CirclDigital schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:21:
[...]
Beetje veel onderbuikgevoel denk ik..... je kan elk energielabel gewoon opvragen en dan zie je vanzelf wanneer het is afgegeven (er staat een einddatum bij) en dus onder welke criteria het is afgegeven.
Er zijn inmiddels 3 verschillende versies die nog geldig kunnen zijn. En de nieuwste is eenvoudig te herkennen omdat het niet meer alleen 1 letter is.
En het is nou eenmaal zo dat t/m 2021 het bepalen van een label niet veel bewijslast met zich meebracht.
Helemaal waar, en daarom is dat label (wat er gewoon opgeplakt zit, met de gedachte erachter dat het duidelijkheid zou verschaffen) nog maar beperkt waardevol. Als ik het label zou moeten onderzoeken, kan ik net zo goed zelf onderzoeken hoe het zit.
Ik vraag me ook af hoeveel makelaars er "met hun dikke vingers

" gewoon een verkeerd lettertje invoeren voor Funda. De A zit maar 2 posities links van de D immers.
Zie nu ook de verwarring rond energielabels voor apparaten en lampen. Ik kan je een nieuwe lamp in verpakking met A label laten zien naast een nieuwe lamp in verpakking met een F label. En dan is die met dat F label zuiniger.

Die heeft gewoon een nieuwe verpakking, met een nieuw label.