Advies verplaatsen/vervangen CV-ketel

Pagina: 1
Acties:
  • 2.730 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:28
Hola! Ik heb even gekeken of er een centraal topic is waar ik deze vraag in kwijt zou kunnen maar kon zo snel niets vinden. Mocht die er wel zijn, verkas ik de boel alsnog!

Ik hoor graag jullie mening over onze CV-installatie. We krijgen namelijk van elke monteur een ander advies en aangezien er nog véél meer bij het verbouwen van een huis komt kijken, heb ik het idee dat ik niet voldoende tijd heb om me diep genoeg in te kunnen lezen om hier zelfstandig de beste oplossing in te vinden. En dan is Tweakers de ideale plek.

Huidige situatie:
- Huis uit 1900, energielabel F, supermatig geïsoleerd, momenteel in totaalrenovatie.
- CV-ketel uit 2020, Remeha Quinta Ace 65.
- CV-ketel is er alleen voor verwarming, warmwater wordt zowel in de douche als in de keuken geleverd door elektrische boilers
- CV-ketel hangt in een schuurt, zo'n 7 meter van het woonhuis vandaan (mja...)

Toekomstige situatie:
- Volledige isolatie dmv schuimbetonnen vloer, voorzetwanden bij buitenmuren en dakisolatie
- Vloerverwarming op de hele benedenverdieping (75m2)
- Slaapkamers verwarmd dmv airco's
- Badkamer elektrisch verwarmd (IR-panelen wrsch)
- 16 zonnepanelen met jaarlijkse opbrengst van ongeveer 6000 kwh
- Quooker in de keuken
- Badkamer wél verbonden met CV-ketel voor water

Overwegingen en vragen:
- Ik weet dat dit duurzame energie is. We willen dit huis zo duurzaam mogelijk verbouwen, maar het geld reikt niet ver genoeg om nu al een warmtepomp aan te schaffen. Mede daardoor wil ik naar een zo laag mogelijke toevoertemperatuur, waardoor we met een hybride warmtepomp eventueel uit zouden kunnen komen en de CV-ketel zelden tot niet bij zou moeten springen.

- De CV-ketel moet sowieso verplaatst worden. Het is waanzin hoeveel afstand het warme water aflegt. De CV-ketel komt in een te realiseren bijkeuken in het woonhuis te hangen.

- Moet er een nieuwe CV-ketel komen? De huidige is een flink model, nieuw, begin van het jaar door een monteur gecontroleerd.
We hebben als advies gekregen dat deze té groot zou kunnen zijn en dat het efficiënter zou kunnen zijn een kleiner model te nemen. Ik weet alleen niet op basis waarvan ik dit goed kan berekenen, omdat we geen representatieve gegevens over energieverbuik hebben wb de nieuwe situatie. Heeft iemand daar tips over?

-Deze ketel lijkt hybride-ready te zijn. Is het dan niet beter om het geld van een nieuwe ketel in een potje voor een warmtepomp te stoppen, of is het efficiënter om nu al ander materiaal aan te schaffen?

Het gaat overigens over dit huis: Van jaren '20 pompstationhuis naar energieneutraal. De saga.

Ik hoor heel graag van jullie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou beginnen met precies uit te zoeken hoever je je cv ketel kunt terugdraaien. Ik kon met mijn oude cv-ketel van 42kW terugschalen naar 10kW op 40°C. Daarmee heb ik een paar jaar gedraaid totdat ik een warmtepomp kon installeren.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:59
Persoonlijk zou ik niet voor infrarood gaan in de badkamer, is toch niet hetzelfde als warme lucht. Alles wat je aanraakt zal koud blijven (en dat is dus extra koud wanneer je daar zonder kleren staat). Daarnaast kan het vocht dan wat meer in de lucht hangen terwijl de ventilatie zijn werk doet, ipv overal te condenseren.

Quooker vind ik persoonlijk ook geen goed idee... het is het belachelijk duur en blijkbaar is de kwaliteit ook discutabel (was toevallig gisteren hier ergens nog een topic aan het lezen over al de problemen met dit systeem). Ik zou zeggen, hou het nog tijdelijk bij de elektrische boiler en overweeg misschien een warmwater-warmtepomp later.

Een hybdride warmtepomp is ook wel allemaal leuk, maar waarom de investering maken als je toch (vermoed ik) grondig gaat isoleren tijdens het renoveren. Ik denk dat het interessanter is om dan nog even op de gewone CV te blijven en dan naar een warmtepomp over te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
bijkeuken van huis tot aan schuur bouwen, scheelt een ketel verplaatsen :-) En dan elektrische doorstroom verwarmers voor de badkamer en keuken oeps verkeerde ketel in gedachte

Ik hoop ook HR++ glas in verbouwbudget, anders heb je weinig aan je andere isolatie? Zie ook bv https://www.milieucentraa...aren/alles-over-isoleren/

[ Voor 5% gewijzigd door MSXBas op 08-08-2023 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 11:29
Een 65 kW ketel alleen voor verwarming, wat hebben de vorige eigenaren gedacht 8)7
Als dat ding op vol vermogen draait stook je zo'n 6,5 m^3 gas per uur er doorheen. Of bij het huidige energieplafond, €10 per uur.

Goed, wat heeft een woonkamer nodig? Een redelijk tot matig geïsoleerde woonkamer vraagt toch al gauw 50 - 75 watt per m^3. Neem even de 75 m^2 bij een hoogte van 2,5 m --> 187 m^3 is je energievraag grofweg 10-15 kW
De Quinta kan een factor 5 moduleren, dus minimaal vermogen is 13 kW lijkt me dat de ketel voorlopig net wel wel voldoet, tenzij je beter gaat isoleren en de warmtevraag minder wordt, maar ook dan nog steeds kan de ketel voldoen, alleen zal de ketel z'n warmte minder goed kwijt kunnen en op de t-max uit gaan, ook geen probleem.

Hoe wil je WW voor de badkamer maken? De Quinta is een solo ketel. Of koop je alvast een buffervat en ga je die indirect stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:36
waarom is een warmtepomp te duur? Mijn huis komt uit 1938 en ik heb eerder te veel vermogen dan te weinig.

