Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-10 19:14
Die pompen zijn ervoor gemaakt om 24/7 te draaien, geen enkel punt. beter dan 150 stop/starts.
Voor de vlam is 150x wel herkenbaar, gebeurt bij mij ook. heb wel het idee dat Adam er voor zorgt dat overall het gasverbruik omlaag is gegaan. Voorheen bleef mijn iSense continu branden als de vv eigenlijk niet warmer kon worden.
1m3 per 7,5u is niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wellproc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-10 10:00
Goedenavond,

Ik heb wat gezocht, maar nog geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Als jullie weten dat het antwoord al gegeven is (hier of elders) dan zou een verwijzing heel fijn zijn.

Vraag: is het mogelijk om het schema wat je in de Adam instelt te laten updaten vanuit een Google/Outlook/Office365 Calender?
Ik gebruik Plugwise Adam in een zalencentrum, waarbij de zaalreserveringen in Office365-Calenders (per zaal) worden bijgehouden. Nu moeten we handmatig de zaalbezetting overzetten naar het schema in de Plugwise-app, een automatische update zou erg welkom zijn.

Kan dit (rechtstreeks of anders via een omweg)?

Ik heb wel gevonden dat met Home integration (oid) de schema's gewisseld kunnen worden (bijv. van thuis naar vakantie en terug), maar dat is niet wat ik zoek. Het schema moet echt aangepast worden (bijv. maandag 14:30 uur verwarmen en 18:00 uur uit; 1 week later: maandag hele dag uit; 1 week later: maandag van 10:00-23:00 uur aan, et cetera.)

Een update/syncfrequentie van eens per week (of eens per dag) zou voor ons helemaal prima zijn. Het hoeft niet realtime.

Suggesties/verwijzingen zijn zeer welkom. Alvast hartelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-10 12:08
@wellproc Je zou dit in principe vanuit Home Assistant kunnen doen. Met behulp van de Plugwise integratie (via de service climate.set_temperature), een calendar integratie of custom_component, en een aantal automations, zou dit realiseerbaar moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:23
En (waarschijnlijk) ook met Homey. Die ondersteunt Plugwise en heeft een App voor iCal integratie.

Ik gebruik zelf de Plugwise App in Homey en dat werkt feilloos. De iCal App gebruik ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RlndVt
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 12:54
bouwew schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:07:
@wellproc Je zou dit in principe vanuit Home Assistant kunnen doen. Met behulp van de Plugwise integratie (via de service climate.set_temperature), een calendar integratie of custom_component, en een aantal automations, zou dit realiseerbaar moeten zijn.
Kan je hiermee een temperatuur van te voren instellen? Ik was onder de indruk dat het alleen de ingestelde temperatuur 'nu' kan aanpassen.

Het mooiste zou zijn dat Adam weet dat het om 9 uur warm moet zijn, zodat de voorverwarming ook optijd wordt afgetrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Voorverwarming doet soms wat raar. Gaat 10 uur van te voren al in de voorverwarmen stand. Iemand eennider waarom?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Asq4adI0-dwv8-uO3De-ss_8EDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOB8o6BMy3iVsJxBQqtBFYs9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
RlndVt schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 09:12:
[...]

Kna je hiermee een temperatuur van te voren instellen? Ik was onder de indruk dat het alleen de ingestelde temperatuur 'nu' kan aanpassen.

Het mooiste zou zijn dat Adam weet dat het om 9 uur warm moet zijn, zodat de voorverwarming ook optijd wordt afgetrapt.
Ja dat is nog wel een belangrijke vraag. Vanwege de slechte isolatie is voorverwarmen wel een must. Dus het aanpassen van het schema (ruim) van tevoren.

@bouwew is climate.set_temperature voor de huidige temperatuur, of werkt dat ook op een schema?

Dank voor de snelle input in ieder geval. Ik ga Home Assistant en Homey eens bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
@RlndVt @wellproc Een schema in de Plugwise App / Adam website doet niks anders dan de ingestelde temperatuur per thermostaat veranderen op bepaalde tijdstippen. Dit kun je prima nadoen via Home Assistant of via Homey.

Ja, OK, de Adam/Anna kan met de kennis van het eigen schema idd gaan voorverwarmen, die functionaliteit raak je kwijt. Dus dat zul je zelf moeten realiseren = eerder in tijd het instelpunt verhogen.

NB: zet wel de schema's op de Adam zelf uit :)

[ Voor 5% gewijzigd door bouwew op 09-02-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
Helder. Nu zie ik dat bij Homey de Plugwise-app en iCAL-app een Homey-Pro a 399 euro vereisen. Dat was ik nog even niet van plan (eerst test met bewijs van werking, dan investeren).
Bij Home Assistant wordt gesproken over de Smile interface, maar ik heb geen Smile in de inrichting. Alleen een Adam als centrale en daar aan gekoppeld een heleboel Lisa (thermostaten) en Tom (motorknoppen op radiatoren). Maw: is het nodig dat ik nog een Smile koop of is Adam afdoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10 07:46
wellproc schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:50:
Helder. Nu zie ik dat bij Homey de Plugwise-app en iCAL-app een Homey-Pro a 399 euro vereisen. Dat was ik nog even niet van plan (eerst test met bewijs van werking, dan investeren).
Bij Home Assistant wordt gesproken over de Smile interface, maar ik heb geen Smile in de inrichting. Alleen een Adam als centrale en daar aan gekoppeld een heleboel Lisa (thermostaten) en Tom (motorknoppen op radiatoren). Maw: is het nodig dat ik nog een Smile koop of is Adam afdoende?
De adam in dit verhaal is je smile, hier log je op de lokale webinterface op in met de gebruiker smile met als wachtwoord je id zoals je die bijvoorbeeld ook in de app gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
biertjuh? schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:14:
[...]

De adam in dit verhaal is je smile, hier log je op de lokale webinterface op in met de gebruiker smile met als wachtwoord je id zoals je die bijvoorbeeld ook in de app gebruikt
Fijn, dat is dus niet zo duidelijk omdat Plugwise een Smile heeft die op je meter geplaatst moet worden. Het leek me al raar dat dit nodig was, omdat de Adam het centrale punt van het hele systeem is...
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@wellproc De naam Smile gebruiken we (de HA Plugwise code-owners) als een generieke benaming voor het kastje dat de webserver bevat. Dat kan de Smile P1 zijn, de Smile T (hoort bij de Anna), de Adam en de Stretch. Dat kan verwarrend zijn, sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wellproc
bouwew schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:39:
@wellproc De naam Smile gebruiken we (de HA Plugwise code-owners) als een generieke benaming voor het kastje dat de webserver bevat. Dat kan de Smile P1 zijn, de Smile T (hoort bij de Anna), de Adam en de Stretch. Dat kan verwarrend zijn, sorry.
Wellicht is het mogelijk om dit stukje toelichting ook bij de tekst op de website te plaatsen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-10 11:34
Ja dat is nog wel een belangrijke vraag. Vanwege de slechte isolatie is voorverwarmen wel een must. Dus het aanpassen van het schema (ruim) van tevoren.
Ik gebruikte eerst voorverwarmen, maar dan werd al heel vroeg begonnen met stoken wat ik niet wenselijk vind. Ook omdat de ingestelde temperatuur niet behaald hoeft te worden om het toch als warm te ervaren door de stralingswarmte.

Hoe ik het heb ingericht is dat ik op x uur voor een bepaald verandermoment ik naar de thermostaat temperatuur kijk. Als het verschil te groot is dan begin met (voor)verwarmen door de temperatuur in te stellen op een waarde waarvan ik weet dat dit binnen de tijd gehaald kan worden. Als ik het in de ochtend warm wil hebben, maar de temperatuur zakt tot meer dan 1 graad onder de gewenste ingestelde temperatuur dan ga ik stoken.

Door het in het begin een klein beetje in de gaten te houden weet ik nu dat het ongeveer 1 uur kost om 1 graad te verwarmen (op de meest lage aanvoertemperatuur). Mocht je sneller willen verwarmen kan je ook altijd de aanvoertemperatuur omhoog gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:23
Omdat mijn vloer gigantische traag is (een halve graad duurt minimaal een uur), laat ik gedurende de nacht de thermostaat maar 1 graad zakken.

Overdag 20
Avond 20,5
Nacht 19,5

De besturing vanuit Adam viel mij wat tegen. Heb het 'hardwarematig' dus aangepast.

Aanvoer staat op 50 graden omdat ik elders ook een radiator laat meelopen. Retour op de ketel zit rond de 40.

Op de vloerverwarming pomp zie ik een aanvoer van 40 (hij mengt wat bij met de retour) en retour van (nog geen) 30 graden.

Voor mij lijkt dit de meest gunstige stand, als ik zie hoe rustig de cv moduleert. Vermogen heb ik 60% geknepen, pompsnelheid ook iets geknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:47
Heb een plugwise adam binnen gekregen vandaag en probeer deze aan te sluiten, maar ik krijg om de 2 minuten ofzo de melding dat er geen opentherm communicatie is met de boiler.

Ik heb een intergas xtreme en als ik de homeywell round direct aansluit is er geen issue, ook met mijn opentherm gateway werkt alles gewoon goed. Mis ik nu iets heel basaals ofzo? Iemand tips?

Edit: overigens wordt de ketel soms wel herkent, maar als ik dan op de knop in settings druk dan wordt deze niet meer herkent.

[ Voor 14% gewijzigd door Kalua op 19-02-2024 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostdeGraaf
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-10 22:52
Welke versie van de honeywell round heb je? Ik had een oudere versie t87m1003 die werkte ook niet. Ik heb toen een nieuwe gekocht en die werkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:47
De honeywell wordt prima herkend, alleen de ketel gaat niet lekker. Heb al 2 andere kabels geprobeert nu, maar nog steeds issues. Denk dan probleem in de adam ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stofferr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-08 21:56
In de Adam kun je het protocol met de ketel laten kalibreren.

Ga in de web interface naar:
- settings
dan
- heating system
dan
- boiler

Hier kun je Adam de ketel laten interviewen voor het instellen van de ketel-communicatie.

Druk daar op update. Duurt enkele minuten. Daarna moet het werken.
Als het daarna niet werkt, neem dan contact op met Plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-10 15:38
Even een kick dmv een vraag.

Ik heb een Anna hangen, en wil naast vloerverwarming beneden uitbreiden naar zone regeling boven, dit zijn vier radiatoren

Ik heb hier een Homey pro staan voor de flows etc

Als ik een Adam ha aanschaf, kan ik de modussen in de Anna niet meer gebruiken begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@martinus83 Je kunt de Anna aan de Adam koppelen voor zover je dat nog niet wist :)
De Adam neemt het "regelen" van het verwarmen over, deze heeft dezelfde modussen zoals de Anna die heeft. Misschien bedoel je temperatuur-schemas? Die moet je voor de Adam opnieuw aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
bouwew schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:26:
@martinus83 Je kunt de Anna aan de Adam koppelen voor zover je dat nog niet wist :)
De Adam neemt het "regelen" van het verwarmen over, deze heeft dezelfde modussen zoals de Anna die heeft. Misschien bedoel je temperatuur-schemas? Die moet je voor de Adam opnieuw aanmaken.
Ja, dat weet ik, maar dan doet de Anna praktisch niks meer behalve temp meting en waarde doorgeven. Geen scenes meer, af of aanwezigheid etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
martinus83 schreef op maandag 16 september 2024 @ 13:01:
[...]

Ja, dat weet ik, maar dan doet de Anna praktisch niks meer behalve temp meting en waarde doorgeven. Geen scenes meer, af of aanwezigheid etc.
Dat klopt voor een deel. De Adam heeft dezelfde scene's, maar die kun je dan voor elke verbonden thermostaat(= een zone) instellen.
Je bent idd de aanwezigheids-detectie kwijt, die wordt niet doorgezet naar de Adam.
Maar het schermpje blijft de status/scene van z'n zone wel gewoon weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
bouwew schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:06:
[...]

Dat klopt voor een deel. De Adam heeft dezelfde scene's, maar die kun je dan voor elke verbonden thermostaat(= een zone) instellen.
Je bent idd de aanwezigheids-detectie kwijt, die wordt niet doorgezet naar de Adam.
Maar het schermpje blijft de status/scene van z'n zone wel gewoon weergeven.
Ah ok. Aanwezigheid zullen we niet gaan gebruiken. Vloerverwarming zal immers constant opwarmen en niet zo zeer ahv aanwezigheid via een sensor. Dat is natuurlijk veel te traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:30
@bouwew mag ik je hier een vraag stellen over de home assistant integratie?
Ik heb een Adam ha met meerdere tom’s/lisa’s in verschillende zone’s. Ook 2 plug’s (Aqara) voor schakelen van elektrische (bij)verwarming.
Sinds een paar maanden geleden ben ik begonnen met home assistant (via docker install) en uiteraard de Plugwise integratie ook geïnstalleerd. Alle devices zijn netjes herkent en uit te lezen.

Ik heb één van de plugs verplaats naar een andere ruimte en dat aangepast in de Plugwise app. Ook de naam heb ik daarbij aangepast en de switch dat de plug niet geschakeld kan worden.

Deze wijziging komt niet goed door in home assistant. De plug blijft zijn oude naam houden, wel waren de 2 entiteiten (relay en energy consumed) niet meer beschikbaar. De configuratie switch bij de Plugwise integratie in home assistant dat de updates opgehaald moeten worden staat aan. Ook heb ik al meerdere malen de Plugwise integratie herladen en home assistant hergestart. Ook al meerdere dagen gewacht, maar helaas.

