Oh, blijkbaar zat er een alarmsysteem in het huis wat nog actief was. Of nou ja actief, hij is in ieder geval heel erg boos op ons omdat we het kastje hebben beschadigd. We hebben nu maar de stroomgroep waar hij op zit uitgeschakeld. Morgen verder kijken.
En er zit geen accu op?Pussolini schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:21:
Oh, blijkbaar zat er een alarmsysteem in het huis wat nog actief was. Of nou ja actief, hij is in ieder geval heel erg boos op ons omdat we het kastje hebben beschadigd. We hebben nu maar de stroomgroep waar hij op zit uitgeschakeld. Morgen verder kijken.
[ Voor 6% gewijzigd door Brunniepoo op 02-09-2023 16:28 ]
Wat een klus! Leuk dat we mee mogen kijken.
Als er een niet dragende binnenmuur was, neem ik aan dat je verdiepingsvloer balken rusten op je buitenblad. Denk je er goed om als je dan voorzetwanden maakt dat je balkkoppen niet gaan rotten?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Yes. Ik heb ergens in mn research staan hoe we dat tegen moeten gaan, maar ik ben doodmoe en kan het me niet herinneren. Wat zou jouw manier van opbouw zijn?No Hands schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:04:
Als er een niet dragende binnenmuur was, neem ik aan dat je verdiepingsvloer balken rusten op je buitenblad. Denk je er goed om als je dan voorzetwanden maakt dat je balkkoppen niet gaan rotten?
Ik meen dat ik had bedacht dat er ventilatiegaten in de buitenmuur moeten komen, dan een luchtspouw, dan dampopen naar binnen toe werken. De buitenmuren zijn 100 keer geverfd dus dampdicht, dat gaan we er niet af spuiten. Ik speel nog met het idee om wandverwarming aan te brengen op de buitenmuren. Dat zou als added bonus hebben dat je een klein beetje warmte bewust naar de buitenmuur toe verliest, wat, als ik het goed begrepen heb, vochtproblemen verder tegen zou moeten gaan (volgens het Polderhuis model).
Warmte verspillen zou ik niet bewust aan beginnen maar je moet inderdaad zorgen voor een kleine luchtspouw en dan je voorzetwand opbouwen. Meestal wordt de isolatie circa 20cm rond de balkkoppen weggelaten of rondom de balkkoppen met een dampopen materiaal isoleren.Pussolini schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:08:
[...]
Yes. Ik heb ergens in mn research staan hoe we dat tegen moeten gaan, maar ik ben doodmoe en kan het me niet herinneren. Wat zou jouw manier van opbouw zijn?
Ik meen dat ik had bedacht dat er ventilatiegaten in de buitenmuur moeten komen, dan een luchtspouw, dan dampopen naar binnen toe werken. De buitenmuren zijn 100 keer geverfd dus dampdicht, dat gaan we er niet af spuiten. Ik speel nog met het idee om wandverwarming aan te brengen op de buitenmuren. Dat zou als added bonus hebben dat je een klein beetje warmte bewust naar de buitenmuur toe verliest, wat, als ik het goed begrepen heb, vochtproblemen verder tegen zou moeten gaan (volgens het Polderhuis model).
Goed zo. 👍🏻Pussolini schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:06:
[...]
dus we hebben gisteren nog een halve dag moeten besteden aan het vinden van een nieuwe keukenleverancier. Gelukkig is dat gelukt en wordt de keuken in november geleverd.
Hello. Is it me you're looking for?
Inderdaad goed zo, voet bij stuk houden.
Heb in m’n omgeving al te vaak verhalen gehoord van mensen die een keuken kochten, volledig betaald hadden en dan de grootste moeite hadden om restpuntjes o.i.d. nog geregeld te krijgen bij de keukenboer…
Als je nog niet volledig betaald hebt sta je een stuk sterker.
Heb in m’n omgeving al te vaak verhalen gehoord van mensen die een keuken kochten, volledig betaald hadden en dan de grootste moeite hadden om restpuntjes o.i.d. nog geregeld te krijgen bij de keukenboer…

Hij mag dat ook niet eisen van de wet (in NL).Pussolini schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:06:
[...]
De keukenboer weigerde overigens af te stappen van zijn eis om 100% van de betaling binnen te hebben vóór levering, dus we hebben gisteren nog een halve dag moeten besteden aan het vinden van een nieuwe keukenleverancier. Gelukkig is dat gelukt en wordt de keuken in november geleverd. .
Goed dat jullie standvastig zijn!
https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff
Ik zou hier even een bouwkundige met actuele kennis naar laten kijken, helemaal als je buitengevel mogelijk dampdicht is. Een luchtspouw met zwakke ventilatie zorgt voor vochtige buitenlucht aan de binnenkant van de koude buitengevel en gaat daar dus condenseren. Dus volgens mij of sterk geventileerd of geen spouw toepassen. Verder aan de binnenzijde niet dampdicht, anders kan vocht wat al in de constructie zit er niet meer uit. Of een klima folie toepassen. Bij voorkeur ook isolatie toepassen die vocht kan bufferen.Pussolini schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:08:
[...]
Yes. Ik heb ergens in mn research staan hoe we dat tegen moeten gaan, maar ik ben doodmoe en kan het me niet herinneren. Wat zou jouw manier van opbouw zijn?
Volgens mij suggereerde mijn bouwkundige het tegenovergestelde: volledig luchtdicht maken van de spouw. Zowel aan de buitenkant door stuc/verf als binnen door PIR met dampdichte folie. Daarna zeer nauwkeurig alle kieren langs de balken dicht maken.Spiff schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:11:
[...]
Dus volgens mij of sterk geventileerd of geen spouw toepassen. Verder aan de binnenzijde niet dampdicht, anders kan vocht wat al in de constructie zit er niet meer uit.
You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910
@Refrag Dat zal wel werken zolang alles perfect dicht is, maar zodra er iets gaat werken of ongedierte inkomt en een gat maakt heb je vochtige lucht die in de spouw gaat zitten en krijg je alsnog vochtproblemen. Ik ben er verder overigens geen expert in, maar dit klinkt nou echt weer als een oplossing die op papier prima kan, maar in de praktijk wat minder handig is.
Trouwens @Pussolini heweldig dat je weer zoveel updates stuurt! Ik lees nog steeds met plezier mee
Houd er rekening mee dat je wel een geluidslek creeërt door deze ventilatiegaten.Pussolini schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:08:
[...]
Ons huis is een 25cm. dikke gemetselde gevel waar vanuit de binnenzijde ook een voorzetwand (60 mm. steenwol en 9 mm. gipsplaten) is geplaatst met daartussen een kleine luchtspouw. Vervolgens zijn er gaten in de buitenmuur geboord (en deze gaten zijn afgewerkt met een roostertje) voor de ventilatie van de spouw.
Aangezien ons huis vrij dicht op een 30 kmh weg staat (waar over het algemeen 50+ wordt gereden) zal het effect wel groter zijn dan in andere situaties, maar als er nu een voertuig langsrijdt lijkt het net of deze door de woonkamer heen rijdt.
Het zit nu weer in het systeem, en ik vind het zelf ook leuk om na te kunnen lezen. Plus Tweakers is echt van onmisbare waarde geweest qua kennisvergaring in dit proces.Jerra schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:16:
Trouwens @Pussolini heweldig dat je weer zoveel updates stuurt! Ik lees nog steeds met plezier mee
Dat is wel een goed punt. Ons huis is aan een soortgelijke weg gelegen en ik vind het geluid daarvan nu nét niet irritant, maar het moet niet meer worden.errrrrnie schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:12:
[...]
Houd er rekening mee dat je wel een geluidslek creeërt door deze ventilatiegaten.
Ons huis is een 25cm. dikke gemetselde gevel waar vanuit de binnenzijde ook een voorzetwand (60 mm. steenwol en 9 mm. gipsplaten) is geplaatst met daartussen een kleine luchtspouw. Vervolgens zijn er gaten in de buitenmuur geboord (en deze gaten zijn afgewerkt met een roostertje) voor de ventilatie van de spouw.
Aangezien ons huis vrij dicht op een 30 kmh weg staat (waar over het algemeen 50+ wordt gereden) zal het effect wel groter zijn dan in andere situaties, maar als er nu een voertuig langsrijdt lijkt het net of deze door de woonkamer heen rijdt.
Ik moet even kijken hoe het financieel uitpakt, moet vanavond even een berekening maken, maar het leek er destijds op dat houtvezelplaten de beste oplossing zouden zijn. Icm leemstuc werk je dan naar binnen toe damp open, heb je geen luchtspouw nodig en zijn vochtproblemen ook niet te verwachten. Mocht het echt heeeel veel hoger liggen in de prijs, moeten we toch een wat ingewikkeldere oplossing nemen wellicht.
Is buitenlangs isoleren geen optie?
Dit is wat wij ook van plan zijn om deze geluidsproblemen op te lossen, buitenlangs isoleren (voorkeur steenwol ivm brandveiligheid/geluidsdempend vermogen) en dan een nieuwe stuclaag.deWit schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:31:
Evt bestaan er ook dergelijke systemen die werken met steenstrips, volgens mij ben je dan alleen gebonden aan EPS isolatie.
Ik heb dat steenstrips systeem, zoek maar eens op Thermosteen op dit forum. Dat werkte met PIR platen.errrrrnie schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:54:
[...]
Dit is wat wij ook van plan zijn om deze geluidsproblemen op te lossen, buitenlangs isoleren (voorkeur steenwol ivm brandveiligheid/geluidsdempend vermogen) en dan een nieuwe stuclaag.
Evt bestaan er ook dergelijke systemen die werken met steenstrips, volgens mij ben je dan alleen gebonden aan EPS isolatie.
Voor ons niet. Deels wegens de kosten, deels wegens de stand van het huis, waarbij we heel moeilijk bij een aantal muren kunnen buitenlands, zonder andere constructies af te breken. Daarnaast is dat moeilijker om zelf te doen.deWit schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:31:
Plaats je roosters aan de achterkant ipv de straatkant tegen geluid van verkeer.
Ik weet natuurlijk niet hoe het gebouw er precies uitziet, maar hier zitten de ventilatieroosters aan de tuinkant ipv de straatkant. Met een buis gaat het dan naar de ruimte waar de ventilatie nodig is.
Ik plaats binnenkort mechanische ventilatie voor het afzuigen in badkamer/wasplaats/WC/..., de huidige roosters blijven voor de toevoer van verse lucht. Hiermee bekom ik een soort systeem C.
Ik weet dat er voor binnendeuren ook roosters bestaan met geluiddemping. Dan vermoed ik dat dit voor gevels misschien ook wel zal bestaan.
Ik weet natuurlijk niet hoe het gebouw er precies uitziet, maar hier zitten de ventilatieroosters aan de tuinkant ipv de straatkant. Met een buis gaat het dan naar de ruimte waar de ventilatie nodig is.
Ik plaats binnenkort mechanische ventilatie voor het afzuigen in badkamer/wasplaats/WC/..., de huidige roosters blijven voor de toevoer van verse lucht. Hiermee bekom ik een soort systeem C.
Ik weet dat er voor binnendeuren ook roosters bestaan met geluiddemping. Dan vermoed ik dat dit voor gevels misschien ook wel zal bestaan.
Oooooooooh.Caelorum schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:07:
Een suskast is wat je wil hebben in de gevel.
Die kende ik nog niet, héél interessant, dank je wel!
Ik ga vanavond eens kijken wat de verschillende opties zijn en kosten.
Die ken ik alleen maar voor ventilatie van binnen naar buiten. Hier werd gesproken over spouwmuurventilatie toch? Daar ken ik suskasten niet voor. Maar ik ben al 10 jaar niet meer in de bouw actief.Caelorum schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:07:
Een suskast is wat je wil hebben in de gevel.
Always look on the bright side of life.
Als de muren wat onregelmatig zijn zou ik eerst een dunne houtwoldeken (bv Pavaflex) toepassen en dan platen om goed uit te kunnen vlakken.Pussolini schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:19:
[...]
Ik moet even kijken hoe het financieel uitpakt, moet vanavond even een berekening maken, maar het leek er destijds op dat houtvezelplaten de beste oplossing zouden zijn. Icm leemstuc werk je dan naar binnen toe damp open, heb je geen luchtspouw nodig en zijn vochtproblemen ook niet te verwachten. Mocht het echt heeeel veel hoger liggen in de prijs, moeten we toch een wat ingewikkeldere oplossing nemen wellicht.
En waarom zou je ze niet in de buitenmuur kunnen zetten? Wij hebben ze bijv. alleen in de binnenmuur eindigend in de "spouw" (lees achter keralit). Uiteindelijk is een susbox niets anders dan een ventilatieopening met een s-bocht waarin een akoestisch materiaal zit. Als je echt bang bent voor geluid van buiten de spouw inlekt dan is dat een oplossing.Clifdon schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:35:
[...]
Die ken ik alleen maar voor ventilatie van binnen naar buiten. Hier werd gesproken over spouwmuurventilatie toch? Daar ken ik suskasten niet voor. Maar ik ben al 10 jaar niet meer in de bouw actief.
Nest thermostaat. heerlijk ding!Pussolini schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:54:
Hebben jullie nog tips over slimme thermostaten? Daar ben ik me nu over aan het inlezen. De situatie zoals hij gaat worden: vloerverwarming op de benedenverdieping, airco's boven, behalve de badkamer, daar hangt een radiator. Er komt een Intergas extreme 36 cw5 te hangen. Ik wil iets wat ik later in een domotica-systeem kan hangen.
(De keuze voor de cv ketel staat al vast. We gaan eerst minimaal 2 jaar op de cv ketel kijken wat ons verbruik is, waarna we verder gaan kijken naar een warmtepomp)
Ik ben momenteel met resten van de gifgroene keuken en ander hout wat we uit het huis hebben getrokken een tijdelijke keuken in de schuur aan het maken.
Want de huidige kooksituatie is... niet ideaal.
:strip_exif()/f/image/iROhNiHggNwGnBfZvb45BzGs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de waterkoker na deze foto gezien te hebben maar even verplaatst naar een iets minder kortsluiting-veroorzakende locatie 👀
![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/iROhNiHggNwGnBfZvb45BzGs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de waterkoker na deze foto gezien te hebben maar even verplaatst naar een iets minder kortsluiting-veroorzakende locatie 👀
Prima kampeerset-up. Waar staat je tent?Pussolini schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:17:
Ik ben momenteel met resten van de gifgroene keuken en ander hout wat we uit het huis hebben getrokken een tijdelijke keuken in de schuur aan het maken.
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Ik ging laatst kamperen op zo'n glamping in de Ardennen en die tent had oprecht meer functionele slaapkamers dan ons vrijstaande huis
Slapen wordt sowieso wel een dingetje. De bovenverdieping is nog niet af, beneden is de vloer er al voor de helft uit. De kamer waar we het afgelopen halfjaar in geleefd hebben, moet ook tot het zand kaalgetrokken worden de komende maand. Als de minikeuken af is, moet ik dus als de wiedeweerga de slaapkamer soort van af krijgen. Gelukkig kunnen we volgende week een weekje in het huis van mijn schoonouders logeren. Nu kan dat altijd wel, maar volgende week zijn ze een weekje weg en is het net wat relaxeder. Daarnaast heb ik 3 weken vrij tussen twee banen in. Hopen dat er kilometers gemaakt kunnen worden
Lekker hoor vlaamse frieten.Pussolini schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:17:
[Afbeelding]
Leuk topic, gaaf huis. Ik blijf(volg)
Veel succes!
Ik kom nu pas op dit topic. Moest erg lachen om het intro verhaaltje.
Had meteen een idee voor de voortuin. Voorheen een tankstation van de Shell.. wellicht kun je er nu een laadpaal (in de vorm van een oud tankstation) van maken?
Dus ergens zo'n oud ding op de kop tikken en daarin een electrische laadpaal/stekker verwerken?
Had meteen een idee voor de voortuin. Voorheen een tankstation van de Shell.. wellicht kun je er nu een laadpaal (in de vorm van een oud tankstation) van maken?
Dus ergens zo'n oud ding op de kop tikken en daarin een electrische laadpaal/stekker verwerken?
*sowieso
Haha, je bent de tweede die dat oppert. Ik hou marktplaats in de gaten 😎.
Kost je een rib uit je lijf.. maar dan heb je ook watPussolini schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:00:
[...]

https://www.fiftiesstore....=414dde6964003534393939d8
*sowieso
Op catawiki komt nog wel eens een pomp langs (hoewel de shell pompen wat zeldzamer zijn). Ik stem voor een fundraising om jullie een pomp te doneren als het huis af is!Pussolini schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:00:
[...]
When life gives you lemons, start a battery factory
B&B in de buurt waar je af en toe kunt overnachten? Vanwege openliggende vloer of andere belemmeringen? Als je er regelmatig terugkomt, kan het misschien voor een aantrekkelijke prijs. En ik kan je verzekeren: als je zo intensief aan het klussen bent, is het heel fijn om af en toe ergens te zijn waar je kleren schoon zijn/blijven en je niet eerst kilo’s stof uit je beddengoed hoeft te kloppen.Pussolini schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:36:
Slapen wordt sowieso wel een dingetje.
Oh, als we echt problemen hebben met in het huis slapen, kunnen we altijd bij verschillende vrienden/familie terecht. En eind september staat er een weekje all inclusive in een adult only hotel gepland.
All inclusives leken mij altijd horrorshows, maar het klinkt nu als hemel op aarde.
All inclusives leken mij altijd horrorshows, maar het klinkt nu als hemel op aarde.
Bij adult only moet ik wel denken aan een filmpje van een toerist die dat voor zijn rust had geboekt, bleek vervolgens dat het hotel naast een school/kinderdagverblijf stond. Maar is vast heel uitzonderlijk.Pussolini schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:37:
Oh, als we echt problemen hebben met in het huis slapen, kunnen we altijd bij verschillende vrienden/familie terecht. En eind september staat er een weekje all inclusive in een adult only hotel gepland.
All inclusive leken mij altijd horrorshows, maar het klinkt nu als hemel op aarde.
Ik snap dat je ernaar uitkijkt.
Oei, weet je hoeveel gratis af te halen keukens op marktplaats staan?Pussolini schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:27:
Ik dacht "ik maak een van de resten van de keuken en wat balken die we hebben verwijderd een nieuw keukenblokje".
Maar 3 dagen verder heb ik dit, en niet veel meer.
[Afbeelding]
Ugh.
Morgen weer een dag slopen, en daarna kunnen we een weekje in een heel huis slapen.
Joah, maar mijn keuken was ook gratis af te halen. En zonder bezorgproblematiek.Spiff schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:32:
[...]
Oei, weet je hoeveel gratis af te halen keukens op marktplaats staan?
Je bespaart wel op een sportschoolabonnement
Maar, indrukwekkend, met name de hoeveelheid aan tegels.
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Hier hadden we ons echt zo hard op verheugd. Enorm huis met 3 functionele slaapkamers, helemaal voor ons.Pussolini schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:36:
Gelukkig kunnen we volgende week een weekje in het huis van mijn schoonouders logeren. Nu kan dat altijd wel, maar volgende week zijn ze een weekje weg en is het net wat relaxeder.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
We wisten van gekkigheid niet wat we met al die functionele ruimtes moesten doen dus zijn in paniek maar weer in de woonkamer gaan liggen.
en het is keiwarm boven
Ik zou je muur isoleren van de buitenzijde, je kan een pir isolatie erop lijmen. Daar overheen kun je stuc plaatsen of eventueel steenstrips. tegenwoordig zijn het niet meer de steenstrips van vroeger. Op de pir plaat zit een soort glasweefsel gaas waar je zo overheen kunt plakken of stuc.
Voor wat betreft je bodem, er zitten dus ook tanks onderin de bodem of zijn die verwijderd? Heb je bodem monsters laten maken. Tankstations zijn altijd vervuilt helaas. Of dat moet eerder gesaneerd zijn.
Als je dak stevig is, pannen en latten eraf. Dan unilin platen erop van 20cm. Dan de boel weer opbouwen. dan kom je ook mooi uit met je gevel isolatie. Zodoende beginnen met je dak en dan je gevel.
Je had het over schuimbeton op zand, dat hoop ik toch niet voor je. Als je vloer zakt krijg je een leuke knikkerbaan als woonkamer. Altijd zorgen voor borging van je vloer op de funderingsranden. Heb je die niet, dan met hardgebakkenstenen opmetselen. Waarom hardgebakken, die nemen weinig tot geen vocht op. Is je kruipruimte droog hoef je niks te doen. Is hij nat en heb je hem toch open, gelijk een drain erin maken en afdekken met schelpen.
Ervaring ja, ik heb diverse huizen gebouwd van scratch af aan.
Voor wat betreft je bodem, er zitten dus ook tanks onderin de bodem of zijn die verwijderd? Heb je bodem monsters laten maken. Tankstations zijn altijd vervuilt helaas. Of dat moet eerder gesaneerd zijn.
Als je dak stevig is, pannen en latten eraf. Dan unilin platen erop van 20cm. Dan de boel weer opbouwen. dan kom je ook mooi uit met je gevel isolatie. Zodoende beginnen met je dak en dan je gevel.
Je had het over schuimbeton op zand, dat hoop ik toch niet voor je. Als je vloer zakt krijg je een leuke knikkerbaan als woonkamer. Altijd zorgen voor borging van je vloer op de funderingsranden. Heb je die niet, dan met hardgebakkenstenen opmetselen. Waarom hardgebakken, die nemen weinig tot geen vocht op. Is je kruipruimte droog hoef je niks te doen. Is hij nat en heb je hem toch open, gelijk een drain erin maken en afdekken met schelpen.
Heb er eentje gespot voor je:Pussolini schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:00:
[...]
https://www.marktplaats.n...nepomp-benzine-pomp-shell
Zoek anders op tokheim pomp, vind je er genoeg.
Keukens staan ook zo nu en dan op veilingsites, heb je de nieuwste apparatuur erbij voor een lage prijs.
[ Voor 19% gewijzigd door tijgetje57 op 11-09-2023 12:50 ]
Is geen optie ivm de ruimte rondom de buitenschil en de kosten (al het loodwerk en het dak zou dan ook vervangen moeten worden.tijgetje57 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:45:
Ik zou je muur isoleren van de buitenzijde, je kan een pir isolatie erop lijmen. Daar overheen kun je stuc plaatsen of eventueel steenstrips. tegenwoordig zijn het niet meer de steenstrips van vroeger. Op de pir plaat zit een soort glasweefsel gaas waar je zo overheen kunt plakken of stuc.
Zie de eerste paar posts, de tank zit er nog maar is afgeschuimd, er zit vervuiling diep in de bodem maar voor huis- en (moes-)tuin gebruik is het door verschillende rapporten veilig verklaard.Voor wat betreft je bodem, er zitten dus ook tanks onderin de bodem of zijn die verwijderd? Heb je bodem monsters laten maken. Tankstations zijn altijd vervuilt helaas. Of dat moet eerder gesaneerd zijn.
Wil ik met liefde doen, als jij betaalt en het komt uitvoerenAls je dak stevig is, pannen en latten eraf. Dan unilin platen erop van 20cm. Dan de boel weer opbouwen. dan kom je ook mooi uit met je gevel isolatie. Zodoende beginnen met je dak en dan je gevel.
Dit is met de schuimbetonleverancier besproken. Het zand zal er hoe dan ook uit moeten, dan wordt de fundering gecontroleerd.Je had het over schuimbeton op zand, dat hoop ik toch niet voor je. Als je vloer zakt krijg je een leuke knikkerbaan als woonkamer. Altijd zorgen voor borging van je vloer op de funderingsranden. Heb je die niet, dan met hardgebakkenstenen opmetselen. Waarom hardgebakken, die nemen weinig tot geen vocht op. Is je kruipruimte droog hoef je niks te doen. Is hij nat en heb je hem toch open, gelijk een drain erin maken en afdekken met schelpen.
We hebben stiekem wel nagedacht over wat we aan het doen zijn en deze dingen zijn uitgebreid aan bod gekomen in het topic ook, maar ik kan je niet kwalijk nemen dat je hem niet helemaal doorgelezen hebt. Ik waardeer het meedenken wel enorm!
Euh, stel dat het zand zou zakken onder jouw geschetste constructie, jij denkt dan dat een schuimbeton vloer een vrijdragende vloer wordt? Ik denk dat deze dan instort, omdat schuimbeton 0,0 treksterkte heeft. Er wordt ook geen wapening onderin schuimbeton toegepast. Kan je alsnog knikkeren. Als je er van uitgaat dat de zandlaag een dragende laag is kan je gewoon schuimbeton er in pompen.tijgetje57 schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:45:
[...]
Dat is het de afgelopen 100 jaar idd wel geweest, dus ik zou mild teleurgesteld zijn als het huis nu besluit in te storten omdat het zand van gedachten is veranderd.Spiff schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:58:
[...]
Als je er van uitgaat dat de zandlaag een dragende laag is kan je gewoon schuimbeton er in pompen.
Ja die situatie is dan toch wel op zijn minst als "matig" te omschrijvenPussolini schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:00:
[...]
Dat is het de afgelopen 100 jaar idd wel geweest, dus ik zou mild teleurgesteld zijn als het huis nu besluit in te storten omdat het zand van gedachten is veranderd.
ik vraag me dat wel af tot nog toe. Ik zit dan ook op veengrond, maar nog wel met een houten balkenvloer.Spiff schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:58:
[...]
Euh, stel dat het zand zou zakken onder jouw geschetste constructie, jij denkt dan dat een schuimbeton vloer een vrijdragende vloer wordt? Ik denk dat deze dan instort, omdat schuimbeton 0,0 treksterkte heeft. Er wordt ook geen wapening onderin schuimbeton toegepast. Kan je alsnog knikkeren. Als je er van uitgaat dat de zandlaag een dragende laag is kan je gewoon schuimbeton er in pompen.
Wat een werk, 4 kastjes naast elkaar op een balkje, blad erop en je bent klaar toch? Wat ben je met dit frame van plan?Pussolini schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:27:
Ik dacht "ik maak een van de resten van de keuken en wat balken die we hebben verwijderd een nieuw keukenblokje".
Maar 3 dagen verder heb ik dit, en niet veel meer.
[Afbeelding]
Ugh.
Morgen weer een dag slopen, en daarna kunnen we een weekje in een heel huis slapen.
De keukenkastjes waren niet meer te redden, de deurtjes wel. De kastjes waren van massief hout maar met een miljoen spijkers en dolgedraaide schroeven in elkaar gezet. Dus de deuren worden hergebruikt om in dat frame nieuwe kastjes van te maken.No Hands schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:33:
[...]
Wat een werk, 4 kastjes naast elkaar op een balkje, blad erop en je bent klaar toch? Wat ben je met dit frame van plan?
Wat ik ermee van plan ben is de komende drie maanden een soort van leefbare situatie met een semi-bruikbare keuken te hebben. Dat het vast makkelijker kon ben ik met je eens, maar ik heb er een hoop van geleerd en we hebben erg weinig materiaal hoeven kopen.
Och, valt mee. Al kan ik leven zonder de open deuren die beginnen met "je moet gewoon X", waarbij X een duidelijk onbetaalbare of niet in deze situatie toepasbare oplossing is. Ik snap ook wel dat het allemaal wat amateuristisch overkomt, en we zijn ook enorme amateurs, maar ik zit vandaag ook alweer 5 uur achter elkaar research te doen om tot de juiste besluiten te komen. We doen wel ons best, zeg maar.
Ik vind dat eerlijk gezegd juist de kracht van dit topic. Veel geld uitgeven om zo snel mogelijk met hulp van professionals een huis vakkundig te renoveren en te verduurzamen kunnen we allemaal wel (mits goede beurs). Leuke van dit topic vind ik dat jullie veel zelf oppakken, niet bang zijn om eerst eens wat kennis op te doen en vervolgens zelf gaan experimenteren. Zo’n zelfgeknutselde keuken met authentieke deurtjes is toch veel leuker dan een tweedehands keuken uit 2015 neerzetten?Pussolini schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:47:
[...]
Och, valt mee. Al kan ik leven zonder de open deuren die beginnen met "je moet gewoon X", waarbij X een duidelijk onbetaalbare of niet in deze situatie toepasbare oplossing is. Ik snap ook wel dat het allemaal wat amateuristisch overkomt, en we zijn ook enorme amateurs, maar ik zit vandaag ook alweer 5 uur achter elkaar research te doen om tot de juiste besluiten te komen. We doen wel ons best, zeg maar.
Misschien weet één van de meelezers dit:
Ik wil Skechup onder de knie krijgen om dingen in 3D inzichtelijk te maken voor mezelf en anderen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken/heeft iemand ervaringen met cursussen/is Skechup hier idd de beste keuze voor?
Ik wil Skechup onder de knie krijgen om dingen in 3D inzichtelijk te maken voor mezelf en anderen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken/heeft iemand ervaringen met cursussen/is Skechup hier idd de beste keuze voor?
Sketchup is redelijk makkelijk om te leren. Denk dat je met een paar youtube filmpjes al heel ver komt.Pussolini schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:51:
Sketchup is inderdaad de beste keuze, als je geen ervaring hebt met 3D tekenen/ tekenprogramma's
[ Voor 9% gewijzigd door daniel14 op 12-09-2023 09:55 ]
Ik zie dat ze zelf ook free courses geven. Nu alleen nog de vraag of het de moeite waard is om de pro versie aan te schaffen, of dat je met de gratis software al een eind komt.daniel14 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:54:
[...]
Sketchup is redelijk makkelijk om te leren. Denk dat je met een paar youtube filmpjes al heel ver komt.
Sketchup is een goede tool. Let op dat je je eenheden(units) vanaf het begin goed instelt en dat je op het nulpunt begint. Probeer je werk te structureren want je kan alles op 1 laag bouwen maar dan ben je 40 uur verder en wordt het een bende. Per verdieping 1 layer gebruiken oid.
Klopt, maar denk dat de youtube filmpjes misschien nog makkelijker zijn. Je kan eerst gratis de pro versie proberen, dan merk je het vanzelf.Pussolini schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:55:
[...]
Ik zie dat ze zelf ook free courses geven. Nu alleen nog de vraag of het de moeite waard is om de pro versie aan te schaffen, of dat je met de gratis software al een eind komt.
Niet door uit het veld laten slaan. Ik heb in de corona tijd bijna een soortgelijke verbouwing gehad.Pussolini schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:47:
[...]
En dan is het gewoon veel youtube om te kijken hoe dingen moeten
Je leert veel, en ook wat je achteraf beter anders had kunnen doen. Boeie. In retrospect zijn veel dingen allemaal logisch.
Heb me ook door verschillende partijen laten voorlichten wat uiteindelijk resulteert in een “bouwfout” van 6000 euro. You live and you learn.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
YouTube: Sketchup BASICS for woodworkers. Follow along. | LOCKDOWN DAY 46Pussolini schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:51:
Een van de tutorials die ik indertijd heb gebruikt en veel aan heb gehad
Sketchup tip; maak lagen, per verdieping, maar ook voor je huis en bijv inrichting.
Alternatief is sweethome3D, werkt afhankelijk van het doel ook prima.
Alternatief is sweethome3D, werkt afhankelijk van het doel ook prima.
Met welk doel is het? Ik gebruik zelf floorplanner voor bijna alles, heel gemakkelijk en uitgebreid en je kan in het huis "rondlopen"Pussolini schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:51:
:strip_exif()/f/image/NXhiJtLEEQbK2E6vzAJ855qu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door nightgold op 12-09-2023 11:25 ]
Ik heb vrijwel geen ruimtelijk inzicht, ben ik achter gekomen. Daardoor vind ik het heel moeilijk om dingen te visualiseren of te plannen. Ik ben bijvoorbeeld al anderhalve dag bezig met bedenken hoe ik de opbouw ga maken van de lagen isolatie van het dak. Er komt een laag isolatie tussen de balken die onder het dakbeschot zitten, maar daaronder moet ik weer dwarse balkjes maken voor de tweede laag isolatie. Zelfde met de voorzetwanden voor de muren. Ik zou het superfijn vinden om in ieder geval de verschillende lagen inzichtelijk voor mezelf te kunnen maken.
Daarnaast is het natuurlijk ideaal om het huis in te kunnen richten, want het is nu een lege kubus in het echt, waardoor het lastig voor te stellen is hoe het er straks uit gaat zien.
Voor opbouw en isolatie ubakus.de, dat zal iedereen je hier aanradenPussolini schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:32:
[...]
Ik heb vrijwel geen ruimtelijk inzicht, ben ik achter gekomen. Daardoor vind ik het heel moeilijk om dingen te visualiseren of te plannen. Ik ben bijvoorbeeld al anderhalve dag bezig met bedenken hoe ik de opbouw ga maken van de lagen isolatie van het dak. Er komt een laag isolatie tussen de balken die onder het dakbeschot zitten, maar daaronder moet ik weer dwarse balkjes maken voor de tweede laag isolatie. Zelfde met de voorzetwanden voor de muren. Ik zou het superfijn vinden om in ieder geval de verschillende lagen inzichtelijk voor mezelf te kunnen maken.
Daarnaast is het natuurlijk ideaal om het huis in te kunnen richten, want het is nu een lege kubus in het echt, waardoor het lastig voor te stellen is hoe het er straks uit gaat zien.
Je kan er ook eens papier en kleurtjes bijnamen en beginnen tekenen
:strip_exif()/f/image/Woie6FnQJ9dwiF0R7YqCoOmq.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor inrichting en dergelijke ben ik fan van floorplanner, heel makkelijk en snel. En super dat je gewoon kan rondbewegen in je 3D omgeving. En daarnaast ook nog eens gratis. Enkel als je meerdere bouwlagen in 1 plan wil zal je een pro-versie moeten aanschaffen. Of je maakt gewoon een plan per bouwlaag.
Ik had zelf geen zin om sketchup te gaan leren dus ik kan niet zeggen wat de voor en-nadelen tussen beide zijn
Ik heb ubakus al redelijk tot mijn bitch gemaakt idd. Zal straks even de definitieve isolatieplannen posten.
Help pls.
Ik heb een hele amateuristische vraag. Terugkomend op Ubakus, is dit de situatie die we gaan toepassen:
/f/image/FMoqaCXAWtXBf9iPkd8l4t22.png?f=fotoalbum_large)
Ik krijg alleen met alle wil in de wereld de droogreserve niet in het groen. Ik heb een andere klimaatfolie dan die hier staat, namelijk de Tyvek Airguard Smart. Die heeft een breder bereik (0,2-35m), waardoor hij betere cijfers zou moeten geven, maar ik krijg hem niet toegevoegd in Ubakus.
Belangrijker is dat ik even niet voor me zie hoe ik dit bouwtechnisch moet opbouwen (vandaar dat ik met skechup wilde kutten). Ik ben me blind aan het staren, dus meedenken is zeer gewenst.
Onder het dakbeschot zitten balken van 16 cm. Die wil ik opvullen met 16cm houtvezel. Daaronder moet nog een laag van 8cm komen. Die moet tussen dwarse balken geklemd worden, waarna een kleine elektrospouw van zo'n 3 cm moet ontstaan en dáárna de gipsplaten.
Maar hoe bouw ik dat nou op? Dwarse balken van 8 cm op de dakbalken plaatsen, daartussen de laag van 8 cm, dan na de klimaatfolie een regelwerk van vuren balkjes die dan weer op die 8 cm balken zitten, en daar de gipsplaten tegenaan?
Of werken met een "zwevend' plafond van metalstud, wat aansluit op de 16 cm balken erboven?
Of afstandschroeven gebruiken, waarmee ik met het regelwerk voor de gipsplaten meteen de tweede laag isolatie insluit?
Ik weet het niet meer, terwijl het zo'n simpel vraagstuk lijkt.
Ik heb een hele amateuristische vraag. Terugkomend op Ubakus, is dit de situatie die we gaan toepassen:
/f/image/FMoqaCXAWtXBf9iPkd8l4t22.png?f=fotoalbum_large)
Ik krijg alleen met alle wil in de wereld de droogreserve niet in het groen. Ik heb een andere klimaatfolie dan die hier staat, namelijk de Tyvek Airguard Smart. Die heeft een breder bereik (0,2-35m), waardoor hij betere cijfers zou moeten geven, maar ik krijg hem niet toegevoegd in Ubakus.
Belangrijker is dat ik even niet voor me zie hoe ik dit bouwtechnisch moet opbouwen (vandaar dat ik met skechup wilde kutten). Ik ben me blind aan het staren, dus meedenken is zeer gewenst.
Onder het dakbeschot zitten balken van 16 cm. Die wil ik opvullen met 16cm houtvezel. Daaronder moet nog een laag van 8cm komen. Die moet tussen dwarse balken geklemd worden, waarna een kleine elektrospouw van zo'n 3 cm moet ontstaan en dáárna de gipsplaten.
Maar hoe bouw ik dat nou op? Dwarse balken van 8 cm op de dakbalken plaatsen, daartussen de laag van 8 cm, dan na de klimaatfolie een regelwerk van vuren balkjes die dan weer op die 8 cm balken zitten, en daar de gipsplaten tegenaan?
Of werken met een "zwevend' plafond van metalstud, wat aansluit op de 16 cm balken erboven?
Of afstandschroeven gebruiken, waarmee ik met het regelwerk voor de gipsplaten meteen de tweede laag isolatie insluit?
Exact, dat kan op die manier ja.Pussolini schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:49:
Hoe breed zou je die balken van 8 cm dan nemen? Je wil dat ze stevig genoeg zijn om de boel vast te houden, maar niet te zwaar, en niet gaan splijten als je er een lange schroef doorheen jast. 8 cm is volgens mij ook geen standaard breedtemaat
Het is goedkoper om splijten te voorkomen door voor te boren, dan door extra dik hout te nemen.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Dat sowieso, maar ik zag al voor me dat je bij vuren balkjes toch splijting krijgt als je door die hele 8 cm heen gaat. Vraag me ook af of vuren stevig genoeg is hiervoor.thunder7 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:06:
Het is goedkoper om splijten te voorkomen door voor te boren, dan door extra dik hout te nemen.
22x50 is prima. Die vind je bij de Gamma gewoon in voordeelpakketten. Idealiter ga je naar de groothandel, want dat kan je zomaar een hoop geld schelen bij dit soort verbouwingen. Bij de groothandel hier in de buurt kan je je ook bij verbouwing registeren als "zakelijke" klant zodat je nog aanvullende korting krijgt.Pussolini schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:04:
[...]
Hoe breed zou je die balken van 8 cm dan nemen? Je wil dat ze stevig genoeg zijn om de boel vast te houden, maar niet te zwaar, en niet gaan splijten als je er een lange schroef doorheen jast. 8 cm is volgens mij ook geen standaard breedtemaat
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Voor het regelwerk in de elektraspouw bedoel je denk ik? Want die 8 cm ga ik daar niet mee redden. Ik heb inmiddels een bouwmaat-pas en een kortingsbon van Jongeneel, dus wilde het hout idd bij één van die twee, of een groothandel halen. Heb slechte ervaringen met hout van Gamma en co.CurlyMo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:09:
[...]
22x50 is prima. Die vind je bij de Gamma gewoon in voordeelpakketten. Idealiter ga je naar de groothandel, want dat kan je zomaar een hoop geld schelen bij dit soort verbouwingen. Bij de groothandel hier in de buurt kan je je ook bij verbouwing registeren als "zakelijke" klant zodat je nog aanvullende korting krijgt.
Ow, ik zat nog met mijn hoofd bij dakisolatiePussolini schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:12:
[...]
Voor het regelwerk in de elektraspouw bedoel je denk ik?
Gaat het ook, ik ben gewoon onduidelijkCurlyMo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:14:
[...]
Ow, ik zat nog met mijn hoofd bij dakisolatie
Ik heb even de kleurpotloden van de nichtjes erbij gepakt
:strip_exif()/f/image/oVC9Q3rgBvACuG1apeW0z1yY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zoek een manier om die roze laag in te klemmen, omdat ik meer isolatie moet toevoegen dan ik ruimte heb tussen de balken. Dus moet in twee lagen werken.
22x50 of 19x45 is voldoende als je tussendoor de balken nog hebt om aan vast te schroeven.Pussolini schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:24:
[...]
Gaat het ook, ik ben gewoon onduidelijk![]()
Ik heb even de kleurpotloden van de nichtjes erbij gepakt![]()
[Afbeelding]
Ik zoek een manier om die roze laag in te klemmen, omdat ik meer isolatie moet toevoegen dan ik ruimte heb tussen de balken. Dus moet in twee lagen werken.
Voor elektra erbij zou ik inderdaad metalstud pakken, bij hout zou ik minimaal 45mm dik pakken.Pussolini schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:29:
Wat volgens mij ook nog kan is dit.
[Afbeelding]
De tweede laag boven de metalstud, elektra in de metalstud. Heb je meteen geen gezeik met het recht krijgen van houten regelwerk, omdat je metalstud al recht op de muren zit.
Heb de hele tijd niet gereageerd op dit topic, erg interessant en vermakelijk om te volgen.
Had dat dan gezegd toen je vroeg voor een sketchup cursus. Is wel een beetje met een kanon op een mug schieten hoor, kleurpotloden erbij pakken is vaak gewoon nog het beste. Heb ik nu ook gedaan, tot ik erachter kwam dat het toch echt duidelijker ging worden voor jou als ik dit in 3D deed... Dus heb ik nog even een groter kanon op deze mug gericht.
Ja, het is twee keer dezelfde afbeelding. Ieder heeft zijn eigen voorkeur betreft visuele stijlen.
Zo zou ik 'm oplossen, hoewel de optie van een hangend plafond ook niet gek is. Vergeet niet dat je rachels voor gips het beste 300mm hart op hart zitten.
EDIT: 80 balken zijn lastig ja. Het beste is denk ik nog CLS 38*89, heb je een centimeter over. Met netjes voorboren zijn lange schroeven echt geen issue, de overspanning net zo min.
Had dat dan gezegd toen je vroeg voor een sketchup cursus. Is wel een beetje met een kanon op een mug schieten hoor, kleurpotloden erbij pakken is vaak gewoon nog het beste. Heb ik nu ook gedaan, tot ik erachter kwam dat het toch echt duidelijker ging worden voor jou als ik dit in 3D deed... Dus heb ik nog even een groter kanon op deze mug gericht.
![]() | ![]() |
Zo zou ik 'm oplossen, hoewel de optie van een hangend plafond ook niet gek is. Vergeet niet dat je rachels voor gips het beste 300mm hart op hart zitten.
EDIT: 80 balken zijn lastig ja. Het beste is denk ik nog CLS 38*89, heb je een centimeter over. Met netjes voorboren zijn lange schroeven echt geen issue, de overspanning net zo min.
[ Voor 5% gewijzigd door monkey7 op 12-09-2023 21:58 ]
Misschien eens herladen? Met jouw setup krijg ik een andere droogreserve die wel goed isPussolini schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:49:toon volledige bericht
Help pls.
[Afbeelding]
Ziet er uit als de wc in ons “nieuwe” huis dat voor het laatst in 1980 gemoderniseerd is. Onder het eerste laagje wandtegels, zat een tweede laag wandtegels en tadaaaa: daaronder zaten ook wandtegels.

Hello. Is it me you're looking for?
DANK JE WEL!
Het was absoluut overkill, maar ik wilde exact zo'n plaatje als jij gemaakt hebt (dat zat ook in mijn hoofd) en toen bedacht ik me dat SketchUp voor veel meer dingen handig zou zijn en zo raakte ik weer in een rabbit hole terecht. Eeuwig dank voor de kanon!
Ik ga morgen nog even goed kijken naar een bepaalde overgang tussen plat- en schuin dak, maar als het daar te doen is, denk ik dat metalstud toch het makkelijkst gaat werken, om uiteindelijk een waterpas gipsplafond te krijgen. Als dat niet lukt, wordt het jouw opzet.
In het kader van kladblokfoto's en inzicht in waar ik nog meer over na zit te denken, heb ik vanavond ook een eerste opzet voor de balansventilatie van het huis gemaakt
![]() | ![]() |
Met dank aan deze superhandige webinar is de opzet qua debieten en aan- en afvoerpunten in ieder geval volgens het nieuwste bouwbesluit. Nu nog de juiste materialen uitzoeken.
Dat jullie niet het idee krijgen dat ik slechts een beetje met de kleurpotloden zit te spelen
[ Voor 8% gewijzigd door Pussolini op 12-09-2023 23:05 ]
Niets verkeerd met de balans opzet. Het afzuigpunt in de gang beneden hoeft niet als je boven maar iets meer afzuigt. Je krijgt dan een luchtstroom over je trap naar boven. Dit wordt vaak gedaan zodat je een kleinere wtw unit en minder ventielen nodig hebt. De balans hoeft dus niet per se per verdieping te zijn maar mag ook het hele huis zijn. Als in en uit maar in balans zijn.Pussolini schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:02:toon volledige bericht
[...]
DANK JE WEL!
Het was absoluut overkill, maar ik wilde exact zo'n plaatje als jij gemaakt hebt (dat zat ook in mijn hoofd) en toen bedacht ik me dat SketchUp voor veel meer dingen handig zou zijn en zo raakte ik weer in een rabbit hole terecht. Eeuwig dank voor de kanon!
Ik ga morgen nog even goed kijken naar een bepaalde overgang tussen plat- en schuin dak, maar als het daar te doen is, denk ik dat metalstud toch het makkelijkst gaat werken, om uiteindelijk een waterpas gipsplafond te krijgen. Als dat niet lukt, wordt het jouw opzet.
In het kader van kladblokfoto's en inzicht in waar ik nog meer over na zit te denken, heb ik vanavond ook een eerste opzet voor de balansventilatie van het huis gemaakt![]()
Met dank aan deze superhandige webinar is de opzet qua debieten en aan- en afvoerpunten in ieder geval volgens het nieuwste bouwbesluit. Nu nog de juiste materialen uitzoeken.
Dat jullie niet het idee krijgen dat ik slechts een beetje met de kleurpotloden zit te spelen.
Always look on the bright side of life.
Thanks. Dat afzuigpunt beneden in de gang had ik al weggedacht inderdaad. Komt ook wel goed uit, want beneden is het plafond erg laag (2.30m).
Weer terug naar de isolatie. Dit is het plan voor de buitenmuur van de slaapkamer:
/f/image/cf7SJnD95jMNlWXIzScTumui.png?f=fotoalbum_large)
Flink pak, maar we hebben de ruimte en zo ben ik verzekerd van goede isolatie en een goed binnenklimaat. Ik wil eeeeeeigenlijk met leemstuc afwerken, maar daar heeft de stukadoor geen ervaring mee en het is wél een goede stukadoor verder. Leemstuc zou het dampopen proces wel verder brengen, al hoef je stuc volgens mij niet als dampdicht te beschouwen.
Dus we hadden op de bovenverdieping een grenen vloer liggen die heel lelijk was, maar potentie had. En in al onze naïviteit, dachten we dat het leuk zou zijn om die op te schuren en te lakken. Omdat hij vastgespijkerd zat, leek dit ons een mooie oplossing tot we boven een echte nieuwe vloer zouden plaatsen. Zo gezegd, zo gedaan, heeft een prachtige vloer opgeleverd. In de slaapkamer ligt hij er goed bij, maar in de andere kamers kraakt en piept hij nog altijd, maar dat hebben we onder de charme van het huis geschaard.
We hebben nog best vaak moeten lachen om hoe dom het was om dat als een van de eerste klussen te doen, omdat we de vloer nu moeten beschermen, etc. Haha, wat een newbies, je kent het wel.
Ik heb net besloten dat die vloer eruit gaat.
Hij blijkt niet echt stevig vastgespijkerd te zitten, waardoor ik de planken er zo uit kan wrikken. En nu kunnen we een stevige, maar vooral (akoestisch)geïsoleerde vloer leggen, en hoeven we beneden geen hoogte in te leveren voor isolatie! Zo stom dat ik dat nu pas bedenk
. De planken kunnen we prima hergebruiken. En nu kunnen we de balken in de keuken zichtbaar laten en hoeft de boel niet lager dan 2.30 hoog te zijn. Whoehoe!
Ik heb alleen 0 tijd om uit te zoeken wat voor vloer we dan moeten leggen, dus ik hoopte op jullie hulp. Bij deze dus een huiswerkopdracht
.
:strip_exif()/f/image/1jqlQqfo8yM9J6juKwpF4n9x.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is vanaf de onderverdieping gezien. (De balken zouden dan een opknapbeurt moeten krijgen uiteraard). Op die plankjes liggen gammele spaanplaten, daarop het parket.
Wat zouden jullie doen? Er moet weer parket komen te liggen dus, maar er moet een isolerende laag tussen. En dan vnl op geluid, maar ook een beetje op temp.
Edit: overigens weet mijn vriend nog niet van dit plan dus het kan zijn dat hij het hier eerder leest dan dat ik het hem vertel. Hou van je, ooit krijgen we een slaapkamer 😘
We hebben nog best vaak moeten lachen om hoe dom het was om dat als een van de eerste klussen te doen, omdat we de vloer nu moeten beschermen, etc. Haha, wat een newbies, je kent het wel.
Hij blijkt niet echt stevig vastgespijkerd te zitten, waardoor ik de planken er zo uit kan wrikken. En nu kunnen we een stevige, maar vooral (akoestisch)geïsoleerde vloer leggen, en hoeven we beneden geen hoogte in te leveren voor isolatie! Zo stom dat ik dat nu pas bedenk
Ik heb alleen 0 tijd om uit te zoeken wat voor vloer we dan moeten leggen, dus ik hoopte op jullie hulp. Bij deze dus een huiswerkopdracht
![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/1jqlQqfo8yM9J6juKwpF4n9x.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is vanaf de onderverdieping gezien. (De balken zouden dan een opknapbeurt moeten krijgen uiteraard). Op die plankjes liggen gammele spaanplaten, daarop het parket.
Wat zouden jullie doen? Er moet weer parket komen te liggen dus, maar er moet een isolerende laag tussen. En dan vnl op geluid, maar ook een beetje op temp.
Edit: overigens weet mijn vriend nog niet van dit plan dus het kan zijn dat hij het hier eerder leest dan dat ik het hem vertel. Hou van je, ooit krijgen we een slaapkamer 😘
[ Voor 8% gewijzigd door Pussolini op 15-09-2023 13:08 ]
Ik heb een geluidsoverlast situatie gehad in een jaren 30 bovenwoning (lang verhaal). Na veel onderzoek heb ik dit spul gevonden:Pussolini schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:54:toon volledige bericht
Dus we hadden op de bovenverdieping een grenen vloer liggen die heel lelijk was, maar potentie had. En in al onze naïviteit, dachten we dat het leuk zou zijn om die op te schuren en te lakken. Omdat hij vastgespijkerd zat, leek dit ons een mooie oplossing tot we boven een echte nieuwe vloer zouden plaatsen. Zo gezegd, zo gedaan, heeft een prachtige vloer opgeleverd. In de slaapkamer ligt hij er goed bij, maar in de andere kamers kraakt en piept hij nog altijd, maar dat hebben we onder de charme van het huis geschaard.
Hij blijkt niet echt stevig vastgespijkerd te zitten, waardoor ik de planken er zo uit kan wrikken. En nu kunnen we een stevige, maar vooral (akoestisch)geïsoleerde vloer leggen, en hoeven we beneden geen hoogte in te leveren voor isolatie! Zo stom dat ik dat nu pas bedenk. De planken kunnen we prima hergebruiken. En nu kunnen we de balken in de keuken zichtbaar laten en hoeft de boel niet lager dan 2.30 hoog te zijn. Whoehoe!
Ik heb alleen 0 tijd om uit te zoeken wat voor vloer we dan moeten leggen, dus ik hoopte op jullie hulp. Bij deze dus een huiswerkopdracht.
https://www.easy-noisecon...asybond-trillingsisolatie
30mm dik heb ik op de houten ondervloer gelegd, daarbovenop een normale ondervloer voor laminaat en dan de laminaatvloer zwevend.
Dit spul werkt echt zeer goed om contactgeluid tegen te gaan. Maar dan moet je wel je laminaat/parket zwevend gaan leggen.
Ik weet niet precies wat je met 'gammel' bedoelt, maar dit is wel het (enige) moment om er iets aan te doen...Pussolini schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:54:
@Pussolini Wat jij een 'vloer' noemt en lijkt aan te duiden als sierbalken is gewoon wat een jaren '20 draagvloer is. Wat ik sowieso niet zou doen is de balken in het zicht proberen te houden. Wat ik zou doen:
Verdiepingsvloer
Alle planken vervangen door underlayment met een mes/groef als draagvloer. Wel vastschroeven tegen het piepen en kraken. Daarbovenop Fermacell met demping. Dat kan je kant en klaar kopen. Daar bovenop nog een laag met Fermacell om vloerverwarming in te frezen of een i.p.v. die tweede laag Fermacell een Warp vloerverwarmingssysteem. Daarboven PVC of laminaat.
Plafond begane grond
1 Gips tegenaan en dat laten stuccen met mooie randen of met ornamentjes.
2 Wit spanplafond
Een spanplafond isoleert ook geluid en kan er prima strak uitzien. Ik zou tussen de balken niet gaan isoleren. Dat is met zo'n Fermacell vloer met demping ook niet nodig.
Denk je verder nog aan je balansventilatie die je in deze fase tussen de houten balken door moet leggen? Net als je extra elektrapunten, netwerk, accesspoints etc.
Verdiepingsvloer
Alle planken vervangen door underlayment met een mes/groef als draagvloer. Wel vastschroeven tegen het piepen en kraken. Daarbovenop Fermacell met demping. Dat kan je kant en klaar kopen. Daar bovenop nog een laag met Fermacell om vloerverwarming in te frezen of een i.p.v. die tweede laag Fermacell een Warp vloerverwarmingssysteem. Daarboven PVC of laminaat.
Plafond begane grond
1 Gips tegenaan en dat laten stuccen met mooie randen of met ornamentjes.
2 Wit spanplafond
Een spanplafond isoleert ook geluid en kan er prima strak uitzien. Ik zou tussen de balken niet gaan isoleren. Dat is met zo'n Fermacell vloer met demping ook niet nodig.
Denk je verder nog aan je balansventilatie die je in deze fase tussen de houten balken door moet leggen? Net als je extra elektrapunten, netwerk, accesspoints etc.
[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 15-09-2023 13:41 ]
@CurlyMo haha ja sorry, dat het draagbalken zijn is evident, verkeerde benaming gebruikt. De reden om de ruimte tussen de balken niet te vullen is de belachelijk lage ruimte die je beneden hebt. De ruimte tot aan de balken is zo'n 2.10, uit mn hoofd. De grofweg 15 cm die het zou schelen als we de balken wel in het zicht houden, is een hoop waard. De aannemer had het over het "bekleden" van de balken, zodat ze er uit zien als massieve fatsoenlijke balken, maar daar moet ik nog in duiken.
Qua verdiepingsvloer: underlayment lijkt me een goed plan. We willen wel echt parket in die kamer en er hoeft geen vvw te komen. We verwarmen vrijwel nooit, en er komen airco's te hangen voor als het onverhoopt toch moet. Fermacell is wel een goeie, thanks!
Ja de vloer eruit halen maakt het leggen van de ventilatie buizen nog een stukje makkelijker, added bonus!
Qua verdiepingsvloer: underlayment lijkt me een goed plan. We willen wel echt parket in die kamer en er hoeft geen vvw te komen. We verwarmen vrijwel nooit, en er komen airco's te hangen voor als het onverhoopt toch moet. Fermacell is wel een goeie, thanks!
Ja de vloer eruit halen maakt het leggen van de ventilatie buizen nog een stukje makkelijker, added bonus!
Ik ben niet bang om er doorheen te zakken, maar je merkt dat de platen aangedaan zijn door het extreem vochtige klimaat in het huis (vanwege gebrek aan ventilatie). Een nieuwe laag kan daarom geen kwaad.Brunniepoo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:35:
[...]
Ik weet niet precies wat je met 'gammel' bedoelt, maar dit is wel het (enige) moment om er iets aan te doen...
22 mm underlayment mes-groef erop en dan een fermacell estrichplaat. Holle ruimtes vol met cellulose of steenwol. Het blijft een oud huis dus geluid ga je niet helemaal tegen houden maar het zal een hoop doen. En zorg voor geen open gaten want daar komt stiekem het meeste geluid door.
[ Voor 4% gewijzigd door deWit op 15-09-2023 15:55 ]
Dit heb ik zelf gedaan in 2018. Bouwjaar vh huis: 1930. Underlayment vastgeschroeft op de planken. Daarboven op Fermacell en Warp. Afgegoten en pvc erop. Geen seconde spijt van. Was alleen zo dat de vloer wel vlak was, maar niet horizontaal. En dat laatste bedoelde de vloerlegger toen hij het eerste zei... Uiteindelijk was het wel naar onze zin. Contactgeluid of YouTube stemmen hoor ik niet, wel stampen, het blijven immers dunne draagbalken.CurlyMo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:35:
Verdiepingsvloer
:strip_exif()/f/image/GQMmQPJk7S7PPoCYde38XHeP.jpg?f=fotoalbum_large)
Hallo benedenverdieping.
De vloer in deze kamer bestond blijkbaar uit 12mm spaanplaat direct op de balken, en daar bovenop het parket. Dat verklaart het gekraak wel 👀.
Het spaanplaat ziet er opzich nog goed uit, dus twijfel of ik het niet gewoon verstevig met een laag underlayment 15mm en dan fermacell.
euhmmm. niet goed bedoel je "nog goed" of " niet slecht" denk ik? Als je er gewoon overheen gaat verstevigen.
Scherp, ik bedoel "nog goed" inderdaadJerra schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:46:
euhmmm. niet goed bedoel je "nog goed" of " niet slecht" denk ik? Als je er gewoon overheen gaat verstevigen.