Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ik ben as we speak de muren van de slaapkamer, jeweetwel, die waar we al anderhalf jaar mee bezig zijn, aan het afsmeren met uniflott. Ik had laatst alineas aan update getypt en toen crashte de boel en was ik mijn tekst kwijt, anders had er al een update gestaan. Lang verhaal kort: klussen in de winter is maar ellendig, dus we hebben onszelf een bouwvak van een paar maanden gegeven, maar nu gaan we er weer voor!
Mochten jullie hier een mening over willen geven...
De oplossing voor mijn probleem lag, zoals zo vaak, in de la met mijn bakspullen. Aangezien 2.5 kg uniflott te snel hard wordt, heb ik in een kleinere emmer 1.25 kg aangemaakt en m'n vertrouwde pannenlikker opgeofferd om de randjes van de emmer goed af te... likken. Uniflott en ik worden nog wel vrienden.Pussolini schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:44:
Pussolini in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Mochten jullie hier een mening over willen geven...
Inmiddels ook twee stukken schuin plafond gedaan en dat viel me niet tegen. Het plafond komt morgen aan de beurt. Het zijn RK stucplaten dus ik vroeg me af hoe strak dat zou worden, maar het valt me alles mee. Morgen eens kijken hoe het wordt met een laagje fill and finish
Ik heb hier alle smaken band liggen, want keuzes maken is moeilijk en ik wilde het zelf ervaren. Papier werkt het lastigst, maar voelt wel echt het stevigst. Op AK platen ga ik glasvlies gebruiken denk ik, twijfelachtige overgangen met papier en het plafond sowieso met papier. Zelfklevend gaas laat ik voor wat het is.keeperson schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:14:
Ik heb zelf glasvezelband gebruikt. Het grootste voordeel is dat het zich makkelijker laat inbedden met de Uniflott. En het is niet zo foutgevoelig als papierband. Ik heb mijn Knauf glasvezelband via Amazon besteld, maar ik zag laatst dat Kip wat makkelijker verkrijgbaar is in Nederland.
You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1899
Dat is ook de enige oplossing denk ikPussolini schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:59:
[...]
De oplossing voor mijn probleem lag, zoals zo vaak, in de la met mijn bakspullen. Aangezien 2.5 kg uniflott te snel hard wordt, heb ik in een kleinere emmer 1.25 kg aangemaakt en m'n vertrouwde pannenlikker opgeofferd om de randjes van de emmer goed af te... likken. Uniflott en ik worden nog wel vrienden.
Ziet er al strak uit, met een laagje finish en eventueel beetje schuurwerk wordt het ongetwijfeld netjes.
En dan te bedenken dat dit door een aannemer is gedaanRefrag schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:43:
Lekker op verschillende plekken het kozijn geboord. Heel herkenbaar.
Hier moet ik op terugkomen. Uniflott en ik zijn er achtergekomen dat er geen duurzame klik is en hebben besloten uit elkaar te gaan. Ik ben het zat dat de eerste 20 minuten het spul prima werkt en het daarna steeds lastiger wordt, waarna ik een emmer met hard geworden zooi kan wegpleuren. Ik heb bij een stukadoorsgroothandel Speedline Joint Butter gehaald, wat kant en klaar is. Wat. Een. Verademing. Het is dan wat duurder, maar mijn tijd is ook geld waard en dit werkt veel sneller.
Dan kun je toch gewoon minder tegelijk van dat Uniflott aanmaken? Vriendschappen opzeggen kan altijd nog. Iedereen heeft zijn mankementjes.Pussolini schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 09:46:
[...]
En dan te bedenken dat dit door een aannemer is gedaan.
[...]
Hier moet ik op terugkomen. Uniflott en ik zijn er achtergekomen dat er geen duurzame klik is en hebben besloten uit elkaar te gaan. Ik ben het zat dat de eerste 20 minuten het spul prima werkt en het daarna steeds lastiger wordt, waarna ik een emmer met hard geworden zooi kan wegpleuren. Ik heb bij een stukadoorsgroothandel Speedline Joint Butter gehaald, wat kant en klaar is. Wat. Een. Verademing. Het is dan wat duurder, maar mijn tijd is ook geld waard en dit werkt veel sneller.
Gedaan, werkte ook niet lekker. En die joint butter is écht boterzacht en klontvrij. Het zal vast aan mij liggen, maar ik ben gevallen voor het nieuwere, strakkere model.No Hands schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:42:
[...]
Dan kun je toch gewoon minder tegelijk van dat Uniflott aanmaken? Vriendschappen opzeggen kan altijd nog. Iedereen heeft zijn mankementjes.
Je bent overtuigend, wellicht ga ik ook eens naar nieuwe vrienden kijken.Pussolini schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:11:
[...]
Gedaan, werkte ook niet lekker. En die joint butter is écht boterzacht en klontvrij. Het zal vast aan mij liggen, maar ik ben gevallen voor het nieuwere, strakkere model.
Je hebt je vriendje geprobeerd, maar vanuit alle kanten kwam je er achter dat het niet klikte en dat je niet meer met hem verder wilde.Pussolini schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:11:
[...]
Gedaan, werkte ook niet lekker. En die joint butter is écht boterzacht en klontvrij. Het zal vast aan mij liggen, maar ik ben gevallen voor het nieuwere, strakkere model.
Dat je naar een bouwmarkt of groothandel een nieuwe spetter hebt gevonden, die wat gevoeliger voor jou gevoel is, dan heb je gewoon geluk, dat je zo snel een nieuwe liefde hebt gevonden.
Hoop dat deze op langer termijn ook je gelukkig maakt en natuurijk wel ook hard wordt
De zwammen
Vorig jaar kwamen we er dus achter dat er twee verschillende zwammen in de buitenmuur zaten. De buitenmuur is meermaals geverfd en enkelsteens, dus het vocht wat erin trekt, kan er niet uit. We hoopten dat de situatie eenmalig was, door de bizarre omstandigheden van vorig jaar (onverwarmd huis, langdurig extreme vochtigheid vanwege het gezeik met het schuimbeton) dus hebben de muur van binnen niet afgewerkt, om hem in de gaten te kunnen houden. Het leek goed te gaan, maar helaas hebben we van de week toch weer een vruchtlichaam gevonden. Gelukkig wel aan de buitenkant van de muur. We moeten dus toch echt alle verf van de muur laten verwijderen, de boel opnieuw voegen en impregneren. Ook moet er een halve meter aan zwart zand rondom het huis afgegraven worden en vervangen worden door geel zand, zodat er geen planten doorheen kunnen groeien die de zwam eventueel kunnen voeden. Mocht iemand bedrijven kennen die de 100 jaar oude bakstenen van verf kunnen ontdoen zonder de boel kapot te spuiten, hoor ik het graag.
De badkamer
De badkamer was lelijk, maar functioneel, dus die wilden we voorlopig laten zitten. Er lekte water uit de badkamer de woonkamer in, maar dat hadden we opgelost door eerst een tijdlang een emmer eronder te zetten en het verder te negeren en later toch de verzekering maar eens te bellen. Die constateerden een kapotte sifon onder het bad, dus hebben die vervangen, waarna de boel stug bleef lekken. Er is een lekdetectietest gedaan door een man die erg enthousiast werd van de testomstandigheden ("Normaal moet ik heel voorzichtig doen en zitten alle leidingen verstopt, nu ligt alles lekker open") en minder enthousiast over de badkamer ("Echt álles is lek"). Het probleem zat niet zozeer in de leidingen, maar zo'n beetje alle kitranden en alle voegen waren brak. Kitranden zijn relatief simpel te verhelpen, de voegen fixen zou gelijk staan aan een pleister plakken op een koud lijk.
Gelukkig zijn we niet voor één gat te vangen. In het huis zit een grote kast/ kleine kamer, waar ten tijde van de koop een bedstee van was gemaakt, inclusief kleine verwarming die onmogelijk uit te draaien was. Blijkbaar vond één van de kinderen het fijn om in een kleine ruimte te slapen en zichzelf langzaam een CO2-vergiftiging te geven.
:strip_exif()/f/image/pvSnZA8EOuW1sG7X3qiLrKCy.jpg?f=fotoalbum_large)
De bovenste kast op de plattegrond.
Tijdens het slopen van de schrootjes in die kast kwamen we erachter dat dit ooit een badkamer is geweest.
![]() | ![]() |
Het originele plan (tevens één van de eerste concrete bouwplannen die we tot in redelijk detail hadden uitgewerkt) was dat dit een geheime kast zou worden. Zo eentje die achter een boekenkast zit en open gaat als je aan het juiste boek trekt. Maar goed. Nood breekt wet, dus nu willen we daar een badkamertje in maken, met ene douche en een wastafel. Dan kunnen we douchen zonder dat iemand in de gaten hoeft te houden of de emmer op de juiste plek staat én op ons gemak sparen voor de grote badkamer. Daarnaast kunnen we als de badkamer niet meer lekt, de woonkamer afwerken en dat is redelijk rechttoe rechtaan dus dat is ook fijn.
De uitdaging nu is om dus zo goedkoop mogelijk, een zo mooi mogelijk badkamertje te maken. De kamer die eraan vast zit wordt een logeerkamer, dus ook op langere termijn is dit geen slecht plan (wat we niet vaak kunnen zeggen).
De constructie
Achteraf is makkelijk praten, maar achteraf zijn er een aantal dingen die we anders hadden willen of moeten doen. Vooral de verdiepingsvloer zit ons niet lekker, omdat de houten balken direct op de kozijnen rusten bijvoorbeeld, en sommige balken nogal krom zijn. De aannemers die het gezien hebben halen de schouders op, maar zijn ook niet heel overtuigend in de geruststelling dat het goed zal komen. We zitten al heel lang te twijfelen om een constructeur uit te nodigen, maar de vraag is of dat nuttig gaat zijn. We wéten dat het niet aan de huidige normen voldoet en het feit dat het schuimbeton er al ligt, limiteert mogelijkheden tot versteviging. Het liefst zouden we een doortastende aannemer willen hebben die creatief kan nadenken, maar die zijn spaarzaam. Ik zal nog wel wat foto's van de situatie plaatsen ter verduidelijking.
Voor nu is het plan dus
1) slaapkamer eindelijk afmaken
2) badkamer maken
3) woonkamer afwerken
4) buitenmuur afspuiten
5) buitenmuur verven
6) hopen dat de boel niet instort
Met impregneren doe je hetzelfde als de huidige verf, terug alles opsluiten.Pussolini schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:50:
We moeten dus toch echt alle verf van de muur laten verwijderen, de boel opnieuw voegen en impregneren
Ik zou gaan voor kalei, crepi of iets gelijkaardigs die dampdoorlatend is.
Wat een fantastisch idee!Pussolini schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:50:
Het originele plan (tevens één van de eerste concrete bouwplannen die we tot in redelijk detail hadden uitgewerkt) was dat dit een geheime kast zou worden. Zo eentje die achter een boekenkast zit en open gaat als je aan het juiste boek trekt.
Hopelijk kan dat toch nog ergens worden toegepast, al is het maar om na al die rotklussen iets heel erg leuks te doen.
En verder leuke update weer! Woonkamer en slaapkamer af lijken me heel rustgevende prio’s.
Zijn er nog helpende Tweakershanden nodig?
En oh ja, voor je gevel: volgens mij is zandstralen dan de beste oplossing, beter dan zelf allerlei rotzooi erop smeren om het eraf te krijgen. Eenmaal schoon zo laten, of behandelen met keim of iets anders dat ademt.
[ Voor 14% gewijzigd door Toke_gt op 07-05-2025 13:13 ]
hier goede ervaringen met: https://voegbedrijfheldoorn.nl/Pussolini schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:50:
Mocht iemand bedrijven kennen die de 100 jaar oude bakstenen van verf kunnen ontdoen zonder de boel kapot te spuiten, hoor ik het graag.
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Ach balken rustend op een kozijn, ik kan er over mee praten 1x in de garage (4 balken) en 1x in de keuken (4 balken maar gelukkig weinig draagvermogen nodig)Pussolini schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:50:
Maar goed, ik zou dus nog een uitgebreide update doen dus bij deze.
De constructie
Achteraf is makkelijk praten, maar achteraf zijn er een aantal dingen die we anders hadden willen of moeten doen. Vooral de verdiepingsvloer zit ons niet lekker, omdat de houten balken direct op de kozijnen rusten bijvoorbeeld, en sommige balken nogal krom zijn. De aannemers die het gezien hebben halen de schouders op, maar zijn ook niet heel overtuigend in de geruststelling dat het goed zal komen. We zitten al heel lang te twijfelen om een constructeur uit te nodigen, maar de vraag is of dat nuttig gaat zijn. We wéten dat het niet aan de huidige normen voldoet en het feit dat het schuimbeton er al ligt, limiteert mogelijkheden tot versteviging. Het liefst zouden we een doortastende aannemer willen hebben die creatief kan nadenken, maar die zijn spaarzaam. Ik zal nog wel wat foto's van de situatie plaatsen ter verduidelijking.
En dat in een pand van 1989!
Dus maar een berekening laten maken door een constructeur en een HEA100 voor de garage en een IPE80 voor de keuken.