Heb jij een suggestie wat ik anders zou moeten doen of nog proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Torch1969 Ja ik ken dat probleem :)

De snelste manier om dit op te lossen is om de betreffende Plugwise integratie te verwijderen via het 3-vericale puntjes menu rechtsboven, HA te herstarten en dan de Plugwise integratie weer toe te voegen.

HA gaat niet goed om met naamswijzigingen in de Plugwise App. Wat wel zou moeten werken is de Plug verwijderen in de Plugwise App en deze vervolgens opnieuw toevoegen in de App (met een andere naam). Ik weet niet helemaal zeker hoe dat zou moeten werken, heb nu geen Plug beschikbaar om dat te testen :)
Wanneer je dit doet dan zou de Plug als een nieuw device in de database komen te staan. En HA zal dat wel "zien" en de bijbehorende aanpassingen doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
bouwew schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:52:

De snelste manier om dit op te lossen is om de betreffende Plugwise integratie te verwijderen via het 3-vericale puntjes menu rechtsboven, HA te herstarten en dan de Plugwise integratie weer toe te voegen.
Bedankt voor de suggesties.

Ik heb dit geprobeerd en voor de zekerheid de Adam daarvoor ook herstart. Als ik nu de Plugwise integratie wil toevoegen en de Adam als hub ingeef, krijg ik daarna steeds een loop met “initialiseren” en daarna “Instellen mislukt, wordt opnieuw geprobeerd: Data incomplete or missing”…. :/

Ik denk dat ik de plugs maar uit de Adam verwijder en rechtstreeks in mijn Zigbee netwerk opneem. Door installatie van airco in de ruimtes waar ik elektrische bijverwarming vanuit de Adam stuurde met de plugs is niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Torch1969 Ok, loop je waarschijnlijk tegen een bug aan. Die kunnen we vast wel oplossen.

Welke "versie" van Plugwise gebruik je? De custom_component Plugwise beta of HA Core Plugwise?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
bouwew schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:07:

Welke "versie" van Plugwise gebruik je? De custom_component Plugwise beta of HA Core Plugwise?
De HA Core Plugwise. Zit nu op 2024.9. Ik zag dat de Plugwise integratie in 2024.10 is bijgewerkt, is het zinvol om eerst HA zelf te upgraden?
Wat heb je verder nodig? Een debug logging?

code:
1
2
3
4
 2024-10-03 12:21:29.091 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.plugwise] Finished fetching plugwise data in 1.127 seconds (success: False)
2024-10-03 12:21:28.354 DEBUG (MainThread) [plugwise.constants] Plugwise identified as smile_open_therm_v3
2024-10-03 12:21:07.579 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.plugwise] Finished fetching plugwise data in 1.381 seconds (success: False)
2024-10-03 12:21:06.639 DEBUG (MainThread) [plugwise.constants] Plugwise i

[ Voor 37% gewijzigd door Torch1969 op 03-10-2024 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
@Torch1969 Ok dank je.

Ik heb even naar de code gekeken; HA stuurt een request naar de Adam maar de Adam stuurt niks terug. Of de teruggestuurde data is incompleet / anders dan verwacht.

De firmware van jouw Adam, welke versie heeft deze?

Misschien beter om dit "gesprek" op een meer geschikte plek te voeren: https://github.com/plugwise/plugwise-beta/issues
Zou je daar een Issue aan willen maken? Dan kunnen we daar in het issue-topic verder info uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
bouwew schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:25:
Misschien beter om dit "gesprek" op een meer geschikte plek te voeren: https://github.com/plugwise/plugwise-beta/issues
Zou je daar een Issue aan willen maken? Dan kunnen we daar in het issue-topic verder info uitwisselen.
Mee eens: https://github.com/plugwise/plugwise-beta/issues/739

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 18:07
Zie ik iets over het hoofd of kan buitenshuis besturing niet uitgezet worden?
Ik was een beetje verbaasd. Ik heb de Anna thermostaat al een tijdje liggen maar nu pas kunnen installeren. Ik schrok een beetje toen ik op het mobiele netwerk alsnog mijn thermostaat via de app kon bedienen.
Handleidingen op internet zijn allemaal al oud, soms uit 2015 bijvoorbeeld. Hierin staat dat je via Mijn Anna deze instellingen moet kunnen wijzigen. Echter is de HTML pagina zowat identiek qua instellingen aan de app .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:09
Ik heb vandaag de plugwise adam weer eens op verwarmen gezet. De regeling stond uit. Wat me wel verbaasde was dat ik zag dat mijn hybdride warmte pomp wel de afgelopen weken meer stroom vroeg in de ochtend (wat normaal het moment is dat de verwarming aan gaat) terwijl de regeling dus uit stond. Ik dacht dat de warmtepomp helemaal dan niet extra stroom zou moeten gebruiken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Je warmtepomp zal waarschijnlijk op een buitensensor regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
wickydude schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:56:
Je warmtepomp zal waarschijnlijk op een buitensensor regelen
Ja dat is waar, maar ik zou denken dat als de regeling uit staat dat alles 'uit' zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
Iemand die mij kan helpen met mij bericht van 7 oktober?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
tomdh76 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:07:
[...]

Ja dat is waar, maar ik zou denken dat als de regeling uit staat dat alles 'uit' zou moeten zijn.
Misschien begreep ik het verkeerd? Dacht dat je met “regeling” de plugwise bedoelt? De WP heeft zijn eigen regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Buffalo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:13:
Iemand die mij kan helpen met mij bericht van 7 oktober?
Ik kan bij mijn Adam het besturen via bijv. 4G op m'n mobiel niet uitzetten voor zover ik dit weet.

Voor de Anna kom ik dit online tegen:
"Om buitenshuis te kunnen bedienen heeft Plugwise toestemming nodig om jouw data te mogen opslaan. Bij een aangevinkt vakje geef je Plugwise hiervoor toestemming."

Zet dit vinkje uit en probeer het eens een paar dagen om te kijken of deze functie hiermee uit wordt gezet.

Misschien werkt dit ook voor de Adam, ik heb echter geen behoefte om dit te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
wickydude schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

Misschien begreep ik het verkeerd? Dacht dat je met “regeling” de plugwise bedoelt? De WP heeft zijn eigen regeling.
ja ik bedoelde de plugwise regeling.
Maar die gebruik ik bijvoorbeeld ook om in de zomer te koelen; dan gaat de WP ook in koelmodus. Dus ik dacht dat de plugwise helemaal de 'baas' is over de WP. ik zal nog eens in de WP instellingen kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Volgens mij kun je die wp wel omzetten van koelen naar verwarming maar is er geen “uit”. Dat regelt ie meestal zelf obv buitentemperatuur en stooklijn, met een correctiefactor voor ruimtetemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
bouwew schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:23:
[...]

Ik kan bij mijn Adam het besturen via bijv. 4G op m'n mobiel niet uitzetten voor zover ik dit weet.

Voor de Anna kom ik dit online tegen:
"Om buitenshuis te kunnen bedienen heeft Plugwise toestemming nodig om jouw data te mogen opslaan. Bij een aangevinkt vakje geef je Plugwise hiervoor toestemming."

Zet dit vinkje uit en probeer het eens een paar dagen om te kijken of deze functie hiermee uit wordt gezet.

Misschien werkt dit ook voor de Adam, ik heb echter geen behoefte om dit te testen :)
Ik denk dat jij deze dan bedoelt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAaO5MpKrhM6zB_6W_jU4C2AOeU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ul9USOGHYOKa8aERoZ2ZYO8A.png?f=fotoalbum_large

Nu ik het zo lees, geef ik dus bij gebruik van de gateway automatisch toestemming voor 'minimale werking' waar dus waarschijnlijk niet onderuit te komen is. En met minimaal bedoelt wordt dat ik via mobiel netwerk de thermostaat kan bedienen.
Maar dan nog vind ik het discutabel. Buitenshuis besturing regel ik wel op een andere manier. Bijvoorbeeld via vpn en home assistant.
Nu heb ik toch het gevoel dat er iets open staat, wat ik liever niet heb. Wellicht dat ik e.e.a. nog in de firewall van de router kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Buffalo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:36:
Zie ik iets over het hoofd of kan buitenshuis besturing niet uitgezet worden?
Ik was een beetje verbaasd. Ik heb de Anna thermostaat al een tijdje liggen maar nu pas kunnen installeren. Ik schrok een beetje toen ik op het mobiele netwerk alsnog mijn thermostaat via de app kon bedienen.
Handleidingen op internet zijn allemaal al oud, soms uit 2015 bijvoorbeeld. Hierin staat dat je via Mijn Anna deze instellingen moet kunnen wijzigen. Echter is de HTML pagina zowat identiek qua instellingen aan de app .
Apart vlan maken in je thuisnetwerk en voor dit vlan al het verkeer naar buiten toe blokkeren.
Krijg je ook geen updates binnen, de vraag is of dat erg is (denk van niet).
Ik doe het zo al een tijdje, werkt voor mij prima.

Heb dan ook absoluut geen behoefte aan het op afstand aanpassen van de verwarming in de woonkamer of andere domotica dingen terwijl ik zelf niet thuis ben.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
@Buffalo Ik lees het anders: alleen wanneer de onderste optie is aangevinkt, dan werkt de bediening buitenshuis. Niet aangevinkt is geen bediening buitenshuis, wel minimale werking en software-updates.

[ Voor 13% gewijzigd door bouwew op 14-10-2024 20:02 . Reden: Beter NL + toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
bouwew schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:00:
@Buffalo Ik lees het anders: alleen wanneer de onderste optie is aangevinkt, dan werkt de bediening buitenshuis. Niet aangevinkt is geen bediening buitenshuis, wel minimale werking en software-updates.
Dat klopt dus niet. Het vinkje staat uit en op 5g mobiele netwerk kan ik alsnog vanaf mijn telefoon de thermostaat bedienen. Wifi staat dus op dat moment uit op mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
Ik heb even gekeken in mijn Adam bij "Instellingen" => "Privacy"en bij mij staat deze optie uitgevinkt. Wist niet eens van deze optie af.

Lokaal lijkt alles te werken. Ik kan mijn adam via het lokale ip adres benaderen, het weer wordt opgehaald en eventuele updates komen binnen. Of het via 5G werkt heb ik nog nooit geprobeerd, maar dat lijkt mij niet aangezien er in de firewall alleen verkeer naar buiten mogelijk is. Maar mocht ik e.e.a. kunnen testen laat maar weten hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
Erpenator2 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:07:
Ik heb even gekeken in mijn Adam bij "Instellingen" => "Privacy"en bij mij staat deze optie uitgevinkt. Wist niet eens van deze optie af.

Lokaal lijkt alles te werken. Ik kan mijn adam via het lokale ip adres benaderen, het weer wordt opgehaald en eventuele updates komen binnen. Of het via 5G werkt heb ik nog nooit geprobeerd, maar dat lijkt mij niet aangezien er in de firewall alleen verkeer naar buiten mogelijk is. Maar mocht ik e.e.a. kunnen testen laat maar weten hoe.
Heb jij zelf firewall regels gemaakt? Ik heb gisteren in de Fritzbox getest door de Anna volledig te blokkeren. Maar dan kan ik hem ook niet lokaal meer via de app bedienen. Ik heb niet getest of het dan wel direct op de thermostaat werkte, dat zou ik vanavond nog even moeten doen. Maar ik neem niet aan dat de instelling op de thermostaat eerst via een Plugwise server gaat en dan vervolgens de ketel aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
Op een Fritzbox heb je volgens mij standaard de firewall van buiten naar binnen "aan" staan. Je moet wel expliciet toegang geven (per poort en per apparaat) om apparaten van buiten je netwerk bereikbaar te maken. Ik heb zelf geen specifieke firewall regels aangemaakt voor de Adam. Bij mij heeft de Adam toegang tot het internet (zoals ieder apparaat achter een Fritzbox), maar is niet rechtstreeks van buitenaf bereikbaar. Als ik de Adam wil bedienen dan doe ik dat via het rechtstreekse lokale ip adres.

Ik heb net even geprobeerd om via connect.plugwise.net verbinding te maken met mijn Adam via een 5G Wifi hotspot, maar dat werkte niet (zoals ik ook zou verwachten). connect.plugwise.net probeert je door te sturen naar de adam, maar deze heeft geen extern ip adres (omdat deze dicht staat op de Fritzbox).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Buffalo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:28:
[...]

Dat klopt dus niet. Het vinkje staat uit en op 5g mobiele netwerk kan ik alsnog vanaf mijn telefoon de thermostaat bedienen. Wifi staat dus op dat moment uit op mijn telefoon.
OK, dat zou ook heel goed kunnen, dat het niet doet wat er staat :)
Wat ook zou kunnen dat het enige tijd duurt voordat de verandering doorkomt omdat iemand bij Plugwise de zaak met de hand moet omzetten.

Een firewall gebruiken is idd een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Erpenator2 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:58:
Op een Fritzbox heb je volgens mij standaard de firewall van buiten naar binnen "aan" staan. Je moet wel expliciet toegang geven (per poort en per apparaat) om apparaten van buiten je netwerk bereikbaar te maken. Ik heb zelf geen specifieke firewall regels aangemaakt voor de Adam. Bij mij heeft de Adam toegang tot het internet (zoals ieder apparaat achter een Fritzbox), maar is niet rechtstreeks van buitenaf bereikbaar. Als ik de Adam wil bedienen dan doe ik dat via het rechtstreekse lokale ip adres.

Ik heb net even geprobeerd om via connect.plugwise.net verbinding te maken met mijn Adam via een 5G Wifi hotspot, maar dat werkte niet (zoals ik ook zou verwachten). connect.plugwise.net probeert je door te sturen naar de adam, maar deze heeft geen extern ip adres (omdat deze dicht staat op de Fritzbox).
poort mappen zou niet nodig moeten zijn om van buitenaf erbij te kunnen. sterker nog, je introduceert een beveiligingsrisico.

Zolang je adam naar het internet toe kan communiceren en je dat vinkje aan hebt staan dan kan je er van buitenaf bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
Klopt en mee eens. Blijkbaar kan de Adam zonder het vinkje op internet voor het weer en updates en kan je met het vinkje uit niet van buitenaf inloggen.

Waarom @Buffalo dan wel van buitenaf kan inloggen weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffalo
bouwew schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:19:
[...]

OK, dat zou ook heel goed kunnen, dat het niet doet wat er staat :)
Wat ook zou kunnen dat het enige tijd duurt voordat de verandering doorkomt omdat iemand bij Plugwise de zaak met de hand moet omzetten.

Een firewall gebruiken is idd een betere oplossing.
Vinkje heeft nooit aangestaan sinds ik de plugwise heb ingesteld.
Ik zal plugwise van de week wel eens bellen met de vraag hoe het zit.
Erpenator2 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:11:
Klopt en mee eens. Blijkbaar kan de Adam zonder het vinkje op internet voor het weer en updates en kan je met het vinkje uit niet van buitenaf inloggen.

Waarom @Buffalo dan wel van buitenaf kan inloggen weet ik ook niet.
Betreft dit dan toch niet een andere instelling? Het plaatje wat ik eerder postte ging over het versturen van aanvullende gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Simpele vraag, met waarschijnlijk een simpel antwoord!! :+

Ik heb na de Anna, vanmiddag de Adam en een normaal gesloten klep voor de vloerverwarming thermostaat geinstalleerd, die op een Aqara plug is aangesloten.

Maar hoe voeg ik de Aqara plug nu toe in plugwise?? zal wel simpel zijn maar kan dit nergens vinden.
Enkel, houd de knop van aqara 5 sec ingedrukt..

[ Voor 9% gewijzigd door martinus83 op 17-10-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
martinus83 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:10:
Simpele vraag, met waarschijnlijk een simpel antwoord!! :+

Ik heb na de Anna, vanmiddag de Adam en een normaal gesloten klep voor de vloerverwarming thermostaat geinstalleerd, die op een Aqara plug is aangesloten.

Maar hoe voeg ik de Aqara plug nu toe in plugwise?? zal wel simpel zijn maar kan dit nergens vinden.
Enkel, houd de knop van aqara 5 sec ingedrukt..
De Aqara Plug zou zichtbaar moeten worden in de Plugwise App, onder Setup, Apparaten.
Vervolgens kun je hem in een Zone plaatsen en de functie instellen (appliance type).

[ Voor 0% gewijzigd door bouwew op 18-10-2024 08:18 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
bouwew schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 08:17:
[...]

De Aqara Plug zou zichtbaar moeten worden in de Plugwise App, onder Setup, Apparaten.
Vervolgens kun je hem in een Zone plaatsen en de functie instellen (appliance type).
Ik krijg hem daar niet te zien. Mijn Homey pro vind de plug zonder problemen.
Plug 5 sec indrukken etc heeft geen effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
martinus83 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:09:
[...]

Ik krijg hem daar niet te zien. Mijn Homey pro vind de plug zonder problemen.
Plug 5 sec indrukken etc heeft geen effect.
Tja, volgens de beschrijving inderdaad de knop op de Aqara 5 seconden indrukken. Uiteraard wel nadat je in de Plugwise app bij indeling/apparaten op het plusje rechtsonder heb geklikt voor apparaat toevoegen en dan binnen 60 seconden op de knop van de Aqara drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
De aqara communiceerd volgens zigbee. Ik heb tot nog toe alleen maar z wave in huis. De Adam HA kon de aqara niet bereiken.

Naast de ketel/adam kreeg ik de plug wel aangemeld.
@bouwew @Torch1969 dank voor de hulp.
Heb hem nu weer op de gb bij de verdeler ingeplugd.
Alleen de afstand blijkt te groot waardoor de Adam de plug niet bereikt. Ik zal ik een repeater/zigbee device halverwege moeten plaatsen denk ik?

Edit: schakelt op de overloop wel

[ Voor 15% gewijzigd door martinus83 op 19-10-2024 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wickydude
Mocht je een repeater willen doen, denk er dan aan dat je die dan ook aan de Adam moet koppelen om in hetzelfde zigbee netwerk te blijven. Dat zal dan dus een tweede Aqara plug moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door wickydude op 19-10-2024 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
wickydude schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:04:
Mocht je een repeater willen doen, denk er dan aan dat je die dan ook aan de Adam moet koppelen om in hetzelfde zigbee netwerk te blijven. Dat zal dan dus een tweede Aqara plug moeten zijn.
Ok. Zie dat de Toms ook al repeater kunnen fungeren. Irritante is dat ik met geen mogelijk heid de Tom krijg aangemeld met de Adam.
Zit op dezelfde verdieping, usb gevoed, hout wandje er tussen in, niks aparts

Waarom heeft die Adam zo'n moeite apparaten te vinden? Adam is 2g wifi verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickydude
Of een bedrade Tom inderdaad.
Ik had toen ook wat moeite, moest het meerdere keren proberen. Uiteindelijk lukte het.
Lastig te zeggen waarom, misschien teveel wifi netwerken in de buurt. Zitten in hetzelfde frequentiebereik als zigbee, als je pech hebt overlappen er een paar kanalen te veel.

[ Voor 42% gewijzigd door wickydude op 19-10-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
wickydude schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:50:
Of een bedrade Tom inderdaad.
Ik had toen ook wat moeite, moest het meerdere keren proberen. Uiteindelijk lukte het.
Lastig te zeggen waarom, misschien teveel wifi netwerken in de buurt. Zitten in hetzelfde frequentiebereik als zigbee, als je pech hebt overlappen er een paar kanalen te veel.
Ik begrijp er niks van, al leg ik ze naast elkaar, geen verbinding in de plugwise app.

Facts: Tom aangesloten via usb voeding
Adam: aangesloten op wifi 2g
Anna / smile; wifi 2g.
De smile is bedraad aangesloten aan de Anna
Smile en Adam hangen naast elkaar naast de ketel.

Of ik nou in de Adam>indeling>apparaten zoek, of in Adam>html interface>indeling>apparaten zoek..

Tom knopje kort indrukken nadat de 60 sec zoeken in gaan.
Tom 5 sec indrukken, idem.

Geen Tom te vinden in de plugwise app.

