De landelijke Nederlandse politiek 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 62 Laatste
Acties:
  • 264.178 views

Onderwerpen

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
In de OVT podcast een interview met Marlou Schrover, hoogleraar economische en sociale geschiedenis. Schrover is expert op het gebied van migratie en onder andere editor in chief van de Journal of Migration History.

Schrover legt uit dat er niets bijzonders aan de hand is met de huidige migratie en onderbouwt dat ook met cijfers. Migratie is vooral lastig te voorspellen, waardoor het soms ineens toeneemt. Maar migratie op zich is een constante,

Wederom bewijs dat het hele migratie'probleem' helemaal geen nieuw probleem is. De VVD doet steeds alsof het een probleem is.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:00
Real schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:46:
In de OVT podcast een interview met Marlou Schrover, hoogleraar economie en sociale geschiedenis. Schrover is expert op het gebied van migratie en onder andere editor in chief van de Journal of Migration History.

Schrover legt uit dat er niets bijzonders aan de hand is met de huidige migratie en onderbouwt dat ook met cijfers. Migratie is vooral lastig te voorspellen, waardoor het soms ineens toeneemt. Maar migratie op zich is een constante,

Wederom bewijs dat het hele migratie'probleem' helemaal geen nieuw probleem is. De VVD doet steeds alsof het een probleem is.
Vergeet niet dat de VVD grote voorstander is van de kennismigranten en arbeidsmigranten die de grootste groep beslaan. VVD is vooral bezig met de onderbuik gevoelens van rechtse mensen terwijl de kennis en arbeidsmigranten de grootse groep is de woningen wegsnoept van modale mensen. En kennismigranten zijn mensen die woningen kunnen kopen omdat ze meestal zeer goede banen hebben in Nederland en velen blijven voor lange termijn in Nederland, sommige gaan niet meer weg omdat ze uit landen komen waar alles stukken minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoewel die zeker een hoop huizen innemen in bijvoorbeeld Eindhoven regio, dus zeker ook de huizenprijzen opdrijven, betalen die onder de streep ook een hele hoop belasting, zowel direct als indirect, en brengen dus een hoop geld in het laatje om andere dingen weer mee te betalen.

Niet dat ik daar niks aan zou veranderen (als makkelijkste 30% regeling afschaffen), maar het heeft wel een significant andere impact. En ze gaan zeker niet allemaal terug (hoe je Nederlandse nationaliteit krijgt zonder meer dan 3 woorden Nederlands te praten begrijp ik nog steeds niet, maar het lukt ze iig), maar wel een flink groter gedeelte gaat terug.

[ Voor 21% gewijzigd door Sissors op 09-07-2023 19:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Motie van wantrouwen in voorbereiding: oppositie wil dat Mark Rutte onmiddellijk het Torentje verlaat
Als die motie wordt aangenomen, moet Rutte per direct het Torentje verlaten. Om die motie aangenomen te krijgen is er wel steun nodig van een van de coalitiepartijen D66, CDA of ChristenUnie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:31
LZ86 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:51:
[...]

Nee joh, dat is natuurlijk de schuld van links!

En de puinhopen van Paars! /s
Dat laatste wel een heel klein beetje (neoliberalisme). :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:32
De handschoenen zijn uit! Wel terecht antwoord vanuit de oppositie. Machtspolitiek vs machtspolitiek. Ben benieuwd hoe de voormalige coalitie reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 11:22
Dit vind ik wel gevaarlijk. Het zou mij niet verbazen als deze motie er deze keer met vlag en wimpel doorheen komt. Ik denk dat iedereen behalve VVDers wel een keer klaar is met Rutte.

Maar eigenlijk is dit ook ondermijning van de kiezer. Een groot deel van Nederland steunt hem nog steeds namelijk, moet je die mensen dan maar negeren?

En dan komt het volgende probleem, wie is een betere politiek leider dan Rutte? Wie kan Nederland als MP wel fatsoenlijk representeren?

Rutte heeft er een mooi zooitje van gemaakt en hij is eindverantwoordelijk. Toch vind ik Rutte de schuld geven maar makkelijk. De hele politiek is hieraan schuldig doordat het zo’n traag en log apparaat is. Het is niet eens mogelijk om veranderingen aan te brengen in het land omdat de oppositie alleen maar gericht is op tegenwerken. (Uitzonderingen daargelaten)

Wat de laatste jaren wel is gebleken is dat de tegenstellingen in het land te groot zijn. Een goed werkende coalitie gaat er nooit komen.

Op rechts hebben we een aantal labiele partijen waardoor er nooit eens een echt goed rechts blok komt. Als de kiezers van Forum en PVV de afgelopen jaren op VVD of CDA hadden gestemd had het land echt veranderingen kunnen doorvoeren. Nu heeft VVD elke keer zijn eigen standpunten moeten uitkleden om maar tot een coalitie te kunnen komen.

Op links zijn genoeg partijen die met elkaar zouden kunnen regeren, maar kennelijk ziet Nederland het liefst een rechts blok.

[ Voor 36% gewijzigd door yorroy op 09-07-2023 19:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

yorroy schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:27:
[...].

Maar eigenlijk is dit ook ondermijning van de kiezer. Een groot deel van Nederland steunt hem nog steeds namelijk, moet je die mensen dan maar negeren?
Je claim klopt niet 80% steunt hem niet, dus als bij meerderheid besloten wordt dat Rutte moet wieberen dan is ‘ie niet meer premier.

De mensen die hem steunen hebben geen vetorecht of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Delerium schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:31:
[...]

Je claim klopt niet 80% steunt hem niet, dus als bij meerderheid besloten wordt dat Rutte moet wieberen dan is ‘ie niet meer premier.

De mensen die hem steunen hebben geen vetorecht of zo
Lastige is dat waarschijnlijk geen enkele premier nu door een meerderheid gesteund zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:22:
[...]
Ok... En dan?

Nieuwe verkiezingen? Oh die kwamen al.
Zoals Vd Plas en Ouwehand terecht opmerken: Rutte kan dan geen campagne voeren vanuit het torentje. Dat scheelt enorm in zichtbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)
[...]

Dit vind ik wel gevaarlijk. Het zou mij niet verbazen als deze motie er deze keer met vlag en wimpel doorheen komt. Ik denk dat iedereen behalve VVDers wel een keer klaar is met Rutte.

En dan komt het volgende probleem, wie is een betere politiek leider dan Rutte? Wie kan Nederland als MP wel fatsoenlijk representeren?
Dat is eerder een perceptieprobleem.
Je wilt iemand vervangen die al meer dan 12 jaar heeft kunnen groeien in die rol.

Eerlijker is vergelijken met wie even goed premier zou kunnen zijn zoals Rutte 12 jaar geleden was.
Je moet iemand de kans geven om te kunnen groeien in de rol.

En wat minder serieus, dit was aan de overkant van de plas ook fatsoenlijk genoeg qua representatie:
Afbeeldingslocatie: https://i2-prod.mirror.co.uk/incoming/article8416925.ece/ALTERNATES/s615b/Boris-Johnson-caught-on-a-zipwire.jpg

De rol van eerste minister cq. premier wordt imho zwaar overdreven.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De tweede kamer heeft ook de gekozen controlerende functie met de middelen als een motie van wantrouwen.

Als dat nu wordt ingezet om Rutte eens in te laten zien dat het zo niet meer gaat en hij eens verantwoording moet nemen, is dat hun goed recht.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Lordy79 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:55:
[...]

Als ik in het stemhokje sta gaat mijn stem waarschijnlijk naar de SGP. Prima partij met prima standpunten en de standpunten waar ik het niet mee eens ben kunnen ze toch niet realiseren.
Ik wilde even kijken naar de inhoud van hun programma om jou enige vragen voor te leggen, maar: Op zondag doen we niet aan politiek. We rusten uit. En we luisteren naar het Woord van God, de Bijbel.
Op zondag gaat hun site op zwart (figuurlijk). Dat mag uiteraard, maar:

Als iemand SGP stemt, ben ik dus zeer benieuwd naar zijn haar opvatting over abortus, homoseksualiteit, vrouwenrechten, etc.
Hoe sta jij daar in ? En welke opvattingen van de SGP vind jij zo prima dat jij ze hun stem gunt ?
En bedenk wel: je stem op de 'whole deal' , je kan niet aan kersen-plukken doen en denken 'dat gaat toch niet gebeuren'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Real schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:37:
[...]

Zoals Vd Plas en Ouwehand terecht opmerken: Rutte kan dan geen campagne voeren vanuit het torentje. Dat scheelt enorm in zichtbaarheid.
Zichtbaarheid is toch voor 99% waar de media aandacht aan geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 10:44

Lordy79

Vastberaden

[...]

Dit vind ik wel gevaarlijk.
Wat is er gevaarlijk aan? Een andere VVDer of een van de vice premiers kan op de winkel passen tot er een nieuw kabinet is.
Ten eerste was er volgens mij een peiling die zegt dat 75pct van de bevolking Rutte niet meer wil als MP.
Ten tweede heeft de kiezer het parlement gekozen (nog niet eens zó lang gelezen) en als dat parlement de MP naar huis stuurt is dat haar goed recht.
Mevrouw Kaag? Lijkt me een prima premier. Al denk ik dat ze de politiek verlaat. En Wopke is ook een prima bestuurder maar een beroerd politicus dus die kan ook wel op de winkel passen. En die mevrouw van de CU kan het ook hoor. Draait al een tijd mee als minister.
Rutte heeft er een mooi zooitje van gemaakt en hij is eindverantwoordelijk. Toch vind ik Rutte de schuld geven maar makkelijk.
Hij is zeker niet de enige schuldige maar zoals je zelf al aangeeft: hij is eindverantwoordelijk en bovendien zit hij al meer dan 10 jaar op die toppositie. Dan kun je niet om m heen en is het niet 'makkelijk' om hem de schuld te geven.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tweakduke schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:37:
De tweede kamer heeft ook de gekozen controlerende functie met de middelen als een motie van wantrouwen.

Als dat nu wordt ingezet om Rutte eens in te laten zien dat het zo niet meer gaat en hij eens verantwoording moet nemen, is dat hun goed recht.
Dat was het de afgelopen 12 jaar ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

garathane schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:38:
[...]

Als iemand SGP stemt, ben ik dus zeer benieuwd naar zijn haar opvatting over abortus, homoseksualiteit, vrouwenrechten, etc.
Ik denk dat dit niet de plek is om deze zaken te bespreken.
En bedenk wel: je stem op de 'whole deal' , je kan niet aan kersen-plukken doen en denken 'dat gaat toch niet gebeuren'.
Dat ben ik niet met je eens. De SGP zal de komende verkiezingen minder dan 10 zetels scoren en hoogstwaarschijnlijk zelfs minder dan 5. En met die (laten we zeggen, 9) zetels zullen ze hun ideeën over zondagsrust, en de punten die je hierboven noemt niet kunnen doordrukken.
Na die conclusie getrokken te hebben kun je prima op zo'n partij stemmen als je het niet eens bent met hun standpunten die het tóch niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:53:
[...]
Zichtbaarheid is toch voor 99% waar de media aandacht aan geeft?
Jij denkt dat de media maandenlang bij het beeld van de Indische Tantes gaat staan wachten in de hoop dat Rutte toevallig voorbij fietst met een mutsje op en een appeltje in de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Lordy79 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:59:
[...]
Ik denk dat dit niet de plek is om deze zaken te bespreken.
Daar heb je gelijk in

[/quote]Lordy79 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:59:
Dat ben ik niet met je eens. De SGP zal de komende verkiezingen minder dan 10 zetels scoren en hoogstwaarschijnlijk zelfs minder dan 5. En met die (laten we zeggen, 9) zetels zullen ze hun ideeën over zondagsrust, en de punten die je hierboven noemt niet kunnen doordrukken.
Na die conclusie getrokken te hebben kun je prima op zo'n partij stemmen als je het niet eens bent met hun standpunten die het tóch niet halen.
[/quote]

(Die zetelhoeveelheid is hopelijk erg hoog geschat.)
Maar de partij weet niet dat jij slechts een deeltje van hun programma wil zien gebeuren. Die ziet dat er hokjes rood zijn gekleurd op hun lijst. Wanneer meer mensen zo zouden denken, kunnen ze zo groot worden, dat ze om gedoogsteun wordt gevraagd. En wees er maar van overtuigd dat er wisselgeld moet komen.
Dat is uiteraard met alle gedoog-partijen het geval, maar deze partij is dusdanig extreem in bepaalde opvattingen dat het wel eens onaangenaam wisselgeld zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Real schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:02:
[...]

Jij denkt dat de media maandenlang bij het beeld van de Indische Tantes gaat staan wachten in de hoop dat Rutte toevallig voorbij fietst met een mutsje op en een appeltje in de hand?
Ik denk dat de media gewoon mensen uitnodigt aan wie ze aandacht willen geven? BBB kreeg gigantisch veel aandacht zonder dat ze een premier hadden bij de laatste verkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:07
Sissors schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:22:
[...]

Ik denk dat de media gewoon mensen uitnodigt aan wie ze aandacht willen geven? BBB kreeg gigantisch veel aandacht zonder dat ze een premier hadden bij de laatste verkiezingen.
Tsjah, wat doet het nou beter als met een trekker naar het binnenhof komen en zeggen dat je er bent voor de gewone man?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

garathane schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:14:
[...]

Haha, ik denk het wel ja. Ik zou de SGP van harte 10 zetels kunnen maar veel meer niet (bij dit versplinterde politieke landschap).

Nee, de partij weet niet waarom ik op hen stem, maar ook dat maakt niet uit. Zij krijgen van hun kiezers een mandaat om zoveel mogelijk van hun verkiezingsprogramma te realiseren en ik wens ze veel succes.
Wanneer meer mensen zo zouden gaan denken, stuur me dan maar een PM, want dat zie ik dus niet gebeuren.
De SGP heeft trouwens wel eens gedoogsteun geleverd geloof ik en kreeg daar ook wel wat wisselgeld voor:
https://www.trouw.nl/nieu...ogsteun-van-sgp~b0aa12c5/

In de Tweede Kamer stelde de SGP als voorwaarde voor steun dat het kabinet de vrijheid van onderwijs handhaaft, de koopzondag niet uitbreidt en op het gebied van medische ethiek een conservatieve koers vaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:28:
[...]
Tsjah, wat doet het nou beter als met een trekker naar het binnenhof komen en zeggen dat je er bent voor de gewone man?
De BBB heeft ook duidelijk een sociale agenda voor 'de gewone man'. Volgens mij is het te simpel om ze weg te zetten als pro-boer en verder niets.

Uiteraard valt het in het niets weg als de geruchten over de partij Omtzigt waar blijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
garathane schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:14:
[...]

Daar heb je gelijk in

[/quote]Lordy79 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:59:
[/quote]

Maar de partij weet niet dat jij slechts een deeltje van hun programma wil zien gebeuren. Die ziet dat er hokjes rood zijn gekleurd op hun lijst. Wanneer meer mensen zo zouden denken, kunnen ze zo groot worden, dat ze om gedoogsteun wordt gevraagd. En wees er maar van overtuigd dat er wisselgeld moet komen.
Dat is uiteraard met alle gedoog-partijen het geval, maar deze partij is dusdanig extreem in bepaalde opvattingen dat het wel eens onaangenaam wisselgeld zou kunnen worden.
Door het veel minder extreme CU zijn al veel van de medisch-ethische kwesties geblokkeerd in het kabinet inderdaad.

En uiteraard is er geen één partij waar je het overal mee eens bent, dus dat blijft een afweging, en ik snap dat de SGP gezien wordt wel als een 'eerlijke' partij. Maar persoonlijk zie ik die standpunten juist als de reden dat mensen er wel op stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]
Het is niet eens mogelijk om veranderingen aan te brengen in het land omdat de oppositie alleen maar gericht is op tegenwerken. (Uitzonderingen daargelaten)
Dan doe je de algehele oppositie wel echt te kort als je dit zo ziet. Zeker in het daglicht dat juist diezelfde oppositie wordt tegengewerkt in hun controlerende functie door het kabinet. Dat het wantrouwen dan gevoed wordt is geen onlogisch gevolg en dat daardoor de perceptie verschuift ook.

Is het de oppositie die tegenwerkt of de ijzeren fractiediscipline die de oppositie vleugellam maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Real schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:35:
[...]

De BBB heeft ook duidelijk een sociale agenda voor 'de gewone man'. Volgens mij is het te simpel om ze weg te zetten als pro-boer en verder niets.

Uiteraard valt het in het niets weg als de geruchten over de partij Omtzigt waar blijken te zijn.
Ik denk dat omtzigt te slim is om zich te laten verleiden door bbb. Ach, aan de ene kant heb ik wel sympathie voor de bbb.... aan de andere kant weet je gewoon dat het alleen maar ellende kan gaan worden mochten ze onverhoopt in de coalitie terecht komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
garathane schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:38:
[...]
je kan niet aan kersen-plukken doen en denken 'dat gaat toch niet gebeuren'.
Zo werkt het - deels helaas - wel. Je weet van diverse partijen dat bepaalde standpunten programmavulling zijn en gemakkelijk wegonderhandeld worden. Die lijsten kan je voor menig grote partij opstellen en als je juist door die punten voor zo'n partij kiest ga je nat in het Nederlandse stelsel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

[...]

Ze zijn niet eens pro-boer, het is vooral een spreekbuis van de agri-industrie.
Stond laatst op de correspondent geloof ik een artikel dat met de plannen van de BBB en de grote agri-bedrijven en over tien jaar minder boeren zijn dan met de plannen van het kabinet.

https://decorrespondent.n...-meeste-boeren-verdwijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:38:
[...]
Ik denk dat omtzigt te slim is om zich te laten verleiden door bbb.
Nee, de geruchten zijn dat Omtzigt een eigen lijst heeft samengesteld of daar mee bezig is. Ook sommige CDA Kamerleden schijnen in gesprek te zijn met Omtzigt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:18
Sissors schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:22:
Dat komt omdat ze de spreekbuis was van een belangengroep die nogal veel in het nieuws was. En die belangengroep heeft ook bijzonder slim gehandeld door haar de media-aandacht te laten opvangen. Stel je voor dat deze sympathieke jonge boer (woordvoerder van de FDF) dat had gedaan; ik denk dat dat toch andere interviews had opgeleverd.

We hebben in Nederland geen verkiezingsstrijd met miljoenencampagnes, een bombardement van reklamespotjes waarin de tegenkandidaat zwart wordt gemaakt, etc. Maar toch bepalen onze relatief ouderwetse, stoffige televisiezenders wie de verkiezingen mag winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 23:05
In de OVT podcast een interview met Marlou Schrover, hoogleraar economische en sociale geschiedenis. Schrover is expert op het gebied van migratie en onder andere editor in chief van de Journal of Migration History.

Als je kijkt naar de migratiecijfers zie je toch echt een grote toename. Maar al bijna 10 jaar iedere keer 200.000 mensen die hierheen komen is wel een redelijk oud probleem. Maar als maar 11% een asielzoeker is dan is dat wel opeens een grote groei.
Probleem van die migratiecijfers is dat het uit verschillende soorten mensen bestaat; arbeidsmigranten van binnen de eu, van buiten de eu, asielzoekers en overige. Dus een beetje meer duidelijkheid wanneer je het over "migratie" hebt is wel gewenst. Want de ene schermt met 400.000, terwijl een ander het over 44.000 heeft.

En wat een migrant nodig heeft verschilt, net zoals wat wij een bepaalde migrant willen bieden. Dat de politiek hier niet uit kon komen is begrijpelijk, want het is ook een lastig dossier.
Maar wat we wel weten wat we nodig hebben, lukt de politiek ook niet om in te voorzien. Want die 400.000 mensen moeten ergens (kunnen) wonen. Zelfs nu ze wonen meer prioriteit hebben gegeven is het ze niet gelukt om meer te bouwen. Sterker nog, er wordt minder gebouwd dan eerst gepland was.

Wat dat betreft hoop ik dat de volgende regering meer competent gaat worden.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:06:
[...]

Dat komt omdat ze de spreekbuis was van een belangengroep die nogal veel in het nieuws was. En die belangengroep heeft ook bijzonder slim gehandeld door haar de media-aandacht te laten opvangen. Stel je voor dat deze sympathieke jonge boer (woordvoerder van de FDF) dat had gedaan; ik denk dat dat toch andere interviews had opgeleverd.

