Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plons_de_Kikker
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 23:34
akatar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:35:
Ik heb hier 8 zigbee netwerken (naast 4 zwave netwerken) en heb geen problemen.
Inmiddels de Adam, Lisa en 2 x Tom geïnstalleerd. Dat ging boven verwachting makkelijk. Waar de wifi en andere Zigbee (zigbee2mqtt) netwerken eerder niet of nauwelijks wilden draaien zonder repeaters, draait dit netwerk wel gelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Ik zie dat er een temperatuur sensor als Jip word aangeboden. Ik heb 3 woonlagen en dacht aan het volgende opstelling;

1 x Adam HA (CV)
1 x Lisa (BG/Woonkamer)
2 x Jip (1e verdieping en 2de verdieping)

Gaat dit werken?

Om op de overige woonlagen (1e en 2de verdieping een lisa te plaatsen vind ik veel geld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpde
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-02-2023
MrJames schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:27:
Ik zie dat er een temperatuur sensor als Jip word aangeboden. Ik heb 3 woonlagen en dacht aan het volgende opstelling;

1 x Adam HA (CV)
1 x Lisa (BG/Woonkamer)
2 x Jip (1e verdieping en 2de verdieping)

Gaat dit werken?

Om op de overige woonlagen (1e en 2de verdieping een lisa te plaatsen vind ik veel geld).
Dat gaat wel werken, maar of het doet wat jij wilt is de vraag.
Al die woonlagen, is dat steeds 1 grote ruimte?
Alle warmtebronnen (radiatoren, vloerverwarming, infrarood etc) binnen een ruimte moeten door Adam aangestuurd worden op basis van minimaal 1 thermostaat.
Heb je op de 1ste en 2de verdieping meerdere kamers? Staan die dan altijd in verbinding met elkaar?
Je kunt evt de thermostaat van de Tom gebruiken, alleen is die veel minder nauwkeurig aangezien hij meet direct op de warmtebron.

Mijn opstelling is:
Huiskamer en studeerkamer zijn geregeld dmv adam/tom etc
De overige ruimtes, bv badkamer en toilet (slaapkamers zijn onverwarmd bij ons), zijn niet bestuurd door het plugwise systeem, maar daar zit een gewone thermostaatkraan en als de woonkamer of de studeerkamer warmte vragen, lopen die gewoon mee. Dat zou optimaler kunnen, maar tegen een flinke investering; vind ik nog niet de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 19:23
Sinds vandaag wat problemen met mijn ADAM HA set-up.

Ik heb een ADAM HA en twee zones. Beide zones hebben een LISA en een PLUG (die de vloerverwarming pomp in die zone schakelt).

De ingestelde temperatuur wordt gehaald, maar de verwarming schakelt niet uit. Voorheen - tot gisteren - ging de boel uit als de ingestelde temperatuur gehaald was. Nu dus niet.

Testje gedaan. Als ik bij een (door de LISA) gemeten temperatuur van 20,5 graden stapsgewijs de gevraagde temperatuur vanaf 18 in stapjes van 0,5 graad verhoog, dan slaat de CV aan bij 19,5....

Hier is te zien dat de CV aan blijft als beide zones op temperatuur zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ls-GqLP1_nRg-BBa9fQx2unI3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aqvd5OHnJHkNqDPB0UlCPgMd.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand ook deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:51
Eternity_rules schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 20:58:
Sinds vandaag wat problemen met mijn ADAM HA set-up.

Ik heb een ADAM HA en twee zones. Beide zones hebben een LISA en een PLUG (die de vloerverwarming pomp in die zone schakelt).

De ingestelde temperatuur wordt gehaald, maar de verwarming schakelt niet uit. Voorheen - tot gisteren - ging de boel uit als de ingestelde temperatuur gehaald was. Nu dus niet.

Testje gedaan. Als ik bij een (door de LISA) gemeten temperatuur van 20,5 graden stapsgewijs de gevraagde temperatuur vanaf 18 in stapjes van 0,5 graad verhoog, dan slaat de CV aan bij 19,5....

Hier is te zien dat de CV aan blijft als beide zones op temperatuur zijn:

[Afbeelding]

Heeft iemand ook deze ervaring?
Hier nog iemand met deze ervaring.. ben er al mee bezig met @Plugwise..

Er loopt hier binnen ded nog een ander draadje over de plugwise Adam waar volgens mij meer mensen dit melden (waaronder ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Dank voor de snelle reactie @biertjuh? !

Goed en slecht nieuws dus. Gelukkig ben ik niet de enige en wordt er aan gewerkt, jammer dat het net nu speelt!

Ik kon dan draadje niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
@Eternity_rules hier is dat topic wat ik bedoelde: Plugwise Adam

Ik ben er dan wel mee bezig met plugwise maar het gaat nog niet soepel.. Zij hebben aangegeven bij mij dat ze niets aparts zien. Heb daarop maar gereageerd met een grafiek waarin het gedrag duidelijk te zien is dat er structureel ongeveer 1,5 graad warmer wordt gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Dank! Draadje inmiddels gevonden. En gelijk minder enthousiast.... Hoop dat het opgelost wordt. Ik had deze problemen niet met de vorige f/w. Sinds vandaag nieuwe en dus 'doorstook gedrag'.

Heb als oplossing Homey nu als 'controller' ingesteld. Maar ik hoop uiteraard op een betere en dedicated oplossing. Ik heb Plugwise juist aangeschaft omdat ik een stand-alone systeem wilde.

maar nogmaals; na update vandaag naar f/w 3.2.7 is dit gedoe gestart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
Precies, ik heb dus ook pas last van dit gedrag sinds die update en ik ben dus bezig om te kijken of plugwise dit ook in haar zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsSaid
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 25-01-2023
Zit ook op de laatste versie en ben uitermate ontevreden over het Plugwise systeem. De ondersteuning vanuit Plugwise en/of leverancier vind ik ook onder de maat. (Wil de leverancier in deze niet noemen omdat ik normaliter zeer prettige ervaringen met hen heb) Heb sinds installatie, nu zo'n 2 maanden geleden elke dag op verschillende ruimtes onregelmatigheden. Temp die niet gehaald wordt, dan weer blijft het warm terwijl een veel lager setpoint is ingesteld, ketel die blijft draaien terwijl alle ruimtes de instelwaarde bereikt hebben etc etc. Stiekem heb ik de hoop dat de laatste update mij gaat helpen. Sinds vannacht is mijn slaapkamertemp na 2 weken eindelijk gedaald van 21 naar 16graden, met een instelling op 9graden. Maar vrees dat het meer wishful thinking is.

@Eternit, jij hebt Homey als controller ingesteld nu, initieel was dat bij aanschaf ook mijn bedoeling. Dit is afgeraden door Plugwise. Ben daarom erg benieuwd naar je ervaring.

• Eternity_rules
Het lijkt alsof de temperatuur correctie die ik ingeef in een Lisa, niet gezien / vertaald wordt.
Dat zou de overshoot kunnen veroorzaken...

Tijdelijk in Homey opgelost. Niet ideaal, want het is nogal bruut:

Als
de temperatuur in de woonkamer groter is dan 20,5
Dan
Zet Lisa woonkamer op 18

En

Als
de temperatuur in de woonkamer kleiner is dan 20
Dan
Zet Lisa woonkamer op 22

Grootste nadeel van deze snelle oplossing is, dat ik nu geen gebruik kan maken van het handmatig instellen van de Lisa's. Bovendien heb ik nu maar '1 stand'; een nachtstand of iets dergelijks betekent extra flows (zo heet dat in de Homey taal). Ik kom juist uit die situatie; per zone een berg flows die gedurende de week de zaak regelden. Met Plugwise hoopte ik hier van af te zijn. Plugwise regelt alles zelf, de huisgenoten kunnen temperatuur aanpassen met Lisa's en ik schakel een schema uit als iemand het huis verlaat (dat gebeurt dan nog wel via Homey). Maar goed.... nu dus even niet...

Plugwise helpdesk adviseerde om ECO stand aan te zetten in Adam. Dat had ik al geprobeerd en is niet de oplossing.

Ik heb gevraagd om een firmware downgrade. Hiervoor werkte het namelijk wel. Ik vrees dat dit niet snel opgelost zal worden...

Wat wel opvalt is dat mijn tweede ADAM HA systeem - aparte ketel, alles met radiatoren - wel goed reageert op de ingestelde temperatuur. Ook wordt een zone redelijk op tijd uitgezet als de temperatuur bereikt is. Het kan dus wel (beide ADAM's draaien nu dezelfde firmware).

[ Voor 112% gewijzigd door Eternity_rules op 11-02-2021 12:19 . Reden: Aanvulling tekst en wat typo's. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhniesten
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-06-2023
Goedemorgen,

Ook ik heb hier last van. Lijkt wel of de ingestelde temperatuur de ondergrens is ipv de bovengrens.
Heb plugwise gemaild.

Voor nu de oplossing om de temperatuur overal met 1 graad te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkih
  • Laatst online: 28-07-2023
Vraagje...

Ben me aan het oriënteren op een zoneverwarming oplossing.
Kwam op Plugwise uit en zocht naar ervaringen en zo kwam ik op dit forum topic.

Ik overweeg een domotica setup rondom Homey met een Plugwise Lisa per etage (3 stuks), een Plugwise Tom per radiator (9 stuks in hele huis) en een Plugwise Adam HA voor aansturing van de ketel.

Waarom deze setup:

Zolder heeft maar 1 radiator, dus Lisa per kamer of etage is daar hetzelfde ;)

Op de 1e verdieping staan bijna altijd alle deuren open, dus waarom niet 1 Lisa op de overloop? De slaapkamers vormen daar eigenlijk toch één ruimte. Waar ik wel mee zit is dat dit ook één ruimte is met het trappenhuis... Is dat dan wel verstandig of toch niet?

Op begane grond is woonkamer / keuken met 3 radiatoren eigenlijk ook één ruimte. Dus daar zou 1 Lisa moeten volstaan.

Blijft de badkamer over. Deur altijd dicht. Eigen radiator. Als ik het goed doe, daar dan toch een eigen Lisa? Wat als ik die ruimte mee laat bewegen op de Lisa op de overloop? De exacte temperatuurregeling op badkamer is minder belangrijk. Graadje minder mag... >:)

Zou blij zijn met advies op basis van jullie ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eternity_rules
@henkih
Ik heb 6 Lisa's. Ik merk dat die niet altijd nodig is. In een badkamer waar een TOM zit, wordt de temperatuur prima gemeten door de TOM. Dus, als het niet nodig is om het handmatig bij te kunnen stellen, zou je wellicht met minder LISA's toe kunnen.

Plugwise zal dit niet adviseren (uiteraard wensen ze omzet), maar ik kan bevestigen dat in mijn badkamer een LISA niet nodig is en dat de enkele TOM die daar zit prima voldoet.

Bovendien kun je later altijd nog een LISA erbij plaatsen ;-)

Ik heb overigens ook een Homey; deze stuurt de tijdschema's aan. Dat vond ik makkelijker programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkih
  • Laatst online: 28-07-2023
@Eternity_rules

Zeg je nu dat ik in theorie prima met Adam HA en Tom uit de voeten kan met eventueel Homey om te programmeren en hooguit 1 thermostaat in huis? Lisa zorgt toch juist voor de door mij gewenste zone regeling? En 1 Lisa is 1 zone...

Bovendien dacht ik precies hetzelfde als jij (ergens in dit topic gelezen) dat deze Plugwise oplossing als stand alone functionaliteit voor verwarming moet kunnen functioneren. Koppeling met Homey is leuk, maar moet er niet afhankelijk van worden (wil niet ineens in de kou zitten als m'n domotica systeem kuren heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:52
henkih schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:38:
@Eternity_rules

Zeg je nu dat ik in theorie prima met Adam HA en Tom uit de voeten kan met eventueel Homey om te programmeren en hooguit 1 thermostaat in huis? Lisa zorgt toch juist voor de door mij gewenste zone regeling? En 1 Lisa is 1 zone...

Bovendien dacht ik precies hetzelfde als jij (ergens in dit topic gelezen) dat deze Plugwise oplossing als stand alone functionaliteit voor verwarming moet kunnen functioneren. Koppeling met Homey is leuk, maar moet er niet afhankelijk van worden (wil niet ineens in de kou zitten als m'n domotica systeem kuren heeft).
Een zone met alleen een Tom is ook een programmeerbare zone volgens Adam. Heb het zelf ook geprobeerd in de badkamer met alleen een een Tom alleen werd er al snel een hogere temp gemeten tijdens verwarmen en sloot Tom de radiator terwijl het in de badkamer nog niet comfortabel genoeg was.

Heb er een Jip bij gezet. Lisa was beetje overkill voor de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhniesten
@henkih ik heb op de 1e verdieping 3x een Jip en 1 Lisa. De lisa voor de jongste op haar kamer.
Op zolder 2 kamers geregeld met Tom. Is onnauwkeuriger maar voldoende.

Je zegt dat je deuren altijd open staan. Brand kan zich dan veel sneller verspreiden. Hou daar aub rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Plugwise adviseert uiteraard een Lisa per zone. Dat is natuurlijk ook het mooist. Maar, zoals ook anderen beamen, het is niet een must. In mijn geval voldoet het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbzmr
  • Laatst online: 11:18
Hallo,

Ik heb sinds een kleine 2 weken ook een Plugwise systeem. Sindsdien is een haat/liefde verhouding ontstaan. Graag zou ik het een geweldige Nederlands oplossing vinden maar voorlopig lukt dat niet. Ik sta op het punt om het spul terug te sturen en een Honeywell Evohome systeem aan te schaffen (in mijn geval net iets minder duur en een bewezen oplossing).

Ik wil bij deze m'n ervaringen delen.

In dit forum zag ik de slechte ervaringen met de laatste versie (3.2.7) en had besloten om niet te updaten. Helaas, Plugwise forceert de updates blijkbaar en ik zit nu ook op 3.2.7. Ik merk nu en ander gedrag.
Kan iemand mij uitleggen wat de symbolen/kleuren inhouden en of die gewijzigd zijn?
Voorheen als er geen gele rand was in één van de zones dan was de CV brander uit. Nu is dat niet meer! De gele rand houdt nu blijkbaar in dat een Tom of Floor een geopend ventiel heeft maar dat hoeft dus niet te meer betekenen dat de CV brander aan is. Dit ondanks dat het radiator icoon aanwezig is bij een thermostaat. De gele vlam snap ik niet meer. Wat geeft deze aan? Is vaak geel, maar CV brander is niet aan.
Ook merk ik dat m'n CV pomp (via Plug) nu vaak nog loopt terwijl de brander niet aan is. Resultaat, koud water dat door m'n vloerverwarming wordt gepompt. Ik moet nog een klep plaatsen voor de vloerverwarming maar vanwege het koud weer had ik daar nog even vanaf gezien. Echter, ook die zou ik aansturen met een plug en koen en ook dan zou er koud water door m'n vloerverwarming gepompt worden.

Het aantal keren dat de brander in/uit schakelt is naar mijn gevoel toegenomen. Niet geweldig voor de leeftijd van de CV ketel en geen merkbaar hoger comfort. Sterker nog, lager comfort omdat brander nu vaak uit is terwijl er minstens 1 zone is die warmte vraagt.

Wat ik jammer vind is dat je niet kunt aangeven wat de vloerverwarming zone is. Als dat dan de enige zone is die warmte vraagt dan kan de watertemperatuur een stuk minder heet ingesteld worden.

Het profiel heb ik al een aantal keer op standaard gezet, echter wijzigt na verloop van tijd weer in comfort.

Kalibratie optie is na update 3.2.7 verdwenen uit de App/webpagina.

Een Tom had na 3 dagen al een setje batterijen verslonden en zit nu al weer op 82% van een nieuw setje. Als ik het batterij niveau bekijk van de andere Toms (ik heb er 1 met adapter en 3 met batterijen) dan verwacht ik niet dat 1 setje batterijen per Tom het een stookseizoen uithoudt. Hier kom ik op terug. Na 2 weken zijn ze blijkbaar tot rust gekomen. Ze zitten allemaal nog steeds rond de 80%.

Ik had hiervoor Homematic IP. Ik moet zeggen dat die radiator afsluiters een stuk stiller zijn in normale modus en helemaal in de wispermode dan de Tom's.

Vanwege het mogelijk handhaven van de bestaande thermostaat had ik Plugwise geselecteerd. Helaas, werkt mijn Nefit Easy (met Easy Control adapter) niet in combinatie met de Adam. Adam gebruikt de remote setpoint override functie van Opentherm. De Nefit Easy (of de Easy Control Adapter) ondersteunt deze functie niet. Althans hier ben ik tot op heden zelf achter gekomen. Ik zit nog op bevestiging dan wel de oplossing van de Plugwise helpdesk te wachten. Inmiddels bevestigd door Plugwise.

Wat een mooie oplossing zou zijn, als ze net als Evohome, een voeding maken die je in de CV ruimte kan hangen en gebruik maakt van de bestaande bekabeling om de Lisa te voeden. En als ze die aanpassing doen, bouw dan direct een achtergrondverlichting in met een motion- of aanraaksensor.
Ik weet dat ze de Anna hebben, maar die vindt ik niet erg mooi om te zien.

Plugwise helpdesk reageert, maar snel is anders. Ik ben me ervan bewust dat als ik Honeywell had aangeschaft en problemen zou ervaren, dat ik dan ook niet zomaar een ingang zou hebben bij een snel reagerende helpdesk. Waarschijnlijk moet je dan via de leverancier ondersteuning vragen. Ik zie de uitdaging al... Maar goed, als je in een evaluatieperiode zit dan zou ik als fabrikant toch iets adequater reageren. Een ticketsysteem, zodat je in ieder geval op de hoogte wordt gehouden, zou fijn zijn.

Plugwise moet duidelijk op zoek naar een investeerder om het product verder te ontwikkelen/innoveren en om meer personeel te kunnen aannemen (ondersteuning en ontwikkeling). Dat leidt ongetwijfeld tot een nog mooier product/oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door jbzmr op 20-02-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

De thermostaatkranen zijn erg gevoelig voor weerstand. Dan gaan de batterijen er heel snel doorheen.
Je zou het klepje moeten vervangen, ze kosten niets maar het laten leeglopen van het systeem is het probleem. Anders kan je een druppeltje olie op het vertiel/klepje doen. Dat scheelt een hoop.
Ik moet mijn ventielen ook vervangen maar met een druppeltje olie draait alles redelijk. De batterijen gaan nu een Jaar mee, Ik gebruik wel een ander systeem, maar dat zal niet veel verschil uit maken. Dit is een algemeen probleem met de thermostaatkranen.

Betreffende de software. Ze veranderen vaak dingen die soms invloed hebben op iets anders.
(Max. voorverwarmtijd)
Zelf heb ik een Anna met een Elga, deze winter problemen gekregen omdat ze dit hadden veranderd.
Helaas liep mijn Elga vast door deze verandering, het koste me veel tijd om dit uit te vinden.
Gelukkig kon ik het uit zetten en draait alles weer zoals het moet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thrust15
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05 07:46
Hallo!

Ik heb geen eenduidig antwoord gevonden maar ik heb het gevoel alsof dit moet werken, Ik wilde het even checken met jullie :)

Mijn zwager had een Anna gekocht omdat hij die wilde integreren met home assistant, nu kwamen we er achter dat hij een draadloze thermostaat had en dus geen bedrading in zijn woonkamer heeft om de Anna op aan te sluiten 8)7

Nu zoek ik dus een draadloze thermostaat die ik kan verbinden met home assistant. Dus ik kwam snel op een Lisa uit. Lisa doet echter geen ketel aansturing, dat doet Adam.

Waar ik nu over twijfel is dat Lisa een zone thermostaat is en mijn zwager eigenlijk niet van plan zone regeling toe te passen. er is dus maar een zone, die in de woonkamer, zonder toms, floors of andere regel apparatuur.

Gaat dit werken? kan ik een Lisa samen met Adam als 'normale' thermostaat gebruiken of is Lisa altijd afhankelijk van Tom of andere regelapparatuur?

Alvast bedankt :)

[ Voor 4% gewijzigd door thrust15 op 25-05-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:54
Ik was vrij tevreden over mijn plugwise zone regeling maar nu het warmer buiten is geworden zie ik ineens dat ik 400% meer gas verbruik dan vorig jaar. De boiler hoeft niet aan te slaan alle temperaturen in huis zijn boven de ingestelde waarde. Maar ik zie in de grafiek dat het plugwise systeem de boiler naar 60 graden brengt in de ochtend. dit terwijl ik 40 graden heb ingesteld zowel op cv als in plugwise. Hebben anderen dit ook gemerkt? In de zomer plugwise maar helemaal uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhniesten
@tomdh76 Ik heb dat niet. Wel natuurlijk dat de keteltemperatuur omhoog gaat tijdens het douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:54
Jhniesten schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:25:
@tomdh76 Ik heb dat niet. Wel natuurlijk dat de keteltemperatuur omhoog gaat tijdens het douchen.
Ik heb met plugwise support gekeken en het bleek dat er een instelling op mijn cv was die ervoor zorgde dat het tapwater overdag altijd 60 graden moest zijn. Ik wist niet dat de lijn in plugwise de tapwater temp liet zien. Ik dacht dat het altijd de verwarmingstemp was...

• theboss_be
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-05-2023
@fenrir Kan je me laten weten waar ik dit 3D model ergens kan downloaden? Lijkt me handig, en mooi...
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appioh
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-03 13:27
Ik heb deze week een Adam geïnstalleerd voor de besturing van mijn Elga warmtepomp. Na wat kleine installatie probleempjes werk regelt hij nu goed de Elga. Helaas komen pas eind van de maand de Tom thermostaten weer binnen bij de leverancier dus kan alles nog niet opdelen in meerdere zones. Deze zijn ook wel erg prijzig tov van veel concurrenten. Het is dan ook jammer dat andere thermostaat kranen niet praten met de Adam.

[ Voor 21% gewijzigd door Appioh op 14-01-2022 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:29
Even een vraagje. Ik ben recent gestuit op Pugwise. Ik heb altijd met een oog naar het EVO-systeem gekeken van Honeywell. Plugwise lijkt veel makkelijker zelf te installeren, vooral ook ivm vloerverwarming met meerdere zones.

Maar goed de baas thuis vindt het nu in deze crisis niet de moeite waard om daar in te investeren. Waar ze uiteraard gelijk in heeft. Maar vulde ze aan als ik ik iets weet te verzinnen om de te besparen op de vloerverwarmingpomp dan kon dat best wel eens interessant zijn.

In de schema's van plugwise zie ik dat ze de 'plug' gebruiken om een pomp te schakelen.

Zou het mogelijk zijn om een minimale implementatie te maken die goed uit te breiden is op een later moment zodat ik de pomp kan schakelen? Ik denk dan aan de Adam, een open thermostaat voor de huiskamer. En een plug voor de pomp.

Alleen hebben we thans onze verwarming erg laag staan met een warmtevraag die op 15 graden staat. Dus hij slaat niet zo vaak aan tot zeg maar totaal niet. Hoe kan ik dan de pomp beschermen tegen een vastloper? idealiter laat je de pomp toch wel minimaal een keer per dag 15 minuten lopen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

zuma schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:19:
Even een vraagje. Ik ben recent gestuit op Pugwise. Ik heb altijd met een oog naar het EVO-systeem gekeken van Honeywell. Plugwise lijkt veel makkelijker zelf te installeren, vooral ook ivm vloerverwarming met meerdere zones.

Maar goed de baas thuis vindt het nu in deze crisis niet de moeite waard om daar in te investeren. Waar ze uiteraard gelijk in heeft. Maar vulde ze aan als ik ik iets weet te verzinnen om de te besparen op de vloerverwarmingpomp dan kon dat best wel eens interessant zijn.

In de schema's van plugwise zie ik dat ze de 'plug' gebruiken om een pomp te schakelen.

Zou het mogelijk zijn om een minimale implementatie te maken die goed uit te breiden is op een later moment zodat ik de pomp kan schakelen? Ik denk dan aan de Adam, een open thermostaat voor de huiskamer. En een plug voor de pomp.

Alleen hebben we thans onze verwarming erg laag staan met een warmtevraag die op 15 graden staat. Dus hij slaat niet zo vaak aan tot zeg maar totaal niet. Hoe kan ik dan de pomp beschermen tegen een vastloper? idealiter laat je de pomp toch wel minimaal een keer per dag 15 minuten lopen oid.
Kan je dat niet af met een pompschakelaar voor je vloerverwarming? Heb je volgens mij niet een heel (of half) plugwise/evohome systeem voor nodig.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:29
fenrir schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:27:
[...]

Kan je dat niet af met een pompschakelaar voor je vloerverwarming? Heb je volgens mij niet een heel (of half) plugwise/evohome systeem voor nodig.
Ik dacht dat die te dom waren. Onze verwarming slaat meestal maar een keer in de week ff aan. Blijkt dat er wel een functie op zit dat de pomp 1 keer in de 24 uur rondgeslingerd wordt. Dus prima suggestie. Deze lijkt mij dan wel wat https://www.thermostaat.e...GObGQlslZrahoC3_UQAvD_BwE

Wel jammer, dacht ik een goed excuus te hebben. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

zuma schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:06:
[...]

Ik dacht dat die te dom waren. Onze verwarming slaat meestal maar een keer in de week ff aan. Blijkt dat er wel een functie op zit dat de pomp 1 keer in de 24 uur rondgeslingerd wordt. Dus prima suggestie. Deze lijkt mij dan wel wat https://www.thermostaat.e...GObGQlslZrahoC3_UQAvD_BwE

Wel jammer, dacht ik een goed excuus te hebben. 7(8)7
Sorry ;)
(Zo fijn werkt plugwise nu ook weer niet hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrkp
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-12-2024
fenrir schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:45:
[...]

Het model heb ik wel voor je als je interesse hebt. De aansluiting op de muur is qua afmetingen gelijk aan de buitenrand van een enkel B&J raampje. Je hebt dus geen B&J frame nodig.
[Afbeelding]

Zoals je misschien ziet schroef je op het geprinte deel de originele muursteun en kan je vervolgens vanaf de achterkant de USB kabel erin prikken.
Dit in zijn geheel schuif je dan over het inbouwframe wat in je muur zit. Voordat je het definitief monteert is het handig om hem eerst zonder de Lisa te passen, je kan dan makkelijk de schroeven in de muur afstellen op de juiste lengte. Zodra de Lisa op het geprinte onderdeel is gemonteerd kan je er nl. niet meer bij.

Ik heb zelf geen stroom in het inbouwpotje, dus komt bij mij de USB kabel er aan de onderkant uit.

Heb zelf geen ervaring met ergens iets laten printen, dus geen idee van kosten en kwaliteit.
Mooie oplossing, zoiets zoek ik ook nog voor mijn zes Lisa's, helaas heb ik geen 3D printer.
Zelf heb ik een Adam setup met zes Lisa's en 13 lussen verdeeld in zes zones. Tot op heden werkt het prima. Mis nog wel wat opties in de software.

@siepeltjuh Leuke oplossing met die inbouwdoos usb voeding, helaas te prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

ik kom zojuist in de woonkamer, blijkt deze naar bejaardentemperatuur gestookt te zijn vannacht. dit terwijl de lisa ingesteld staat op 15 graden. :(
ik kon de adam ook niet bereiken, @Plugwise hebben jullie firmware upgrades zitten pushen vannacht?

Ik zit nu op 3.7.2 (na een harde reset van de adam). Betaald @Plugwise de m3 aan gas wat er vannacht doorheen gegaan is? Dit is nl. niet leuk wakker worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melones
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-05 16:15
fenrir schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:33:
ik kom zojuist in de woonkamer, blijkt deze naar bejaardentemperatuur gestookt te zijn vannacht. dit terwijl de lisa ingesteld staat op 15 graden. :(
ik kon de adam ook niet bereiken, @Plugwise hebben jullie firmware upgrades zitten pushen vannacht?

Ik zit nu op 3.7.2 (na een harde reset van de adam). Betaald @Plugwise de m3 aan gas wat er vannacht doorheen gegaan is? Dit is nl. niet leuk wakker worden
ik had gisteren ochtend óók dat de adam onbereikbaar was. zowel via hassio als direct. Was na een half uur vanzelf verholpen, helaas niet de zelfde problemen gehad.
Heb je iets van PW gehoord?
Hier ook 3.7.2.

[ Voor 4% gewijzigd door Melones op 29-11-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrkp
Nergens last van gehad, ik zit al een poosje op 3.7.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Melones schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:44:
[...]

ik had gisteren ochtend óók dat de adam onbereikbaar was. zowel via hassio als direct. Was na een half uur vanzelf verholpen, helaas niet de zelfde problemen gehad.
Heb je iets van PW gehoord?
Hier ook 3.7.2.
Ze schijnen in afwezigheid…

Voor hetzelfde geld ben je meerdere dagen niet thuis en blijft hij maar verwarmen. Thermostaat stond op 15 graad, maar in de woonkamer liep de temperatuur maar op. Home assistant kon de Adam niet bereiken, de webpage van de Adam deed het ook niet, temperatuur instellen via de Lisa had ook geen effect. Uiteindelijk op zolder de stekker maar uit de Adam getrokken

Zit een rondje langs de instellingen te doen, zie ik er een onbekende module tussen staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAFMY-mxGGQNQJ-2ZYe3BaIi7tE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lNnS2TM50KM0rLbHBeBvsMD2.png?f=fotoalbum_large

Hebben jullie deze er ook tussen staan?
De grap is dan ook weer dat er bij het informatie dingetje staat dat deze module niet ondersteunt wordt door de Adam :9

[ Voor 61% gewijzigd door fenrir op 29-11-2022 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melones
fenrir schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:35:
[...]

Ze schijnen in afwezigheid…

Voor hetzelfde geld ben je meerdere dagen niet thuis en blijft hij maar verwarmen. Thermostaat stond op 15 graad, maar in de woonkamer liep de temperatuur maar op. Home assistant kon de Adam niet bereiken, de webpage van de Adam deed het ook niet, temperatuur instellen via de Lisa had ook geen effect. Uiteindelijk op zolder de stekker maar uit de Adam getrokken

Zit een rondje langs de instellingen te doen, zie ik er een onbekende module tussen staan:
[Afbeelding]

Hebben jullie deze er ook tussen staan?
De grap is dan ook weer dat er bij het informatie dingetje staat dat deze module niet ondersteunt wordt door de Adam :9
Ja! Ik had exact dit ook. Heb m verwijderd. Nog geen gevolgen van ervargen.
Wel gezien dat remote control ten eerste nu aan staat en de optie om het uit te zetten verdwenen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:26
Melones schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:51:
[...]

Ja! Ik had exact dit ook. Heb m verwijderd. Nog geen gevolgen van ervargen.
Wel gezien dat remote control ten eerste nu aan staat en de optie om het uit te zetten verdwenen is!
Ik weet niet of het nog zo is maar... het was altijd zo bij plugwise dat remote control = data sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrkp
@fenrir Je kan ze altijd een support contact email sturen, daar reageren meestal snel op.
Wat betreft die muursteun voor de Lisa die je gemaakt hebt, is daar een file van wat ik mag ontvangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

theboss_be schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:16:
@fenrir Kan je me laten weten waar ik dit 3D model ergens kan downloaden? Lijkt me handig, en mooi...
Thanks!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvlwNlokZK9yVqFHMGJN1PTsX-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pdu6r4wtOPrYsHxrblSj3n6D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhvdiTsD05BUHVd3lKC2R9ZSMpk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TO000F5APZGZmNl88QZ5WLGO.png?f=fotoalbum_tile

Het moest er maar eens van komen, maar het staat nu online:
https://www.printables.co...isa-thermostat-wall-mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 08:54
Heeft er iemand ervaring met het combineren van plugwise met niet plugwise thermostaten? Volgens de site kan het, maar hoe werkt dit in de praktijk? Plugwise lijkt me handig en ziet er opzich goed uit, maar miin woonkamer en keuken zijn aparte ruimtes met aparte vloerverwarming. Hier wil ik dan ook graag dezelfde thermostaten, bij voorkeur gewoon op de muur gemonteerd zoals de Anna maar hiervan kun je er maar 1 tegelijk aansluiten volgens plugwise.

Iemand ervaring met een vergelijkbare situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemmo Brink
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-05 23:15
IKKE86 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:06:
Heeft er iemand ervaring met het combineren van plugwise met niet plugwise thermostaten? Volgens de site kan het, maar hoe werkt dit in de praktijk? Plugwise lijkt me handig en ziet er opzich goed uit, maar miin woonkamer en keuken zijn aparte ruimtes met aparte vloerverwarming. Hier wil ik dan ook graag dezelfde thermostaten, bij voorkeur gewoon op de muur gemonteerd zoals de Anna maar hiervan kun je er maar 1 tegelijk aansluiten volgens plugwise.

Iemand ervaring met een vergelijkbare situatie?
Heeft Plugwise daar niet de Lisa voor? Daarvan kan je er eentje in elke zone hangen. (Of de Jip, als je echt alleen een sensor wilt).

En voor wat betreft niet-Plugwise thermostaten: ik heb een Honeywell Round (modulation) aan de muur, maar die is aangesloten op de Adam. Dat werkt ook prima. Met de Anna heb je weer geen Adam nodig, volgens mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Hemmo Brink op 09-02-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 08:54
Hemmo Brink schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:17:
[...]

Heeft Plugwise daar niet de Lisa voor? Daarvan kan je er eentje in elke zone hangen. (Of de Jip, als je echt alleen een sensor wilt).

En voor wat betreft niet-Plugwise thermostaten: ik heb een Honeywell Round (modulation) aan de muur, maar die is aangesloten op de Adam. Dat werkt ook prima. Met de Anna heb je weer geen Adam nodig, volgens mij.
Ja, dat klopt. Het nadeel van de Lisa is alleen dat deze niet standaard netjes op de muur gemonteerd kan worden. En dat krijg ik thuis niet uitgelegd ;)

Daarom ben ik benieuwd of mensen ervaring hebben met 2 andere thermostaten. Dat ik dan ook een Adam nodig heb vind ik geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

IKKE86 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:39:
[...]

Ja, dat klopt. Het nadeel van de Lisa is alleen dat deze niet standaard netjes op de muur gemonteerd kan worden. En dat krijg ik thuis niet uitgelegd ;)

Daarom ben ik benieuwd of mensen ervaring hebben met 2 andere thermostaten. Dat ik dan ook een Adam nodig heb vind ik geen probleem.
Je kan een andere thermostaat gebruiken icm met een Adam. Deze kan je ook bedraad aansluiten.
Voor een 2e (of meer) zit je vast aan de units van Plugwise. Een Lisa dan wel een Jip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:25
Ik zou dan wel even controleren of de thermostaat MsgID 9 ondersteund:

"For home automation it can be important to buy a thermostat that supports MsgID 9 (Remote override room setpoint) and possibly MsgID 99 (Remote Override Operating Modes) and MsgID 100 (Remote override function)."

Meer info:
https://otgw.tclcode.com/matrix.cgi#thermostats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Denk dat dit een betere route is mbt plugwise:
https://plugwisehelp.fres...staat-via-adam-instellen-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ptrkp
Ik heb een blindplaat gebruikt en een raamwerk en daar de Lisa op gemonteerd en beetje vergelijkbaar wat @fenrir heeft gemaakt met zijn 3D print, aangezien ik geen 3D printer heb, heb ik zo op gelost.
Je hebt geen thermostaat nodig die je direct aan de Adam aansluit, je kan dt prima doen met de losse Lissa's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WFWp2QTH4gUbXNYij_Ae1C3SEM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L4uv3zUIsd0jvSUr0HvLSvFq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3rBp-2yfAVmEmPf6sFhJK1maY8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RH2YjPkvO59xMOlKQyyDC93q.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-05 20:40
Beste allen,

Ik heb sinds kort een starters pakket van Plugwise aangeschaft maar loop tegen problemen met de Adam aan.
De eerste dagen ging alles goed en was er een goede verbinding met de ketel, via opentherm. Opeens is deze verbinding verbroken (hij geeft aan dat er geen opentherm communicatie is) en ben ik inmiddels 2 weken verder zonder succes. Als ik bv het ketelprotcol update lijkt hij het soms weer te doen, alleen kan ik dan geen CV temperaturen inzien. Dit kon ik de eerste 2-3 dagen dus wel doen. Maar naar een paar uur krijg ik meestal de notificatie dat er geen communicatie is met de ketel.
In overleg met de helpdesk heb ik, zeker 20x, de ketel aan en uit gezet, de Adam aan en uit gezet, ketelprocotol geupdate, gateway verwijderd en toegevoegd, kabels naar ketel nagemeten, etc, etc. Als ik mijn Toon weer aansluit doet alles het zonder problemen. Als ik via de adam aan/uit ketel protocol kiest kan ik wel de ingestelde keteltemperatuur zien. Er lijkt dus een probleem te zijn met de opentherm tussen de ketel en mijn Adam.
Plugwise zegt dat het probleem bij mijn ketel moet liggen, maar daar ben ik het niet mee eens gezien de Toon wel goede opentherm communicatie met de ketel heeft.
Iemand een suggestie wat het probleem kan zijn of hoe ik het kan oplossen?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Wat voor ketel heb je?
waarschijnlijk heb je na een paar dagen een software update gehad. dit sloopte ook de verbinding tussen de adam en mijn ketel (nefit met opentherm module)
en sloopte uiteindelijk 2 opentherm modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
akatar schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:19:
Wat voor ketel heb je?
waarschijnlijk heb je na een paar dagen een software update gehad. dit sloopte ook de verbinding tussen de adam en mijn ketel (nefit met opentherm module)
en sloopte uiteindelijk 2 opentherm modules.
Een Remeha Tzerra 39c.
Hoe heb je dit opgelost?
M’n opentherm module lijkt wel intact gezien de Toon het wel gewoon doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
doktorsson schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:01:
[...]

Een Remeha Tzerra 39c.
Hoe heb je dit opgelost?
M’n opentherm module lijkt wel intact gezien de Toon het wel gewoon doet.
Ik heb dit niet opgelost, ik heb diverse keren geprobeerd om dit via de helpdesk op te lossen.
Die kwamen niet verder dan dat aan aan mijn ketel ligt.

Ondanks screenshots dat mijn ketel met een oude versie wel werkt en na de update niet meer, deed daar niets aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
akatar schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 18:26:
[...]

Ik heb dit niet opgelost, ik heb diverse keren geprobeerd om dit via de helpdesk op te lossen.
Die kwamen niet verder dan dat aan aan mijn ketel ligt.

Ondanks screenshots dat mijn ketel met een oude versie wel werkt en na de update niet meer, deed daar niets aan af.
Hmm, kan niet anders dan een software probleem bij Plugwise zijn. Zal kijken of ze me kunnen helpen, maar heb er een hard hoofd in als ik je zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Het heeft mij in ieder geval niet geholpen (behalve de overstap naar evohome)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• doktorsson
Even update: de extension board van de Adam was kapot gegaan. Heb een nieuwe toegestuurd gekregen en alles werkt vlekkeloos. Erg goed geholpen door de helpdesk van Plugwise!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• techcode
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-03 15:15
Ik heb de plugwise een aantal jaren geleden zelf geïnstalleerd - en afgezien van een paar zelf veroorzaakte fouten - werkte het prima (kortom: je wilt echt USB-stroom gebruiken voor Lisa).

Het werkte zo goed dat ik eindelijk bedacht dat ik statistieken naar Grafana/Graphite wilde gaan sturen, "Home Assistent" wilde instellen ... enz., en ik werd verrast door heel veel negatieve reacties hier.

Er is uiteraard 1 x Adam HA, 4 x Lisa: woonkamer, zolder en twee in gebruik verdeeld over 3 (slaap)kamers (één kamer is meer blootgesteld/kouder dan de andere twee) en een mix van Tom/Plug/Koen.

Alleen de vloerverwarming wordt op die manier geregeld - handdoekdroger/verwarming in de badkamer, en de 2 resterende radiatoren circuleren eenvoudigweg warm water wanneer een van de zones/kamers warmte nodig heeft. Geen bypassklep of iets dergelijks.

Het gloeilampmoment was het besef dat "Koen" gewoon "Plug" is met 2 of meer "domme" actuatoren, en dat je "Plug" kunt instellen om "de pomp elke 24 uur een beetje te laten draaien".

Dus terwijl ik op één plek ben, heb ik "Koen" met twee actuatoren voor 2 lussen. Voor de begane grond met 3 of 4 lussen heb ik de verdelerpomp zelf gewoon aan "Plug" gehaakt.

En die zelfveroorzaakte fouten waren eigenlijk:
- Een van Lisa op batterij hebben die leeg was terwijl we op wintervakantie waren
- Volgend jaar/vakantie dacht ik: "Laten we de batterij eruit halen en op USB aansluiten naast een andere Lisa die al in de woonkamer staat". En ik dacht niet dat ik ook de configuratie had moeten veranderen van batterij naar voeding.

Uit mijn herinnering raakte het systeem in beide gevallen in de war en dacht dat vooral Lisa zei dat het 0 graden Celsius was, dus het vroeg om warmte.

Gelukkig zou de CV-ketel, zelfs op zo'n volle kracht, op maximaal 75% inschakelen, en bij een te hoge retourtemperatuur zou hij naar beneden moduleren en zelfs uitschakelen. Het hielp ook dat de eerste vakantie kort was, en voor de tweede had ik wireguard/VPN en kon ik op afstand de webinterface gebruiken om die "ontbrekende" Lisa uit het systeem te verwijderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-05 10:04
Ik heb een Smile P1 (zat standaard bij mijn nieuwbouw woning) en heb de ANNA thermostaat erbij genomen. Werkt allebei heel fijn voor mij. De ketelmodulatie (Opentherm) is naast de app nu ook via HA zichtbaar.

De presentatie en userinterface van de P1 meter via de SmileP1 module werkt voor mij geweldig en heel intuïtief het geeft me veel inzicht en overzicht.
De grafieken in homewizard vindt ik veel lastiger en moet ik veel meer bij nadenken wat ik nou zie.
In HA kan alles, je moet alleen wel even uitvinden en opzetten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Vraagjes over de Plugwise App

Eerst over de informatie die gemeten wordt / getoond.

Stel je CV heeft een maximaal vermogen van 10 kW. Als in de App aangegeven wordt dat hij 100% moduleert, dan zal er (ongeveer) 10 kW geleverd worden.

Wat als je de ketel via de instellingen van het menu terug regelt en op half vermogen zet. Schaalt de procentuele weergave dan ook terug? Dus 100% moduleren is dan 5 kW? Of moduleert hij dan tot 50%?

Dan over 'dominantie'?
In de App kun je de tapwater comfortstand aan/uitzetten. Dat kan ook op vele ketels. Bij mijn ketel heet dat dan ECO. Welke apparaat is leidend?

Dank!

[ Voor 18% gewijzigd door Eternity_rules op 25-11-2023 13:57 . Reden: Aanvulling van de vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
Eternity_rules schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 13:53:
Vraagjes over de Plugwise App

Eerst over de informatie die gemeten wordt / getoond.

Stel je CV heeft een maximaal vermogen van 10 kW. Als in de App aangegeven wordt dat hij 100% moduleert, dan zal er (ongeveer) 10 kW geleverd worden.

Wat als je de ketel via de instellingen van het menu terug regelt en op half vermogen zet. Schaalt de procentuele weergave dan ook terug? Dus 100% moduleren is dan 5 kW? Of moduleert hij dan tot 50%?

Dan over 'dominantie'?
In de App kun je de tapwater comfortstand aan/uitzetten. Dat kan ook op vele ketels. Bij mijn ketel heet dat dan ECO. Welke apparaat is leidend?

Dank!
Dit is een interessante vraag. Ik vraag me namelijk hetzelfde af over de ingestelde aanvoertemperatuur. Ik heb de ketel ingesteld op 50 graden aanvoer maar in de app zie ik dat hij altijd meer (veel meer) geeft dan dit. Namelijk rond de 70 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj3W0qkz9WjgNAuQ7u4XlGCd2TQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YP7xvZAxJ2Q73Twl0UZH1tVx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RlndVt
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05 19:54
doktorsson schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:52:
[...]

Dit is een interessante vraag. Ik vraag me namelijk hetzelfde af over de ingestelde aanvoertemperatuur. Ik heb de ketel ingesteld op 50 graden aanvoer maar in de app zie ik dat hij altijd meer (veel meer) geeft dan dit. Namelijk rond de 70 graden.

[Afbeelding]
Je kan in plugwise ook een maximale aanvoer temperatuur instellen.

Iaw, plugwise vraagt voor 70 graden, maar de ketel gaat niet meer dan 50 graden leveren. In theorie tenminste; ik zie dat er in jouw grafiek aardig wat uitschieters naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doktorsson
RlndVt schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:27:
[...]

Je kan in plugwise ook een maximale aanvoer temperatuur instellen.

Iaw, plugwise vraagt voor 70 graden, maar de ketel gaat niet meer dan 50 graden leveren. In theorie tenminste; ik zie dat er in jouw grafiek aardig wat uitschieters naar boven.
Maar dat bedoel ik juist, dat ik de maximale aanvoertemperatuur in plugwise op 50 graden heb ingesteld. Toch zie je deze uitschieters. Dus mijn vraag was of de ketel plugwise alsnog overruled? Alleen kan ik niet zien wat voor maximale aanvoertemperatuur op de ketel ingesteld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eternity_rules
Als er sanitairwater gevraagd wordt, dan schiet de temperatuur 'gevraagd' sowieso naar de waarde van SWW. In mijn geval van 45 naar 60 graden. Dat zijn geen twee aparte lijnen in de grafiek, dus wat verwarrend.

Ik ga de vraag aan Plugwise voorleggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eternity_rules
Reactie van Plugwise:
Bedankt voor je leuke vraag.

​De Plugwise Home app kan alleen tonen wat er naar de Adam verstuurd wordt. Niet alle ketel/warmtepompen sturen het modulatie niveau door. Als dit niet wordt doorgestuurd, dan kunnen wij dit ook niet tonen.

Het zelfde geldt voor wat er door getuurd wordt. Als de ketel bij in maximaal ingesteld vermogen van 5kW zegt ik draai op 100% van mijn ingestelde vermogen, dan zal de app 100% tonen.
Als de ketel bij de zelfde instelling zegt, ik draai op 50% van mijn maximaal, dan zal er 50% getoond worden. Helaas heeft Plugwise niet het inzicht welke informatie de ketel via het Opentherm protocol communiceert. Dit zou de ketel fabrikant moeten kunnen bevestigen.

Er zit geen hierarchy tussen de Adam en de Ketel. De laatst ingestelde zal leidend zijn.

Met vriendelijke groet,
Kind regards,

Geert
Plugwise B.V
Wat het moduleren betreft kan ik zien dat mijn ketel zo nu en dan 100% draait, terwijl het vermogen op de ketel door mij verlaagd is. Dus het % moduleren is gerelateerd aan het ingestelde vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ook aan de slag met een Adam HA, lisa en anna voor zone regeling. Uiteraard ook de nodige toms erbij gekocht, maar deze heb ik nog niet aangesloten.

Klopt het dat je de anna niet aan een zone kan toevoegen of als apparaat kan toevoegen binnen de Adam? met een Lisa kan dit bijvoorbeeld wel en was een beetje verbaasd dat dat niet kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
EJPostema schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:12:
Ook aan de slag met een Adam HA, lisa en anna voor zone regeling. Uiteraard ook de nodige toms erbij gekocht, maar deze heb ik nog niet aangesloten.

Klopt het dat je de anna niet aan een zone kan toevoegen of als apparaat kan toevoegen binnen de Adam? met een Lisa kan dit bijvoorbeeld wel en was een beetje verbaasd dat dat niet kan
Anna doet alleen opentherm richting de ketel en geen zigbee naar de adam toe.
Deze wordt gewoon als een random thermostaat gezien.

Heb wel eens bij plugwise aangegeven waarom je niet gewoon meerdere anna's kan toevoegen aan adam, tis tenslotte hetzelfde systeem (plugwise) En ze zijn mooier om te zien dan bv lisa (mijn mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
akatar schreef op maandag 19 februari 2024 @ 20:44:
[...]

Anna doet alleen opentherm richting de ketel en geen zigbee naar de adam toe.
Deze wordt gewoon als een random thermostaat gezien.

Heb wel eens bij plugwise aangegeven waarom je niet gewoon meerdere anna's kan toevoegen aan adam, tis tenslotte hetzelfde systeem (plugwise) En ze zijn mooier om te zien dan bv lisa (mijn mening)
Snap dat het geen zigbee is maar gewoon een thermostaat. Hoe gaat dat werken in een zone dan? Ik had wel verwacht dat je Anna zou kunnen toekennen aan een zone zodat het systeem begrijpt welke ruimte de Anna verwarmt.

Nu heb ik 2 gateways in de plugwise app, dit werkt redelijk verwarrend tenslotte. Lijkt me dat ik de Adam moet instellen qua schema Etc etc

[ Voor 9% gewijzigd door EJPostema op 20-02-2024 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Adam zal deze gebruiken als een willekeurige opentherm thermostaat dmv opentherm.
Dus deze wordt behandeld/gebruikt als iedere andere willekeurige opentherm thermostaat en kan je aan 1 zone toevoegen.
Mocht je dit doen, dan de evt schema's in de adam zetten en niets in de anna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
ok, ja zo had ik het verwacht.. Ik zie de anna helemaal niet terug in de omgeving van de adam. Dus dat is een beetje het probleem. Ze zijn beiden geisoleerd. Ik ga wel even contact opzoeken met plugwise

Ik zie bijvoorbeeld de plugwise regeling checkbox ook niet in de interface

[ Voor 16% gewijzigd door EJPostema op 21-02-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jillesv1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-03 14:37
Beste Tweakers,

Heeft iemand ervaring met de Lisa thermostaten + Adam gekoppeld aan Home Assistant. Het valt me op dat het soms uren duurt voordat de juiste temperatuur setpoint verschijnt in HomeAssistant. In de PlugWise applicatie staat dan wel al de juiste setpoint, maar in HomeAssistant nog niet. Na enkele uren soms wel. Ook op de Lisa thermostaat staat niet de juiste setpoint weergegeven.

Situatie is dat ik 5 Lisa thermostaten en 1 Adam heb. Ik schakel de Lisa thermostaten via HomeAssistant. De Plugwise app reageert direct en stelt de juiste temperatuur in. De Lisa zelf en de weergave in HomeAssistant blijven ongewijzigd (oude temp). Pas na paar uur (dit verschilt) zie ik een verandering op de Lisa en dan ook in HomeAssistant.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melones
jillesv1980 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 00:04:
Beste Tweakers,

Heeft iemand ervaring met de Lisa thermostaten + Adam gekoppeld aan Home Assistant. Het valt me op dat het soms uren duurt voordat de juiste temperatuur setpoint verschijnt in HomeAssistant. In de PlugWise applicatie staat dan wel al de juiste setpoint, maar in HomeAssistant nog niet. Na enkele uren soms wel. Ook op de Lisa thermostaat staat niet de juiste setpoint weergegeven.

Situatie is dat ik 5 Lisa thermostaten en 1 Adam heb. Ik schakel de Lisa thermostaten via HomeAssistant. De Plugwise app reageert direct en stelt de juiste temperatuur in. De Lisa zelf en de weergave in HomeAssistant blijven ongewijzigd (oude temp). Pas na paar uur (dit verschilt) zie ik een verandering op de Lisa en dan ook in HomeAssistant.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Heb de situatie zelf niet, maar bij mij werkt het allemaal naar behoren. Koppel je op het LAN ip adres van de Adam? Zie je in de webui van de Adam wel meteen de wijziging vanuit HA? Welke thermostaat kaart gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jillesv1980
Melones schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:03:
[...]

Heb de situatie zelf niet, maar bij mij werkt het allemaal naar behoren. Koppel je op het LAN ip adres van de Adam? Zie je in de webui van de Adam wel meteen de wijziging vanuit HA? Welke thermostaat kaart gebruik je?
Beste Melones,

Bedankt voor je reactie. HomeAssistant zag de PlugWise vanzelf en met behulp van het SmileID is het toegevoegd.

De temperatuur is wel direct goed zichtbaar in de PlugWise App (iOS), maar verschijnt dus niet direct op het Lisa apparaat zelf en in de HomeAssistant weergave, dit terwijl ik de temp change doe op de Lisa direct via een HomeAssistant automation.

Ik gebruik de standaard Thermostaat kaart van HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melones
Ok, maar als je het niet via een automation doet maar via de kaart? En zie je het dan in de plugwise lan webgui?
Ik gebruik zelf node-red om de temp te veranderen (badkamer na 25 minuten weer omlaag)
Ik zie wijzigingen altijd direct op de plugwise webpagina op lan (gebruik geen app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
Ik heb mijn Plugwise ook gekoppeld aan zowel Home Assistant als Homey en ervaar deze problemen ook niet.
Is de wifi verbinding van de Plugwise wel goed?
Zet eens een ping uit anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jillesv1980
Melones schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:37:
Ok, maar als je het niet via een automation doet maar via de kaart? En zie je het dan in de plugwise lan webgui?
Ik gebruik zelf node-red om de temp te veranderen (badkamer na 25 minuten weer omlaag)
Ik zie wijzigingen altijd direct op de plugwise webpagina op lan (gebruik geen app).
Hi Melones,

Als ik de temp. Op de Home Assistant kaart aanpas is dit direct zichtbaar op de webgui/app van PlugWise. Het apparaat zelf (Lisa) verandert niet direct.. dit kan dus uren duren en soms dan weer minuten. HomeAssistant schiet ook direct na de aanpassing van de kaart terug op de voorgaande waarde, terwijl de PlugWise webgui en app wel op de juiste waarde blijven staan.

Het lijkt er dus op dat de ingestelde waarde die op de kaart zichtbaar is de Lisa (trage updates) volgt…. Maar bij aanpassen wel direct de Adam aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jillesv1980
RoadXY schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:14:
Ik heb mijn Plugwise ook gekoppeld aan zowel Home Assistant als Homey en ervaar deze problemen ook niet.
Is de wifi verbinding van de Plugwise wel goed?
Zet eens een ping uit anders.
Hi RoadXY, bedankt voor je bericht. De Adam is bekabeld aangesloten en de PING is <1ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melones
jillesv1980 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:00:
[...]

Hi Melones,

Als ik de temp. Op de Home Assistant kaart aanpas is dit direct zichtbaar op de webgui/app van PlugWise. Het apparaat zelf (Lisa) verandert niet direct.. dit kan dus uren duren en soms dan weer minuten. HomeAssistant schiet ook direct na de aanpassing van de kaart terug op de voorgaande waarde, terwijl de PlugWise webgui en app wel op de juiste waarde blijven staan.

Het lijkt er dus op dat de ingestelde waarde die op de kaart zichtbaar is de Lisa (trage updates) volgt…. Maar bij aanpassen wel direct de Adam aanstuurt.
Dat "terugschieten" is ook iets wat ik vroeger vaak terug zag, maar tegenwoordig niet meer. Dat is wel vreemd. Zoals je post is de lanverbinding naar de adam goed. Heel bijzonder. Heb je in je plugwise netwerk wel genoeg devices aan voeding en als "zigbee router" draaien? Of is de lisa waar het over gaat op batterij en ver van de dichtsbijzijnde "router" vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Vanavond in mijn mailbox gevonden:
PERSBERICHT
Plugwise onderstreept cloud onafhankelijkheid en maximale privacy te midden van recente marktontwikkelingen

Sassenheim, 3 juli 2024 – Naar aanleiding van recente ontwikkelingen in de smarthomemarkt, zoals overnames door buitenlandse partijen en faillissementen, wil Plugwise haar unieke positie in de markt onderstrepen: volledige onafhankelijkheid van de cloud en maximale privacy voor gebruikers.

Waar veel smarthome oplossingen afhankelijk zijn van cloud-accounts en externe servers, biedt Plugwise een alternatief dat vanaf het begin lokaal en onafhankelijk is. Gebruikers van Plugwise hoeven geen cloud-account aan te maken en hun systemen werken volledig onafhankelijk van cloud services. Dit betekent dat al je gegevens lokaal draaien en niet naar externe servers worden gestuurd.

Lokale API en Privacy
Bij Plugwise staat privacy hoog in het vaandel. Ons systeem maakt gebruik van een lokale API, waardoor gegevens lokaal op de eigen systemen van de gebruiker blijven. Dit biedt niet alleen een veiligere oplossing, maar ook een snellere en betrouwbaardere werking. Gebruikers hoeven zich geen zorgen te maken over potentiële gegevensinbreuken bij grote buitenlandse bedrijven, omdat hun gegevens simpelweg niet naar de cloud worden gestuurd.
Geen Persoonsgegevens Koppeling
Een ander belangrijk voordeel van Plugwise is dat er geen account aangemaakt hoeft te worden om onze producten te gebruiken. Er worden geen persoonsgegevens gekoppeld aan onze diensten, wat betekent dat de privacy van de gebruiker altijd gewaarborgd blijft. Plugwise heeft geen toegang tot jouw gegevens, waardoor jouw data altijd veilig is.

Trots Nederlands Bedrijf
Als een trots Nederlands bedrijf, ontwikkelen en produceren wij onze technologie in Nederland. Dit stelt ons in staat om de hoogste standaarden van kwaliteit en veiligheid te garanderen, terwijl we ook bijdragen aan de lokale economie.
Plugwise biedt een smarthomeoplossing die volledig onafhankelijk is van de cloud en daarmee een veilig en privacyvriendelijk alternatief vormt voor gebruikers die bezorgd zijn over hun gegevens. In het licht van de recente ontwikkelingen in de smarthomemarkt, blijft Plugwise zich inzetten voor lokale, veilige en betrouwbare technologie.
Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen op nummer 088-2433070 of via info@plugwise.com. Zoals altijd zijn we bereikbaar om uw vragen te beantwoorden.
Nu heb je dan wel geen account enzo nodig, maar Plugwise pushed wel ongevraagd updates naar jouw apparaten. Het zou ze sieren om dit niet te doen zonder expliciete toestemming van de gebruiker/eigenaar van de devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melones
fenrir schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:28:

[...]

Nu heb je dan wel geen account enzo nodig, maar Plugwise pushed wel ongevraagd updates naar jouw apparaten. Het zou ze sieren om dit niet te doen zonder expliciete toestemming van de gebruiker/eigenaar van de devices.
al mijn devices hebben firmwares van 2016 en 2020, welke updates heb jij dan ooit gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Melones schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:49:
[...]

al mijn devices hebben firmwares van 2016 en 2020, welke updates heb jij dan ooit gezien?
Die van mij zitten al een paar jaar in een private lan zonder internettoegang. Hier geen updates meer.

Het waren updates van de Adam die ongevraagd gepushed werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoadXY
fenrir schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:28:

[...]

Ik denk dat dat bericht hier mee te maken heeft: :X
nieuws: LG neemt bedrijf achter smarthomeplatform Homey over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erpenator2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-05 11:25
Ik heb een automation in Home Assistant waarbij ik de climate.set_preset_mode op "away" set zodra de laatste persoon uit huis is en er dus niemand thuis.

Nu heb ik al diverse pogingen ondernomen om de Adam het reguliere programma weer te laten volgen wanneer tenminste 1 iemand weer thuis is. Tot nu toe zonder succes.

Als set_preset_mode kan ik kiezen uit: home, vacation, no_frost, asleep & away. Maar het hangt van de tijd, de dag en het moment van de dag af welke optie gekozen zou moeten worden. Eigenlijk zou ik willen dat op het moment dat er iemand thuis komt het normale programma weer opgepakt wordt en dat het programma lijdend is. Zo hoef ik alleen in de Adam een programma aan te maken en afhankelijk van enkele omstandigheden kan ik daar dus van afwijken (zoals aanwezig/afwezigheid).

Zo stopte de Wi-fi er vannacht bijvoorbeeld mee. Dan zet home assistant iedereen op "afwezig" en zet HA de adam op preset mode "away". Op het moment dat de Wi-Fi weer actief wordt kiest hij nu voor "home". Dat betekent dat de verwarming midden in de nacht aangaat, wat niet wenselijk is.

Nu kan ik ik kijken naar de tijd en de adam op "sleep" zetten, maar als dit overdag gebeurd op een dag dat er niet verwarmd hoeft te worden (en er wel iemand thuis is) zou je eigenlijk willen gewoon dat de oude status behouden blijft.

code:
1
2
3
4
5
6
7
action:
  - data:
      preset_mode: home
    target:
      entity_id: climate.openthermthermostat
    action: climate.set_preset_mode
mode: single

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:13
je kan toch een condition toevoegen? het gedrag is heel logisch: HA ziet dat iemand thuis van off naar on gaat en acteert. In die automation een condition toevoegen obv bijvoorbeeld tijd lost dat toch op? Ik kan me voorstellen dat je bijv na 20:00 uur en voor 06:00 uur de verwarming nooit aan wil hebben?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:48
Vraagje ik ben me aan het orrienteren op een zone gestuurd systeem voor de toekomstige warmtepomp. Het plugwise systeem lijkt me wel wat, maar er zijn mij nog enkele dingen niet helemaal duidelijk
Ik vraag me alleen af of het pugewise systeem een aqara in kan laten schakelen bij zowel warmtevraag als koelingsvraag vanuit een lisa en dat de aqara uit is wanneer er geen vraag is?
Kan je logica hangen aan het schakelen van een aqara? Bijvoorbeeld 3 lisa's aan een aqara hangen en wanneer er minimaal een van de lisa's warmtevraag heeft heeft de aqara in laten schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melones
Ik weet niet wat je met een aquara bedoeld maar bij mij hangt de Adam via Opentherm aan de CV ketel. Zodra 1 van de lisa's warmtevraag heeft gaat de ketel leveren en die ene Lisa open. Je kan ook passieve Lisa instellen die dus wel het ventiel open draaien maar niet de ketel aan laten gaan. Dan is de warmte daar alleen bijvangst. Handig als de lus niet klopt en die ene radiator niet los aan kan, voorkomt dat je pomp tegen een dichte lus aan Pompt en stuk gaat.
Ik denk dat het door jou gevraagde wel met home assistant kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
Melones schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:40:
Ik weet niet wat je met een aquara bedoeld maar bij mij hangt de Adam via Opentherm aan de CV ketel. Zodra 1 van de lisa's warmtevraag heeft gaat de ketel leveren en die ene Lisa open. Je kan ook passieve Lisa instellen die dus wel het ventiel open draaien maar niet de ketel aan laten gaan. Dan is de warmte daar alleen bijvangst. Handig als de lus niet klopt en die ene radiator niet los aan kan, voorkomt dat je pomp tegen een dichte lus aan Pompt en stuk gaat.
Ik denk dat het door jou gevraagde wel met home assistant kan.
Ik bedoelde de aqara smart plug. Mijn idee is om per slaapkamer een fancoil aan te zetten met de aqara smart plug als er warmte of koelingsvraag is in een slaapkamer. De fancoils wil ik in serie in een lus plaatsen parallel aan de vloerverwarming in de woonkamer. Wil alleen niet dat de fancoil lus open is als er geen vraag is in de slaapkamers omdat de vloerverwarming dan kortgesloten is omdat de fancoils geen afgifte hebben als ze uit staan.
Ben eigenlijk opzoek naar een systeem dat ook funcioneerd zonder home assistant ivm WAF. Ik wil nog wel eens wat slopen met home assistant en dan moet de verwarming nog wel werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:03
Yep, dat gaat werken. Je kunt een schakelactie definiëren en deze opnemen in een zone. Dat werkt met een aqara plug, of een ROB_200-003-0 Zigbee schakelaar. (deze heb ik er tussen zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
despijker schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:19:
Yep, dat gaat werken. Je kunt een schakelactie definiëren en deze opnemen in een zone. Dat werkt met een aqara plug, of een ROB_200-003-0 Zigbee schakelaar. (deze heb ik er tussen zitten).
Kan je elke willekeurige zigbee schakelaar toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:03
Dat durf ik niet te zeggen, ik vermoed van niet. Aqara plug en de door mij genoemde werken bij mij beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anagorn
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-02 20:52
EJPostema schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:06:
ok, ja zo had ik het verwacht.. Ik zie de anna helemaal niet terug in de omgeving van de adam. Dus dat is een beetje het probleem. Ze zijn beiden geisoleerd. Ik ga wel even contact opzoeken met plugwise

Ik zie bijvoorbeeld de plugwise regeling checkbox ook niet in de interface
@EJPostema, heb je toevallig een update na je contact met Plugwise? Ik heb namelijk hetzelfde systeem, Anna wordt niet herkend door Adam terwille de kabels etc goed aangesloten zijn.
Ook zie ik de checkbox niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:47
Anagorn schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:58:
[...]

@EJPostema, heb je toevallig een update na je contact met Plugwise? Ik heb namelijk hetzelfde systeem, Anna wordt niet herkend door Adam terwille de kabels etc goed aangesloten zijn.
Ook zie ik de checkbox niet
Ben ik ook benieuwd naar. Net als naar ervaringen van mensen met de nieuwe Anna P1 thermostaat
Pagina: 1 2 Laatste