De landelijke Nederlandse politiek 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 62 Laatste
Acties:
  • 264.189 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

TheRicolaa10 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:20:
[...]

Beetje offtopic, ik ben zelf betrokken bij een CPO project en daar houd slechts een persoon met een bezwaar bij de Raad van State een woningbouwproject van 80 a 90 woningen tegen. De reden: verkeersoverlast. Als je daar al eens mee stopt met dat soort bezwaren, kan er sneller gebouwd worden.
Vind ik niet gek. Dat zijn 150 auto's en dus honderden extra verkeersbewegingen per dag. Als het plan niet voorziet in een fatsoenlijke oplossing daarvoor, snap ik dat de wakkere mensen bezwaar hebben. Waar mijn schoonouders vroeger woonden had men daar ook schijt aan. Gevolg: geïrriteerde mensen die lang moeten wachten voor ze de wijk uit kunnen. Verkeer op de uitvalsweg stroopt op door mensen die de wijk in willen, maar daarvoor een smal straatje in moeten waar 10 auto's staan te wachten. Aanrijdingen omdat mensen het niet kunnen overzien en op een gegeven moment de gok maar nemen ten koste van een over het hoofd geziene fietser.

De overheid heeft bezwaarmakers nodig om niet al te grote blunders te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:01
Deezers schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:05:
Wat schieten we op met deze val? Niemand heeft echt een oplossing of durft deze te nemen. Bovendien is Nederland al gewoon ontzettend vol geworden, de asielzoekers uit Syrië, Afghanistan en nu ook Oekraïne (+ aanhang en nieuw hier geboren) zijn er nog steeds en zie ik ook niet snel meer vertrekken. Elk nieuw kabinet krijgt te maken met de Europese afspraken en mensen die er nu al zijn krijg je niet meer snel weg terwijl er nog steeds elke dag mensen bijkomen...
Wij als samenleving schieten niets op met deze val, maar nu zal asiel het belangrijkste thema worden met de verkiezingen, iets dat een uitgesproken rechts thema is waar rechts op kan scoren. Het gaat alleen maar om de macht hebben en houden, en door het kabinet hierop te laten vallen sorteert de VVD voor op het houden van de macht door het thema voor de verkiezingen te bepalen.
TheDudez schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:17:
[...]

dat ze niks kunnen verprutsen tot er een nieuw kabinet is. Het is gewoon beter dat ze niks doen.
Dat is jouw mening, maar zoveel werd er de laatste jaren al niet gedaan op heel veel onderwerpen (klimaat, stikstof, volkshuisvesting, energietransitie, armoede, Gronings gas, asielopvang) die nu toch problematisch zijn en waar jaren geleden al actie op ondernomen had moeten worden (regeren is vooruitzien), maar ik vrees dat we met een nieuw verkiezingen nog meer uit gaan stellen. Gezien jouw reacties schat ik in dat je daar niet heel rouwig om zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:18
HollovVpo1nt schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Exact, waar komen de ideeën vandaan dat Omzigt samen zou willen met BBB ? BBB heeft bij elke mogelijk afslag haar verantwoordelijkheid laten liggen en laten zien een one issue partij te zijn.
Van speculatie en voor sommigen vanuit wishful thinking. Volgens mij ergens een keer gepeild welk effect het zou hebben als Omtzigt zich bij BBB zou aansluiten, dat zou (volgens die peiling) gigantisch zijn. Dat voed dan de speculaties. Omtzigt zelf heeft vooralsnog altijd aangegeven dat aansluiten bij BBB totaal niet aan de orde is. Normaal zou dat in politiek Den Haag nog alle deuren open houden. Omtzigt lijkt vooralsnog principiëler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:09

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:31:
[...]

Dat is meer een opinie stuk.

En dat hij het nu heeft laten klappen met het idee dat ze er goed uitkomen uit de verkiezingen: Ja dat lijkt mij een inkopper. Maar dat hij het heeft gedaan om lijsttrekker te blijven? Misschien volg ik de politiek niet genoeg, maar volgens mij ook bij een verkiezingen over 2 jaar zou er nul vraag zijn wie de lijsttrekker van de VVD moest zijn. Wat uiteindelijk een ding gaat worden voor de VVD, gezien ze zoveel rond Rutte zijn gebouwd, wat wanneer Rutte weg is?
Binnen de VVD stond Rutte onder stevige druk om de instroom van asielzoekers in te perken. Hij had daar nog niks voor elkaar gekregen.

Rutte heeft nu de poot stijf gehouden en wil zo de steun binnen de VVD houden om door te kunnen gaan.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
tweakduke schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:36:
[...]

Binnen de VVD stond Rutte onder stevige druk om de instroom van asielzoekers in te perken. Hij had daar nog niks voor elkaar gekregen.

Rutte heeft nu de poot stijf gehouden en wil zo de steun binnen de VVD houden om door te kunnen gaan.
Hoewel deze actie natuurlijk een politiek spel is, snap ik ook, is de andere kant van de munt dan wel dat hij doet wat de achterban wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Hoewel deze actie natuurlijk een politiek spel is, snap ik ook, is de andere kant van de munt dan wel dat hij doet wat de achterban wil.
Op welk punt bedoel je dan? Een nieuw migratiebeleid heb je met deze move nog lang niet. Of bedoel je de val van het kabinet, wat onder een deel van de achterban van de VVD vast ook wenselijk was. Hetzelfde geldt voor de achterban van nagenoeg alle partijen (alleen is voor hen het politieke momentum er niet en voor de VVD kennelijk wel).

[ Voor 7% gewijzigd door bazzemans op 08-07-2023 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
bazzemans schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:36:
[...]

Van speculatie en voor sommigen vanuit wishful thinking. Volgens mij ergens een keer gepeild welk effect het zou hebben als Omtzigt zich bij BBB zou aansluiten, dat zou (volgens die peiling) gigantisch zijn. Dat voed dan de speculaties. Omtzigt zelf heeft vooralsnog altijd aangegeven dat aansluiten bij BBB totaal niet aan de orde is. Normaal zou dat in politiek Den Haag nog alle deuren open houden. Omtzigt lijkt vooralsnog principiëler.
Hij loopt dan ook flinke risico's. Stel dat BBB zo groot wordt dat ze wel moeten gaan regeren, dan wordt het opeens moeilijk voor hem. Hij moet dan of een ministerfunctie krijgen en er dan achter komen dat besturen echt iets anders is dan controleren (en dat weet hij nu ongetwijfeld al), of hij moet zich koest houden vanuit het parlement om de eigen ministers niet voor de voeten te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
Verwijderd schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:32:
[...]

Vind ik niet gek. Dat zijn 150 auto's en dus honderden extra verkeersbewegingen per dag. Als het plan niet voorziet in een fatsoenlijke oplossing daarvoor, snap ik dat de wakkere mensen bezwaar hebben. Waar mijn schoonouders vroeger woonden had men daar ook schijt aan. Gevolg: geïrriteerde mensen die lang moeten wachten voor ze de wijk uit kunnen. Verkeer op de uitvalsweg stroopt op door mensen die de wijk in willen, maar daarvoor een smal straatje in moeten waar 10 auto's staan te wachten. Aanrijdingen omdat mensen het niet kunnen overzien en op een gegeven moment de gok maar nemen ten koste van een over het hoofd geziene fietser.

De overheid heeft bezwaarmakers nodig om niet al te grote blunders te maken.
Die geirriteerde mensen zijn dus zelf het probleem dat het zo druk is als ze middenin staan. Zoals wel eens op borden van Omdenken staat: je staat niet in de file, je bent de file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:56

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Transportman schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:35:
[...]

Wij als samenleving schieten niets op met deze val, maar nu zal asiel het belangrijkste thema worden met de verkiezingen, iets dat een uitgesproken rechts thema is waar rechts op kan scoren. Het gaat alleen maar om de macht hebben en houden, en door het kabinet hierop te laten vallen sorteert de VVD voor op het houden van de macht door het thema voor de verkiezingen te bepalen.

[...]

Dat is jouw mening, maar zoveel werd er de laatste jaren al niet gedaan op heel veel onderwerpen (klimaat, stikstof, volkshuisvesting, energietransitie, armoede, Gronings gas, asielopvang) die nu toch problematisch zijn en waar jaren geleden al actie op ondernomen had moeten worden (regeren is vooruitzien), maar ik vrees dat we met een nieuw verkiezingen nog meer uit gaan stellen. Gezien jouw reacties schat ik in dat je daar niet heel rouwig om zal zijn.
Dat klopt we zijn te verdeeld in Nederland waardoor er altijd iets raars uitkomt. All denk ik dat rechts wel de grootste nu kan worden nipt. Maar aangezien de VVD niet gaat samen werken met PVV dan zal het wel weer iets raars worden.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bazzemans schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:56:
[...]

Op welk punt bedoel je dan? Een nieuw migratiebeleid heb je met deze move nog lang niet. Of bedoel je de val van het kabinet, wat onder een deel van de achterban van de VVD vast ook wenselijk was. Hetzelfde geldt voor de achterban van nagenoeg alle partijen (alleen is voor hen het politieke momentum er niet en voor de VVD kennelijk wel).
Minder migratie/asielzoekers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
Grunwold schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:05:
[...]

Misschien een flauwe opmerking van mij, maar oneindige economische groei is sowieso onmogelijk.
Klopt, maar dan moet ook iemand durven zeggen dat bepaalde zaken ook niet vanzelfsprekend blijven. Geen economische groei betekent direct verminderen van bepaalde zaken zoals sociale zekerheid, zorg etc. Zonder groei is dat niet te handhaven op de huidige manier. Maar geen politicus (van links tot rechts) die dat wil zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:13:
[...]

Minder migratie/asielzoekers...
Ik citeer even mezelf:
bazzemans schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:56:
[...]
Een nieuw migratiebeleid heb je met deze move nog lang niet.
Laat staan een beleid die wel precies in het straatje van de VVD past. Minder migratie/asielzoekers zijn nóg een stap verder weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Het mooie is dat we de asielzoekers kwestie best kunnen oplossen. De veilige landers zo snel mogelijk weer terug en de wachttijd bekorten voor de procedure. Mensen laten deelnemen aan de samenleving en direct beginnen met integreren.

Bij Oekraïense vluchtelingen was er veel meer mogelijk dan bij Syriërs.

Het is een schande dat mensen jarenlang voor zich uit zitten te staren in een asielzoekerscentrum.

Maar zoals met zoveel beleidsterreinen is oplossingen daadwerkelijk bedenken en uitvoeren niet belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
bazzemans schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:03:
[...]

Plus dat nu materiaalprijzen dusdanig hoog zijn dat de door gemeenten geëiste percentages van betaalbare woningen, dusdanig gecompenseerd moet worden met de winst op de woningen in de vrije sector dat die woningprijzen ook aan flinke inflatie onderhevig zijn. Woningen die qua omvang geschikt zouden kunnen zijn als starterswoning komen daardoor voor een niet-startersprijs op de markt. Dat is lastig verkipen. Een ontwikkelaar kijkt dus wel uit alvorens nu te gaan bouwen (als het al lukt om te voldoen aan de stikstofregels).
Toch krijg je hierdoor wel weer een nieuwe type ontwikkelaar die kijkt wat wel mogelijk is. Bij mij in de buurt zijn een aantal project ontwikkeld op een heel andere manier dan wat we de afgelopen decennia hebben gezien. Bijvoorbeeld meer pre-fab, compacter, etc. En compacter is relatief: de woninigen zijn voor de doelgroep altijd nog groter dan waar ze voorheen woonde, maar kleiner (en ook slimmer qua indeling) dan wat projectontwikkelaars eerder bouwden. Minder opbrengst per woning maar wel inkomsten wat nog altijd beter is dan met een complex onverkochte appartementen te zitten zoals we ook zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bazzemans schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:16:
[...]

Ik citeer even mezelf:

[...]

Laat staan een beleid die wel precies in het straatje van de VVD past. Minder migratie/asielzoekers zijn nóg een stap verder weg.
Maar als je achterban het wil, en je coalitiepartners het niet willen, is het nog steeds een stap die je eigen achterban ook wil. Dat het niet allemaal in 1x is opgelost is natuurlijk zo. Of het uberhaupt beter wordt is de vraag. Maar als CU eruit was gestapt omdat ze afhandeling van toeslagenaffaire problematisch vonden, had je dan hetzelfde geschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:34

Tijntje

Hello?!

Transportman schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:35:
[...]

[...]

Dit inderdaad, door het op deze manier te laten klappen zet de VVD het thema voor de campagne, en dit is ook een onderwerp waar ze makkelijk populaire uitspraken kunnen doen.

Heel eerlijk gezegd heb ik momenteel ook geen idee op wie zou moeten gaan stemmen, van oudsher was ik altijd D66 stemmer maar daar ben ik ook wel helemaal klaar mee.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CornermanNL schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:18:
Het mooie is dat we de asielzoekers kwestie best kunnen oplossen. De veilige landers zo snel mogelijk weer terug en de wachttijd bekorten voor de procedure. Mensen laten deelnemen aan de samenleving en direct beginnen met integreren.

Bij Oekraïense vluchtelingen was er veel meer mogelijk dan bij Syriërs.

Het is een schande dat mensen jarenlang voor zich uit zitten te staren in een asielzoekerscentrum.

Maar zoals met zoveel beleidsterreinen is oplossingen daadwerkelijk bedenken en uitvoeren niet belangrijk.
En niet zo triviaal. Wie zijn veilige landers? Hoe bewijs je dat ze veilige landers zijn? Hoe bewijs je dat ze meerderjarig zijn? Willen ze allemaal echt integreren?

De wachttijd verkorten die nu lang is door personeelstekort is één ding (en ook niet triviaal, het is niet alsof andere sectoren niet ook tekorten hebben), maar je hebt ook alle procedures waar je niet zomaar vanaf kan zonder dat de volgende rechtzaken beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:19:
[...]

Maar als je achterban het wil, en je coalitiepartners het niet willen, is het nog steeds een stap die je eigen achterban ook wil. Dat het niet allemaal in 1x is opgelost is natuurlijk zo. Of het uberhaupt beter wordt is de vraag. Maar als CU eruit was gestapt omdat ze afhandeling van toeslagenaffaire problematisch vonden, had je dan hetzelfde geschreven?
Op de wat-als ga ik niet in. Feit is namelijk dat de VVD het mes op de keel van de coalitiepartners heeft gezet, met als resultaat het val van het kabinet.

Mijn vraag was wat de achterban van de VVD wil. Die willen iets, wat je met deze move nooit kon forceren. Dat kon je aan zien komen. Dus stuurde Rutte aan op val van het kabinet (m.i. bewust). Is dat in de breedte van de partij ook wat VVD achterban wil? Dat is een serieuze vraag, want ik weet het niet. Ik ben niet ingevoerd in de VVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bazzemans schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:23:
[...]

Op de wat-als ga ik niet in. Feit is namelijk dat de VVD het mes op de keel van de coalitiepartners heeft gezet, met als resultaat het val van het kabinet.

Mijn vraag was wat de achterban van de VVD wil. Die willen iets, wat je met deze move nooit kon forceren. Dat kon je aan zien komen. Dus stuurde Rutte aan op val van het kabinet (m.i. bewust). Is dat in de breedte van de partij ook wat VVD achterban wil? Dat is een serieuze vraag, want ik weet het niet. Ik ben niet ingevoerd in de VVD.
En zonder deze move kon je dat wel forceren? Ik denk dat er best een argument te maken is dat met deze move je een betere kans erop maakt. (Waarbij nogmaals, ik snap ook dat dit primair was om over te komen bij de bevolking als degene die met de vuist op tafel slaat bij dit onderwerp, maar het argument dat het ook met ander kabinet niet triviaal is op te lossen vind ik ook wel erg makkelijk).

Met deze logica kan je ook stellen dat een kabinet nooit hoeft te vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 08-07-2023 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Frame164 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:19:
[...]

Toch krijg je hierdoor wel weer een nieuwe type ontwikkelaar die kijkt wat wel mogelijk is. Bij mij in de buurt zijn een aantal project ontwikkeld op een heel andere manier dan wat we de afgelopen decennia hebben gezien. Bijvoorbeeld meer pre-fab, compacter, etc. En compacter is relatief: de woninigen zijn voor de doelgroep altijd nog groter dan waar ze voorheen woonde, maar kleiner (en ook slimmer qua indeling) dan wat projectontwikkelaars eerder bouwden. Minder opbrengst per woning maar wel inkomsten wat nog altijd beter is dan met een complex onverkochte appartementen te zitten zoals we ook zien.
Uiteraard. "Elk nadeel heb zijn voordeel". Onder aan de steep kiezen projectontwikkelaars vooral eieren voor hun geld of kunnen daadwerkelijk in de huidige markt een project niet aannemen, omdat door gestegen prijzen de winsten op projecten die eerder werden aangenomen onvoldoende opbrengen om opnieuw te investeren. Die gaan hun continuïteit niet op het spel zetten. Het aantal nieuwe partijen is niet dusdanig groot dat dit het gat vult.

Overigens is prefab niks nieuws. Dat wordt op grote schaal al decennia toegepast. Het is ook niet per definitie goedkoper (daarvan stijgen de kosten ook). En de productiecapaciteit daarvan is ook niet oneindig. Wat beteft compacter bouwen heb je gelijk, alleen daar wordt de ondergrens van wat reëel is ook bereikt. Gemeenten worstelen daar flink mee. Minimumeisen aan m2 worden al verlaagd, maar dat is niet altijd voldoende. Bovendien betwijfel ik (onderbuikgevoel) dat er zoveel zijn die compact willen wonen. De eisen die gesteld worden door starters/huizenkopers zijn vaker niet dan wel reëel. Hoor ik om mij heen en zie je ook terug op de vele TV-programma's hierover.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
MikeyMan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:00:
[...]

Op dit punt: helemaal niks.
Er is besloten dit opzij te zetten en er later op terug te komen. En zo geschiedde.

[...]

Het is zeker geen nieuw probleem. Blijkbaar hebben zowel vvd als cu de gok genomen dat ze standpunt erdoor zouden krijgen.

[...]

Helemaal eens.
ik snap de insteek van je reactie op mijn bericht, en je hebt er ook zeker gelijk in dat het lijkt op met meten met twee maten van mijn kant. Ware het niet dat het er hier nogal op lijkt dat er dus met opzet een ramkoers is opgezet door Rutte. Je kan veel van hem zeggen, maar hij (en z’n partij) zijn natuurlijk heel calculerend.

Daarbij komt bij mij dus de vraag op of hier vooral oprecht in landsbelang wordt gehandeld, of puur politiek opportunisme waarbij dit minuscule detail binnen een belangrijk vastgeroest onderwerp, als een get out of jail free card wordt gespeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:26:
[...]

En zonder deze move kon je dat wel forceren? Ik denk dat er best een argument te maken is dat met deze move je een betere kans erop maakt. (Waarbij nogmaals, ik snap ook dat dit primair was om over te komen bij de bevolking als degene die met de vuist op tafel slaat bij dit onderwerp, maar het argument dat het ook met ander kabinet niet triviaal is op te lossen vind ik ook wel erg makkelijk).

Met deze logica kan je ook stellen dat een kabinet nooit hoeft te vallen.
Dat laatste is natuurlijk onzin. Natuur kan een kabinet vallen. Als er daadwerkelijk een accute crisis is en de principiële verschillen zijn te groot. Op dit onderwerp is er geen accute crisis. Of een coalitiepartij die eenzijdig terugkomt op een afspraak in het coalitieakkoord, zoals het CDA van plan was op het onderwerp stikstof. Alleen die schoven dat vooruit en dreven het nog niet direct op de spits. Of ze dat als nog zouden doen, is nu vooral speculatie.

Het is dus m.i. puur om politiek gewin van de VVD. Onderdeel van het spel, natuurlijk. Alleen de toekomst kan uitwijzen of dat een politiek gezien goede move is. Dat zou mij (met een VVD blik) niet verbazen. Die hebben het afgelopen decennium wel laten zien dat goed in de vingers te hebben. Time will tell.

Ik vraag mij gewoon oprecht af hoe blij de VVD achterban blij is met deze move. Als het om migratiebeleid gaat wellicht wel. Maar het is wel heel smal/eng om de voorkeuren van de VVD te marginaliseren tot migratiebeleid (het is de PVV niet). De val van het kabinet heeft ook gevolgen op tal van andere onderwerpen. Een (groot) deel van de achterban wordt waarschijnlijk niet zo gelukkig van de gevolgen die deze val voor die onderwerpen heeft.

Zoom dus even uit en kom los van het migratievraagstuk.

Edit: ik heb mijn neus ook gewoon vol van de wijze waarop politiek wordt bedreven. We zijn daardoor al jaren de facto stuurloos. Dat verwijt ik alle partijen.

[ Voor 11% gewijzigd door bazzemans op 08-07-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-09 21:35
Mijn inschatting: Rutte had er geen zin meer in om nog jaren lang de puinhopen van zijn eigen regeringen op te moeten ruimen. Hij heeft het record van Lubbers binnen. Functie elders. Hij had wel een goede uitgang nodig. Gewoon weglopen is niet netjes.

De VVD heeft een spelletje gespeeld met asielzoekers, en dat is ontploft. Het spelletje van de VVD was bezuinigen op de opvang van asielzoekers. Als het in Nederland ellendig is, dan gaan ze wel naar een ander land. Verder levert bezuinigen geld op. Win-win.

Waar het misging was dat de chaos groot genoeg werd dat er een spreidingsbeleid is. Dat is een ramp natuurlijk, woon je in een vrijstaande villa in een leuk VVD dorp, moeten in jouw dorp asielzoekers komen. En als je pech hebt, dan hebben ze kinderen die ook nog naar school moeten.

Dus Rutte had een prima aanleiding om de zaak te laten ploffen. En met nog een kleine eigen fout (drijgen met stemming in de ministerraad) is er ruimte om afscheid te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bazzemans schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:37:
[...]

Dat laatste is natuurlijk onzin. Natuur kan een kabinet vallen. Als er daadwerkelijk een accute crisis is en de principiële verschillen zijn te groot. Op dit onderwerp is er geen accute crisis. Of een coalitiepartij die eenzijdig terugkomt op een afspraak in het coalitieakkoord, zoals het CDA van plan was op het onderwerp stikstof. Alleen die schoven dat vooruit en dreven het nog niet direct op de spits. Of ze dat als nog zouden doen, is nu vooral speculatie.

Het is dus m.i. puur om politiek gewin van de VVD. Onderdeel van het spel, natuurlijk. Alleen de toekomst kan uitwijzen of dat een politiek gezien goede move is. Dat zou mij (met een VVD blik) niet verbazen. Die hebben het afgelopen decennium wel laten zien dat goed in de vingers te hebben. Time will tell.

Ik vraag mij gewoon oprecht af hoe blij de VVD achterban blij is met deze move. Als het om migratiebeleid gaat wellicht wel. Maar het is wel heel smal/eng om de voorkeuren van de VVD te marginaliseren tot migratiebeleid (het is de PVV niet). De val van het kabinet heeft ook gevolgen op tal van andere onderwerpen. Een (groot) deel van de achterban wordt waarschijnlijk niet zo gelukkig van de gevolgen die deze val voor die onderwerpen heeft.

Zoom dus even uit en kom los van het migratievraagstuk.

Edit: ik heb mijn neus ook gewoon vol van de wijze waarop politiek wordt bedreven. We zijn daardoor al jaren de facto stuurloos. Dat verwijt ik alle partijen.
Maar behalve dat er een hoop mensen het met je oneens zijn dat het geen acute crisis is (van groepen in de maatschappij tot bijvoorbeeld medewerkers van IND), is het iig iets wat een groot onderwerp is voor veel mensen, en wat raakvlakken heeft met andere onderwerpen weer.

Als niet-VVD stemmer is mijn angst dat het resultaat is dat met een BBB het hele stikstofbeleidt overboord wordt gezet. Tegelijk zullen er ook weer zat VVD stemmers zijn (en andere partijen) die dat helemaal prima vinden. Geen kabinet is op korte termijn natuurlijk niet echt handig voor de slagkracht, al tegelijk met de (idioot lange) formatie is uiteindelijk ook gewoon alles doorgegaan. (Waar wat mij betreft al helemaal geen excuus voor was, gezien het gewoon overduidelijk was dat dit kabinet er zou komen. En natuurlijk krijg je dan onderhandelingen, maar dat hoeft geen 8 maanden te duren).
phicoh schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:41:
Mijn inschatting: Rutte had er geen zin meer in om nog jaren lang de puinhopen van zijn eigen regeringen op te moeten ruimen. Hij heeft het record van Lubbers binnen. Functie elders. Hij had wel een goede uitgang nodig. Gewoon weglopen is niet netjes.

De VVD heeft een spelletje gespeeld met asielzoekers, en dat is ontploft. Het spelletje van de VVD was bezuinigen op de opvang van asielzoekers. Als het in Nederland ellendig is, dan gaan ze wel naar een ander land. Verder levert bezuinigen geld op. Win-win.

Waar het misging was dat de chaos groot genoeg werd dat er een spreidingsbeleid is. Dat is een ramp natuurlijk, woon je in een vrijstaande villa in een leuk VVD dorp, moeten in jouw dorp asielzoekers komen. En als je pech hebt, dan hebben ze kinderen die ook nog naar school moeten.

Dus Rutte had een prima aanleiding om de zaak te laten ploffen. En met nog een kleine eigen fout (drijgen met stemming in de ministerraad) is er ruimte om afscheid te nemen.
Volgens mij ben je de enige hier die verwacht dat Rutte gaat opstappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
phicoh schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:41:

Er is inderdaad geen migratiecrisis maar een opvangcrisis. Gecreëerd door het kabinet met de VVD voorop. Dat wordt misbruikt om dat te framen als migratiecrisis en kabinetsval tot gevolg.
Niet zeker of je dit bewust zo framed of cynisch bent, maar ik erger bij kapot aan deze (onmenselijke) benadering van asielzoekers. Asielzoekers (of ze uiteindelijk hier nou terecht zijn of niet) zijn in eerste aanleg gewoon mens. Mensen die een beter bestaan zoeken. Dat is geen pleidooi om het migratiebeleid maar helemaal vrij te laten, maar humaan beleid mag in een land als Nederland (zoals ik het in ieder geval graag zie) toch wel het minimale zijn.
Ik ben benieuwd of deze voorspelling uitkomt. Niet uit te sluiten. Tegelijk is er binnen VVD eigenlijk geen goed alternatief. Dat weet Rutte ook. Het is dus net zo goed een scenario dat hij vrolijk verder gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:47:
[...]

Maar behalve dat er een hoop mensen het met je oneens zijn dat het geen acute crisis is (van groepen in de maatschappij tot bijvoorbeeld medewerkers van IND), is het iig iets wat een groot onderwerp is voor veel mensen, en wat raakvlakken heeft met andere onderwerpen weer.
De problemen bij de IND zijn er al jaren. Daar is wel degelijk verandering nodig. Alleen is er niks veranderd waardoor er ineens accuut iets moet veranderen (dat is wel wenselijk). Dat het accuut is, heeft puur met de interne politiek van de VVD te maken.

Het woord "crisis" is nogal aan inflatie onderhevig.
Als niet-VVD stemmer is mijn angst dat het resultaat is dat met een BBB het hele stikstofbeleidt overboord wordt gezet. Tegelijk zullen er ook weer zat VVD stemmers zijn (en andere partijen) die dat helemaal prima vinden. Geen kabinet is op korte termijn natuurlijk niet echt handig voor de slagkracht, al tegelijk met de (idioot lange) formatie is uiteindelijk ook gewoon alles doorgegaan. (Waar wat mij betreft al helemaal geen excuus voor was, gezien het gewoon overduidelijk was dat dit kabinet er zou komen. En natuurlijk krijg je dan onderhandelingen, maar dat hoeft geen 8 maanden te duren).

[...]
Eens. Vandaar dat ik mij ook zo stoor aan deze kabinetsval. Het zorgt vooral voor meer onzekerheid. Dat kunnen we eigenlijk niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Of Rutte niet voor Rutte 5 gaat, ligt er denk ik aan of Unilever nog een mooi baantje voor hem heeft klaar staan. Anders gaat ie gewoon verder.
Overigens benieuwd of er andere verkiezingen komen of dat ze eerst gaan proberen uit de huidige kamer een nieuw kabinet te vormen.
Gezien dat de meerderheid van de partijen de nu een meerderheid hebben of niks opschieten in de peilingen of er op achteruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:00
Misschien wordt het tijd om na de verkiezingen weer eens te beginnen aan een zakenkabinet, alleen de grootste partij krijgt de MP. Geen coalitie en oppositie verder, maar partijen die stemmen wat in hun programma staat. Scheelt ook weer een jaar formeren na de verkiezingen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Ik merk bij mezelf dat het cynisme tav de politiek wel echt een hoogtepunt bereikt heeft; hoe kan je in deze tijd nou zulke politieke spelletjes spelen :N
Ik ben helemaal niet van dat soort statements maar migratie speelde vanochtend serieus even door m’n hoofd, niet dat dat gaat gebeuren aangezien ik niet kan verzinnen waarom dat serieus een oplossing zou zijn :') maar schetst wel mijn afkeer/wanhoop met de huidige impasse in het systeem.
Een coalitie over Rechts waar de VVD op voorsorteerd (met BBB en Ja21) gaat ook geen oplossingen bieden aangezien deze partijen enkel ageren tegen regels waar we al lang geleden in EU verband ja tegen hebben gezegd. We hebben onszelf mooi in de hoek geschilderd en hebben op dit moment duidelijk geen idee/consensus over hoe we daar weer uit gaan komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
bazzemans schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:36:
[...]

Omtzigt bij Volt op de lijst zou ik mooi vinden. Maar dat zal wel een brug te ver zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 08-07-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:22:
[...]

En niet zo triviaal. Wie zijn veilige landers? Hoe bewijs je dat ze veilige landers zijn? Hoe bewijs je dat ze meerderjarig zijn? Willen ze allemaal echt integreren?

De wachttijd verkorten die nu lang is door personeelstekort is één ding (en ook niet triviaal, het is niet alsof andere sectoren niet ook tekorten hebben), maar je hebt ook alle procedures waar je niet zomaar vanaf kan zonder dat de volgende rechtzaken beginnen.
Uiteraard maar de huidige situatie is ontstaan door politieke onwil en structureel bezuinigen op personeel. Immers de gedachte was altijd al minder instroom. Alleen heeft het dossier geen urgentie gekregen.

Mijn constatering is simpelweg dat er praktisch veel mogelijk blijkt als de nood ineens wel hoog is. Dus er is ruimte om het structureel beter aan te pakken. Maar dit en vele voorgaande kabinetten willen geen daadwerkelijke aanpak van problemen.

De cynicus in mij heeft het gevoel dat dit dossier bewust op de lange baan is geschoven door Rutte om bij een politiek opportuun moment de boel te laten klappen.

De VVD als partij had er ook geen halszaak van gemaakt als ze er heel slecht voorstonden in de peilingen. Nu oefenen ze druk uit op Rutte dat hij niet genoeg voor elkaar krijgt op dit dossier.

Als ze geen vertrouwen hebben in een goede afloop van de verkiezingen dan hadden ze wel tot een oplossing gekomen. En dan bij de verkiezingen mooi de kaart spelen dat de anderen zo lastig waren maar wij als VVD maken het nu wel hard.

Ze zien gewoon een kans op het vergroten van de eigen machtsbasis zodat ze dit soort discussies met onwelgevallige coalitie genoten niet meer hoeven te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Soldaatje schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:19:
[...]
Eens, interessante reacties ook bij de nytimes:
En daar is het getal 400.000 weer dat Henk Kamp gisteren bij Nieuwsuur ook zonder tegenspraak mocht rondspuien.

Die 400.000 is de totale migratie. Er wordt door de VVD net gedaan alsof er 400.000 asielzoekers naar Nederland kwamen vorig jaar.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Real schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:36:
[...]

En daar is het getal 400.000 weer dat Henk Kamp gisteren bij Nieuwsuur ook zonder tegenspraak mocht rondspuien.

Die 400.000 is de totale migratie. Er wordt door de VVD net gedaan alsof er 400.000 asielzoekers naar Nederland kwamen vorig jaar.
Precies, daar zitten ook een hoop expats tussen die broodnodig zijn voor het bedrijfsleven in de 5 grootste steden. Daar is de VVD achterban wel blij mee denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:52
CornermanNL schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:33:
[...]

Ze zien gewoon een kans op het vergroten van de eigen machtsbasis zodat ze dit soort discussies met onwelgevallige coalitie genoten niet meer hoeven te voeren.
Hoe gaan ze hun machtsbasis vergroten met dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:48
lex schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:18:
We hebben onszelf mooi in de hoek geschilderd en hebben op dit moment duidelijk geen idee/consensus over hoe we daar weer uit gaan komen.
Ik heb ook het idee dat Rutte niet door een blunder het schip heeft laten zinken, maar de boel bewust aan de grond heeft laten lopen op een manier waarop eigenlijk niemand de boel meer vlot kan trekken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
eric.1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:39:
[...]

Hoe gaan ze hun machtsbasis vergroten met dit?
CDA en D66 eruit, coalitie meer over rechts, BBB , ja21, PVV. Geen lastige discussies meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
CornermanNL schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:51:
[...]

CDA en D66 eruit, coalitie meer over rechts, BBB , ja21, PVV. Geen lastige discussies meer.
De machtbasis wordt dan dus vergroot door de positie van de VVD in het huidige politieke stelsel (t.o.v. andere partijen bedoel ik dan) na de verkiezingen. Dat i.c.m. voldoende VVD-stemmen die de huidige peilingen laten zien. De VVD houdt hierdoor de sleutel in handen om te regeren over de kant die zij verkiezen en electoraal goed uitkomt. Ik zie dat ook nog wel zo uitkomen. Ergens hoop ik dat de VVD eens de deksel op zijn neus krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
[...]

En dan strandt het volgende kabinet op een Nexit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:52
[...]

Ondanks dat de BBB en de VVD aardig wat gemeen hebben, zie ik niet in hoe dit een succes-formule gaat zijn. We hebben geen idee wat we aan de BBB hebben anders dan dat ze pro-boer zijn. Van de PVV weten wat we eraan hebben, ik kan me nog een gedoogconstructie herinneren wat het CDA duur heeft komen te staan, namelijk gewoon niets.

De positie van de VVD wordt niet echt sterker, wel? Anders dan dat we dan na een jaar weer mogen stemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

LPF3. Het explodeert binnen een half jaar, de incompetentie gaat schreeuwend hard zijn.

Dat moet je echt niet willen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
[...]
De VVD heeft de PVV bij herhaling uitgesloten

De BBB heeft de VVD met Rutte uitgesloten (en ik denk ook niet dat de BBB met de PVV wil regeren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:38
Attje Kuiken gaf het gisteren bij Op1 wel duidelijk aan. Dit is gewoon geforceerd door Rutte. Een jaar lang een kabinet en opeens (vorige week) is de asielcrisis een breekpunt. Hoe de neuzen er voor stonden is echt niet veranderd de afgelopen tijd.

Is ergens ook de modus operandi van de (VVD) machtspolitiek. Wachten tot de andere coalitiepartijen op zetelverlies staan in de peilingen, ze dan onder druk zetten en je beleid er door drukken.

Als je weet dat een partij als het CU het gezin (gezinshereniging) als een kernwaarde heeft, dan stuur je willens en wetens aan op een breuk. Het is nog maar de vraag, of wat de VVD wil, rechtelijk kan.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:58
gambieter schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:00:
[...]

LPF3. Het explodeert binnen een half jaar, de incompetentie gaat schreeuwend hard zijn.

Dat denk ik ook. Allemaal kikkers die in de pan gehouden moeten worden. De vraag is wanneer het fout gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
bazzemans schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:55:
[...]

De machtbasis wordt dan dus vergroot door de positie van de VVD in het huidige politieke stelsel (t.o.v. andere partijen bedoel ik dan) na de verkiezingen. Dat i.c.m. voldoende VVD-stemmen die de huidige peilingen laten zien. De VVD houdt hierdoor de sleutel in handen om te regeren over de kant die zij verkiezen en electoraal goed uitkomt. Ik zie dat ook nog wel zo uitkomen. Ergens hoop ik dat de VVD eens de deksel op zijn neus krijgt.
Exact, ik zie het ook wel gebeuren. Sterker ik denk dus dat het klappen bewust is gedaan om deze voorkeurs coalitie te kunnen vormen. Binnen de VVD is er niemand die regeren in zou ruilen voor het principieel laten klappen van het kabinet op een dossier als migratie.

Niet zonder dat ze er voldoende vertrouwen in hebben dat ze er als winnaar uit kunnen komen.

De inhoudelijke discussie over dit dossier an sich is al jarenlang steeds weer uitgesteld.

En nu ineens is het het waard om het kabinet over te laten vallen. Die waarde zit hem voor de VVD in de coalitie over rechts.

Als ze daar geen vertrouwen in hadden dan was het veel eenvoudiger geweest om het weer vooruit te schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
[...]

Tenzij je als VVD graag aan wilt tonen dat je op rechts toch echt niet om de VVD heen kunt. De BBB heeft immers het potentieel een reële bedreiging te worden. Geen betere manier dit in de kiem te smoren door de partij, nu deze overduidelijk nog groeipijn heeft, tot het volgende LPF te maken.

Dat lastige dossiers nog een paar keer naar achteren worden geschoven is vervelend, maar overmacht voor de VVD, die was natuurlijk vol goede moed er aan begonnen alles op te lossen, maar werd in de weg gezeten door de rest. Dus om eindelijk alles op te lossen, graag stemmen voor Rutte 6 om de enige stabiele partij in het zadel te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Eens. Maar goed na LPF kwam PVV in een kabinet. Rutte 1: is iedereen alweer vergeten. Net als Balkenende 1 geen lang leven gehad. Dus moet je niet willen geeft geen zekerheid dat het niet gaat gebeuren. En als Caroline dan opeens de aanvoerder van de 2e grootste partij is in zetels zie ik die uitspraak nog wel heroverwogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
[...]

Uiteraard moet je dat niet willen, maar ook dat is slechts een mening. Als de meerderheid van het electoraat die kant op stemt dan gaat het een keer die kant op.

De VVD is blijkbaar van mening dat ze zodanig sterk staat dat dit een opening biedt om een coalitie over rechts te vormen zodat ze het eigen beleid kunnen doordrukken zonder de moeilijke luizen in de pels.

Al is het maar via een gedoog constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:58
CynicRelief schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:57:
[...]

iemand verbaasde zich onlangs (hier ver boven) erover dat links/rechts verschil verdween, ik snap daar niks van, de huidige problemen vereisen een gezamenlijke aanpak, en links of rechts maakt daarbij geen moer uit; die zuilen moeten we vanaf
Volgens mij helpt het niet als we verschillen in denkwijzen ontkennen, het gaat erom hoe je ermee omgaat. De zuilen bestaan allang niet meer zoals ze ooit waren, maar verschillende denkwijzen zullen altijd blijven bestaan.

Hét verschil tussen partijen is wat mij betreft nu of men constructief is of niet. Op dit moment hebben we hele berg schreeuwende partijen die verder niets toevoegen. Zeg maar de vertegenwoordigers van de Twitterpopulatie in de Tweede Kamer. Daar moeten we vanaf. Dat begint hoe we in het dagelijks leven met elkaar omgaan, maar ook op sociale media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Real schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:00:
[...]

De VVD heeft de PVV bij herhaling uitgesloten

De BBB heeft de VVD met Rutte uitgesloten (en ik denk ook niet dat de BBB met de PVV wil regeren).
Niets is veranderlijk als de politiek, je kan op een gegeven moment ook niet anders meer. De mensen kiezen die partijen nu eenmaal. Het uitsluiten kan maar tot een bepaald punt.

Of de verkiezingen veroorzaken een andere wind, dat bijvoorbeeld een pvdd , groen links en PvdA groter worden en rol kunnen gaan spelen, of je verwacht als VVD zijnde groot genoeg te worden om met een coalitie akkoord te komen door de voorheen uitgeslotenen uit te nodigen aan de tafel en ze een paar kleine toezeggingen te doen en zelf de eigen agenda door te kunnen drukken.

Persoonlijk denk ik dat het laatste het scenario is waar de VVD vanuit gaat.

We hebben het onszelf aangedaan als kiezers zijnde. Als brede samenleving zijnde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:57

Dido

heforshe

tweakduke schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:36:
Dat is ook niet zo gek, want hij had onhoudbare beloftes gedaan. Rutte kan helemaal geen instroomn beperken, tenzij hij ofwel zoete broodjes gaat bakken in Europa (en hij heeft al genoeg ruzie mee), ofwel de nationale grenzen dichtgooien in weerwil van Europese verdragen. Dan kunnen we net zo goed de EU uit stappen :X

Rutte beloofde de partij gouden eiren leggende eenhoorns, en de partij trapte erin. Vervolgens werden ze boos op Rutte toen er helemaal geen eenhoorns bleken te zijn, laat staan met gouden eieren.
Kennelijk gokt men erop dat de onmogelijke beloftes waar de partij met open ogen ingetrapt is (en waar ze vervolgens onbehoorlijk verbolgen op reageerden) wel gewoon voor zoete koek geslikt worden door het electoraat.

En dat is niet eens zo'n slechte gok, ben ik bang :X

VVD roept "minder asielzoekers!" en de BBB "fuck de stikstofnormen", en ze kunnen straks samen uitzoeken met welke trekpoppen ze een kabinet willen vormen.

En als er dan toch asielzoekers komen, en de natuur verpaupert, weet het PR-bureau van de VVD de zwarte piet wel bij de BBB neer te leggen, zodat die de straf voor het vallen van het volgende kabinet mogen incasseren, want aankomende Europese sancties vanwege het niet volgen van de afgesproken stikstofrichtlijnen zijn namelijk straks allemaal de schuld van Caroline O-)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Ik ben nog het meest benieuwd of Omtzigt mee gaat doen aan de verkiezingen met een eigen partij. Ik heb niks met de BBB, VVD, PVV, D66 gaat halveren, SP zal weer niet kunnen profiteren, CU/CDA/SGP stem ik niet op want kerk en staat moet gescheiden zijn. GL/PvdA helpen Rutte te makkelijk aan meerderheden.

Omtzigt zou ik zo op stemmen ondanks zijn CDA achtergrond/geschiedenis. Nu Renske Leijten gestopt is bovendien een van de weinig integere kamerleden die ook echt die taak als controlerende macht durft uit te oefenen. Maar of hij de beste leider/kartrekker is? Nee, zijn kracht zit hem in dossierkennis. Dus als hij nu iemand vindt die goed is in de partij leiden en Omtzigt verkiesbaar is op n2 heb je denk ik prima kans dat die tweestrijd VVD vs BBB een andere afslag zal nemen.

Maar om in vier maanden alles te regelen bij de kiesraad + bekendheid genereren als nieuwe partij is een lastige.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-09 16:54
Belangrijk natuurlijk in nu de frames worden gevorden en we in volle campagne retoriek praten - Is het opvallend dat alle VVD poppetjes spreken over 400.000 migranten.

maar waar het kabinet op valt gaat over 40k. slechts 10%. en dat is nou net de groep niet westerse asielzoekers.

Dus wanneer je ze hoort spreken over 400 duizend mensen - dat is dus een frame.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
CornermanNL schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:10:
[...]

De VVD is blijkbaar van mening dat ze zodanig sterk staat dat dit een opening biedt om een coalitie over rechts te vormen
Een coalitie met de PVV is geen coalitie over rechts maar een coalitie gestoeld op belediging en discriminatie van bevolkingsgroepen. Het blijft verbazend dat er rechtse mensen zijn die dat liever hebben dan een coalitie met partijen in het midden of links van het midden.

De haat tegen alles wat links is is kennelijk groter dan de waarde die men hecht aan democratische principes. En dat is zorgwekkend want die houding heeft in een niet nader te noemen buurland ooit geleid tot grote ongelukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Joosie200 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:21:
Maar om in vier maanden alles te regelen bij de kiesraad + bekendheid genereren als nieuwe partij is een lastige.
Dat is triviaal voor hem. Een volledige lijst te maken, dat is zijn probleem wanneer hij mee wil doen als partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
CornermanNL schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:18:
[...]
Niets is veranderlijk als de politiek, je kan op een gegeven moment ook niet anders meer. De mensen kiezen die partijen nu eenmaal. Het uitsluiten kan maar tot een bepaald punt.
Gisteren herhaalde Hermans het nogmaals bij Op1. PVV uitgesloten (zie video):

https://www.metronieuws.n...rutte-doelbewust-gekozen/
Jos_V schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:24:
Dus wanneer je ze hoort spreken over 400 duizend mensen - dat is dus een frame.
Mariëlle Tweebeeke had het gisteren bij Nieuwsuur meteen moeten aanstippen, maar in plaats daarvan kon Henk Kamp het bij herhaling noemen. Later kwam Hermans ook met opmerking in Op1 dat het alle migratie betreft.

Een frame inderdaad. Dat het blijkbaar tot een grote krant in de VS heeft gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
Jos_V schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:24:
Maar waar het kabinet op valt gaat over 40k. slechts 10%. en dat is nou net de groep niet westerse asielzoekers.
Dan is het nog steeds zo dat je per jaar 40.000 woningen extra moet hebben, of ervoor zorgen dat de afgewezen asielzoekers ook effectief worden uitgezet.

Hoe veel van die 400.000 aan totale immigratie wordt ook weer gecompenseerd door uitstroom?

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 08-07-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:28:
[...]

Dat is triviaal voor hem. Een volledige lijst te maken, dat is zijn probleem wanneer hij mee wil doen als partij.
Dat probleem heeft BBB natuurlijk ook al. Onder de gedeputeerden zijn al de nodige wappies aangetroffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:30:
[...]
Dan is het nog steeds zo dat je per jaar 40.000 woningen extra moet hebben, of ervoor zorgen dat de afgewezen asielzoekers ook effectief worden uitgezet.
Maar het is dus niet 400.000 en ook niet heel erg anders dan alle jaren hiervoor.

Niet iets voor een kabinetscrisis dus. Dat is gewoon een frame zodat Rutte nog een ronde kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Real schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:30:
[...]

Gisteren herhaalde Hermans het nogmaals bij Op1. PVV uitgesloten (zie video):

https://www.metronieuws.n...rutte-doelbewust-gekozen/

[...]

Mariëlle Tweebeeke had het gisteren bij Nieuwsuur meteen moeten aanstippen, maar in plaats daarvan kon Henk Kamp het bij herhaling noemen. Later kwam Hermans ook met opmerking in Op1 dat het alle migratie betreft.

Een frame inderdaad. Dat het blijkbaar tot een grote krant in de VS heeft gehaald.
Hoe Henk Kamp zijn verhaal zo kon afdraaien was stuitend te noemen. Die is met Rutte 1 op 1 om de gekozen tactiek af te draaien.

Zoals we wel merken is de asielcrisis gecreëerd door het COA leeg te halen en vestigingen te sluiten. Nu opeens is dan de instroom het probleem. Natuurlijk mag er gekeken worden of je daar wat mee kan, maar er wordt vervolgens niks geroepen over langdurige procedures, mensen die we amper fatsoenlijk opvangen, omdat het kabinet geen maatregelen neemt.

En oh ja er was een geklapt landbouwakkoord, een stikstofproblematiek en een verkiezingsnederlaag bij de provinciale staten verkiezingen. Maar nee we gaan nu campagne voeren op de asielproblematiek.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
[...]

En alleen maar rechtszaken waarbij de regering teruggefloten gaat worden en er helemaal niets meer gedaan wordt.
D-e-n schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:31:
[...]

Dat probleem heeft BBB natuurlijk ook al. Onder de gedeputeerden zijn al de nodige wappies aangetroffen.
Maar is dat niet een beetje de werkelijke kleur van de BBB, tegen alles wat regering is, verpakt als "ik stel alleen maar vragen"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Real schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:32:
Niet iets voor een kabinetscrisis dus. Dat is gewoon een frame zodat Rutte nog een ronde kan.
Maar wel verduveld slim. Laat het kabinet vallen over de perceptie van een probleem, en het volgende kabinet hoeft alleen maar de perceptie aan te passen -> probleem opgelost :+

Begrijp me niet verkeerd, ik heb echt niets met de uitgangspunten van de VVD, en zeker niet met Rutte, maar ik kan wel enige bewondering opbrengen voor de manier waarop ze er keer op keer in slagen het electoraat te naaien, en datzelfde electoraat te laten geloven dat het consensual was.

Maar goed, een dergelijke bewondering heb ik ook bij Che Chevara en Napoleon - de PR is zo goed, dat we de onmenselijkheden graag vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-08 15:31
Trishul schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:39:
[...]

Precies, daar zitten ook een hoop expats tussen die broodnodig zijn voor het bedrijfsleven in de 5 grootste steden. Daar is de VVD achterban wel blij mee denk ik.
Expats zijn verkapte economische vluchtelingen — Indiase expats komen hier voor een verblijfsvergunning — 90% van expats doet geen hoogdravend werk maar krijgt wel alle gelegenheid om Nederlanders de markt uit te prijzen (30% regeling) — daarbij veel expats kunnen ook remote ingezet worden.

ASML mag best minder hard groeien als daardoor de sociale druk op Eindhoven en omstreken minder wordt — het Nederlandse bedrijfsleven is mede de oorzaak van deze problemen. Het broodnodig nodig zijn is zwaar overtrokken.

Wees duidelijk zoals in UAE expats zullen nooit een permanente verblijfsvergunning krijgen.

Er zijn ca. 25000 expats in de regio Eindhoven — tel uit als je onderstaand artikel leest.

https://www.omroepbrabant...ooit-meer-weg-uit-brabant

[ Voor 10% gewijzigd door R3M1 op 08-07-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Daarom snap ik ook niet waarom de VVD zo hamerde op die splitsing van status. Dat brengt veel meer rompslomp met zich mee, waardoor het langer duurt, en daarnaast een kans op veel meer rechtzaken, waardoor het nóg langer duurt.
Met die statussplitsing krijg je juist veel mee asielzoekers die langer blijven dan dat je er minder krijgt.
Er is een reden dat de verschillende statussen in het verleden juist zijn samengevoegd.

Effectiever zou zijn om éérst de bestaande problemen aan te pakken door bijv meer mensen aan te trekken bij het IND, etc. En dan over paar jaar als alles weer vlotgetrokken is rustig te kijken naar eventuele veranderingen aan het stelsel.

Ik denk ook dat de VVD nooit écht op een oplossing voor het immigratieprobleem heeft aangestuurd en doelbewust al langer op het breken van het kabinet heeft aangestuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 08-07-2023 12:38 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Joosie200 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:21:
Ik ben nog het meest benieuwd of Omtzigt mee gaat doen aan de verkiezingen met een eigen partij. Ik heb niks met de BBB, VVD, PVV, D66 gaat halveren, SP zal weer niet kunnen profiteren, CU/CDA/SGP stem ik niet op want kerk en staat moet gescheiden zijn. GL/PvdA helpen Rutte te makkelijk aan meerderheden.
Omtzigt gaat over niet al te lange termijn toelichten hoe zijn politieke toekomst eruit komt te zien:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
D-e-n schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:26:
[...]

Een coalitie met de PVV is geen coalitie over rechts maar een coalitie gestoeld op belediging en discriminatie van bevolkingsgroepen. Het blijft verbazend dat er rechtse mensen zijn die dat liever hebben dan een coalitie met partijen in het midden of links van het midden.

De haat tegen alles wat links is is kennelijk groter dan de waarde die men hecht aan democratische principes. En dat is zorgwekkend want die houding heeft in een niet nader te noemen buurland ooit geleid tot grote ongelukken.
De PVV kan prima het beleid gedogen , dan doen ze niet mee, de VVD zit qua migratie echt niet zover van de PVV af. Nogmaals de kiezers bepalen. De PVV is niet voor niets al tijden een grote partij.

Pas als de kiezers een draai maken van het neo liberale geloof in zelfredzaamheid en marktdenken terug naar de realisatie dat wij met zijn allen zo sterk zijn als onze zwakste schakel en onderwerpen weer willen gaan bezien met de wil om ze op te lossen dan komen we ergens.

Maar als samenleving lijken we niet meer in staat om om tafel te gaan zitten en alleen maar het eens te worden over het feit dat een probleem ook daadwerkelijk een probleem is.

Laat staan de vervolgstappen te nemen. Het zijn ingenomen posities en dat is het dan.

En binnen de samenleving leeft het blijkbaar onvoldoende om anders te stemmen of zelf deel te gaan nemen buiten het verdedigen van 1 eigen standpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
anandus schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:38:
[...]

Daarom snap ik ook niet waarom de VVD zo hamerde op die splitsing van status. Dat brengt veel meer rompslomp met zich mee, waardoor het langer duurt, en daarnaast een kans op veel meer rechtzaken, waardoor het nóg langer duurt.
Het zou me ook niet verbazen als een deel van de achterban van de VVD bestaat uit advocaten, al dan niet gespecialiseerd in asielrecht. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
anandus schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:38:
[...]

Met die statussplitsing krijg je juist veel mee asielzoekers die langer blijven dan dat je er minder krijgt.
Er is een reden dat de verschillende statussen in het verleden juist zijn samengevoegd.

Effectiever zou zijn om éérst de bestaande problemen aan te pakken door bijv meer mensen aan te trekken bij het IND, etc. En dan over paar jaar als alles weer vlotgetrokken is rustig te kijken naar eventuele veranderingen aan het stelsel.

Ik denk ook dat de VVD nooit écht op een oplossing voor het immigratieprobleem heeft aangestuurd en doelbewust al langer op het breken van het kabinet heeft aangestuurd.
En weet je wat de grap is? Dat idee van A en B status hadden we eerst bij de IND. Zijn we vanaf gestapt want zoek maar eens uit of iemand een A of B status verdient als iemand zonder papieren en zonder background check in het thuisland hier arriveert. Met name de zogenoemde alleenstaande minderjarigen. En dus is dat idee opgedoekt. Kost teveel uitzoekwerk, procedure loopt te lang, opvangplekken raken overvol. Goh het is alsof de geschiedenis zich aan het herhalen is.

Duitsland heeft zo'n A/B status regeling en wil er vanaf. Het probleem in NL is 1) jarenlang bezuinigen op de IND qua mankracht (iemand moet al die aanvragen gaan behandelen) en 2) opvanglocaties sluiten toen even leek dat de deal met Turkije / Liberia leek te werken. Maar als de instroom toeneemt dan vooral de IND niet opschalen en pas na de beelden van afgelopen zomer de urgentie voelen te zoeken naar meer opvanglocaties en aanmeldcentra.

Daarbij komt dat de VVD er nooit moeite mee had in Rutte 1 t/m 3. Maar de stekker eruit halen nadat het landbouwakkoord was geklapt zou de BBB vrij spel geven in de campagne. Dus heeft Rutte een 'rechts' thema als immigratie misbruikt zodat de VVD fel er tegenin kan in de campagne. Een thema waar BBB van origine weinig mee geassocieerd wordt. Dat vernuft: dat moet ik nageven beheerst Rutte als enige echt perfect.

En in een Rutte V tandem met BBB kan dat kabinet klappen als blijkt dat het idee van migratie beperken niet mogelijk is en bouwen bouwen bouwen en alle boeren in NL houden ala BBB niet gaat werken. Dan is Caroline de scapegoat voor Rutte. Nog iets wat de VVD feilloos doet: een partner in crime in het kabinet onder de bus gooien bij verkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18-09 16:54
[...]

Hoe veel van die 400.000 aan totale immigratie wordt ook weer gecompenseerd door uitstroom?
mijn punt is dan ook niet of 40k veel of weinig is. Mijn punt is dat er word geprobeerd om je te beinvloeden met verdraaingen van de waarheid, of complete onwaarheden. En dat jij als kiezer hier bewust van moet zijn, en je niet door de emotie van het frame moet laten leiden. en dus een weloverwogen beslissing kan nemen in de stembus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tegelijk laten we ook niet doen alsof het gewoon een probleem is van wat meer mensen bij de IND aannemen (nog los waar die vandaan moeten komen). Of wat meer opvang bouwen (nog los van waar je die wil neerzetten, geen gemeente wil ze iig). Want degene die een status krijgen moeten doorstromen, en dat lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:51:
Tegelijk laten we ook niet doen alsof het gewoon een probleem is van wat meer mensen bij de IND aannemen (nog los waar die vandaan moeten komen). Of wat meer opvang bouwen (nog los van waar je die wil neerzetten, geen gemeente wil ze iig). Want degene die een status krijgen moeten doorstromen, en dat lukt niet.
Het is en en. En te weinig capaciteit voor een snelle afhandeling en te weinig woningen waar mensen met een verblijfsvergunning onbepaalde tijd gehuisvest kunnen worden. Maargoed als je eerst de sociale huur om zeep helpt is het niet gek natuurlijk. En als je woonco's niet toestaat te bouwen door het stikstofprobleem zit je vast.

Dan kun je wel pleiten voor de grenzen op slot zodat de toestroom stopt: maar dan kan je beter voorsorteren op een Nexit want NL is gehouden aan allerlei verdragen waar op Europees niveau afspraken over gemaakt zijn. En dan nog... NL is geen Denemarken die een opt out heeft bedongen. NL is geen eiland ala UK/Australië/Nieuw Zeeland die zelfstandig kan bepalen welk type asielzoeker het land in mag.

Maarja het bekt lekker in chocoladeletters font op de Telegraaf voorpagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Joosie200 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:48:
En weet je wat de grap is? Dat idee van A en B status hadden we eerst bij de IND. Zijn we vanaf gestapt want zoek maar eens uit of iemand een A of B status verdient als iemand zonder papieren en zonder background check in het thuisland hier arriveert. Met name de zogenoemde alleenstaande minderjarigen. En dus is dat idee opgedoekt. Kost teveel uitzoekwerk, procedure loopt te lang, opvangplekken raken overvol. Goh het is alsof de geschiedenis zich aan het herhalen is.
De echte grap is wat mijn part dat het kabinet-Rutte IV niet is gevallen op migratie. De verschillende crises, maar bovenal die van stikstof, heeft van Rutte-IV een onstabiel isotoop gemaakt met een halfwaardetijd van enkele maanden. Het was dus een kwestie van tijd.

