Ik begrijp je link tussen waaibomen hout en prefab niet.Csotranme schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:46:
[...]
In de USA is het dan ook al heel lang gebruikelijk om alles maar van waaibomen hout te maken dus per definitie al modulair/prefab.
Prefab is volgens mij past echt laatse 10-20jaar hot hier.
Vorige eeuw werd hier alles nog gemetseld en later de bekisting waar beton in gestort werd.
Kijk maar eens naar jaren 60(?) Alles kaal beton en veel plastic etc.
Verder is mijn ervaring met Amerika dat ze juist totaal niet van het prefab bouwen zijn, althans in de maakindustrie en installatietechniek. Misschien dat het komt omdat het niet seriematig is, maar op een grote bouw komen ze gewoon met een busje vol koppelingen/lasdelen aan en beginnen ze leidingwerk voor de voet op maat te maken. Of het nu een grote verdeler is of lange stukken recht leidingwerk. Heel duur en arbeidsintensief. Wij hier in Nederland kunnen daar gemakkelijk mee concurreren, inclusief transport van materiaal en verblijf van personeel.
Misschien dat het bij seriematige woningbouw daar anders is, maar verder weet ik alleen maar dat ze complete woningen op de bouwplaats in elkaar timmeren.