Philip Ross schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:28:
[...]
Keihard geraakt door welk beleid dan? Dat beleid dat iedereen hard raakt bedoel je. Juist in de steden is met heel hard geraakt door beleid en is er daarom een ruk naar links omdat het huidige rechtse beleid niet werkt.
Die stap naar rechts gaat niet helpen tegen het huidige beleid.
De boerenprotesten worden bewust door de industrie en enkel grote bedrijven opgestookt. Er is al jaren een campagne om allerlei angst verhalen over links te vertellen. Zie ook weer dat bericht van Rutte.
Vooral buiten de steden heeft men echt geen enkel idee van wat er in de steden gebeurt of wat men daar denkt.
Ik heb nog niemand vanuit de stad horen roepen dat boeren maar op inburgeringscursus in de stad moeten om het leven daar te leren waarderen. Omgekeerd echter wel.
*knip*, dat heeft wat meer onderbouwing nodig.
Een toekomst in die geheel ongewis is, waar je je niet op hebt voorbereid.
Het verlies van het landschap waarin je, en in ieder geval je familie zeker 5 generaties heeft geleefd. Ik woon tegenwoordig elders dan waar ik ben opgegroeid, maar als ik denk aan waar ik vandaan kom, denk ik aan weilanden vol koeien, schapen. Heidevelden. Allemaal maisvelden. De boomwallen langs sloten, als kind slootje springen etc.
Dat is het nu nog, maar ben wel benieuwd wat het daar gaat worden de komende jaren als de landbouw daadwerkelijk moet inkrimpen. Ga ik mijn omgeving niet meer terug herkennen over 10 jaar?
Verder wordt er te pas en te onpas over bv het o zo goede OV gesproken wat een grote grap is buiten de randstad natuurlijk.
En jij laat precies het probleem zien..
Vooral buiten de steden heeft men echt geen enkel idee van wat er in de steden gebeurt of wat men daar denkt.
Hetzelfde zou je andersom kunnen stellen

. Toen ik vorig jaar weer eens naar het noorden reed had ik daarvoor ook het idee dat de boerenprotesten eigenlijk maar een kleine groep waren.
Echter zodra ik Apeldoorn voorbij was veranderde dat beeld behoorlijk. En toen ik mijn oude stamkroeg binnenstapte om even bij te praten werd me duidelijk dat het veel groter was dan wat ik verwacht had vanuit het nieuws en op het werk (randstad).
Ik heb nog niemand vanuit de stad horen roepen dat boeren maar op inburgeringscursus in de stad moeten om het leven daar te leren waarderen. Omgekeerd echter wel.
Je schiet er niks mee op en het bestaat serieus net zo goed andere kant op (vanuit plattelander gezien).
De problemen zijn meerledig waardoor meerdere groepen grote problemen ondervinden. En ja dat is ontstaan door het beleid van de laatste 20 jaar, en in het geval van boeren zeker de laatste 70 jaar.
Het een houdt verband met het ander en daardoor staan nu groepen recht tegenover elkaar.
drooger schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:29:
[...]
Ik zie het eerder als dat men (nóg) conservatiever stemt dan voorheen, i.p.v. rechtser.
Een soort wanhoopspoging om vast te houden aan wat men heeft/had, uit angst voor de wijzigingen die (wellicht) komen.
offtopic:
Het blijft lastig om alles te reduceren tot een enkele as.
Het heeft mijn voorkeur niet, maar om de zoveel pagina's komt het toch weer terug.
Ik denk wel dat de drang naar rechts wanhoop is, met name oost Groningen. Anders ga je niet van NCPN naar FvD in 30 jaar tijd.. Maar wellicht deels ook realisme om voor jezelf te kiezen als het lijkt te betekenen dat je zeker weten in een koud huis gaat zitten, baan kwijt, waar ‘rechts’ nog belooft dat dat niet nodig is,
maar vermoedelijk uiteindelijk toch gaat gebeuren.
Als IT’er die niet meer daar woont heb ik het feitelijk heel gemakkelijk, maar ik snap hun punt volkomen. Ook het punt van links snap ik volkomen, en een goede oplossing is er ben ik bang niet.
[
Voor 9% gewijzigd door
NMH op 31-01-2023 19:18
]