HEA100 zit er al in en de IPE80 is vrijdag klaar (zagen en menie), precies op tijd dat ik hem er nog in kan steken voordat de vloer op de gehele begane grond eruit gaat.
Maar dat berekenen is als je een goede marge neemt niet nodig.
Kijk eens op deze pagina en download eens een belastingstabel als je dan de 1/300 zijde pakt en je weet de overspanning en het benodigde draagvermogen dan weet je ook de balk om te bestellen.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
Kijk 'ns naar gevelreiniging met droogijs.Pussolini schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:50:
Mocht iemand bedrijven kennen die de 100 jaar oude bakstenen van verf kunnen ontdoen zonder de boel kapot te spuiten, hoor ik het graag.
Dat zijn korreltjes bevroren CO2 die onder druk tegen het verfwerk worden gespoten, ter plekke sublimeren en daarmee de verf/roet/aanslag/vuil verwijderen. De CO2 verdampt en hetgeen op de muur zat valt op de grond. Het gelinkte bedrijf heeft ook ervaring met gevels van (rijks)monumenten reinigen, dan zullen ze 100 jaar oude bakstenen ook wel schoon kunnen krijgen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Bedrijven die graffiti verwijderen hebben middelen en expertise om verf van oude muren te verwijderen. Je zou daar eens kunnen informeren.Pussolini schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:50:
Edit:
....goedemorgen, dus eigenlijk wat @Yaksa ook al zei....tijd voor koffie
[ Voor 9% gewijzigd door Saint2Saint op 08-05-2025 08:53 ]
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Geen slecht idee.
Eventueel op Werkspot een oproep zetten, kijken wie er op reageerd en wat hun ervaring/advies is. Je bent niet verplicht om alsnog met ze in zee te gaan als het niet goed voelt, maar misschien wel wat kennis rijker.
Vaak zijn de prijzen ook wat schappelijker via werkspot ipv bedrijf.
Klinkt duur en veel gedoe. Ik ken de achterliggende historie niet, maar ik zeg het maar even luidop: ben je niet beter om de boel te slopen en opnieuw op te bouwen, maar deze keer goed?Pussolini schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:50:
Maar goed, ik zou dus nog een uitgebreide update doen dus bij deze.
De zwammen
Het leek goed te gaan, maar helaas hebben we van de week toch weer een vruchtlichaam gevonden. Gelukkig wel aan de buitenkant van de muur. We moeten dus toch echt alle verf van de muur laten verwijderen, de boel opnieuw voegen en impregneren. Ook moet er een halve meter aan zwart zand rondom het huis afgegraven worden en vervangen worden door geel zand, zodat er geen planten doorheen kunnen groeien die de zwam eventueel kunnen voeden. Mocht iemand bedrijven kennen die de 100 jaar oude bakstenen van verf kunnen ontdoen zonder de boel kapot te spuiten, hoor ik het graag.
Hier hangen vele factoren aan vast.Slonzo schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:41:
[...]
Klinkt duur en veel gedoe. Ik ken de achterliggende historie niet, maar ik zeg het maar even luidop: ben je niet beter om de boel te slopen en opnieuw op te bouwen, maar deze keer goed?
1. Mag van de gemeente of moet je dan meteen een andere soort vergunning aanvragen, waardoor je heel veel geld op je hals haalt?
2. Wat gaat dat kosten afbreken, afvoeren, nieuwe stenen kopen, iemand inhuren (als je zelf niet kan) voor metselen, cement kopen, ander gereedschap etc..?
3. is verf er af blazen of hoe je ook gaat doen en dan eventueel langs de buiten muur spul doen niet goedkoper?
Alles in deze valt en staat met geld en vergunningen. (Volgensmij)
Dan kun je beter even alles doorlezen, er zit al te veel vloed zweet en tranen in om het te slopen.Slonzo schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:41:
[...]
Klinkt duur en veel gedoe. Ik ken de achterliggende historie niet, maar ik zeg het maar even luidop: ben je niet beter om de boel te slopen en opnieuw op te bouwen, maar deze keer goed?
Dat klinkt nog veel duurderSlonzo schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 12:41:
[...]
En na al die tijd ... Nog steeds geen goede slaapkamer en dus ook niet lekker samen slapen .. is het toch een goede relatie test gebleken.
En heel goed dat je voor je zelf ff de "noodrem" aan getrokken hebt .... en ruimte voor jullie zelf gemaakt hebben.
Dus veel bewondering voor jullie doorzettingsvermogen .. en alvast sterkte voor alles wat hoogstwaarschijnlijk nog gaat komen.
Hahaha. Hulde!Pussolini schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:24:
Ik zal hier woonplezier ervaren, al is het het laatste wat ik doe.
Wordt wel heel nieuwsgierig nu. Heb ik een parallel topje gemist?Pussolini schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:54:
Zodra de rechtsbijstand het nieuwste dossier heeft afgehandeld, horen jullie weer meer
Heel veel sterkte gewenst!Pussolini schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:54:
Zodra de rechtsbijstand het nieuwste dossier heeft afgehandeld, horen jullie weer meer
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Het vloer debacle, de Saga.Terrz schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:05:
[...]
Wordt wel heel nieuwsgierig nu. Heb ik een parallel topje gemist?
Anderhalf jaar na dato... als ik dat zo lees, denk ik niet dat dít het issue is waar we hopelijk spoedig een update van gaan krijgen. Rustig afwachten
Mijn reviews al gezien?
Volgens mij is uiteindelijk de hele vloer vervangen, dus lijkt me ook niet dat het over dat topic gaat.PeacekeeperNL schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:43:
[...]
Anderhalf jaar na dato... als ik dat zo lees, denk ik niet dat dít het issue is waar we hopelijk spoedig een update van gaan krijgen. Rustig afwachten
[ Voor 3% gewijzigd door Pizzalucht op 01-08-2025 10:06 ]
Dan maar even wachten totdat @Pussolini zover is.
3 maanden verder, langzame rechtsbijstand, enorme nasleep of verhuisd? Wat is er gebeurt dat het tomeloze enthousiasme en doorzettingsvermogen waar we eerder van mochten genieten nu al zo lang achterwege blijft @Pussolini ?Pussolini schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 22:54:
Allereerst: ik waardeer het enorm dat relatief onbekenden af en toe aan ons denken en zich afvragen hoe het gaat
Wat betreft onze situatie ben ik bang dat ik enerzijds heel veel, anderzijds heel weinig te vertellen heb. Doordat er ook in persoonlijke sferen het nodige gebeurt, schiet hier updaten er nogal eens bij in, mijn excuses daarvoor. Ik zal proberen een en ander in te halen.
