• roel_hendr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2021
Hallo,

Ik heb recent het Plugwise HA pakket aangeschaft. Daarin zitten de Adam, Lisa, Tom, Floor, Plug zoals je ook kunt zien op hun website:

https://www.plugwise.com/nl_NL/#home-automation

Nu ondervind ik allerlei issues m.b.t. dit systeem. Ik kan er helaas nog heel weinig van terugvinden. Daarom dacht ik: Ik start een nieuw topic om ervaringen, hint en tips te delen.

Onderstaand lijstje kom ik tegen:
1) Adam hangt bij ketel op eerste verdieping, daaronder zit de keuken waar ik een Lisa (bedraad, dus router) heb staan. Onder de keuken zit de kelder waar ik 3 Floors op vloerverwarming verdeler heb zitten (bedraad). Nu kon ik de Floors niet toevoegen aan het Zigbee netwerk. Toevallig had ik nog een Plug, die ook bestemd is voor de kelder. Deze Plug heb ik tijdelijk even recht boven de Floors geplaatst en nog eens geprobeerd. Nu kan ik de Floors wel toevoegen aan het netwerk. Plugwise garandeert bereik en ben niet van plan om mijn Plug op te offeren om alleen maar als router te dienen. Ervaren jullie ook issues hiermee?

2) De app start, ik zie dat ie aan het laden is, maar komt nooit terug. Oftewel, ik kan de app niet gebruiken. De webinterface via PC werkt wel gewoon

3) Ik heb een Lisa toegevoegd aan het netwerk. Deze laat op het scherm zien welke temp hij meet en wat de gewenste temp is. Gewenste temp zie ik ook terug in webinterface, maar de gemeten temp komt niet overeen en wordt ook niet geupdate

4) Ditzelfde geldt eigenlijk voor alle thermostaten (Lisa, Floor, Tom). In de Technische Informatie kun je zien wat ze meten en wat er gewenst is. De gewenste waardes komen niet overeen met wat er in de zone ingesteld is.

5) Zodra ik de Adam powercycle, krijg ik soms dat mijn devices niet meer in de zones zitten. Ik moet alles dan weer opnieuw installeren. Ook zie ik in de app/webinterface dat sommige zones dubbel erin staan

6) Ik heb een paar Toms. Eentje bedraad aangesloten, eentje via batterij. Deze kon ik makkelijk toevoegen aan het netwerk. Alleen heb ik nog een Tom en die krijg ik maar niet toegevoegd. Via het knopje op de Tom kun je hem uit netwerk gooien. Daarna in app/webinterface weer laten zoeken naar nieuwe devices en knopje op Tom ingedrukt. Hij gaat dan zoeken, maar kan hem niet toevoegen. Krijg het niet voor elkaar. Heb zelfs een paar keer gezien dat de Tom aangeeft via LED dat ie toegevoegd is, maar ik zie hem niet terug in Devices lijst.

Vooralsnog ben ik niet happy met het systeem. Heb contact gezocht met Plugwise. Voordeel is dat ze remote mee kunnen kijken (als ik dat wil). Hopelijk kunnen ze al deze problemen snel verhelpen.

Deel jullie ervaringen aub hier, misschien kunnen we elkaar helpen waar nodig

• TheDiver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 16:29
Dank voor je uiteenzetting van hetgeen jij met deze spullenboel hebt meegemaakt.Ik ben voornemens om 2 thermostaten (Tom) aan te schaffen. Deze werken via het Zigbee protocol.

Heeft iemand ervaring met deze thermostaten via Google Home, Hue, IFTTT en meer misschien meer?

Ik vraag dit omdat ik geen extra hub erbij wil hebben die deze apparaten aanstuurt.

[Voor 13% gewijzigd door TheDiver op 22-11-2018 11:19]

Eindelijk is de kleur GROEN weer thuis...

• roel_hendr
Ondertussen zijn meeste issues hierboven opgelost door een firmware update van Plugwise. Het systeem draait nu al paar dagen stabiel gelukkig.

Ik heb Plugwise eerder gevraagd of er ondersteuning komt voor Alexa/Google Assistant. Hun antwoord: "Wij volgen de ontwikkelingen in de markt en kijken en zullen hier op in spelen."

Volgens mij kun je met Homey deze devices los toevoegen: https://apps.athom.com/app/com.plugwise.zigbee

Heb het zelf nog niet geprobeerd

• marijnacht
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-03 17:34
En blijft het stabiel draaien? Kun je ook iets zeggen over de gebruiksvriendelijkheid van de app?
Ik twijfel momenteel erg tussen de plugwise en de Evohome. Ik heb nu de round connected (zeg maar de simpele versie van de evohome) maar die heeft dezelfde app en die vind ik niet super.

• roel_hendr
Ja draait goed stabiel nu. App ziet er netjes uit, af en toe een update die het sneller en stabieler maakt. Plugwise is nog steeds bezig om nieuwe features toe te voegen. Via de app kun je jouw geconfigureerde zones zien met temperatuur wate gewenst is en wat er gemeten wordt. Daarnaast zie je ook wat symbooltjes of de ketel aan het verwarmen is of idle is. Je kunt ook heel makkelijk een weekschema maken.

Waar ik in begin echt veel problemen had, moet ik nu zeggen dat ik blij ben met mijn keuze. Mocht je nog meer info nodig hebben, laat maar weten.

Aantal Homey app devs zijn ook aan het kijken of ze de Adam kunnen koppelen met Homey. Als dat lukt, dan wordt het helemaal een feest ;)! Dan kun je dus flows maken waarbij de temperatuur in huis of bepaalde zones omlaag gaat op moment dat er niemand thuis is bijvoorbeeld. Of je kunt temperatuur verhogen via spraakcommando met Google Assistent, etc, etc.

• Biosdino
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-01-2019
Hallo,

Graag wil ik nog wat toevoegen aan dit topic. Heb nu sinds een maand de hele benedenverdieping aangestuurd via Plugwise. 3x Lisa, 1x Adam en 6x Floor. De installatie was echt kinderlijk eenvoudig en alles in ruw weg 30 minuten geïnstalleerd. Na een korte check zag ik dat de Adam de cv-ketel als modulerend accepteerde en stuurde hem aan om te gaan verwarmen.

Momenteel ben ik dus redelijk tevreden. Laten we het als cijfer een mager 7-tje noemen.

Regelmatig moet ik de instellingen opnieuw invoeren omdat Adam ze kwijt raakt. (dwz het type verwarming, vloer oppervlak etc.) Ook is mijn CV ketel zo ingesteld dat hij niet warmer kan stoken dan 50 graden ivm de vloerverwarming. Echter vraagt Adam continue een temperatuur van 85 graden van de ketel. Dit is niet logisch omdat ik bij de instellingen heb aangegeven geen radiatoren te hebben in mijn huis. Heb hierover contact opgenomen met Plugwise via de mail. Deze reageert gewoonlijk binnen 30 minuten en vertelde me dat dit bekend is en er een nieuwe firmware beschikbaar was waarin dit probleem verholpen zou zijn. Na de update zie ik een aantal nieuwe functies maar het probleem is er nog steeds. (firmware 2.3.16)

Tot 2 dagen geleden werkte alles lekker en was het huis aangenaam warm. Echter opeens kreeg ik een melding dat er 3 verschillende Floor regelaars niet goed kunnen sluiten en dat ze gekalibreerd moesten worden. Netjes een calibratie gedaan en de melding is weg. Gisteren weer opnieuw die melding, gekalibreerd en vandaag weer een melding. Direct weer eens contact opnemen met Plugwise hierover.

Zijn er meer mensen die dit herkennen of heb ik de pech dat er nu al wat Floor regelaars defect aan het raken zijn?

Verder merk je wel dat ze bij Plugwise druk bezig zijn met nieuwe features en firmware aanpassingen. Zelf zou ik het handig vinden als men eerst de "bekende" foutjes eruit haalt en dan verder gaan met de ontwikkeling ipv nieuwe functies ontwikkelen terwijl sommige dingen niet optimaal werken. Ook is het allemaal net iets te simpel en heb je (te) weinig instel mogelijkheden. Een offset is niet in te stellen en ook een stooklijn zou handig zijn. Ook heb ik het vermoeden dat er software beschikbaar is waarin dit wel in te stellen is maar dat deze niet toegankelijk is voor de gewone mensen onder ons. :+

• Biosdino
Nog een kleine toevoeging/tip. Ik heb bij de action van die magneet stickers gehaald waarmee je rookmelders kan ophangen. Hiermee heb ik de Lisa's aan de muur geplakt zodat ik in de toekomst makkelijker de batterijen kan wisselen. De magneetjes zijn sterk genoeg en het werkt gewoon makkelijker ipv dat schuifsysteem om het klepje te openen.

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-03 14:29
@Biosdino Heb je deze bugs gemeld en ook dat deze nog in de nieuwe firmware zitten? Mijn ervaring is dat ze wel snel reageren.
En is je Adam stabiel gevoed? gaat dat stopcontact niet van de spanning af?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Biosdino
@soepah Gisteren contact gehad met Plugwise support. Het support formulier via de site werkt echt super! 's Avonds na 9u nog gewoon antwoord op mn probleem. Adam is stabiel gevoed en draait stabiel.

Blijkt dat er dus een foutje in de software zit. Doordat ik 6 Floor's op 1 verdeler heb meten de Floor's ook de temperatuur van elkaar. (geleiding/stralings-warmte) Men vertelde dat dit bekend is en beloofd dat het probleem bij de volgende firmware verholpen is. Achteraf klikt het logisch natuurlijk.

Ik was gelijk weer zo enthousiast dat ik een Plug besteld heb die de vloerverwarming circulatie pomp mag gaan aansturen. Als het nog een paar weken lekker blijft draaien ga ik ook de bovenverdieping via Adam/Lisa en Floor laten aansturen.

Als er iemand meer informatie hierover wil hebben dan verneem ik het graag. Mocht ik zelf nog bevindingen hebben dan werk ik dit forum bij.

• soepah
  • Laatst online: 20-03 14:29
@Biosdino Ik zag via de communicatie kanalen dat de Plug idd via de Adam te schakelen zou gaan worden (future roadmap in de zomer van 2018) zit dit er inmiddels al in? (Bericht van Plugwise: https://twitter.com/Plugwise/status/1055384253985366022)

Andere vraag: Zou je eens wat screenshots van de Adam webinterface kunnen plaatsen? wat is er mogelijk qua schema's, welke opties zijn er?

[Voor 11% gewijzigd door soepah op 08-01-2019 14:28]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-03 21:48
Ik ben ook wel erg benieuwd naar de huidige ervaringen van dit systeem, ik kan er maar weinig over vinden op internet. M'n grootste twijfel zit erin dat het vanuit de domoticahoek komt. Bij veel van dat soort systemen looks en functionaliteit boven stabiliteit gaan, iets waar ik bij de aansturing van m'n verwarming eigenlijk weinig zin in heb. Iemand die hier iets meer over kan zeggen?

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 19:15
HvB83 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:53:
Ik ben ook wel erg benieuwd naar de huidige ervaringen van dit systeem, ik kan er maar weinig over vinden op internet. M'n grootste twijfel zit erin dat het vanuit de domoticahoek komt. Bij veel van dat soort systemen looks en functionaliteit boven stabiliteit gaan, iets waar ik bij de aansturing van m'n verwarming eigenlijk weinig zin in heb. Iemand die hier iets meer over kan zeggen?
Plugwise Adam
Weinig/niets goeds te melden.

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Sinds vorige week heb ik ook een Plugwise systeem met Adam HA, 9x Tom en 4x Lisa.
De Floors heb ik over getwijfeld, maar aangezien mijn vloerverwarming effectief 1 zone is. Heb ik een paar honderd eurro bespaard door 1 Tom op de aanvoer te zetten. (zie plaatje)
https://tweakers.net/ext/f/yZ5woCvMWgPt4vyeAt1N3hnZ/thumb.jpg

Het installeren van zowel de hardware als de software was echt zo klaar. Minder dan een uur voor de hele set van doos uitpakken tot het ingesteld hebben van week een weekschema in de Plugwise app.

De toegevoegde functies naast dom verwarmen vallen me wel wat tegen. Geen openraamdetectie, geen geofencing.
De app kan alles behalve geavanceerde instellingen doen, dan moet je overschakelen naar de lokale web interface. Op zich niet erg, het werkt allemaal wel. Maar dan merk je toch wel dat er aan de software kant nog wel een paar stappen gezet kunnen worden.

Al met al ben ik best tevreden en een goed oordeel kan ik pas geven als het winterseizoen voorbij is.

Can`t live without the mods

• VeGGie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:35
Hi,

Ik heb nu een dik half jaar een Plugwise installatie, 22 Toms, 12 Lisas en een Adam. Installatie was in een paar uurtjes klaar.

Ik ben er erg tevreden over, systeem en app zijn stabiel en nog geen problemen mee gehad. Op de CV is ook een houtgestookte kachel aangesloten, ook daar heeft Plugwise geen problemen mee.

Wat ik wel mis is de optie om het hele huis in de vakantiestand te zetten, ik moet nu alle kamers 1-voor-1 omzetten. Daarnaast zou ik graag een push bericht willen hebben als de batterijen van een Tom of Lisa bijna op zijn, nu moet je in de app kijken.

• akatar
@VeGGie er is toch gewoon een "away" stand? Of heb ik het mis?

• VeGGie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:35
@akatar Ja die is per zone (of eigenlijk per Lisa), maar ik wil het hele huis in 1 keer op de away stand zetten als ik een weekend weg ben.

• akatar
@VeGGie
Je zou misschien de adam kunnen toevoegen aan een HA systeem die adam ondersteund. Dat kan dit automagisch gebeuren.

De vakantiemodus werkt ook maar voor 1 zone? Fit zou je eens kunnen aangeven bij Plugwise, klinkt als een foutje.

[Voor 31% gewijzigd door akatar op 07-11-2019 23:09]

• Frits1980
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een simpele opentherm aansturing voor mijn ketel zonder thermostaat. Dus één die ik kan aansluiten op mijn huidige domotica systeem. Aangezien alle zones al voorzien zijn van temperatuur sensoren en ik in mijn domotica systeem de instellingen voor de CV al doe wil ik dit nu om gaan zetten naar opentherm (op dit moment werkt het met aan/uit). Kan ik dit doen met alleen een Adam? En is die dan via Zigbee of via Wifi te gebruiken op een huidig domotica systeem? Of werkt de Adam niet als los apparaat? Ook ben ik benieuwd of Adam dan volledig lokaal werkt, zonder internet. Ik hoor graag of iemand hier antwoord op heeft.

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-12-2022
siepeltjuh schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:10:
Sinds vorige week heb ik ook een Plugwise systeem met Adam HA, 9x Tom en 4x Lisa.
De Floors heb ik over getwijfeld, maar aangezien mijn vloerverwarming effectief 1 zone is. Heb ik een paar honderd eurro bespaard door 1 Tom op de aanvoer te zetten. (zie plaatje)
[Afbeelding]

Het installeren van zowel de hardware als de software was echt zo klaar. Minder dan een uur voor de hele set van doos uitpakken tot het ingesteld hebben van week een weekschema in de Plugwise app.

De toegevoegde functies naast dom verwarmen vallen me wel wat tegen. Geen openraamdetectie, geen geofencing.
De app kan alles behalve geavanceerde instellingen doen, dan moet je overschakelen naar de lokale web interface. Op zich niet erg, het werkt allemaal wel. Maar dan merk je toch wel dat er aan de software kant nog wel een paar stappen gezet kunnen worden.

Al met al ben ik best tevreden en een goed oordeel kan ik pas geven als het winterseizoen voorbij is.
Ik ben ook aan het rondkijken voor een plugwise systeem voor ongeveer dezelfde setup. Radiatoren icm een vloer verwarming systeem van 4 groepen wat effectief gewoon 1 zone is. Had ook het idee om gewoon 1 slimme knop op de aanvoer leiding te zetten ipv alle 4 die groepen apart aan te sturen omdat dat vrij zinloos is en veel duurder uitpakt.

Mijn vraag is werkt dat goed op deze manier en waarom heb je voor een tom knop gekozen die eigenlijk voor een radiator is ipv een floor knop? Doen die eigenlijk precies het zelfde? En zou ik op deze manier ook mijn vloerverwarming met een ander systeem kunnen aansturen? Tado of iets dergelijks?

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

• siepeltjuh
  • Niet online
kliklakloe schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:55:

Mijn vraag is werkt dat goed op deze manier en waarom heb je voor een tom knop gekozen die eigenlijk voor een radiator is ipv een floor knop? Doen die eigenlijk precies het zelfde? En zou ik op deze manier ook mijn vloerverwarming met een ander systeem kunnen aansturen? Tado of iets dergelijks?
Het werkt echt perfect. Functioneel is een Tom hetzelfde als een Floor. Alleen is de Floor wat slanker en voorzien van een andere aansluiting, zodat deze direct op de vloerverdeelkranen past. De Tom sluit je aan op een normale thermostaatkraan zoals je die ook op een radiator hebt, die heb ik in de aanvoerleiding net voor de vloerverdeler gezet. Let op: de thermostatische mengkraan die op de vloerverdeler zit moet je laten zitten! Mijn aanvoerleiding was overigens een 22mm leiding en die thermostaatkranen zijn niet in de bouwmarkt te koop, maar wel online. Iets van 20 euro geloof ik.
Zou niet weten waarom dit niet met Tado, Evohome of ander systeem zou kunnen. Voor de plugwise: productreview: Plugwise Adam HA cv-gateway review door siepeltjuh

[Voor 7% gewijzigd door siepeltjuh op 13-11-2019 00:03]

• siepeltjuh
  • Niet online
Frits1980 schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:22:
Ik ben op zoek naar een simpele opentherm aansturing voor mijn ketel zonder thermostaat. Dus één die ik kan aansluiten op mijn huidige domotica systeem. Aangezien alle zones al voorzien zijn van temperatuur sensoren en ik in mijn domotica systeem de instellingen voor de CV al doe wil ik dit nu om gaan zetten naar opentherm (op dit moment werkt het met aan/uit). Kan ik dit doen met alleen een Adam? En is die dan via Zigbee of via Wifi te gebruiken op een huidig domotica systeem? Of werkt de Adam niet als los apparaat? Ook ben ik benieuwd of Adam dan volledig lokaal werkt, zonder internet. Ik hoor graag of iemand hier antwoord op heeft.
Voor zover ik weet gaat je dat niet lukken met een Adam. Waarschijnlijk past de OTGW (http://otgw.tclcode.com/) beter bij wat je wil. Dat was eerst ook mijn ideaal, maar uiteindelijk blijkt het optimaal aansturen en ook de bedrijfszekerheid beter met een opzichzelfstaand systeem.

Een van mijn basisregels bij alles wat ik aan Domotica aanschaf is dat basisfunctionaliteit (verlichting op schakelaars en verwarming) het ook moet doen als het Domotica systeem plat ligt.

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-12-2022
@siepeltjuh Bedankt voor je reactie, denk dat ik het ook op deze manier ga opzetten.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:36
Ik overweeg ook een zone systeem. Ik heb nu een Nest v3 OpenTherm. Zou dit samen werken met de Adam? Kan hier weinig over terug vinden helaas.

Verder benieuwd of alle schoonheidsfoutjes die eerder hier genoemd zijn inmiddels eruit zijn.

Na slechte reviews over Honeywell Evohome lijkt me dit een beter alternatief. Maar de Nest staat nu los van de muur (de bekabeling zat op een hele onhandige plek) ben dus benieuwd of de Adam aan te sluiten is op de heatlink van Nest.

• akatar
@Kasper1985
De nest gaat niet samenwerken met de Adam.
Het beste werkt de Lia of Anna

De adam komt bekabeld bij de ketel te hangen, de Lisa gebruikt zigbee om met de adam te praten. (dus verder geen kabels nodig)

• Kasper1985
@akatar Ah dat is jammer. In de woonkamer hebben de 2 radiatoren nu geen thermostatische knop. Dit kan natuurlijk aangepast worden maar kan ik (denk ik) niet zelf.

Ik zou dus graag overige kamers met Adam/Tom uitrusten en de woonkamer laten voor wat ie is. Maar denk dus niet dat dit zal gaan helaas.

Ik heb nu in de slaap en badkamer 2 zwave radiator knoppen op de radiatoren. Werkt opzich prima maar eentje blijft continu knipperen als ik op de knop druk. Ze waren gekoppelt met de Homey maar de Homey is helaas kapot en vind ik nu te duur om te vervangen (gebruikte hem nauwelijks eigenlijk)

• akatar
Dat gaat niet lukken inderdaad, indien je gaat beginnen met zone gericht stoken moet je alle belangrijke zones van kranen voorzien.

• Kasper1985
Daar was ik al bang voor. Maar wat ik zo lees en tegen kom is er nog niet echt een feilloos zone systeem. Noch plugwise noch evohome lees ik goede dingen over.

Maar het zijn wel vooral oude reviews die ik lees dus misschien is het inmiddels anders.

• akatar
Dat klopt.
Evohome heeft een paar voordelen op plugwise.
Op de kamerthermostaat kan je alle zones zien en bijregelen en op de thermostaatkraan zelf kan je ook de temp uitlezen en instellen.

prijzen op amazon.de vallen mee

nadeel is dat het via de cloud werkt.

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:34
Ik heb recentelijk dezelfde keuze gemaakt: evohome, plugwise of tado. Uiteindelijk voor plugwise gekozen omdat alles lokaal draait en toegankelijk is via web/api. Maakt koppelen met andere systemen makkelijker. Moet we zeggen dat de gebruiksinterface van plugwise wel wat kan leren van evohome... zoals hierboven al benoemd: bij vakantie even “snel” de away stand aan is er niet bij. En die dan ook weer op een bepaald moment laten vervallen is er ook niet bij. Maar zelf aan het klussen geslagen om dat via de api te doen.
Verder draait alles tot nu toe stabiel!

tja...

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:15
Mochten er nog Tweakers zijn die stadsverwarming hebben, een 230V hoofdkraan of hoofdklep hebben en Plugwise overwegen dan nog wat info die ik niet direct terug kon vinden ergens. Om de aan of andere reden is de Adam niet uitgerust met de optie tot 230V aan/uit sturing, zoals de speciale versie van de Anna wel kan.

Na contact met de klantenservice van Plugwise heb ik begrepen dat je in dit geval de optie hebt om zelf met een 24V relais de pomp in te schakelen of dat je een Plug kunt gebruiken om de kraan aan te sturen. Deze markeer je dan in de app als (hoofd)pompgroep, vervolgens zal deze dan als het goed is netjes aangezet worden om het systeem van warmte te voorzien. Ik ga dit in ieder geval eens uitproberen binnenkort.

• Frits1980
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
siepeltjuh schreef op woensdag 13 november 2019 @ 00:11:
[...]

Voor zover ik weet gaat je dat niet lukken met een Adam. Waarschijnlijk past de OTGW (http://otgw.tclcode.com/) beter bij wat je wil. Dat was eerst ook mijn ideaal, maar uiteindelijk blijkt het optimaal aansturen en ook de bedrijfszekerheid beter met een opzichzelfstaand systeem.

Een van mijn basisregels bij alles wat ik aan Domotica aanschaf is dat basisfunctionaliteit (verlichting op schakelaars en verwarming) het ook moet doen als het Domotica systeem plat ligt.
Bedankt voor je reactie. Beetje late reactie van mijn kant. Ik heb besloten opentherm nog even een jaartje uit te stellen. En misschien wordt het wel een heel ander systeem. Warmtepomp of zo. Dus tot die tijd hou ik het nog even bij aan / uit. Werkt ook.

Voor alle anderen die aan zone verwarming denken icm met vloerverwarming hou rekening met de minimale inhoud van het systeem. Als je te veel zones afsluit dan zal je ketel gaan pendelen omdat je delta T veranderd als je zones afsluit.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:15
Aangezien dit voorlopig het meest actieve verzameltopic is nog even een update. Wij hebben nu thuis een systeem behoorlijk naar tevredenheid draaien met een stuk of 7 Tom's, een Adam, een Plug voor de hoofdkraan en een Lisa of 4.

Twee dingen zijn momenteel nog wel irritant; er zit geen globale 'away' stand in de app. Volgens de support-medewerker is dit een feature die ze overwegen maar het staat helaas nog niet op de planning. Ik neig er naar om zelf in OpenHAB of dergelijke de kamers van profiel te wisselen wanneer we deze feature willen gebruiken.

De andere is dat een Anna met vooringestelde temperaturen komt en je deze niet kunt aanpassen, met andere woorden, als je via de app instelt dat je dagtemperatuur 19C is en iemand wisselt het profiel voor de kamer via de Anna, dan wordt de kamer 20C. Volgens support verwachten ze hier in Q1 een update voor om dit te verhelpen, ik ben benieuwd.

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-03 21:42
Ik heb 10 Tom's (thermostaatkraan), 5 Lisa's (ruimte thermostaat) en een Adam (controller).
Ook ik ben erg tevreden over dit systeem: heb het grootste deel van de Tom's op stroom aangesloten waardoor ze tevens als repeater werken voor de batterij versies.

Ik heb de vooringestelde temperaturen wel kunnen aanpassen?
Ga hiervoor naar de webinterface van de Adam -> een ruimte -> optie menu (rechts onderin) -> klik op een scene om deze aan te passen.

Screenshot:

• InflatableMouse
  • Laatst online: 24-02 12:25

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Ik ben ook voornemens over te stappen op Plugwise maar ik niet zo goed vinden hoe ik kranen en thermostaten op een voeding kan aansluiten.

Is hier iemand die dat gedaan heeft zodat ze ook als routertjes fungeren? Hoe heb je het aangesloten en de draadjes netjes weggewerkt?

Ik zit eraan te denken de thermostaten naast of boven de lichtschakelaar te zetten en een adaptertje weg te werken in de inbouwdoos. Andere optie zou zijn om er een extra doos bij te boren om de adapter kwijt te kunnen.

Maar ik ben heel benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan.

• RoadXY
Op de plaatsen waar ik het draad weg kon werken heb ik dat gedaan.
We gaan de woonkamer en keuken nog aanpakken dus ik maak me er nu nog niet te veel zorgen over.

Bij het aanmelden van de apparaten, en ze zijn op permanente stroom aangesloten, dan worden het automatisch routers.
Let wel op: als je ze ooit aangemeld hebt gehad op batterijen en je verwijderd ze niet goed, dan zijn ze weer soort herkend en is het geen router.

Succes!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Ik begrijp iets niet.

Ik heb een Adam HA en een Anna voor in de woonkamer.

Ik begrijp dat ik de Adam aan de ketel aansluit, de Smile aan de Adam, de Anna aan de Smile.

Anna -> Smile -> Adam -> Ketel

Zowel de Smile als de Adam verbind je eerst met ad-hoc netwerkje dat de Smile/Adam aanbiedt. Ik kan daarmee verbinden en de basis instellingen maken. Ik configureer dan wifi met mijn eigen wifi netwerk. De verbinding wordt verbroken, en ik zie in mijn DHCP lease lijst het apparaat met IP. Ik kan echter niet meer verbinden met het nieuwe IP adres (nadat ik zelf ook weer op mijn eigen netwerk zit). Via connect.plugwise.net kan ik mijn ID opgeven en dan redirect tie naar mijn interne IP adres waarmee niet verbonden kan worden. Maar die site redirect dus wel naar het juiste IP (betekent dat het wel aangemeld is?).

Ik snap even niet zo goed hoe ik nu verder moet. Heb ik ergens iets gemist of?

Tx!

Edit:
Zou het kunnen dat de Smile gewoon geen pagina heeft? Ik heb het nu opnieuw gedaan en de Adam werkt nu wel op mijn eigen netwerk, de Smile nog steeds niet. De Adam ziet de Smile/Anna wel.

[Voor 9% gewijzigd door InflatableMouse op 26-03-2020 18:30]

• akatar
@InflatableMouse
Herstart je router eens, kan zijn dat deze nog naar het oude ip adres wijst.
Anders kan je altijd nog de smile met een lan kabel aansluiten en direct contact maken om de juiste instellingen te plaatsen.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Suf probleem in mijn wifi netwerk, setting stond uit dat ik andere draadloze clients mocht benaden. Nu dat weer werkt. ...

Hoe kan ik in hemelsnaam instellen dat Floor zijn water tempereratuur niet warmer dan 40 graden mag zijn?

Het is dat ik het in de gaten hield, maar 60 graden van de ketel stroomde linea recta naar mijn vloerverwarming. Houten parket verlijmd mag nooit zo warm worden.

De oude thermostaatknop had een voelertje in het water die mengde niet warmer dan 40 graden.

Edit:
blijkbaar mag je de thermostaat kraan met sensor niet zonder meer vervangen. Ik heb ondertussen contact gehad met Plugwise en een aantal opties gekregen.

Mede in verband met garantie van een nieuwe verlijmde houten vloer mag het water van de vloerverwarming niet boven de 45 graden. Ik heb het advies gekregen om de water temperatuur van de CV op de ketel op 50 of 55 graden te zetten. Ik ben met 45 graden op de CV begonnen en ik zit nu op 50 graden, de thermometer op de vloerverwarming wiebelt nu tussen 40 en 45 graden. Nu mag de thermostaatknop wel door de Floor vervangen wroden.

Enige mogelijke nadeel is dat nu wellicht een slaapkamer niet (snel genoeg) op temperatuur komt, maar dat is voor latere zorg. Daarnet een slaapkamer laten afkoelen naar onder de 20 graden en die zone thermostaat op 22 en binnen no-time was het weer op temperatuur. Nu is het niet super koud buiten maar ik denk dat het wel goed komt, huis is goed geisoleerd.

Ik heb nog wel een andere vraag. Ik heb een Smart Plug op de pomp gezet en er een pomp groep mee aangemaakt en die aan de woonkamer gehangen (de zone). Hoe bepaal ik nu dat die pomp uit gaat als er geen warmte vraag is? Dat ding gebruikt tussen de 40 en 60 Wh, 24 uur per dag. Ik zie in de interface niet hoe ik dat kan schakelen, of zou het zelf zo intelligent zijn als er een pompgroep in vloerverwarmingszone zit dat tie die schakelt?

[Voor 58% gewijzigd door InflatableMouse op 27-03-2020 15:23]

• letuels
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-05-2021
@InflatableMouse is het inmiddels gelukt om de zigbee stekker te koppelen aan de thermostaat zodat deze de pomp uitschakeld als er geen warmtevraag is? Ik wil dat nl. ook om de vloerverwarming als 1 zone aan te sturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Hoi @letuels nee, ik heb wat vragen open staan bij Plugwise. Gelukkig is er wel support want naast deze vraag ook wat gekke problemen waar ik niet heel blij van word. De zones nemen niet altijd de temperatuur over van de schemas die ik instel, en de Android app en web interface laten verschillende instellingen zien op de zones.

Hopelijk wordt dat wel opgelost.

• letuels
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06-05-2021
@InflatableMouse Ik heb contact gehad met plugwise.
Alleen een plug moet voldoende zijn om de pomp aan/uit te zetten. De plug kan gekoppeld worden met de thermostaat. Het schijnt ook zo te zijn dat de schakelaar de pomp af en toe aan zet zodat deze niet langdurig stilstaat. dit wordt geregeld vanuit adam. ik dacht iets begrepen te hebben dat er een speciaal pomp-groep aan te maken is in het systeem, waarbij je de thermostaat, plug en cv met elkaar verbind. Ik heb er nu een pompschakelaar op zitten, maar die is dan niet meer nodig.
Hopelijk dat je problemen met de temperatuur en schema's goed op gelost kunnen worden.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Ja ik hoop het ook, de informatie over hoe je dan zo'n pompgroep koppelt en laat werken zoals je beschrijft is mij een raadsel. Ik krijg het niet werkend in elk geval.

We zien wel. Los van de 1 graad temperatuur verschil met de ingestelde schema's werkt het gelukkig wel goed verder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
InflatableMouse schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 07:39:
De oude thermostaatknop had een voelertje in het water die mengde niet warmer dan 40 graden.
Ik neem aan dat je die ook al weer teruggeplaatst hebt? Want die kan er echt niet tussenuit en zit ook niet in de weg. Het enige wat deze doet is zorgen dat de temperatuur op max 40 (of wat je maar hebt ingesteld) de verdeler in gaat. Dat doet hij door zowel het aanvoer als het retour met elkaar te mengen.

Ik heb geen Floor's (1 per groep) op de verdeler gezet, maar een Tom op de aanvoer leiding van de vloerverdeler. Daarmee is de hele vloerverwarming wel 1 zone, maar dat is in mijn geval prima (hele benedenverdieping is min of meer 1 ruimte).

• bouwew
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-03 19:08
Ter info: https://www.home-assistant.io/integrations/plugwise/

Of voor de cutting edge features: https://community.home-as...tom-component-beta/183560

[Voor 48% gewijzigd door bouwew op 08-07-2020 19:21. Reden: Info over plugwise-beta toegevoegd]

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-02 10:20
Ik kan de stooklijn via de ANNA app niet meer opslaan. De oude waarden komen terug na "opslaan".
Software is 4.0.19

• Jobva91
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-12-2020
Goedenavond,

Niks voor mij om hier een bericht te plaatsen, wellicht ook verkeerde plek maar ben de wanhoop bijna nabij dus probeer ik het gewoon. Paar weken geleden Plugwise systeem aangeschaft, een Adam met (vooralsnog 1) Lisa en 2 Toms. Omdat we in een verbouwing zitten heb ik 1 kamer (kantoor beneden, tijdelijke woonkamer) aangesloten. De overige radiatoren staan dicht, en zijn nog voorzien van standaard radiator knoppen. Na wat opstartproblemen in het begin, communiceren de Toms met de Lisa/ Adam en werkt de app ook prima. Echter heb ik grote twijfels of de Adam ook wel communiceert met mijn ketel (Vaillant eco tec plus 2013). Heb mijn oude thermostaat afgekoppeld en de draadjes verbonden aan de Adam. Probleem is, dat de ketel blijft branden zonder warmtevraag. Dit is ook het geval geweest wanneer ik de oude thermostaat afkoppelde... na wat mail contant met de service desk van Plugwise - en wat onbevredigende antwoorden - krijg ik inmiddels al een week geen contact meer.. een reactie op mijn mails blijft uit.

Wellicht dat iemand een idee heeft, hoe ik er zeker van kan zijn dat de Adam met mijn ketel verbonden is, en hoe mijn ketel dan stopt met branden? :)

Groeten,

Job

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Jobva91 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:38:
... na wat mail contant met de service desk van Plugwise - en wat onbevredigende antwoorden - krijg ik inmiddels al een week geen contact meer.. een reactie op mijn mails blijft uit.
Ik kan je helaas niet helpen met je probleem, maar ik zou toch iets standvastiger zijn in je contact met de helpdesk en op een beleefde manier je onvreden uitspreken. Je hebt een produkt gekocht en je hebt recht op ondersteuning.

Afhankelijk van waar je het hebt gekocht zou je ook via je leverancier ondersteuning kunnen vragen. In mijn geval bleek mijn leverancier direct contact op te kunnen nemen en zat ik binnen de korste keren aan de telefoon met iemand die verstand had van zaken.

• Plugwise
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-03 16:20

Plugwise

Bedrijfsaccount Plugwise
@Jobva91 Ik heb je ticket (15717) doorgezet naar escalatie op onze helpdesk en de juiste persoon erop gewezen ernaar te kijken. Wij proberen zo spoedig mogelijk een juist antwoord te geven.
Wil je voor ons alvast de support verbinding open zetten door het zwarte knopje van de Adam 9x kort en snel, ongeveer 2x per seconde, in te drukken? Dan kunnen wij de Adam onderzoeken.

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:17
Jobva91 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 23:38:
Goedenavond,

Niks voor mij om hier een bericht te plaatsen, wellicht ook verkeerde plek maar ben de wanhoop bijna nabij dus probeer ik het gewoon. Paar weken geleden Plugwise systeem aangeschaft, een Adam met (vooralsnog 1) Lisa en 2 Toms. Omdat we in een verbouwing zitten heb ik 1 kamer (kantoor beneden, tijdelijke woonkamer) aangesloten. De overige radiatoren staan dicht, en zijn nog voorzien van standaard radiator knoppen. Na wat opstartproblemen in het begin, communiceren de Toms met de Lisa/ Adam en werkt de app ook prima. Echter heb ik grote twijfels of de Adam ook wel communiceert met mijn ketel (Vaillant eco tec plus 2013). Heb mijn oude thermostaat afgekoppeld en de draadjes verbonden aan de Adam. Probleem is, dat de ketel blijft branden zonder warmtevraag. Dit is ook het geval geweest wanneer ik de oude thermostaat afkoppelde... na wat mail contant met de service desk van Plugwise - en wat onbevredigende antwoorden - krijg ik inmiddels al een week geen contact meer.. een reactie op mijn mails blijft uit.

Wellicht dat iemand een idee heeft, hoe ik er zeker van kan zijn dat de Adam met mijn ketel verbonden is, en hoe mijn ketel dan stopt met branden? :)

Groeten,

Job
Op de web interface kan je bij instellingen zien hoe je ketel is gedetecteerd, opties zijn aan/uit of modulerend.
Je kan bij metingen>ketel ook zien of de Adam warmte vraagt van de ketel.

Welke thermostaat heb je? Dit moet een modulerende zijn om de temperatuur door te kunnen geven aan de Adam.

Is de ketel aan/uit of modulerend aan te sturen, of via het Ebus systeem van Valiant?
Moet je daarvoor nog aansluitingen wijzigen op de ketel, of een instelling?

• siepeltjuh
  • Niet online
In de komende weken worden hier wat klusjes uitgevoerd en van die gelegenheid wil ik gebruikmaken om de Lisa's netjes aan te sluiten.

Zo zou ik graag een Lisa vast op de muur hebben (vlak naast de deur in elk vertrek) en ook op USB aangesloten. De laatste wens is dat je geen kabels e.d. ziet.

Nu zie ik geen mount of andere toevoeging waarmee je de Lisa op een inbouwdoos kunt vastzetten. Als USB power heb ik een in wall usb power supply gevonden (40 euro vindt ik nog wel wat te duur), maar ja het geheel moet ook wel een beetje netjes eruit zien. Heeft iemand zoiets ook thuis? en of ook tips?

Zat ook nog te denken om zo'n voeding aan te schaffen, blind afdekplaatje erop en de kabel 30cm door het stukwerk te laten gaan en dan achterin de Lisa die dan in de muur geschroefd zit, maar mwah, ook daar wordt ik nog niet blij van.

Mijn schakelmateriaal is allemaal Busch Jeager Reflex SI

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Zijn er hier mensen die een eigen HA servertje gebruiken icm plugwise?

Als ik bijvoorbeeld van mijn Plugwise smartpluggen een historie wil bijhouden, wat kan ik daar het beste voor gebruiken?

Ik heb nu alleen wat Plugwise zelf levert, dat laat alleen een huidig verbruik zien maar geen historie. Dus als er een HA server dingetje is die dat elke paar seconden kan uitlezen en in een databaseje kan bijhouden om er historische grafiekjes van tevoorschijn te toveren zou ik dat wel geinig vinden.

Ideeen of advies?

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:25
influxDB, grafana en gaan toch.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• RoadXY
Ik gebruik op mijn Synology NAS met Docker.
Node-Red om het uit te lezen en MySQL om het in te bewaren.
Grafana om het weer te geven.

• djpsycho82
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-03 22:53
Ik heb zojuist mijn 2e plugwise Adam ontvangen (super snelle service van Robbshop) maar ervaar hetzelfde probleem als ik al had met de eerste. Ik kan de setup.now pagina niet openen, simpel gezegd kan je dan niks met de Adam. Omdat het de tweede keer is twijfel ik of ik iets over het hoofd zie. Of dat ik te ongeduldig ben.

Mijn stappenplan van installatie:
- sluit Adam aan op wandcontactdoos
- zoek en verbind het smile netwerk op via wifi op mijn laptop
- type het wachtwoord in (de code op de Adam)
- ik heb een werkende osi laag 3 verbinding (ping naar 192.168.40.40 is succesvol)
- ik ga naar Chrome (ook internet Explorer en edge geprobeerd) naar 192.168.40.40 (en ook setup.now)
- De pagina laadt niet, "deze site is niet bereikbaar"

Wat ik geprobeerd heb:
- met Android 11 pixel 3 verbinding gemaakt, zonder resultaat
- statisch IP adres ingevuld op de laptop (gelijk aan de dhcp lease)
- tegen beter weten in toch nog met lan kabel (via een losse switch) geprobeerd met dezelfde op settings, zonder resultaat.)

Hoe lang duurt het bij jullie dat de Adam plugwise site bereikbaar is. Er zal geen high Tech cpu in zitten dus het laden kan even duren nadat de spanning erop staat een de lampjes langzaam knipperen. Voor zover heb ik wel tot 10 minuten gewacht maar ik krijg de site er niet voor...

[Voor 11% gewijzigd door djpsycho82 op 17-11-2020 17:32]

• akatar
Laat hem even een uurtje aan, kan zijn dat hij aan het updaten is.

• djpsycho82
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-03 22:53
Thnx voor je reactie!

Misschien was dat het probleem, ik heb later (half uurtje) nog eens een aantal malen geprobeerd en nu zit ik erin! hij werkt, en voor zover zonder problemen. (Alleen nog met Remeha Thermostaat en smart plug). Wel nog een oudere software versie die ik geupdate heb zonder problemen.

Dit zou wel in de handleiding mogen, want het is nergens aan af te lezen dat hij gewoon werkt.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

siepeltjuh schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 20:15:
In de komende weken worden hier wat klusjes uitgevoerd en van die gelegenheid wil ik gebruikmaken om de Lisa's netjes aan te sluiten.

Zo zou ik graag een Lisa vast op de muur hebben (vlak naast de deur in elk vertrek) en ook op USB aangesloten. De laatste wens is dat je geen kabels e.d. ziet.

Nu zie ik geen mount of andere toevoeging waarmee je de Lisa op een inbouwdoos kunt vastzetten. Als USB power heb ik een in wall usb power supply gevonden (40 euro vindt ik nog wel wat te duur), maar ja het geheel moet ook wel een beetje netjes eruit zien. Heeft iemand zoiets ook thuis? en of ook tips?
[Afbeelding]

Zat ook nog te denken om zo'n voeding aan te schaffen, blind afdekplaatje erop en de kabel 30cm door het stukwerk te laten gaan en dan achterin de Lisa die dan in de muur geschroefd zit, maar mwah, ook daar wordt ik nog niet blij van.

Mijn schakelmateriaal is allemaal Busch Jeager Reflex SI
Heb je een 3D printer?

Ja, mijn muur is minder mooi dan zou mogen en daardoor een kier. Het zat allemaal verstopt achter een Toon, heb nog geen zin gehad om dit aan te pakken.

[Voor 4% gewijzigd door fenrir op 18-11-2020 19:19]

Van klussen krijg je grijze haren

• tijs67
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-03 19:53
Ik heb sinds een jaar of 3 de Anna als kamerthermostaat (bedraad aangesloten) met de Smile (1 van de eerste versies) als schakel tussen de Anna en de (Intergas) ketel.

Ik wil nu van Plugwise een zoneregeling set gaan aanschaffen. Ik heb alleen radiatoren, geen vloerverwarming.

1) Kan ik de Anna in de nieuwe opzet blijven gebruiken?
2) Kan ik de Smile blijven gebruiken of heb ik in plaats daarvan de Adam nodig?
3) Kan ik met de Plugwise zonregeling iedere zone apart programmeren met een weekschema?
4) Ik kon het niet zo snel vinden, maar is er een merk met een zoneregeling systeem waarbij je een 2-wekelijks programma kunt instellen?

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:49
tijs67 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:46:
Ik heb sinds een jaar of 3 de Anna als kamerthermostaat (bedraad aangesloten) met de Smile (1 van de eerste versies) als schakel tussen de Anna en de (Intergas) ketel.

Ik wil nu van Plugwise een zoneregeling set gaan aanschaffen. Ik heb alleen radiatoren, geen vloerverwarming.

1) Kan ik de Anna in de nieuwe opzet blijven gebruiken?
2) Kan ik de Smile blijven gebruiken of heb ik in plaats daarvan de Adam nodig?
3) Kan ik met de Plugwise zonregeling iedere zone apart programmeren met een weekschema?
4) Ik kon het niet zo snel vinden, maar is er een merk met een zoneregeling systeem waarbij je een 2-wekelijks programma kunt instellen?
Ik heb het plugwise systeem nu sinds een paar dagen en het bevalt goed voor zone regeling! Nog wel wat aan het uitzoeken met schema's en het systeem moet even inregelen maar komt denk ik wel goed.

wbt je vragen:
1) ja die kan je gewoon gebruiken
2) je moet de smile nog blijven gebruiken en die koppelen aan de adam. Dus dan heb je twee kastjes naast je cv ketel.
3) ja je kan elke zone apart programmeren
4) weet ik niet

• siepeltjuh
  • Niet online
fenrir schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:16:
[...]

Heb je een 3D printer?
[Afbeelding]
Ja, mijn muur is minder mooi dan zou mogen en daardoor een kier. Het zat allemaal verstopt achter een Toon, heb nog geen zin gehad om dit aan te pakken.
Helaas geen 3d printer. Denk ook niet dat ik handig ben met het maken van een 3D model. Met een dergelijk custom adapter kan die natuurlijk op een standaard busch en jeager frame gemonteerd worden. Heb je nog tips? Zou je dat ergens kunnen laten maken?

[Voor 3% gewijzigd door siepeltjuh op 18-11-2020 22:25]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

siepeltjuh schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:25:
[...]

Helaas geen 3d printer. Denk ook niet dat ik handig ben met het maken van een 3D model. Met een dergelijk custom adapter kan die natuurlijk op een standaard busch en jeager frame gemonteerd worden. Heb je nog tips? Zou je dat ergens kunnen laten maken?
Het model heb ik wel voor je als je interesse hebt. De aansluiting op de muur is qua afmetingen gelijk aan de buitenrand van een enkel B&J raampje. Je hebt dus geen B&J frame nodig.

Zoals je misschien ziet schroef je op het geprinte deel de originele muursteun en kan je vervolgens vanaf de achterkant de USB kabel erin prikken.
Dit in zijn geheel schuif je dan over het inbouwframe wat in je muur zit. Voordat je het definitief monteert is het handig om hem eerst zonder de Lisa te passen, je kan dan makkelijk de schroeven in de muur afstellen op de juiste lengte. Zodra de Lisa op het geprinte onderdeel is gemonteerd kan je er nl. niet meer bij.

Ik heb zelf geen stroom in het inbouwpotje, dus komt bij mij de USB kabel er aan de onderkant uit.

Heb zelf geen ervaring met ergens iets laten printen, dus geen idee van kosten en kwaliteit.

Van klussen krijg je grijze haren

• tijs67
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-03 19:53
Ik ben mij aan het orienteren wat ik allemaal moet aanschaffen, met name het aantal Tom's en Lisa's.
- ik gebruik nu een aantal merkloze standalone slimme thermostaat knoppen die los te programmeren zijn (weekschema) maar dus niet samenwerken of via een app te bedienen zijn.
In ruimtes waar aparte aansturing niet echt nodig is (bijvoorbeeld een kleine wc beneden), daar hoef ik toch geen Tom te plaatsen? Daar kan die merkloze toch gebruikt worden?
Zo ook mijn slaapkamer. De radiator daar is altijd uit. Daar is Tom toch ook niet nodig?
- Tot slot de Lisa: die plaats je in ruimtes waar je makkelijk handmatig de temperatuur wil aanpassen?
Heb je geen Lisa, dan ben je aangewezen op bediening via de app?

• akatar
Waar niets te sturen valt is een merkloze voldoende, waar geen lisa hangt kan je geen betrouwbare meting doen. de tom hangt aan de radiator en zal een hogere temp aangeven dan het werkelijk in de ruimte is.

• RoadXY
Of je gebruikt de zojuist aangekondigde Jip van Plugwise als je wel een betrouwbare temperatuur meting wilt hebben maar de temperatuur niet hoeft te zien of in die ruimte hoeft aan te passen

• minicraft
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13:16
beetje prijzig die Jip
een temperatuur censor en een zigbee moduletje in een plastic doosje met hele grote letters er op
geen gezicht

ik weet je kan niet alles met elkaar vergelijken maar toch

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

[Voor 22% gewijzigd door minicraft op 28-11-2020 20:37]

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:32
Iemand die ervaring heeft of kan bevestigen of het volgende werkt:

Ik heb een NEST en die kan niet samen met de Adam, dat is bekend.
Maar ik heb wel een Homey en in veel van mijn ruimtes een temperatuur voeler.

Is het mogelijk om de Adam te gebruiken zonder echte thermostaat maar via de Homey?
En dan wel de voordelen van moduleren behouden, dus je vraagt warmte + de actuele temperatuur naar de Adam sturen, zodat bij een kleine warmte vraag de ketel ook maar rustig gaat branden?

PS
Ik ben nog opzoek naar een andere thermostaat, maar vindt alles zo mega plastic vergeleken met de Nest,
Alleen de Nest is waardeloos nu de api dicht staat.
Iemand suggesties? Het liefste een zwave thermostaat die niet over een server van een fabrikant gaat.

[Voor 0% gewijzigd door luccie op 30-11-2020 08:36. Reden: typo]

• RoadXY
Ik zou een Eneco Toon 1 adviseren. Die heb je voor een paar tientjes tweedehands op Marktplaats en is daarna met uitgebreide handleiding te 'hacken'.
Daarna zijn er custom apps te installeren waardoor je gelijk een soort (beperkte) tablet aan de muur hebt hangen.
Er is een app (die je handmatig via de CLI moet installeren) voor Homey en dit werkt perfect.
Tevens werkt hij goed met de Plugwise Adam samen.
Enige wat niet kan is dat als je via de Adam de temperatuur aanpast, je dit niet ziet op het scherm van de Toon.
Dit kan de Adam wel maar de Toon ondersteund dit niet.

Mocht je een nieuwer en snellere versie (meer geheugen en potentere CPU) van de Toon willen dan moet je bereid zijn om bijna €200,- neer te leggen op Marktplaats.
Het 'hacken' daarvan is niet zelf mogelijk.
Meer info hier: https://www.domoticaforum.eu/viewforum.php?f=94

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:25
die Toon 1 heb ik hier van de muur gehaald en weg gegooid. Zo enorm traag dat het echt niet leuk meer is. Als je naar de 200 eur variant gaat kun je net zo goed een echte tablet aan de muur hangen en via Home Assistant oid de temp regelen.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• RoadXY
Dat is recentelijk opgelost in een firmware update

• Deweydasticker
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-03-2021
siepeltjuh schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:59:
[...]

Het werkt echt perfect. Functioneel is een Tom hetzelfde als een Floor. Alleen is de Floor wat slanker en voorzien van een andere aansluiting, zodat deze direct op de vloerverdeelkranen past. De Tom sluit je aan op een normale thermostaatkraan zoals je die ook op een radiator hebt, die heb ik in de aanvoerleiding net voor de vloerverdeler gezet. Let op: de thermostatische mengkraan die op de vloerverdeler zit moet je laten zitten! Mijn aanvoerleiding was overigens een 22mm leiding en die thermostaatkranen zijn niet in de bouwmarkt te koop, maar wel online. Iets van 20 euro geloof ik.
Zou niet weten waarom dit niet met Tado, Evohome of ander systeem zou kunnen. Voor de plugwise: productreview: Plugwise Adam HA cv-gateway review door siepeltjuh
@siepeltjuh: ik heb dit ook geprobeerd, maar krijg het niet aan de praat zo. De installatie was simpel, bij mij was het een 15mm leiding waardoor de thermostaatkraan gewoon algemeen beschikbaar is. Echter krijg ik niet genoeg flow door de leiding richting mengthermostaat. Alles gecheckt, thermostaat staat open (kan er gewoon doorheen blazen), leidingen zitten niet verstopt (heb een stuk van 50cm ingebouwd waar de thermostaatkraan inzit zodat ik het makkelijk even kan wisselen), systeem is goed ontlucht.

Heb nu de thermostaatkraan ertussen uitgehaald en hij doet het weer. Denk eraan een 22mm kraan in te bouwen, zodat er meer flow is, maar dat moet toch eigenlijk niet uitmaken?

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-03 17:15
Sinds vandaag een Plugwise set, met oa twee Lisa's. Deze zijn usb gevoed en staan als router in de web interface. Wat niet werkt, is de verlichting van de Lisa's. Ze blijven beide donker ook als je de drie knoppen aanraakt.

Moet ik dat ergens aanzetten?

• akatar
Eternity_rules schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:11:
Sinds vandaag een Plugwise set, met oa twee Lisa's. Deze zijn usb gevoed en staan als router in de web interface. Wat niet werkt, is de verlichting van de Lisa's. Ze blijven beide donker ook als je de drie knoppen aanraakt.

Moet ik dat ergens aanzetten?
Die dingen hebben geen verlichting.

• Eternity_rules
Die dingen hebben geen verlichting.
Haha, dan gaat dat aanzetten inderdaad lastig worden. Dank voor je reactie!

• akatar
Eternity_rules schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:02:
[...]

Haha, dan gaat dat aanzetten inderdaad lastig worden. Dank voor je reactie!
Dat zou je ook niet verwachten voor dat geld, maar ja...........

• Eternity_rules
Een kleine update over mijn ervaringen.

Heb inmiddel twee ADAM HA sets draaien.

Eerste set stuurt een Remeha Tzerra aan, en twee PLUG's die beide een vloerverwarming verdeler aanzetten. Tevens is er 1 radiator die altijd 100% open staat (als overflow). Omdat het twee ruimten zijn, het ik twee ANNA's die de temperatuur doorgeven. Dit systeem werkt feilloos!

Op basis van deze ervaringen en de snelle antwoorden via de Plugwise helpdesk besloten het bovenhuis ook om te zetten op Plugwise. Hiervoor gebruikte ik Homey met Eurotronics Spirit kranen om de 5 radiatoren te sturen.

Dus, tweede ADAM HA aangeschaft, met 6 TOM's en 4 ANNA's.
ADAM stuurt een Remeha Calenta ketel aan, waaraan 7 radiatoren zitten. Een radiator wordt niet bediend en staat altijd open.
Dit setje werkt matig. Ik zit met twee radiatoren die niet willen sluiten. Een van die radiatoren werd voorheen met een Eurotronic Spirit bediend (batterij gevoed). Je zou verwachten dat een USB gevoede TOM deze radiator toch ook moet kunnen sluiten. Heb van alles geprobeerd; pennetje/stiftje van de kraan geolied, meerdere malen gekalibreerd... Radiator sluit niet 100% (en dit lukte dus die Spirit wel!).

Een andere radiator werd voorheen weinig gebruikt en stond vrijwel altijd dus dicht. Met de hand is hij goed te bedienen. De kraan werkt en draait redelijk soepel. In ieder geval niet afwijkend van andere kranen. Het pinnetje / stift van de kraan werkt prima. Maar met een TOM krijg ik hem niet gesloten. Hij blijft 100% open staan. Ondanks de nieuwe firmware van de ADAM (v3.2.7) met de mogelijkheid om de kracht van de TOM te verhogen, lukt dit simpelweg niet.

Nu twijfel ik of het nodig is om de afsluiters van de radiatoren te vervangen. Het kan haast niet aan de kranen zelf liggen, maar moet iets met deTOM's zijn. Immers, met de hand lukt het prima en 1 van de "weigeraars' kon notabene door een Spirit worden gesloten.

Voor de volledigheid, hier een plaatje van de kraan die helemaal niet door een TOM gesloten wil worden:

Plugwise helpdesk reageert inmiddels ook steeds langzamer op mijn vragen / opmerkingen. Kortom; ben niet tevreden en zit nu met een tweede systeem wat matig / slecht werkt.

Vraag aan jullie; herkent iemand het slechte sluiten van TOM's? En, zou het vervangen van de afsluiters door nieuwe dit probleem kunnen oplossen? M.a.w. werken nieuwe afsluiters lichter?

[Voor 7% gewijzigd door Eternity_rules op 20-12-2020 10:52]

• Vermo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23-01 08:52
Goedemorgen,

Mijn eerste bestelling Adam/Floor/Lisa/Tom deze zomer werkte vanaf het begin probleemloos. Mijn 2e zending heeft veel calibratieproblemen gehad. Deze 2e aanschaf was ongeveer rond de tijd dat er via de mail gecommuniceert is dat er met een nieuwe firmware update mogelijk was dat er automatisch gecalibreerd ging worden. De calibratieknop is in mijn softwareversie een ook poosje helemaal afwezig geweest. Momenteel heb ik versie 2.2.6, met "verborgen" calibratieknop en instelbare drukkracht instelling.
Voor mijn issue (niet volledig sluitende Tom's) heeft de helpdesk veel tijd genomen, meer dan 5 weken inmiddels. Het resultaat is momenteel dat 3 van de 4 probleemknoppen(alleen dus van mijn 2e bestelling) nu probleemloos functioneren.= softwarematig opgelost.
Éen knop doet het nog steeds niet, geeft de temperatuur niet weer in de software, reageert niet op de Adam, terwijl hij wel goed is aangemeld, en herkend. De helpdesk heeft hem zelf verwijdert uit het netwerk en weer toegevoegd, hij is toen een aantal uren in de lucht geweest, heeft echter niet "geregeld" en is nu weer uit beeld wat betreft de temperatuurweergave. Ik heb dit meteen weer gemeld, het blijft echter al enkele dagen erg stil vanuit de helpdesk.

Weet iemand een manier om de Tom helemaal terug te brengen naar fabrieksinstellingen, zodat ik eens met een "schone" Tom kan beginnen?

• minicraft
heb je deze al geprobeerd ooit als antwoordt van plugwise gekregen

Het handmatig kalibreren is op dit moment uit de app/html gehaald, gezien deze eigenlijk niet goed werkt. De automatisch kalibratie is 200% beter dan de handmatige kalibratie.
Wel is er nog een optie om op de Tom zelf de handmatige kalibratie te doen, door het knopje 15 sec (15x knipperen) in te drukken. Als deze dan wordt losgelaten wordt deze handmatige gekalibreerd.

• Eternity_rules
Voor mijn issue (niet volledig sluitende Tom's) heeft de helpdesk veel tijd genomen, meer dan 5 weken inmiddels. Het resultaat is momenteel dat 3 van de 4 probleemknoppen(alleen dus van mijn 2e bestelling) nu probleemloos functioneren.= softwarematig opgelost.
Dan lijkt mijn conclusie dat het niet aan de afsluiter zelf ligt, gerechtvaardigd...Wel vervelend allemaal!

Mijn eerste ADAM draait v3.0.28
De tweede - met dus de TOM's - draait v3.2.7

[Voor 9% gewijzigd door Eternity_rules op 20-12-2020 15:48. Reden: Aanvulling firmware versies]

• Eternity_rules
@minicraft

Deze zin snap ik niet helemaal (sorry)
Het handmatig kalibreren is op dit moment uit de app/html gehaald, gezien deze eigenlijk niet goed werkt. De automatisch kalibratie is 200% beter dan de handmatige kalibratie.
Hoe laat ik automatisch kalibreren?
En, is dan een '15 seconden" kalibratie een handmatige of automatische kalibratie?

Het valt mij namelijk ook op, dat het van de spanning halen en weer aansluiten, niet tot een kalibratie leidt. Dit staat zo wel in de handleiding.

Dank alvast!

• minicraft
Dit is het complete antwoordt wat ik op een vraag heb gekregen van plugwise
heb zelf nog geen Tom's

Wel is er nog een optie om op de Tom zelf de handmatige kalibratie te doen, door het knopje 15 sec (15x knipperen) in te drukken. Als deze dan wordt losgelaten wordt deze handmatige gekalibreerd.
Tevens heb je op dit moment de keuze om de kracht van de pusher aan te passen van standaard, naar
hoog, naar extra hoog.
Dit vindt je onder indeling --> apparaten --> klik op de gewenste Tom --> geavanceerde instelling.

• Eternity_rules
Dank je wel minicraft.

Ik ga het nogmaal proberen.

• Eternity_rules
Helaas krijg ik het niet goed werkend. Leek eerst 1 kraan niet goed te sluiten, nu was het vanmorgen in een andere ruimte een sauna (terwijl de ANNA op 12,5 graden stond).

Ik twijfel nu enorm. Plugwise reageert telkens pas na 48 uren, ik loop dus uit de retour mogelijkheid van Robbshop; mag vandaag en morgen de spullen nog terugsturen naar Robbshop.

En toch denk ik dat het systeem zou moeten werken! Bij anderen werkt het toch ook???

[Voor 0% gewijzigd door Eternity_rules op 22-12-2020 09:53. Reden: typo]

• tweedebas
Eternity_rules schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:53:
Helaas krijg ik het niet goed werkend. Leek eerst 1 kraan niet goed te sluiten, nu was het vanmorgen in een andere ruimte een sauna (terwijl de ANNA op 12,5 graden stond).

Ik twijfel nu enorm. Plugwise reageert telkens pas na 48 uren, ik loop dus uit de retour mogelijkheid van Robbshop; mag vandaag en morgen de spullen nog terugsturen naar Robbshop.

En toch denk ik dat het systeem zou moeten werken! Bij anderen werkt het toch ook???
Heb je al de TOM van een werkende kraan naar een niet werkende verplaatst? Dan is het nog al makkelijk uitsluiten waar het probleem zit.

Ook kan het naast kracht die mist ook de slag net korter zijn dat hij met de opdraai adapters net wat verder van de pen staat dan dat hij uit kan draaien. Pen in is dicht, pen uit is open.

[Voor 12% gewijzigd door tweedebas op 22-12-2020 10:00]

• Eternity_rules
Dank je wel voor de tips @tweedebas

In eerste instantie was het 1 kraan die echt helemaal niet wilde sluiten. Die staat dus gewoon 100% open (pen niet ingedrukt. Duwer van de TOM geheel teruggetrokken). Een andere kraan leek wat te 'zweten' maar dat was acceptabel. Andere ruimten sloten wel, zelfs kranen die op batterijen werken. Het probleem is dus beperkt, maar onhandig.

Ik wil de bestaande kranen niet wisselen; ben bang dat ik dan van de regen in de drup beland. Mijn gedachte is namelijk dat de kalibratie simpelweg niet goed werkt.

Vanmorgen was echter een geheel andere zone - met een kraan die het goed leek te doen - 25 graden, terwijl het ingesteld stond op 12...

Feit is wel dat het twee oudere radiatoren / afsluiters zijn. De nieuwere radiatoren gaan goed. Dus, nu ga ik toch weer eraan denken om de afsluiters te vervangen door nieuwere... Gedoe. Geld. En ik weet niet of ik hiermee definitief een oplossing heb.

Nogmaals dank voor alle reacties en tips!

• tweedebas
Eternity_rules schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:34:
Dank je wel voor de tips @tweedebas

In eerste instantie was het 1 kraan die echt helemaal niet wilde sluiten. Die staat dus gewoon 100% open (pen niet ingedrukt. Duwer van de TOM geheel teruggetrokken). Een andere kraan leek wat te 'zweten' maar dat was acceptabel. Andere ruimten sloten wel, zelfs kranen die op batterijen werken. Het probleem is dus beperkt, maar onhandig.

Ik wil de bestaande kranen niet wisselen; ben bang dat ik dan van de regen in de drup beland. Mijn gedachte is namelijk dat de kalibratie simpelweg niet goed werkt.

Vanmorgen was echter een geheel andere zone - met een kraan die het goed leek te doen - 25 graden, terwijl het ingesteld stond op 12...

Feit is wel dat het twee oudere radiatoren / afsluiters zijn. De nieuwere radiatoren gaan goed. Dus, nu ga ik toch weer eraan denken om de afsluiters te vervangen door nieuwere... Gedoe. Geld. En ik weet niet of ik hiermee definitief een oplossing heb.

Nogmaals dank voor alle reacties en tips!
Ik bedoel de TOM's wisselen, niet de kranen, dat bedoel je ook als je zegt dat niet te willen proberen?

Wel de goede TOM bij de goede zone toegevoegd? Want dat is wel gek ja.

Die 15 seconden op het knopje drukken doet hetzelfde als voorheen de kalibratie vanuit de app of website doet. Hij gaat even helemaal in en helemaal uit. Je verknalt er niets mee en als je het nog niet gedaan hebt wel een poging waard.

De automatische kalibratie ben ik niet bekend mee, ik het het bij monteren handmatig gedaan, daarna nooit meer naar omgekeken.

[Voor 3% gewijzigd door tweedebas op 22-12-2020 14:50]

• Eternity_rules
Ja, snap dat je het over het wisselen van de TOM's hebt !

Alle TOM's staan goed in de verschillende zones. Als ik 15 seconden op de knop druk met een TOM los in mijn hand, dan gaat de drukker netjes heen en weer.

Ik heb zojuist een service bezoek aangevraagd bij Plugwise.

• tweedebas
Eternity_rules schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:56:
Ja, snap dat je het over het wisselen van de TOM's hebt !

Alle TOM's staan goed in de verschillende zones. Als ik 15 seconden op de knop druk met een TOM los in mijn hand, dan gaat de drukker netjes heen en weer.

Ik heb zojuist een service bezoek aangevraagd bij Plugwise.
En als de TOM op de kraan zit en je 15 seconden drukt heb je dan ook het idee dat hij de pen indrukt en loslaat?

Een nieuwe thermostaatkraan is niet heel duur, en de klus niet echt moeilijk op een beetje nattigheid na als je niet goed te werk gaat.

• Eternity_rules
Ik heb nogmaals de 15 seconden gedaan bij die kraan. Voel ik hem ook 'lopen'. Ik test zojuist door een andere zone te laten verwarmen.

Alle TOM's staan dan dicht, behalve in die zone. Helaas pindakaas. De zone die koud moet blijven staat toch vol open.

Ik heb die TOM er weer afgehaald. Hij zou dus 'dicht' moet staan; met de drukker naar buiten. De drukker staat echter ingetrokken.

[Voor 20% gewijzigd door Eternity_rules op 22-12-2020 15:21]

• Pascall_1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-02 22:02
Eternity_rules schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:27:
Een kleine update over mijn ervaringen.

Heb inmiddel twee ADAM HA sets draaien.

Eerste set stuurt een Remeha Tzerra aan, en twee PLUG's die beide een vloerverwarming verdeler aanzetten. Tevens is er 1 radiator die altijd 100% open staat (als overflow). Omdat het twee ruimten zijn, het ik twee ANNA's die de temperatuur doorgeven. Dit systeem werkt feilloos!

Op basis van deze ervaringen en de snelle antwoorden via de Plugwise helpdesk besloten het bovenhuis ook om te zetten op Plugwise. Hiervoor gebruikte ik Homey met Eurotronics Spirit kranen om de 5 radiatoren te sturen.

Dus, tweede ADAM HA aangeschaft, met 6 TOM's en 4 ANNA's.
ADAM stuurt een Remeha Calenta ketel aan, waaraan 7 radiatoren zitten. Een radiator wordt niet bediend en staat altijd open.
Dit setje werkt matig. Ik zit met twee radiatoren die niet willen sluiten. Een van die radiatoren werd voorheen met een Eurotronic Spirit bediend (batterij gevoed). Je zou verwachten dat een USB gevoede TOM deze radiator toch ook moet kunnen sluiten. Heb van alles geprobeerd; pennetje/stiftje van de kraan geolied, meerdere malen gekalibreerd... Radiator sluit niet 100% (en dit lukte dus die Spirit wel!).

Een andere radiator werd voorheen weinig gebruikt en stond vrijwel altijd dus dicht. Met de hand is hij goed te bedienen. De kraan werkt en draait redelijk soepel. In ieder geval niet afwijkend van andere kranen. Het pinnetje / stift van de kraan werkt prima. Maar met een TOM krijg ik hem niet gesloten. Hij blijft 100% open staan. Ondanks de nieuwe firmware van de ADAM (v3.2.7) met de mogelijkheid om de kracht van de TOM te verhogen, lukt dit simpelweg niet.

Nu twijfel ik of het nodig is om de afsluiters van de radiatoren te vervangen. Het kan haast niet aan de kranen zelf liggen, maar moet iets met deTOM's zijn. Immers, met de hand lukt het prima en 1 van de "weigeraars' kon notabene door een Spirit worden gesloten.

Voor de volledigheid, hier een plaatje van de kraan die helemaal niet door een TOM gesloten wil worden:

[Afbeelding]

Plugwise helpdesk reageert inmiddels ook steeds langzamer op mijn vragen / opmerkingen. Kortom; ben niet tevreden en zit nu met een tweede systeem wat matig / slecht werkt.

Vraag aan jullie; herkent iemand het slechte sluiten van TOM's? En, zou het vervangen van de afsluiters door nieuwe dit probleem kunnen oplossen? M.a.w. werken nieuwe afsluiters lichter?
Ik had zelfde probleem met de Toms. En nog steeds vind ik het systeem erg slecht werken. Koude zones die ineens warmte gaan aanvragen. Toms die open en dicht gaan uit het niets. Plugwise heeft nu doorstart gemaakt en zal daarom niet altijd snel reageren😔. Vind het nog steeds in de kinder schoenen staan.

Maar nu zie ik jou zeggen. 2 Anna aan de Adam koppelen. Moet je dan ook 2 smiles ertussen hebben? Of kan de Anna stand alone op de Adam.

Er loopt trouwens nog een tweede forum. Waar Plugwise af en toe mee leest.

• WhatsSaid
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-01 21:33
Sinds 3 weken ook gestart met Plugwise. Eerst de vloerverwarming op de benedenverdieping en sinds 3 dagen met de vloerverwarming op de bovenverdieping. Weinig verstand van verwarmingssystemen overigens. Het volgende heb ik aangeschaft:
Adam HA + OT convertor
1 Lisa + 1 Koen / Plug tbv benedenverdieping
4 Lisa + 4 Floors tbv bovenverdieping

Ik herken een hele hoop issues die hier benoemd worden zoals waardes die niet synchroon lopen, temperatuur die oploopt zonder dat hierom gevraagd wordt, ruimtes die niet warm worden terwijl er juist wel om gevraagd wordt. Kalibratie instellingen die niet zichtbaar zijn in app etc etc etc. Kortom: heb geen grip op het systeem.

Gistermiddag na 2 dagen en enige druk vanuit Robbshop richting PWise contact gehad met servicedesk. Voelde me even geholpen en liet me, zeg ik achteraf, afschepen met: " technisch lijkt alles goed ingesteld alleen valt het op dat je aanvoertemperatuur ketel erg laag staat met 40graden". Klonk plausibel aangezien ik die 2 dagen eerder inderdaad lager had gezet. Die dus wat hoger gezet en vervolgens was het advies om schema's aan te maken en het systeem een week of 2 te geven om in te leren. Schema's bij voorkeur aanmaken de PW app en niet binnen de Homey. Ik ga me maar even aan dat advies proberen te houden maar ondertussen een aantal vragen die een van jullie wellicht kan beantwoorden:

1. In de PW app, type apparaat: Klepmotor (Koen) of Circulatiepomp? Wat moet ik hier selecteren? Het betreft mijn benedenverdieping met een Koen icm een plug op de verdeler zit. (overigens zie ik nergens in mijn huis een circulatiepomp zitten, zit deze dan in de ketel?)

2. In de PW app, vergrendeling: Blokkeer het uitschakelen van dit apparaat. Ja of Nee?

3. Wat is de juiste aanvoertemperatuur?

4. Besturen via Homey: uiteindelijk moet het geheel natuurlijk te sturen zijn via Homey, net als de rest in de woning. Hoe is jullie ervaring hiermee? Alles dmv flows of juist via de Verwarmingsregelaar van Homey?

• Eternity_rules
Pascall_1 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:47:
[...]

Ik had zelfde probleem met de Toms. En nog steeds vind ik het systeem erg slecht werken. Koude zones die ineens warmte gaan aanvragen. Toms die open en dicht gaan uit het niets. Plugwise heeft nu doorstart gemaakt en zal daarom niet altijd snel reageren😔. Vind het nog steeds in de kinder schoenen staan.

Maar nu zie ik jou zeggen. 2 Anna aan de Adam koppelen. Moet je dan ook 2 smiles ertussen hebben? Of kan de Anna stand alone op de Adam.

Er loopt trouwens nog een tweede forum. Waar Plugwise af en toe mee leest.
Sorry,er moet staan LISA's. Ik heb meerder LISA's gekoppeld aan twee ADAM's

• Eternity_rules
@WhatsSaid

Vervelend dat het minder gaat...

Ik heb uiteindelijk een service monteur van Plugwise hier gehad. Conclusie was dat de oude thermostaatkranen te 'zwaar' gaan; ik moet de ventielen dus vervangen...

De BGG heb ik vloerverwarming en een aparte ADAM HA met 2x PLUG voor de twee pompen. Dat werkt feilloos in combinatie met twee LISA's. Dat was voor mij ook de reden om vertrouwen te hebben in het omzetten van de verdiepingen; radiatoren met tweede CV ketel. Dat stuit dus nu op problemen.

Ik laat de metingen door LISA's doen en gebruik Homey om schema's te doorlopen. Ook bij afwezigheid van een huisgenoot schakelt Homey een zone aan/uit. Dat werkt prima. Voor mij is het fijn dat ik nu een dedicated systeem heb (waarvan eentje dus goed en de andere nog maar half) werkt. En met de LISA's en/of PW App is een setpoint snel aan te passen.

• WhatsSaid
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-01 21:33
Het lijkt iets beter te gaan. Enerzijds geen uitschieters meer qua temperatuur maar anderzijds blijft de temperatuur (volgens Lisa), in een aantal ruimtes hoger dan middels schema is ingesteld.

Goed te weten dat er Plugwise monteurs zijn, dank.

• Beek73
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-03 20:21
Ik heb een systeem aangeschaft ADAM, 5 Lisa's en 6 toms en een Anna. Alles aangesloten en gekoppeld en lijkt te draaien.
Ik kan het alleen nog niet op mijn verwarming zetten want ik heb ook nog 3 plugs nodig. Maar schijnt dat die uitverkocht zijn en eind januari/begin februari pas weer leverbaar.

Ik heb wel een paar probleempjes/vragen gehad, maar steeds na mailtje met plugwise opgelost (was toch wel even bang dat het minder zou zijn naar doorstart).

• Jpde
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-02 11:52
De xiaomi aqara schakelaar werkt ook met Adam en is ook nog eens stukken goedkoper, ongeveer 25 euro.

• Plons_de_Kikker
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-12-2022
Jpde schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 22:50:
De xiaomi aqara schakelaar werkt ook met Adam en is ook nog eens stukken goedkoper, ongeveer 25 euro.
Waar gebruik je deze schakelaar voor?

• Plons_de_Kikker
Weet iemand of het mogelijk is om de Adam (en Tom en Lisa) op te nemen in een bestaande (niet Plugwise) Zigbee mesh?

• Plugwise
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-03 16:20

Plugwise

Bedrijfsaccount Plugwise
@Plons_de_Kikker
De AQARA plug is te gebruiken voor het schakelen van een stekker.
Wordt bijvoorbeeld gebruikt om een circulatiepomp/elektrische kachel/IR paneel/ed aan/uit te schakelen.

Even de verschillen op een rij:
Maximaal schakelvermogen: Plugwise Plug 3500W 16A //// AQARA 2300W 10A
Stroommeting: Plugwise Plug; Ja //// AQARA; Niet zichtbaar in Adam

De Adam zet een eigen zigbee Mesh netwerk op en kan dus niet in een netwerk zitten als andere producten welke wij niet ondersteunen.
Wel kun je deze koppelen via een ander systeem zoals Homey of Home Assistant.

[Voor 22% gewijzigd door Plugwise op 19-01-2021 10:00]

• Plons_de_Kikker
Plugwise schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:58:
De Adam zet een eigen zigbee Mesh netwerk op en kan dus niet in een netwerk zitten als andere producten welke wij niet ondersteunen.
Dank voor de uitleg! Ik heb altijd begrepen dat Zigbee juist zo handig is vanwege de mesh functionaliteit. Ik vrees dat een tweede Zigbee netwerk de kwaliteit van beide netwerken niet ten goede komt. Daarnaast zal het lastig worden om een tweede (dekkend) Zigbee netwerk te krijgen.

Het lijkt mij dat dit probleem in meer situaties speelt, of zie ik iets over het hoofd?

• akatar
Ik heb hier 8 zigbee netwerken (naast 4 zwave netwerken) en heb geen problemen.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee