Van jaren '20 pompstationhuis naar energieneutraal. De saga.

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:23
Toke_gt schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:20:
[...]

Ah, dat biedt perspectief :-). Heb je misschien plattegrondje hoe de verdieping eronder eruitziet in dat deel van het huis? Dat helpt bij het bedenken van een indeling die praktisch en budgettair ook haalbaar is.
Ja hoor, bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8qhlPc-DobGryx8fz5K-K4HgpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuBXp3xSrujHwG5SJRwdRfx2.jpg?f=fotoalbum_large
Professioneel aangegeven. De cv-ketel hangt waar op de plattegrond de keuken is ingetekend. De waterleidingen gaan via het plafond op de benedenverdieping lopen. Omdat de verdiepingsvloer geheel verwijderd gaat worden, kan daar makkelijk rekening mee gehouden worden. Ik zal morgen eens fotos maken van de waterafvoeren in de huidige situatie.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:49
Pussolini schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:47:
Vanuit de slaapkamer hebben we mooi uitzicht op de Ginkgo, die op dit moment staat te shinen <3

[Afbeelding]

In het kader van publieksparticipatie hadden we overigens een idee. De badkamer moet dus ontworpen worden en we hebben besloten dat we zelf materiaal gaan inkopen en dat door de aannemer laten plaatsen. Met de keuken heb ik gemerkt hoeveel je kunt besparen door slim in te kopen, dus dat gaan we nu weer doen.

Lang verhaal kort: we schrijven een wedstrijd "Ontwerp een droombadkamer" uit 8). Prijzen moeten we nog even bedenken, maar een goodiebag met een pondje asbest zullen we sowieso regelen.

[Afbeelding]

Hierbij een plattegrond. De twee inbouwkasten in de gang gaan er uit en die ruimte wordt bij de badkamer getrokken. De deur in de badkamer gaat naar een stukje platdak, die wordt vervangen door een raam.

Eisen:
- Een bad en inloopdouche apart
- luxe wellness vibe, zoals Jetten dat zou zeggen
-Badkamermeubel met 1 grote spoelbak
-Budget is flexibel

Ik ben zelf ook aan het ontwerpen hoor, dus het is niet zozeer werk uit handen geven, maar het lijkt me superleuk om te zien waar men mee op de proppen zou komen. Hoe specifieker, hoe leuker!
Leuk idee, deze ontwerpwedstrijd! Dat kunnen mensen beter dan ik. Onze badkamer is in 2018 verplaatst, ik noem een paar leerpunten: brede inloopdouche is heerlijk, maar 1 lichtpunt zit precies boven de kop van de regendouche… qua beglazing: dubbel glas met daarin luxaflex is ideaal, makkelijk schoonmaken. Vloerverwarming is heel prettig, handdoekradiator had toch wel fijn geweest. Aparte toiletruimte is bij jullie geen optie? In de spitstijden is dat heel handig en niemand klaagt over geurtjes. En goede geluidsisolatie, onze koters houden van muziek onder de douche…

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-12 23:30
Pussolini schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:26:
Foto's voor en na!

Hier is mooi te zien hoe veel hoogte we hebben gewonnen.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alleen de (parket)vloer moet nog gelegd worden.
Dit ziet er mooi uit. Ook leuk om de Voor en Na foto's te zien.

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-12 20:16
Vergeet vooral niet de kracht eruit te halen door af en toe een keer stil te staan met wat je al hebt gedaan en bereikt hebt!
Ik kijk regelmatig nog de verkoopbrochure erbij. Dan ben ik toch altijd weer trots op het gedane werk. Wetende dat we nog niet klaar zijn.

Ergens vind ik het ook wel benauwend wat ik met de tijd moet gaan doen als we klaar zijn....

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-12 12:03

smv

BlueSS50 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:46:
Vergeet vooral niet de kracht eruit te halen door af en toe een keer stil te staan met wat je al hebt gedaan en bereikt!
Ik kijk regelmatig nog de verkoopbrochure erbij. Dan ben ik toch altijd weer trots op het gedane werk. Wetende dat we nog niet klaar zijn.

Ergens vind ik het ook wel benauwend wat ik met de tijd moet gaan doen als we klaar zijn....
Dit is zo verdomd belangrijk!
Iets nieuws, is de eerste week wauw, maar daarna is het normaal/oud/standaard en door. Ik merk dit heel erg bij mezelf ook.

• Pussolini
Zouden jullie mee willen denken over de vloer in de slaapkamer?

Hier zitten we tegen aan te hikken, omdat we er een fout in hebben gemaakt, in het hele begin. We hebben underlayment op de vloerplanken geschroefd en waren daar best tevreden over, maar hebben niet genoeg aandacht besteed aan het waterpas maken van de vloer. Dit was nog in de tijd dat we ervan uit gingen dat vloeren recht zijn, in plaats van golvend. Nu kunnen we een aantal dingen doen, maar weten niet wat de beste keuze is:

- underlayment losschroeven en ophogen waar nodig. Op een aantal plekken langs de wanden kan dit om verschillende redenen niet meer, maar we zouden ze wel deels los kunnen schroeven en er houten platen onder schuiven.

- van bovenaf egaliseren met houten platen

- negeren en parketvloer leggen met een goede ondervloer eronder (tips?)

Egalisatie korrels vallen af, dan komt er te veel extra gewicht op de vloer omdat er op de korrels weer een laag underlayment of fermacell moet.

Ik had al eerder advies willen vragen maar ik vond het zo'n domme beginnersfout van mezelf dat ik het niet durfde :').

Vriendlief heeft een overzicht gemaakt van de hoogteverschillen ten opzichte van een laserlijn. De bovenste getallen zijn verschillen tov het laagste punt in mm. Het grootste verschil in de linkerbovenhoek, van 37mm, mag genegeerd worden. Daar komt een inbouwkast onder het schuine dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c891E11frvWXoJFon839u_nVK84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99f7G54HXLqzuswVVbWAHrPD.jpg?f=fotoalbum_large

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:17
Ik zou los schroeven. En latten aan de zijkant tegen de balken aan schroeven die wel uitgelijnd zijn en daar je underlayment opleggen. Maar ja, met 37mm verschil is dat wel de moeite

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:34

A13X

Dude

Pussolini schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:53:

Hier zitten we tegen aan te hikken, omdat we er een fout in hebben gemaakt, in het hele begin. We hebben underlayment op de vloerplanken geschroefd en waren daar best tevreden over, maar hebben niet genoeg aandacht besteed aan het waterpas maken van de vloer. Dit was nog in de tijd dat we ervan uit gingen dat vloeren recht zijn, in plaats van golvend. Nu kunnen we een aantal dingen doen, maar weten niet wat de beste keuze is:

- underlayment losschroeven en ophogen waar nodig. Op een aantal plekken langs de wanden kan dit om verschillende redenen niet meer, maar we zouden ze wel deels los kunnen schroeven en er houten platen onder schuiven.

- van bovenaf egaliseren met houten platen

Egalisatie korrels vallen af, dan komt er te veel extra gewicht op de vloer omdat er op de korrels weer een laag underlayment of fermacell moet.

Ik had al eerder advies willen vragen maar ik vond het zo'n domme beginnersfout van mezelf dat ik het niet durfde :').

Vriendlief heeft een overzicht gemaakt van de hoogteverschillen ten opzichte van een laserlijn. De bovenste getallen zijn verschillen tov het laagste punt in mm. Het grootste verschil in de linkerbovenhoek, van 37mm, mag genegeerd worden. Daar komt een inbouwkast onder het schuine dak.

[Afbeelding]
Ik zou het in iedergeval niet negeren, 1-2cm ga je merken en gaat je met leggen ook dwars liggen. Ik zou de underlayment los halen, daar waar je niet bij de muur kan doorzagen langs de muur zo strak langs de muur als kan, alles uitvullen en opnieuw vastzetten.

Awesome

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:57

Hier zitten we tegen aan te hikken, omdat we er een fout in hebben gemaakt, in het hele begin.
Dat doen we waarschijnlijk allemaal >:)
Nu kunnen we een aantal dingen doen, maar weten niet wat de beste keuze is:

Moet er perse een parketvloer in? Een flexibel materiaal zou waarschijnlijk minder problemen hebben met de afloop in de verschillende richtingen. Liggen de underlayment platen wel netjes even hoog ten opzichte van elkaar bij de randen waar ze bij elkaar komen? En staat er nu spanning op de platen vanwege de verschillende hoogtes?

• Pussolini
duvekot schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:11:
[...]

Dat doen we waarschijnlijk allemaal >:)

[...]

Moet er perse een parketvloer in? Een flexibel materiaal zou waarschijnlijk minder problemen hebben met de afloop in de verschillende richtingen. Liggen de underlayment platen wel netjes even hoog ten opzichte van elkaar bij de randen waar ze bij elkaar komen? En staat er nu spanning op de platen vanwege de verschillende hoogtes?
We hebben een mooie parketvloer klaar liggen en kijken er wel erg naar uit om die te leggen. Het zijn relatief korte planken, ik meen 120cm lang, dat leek me misschien een voordeel?

Ja, de underlayment ligt tov elkaar prima, er is 1 hoek van 1 plaat waar je wat hoogteverschil hebt met de plaat ernaast, maar dat is een mm of 3 en dat moet met de ondervloer op te lossen zijn. Ik heb niet het idee dat er spanning staat op de platen.

• duvekot
  • Laatst online: 13:57
Pussolini schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:18:
[...]

We hebben een mooie parketvloer klaar liggen en kijken er wel erg naar uit om die te leggen. Het zijn relatief korte planken, ik meen 120cm lang, dat leek me misschien een voordeel?

Ja, de underlayment ligt tov elkaar prima, er is 1 hoek van 1 plaat waar je wat hoogteverschil hebt met de plaat ernaast, maar dat is een mm of 3 en dat moet met de ondervloer op te lossen zijn. Ik heb niet het idee dat er spanning staat op de platen.
Dan zou ik doen wat @A13X voorstelde .. toch opnieuw de vloer wel recht maken .. want anders gaat die mooie parketvloer niet lang mooi zijn met kieren en andere ongemakken. En onder de platen de hoogte verschillen oplossen is eenvoudiger dan er bovenop. .. of een waterdichte ondergrond er op leggen en daarna met een cement dekvloer egaliseren. Heb je ook nog eens minder contact geluid naar beneden toe. Ook wel prettig als deze boven de woonkamer zit. Maar wel meer werk en meer gewicht wat je niet wil.

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Inderdaad loshalen, nieuwe balken tegen de bestaande aan schroeven (die je dan dus met de laser perfect op hoogte brengt) en dan underlayment weer vast maken. Is ook niet vreselijk veel of vreselijk moeilijk werk. ff kut dat je iets opnieuw moet doen, maar in the end de correcte oplossing.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:34

A13X

Dude

[...]

Ik heb hier net 2 vloeren vervangen boven, zat 0,5cm in de vloer. Lag een goedkoop laminaat op met tapijt als ondervloer. Dus geen goed voorbeeld, maar meerdere naden waren losgescheurd. Het mes en de groef waren kapot waardoor de ene plank t.o.v. de ander kon bewegen (in hoogte). Kans is dat het met een paar jaar ook met je parket gaat gebeuren. Los daarvan, je parket vloer hol/bol proberen netjes te leggen word al lastig.

Awesome

• Pussolini
BlueSS50 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:46:
Vergeet vooral niet de kracht eruit te halen door af en toe een keer stil te staan met wat je al hebt gedaan en bereikt hebt!

Zeker een goed punt! Je vergeet angstaanjagend snel wat er allemaal is gebeurd. Wat dat betreft hadden we véél meer foto's maken maken.

Zo kwam ik zojuist de foto's tegen van de winterdag waarop de oude cv-ketel ermee was opgehouden en het 7 graden was in huis. Sweet memories.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bdgso3ReqPJJY37s95ih5Bz1FPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nv6Ag5kAAvtVmq1CG9sjB4W1.jpg?f=fotoalbum_large

• Pussolini
Haribo112 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:29:
Inderdaad loshalen, nieuwe balken tegen de bestaande aan schroeven (die je dan dus met de laser perfect op hoogte brengt) en dan underlayment weer vast maken. Is ook niet vreselijk veel of vreselijk moeilijk werk. ff kut dat je iets opnieuw moet doen, maar in the end de correcte oplossing.
Tegen de balken aan gaat niet, onder de underlayment liggen de oude vloerplanken. Daar zou bovenop de rivaliserende maatregel geplaatst moeten worden. Hier kijk je er van onderaf op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQmXogMFIPrCaWAoaKseeeX0HUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6wnNZAvtSTxn9eKCzyw69KD.jpg?f=fotoalbum_large

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:24
@Pussolini Kan je nog de hoogte in?
Je zou nog 2E32 Fermacell platen kunnen overwegen om de boel te egaliseren. Ergste verschillen zal je dan wel moeten opvullen voor dat erover kan, maar eindresultaat is een strakke zwevende vloer waardoor je ook weinig tot geen contactgeluid meer hebt beneden.

• Pussolini
_JGC_ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:54:
Je zou nog 2E32 Fermacell platen kunnen overwegen om de boel te egaliseren. Ergste verschillen zal je dan wel moeten opvullen voor dat erover kan, maar eindresultaat is een strakke zwevende vloer waardoor je ook weinig tot geen contactgeluid meer hebt beneden.
Ja, de hoogte in kan zeker.

De ideale oplossing op dit moment lijkt het loshalen van de platen, toch egalisatiekorrels gebruiken en dan fermacell platen. Maar man, wat zien we daar tegenop. Heeft iemand ervaring met het zelf aanbrengen van die korrels? Het ziet er niet lastig uit, maar we zijn eerder in die val gevallen.

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:51
_JGC_ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:54:
Die fermacell platen halen kleine oneffenheden weg, maar halen geen golven uit de vloer vandaan. Ik herken het probleem, wij hebben dit op de verdiepingsvloer ook. En ook hier fermacel neergelegd, dat heeft vooral de oneffenheden van heel veel spijkertjes weggehaald. Wij hebben op enkele plekken het verschil iets gedempt, maar uiteindelijk niet voor een parket vloer gekozen. Als je nu een knikker ergens neerlegt, gaat deze rollen, maar dat is dan ook de charme van een oud huis. Mijn advies: kijk of je die parketvloer op een andere plek kan toepassen en kies een ander soort vloer.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Pussolini schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:19:
[...]
Heeft iemand ervaring met het zelf aanbrengen van die korrels? Het ziet er niet lastig uit, maar we zijn eerder in die val gevallen.
Mijn achterbuurman heeft zelf korrels aangebracht (in z'n eentje)....hij was er erg over te spreken.

[ Voor 21% gewijzigd door KabouterSuper op 07-11-2025 12:34 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:21
Pussolini schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:27:
[...]
Ja hoor, bij deze:

[Afbeelding]
Professioneel aangegeven. De cv-ketel hangt waar op de plattegrond de keuken is ingetekend. De waterleidingen gaan via het plafond op de benedenverdieping lopen. Omdat de verdiepingsvloer geheel verwijderd gaat worden, kan daar makkelijk rekening mee gehouden worden. Ik zal morgen eens fotos maken van de waterafvoeren in de huidige situatie.
Ik snap ineens waarom de toiletafvoer naar buiten is gemaakt 8)7 . Waar zou die straks moeten uitkomen?
En ik durf het bijna niet te zeggen, maar is het niet een betere optie om de badkamer boven het toilet beneden te maken, zodat je makkelijk verbindingen met bestaande afvoer en leidingen kunt maken? Of klopt dat verder in de badkamer wel?
Ik had dit voorlopig geschetst, met het idee dat je bij binnenkomst vooral het mooie bad en uitzicht ziet. Maar ik heb geen idee waar je met je toiletafvoer naartoe moet zonder het mooie van je plafond in je woonkamer te verpesten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rfdZAij0y1dmEUC45kXUPKvP1k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yTuAkadka5moIztVLOmZtFS7.jpg?f=user_large

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:49
Pussolini schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:19:
[...]

Ja, de hoogte in kan zeker.

De ideale oplossing op dit moment lijkt het loshalen van de platen, toch egalisatiekorrels gebruiken en dan fermacell platen. Maar man, wat zien we daar tegenop. Heeft iemand ervaring met het zelf aanbrengen van die korrels? Het ziet er niet lastig uit, maar we zijn eerder in die val gevallen.
Worden het dan egalisatiekorrels tussen planken en underlayment? Underlayment en fermacell hebben in deze situatie dezelfde functie. En de houten platen heb je al gekocht. Of moet het underlayment ook de vloerplanken nog steviger maken, want dat ga je dan missen.

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-12 00:34
[...]

Hier ook een oud huis met een golvende vloer, op sommige plaatsen voelt het alsof je een heuvel afloopt .
De vorige eigenaren hebben hier dunne MDF platen op de planché gespijkerd. Daarbovenop balatum en daarop kliklaminaat. Unieke methode die niets doet tegen het golven, maar de vloer blijft wel mooi op z'n plaats! :+
Als je nieuwe vloer gaat leggen zou ik toch afraden om deze methode te gebruiken en de hoogteverschillen weg te werken. Daar zal je geen spijt van hebben, van het omgekeerde mogelijks wel.
Een familielid heeft in een soortgelijke situatie chape gegoten. Ik wist zelfs niet dat dit mogelijk was op een houten vloer maar het is mooi strak en heeft massa. Misschien ook eens te bekijken

[ Voor 8% gewijzigd door nightgold op 07-11-2025 15:24 ]

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:17
20 jaar terug heb ik ook in zo’n situatie korrels gegoten. Underlayment kan je weg doen. Eerst plastic over je vloer en dan korrels er op en dan fermacel (wij hadden 30mm. 10 isolatie en 20mm gips). Ik raad het je aan om dit gelijk over de hele verdieping te leggen. Er is namelijk nog een voordeel. Het isoleert (contact) geluid tussen boven en beneden behoorlijk goed door de combinatie van isolatie en massa. Het is in principe een zwevende dekvloer. Goed egaal leggen was wel een klus. Maar als je van plan bent om er nog even te wonen meer dan de moeite waard. Onze buren waren jaloers op hoe weinig geluid wij naar beneden hadden

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-12 22:20
[...]

[Afbeelding]
De vloer is één grote kuil geworden. Voor de zekerheid: zijn de vloerbalken wel stijf genoeg? (ofwel: veert de vloer opvallend wanneer je erop springt?)
Wanneer je plafond open ligt kan je ook kijken of het nuttig is de vloerbalken stijver te maken (kort door de bocht: er aan de zijkant een flinke plank tegenaan schroeven). Wanneer je de bestaande balken dan eerst met een paar tactisch geplaatste stempels iets optilt, kan je de kuil in het midden van de kamer goeddeels wegtoveren.

• Pussolini
Dank voor de tips over de slaapkamervloer! Een korte update hierover: we hebben, met tranen in de ogen, besloten om inderdaad maar het underlayment voor zover mogelijk te verwijderen. Dat betekende langs de wanden afzagen en dat is gelukkig zonder noemenswaardige schade aan de vloerplanken eronder gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVWajFQhvu2V4THlm815xEPa6KU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bAbjtcVMsyTJPDiOu1PGez2P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08wzMpouZNSGXeFewXFOD-fm18Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDpIHKjqg600IvXR9JxvnLKP.jpg?f=fotoalbum_large

Volgende stap (dachten we) is folie aanbrengen over de planken en een randisolatiestrook langs de wanden. Daarna egaliseren met korrels en vervolgens gipsvezelplaten (die met een laag minerale wol) erop. Hiervoor hebben we een partij egalisatiekorrels en Brio 18 MW dekvloerplaten van Knauf in huis gehaald. Knauf en Fermacell verkopen nagenoeg dezelfde producten, met enkele verschillen. Mocht in de toekomst ooit iemand voor de keuze "welke vloergipsvezelplaten moet ik gebruiken?" komen te staan, hierbij de overwegingen:
- Fermacell is ietstje goedkoper (incl. alle bijbehorende randproducten scheelde het op de hele slaapkamer ong. 200 euro)
- Knauf-platen zijn iets lichter
- Fermacell-platen isoleren geluid iets beter, vanwege dat gewichtsverschil

Hoewel de verschillen gering zijn, was het (iets) mindere gewicht reden om voor Knauf te gaan. We hebben gekozen voor platen met minerale wol eronder omdat dit beter is voor geluidsisolatie, ten opzichte van platen met houtvezel eronder, die beter thermisch isoleren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QP1jPZMy91TF-mq0KDUeEvsL9uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNaOF6b5HJ1hAzhh1qwTOPeO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9lodf-34oUJizfvlHqa37CSqb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNsgQVYW3FrHvrZvIWDkxk8n.jpg?f=fotoalbum_large

Het idee was om dit komend weekend te doen, maar tijdens/na het verwijderen van het underlayment merkten we dat de vloerplanken bij de deur los zitten. Waar vrijwel de gehele vloer wordt ondersteund door en is vastgespijkerd op houten balken, rusten de planken aan de deurkant op een stalen balk. Tussen de stalen balk en de planken zit een laag specie en het lijkt erop dat die is gebruikt om de planken een soort van 'vast' te maken. Dat is inmiddels echter niet meer het geval, waardoor de planken aan het uiteinde klapperen als je erop loopt. Voordat we aan de slag gaan met egaliseren, moeten we hier dus nog een oplossing voor bedenken. Dus mocht iemand het gouden idee hebben, horen we het graag :+. Dit weekend gaan we verder!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8RHeNZLIOLt7RLzKVKyJH9uLDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2qcTiPrdjVF8frAouK1Qv4A.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44

franssie

Save the albatross

Weer een tegenvaller die een meevaller in zich heeft, nu gaat het in twee maal goed ipv in drie maal, dan was de aanpak waarschijnlijk nog ingrijpender geweest.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Pussolini schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:09:
Dank voor de tips over de slaapkamervloer! Een korte update hierover: we hebben, met tranen in de ogen, besloten om inderdaad maar het underlayment voor zover mogelijk te verwijderen. Dat betekende langs de wanden afzagen en dat is gelukkig zonder noemenswaardige schade aan de vloerplanken eronder gelukt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgende stap (dachten we) is folie aanbrengen over de planken en een randisolatiestrook langs de wanden. Daarna egaliseren met korrels en vervolgens gipsvezelplaten (die met een laag minerale wol) erop. Hiervoor hebben we een partij egalisatiekorrels en Brio 18 MW dekvloerplaten van Knauf in huis gehaald. Knauf en Fermacell verkopen nagenoeg dezelfde producten, met enkele verschillen. Mocht in de toekomst ooit iemand voor de keuze "welke vloergipsvezelplaten moet ik gebruiken?" komen te staan, hierbij de overwegingen:
- Fermacell is ietstje goedkoper (incl. alle bijbehorende randproducten scheelde het op de hele slaapkamer ong. 200 euro)
- Knauf-platen zijn iets lichter
- Fermacell-platen isoleren geluid iets beter, vanwege dat gewichtsverschil

Hoewel de verschillen gering zijn, was het (iets) mindere gewicht reden om voor Knauf te gaan. We hebben gekozen voor platen met minerale wol eronder omdat dit beter is voor geluidsisolatie, ten opzichte van platen met houtvezel eronder, die beter thermisch isoleren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het idee was om dit komend weekend te doen, maar tijdens/na het verwijderen van het underlayment merkten we dat de vloerplanken bij de deur los zitten. Waar vrijwel de gehele vloer wordt ondersteund door en is vastgespijkerd op houten balken, rusten de planken aan de deurkant op een stalen balk. Tussen de stalen balk en de planken zit een laag specie en het lijkt erop dat die is gebruikt om de planken een soort van 'vast' te maken. Dat is inmiddels echter niet meer het geval, waardoor de planken aan het uiteinde klapperen als je erop loopt. Voordat we aan de slag gaan met egaliseren, moeten we hier dus nog een oplossing voor bedenken. Dus mocht iemand het gouden idee hebben, horen we het graag :+. Dit weekend gaan we verder!

[Afbeelding]
Met high tack een balk/lat aan die stalen balk lijmen en daar de vloerplanken aan vastschroeven. Eventueel zelfs aan twee kanten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ollie1965
  • Laatst online: 13:27

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dan wel een high tack waar de standtijd bekend van is. Dus niet het b merk even snel uit een schap pakken, maar inlezen in de productspecificaties of deze toereikend is voor jullie.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:43
Paar steunen (met wat gaten voor schroeven) op die balk (laten) lassen en daarop dan een balk leggen? Die je vervolgens aan die steunen vastschroeft? Dan kan je de vloer vervolgens weer aan dat nieuwe balkje vastschroeven. Lijkt mij persoonlijk steviger/betrouwbaarder dan vastkitten.

[ Voor 31% gewijzigd door balfnl op 12-11-2025 20:40 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
balfnl schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:39:
Paar steunen (met wat gaten voor schroeven) op die balk (laten) lassen en daarop dan een balk leggen? Die je vervolgens aan die steunen vastschroeft? Dan kan je de vloer vervolgens weer aan dat nieuwe balkje vastschroeven. Lijkt mij persoonlijk steviger/betrouwbaarder dan vastkitten.
dan heb jij nog nooit goeie kit gebruikt. alles wordt gekit tegenwoordig. hele auto's worden gekit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:00
Klopt, maar voor iets wat je in de vloer wegwerkt en je de komende 30-40 jaar niet meer aan wilt zitten zou ik wat schroefdraad erin tappen en een balk op vast zetten.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:44

franssie

Save the albatross

Ik zou ook boren en tappen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:39
Kunt dan toch beter wat klosjes in die stalen ligger slaan en daar dan een framepje mee maken rondom. Ipv knoeien met kit en je afvragen of het 30+ jaar blijft zitten

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-12 15:21
Ik zou een houten balk tegen die stalen balk schroeven (en evt. kitten) en daar de vloerplanken aan vast schroeven.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 10:17
Bij de lasnaad van die balk zie je 4 gaten zitten. Die tap je, en ai dan kan je me er een partij flinke bouten in jassen met een houten plank, en dan kan je alles doen wat je wilt.
Ik zou dat bevestigen aan de stalen balk combineren met een lange lat dwars op je vloer zodat je alle lossen latten, naast het verbinden met de stalen balk ook nog aan elkaar verbindt.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:42
Mijn idee niet opvolgen, als ik zo lees is dat echt geen goed idee...

Maar mijn eerste ingeving was daar waar het los zit tussen die balk en het hout, dat vast te kitten.
Dus ik sla heel de stap van een extra lat aan die balk bevestigen over.

Maar nogmaals, nu ik de andere reacties gelezen heb, lijkt me dat niet het beste idee...

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-12 12:03

smv

Een houten balk tegen de metale balk schroeven/bouten. Eventueel wat andere ook al aangeven, zooitje knappe hightech lijm er tussen, van kwalieteit. Daarna de planken ook meteen vastschroeven aan de balk, dan gaat het geen kant meer op en de balk zweeft niet alleen aan een paar plankjes, omdat hij ook aan de mentale balk vast zit.

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:26
Top dat je dan nu die "tegenvaller" vind en meteen kan fixen! Lekker doorpakken hoor!
Ik ben ook team houten balk tegen de stalen balk aan bouten en dan vanaf boven de vloerplanken vastschroeven in de extra geplaatste houten balk.
Je zou kunnen kiezen om de houten balk 2/3 millimeter onder hoogte van de stalen balk te plaatsen zodat je de vloerplanken goed trekt tegen het staal aan. Ik heb maar even een dwarsdoorsneden ge-paint.

Ik zou qua schroeven vlonderschroeven (of andere deeldraad schroeven) gebruiken, dan heb je deeldraad waardoor je alleen met schroefdraad in de houtenbalk zit, hierdoor trek je de plank beter aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TI-jV6qNp1z_5n8kXkJgODffVsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ihBkHWLLMt20F5u70iu3f7vU.png?f=fotoalbum_large

Opper-prutser

• Pussolini
FatalZero schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:17:
Top dat je dan nu die "tegenvaller" vind en meteen kan fixen! Lekker doorpakken hoor!
Ik ben ook team houten balk tegen de stalen balk aan bouten en dan vanaf boven de vloerplanken vastschroeven in de extra geplaatste houten balk.
Je zou kunnen kiezen om de houten balk 2/3 millimeter onder hoogte van de stalen balk te plaatsen zodat je de vloerplanken goed trekt tegen het staal aan. Ik heb maar even een dwarsdoorsneden ge-paint.

Ik zou qua schroeven vlonderschroeven (of andere deeldraad schroeven) gebruiken, dan heb je deeldraad waardoor je alleen met schroefdraad in de houtenbalk zit, hierdoor trek je de plank beter aan.

[Afbeelding]
Super bedankt! Zaterdag zal ik het resultaat posten.

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:26
Pussolini schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:04:
[...]

Nice! Ik zou de stalen balk nog wel even met een haakse slijper en een lamellenschijf kaal halen en in de roest omvormer en menie zetten.

Opper-prutser

• Pussolini
FatalZero schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:29:
[...]

Nice! Ik zou de stalen balk nog wel even met een haakse slijper en een lamellenschijf kaal halen en in de roest omvormer en menie zetten.
Dit werd me zojuist enthousiast door de wederhelft voorgelezen. "Ha, nice, dat hebben we eerder besproken en moeten we doen".

Zodra het huis af is, maak ik een bordje met "mede mogelijk gemaakt door de leden van Tweakers".

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-12 23:30
Pussolini schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:04:
[...]

Ik zou wel even vilt oid op het stalenbind leggen onder je vloer planken als dat nog kan. Dan voorkom je dat trilling direct doorslaan op je stalenbind en contact geluid.
Ondanks dat je straks fermacell op je vloer boven hebt, ga je toch altijd iets van geluiden door de vloer belasting krijgen naar beneden toe.

Ben wel pro fermacell, heb het hier thuis ook.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-12 22:20
FatalZero schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:17:

[Afbeelding]
Voor de zekerheid: hebben de vloerplanken zo nog voldoende ruimte om te werken, of is dat bij oude vloerplanken een non issue?
Pagina: 1 ... 8 9 Laatste