Welnu, wat betreft de mysterie rondom mijn eerdere post:
Is er dan niets leuks in het vooruitzicht? Jawel! We hebben weer wat budget te besteden, dus we gaan met knaken strooien en wat werk uit handen geven. Of nou ja, dat is het plan, zodra we een fucking aannemer hebben gevonden die werk wil aannemen en het concept van heldere communicatie begrijpt. We hebben serieus al 4 aannemers gesproken die dan echtheuswaar een offerte op de mail gaan zetten, maar nooit meer iets van zich laten horen. In eerste instantie bel je er dan nog een keer of twee achteraan, maar op een gegeven moment houdt het echt op. Maar goed, we hebben nu twee serieuze kanshebbers te pakken, dus we hebben weer hoop. Als rasechte romantici negeren wij de pijn van eerdere mislukte relaties en storten ons vol goede moed op de nieuwe gegadigden.
We gaan de verdiepingsvloer boven deels laten vervangen, een aantal losse klussen uitbesteden, het houtwerk buiten rondom de dakgoten laten vervangen en, jawel!, een badkamer laten aanleggen! 2026 wordt ons jaar. Let maar eens op.
Denk je dat mijn dictatoriale houding de aannemers afschrikt?No Hands schreef op woensdag 5 november 2025 @ 06:42:
Nou de echte Mussolini sfeer zit er nog in iig geval, dat is fijn om te lezen. Door die lange adem komt het uiteindelijk wel voorelkaar. Goed ook om zo nu en dan wat uit te besteden als je weet dat je dat helpt en weer wat hebt om naar uit te kijken.
Ontzettend blij dat jullie de hoop nog niet hebben opgegeven en nog altijd met opgeheven hoofd doorgaan!
Het vinden van een goede aannemer is k*t maar wel ontzettend belangrijk. Die zelfde radiostilte die je nu krijgt zal je namelijk ook krijgen wanneer er iets fout gaat. (En dat zal wel weer... 😉)
Hopelijk kunnen jullie de komende tijd blijven doorzetten en er volgend jaar misschien wel zicht komt op écht woonplezier.
Want gvd wat zal dit lekker wonen wanneer het af is.
Wat dat betreft zou je bíjna hopen op een goede recessie of bouwstop. Ik snap dat ze het stikdruk hebben en met personeelstekorten kampen. Wat ik niet snap is dat je dan niet gewoon kunt zeggen "sorry, ik neem geen klussen meer aan" of "ik zet je op de lijst en bel zodra er een gaatje ontstaat" of "deze klus is te ingewikkeld, we nemen alleen maar rechttoe rechtaan klussen aan". Allemaal vervelend, maar wel eerlijk en duidelijk.BiLLY_daKid schreef op woensdag 5 november 2025 @ 08:36:
Ik herken je probleem met aannemers van drie jaar terug. Neem het jezelf niet kwalijk, voor hun is het nog steeds klussen voor het uitzoeken en kosten/baten afweging.
:strip_exif()/f/image/8mwnf2IPAB6K8j9v6kwpQtfP.jpg?f=fotoalbum_large)
In het kader van publieksparticipatie hadden we overigens een idee. De badkamer moet dus ontworpen worden en we hebben besloten dat we zelf materiaal gaan inkopen en dat door de aannemer laten plaatsen. Met de keuken heb ik gemerkt hoeveel je kunt besparen door slim in te kopen, dus dat gaan we nu weer doen.
Lang verhaal kort: we schrijven een wedstrijd "Ontwerp een droombadkamer" uit
:strip_exif()/f/image/pvSnZA8EOuW1sG7X3qiLrKCy.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij een plattegrond. De twee inbouwkasten in de gang gaan er uit en die ruimte wordt bij de badkamer getrokken. De deur in de badkamer gaat naar een stukje platdak, die wordt vervangen door een raam.
Eisen:
- Een bad en inloopdouche apart
- luxe wellness vibe, zoals Jetten dat zou zeggen
-Badkamermeubel met 1 grote spoelbak
-Budget is flexibel
Ik ben zelf ook aan het ontwerpen hoor, dus het is niet zozeer werk uit handen geven, maar het lijkt me superleuk om te zien waar men mee op de proppen zou komen. Hoe specifieker, hoe leuker!
Wat is de hoogte? Zit er ook een schuine kant in? Waar zitten de aansluiting en afvoeren en moeten die blijven zitten of kunnen die verplaatst worden en is daar nog ruimte/plek voor onder de vloer?Pussolini schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:47:
Vanuit de slaapkamer hebben we mooi uitzicht op de Ginkgo, die op dit moment staat te shinen
[Afbeelding]
In het kader van publieksparticipatie hadden we overigens een idee. De badkamer moet dus ontworpen worden en we hebben besloten dat we zelf materiaal gaan inkopen en dat door de aannemer laten plaatsen. Met de keuken heb ik gemerkt hoeveel je kunt besparen door slim in te kopen, dus dat gaan we nu weer doen.
Lang verhaal kort: we schrijven een wedstrijd "Ontwerp een droombadkamer" uit. Prijzen moeten we nog even bedenken, maar een goodiebag met een pondje asbest zullen we sowieso regelen.
[Afbeelding]
Hierbij een plattegrond. De twee inbouwkasten in de gang gaan er uit en die ruimte wordt bij de badkamer getrokken. De deur in de badkamer gaat naar een stukje platdak, die wordt vervangen door een raam.
Eisen:
-Budget is flexibel
Ik ben zelf ook aan het ontwerpen hoor, dus het is niet zozeer werk uit handen geven, maar het lijkt me superleuk om te zien waar men mee op de proppen zou komen. Hoe specifieker, hoe leuker!
En ik neem aan dat de vloer nu van hout is .. dus daar moet ook nog wat mee gedaan worden dus?
Oja .. en misschien hier ook eens posten:
Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
[ Voor 3% gewijzigd door duvekot op 05-11-2025 21:30 . Reden: Badkamer topic toegevoegd ]
Wil je het toilet ook laten terugkeren?Pussolini schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:47:
Eisen:
-Budget is flexibel
Mijn douchekraan kon ik in NL niet onder de 1000 vinden, die was daar 650.
[ Voor 17% gewijzigd door IJsbeer op 05-11-2025 21:49 ]
Oh, whehe, Jazeker. Daar wel stricte eisen voor trouwens: die moet hangend zijn én een goede bidetfunctie hebben. Wij zijn een schonebillenfamilie
Hoogte is 3.10m daar komt 26 cm isolatie onder, dus laten we het op 2.85 houden. De muren krijgen ook 20cm isolatie ervoor. Geen schuine zijden. De vloer was hout, maar wordt vervangen. Leidingen worden opnieuw aangelegd. De riolering is een mooi verhaal: die loopt nu in een hoek naar buiten en dan langs de buitenmuur naar benedenduvekot schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:28:
[...]
Wat is de hoogte? Zit er ook een schuine kant in? Waar zitten de aansluiting en afvoeren en moeten die blijven zitten of kunnen die verplaatst worden en is daar nog ruimte/plek voor onder de vloer?
En ik neem aan dat de vloer nu van hout is .. dus daar moet ook nog wat mee gedaan worden dus?
Oja .. en misschien hier ook eens posten:
Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Ah, dat biedt perspectief :-). Heb je misschien plattegrondje hoe de verdieping eronder eruitziet in dat deel van het huis? Dat helpt bij het bedenken van een indeling die praktisch en budgettair ook haalbaar is.Pussolini schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:12:
[...]
Hoogte is 3.10m daar komt 26 cm isolatie onder, dus laten we het op 2.85 houden. De muren krijgen ook 20cm isolatie ervoor. Geen schuine zijden. De vloer was hout, maar wordt vervangen. Leidingen worden opnieuw aangelegd. De riolering is een mooi verhaal: die loopt nu in een hoek naar buiten en dan langs de buitenmuur naar beneden. Dat moet ook beter kunnen.
Ja hoor, bij deze:Toke_gt schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:20:
[...]
Ah, dat biedt perspectief :-). Heb je misschien plattegrondje hoe de verdieping eronder eruitziet in dat deel van het huis? Dat helpt bij het bedenken van een indeling die praktisch en budgettair ook haalbaar is.
:strip_exif()/f/image/zuBXp3xSrujHwG5SJRwdRfx2.jpg?f=fotoalbum_large)
Professioneel aangegeven. De cv-ketel hangt waar op de plattegrond de keuken is ingetekend. De waterleidingen gaan via het plafond op de benedenverdieping lopen. Omdat de verdiepingsvloer geheel verwijderd gaat worden, kan daar makkelijk rekening mee gehouden worden. Ik zal morgen eens fotos maken van de waterafvoeren in de huidige situatie.
Leuk idee, deze ontwerpwedstrijd! Dat kunnen mensen beter dan ik. Onze badkamer is in 2018 verplaatst, ik noem een paar leerpunten: brede inloopdouche is heerlijk, maar 1 lichtpunt zit precies boven de kop van de regendouche… qua beglazing: dubbel glas met daarin luxaflex is ideaal, makkelijk schoonmaken. Vloerverwarming is heel prettig, handdoekradiator had toch wel fijn geweest. Aparte toiletruimte is bij jullie geen optie? In de spitstijden is dat heel handig en niemand klaagt over geurtjes. En goede geluidsisolatie, onze koters houden van muziek onder de douche…Pussolini schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:47:
Vanuit de slaapkamer hebben we mooi uitzicht op de Ginkgo, die op dit moment staat te shinen
[Afbeelding]
Lang verhaal kort: we schrijven een wedstrijd "Ontwerp een droombadkamer" uit. Prijzen moeten we nog even bedenken, maar een goodiebag met een pondje asbest zullen we sowieso regelen.
[Afbeelding]
Eisen:
-Budget is flexibel
Dit ziet er mooi uit. Ook leuk om de Voor en Na foto's te zien.Pussolini schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:26:
Foto's voor en na!
Hier is mooi te zien hoe veel hoogte we hebben gewonnen.[Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen de (parket)vloer moet nog gelegd worden.
Ik kijk regelmatig nog de verkoopbrochure erbij. Dan ben ik toch altijd weer trots op het gedane werk. Wetende dat we nog niet klaar zijn.
Ergens vind ik het ook wel benauwend wat ik met de tijd moet gaan doen als we klaar zijn....
Dit is zo verdomd belangrijk!BlueSS50 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:46:
Vergeet vooral niet de kracht eruit te halen door af en toe een keer stil te staan met wat je al hebt gedaan en bereikt!
Ik kijk regelmatig nog de verkoopbrochure erbij. Dan ben ik toch altijd weer trots op het gedane werk. Wetende dat we nog niet klaar zijn.
Ergens vind ik het ook wel benauwend wat ik met de tijd moet gaan doen als we klaar zijn....
Iets nieuws, is de eerste week wauw, maar daarna is het normaal/oud/standaard en door. Ik merk dit heel erg bij mezelf ook.
Hier zitten we tegen aan te hikken, omdat we er een fout in hebben gemaakt, in het hele begin. We hebben underlayment op de vloerplanken geschroefd en waren daar best tevreden over, maar hebben niet genoeg aandacht besteed aan het waterpas maken van de vloer. Dit was nog in de tijd dat we ervan uit gingen dat vloeren recht zijn, in plaats van golvend. Nu kunnen we een aantal dingen doen, maar weten niet wat de beste keuze is:
- underlayment losschroeven en ophogen waar nodig. Op een aantal plekken langs de wanden kan dit om verschillende redenen niet meer, maar we zouden ze wel deels los kunnen schroeven en er houten platen onder schuiven.
- van bovenaf egaliseren met houten platen
- negeren en parketvloer leggen met een goede ondervloer eronder (tips?)
Egalisatie korrels vallen af, dan komt er te veel extra gewicht op de vloer omdat er op de korrels weer een laag underlayment of fermacell moet.
Ik had al eerder advies willen vragen maar ik vond het zo'n domme beginnersfout van mezelf dat ik het niet durfde
Vriendlief heeft een overzicht gemaakt van de hoogteverschillen ten opzichte van een laserlijn. De bovenste getallen zijn verschillen tov het laagste punt in mm. Het grootste verschil in de linkerbovenhoek, van 37mm, mag genegeerd worden. Daar komt een inbouwkast onder het schuine dak.
Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana
Ik zou het in iedergeval niet negeren, 1-2cm ga je merken en gaat je met leggen ook dwars liggen. Ik zou de underlayment los halen, daar waar je niet bij de muur kan doorzagen langs de muur zo strak langs de muur als kan, alles uitvullen en opnieuw vastzetten.Pussolini schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:53:
Zouden jullie mee willen denken over de vloer in de slaapkamer?
Hier zitten we tegen aan te hikken, omdat we er een fout in hebben gemaakt, in het hele begin. We hebben underlayment op de vloerplanken geschroefd en waren daar best tevreden over, maar hebben niet genoeg aandacht besteed aan het waterpas maken van de vloer. Dit was nog in de tijd dat we ervan uit gingen dat vloeren recht zijn, in plaats van golvend. Nu kunnen we een aantal dingen doen, maar weten niet wat de beste keuze is:
- underlayment losschroeven en ophogen waar nodig. Op een aantal plekken langs de wanden kan dit om verschillende redenen niet meer, maar we zouden ze wel deels los kunnen schroeven en er houten platen onder schuiven.
- van bovenaf egaliseren met houten platen
Egalisatie korrels vallen af, dan komt er te veel extra gewicht op de vloer omdat er op de korrels weer een laag underlayment of fermacell moet.
Ik had al eerder advies willen vragen maar ik vond het zo'n domme beginnersfout van mezelf dat ik het niet durfde.
Vriendlief heeft een overzicht gemaakt van de hoogteverschillen ten opzichte van een laserlijn. De bovenste getallen zijn verschillen tov het laagste punt in mm. Het grootste verschil in de linkerbovenhoek, van 37mm, mag genegeerd worden. Daar komt een inbouwkast onder het schuine dak.
[Afbeelding]
Awesome
Dat doen we waarschijnlijk allemaalPussolini schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:53:
Zouden jullie mee willen denken over de vloer in de slaapkamer?
Hier zitten we tegen aan te hikken, omdat we er een fout in hebben gemaakt, in het hele begin.
Moet er perse een parketvloer in? Een flexibel materiaal zou waarschijnlijk minder problemen hebben met de afloop in de verschillende richtingen. Liggen de underlayment platen wel netjes even hoog ten opzichte van elkaar bij de randen waar ze bij elkaar komen? En staat er nu spanning op de platen vanwege de verschillende hoogtes?Nu kunnen we een aantal dingen doen, maar weten niet wat de beste keuze is:
We hebben een mooie parketvloer klaar liggen en kijken er wel erg naar uit om die te leggen. Het zijn relatief korte planken, ik meen 120cm lang, dat leek me misschien een voordeel?duvekot schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:11:
[...]
Dat doen we waarschijnlijk allemaal![]()
[...]
Moet er perse een parketvloer in? Een flexibel materiaal zou waarschijnlijk minder problemen hebben met de afloop in de verschillende richtingen. Liggen de underlayment platen wel netjes even hoog ten opzichte van elkaar bij de randen waar ze bij elkaar komen? En staat er nu spanning op de platen vanwege de verschillende hoogtes?
Ja, de underlayment ligt tov elkaar prima, er is 1 hoek van 1 plaat waar je wat hoogteverschil hebt met de plaat ernaast, maar dat is een mm of 3 en dat moet met de ondervloer op te lossen zijn. Ik heb niet het idee dat er spanning staat op de platen.
Dan zou ik doen wat @A13X voorstelde .. toch opnieuw de vloer wel recht maken .. want anders gaat die mooie parketvloer niet lang mooi zijn met kieren en andere ongemakken. En onder de platen de hoogte verschillen oplossen is eenvoudiger dan er bovenop. .. of een waterdichte ondergrond er op leggen en daarna met een cement dekvloer egaliseren. Heb je ook nog eens minder contact geluid naar beneden toe. Ook wel prettig als deze boven de woonkamer zit. Maar wel meer werk en meer gewicht wat je niet wil.Pussolini schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:18:
[...]
We hebben een mooie parketvloer klaar liggen en kijken er wel erg naar uit om die te leggen. Het zijn relatief korte planken, ik meen 120cm lang, dat leek me misschien een voordeel?
Ja, de underlayment ligt tov elkaar prima, er is 1 hoek van 1 plaat waar je wat hoogteverschil hebt met de plaat ernaast, maar dat is een mm of 3 en dat moet met de ondervloer op te lossen zijn. Ik heb niet het idee dat er spanning staat op de platen.
Ik heb hier net 2 vloeren vervangen boven, zat 0,5cm in de vloer. Lag een goedkoop laminaat op met tapijt als ondervloer. Dus geen goed voorbeeld, maar meerdere naden waren losgescheurd. Het mes en de groef waren kapot waardoor de ene plank t.o.v. de ander kon bewegen (in hoogte). Kans is dat het met een paar jaar ook met je parket gaat gebeuren. Los daarvan, je parket vloer hol/bol proberen netjes te leggen word al lastig.Pussolini schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:18:
[...]
We hebben een mooie parketvloer klaar liggen en kijken er wel erg naar uit om die te leggen. Het zijn relatief korte planken, ik meen 120cm lang, dat leek me misschien een voordeel?
Awesome
Zeker een goed punt! Je vergeet angstaanjagend snel wat er allemaal is gebeurd. Wat dat betreft hadden we véél meer foto's maken maken.BlueSS50 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:46:
Vergeet vooral niet de kracht eruit te halen door af en toe een keer stil te staan met wat je al hebt gedaan en bereikt hebt!
Zo kwam ik zojuist de foto's tegen van de winterdag waarop de oude cv-ketel ermee was opgehouden en het 7 graden was in huis. Sweet memories.
Tegen de balken aan gaat niet, onder de underlayment liggen de oude vloerplanken. Daar zou bovenop de rivaliserende maatregel geplaatst moeten worden. Hier kijk je er van onderaf op:Haribo112 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:29:
Inderdaad loshalen, nieuwe balken tegen de bestaande aan schroeven (die je dan dus met de laser perfect op hoogte brengt) en dan underlayment weer vast maken. Is ook niet vreselijk veel of vreselijk moeilijk werk. ff kut dat je iets opnieuw moet doen, maar in the end de correcte oplossing.
Je zou nog 2E32 Fermacell platen kunnen overwegen om de boel te egaliseren. Ergste verschillen zal je dan wel moeten opvullen voor dat erover kan, maar eindresultaat is een strakke zwevende vloer waardoor je ook weinig tot geen contactgeluid meer hebt beneden.
Ja, de hoogte in kan zeker._JGC_ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:54:
@Pussolini Kan je nog de hoogte in?
Je zou nog 2E32 Fermacell platen kunnen overwegen om de boel te egaliseren. Ergste verschillen zal je dan wel moeten opvullen voor dat erover kan, maar eindresultaat is een strakke zwevende vloer waardoor je ook weinig tot geen contactgeluid meer hebt beneden.
De ideale oplossing op dit moment lijkt het loshalen van de platen, toch egalisatiekorrels gebruiken en dan fermacell platen. Maar man, wat zien we daar tegenop. Heeft iemand ervaring met het zelf aanbrengen van die korrels? Het ziet er niet lastig uit, maar we zijn eerder in die val gevallen.
Die fermacell platen halen kleine oneffenheden weg, maar halen geen golven uit de vloer vandaan. Ik herken het probleem, wij hebben dit op de verdiepingsvloer ook. En ook hier fermacel neergelegd, dat heeft vooral de oneffenheden van heel veel spijkertjes weggehaald. Wij hebben op enkele plekken het verschil iets gedempt, maar uiteindelijk niet voor een parket vloer gekozen. Als je nu een knikker ergens neerlegt, gaat deze rollen, maar dat is dan ook de charme van een oud huis. Mijn advies: kijk of je die parketvloer op een andere plek kan toepassen en kies een ander soort vloer._JGC_ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:54:
@Pussolini Kan je nog de hoogte in?
Mijn achterbuurman heeft zelf korrels aangebracht (in z'n eentje)....hij was er erg over te spreken.Pussolini schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:19:
[...]
Heeft iemand ervaring met het zelf aanbrengen van die korrels? Het ziet er niet lastig uit, maar we zijn eerder in die val gevallen.
[ Voor 21% gewijzigd door KabouterSuper op 07-11-2025 12:34 ]
When life gives you lemons, start a battery factory
Ik snap ineens waarom de toiletafvoer naar buiten is gemaaktPussolini schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:27:
[...]
Ja hoor, bij deze:
[Afbeelding]
Professioneel aangegeven. De cv-ketel hangt waar op de plattegrond de keuken is ingetekend. De waterleidingen gaan via het plafond op de benedenverdieping lopen. Omdat de verdiepingsvloer geheel verwijderd gaat worden, kan daar makkelijk rekening mee gehouden worden. Ik zal morgen eens fotos maken van de waterafvoeren in de huidige situatie.
En ik durf het bijna niet te zeggen, maar is het niet een betere optie om de badkamer boven het toilet beneden te maken, zodat je makkelijk verbindingen met bestaande afvoer en leidingen kunt maken? Of klopt dat verder in de badkamer wel?
Ik had dit voorlopig geschetst, met het idee dat je bij binnenkomst vooral het mooie bad en uitzicht ziet. Maar ik heb geen idee waar je met je toiletafvoer naartoe moet zonder het mooie van je plafond in je woonkamer te verpesten.
Worden het dan egalisatiekorrels tussen planken en underlayment? Underlayment en fermacell hebben in deze situatie dezelfde functie. En de houten platen heb je al gekocht. Of moet het underlayment ook de vloerplanken nog steviger maken, want dat ga je dan missen.Pussolini schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:19:
[...]
Ja, de hoogte in kan zeker.
De ideale oplossing op dit moment lijkt het loshalen van de platen, toch egalisatiekorrels gebruiken en dan fermacell platen. Maar man, wat zien we daar tegenop. Heeft iemand ervaring met het zelf aanbrengen van die korrels? Het ziet er niet lastig uit, maar we zijn eerder in die val gevallen.
Hier ook een oud huis met een golvende vloer, op sommige plaatsen voelt het alsof je een heuvel afloopt .Pussolini schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 11:18:
[...]
De vorige eigenaren hebben hier dunne MDF platen op de planché gespijkerd. Daarbovenop balatum en daarop kliklaminaat. Unieke methode die niets doet tegen het golven, maar de vloer blijft wel mooi op z'n plaats!
Als je nieuwe vloer gaat leggen zou ik toch afraden om deze methode te gebruiken en de hoogteverschillen weg te werken. Daar zal je geen spijt van hebben, van het omgekeerde mogelijks wel.
Een familielid heeft in een soortgelijke situatie chape gegoten. Ik wist zelfs niet dat dit mogelijk was op een houten vloer maar het is mooi strak en heeft massa. Misschien ook eens te bekijken
[ Voor 8% gewijzigd door nightgold op 07-11-2025 15:24 ]
Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana
De vloer is één grote kuil geworden. Voor de zekerheid: zijn de vloerbalken wel stijf genoeg? (ofwel: veert de vloer opvallend wanneer je erop springt?)Pussolini schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 10:53:
[...]
[Afbeelding]
Wanneer je plafond open ligt kan je ook kijken of het nuttig is de vloerbalken stijver te maken (kort door de bocht: er aan de zijkant een flinke plank tegenaan schroeven). Wanneer je de bestaande balken dan eerst met een paar tactisch geplaatste stempels iets optilt, kan je de kuil in het midden van de kamer goeddeels wegtoveren.
:strip_exif()/f/image/bAbjtcVMsyTJPDiOu1PGez2P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bDpIHKjqg600IvXR9JxvnLKP.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgende stap (dachten we) is folie aanbrengen over de planken en een randisolatiestrook langs de wanden. Daarna egaliseren met korrels en vervolgens gipsvezelplaten (die met een laag minerale wol) erop. Hiervoor hebben we een partij egalisatiekorrels en Brio 18 MW dekvloerplaten van Knauf in huis gehaald. Knauf en Fermacell verkopen nagenoeg dezelfde producten, met enkele verschillen. Mocht in de toekomst ooit iemand voor de keuze "welke vloergipsvezelplaten moet ik gebruiken?" komen te staan, hierbij de overwegingen:
- Fermacell is ietstje goedkoper (incl. alle bijbehorende randproducten scheelde het op de hele slaapkamer ong. 200 euro)
- Knauf-platen zijn iets lichter
- Fermacell-platen isoleren geluid iets beter, vanwege dat gewichtsverschil
Hoewel de verschillen gering zijn, was het (iets) mindere gewicht reden om voor Knauf te gaan. We hebben gekozen voor platen met minerale wol eronder omdat dit beter is voor geluidsisolatie, ten opzichte van platen met houtvezel eronder, die beter thermisch isoleren.
:strip_exif()/f/image/GNaOF6b5HJ1hAzhh1qwTOPeO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TNsgQVYW3FrHvrZvIWDkxk8n.jpg?f=fotoalbum_large)
Het idee was om dit komend weekend te doen, maar tijdens/na het verwijderen van het underlayment merkten we dat de vloerplanken bij de deur los zitten. Waar vrijwel de gehele vloer wordt ondersteund door en is vastgespijkerd op houten balken, rusten de planken aan de deurkant op een stalen balk. Tussen de stalen balk en de planken zit een laag specie en het lijkt erop dat die is gebruikt om de planken een soort van 'vast' te maken. Dat is inmiddels echter niet meer het geval, waardoor de planken aan het uiteinde klapperen als je erop loopt. Voordat we aan de slag gaan met egaliseren, moeten we hier dus nog een oplossing voor bedenken. Dus mocht iemand het gouden idee hebben, horen we het graag
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Met high tack een balk/lat aan die stalen balk lijmen en daar de vloerplanken aan vastschroeven. Eventueel zelfs aan twee kanten.Pussolini schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:09:
Dank voor de tips over de slaapkamervloer! Een korte update hierover: we hebben, met tranen in de ogen, besloten om inderdaad maar het underlayment voor zover mogelijk te verwijderen. Dat betekende langs de wanden afzagen en dat is gelukkig zonder noemenswaardige schade aan de vloerplanken eronder gelukt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgende stap (dachten we) is folie aanbrengen over de planken en een randisolatiestrook langs de wanden. Daarna egaliseren met korrels en vervolgens gipsvezelplaten (die met een laag minerale wol) erop. Hiervoor hebben we een partij egalisatiekorrels en Brio 18 MW dekvloerplaten van Knauf in huis gehaald. Knauf en Fermacell verkopen nagenoeg dezelfde producten, met enkele verschillen. Mocht in de toekomst ooit iemand voor de keuze "welke vloergipsvezelplaten moet ik gebruiken?" komen te staan, hierbij de overwegingen:
- Fermacell is ietstje goedkoper (incl. alle bijbehorende randproducten scheelde het op de hele slaapkamer ong. 200 euro)
- Knauf-platen zijn iets lichter
- Fermacell-platen isoleren geluid iets beter, vanwege dat gewichtsverschil
Hoewel de verschillen gering zijn, was het (iets) mindere gewicht reden om voor Knauf te gaan. We hebben gekozen voor platen met minerale wol eronder omdat dit beter is voor geluidsisolatie, ten opzichte van platen met houtvezel eronder, die beter thermisch isoleren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het idee was om dit komend weekend te doen, maar tijdens/na het verwijderen van het underlayment merkten we dat de vloerplanken bij de deur los zitten. Waar vrijwel de gehele vloer wordt ondersteund door en is vastgespijkerd op houten balken, rusten de planken aan de deurkant op een stalen balk. Tussen de stalen balk en de planken zit een laag specie en het lijkt erop dat die is gebruikt om de planken een soort van 'vast' te maken. Dat is inmiddels echter niet meer het geval, waardoor de planken aan het uiteinde klapperen als je erop loopt. Voordat we aan de slag gaan met egaliseren, moeten we hier dus nog een oplossing voor bedenken. Dus mocht iemand het gouden idee hebben, horen we het graag. Dit weekend gaan we verder!
[Afbeelding]
[ Voor 31% gewijzigd door balfnl op 12-11-2025 20:40 ]
dan heb jij nog nooit goeie kit gebruikt. alles wordt gekit tegenwoordig. hele auto's worden gekit.balfnl schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:39:
Paar steunen (met wat gaten voor schroeven) op die balk (laten) lassen en daarop dan een balk leggen? Die je vervolgens aan die steunen vastschroeft? Dan kan je de vloer vervolgens weer aan dat nieuwe balkje vastschroeven. Lijkt mij persoonlijk steviger/betrouwbaarder dan vastkitten.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik zou dat bevestigen aan de stalen balk combineren met een lange lat dwars op je vloer zodat je alle lossen latten, naast het verbinden met de stalen balk ook nog aan elkaar verbindt.
Maar mijn eerste ingeving was daar waar het los zit tussen die balk en het hout, dat vast te kitten.
Dus ik sla heel de stap van een extra lat aan die balk bevestigen over.
Maar nogmaals, nu ik de andere reacties gelezen heb, lijkt me dat niet het beste idee...
Ik ben ook team houten balk tegen de stalen balk aan bouten en dan vanaf boven de vloerplanken vastschroeven in de extra geplaatste houten balk.
Je zou kunnen kiezen om de houten balk 2/3 millimeter onder hoogte van de stalen balk te plaatsen zodat je de vloerplanken goed trekt tegen het staal aan. Ik heb maar even een dwarsdoorsneden ge-paint.
Ik zou qua schroeven vlonderschroeven (of andere deeldraad schroeven) gebruiken, dan heb je deeldraad waardoor je alleen met schroefdraad in de houtenbalk zit, hierdoor trek je de plank beter aan.
Opper-prutser
Super bedankt! Zaterdag zal ik het resultaat posten.FatalZero schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:17:
Top dat je dan nu die "tegenvaller" vind en meteen kan fixen! Lekker doorpakken hoor!
Ik ben ook team houten balk tegen de stalen balk aan bouten en dan vanaf boven de vloerplanken vastschroeven in de extra geplaatste houten balk.
Je zou kunnen kiezen om de houten balk 2/3 millimeter onder hoogte van de stalen balk te plaatsen zodat je de vloerplanken goed trekt tegen het staal aan. Ik heb maar even een dwarsdoorsneden ge-paint.
Ik zou qua schroeven vlonderschroeven (of andere deeldraad schroeven) gebruiken, dan heb je deeldraad waardoor je alleen met schroefdraad in de houtenbalk zit, hierdoor trek je de plank beter aan.
[Afbeelding]
Nice! Ik zou de stalen balk nog wel even met een haakse slijper en een lamellenschijf kaal halen en in de roest omvormer en menie zetten.Pussolini schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:04:
[...]
Super bedankt! Zaterdag zal ik het resultaat posten.
Opper-prutser
Dit werd me zojuist enthousiast door de wederhelft voorgelezen. "Ha, nice, dat hebben we eerder besproken en moeten we doen".FatalZero schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:29:
[...]
Nice! Ik zou de stalen balk nog wel even met een haakse slijper en een lamellenschijf kaal halen en in de roest omvormer en menie zetten.
Zodra het huis af is, maak ik een bordje met "mede mogelijk gemaakt door de leden van Tweakers".
Ik zou wel even vilt oid op het stalenbind leggen onder je vloer planken als dat nog kan. Dan voorkom je dat trilling direct doorslaan op je stalenbind en contact geluid.Pussolini schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:04:
[...]
Super bedankt! Zaterdag zal ik het resultaat posten.
Ondanks dat je straks fermacell op je vloer boven hebt, ga je toch altijd iets van geluiden door de vloer belasting krijgen naar beneden toe.
Ben wel pro fermacell, heb het hier thuis ook.
Voor de zekerheid: hebben de vloerplanken zo nog voldoende ruimte om te werken, of is dat bij oude vloerplanken een non issue?FatalZero schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:17:
Top dat je dan nu die "tegenvaller" vind en meteen kan fixen! Lekker doorpakken hoor!
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/8jDVGSZh4hTQ6UWQuWU3sKFZ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/926V4b4DNnV7cagqIiWn8XPo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/55aUWFJkQr7rkPvuetm3lH7H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iPNozyI7bScnATleHC1kU4Vj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/HanzKQ4risuQZE6txjDKpMus.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/B89UAvV8OmqqJzpNYHFExdiv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WSdOUFjB3MqEe41teuIu9SoX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TrAn4LEOIUfnjdenlJxp6EDx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p098m1xYHfSAgEsg5lTZMJF7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dVQNgVK9SV1KymUIAqoj7eJF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/61Mdb3uNSJt12zNnE51dkwfN.jpg?f=fotoalbum_large)