherm) aan vraagt ie lagere temperaturen, dan met trueradiant uit (aan/uit).

Overigens: waarom wil je überhaupt zo heet water aanvragen? Ik houd hier mijn huis met gewone radiatoren warm met aanvoer temperatuur tussen 60 en 45 graden, en die 60 graden doet ie maar heel even als piekje in de vroege ochtend om de boel goed op temperatuur te krijgen na de nacht verlaging. De rest van de tijd draait ie heel zachtjes met 45C aanvoer temperatuur, om de boel op temp te houden.
OK, dankje, tsja, ik zou ook graag lagere temperatuur gebruiken, heb zelfs heel ventilator systeem onder de radiatoren gemaakt maar met 60 graden water krijg ik het niet warmer als 18/18.5 graden...

Vorige winter standaard niet meer dan 17 graden gehad in de woonkamer, en bijverwarmd met gaskachel tussendoor en keuken met houtkachel, maar ik ben beetje klaar met die 17 graden. Standaard minimaal 19 moet het wel zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Martijn schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:08:
[...]

OK, dankje, tsja, ik zou ook graag lagere temperatuur gebruiken, heb zelfs heel ventilator systeem onder de radiatoren gemaakt maar met 60 graden water krijg ik het niet warmer als 18/18.5 graden...

Vorige winter standaard niet meer dan 17 graden gehad in de woonkamer, en bijverwarmd met gaskachel tussendoor en keuken met houtkachel, maar ik ben beetje klaar met die 17 graden. Standaard minimaal 19 moet het wel zijn...
Ai. Misschien is er nog her en der wat te isoleren? Als je zulke hoge temperaturen door je radiatoren moet jagen om op temp te blijven, heb je ofwel te weinig radiatoren/radiator-volume, of gigantische warmte-lekkage..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
olafmol schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:17:
[...]

Ai. Misschien is er nog her en der wat te isoleren? Als je zulke hoge temperaturen door je radiatoren moet jagen om op temp te blijven, heb je ofwel te weinig radiatoren/radiator-volume, of gigantische warmte-lekkage..
Huis uit 2000, dus is op zich best redelijk geisoleerd. Ik ben aan het kijken naar de capaciteit vd radiatoren... Het zijn gewoon standaard dingen, geen LTV ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Martijn schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:30:
[...]

Huis uit 2000, dus is op zich best redelijk geisoleerd. Ik ben aan het kijken naar de capaciteit vd radiatoren... Het zijn gewoon standaard dingen, geen LTV ofzo...
hmm dat klinkt niet goed..... misschien dat je ketel de hele dag door pendelt?

Als je 2 of 3 normale (T22) radiatoren hebt, en niet in een mega-villa woont, zou je de boel prima met max 60C warm moeten krijgen en houden, zeker in een woning uit 2000.

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-07 20:23
InSander schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:47:
[...]

We hebben inderdaad een buitenvoeler. De weersafhankelijke regeling staat aan zodat als het buiten kouder wordt de Elga harder gaat werken. Het is inderdaad vreemd dat de Elga niet de CV ketel inschakelt. Dit zou wel moeten. Ik zal hem vanavond nogmaals resetten en B2 uitschakelen.
Ik heb dit ook gehad, ook de zelfde adviezen gekregen maar dat bleek niet het probleem. het probleem was de flow. op het moment dat de elga het niet aankon schakelde hij de ketel in, die gaf een stoor warmwater dat gelijk de retour van de elga in ging. de elga registreerd warmwater retour en stop dus met verwarmen. ik heb mijn elgapomp op links stand 5 staan, dan gaat het goed. mijn warm heb ik uitgezet want dan warmt hij niet voldoende op maar dat zal waarschijnlijk aan de stooklijn liggen. probeer dus eerst of je flow goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InSander
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-07 17:37
annestweak schreef op donderdag 30 november 2023 @ 06:59:
[...]

Ik heb dit ook gehad, ook de zelfde adviezen gekregen maar dat bleek niet het probleem. het probleem was de flow. op het moment dat de elga het niet aankon schakelde hij de ketel in, die gaf een stoor warmwater dat gelijk de retour van de elga in ging. de elga registreerd warmwater retour en stop dus met verwarmen. ik heb mijn elgapomp op links stand 5 staan, dan gaat het goed. mijn warm heb ik uitgezet want dan warmt hij niet voldoende op maar dat zal waarschijnlijk aan de stooklijn liggen. probeer dus eerst of je flow goed is.
Bedankt voor de tip. Ik heb hem links naar maximaal gezet. Ik kan trouwens in het boekje niet goed terug vinden wat het verschil tussen links en rechts is op van de pomp.

Het lijkt in ieder geval te zijn opgelost. De modulatie is naar 80% en aanvoertemperatuur gaat soms naar 40 graden. Wel gaat hij elk uur even uit, maar dat kan momenteel prima met het ontdooien te maken hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-duyai02jSmL2QU0DHb5PKRB7Jk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgDGFUm1ipPfYOwaWEWtS2kd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik heb dit topic diagonaal doorgelezen, maar kom nog niet tot een duidelijke conclusie op mijn situatie/vraag.

Mijn situatie:
- Ik heb nog een oud Homewizard systeem met een Energylink en Heatlink. De Heatlink is aangesloten tussen de OpenTherm thermostaat (domme thermostaat: Honeywell Round Modulation) en Intergas HR36/30 ketel. Via wat geknutsel in yaml code heb ik in Homeassistant (HA) werkend gekregen om de CV aan te sturen vanuit HA. De domme thermostaat in de WK wordt dan overruled, totdat ik handmatig weer aan de domme thermostaat draai.

De Homewizard en Heatlink lijkt de laatste tijd steeds meer kuren te krijgen. Ik wijt het maar even aan ouderdom. Sinds de Homewizard al lang niet meer ondersteund wordt en EOL is, wil ik op den duur overstappen naar iets anders, wat ik rechtstreeks aan HA kan koppelen. Toen kwam ik de Adam SA tegen...

Mijn vraag of eigenlijk vragen:
1. Kan ik met alleen de Adam SA, een temperatuur setpoint instellen? De huidige domme Honeywell Round thermostaat zou ik het liefst gewoon zo willen houden (ook met de functie dat daarmee de Adam altijd overruled kan worden). Of heb ik hiervoor dan toch bijvoorbeeld een Anna nodig.
2. Is de Adam ook zonder internettoegang bruikbaar? Als HA liefhebber, heb ik het liefst al mijn IoT spul 'offline' van het internet.
3. Indien vraag 1 en 2 negatief, wat zijn eventuele alternatieven? Koppeling aan HA via zigbee/Zwave/Wifi/LAN is allemaal OK, zolang het apparaat maar niet permanent een internetverbinding nodig heeft.

EDIT: toevoeging, het hele huis is volledig voorzien van vloerverwarming. De verdeler is pomploos (CV-ketel pompt rond) en op de verdeler stuur ik de groepsventielen via HA aan op basis van de warmtevraag in de verschillende ruimten. Dat werkt allemaal met sensoren gekoppeld aan HA.

Dank alvast!

[ Voor 8% gewijzigd door dhrto op 01-12-2023 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erpenator2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-07 19:51
dhrto schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:07:
Mijn vraag of eigenlijk vragen:
1. Kan ik met alleen de Adam SA, een temperatuur setpoint instellen? De huidige domme Honeywell Round thermostaat zou ik het liefst gewoon zo willen houden (ook met de functie dat daarmee de Adam altijd overruled kan worden). Of heb ik hiervoor dan toch bijvoorbeeld een Anna nodig.
Ik heb niet dezelfde apparatuur, maar de situatie is wel vergelijkbaar. Ik kan de temperatuur instellen in Adam (via set points of week programma), de thermostaat of Home Assistant. Ik gebruik nu een combinatie van HA en Adam en de thermostaat is enkel nog voor de temperatuur aflezen.
2. Is de Adam ook zonder internettoegang bruikbaar? Als HA liefhebber, heb ik het liefst al mijn IoT spul 'offline' van het internet.
Ik wilde het ook liever offline gebruiken, maar er was tenminste 1 keer een internet verbinding nodig om de firmware te updaten en problemen op te lossen. Ook hebben ze "slim" extra functies toegevoegd zoals het online ophalen van de buitentemperatuur. Deze temperatuur wordt (volgens mij) gebruikt om de aanvoertemperatuur mede in te stellen. Dus hoe kouder het buiten is hoe hoger de aanvoertemperatuur. Dit lijkt wel degelijk een toegevoegde waarde te zijn (hier).
3. Indien vraag 1 en 2 negatief, wat zijn eventuele alternatieven? Koppeling aan HA via zigbee/Zwave/Wifi/LAN is allemaal OK, zolang het apparaat maar niet permanent een internetverbinding nodig heeft.
Ik snap je overwegingen en helemaal als je het topic doorleest en zeker in het begin behoorlijk wat negatieve ervaringen leest. Ik heb de Adam SA toen gezien als een risico van "€100,-" . Nu blijkt het echt heel goed te werken, we het dagelijks te gebruiken en probeer ik de verwarming nog verder te optimaliseren. We kunnen nu het huis beter verwarmen met hetzelfde of minder hoog gas verbruik.

De vraag blijft wel of het ook met een nieuwe cv-ketel of warmtepomp te zo goed blijft werken. De huidige CV is aan vervanging toe, maar zoek nog een goed type waar alles goed mee samenwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Nu online
Ha, dank voor je uitgebreide antwoord!

Je hebt dus alleen de Adam en niet nog een thermostaat van Plugwise?

Aan het begin even aan internet koppelen en updaten is geen probleem. Ik heb echter een hekel aan apparatuur dat verbonden moet blijven om te functioneren. Want stel de fabrikant gaat failliet en de webservice gaat eruit, wat dan? Dus daarom liever gewoon standalone.
Ik heb zelf een buitentemperatuur sensor hangen (en aan HA gekoppeld) en bepaal liever zelf het 'algoritme' hoe er gestookt moet worden.

Voor € 100 vind ik het nog wel interessant, maar als ik op voorhand al weet dat er nog een 'Anna' o.i.d. nodig is van € 150 erbij, dan wordt het een stuk minder aantrekkelijk namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-06 16:39
@dhrto Er staat letterlijk op de Plugwise website: "Zet de Adam SA tussen je thermostaat en ketel en bedien via de app en maak gebruik van een schema."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Nu online
Dankjewel @bouwew voor je reactie. Ik lees het nu ook ja. Blijkbaar was ik dan toch een beetje in de war gebracht doordat hier vaak de Lisa werd genoemd. Maar goed om te weten dat de Adam standalone werkt!