Deze heb ik:
https://www.groene-energi...smartcloud-interface.html

Kosten WP: €4600.
Aansluitmateriaal (wat je toch sowieso al nodig hebt als je je CV verplaatst) +- €500 (zelf aansluiten dus)
Installateur die WP in bedrijf stelt: €100
Subsidie: €3000
Netto is dat dus "maar" €2200. (of slecht €1700 duurder dan de CV verplaatsen)

Mits je plek hebt in de tuin waar een monoblock kan staan is dat een hele realistische oplossing. Warm water maken met een WPB is ook niet erg duur(€2000 voor een apparaat met €1000 subsidie).

Qua isolatie ben je al een enorm eind op weg dus dan zou een WP echt al realistisch moeten zijn. Wel aangenomen dat je gelijk vloerverwarming aanlegd. (mijn 40m2 vloerverwarming en alle radiatoren boven is net iets te weinig eigenlijk)

Mocht het qua budget echt niet kunnen zorg er dan in elk geval voor dat je dikke leidingen voorbereid. Een warmtepomp wil veel meer liters per minuut verpompen dan je CV doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Geim schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:50:
Een 65 kW ketel alleen voor verwarming, wat hebben de vorige eigenaren gedacht 8)7
Als dat ding op vol vermogen draait stook je zo'n 6,5 m^3 gas per uur er doorheen. Of bij het huidige energieplafond, €10 per uur.

Goed, wat heeft een woonkamer nodig? Een redelijk tot matig geïsoleerde woonkamer vraagt toch al gauw 50 - 75 watt per m^3. Neem even de 75 m^2 bij een hoogte van 2,5 m --> 187 m^3 is je energievraag grofweg 10-15 kW
De Quinta kan een factor 5 moduleren, dus minimaal vermogen is 13 kW lijkt me dat de ketel voorlopig net wel wel voldoet, tenzij je beter gaat isoleren en de warmtevraag minder wordt, maar ook dan nog steeds kan de ketel voldoen, alleen zal de ketel z'n warmte minder goed kwijt kunnen en op de t-max uit gaan, ook geen probleem.

Hoe wil je WW voor de badkamer maken? De Quinta is een solo ketel. Of koop je alvast een buffervat en ga je die indirect stoken?
Check voor de grap het topic wat ik linkte, de vorige eigenaar heeft wel meer bijzondere keuzes gemaakt. Zo hangen in de badkamer 2(!) industriële boilers, die elektriciteit zuipen als een malle. Maar goed je haalt een punt aan wat ik eigenlijk wel wist maar vergeten ben, namelijk dat de Quinta een solo ketel is. Dát was de reden dat er een nieuwe moest komen.

Laat ik voorop stellen dat een warmtepomp mij ook ideaal lijkt, maar dat ik door de bomen het bos niet direct meer zie. De opties die we hebben gekregen, waren erg duur (10k minimaal). En hoewel we best handig zijn met slopen en bouwen, hebben we hier geen kaas van gegeten. Morgen komt een installatiebedrijf waar ik tot nu toe erg tevreden mee ben om de situatie te schouwen en ik zou graag goed beslagen ten ijs willen komen.

Dan blijft nu dus de keuze: nieuwe cv ketel zodat de badkamer daar ook ww van kan krijgen, of is een warmtepomp zowel qua levertijd als qua financiën haalbaar? Want levertijd is ook wel een ding, de nieuwe leidingen worden in de komende maand gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
bazzzzzz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:16:
waarom is een warmtepomp te duur? Mijn huis komt uit 1938 en ik heb eerder te veel vermogen dan te weinig.

Deze heb ik:
https://www.groene-energi...smartcloud-interface.html

Kosten WP: €4600.
Aansluitmateriaal (wat je toch sowieso al nodig hebt als je je CV verplaatst) +- €500 (zelf aansluiten dus)
Installateur die WP in bedrijf stelt: €100
Subsidie: €3000
Netto is dat dus "maar" €2200. (of slecht €1700 duurder dan de CV verplaatsen)

Mits je plek hebt in de tuin waar een monoblock kan staan is dat een hele realistische oplossing. Warm water maken met een WPB is ook niet erg duur(€2000 voor een apparaat met €1000 subsidie).

Qua isolatie ben je al een enorm eind op weg dus dan zou een WP echt al realistisch moeten zijn. Wel aangenomen dat je gelijk vloerverwarming aanlegd. (mijn 40m2 vloerverwarming en alle radiatoren boven is net iets te weinig eigenlijk)

Mocht het qua budget echt niet kunnen zorg er dan in elk geval voor dat je dikke leidingen voorbereid. Een warmtepomp wil veel meer liters per minuut verpompen dan je CV doet.
toon volledige bericht
Er komt 75m2 vloerverwarming dus oppervlakte zou het probleem niet moeten zijn. Hoe zit het inmiddels met levertijden van warmtepompen? Ik ga er weer in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:42
@Pussolini ik ken de quinta,s wat is de reden dat je niet de cv ketel naar je huis verplaatst/laat verplaatsen ?
en een indirect gestookte boiler neemt ? ben je bang dat het teveel energie gaat kosten ? (wha ja dat wel)
ja je zal technisch een extra platen wisselaar ertussen moeten zetten en tweede cirquitje moeten maken.
een indirect gestookte boiler oftewel cv boiler mag namelijk niet achter je cv ketel zonder tweede criquitje/scheiding.
de ketel heeft daarvoor namelijk teveel vermogen. en terug schroeven van vermogen zien we niet als beveiliging.
of breng ik nu een nieuwe variant aan in je topic en het gaat wel een berg energie kosten een boiler op temp houden.
ook al stook je nu via je cv ketel/ via gas. (en dit is echt een korte termijn oplossing 65 kw is lang niet altijd nodig)
ik gok dat je liever een goede combiketel van 35 kw wilt ipv een indergestookte boiler.
trekt er eventueel een combiketel van marktplaats laat hem goed onderhouden!! als tijdelijke oplosing.
en verkoop die 65 kw ketel. weer op marktplaats. ben je er gelijk vanaf.

en dan kan je later altijd nog omschakelen naar een warmte pomp. (wel je vloer voorbereiden op deze aanpassing.
dus de hoofdleiding groot genoeg. 26 mm. kunststof. en dan proberen om 7 of liefst 8 groepen aan te houden.
hart op hart 10 centimeterdan hoef je bij het omschakelen naar de warmte pomp aleen maar de verdeler te wisselen
voor een pomploze verdeler. en kan je mits alles vloerverwarming is. op lagere temperatuur gaan stoken 30 graden bijv.
maar die 26 mm is alleen voor de beneden verdiepeing 75M2 dus en niet voor de boven verdieping
de bovenverdieping apart voeden aub vanaf de warmtepomp. wat komt daar te liggen hoe groot etc. ?

optie 2 die ik veel lever/adviseer is beneden vloerverwarming met een zelf aanzuigende verdeler thermostaat voeler en pomp.
en boven ltv radiatoren. maar de warmte pomp 'moet' dan wel op 40/45 graden water produceren wat vrij veel energie kost.
al dan niet icm met hybryde systemen. maar dat is wel een beetje korte termijn. waarschijnlijk gaat gas er in de toekomst wel uit.
zeg maar met hybride ben je 10/15 jaar gered en moet je dan een slag maken. beter ga ja in 1 keer helemaal om als dat lukt.

en verder deze ketel is best lager af te stellen dan 65 kw vermogen. naar bijvoorbeeld 30 kw. en dan eventueel een modulerende themostaat eraan water temp op 65 graden. of heb je al een moudelrende thermostaat eraan hangen ? zoniet gelijk doen. scheelt een hoop ellende.
(nee het niet het school voorbeeld maar wel op te lossen de ketel is wel her te gebruiken. )

maar ik wil eigenlijk wel weten wat heb je boven en benden hangen aan radiatoren en wat ga je ermee doen ?
65 kw daar hebben ze hopelijk toch wel een bereking op los gelaten (of niet en gewoon voor xxl gegaan 8)7 )

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 08-08-2023 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
miciel schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:09:
@Pussolini ik ken de quinta,s wat is de reden dat je niet de cv ketel naar je huis verplaatst/laat verplaatsen ?
Welke oplossing het ook gaat worden, de nieuwe cv of warmtepomp gaat in het huis komen te hangen ipv in de schuur, dus er gaat sowieso eea verplaatst worden.
en een indirect gestookte boiler neemt ? ben je bang dat het teveel energie gaat kosten ? (wha ja dat wel)
ja je zal technisch een extra platen wisselaar ertussen moeten zetten en tweede cirquitje moeten maken.
een indirect gestookte boiler oftewel cv boiler mag namelijk niet achter je cv ketel zonder tweede criquitje/scheiding.
de ketel heeft daarvoor namelijk teveel vermogen. en terug schroeven van vermogen zien we niet als beveiliging.
of breng ik nu een nieuwe variant aan in je topic en het gaat wel een berg energie kosten een boiler op temp houden.
Ik ben idd op zoek naar de meest energiezuinige methode. Ik denk dat dat een warmtepomp zal zijn, maar ik zit ook met levertijden. We moeten voor de winter een nieuwe situatie gecreëerd hebben.
ook al stook je nu via je cv ketel/ via gas. (en dit is echt een korte termijn oplossing 65 kw is lang niet altijd nodig)
ik gok dat je liever een goede combiketel van 35 kw wilt ipv een indergestookte boiler.
trekt er eventueel een combiketel van marktplaats laat hem goed onderhouden!! als tijdelijke oplosing.
en verkoop die 65 kw ketel. weer op marktplaats. ben je er gelijk vanaf.
Dit was eigenlijk het plan wat ik had. Ik had de Intergas extreme 36 op het oog, daar kunnen we ook vrij voordelig aan komen. Is dat wat?
en dan kan je later altijd nog omschakelen naar een warmte pomp. (wel je vloer voorbereiden op deze aanpassing.
dus de hoofdleiding groot genoeg. 26 mm. kunststof. en dan proberen om 7 of liefst 8 groepen aan te houden.
hart op hart 10 centimeterdan hoef je bij het omschakelen naar de warmte pomp aleen maar de verdeler te wisselen
voor een pomploze verdeler. en kan je mits alles vloerverwarming is. op lagere temperatuur gaan stoken 30 graden bijv.
dank voor de tips!
maar die 26 mm is alleen voor de beneden verdiepeing 75M2 dus en niet voor de boven verdieping
de bovenverdieping apart voeden aub vanaf de warmtepomp. wat komt daar te liggen hoe groot etc. ?
de bovenverdieping, ook 75m2, zal verwarmd worden dmv airco's. We verwarmen de bovenverdieping in principe nooit, ook niet in de winter, dus de aircos zijn dan voor het geval dat/de echte vrieskou dagen. De radiatoren gaan eruit en er ligt een hardhouten vloer, dus voorlopig nog geen vvw.
zeg maar met hybride ben je 10/15 jaar gered en moet je dan een slag maken. beter ga ja in 1 keer helemaal om als dat lukt.
dat is wel het ideaalbeeld en zou ik graag willen, maar gezien vooral de levertijden van warmtepompen, denk ik dat wij genoodzaakt zijn voor een tussenoplossing te gaan.
65 kw daar hebben ze hopelijk toch wel een bereking op los gelaten (of niet en gewoon voor xxl gegaan 8)7 )
De oude eigenaar kennende, heeft hij gewoon het grootste model gekocht. Tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
De intergas Extreme 36 is een prima ketel, heeft hier ook gehangen tot hij eind april vervangen is door een warmtepomp, hij hangt nu bij mijn dochter. Als je deze goed in (laat) regel(t)(en) dan heb je bij je vloerverwarmingsverdeler niet eens een extra pomp nodig, maar kan je de ketel rechtstreeks op de vloer aansluiten, nogmaals, goed inregelen, je wilt geen water van 60° door je vloer hebben.
Wil je toch wel eerst een verdeler met een pomp hebben, kies dan voor een verdeler die makkelijk om te bouwen is naar een verdeler zonder pomp. Mijn verdeler kon dat niet en kostte me weer een €400 extra voor een nieuwe verdeler.
Zoiets bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xY0uhH_uo0LIyj1cwg-BOR3N4BQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xpXKnW0S7cyJk0yNSAR0vccy.jpg?f=user_large

En deze dus niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bbu2w0W3IiM0OZIEZCwRiAjmBJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Om5IgLxYZKobHfO1FKP4WSEo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:30
Als je overweegt in de nabije toekomst over te schakelen op een warmtepomp is het natuurlijk heel erg onrendabel om nu die cv ketel door een kleinere te vervangen.

Die Remeha Quinta Ace 65 kan terug moduleren tot 12kW.
Als je isolatie zoveel beter is geworden dat je veel minder dan die 12kW nodig hebt kun je hem in plaats van alleen zelf terug te laten moduleren altijd nog afknijpen door een lage maximale temperatuur op dat ding in te stellen.
Hij gaat dan in "lowload" mode werken

Dit geeft je ook de gelegenheid te beoordelen wat precies het effect van al je isolatie werkzaamheden precies is om dan later een warmtepomp beter te kunnen dimensioneren.

Persoonlijk zou ik gewoon die ketel verplaatsen en geen andere ketel kopen.

En een Qooker is een fantastisch ding, we hebben hem hier al 13 jaar zonder problemen in gebruik, je moet enkel zo om de vijf jaar het ingebouwde filter een keer vervangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Ben(V) schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:45:
Als je overweegt in de nabije toekomst over te schakelen op een warmtepomp is het natuurlijk heel erg onrendabel om nu die cv ketel door een kleinere te vervangen.

Die Remeha Quinta Ace 65 kan terug moduleren tot 12kW.
Als je isolatie zoveel beter is geworden dat je veel minder dan die 12kW nodig hebt kun je hem in plaats van alleen zelf terug te laten moduleren altijd nog afknijpen door een lage maximale temperatuur op dat ding in te stellen.
Hij gaat dan in "lowload" mode werken

Dit geeft je ook de gelegenheid te beoordelen wat precies het effect van al je isolatie werkzaamheden precies is om dan later een warmtepomp beter te kunnen dimensioneren.

Persoonlijk zou ik gewoon die ketel verplaatsen en geen andere ketel kopen.
In principe ben ik het helemaal met je eens. We zitten dan alleen nog met het sanitaire warmwater. Op dit moment hangen, I shit you not, 2(!) elektrische boilers buiten (!) op een afdak naast de badkamer.

Hoewel we de badkamer pas over een jaar of 2 gaan vervangen, vertrouwen we die boilers absoluut niet. Nog afgezien van het stroomverbruik zijn ze kneiteronveilig aangelegd en al jaren niet herzien. Daar willen we dus echt van af.

Ik neig nu heel sterk naar een nieuwe CV-ketel met een hybride warmtepomp eraan vast. Als we een jaar de tijd zouden hebben gehad, zou een warmtepomp een no-brainer zijn geweest, maar we moeten echt iets hebben voor de winter.
En een Qooker is een fantastisch ding, we hebben hem hier al 13 jaar zonder problemen in gebruik, je moet enkel zo om de vijf jaar het ingebouwde filter een keer vervangen.
Ja, over die qooker maak ik me geen enkele zorgen, en dat die er gaat komen is ook al een feit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Je zou kunnen overwegen een "instant heater" voor je douche te nemen.
Dat heb je dat meteen al geregeld voor als je een warmtepomp gaat krijgen, je hoeft je dan geen zorgen te maken over de douche.

https://www.groenehoedduu...er-en-hoe-pas-ik-hem-toe/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
Als je echt over wilt gaan naar hybride dan zou ik die Extreme 36 gaan plaatsen, kun je altijd nog opwaarderen tot hybride met een Elga ace: https://www.remeha.nl/product/elga-ace

Als je over wilt gaan naar full electric (monoblock lucht-water of misschien zelfs water-water met grondboring), zit je mogelijk toch al vast een een boiler, die je voorlopig indirect kunt stoken met je Quinta.
https://www.groene-energi...epomp-200l-1ww-grijs.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 06:32
Pussolini schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:13:

Als we een jaar de tijd zouden hebben gehad, zou een warmtepomp een no-brainer zijn geweest, maar we moeten echt iets hebben voor de winter.
Ik zou er iets beter over nadenken.. Je maakt nu een vrij rigoureuze keuze gebaseerd op tijdsdruk, die er eigenlijk niet is. Als dit je probleem is, koop een doorstromer waarmee je kan douchen, dan ben je voorzien in de winter en koop je tijd voor een doordachtere aanpak.
Nu een cv ketel + hybride is te prijzig om even snel te beslissen, daar zou ik zeker beter over nadenken.. Over 2 jaar kom je erachter dat het niet zo'n beste keuze was maar heeft het wel flink geld gekost.. Ik zou zo'n grote investering / keuze niet af laten hangen van een boiler die op omvallen staat, daar zijn prima tijdelijke alternatieven voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
ID-College schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Ik zou er iets beter over nadenken.. Je maakt nu een vrij rigoureuze keuze gebaseerd op tijdsdruk, die er eigenlijk niet is. Als dit je probleem is, koop een doorstromer waarmee je kan douchen, dan ben je voorzien in de winter en koop je tijd voor een doordachtere aanpak.
Nu een cv ketel + hybride is te prijzig om even snel te beslissen, daar zou ik zeker beter over nadenken.. Over 2 jaar kom je erachter dat het niet zo'n beste keuze was maar heeft het wel flink geld gekost.. Ik zou zo'n grote investering / keuze niet af laten hangen van een boiler die op omvallen staat, daar zijn prima tijdelijke alternatieven voor..
Nou ja, die tijdsdruk is er wel degelijk. De huidige ketel moet verplaatst, dit moet in de komende twee maanden gebeuren, en er moet in de komende twee maanden een oplossing komen voor de nieuwe situatie. Dit is, met alle respect, geen kwestie van niet goed genoeg nadenken. Dit vraagstuk is "slechts" een onderdeel van een veel grotere renovatie, maar wel een enorm belangrijk onderdeel. Ik besef me dat ik niet genoeg kennis van zaken heb om hier een goed onderbouwd verhaal neer te zetten en om die reden hebben we professioneel advies ingewonnen, maar die zeggen allen iets anders, wat enorm veel tijd in beslag heeft genomen. Ik wíl dus wel heel graag meer weten en meer onderzoeken om zo zelf tot de juiste conclusie te komen, maar datzelfde geldt voor heel veel andere aspecten van de verbouwing ook, waardoor ik consessies moet doen in waar ik "expert" in kan worden.

"Koop een doorstromer" klinkt voor jou dus als een makkelijke en voor de hand liggende oplossing, maar ik heb geen idee waar je het over hebt. Wel ben ik super bereid om te leren dus ik ga er in duiken. Mijn vraag was daarom ook om mee te denken over oplossingen, want geloof me dat ik er genoeg over nadenk :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Voor doorstromer zie de link die ik plaatste als "instant heater"(is hetzelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Ben(V) schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:25:
Voor doorstromer zie de link die ik plaatste als "instant heater"(is hetzelfde).
Yes, zit te lezen, thanks! Groot voordeel dat we al krachtstroom hebben liggen. Elektriciteit moet toch al verlegd worden dus dat is ook geen probleem. Interesting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:00

pietje63

RTFM

Heb je ook een losse warmtepompboiler voor je SWW overwogen? Wij zijn hier tevreden over (ter vervangen van een gas-geiser), en de ruimte lijkt er te zijn (gezien huidige boilers). Niet helemaal stil, maar geluid valt erg mee.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:08

ericplan

5180 Wp PV

Tussenoplossing zou kunnen zijn om op Marktplaats iets te scoren en de huidige ketel ook in de verkoop te doen. Geeft iets minder tijdsdruk, zodat je de plannen verder kan uitwerken. Er staan best wat recente ketels op die site.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 06:32
Pussolini schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:16:
[...]
Nou ja, die tijdsdruk is er wel degelijk. De huidige ketel moet verplaatst, dit moet in de komende twee maanden gebeuren, en er moet in de komende twee maanden een oplossing komen voor de nieuwe situatie. Dit is, met alle respect, geen kwestie van niet goed genoeg nadenken. Dit vraagstuk is "slechts" een onderdeel van een veel grotere renovatie, maar wel een enorm belangrijk onderdeel. Ik besef me dat ik niet genoeg kennis van zaken heb om hier een goed onderbouwd verhaal neer te zetten en om die reden hebben we professioneel advies ingewonnen, maar die zeggen allen iets anders, wat enorm veel tijd in beslag heeft genomen. Ik wíl dus wel heel graag meer weten en meer onderzoeken om zo zelf tot de juiste conclusie te komen, maar datzelfde geldt voor heel veel andere aspecten van de verbouwing ook, waardoor ik consessies moet doen in waar ik "expert" in kan worden.

"Koop een doorstromer" klinkt voor jou dus als een makkelijke en voor de hand liggende oplossing, maar ik heb geen idee waar je het over hebt. Wel ben ik super bereid om te leren dus ik ga er in duiken. Mijn vraag was daarom ook om mee te denken over oplossingen, want geloof me dat ik er genoeg over nadenk :).
Misschien heb ik wat gemist, maar nergens kon ik vinden (tot deze post dan) dat je ketel NU verplaatst moet worden. Als dat het geval is, dan is nog steeds verplaatsen en de boel zo laten het slimst lijkt mij..

Je hebt namelijk nog steeds geen idee wat je warmteverlies is na al je isolatiemaatregelen, dus je bent nu compleet aan het gissen welke ketel en hybride WP je dan nodig zou hebben. Gissen is missen, en gokken = dokken..
Fine by me, maar lijkt mij niet de meest logische/slimme keus. Ik zou de investering zo klein mogelijk houden totdat je meer feiten hebt, want even een cv ketel +hybride WP plaatsen is ook geen kattenpis qua kosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een warmtepomp boiler voor je SWW is ook een prima oplossing.
Nadeel is dat het een veel gecompliceerder aansluiting is, want je hebt een buiten unit nodig.

Meestal, maar niet altijd goedkoper in gebruik, want je hebt stilstand verliezen (het is een boiler), wat je bij een doorstromer niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
@Geim en @Pussolini werkt dat goed samen een remeha elga ace en intergas cv ketel en een thermostaat ? (niet dus)
ik heb het even opgezocht het advies is om de ketel op aan/uit aan te sluiten. waardoor de ketel minder zuinig brandt.
natuurlijk kan je de intergas beperken in zijn kw vermogen voor cv waardoor die altijd op 7 a 8 kw brandt is erg zuinig.
dit geldt ook bij aan/uit regeling. je kan dus niet een goede moduelrende regeling maken voor je cv ketel, maar je warmte pomp kan wel modulerend aangestuurd worden. wat bij vloerverwarming wel een fijn idee is. ik geloof niet dat ie altijd op vol vermogen hoeft te draaien. 4 kw kleine model is best veel als het binnen 19,5 is en hij moet naar 20 toe en je vloer is goed aangelegdt.

en de water temperatuur zou ik zeker beperken optie a 65 graden als je een verdeler neemt met voeler/thermostaat/pomp.
optie b naar 40/35 graden voor als je een pomploze verdeler neemt. (en dan wel graag even een pompsnoer met sensor op je aanvoer leiding zetten als bescherming tegen te hoge temperatuur. en de ketel dus aansluiten op het pompsnoer/sensor.)

verder boven koelen/verwarmen met airco prima idee. hoeven er ook geen cv leidingen naar boven toe gemaakt te worden.
(of leg als je echt zeker wil zijn twee loze cv leidingen neer naar boven in 26 mm. maar ik zie er geen meerwaarde in)

bron vermelding https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2081740 scrol even door het topic.
als je voor hybride wilt gaan is avanta ace ketel een beter idee met de elga warmte pomp. dan een intergas ketel. ook al de combinatie intergas en elage wel werken het is niet geweldig. maar zoals ik aan het begin van mijn post zeg je komt er wel mee weg.

optie 2 is de intergas xtend warmte pomp en intergas extreme ketel met intergas thermostaat. (3 x hetzelfde merk werkt beter)
dan is alles goed op elkaar af te stemmen. intergas heeft net een ander ophen therm protecol dan remeha.
intergas en remeha is wel vaker een conflict samen. liever 1 merk aanhouden. en geen merken door elkaar gebruiken.
(en sorry dat ik maar twee merken ken/ik kan bedrijfs matig niet me in alle merken en types verdiepen. )

edit @Geim was je verdeler met zelf aanzuigendt ventiel echt niet geschikt te maken voor de warmte pomp ?
daar zijn ze namelijk voor ontworpen. 40/45 graden erin en 30/35 graden eruit.
maar pomploze verdelers zijn wel efficienter hoeft je warmte pomp minder op te toeren.

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 09-08-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:12
Geim schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:01:
Als je echt over wilt gaan naar hybride dan zou ik die Extreme 36 gaan plaatsen, kun je altijd nog opwaarderen tot hybride met een Elga ace: https://www.remeha.nl/product/elga-ace

Als je over wilt gaan naar full electric (monoblock lucht-water of misschien zelfs water-water met grondboring), zit je mogelijk toch al vast een een boiler, die je voorlopig indirect kunt stoken met je Quinta.
https://www.groene-energi...epomp-200l-1ww-grijs.html
Iedere cv ketel is geschikt voor een hybride warmtepomp. Vaak wordt de cv ketel op aan/uit aangesloten op een warmtepomp. Daarom zie je ook allerlei combinaties van ketels en hybride warmtepompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geim
miciel schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:25:
@Geim en @Pussolini werkt dat goed samen een remeha elga ace en intergas cv ketel en een thermostaat
Sorry, mijn fout, ik bedoelde de Intergas Xtend: https://www.intergas-verw...onsument/producten/xtend/ Geen flauw idee of die de ketel laat moduleren. Maar eerlijk gezegd, ik vind al die hybride oplossingen vlees noch vis.
optie 2 is de intergas xtend warmte pomp en intergas extreme ketel met intergas thermostaat. (3 x hetzelfde merk werkt beter)
dan is alles goed op elkaar af te stemmen. intergas heeft net een ander ophen therm protecol dan remeha.
intergas en remeha is wel vaker een conflict samen. liever 1 merk aanhouden. en geen merken door elkaar gebruiken.
Ja, die bedoelde ik. Was even in de war met de bestaande ketel van de OP.
edit @Geim was je verdeler met zelf aanzuigendt ventiel echt niet geschikt te maken voor de warmte pomp ?
daar zijn ze namelijk voor ontworpen. 40/45 graden erin en 30/35 graden eruit.
maar pomploze verdelers zijn wel efficienter hoeft je warmte pomp minder op te toeren.
Nee, was geen optie, WP (M-Tec Urban Eco 2-6) heeft een veel hogere flow dan een CV en die mag niet beperkt worden door het thermostaatventiel van de verdeler. T-setpoint van de WP wordt dan te snel bereikt waardoor hij uit gaat (pendelgedrag) of je moet met een buffervat gaan werken. En ik wil voor die paar honderd Euro geen welles nietes probleem met de installateur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
Dank voor alle input!

We gaan het allemaal op een rijtje zetten vanavond, en daar zal dan hopelijk een wijs besluit uit rollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:16
@Pussolini Ik heb hier nog een HR-combiketel voor je, Nefit proline NXT CW4, uit 2016. Nu 3 maanden buiten gebruik ivm plaatsing warmtepomp. Lekker klein, en kan al een stuk verder terugmoduleren t.o.v. wat je nu hebt en bovendien ook warm water verzorgen. Is in ieder geval meer dan voldoende voor 75m2 vloerverwarming. 2 regendouches tegelijk ga je het niet mee redden, maar in ieder geval veel meer warm water dan je met een doorstroomverwarmer krijgt (dat werkt alleen met een spaardouche). Gratis af te halen als je belooft hem volgend jaar te vervangen door een warmtepomp ;) . Even goed volgen hoe veel gas je gebruikt de komende winter en je weet precies hoe groot de warmtepomp moet worden. De ketel kun je dan weer doorgeven :).

[ Voor 26% gewijzigd door JBtL op 09-08-2023 14:58 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:00

pietje63

RTFM

Ben(V) schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:39:
Een warmtepomp boiler voor je SWW is ook een prima oplossing.
Nadeel is dat het een veel gecompliceerder aansluiting is, want je hebt een buiten unit nodig.

Meestal, maar niet altijd goedkoper in gebruik, want je hebt stilstand verliezen (het is een boiler), wat je bij een doorstromer niet hebt.
Aansluiting hoeft niet complex te zijn, buiten unit is niet nodig, afvoer naar buiten wel fijn. Warmteverlies bij stilstand veel kleiner dan bij een cop1 doorstromer.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een warmtepomp zonder buitenunit?
Wil je de warmte dan uit je huis halen?

En een doorstromer heeft natuurlijk geen stilstand verliezen.
Die verbruikt alleen energie als je warm water gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
Ben(V) schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:25:
Een warmtepomp zonder buitenunit?
Wil je de warmte dan uit je huis halen?

En een doorstromer heeft natuurlijk geen stilstand verliezen.
Die verbruikt alleen energie als je warm water gebruikt.
Hier een heel topic over warmtepompboilers
Spoiler: meestal geen buitenunit, warmte komt naar keuze uit je huis (maar die warmte moet in het stookseizoen dus extra gemaakt worden door CV-ketel of warmtepomp). Als je een in/afvoer naar buiten maakt (denk aan 2x16cm diameter) kan de warmte ook van buiten worden gehaald.

Doorstromer heeft geen stilstandverlies, maar is wel erg inefficiënt t.o.v. warmtepompboiler. Die heeft voor het warme water 3x minder stroom nodig minus het beetje extra wat je nodig hebt voor het stilstandsverlies van de boiler. Op lange termijn dus zeker de betere optie als je de ruimte ervoor hebt.

Warmtepompboiler op zolder + monoblock warmtepomp voor vloerverwarming beneden is vaak een eenvoudige en daardoor goedkope manier, t.o.v. een warmtepomp voor zowel verwarming als warm water. Warmtepompboiler kun je volgende week in huis hebben staan, dan is een combiketel ook niet meer nodig. De huidige ketel verplaatsen is dan ook ok, al gaat deze wel enorm pendelen en inefficiënt werken waardoor de inschatting van het benodigde vermogen van de warmtepomp wat aan de hoge kant zal zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door JBtL op 09-08-2023 16:03 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Een warmtepomp die de warmte uit huis gebruikt is uiteraard nooit efficiënter dan een doorstroom verwarmer.
Die warmte die je uit het huis trekt moet je eerst opwarmen.
Dat zijn dus drie dubbele verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Geim schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

Nee, was geen optie, WP (M-Tec Urban Eco 2-6) heeft een veel hogere flow dan een CV en die mag niet beperkt worden door het thermostaatventiel van de verdeler. T-setpoint van de WP wordt dan te snel bereikt waardoor hij uit gaat (pendelgedrag) of je moet met een buffervat gaan werken. En ik wil voor die paar honderd Euro geen welles nietes probleem met de installateur hebben.
ik snap je overweging en waarschijnlijk is je installatie nu ook nog efficiënter. een buffervat geeft ook verlies. 25 liter massa die op tempertuur gehouden moet worden. en buffervat kost ook snel paar €100. remeha adviseert dat wel als alles dicht kan lopen. er weinig inhoud is. aan/uit pendelen is ook niet best voor zo,n warmte pomp en die verdelers met pomp geven toch ook 10 graden verlies. die verdelers met pomp vooral leuk/nuttig als mensen ltv radiatoren boven hebben maar anders zie ik er niet echt het nut van in.
eigenlijk heb je al met al toch een prima investering gedaan. ook al leek het misschien een beetje zonde.

edit a: de intergas extend laat de intergas cv ketel netjes moduleren.
(maar je moet ook de intergas thermostaat hebben bij een intergas warmte pomp setup.)

edit b: het doel van een hybride setup:
een hybryde setup is voor 80-90% dekkendt voor het stookseizoen. en de andere 20-10% doet je cv ketel vrolijk mee. hybride is vooral zinvol voor oudere huizen die je echt niet zonder extreme maatregelen energie zuinig krijgt. maar de meeste tweakers ;) vinden het fijner om een xl verbouwing te doen en hun huis wel energie zuinig te maken. en ik adviseer een beetje tegen de draad in hybride. omdat makkelijker proces is.
en omdat daar gelijk een goede warmwater oplossing bij zit. (maar ja het vast recht voor gas is wel wat duur)

[ Voor 24% gewijzigd door miciel op 09-08-2023 19:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
Ben(V) schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:47:
Een warmtepomp die de warmte uit huis gebruikt is uiteraard nooit efficiënter dan een doorstroom verwarmer.
Die warmte die je uit het huis trekt moet je eerst opwarmen.
Dat zijn dus drie dubbele verliezen.
Is een discussie op zich, maar:

1. Buiten het stookseizoen is de warmte in huis gratis.
2a. In het stookseizoen wordt deze warmte opgewekt met een gasketel, wat per kWh 2,5x goedkoper is vs een doorstroomverwarmer (en - op dit moment nog - minder CO2-uitstoot veroorzaakt) - je kan zeggen een 'virtuele COP' van 2.5. De warme binnenlucht zorgt er dan ook voor dat de warmtepompboiler efficiënter werkt (COP van 4 ipv 3) - overall een COP van 2.8.
2b. In het stookseizoen wordt deze warmte opgewekt met een warmtepomp, die zelf een COP van minimaal 4 heeft - overall een COP van 3.0 (en beter bij een efficiëntere warmtepomp).

T.o.v. een warmtepompboiler die zijn warmte van buiten haalt (COP van 3.0) zijn dit marginale verschillen.

Maar in de meeste gevallen (behalve bij weinig warmwatergebruik) beter/goedkoper/duurzamer dan een doorstroomverwarmer (COP van 1.0).

Rekenvoorbeeld:

gemiddeld gezin gebruikt 350 m3 gas voor warm water 350*9,797 (kWh/m3 gas)*0.8 (efficiëntie CV ketel bij warm water productie) = 2743 kWh warmte voor warm water

gebruik doorstroomverwarmer: 2743 kWh/jaar (COP 1.0)

stilstandsverlies 200l boiler = 1.5kW/dag = 548 kWh/jaar (in het stookseizoen is deze warmte overigens niet 'verloren' dus 548/2 = 274 kWh hoeft er minder verwarmd te worden, dus minder gebruik van de gasketel/warmtepomp).

gebruik warmtepompboiler = (2743+548)/3.0 = 1097 kWh/jaar (COP van 3.0 bij warmte uit buitenlucht)
minder gebruik gasketel = - 274/0.9*9,797 = -31 m3/jaar

gebruik warmtepompboiler = (2743+548)/4.0 = 823 kWh/jaar (COP van 4.0 bij warmte uit binnenlucht)
extra verbruik CV-ketel = 0.5 (lengte stookseizoen)*(2743+548-823)/0.9-31 (efficiëntie CV ketel bij verwarming)*9,797 = 109 m3/jaar
extra verbruik warmtepomp = 0.5*(2743+548-823)/4-274/4 = 240kWh

Voor de volledigheid: een elektrische boiler gebruikt dan 2743 + 548 = 3291 kWh/jaar
minder verbruik CV ketel = 31 m3/jaar

En voor de grap: een elektrische boiler die buiten staat gebruikt 2743 + 731 = 3474 kWh/jaar

Dus voor warm water is er de keuze:
- 350 m3 gas met combiketel (507 euro/jaar obv 1.45 euro/m3 gas)
- doorstroomverwarmer (1097 euro/jaar obv 0.4 euro/kWh stroom)
- warmtepompboiler (394 euro/jaar bij buiten/buiten aansluiting) -> dit is overigens gelijk aan de kosten bij warm waterproductie door de warmtepomp die ook verwarmt.
- warmtepompboiler (498 euro/jaar bij binnen/binnen aansluiting en een gasketel voor verwarming)
- warmtepompboiler (425 euro/jaar bij binnen/binnen aansluiting en een warmtepomp voor verwarming)
- elektrische boiler (1271 euro/jaar als deze binnen staat)
- elektrische boiler (1390 euro/jaar als deze buiten staat)

Een doorstroomverwarmer kost ca. 400 euro, een warmtepompboiler 1900 euro - 650 euro subsidie = 1250 euro. Ofwel 850 euro verschil. De installatiekosten zijn vergelijkbaar. Dat betekent dat dit gezin in <1.5 jaar goedkoper uit is met een warmtepompboiler t.o.v. een doorstroomverwarmer. Maar als er minder gas wordt gebruikt voor warm water (of als er een douche-WTW wordt geplaatst) wordt deze periode langer. Bij 175 m3 gas voor warm water (de helft dus), dan is het gezin na <4.9 jaar goedkoper uit

[ Voor 53% gewijzigd door JBtL op 10-08-2023 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

miciel schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:00:
[...]
edit b: het doel van een hybride setup:
een hybryde setup is voor 80-90% dekkendt voor het stookseizoen. en de andere 20-10% doet je cv ketel vrolijk mee. hybride is vooral zinvol voor oudere huizen die je echt niet zonder extreme maatregelen energie zuinig krijgt. maar de meeste tweakers ;) vinden het fijner om een xl verbouwing te doen en hun huis wel energie zuinig te maken. en ik adviseer een beetje tegen de draad in hybride. omdat makkelijker proces is.
en omdat daar gelijk een goede warmwater oplossing bij zit. (maar ja het vast recht voor gas is wel wat duur)
zo werkt hybride niet in de praktijk.

als de WP correct bemeten is heeft die ketel helemaal niks te doen totdat het -25 is buiten en de WP stopt met werken.

hybride is de grootste onzin in nederlandse woningen en worden alleen geadviseerd door mensen die niet weten hoe het werkt of hoort te werken.

in deze opstelling met overal VV en losse aircos is er totaal geen reden om de gasketel nog te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 09-08-2023 19:15 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-05 11:38
pietje63 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:27:
Heb je ook een losse warmtepompboiler voor je SWW overwogen? Wij zijn hier tevreden over (ter vervangen van een gas-geiser), en de ruimte lijkt er te zijn (gezien huidige boilers). Niet helemaal stil, maar geluid valt erg mee.
Als er toch een nieuwe warmtepomp komt, zou ik in dat geval de warmtepomp het SWW ook laten doen. Scheelt weer een apparaat en lawaa in huisi. Daarbij heeft een warmtepomp veel meer vermogen dan een wp-boiler (al gauw 6kW vs 1.8kW) en heeft dus naast het verwarmen van het huis, die boiler zo op temperatuur (en gaat over tot de orde van de dag), terwijl de wp-boiler al gauw uren er over doet om het vat weer op temperatuur te krijgen. Ook als de boiler een keer leeg/koud is en je hebt snel weer warm water nodig werkt dat veel gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Coolmint schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:00:
[...]

Als er toch een nieuwe warmtepomp komt, zou ik in dat geval de warmtepomp het SWW ook laten doen. Scheelt weer een apparaat en lawaa in huisi. Daarbij heeft een warmtepomp veel meer vermogen dan een wp-boiler (al gauw 6kW vs 1.8kW) en heeft dus naast het verwarmen van het huis, die boiler zo op temperatuur (en gaat over tot de orde van de dag), terwijl de wp-boiler al gauw uren er over doet om het vat weer op temperatuur te krijgen. Ook als de boiler een keer leeg/koud is en je hebt snel weer warm water nodig werkt dat veel gemakkelijker.
een reguliere warmtepompboiler is goed zat voor 99% van de mensen. zelfs een simpele explorer v4 stampt al een slordige 3kW eruit op de warmtepomp zelf.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:54
Dus samengevat: er zijn twee opties.
  1. Zo goedkoop mogelijk een cv ketel op de goede plek regelen. Bijvoorbeeld tweedehands.
  2. Meteen (= voor dit stookseizoen) een warmtepomp regelen.
Hybride lijkt me nu ook zonde van het geld. Heb je de kosten van 2 apparaten ipv 1, en op termijn ben je nog niet klaar.

Qua kosten hoeft er geen enorm verschil te zitten. Veel kosten bij een warmtepomp zitten vaak in dingen als leidingen vergroten, vloerverwarming aanleggen / verdeler aanpassen, een geschikte opstelplaats maken, etc. Dat moet je nu toch al maken, ook al voor de cv-ketel.

Maar het vinden van een goede installateur die voor een redelijke prijs voor komend stookseizoen een WP kan plaatsen is op dit moment een enorme uitdaging of misschien wel onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De beste optie is gewoon die bestaande ketel verplaatsen en blijven gebruiken tot je overgaat op een warmtepomp.
Het is nooit rendabel om een over gedimensioneerde ketel die je al hebt, te vervangen voor een kleinere en zeker niet als je in de nabije toekomst een warmtepomp gaat aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:20
Die Quinta 65 heeft een verrassend net - voor zo'n idioot zware ketel - minimum vermogen van 12kW
Er zijn bakken ketels die in gemiddelde woningen staan die niet verder terug gaan dan 8kW.

Pendelen/low-load-moden zal hij doen... Net als de CV bij ruim half Nederland.
Ik zie niet bijzonder veel nut dat ding te vervangen... Gewoon toewerken naar de WP.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.P
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19:02

E.P

knip, dit is niet de bedoeling. Graag een eigen topic, en dan graag wat beter onderbouwd: 4 regels kunnen we niets mee.

[ Voor 78% gewijzigd door teacher op 17-01-2024 21:17 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.