Wat gaat er hier verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN-hozFHbWVGU08rE0PgweMButA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncO8BF0QL93QZXPIDNePPXlh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqEAH8OhRj1uG2i9x6_z3_BXem4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/52zJTB5YpIsNSbstBgQI2VHH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-10 21:53
Rare vraag maar zit de Zigbee stick in de plugwise Adam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Nelesss schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 22:23:
Rare vraag maar zit de Zigbee stick in de plugwise Adam?
Jep, met de blauwe led. Tis een 'kale' stick trouwens. Open printplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Update: Plugwise support gecontact. Men zegt dat ik de adam verder van de ketel moet zetten. Dat die de verbinding verslechterd. Ook dat vloeren en muren blokkeren

Lijkt me sterk want Adam en Tom liggen naast elkaar op de grond, voor de ketel. Dus dat is geen oplossing die me aangedagen wordt.

Zou toch ergens iets mist moeten zijn maar ik kan er niet achterkomen wat...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
martinus83 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:12:
Zou toch ergens iets mist moeten zijn maar ik kan er niet achterkomen wat...?
De Tom een keer resetten en daarna opnieuw proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwew
Dat van die afstand is zo gek nog niet. De moderne CV-ketels zitten vol elektonica en die kan flink storen als het print-ontwerp "slecht" is.

Misschien staat er een Wifi-apparaat vlakbij? Die kan ook flink de zaak verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
bouwew schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:18:
Dat van die afstand is zo gek nog niet. De moderne CV-ketels zitten vol elektonica en die kan flink storen als het print-ontwerp "slecht" is.

Misschien staat er een Wifi-apparaat vlakbij? Die kan ook flink de zaak verstoren.
Tegen de nok hangt en unifi ac lite.

Hoe gebruiken anderen dan zigbee als dat zo storingsgevoelig zou zijn. Iedereen heeft wifi en hangt de Adam naast de ketel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 14:25
Sinds dit weekend heb ik een Plugwise setup geïnstalleerd.

Ook ik liep tegen het slechte bereik van de zigbee connectie van de Adam HA aan. Als ik de Lisa's welke als router functioneren ook maar iets te ver weg heb van de Adam valt de connectie naar Adam weg (minder dan 5 mtr). Adam hangt in de CV ruimte samen met de ketel en ventilatie unit.
Niet fijn dat het zo kritisch is.Homey heeft geen enkele moeite met de devices te connecten, Adam wel(..)

Uiteindelijk heb ik het opgelost door een zigbee schakelaar welke ik nog werkeloos had liggen (SKU: ROB_200-003-0) als router op te nemen in het Plugwise netwerk en vlakbij de Adam te installeren. Hij doet verder niets dan zignee router zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
@despijker , ik heb een aqara plug 4 meter van de ketel in een WCD gestoken maar zonder resultaat. Ik zal deze eens in het CV hok hangen, kijken wat er dan gebeurd.

Ben nu geneigd de ADAM en 3xtom te retourneren en naar tado oid over te stappen.

Tom hangt echt 1 meter van de adam af en is de volgende ochtend de verbinding compleet kwijt.

Heb de boel via Robbshop gekocht, krijg wel wat vragen om de adam open te zetten maar verder nog geen oplossing. Zelfde geldt voor Plugwise zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• despijker
In mijn beleving is het zend/ontvangst bereik van de Zigbee stick gewoon slechter dan gemiddeld. Je hebt echt een extra Zigbee router vlakbij nodig om het stabiel te krijgen.

Kan het zijn dat de Tom(‘s) aan het updaten zijn, waardoor ze niet stabiel zijn? Hier nu 2020-11-04T01:00:00+01:00.
Laat de Tom eens een nachtje in de buurt van de Adam liggen, en geconfigureerd als router, dus op USB aangesloten ipv batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
despijker schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 23:54:
In mijn beleving is het zend/ontvangst bereik van de Zigbee stick gewoon slechter dan gemiddeld. Je hebt echt een extra Zigbee router vlakbij nodig om het stabiel te krijgen.

Kan het zijn dat de Tom(‘s) aan het updaten zijn, waardoor ze niet stabiel zijn? Hier nu 2020-11-04T01:00:00+01:00.
Laat de Tom eens een nachtje in de buurt van de Adam liggen, en geconfigureerd als router, dus op USB aangesloten ipv batterijen.
De Tom(s) heeft naast de Adam gelegen, heeft inderdaad een firmware update gekregen maar verloor vandaag in de ochtend de verbinding.

Hier nu ook Softwareversie
2020-11-04T01:00:00+01:00

Heb de boel weer opnieuw aangemeld.
1 Tom SED en 1 Tom router.

De router had ik vandaag als SED maar de temp wilde niet met naar beneden.
Ik stel een andere temp in maar na enkele seconden ging hij terug naar de eerdere temp.

Ketel bleef stoken op de hoge temp dus moest de Tom de nek omdraaien :-)

[ Voor 38% gewijzigd door martinus83 op 31-10-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Kreeg een update vanuit Plugwise:
Als de temperatuur terug schiet, dan kan moet je de betreffende zone in de app een keer opnieuw aan maken. Dit heeft echt met de app te maken en niet met de tom.

Daarnaast heb ik een kleine update op de Adam uitgevoerd die R&D net heeft vrij gegeven om de connectiviteit te verbeteren.

​Laat het ons weten als dit niet geholpen heeft en we kijken verder naar een gepaste oplossing.

Met vriendelijke groet,
Kind regards,

Plugwise B.V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• despijker
Mooi zo. Ben benieuwd naar jouw ervaringen met de verbetering van de connectiviteit.
Ik neem aan dat Plugwise dat regulier gaat uitrollen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• despijker
Hier nu inderdaad ook voor de tweede keer het probleem dat temperatuur van een Tom (die zich alleen in een zone bevindt, dus zonder Jip of Lisa) vanuit de app na aanpassen terugspringt. Vanuit de webomgeving werkt het wel gewoon. Ik zal nog de zone een keer opnieuw aanmaken. De vorige keer de Tom uit de het netwerk en dus zone verwijderd en weer toegevoegd. Dat heeft slechts een paar dagen geholpen.

Wat heeft Plugwise hierover verder gezegd, gaan ze dit aanpakken?
Ik ga maar eens contact met ze opnemen i.g.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Weet iemand een 230V naar 5V omvormer die ik in een inbouwdoos kan plaatsen?

Ik wil een minder dikke versie van deze maken waarbij de USB kabel er ook niet aan de achterkant uit hoeft te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MH03-Czu99olOH6Kdz_myjk1YiA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Pdu6r4wtOPrYsHxrblSj3n6D.jpg?f=user_large
https://www.printables.co...isa-thermostat-wall-mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:25
is dit iets

https://www.amazon.nl/Sca...wvoeding-st/dp/B09VCG62D8

[ Voor 5% gewijzigd door minicraft op 02-11-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
despijker schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:33:
Hier nu inderdaad ook voor de tweede keer het probleem dat temperatuur van een Tom (die zich alleen in een zone bevindt, dus zonder Jip of Lisa) vanuit de app na aanpassen terugspringt. Vanuit de webomgeving werkt het wel gewoon. Ik zal nog de zone een keer opnieuw aanmaken. De vorige keer de Tom uit de het netwerk en dus zone verwijderd en weer toegevoegd. Dat heeft slechts een paar dagen geholpen.

Wat heeft Plugwise hierover verder gezegd, gaan ze dit aanpakken?
Ik ga maar eens contact met ze opnemen i.g.g.
Hun reactie zie je hierboven.
Andere vraag, hoe kom je in die webomgeving? :$
edit: https://connect.plugwise.net/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• despijker
martinus83 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:46:
[...]

Hun reactie zie je hierboven.
Andere vraag, hoe kom je in die webomgeving? :$
edit: https://connect.plugwise.net/ ?
IP-adres, smile, en id van de Adam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinus83
Adam update:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ne0fr0g
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:38
Jammer dat ze release notes niet meer bijwerken.
https://www.plugwise.com/release-notes-adam/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyW
  • Laatst online: 23-04 19:15
Hoi Allen,

Ik wil een vloerverwarmings systeem gaan gebruiken met een Honeywell Round Wireless (Modulation, aan/uit) als thermostaat, kan ik hier tussen ook en plugwise Adam gebruiken? Ik heb wel gelezen dat het kan met bedrade thermostaten, maar niet specifiek met wireless modules.

Bedankt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
FrankyW schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:55:
Ik wil een vloerverwarmings systeem gaan gebruiken met een Honeywell Round Wireless (Modulation, aan/uit) als thermostaat, kan ik hier tussen ook en plugwise Adam gebruiken?
Die thermostaat heeft zo te zien een RF module, deze is bedraad aangesloten op de CV ketel.
Zet de Adam tussen de RF module en de CV ketel, dat zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Ik krijg geen 1 TOM als SED stabiel aan de ADAM gekoppeld.,

Hebben meerdere gebruikers hier last van?

Een Tom Router blijft wel stabiel, daar 1 tom SED naast zetten dus niet.
Zet ik een Aqara plug naast de adam die als router fungeert dan houdt de SED wel verbinding, ook als ik deze vervolgens op een radiator een verdieping lager zet.

Ik heb nog meer radiatoren maar wil geen stopcontacten in kinder kamers opofferen aan plugs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-10 07:46
Hmm, ik denk dat mijn tom die als SED functioneert niet direct aan de adam is gekoppeld maar aan 1 van de andere tom's die ik heb.

Wat ik destijds met het opzetten van mijn plugwise netwerk wel tegen kwam, er kunnen maar een heel beperkt aantal apparaten aangemeld worden aan een router. Ik had naast de adam nog een tom en een aqara als router maar kreeg het niet voor elkaar om vervolgens 2x jip, 2x lisa en 2x tom aan te melden in het netwerk. Toen heb ik op advies van support 1 van de tom's als router aangemeld en sindsdien werkt het allemaal redelijk stabiel (behalve dat 1 jip nog door zn knoopcel batterijen heen vreet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
biertjuh? schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:46:
Hmm, ik denk dat mijn tom die als SED functioneert niet direct aan de adam is gekoppeld maar aan 1 van de andere tom's die ik heb.

Wat ik destijds met het opzetten van mijn plugwise netwerk wel tegen kwam, er kunnen maar een heel beperkt aantal apparaten aangemeld worden aan een router. Ik had naast de adam nog een tom en een aqara als router maar kreeg het niet voor elkaar om vervolgens 2x jip, 2x lisa en 2x tom aan te melden in het netwerk. Toen heb ik op advies van support 1 van de tom's als router aangemeld en sindsdien werkt het allemaal redelijk stabiel (behalve dat 1 jip nog door zn knoopcel batterijen heen vreet).
Ik herken deels wat je zegt, alleen heb ik dus 1 tom naast de adam gezet aan het stopcontact dus als router, de SED 4 meter verder en die verliest savonds of sochtens de verbinding. (dus timeout bij uit, of inschakelen oid)

Ik krijg dus nog minder voor elkaar dan jij. Daarbij komt dat ik geen enkele radiator heb met een wcd er naast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
martinus83 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:34:
Ik krijg geen 1 TOM als SED stabiel aan de ADAM gekoppeld.,

Hebben meerdere gebruikers hier last van?
Ik heb meerdere Toms, Lisa’s en plugs actief zonder problemen, meeste wel met voeding, dus als router. Bij 1 Tom heb ik geen stopcontact in de buurt, dus die draait op batterij als een SED. Helemaal probleemloos.

Als ik de problemen bij jou zo lees, dan kan het zijn dat het Zigbee netwerk van je Adam last heeft van interferentie van andere netwerken op dezelfde frequentie. Heb je dat al eens nagekeken? Heb je andere Zigbee netwerken actief? En hoeveel wifi netwerken zijn er actief in je omgeving en op welk kanaal zitten die? Zigbee en wifi gebruiken namelijk dezelfde frequenties. Je kunt het Zigbee kanaal van Adam niet aanpassen, maar wellicht wel kanalen van je eigen wifi netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Torch1969 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:48:
[...]

Ik heb meerdere Toms, Lisa’s en plugs actief zonder problemen, meeste wel met voeding, dus als router. Bij 1 Tom heb ik geen stopcontact in de buurt, dus die draait op batterij als een SED. Helemaal probleemloos.

Als ik de problemen bij jou zo lees, dan kan het zijn dat het Zigbee netwerk van je Adam last heeft van interferentie van andere netwerken op dezelfde frequentie. Heb je dat al eens nagekeken? Heb je andere Zigbee netwerken actief? En hoeveel wifi netwerken zijn er actief in je omgeving en op welk kanaal zitten die? Zigbee en wifi gebruiken namelijk dezelfde frequenties. Je kunt het Zigbee kanaal van Adam niet aanpassen, maar wellicht wel kanalen van je eigen wifi netwerk?
Op de begane grond zitten 5 z-wave fibaro dimmers en een homey pro. Twee zigbee Gledopto led dimmers.
Op de 1e verd 1 z-wave dimmer.
Op zolder geen.

Op elke verdieping hangt een unifi acces point wifi. Die kan ik natuurlijk niet uitschakelen. Woning is een 75 tussenwoning.
Wifi 2.4 allemaal op kanaal 11, begane grond op 1
Wifi 5.0 kanalen 40, BG op 108.
BG is pas toegevoegd, zie nu dat die kanalen wrs fabrieksinstelling staan.

Ik zal je link eens bekijken, dat is nieuwe info voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
martinus83 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:23:
[...]

Op de FB zitten 5 z-wave fibaro dimmers en een homey pro. Twee zigbee Gledopto led dimmers.
Op de 1e verd 1 z-wave dimmer.
Op zolder geen.

Op elke verdieping hangt een unifi acces point wifi. Die kan ik natuurlijk niet uitschakelen. Woning is een 75 tussenwoning.
Wifi 2.4 allemaal op kanaal 11, begane grond op 1
Wifi 5.0 kanalen 40, BG op 108.
BG is pas toegevoegd, zie nu dat die kanalen wrs fabrieksinstelling staan.

Ik zal je link eens bekijken, dat is nieuwe info voor mij.
Leuk, hier ook UniFi en homey pro. Meerdere Zigbee en wifi netwerken van mijzelf. Dus in principe moet Plugwise daarmee overweg kunnen.
Kijk in UniFi ook eens goed naar wifi netwerken in de omgeving, misschien gooit daarvan één roet in je eten. Niet dat je daar meteeen wat aan kunt doen, maar zou wel je problemen kunnen verklaren.

• martinus83
Heb even bij Plugwise geinfomeerd over de zigbee kanalen. Dit om interventie met wifi zo veel mogelijk te vermijden.

Plugwise geeft aan:
Beste Martinus,

Tijdens de installatie wordt het Zigbee kanaal tussen 11 en 24 bepaald.
​Welk kanaal exact wordt gebruikt is helaas niet via de app te achterhalen.

Met vriendelijke groet,
Kind regards,

Geert
Plugwise B.V
Zijn gebruikte zigbee kanalen uit te lezen op een andere manier?

• bouwew
martinus83 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 08:49:

Zijn gebruikte zigbee kanalen uit te lezen op een andere manier?
Misschien met de Zigbee Home Assistant toolkit?
https://github.com/mdeweerd/zha-toolkit

• martinus83
Ja als je HA zou hebben en daar mee uit de voeten kunt :-)

• Torch1969
Ik heb ontdekt dat het mogelijk is om ook andere Zigbee (schakel) apparaten te koppelen aan de Adam. Ik heb een Nous LZ3 (Zigbee water afsluiter) zonder problemen aan de Adam gekoppeld. Deze ingesteld als “Koen” en toebedeeld aan de pompgroep van de vloerverwarming.
Zie mijn bericht hier: Torch1969 in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"
Deze afsluiter sluit nu netjes de aanvoerleiding als de echte Koen ook dichtgaat. Ik denk dat ik de echte Koen nu zelfs kan afkoppelen, die lijkt overbodig geworden.

@bouwew dit apparaat verschijnt niet in home assistant via de Plugwise integratie. Als je dit soort apparaten ook wilt ondersteunen (voor mij niet echt een must hoor) dan kan ik je wellicht weer een configuratie xml toesturen?

• FrankyW
Ik heb de Adam 2e hands gekocht via marktplaats, en ik merk nu dat er geen persoonlijke inlog nodig is om met de Adam te connecten. Is er een manier om de inlog van de Adam aan te passen zodat de verkopende partij niet mee kan kijken via die Adam? Want als ik het goed begrijp is dat nu nog steeds mogelijk als hij het ID van de Adam bewaard heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankyW
FrankyW schreef op donderdag 7 november 2024 @ 19:55:
Hoi Allen,

Ik wil een vloerverwarmings systeem gaan gebruiken met een Honeywell Round Wireless (Modulation, aan/uit) als thermostaat, kan ik hier tussen ook en plugwise Adam gebruiken? Ik heb wel gelezen dat het kan met bedrade thermostaten, maar niet specifiek met wireless modules.

Bedankt,
Ik heb contact gehad met Plugwise en die vertelde mij dat de RF module niet door de Adam als volwaardig thermostaat wordt herkent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
FrankyW schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:22:
Ik heb de Adam 2e hands gekocht via marktplaats, en ik merk nu dat er geen persoonlijke inlog nodig is om met de Adam te connecten. Is er een manier om de inlog van de Adam aan te passen zodat de verkopende partij niet mee kan kijken via die Adam? Want als ik het goed begrijp is dat nu nog steeds mogelijk als hij het ID van de Adam bewaard heeft.
Als ik me niet vergis kun je alleen maar op de adam in loggen als je in hetzelfde netwerk zit.
Wat wel zo is is dat je de adam 'open' kan zetten wanneer jePlugwise of een andere ondersteunende partij toegang wil geven. Dwz zeggen dat je buiten deze functie om extern geen toegang tot de adam kunt krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwew
Torch1969 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:50:
@bouwew dit apparaat verschijnt niet in home assistant via de Plugwise integratie. Als je dit soort apparaten ook wilt ondersteunen (voor mij niet echt een must hoor) dan kan ik je wellicht weer een configuratie xml toesturen?
Ja doe maar, graag de data van /core/domain_objects d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Aan alle plugwise gebruikers.

Waarom verkiezen jullie plugwise, boven een Tado X?

• mfpieters
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-10 14:45
martinus83 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:49:

Voor mij was het een combinatie van de vloerverwarmingsventielen, mogelijkheid om te koelen (al heeft Tado dat tegenwoordig ook volgens mij), en een lokale API. Twee jaar geleden heb ik die keuze gemaakt: Ik weet niet zeker of Tado X toen al bestond.

[ Voor 9% gewijzigd door mfpieters op 21-11-2024 11:23 ]

• martinus83
Na een maand met Plugwise te hebben gestoeit heb ik nu Tado geinstalleerd. Dit werkte in 1 avond.

Ik zie nu hoe de tado de woonkamer en 1 slaapkamer regelt, hoe de Extreme ketel daar op gereageerd. Maar in hoeverre er nu verschillen zijn met de eerdere plugwise is niet duidelijk te zien.

Het lijkt wel of de ketel nu energie afgeeft in 'trappen' ipv dat er lineaire lijntjes in het gasverbruik te zien zijn zoals bij Plugwise.
mfpieters schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:22:
[...]

Voor mij was het een combinatie van de vloerverwarmingsventielen, mogelijkheid om te koelen (al heeft Tado dat tegenwoordig ook volgens mij), en een lokale API. Twee jaar geleden heb ik die keuze gemaakt: Ik weet niet zeker of Tado X toen al bestond.
Vloerverwarmings ventielen is inderdaad handig,wanneer je verschillende zones apart van elkaar wil kunnen regelen.

Bij 1 zone heb je die hele Koen niet nodig, maar volstaat het schakelen van een klep dmv de Aqara plug. Dat kan de Tado (x) inderdaad ook.

Het koelen heb ik me niet in verdiept, voor mij ook niet van toepassing.

• Torch1969
martinus83 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:49:

Nederlands product, cloud die onder EU regelgeving valt
en voor mij meest belangrijk: lokale aansturing (ondersteund door domotica platformen zoals homey en home assistant). Waarom is dit belangrijk? Je verwarming blijft draaien/aangestuurd worden als je internet verbinding wegvalt of de cloud van je fabrikant kuren heeft (of wordt opgeheven).

Staat mij bij dat Tado daar destijds (toen ik Plugwise heb aangeschaft) niet aan voldeed.
Pagina: 1 ... 11 ... 13 Laatste