Wat ik niet direct kan terugvinden op de website: heeft de Adam een verbinding met internet nodig om te (blijven) functioneren? Op de website wordt wel over een lokale webpagina gesproken (eigen webinterface?), dus ik hoop van wel?
En kan je ook de initiele configuratie via de ingebouwde webinterface doen, dus zonder een app te hoeven installeren op je telefoon?

[ Voor 15% gewijzigd door dhrto op 01-12-2023 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
@dhrto Ja, op de Adam draait een lokale webserver. Wij HA Plugwise code-owners maken daar dankbaar gebruik van :)
Wel goed om zo nu en dan met het internet te verbinden, voor het updaten van de firmware.

En ook ja, je hebt de App op je mobiel niet per se nodig, je kunt het instellen doen via de webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Nu online
Dank @bouwew ! De Adam klinkt steeds beter zo. Hij komt nu in elk geval bovenaan op de shortlist te staan, voor als de Heatlink er helemaal mee ophoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-07 22:32
@dhrto ik zie het zo:
- Overweeg een Anna als je je huidige thermostaat wilt vervangen (en slim wilt maken);
- Overweeg een Adam SA als je je huidige thermostaat slim wilt maken en je verwarming vanuit domotica wilt aansturen;
- Overweeg een Adam HA als je daar bovenop verschillende zone’s apart wilt verwarmen. Pas dan komen Lisa’s Tom’s en Koen’s om de hoek kijken.

Een Anna en een Adam aanschaffen is dubbelop en zonde van je geld. Je Honeywell round modulation werkt prima als kamerthermostaat samen met de Adam (heb ik zelfs apart aangeschaft via marktplaats hiervoor).

Ik heb voor Plugwise gekozen juist vanwege de mogelijkheid om helemaal lokaal te draaien en de integratie mogelijkheden (doe ik via homey).

[ Voor 23% gewijzigd door Torch1969 op 02-12-2023 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Nu online
Ik overweeg de Adam als vervanger van de Heatlink, die de laatste tijd wat kuren heeft. En dankzij de antwoorden van @bouwew en @Erpenator2 is voor mij nu duidelijk dat het een goede vervanger is.

Ik raakte een beetje in de war, omdat ik hier vaak ook de Anna voorbij zie komen, maar nu is mij duidelijk dat de Adam SA gewoon met mijn bestaande 'domme' thermostaat werkt De rest van de infrastructuur heb ik al via HA (zone regeling etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
dhrto schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:32:
Ik :)maar nu is mij duidelijk dat de Adam SA gewoon met mijn bestaande 'domme' thermostaat werkt De rest van de infrastructuur heb ik al via HA (zone regeling etc.).
In de toekomst kun je de Adam SA eventueel voorzien van een Zigbee stick (en daarmee wordt het een HA) en per zone een Jip, Lisa, zodat je daarmee je zone regeling kunt doen. De Koen’s kun je negeren, als je nu al stelmotoren hebt, kun je die met een Aqara plug open/dicht zetten. De Aqara plug kun je koppelen aan de Adam.

Maar hoe wil je dan de zone regeling gaan doen met de Adam SA via HA? Ik begrijp dat je per ruimte sensoren hebt en stelmotoren en dat je die op basis van gewenste temperatuur kunt openen/sluiten. Maar hoe regel je dat de Adam de juiste warmtevraag aan de cv-ketel doorgeeft? Als je dat gaat doen door de gewenste temperatuur van de WK op te hogen, dan lijkt me dat sub-optimaal…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-04 00:01
Hallo,

Ik zit even met een uitdaging... Vorige winter hadden we een Anna als thermostaat, en stond de ketel op 75C, de kamerthermostaat op 20, en gebruikte we simpele thermostaat knoppen (standje 3 a 4).

Deze zomer hebben we onze installatie waterzijdig ingeregeld middels Danfos DV kranen en zijn overgestapt op een Plugwise Adam, 6x Tom, 2x Floor, en nog wat Jips.

Sinds dien worden de vertrekken niet meer goed warm. Op het gewenste tijdstip niet (vaak 2C kouden dan gewenst) en ook niet gedurende dag (vaak 0.5-1C lager).

Inmiddels de aanvoer opgehoogd naar 85C, alle Danfos kraantjes hierop aangepast, maar hetzelfde resultaat.

Contact gehad met Plugwise, deze gaven de tip om het vermogen van de ketel (Nefit-Bosch 9000i AquaPower HRC30 / CW6) om hoog te gooien. Dit heb ik aangepast naar 80% (stond op 47%), maar hetzelfde probleem.

Nu heb ik het volgende geconstateerd.

In de zone "keuken" hebben wij een paneel radiator van 60x120 en een Kolom radiator van 40X200. In de Plugwise app staan beide Tom's open (35%). De paneelradiator is te heet om aan te raken en de kolom radiator is koud.

Zodra ik de Tom eraf schroef wordt hij direct heet.

Hetzelfde zie ik in zone "kantoor". Hier hangen 2 kolom radiatoren, 40x140 en ook hier stonden de Tom's open (35%), en waren ze koud. Schroef ik de Tom eraf worden ze direct heet.

Op alle 3 de kolom radiatoren staat de Danfos kraan hetzelfde afgesteld (standje 6, 80l/h).

Wat heb ik geprobeerd.

- Ik heb ze allemaal al opnieuw gekalibreerd op verschillende push strengths, maar dat maakt geen verschil.
- Ontluchten heb ik al 6x gedaan in de afgelopen 2 weken, maar bij elk ventiel (radiatoren, ketel, expansievat, vloerverdeler) komt direct water uit. Ook heb ik meerdere keren de ketel geforceerd op maximaal gezet (pomp en vermogen) om eventuele luchtbellen eruit de duwen.
- Adam voor zo ver dat kan hetzelfde ingesteld als Anna, en beide volledige gereset (2 weken geleden)
- Heating profile aangepast van default naar comfort, geen verschil
- Danfos kraan op stand N gezet, ipv 80l/h nu 135l/h. 35% van meer l/h, maar dat maakt ook geen verschil. Zet ik de Danfos op stand 1 (10l/h) en de Tom is er af, hoor je nog steeds water stromen en voel je warmte.

Mijn gevoel zegt dat er iets niet helemaal klopt met de schaalverdeling van Tom. Als er bij open 35% geen warm water doorstroomt lijkt me dat dit de boel behoorlijk kan ontregelen.

De kolom radiator zou goed moeten zijn voor 1613W aan vermogen, op 35% is dat 564W. Maar in de praktijk blijkt dat dus 0W te zijn...

[ Voor 7% gewijzigd door bas_vdl op 02-12-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
@bas_vdl ik heb ook geconstateerd dat een Tom op 30% bij één van mijn radiatoren geen warm water doorlaat naar de radiator. Omdat dit bij mij niet erg is, heb ik daar verder nog niet naar gekeken. Dat probleem zou ik als ik jou was nog eens doorspreken met Plugwise. Alle andere aanpassingen met hogere temperatuur, meer vermogen, meer doorstroom in je kranen misschien weer terugdraaien naar de oude situatie. Vorig jaar kreeg je daar je huis mee warm, zou nu ook moeten kunnen. De zone verwarming en Adam zou ervoor moeten zorgen dat je met minder toe zou moeten kunnen (en dus gas bespaart)….

Mijn idee? Hoe lang draait je installatie nu echt? Pas de afgelopen week wordt het echt koud en moet een verwarmingssysteem zich bewijzen. Jullie Adam systeem moet zich nog inleren in jullie situatie. Elke dag een beetje beter. Dat heeft wat tijd en stabiliteit nodig. Als je elke dag die situatie ook nog aanpast, is het knap lastig leren. Ik heb mijn systeem (Adam ha, Tom’s, Lisa’s, een Koen) vorig jaar oktober geïnstalleerd en dacht in het begin ook…. Is dit nu beter? Maar ongemerkt draait het ondertussen echt goed, geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Nu online
Torch1969 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:11:
[...]

In de toekomst kun je de Adam SA eventueel voorzien van een Zigbee stick (en daarmee wordt het een HA) en per zone een Jip, Lisa, zodat je daarmee je zone regeling kunt doen. De Koen’s kun je negeren, als je nu al stelmotoren hebt, kun je die met een Aqara plug open/dicht zetten. De Aqara plug kun je koppelen aan de Adam.

Maar hoe wil je dan de zone regeling gaan doen met de Adam SA via HA? Ik begrijp dat je per ruimte sensoren hebt en stelmotoren en dat je die op basis van gewenste temperatuur kunt openen/sluiten. Maar hoe regel je dat de Adam de juiste warmtevraag aan de cv-ketel doorgeeft? Als je dat gaat doen door de gewenste temperatuur van de WK op te hogen, dan lijkt me dat sub-optimaal…..
Ik heb inderdaad stelmotoren voor de groepen per ruimte, die ik via HA (= Homeassistant, het hart van alle domotica hier) bedien. Het zijn domme motoren, volledig aan of uit, niet traploos o.i.d. Bij stroom erop gaat de groep open, stroomloos is de groep dicht (NC). De bediening van de stroom gaat via Zigbee schakelaars, aangestuurd vanuit HA.

Het probleem met de CV-vraag heb ik ook een 'kort-door-de-bocht' oplossing voor bedacht:
- In de basis had ik een master-slave systeem. De thermostaat in de woonkamer is de master en in de overige ruimten kon ik alleen naregelen. Maar zolang er geen warmtevraag is in de woonkamer, gebeurt er dus niks in de overige ruimten, ook al wil je daar het warmer hebben.
- Nu stel ik via HA de setpoint in de woonkamer zodanig in, dat deze het temperatuurverschil tussen setpoint in de ruimte en temperatuur in de ruimte overneemt. Dit wordt elke 5 minuten bijgesteld. Ik hou de thermostaat in de woonkamer als 't ware voor de gek. De ketel/domme thermostaat 'ziet' dus het temperatuurverschil afnemen en past daarop de aanvoertemperatuur aan. De groepen voor de woonkamer blijven dicht, wanneer in de woonkamer geen warmtevraag is.
- Met HA kan ik eventueel ook 'algoritmes' maken op basis van de aanwezigheid thuis en buitentemperatuur.
- Op deze manier heb ik mijn eigen master-master regeling in elkaar gesleuteld. Kan het beter, allicht, maar dat kost me een veelvoud aan apparatuur.

Verder wil ik niet afhankelijk zijn van één partij/leverancier. Ik probeer daarom zoveel mogelijk generieke componenten te gebruiken, waar meerdere fabrikanten/leveranciers voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Torch1969 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:20:
@bas_vdl ik heb ook geconstateerd dat een Tom op 30% bij één van mijn radiatoren geen warm water doorlaat naar de radiator. Omdat dit bij mij niet erg is, heb ik daar verder nog niet naar gekeken. Dat probleem zou ik als ik jou was nog eens doorspreken met Plugwise. Alle andere aanpassingen met hogere temperatuur, meer vermogen, meer doorstroom in je kranen misschien weer terugdraaien naar de oude situatie. Vorig jaar kreeg je daar je huis mee warm, zou nu ook moeten kunnen. De zone verwarming en Adam zou ervoor moeten zorgen dat je met minder toe zou moeten kunnen (en dus gas bespaart)….

Mijn idee? Hoe lang draait je installatie nu echt? Pas de afgelopen week wordt het echt koud en moet een verwarmingssysteem zich bewijzen. Jullie Adam systeem moet zich nog inleren in jullie situatie. Elke dag een beetje beter. Dat heeft wat tijd en stabiliteit nodig. Als je elke dag die situatie ook nog aanpast, is het knap lastig leren. Ik heb mijn systeem (Adam ha, Tom’s, Lisa’s, een Koen) vorig jaar oktober geïnstalleerd en dacht in het begin ook…. Is dit nu beter? Maar ongemerkt draait het ondertussen echt goed, geen omkijken meer naar.
Bedankt voor je reactie. Dit geeft de burger moed. Ben tot dus ver nog niet helemaal te spreken over het gehele systeem, behoorlijke investering en voorlopig iets meer verbruik en minder comfort... ;).
Alle andere aanpassingen met hogere temperatuur, meer vermogen, meer doorstroom in je kranen misschien weer terugdraaien naar de oude situatie
Er zijn vele variabelen die het lastig maken, maar mijn onderbuik gevoel zegt nog steeds dat het met 75 en minder vermogen moet kunnen op basis van vorige winter.
Dat probleem zou ik als ik jou was nog eens doorspreken met Plugwise.
Gaan we doen! Ik zal de uitkomst delen. Echter krijg ik meestal 1 reactie en daarna gaat het ticket vaak dicht met nog een aantal openstaande vragen... Zelfs nadat Adam op hol was geslagen tijdens de vakantie. Hij stond in vakantie modus met eind datum, maar stond uiteindelijk hele dagen te stoken. Geen excuses, oplossing, of niks...
Mijn idee? Hoe lang draait je installatie nu echt?
Het systeem draait nu 2 weken na de harde reset. In die twee weken heb ik het vermogen, de aanvoer temperatuur omhoog gehaald (aanbeveling van Plugwise) en het minimale vermogen van de pomp van 10% naar 35% gehaald (aanbeveling van Tweakers, Gas besparen door middel van CV tuning deel IV).

Ik heb dit vooral gedaan om uit te sluiten dat vermogen en/of aanvoer temperatuur het probleem is.

Echter na mijn constatering dat 35% eigenlijk niet open is, lijkt mij dat toch wel het eerste probleem om op te lossen...

Wat voor soort kraan heb jij geïnstalleerd, ook toevallig een Danfos RA-Dynamic Valve 1/2"?

[ Voor 7% gewijzigd door bas_vdl op 02-12-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
dhrto schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:52:
[...]

Het probleem met de CV-vraag heb ik ook een 'kort-door-de-bocht' oplossing voor bedacht:
...
- Nu stel ik via HA de setpoint in de woonkamer zodanig in, dat deze het temperatuurverschil tussen setpoint in de ruimte en temperatuur in de ruimte overneemt. Dit wordt elke 5 minuten bijgesteld. Ik hou de thermostaat in de woonkamer als 't ware voor de gek. De ketel/domme thermostaat 'ziet' dus het temperatuurverschil afnemen en past daarop de aanvoertemperatuur aan. De groepen voor de woonkamer blijven dicht, wanneer in de woonkamer geen warmtevraag is.
Ben benieuwd hoe een "slim" systeem als een Adam hier op gaat reageren. Kan me voorstellen dat die wat in de war raakt en mogelijk de aansturing van de ketel anders doet dan jij zou verwachten, maar misschien werkt het ook prima.
Verder wil ik niet afhankelijk zijn van één partij/leverancier. Ik probeer daarom zoveel mogelijk generieke componenten te gebruiken, waar meerdere fabrikanten/leveranciers voor zijn.
Je hebt hiermee inderdaad volledige controle, maar dat is ook meteen een risico. Als HA het niet doet, of je hebt een aanpassing niet goed doorgevoerd, dan lig je verwarming op z'n rug. Ik weet niet hoe jou thuissituatie is, maar ik heb dan meteen een humeurige vrouw en dochters :S . En vaak gebeurt dat op een moment dat het je helemaal niet uitkomt. Dat is de reden dat ik dit soort "basic" infrastructuur in mijn huis volledig zelfstandig wil hebben. Mijn aansturing vanuit domotica (homey in mijn geval) beperkt zich echt tot wat aanvullende logica b.v. schema aanpassen bij afwezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
bas_vdl schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:15:

Wat voor soort kraan heb jij geïnstalleerd, ook toevallig een Danfos RA-Dynamic Valve 1/2"?
Nee, zo luxe zijn ze niet. Zijn oude "domme" thermostaat kranen waar ik niets aan kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Torch1969 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:50:
[...]

Nee, zo luxe zijn ze niet. Zijn oude "domme" thermostaat kranen waar ik niets aan kan instellen.
Ik zie nu pas hoe slecht deze situatie eigenlijk is... Ketel die non-stop aanslaat, maar de warmte eigenlijk niet altijd kwijt kan.

Op dit moment vraagt alleen de zone "kantoor" warmte om het daar 13 graden te houden. Plugwise heeft de 2 Tom's open gezet (20%), echter komt er dus geen warm water door heen.

De valves worden om 17:30 100% geopend en dan zie je dat rond 17:50 en 18:10 de temperatuur in zone "kantoor" iets oploopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxXI2nfDNC2v5hAjhyHXvAiOz7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/50IekFBDEojVgaQItGquhvLw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 16-07 20:23
InSander schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:49:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik heb hem links naar maximaal gezet. Ik kan trouwens in het boekje niet goed terug vinden wat het verschil tussen links en rechts is op van de pomp.

Het lijkt in ieder geval te zijn opgelost. De modulatie is naar 80% en aanvoertemperatuur gaat soms naar 40 graden. Wel gaat hij elk uur even uit, maar dat kan momenteel prima met het ontdooien te maken hebben.

[Afbeelding]
ik wist het verschil van de pomp ook niet van links en rechts maar heb ergens gelezen dat de ene kant te maken heeft met de druk en de andere kant regelt met toerental.
wie welke kant doet weet ik niet maar het werkt bij mij wel.
al zie ik meestal op dit forum dat men hem op rechts heeft staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Nu online
bas_vdl schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:20:
[...]

Ik zie nu pas hoe slecht deze situatie eigenlijk is... Ketel die non-stop aanslaat, maar de warmte eigenlijk niet altijd kwijt kan.

Op dit moment vraagt alleen de zone "kantoor" warmte om het daar 13 graden te houden. Plugwise heeft de 2 Tom's open gezet (20%), echter komt er dus geen warm water door heen.

De valves worden om 17:30 100% geopend en dan zie je dat rond 17:50 en 18:10 de temperatuur in zone "kantoor" iets oploopt.

[Afbeelding]
Meestal heb je een bepaalde minimale flow nodig en warmteafgifte. Anders gaat de ketel pendelen. Wat ik doe als maar 1 kleine ruimte warmte vraagt, dat ik voor voldoende flow de stelmotoren naar de badkamer / zolder / andere ruimte met de laagste temperstuur ook open stuur. Voor voldoende flow en warmteafgifte vanuit de ketel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
dhrto schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:22:
[...]

Meestal heb je een bepaalde minimale flow nodig en warmteafgifte. Anders gaat de ketel pendelen. Wat ik doe als maar 1 kleine ruimte warmte vraagt, dat ik voor voldoende flow de stelmotoren naar de badkamer / zolder / andere ruimte met de laagste temperstuur ook open stuur. Voor voldoende flow en warmteafgifte vanuit de ketel gezien.
Dat kan een optie zijn, maar dat helpt natuurlijk niet met besparen. Echter is het probleem meer dat Plugwise Tom denkt dat 35% open is, maar dat in de praktijk dus niet het geval is.

Mijn gevoel is het volgende:

1. Kamer warmt op.
2. Bijna op temperatuur, Plugwise Tom draait de kraan dicht tot 35%. Echter komt er bij 35% geen water meer door de radiator
3. Gevolg, kamer blijft net onder de gewenste temperatuur (0.2C)
4. Plugwise slingert de CV aan om iets warmte te genereren, maar omdat de kraan dus dicht zit, gaat het nergens heen.
5. Na een periode van CV aan/uit, daalt de temperatuur in de kamer te veel en dan beslist Plugwise Tom de knop bijv. op 50% te zetten.
7. Kamer warmt op, en dan beginnen we weer bij stap 2.

Ik heb vorige week getest met de ketel op max vermogen en de aanvoer van 75 naar 85, maar dat helpt niet.

Overigens hebben we vorige jaar prima gestook met 75C, en de ketel op max 60% vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienzilla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 11:52
Hallo allemaal,

Ik ben een beetje de weg kwijt wat ik minimaal nodig heb aan plugwise-apparaten om zoneregeling in mn verwarming te krijgen. Als ik het goed begrijp heb ik in elk geval nodig:

- een "Adam HA" die ik aan de ketel koppel en aan wifi/netwerk
- een "Tom" voor elke radiator
- een passende "Koen" voor mijn vloerverwarmingverdeler.

Het liefst zou ik het hierbij laten (plus een Lisa voor het meten en instellen van de woonkamer waar de vloerverwarming ligt), maar het is me niet helemaal duidelijk wat ik nodig heb om de gewenste temperatuur in elke zone te kunnen instellen, en om de daadwerkelijke temperatuur in elke ruimte te kunnen meten:

(1) Moet het instellen van de gewenste temperatuur in elke zone per se via een "Lisa"? Of kan ik "Lisa"'s ook achterwege laten en e.e.a. via een plugwise app of een Home Assistant-integratie instellen?

(2) Idem voor het meten van de gewenste temperatuur (en t.b.v. triggeren warmtevraag). Moet dat ook via een "Lisa"? Of kan dat ook met een "Jip", of zelfs met een "Tom" (voor ruimtes met een radiator)? Kan het eventueel ook met bestaande Aqara temperatuursensoren (daar heb ik er al een paar van hangen).

Veel dank alvast!

Rien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
@Rienzilla in principe heb je voor de kamers met radiator genoeg aan een Tom, die heeft een temperatuursensor. Dat geeft vaak niet de juiste temperatuur, immers zit vlak bij de radiator, dus pakt die temperatuur mee en zit vaak vlak bij een (koude) buitenmuur. Beter is dan een Jip op een andere plek in de kamer voor juiste temperatuurmeting. Of een Lisa ipv een Jip als je de temperatuur ook wilt kunnen uitlezen en/of de gewenste temperatuur wilt kunnen aanpassen.

Voor een Koen heb je wel een andere temperatuursensor en de ruimte nodig, kan een Tom (als er ook een radiator zit), Jip of Lisa zijn.

Je kunt de temperatuur niet op een andere wijze in het Plugwise systeem krijgen.

Als je handig bent kun je een Koen ook veel goedkoper zelf in elkaar knutselen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

@Rienzilla, als aanvulling voor hierboven: En voor je “hoofd” thermostaat kan je ook een niet Plugwise model gebruiken omdat je deze bekabeld aan kunt sluiten op de Adam. Een Honeywell round bijvoorbeeld.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Rienzilla schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:45:
Kan het eventueel ook met bestaande Aqara temperatuursensoren (daar heb ik er al een paar van hangen).
Ik heb dat een aantal weken geprobeerd door de temperatuur offset van de Tom aan te passen obv de temperatuur van mijn Aqara sensoren. Heb de HA scripts nog als je wil testen met HA.

Helaas kan je de temperatuur offset bij een Tom tot maximaal +2C of -2C aanpassen en dat bereik was in mijn situatie niet altijd genoeg. Vooral bij het opwarmen van de kamer was Aqara zo maar 2C kouder dan Tom (na correctie via offset).

Voor kamers waar de dag/nacht temperatuur niet zo groot verschillen kan het werken.

Ik weet alleen niet hoe Adam reageerd als de temperatuur offset steeds wordt aangepast qua leren hoe kamers opwarmen.

Uiteindelijk de portemonnee getrokken en 4x Jip besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 12:17
Hoi,

op één of andere manier lijkt mijn Adam HA + 2x Tom + Anna in mijn woonkamer consequent 0.2 Gr C. onder de ingestelde waarde te willen blijven. Herkent iemand dit en/of is er ergens een instelling om dit te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Hi, Ik heb inmiddels opnieuw contact gezocht met Plugwise. Maar als ze ongeveer 1 keer per week reageren gaat het nog lang duren ben ik bang :(.

Onderstaande bevindingen heb ik met Plugwise gedeeld. Ik ben vooral benieuwd naar hun antwoord waarom Tom's dicht gaan als de kamer nog lang niet op temperatuur is. Dat kan toch nooit logisch zijn...

Hier (https://basvandelustgraaf...9c5a14805b804f71af91f3fae) kan je trouwens live door de data van 6 dec mocht je geïnteresseerd zijn. Ben benieuwd naar jullie mening...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gBwxWmcGYmSFm7k2cmT2OnY990=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yiVfgYHoVAfBGNUc4Co1lci6.png?f=fotoalbum_large

Dankjewel!

[ Voor 9% gewijzigd door bas_vdl op 06-12-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
bas_vdl schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:12: Ben benieuwd naar jullie mening...
!
@bas_vdl mooie grafieken, geeft goed inzicht. Het lijkt erop dat de Adam zijn best doet de boel op temperatuur te krijgen. Op tijd beginnen met aanwarmen, aanvoer temperatuur ophogen (is enige wat de Adam aanstuurt richting de ketel las ik in de faq op de Plugwise site, de rest regelt de ketel zelf). Tom’s openzetten. Toch wordt het niet warm, dus ergens klopt er iets niet :? . Dat de Toms op een gegeven moment toch wat dichtdraaien, komt denk ik dat de Adam al begint te knijpen om overshoot te voorkomen.

Omdat de ketel genoeg warmte geeft moeten we denk ik toch naar de afgifte van die warmte kijken. Je hebt ook de thermostaat kranen vervangen toch? Ergens in die kranen, of de combi met de Toms gaat iets niet goed. Worden de radiatoren helemaal goed warm? Zowel boven- als onderkant? Heb je zo’n laser thermometer om de temperatuur te meten? Ook op de afvoerleiding? Is het verschil in temperatuur te hoog (max 20%], dan is de doorstroming te laag, en geeft de radiator niet genoeg vermogen af, en wordt je ruimte dus niet warm. Als ik in je grafieken het verschil in aanvoer en retour temperatuur (de delta t) zie, dan is die ook best hoog. Dat kan, maar alleen als je het wel warm krijgt in huis.

Dit kan komen door denk ik 2 oorzaken:
1. De themostaatkranen staan niet goed ingesteld (te laag debiet?). Kun je dit nog eens controleren?

2. De Toms passen niet goed op de thermostaat kranen. Dit past bij het beeld dat je aangeeft dat bij 30% Tom, de radiator koud is en de kraan dus al helemaal dicht zit. Als je dat door vertaald, dan is bij een Tom positie van 100% de kraan in werkelijkheid maar 70% open, dat beperkt de doorstroom (debiet) dus enorm, en mis je dus vermogen afgifte in de radiator. De min/max positie van de Tom moet precies overeenkomen met de min/max positie van de kraan, dat kun je met kalibreren wat corrigeren, maar dat heb je al gedaan toch?

Wat je kunt doen? Check de volgende zaken eens:
- Heb je de goede aansluitring gebruikt? Het komt best precies hoever de Tom van dat “pinnetje” in de thermostaat kraan af zit.
- Was dat dingetje in de Tom die de kraan open/dicht duwt helemaal ingetrokken toen je de Tom erop draaide?
- Als je de Tom erop draait, voel je dan op een gegeven moment weerstand? Heb je toen doorgedraaid? Mogelijk dat daarmee de thermostaat kraan al wat dichtgedrukt wordt.
- Kun je de Tom eens wat losser draaien? Om te kijken of de Tom het pinnetje wat minder ver indrukt?
Je moet in feite het punt vinden waarbij de Tom in 100% open stand, precies tegen het pinnetje aankomt wanneer de thermostaatkraan ook echt 100% open staat.

Ik weet de juiste termen zo even niet, maar begrijp je in welke richting ik denk dat je eerst eens moet zoeken?

[ Voor 3% gewijzigd door Torch1969 op 07-12-2023 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Torch1969 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:35:
[...]

@bas_vdl mooie grafieken, geeft goed inzicht. Het lijkt erop dat de Adam zijn best doet de boel op temperatuur te krijgen. Op tijd beginnen met aanwarmen, aanvoer temperatuur ophogen (is enige wat de Adam aanstuurt richting de ketel las ik in de faq op de Plugwise site, de rest regelt de ketel zelf). Tom’s openzetten. Toch wordt het niet warm, dus ergens klopt er iets niet :? . Dat de Toms op een gegeven moment toch wat dichtdraaien, komt denk ik dat de Adam al begint te knijpen om overshoot te voorkomen.

Omdat de ketel genoeg warmte geeft moeten we denk ik toch naar de afgifte van die warmte kijken. Je hebt ook de thermostaat kranen vervangen toch? Ergens in die kranen, of de combi met de Toms gaat iets niet goed. Worden de radiatoren helemaal goed warm? Zowel boven- als onderkant? Heb je zo’n laser thermometer om de temperatuur te meten? Ook op de afvoerleiding? Is het verschil in temperatuur te hoog (max 20%], dan is de doorstroming te laag, en geeft de radiator niet genoeg vermogen af, en wordt je ruimte dus niet warm. Als ik in je grafieken het verschil in aanvoer en retour temperatuur (de delta t) zie, dan is die ook best hoog. Dat kan, maar alleen als je het wel warm krijgt in huis.

Dit kan komen door denk ik 2 oorzaken:
1. De themostaatkranen staan niet goed ingesteld (te laag debiet?). Kun je dit nog eens controleren?

2. De Toms passen niet goed op de thermostaat kranen. Dit past bij het beeld dat je aangeeft dat bij 30% Tom, de radiator koud is en de kraan dus al helemaal dicht zit. Als je dat door vertaald, dan is bij een Tom positie van 100% de kraan in werkelijkheid maar 70% open, dat beperkt de doorstroom (debiet) dus enorm, en mis je dus vermogen afgifte in de radiator. De min/max positie van de Tom moet precies overeenkomen met de min/max positie van de kraan, dat kun je met kalibreren wat corrigeren, maar dat heb je al gedaan toch?

- Heb je de goede aansluitring gebruikt? Het komt best precies hoever de Tom van dat “pinnetje” in de thermostaat kraan af zit.
- Was dat dingetje in de Tom die de kraan open/dicht duwt helemaal ingetrokken toen je de Tom erop draaide?
- Als je de Tom erop draait, voel je dan op een gegeven moment weerstand? Heb je toen doorgedraaid? Mogelijk dat daarmee de thermostaat kraan al wat dichtgedrukt wordt.
- Kun je de Tom eens wat losser draaien? Om te kijken of de Tom het pinnetje wat minder ver indrukt?
Je moet in feite het punt vinden waarbij de Tom in 100% open stand, precies tegen het pinnetje aankomt wanneer de thermostaatkraan ook echt 100% open staat.

Ik weet de juiste termen zo even niet, maar begrijp je in welke richting ik denk dat je eerst eens moet zoeken?
Bedankt voor je reactie. Alles duidelijk en ga het e.e.a. eens proberen.

Ik deel je mening dat het qua aansturing van de adam/ketel wel goed zit en dat de ketel het ook kan leveren. Ik hoop dat het voorverwarmen verbeterd naar mate hij meer leert.
Dat de Toms op een gegeven moment toch wat dichtdraaien, komt denk ik dat de Adam al begint te knijpen om overshoot te voorkomen.
Maar van 100% naar 35% wanneer de temperatuur nog 1.2C onder de gewenste temperatuur ligt, lijkt me wat agressief.
2. De Toms passen niet goed op de thermostaat kranen
1. Heb het inmiddels meerdere malen via de app van Danfos berekend en alle kraantjes nagelopen. Samen met de vrouw, want ik dacht dat ik gek werd.

Radiatoren worden netjes geleidelijk warm, op de tast getest. Ik koop wel even een infrarood thermometer om dit en andere suggesties in jou bericht te meten.

2. Ik heb Danfos DV kranen. Hier zit geen schroefdraad op, dus de enige adapter die past is die met de torx schroefjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E23TfmPmXh6zbCkCOEZ07_AERpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ize5pGTUc5p2C4DfOtiEtxlO.png?f=fotoalbum_large

Als ik de Tom erop schroef met ingetrokken pusher, raakt hij de pin van de thermostaat niet.

Voor zover ik mij kan herinneren wel. Kan het nogmaals proberen. Wat is de juiste manier? De radiatorknop handmatig open zetten (5 sec op de knop duwen) en dan opnieuw kalibreren?

Nee, Zie punt 1

Kan het proberen. Ik heb eerder het gevoel dat die Danfos pin 4mm in gedrukt kan worden maar bij 3mm al dicht zit.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Torch1969 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:35:
[...]

Is het verschil in temperatuur te hoog (max 20%], dan is de doorstroming te laag, en geeft de radiator niet genoeg vermogen af, en wordt je ruimte dus niet warm. Als ik in je grafieken het verschil in aanvoer en retour temperatuur (de delta t) zie, dan is die ook best hoog
Als ik naar het gemiddelde over de dag, kijk heb ik:
Ta: 51.6C
Tr: 36.0C

De Tr is dan eigenlijk te laag zeg je, en had rond de 41.3C moeten zitten (51.6C * 0.8).

Om de Tr omhoog te krijgen, heb je meer flow nodig, correct? Of zijn er andere dingen die ik kan proberen, Pomp snelheid omhoog/omlaag...?

Ik begrijp dan alleen nog niet waarom ik moet afwijken van die Danfos app. Leuk bedacht zo'n, maar in de praktijk lijkt dat dus niet altijd juist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
bas_vdl schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:48:

Maar van 100% naar 35% wanneer de temperatuur nog 1.2C onder de gewenste temperatuur ligt, lijkt me wat agressief.
Klopt, maar ik zag bij mij vanochtend ook al dichtdraaien van Tom’s terwijl temperatuur nog meer dan 2 graden onder gewenste temperatuur zit. Denk dat dit wel onderdeel is van de werkwijze. Eerst gas geven om op gang te komen (hele radiator warm), daarna rustig bij verwarmen….
1. Heb het inmiddels meerdere malen via de app van Danfos berekend en alle kraantjes nagelopen. Samen met de vrouw, want ik dacht dat ik gek werd.

Radiatoren worden netjes geleidelijk warm, op de tast getest. Ik koop wel even een infrarood thermometer om dit en andere suggesties in jou bericht te meten.
Kan best zijn dat je berekening klopt bij de radiator, maar kun je iets zeggen of de radiatoren qua omvang/vermogen passen bij de ruimte? Vorig seizoen kreeg je de boel wel warm, maar misschien hadden je kranen van toen wel veel meer debiet (theoretisch teveeel, maar blijkbaar passend). Je kunt dan overwegen het debiet in de kranen toch wat op te hogen?
Als water er met 70 graden in komt, en met 40 uit, dan heb je gemiddeld 55 graden. 70 erin, 55 eruit (20% verschil) is gemiddeld 62 graden….
Voor zover ik mij kan herinneren wel. Kan het nogmaals proberen. Wat is de juiste manier? De radiatorknop handmatig open zetten (5 sec op de knop duwen) en dan opnieuw kalibreren?
Ja denk het wel. Tom eraf draaien, handmatig open (5 sec), Tom erop draaien totdat je weerstand voelt, kalibreren. Maar dit zit echt in de categorie “to be sure”.
Kan het proberen. Ik heb eerder het gevoel dat die Danfos pin 4mm in gedrukt kan worden maar bij 3mm al dicht zit.
Heb je ook een gewone thermostaat knop erbij? Wat gebeurd er als je die erop zet en op b.v. op 20 graden zet? Wordt de radiator/ruimte dan wel warm/warmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
bas_vdl schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:58:
[...]

Om de Tr omhoog te krijgen, heb je meer flow nodig, correct? Of zijn er andere dingen die ik kan proberen, Pomp snelheid omhoog/omlaag...?

Ik begrijp dan alleen nog niet waarom ik moet afwijken van die Danfos app. Leuk bedacht zo'n, maar in de praktijk lijkt dat dus niet altijd juist...
Klopt, pompsnelheid omhoog is meer flow=debiet. Maar dit soort vragen kun je beter in “gas besparen” topic stellen, daar zitten meer experts, ik herhaal hier ook alleen maar wat kennis dat ik daar heb opgestoken ;)

Wat ik een belangrijke vond is de formule / verhouding: warmte vermogen = delta T x debiet
Dus debiet (flow) omhoog, delta T omlaag bij gelijkblijvend vermogen (je radiator). Als water sneller door je radiator stroomt, heeft het minder tijd om warmte af te geven en verlaat het dus warmer de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlndVt
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 15:06
@bas_vdl
Hoe heb jij het verwarmings profiel ingesteld?

(In de plugwise app: Instellingen -> Verwarming Systeem -> Verwarming -> Profiel)

Hoe ik het herinner dat Plugwise het mij heeft uitgelegd:

Comfort -> Zorg ervoor dat de temperatuur nooit onder de ingestelde temperatuur komt.
Economy -> Minimaliseer de overshoot; blijf altijd (net) onder de ingestelde temperatuur.
Normal -> Beetje balans van het bovende.

Het klinkt alsof je op Economisch ingesteld ben, maar je eigenlijk meer Comfort of Normal wilt.
Met de eco stand streeft het systeem er naar om niet boven de ingestelde temperatuur uit te komen en wordt er aan het einde van het schema eerder afgeschakeld.

De comfort stand streeft er juist naar niet onder de ingestelde waarde uit te komen en blijft wat langer door verwarmen.

[ Voor 22% gewijzigd door RlndVt op 07-12-2023 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
RlndVt schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:42:
@bas_vdl

(In de plugwise app: Instellingen -> Verwarming Systeem -> Verwarming -> Profiel)

Comfort -> Zorg ervoor dat de temperatuur nooit onder de ingestelde temperatuur komt.
Economy -> Minimaliseer de overshoot; blijf altijd (net) onder de ingestelde temperatuur.

Het klinkt alsof je op Economisch ingesteld ben, maar je eigenlijk meer Comfort of Normal wilt.

[...]
Thanks voor het meedenken. Die omschrijving was mij nog niet bekend.

Draai op Default. Heb vorige week op Comfort geprobeerd, merkte weinig verschil. Nu ik alle data heb, kan ik het nogmaals proberen en vergelijken.

Het vervelende is dat iets proberen er lastig te testen is. Niets is stabiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
RlndVt schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:42:
@bas_vdl

[...]
Dank je wel... lijkt meer een antwoord op de vraag van mij ;-) Staat inderdaad op Eco en met die omschrijving erbij klopt het dus goed met de situatie bij mij. Thanx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RlndVt
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 15:06
Samoerai schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:55:
[...]

Dank je wel... lijkt meer een antwoord op de vraag van mij ;-) Staat inderdaad op Eco en met die omschrijving erbij klopt het dus goed met de situatie bij mij. Thanx!
Had jouw vraag gemist, maar top dat ik die kon beantwoorden!

Voor mijzelf heb ik gekozen om de thermostaat een half graad hoger te zetten en de eco stand te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 20:16
Weet niet of dit het 100% juiste topic is, maar wie weet, weet iemand dit.
Er is een update geweest in HomeAssistant, en nu mis ik wat data in de grafieken.
Ik kon zien wanneer mijn Anna aan het verwarmen is/was. Maar zoals je kan zien in de grafiek is dat sinds vandaag niet meer te zien.

Iemand een oplossing of idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSh8H5S5DRUo5FPct9PfW-gFyLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjIhvhEP21XZXgZvEEqhxOAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
Het lijkt erop dat de entiteit wel bestaat en de data heeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ip0JiMAi-iWgDu52vAgkhITKxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXbQihGUAKXQPedEQORZgwwG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFDA7H22dxejH3JNWFRrpW5V9J4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kPLygbEelZiIPvv1jTlrys3g.png?f=user_large

Ik denk dat het komt omdat deze nieuwe kaart niet meer laat zien of het systeem aan het verwarmen is (aan/uit).

@bouwew , is dit misschien een bug sinds deze nieuwe kaart of moet ik opnieuw de integratie toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmo Brink
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:21
Bij ons is dat gemarkeerde gedeelte in de grafiek geen indicatie van het daadwerkelijke stookgedrag. Het is volgens mij een interpretatie van HA zelf, die de voorbarige conclusie trekt dat de ketel enkel dan zou stoken. Maar aangezien de Adam vooruit plant en al gaat stoken voordat de het programma de thermostaat hoog zet, klopte dit bij mij nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
Ik heb een Anna (Aan/Uit), thermostaat. Voorheen gaf deze aan op de kaart dat die aan het verwarmen was.
Nu heb je op de kaart helemaal niets meer. Dus ook denk ik niet meer in de grafiek. De entity is er nog wel en schakeld nog wel mee.

De plugwise app/site zelf geeft een vlammetje als die aan het verwarmen is. Maar HomeAssistant heeft nu even helemaal geen indicatie meer op de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
De nieuwe kaart geeft wel degelijk bij mij de status aan: ik zie bijv. Preheating of Heating staan, en de kaart krijgt een oranje kleur wanneer de zaak verwarmd wordt.

Er zitten op dit moment wat bugs in Plugwise in HA 2023.12.1, zie https://github.com/home-a...Aissue+is%3Aopen+plugwise
Wanneer je problemen hebt, dan daar een New Issue aanmaken aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
bouwew schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:47:
De nieuwe kaart geeft wel degelijk bij mij de status aan: ik zie bijv. Preheating of Heating staan, en de kaart krijgt een oranje kleur wanneer de zaak verwarmd wordt.

Er zitten op dit moment wat bugs in Plugwise in HA 2023.12.1, zie https://github.com/home-a...Aissue+is%3Aopen+plugwise
Wanneer je problemen hebt, dan daar een New Issue aanmaken aub.
Ik zal eerst de integratie is helemaal verwijderen en opnieuw toevoegen. Wanneer ik dat nog niet die waarde en idd oranje kleur terug heb, zal ik een ticket aanmaken.
Misschien omdat die bij mij als AAN/UIT thermostaat is ofzo dat het niet meer werkt...
thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Wacht, je vraagt naar iets in een kaart, daar heeft de Plugwise-integratie in principe niks mee te maken.
De OnOff-Verwarmen status wordt nog netjes weergegeven door de integatie maar niet meer door de kaart.

Dit is dan een Frontend dingetje, heeft niks met HA Core of de Plugwise integratie te maken.

Kijk voor de zekerheid even naar de states in de 'climate.xyz', kijk naar de status van 'hvac_action', deze is verantwoordelijk voor de weergave van bijv. Verwarmen in de climate-card.

[ Voor 23% gewijzigd door bouwew op 10-12-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
Op dit moment staat m'n klep open en is die aan het verwarmen.
Maar staat toch op Idle?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFxTTQEG4xWz7jLBYU9kP3hA2Jk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dZSGA0GItiBkA4Qzijd0NOPz.png?f=fotoalbum_large

Dit is op dit moment de status van de sensor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TN-AsnazjfXja_uZYAGXH_RvgVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bUDZzKSQixVH6W91LiIN6BYp.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de apparaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kRRyUDG8ReaHmvKuhUzQNDZfa0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eOGGeCIl4SwBbpaxQ8dgtJz0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Bert20 op 10-12-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienzilla
Torch1969 schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:15:
@Rienzilla in principe heb je voor de kamers met radiator genoeg aan een Tom, die heeft een temperatuursensor. Dat geeft vaak niet de juiste temperatuur, immers zit vlak bij de radiator, dus pakt die temperatuur mee en zit vaak vlak bij een (koude) buitenmuur. Beter is dan een Jip op een andere plek in de kamer voor juiste temperatuurmeting. Of een Lisa ipv een Jip als je de temperatuur ook wilt kunnen uitlezen en/of de gewenste temperatuur wilt kunnen aanpassen.

Voor een Koen heb je wel een andere temperatuursensor en de ruimte nodig, kan een Tom (als er ook een radiator zit), Jip of Lisa zijn.

Je kunt de temperatuur niet op een andere wijze in het Plugwise systeem krijgen.

Als je handig bent kun je een Koen ook veel goedkoper zelf in elkaar knutselen…..
Thanks all. Ik heb inmiddels een setje besteld, en inderdaad zelf een Koen-4 in elkaar geklust. Voor temperatuurmeting en -invoer toch maar losse lisa's bijbesteld. Het lijkt allemaal op het eerste gezicht mooi te werken!

Maar... bij het monteren van de Tom's kwam ik erachter dat hij op een aantal van mn afsluiters niet past. Deze hebben geen drukstift, maar een stift waar je aan moet draaien. Zie foto's hieronder.

Zie ik iets over het hoofd, of past dit gewoon niet bij elkaar. En wat dan te doen? Deze afsluiters vervangen door iets wat wel een drukstift heeft?

Dankjewel :-)

Rien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bZUvQ1DvwxnL11BJAf3vgymVjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yTKDvCOCKExgloWtgAJOCrR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Yxl4AcLjfiEXdHKzRLEfnTzvIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDGgEpFHVXJME9ZhU4YKFRDn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Rienzilla schreef op maandag 11 december 2023 @ 00:30:
[...]

Thanks all. Ik heb inmiddels een setje besteld, en inderdaad zelf een Koen-4 in elkaar geklust. Voor temperatuurmeting en -invoer toch maar losse lisa's bijbesteld. Het lijkt allemaal op het eerste gezicht mooi te werken!

Maar... bij het monteren van de Tom's kwam ik erachter dat hij op een aantal van mn afsluiters niet past. Deze hebben geen drukstift, maar een stift waar je aan moet draaien. Zie foto's hieronder.

Zie ik iets over het hoofd, of past dit gewoon niet bij elkaar. En wat dan te doen? Deze afsluiters vervangen door iets wat wel een drukstift heeft?

Dankjewel :-)

Rien

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een handbediende radiatorkraan. Die moet je helaas (laten) vervangen voor een thermostatische radiatorkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas_vdl
Torch1969 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:20:
@bas_vdl ik heb ook geconstateerd dat een Tom op 30% bij één van mijn radiatoren geen warm water doorlaat naar de radiator. Omdat dit bij mij niet erg is, heb ik daar verder nog niet naar gekeken. Dat probleem zou ik als ik jou was nog eens doorspreken met Plugwise.
Reactie vanuit Plugwise...
Het is ons bekend dat bij sommige ventielen een beperkte open stand van bijvoorbeeld 35% niet altijd resulteert en een daadwerkelijke flow van 35%. Dit is een probleem van het ventiel zelf, niet zozeer van de Tom. Je zou kunnen overwegen om deze ventielen te vervangen. Wij adviseren dan gebruik te maken van Heimeier thermostaatventielen, deze functioneren wel naar behoren.
Niet heel blij mee... Als ze dit al weten, waarom vermelden ze dan niet hun voorkeur :(

Ik hoop dat ze willen kijken naar handmatig kalibratie, of een soort van offset voor de kalibratie om dit beter in te kunnen regelen voor alle kranen...

Mogelijk kan ik een buisje om de pin van de thermostaatventiel aanbrengen zodat Tom bij de Kalibratie de pin niet verder induwt omdat hij tegen dat buisje duwt. Dit zal dan hopelijk Tom de juiste 0-100% geven voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:23
Zelf heb ik destijds oude ventielen (die Tom niet gesloten kreeg omdat ze te zwaar gingen) vervangen, na overleg met Plugwise. Ze adviseerden toen een drietal merken. Ik koos daaruit Comap. Kijk er van op dat ze nu een voorkeur voor een ander merk aangeven.

Hier kijken de Tom's gelukkig prima te sluiten en openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
Rienzilla schreef op maandag 11 december 2023 @ 00:30:
[...]

Nee, je ziet inderdaad niets over het hoofd, vervangen, check wel het merk dat je gaat gebruiken (zie hierboven). En neem kranen die je waterzijdig kunt inregelen (debiet instelling), dan kun je die winst in gasverbruik ook meteen meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry807
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-03 00:10
Weet iemand of het mogelijk is om via Homeassistant generic_thermostat een oude Smile v2 aan te sturen met een draadloze temperatuur sensor van een ander merk (bijvoorbeeld een Mi (Xiaomi) Temperature and Humidity Sensor)?

Als ik het goed begrijp zou dit wel met de nieuwe Adam SA kunnen?

[ Voor 3% gewijzigd door berry807 op 13-12-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Wat is een Smile v2? Een Anna met fw 1.8? Of bedoel je een Stretch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry807
@bouwew Excuus, ik had het over een Smile T, de gateway die samen geleverd wordt met de Anna thermostaat. De Smile v2 lijkt een ander apparaat te zijn.

Het doel is om geen thermostaat in de woonkamer te hebben, maar een verborgen temperatuursensor, en vervolgens de doeltemperatuur in te stellen via de tablet aan de muur met Home Assistant in Kiosk mode.

[ Voor 5% gewijzigd door berry807 op 13-12-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Ik denk dat je niks met een losse Smile T kunt, zonder een Anna. Ik ben ook nooit ergens op internet een stukje text tegengekomen die daar een voorbeeld van geeft.

Een Adam SA is bedoeld om tussen een bedraade kamerthermostaat te plaatsen, deze heeft geen Zigbee radio aan boord.

Je hebt dan een Adam HA nodig. En daar kun je wel een op een Jip lijkende Xiaomi sensor aan koppelen maar die wordt niet herkent als Jip, dus je kun er verder niks mee.

Voor wat jij wilt heb je minimaal een Adam HA en een Jip nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry807
@bouwew maar zou een Adam SA niet kunnen functioneren via de generic_thermostat van Home Assistant?

Adam SA zou als integratie bij Home Assistant naar boven komen (net zoals bij Anna) en de Xiaomi (of andere) temperatuur sensor via de zigbee2mqtt ontvanger op HA.

Home Assistant zou dan via generic_thermostat de Adam SA aansturen doordat hij de temperaturen ontvangt van de Xiaomi sensor.

Of denk ik nou te simpel? :)

Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Woonkamer
    heater: switch.adam_sa_device
    target_sensor: sensor.xiaomi_temp_device
    min_temp: 15
    max_temp: 21
    ac_mode: false
    target_temp: 17
    cold_tolerance: 0.3
    hot_tolerance: 0
    min_cycle_duration:
      seconds: 5
    keep_alive:
      minutes: 3
    initial_hvac_mode: "off"
    away_temp: 16
    precision: 0.1

• bouwew
Ok, op die manier. Ja misschien wel, eerlijk gezegd heb ik geen goed idee :)
Je zult op 1 of andere manier de cv-ketel, of een klep, aan moeten sturen. Een losse Smile T of een Adam SA doet dat denk ik niet zonder een verbonden thermostaat.

De andere vraag is, ondersteunt HA de Adam SA?
Ik ben als HA Plugwise ontwikkelaar nog geen user met een SA tegen gekomen.

Is er hier op het forum iemand met de SA in HA?

• berry807
Op de Plugwise Adam SA productpagina staat Home Assistant wel als integratie aangegeven, dus ik ga er vanuit dat het vloeiend samenwerkt.

Ik ga de Adam SA maar gewoon bestellen dan zie ik het vanzelf wel, mocht ik succes hebben dan laat ik het hier weten.

• dhrto
  • Nu online
@berry807 Graag! Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen.

Ik zit zelf namelijk in een soortgelijke situatie. Stuur nu de CV aan middels een generic_thermostat in HA via een temperatuursensor in de ruimte, een te schakelen stelmotor op de vloerverdeler, en een verouderde en niet meer ondersteunde Heatlink (van Homewizard). Alles via HA aangestuurd. De Heatlink lijkt de laatste tijd steeds meer kuren te vertonen, dus ben op zoek naar een alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bouwew
@berry807 @dhrto kennen jullie de Opentherm Gateway? https://www.nodo-shop.nl/...11-opentherm-gateway.html

Kijk/zoek ook eens hier: https://community.home-assistant.io/

Daar heb ik vergelijkbare vragen langs zien komen.

Ik kom deze daar tegen: https://diyless.com/product/opentherm-thermostat2

[ Voor 50% gewijzigd door bouwew op 14-12-2023 13:27 . Reden: Meer info toegevoegd. ]

• dhrto
  • Nu online
Thx @bouwew! Interessante links. Van het weekend maar eens in duiken. Maar hoe meer opties, des te beter. Dus ik blijf benieuwd naar de ervaringen van berry807.

• berry807
@bouwew shit, te laat gelezen. Ik had de Adam SA vanmiddag al besteld maar bedankt voor de informatie! Die OpenTherm Thermostat 2 op Diyless ziet er interessant uit. Mocht het niet lukken met de Adam SA dan is dat een mooi alternatief.

@dhrto dit weekend zal ik een poging wagen met de Adam SA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rienzilla
Caros schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:30:
[...]

Dat is een handbediende radiatorkraan. Die moet je helaas (laten) vervangen voor een thermostatische radiatorkraan.
Thanks. Vandaag de kranen vervangen door Danfoss dynamicvalves. Meteen het debiet netjes ingeregeld. Rien blij :-)

Dank allemaal voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-07 22:41
Alvast excuus voor een eventueel domme vraag, kon het antwoord zo snel niet vinden via de zoekfunctie.

Is het mogelijk de Adam te gebruiken zonder een thermostaat te koppelen? Zodat ik bijvoorbeeld een standaard stookprogramma kan instellen, iets als tussen 7 - 8 aanvoertemp 40 graden, tussen 16-17 aanvoertemp 45 graden. Eventueel gestuurd via HA.

Of is een OTGW dan een betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Cavalera125 schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:21:
Is het mogelijk de Adam te gebruiken zonder een thermostaat te koppelen?
Nee, niet mogelijk.

Ik weet alleen dat de OTG bestaat maar heb er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-07 12:13
Cavalera125 schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:21:
Alvast excuus voor een eventueel domme vraag, kon het antwoord zo snel niet vinden via de zoekfunctie.

Is het mogelijk de Adam te gebruiken zonder een thermostaat te koppelen? Zodat ik bijvoorbeeld een standaard stookprogramma kan instellen, iets als tussen 7 - 8 aanvoertemp 40 graden, tussen 16-17 aanvoertemp 45 graden. Eventueel gestuurd via HA.

Of is een OTGW dan een betere optie?
De Adam gebruikt de informatie van de thermostaat, temperatuur, om te bepalen of er hittevraag is.
Dat kan hij niet zonder thermostaat. Een Jip zou wel kunnen werken, wellicht. Ik heb dit nog nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry807
@dhrto helaas is het mij niet gelukt om de Adam SA via Home Assistant te koppelen aan mijn Xiaomi temperatuur sensor. Zodra ik Adam SA toevoeg in Home Assistant krijg ik geen optie om de CV ketel aan of uit te zetten, waarschijnlijk verwacht hij op zijn minst een bedrade of een van de draadloze Plugwise thermostaten. Ingepakt en weer geretourneerd.

Ik denk dat ik maar gewoon een Zigbee aan/uit relay ga gebruiken voor mijn CV ketel en deze schakel via HA zodra de temperatuur is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Nu online
Hoi @berry807, dank voor je terugkoppeling! Jammer dat je de Adam SA niet werkend heb gekregen zoals bedacht. Ik begrijp uit je tekst dat je de Adam helemaal zonder thermostaat hebt aangesloten. Heb je verder geen test meer gedaan met wel een thermostaat eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
berry807 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:45:.

Ik denk dat ik maar gewoon een Zigbee aan/uit relay ga gebruiken voor mijn CV ketel en deze schakel via HA zodra de temperatuur is bereikt.
Weet je het zeker? Een thermostaat is meer dan een aan/uit schakelaar die je schakelt op temperatuur. Verdiep je eens in de theorie van een pid-regelaar (wat een thermostaat in feite is), want dat zul je dan moeten nabootsen om wat comfort in je ruimte te krijgen ben ik bang….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fb20k
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-07 17:04
Ik ben aan het kijken naar een oplossing voor de temperatuur regeling op de 1e en 2e etage van ons huis. Het klassieke probleem is dat de temperatuur in de ruimtes op de bovenverdiepingen slecht te regelen zijn.

Ik heb een ketel (Itho Daalderop Base Cube Duo) met 2 zones; Hoog Temperatuur en Laag Temperatuur, de HT is voor de radiatoren boven, de LT is voor de vloerverwarming begane grond. De LT zone is modulerend/OpenTherm en de HT zone is aan uit. Aan de LT zone wil ik vooralsnog geen wijzigingen aanbrengen.

Boven heb ik voor de HT zone een thermostaat op de grote slaapkamer. Nu is dit een matige plaats voor een thermostaat want wij houden de slaapkamer graag koel/raam open om te slapen dus deze staat nagenoeg nooit "aan" waardoor de ruimtes op de bovenverdiepingen die je (periodiek) wel warm wil hebben niet goed op te warmen zijn. Zet je de thermostaat wel aan voor een andere ruimte dan blijft de ketel de hele dag pompen omdat de slaapkamer dan te koud is.

Nu is mijn oog gevallen op Plugwise omdat ik daarmee het doel denk te kunnen bereiken en ook nog eens niet afhankelijk ben van een App/Online Service en Home Assistent integratie heb.

In eerste instantie denk ik het volgende nodig te hebben:
  • Een Adam HA om alles aan te sturen en verwarmingsschema's te maken
  • Een Tom voor elke radiator
De Adam zal dan aangesloten worden op de HT zone. Ik sluit niet uit dat er in de toekomst nog één of meerdere Lisa's bijkomen voor bedieningsgemak, maar eerst maar even kijken of dit zo naar wens werkt.

Mijn vraag aan jullie, ik ben geen expert op dit gebied, klopt bovenstaande of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Fb20k op 30-12-2023 10:33 . Reden: LT moet HT zijn... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Fb20k Plugwise bied ook de optie van het "passief" verwarmen van een zone/kamer.

Wanneer je in zo'n zone alleen een Tom hebt en je stelt de zone in voor passief verwarmen, dan wordt die zone alleen mee verwarmd wanneer een andere zone actief wordt verwarmd.

Ik weet echter niet of de Adam jouw duo-apparaat ondersteunt, ik zou dit aan Plugwise vragen.

Wanneer er twee ingangen op zitten, 1tje Opentherm en 1tje Aan/Uit dan lees ik dat als: er zijn twee onafhankelijke thermostaten nodig, 1 voor elke zone. Wanneer dat klopt dan heb je denk ik twee Adams nodig.

Of je houdt de bestaande thermostaat aan voor de LT-zone en je gebruikt de Adam voor de HT-zone.
In dit laatste geval heb je minimaal 1 thermostaat nodig om aan de Adam te koppelen. Dit kan een bedraad type zijn, de Adam kan met 1 bedraade thermostaat verbonden worden. En verder heb je idd een Tom nodig voor elke radiator die je wilt regelen.

Sorry een beetje een rommelig antwoord, dit zijn de gedachten die spontaan bij me opkomen :)

[ Voor 4% gewijzigd door bouwew op 29-12-2023 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fb20k
@bouwew , dank voor je antwoord.

Klopt er zijn 2 thermostaten nodig, 1 per ingang. Ook al worden de radiatoren een beetje warm als je de thermostaat van de LT zone "aan" hebt. Op zich wil ik de thermostaat op de LT zone gewoon aanhouden, daar hebben we geen klachten, tenzij dat niet anders kan.

Of het werkt met mijn ketel is inderdaad de grote vraag, ik zou verwachten van wel omdat het een aan/uit aansluiting is maar helemaal zeker weten doe ik het niet. Ik ga de vraag over of het werkt met mijn ketel aan Plugwise stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Ok, dan is jouw CV-ketel eigenlijk 2 ketels in 1 behuizing :)

Dan zou het moeten werken met de Adam aangesloten om de aan/uit ingang, de Adam kan worden ingesteld voor aan/uit verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sompie1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-07 14:19
Fb20k schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:48:
Ik ben aan het kijken naar een oplossing voor de temperatuur regeling op de 1e en 2e etage van ons huis. Het klassieke probleem is dat de temperatuur in de ruimtes op de bovenverdiepingen slecht te regelen zijn.

Ik heb een ketel (Itho Daalderop Base Cube Duo) met 2 zones; Hoog Temperatuur en Laag Temperatuur, de HT is voor de radiatoren boven, de LT is voor de vloerverwarming begane grond. De LT zone is modulerend/OpenTherm en de HT zone is aan uit. Aan de LT zone wil ik vooralsnog geen wijzigingen aanbrengen.

Boven heb ik voor de HT zone een thermostaat op de grote slaapkamer. Nu is dit een matige plaats voor een thermostaat want wij houden de slaapkamer graag koel/raam open om te slapen dus deze staat nagenoeg nooit "aan" waardoor de ruimtes op de bovenverdiepingen die je (periodiek) wel warm wil hebben niet goed op te warmen zijn. Zet je de thermostaat wel aan voor een andere ruimte dan blijft de ketel de hele dag pompen omdat de slaapkamer dan te koud is.

Nu is mijn oog gevallen op Plugwise omdat ik daarmee het doel denk te kunnen bereiken en ook nog eens niet afhankelijk ben van een App/Online Service en Home Assistent integratie heb.

In eerste instantie denk ik het volgende nodig te hebben:
  • Een Adam HA om alles aan te sturen en verwarmingsschema's te maken
  • Een Tom voor elke radiator
De Adam zal dan aangesloten worden op de LT zone. Ik sluit niet uit dat er in de toekomst nog één of meerdere Lisa's bijkomen voor bedieningsgemak, maar eerst maar even kijken of dit zo naar wens werkt.

Mijn vraag aan jullie, ik ben geen expert op dit gebied, klopt bovenstaande of zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt!
Ik heb thuis dezelfde situatie (ander merk ketel) en ik stuur mijn LT kring aan met bestaand opentherm thermostaat en ht kring met de Adam. Ik heb dan in de kamers die ik wil verwarmen Tom's aangesloten. Werkt oke alleen in mijn systeem zit er een 3 weg klep die water rondstuurt naar of LT of ht kring en ik heb al gemerkt dat als er warmtevraag is in de LT kring deze voorrang krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fb20k
Dank @bouwew en @sompie1 ik heb een het e.e.a. besteld bij Plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:22
Ik overweeg ook een Plugwise set.
Zit alleen nog te denken over de Koen.
Ik heb beneden vloerverwarming, boven radiatoren. Nu lijkt het me voldoende om de vloerverwarmingspomp aan en uit te schakelen ipv alle zones beneden open en dicht te sturen. als er vraag is, wil ik ze toch allemaal open zetten.
Als de pomp uit is zou de benedenverdieping niet verwarmd moeten worden, tenzij er toch flow door gaat door de pomp in de ketel
Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
wickydude schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:33:
Ik overweeg ook een Plugwise set.
Zit alleen nog te denken over de Koen.
Ik heb beneden vloerverwarming, boven radiatoren. Nu lijkt het me voldoende om de vloerverwarmingspomp aan en uit te schakelen ipv alle zones beneden open en dicht te sturen. als er vraag is, wil ik ze toch allemaal open zetten.
Als de pomp uit is zou de benedenverdieping niet verwarmd moeten worden, tenzij er toch flow door gaat door de pomp in de ketel
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ja, ik schakel alleen de vloerverwarmingspomp via een Plug ingesteld als Circulator Pump:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wkEOfs0QnSrJVRJScYJ--WQarY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AP441z7GPA9TtP12RQVtk0or.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:22
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Laatst online: 08:52

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

berry807 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:47:
@bouwew maar zou een Adam SA niet kunnen functioneren via de generic_thermostat van Home Assistant?

Adam SA zou als integratie bij Home Assistant naar boven komen (net zoals bij Anna) en de Xiaomi (of andere) temperatuur sensor via de zigbee2mqtt ontvanger op HA.

Home Assistant zou dan via generic_thermostat de Adam SA aansturen doordat hij de temperaturen ontvangt van de Xiaomi sensor.

Of denk ik nou te simpel? :)

Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
climate:
  - platform: generic_thermostat
    name: Woonkamer
    heater: switch.adam_sa_device
    target_sensor: sensor.xiaomi_temp_device
    min_temp: 15
    max_temp: 21
    ac_mode: false
    target_temp: 17
    cold_tolerance: 0.3
    hot_tolerance: 0
    min_cycle_duration:
      seconds: 5
    keep_alive:
      minutes: 3
    initial_hvac_mode: "off"
    away_temp: 16
    precision: 0.1
Ik zit met éxact ditzelfde issue. Ik heb nu de DIYLess Open Therm dinges, maar ben er niet tevreden over. Krijg die PID values niet goed. In een ander topic van mij zie je dat de vlam van de ketel in een jaar tijd (dus slechs enkele stookmaanden, goed geisoleerd huis 25000 (!!!) keer aan gegaan is. Dat moet toch anders.

Ben dus opzoek naar een Adam (HA is prima, 3e zigbee netwerk hier in huis, _O- ), maar wil daar wel graag een Xiaomi of Aqara of whatever tempsensor op aansluiten. Hoor graag dus of dit werkt of niet! Desnoods dus via die generic thermostaat van Home Assistant.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@NeFoRcE Dit werkt niet rechtstreeks met de Adam HA, deze werkt alleen met een Lisa of een Jip, of met een bedraadde OpenTherm thermostaat.

Ik heb geen ervaring met het gebruik van de Generic Thermostat in combinatie met de Adam HA. Maar volgens mij gaat dat ook niet werken: de Adam HA werkt los van HA, de HA Plugwise integratie laat alleen de verschillende sensors en statussen zien en je kunt een aantal zaken aanpassen zoals bijv. een setpoint (de werking van de Plugwise integratie is vergelijkbaar met de Plugwise App). Maar er is geen mogelijkheid om de CV-ketel direct te besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
NeFoRcE schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:08:
[...]

maar wil daar wel graag een Xiaomi of Aqara of whatever tempsensor op aansluiten.
Even uit interesse, waarom is dit zo belangrijk voor jou (en eerdere vragenstellers met dezelfde vraag)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Torch1969 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:00:
[...]

Even uit interesse, waarom is dit zo belangrijk voor jou (en eerdere vragenstellers met dezelfde vraag)?
Omdat ik het hele huis vol heb hangen met die dingen. Ik weet al alle temps in elke kamer. Ik zou het bizar zonde van het geld vinden als ik in elke kamer wat warm moet worden , voor nog eens 60 euro voor een Jip zou moeten betalen. Lijkt mij niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Toch overstag gegaan.

Wel continu gasverbruik nu lijkt het doordat de warmtevraag conitnu loopt zo'n beetje.
Heb de ketel (intergas HRe 36/30 op 25% staan, en 65C):

Gasverbruik gaat bijna 24/7 door;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlwEwyzpTNrucUSK41kMKNugf1I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vPM1ci7y5BshKtt6QT8CMdrU.png?f=user_large

En zoals je ziet, continu warmtevraag, temp is flink stabiel, dus dat is wel prettig, maar toch...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1jZTys2OXQ66zkab-dzM47Dy7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Swl9fxK4IDOefVoy6FoO1INW.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
NeFoRcE schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:03:
Toch overstag gegaan.

Wel continu gasverbruik nu lijkt het doordat de warmtevraag conitnu loopt zo'n beetje.
Heb de ketel (intergas HRe 36/30 op 25% staan, en 65C):

Gasverbruik gaat bijna 24/7 door;
[Afbeelding]

En zoals je ziet, continu warmtevraag, temp is flink stabiel, dus dat is wel prettig, maar toch...

[Afbeelding]
Zo te zien gegevens uit home assistant? Dan kun je daar ook bij de vlam status kijken. Die zal er heel anders uitzien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Samoerai schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Zo te zien gegevens uit home assistant? Dan kun je daar ook bij de vlam status kijken. Die zal er heel anders uitzien denk ik.
Tja, heb op de ketel maar ingesteld dat ie 5 minuten nadraai tijd heeft, anders blijft ie stoken;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ughtvg-1eGGVCmydodbmkujosZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WcKQXVbMWyqMAtbhVwzNB9km.png?f=fotoalbum_large

Dit is wat ie nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
NeFoRcE schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:26:
[...]

Tja, heb op de ketel maar ingesteld dat ie 5 minuten nadraai tijd heeft, anders blijft ie stoken;

[Afbeelding]

Dit is wat ie nu doet.
Ziet eruit als een pendelende ketel die zijn warmte niet goed kwijt kan. Ik snap niet helemaal wat de nadraai tijd voor een invloed heeft, maar ik moet zeggen dat ik ook geen ketel specialist ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Samoerai schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:34:
[...]

Ziet eruit als een pendelende ketel die zijn warmte niet goed kwijt kan. Ik snap niet helemaal wat de nadraai tijd voor een invloed heeft, maar ik moet zeggen dat ik ook geen ketel specialist ben.
Dat klopt, heb al meerdere topics lopen etc, maar krijg dat ding maar niet goed ingeregeld. radiatoren open/dicht 't maakt niet uit. Lang verhaal kort; i dunno. En het frustreert mij mateloos :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Ik zou eerder zeggen, de ketel zou lager willen moduleren maar dat kan hij niet, vandaar het aan-uit-gedrag.
Daar is op zich niets vreemds aan.

Ik zie in mijn huis, appartement-hoekwoning (2009) met vloerverwarming, 18.5°C overdag, hetzelfde aan-uit-gedrag, en ongeveer hetzelfde gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
Dus eigenlijk een te grote ketel voor het huidige verbruik. Hij kan gewoon niet ver genoeg terug regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Correct. Voor domestic-hot-water is flink wat warmte nodig, maar een goed geïsoleerd huis op temperatuur houden, zeker met een WTW-systeem, daarvoor is veel minder warmte nodig.
Een 24kW systeem op 25% is nog steeds 6kW en dat is blijkbaar nog steeds teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:23
Ook ik heb vloerverwarming en zag ook mijn ketel pendelen. Heb het wat kunnen verbeteren door de aanvoertemperatuur verder te verhogen. Die stond op 45 graden, maar ik kreeg geen goede delta T op de ketel (die was slechts 5 graden) en op de vloerverdeler (die was redelijk, maar wilde echt naar 10 graden delta T).

CV staat nu op 52 graden en dat gaat beter! Delta T is 10 graden en de ketel brandt gelijkmatiger. Het is wel de nieuwste Remeha Tzerra Ace Matic (die kan nog verder terug moduleren). Vermogen heb ik zelf naar de laagste stand teruggezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djveld
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-06 10:28
Het werkt bij mij (Adam-Intergas Xtreem 30-HA-integratie) goed met: Bij de Adam Voorverwarmen UIT (geeft nachtelijk nutteloze branderacties, zie NeFoRcE). Bij de ketelinstellingen minimale maximale modulatie (hier 27%) en als laatste de minimale pompsnelheid niet te laag (35%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-07 16:34
Bij mij werkt combi Plugwise Adam en remeha elga ace icm intergas cv ketel vrij goed nu. Zone regeling in kamers boven met radiatoren en vloerverwarming begane grond. Nog wat aan het tweaken met alle instellingen in de Ace. Ik vroeg me af of mensen die ook de Ace hebben op de thermostaat zien dat de warmtepomp draait (dat warmtepomp icoontje?) Ik zie alleen het 'brander' icoontje alsof de CV altijd brandt terwijl ik dan ook weet dat de warmtepomp draait. En zijn er mensen die de Anna thermostaat hebben vervangen voor de remeha e-twist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier helaas nog steeds dat de ketel continu draait.
Warmtevraag vanuit de app ongeveer zo'n 18u per dag (die andere 6u zijn we vaak thuis en wordt het daardoor warmer in huis).

alle radiatoren zijn dicht (hoeven boven geen warmte), alleen VV beneden staat open, 4 lussen/zones.

De vlam gaat per 24u ongeveer 150 maal aan.

Door de continu (zeer lage) warmtevraag, blijft de pomp van de ketel en VV bijna continu draaien.Dit lijkt mij best een aanslag op de levensduur?

Pompgebruik vloerverwarming afgelopen 24u:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFdPCtEIOARBIXSOuvoo4TbT8o0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5QAuxjZWLkv9dUcT5Ow0DRbK.png?f=fotoalbum_large

Gasverbruik valt wel mee opzich, 1 kub per +- 7,5u stoken.

Ik kom hiermee op 0,193 m3 per gewogen graaddag.
Wel wil ik nog eens proberen door bijv. de 'regulatie modus' van plugwise adam op 'uit' te zetten gedurende 3 uur per middag, en dan eens kijken wat de temp in de woonkamer doet, en het gasverbruik.

Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste