• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-11 20:01
akatar schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:59:
Jouw ketel etc werkt wel goed met plugwise? Dat is het eerste wat je moet checken.
Dit is namelijk niet vanzelfsprekend.
Om het nog even uit te leggen, ik heb een nefit ketel die alleen met een opentherm convertor opentherm gebruikt. Tot een tijd geleden (weet de sw versie vd adam niet meer) werkte dit goed, tot er een update kwam waardoor niet alleen de communicatie wegviel maar ook na een tijdje de opentherm convertor opblies.
In totaal heeft mij dit 2 oentherm modules gekost (waarschijnlijk ging adam aan/uit sturing gebruiken)

Ik heb nu net nogmaals met een nieuwe adam dit getest, er waren 3 of 4 updates en nog steeds werkt adam niet met mijn ketel.......

• wellproc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-11 20:30
Dit is het algemene Plugwise-topic, toch?
In dat geval heb ik wat ervaringen te melden (leerzaam denk ik) en ook wat vragen.

Ervaring 1:
Al een paar jaar draait een Plugwise-installatie in een zalencentrum wat ik beheer. In eerste instantie door iemand anders aangelegd (grotendeels), daarna door mij overgenomen en compleet gemaakt. Omvat 7 ruimtes, 13 Tom-knoppen, 7 Lisa-thermostaten, 2 circulatiepompen met bijbehorende kleppen en een warmtewisselaar voor de heteluchtverwarming in 1 van de ruimtes. Vooral het deel met kleppen en de warmtewisselaar was lastig goed te krijgen, omdat de kleppen niet alleen opengestuurd moeten worden, maar ook weer moeten sluiten na beëindiging van de warmtevraag. Dit is uiteindelijk opgelost met relais die de permanente stroom omschakelen van 'klep open' naar 'klep dicht', op basis van de stroom die een Aqaraplug (vanuit aansturing door Adam) doorgeeft.
Interessante situatie (voor mij als technohobbyfanaticus :D) en gaaf dat het werkt.

Ervaring 2:
Een half jaartje geleden hebben wij een ander huis gekocht. Daarin hebben we vloerverwarming laten aanleggen op de benedenverdieping (11 groepen in 3 zones) en vloerverwarming in de badkamer (1 groep/1 zone, aparte mengverdeler) en radiatoren (9 stuks in diverse ruimtes). Afgelopen weekend heb ik hier Plugwise op geïnstalleerd:
1x Adam
1x Lisa (woonkamer)
9x Tom
11x stelmotor op de vloerverwarmingsgroepen
3x Aqaraplug voor aansturen vloerverwarming
Deze installatie is nog niet compleet. Ik heb voor de badkamer nog geen thermostaat, dus dat werkt nog niet. En voor de bijkeuken wil ik de vloerverwarming (1 groep) nog apart regelen, die staat nu gewoon helemaal gesloten.
Op basis van ervaring 1 dacht ik het wel makkelijk te kunnen aansluiten/instellen, maar ik heb 2 dagen lopen prutsen en stond op het punt alles te demonteren en terug te sturen. Het was een grote bak ellende met apparaten die verbinding kwijtraakten, rare metingen, niet werkende aansturing. Wat een gedoe...
Langzamerhand kwam ik tot het idee dat dit te maken had met storing/interferentie tussen de wifi (2.4GHz) en de Zigbee (ook 2.4 GHz)... Ondanks dat ik uiteindelijk alle Plugwise-apparaten bedraad had aangesloten bleef het helaas prut.
Dus ik heb de routerinstellingen van mijn wifi aangepast: minder hoog zendvermogen en minder bandbreedte.
Ook dat hielp niets. Maar dat het aan de wifi lag werd wel duidelijk toen we met z'n allen 2 uurtjes van huis waren: opeens verdwenen alle storingen/meldingen als sneeuw voor de zon. En toen we thuiskwamen en er wat laptops aangezet werden kwamen alle problemen net zo hard weer terug.
Er bleven 2 opties over:
1. Adam bedraad aan het netwerk hangen (ipv wifi). Leek me onlogisch, want de wifi was perfect. Adam hangt nl. naast mijn router in de meterkast. En ook in het zalencentrum draait Adam al jaren op wifi (daar hebben we niet eens bedraad netwerk...).
2. Adam verplaatsen van de meterkast naar de bijkeuken (naast de ketel/vloerverwarmingsset). Maar dan zou ik de thermostaatdraad in de ketel moeten losmaken en een andere draad moeten monteren. Deze draad gaat nl. direct de muur in om in de meterkast weer uit te komen. En de ketel hangt net en wil ik liever zelf niet aanraken (servicecontract...).

Dus gisteravond laat optie 1 toegepast: lan-kabel er in, wifi uit en toen lekker naar bed.
Wat raad je? Vanochtend waren alle storingen weg en ook toen ik mijn thuiswerkplek opstartte (pc+laptop) terwijl ondertussen de verwarming moest beginnen in 1 zone was er geen enkel probleem. Alles draaide 'perfect'...
Inmiddels is iedereen weer thuis, staan wasmachine + droger + oven + diverse laptops allemaal te draaien en er is geen enkel probleem. Geen verstoring door wifi, magnetische velden (ja, dat las ik ook ergens via Google...) of wat dan ook.

Kortom: mocht je nou dit verhaal lezen en de frustratie herkennen: sluit dan je Adam aan met een netwerkkabel en niet via wifi! ;)

En dan nog een paar vragen:
1. Deze inrichting was een start. Ik wil nog in de badkamer een thermostaat/temperatuuropnemer. Hoe vochtbestendig zijn Lisa en Jip? Maakt het (afgezien van bedieningsfunctionaliteit) nog uit welke ik daar monteer?
2. In de woonkamer staat nu een Lisa, maar die was eigenlijk voor mijn werkkamer bedoeld. Ik moet dus nog een Lisa kopen, maar kan ook een Anna kopen voor de woonkamer en de Lisa verplaatsen. Wat biedt Anna meer dan Lisa kan (in mijn setup)?
3. Het Zigbee-netwerk van Plugwise staat op kanaal 11. Hoe/waar kan ik dat wijzigen? Mijn router kiest nl. op basis van conflicterende netwerken in de omgeving voor het optimale kanaal. Dat is nu net kanaal 11 (vanwege de wifi van de buren)...
Als ik dan Zigbee op kanaal 1 kan zetten zou dat best eens beter kunnen werken.
Zit dit eenvoudig niet in de instellingen van Plugwise? Of kan het wel maar heb ik nog niet goed gekeken?

[ Voor 0% gewijzigd door wellproc op 13-10-2025 17:20 . Reden: kleine correcties ]

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:06
wellproc schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:19:

En dan nog een paar vragen:
1. Deze inrichting was een start. Ik wil nog in de badkamer een thermostaat/temperatuuropnemer. Hoe vochtbestendig zijn Lisa en Jip? Maakt het (afgezien van bedieningsfunctionaliteit) nog uit welke ik daar monteer?
Deze kan ik niet beantwoorden.
2. In de woonkamer staat nu een Lisa, maar die was eigenlijk voor mijn werkkamer bedoeld. Ik moet dus nog een Lisa kopen, maar kan ook een Anna kopen voor de woonkamer en de Lisa verplaatsen. Wat biedt Anna meer dan Lisa kan (in mijn setup)?
De Anna moet je zover ik weet op de thermostaat draden aansluiten voor verbinding met de Adam. De Anna is daarna gewoon een domme thermostaat met dezelfde functionaliteit als een Lisa. Enig verschil is dan de display en de locatie waar je de Anna moet plaatsen (en de prijs natuurlijk)
3. Het Zigbee-netwerk van Plugwise staat op kanaal 11. Hoe/waar kan ik dat wijzigen? Mijn router kiest nl. op basis van conflicterende netwerken in de omgeving voor het optimale kanaal. Dat is nu net kanaal 11 (vanwege de wifi van de buren)...
Als ik dan Zigbee op kanaal 1 kan zetten zou dat best eens beter kunnen werken.
Zit dit eenvoudig niet in de instellingen van Plugwise? Of kan het wel maar heb ik nog niet goed gekeken?
De nummering van Zigbee kanalen komt niet overeen met de nummering van WiFi kanalen. Dus Zigbee kanaal 11 <> WiFi kanaal 11. Google maar eens, is veel over te vinden. Bijvoorbeeld hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Torch1969 op 14-10-2025 08:13 ]

• wellproc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-11 20:30
Check, dank!
Weet jij of het Zigbee-kanaal in Adam ook te wijzigen is?
Of ben ik 'verplicht' om met wifi-kanalen te gaan schuiven? En hoe schuif ik dan de wifi-kanalen van de buren? :p

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:06
wellproc schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:38:
Check, dank!
Weet jij of het Zigbee-kanaal in Adam ook te wijzigen is?
Of ben ik 'verplicht' om met wifi-kanalen te gaan schuiven? En hoe schuif ik dan de wifi-kanalen van de buren? :p
Zover ik weet kun je het Zigbee kanaal niet zelf instellen. Ik “denk/hoop/vermoed” dat de Adam zelf het optimale kanaal opzoekt…. Die van mij staat nu op 20.
Je zult dus eventueel met je WiFi kanaal moeten schuiven. Als het tegenzit schuift die van de buren daarna weer automatisch naar een andere. Lastig te beïnvloeden…

Er is trouwens ook nog een nieuwe (bedrade) kamerthermostaat op komst: https://www.plugwise.com/en/emma-wired/

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-11 16:40
Meestal is door tussenmuren het signaal van de buren niet zo sterk dat het problemen veroorzaakt.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik kom nu ook net achter het bestaan van de Emma Wired Pro.
Die sluit je dus rechtstreeks aan op je ketel? (Remeha Opentherm in mijn geval).

Voor de Anna heb je nog de Smile nodig, maar dat lijkt nu dus niet meer nodig.
(Ja sluit het aan in vijf minuten zeggen ze).

Ga beetje twijfelen door de prijs, best schappelijk met 145,-

• RoadXY
  • Laatst online: 03-11 16:40
Ja, de Emma doet OpenTherm via draad:
https://www.plugwise.com/product/emma-wired-essential/

Als ik het goed lees heeft hij geen wifi aan boord dus kun je hem zonder Adam HA of Zigbee koppeling niet op afstand bedienen.

• Preaper
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-11 04:54

Preaper

...

Ik overweeg een systeem voor mijn OpenTherm-ketel, met 8 radiatoren in 6 kamers - individueel regelbaar (zoneverwarming), lokaal werkend (zonder cloud), en volledig geïntegreerd met Home Assistant.
Plugwise Adam HA + Tom komt goed in beeld, maar de beperkte beschikbaarheid (bijv. slechts één winkel - Robbshop) maakt me huiverig.

• Wat zijn de recente (2025) ervaring met de beschikbaarheid/ondersteuning van Plugwise?
• Zijn er sterke alternatieven die ook OpenTherm, zone­regeling, lokale werking en HA-integratie bieden?

Dank voor jullie ervaringen en suggesties.

Ik objecteer, u eer.

• trab_78
  • Laatst online: 03-11 18:22
Preaper schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:11:
• Wat zijn de recente (2025) ervaring met de beschikbaarheid/ondersteuning van Plugwise?
Ik heb sinds 1½ jaar een Plugwise systeem met Adam, Lisa's en Toms. Het werkt over het algemeen goed. (Al vind ik sommige aspecten wat tegenvallen voor de prijs, het is geen goedkoop spul...) Ik heb een aantal keer contact gehad met de helpdesk van Plugwise. Ze zijn niet supersnel, maar meestal krijg je na een paar dagen wel antwoord.
Pagina: 1 2 3 Laatste