En hoezo is die muur zo donker uitgeslagen?
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Wij hebben een jaren '60 huis met de nodige bijzonderheden... maar ik heb respect voor jouw project.
Geen. Flauw. Idee.pentaw1nz schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:26:
Wow. Die balk...
Het is geen schimmel, het lijkt eerder iets teer-achtigs? Ingebrand of iets dergelijks. Zou het een manier kunnen zijn om die muur te verstevigen?
Het zal jullie niet verbazen dat ik op zoek ben naar een constructeur.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Voormalig rookkanaal??pentaw1nz schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:26:
Wow. Die balk...
Zou wel kunnen als je de gekapte stenen ziet.
Instructeur moet op locatie komen. Die van mij, via de architect had elke keer een week of 6 nodig voor de berekeningen (schuifpui in aanbouw en de niet-dragende tussenmuur, die toch dragend was).
Haha ik vertelde dit vol trots aan mijn vriend, alsof het een openbaring was. Zegt hij "oh ik dacht dat we weken geleden al tot die conclusie waren gekomen".
Blijkbaar was dit al bekend bij mijn wederhelft.
(Zal wel een kast zijn, maar toch)
[ Voor 99% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:48 ]
Deze maandag? of volgende maandag? Ik zit vol ongeduld te wachten namelijkPussolini schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:27:
Maandag ga ik een update posten. Ik zweer het. Beloofd. 👀
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hopelijk is de draagbalk gefixt, of moeten we ons zorgen gaan maken?No Hands schreef op maandag 31 juli 2023 @ 21:00:
[...]
Deze maandag? of volgende maandag? Ik zit vol ongeduld te wachten namelijk
Hij steunde op een schuine lat op een deurpost
Beiden geen dragende delen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nou?Pussolini schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:27:

Ja ik ben ook bang dat er iets niet goed is gegaan, toch die balk wellicht.
Pussolini schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:27:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UW68nrXrNlktIV206Ntj5lQU.jpg?f=user_large)
Mijn oprechte excuses. "De tweakers updaten" staat zo'n beetje elke dag op de to-do lijst, maar die lijst is nogal... lang, momenteel. Ik zit midden in een carrièreswitch, we blijken muizen ter grootte van muskusratten te hebben, de moesson is losgebroken in Nederland, etc etc. Leidt allemaal af van een avondje ongegeneerd verslagen typen.
ANYWAY. Het huis staat nog en wij leven ook nog. We zijn constant moe en vallen te pas en te onpas in slaap, maar over het algemeen gaat het goed.
Wat betreft het huis. Die balk blijkt, goddank, niet te dragen. Hoewel de aannemer hardop begon te lachen toen hij het zag, zei hij dat de uitbouw geen gevaar loopt. Er zijn een aantal andere punten in het dak die houtje-touwtje vastgemaakt zijn, die baarden ons ook zorgen. Ik zie dat ik er geen foto's van op mijn mobiel heb staan, dus die houden jullie nog van me tegoed. Lang verhaal kort, de aannemer komt na de bouwvak wat balken tegen het dak monteren, ter versteviging van de constructie. Daarna kunnen we de daken isoleren en ein-de-lijk een slaapkamer inrichten.
Asbest: we hebben besloten voorlopig alleen asbest in het woonhuis te laten saneren. Er zit ook asbest in het dak van de schuur, maar die schuur dient momenteel nog als sloopafval-en-bier-opslag. In een later stadium gaan we de hele schuur slopen en vervangen. Om de asbest in het woonhuis te kunnen saneren, hebben we het rookkanaal blootgelegd en de schoorsteen gesloopt.
![]() | ![]() |
Dan de kas. In de kas zat een tropische vijver, die a) niet door ons gebruikt zou worden en b) ruimte innam we veel beter konden gebruiken voor een Tikibar.
:strip_exif()/f/image/ub8ZoUafgpI6Hugee45ySaE1.jpg?f=fotoalbum_large)
De vijver, voor de kijker links. De partner, voor de kijker rechts, is blootliggend koper uit doorgeknipte elektriciteitskabels aan het afdoppen. Want uiteraard liep overal door de kas afgeknipte maar nog absoluut onder stroom staande kabels.
Maar goed, een breekhamer, een sloophamer en een enorme moker hebben flink huisgehouden.
:strip_exif()/f/image/SrXIcH26thZFCO2KWp5JP7DP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kKsEpGUvlj6w4Q7mUUTFCMVa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TmALsCeSLT8Dlc2FPCbZvhfl.jpg?f=fotoalbum_large)
De kas doet nu dienst als feestzaal/groentekas. Voor beide doelen is hij absoluut perfect.
![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/iHfXEJcB4r79aANTDvVkV85f.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet of ik had verteld over de vele lekkages in de kas, maar ergens in mei, na de vorige moesson, heb ik de regenpijp vanaf het dak, via de kas, naar het riool helemaal vervangen. Daar ben ik nu erg, erg blij mee. We hebben er alvast 2 regentonnen op aangesloten, al moet dat wat geavanceerder tzt.
:strip_exif()/f/image/dHb8aEMhD6S3urehvqo9h09h.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder hebben we een pad in de hoek gezet, hoornaars in de schuur gehad en een dierbare begraven.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Al met al is er qua verbouwing niet heel extreem veel gebeurd, omdat het leven ook gewoon doorgaat. We hebben kort wat rustiger aan gedaan, maar na de bouwvak barst de boel los. Binnen nu en oktober wordt:
- de keuken gesloopt
-de hele benedenverdieping tot het zand uitgegraven
-nieuwe leidingen gelegd
-nieuwe elektra gelegd
-de cv-ketel verplaatst
-een schuimbeton vloer gestort
-vloerverwarming gelegd
-het dak verstevigd
-de bovenverdieping geïsoleerd
-de slaapkamer ingericht (❤️)
- de nieuwe keuken geplaatst (❤️)
It's gonna be a wild fucking ride.
Echt niet nodig wat mij betreft. Ik snap dat iedereen het leuk vindt om een update te lezen (ik ook), maar ik begrijp ook dat een verbouwing werkelijk alle energie opslurpt en stiekem ook de tijd twee keer zo snel laat gaan. (Misschien kunnen de tweakers met ongeduld je beter een handje komen helpenPussolini schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 23:26:
Haha, de dagen gaan een stuk sneller dan ik denk.
Owwww, wat naar om je ‘huiseekhoorn’ in het badje aan te treffen. Topic is bedoeld voor alle bouwklussen, maar deze klusfoto van het kistje had je liever niet laten zien natuurlijk.een dierbare begraven.
Verder: onder de indruk van alles wat er gebeurt en moet gebeuren. Wat een megaproject. Heel erg leuk om te volgen en erg benieuwd hoe het gaat worden. Goed dat er meteen een tikibar is gekomen. Voor elk moment dat je het eigenlijk niet meer zitten. 🙃 🥳
[ Voor 8% gewijzigd door Toke_gt op 04-08-2023 13:57 . Reden: Huiseekhoorn maar even tussen aanhalingstekens gezet ]
Verder zit ik met verbazing naar de verrichtingen van de vorige bewoners te kikjen.
Ja, die conclusie hebben wij ook getrokken, er komt een mooi Parkside modelletje bij. Ook omdat er nog meer dan genoeg te slopen valt.Geim schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:08:
Ik zie een blauwe Bosch liggen. Tip, koop een Aldi, of Lidl breekhamer voor breekwerk en bewaar je Bosch voor het boorwerk.
Verder zit ik met verbazing naar de verrichtingen van de vorige bewoners te kikjen.
Ik heb begin moesten we vaak grinniken om hoe "bijzonder" de vorige eigenaar dingen had aangepakt. Inmiddels hebben we hem meermaals vervloekt en hebben onderling de afspraak dat we ons niet meer af gaan vragen waarom hij bepaalde zaken zo heeft gedaan. Het was gewoon pure waanzin.
[ Voor 23% gewijzigd door Pussolini op 04-08-2023 11:16 ]
Anyway: wat een gaaf en gewaagd project! Complimenten en
Topic wordt vanaf nu gevolgd, ben zeer benieuwd naar de verrichtingen en updates!
Een bloemenzaak! Vandaar de enorme kas. Dat was vroeger deel van de winkel. Achter het huis staat ook een schuur met een industriële koeling, dat is de asbestschuur. Enige voordeel van dit alles is dat er al krachtstroom ligt.Denman schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:15:
Is dit vroeger een tuincentrum geweest o.i.d.?![]()
Anyway: wat een gaaf en gewaagd project! Complimenten en![]()
voor de lef om dit op te pakken, maar ook de schrijfstijl. Ik hou er van
Topic wordt vanaf nu gevolgd, ben zeer benieuwd naar de verrichtingen en updates!
Ik werd er overigens op gewezen dat mijn lijstje met zaken die voor oktober gaan gebeuren niet compleet is. Er komen in oktober ook 16 zonnepanelen en de enkelglas ramen worden vervangen door mooie HR++ modellen.
Verder wil ik een hartstochtelijke fuck you geven aan de ISDN-regeling. Omdat we heel veel zelf doen, maak je in principe geen aanspraak op subsidie voor isolatie. Natuurlijk zijn hier omwegen voor te bedenken, maar het is weer een sterk staaltje onnodig vermoeilijken van verduurzaming.
:strip_exif()/f/image/HFBrLubU6Dcn1A3vYTT0qAEd.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh, en dat de inbouwkast waar een bedstee in zat op de tweede verdieping een badkamer blijkt te zijn geweest, waar hij gipsplaten tegen de tegels aan heeft gezet?
:strip_exif()/f/image/zipmaHhJZUd7PTYsNrTjwI7P.jpg?f=fotoalbum_large)
Tussen het klussen door zijn we flink aan het moestuinieren, of in ieder geval pogingen daartoe aan het doen. We hebben al zeker 14 aardbeien, 1 courgette, een shitload aan bramen, anderhalve wortel en allerlei gekke soorten tomaten kunnen oogsten.
U snapt, nog even en we zijn zelfvoorzienend.
:strip_exif()/f/image/87rWjYiDUlak7vtnkgz2uLey.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat ze willen voorkomen dat iedereen zijn huis zwart laat isoleren en vervolgens subsidie claimt. Op die manier betaal je geen belasting, maar heb je er wel de voordelen van. Het verschil tussen "ik heb het zelf gedaan, echt waar!" en het stiekem zwart laten doen is voor de overheid natuurlijk niet te herkennen. Wel jammer, want zo kost het een hoop extra tijd en energie terwijl je al genoeg te doen hebt.Pussolini schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:20:
[...]
Verder wil ik een hartstochtelijke fuck you geven aan de ISDN-regeling. Omdat we heel veel zelf doen, maak je in principe geen aanspraak op subsidie voor isolatie. Natuurlijk zijn hier omwegen voor te bedenken, maar het is weer een sterk staaltje onnodig vermoeilijken van verduurzaming.
ISDN is al een tijdje uit de luchtVerder wil ik een hartstochtelijke fuck you geven aan de ISDN-regeling.
Schuim heeft haar nu (inclusief subsidie) €5 per m^2 gekost, vergelijkbare PIR platen een 4-voudige en dan geen subsidie en je moet ze ook nog zelf afwerken.
Die huizen hebben karakter, verhalen en potentiëel.
Later haal je herinneringen op met een lach terwijl het nu vooral nog tranen en vloeken zijn.
Je bouwt iets op van weinig naar je eigen nestje, schrijft je eigen verhaal.
Terwijl bij een nieubouw/geronoveerde woning zit weinig karakter, geen verhaal, en ga je enkel achteruit (want je bent afgewerkt gestart). Maar dat is slechts mijn eigen mening, ik snap dat velen gewoon geen zin hebben in al de miserie
Ik volg dit topic met veel plezier en kijk al uit naar verdere updates.
Raad welke kleur de gifgroene keuken was, voordat hij groen werd. De prijs is een uitnodiging om te komen slopen met de 50 joule slaghamer.
Roze?Pussolini schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:54:
Een prijsvraag!
Raad welke kleur de gifgroene keuken was, voordat hij groen werd. De prijs is een uitnodiging om te komen slopen met de 50 joule slaghamer.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Ook gifgroen 😂 ze hebben er gewoon een nieuwe kleur groen overheen gesmeerd ?Pussolini schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:54:
Een prijsvraag!
Oh, maar dit behoeft wat uitleg, denk ik.Pepppie schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:09:
Dit topic net helemaal doorgelezen en gelezen dat je de verbouwing in tweeën wilt gaan doen (zo ook het asbest verwijderen) en dat je regelmatig wordt verrast door 'tegenslagen'. Is het niet een beter plan om alles te strippen (en asbest te verwijderen) en dan in fases weer gaan opbouwen. Dan begin je namelijk met een exacte stand van zaken, kun je een planning maken van al het te verwachten werk inclusief kostencalculatie.
Ik zou het terug moeten lezen, maar ik heb niet het idee dat we echt verrast zijn door forse tegenslagen. Natuurlijk zijn we wel vaak verrast en verbaasd. Vandaag weer, bij het verwijderen van een wand. Eerst kom je anderhalve kilo muizenpoep tegen, vervolgens slecht aangelegde isolatie en als kers op de taart open koperdraad waar stroom op stond. Dat, in combinatie met onze (steeds minder wordende) naïviteit maakt dat we regelmatig een "wtf"-moment hebben.
Het is de eerste keer dat we dit doen, we hebben geen flauw benul waar we mee bezig zijn, maar vermaken ons kostelijk. We hebben ook geen tegenslagen gehad die het proces echt beïnvloed hebben of grote gevolgen hebben gehad. Zowel financieel als qua moraal zitten we nog op schema, voor zover er een schema is.
Ook die verdeling in de verbouwing is niet zo strak als het lijkt. We zijn momenteel het woonhuis compleet aan het strippen, juist om de redenen die je noemt. Het enige wat we laten zitten en over twee jaar pas gaan doen, is de badkamer. Deels omdat hij lelijk maar functioneel is, maar vooral omdat het budget op een gegeven moment gewoon op is. De asbest doen we ook in twee delen, omdat een deel zich in het woonhuis bevindt en een deel in een schuur die niet vast zit aan het huis. Die hele schuur moet plat, maar functioneert nu nog prima als rommelhok. Er is dus weinig noodzaak om hem nu af te breken, sterker nog, het zou best onhandig zijn. Daarnaast scheelt het 6K om het later te doen.
Ik zal zo foto's posten, want we zijn nu écht begonnen met slopen. De keuken is er bijna uit, het horrortoilet is bijna gesloopt, en er zijn nog wat valse wandjes verwijderd. In de komende weekenden gaat de vloer er tot aan het zand uit.
Paars!Pussolini schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:38:
De juiste kleur is nog niet geraden!
Mitsubishi SUZ-SWM60 VA warmtepomp / PV Zuid: 3805WP / Noord: 830WP / Orcon MaxComfort-500 WTW
Helaas. Hier loopt het project nieuwbouwwoning afmaken volop.Pussolini schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:18:
[...]
We hebben een winnaar!!
[Afbeelding]
Wanneer kun je komen slopen?
Wel een mooi kleurtje 😁
Ik kijk met belangstelling uit naar de volgende aflevering van dit feuilleton!
Werktitel is "De ellende".S.J.Onnie schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 08:40:
Dit topic leest lekker weg en is echt super interessant. Respect voor jullie plan en aanpak. Als je (zo goed als) klaar bent heb je een huis met karakter en uitstraling. En helemaal naar jullie wens en smaak. Dan verdient zo'n huis een naam! Hebben jullie daar al een idee over?
Ik kijk met belangstelling uit naar de volgende aflevering van dit feuilleton!
Wat dacht je van het Shell logo met daaronder .hel.?
:strip_exif()/f/image/JLAE0bFgqos20OcnPULUmJZk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door KabouterSuper op 27-08-2023 16:18 ]
When life gives you lemons, start a battery factory
Definitieve titel: Fenix. Want laten we wel wezen: als jullie dit "project" hebben afgerond is er een jaren 20 woning uit de as herrezen. (Felix kan natuurlijk ook als jullie kattenliefhebbers zijn
Bon Chance! Ik blijf de vorderingen volgen!
Vraag me wel af of bewoners over 100 jaar ook zo terugkijken op de oplossingen die je nu kiest
Ik heb verschillende isolatiematerialen toegepast, Houtvezel in het dak, pir tegen binnenmuren, hennepvezel en houtvezel stucplaten in de uitbouw, Resol in nieuwe buitenmuur uitbouw enz. Een van de grote voordelen van biobased isolatiemateriaal is dat het veel fijner te verwerken is, geen aanslag op de luchtwegen, geen pur nodig om kieren dicht te maken, en beter voor je binnenklimaat, een beetje vocht kan geen kwaad en dampt wel weer naar buiten.
Een punt wat ik anders zou doen is ventilatie, m’n decentrale WTW voor de benedenverdieping heeft (mede doordat ik 2x80mm buizen gebruikt heb om hoogte te besparen) te weinig capaciteit om het CO2 niveau binnen de perken te houden met meerdere mensen binnen.
Ook ben ik blij dat ik een WP unit heb die ook kan koelen, in de veranderende zomers is het fijn om in een goed geïsoleerd huis de warmte uit je huis te kunnen trekken. Icm. wandverwarming/koeling is dat ideaal. Vloerverwarming is daar iets minder geschikt voor.
Gaaf dat het je is gelukt om 0-op-de-meter te worden!!Cereal schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 12:01:
Tot project! Ik heb vorig jaar m’n huis uit 1908 onofficieel 0-op-de-meter gekregen. (A++ label, maar meer solar opbrengst dan volledige energieverbruik over 2022). Veel herkenbare shit, ik heb me er echt op verkeken en ben er meerdere malen op vastgelopen.
Ik heb verschillende isolatiematerialen toegepast, Houtvezel in het dak, pir tegen binnenmuren, hennepvezel en houtvezel stucplaten in de uitbouw, Resol in nieuwe buitenmuur uitbouw enz. Een van de grote voordelen van biobased isolatiemateriaal is dat het veel fijner te verwerken is, geen aanslag op de luchtwegen, geen pur nodig om kieren dicht te maken, en beter voor je binnenklimaat, een beetje vocht kan geen kwaad en dampt wel weer naar buiten.
Een punt wat ik anders zou doen is ventilatie, m’n decentrale WTW voor de benedenverdieping heeft (mede doordat ik 2x80mm buizen gebruikt heb om hoogte te besparen) te weinig capaciteit om het CO2 niveau binnen de perken te houden met meerdere mensen binnen.
Ook ben ik blij dat ik een WP unit heb die ook kan koelen, in de veranderende zomers is het fijn om in een goed geïsoleerd huis de warmte uit je huis te kunnen trekken. Icm. wandverwarming/koeling is dat ideaal. Vloerverwarming is daar iets minder geschikt voor.
Wandverwarming heb ik ook naar zitten kijken ja, lijkt mij ideaal. Heb jij dat overal in huis, of bijvoorbeeld alleen in de woonkamer?
De WP is hier toekomstmuziek. Eerst maar eens een jaar of twee kijken wat het verbruik gaat zijn, zodat we wat cijfers hebben om de aankoop op te baseren.
De ventilatie is een heel goed punt van je. Wij gaan een centraal systeem aanleggen, maar dat vind ik een ENORM gepuzzel. We hebben gelukkig wel een deskundige die op dat front meekijkt.
We gaan dus dit weekend starten met de cementvloer verwijderen en graven, zodat er een kleine 40 cm schuimbeton gestort kan worden. Hier komt vloerverwarming bovenop, maar we moeten nog een afwerkvloer kiezen. We hebben een hele, hele sterke voorkeur voor hout of houtlook, gezien het karakter van het huis. Maar ja, dan komen de keuzes. Tegels werken het beste met vvw, maar keramisch parket vind ik...meh. PVC staat me om compleet ongefundeerde redenen heel erg tegen. Veel plastic, mogelijkheid op krassen enz enz. Eigenlijk willen we gewoon parket (alsof dat lekker onderhoudsvriendelijk is
Heeft iemand ervaring met parket icm vvw? (ik lees ondertussen 100 topics die hierover gaan)
Heb je vvw nodig als je wandverwarming kiest? Met andere woorden, lost de keuze voor het een niet automatisch de keuze voor het ander op?Pussolini schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:51:
Iets anders: De vloer beneden.
We gaan dus dit weekend starten met de cementvloer verwijderen en graven, zodat er een kleine 40 cm schuimbeton gestort kan worden. Hier komt vloerverwarming bovenop, maar we moeten nog een afwerkvloer kiezen. We hebben een hele, hele sterke voorkeur voor hout of houtlook, gezien het karakter van het huis. Maar ja, dan komen de keuzes. Tegels werken het beste met vvw, maar keramisch parket vind ik...meh. PVC staat me om compleet ongefundeerde redenen heel erg tegen. Veel plastic, mogelijkheid op krassen enz enz. Eigenlijk willen we gewoon parket (alsof dat lekker onderhoudsvriendelijk is). De vraag is alleen hoe slim het is, als je het energieverbruik van het huis laag zou willen houden. Op Troostwijk staan wel héle interessante parket-kavels, die de prijs flink zouden drukken...
Heeft iemand ervaring met parket icm vvw? (ik lees ondertussen 100 topics die hierover gaan)
Wandverwarming zou een aanvulling op de vloerverwarming zijn. De theorie, kort door de bocht, is dat je meer oppervlak hebt om te verwarming, waardoor je met een lage toevoertemperatuur nog steeds een ruimte comfortabel kunt krijgen.Toke_gt schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:58:
[...]
Heb je vvw nodig als je wandverwarming kiest? Met andere woorden, lost de keuze voor het een niet automatisch de keuze voor het ander op?
Ik heb zelf schuimbeton met vloerverwarming met een toplaag van anhydriet (via 1 partij geregeld en dat verliep echt perfect). Daar heb ik na +/- 6 weken PVC overheen laten leggen. Ik snap je afkeur voor het materiaal, maar het is echt een ontzettend fijn materiaal voor een vloer (zeker als je vloer stevig gebruikt wordt). Het is slijtvast, toch ietsje zacht en niet koud. In mijn recente woning als mijn vorige woning heb ik een Moduleo Moods vloer liggen. Vorige woningen een Hexagon PVC vloer met 4 verschillende kleuren die van 3 grijstinten in keuken verliep naar compleet houtlook naar de woonkamer en nu een houtlook wicker profiel. Ik vind het echt fraai en het past prima bij een moderne afweking van een land uit 1860. Het is niet goedkoop (ook niet bizar duur) maar het is echt fraai en je kan helemaal los met profielen en kleuren. En dan ziet het er ook niet direct uit als een nep houten vloer, maar meer als een modern iets met (afhankelijk van keuze) een houtmotiefje.Pussolini schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:51:
Iets anders: De vloer beneden.
We gaan dus dit weekend starten met de cementvloer verwijderen en graven, zodat er een kleine 40 cm schuimbeton gestort kan worden. Hier komt vloerverwarming bovenop, maar we moeten nog een afwerkvloer kiezen. We hebben een hele, hele sterke voorkeur voor hout of houtlook, gezien het karakter van het huis. Maar ja, dan komen de keuzes. Tegels werken het beste met vvw, maar keramisch parket vind ik...meh. PVC staat me om compleet ongefundeerde redenen heel erg tegen. Veel plastic, mogelijkheid op krassen enz enz. Eigenlijk willen we gewoon parket (alsof dat lekker onderhoudsvriendelijk is). De vraag is alleen hoe slim het is, als je het energieverbruik van het huis laag zou willen houden. Op Troostwijk staan wel héle interessante parket-kavels, die de prijs flink zouden drukken...
Als je wil kan ik ook wel wat foto's delen en de naam van de instalerende partij geven.
Extra tip: schuimbeton ruikt niet heel lekker en het gaat na plaatsing een soort sauna in die ruimte worden (echt bizar hoeveel warmte er uit dat beton komt). Ga ergens anders slapen voor een paar nachten!
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Heb je het ook in de keuken liggen? Dat is het enige wat me aan het twijfelen brengt, namelijk.RoelsRules schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:19:
Hier al het 2e huis met (lamel) parket en vvw. Dat gaat echt prima. Geen massief parket daar dat te dik is.
Hier eikenhout parket in de keuken. We hebben die afgewerkt met blanke Skylt lak. Kost een duit, maar zorgt voor goede bescherming.Pussolini schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:24:
[...]
Heb je het ook in de keuken liggen? Dat is het enige wat me aan het twijfelen brengt, namelijk.
Ik zie totaal geen verschil tussen de vloer in de keuken en in de woonkamer. En ik ben een vrij wilde kok.
ALTIJD voor parket gaan als je het kan betalen en wil onderhouden. PVC is gewoon laminaat die in een hip jasje zit. Het blijft nep. En ja, onderhoudsvrij, goedkoper, geen gedoe, waterbestendig etc. Maar het voelt gewoon niet lekker. Zeker niet in een monumentaal pand. Een parketvloer loopt gewoon heerlijk. En het hout geeft altijd een bepaalde warmte als je op sokken loopt. Ook in de winter.
Disclaimer: ik ga op de eerste verdieping PVC leggen. Daar is het me het extra onderhoudswerk en vooral het legwerk en -kosten niet waard. Ik hoop dst ik geen spijt krijg. Anders trek ik die vloer eruit en leg ik alsnog parket.
[ Voor 11% gewijzigd door t14wo op 29-08-2023 21:57 ]
Die twijfel snap ik maar dat heeft niet met de vvw te maken maar met knoeien en daar veel lopen. Daarom hebben we daar (ook in beide huizen) steen gedaanPussolini schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:24:
[...]
Heb je het ook in de keuken liggen? Dat is het enige wat me aan het twijfelen brengt, namelijk.
Nooit spijt van gehad en kun je mooi met de keuken en sfeer van huis etc oplossen. Over het algemeen eerst hout leggen en dan steen opgehoogd er vlak tegenaan.
Oh ken overigens genoeg mensen die ook hout in keuken hebben. Moet je dan alleen wat vaker oliën op die plekken (wij hebben olie en geen lak)
[ Voor 11% gewijzigd door RoelsRules op 29-08-2023 21:58 ]
Nu eens kijken wat er allemaal voor een leuk prijsje beschikbaar is.
Ik heb uiteindelijk geen wandverwarming gedaan, want het huis had al een een gerenoveerde vloer met vloerverwarming, boven heb ik radiatoren met speedfans erop, vooralsnog voldoet dat erg goed.Pussolini schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 19:46:
[...]
Wandverwarming heb ik ook naar zitten kijken ja, lijkt mij ideaal. Heb jij dat overal in huis, of bijvoorbeeld alleen in de woonkamer?
Voor de koeling zit ik nog te denken om een fancoil te plaatsen, die kan ik direct aansluiten op de geisoleerde buizen die van de WP komen, de rest van de leidingen lopen helaas door de balken heen en zijn niet geisoleerd, dus daar komt condens op te staan als ik onder het dauwpunt wil koelen.
Schuimbeton is toch isolerend? Dan word daar dus geen warmte in opgeslagen.Pussolini schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:11:
Het lijkt me dat de 37cm schuimbeton ook wel een lekkere buffer vormt waarin warmte wordt opgeslagen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Hou BVA auctions in de gaten. Daar ik ik een paar jaar terug voor 2000 euro 80m2 gekocht.Pussolini schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:11:
Het lijkt me dat de 37cm schuimbeton ook wel een lekkere buffer vormt waarin warmte wordt opgeslagen.
Ja zo kwam ik er bij inderdaad, zat op Troostwijk te kijken. Moet ik alleen wel goed uitzoeken of ik wel het juiste parket koopt14wo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 07:07:
[...]
Hou BVA auctions in de gaten. Daar ik ik een paar jaar terug voor 2000 euro 80m2 gekocht.
Waar ben je specifiek naar op zoek? Voor vloerverwarming is de vereiste dat het lamelparket is. In feite elke lamelparket is geschikt voor VVW. De gebruikte lijm is belangrijker in dit geheel trouwens.Pussolini schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 09:04:
[...]
Ja zo kwam ik er bij inderdaad, zat op Troostwijk te kijken. Moet ik alleen wel goed uitzoeken of ik wel het juiste parket koop
Respect!Het is de eerste keer dat we dit doen, we hebben geen flauw benul waar we mee bezig zijn, maar vermaken ons kostelijk.
Ik merk hier bij een weersomslag als het ineens erg vochtig wordt en het dauwpunt plotseling extreem zakt, dat de vloer (gekoeld) ineens wat klam kan aanvoelen.
Mi staat dan je koeling te laag. Hebben wij in ieder geval geen last van maar wel een lekker gekoeld huis. Is overigens wel nieuwbouw en daarmee de isolatie etc ook.Geim schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:47:
Hoe verhoud parket zich als je de VVW gaat gebruiken om te koelen?
Ik merk hier bij een weersomslag als het ineens erg vochtig wordt en het dauwpunt plotseling extreem zakt, dat de vloer (gekoeld) ineens wat klam kan aanvoelen.
Klopt, maar als ik minimaal koel (ik gebruik een grondboring voor mijn WP) heb ik eigenlijk al te veel koelvermogen en om te voorkomen dat de pomp gaat pendelen heb ik de temp iets lager gezet, maar de retour (van de vloer naar de WP) komt niet beneden de 18°CMi staat dan je koeling te laag.
Al met al heb ik het nog maar 2x gezien. Koelvoorwaarden waren nog wel aanwezig, maar de luchtvochtigheid was in een half uur extreem gestegen. Ik heb de koeling maar handmatig uitgezet. PVC kan er gelukkig tegen
Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Geen flauw idee. Daar moeten we echt nog even informatie over inwinnen of vinden.Geim schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 10:47:
Hoe verhoud parket zich als je de VVW gaat gebruiken om te koelen?
En die slaapkamer kan je ook bereiken via een andere deur mag ik hopen?Pussolini schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:05:
De horrordeur is een kleine deceptie: hij leidt tot de slaapkamer ernaast. We gaan hem overigens lekker laten zitten. Isolatie tegenaan en door.

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work
Sterker nog, die krijgt een fonkelnieuwe deur. De hoofdslaapkamer had ook een deur van 1.80m hoog, daar zit nu ook een grotemensendeuropening in. Het wordt nog eens wat.Electrowolf schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:41:
[...]
En die slaapkamer kan je ook bereiken via een andere deur mag ik hopen?
De keukenboer weigerde overigens af te stappen van zijn eis om 100% van de betaling binnen te hebben vóór levering, dus we hebben gisteren nog een halve dag moeten besteden aan het vinden van een nieuwe keukenleverancier. Gelukkig is dat gelukt en wordt de keuken in november geleverd.
Op dit moment ziet het huis er zo uit:
![]() | ![]() | ![]() |
Dus dat is genieten.
(De keuze voor de cv ketel staat al vast. We gaan eerst minimaal 2 jaar op de cv ketel kijken wat ons verbruik is, waarna we verder gaan kijken naar een warmtepomp)
een anti asbest scherm tot 2.20 hoog en boven de balken waait het asbest er langs? of heeft dat scherm een dakje erachter ook?Pussolini schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:06:
[...]
Op dit moment ziet het huis er zo uit:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dus dat is genieten.
Vanuit de sluis komende zie je een dakje zitten, is weer minder poetswerk voor de saneerder.No Hands schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:58:
[...]
een anti asbest scherm tot 2.20 hoog en boven de balken waait het asbest er langs? of heeft dat scherm een dakje erachter ook?
Heeft een dak idd, het is een sluis.No Hands schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:58:
[...]
een anti asbest scherm tot 2.20 hoog en boven de balken waait het asbest er langs? of heeft dat scherm een dakje erachter ook?
:strip_exif()/f/image/DmtTNoUKW9o2lMVCA9lax3a3.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus over 80 jaar is er een nieuw topic op Tweakers van iemand die jullie huis gekocht heeft en een horrordeur achter de isolatie tegenkomt?Pussolini schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:05:
De horrordeur is een kleine deceptie: hij leidt tot de slaapkamer ernaast. We gaan hem overigens lekker laten zitten. Isolatie tegenaan en door.