Van jaren '20 pompstationhuis naar energieneutraal. De saga.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:27

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Laat ik je als eerste (al eerder gedaan dacht ik, loop mee met dit draadje sinds de allereerste post) je bewonderen voor je doorzettingsvermogen.

En verder, goed bedoelde opmerkingen/inzicht van mijn zijde, of het ook meerwaarde voor je is.... is aan jou/jullie.
Pussolini schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:11:
Tijd voor een nieuwe update. Maak de borstjes maar nat.

Het goede nieuws is dat de plannen door de gemeente zijn goedgekeurd.
..............................
Hij begon met "ik ben opgegroeid in een aannemersbedrijf en doe dit al 30 jaar, maar heb het niet vaak zo ernstig gezien". Hij legde uit dat je normaal, als je begint met slopen, de logica van eerdere verbouwingen kunt zien en het dan niet eens hoeft te zijn met de aanpak, maar in ieder geval kunt zien wat de intentie is geweest. "Hier zie ik geen enkele logica of professionaliteit" zei hij, over de constructieve handelingen uit het verleden.
Kijk aan zo'n man heb je wat, top dat je die hebt gevonden.
De opties die we nu hebben:

- meer budget vrijmaken is geen optie. Van het geld dat we hebben, kunnen we echt wel eea laten doen, maar zeker niet alles. ............ Nog jarenlang verbouwen zie ik in ieder geval niet zitten.

- platgooien en een prefab huis neerzetten. Aantrekkelijk, want de locatie waar we zitten is perfect en we hebben veel grond. De vraag is of je dat voor 2+ ton voor elkaar krijgt. Ik voel er ook niet heel veel voor om een maximale hypotheek te hebben voor een tiny house.
Voor 2 ton hoef je echt geen tiny house te krijgen, maar hoe groot wil je wonen. Bij onze oosterburen werkt men veel meer met prefab en er zijn bedrijven die gewoon (soms in combinatie met lokale aannemers hier) gewoon in NL iets willen neerzetten.

Als je er eens een dag aan wil spenderen ter oriëntatie, maak een ritje naar het oosten en ga eens dat soort huizen (daar meestal de duurdere varianten die te zien zijn) bekijken of het wat is.

De zoekopdracht is dan "Fertighaus" als eerste zoekopdracht.
Nu doe ik er nog een tip bij (weet niet meer waar je precies woont) ga gewoon even naar Keulen of Wuppertal of zoek er een op die dichterbij is https://www.fertighauswelt.de/hausausstellungen.
Dan heb je gelijk een stel leveranciers te pakken op een park. Kleine entreeprijs die je terugkrijgt als je een (vervolg) afspraak maakt.
- met makelaars praten om te kijken wat we er nog voor kunnen krijgen, wetend dat we daar fors verlies op zullen lijden. Stel dat iemand zou betalen wat puur de kale bouwgrond waard is, hebben we de hypotheek er al wel uit, maar zijn we 2 ton aan eigen geld kwijt. Dat is wel een hele bittere pil om te slikken. Anderzijds zouden we dan wel iets anders kunnen kopen en rust kunnen hebben.

We gaan alledrie de opties serieus onderzoeken. Mocht iemand nog een out of the box oplossing bedenken, horen we het graag :').
Succes met je keuzes/onderzoek/adviezen die hier worden gedaan!!!

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:53
Wat heftig zeg. Weliswaar heel goed om dit nu zoveel helderder te kunnen zien, maar ook ontzettend pijnlijk gegeven wat er allemaal al in het huis zit. Sterkte met de weg vooruit en hopelijk doemt er over een tijdje toch een mogelijkheid op die echt goed voelt.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
oef, wat heftig om te horen nadat jullie er ziel en zaligheid in hebben gestopt :-( zelfs ik als meelevende lezer krijg hier buikpijn van en ik woon er niet eens!

en knap dat jullie toch overwegen te herbouwen. kunnen jullie niet modulair bouwen als je toch prefab gaat? nu plat, een deel herbouwen en later een stuk erbij?

damn, had echt op beter nieuws voor jullie gehoopt. veel sterkte en wijsheid met het vervolg!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:49
Een erg schril contrast met de "Uiteindelijk wordt het te gek." op 16 mei...

Sterkte hiermee.
Plat gooien (30 a 50k bij een regulier pand) en iets anders neerzetten zou mij voor het budget wat je nog over hebt nooit lukken.

Je laat wat details achterwege over wat er allemaal niet kan en waarom niet, en wat die opeenstapelijk van slechte keuzes uit het verleden is, maar als het enigszins haalbaar is zou ik er dan toch een project in etappes van maken.
Wel op zo'n manier dat je na de grootste etappe gewoon een leefbaar huis hebt, maar je later uitbreidt.

Als dat niet kan zou ik overwegen de hele toko te verkopen. Wellicht valt je verlies mee...

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:52
Nou. Heftig!
:-(

Heel veel sterkte met de moeilijke keuze.
Zoals anderen ook al zeiden, locatie is ook erg belangrijk. En er is ook vwb prefab (mn houtskelet) veel mogelijk.
Succes!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:50
pentaw1nz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:32:
Een erg schril contrast met de "Uiteindelijk wordt het te gek." op 16 mei...
Ja.. nogal. Ik opende het topic perongeluk vele pagina's terug. Daar bulkte het nog van het enthousiasme. Als je dan de update van vandaag leest... Echt verschrikkelijk voor jullie dit. Dit verzin je toch allemaal niet bij elkaar... wat een drama. En wat nu..

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:32
WIj hebben onze verbouwing van 180 jaar oud huis inmiddels na 5 jaar afgerond. hiervoor heb ik casco een catalogushuis laten zetten door Groothuisbouw. Die denken echt met je mee en alles kan nog bijgestuurd worden. ik zat toen (2012) op iets meer dan 2 ton incl btw voor een huis van 1300m3, casco, dus zonder binnenafwerking en installaties.
die 2 ton zul je nu niet meer redden maar misschien is het het informeren waard

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:48
Uiteindelijk is dan toch het eerste zinnetje uit de startpost uitgekomen... ik heb vanmiddag de posts met foto's nog even doorgenomen, voor het oog had je er echt een heel leuk huisje van gemaakt op de plekken die af waren. Dan komt er zo'n brand en haal je er hulp bij en komen de lijken uit de kast :(

Wat je ook doet: je bent een ervaring rijker. Het heeft 3 jaar van je leven en een heleboel geld gekost, maar je bent er nog steeds en jullie zijn nog steeds samen. Zet de opties op een rijtje, maak een keuze en ga daarvoor.

• pentaw1nz
BlueSS50 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:13:
WIj hebben onze verbouwing van 180 jaar oud huis inmiddels na 5 jaar afgerond. hiervoor heb ik casco een catalogushuis laten zetten door Groothuisbouw. Die denken echt met je mee en alles kan nog bijgestuurd worden. ik zat toen (2012) op iets meer dan 2 ton incl btw voor een huis van 1300m3, casco, dus zonder binnenafwerking en installaties.
die 2 ton zul je nu niet meer redden maar misschien is het het informeren waard
Bespaar je de moeite 14 jaar later.
2 ton is echt niets bij de Nederlandse aannemers/projectbouwers. Ook casco niet.

Wellicht dat die HSB-bouw opties heeft, maar een budget van 2 ton kun je echt weinig mee als je daarvoor vanaf niks moet beginnen.
Of erger; eerst nog moet slopen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• pentaw1nz
_JGC_ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:28:
Uiteindelijk is dan toch het eerste zinnetje uit de startpost uitgekomen... ik heb vanmiddag de posts met foto's nog even doorgenomen, voor het oog had je er echt een heel leuk huisje van gemaakt op de plekken die af waren. Dan komt er zo'n brand en haal je er hulp bij en komen de lijken uit de kast :(

Wat je ook doet: je bent een ervaring rijker. Het heeft 3 jaar van je leven en een heleboel geld gekost, maar je bent er nog steeds en jullie zijn nog steeds samen. Zet de opties op een rijtje, maak een keuze en ga daarvoor.
Deze knop omzetten is heel moeilijk, maar uiteindelijk wel wat er nodig is.
Afwegen, en go for it!

Mocht er ergens een keer iets nodig zijn, kun je vast wel een 'Tweakers dag' organiseren. Uit alle volgers van dit topic kun je vast wel een ploegje regelen die een dag komen helpen wanneer je bijv. de sloophamer er in zet!!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:31
Out of the box?

Ik kan zo snel in het topic niet herleiden waar het huis staat. Als dat dicht tegen de Duitse grens ligt, zou je eens kunnen kijken naar Poolse aannemers die in Duitsland werken. Arbeidsloon ligt in Duitsland (veel) lager dan in Nederland. Kleinanzeigen.de is een mooi startpunt.

En als je huis op staal gefundeerd is, kun je met staalconstructies in je bestaande woning nog veel bereiken.

Los van de 1½ ton die er al inzit, gaat het inderdaad om locatie en het feit dat jullie hart inmiddels in het huis zit. Dat is ook wat waard om te bewaren.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:27

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

pentaw1nz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:30:
Mocht er ergens een keer iets nodig zijn, kun je vast wel een 'Tweakers dag' organiseren. Uit alle volgers van dit topic kun je vast wel een ploegje regelen die een dag komen helpen wanneer je bijv. de sloophamer er in zet!!
@Pussolini de 5 en 60J breekhamer staat hier al klaar dus maak er een MeetUp van Tweakers van zou ik zeggen.
Nee, geen gekkigheid ondanks dat ik zelf ook in een verbouwing zit een paar dagen helpen kan altijd.
Die 25K voor het afbreken kun je al in je zak steken. De overige kosten voor het afvoeren kun je ook sterk verlagen omdat er voor de afvalstroom hout en puin tegenwoordig geld gegeven wordt (niet iedere verwerker maar wel uitsorteren).
Zo werken veel gemeenten tegenwoordig ook bij hun milieu/grondstoffencentrum.
Groen, puin, hout, spaanplaat, matrassen, hard plastic (enz.) allemaal gratis omdat men er geld voor ontvangt en het ook nog (gratis) opgehaald wordt (gemeenten leveren de wisselbakken).

Always look on the bright side of life

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:32
Toen je dit topic begon had je in de verste verte niet kunnen bedenken dat ‘saga’ nog een behoorlijk understatement is. Wat een ellende.
Toch zie ik ook lichtpunten, namelijk de locatie, zoals je zelf aangeeft. En vergeet ook niet alle dromen (niet de nachtmerries) die je over dit huis hebt gehad. Dromen mag nog steeds. Ik zie een mooie keuken, een heerlijke slaapkamer, goed opnieuw aangelegde elektriciteit, een herstelde paddenstoelenvloer, en veel ruimte. Ik kan me daarom best voorstellen dat je dit niet zomaar opgeeft of platgooit.

Met anderen hierboven zie ik wel wat in een gefaseerde aanpak. Maak eerst de basis verder op orde, zodat je er kunt wonen. Een constructeur moet je kunnen aangeven wat daar minimaal voor nodig is.
Vervolgens bekijk je welke aanpassingen je kunt maken aan de constructie en in welke volgorde. Ik las in je eerdere post (18 mei) dat je de probleemmuur wilt aanpakken en een krakkemikkige uitbouw aan de achterzijde. Dat lijken me twee basics. Al het andere dat je in die post noemt, is daar een vervolg op: ‘als we dit doen, dan ook meteen dat, en dan kan ook dit etc etc’. Maar wat als je dat niet meteen doet? Je kunt de uitbouw ook zo maken dat je daar in de toekomst (5 jaar? 10 jaar) een verdieping op kunt zetten, maar door het niet nu te doen, bespaar je wel serieus veel geld en wordt je plan een stuk haalbaarder zonder dat je jaren in de rotzooi zit.

Zoek een constructeur en/of aannemer die met jou kijkt hoe je dit verstandig over een langere periode in fases kunt aanpakken. En vergeet niet dat platgooien voor een aannemer makkelijker is, maar dat zijn belang niet per se jouw belang is. Jouw belang is fijn wonen op een mooie plek, met behoud van je portemonnee voor andere leuke en belangrijke dingen in het leven.

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Dank voor alle reacties tot nu toe. Morgen ga ik er inhoudelijk op in, vanavond gaan we voetbal kijken, sushi eten en de koppen in het zand steken.

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:31
Pussolini schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:29:
Dank voor alle reacties tot nu toe. Morgen ga ik er inhoudelijk op in, vanavond gaan we voetbal kijken, sushi eten en de koppen in het zand steken.
Gelijk heb je! Maak er een mooie avond van!
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste