Van jaren '20 pompstationhuis naar energieneutraal. De saga.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Pussolini schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:09:
Dank voor de tips over de slaapkamervloer! Een korte update hierover: we hebben, met tranen in de ogen, besloten om inderdaad maar het underlayment voor zover mogelijk te verwijderen. Dat betekende langs de wanden afzagen en dat is gelukkig zonder noemenswaardige schade aan de vloerplanken eronder gelukt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgende stap (dachten we) is folie aanbrengen over de planken en een randisolatiestrook langs de wanden. Daarna egaliseren met korrels en vervolgens gipsvezelplaten (die met een laag minerale wol) erop. Hiervoor hebben we een partij egalisatiekorrels en Brio 18 MW dekvloerplaten van Knauf in huis gehaald. Knauf en Fermacell verkopen nagenoeg dezelfde producten, met enkele verschillen. Mocht in de toekomst ooit iemand voor de keuze "welke vloergipsvezelplaten moet ik gebruiken?" komen te staan, hierbij de overwegingen:
- Fermacell is ietstje goedkoper (incl. alle bijbehorende randproducten scheelde het op de hele slaapkamer ong. 200 euro)
- Knauf-platen zijn iets lichter
- Fermacell-platen isoleren geluid iets beter, vanwege dat gewichtsverschil

Hoewel de verschillen gering zijn, was het (iets) mindere gewicht reden om voor Knauf te gaan. We hebben gekozen voor platen met minerale wol eronder omdat dit beter is voor geluidsisolatie, ten opzichte van platen met houtvezel eronder, die beter thermisch isoleren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het idee was om dit komend weekend te doen, maar tijdens/na het verwijderen van het underlayment merkten we dat de vloerplanken bij de deur los zitten. Waar vrijwel de gehele vloer wordt ondersteund door en is vastgespijkerd op houten balken, rusten de planken aan de deurkant op een stalen balk. Tussen de stalen balk en de planken zit een laag specie en het lijkt erop dat die is gebruikt om de planken een soort van 'vast' te maken. Dat is inmiddels echter niet meer het geval, waardoor de planken aan het uiteinde klapperen als je erop loopt. Voordat we aan de slag gaan met egaliseren, moeten we hier dus nog een oplossing voor bedenken. Dus mocht iemand het gouden idee hebben, horen we het graag :+. Dit weekend gaan we verder!

[Afbeelding]
Met high tack een balk/lat aan die stalen balk lijmen en daar de vloerplanken aan vastschroeven. Eventueel zelfs aan twee kanten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:33

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dan wel een high tack waar de standtijd bekend van is. Dus niet het b merk even snel uit een schap pakken, maar inlezen in de productspecificaties of deze toereikend is voor jullie.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-07 20:10
Paar steunen (met wat gaten voor schroeven) op die balk (laten) lassen en daarop dan een balk leggen? Die je vervolgens aan die steunen vastschroeft? Dan kan je de vloer vervolgens weer aan dat nieuwe balkje vastschroeven. Lijkt mij persoonlijk steviger/betrouwbaarder dan vastkitten.

[ Voor 31% gewijzigd door balfnl op 12-11-2025 20:40 ]

• No Hands
  • Nu online
balfnl schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:39:
Paar steunen (met wat gaten voor schroeven) op die balk (laten) lassen en daarop dan een balk leggen? Die je vervolgens aan die steunen vastschroeft? Dan kan je de vloer vervolgens weer aan dat nieuwe balkje vastschroeven. Lijkt mij persoonlijk steviger/betrouwbaarder dan vastkitten.
dan heb jij nog nooit goeie kit gebruikt. alles wordt gekit tegenwoordig. hele auto's worden gekit.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:53
Klopt, maar voor iets wat je in de vloer wegwerkt en je de komende 30-40 jaar niet meer aan wilt zitten zou ik wat schroefdraad erin tappen en een balk op vast zetten.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:05

franssie

Save the albatross

Ik zou ook boren en tappen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:17
Kunt dan toch beter wat klosjes in die stalen ligger slaan en daar dan een framepje mee maken rondom. Ipv knoeien met kit en je afvragen of het 30+ jaar blijft zitten

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:08
Ik zou een houten balk tegen die stalen balk schroeven (en evt. kitten) en daar de vloerplanken aan vast schroeven.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 00:02
Bij de lasnaad van die balk zie je 4 gaten zitten. Die tap je, en ai dan kan je me er een partij flinke bouten in jassen met een houten plank, en dan kan je alles doen wat je wilt.
Ik zou dat bevestigen aan de stalen balk combineren met een lange lat dwars op je vloer zodat je alle lossen latten, naast het verbinden met de stalen balk ook nog aan elkaar verbindt.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:43
Mijn idee niet opvolgen, als ik zo lees is dat echt geen goed idee...

Maar mijn eerste ingeving was daar waar het los zit tussen die balk en het hout, dat vast te kitten.
Dus ik sla heel de stap van een extra lat aan die balk bevestigen over.

Maar nogmaals, nu ik de andere reacties gelezen heb, lijkt me dat niet het beste idee...

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-07 20:19

smv

Een houten balk tegen de metale balk schroeven/bouten. Eventueel wat andere ook al aangeven, zooitje knappe hightech lijm er tussen, van kwalieteit. Daarna de planken ook meteen vastschroeven aan de balk, dan gaat het geen kant meer op en de balk zweeft niet alleen aan een paar plankjes, omdat hij ook aan de mentale balk vast zit.

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03:42
Top dat je dan nu die "tegenvaller" vind en meteen kan fixen! Lekker doorpakken hoor!
Ik ben ook team houten balk tegen de stalen balk aan bouten en dan vanaf boven de vloerplanken vastschroeven in de extra geplaatste houten balk.
Je zou kunnen kiezen om de houten balk 2/3 millimeter onder hoogte van de stalen balk te plaatsen zodat je de vloerplanken goed trekt tegen het staal aan. Ik heb maar even een dwarsdoorsneden ge-paint.

Ik zou qua schroeven vlonderschroeven (of andere deeldraad schroeven) gebruiken, dan heb je deeldraad waardoor je alleen met schroefdraad in de houtenbalk zit, hierdoor trek je de plank beter aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TI-jV6qNp1z_5n8kXkJgODffVsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ihBkHWLLMt20F5u70iu3f7vU.png?f=fotoalbum_large

Opper-prutser

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
FatalZero schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:17:
Top dat je dan nu die "tegenvaller" vind en meteen kan fixen! Lekker doorpakken hoor!
Ik ben ook team houten balk tegen de stalen balk aan bouten en dan vanaf boven de vloerplanken vastschroeven in de extra geplaatste houten balk.
Je zou kunnen kiezen om de houten balk 2/3 millimeter onder hoogte van de stalen balk te plaatsen zodat je de vloerplanken goed trekt tegen het staal aan. Ik heb maar even een dwarsdoorsneden ge-paint.

Ik zou qua schroeven vlonderschroeven (of andere deeldraad schroeven) gebruiken, dan heb je deeldraad waardoor je alleen met schroefdraad in de houtenbalk zit, hierdoor trek je de plank beter aan.

[Afbeelding]
Super bedankt! Zaterdag zal ik het resultaat posten.

• FatalZero
Pussolini schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:04:
[...]

Nice! Ik zou de stalen balk nog wel even met een haakse slijper en een lamellenschijf kaal halen en in de roest omvormer en menie zetten.

Opper-prutser

• Pussolini
  • Nu online
FatalZero schreef op donderdag 13 november 2025 @ 22:29:
[...]

Nice! Ik zou de stalen balk nog wel even met een haakse slijper en een lamellenschijf kaal halen en in de roest omvormer en menie zetten.
Dit werd me zojuist enthousiast door de wederhelft voorgelezen. "Ha, nice, dat hebben we eerder besproken en moeten we doen".

Zodra het huis af is, maak ik een bordje met "mede mogelijk gemaakt door de leden van Tweakers".

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-07 16:58
[...]

Ik zou wel even vilt oid op het stalenbind leggen onder je vloer planken als dat nog kan. Dan voorkom je dat trilling direct doorslaan op je stalenbind en contact geluid.
Ondanks dat je straks fermacell op je vloer boven hebt, ga je toch altijd iets van geluiden door de vloer belasting krijgen naar beneden toe.

Ben wel pro fermacell, heb het hier thuis ook.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:06
FatalZero schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:17:

[Afbeelding]
Voor de zekerheid: hebben de vloerplanken zo nog voldoende ruimte om te werken, of is dat bij oude vloerplanken een non issue?

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:39
[...]
Uiteraard zijn we erg benieuwd naar het resultaat :)

• Perconte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:51
Zodra het huis af is...
Hahaha de aanname dat het ooit af zal zijn. Ik woon in een jaren 30 woning, het is nooit klaar...

• Pussolini
  • Nu online
m181087 schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:51:
[...]

Uiteraard zijn we erg benieuwd naar het resultaat :)
Ik ben bang dat we jullie nog even moeten laten wachten. Het begint ongeloofwaardige vormen aan te nemen, maar we hebben recent brand in huis gehad...

Ik kan niet te veel in detail treden omdat de nieuwsartikelen incl. adres dan vindbaar zijn. Zelf blussen was geen mogelijkheid meer, dus de brandweer heeft het moeten doen. Hoewel we zelf helemaal in orde zijn, hebben we aardig wat schade, deels door de brand, voornamelijk door de rook en roet. De slaapkamer die klaar was, moet weer open en de keuken moet deels gedemonteerd worden. We zijn weer terug bij mijn schoonouders, want voorlopig is de boel onbewoonbaar. De oorzaak lag buiten onze schuld om, dus de verzekeraar pakt het op en werkt vooralsnog heel fijn mee, dus dat is prettig. Maar we zijn wel een stap of tien terug in het proces.

• Prutser
  • Laatst online: 20-07 13:38
Geen woorden voor...

Blij dat jullie in orde zijn. Veel sterkte en ik hoop dat jullie het hoofd boven water kunnen houden.

• No Hands
  • Nu online
potdomme zeg, het zit jullie echt niet mee

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Pussolini schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:34:
[...]

Ik ben bang dat we jullie nog even moeten laten wachten. Het begint ongeloofwaardige vormen aan te nemen, maar we hebben recent brand in huis gehad...
Kaaaaakkk. Het zijn maar spullen, en liever je huis dan je huid, maar dit hakt er wel even in natuurlijk. Veel sterkte met de afhandeling. Het komt uiteindelijk goed, maar dit is weer gedoe.

Wise enough to play the fool

• franssie

franssie

Save the albatross

Afschuwlijk. Ik heb helaas ook ooit (ik vemoed) een wat kleinere brand gehad, maar herken de ellende die het met zich meebrengt.
Sterkte, jullie geduld wordt wel extreem op de proef gesteld.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:41
Verschrikkelijk, moet er zelf niet aan denken. Succes met de reparaties.

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-07 21:03
Het zit jullie niet mee, verschrikkelijk. Veel sterkte gewenst!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Sterkte gewenst. Vreselijk lijkt het me..

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:40
Jeetje, wat heftig. Naar dat je tien stappen terug moet, akelig ook de impact van de brand. Ik moet er niet aan denken.
Gelukkig zijn jullie zelf niet gewond geraakt.
Sterkte.

[ Voor 15% gewijzigd door Toke_gt op 10-01-2026 13:45 ]

• powerboat
  • Laatst online: 07:24
Oh wat erg :/ ! Hopelijk gaat het snel weer de goed kant op. Sterkte

• Nobodie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:06
Heel veel sterkte, hoop dat de verzekering goed mee blijft werken en dat het weer de goede kant op mag gaan voor jullie.

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Sterkte :(:)

• duvekot
  • Laatst online: 11:01
bijna 3 jaar bezig .. met alle ups en downs ... ik blijf bewondering houden voor jullie ... ik hoop van harte dat het allemaal weer goed komt .. en dat jullie ook deze tegenslag kunnen overwinnen..

misschien is er nu wat tijd om samen wat anders te doen dan alleen het huis? elk nadeel heeft zijn voordeel hoor ik soms wel zeggen.

• _kilian_
  • Laatst online: 23:58
Een like op je post voelt niet helemaal goed. Tjonge wat een pech zeg. Gelukkig zijn jullie OK. Heel veel sterkte met de afhandeling!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:05

DjVe

Hatsaflats!

Heel zuur Pussolini :(

Heel veel sterkte. Ik hoop dat je er met de verzekering goed uit komt en dat je met een mooie versnelling (zonder problemen) de boel kan afmaken!

• smv

smv

Heel veel succes!

Ik denk dat het hier wel mee valt voor media en dat soort dingen, maar het is aan jullie natuurlijk wat je wilt delen.

Het is wel fijn dat het buiten jullie schuld om is geweest. Ik hoop niet dat het vuurwerk is geweest of jeugd die hebben klooien in jullie woning.

• BierDopjuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-07 11:22
Dat is echt heel rot om te horen, hier helaas ook een ervaringsdeskundige. Het komt weer goed, neem de tijd en probeer uit te rusten waar het kan. Heel veel sterkte de komende tijd!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:26
jeetje, wat kut zeg.
Veel sterkte met de afhandeling. En keep it up! Jullie waren goed bezig, en dat kunnen jullie opnieuw!
Dit soort shit opent altijd weer nieuwe deuren

Take you time and come back stronger!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-07 20:34
Wow, ik volg het een beetje mee zo, maar dit is wel een tegenvaller. Een hele goede vriend was op hetzelfde nivo als jullie (nog in de ruwbouw deels afbouw fase) en heeft dermate goed geboerd met de verzekering dat hij achteraf (!) er heel erg goed mee is geweest. Maargoed, dat is dus achteraf. Voor nu even proberen positief te blijven, er zijn gelukkig geen slachtoffers of gezondheidszaken en dat is het belangrijkste!

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Truus01
Nou zeg. Heel veel sterkte!

• Toke_gt
Ik hoop dat je een verzekeraar hebt die het ook voor je laat herstellen, zodat je er niet opnieuw al het werk aan hebt. Check de mogelijkheden daarvoor.

• Pussolini
  • Nu online
Toke_gt schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:23:
Ik hoop dat je een verzekeraar hebt die het ook voor je laat herstellen, zodat je er niet opnieuw al het werk aan hebt. Check de mogelijkheden daarvoor.
Ja, al het werk wat rondom de brand gedaan moet worden, wordt door aannemers gedaan. Maar goed, ook de verzekeraar heeft niet binnen een paar dagen een aannemer te pakken helaas, dus we lopen de nodige vertraging op. We hebben vandaag tijdelijke woonruimte toegezegd gekregen, omdat het erop lijkt dat we twee tot drie maanden niet in het huis kunnen verblijven.

De ironie is dat we de dag van de brand een gesprek hadden met onze financieel adviseur om te kijken welke mogelijkheden er waren om het huis in 2026 vrijwel geheel af te laten maken door een aannemer. Die mogelijkheden bleken ruim aanwezig te zijn, dus we waren in een bijzonder goed humeur.

Die mogelijkheden blijven natuurlijk staan, maar de vertraging is enorm kut. Oh well.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Damn! Het is nu wel echt een saga zeg.. Fijn dat jullie zelf okee zijn en dat de verzekering voor jullie klaarstaat. Sterkte met de afwikkeling en hopelijk toch alles af in 2026!

• Toke_gt
Pussolini schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:31:
[...]
De ironie is dat we de dag van de brand een gesprek hadden met onze financieel adviseur om te kijken welke mogelijkheden er waren om het huis in 2026 vrijwel geheel af te laten maken door een aannemer. Die mogelijkheden bleken ruim aanwezig te zijn, dus we waren in een bijzonder goed humeur.
Ay, hoe wrang is dat. Een paar uurtjes een opperbeste stemming en dan dit (na alles wat jullie al te verstouwen hebben gekregen).
Voor wat het waard is in deze omstandigheden: wel goed dat je even elders kunt wonen en niet opnieuw maanden in schuur of garage hoeft te bivakkeren of bij familie moet logeren terwijl er wordt geklust.
Sterkte.

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
[...]
Ja, al het werk wat rondom de brand gedaan moet worden, wordt door aannemers gedaan.
Heb je daarbij inspraak welk zaken wel/niet door de aannemer worden opgepakt en hoe de afwerking eruit komt te zien? Ik volg je topic al een hele tijd en weet dat je een aantal keuzes heel bewust hebt gemaakt.
Het zou zonde zijn als er een aannemer binnenkomt die alles naar eigen inzicht uit kan/mag voeren en je alsnog niet je droomhuis kunt realiseren.
Ook weet je dat je woning nog een aantal gebreken had, dus is het zaak dat die opgepakt worden door de aannemer, of anders later nog door jullie zelf kunnen worden hersteld.

Ik snap dat jullie in deze situatie wellicht weinig te willen hebben, maar een verbouwing waarin de aannemer bepaalt wat goed voor jullie/het huis is gun ik jullie niet.

• Pussolini
  • Nu online
Daar gaan we straks bovenop zitten inderdaad, te meer omdat bijvoorbeeld de keuken er uit en weer in moet. We waren superblij met de keuken plaatsing, dus we hebben genoeg fotos gemaakt, want ik wil het in dezelfde staat terug krijgen.

• Truus01
Ja, al het werk wat rondom de brand gedaan moet worden, wordt door aannemers gedaan. Maar goed, ook de verzekeraar heeft niet binnen een paar dagen een aannemer te pakken helaas, dus we lopen de nodige vertraging op. We hebben vandaag tijdelijke woonruimte toegezegd gekregen, omdat het erop lijkt dat we twee tot drie maanden niet in het huis kunnen verblijven.

Zo het mogelijk zijn om in overleg met de aannemers die de verzekering regelt te kijken of die dan ook de boel verder op kunnen pakken?
Misschien kan er zo juist doorgepakt worden en ook werk net anders ingedeeld.
Geen idee hoor, maar misschien is het totaalplaatje voor een aannemer wel makkelijker op te pakken en in te delen, dan alleen hetgeen door de brand moet gebeuren (als je begrijpt wat ik bedoel*).

(*Het is volgens mij niet aan de orde, maar wat ik bedoel zou zijn dat je bv de vloer moet laten doen, maar dat nu de aannemer van de verzekering alleen de vloer van de keuken doet, terwijl alles moet en het misschien makkelijker was geweest alles in een keer door te leggen.
Of dat het eigenlijk makkelijker is om eerst iets te doen wat niet door de brand is aangetast en dan pas de keuken, maar ja, daar is die aannemer dan niet voor dus gebeuren dingen niet in een logische volgorde.)

• smv

smv

Pussolini schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:31:
Daar gaan we straks bovenop zitten inderdaad, te meer omdat bijvoorbeeld de keuken er uit en weer in moet. We waren superblij met de keuken plaatsing, dus we hebben genoeg fotos gemaakt, want ik wil het in dezelfde staat terug krijgen.
Goed boven op zitten inderdaad. Ik heb met bepaalde klussen ook al gehad, dat ze uit eindelijk toch ff snel op een andere manier doen, want dat is makkelijker voor hun en dat werkt ook. Terwijl ik er totaal niet blij mee ben.
Zorg daarom dat het vooraf duielijk is. Gevoelsmatig voel ik dat je soms als een kleuterjuf er continue bij moet zitten. Iets wat de mensen die voor je werken ook niet leuk vind, maar het kan zo snel ff anders, dan wat jij wilt...

Succes!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Oh, zeker er bovenop zitten. Een collega had een lekke waterleiding in de badkamervloer en de oplossing van de verzekering was leiding aan beide zijden afdoppen een een nieuwe buitenlangs (dus zichtbaar in de badkamer) aan te leggen in plaats van de vloer open te breken en het te doen zoals het hoort.
Uiteindelijk ging de verzekering wel overstag, maar toch eerst proberen of het niet goedkoper ging.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:06

paQ

Ik was dit topic bijna vergeten! :o

@Pussolini hoe hangt de vlag erbij?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Pussolini
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:48:
Ik was dit topic bijna vergeten! :o

@Pussolini hoe hangt de vlag erbij?
Halfstok, voornamelijk.

Hoewel, gisteren konden we praktisch huilen van geluk om het feit dat we de elektricien van de verzekeraar hopelijk nooit meer hoeven te zien. We zijn drie maanden verder en hebben eindelijk weer elektra in het hele huis. Wat bij de schouw een dag werk leek te zijn, heeft hij weten te rekken tot 5 werkdagen, uitgesmeerd over 8 weken. Lang leve de ik-krijg-toch-wel-betaald-mentaliteit.

Volgende week kunnen we hopelijk weer terug naar huis.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-07 20:34
Tijdrekken is voor mij meestal een indicatie dat iemand het niet zo druk heeft.
Daarnaast is werken voor een verzekeraar niet het best betaalde ding om te doen (maar wel makkelijk opdrachten/werken binnen halen)

Helaas is het vervelende dat, wanneer je besluit deze verzekering bij dezelfde verzekeraar te laten, volgende jaar de rekening krijgt in de vorm van een sterkere premie stijging dan de inflatie. Overstappen heeft, helaas, weinig zin.
Van de andere kant gezien kan je de schade nu herstelt hebben en deze in een aantal jaar rustig "terug betalen" (in plaats van alles in 1x zelf te moeten lappen)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Frieda
  • Niet online
Pussolini schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:13:
[...]

Halfstok, voornamelijk.

Hoewel, gisteren konden we praktisch huilen van geluk om het feit dat we de elektricien van de verzekeraar hopelijk nooit meer hoeven te zien. We zijn drie maanden verder en hebben eindelijk weer elektra in het hele huis. Wat bij de schouw een dag werk leek te zijn, heeft hij weten te rekken tot 5 werkdagen, uitgesmeerd over 8 weken. Lang leve de ik-krijg-toch-wel-betaald-mentaliteit.

Volgende week kunnen we hopelijk weer terug naar huis.
pffffffft dramatisch zo iemand, wat irritant! hopelijk heeft hij wel goed werk geleverd! hoe is het nu met de rest van de woning? wel leefbaar blijkbaar, als jullie volgende week weer teruggaan?

• Pussolini
  • Nu online
Frieda schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:53:
[...]

pffffffft dramatisch zo iemand, wat irritant! hopelijk heeft hij wel goed werk geleverd! hoe is het nu met de rest van de woning? wel leefbaar blijkbaar, als jullie volgende week weer teruggaan?
Het geleverde werk lijkt op zich wel prima te zijn, maar de laksheid was echt heel treurig. Maar goed, we zijn van hem af. De rest van het huis is prima. Er moet nog 1 muur geverfd worden via de verzekering, maar dat geloof ik wel. Verder moet de laminaatvloer gelegd worden maar dat gaan we zelf doen (we krijgen onze uren vergoed daarvoor).

Overigens was ik wel van plan binnenkort een grote update te doen. We waren al van plan om een aannemer de kiet geheel af te laten maken omdat we het zat waren. Daar hadden we de ochtend van de brand een gesprek met de financieel adviseur over gehad, om te kijken of er budget was. Dat bleek er redelijk ruim te zijn, dus we gaan het serieus aanpakken. We hebben al een architect ingehuurd en er is een constructeur geweest. We wachten nu op de 3D renders, als die af zijn kunnen we goedkeuring geven en aannemers gaan uitzoeken. Specifiek bij het uitzoeken van de aannemer gaan de architect en constructeur ook helpen en alleen dat al is ons het geld dubbel en dwars waard.

• Frieda
  • Niet online
Pussolini schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:49:
[...]

Het geleverde werk lijkt op zich wel prima te zijn, maar de laksheid was echt heel treurig. Maar goed, we zijn van hem af. De rest van het huis is prima. Er moet nog 1 muur geverfd worden via de verzekering, maar dat geloof ik wel. Verder moet de laminaatvloer gelegd worden maar dat gaan we zelf doen (we krijgen onze uren vergoed daarvoor).

Overigens was ik wel van plan binnenkort een grote update te doen. We waren al van plan om een aannemer de kiet geheel af te laten maken omdat we het zat waren. Daar hadden we de ochtend van de brand een gesprek met de financieel adviseur over gehad, om te kijken of er budget was. Dat bleek er redelijk ruim te zijn, dus we gaan het serieus aanpakken. We hebben al een architect ingehuurd en er is een constructeur geweest. We wachten nu op de 3D renders, als die af zijn kunnen we goedkeuring geven en aannemers gaan uitzoeken. Specifiek bij het uitzoeken van de aannemer gaan de architect en constructeur ook helpen en alleen dat al is ons het geld dubbel en dwars waard.
ah fijn om te lezen dat jullie ook mensen hebben die jullie wel kunnen vertrouwen bij het hele bouwproces! :) lijkt me vreselijk, eerst die brand alleen al en dan daarna nog maanden met gezeur zitten. daar wil je ook gewoon vanaf zijn! gelukkig is het nu bijna klaar. fingers crossed dat jullie snel een goede aannemer vinden! :)

• Truus01
Pussolini schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:49:

Voor die ene muur kun je, als het goed is, ook een vergoeding krijgen en het toch zelf doen. Is misschien een belletje waard. Al is het maar om de verf betaald te hebben.

Ik kan me goed voorstellen dat jullie er behoorlijk klaar mee zijn en het uit handen gaan geven. Gelukkig ook dat dat financieel kan.
Ik hoop dat jullie goede mensen kunnen vinden, waar je vertrouwen in hebt en die gaan leveren wat jullie willen, zodat jullie ook weer tevreden verder kunnen.

• FatalZero
Dat dit project nu toch eindelijk voor de wind mag gaan voor jullie. Het is jullie zo gegund! ❤️

[ Voor 9% gewijzigd door FatalZero op 22-03-2026 15:54 . Reden: Spelfaut… derp ]

Opper-prutser

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:38
@Pussolini : Ik ben reuze benieuwd hoe het nu gaat met het huis en jullie. Is de aannemer gevonden? Hebben jullie al 3D renders van het verwachtte eindresultaat?

Ik volg dit topic al vanaf het begin en ik moet zeggen dat ik diep onder de indruk ben van jullie doorzettingsvermogen en de resultaten die jullie geboekt hebben.

Laat ons niet in spanning ;)

• Pussolini
  • Nu online
Hi! Er zijn renders, er zijn tekeningen, er zijn grootse plannen. Helaas zijn er ook wachttijden op gemeentelijke vergunningen, mantelzorgtaken en burnouts, dus het is een mixed bag. Als ik er aan toe kom, zal ik zo eea uploaden.

• S.J.Onnie
Hi @Pussolini,

Ik had natuurlijk absoluut niet de intentie om je onder druk te zeten :) Ik ben gewoon rete benieuwd. Waarschijnlijk ook omdat ik zelf met een "kern sanierung" bezig ben in Duitsland. Jouw thread biedt inspiratie dus vandaar ;)

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-07 21:39
S.J.Onnie schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:52:
Hi @Pussolini,

Ik had natuurlijk absoluut niet de intentie om je onder druk te zeten :) Ik ben gewoon rete benieuwd. Waarschijnlijk ook omdat ik zelf met een "kern sanierung" bezig ben in Duitsland. Jouw thread biedt inspiratie dus vandaar ;)
Waar is je topic? O-)

Hello. Is it me you're looking for?

• S.J.Onnie
In mijn private cloud :+

• Pussolini
  • Nu online
Kijk toch eens wat een mooie ruimte de slaapkamer is geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1K2gTXmNk5u2lzw5XC2F4iIS4qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnTif1YbOl3Sln3Hy2wkFyZR.jpg?f=fotoalbum_large

• Pussolini
  • Nu online
Inmiddels staat er ook een bed en hebben we, na 3 jaar, in een slaapkamer met een bed op pootjes geslapen. Ongekende luxe.

Goed, ik had een update beloofd, dus bij deze. Bij de brand is de vorig jaar aangelegde meterkast compleet weggebrand. Daar is dit nieuwe gebeuren, inclusief 435 lasdozen, voor terug gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZrmi1OknbrNqdcN7qtBgLdTOgU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ajnk8KZybyJwZAXl9eB9Jo3Z.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort, of nou ja, wanneer ze tijd en zin lijken te hebben, komt de netbeheerder de hoofdaansluiting ook saneren.

De architect die we na twee jaar twijfelen in de arm hebben genomen, bleek een goede zet te zijn. Hij is gespecialiseerd in BENG (bijna energieneutraal gebouw)-woningen, heeft ruime ervaring en een uitgebreid netwerk. Dat alles kost wat, maar is het ons waard. Vooral dat hij bekend is met biobased bouwmaterialen vind ik erg fijn. Het is echt stuitend hoe vastgeroest werklui nog zitten in " joah, bietje PIR ertegenaan en goan". Zelfs de vochtdeskundige die door de jurist is ingeschakeld in de zaak rondom de zwammen in de muur leek onbekend te zijn met houtvezelisolatie.

"Oh dus jullie hebben geen spouw aangebracht?"
"Nee, een spouw zou in deze opbouw alleen maar contraproductief werken, het isolatiemateriaal zit direct tegen de muur, onder klimaatfolie met een breed bereik."
"Dus je hebt dampopen folie gebruikt?!"
"Nee, klimaatfolie"
"Maar dat gaat niet goed hoor, met dampopen folie"
"Nee, klimaatfolie. Het geheel is doorberekend, Ubakus is onze grote vriend, dit komt goed."
*bezorgde blik*

Maar dat terzijde. De architect denkt dus niet alleen mee over de indeling, maar doet ook de vergunningsaanvragen en een deel van de bouwbegeleiding. We zijn van alles zelf doen naar "fuck it, hier heb je een zak geld, regel het maar" gegaan.

Dan de daadwerkelijke plannen:
We gaan de muur waar we zo enorm veel gezeik mee hebben, er in zijn geheel uit knallen. De vochtproblemen en de matige fundering vragen om een zodanige investering dat het niet eens heel veel duurder gaat zijn om er een nieuwe muur neer te zetten. Als we dat doen, kunnen we meteen de balkenlaag, die scheef ligt en verstevigd gaat worden, rechttrekken en zorgen dat er een latei komt waar ze op rusten, ipv direct op de kozijnen. En als we dan toch bezig zijn, waarom niet meteen een mooie pui met openslaande deuren naar de tuin? 8-) . Deze gevel is op het zuiden, wat voor lekker veel lichtinval gaat zorgen. Dat is fijn, want de benedenverdieping is relatief laag en relatief donker. Tegelijkertijd hebben we genoeg grote bomen aan die kant staan, waardoor het niet te warm zal gaan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcOPO1XGuhbMq-diMZ_Hsnoy5rg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/unY66TPKM5vSmVI4vH4q7h5A.jpg?f=user_large

De kozijnen in de "oude" situatie zijn wel nieuw, maar we waren superontevreden over hoe die geplaatst zijn, dus die gaan we er netjes uit halen en elders hergebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Djj4kuzViOBc8orBTqPl4LKH9VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2iZT9bdOXnMAZeVFEnfO8cM.jpg?f=fotoalbum_large We veranderen ook de looprichting van de achterom, zodat deze door de bijkeuken gaat. Dat heeft als voordeel dat we een bigass toilet kunnen plaatsen beneden, in plaats van het kleine hok wat er nu zit. De draairichting van de deur in het toilet moet overigens wel aangepast worden. De indeling van het kookeiland klopt trouwens ook niet, maar dat maakt voor de plattegrond niet uit.

In de woonkamer zit een stuk uitbouw, aan de (op deze plattegrond) noordelijke kant. Het platdak daarvan bestaat uit sloophout, sandwichpanelen en treurnis, dus moest hoe dan ook vervangen worden. Aangezien er al wel een enorme H-balk ligt, vroegen wij ons af of we dat boven dan niet uit kunnen bouwen. Temeer omdat de muren van de badkamer slecht zijn, een scheur bevatten en er een lekkage in het dak zit aldaar. Na wat denk- en tekenwerk zijn we hierop uit gekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIAd8qyqC9LUaynUCOp3fRGZ7v0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cM2F1VFx9hlHIxNNlAytb268.jpg?f=fotoalbum_large Er zit momenteel een idioot grote overloop op de bovenverdieping. Alle muren daar zijn van hout, dus zijn simpel aante passen. We moeten alleen even kijken of hoe het mikado-netwerk aan draaagbalken van het dak verstevigd gaat worden, maar dat is een puzzel voor de constructeur. Deze uitbouw levert een veel logischere indeling en 3 enorme slaapkamers en een hele deftige badkamer op. De slaapkamer die af is, is de kamer rechtsonder, dus die blijft redelijk ongemoeid, op een klein hapje voor de gang na. Door de man-bedroom een kamer op te schuiven zitten we verder van de straat af en kunnen we een prachtige inloopkast realiseren.

Kleine kanttekening hier is dat deze uitbouw wel afhankelijk is van het prijskaartje wat er aan gaat hangen. Mocht het echt te duur worden, laten we de badkamer en de kamer ervoor in de huidige grootte, en passen we enkel de indeling van de rest aan. Dit is namelijk puur luxe, maar moet wel betaalbaar blijven.

Zoals gezegd ligt het nu bij de gemeente voor een vooraankondiging/principeakkoord, omdat we aan de gevel gaan rommelen. Daarna gaat de constructeur verder rekenen en gaan we met de aannemer om de tafel zitten. Nu we een slaapkamer hebben is het huis prima leefbaar, dus kunnen we het goed uitzingen tot het zo ver is. Het idee dat er dan nog één hele grote verbouwing aankomt, die vnl door anderen uitgevoerd gaat worden, spreekt ons erg aan. Natuurlijk gaan we zelf nog het nodige doen, maar het uitdenken en de grote zaken laten we aan anderen over.

Er zijn genoeg mensen die zich afvragen waarom we niet eerder deze stappen hebben ondernomen, of waarom we niet meer doen in de tussentijd. Allemaal valide vragen. Feit is alleen dat we financieel momenteel meer mogelijkheden hebben dan twee jaar geleden, en dat er buiten de verbouwing om genoeg gebeurt in ons persoonlijke leven, waardoor gewoon blijven staan de nodige energie heeft gekost, helaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4D3Ajvxk2sKNQ603qVvZ9cdSjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KIoHwTUHdykXTrYQN2fUyltw.jpg?f=fotoalbum_large
Uiteindelijk wordt het te gek.

• smv

smv

Ik heb een woord als burn-out langs zien komen bij jullie.
Als dat echt speelt, dan heb je geen energie meer om dit zelf te doen. Het is dan ook de vraag hoelang het duurt voordat je daar uit ben.

Jullie hebben mentaal ook een klap gehad met de brand, waar jullie weinig over hebben uitgelaten. Ik snap daardoor heel goed dat als het nu op 1 of andere manier toch kan het laat doen.

Jullie prive situatie is veranderd, waardoor deze keuze. Ja achteraf is altijd makkelijker praten!

Het was een uitdaging om veel zelf te doen, dat is deels gelukt, maar door die ervaring hebben jullie heel veel geleerd, wat jullie nu meenemen in uitbesteden. Dat is ook een goudmijn waard.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gaag te lezen! De energie en enthousiasme spat er vanaf! Fijn na alle tegenslagen die jullie hebben gehad. Gave plannen, fijn dat je ook iemand hebt gevonden die wel meedenkt op de manier zoals jullie willen!
Eens dat de bouw wel eng behoudend is.

• No Hands
  • Nu online
Super om te lezen dat het project, in een iets andere vorm dan het begon, toch weer verder gaat. Heel veel succes verder!

• S.J.Onnie
Hoe fijn dat jullie de draad weer (helemaal anders) hebben opgepakt! Het is mijn inspiratie om bij mijn klus(je) weer helemaal los te gaan!

Bedankt voor de update! Ik wens jullie alle plezier en succes met jullie eigen gemaakte paradijs!

• Truus01
De updates zien er goed uit!
Ook goed dat je het nu (voornamelijk) uit handen hebt gegeven. Hopelijk geeft dat ook in het koppie wat rust.

• Pussolini
  • Nu online
Tijd voor een nieuwe update. Maak de borstjes maar nat.

Het goede nieuws is dat de plannen door de gemeente zijn goedgekeurd.

We hebben, naast de tig aannemers die we in het verleden hebben gesproken, een aantal nieuwe partijen gesproken met deze nieuwe plannen in de hand. Allereerst bleek dat het véél fijner overleggen was, nu we uitgetekend hadden wat het plan was. Vervolgens bleek dat precies hetzelfde gebeurde als met de eerdere aannemers, namelijk dat ze het verhaal beginnen met "och, maakt niet uit hoe erg het is, alles is maakbaar" en gaandeweg het verhaal en de rondleiding nog net niet in huilen uitbarsten. Vervolgens geven ze aan dat ze het sowieso niet kunnen aannemen en het uurtje factuurtje wordt ivm risicodekking (prima) en vervolgens hoor je niets meer van ze.

De laatste aannemer was een uitzondering. Aangedragen door de architect, uitgebreide ervaring met hele oude woningen, middelgroot familiebedrijf. Hij hoorde het hele verhaal aan, keek rond, ging met ons om de keukentafel zitten en legde haarfijn uit waarom onze plannen absoluut kansloos zijn.

Hij begon met "ik ben opgegroeid in een aannemersbedrijf en doe dit al 30 jaar, maar heb het niet vaak zo ernstig gezien". Hij legde uit dat je normaal, als je begint met slopen, de logica van eerdere verbouwingen kunt zien en het dan niet eens hoeft te zijn met de aanpak, maar in ieder geval kunt zien wat de intentie is geweest. "Hier zie ik geen enkele logica of professionaliteit" zei hij, over de constructieve handelingen uit het verleden. Alles is een soort Mikado-spel van afhankelijkheden en slechte keuzes en de constructie in zijn geheel is gewoon heel heel slecht. Vrijwel alles in het huis moet aangepakt worden, ook zaken waarvan we dachten dat het meeviel. Hij vroeg ons wat ons budget is (2,5 ton) en gaf aan dat dat lang niet genoeg gaat zijn en belangrijker, gezien de 1.5 ton die er al in zit, we ons moeten afvragen of het überhaupt het geld waard gaat zijn. We hadden grappend gezegd dat we meermaals hebben overwogen de boel plat te gooien en opnieuw te beginnen en hij gaf aan dat dat wat hem betreft een hele realistische gedachte is.

De ellende was dat hij écht met ons te doen had en het geen angstzaaier was. Hij gaf ook aan dat we nooit hadden kunnen verwachten dat het zo erg zou zijn, want dat als de muren en plafonds gesloten zijn, hij ook nooit zou kunnen voorspellen dat dit er onder vandaan zou komen. Dat dit, zelfs voor een oud huis, compleet buiten de scope van verwachting ligt. Dat maakt dat we iets minder kwaad op onszelf worden, maar kopen we helaas weinig voor. Het is wel zo dat dit bedrijf gehele projecten doet en je met een eenpitter die ons een groot deel van de werkzaamheden zelf laat uitvoeren en dan de grote dingen komt doen, wellicht goedkoper uit bent.

Eigenlijk weten we dit allang en is dit ook waarom we niet verder komen. Het is wel een goede realitycheck dat iemand dit zo duidelijk heeft besproken met ons.

De opties die we nu hebben:

- meer budget vrijmaken is geen optie. Van het geld dat we hebben, kunnen we echt wel eea laten doen, maar zeker niet alles. Gezien de afhankelijkheden van alle projecten, is het de vraag of je dan niet de komende jaren in een half huis zit, in de hoop meer budget te hebben. Daarom gaan we zoeken naar een aannemer die daar een duidelijker beeld van kan scheppen. Nog jarenlang verbouwen zie ik in ieder geval niet zitten.

- platgooien en een prefab huis neerzetten. Aantrekkelijk, want de locatie waar we zitten is perfect en we hebben veel grond. De vraag is of je dat voor 2+ ton voor elkaar krijgt. Ik voel er ook niet heel veel voor om een maximale hypotheek te hebben voor een tiny house.

- met makelaars praten om te kijken wat we er nog voor kunnen krijgen, wetend dat we daar fors verlies op zullen lijden. Stel dat iemand zou betalen wat puur de kale bouwgrond waard is, hebben we de hypotheek er al wel uit, maar zijn we 2 ton aan eigen geld kwijt. Dat is wel een hele bittere pil om te slikken. Anderzijds zouden we dan wel iets anders kunnen kopen en rust kunnen hebben.

We gaan alledrie de opties serieus onderzoeken. Mocht iemand nog een out of the box oplossing bedenken, horen we het graag :').

• franssie

franssie

Save the albatross

@Pussolini wow wat een nieuws. Nu is er tenminste wel een soort van duidelijkheid, maar niet de uitkomst die je hoopte.
Heel veel sterkte met het verder uitzoeken en het maken van een keuze.

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:06
Ik zou oppassen voor de "sunk cost fallacy" hier. Ja, er zit veel geld in. Maar dat betekent niet dat er nóg meer geld in moet. Als je geen zekerheid hebt dat je over 2, 3, 4 ton een huis hebt, is het misschien tijd om óf te verkopen, óf kijken of je er een huis op kan zetten. Super mega dupe kloten, maar met alles wat er gebeurd is, is het project misschien gewoon niet meer levensvatbaar.

• Pussolini
  • Nu online
@mijgmae mee eens inderdaad, maar moet wel goed uitgezocht worden.

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:30
Ik heb net een kleine verbouwing achter de rug die veel groter werd dan we dachten. In totaal bijna 50% meerwerk mede door de enorme prijsstijgingen van materiaal maar ook uurtarief. Dan lijkt platgooien en iets nieuws neerzetten de betere optie, dan ben je voor de komende jaren klaar. Er zijn op prefab gebied veel ontwikkelingen, ik zou denk ik achteraf daar ook voor hebben gekozen. Ook gezien alle stress die jullie al achter de rug hebben is ontzorgd zijn dan een aantrekkelijke optie.

Even snel gekeken en een kleine tot middelgrote woning moet voor 2 ton kunnen. Dan kun je later altijd nog uitbreiden want de basis is dan gewoon goed. Zeker in geval van houtskeletbouw kun je dan alsnog je droom realiseren. Ik wens jullie heel veel sterkte en wijsheid, er is vast iemand hier op het forum die ervaring heeft met prefab bouw.

[ Voor 26% gewijzigd door geldersscheepje op 01-07-2026 12:50 ]

Gasloos sinds 2026, 15 kWp op t dak , 20 kW accu.

• Prutser
  • Laatst online: 20-07 13:38
Tomme wat een update. Maar tegelijkertijd, wat ontzettend fijn dat deze makelaar duidelijk en eerlijk heeft kunnen vertellen wat jullie misschien stiekem zelf wel wisten.

Deze hele thread is een ontzettende rollercoaster geweest en ik baal voor jullie van deze conclusie.

Wat jullie nu gaan doen is uiteraard een moeilijke beslissing die jullie zelf moeten maken. Wat ik wel wil meegeven, omdat je het zelf ook al aangeeft. Locatie is ontzettend belangrijk. Je kan een huis wel verbouwen maar niet verplaatsen...

Veel succes met het maken van een keuze, ik hoop dat jullie ons ook daar in meenemen!

• ollie1965

ollie1965

Laat ik je als eerste (al eerder gedaan dacht ik, loop mee met dit draadje sinds de allereerste post) je bewonderen voor je doorzettingsvermogen.

En verder, goed bedoelde opmerkingen/inzicht van mijn zijde, of het ook meerwaarde voor je is.... is aan jou/jullie.
Pussolini schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:11:
Tijd voor een nieuwe update. Maak de borstjes maar nat.

Het goede nieuws is dat de plannen door de gemeente zijn goedgekeurd.
..............................
Hij begon met "ik ben opgegroeid in een aannemersbedrijf en doe dit al 30 jaar, maar heb het niet vaak zo ernstig gezien". Hij legde uit dat je normaal, als je begint met slopen, de logica van eerdere verbouwingen kunt zien en het dan niet eens hoeft te zijn met de aanpak, maar in ieder geval kunt zien wat de intentie is geweest. "Hier zie ik geen enkele logica of professionaliteit" zei hij, over de constructieve handelingen uit het verleden.
Kijk aan zo'n man heb je wat, top dat je die hebt gevonden.
De opties die we nu hebben:

- meer budget vrijmaken is geen optie. Van het geld dat we hebben, kunnen we echt wel eea laten doen, maar zeker niet alles. ............ Nog jarenlang verbouwen zie ik in ieder geval niet zitten.

- platgooien en een prefab huis neerzetten. Aantrekkelijk, want de locatie waar we zitten is perfect en we hebben veel grond. De vraag is of je dat voor 2+ ton voor elkaar krijgt. Ik voel er ook niet heel veel voor om een maximale hypotheek te hebben voor een tiny house.
Voor 2 ton hoef je echt geen tiny house te krijgen, maar hoe groot wil je wonen. Bij onze oosterburen werkt men veel meer met prefab en er zijn bedrijven die gewoon (soms in combinatie met lokale aannemers hier) gewoon in NL iets willen neerzetten.

Als je er eens een dag aan wil spenderen ter oriëntatie, maak een ritje naar het oosten en ga eens dat soort huizen (daar meestal de duurdere varianten die te zien zijn) bekijken of het wat is.

De zoekopdracht is dan "Fertighaus" als eerste zoekopdracht.
Nu doe ik er nog een tip bij (weet niet meer waar je precies woont) ga gewoon even naar Keulen of Wuppertal of zoek er een op die dichterbij is https://www.fertighauswelt.de/hausausstellungen.
Dan heb je gelijk een stel leveranciers te pakken op een park. Kleine entreeprijs die je terugkrijgt als je een (vervolg) afspraak maakt.
- met makelaars praten om te kijken wat we er nog voor kunnen krijgen, wetend dat we daar fors verlies op zullen lijden. Stel dat iemand zou betalen wat puur de kale bouwgrond waard is, hebben we de hypotheek er al wel uit, maar zijn we 2 ton aan eigen geld kwijt. Dat is wel een hele bittere pil om te slikken. Anderzijds zouden we dan wel iets anders kunnen kopen en rust kunnen hebben.

We gaan alledrie de opties serieus onderzoeken. Mocht iemand nog een out of the box oplossing bedenken, horen we het graag :').
Succes met je keuzes/onderzoek/adviezen die hier worden gedaan!!!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-07 17:58
Wat heftig zeg. Weliswaar heel goed om dit nu zoveel helderder te kunnen zien, maar ook ontzettend pijnlijk gegeven wat er allemaal al in het huis zit. Sterkte met de weg vooruit en hopelijk doemt er over een tijdje toch een mogelijkheid op die echt goed voelt.

• Frieda
  • Niet online
oef, wat heftig om te horen nadat jullie er ziel en zaligheid in hebben gestopt :-( zelfs ik als meelevende lezer krijg hier buikpijn van en ik woon er niet eens!

en knap dat jullie toch overwegen te herbouwen. kunnen jullie niet modulair bouwen als je toch prefab gaat? nu plat, een deel herbouwen en later een stuk erbij?

damn, had echt op beter nieuws voor jullie gehoopt. veel sterkte en wijsheid met het vervolg!

• pentaw1nz
Een erg schril contrast met de "Uiteindelijk wordt het te gek." op 16 mei...

Sterkte hiermee.
Plat gooien (30 a 50k bij een regulier pand) en iets anders neerzetten zou mij voor het budget wat je nog over hebt nooit lukken.

Je laat wat details achterwege over wat er allemaal niet kan en waarom niet, en wat die opeenstapelijk van slechte keuzes uit het verleden is, maar als het enigszins haalbaar is zou ik er dan toch een project in etappes van maken.
Wel op zo'n manier dat je na de grootste etappe gewoon een leefbaar huis hebt, maar je later uitbreidt.

Als dat niet kan zou ik overwegen de hele toko te verkopen. Wellicht valt je verlies mee...

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Truus01
Nou. Heftig!
:-(

Heel veel sterkte met de moeilijke keuze.
Zoals anderen ook al zeiden, locatie is ook erg belangrijk. En er is ook vwb prefab (mn houtskelet) veel mogelijk.
Succes!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
pentaw1nz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:32:
Een erg schril contrast met de "Uiteindelijk wordt het te gek." op 16 mei...
Ja.. nogal. Ik opende het topic perongeluk vele pagina's terug. Daar bulkte het nog van het enthousiasme. Als je dan de update van vandaag leest... Echt verschrikkelijk voor jullie dit. Dit verzin je toch allemaal niet bij elkaar... wat een drama. En wat nu..

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-07 17:53
WIj hebben onze verbouwing van 180 jaar oud huis inmiddels na 5 jaar afgerond. hiervoor heb ik casco een catalogushuis laten zetten door Groothuisbouw. Die denken echt met je mee en alles kan nog bijgestuurd worden. ik zat toen (2012) op iets meer dan 2 ton incl btw voor een huis van 1300m3, casco, dus zonder binnenafwerking en installaties.
die 2 ton zul je nu niet meer redden maar misschien is het het informeren waard

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:57
Uiteindelijk is dan toch het eerste zinnetje uit de startpost uitgekomen... ik heb vanmiddag de posts met foto's nog even doorgenomen, voor het oog had je er echt een heel leuk huisje van gemaakt op de plekken die af waren. Dan komt er zo'n brand en haal je er hulp bij en komen de lijken uit de kast :(

Wat je ook doet: je bent een ervaring rijker. Het heeft 3 jaar van je leven en een heleboel geld gekost, maar je bent er nog steeds en jullie zijn nog steeds samen. Zet de opties op een rijtje, maak een keuze en ga daarvoor.

• pentaw1nz
BlueSS50 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:13:
WIj hebben onze verbouwing van 180 jaar oud huis inmiddels na 5 jaar afgerond. hiervoor heb ik casco een catalogushuis laten zetten door Groothuisbouw. Die denken echt met je mee en alles kan nog bijgestuurd worden. ik zat toen (2012) op iets meer dan 2 ton incl btw voor een huis van 1300m3, casco, dus zonder binnenafwerking en installaties.
die 2 ton zul je nu niet meer redden maar misschien is het het informeren waard
Bespaar je de moeite 14 jaar later.
2 ton is echt niets bij de Nederlandse aannemers/projectbouwers. Ook casco niet.

Wellicht dat die HSB-bouw opties heeft, maar een budget van 2 ton kun je echt weinig mee als je daarvoor vanaf niks moet beginnen.
Of erger; eerst nog moet slopen.

• pentaw1nz
_JGC_ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:28:
Uiteindelijk is dan toch het eerste zinnetje uit de startpost uitgekomen... ik heb vanmiddag de posts met foto's nog even doorgenomen, voor het oog had je er echt een heel leuk huisje van gemaakt op de plekken die af waren. Dan komt er zo'n brand en haal je er hulp bij en komen de lijken uit de kast :(

Wat je ook doet: je bent een ervaring rijker. Het heeft 3 jaar van je leven en een heleboel geld gekost, maar je bent er nog steeds en jullie zijn nog steeds samen. Zet de opties op een rijtje, maak een keuze en ga daarvoor.
Deze knop omzetten is heel moeilijk, maar uiteindelijk wel wat er nodig is.
Afwegen, en go for it!

Mocht er ergens een keer iets nodig zijn, kun je vast wel een 'Tweakers dag' organiseren. Uit alle volgers van dit topic kun je vast wel een ploegje regelen die een dag komen helpen wanneer je bijv. de sloophamer er in zet!!

• S.J.Onnie
Out of the box?

Ik kan zo snel in het topic niet herleiden waar het huis staat. Als dat dicht tegen de Duitse grens ligt, zou je eens kunnen kijken naar Poolse aannemers die in Duitsland werken. Arbeidsloon ligt in Duitsland (veel) lager dan in Nederland. Kleinanzeigen.de is een mooi startpunt.

En als je huis op staal gefundeerd is, kun je met staalconstructies in je bestaande woning nog veel bereiken.

Los van de 1½ ton die er al inzit, gaat het inderdaad om locatie en het feit dat jullie hart inmiddels in het huis zit. Dat is ook wat waard om te bewaren.

• ollie1965

ollie1965

pentaw1nz schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:30:
Mocht er ergens een keer iets nodig zijn, kun je vast wel een 'Tweakers dag' organiseren. Uit alle volgers van dit topic kun je vast wel een ploegje regelen die een dag komen helpen wanneer je bijv. de sloophamer er in zet!!
@Pussolini de 5 en 60J breekhamer staat hier al klaar dus maak er een MeetUp van Tweakers van zou ik zeggen.
Nee, geen gekkigheid ondanks dat ik zelf ook in een verbouwing zit een paar dagen helpen kan altijd.
Die 25K voor het afbreken kun je al in je zak steken. De overige kosten voor het afvoeren kun je ook sterk verlagen omdat er voor de afvalstroom hout en puin tegenwoordig geld gegeven wordt (niet iedere verwerker maar wel uitsorteren).
Zo werken veel gemeenten tegenwoordig ook bij hun milieu/grondstoffencentrum.
Groen, puin, hout, spaanplaat, matrassen, hard plastic (enz.) allemaal gratis omdat men er geld voor ontvangt en het ook nog (gratis) opgehaald wordt (gemeenten leveren de wisselbakken).

Always look on the bright side of life

• Toke_gt
Toen je dit topic begon had je in de verste verte niet kunnen bedenken dat ‘saga’ nog een behoorlijk understatement is. Wat een ellende.
Toch zie ik ook lichtpunten, namelijk de locatie, zoals je zelf aangeeft. En vergeet ook niet alle dromen (niet de nachtmerries) die je over dit huis hebt gehad. Dromen mag nog steeds. Ik zie een mooie keuken, een heerlijke slaapkamer, goed opnieuw aangelegde elektriciteit, een herstelde paddenstoelenvloer, en veel ruimte. Ik kan me daarom best voorstellen dat je dit niet zomaar opgeeft of platgooit.

Met anderen hierboven zie ik wel wat in een gefaseerde aanpak. Maak eerst de basis verder op orde, zodat je er kunt wonen. Een constructeur moet je kunnen aangeven wat daar minimaal voor nodig is.
Vervolgens bekijk je welke aanpassingen je kunt maken aan de constructie en in welke volgorde. Ik las in je eerdere post (18 mei) dat je de probleemmuur wilt aanpakken en een krakkemikkige uitbouw aan de achterzijde. Dat lijken me twee basics. Al het andere dat je in die post noemt, is daar een vervolg op: ‘als we dit doen, dan ook meteen dat, en dan kan ook dit etc etc’. Maar wat als je dat niet meteen doet? Je kunt de uitbouw ook zo maken dat je daar in de toekomst (5 jaar? 10 jaar) een verdieping op kunt zetten, maar door het niet nu te doen, bespaar je wel serieus veel geld en wordt je plan een stuk haalbaarder zonder dat je jaren in de rotzooi zit.

Zoek een constructeur en/of aannemer die met jou kijkt hoe je dit verstandig over een langere periode in fases kunt aanpakken. En vergeet niet dat platgooien voor een aannemer makkelijker is, maar dat zijn belang niet per se jouw belang is. Jouw belang is fijn wonen op een mooie plek, met behoud van je portemonnee voor andere leuke en belangrijke dingen in het leven.

• Pussolini
  • Nu online
Dank voor alle reacties tot nu toe. Morgen ga ik er inhoudelijk op in, vanavond gaan we voetbal kijken, sushi eten en de koppen in het zand steken.

• S.J.Onnie
Pussolini schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:29:
Dank voor alle reacties tot nu toe. Morgen ga ik er inhoudelijk op in, vanavond gaan we voetbal kijken, sushi eten en de koppen in het zand steken.
Gelijk heb je! Maak er een mooie avond van!

• Pussolini
  • Nu online
Zo, de eerste stappen zijn vandaag genomen. Er komen volgende week drie makelaars langs en een aannemer. Ik ben nog op zoek naar meer aannemers die mee willen denken. Mocht iemand een partij in Brabant kennen, hoor ik het graag. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat we met 2,5 ton niet een heel eind komen. Afwerken en slopen kunnen we zelf. Ik zal van de uit te voeren werkzaamheden eens een lijst maken, wellicht kunnen jullie meedenken.

• Varkentje405
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10:18
Onze aannemer kwam uit Best. Ze werken met z’n 3 en samen. En huren in waar nodig. En, niet onbelangrijk, ze willen max drie kwartier van Best/ Eersel rijden. Dus als je daar binnen zit kan ik je wel hun site dm-en. ( heet dat ook zo op GoT?)

Bij ons hebben ze verbouwd en elke klus voor dat we begonnen begroot. Erg fijn, dan weet je waar je aan toe bent. Ik vond met name Teun erg relaxed om mee samen te werken.

• Pussolini
  • Nu online
Varkentje405 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:24:
Onze aannemer kwam uit Best. Ze werken met z’n 3 en samen. En huren in waar nodig. En, niet onbelangrijk, ze willen max drie kwartier van Best/ Eersel rijden. Dus als je daar binnen zit kan ik je wel hun site dm-en. ( heet dat ook zo op GoT?)

Bij ons hebben ze verbouwd en elke klus voor dat we begonnen begroot. Erg fijn, dan weet je waar je aan toe bent. Ik vond met name Teun erg relaxed om mee samen te werken.
Volgens Google Maps is het 42 minuten naar het centrum van Best, dus dat past net :+. Ik ontvang dm graag!

• Tornado1.0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-07 20:09

Tornado1.0

Work in progress

Wij hebben twee keer een fijne samenwerking gehad met een aannemer uit Schijndel. Ik weet niet waar jij woont en wat hun maximale rijtijd is, maar ik kan je hun gegevens sturen via dm?

If at first you don’t succeed, call an airstrike.

• smv

smv

Ik kan je zelf niet helpen met aannamers, maar ik ga nu iets zeggen, waarvan ik niet weet of mensen daar achter staan.

Zet eens een oproep op Werkspot?
Ik heb regelmatig werkzaamheden specifieke dan, daarop gedaan en soms maar 1 bericht gehad, maar ik was wel uit eindelijk blij met die persoon in kwestie, dat die het kon doen.

Misschien zitten daar ook aannemers of iets tussen? je heb altijd referenties die je kan terug vinden en het gesprek aangaan kan altijd natuurlijk.

Misschien heb je er iets aan, misschien ren je er hard voor weg. Maar hey het is een idee :-)

• ollie1965

ollie1965

Ja daar zeg je nu zeker wat. Werkspot is leuk voor de kleine/goedkopere niet risicovolle klussen.
Maar we hebben het hier over iets meer dan klussen, verbouwinkje.
En mensen die zich op Werkspot aanbieden hebben vaak kun verzekering/(beroeps)aansprakelijkheid niet volledig op orde.
Ja, het is een oordeel van mij (n=1) maar het komt uit de lengte of de breedte zo'n aanbod.

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 03-07-2026 10:42 . Reden: typo ]

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-07 17:53
Heb je een meer specifieke regio? Brabant is groot, ik ken er wel een paar in de buurt van Oss/Den Bosch

• wortest
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-07 08:11
Om hier echt wat zinnigs over te zeggen zijn er tekeningen (bestaand + nieuw) nodig. Eveneens begrijpelijk als dat niet gedeeld wordt overigens.

Je hebt een goede keuken, een slaakamer, een badkamer en een tuin. Dat is al een prima tinyhouse.

Voor het vervolg: Zelf slopen, plannen eenvoudig houden (goed, maar eenvoudig), casco (water-winddicht) opleveren door aannemer. Zelf daarna: installatiewerk, leidingwerk, elektra, aftimmeren - per ruimte, niet alles tegelijk.

Een huis dat af is levert extra op. Een huis waarvan men zien dat de verbouwing niet is gelukt gaat door de helft. Overdrachtsbelasting, makelaars, notaris, verhuizing, nieuwe huis goed krijgen... kost ook allemaal centen.

Het kan zijn dat de huidige plannen icm bestaande situatie niet haalbaar zijn. Aannemers houden van rechttoe rechtaan bouwen. Eenvoudig, snel, weinig kans op gezeur met water, niet teveel hoekjes etc. Zodoende altijd even vragen aan aannemer: 'Los van de plannen, wat zou jij doen?'

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:56
Pff wat een verhaal en wending weer. Succes met de te maken keuzes en veel wijsheid daarbij.

Wij zijn zelf ook een oud huis aan het verbouwen met alle ongemakken van de vorige verbouwingen over de afgelopen 100 jaar. Financieel moet je vooral kijken wat je kan dragen en of je daarmee een eind situatie bereikt die voor jou / jullie acceptabel is. De vraag of het een economisch zinvolle investering is ben je al lang voor bij. Rationeel hadden wij het ook beter plat kunnen gooien maar als je rationeel was geweest had je het huis niet gekocht :+ .

Let vooral op dat het geen molensteen wordt!

• Toke_gt
Pussolini schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:43:
Zo, de eerste stappen zijn vandaag genomen. Er komen volgende week drie makelaars langs en een aannemer. Ik ben nog op zoek naar meer aannemers die mee willen denken. Mocht iemand een partij in Brabant kennen, hoor ik het graag. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat we met 2,5 ton niet een heel eind komen. Afwerken en slopen kunnen we zelf. Ik zal van de uit te voeren werkzaamheden eens een lijst maken, wellicht kunnen jullie meedenken.
Je hebt in dit stadium misschien meer aan een constructeur dan aan een aannemer. Een aannemer kijkt naar het plan van je architect en zegt ‘platgooien mevrouw’, want te ingewikkeld. Een constructeur kan met je kijken hoe je het plan van de architect gefaseerd en in welke volgorde kunt laten uitvoeren zonder dat de boel instort (refererend aan je mikadobeschrijving). Denk dat je daar nu het meest behoefte aan hebt?

• Pussolini
  • Nu online
Oh sorry vergeten te zeggen, maar er is een constructeur die weleens is geweest en nu berekeningen gaat maken inderdaad.

De regio is Tilburg-Breda. Den bosch is ook nog wel te doen.
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste