Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• roel_hendr
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 15:08
Hallo,

Ik heb recent het Plugwise HA pakket aangeschaft. Daarin zitten de Adam, Lisa, Tom, Floor, Plug zoals je ook kunt zien op hun website:

https://www.plugwise.com/nl_NL/#home-automation

Nu ondervind ik allerlei issues m.b.t. dit systeem. Ik kan er helaas nog heel weinig van terugvinden. Daarom dacht ik: Ik start een nieuw topic om ervaringen, hint en tips te delen.

Onderstaand lijstje kom ik tegen:
1) Adam hangt bij ketel op eerste verdieping, daaronder zit de keuken waar ik een Lisa (bedraad, dus router) heb staan. Onder de keuken zit de kelder waar ik 3 Floors op vloerverwarming verdeler heb zitten (bedraad). Nu kon ik de Floors niet toevoegen aan het Zigbee netwerk. Toevallig had ik nog een Plug, die ook bestemd is voor de kelder. Deze Plug heb ik tijdelijk even recht boven de Floors geplaatst en nog eens geprobeerd. Nu kan ik de Floors wel toevoegen aan het netwerk. Plugwise garandeert bereik en ben niet van plan om mijn Plug op te offeren om alleen maar als router te dienen. Ervaren jullie ook issues hiermee?

2) De app start, ik zie dat ie aan het laden is, maar komt nooit terug. Oftewel, ik kan de app niet gebruiken. De webinterface via PC werkt wel gewoon

3) Ik heb een Lisa toegevoegd aan het netwerk. Deze laat op het scherm zien welke temp hij meet en wat de gewenste temp is. Gewenste temp zie ik ook terug in webinterface, maar de gemeten temp komt niet overeen en wordt ook niet geupdate

4) Ditzelfde geldt eigenlijk voor alle thermostaten (Lisa, Floor, Tom). In de Technische Informatie kun je zien wat ze meten en wat er gewenst is. De gewenste waardes komen niet overeen met wat er in de zone ingesteld is.

5) Zodra ik de Adam powercycle, krijg ik soms dat mijn devices niet meer in de zones zitten. Ik moet alles dan weer opnieuw installeren. Ook zie ik in de app/webinterface dat sommige zones dubbel erin staan

6) Ik heb een paar Toms. Eentje bedraad aangesloten, eentje via batterij. Deze kon ik makkelijk toevoegen aan het netwerk. Alleen heb ik nog een Tom en die krijg ik maar niet toegevoegd. Via het knopje op de Tom kun je hem uit netwerk gooien. Daarna in app/webinterface weer laten zoeken naar nieuwe devices en knopje op Tom ingedrukt. Hij gaat dan zoeken, maar kan hem niet toevoegen. Krijg het niet voor elkaar. Heb zelfs een paar keer gezien dat de Tom aangeeft via LED dat ie toegevoegd is, maar ik zie hem niet terug in Devices lijst.

Vooralsnog ben ik niet happy met het systeem. Heb contact gezocht met Plugwise. Voordeel is dat ze remote mee kunnen kijken (als ik dat wil). Hopelijk kunnen ze al deze problemen snel verhelpen.

Deel jullie ervaringen aub hier, misschien kunnen we elkaar helpen waar nodig

• TheDiver
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19-04 13:39
Dank voor je uiteenzetting van hetgeen jij met deze spullenboel hebt meegemaakt.Ik ben voornemens om 2 thermostaten (Tom) aan te schaffen. Deze werken via het Zigbee protocol.

Heeft iemand ervaring met deze thermostaten via Google Home, Hue, IFTTT en meer misschien meer?

Ik vraag dit omdat ik geen extra hub erbij wil hebben die deze apparaten aanstuurt.

TheDiver wijzigde deze reactie 22-11-2018 11:19 (13%)

Eindelijk is de kleur GROEN weer thuis...

• roel_hendr
Ondertussen zijn meeste issues hierboven opgelost door een firmware update van Plugwise. Het systeem draait nu al paar dagen stabiel gelukkig.

Ik heb Plugwise eerder gevraagd of er ondersteuning komt voor Alexa/Google Assistant. Hun antwoord: "Wij volgen de ontwikkelingen in de markt en kijken en zullen hier op in spelen."

Volgens mij kun je met Homey deze devices los toevoegen: https://apps.athom.com/app/com.plugwise.zigbee

Heb het zelf nog niet geprobeerd

• marijnacht
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 18-03 10:46
En blijft het stabiel draaien? Kun je ook iets zeggen over de gebruiksvriendelijkheid van de app?
Ik twijfel momenteel erg tussen de plugwise en de Evohome. Ik heb nu de round connected (zeg maar de simpele versie van de evohome) maar die heeft dezelfde app en die vind ik niet super.

• roel_hendr
Ja draait goed stabiel nu. App ziet er netjes uit, af en toe een update die het sneller en stabieler maakt. Plugwise is nog steeds bezig om nieuwe features toe te voegen. Via de app kun je jouw geconfigureerde zones zien met temperatuur wate gewenst is en wat er gemeten wordt. Daarnaast zie je ook wat symbooltjes of de ketel aan het verwarmen is of idle is. Je kunt ook heel makkelijk een weekschema maken.

Waar ik in begin echt veel problemen had, moet ik nu zeggen dat ik blij ben met mijn keuze. Mocht je nog meer info nodig hebben, laat maar weten.

Aantal Homey app devs zijn ook aan het kijken of ze de Adam kunnen koppelen met Homey. Als dat lukt, dan wordt het helemaal een feest ;)! Dan kun je dus flows maken waarbij de temperatuur in huis of bepaalde zones omlaag gaat op moment dat er niemand thuis is bijvoorbeeld. Of je kunt temperatuur verhogen via spraakcommando met Google Assistent, etc, etc.

• Biosdino
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21-01 21:05
Hallo,

Graag wil ik nog wat toevoegen aan dit topic. Heb nu sinds een maand de hele benedenverdieping aangestuurd via Plugwise. 3x Lisa, 1x Adam en 6x Floor. De installatie was echt kinderlijk eenvoudig en alles in ruw weg 30 minuten geïnstalleerd. Na een korte check zag ik dat de Adam de cv-ketel als modulerend accepteerde en stuurde hem aan om te gaan verwarmen.

Momenteel ben ik dus redelijk tevreden. Laten we het als cijfer een mager 7-tje noemen.

Regelmatig moet ik de instellingen opnieuw invoeren omdat Adam ze kwijt raakt. (dwz het type verwarming, vloer oppervlak etc.) Ook is mijn CV ketel zo ingesteld dat hij niet warmer kan stoken dan 50 graden ivm de vloerverwarming. Echter vraagt Adam continue een temperatuur van 85 graden van de ketel. Dit is niet logisch omdat ik bij de instellingen heb aangegeven geen radiatoren te hebben in mijn huis. Heb hierover contact opgenomen met Plugwise via de mail. Deze reageert gewoonlijk binnen 30 minuten en vertelde me dat dit bekend is en er een nieuwe firmware beschikbaar was waarin dit probleem verholpen zou zijn. Na de update zie ik een aantal nieuwe functies maar het probleem is er nog steeds. (firmware 2.3.16)

Tot 2 dagen geleden werkte alles lekker en was het huis aangenaam warm. Echter opeens kreeg ik een melding dat er 3 verschillende Floor regelaars niet goed kunnen sluiten en dat ze gekalibreerd moesten worden. Netjes een calibratie gedaan en de melding is weg. Gisteren weer opnieuw die melding, gekalibreerd en vandaag weer een melding. Direct weer eens contact opnemen met Plugwise hierover.

Zijn er meer mensen die dit herkennen of heb ik de pech dat er nu al wat Floor regelaars defect aan het raken zijn?

Verder merk je wel dat ze bij Plugwise druk bezig zijn met nieuwe features en firmware aanpassingen. Zelf zou ik het handig vinden als men eerst de "bekende" foutjes eruit haalt en dan verder gaan met de ontwikkeling ipv nieuwe functies ontwikkelen terwijl sommige dingen niet optimaal werken. Ook is het allemaal net iets te simpel en heb je (te) weinig instel mogelijkheden. Een offset is niet in te stellen en ook een stooklijn zou handig zijn. Ook heb ik het vermoeden dat er software beschikbaar is waarin dit wel in te stellen is maar dat deze niet toegankelijk is voor de gewone mensen onder ons. :+

• Biosdino
Nog een kleine toevoeging/tip. Ik heb bij de action van die magneet stickers gehaald waarmee je rookmelders kan ophangen. Hiermee heb ik de Lisa's aan de muur geplakt zodat ik in de toekomst makkelijker de batterijen kan wisselen. De magneetjes zijn sterk genoeg en het werkt gewoon makkelijker ipv dat schuifsysteem om het klepje te openen.

• soepah
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23-04 13:18
@Biosdino Heb je deze bugs gemeld en ook dat deze nog in de nieuwe firmware zitten? Mijn ervaring is dat ze wel snel reageren.
En is je Adam stabiel gevoed? gaat dat stopcontact niet van de spanning af?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Biosdino
@soepah Gisteren contact gehad met Plugwise support. Het support formulier via de site werkt echt super! 's Avonds na 9u nog gewoon antwoord op mn probleem. Adam is stabiel gevoed en draait stabiel.

Blijkt dat er dus een foutje in de software zit. Doordat ik 6 Floor's op 1 verdeler heb meten de Floor's ook de temperatuur van elkaar. (geleiding/stralings-warmte) Men vertelde dat dit bekend is en beloofd dat het probleem bij de volgende firmware verholpen is. Achteraf klikt het logisch natuurlijk.

Ik was gelijk weer zo enthousiast dat ik een Plug besteld heb die de vloerverwarming circulatie pomp mag gaan aansturen. Als het nog een paar weken lekker blijft draaien ga ik ook de bovenverdieping via Adam/Lisa en Floor laten aansturen.

Als er iemand meer informatie hierover wil hebben dan verneem ik het graag. Mocht ik zelf nog bevindingen hebben dan werk ik dit forum bij.

• soepah
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23-04 13:18
@Biosdino Ik zag via de communicatie kanalen dat de Plug idd via de Adam te schakelen zou gaan worden (future roadmap in de zomer van 2018) zit dit er inmiddels al in? (Bericht van Plugwise: https://twitter.com/Plugwise/status/1055384253985366022)

Andere vraag: Zou je eens wat screenshots van de Adam webinterface kunnen plaatsen? wat is er mogelijk qua schema's, welke opties zijn er?

soepah wijzigde deze reactie 08-01-2019 14:28 (11%)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• HvB83
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17:17
Ik ben ook wel erg benieuwd naar de huidige ervaringen van dit systeem, ik kan er maar weinig over vinden op internet. M'n grootste twijfel zit erin dat het vanuit de domoticahoek komt. Bij veel van dat soort systemen looks en functionaliteit boven stabiliteit gaan, iets waar ik bij de aansturing van m'n verwarming eigenlijk weinig zin in heb. Iemand die hier iets meer over kan zeggen?

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17:58
HvB83 schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 21:53:
Ik ben ook wel erg benieuwd naar de huidige ervaringen van dit systeem, ik kan er maar weinig over vinden op internet. M'n grootste twijfel zit erin dat het vanuit de domoticahoek komt. Bij veel van dat soort systemen looks en functionaliteit boven stabiliteit gaan, iets waar ik bij de aansturing van m'n verwarming eigenlijk weinig zin in heb. Iemand die hier iets meer over kan zeggen?
Plugwise Adam
Weinig/niets goeds te melden.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True