Hallo,
Ik heb sinds een kleine 2 weken ook een Plugwise systeem. Sindsdien is een haat/liefde verhouding ontstaan. Graag zou ik het een geweldige Nederlands oplossing vinden maar voorlopig lukt dat niet. Ik sta op het punt om het spul terug te sturen en een Honeywell Evohome systeem aan te schaffen (in mijn geval net iets minder duur en een bewezen oplossing).
Ik wil bij deze m'n ervaringen delen.
In dit forum zag ik de slechte ervaringen met de laatste versie (3.2.7) en had besloten om niet te updaten. Helaas, Plugwise forceert de updates blijkbaar en ik zit nu ook op 3.2.7. Ik merk nu en ander gedrag.
Kan iemand mij uitleggen wat de symbolen/kleuren inhouden en of die gewijzigd zijn?
Voorheen als er geen gele rand was in één van de zones dan was de CV brander uit. Nu is dat niet meer! De gele rand houdt nu blijkbaar in dat een Tom of Floor een geopend ventiel heeft maar dat hoeft dus niet te meer betekenen dat de CV brander aan is. Dit ondanks dat het radiator icoon aanwezig is bij een thermostaat. De gele vlam snap ik niet meer. Wat geeft deze aan? Is vaak geel, maar CV brander is niet aan.
Ook merk ik dat m'n CV pomp (via Plug) nu vaak nog loopt terwijl de brander niet aan is. Resultaat, koud water dat door m'n vloerverwarming wordt gepompt. Ik moet nog een klep plaatsen voor de vloerverwarming maar vanwege het koud weer had ik daar nog even vanaf gezien. Echter, ook die zou ik aansturen met een plug en koen en ook dan zou er koud water door m'n vloerverwarming gepompt worden.
Het aantal keren dat de brander in/uit schakelt is naar mijn gevoel toegenomen. Niet geweldig voor de leeftijd van de CV ketel en geen merkbaar hoger comfort. Sterker nog, lager comfort omdat brander nu vaak uit is terwijl er minstens 1 zone is die warmte vraagt.
Wat ik jammer vind is dat je niet kunt aangeven wat de vloerverwarming zone is. Als dat dan de enige zone is die warmte vraagt dan kan de watertemperatuur een stuk minder heet ingesteld worden.
Het profiel heb ik al een aantal keer op standaard gezet, echter wijzigt na verloop van tijd weer in comfort.
Kalibratie optie is na update 3.2.7 verdwenen uit de App/webpagina.
Een Tom had na 3 dagen al een setje batterijen verslonden en zit nu al weer op 82% van een nieuw setje. Als ik het batterij niveau bekijk van de andere Toms (ik heb er 1 met adapter en 3 met batterijen) dan verwacht ik niet dat 1 setje batterijen per Tom het een stookseizoen uithoudt. Hier kom ik op terug. Na 2 weken zijn ze blijkbaar tot rust gekomen. Ze zitten allemaal nog steeds rond de 80%.
Ik had hiervoor Homematic IP. Ik moet zeggen dat die radiator afsluiters een stuk stiller zijn in normale modus en helemaal in de wispermode dan de Tom's.
Vanwege het mogelijk handhaven van de bestaande thermostaat had ik Plugwise geselecteerd. Helaas, werkt mijn Nefit Easy (met Easy Control adapter) niet in combinatie met de Adam. Adam gebruikt de remote setpoint override functie van Opentherm. De Nefit Easy (of de Easy Control Adapter) ondersteunt deze functie niet.
Althans hier ben ik tot op heden zelf achter gekomen. Ik zit nog op bevestiging dan wel de oplossing van de Plugwise helpdesk te wachten. Inmiddels bevestigd door Plugwise.
Wat een mooie oplossing zou zijn, als ze net als Evohome, een voeding maken die je in de CV ruimte kan hangen en gebruik maakt van de bestaande bekabeling om de Lisa te voeden. En als ze die aanpassing doen, bouw dan direct een achtergrondverlichting in met een motion- of aanraaksensor.
Ik weet dat ze de Anna hebben, maar die vindt ik niet erg mooi om te zien.
Plugwise helpdesk reageert, maar snel is anders. Ik ben me ervan bewust dat als ik Honeywell had aangeschaft en problemen zou ervaren, dat ik dan ook niet zomaar een ingang zou hebben bij een snel reagerende helpdesk. Waarschijnlijk moet je dan via de leverancier ondersteuning vragen. Ik zie de uitdaging al... Maar goed, als je in een evaluatieperiode zit dan zou ik als fabrikant toch iets adequater reageren. Een ticketsysteem, zodat je in ieder geval op de hoogte wordt gehouden, zou fijn zijn.
Plugwise moet duidelijk op zoek naar een investeerder om het product verder te ontwikkelen/innoveren en om meer personeel te kunnen aannemen (ondersteuning en ontwikkeling). Dat leidt ongetwijfeld tot een nog mooier product/oplossing.
[
Voor 8% gewijzigd door
jbzmr op 20-02-2021 21:43
]