Ik had zelfde probleem met de Toms. En nog steeds vind ik het systeem erg slecht werken. Koude zones die ineens warmte gaan aanvragen. Toms die open en dicht gaan uit het niets. Plugwise heeft nu doorstart gemaakt en zal daarom niet altijd snel reageren😔. Vind het nog steeds in de kinder schoenen staan.Eternity_rules schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:27:
Een kleine update over mijn ervaringen.
Heb inmiddel twee ADAM HA sets draaien.
Eerste set stuurt een Remeha Tzerra aan, en twee PLUG's die beide een vloerverwarming verdeler aanzetten. Tevens is er 1 radiator die altijd 100% open staat (als overflow). Omdat het twee ruimten zijn, het ik twee ANNA's die de temperatuur doorgeven. Dit systeem werkt feilloos!
Op basis van deze ervaringen en de snelle antwoorden via de Plugwise helpdesk besloten het bovenhuis ook om te zetten op Plugwise. Hiervoor gebruikte ik Homey met Eurotronics Spirit kranen om de 5 radiatoren te sturen.
Dus, tweede ADAM HA aangeschaft, met 6 TOM's en 4 ANNA's.
ADAM stuurt een Remeha Calenta ketel aan, waaraan 7 radiatoren zitten. Een radiator wordt niet bediend en staat altijd open.
Dit setje werkt matig. Ik zit met twee radiatoren die niet willen sluiten. Een van die radiatoren werd voorheen met een Eurotronic Spirit bediend (batterij gevoed). Je zou verwachten dat een USB gevoede TOM deze radiator toch ook moet kunnen sluiten. Heb van alles geprobeerd; pennetje/stiftje van de kraan geolied, meerdere malen gekalibreerd... Radiator sluit niet 100% (en dit lukte dus die Spirit wel!).
Een andere radiator werd voorheen weinig gebruikt en stond vrijwel altijd dus dicht. Met de hand is hij goed te bedienen. De kraan werkt en draait redelijk soepel. In ieder geval niet afwijkend van andere kranen. Het pinnetje / stift van de kraan werkt prima. Maar met een TOM krijg ik hem niet gesloten. Hij blijft 100% open staan. Ondanks de nieuwe firmware van de ADAM (v3.2.7) met de mogelijkheid om de kracht van de TOM te verhogen, lukt dit simpelweg niet.
Nu twijfel ik of het nodig is om de afsluiters van de radiatoren te vervangen. Het kan haast niet aan de kranen zelf liggen, maar moet iets met deTOM's zijn. Immers, met de hand lukt het prima en 1 van de "weigeraars' kon notabene door een Spirit worden gesloten.
Voor de volledigheid, hier een plaatje van de kraan die helemaal niet door een TOM gesloten wil worden:
[Afbeelding]
Plugwise helpdesk reageert inmiddels ook steeds langzamer op mijn vragen / opmerkingen. Kortom; ben niet tevreden en zit nu met een tweede systeem wat matig / slecht werkt.
Vraag aan jullie; herkent iemand het slechte sluiten van TOM's? En, zou het vervangen van de afsluiters door nieuwe dit probleem kunnen oplossen? M.a.w. werken nieuwe afsluiters lichter?
Maar nu zie ik jou zeggen. 2 Anna aan de Adam koppelen. Moet je dan ook 2 smiles ertussen hebben? Of kan de Anna stand alone op de Adam.
Er loopt trouwens nog een tweede forum. Waar Plugwise af en toe mee leest.