We hebben in Nederland geen verkiezingsstrijd met miljoenencampagnes, een bombardement van reklamespotjes waarin de tegenkandidaat zwart wordt gemaakt, etc. Maar toch bepalen onze relatief ouderwetse, stoffige televisiezenders wie de verkiezingen mag winnen.
De provinciale staten verkiezing daarvoor kreeg FvD het. En waarschijnlijk niet zoveel als BBB, gezien dat wel heel veel was, maar nog steeds geeft media meeste aandacht aan degene waar gepraat over wordt, waardoor er meer gepraat over ze wordt, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz

Er zal zeker een soort baseline in de migratie te vinden zijn, maar er ontstaan wel degelijk pieken zodra er ergens ter wereld grote ellende ontstaat. (Syrie... oekraine etc..) hoe verklaar je anders dat we jarenlang zelfs opvangcentra gesloten hebben omdat er niemand kwam, en dat we vorig jaar in paniek waren omdat er mensen buiten op stoelen moesten slapen.... dat heb je niet als er een constante migratiestroom is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:21:
[...]
Er zal zeker een soort baseline in de migratie te vinden zijn, maar er ontstaan wel degelijk pieken zodra er ergens ter wereld grote ellende ontstaat. (Syrie... oekraine etc..) hoe verklaar je anders dat we jarenlang zelfs opvangcentra gesloten hebben omdat er niemand kwam, en dat we vorig jaar in paniek waren omdat er mensen buiten op stoelen moesten slapen.... dat heb je niet als er een constante migratiestroom is.
Hebben jij en @SPee het interview in de podcast ook geluisterd of reageren jullie nu gewoon wat voor de vuist weg?

Het punt is: er is geen nieuw migratieprobleem en dat is wat de VVD wel suggereert om daarmee het kabinet ten val te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Real schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:33:
[...]

Hebben jij en @SPee het interview in de podcast ook geluisterd of reageren jullie nu gewoon wat voor de vuist weg?

Het punt is: er is geen nieuw migratieprobleem en dat is wat de VVD wel suggereert om daarmee het kabinet ten val te brengen.
Nee, maar de discussie die nu gaande was ging ook niet zozeer over de migratieproblematiek op dit moment maar over hoe dat we het in de toekomst anders/beter vorm kunnen geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

https://www.bnnvara.nl/jo...r-belasting-boeren-minder

De BBB is een creatie van de Agri-industrie en heeft weinig te bieden voor kleinere boeren en burgers. Ze hadden alleen wel die sympathie stem heel hard nodig, vandaar dat ze de FDF hooligans later spaarzaam hebben en vooral VdP naar voren hebben geschoven. Een fraai staaltje van enerzijds de ijzeren vuist en dreigen met rellen, anderzijds een "gematigd" persoon naar voren schuiven.

Wat dat betreft is de BBB ook gewoon een direct probleem voor het CDA, die waren traditioneel in de lobby ruif aan schrokken (o.a. Blekers). Omdat het CDA de lobby niet genoeg kon helpen hebben ze dan maar de BBB in het leven geroepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:30
[...]

Ook die piek is historisch gezien geen unicum. Is al veel vaker gebeurd. Alleen doordat er zoveel opvanglocaties, ondanks noodkreten van het COA, gesloten zijn, is het een (zelf georganiseerd) probleem geworden. Dit zat er gewoon aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
HEY_DUDE schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:46:
[...]

Ook die piek is historisch gezien geen unicum. Is al veel vaker gebeurd. Alleen doordat er zoveel opvanglocaties, ondanks noodkreten van het COA, gesloten zijn, is het een (zelf georganiseerd) probleem geworden. Dit zat er gewoon aan te komen.
Zeker.... en ook in de toekomst zullen er ongetwijfeld nieuwe conflicten of gebeurtenissen zijn die nieuwe stromen zullen veroorzaken. Maar dan is de vraag eerder of dat we asielcentra kostte wat kost open moeten houden ondanks dat er periodes van relatieve rust zullen zijn?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Omdat we natuurlijk geen enkele lange termijn visie durven uit te spreken. Aan de ene kant zitten we vast aan verdragen, aan de andere kant wil je vol op het orgel om stemmen te winnen.

Om het Ter Apel probleem te duiden: We hebben het over 2000 bedden. 200 bedden meer en we hebben die mensonterende taferelen van buitenslapende mensen niet. Hadden we het COA in pak hem beet Schagen (of willekeurig welk ander COA) open hadden gehouden (of in de mottenballen), hadden we dit hele probleem niet gehad. Het ging om een paar honderd buitenslapers...., het is niet alsof er van de ene op de andere dag 10.000 mensen in Ter Apel moeten worden ondergebracht.

En let op, dat is echt los van de hele discussie of we Vluchtelingen buiten de deur willen houden, dit is puur het creëren van een accuut probleem wat we als één van de rijkste landen ter wereld echt wel hadden kunnen opvangen. Dat je ze daarna terug wil sturen is geen reden om mensen buiten op het gras te laten bivakeren.

Dat is het zelfde als zo'n vluchtelingenschip... terugsturen is tot daar aan toe, gewoon laten verzuipen is barbaars. We kunnen beter.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 09-07-2023 22:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:42:
[...]
Nee, maar de discussie die nu gaande was ging ook niet zozeer over de migratieproblematiek op dit moment maar over hoe dat we het in de toekomst anders/beter vorm kunnen geven.
Je moet het niet gaan hebben over migratie in het algemeen bij deze actualiteit natuurlijk. De enige reden waarom dat zogenaamd een onderwerp is, is omdat de VVD het steeds tot zogenaamd probleem bombardeert.

Daar doe ik niet aan mee. Er zijn overigens ook topics waar je migratie kunt bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Ik heb geen zin in een discussie over de BBB nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
stylezzz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:54:
[...]
Zeker.... en ook in de toekomst zullen er ongetwijfeld nieuwe conflicten of gebeurtenissen zijn die nieuwe stromen zullen veroorzaken. Maar dan is de vraag eerder of dat we asielcentra kostte wat kost open moeten houden ondanks dat er periodes van relatieve rust zullen zijn?
Je kan op je vingers natellen dat we vanwege het klimaatprobleem noodopvang nodig blijven houden. Alle indicatoren wijzen daar al jaren op. Dat je er dan een aantal dicht gooit is tot daaraan toe, maar je hebt wel een plan om heel snel te kunnen opschalen. We zijn toch verdorie één van de rijkste, best georganiseerde landen ter wereld met projectmanagers die (terecht) in de hele wereld infra problemen op oplossen?

En nogmaals, dit staat los van het aantal mensen wat je toelaat, het gaat om mensen tot dat moment in ieder geval een bed en een dak aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Zijn er geen Kamerleden op vakantie?

Want dan kunnen de stemverhoudingen nog weleens anders komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
roffeltjes schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:55:
[...]

Omdat we natuurlijk geen enkele lange termijn visie durven uit te spreken. Aan de ene kant zitten we vast aan verdragen, aan de andere kant wil je vol op het orgel om stemmen te winnen.

Om het Ter Apel probleem te duiden: We hebben het over 2000 bedden. 200 bedden meer en we hebben die mensonterende taferelen van buitenslapende mensen niet. Hadden we het COA in pak hem beet Schagen (of willekeurig welk ander COA) open hadden gehouden (of in de mottenballen), hadden we dit hele probleem niet gehad. Het ging om een paar honderd buitenslapers...., het is niet alsof er van de ene op de andere dag 10.000 mensen in Ter Apel moeten worden ondergebracht.

En let op, dat is echt los van de hele discussie of we Vluchtelingen buiten de deur willen houden, dit is puur het creëren van een probleem wat we als één van de rijkste landen ter wereld echt wel hadden kunnen opvangen. Dat je ze daarna terug wil sturen is geen reden om mensen buiten op het gras te laten bivakeren.

Dat is het zelfde als zo'n vluchtelingenschip... terugsturen is tot daar aan toe, gewoon laten verzuipen is barbaars. We kunnen beter.
Maar het is natuurlijk meer als enkel het neerzetten van 200 extra bedden. Dat kan zelfs ik nog met 2 telefoontjes. Het ontkennen of bagatelliseren van het hele migratievraagstuk maakt het ook tot zo'n heet hangijzer.... althans, zo zie ik het. En net op het moment dat er iemand met zijn vuist op tafel slaat van 'zullen we maar eens een besluit nemen?' Rent iedereen terug naar zijn stellingen en trekken we de stekker eruit.... tekenend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Real schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:57:
[...]

Je moet het niet gaan hebben over migratie in het algemeen bij deze actualiteit natuurlijk. De enige reden waarom dat zogenaamd een onderwerp is, is omdat de VVD het steeds tot zogenaamd probleem bombardeert.

Daar doe ik niet aan mee. Er zijn overigens ook topics waar je migratie kunt bespreken.
Ik was niet degene die met een podcast op de proppen kwam om de boel te bagatelliseren. Maar inderdaad, de migratiediscussie kan beter in een ander topic plaatsvinden. <- punt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
stylezzz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:03:
[...]

Maar het is natuurlijk meer als enkel het neerzetten van 200 extra bedden. Dat kan zelfs ik nog met 2 telefoontjes.
Jij en ik wel, onze regering blijkbaar niet. :(
Het ontkennen of bagatelliseren van het hele migratievraagstuk maakt het ook tot zo'n heet hangijzer.... althans, zo zie ik het. En net op het moment dat er iemand met zijn vuist op tafel slaat van 'zullen we maar eens een besluit nemen?' Rent iedereen terug naar zijn stellingen en trekken we de stekker eruit.... tekenend. :)
Het gaat niet om het ontkennen van het probleem, het gaat erom dat we weigeren tweehonderd bedden te creëren als een COA duidelijk overloopt.

En die weigering zit hem weer in de angst om de populistische achterban te verliezen, net zoals dat Mark voor een druppel van een druppel een kabinet wil laten klappen omdat hij blijkbaar inschat dat dit voor de VVD electoraal een opportuun moment is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:30
stylezzz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:54:
[...]

Het kost een beetje geld, als je dat bedoelt met kostte wat het kost. Gokje dat het minder kost om opvanglocaties beschikbaar te houden dan ze nu op te vangen in cruise schepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Nou, ik heb even een "representatieve" steekproef gehouden in mijn omgeving. Van de 15 man die ik gevraagd heb en allemaal VVD gestemd hebben geeft 100% ervan de schuld aan links en woke dat het kabinet gevallen is. Hoe dan!?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:03:
[...]
En net op het moment dat er iemand met zijn vuist op tafel slaat van 'zullen we maar eens een besluit nemen?' Rent iedereen terug naar zijn stellingen en trekken we de stekker eruit.... tekenend. :)
Terwijl die stellingen al op voorhand tijdens de formatiegesprekken bekend waren wat anderhalf jaar geleden. Het is niet alsof opeens CU zei: we tornen niet aan het nareisrecht deze week. Dat zei men ook anderhalf jaar terug. CU is een partij die nog het gezin als hoeksteen van de samenleving ziet staan. En iets met barmhartigheid. D66 staat ook een ruimer asielbeleid voor.

Het is moedwillig met de vuist op tafel slaan nadat je een belofte hebt gedaan naar je eigen achterban die je niet kunt waarmaken. Gek hé dat de andere partijen dan zeggen: ik slikken of stikken? Stik er lekker zelf in, doei.

Wel interessant dat allerlei cda kamerleden Omtzigt opzoeken. Die zien de bui ook hangen van regeren is halveren en zetels verliezen aan de BBB. Beetje wat de PvdA eerder over kwam. Laatste beetje achterban loopt weg en poef implosie compleet. En nu weet ik niet om welke reden Renske de kamer heeft verlaten voor het kabinet viel. Maar zij en Pieter zijn van vastbijten in dossiers. Denk dat ze prima op de Lijst Omtzigt kan staan, desnoods door leiding te geven zodat Omtzigt vrijgespeeld is voor wat ie goed kan: dossiers onderzoeken en als luis, in de pels de vinger op de zere plek leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:15:
Nou, ik heb even een "representatieve" steekproef gehouden in mijn omgeving. Van de 15 man die ik gevraagd heb en allemaal VVD gestemd hebben geeft 100% ervan de schuld aan links en woke dat het kabinet gevallen is. Hoe dan!?
Iets met ieder zijn eigen bubbel? En de spin: VVD heeft teveel moeten toegeven aan D66/CU en hield nu eindelijk eens de poot stijf geloven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
Joosie200 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:17:
[...]

Terwijl die stellingen al op voorhand tijdens de formatiegesprekken bekend waren wat anderhalf jaar geleden. Het is niet alsof opeens CU zei: we tornen niet aan het nareisrecht deze week. Dat zei men ook anderhalf jaar terug. CU is een partij die nog het gezin als hoeksteen van de samenleving ziet staan. En iets met barmhartigheid. D66 staat ook een ruimer asielbeleid voor.

Het is moedwillig met de vuist op tafel slaan nadat je een belofte hebt gedaan naar je eigen achterban die je niet kunt waarmaken. Gek hé dat de andere partijen dan zeggen: ik slikken of stikken? Stik er lekker zelf in, doei.

Wel interessant dat allerlei cda kamerleden Omtzigt opzoeken. Die zien de bui ook hangen van regeren is halveren en zetels verliezen aan de BBB. Beetje wat de PvdA eerder over kwam. Laatste beetje achterban loopt weg en poef implosie compleet. En nu weet ik niet om welke reden Renske de kamer heeft verlaten voor het kabinet viel. Maar zij en Pieter zijn van vastbijten in dossiers. Denk dat ze prima op de Lijst Omtzigt kan staan, desnoods door leiding te geven zodat Omtzigt vrijgespeeld is voor wat ie goed kan: dossiers onderzoeken en als luis, in de pels de vinger op de zere plek leggen.
Met een recordformatie van 299 dagen had ik al door dat veel standpunten heel ver uit elkaar lagen. Jij ook? Maar goed, dat is het huidige politieke bestel... complete versplintering waarbij eigenlijk elk besluit een compromis zou worden waarvan niemand uiteindelijk vrolijk word.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
armageddon_2k1 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:15:
Omdat het sommige mensen helemaal niet om de inhoud gaat. Die kennen ze niet eens. Die zitten zo star in de wedstrijd dat “owning the libs” (om de Amerikaanse kreet te gebruiken) hun identiteit is. Het gebruik van woke op die manier is mijns inziens een aardige indicatie. En dan valt het me nog mee dat ze nog VVD lijken te stemmen…

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Joosie200 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:19:
[...]

Iets met ieder zijn eigen bubbel? En de spin: VVD heeft teveel moeten toegeven aan D66/CU en hield nu eindelijk eens de poot stijf geloven?
Zo denkt mijn broer er ook over. Ambtenaar en een vrouw in het onderwijs, goed salaris, 2 auto's voor de deur en een koophuis. Gewoon weer stemmen op Rutte, met evt BBB als 2e optie. VVD heeft veel teveel toe moeten geven aan het linkse D66 en die migranten is het allergrootste probleem op dit moment.

Edit: en waar het halve land heeft moeten staken voor loonsverhoging, kreeg hij er 10% bij zonder te vragen en was hij nog verontwaardigd ook, want dat was lager dan de inflatie 8)7.

[ Voor 14% gewijzigd door _JGC_ op 09-07-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Joosie200 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:19:
[...]

Persoonlijk denk ik eerder dat rutte de boel bewust op ramkoers heeft gezet. Na 1.5 jaar pappen en nathouden had hij wellicht als een van de weinige door dat dit kabinet nergens richting aan gaf.... (en nee, ik stem geen vvd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:45:
[...]
Persoonlijk denk ik eerder dat rutte de boel bewust op ramkoers heeft gezet. Na 1.5 jaar pappen en nathouden had hij wellicht als een van de weinige door dat dit kabinet nergens richting aan gaf.... (en nee, ik stem geen vvd)
Daar heeft het alle schijn naar. Bekijk het zo: Rutte kent nu de samenstelling qua eerste kamer. Weet dat met Rutte IV niks meer erdoorheen te krijgen valt tenzij je BBB meehebt of GL/PvdA. Kun je beter de kaarten opnieuw laten schudden, definitief klaar zijn met D66/CU (ik zie deze samenstelling geen derde keer op het bordes) en verzilveren die populariteit in de huidige peilingen.

En je kunt de verkiezingen in op een van oudsher typisch "rechts" thema: migratie. Geen BBB thema want die hebben stikstof/landbouw geclaimd. Waarom denk je dat het kabinet niet viel over het gefaalde landbouwakkoord? Heeft daarmee te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Joosie200 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:50:
[...]

Daar heeft het alle schijn naar. Bekijk het zo: Rutte kent nu de samenstelling qua eerste kamer. Weet dat met Rutte IV niks meer erdoorheen te krijgen valt tenzij je BBB meehebt of GL/PvdA. Kun je beter de kaarten opnieuw laten schudden, definitief klaar zijn met D66/CU (ik zie deze samenstelling geen derde keer op het bordes) en verzilveren die populariteit in de huidige peilingen.

En je kunt de verkiezingen in op een van oudsher typisch "rechts" thema: migratie. Geen BBB thema want die hebben stikstof/landbouw geclaimd. Waarom denk je dat het kabinet niet viel over het gefaalde landbouwakkoord? Heeft daarmee te maken.
Eensch. Rutte zal gokken op een coalitie van vvd en bbb.... meteen ook stukken makkelijker om iets door de 1ste kamer te loodsen. Ik denk dat het afketsen van het landbouwakkoord een trigger is geweest. Dit gaat niet werken met de huidige coalitie... dus moet er een nieuwe coalitie komen.

En laat zich nu net een migratiediscussie ontpoppen in den haag. Geen onderwerp is zo gevoelig om iedereen op de kast te jagen zo blijkt wel weer....

[ Voor 6% gewijzigd door stylezzz op 09-07-2023 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)
Real schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:00:
Zijn er geen Kamerleden op vakantie?

Want dan kunnen de stemverhoudingen nog weleens anders komen te liggen.
Zolang het geen hoofdelijke stemming wordt zal dat waarschijnlijk geen issue vormen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
drooger schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:11:
[...]
Zolang het geen hoofdelijke stemming wordt zal dat waarschijnlijk geen issue vormen.
Geen hoofdelijke stemming? De kans op een hoofdelijke stemming lijkt mij vrijwel 100% en elk individueel Kamerlid kan daarom vragen.

De vraag is vooral of er dan gepaired gaat worden. Normaal wel, maar gezien de manier waarop Rutte dit allemaal heeft aangepakt zou het ook weleens niet kunnen gebeuren en dan heeft Rutte misschien een MvT aan z'n broek hangen zonder dat coalitiepartijen nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:50
VVD staat totaal in zijn recht om eindelijk een keer voor zichzelf op te komen. Druk je respectvol uit Überhaupt snappen mensen niet dat Rutte geen dictator is en hij juist voor NL deuren opent.

[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 10-07-2023 07:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
AMARONE schreef op maandag 10 juli 2023 @ 01:09:
VVD staat totaal in zijn recht om eindelijk een keer voor zichzelf op te komen.*knip*. Überhaupt snappen mensen niet dat Rutte geen dictator is en hij juist voor NL deuren opent.
*knip* quote is geknipt ondertussen
Zou je me kunnen uitleggen waarom er 4 kabinetten rutte zijn geweest waarvan er 3 de eindstreep niet hebben gehaald

En als jij voor een werkgever werkt en heel vaak de waarheid verdraaid of dingen opeens niet meer weet denk jij dan dat je goed functioneert of zal de werkgever dan toch iemand zoeken die wat eerlijker is en minder last van alzheimer heeft

[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 10-07-2023 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06:44

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Steenw schreef op maandag 10 juli 2023 @ 02:05:

Zou je me kunnen uitleggen waarom er 4 kabinetten rutte zijn geweest waarvan er 3 de eindstreep niet hebben gehaald
Rutte 1: Wilders trok gedoog steun in
Rutte 2: Termijn afgemaakt
Rutte 3: Toeslagen affaire (maar ook omdat hij al een tijdje minderheid had in de kamer)
Rutte 4: VVD achterban wilde wijziging beleid kabinet

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
DevWouter schreef op maandag 10 juli 2023 @ 02:22:
[...]

Rutte 1: Wilders trok gedoog steun in
Rutte 2: Termijn afgemaakt
Rutte 3: Toeslagen affaire (maar ook omdat hij al een tijdje minderheid had in de kamer)
Rutte 4: VVD achterban wilde wijziging beleid kabinet
Rutte 1: ik ben toch ook zelf verantwoordelijk met wie ik het bed induik
Rutte 2: ik ben geweldig
Rutte 3: niet instaat om problemen op een goede manier op te lossen (slechte manager)
Rutte 4: VVD Achterban zet hem aan het werk maar net als bij punt 3 is hij niet in staat om problemen op te lossen en gaat hij erin met een botte bijl (slechte manager)

Zal hij iedere ochtend voor een levensgrote spiegel staan en zichzelf schouder klopjes geven en blijven roepen ik ben geweldig *knip* hou het een beetje netjes ?

en nee ik koop geen gebruikte auto van hem want waarschijnlijk zegt hij dan, is van een oud vrouwtje geweest die er nauwelijks mee reed en vergeet hij erbij te vertellen dat haar zoon er elke dag mee op en neer reed van Limburg naar Groningen

[ Voor 2% gewijzigd door polthemol op 10-07-2023 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Het begin van het einde voor de pvda
Ze mogen nog meedoen met groen links
Maar wel als 2e viool ; weg rood, weg roos, en in naam ná GL
Ooit een van de grootste partijen laten zij zich begraven onder groenlinks
Om te bulken van het lachen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaZ4r4wzestztHWVR8wfWz6diQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sYsxxNxFOLNOFXVJmQNBSb2R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Zatervan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 06:01:
....
Tja wat had je geschreven bij een rode poster en links PvdA? Ik heb meer schadenfreude over het CDA dan over PvdA en GL. Het is juist slim om samen te gaan en op die manier proberen een meerderheid te halen.

Het kan best zijn dat deze combinatie de twee na grootste wordt na VVD en BBB maar als D66 het niet heel slecht doet heb je blok van een zetel of 35 die een alternatief vormen voor VVD+BBB.

D66 wilde na de afgelopen verkiezingen ook veel liever met PvdA en GL dan met de CU maar ging uiteindelijk overstag. Als de kaarten anders geschud worden kunnen deze 3 partijen elkaar nu wél vasthouden.

En zeker in de versplintering gecombineerd met een zetel of 30 die sowieso buitenspel staan (PVV+FvD) vind ik het een goede strategie.

Ik hoop voor de nieuwe combinatie lijst wel dat ze van hun eigen kracht uitgaan en zich kunnen beheersen niet negatief te zijn over BBB en VVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Zatervan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 06:01:
Ze mogen nog meedoen met groen links
Maar wel als 2e viool ; weg rood, weg roos, en in naam ná GL
Ooit een van de grootste partijen laten zij zich begraven onder groenlinks
De PvdA heeft hetzelfde probleem als het CDA: de achterban wordt steeds ouder (figuur halverwege de pagina). Met deze fusie geven ze een stukje identiteit op. Zonder deze fusie mogen ze over 15 jaar met een campagnebusje langs bejaardenhuizen om een magere 10 zetels binnen te sprokkelen.

Verder heerst bij veel PvdA-bestuurders van de oude stempel nog altijd de overtuiging dat stemmen die naar GroenLinks en SP gaan eigenlijk "hun" stemmen zijn, en dat de kiezers na een tijdelijke vlaag van waanzin zullen terugkeren naar de moederschoot.

GroenLinks heeft al een tijdje gebroken met hun radicale verleden, maar voor hen is dit natuurlijk de grotere identiteitsverandering: voor het eerst presenteren ze zich als een brede middenpartij. We kunnen ons voorbereiden op tenenkrommende verdedigingen van de hypotheekrenteaftrek, de eigen auto, en de vakantie naar Marbella, allemaal puur om de in Nederland al uiterst verwende middenklasse (vroeger noemden de sociaaldemocraten dat nog de Bourgeoisie) te paaien.

De Partij voor de Dieren profiteert al een tijdje van het gestaar naar het midden van Jesse Klaver. Ik ben benieuwd of BIJ1, of wellicht DENK of de SP, hiervan ook kan profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik vrees dat het probleem van de migratie nog altijd als een angstbeeld leeft voor veel mensen, en met name ‘niet-westerse’ immigratie.

Kijk alleen maar naar het verschil in reactie op vluchtelingen uit Syrië en Oekraïne, beide vluchten voor oorlog.

Voor de eerste groep is er vooral veel weerstand en niet in mijn achtertuin gediscussieer en voor de tweede groep maken we het tuinhuisje gereed in de achtertuin en is er vooral veel gediscussieer over waarom alles in Nederland toch zo moeilijk is qua regelgeving.

Het is gewoon de ouderwetse angst voor de vreemdeling waar Rutte op gokt. Met een getal wat van geen kanten klopt en het nu laten klappen van het kabinet is puur voor eigen politiek gewin.

Op een gevaarlijk moment met oorlog in Oekraïne en andere grotere problemen dan een asiel vraagstuk wat we al jarenlang niet willen oplossen en er maar een beetje bijdoen.

En voor wat betreft het nieuwe PvdA en GL blok dat zich op het eigen programma moet richten , het enige dat je als vvd hoeft te roepen is dat ‘links’ de grenzen open zet en we overspoeld gaan worden.

[ Voor 10% gewijzigd door CornermanNL op 10-07-2023 07:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
VVD staat totaal in zijn recht om eindelijk een keer voor zichzelf op te komen. [mbr]Druk je respectvol uit[/mbr] Überhaupt snappen mensen niet dat Rutte geen dictator is en hij juist voor NL deuren opent.
"Eindelijk voor zichzelf opkomen"? Wow. En met zo'n standpunt dan een mening hebben over BBB stemmers? Je moet maar durven. Gezien de vrijwel constante regeringsdeelname van de VVD, waarvan de laatste 12 jaar als grootste partij, is die stelling gewoon kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:56
CVTTPD2DQ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:07:
[...]

De PvdA heeft hetzelfde probleem als het CDA: de achterban wordt steeds ouder (figuur halverwege de pagina). Met deze fusie geven ze een stukje identiteit op. Zonder deze fusie mogen ze over 15 jaar met een campagnebusje langs bejaardenhuizen om een magere 10 zetels binnen te sprokkelen.

Verder heerst bij veel PvdA-bestuurders van de oude stempel nog altijd de overtuiging dat stemmen die naar GroenLinks en SP gaan eigenlijk "hun" stemmen zijn, en dat de kiezers na een tijdelijke vlaag van waanzin zullen terugkeren naar de moederschoot.

GroenLinks heeft al een tijdje gebroken met hun radicale verleden, maar voor hen is dit natuurlijk de grotere identiteitsverandering: voor het eerst presenteren ze zich als een brede middenpartij. We kunnen ons voorbereiden op tenenkrommende verdedigingen van de hypotheekrenteaftrek, de eigen auto, en de vakantie naar Marbella, allemaal puur om de in Nederland al uiterst verwende middenklasse (vroeger noemden de sociaaldemocraten dat nog de Bourgeoisie) te paaien.

De Partij voor de Dieren profiteert al een tijdje van het gestaar naar het midden van Jesse Klaver. Ik ben benieuwd of BIJ1, of wellicht DENK of de SP, hiervan ook kan profiteren.
Een aantal andere zaken die opvallen bij je link:
Het PvdA geniet zeer weinig sympathie bij arbeidsongeschikten en krijgt dezelfde waardering als CDA, D66 en het CU. Ook onder werklozen weet de partij geen bonuspunten te scoren. Onder laagopgeleiden scoort de partij het slechtste, samen met D66 en GL.

Je zou verwachten dat dit juist de groepen zijn waar de PvdA punten zou moeten scoren gezien hun sociale kernwaarden. Waarschijnlijk zijn het hun acties uit het verleden die de partij nog altijd achtervolgen. Daden spreken luider dan woorden.

Als je dan de tweede grafiek ziet, vraag ik me af of deze verbinding werkelijk winnaars gaat kennen. GL valt namelijk expliciet bij de jongere generatie in goede aarde, PvdA, zoals je zelf al aanhaalde, hoofdzakelijk bij de oude generatie. Gezien de generatiekloof in de maatschappij, mag men wel met een heel goed verhaal komen om dus niet beide bevolkingsgroepen te verliezen aan de door jou aangehaalde partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:33
CornermanNL schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:17:
Ik vrees dat het probleem van de migratie nog altijd als een angstbeeld leeft voor veel mensen, en met name ‘niet-westerse’ immigratie.

Kijk alleen maar naar het verschil in reactie op vluchtelingen uit Syrië en Oekraïne, beide vluchten voor oorlog.

Voor de eerste groep is er vooral veel weerstand en niet in mijn achtertuin gediscussieer en voor de tweede groep maken we het tuinhuisje gereed in de achtertuin en is er vooral veel gediscussieer over waarom alles in Nederland toch zo moeilijk is qua regelgeving.
Het is natuurlijk wel zo dat de tweede groep spreekwoordelijk uit onze eigen achtertuin komt, de eerste niet. Verder als je ziet dat deze immigranten / vluchtelingen sociale huurwoningen innemen met voorrang doet dat wel erg veel pijn voor de groep die buiten de boot valt, onze eigen jongens en meiden schuiven we gerust aan de kant om dit mogelijk te maken. Blijft wrang voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Nou het eerste bericht waarvan je kon verwachten dat die er zou komen is daar: Wopke is lijsttrekker af. Niet langer een klemmend beroep vanuit de partijtop dus ze gaan voor iemand anders. Enter comeback Mona Keijzer? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-09 20:57
Cid Highwind schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:46:
[...]

Je zou verwachten dat dit juist de groepen zijn waar de PvdA punten zou moeten scoren gezien hun sociale kernwaarden. Waarschijnlijk zijn het hun acties uit het verleden die de partij nog altijd achtervolgen. Daden spreken luider dan woorden.
De tijd dat de gewone arbeider of mensen in de volksbuurten op de PVDA gingen stemmen ligt ver achter ons en die gaan ze ook niet meer terug winnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:28
We hebben nu al zo'n ~40 jaar neoliberaal (rechts) beleid gevoerd. Alles is kapot geprivatiseerd en bepaalde sociale voorzieningen zijn flink uitgedund. Crisis na crisis. Er is meer welvaart dan ooit op papier, maar dat is vooral gegaan naar een klein percentage van de bevolking. Het is een niet houdbaar systeem.

Het gros van Nederland blijft toch stemmen op rechtse coalities. Terwijl een groot deel zou veel meer profijt hebben van een linkser, progressiever kabinet. Ze worden vooral boos op de statushouder in plaats van de aandeelhouder. *knip* laat dit negatief labelen van kiezers

[ Voor 29% gewijzigd door polthemol op 10-07-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Grunwold schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:48:
[...]

Het is natuurlijk wel zo dat de tweede groep spreekwoordelijk uit onze eigen achtertuin komt, de eerste niet. Verder als je ziet dat deze immigranten / vluchtelingen sociale huurwoningen innemen met voorrang doet dat wel erg veel pijn voor de groep die buiten de boot valt, onze eigen jongens en meiden schuiven we gerust aan de kant om dit mogelijk te maken. Blijft wrang voelen.
Het was sowieso een wat opzienbarende uitspraak om voorrang te geven aan vluchtelingen. Het klinkt nobel, maar is koren op de molen van de anti-immigratiepartijen. Je moet je er maar aan willen branden wanneer je ook gewoon een overmacht kaart in handen hebt. Op die manier jaag je de werkende en lager opgeleide klasse wel naar rechts toe.

Tegelijkertijd heeft men ook boter op het hoofd. Wanneer de prijsverhogende HRA ter sprake komt, spreekt iedereen z'n veto uit en wanneer onze eigen jongens en meiden uit minder kapitaalkrachtige families buiten de boot vallen omdat ze geen jubelton meekrijgen, is het ook pech gehad. Om maar te zwijgen hoe de nieuwbouw aansluit op de vraag in de markt en hoe gezinswoningen bezet worden gehouden omdat doorstromen naar iets kleiners wordt belemmerd.

Als dergelijke zaken op orde zouden zijn geweest, had het aantal vluchtelingen ook geen probleem moeten zijn. Over kennismigranten in bijvoorbeeld Amsterdam, en wat dat voor de woningprijzen doet, moeten we het maar niet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joosie200 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:49:
Nou het eerste bericht waarvan je kon verwachten dat die er zou komen is daar: Wopke is lijsttrekker af. Niet langer een klemmend beroep vanuit de partijtop dus ze gaan voor iemand anders. Enter comeback Mona Keijzer? :X
De jonge maar weer eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
VVD staat totaal in zijn recht om eindelijk een keer voor zichzelf op te komen. [mbr]Druk je respectvol uit[/mbr] Überhaupt snappen mensen niet dat Rutte geen dictator is en hij juist voor multinationals deuren opent.
Ik heb de quote even voor je gecorrigeerd. ;) Ik zie namelijk niet hoe de gewone burger er op vooruit is gegaan sinds zijn aantreden? :)

Overigens denk ik dat niemand op Tweakers Rutte een dictator vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
CDA is net als pvda over, tenzij ze met een hele goede lijsttrekker komen, én een verhaal dat staat
Dan kunnen ze ongeveer het huidige niveau handhaven
Zo niet , dan voorzie ik afsplitsingen in Limburg en Overijssel om te beginnen
MikeyMan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:03:
[...]

De jonge maar weer eens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
[...]

Dat kan wrang voelen maar is het gevolg van het eigen stem gedrag , liberalisering van de woningmarkt. Bewuste afbouw van de sociale woningvoorraad en een decennia of 4 verschuiven van het risico van de samenleving naar het individu.

De overheid heeft zich bewust een minimale rol toegeëigend op allerlei gebied, want de kiezer wilde nu eenmaal veel zelf regelen. Maar kan dat in veel gevallen niet. Want de kosten zijn veel te hoog.

En dat is van woningmarkt, tot zorg en allerlei gebieden. Het is veel te eenvoudig om dan de immigratie de schuld te geven van 40 jaar bewust beleid.

Het sentiment is begrijpelijk maar onjuist. Het sentiment is de menselijke natuur deels maar we mogen verwachten dat we als samenleving toch meer inzicht hebben in het eigen besluitvormingsproces.

Maar blijkbaar niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
bie100 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:59:
[...]

De tijd dat de gewone arbeider of mensen in de volksbuurten op de PVDA gingen stemmen ligt ver achter ons en die gaan ze ook niet meer terug winnen
Klopt, die generatie is vooral bezig met koopkrachtbehoud en hangt dus bij de PVV zodat er niet teveel naar "de buitenlanders" gaat, 50PLUS, zodat principieel alles bij hun generatie blijft, mogelijk zelfs de VVD, want die pakt de auto en de HRA niet af. De laatste PvdA'er die daar nog over was gebleven zal nu vanwege het progressieve karakter van GL het licht wel uit doen.

"Samen de grootste worden" is overigens ook echt geen sterke slogan, nu ik er over nadenk. Het legt de nadruk op precies hetgene waar de politiek het sterkst onder lijdt: Het alles voor de zetels principe.

"Samen" is sowieso een relatief begrip. De meeste Nederlanders willen helemaal niet samen iets oplossen, daar is de maatschappij veel te individualistisch voor. De enige manier waarop men op links stemmen kan winnen, is juist door de arbeiders en ouderen die nu rechts stemmen er van te overtuigen dat een stem op links beter is voor hen als individu. Samen als middel, niet als doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
*knip* die discussie is klaar, de originele uitspraak is met rede verwijderd

Wat ook wel makkelijk is, is stellen dat we 40/60 jaar een rechts kabinet al hebben, dus dat ze verantwoordelijk zijn voor alles wat mis is gegaan. Dat we één van de gelukkigste, rijkste landen zijn met beste zorg, onderwijs, etc, dat is dan ondanks het rechtse bestuur.

En PvdA en GL hebben natuurlijk enorme overlap, waren dat ook niet degene die ooit hun stellingen moesten veranderen bij een (lokale) stemwijzer omdat ze identiek waren? Tegelijk naar mijn gevoel iig lag de focus toch wel degelijk anders. Waarbij het qua imago voor mij iig toch was dat GL meer op de linkse jup zich richt, en PvdA op de linkse arbeider. Nu kunnen die laatste natuurlijk ook bij de SP terecht (wederom, qua imago), maar dat is toch een stapje verder.

[ Voor 40% gewijzigd door polthemol op 10-07-2023 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Cid Highwind schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:15:
"Samen" is sowieso een relatief begrip. De meeste Nederlanders willen helemaal niet samen iets oplossen, daar is de maatschappij veel te individualistisch voor. De enige manier waarop men op links stemmen kan winnen, is juist door de arbeiders en ouderen die nu rechts stemmen er van te overtuigen dat een stem op links beter is voor hen als individu. Samen als middel, niet als doel.
Ik denk dat je. als je een grote middenpartij wil bouwen, je een identiteit moet creëeren waar een grote groep zich bij thuisvoelt. "Arbeiderspartij" was een uiterst goede naam in de 19e en vroeg 20e eeuw. De grote meerderheid van de bevolking was immers Arbeider. En die hoogopgeleide beleidsambtenaar kan zich ook "arbeider" voelen. Een werkloze is een arbeider die tijdelijk geen werk heeft. Een gepensioneerde is een voormalig arbeider.

Op dezelfde manier heeft Rutte het nu over de "hardwerkende Nederlanders". Ook zo'n term waar veel mensen zich thuis bij kunnen voelen. Die DHL-bezorger die 60 uren per week ZZP't. Maar ook de vastgoedbaas die op een Amsterdams terrasje zijn deals maakt.

De tegenstelling is natuurlijk anders: de "arbeiders" hadden "het kapitaal" als tegenstander. De "hardwerkende Nederalnders" bestaan in tegenstelling tot het stereotype van de luie uitkeringstrekker die onderuitgezakt achter de TV zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 09:50
VVD staat totaal in zijn recht om eindelijk een keer voor zichzelf op te komen. [mbr]Druk je respectvol uit[/mbr] Überhaupt snappen mensen niet dat Rutte geen dictator is en hij juist voor NL deuren opent.
De VVD is altijd alleen voor zichzelf bezig en het hele beleid wordt gewoon voor 80% door de VVD bepaald. Ook het klappen van het kabinet is door de VVD gedaan omdat ze denken er beter van te worden. Het VVD zit er voor zichzelf en de grote bedrijven, maar zeker niet voor NL.
En ik geloof best dat Rutte deuren opent, hij kan heel goed onderhandelen, maar je moet echt niet denken dat hij er zit om NL als geheel beter te maken. Bij hem staat VVD op 1, de bedrijven op 2 en voor de rest van het land doet ie net genoeg om ze nog enigszins tevreden te houden.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fuujii
Sissors schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:22:
[...]
Wat ook wel makkelijk is, is stellen dat we 40/60 jaar een rechts kabinet al hebben, dus dat ze verantwoordelijk zijn voor alles wat mis is gegaan. Dat we één van de gelukkigste, rijkste landen zijn met beste zorg, onderwijs, etc, dat is dan ondanks het rechtse bestuur.
Ik vind persoonlijk dit veelgehoorde argument (vooral vanuit rechtse hoek) zo'n dooddoener.

Ja, je hebt het gelukkig veel beter dan de meeste landen. Knijp maar in je handjes inderdaad. Alleen ten opzichte van waar we stonden (of zouden kunnen staan!) hollen we op veel ijstjes achteruit. Met name de laatste 10-15 jaar, omdat er steeds meer macht en geld naar het grootkapitaal is gegaan in plaats van sociale voorzieningen of de burger die weinig aan koopkracht erbij heeft gekregen. Veel problemen zijn vooruit geschoven. Nu komen we aan op een punt waar alles begint te knellen en waardoor ons land compleet vastloopt. Dat zal alleen nog maar erger worden. Dus nogal een kul argument in mijn ogen.

Om maar wat te noemen: persvrijheid, niveau van (basis)onderwijs, niveau van biodiversiteit/grondwater, niveau van Nederlandse taal, woningmarkt, de woningmarkt etc.: dit is (flink) achteruit gegaan. Wat is er echt beter geworden met het beleid van de laatste 10-15 jaar, behalve dat we op papier allemaal rijker zijn geworden?

En sowieso, de zittende macht hoort ten allen tijden streng gecontroleerd te worden. Daarom is het belangrijk om extra kritisch te blijven. Oók bij een mogelijk links kabinet in de toekomst. :)

Zo. Genoeg cynisme op de maandagochtend. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]
Ik denk dat je dat wel kunt stellen ja :+ We hadden een hele hoop beter kunnen en moeten doen. En dat is niet zozeer vanwege het programma van de partijen alswel de uitvoering die vaak te wensen over laat. Niet voor niets zie je Nederland op al die lijsten toch langzaamaan te top-posities kwijt raken. En het is niet eens zozeer het programma waar het dan om gaat, maar vooral de uitvoering. Het is continue pappen en nat houden en niet echt stappen willen zetten. Dat zie je ook met de afhandeling van de toeslagenaffair, Groningen etc, maar ook de assielproblemen komen volledig doordat ze dat bewust uitgekleed hebben. Terwijl ze tegelijkertijd wel al de expats deze kant op willen halen. En roepen dat je 100k huizen wil bouwen, maar daar niets voor willen doen getuigd ook niet echt van actief beleid...

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Fuujii schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:37:
[...]

Ik vind persoonlijk dit veelgehoorde argument (vooral vanuit rechtse hoek) zo'n dooddoener.

Ja, je hebt het gelukkig veel beter dan de meeste landen. Knijp maar in je handjes inderdaad. Alleen ten opzichte van waar we stonden (of zouden kunnen staan!) hollen we op veel ijstjes achteruit. Met name de laatste 10-15 jaar, omdat er steeds meer macht en geld naar het grootkapitaal is gegaan in plaats van sociale voorzieningen of de burger die weinig aan koopkracht erbij heeft gekregen. Veel problemen zijn vooruit geschoven. Nu komen we aan op een punt waar alles begint te knellen en waardoor ons land compleet vastloopt. Dat zal alleen nog maar erger worden. Dus nogal een kul argument in mijn ogen.

Om maar wat te noemen: persvrijheid, niveau van (basis)onderwijs, niveau van biodiversiteit/grondwater, niveau van Nederlandse taal, woningmarkt, de woningmarkt etc.: dit is (flink) achteruit gegaan. Wat is er echt beter geworden met het beleid van de laatste 10-15 jaar, behalve dat we op papier allemaal rijker zijn geworden?

En sowieso, de zittende macht hoort ten allen tijden streng gecontroleerd te worden. Daarom is het belangrijk om extra kritisch te blijven. Oók bij een mogelijk links kabinet in de toekomst. :)

Zo. Genoeg cynisme op de maandagochtend. >:)
Dat is dus exact waarom ik het argument pakte wat hier langs komt dat we al 40/60 jaar een centrum-rechts kabinet hebben. Dan kan je niet meer de claim maken dat het allemaal ondanks het rechtse beleid is.

En ik vind het dan dus een dooddoener om de regering van de afgelopen ~50 jaar de schuld te geven van alles wat niet goed is gegaan, en alles wat wel goed is ondanks die regering. Waarbij ook altijd wordt geclaimd dat rechts in een record tempo alles kapot maakt, maar toch doen we het overall behoorlijk goed als land. Hoe was het dan geweest met een linkse regering afgelopen 50 jaar? Een utopia waarbij we met marge op #1 wereldwijd op elk onderwerp stonden?

Overigens kunnen we natuurlijk op sommige lijstjes ook dalen omdat andere landen ook gewoon een stuk rijker aan het worden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 10-07-2023 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:03:
[...]

De jonge maar weer eens?
Neen, ook De Jonge heeft al aangegeven die rol niet te willen:
Minister Hugo de Jonge gaat ook voor deze verkiezingen niet voor een plek op de lijst van zijn partij CDA. Dat is 'niet logisch', vindt hij zelf. Hij is ook niet beschikbaar als partijleider. Betekent het dat hij de deur dicht doet? 'Ja', zegt de demissionaire minister voor Wonen.
Dit debacle na Buma is toch wel een schoolvoorbeeld van hoe je het niet moet doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

[mbr]*knip* die discussie is klaar, de originele uitspraak is met rede verwijderd[/mbr]

Ik ben het hier niet mee eens, de beste zorg en onderwijs gaan gebukt onder forse personeelstekorten omdat 1) de zorg kapot bezuinigd is en de magere lonen die daar gegeven worden en het onderwijs kampt met forse tekorten in vooral de grote steden omdat wonen in de grote steden te duur is voor een jonge docent, en voor de oudere docent zijn de woningen te klein, dat is debet aan het neo liberale van rechts. Verder is de rijkdom vooral bij de boomer generatie en hebben jonge mensen nauwelijks vermogen en geen kans om vermogen op te bouwen vanwege de bezuinigingen op de sociale huurmarkt en de te dure koopwoningen en hoge studieschulden.

Rechts(neo liberaal) zorgt ook ervoor dat lager geschoolden fors minder betaald worden waardoor we nu te kampen hebben met forse tekorten bij lager geschoolde mensen. Wellicht is de VVD daar niet direct verantwoordelijk voor maar de neo liberale stemmers, vaak hoger opgeleiden, veel ondernemers of managers wel.
En ik vind het dan dus een dooddoener om de regering van de afgelopen ~50 jaar de schuld te geven van alles wat niet goed is gegaan, en alles wat wel goed is ondanks die regering. Waarbij ook altijd wordt geclaimd dat rechts in een record tempo alles kapot maakt, maar toch doen we het overall behoorlijk goed als land. Hoe was het dan geweest met een linkse regering afgelopen 50 jaar? Een utopia waarbij we met marge op #1 wereldwijd op elk onderwerp stonden?
Eens! Het is simpel uitgelegd dat alles de schuld van Rutte is, ik denk overigens wel dat sociaal Scandinavische insteek beter is voor de burgers van Nederland. Ik stel zelf altijd Noorwegen als voorbeeld waar een goed sociaal beleid gevoerd word en daardoor weinig armoede kent en daardoor weinig criminaliteit.

[ Voor 21% gewijzigd door spijkerhoofd op 10-07-2023 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
Lordy79 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 06:10:
[...]
Ik hoop voor de nieuwe combinatie lijst wel dat ze van hun eigen kracht uitgaan en zich kunnen beheersen niet negatief te zijn over BBB en VVD.
Vermoed dat dit echter wel gaat gebeuren.

Extreem gecomprimeerd zijn de grootste problemen gezien vanuit het electoraat het feit dat het land op slot zit door stikstof en de hoge immigratie. De VVD heeft nu als voordeel dat ze ogenschijnlijk dit kabinet hebben laten klappen omdat ze de poot stijf hielden bij immigratie.

Voor de linkse partijen wordt dit een heel lastig gevecht. Zij pleiten immers voor nog meer milieumaatregelen en ze durven geen discussie te voeren over immigratie. Dat deze kwesties een stuk genuanceerder liggen dan deze simpele zwart/wit voorstelling moge duidelijk zijn, maar die nuance zal snel verloren gaan.

Ergo: de VVD (en BBB) kunnen claimen dat ze het land weer van het slot (stikstof), maar tegelijkertijd op slot (grenzen) willen zetten, terwijl de linkse partijen daar eigenlijk alleen maar tegen kunnen ageren.

Mijn inziens is de enige manier voor links om succes te boeken om vol in te zetten op beperking van met name arbeidsmigratie (maar ook 'reguliere' migratie), en het afschaffen van de toeslagen in combinatie met een hoger minimumloon. En niet teveel kletsen over het milieu. Alleen op die manier heeft men kans dat de grote massa kiezers terug komen.

En onmiddellijk stoppen met die overname van de PvdA door GL fusieplannen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:42:
[...]

Ik ben het hier niet mee eens, de beste zorg en onderwijs gaan gebukt onder forse personeelstekorten omdat 1) de zorg kapot bezuinigd is
Kapot bezuinigd? De uitgaven aan de zorg zijn in die 50 jaar geexplodeerd. Hoeveel tientallen (of honderden?) miljarden extra moet er naar de zorg?

Ik vind ook dat zorgpersoneel verdient om meer te krijgen. Tegelijk nu werkt iets van 1 op de 7 in de zorg, dat moet 1 op de 4 gaan worden. Natuurlijk omdat veel minder werken in diezelfde tijd. Waar gaan we het van betalen als we ook nog eens veel hogere lonen moeten betalen? (En geen dooddoeners over de multinationals graag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Sissors schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:45:
[...]

Kapot bezuinigd? De uitgaven aan de zorg zijn in die 50 jaar geexplodeerd. Hoeveel tientallen (of honderden?) miljarden extra moet er naar de zorg?

Ik vind ook dat zorgpersoneel verdient om meer te krijgen. Tegelijk nu werkt iets van 1 op de 7 in de zorg, dat moet 1 op de 4 gaan worden. Natuurlijk omdat veel minder werken in diezelfde tijd. Waar gaan we het van betalen als we ook nog eens veel hogere lonen moeten betalen? (En geen dooddoeners over de multinationals graag).
De extra miljarden komt vooral omdat de bureaucratie geexplodeerd is sinds de zorgverzekeraars aan de macht is. En 1 op d 4 mensen in de zorg is een utopie als er niet fors meer geinvesteerd word in de zorg, voor nu vind er vooral een leegloop plaats en gaan we zelfs naar 1 op de8 werkzaam in de zorg.

Mijn schoonzus was werkzaam in de zorg en heeft de zorg verlaten en is nu werkzaam op de HVA als docent verpleegkundige, ze krijgt een veel beter loon en geen onmogelijke uren. De HVA heeft geconstateerd dat er fors minder zorg studenten begin dit schooljaar begonnen aan de studie dan voorgaande jaren en ook dit jaar zijn er fors minder aanmeldingen.

Aangezien het grootse vermogen bij de oudere generatie zit zouden we vermogensbelasting fors omhoog kunnen gooien, we kunnen de toeslagen afschaffen en het minimumloon zodanig verhogen dat toeslagen niet meer nodig zijn om een redelijk leven te hebben, dan pak je meteen de parttimers met toeslagen.

[ Voor 10% gewijzigd door spijkerhoofd op 10-07-2023 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Sissors schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:45:
[...]

Ja, Kapotbezuinigd. Omdat de oplopende zorgkosten niet worden aangepakt door keuzes te maken (he, waar kennen we dat van), maar door de snijden op de operatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
Sissors schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:41:
[...]

Dat is dus exact waarom ik het argument pakte wat hier langs komt dat we al 40/60 jaar een centrum-rechts kabinet hebben. Dan kan je niet meer de claim maken dat het allemaal ondanks het rechtse beleid is.

Overigens kunnen we natuurlijk op sommige lijstjes ook dalen omdat andere landen ook gewoon een stuk rijker aan het worden zijn.
Wellicht hadden we er dan gemiddeld gezien slechter voorgestaan, maar zou de mediaan hoger liggen, waardoor het gevoel van welvaart netto hoger is. Al is het maar omdat zowel jongeren als ouderen, werkenden als niet-werkenden, een hogere mate van sociale zekerheid ervaren.

Natuurlijk is het koffiedik kijken. Feit is wel dat Nederland ooit leidend was op vele onderwerpen, terwijl we die positie eigenlijk hebben verloren. Zelfs de VS is progressiever op het gebied van drugsbeleid, om maar een zijspoor te noemen. Als je in de jaren '90 had beweerd dat dit een feit zou worden had iedereen je voor gek verklaard omdat ze daar zo conservatief zijn dat ze in een stuip trekken bij het zien van een tepel.

Aan de andere kant had het ook zo kunnen zijn, dat als we werkelijk sociaal gedacht hadden, de welvaart al veel eeder minder zou zijn geweest. Noorwegen wordt aangehaald, maar als we hun model hadden gevolgd had het wel betekend dat we niet alle gasbaten hadden verbrast aan projecten die Nederland tot het Nederland hebben gemaakt wat we kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
spijkerhoofd schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:49:
[...]

De extra miljarden komt vooral omdat de bureaucratie geexplodeerd is sinds de zorgverzekeraars aan de macht is. En 1 op d 4 mensen in de zorg is een utopie als er niet fors meer geinvesteerd word in de zorg, voor nu vind er vooral een leegloop plaats en gaan we zelfs naar 1 op de8 werkzaam in de zorg.
Ik zou het nog steeds interessant vinden hoeveel kosten precies naar die bureaucratie gaat, en hoeveel daadwerkelijk door de zorgverzekeraars komt. Immers hebben we ook de behandelcodes om dat juist te beperken.

Maar los daarvan dan moet je daarover stelling nemen, en niet stellen dat de zorg kapotbezuinigd is als er maar meer en meer miljarden ingepompt wordt.

Herinneren we bijvoorbeeld ook nog allemaal het (linkse) frame dat het kabinet na Corona €5 miljard ging bezuinigen op de zorg? Daarvan dacht ik ook wel: "Wat?". Totdat het daadwerkelijke verhaal duidelijk werd: De toename van de kosten in 2050 werd met €5 miljard beperkt. Maar dus nog steeds een grote toename van kosten, maar €5 miljard minder extra uitgeven in 2050, is niet €5 miljard bezuinigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:41:
[...]

Waarom ga je gelijk naar die extremen toe? Waar haal je vandaan dat 'alles wat niet goed is gegaan' aan rechts wordt toegeschreven en alles wat goed gaat 'ondanks de regering' is? Er zijn simpelweg veel dingen goed gegaan, maar ook veel dingen die een stuk beter hadden gekund, zeker als je naar de laatste 15 jaar kijkt. Er is heel veel gedaan aan brandjes blussen, maar structureel zijn er teveel dingen blijven liggen. Het grootste probleem is dan ook dat er geen keuzes gemaakt worden. Je kunt problemen niet oplossen door een zak geld te geven en dan te verwachten dat daarmee het probleem verdwijnt. Een zak geld hoort gekoppeld te zijn aan structurele verbeteringen, maar die stap wordt overgeslagen waarna een paar jaar later hetzelfde probleem er nog steeds blijkt te zijn.
Tja, alleen gaat het er niet om hoe rijk je bent. Veel van de dingen gaan over heel andere zaken, als land rijk zijn is leuk, maar uit heel veel onderzoeken blijkt dat dat tot een bepaald nivo echt iets toevoegt en dat daarna heel veel andere zaken mee gaan spelen. En als je dan de lijstjes goed bekijkt zie je ook nog eens dat we in veel gevallen een duidelijke reden zien waarom we dalen, oftewel vooral omdat we het toch echt slechter zijn gaan doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
redwing schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:59:
[...]

Waarom ga je gelijk naar die extremen toe?
Door de post over hoe Nederland is afgebroken door rechts en waarin wordt gesteld dat alles de schuld is van rechts, immers heeft links de afgelopen 50 jaar niet geregeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:01:
[...]

Door de post over hoe Nederland is afgebroken door rechts en waarin wordt gesteld dat alles de schuld is van rechts, immers heeft links de afgelopen 50 jaar niet geregeerd.
Dan nog moet je niet op dezelfde manier terug reageren. De extremen opzoeken helpt beide kanten van de discussie helemaal niets.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Sissors schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:01:
[...]

Het rechts van 50 jaar geleden zou wel eens linkser kunnen zijn dan het links van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:56:
[...]

Ik zou het nog steeds interessant vinden hoeveel kosten precies naar die bureaucratie gaat, en hoeveel daadwerkelijk door de zorgverzekeraars komt. Immers hebben we ook de behandelcodes om dat juist te beperken.

Maar los daarvan dan moet je daarover stelling nemen, en niet stellen dat de zorg kapotbezuinigd is als er maar meer en meer miljarden ingepompt wordt.
Het schetsen van een beeld, zo zie je dat ook in debatten waar specifieke medicijnen niet vergoed worden omdat ze te duur zijn. Maak je het specifiek op dat kleine aantal patienten vallen de kosten te overzien maar al met al moet je op den duur keuzes gaan maken in behandelingen en of dat wellicht wel zo nuttig is voor het behoud of de verbetering van de Quality of Life. Die discussie wordt niet of bijzonder beperkt gevoerd, juist doordat het vaak om specifieke gevallen gaat en dat de losse absolute kostenpost nog wel te overzien is, dat we daarvoor ander zaken zullen moeten laten wordt dan niet echt geschetst.

De kostenposten van zorgverzekeringen (werknemers verdwijnen niet volledige als je het gaat nationaliseren, je raakt wel stukken overhead kwijt alsmede de jaarlijkse reclamecaravaan maar relatief gezien zal dat een druppel op een gloeiende plaat zijn) zou je zichtbaar kunnen maken maar de vraag is wat je daar direct mee opschiet. Het huidige stelsel heeft in ieder geval de zichtbaarheid van zorguitgaven verbeterd in relatie tot het ziekenfonds.
Herinneren we bijvoorbeeld ook nog allemaal het (linkse) frame dat het kabinet na Corona €5 miljard ging bezuinigen op de zorg? Daarvan dacht ik ook wel: "Wat?". Totdat het daadwerkelijke verhaal duidelijk werd: De toename van de kosten in 2050 werd met €5 miljard beperkt. Maar dus nog steeds een grote toename van kosten, maar €5 miljard minder extra uitgeven in 2050, is niet €5 miljard bezuinigen.
Minder meer in lijn met de inflatie is effectief wel bezuinigen, niet in absolute uitgave maar in relatieve uitgave zeker wel. Je kan dan op termijn niet meer hetzelfde doen - of je moet ergens een efficientieslag zien te vinden - als je nu doet. Niet per definitie een probleem maar wat wil je het dan noemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Napo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:08:
[...]

Het schetsen van een beeld, zo zie je dat ook in debatten waar specifieke medicijnen niet vergoed worden omdat ze te duur zijn. Maak je het specifiek op dat kleine aantal patienten vallen de kosten te overzien maar al met al moet je op den duur keuzes gaan maken in behandelingen en of dat wellicht wel zo nuttig is voor het behoud of de verbetering van de Quality of Life. Die discussie wordt niet of bijzonder beperkt gevoerd, juist doordat het vaak om specifieke gevallen gaat en dat de losse absolute kostenpost nog wel te overzien is, dat we daarvoor ander zaken zullen moeten laten wordt dan niet echt geschetst.

De kostenposten van zorgverzekeringen (werknemers verdwijnen niet volledige als je het gaat nationaliseren, je raakt wel stukken overhead kwijt alsmede de jaarlijkse reclamecaravaan maar relatief gezien zal dat een druppel op een gloeiende plaat zijn) zou je zichtbaar kunnen maken maar de vraag is wat je daar direct mee opschiet. Het huidige stelsel heeft in ieder geval de zichtbaarheid van zorguitgaven verbeterd in relatie tot het ziekenfonds.

[...]

Minder meer in lijn met de inflatie is effectief wel bezuinigen, niet in absolute uitgave maar in relatieve uitgave zeker wel. Je kan dan op termijn niet meer hetzelfde doen - of je moet ergens een efficientieslag zien te vinden - als je nu doet. Niet per definitie een probleem maar wat wil je het dan noemen?
In het geval van medicijnbeleid wordt de burger echt een enorm rad voor de ogen gedraaid. De zorgverzekeraar is daar inmiddels op de stoel van de arts gaan zitten en heeft volledige controle over wie welke medicatie krijgt. Het inkoopbeleid zorgt in Nederland voor enorme tekorten, vraag je over de grens "wanneer X weer verkrijgbaar is", dan krijg je als antwoord: "altijd verkrijgbaar geweest".

De problemen die we hier met medicatie hebben, vinden over het algemeen hun oorsprong bij politiek en zorgverzekeraar. We betalen ons scheel aan zorg, maar er verdampt zo'n enorme berg geld daar.... dat de kwaliteit van zorg fors gekelderd is. Je merkt het ook aan de mensen in de zorg: alles is in beton gegoten en de vraag is niet meer wat ze kunnen, maar wat ze mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

Grunwold schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:05:
Misschien een flauwe opmerking van mij, maar oneindige economische groei is sowieso onmogelijk.
Wellicht. Maar voor de keuze gesteld om de bestaande koek eerlijker te verdelen of de koek groter te maken, kiezen de meeste mensen toch voor dat laatste.
De meeste economen kunnen u dan nog uitleggen dat het niet zo zwart-wit is, omdat het eerste eigenlijk een voorwaarde is voor dat laatste.
Er zijn wat radicale economen, met name uit de school van Hayek, die wel zin hebben in een experiment met louter dat laatste. Aanhangers van die school vinden we veel in de Nederlandse politiek. (sla dit topic en de vorige iteraties er maar even op na, en zoek naar "bloemendaal" en "mont pelerin society")
Nogmaals, ligt dat aan de statushouders? Ligt dat aan de krimpende sociale woningvoorraad? Ligt dat aan het gebrek aan doorstroommogelijkheden? Dit zijn pijnlijke verkenningen, en iedereen die wijst naar de statushouders probeert in feite af te leiden van dergelijke overwegingen. Scheermes van Hanlon is ook hier van toepassing.
Joosie200 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:49:
Exit CDA. Hoekstra's rol is uitgespeeld. Vóór Rutte IV werd hij nog getipt als de post-Rutte premier. Maar er zat een houdbaarheidsdatum aan Hoekstra die begon te tikken toen hij naar voren werd geschoven.
En dat was de laatste kans van het CDA. Vraag Van Haersma Buma maar. Die is niet opgestapt omdát het CDA het zo slecht deed. Die is met zachte dwang richting dezelfde uitgang geleid als waar Tjeenk-Willink ook naar buiten is geschoven (en waar ze Omtzigt ook door hadden willen duwen, ware het niet dat die zelf niet in zag dat zijn tijd bekeken was). In het landbouw-topic heb ik het nog wel eens gehad over Buma's exit, voor als u meer wilt weten.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Pagina: 1 ... 52 ... 62 Laatste

Dit topic is gesloten.