Wat mij betreft is deze hele migratie-episode een gefingeerde farce, die in het leven is geroepen om de VVD te doen laten uitstappen onder diens eigen voorwaarden.

Dat het hele A- en B-plan rammelt van alle kanten - niet uitvoerbaar, en juridisch waarschijnlijk niet levensvatbaar - doet er niet toe. De VVD heeft zich geprofileerd als anti-migratiepartij, en wenst met dat beeld de verkiezingen in te gaan. Ik verwijs hier graag even naar het optreden van Brekelmans in Buitenhof van een paar weken geleden (en de messcherpe filering van Pfeiffer).

Formeel is het kabinet gevallen op migratie, maar dat doet onrecht aan de stapel andere dossiers, waar eigenlijk niet meer overheen te kijken is. Het trieste is dat de VVD zich wederom in een positie heeft weten te manouvreren om er nog een termijntje aanmodderen aan te wagen. Want, en dat mogen we niet vergeten, de reductie is dat Rutte zich geen andere carriére kan voorstellen dan die van premier van Nederland.

Hoezee!

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Fuck Twitter! Klik je op een link uit dit topic, je klikt twee keer door en je stuit op dit juweeltje:

Naja, het zou voor de BBB niet verkeerd zijn iemand te strikken die bekend staat om zijn dossierkennis. Aan de andere kant, ik betwijfel of Omtzigt (juist vanwege zijn gedegen doossierkennis) de juiste keus is om "er is helemaal geen stikstofprobleem" te promoten. En het lijkt er niet op dat de BBB hem nodig heeft 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Nu online
Sissors schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:51:
Is het ook niet , maar dat is het al decennia niet want het had geen enkele urgentie. Tot het moment dat er verkiezingen zijn of er ergens een brandje geblust moet worden.

Of zoals nu er een politieke mogelijkheid zich voordoet. Dus nu doen alsof het een breekpunt is is op zijn minst twijfelachtig.

Staat voorop dat er een daadwerkelijke oplossing moet komen voor dit vraagstuk met een praktisch uitvoerbaar beleid. Met voldoende middelen om dat te doen.

Dat komt er nu en komende kabinetten ook niet. Want zo zit ons politieke bestel niet meer in elkaar. En de uitvoering is zover uitgehold dat ook dat steeds moeilijker is geworden.

En dat is op zo’n beetje ieder dossier het geval. En of het nu links midden of rechts is. Bijna geen partij die nog genoeg nadenkt over uitvoer van beleid en wat daarvoor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
Joosie200 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:58:
[...]

Het is en en. En te weinig capaciteit voor een snelle afhandeling en te weinig woningen waar mensen met een verblijfsvergunning onbepaalde tijd gehuisvest kunnen worden. Maargoed als je eerst de sociale huur om zeep helpt is het niet gek natuurlijk. En als je woonco's niet toestaat te bouwen door het stikstofprobleem zit je vast.

Dan kun je wel pleiten voor de grenzen op slot zodat de toestroom stopt: maar dan kan je beter voorsorteren op een Nexit want NL is gehouden aan allerlei verdragen waar op Europees niveau afspraken over gemaakt zijn. En dan nog... NL is geen Denemarken die een opt out heeft bedongen. NL is geen eiland ala UK/Australië/Nieuw Zeeland die zelfstandig kan bepalen welk type asielzoeker het land in mag.

Maarja het bekt lekker in chocoladeletters font op de Telegraaf voorpagina.
Vergeet ook alle verdragen op internationaal niveau boven de EU niet. Zelfs al zouden we overal uit stappen, de schade die dat zou doen, zou gigantisch zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Helixes schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:59:
[...]
Wat mij betreft is deze hele migratie-episode een gefingeerde farce, die in het leven is geroepen om de VVD te doen laten uitstappen onder diens eigen voorwaarden.

Formeel is het kabinet gevallen op migratie, maar dat doet onrecht aan de stapel andere dossiers, waar eigenlijk niet meer overheen te kijken is. Het trieste is dat de VVD zich wederom in een positie heeft weten te manouvreren om er nog een termijntje aanmodderen aan te wagen. Want, en dat mogen we niet vergeten, de reductie is dat Rutte zich geen andere carriére kan voorstellen dan die van premier van Nederland.

Hoezee!
Eens. Alles om met het migratie thema de campagne in te kunnen. Haalt BBB de wind uit de zeilen indien het kabinet was gevallen over het mislukte landbouwakkoord. En dat laatste is natuurlijk de idee van Rutte. Die zag zijn kans schoon om D66 en CU te lozen ter faveure van de BBB, de populariteit in de peilingen te verzilveren. Winwin. Tegenstanders KO, Rutte mag opnieuw aantreden zonder principiële partijen in Rutte V.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Helixes schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:59:
De VVD heeft zich geprofileerd als anti-migratiepartij, en wenst met dat beeld de verkiezingen in te gaan. Ik verwijs hier graag even naar het optreden van Brekelmans in Buitenhof van een paar weken geleden (en de messcherpe filering van Pfeiffer).
Ik hoor vooral echo's van Frits Bolkestein :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Transportman schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:03:
Vergeet ook alle verdragen op internationaal niveau boven de EU niet. Zelfs al zouden we overal uit stappen, de schade die dat zou doen, zou gigantisch zijn.
Zelfs het opzeggen van de UVRM ligt op tafel sinds "bed, bad, brood" daar op gekomen is 8)7

Maar goed, dan ben je ook meteen in fijn gezelschap, zullen we maar zeggen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Joosie200 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:03:
Eens. Alles om met het migratie thema de campagne in te kunnen. Haalt BBB de wind uit de zeilen indien het kabinet was gevallen over het mislukte landbouwakkoord.
Als het kabinet was gestruikeld over het landbouwakkoord hadden we onze eerste vrouwelijke premier gehad :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
CornermanNL schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:38:
[...]

De PVV kan prima het beleid gedogen , dan doen ze niet mee, de VVD zit qua migratie echt niet zover van de PVV af.
Gedogen is een lapmiddel om te verdoezelen dat een club eigenlijk niet oké is. Ook daar moet je dus niet aan beginnen.

Door de PVV te laten gedogen gedoog je tegelijkertijd het idee dat een hele grote groep mensen minderwaardig is in dit land.
Nogmaals de kiezers bepalen. De PVV is niet voor niets al tijden een grote partij.
Dus als de kiezers een shariapartij vijftien zetels geven moeten we die ook maar macht gaan geven? Politieke partijen hebben ook een verantwoordelijkheid richting alle inwoners van dit land en de democratische principes waar die inwoners onder vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Dido schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:10:
[...]

Als het kabinet was gestruikeld over het landbouwakkoord hadden we onze eerste vrouwelijke premier gehad :X
Die kans was groot geweest ja. Daarom is het niet zo maar toevallig dat Rutte besluit van de migratie mug een olifant te maken. Het voorzetje was gegeven met zijn commitment naar zijn achterban op het VVD congres. En het is een thema wat van oudsher een VVD ding is. En niet van de BBB. Dus ideaal om over te vallen.

Persoonlijk had ik het vallen van Rutte 4 al willen zien bij het dossier Groningen. Hoe schofterig wil je omgaan met een gaswingewest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Transportman schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:03:
[...]

En toch zijn er zat landen in diezelfde verdragen die het heel anders doen. Of het gewoon negeren, kijk eens op EU niveau welke afspraken consistent genegeerd worden door landen, wanneer is de laatste keer dat Frankrijk aan begrotingsregels heeft voldaan?

Er is ook geen enkel verdrag die zegt: "Iemand uit land X is een vluchteling die je permanente verblijfsvergunning moet geven".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Waarom komt Rutte nu weer in een oude Saab aanrijden bij de Koning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Real schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:18:
Waarom komt Rutte nu weer in een oude Saab aanrijden bij de Koning?
Omdat op de fiets iets te studentachtig is? En Rutte wel gesteld is op zijn oude Saab. Ik vond zijn oproep aan de bevolking wat in 2013 wel grappig: koop toch die nieuwe auto, laat het geld rollen. Te midden van een nasleep van de economische crisis. En ondertussen zelf doortuffen in een derdehandsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Joosie200 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:21:
[...]
Omdat op de fiets iets te studentachtig is? En Rutte wel gesteld is op zijn oude Saab. Ik vond zijn oproep aan de bevolking wat in 2013 wel grappig: koop toch die nieuwe auto, laat het geld rollen. Te midden van een nasleep van de economische crisis. En ondertussen zelf doortuffen in een derdehandsje.
Rutte heeft natuurlijk gewoon een dienstauto. Dus hij kiest ervoor om met deze auto aan te komen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Real schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:28:
[...]

Rutte heeft natuurlijk gewoon een dienstauto. Dus hij kiest ervoor om met deze auto aan te komen zetten.
Dat klopt. Misschien dat die dienstauto alleen geldt voor doordeweeks? Of zijn chauffeur was niet beschikbaar. Ik zie weinig bewindslieden eigenhandig achter het stuur zitten van de eigen dienstauto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
  • Nu online
Joosie200 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:39:
[...]

Dat klopt. Misschien dat die dienstauto alleen geldt voor doordeweeks? Of zijn chauffeur was niet beschikbaar. Ik zie weinig bewindslieden eigenhandig achter het stuur zitten van de eigen dienstauto.
Zal weer gewoon een kwestie van marketing zijn? Alles voor de beeldvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Joosie200 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:39:
[...]

De dienstauto is er niet voor privégebruik :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
D-e-n schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:40:
[...]

Zal weer gewoon een kwestie van marketing zijn? Alles voor de beeldvorming.
Rutte op de fiets met appeltje in de hand was zeker bewuste beeldvorming. Dus met zijn Saab sluit ik niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
tweakduke schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:41:
[...]

De dienstauto is er niet voor privégebruik :)
Een ritje naar de Koning voor het ontslag van je eigen kabinet zou ik nooit onder privégebruik maar zakelijk gebruik scharen. Maargoed ergens zou ik het terecht vinden als de koning zegt: hey Markiemark, we gaan partijbelang niet boven landsbelang plaatsen dat weet je zelf ook dondersgoed. Dus neen: ontslag niet geaccepteerd. Ga maar terug en probeer opnieuw.

In Italië en België is het al eens voorgekomen. Jammergenoeg heeft onze grondwet die optie niet echt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Joosie200 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:45:
[...]

Een ritje naar de Koning voor het ontslag van je eigen kabinet zou ik nooit onder privégebruik maar zakelijk gebruik scharen. Maargoed ergens zou ik het terecht vinden als de koning zegt: hey Markiemark, we gaan partijbelang niet boven landsbelang plaatsen dat weet je zelf ook dondersgoed. Dus neen: ontslag niet geaccepteerd. Ga maar terug en probeer opnieuw.

In Italië en België is het al eens voorgekomen. Jammergenoeg heeft onze grondwet die optie niet echt.
Nee, omdat we het fantastische idee hebben gekregen dat de tweede kamer het formatieproces moet gaan controleren en beheersen.

Het is altijd belangrijk geweest om een onafhankelijke partij te hebben die toch even wat kan sturen als het muurvast zit. Je ziet nu met alle versplintering dat het niet goed gaat komen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
tweakduke schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:49:
[...]
de tweede kamer het formatieproces moet gaan controleren en beheersen.
Oh ja. We krijgen straks weer Jorritsma- en Ollongren-achtigen als verkenners, Tjeenk Willink die de boel vlot moet trekken en dan iemand Robin Linschoten als informateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
R3M1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:37:
[...]

Expats zijn verkapte economische vluchtelingen — Indiase expats komen hier voor een verblijfsvergunning — 90% van expats doet geen hoogdravend werk maar krijgt wel alle gelegenheid om Nederlanders de markt uit te prijzen (30% regeling) — daarbij veel expats kunnen ook remote ingezet worden.

ASML mag best minder hard groeien als daardoor de sociale druk op Eindhoven en omstreken minder wordt — het Nederlandse bedrijfsleven is mede de oorzaak van deze problemen. Het broodnodig nodig zijn is zwaar overtrokken.

Wees duidelijk zoals in UAE expats zullen nooit een permanente verblijfsvergunning krijgen.

Er zijn ca. 25000 expats in de regio Eindhoven — tel uit als je onderstaand artikel leest.

https://www.omroepbrabant...ooit-meer-weg-uit-brabant
Tja zo goed als alle expats die hier komen werken kun je classificeren als economische vluchteling dan. Ze komen hier omdat er vraag is naar arbeidskrachten en worden gelokt met aantrekkelijke regelingen. Zonder die regelingen komen ze niet, dan kiezen ze wel een ander land.

Als we minder expats willen zullen we die regelingen moeten versoberen en mensen hier opleiden. Want bv een ASML (maar ook veel IT bedrijven) kunnen hier onvoldoende geschikte mensen vinden en hebben veel mensen uit Azië nodig. Dat is de realiteit, misschien moet men hier eens werk maken van het aantrekkelijk maken van technische beroepen. Helaas zijn die nog steeds relatief gezien ondergewaardeerd.

Als 90% geen hoogdravend werk zou doen zoals u stelt, waarom worden ze dan massaal gehaald naar NL? Zou dat misschien komen omdat wij hier simpelweg niet de mensen hebben die die vacatures kunnen invullen? Ofwel, tekort aan hooggeschoold technische mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Real schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:52:
[...]

Oh ja. We krijgen straks weer Jorritsma- en Ollongren-achtigen als verkenners, Tjeenk Willink die de boel vlot moet trekken en dan iemand Robin Linschoten als informateur.
En Remkes mag weer komen opdraven. Liever Remkes dan Jorritsma.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lex

lex

tweakduke schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:49:
[...]

Nee, omdat we het fantastische idee hebben gekregen dat de tweede kamer het formatieproces moet gaan controleren en beheersen.

Het is altijd belangrijk geweest om een onafhankelijke partij te hebben die toch even wat kan sturen als het muurvast zit. Je ziet nu met alle versplintering dat het niet goed gaat komen.
Eens, maar als Republikein zeg ik dan; dat had nou prima via de eerste kamer geregeld kunnen worden :)
Democratie werkt voor een land omdat het een vreedzame machtsoverdracht faciliteert, maar dat wil niet zeggen dat er geen grote tekortkomingen in het huidige systeem zitten.

We hebben in onze constitutie geen goede waarborging van de “lange termijn” vs de “korte termijn”. De politiek rondom de 2e kamer is al veel langer korte termijn gericht (want iedere 4 jaar populariteits competitie) en de laatste decennia is de eerste kamer daar ook in meegesleept.
De lange termijn werd “vroegah” officieus geborgd binnen de partij lijnen van de grote middenpartijen maar aangezien die niet meer bestaan is er niets officieels meer wat stuurt op de lange termijn en dat is wat we mis zien gaan als je met een helicopter view kijkt naar de kabinetten van Rutte.

Ik heb ook de oplossing niet, maar doormodderen zoals we nu doen voelt nogal als “the definition of insanity; trying the same thing over and over again expecting different results”

[ Voor 0% gewijzigd door lex op 08-07-2023 14:21 . Reden: Gambieter ;) ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

lex schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:01:
Ik heb ook de oplossing niet, maar doormodderen zoals we nu doen voelt nogal als “the definition of stupidity; trying the same thing over and over again expecting different results”
Vergis je niet in het grote aandeel van het electoraat dat helemaal geen "different results" wil ;)

Voor heel veel mensen gaat het onder Rutte "eigenlijk best wel goed".

Natuurlijk, als je huis op instorten staat in Groningen, als je als misdadiger wordt behandeld omdat de BD onterecht een vinkje achter je naam heeft gezet, of als je op je klompen aanvoelt (pun intended) dat je als piekbelaster je bedrijf mag gaan sluiten, zul je niet echt zitten te wachten op Rutte V.

Maar voor de meeste mensen die niet direct door dit soort schunnigheden geraakt zijn, kabbelt alles gweoon voort en is er geen vuiltje aan de lucht. We geven geen zak om de Groningers, ten onrechte door de staat mishandelde gezinnen of boeren die straks onteigend worden.
Ten slotte hebben die Groningers ook geprofiteerd van het gas, de toeslagenouders zullen vast toch wel iets verkeerd gedaan hebben, en die boeren hebben gewoon veel te veel geleend.
Zolang er maar geen windmolen of AZC in mijn achtertuin komt heb ik niks te klagen over 13 jaar VVD-regering.

*knip*, die generalisatie hoeft niet.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 08-07-2023 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-08 15:31
Trishul schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:54:
[...]

Tja zo goed als alle expats die hier komen werken kun je classificeren als economische vluchteling dan. Ze komen hier omdat er vraag is naar arbeidskrachten en worden gelokt met aantrekkelijke regelingen. Zonder die regelingen komen ze niet, dan kiezen ze wel een ander land.

Als we minder expats willen zullen we die regelingen moeten versoberen en mensen hier opleiden. Want bv een ASML (maar ook veel IT bedrijven) kunnen hier onvoldoende geschikte mensen vinden en hebben veel mensen uit Azië nodig. Dat is de realiteit, misschien moet men hier eens werk maken van het aantrekkelijk maken van technische beroepen. Helaas zijn die nog steeds relatief gezien ondergewaardeerd.

Als 90% geen hoogdravend werk zou doen zoals u stelt, waarom worden ze dan massaal gehaald naar NL? Zou dat misschien komen omdat wij hier simpelweg niet de mensen hebben die die vacatures kunnen invullen? Ofwel, tekort aan hooggeschoold technische mensen.
Omdat het makkelijker is om mensen van buiten te halen -- er wordt niet geinvesteerd in de lange termijn door zelf talenten te ontwikkelen, scholen te ondersteunen, technische beroepen aantrekkelijk maken -- er zijn genoeg talenten in Europa, maar de eerste greep schijnt om een blik Indiers open te trekken en de samenleving de rest van het probleem te laten oplossen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

lex schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:01:
Ik heb ook de oplossing niet, maar doormodderen zoals we nu doen voelt nogal als “the definition of stupidity; trying the same thing over and over again expecting different results”
Correctie: dat is de definitie van "insanity", niet "stupidity". Insanity is een ziekte, domheid is aangeboren.

En het electoraat is een amplificatie van domheid....
R3M1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:14:
Omdat het makkelijker is om mensen van buiten te halen -- er wordt niet geinvesteerd in de lange termijn door zelf talenten te ontwikkelen, scholen te ondersteunen, technische beroepen aantrekkelijk maken -- er zijn genoeg talenten in Europa, maar de eerste greep schijnt om een blik Indiers open te trekken en de samenleving de rest van het probleem te laten oplossen
Dat is een beetje hetzelfde geneuzel als over personeel voor de fruittelers en zo. Het is zogenaamd simpel werk, maar probeer maar eens de lokale mensen a) zover te krijgen dat ze het doen voor zo'n loontje en b) het is echt wel iets moeilijker dan beschreven.

Geen enkel land is zelfvoorzienend voor alle beroepen en specialismes, en het vereist een hoop investering en planning om opleidingen op te zetten. En dat alles alleen maar om buitenlanders buiten te houden?

[ Voor 50% gewijzigd door gambieter op 08-07-2023 14:19 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex

lex

gambieter schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:15:
[...]

Correctie: dat is de definitie van "insanity", niet "stupidity". Insanity is een ziekte, domheid is aangeboren.

En het electoraat is een amplificatie van domheid....

[...]

Dat is een beetje hetzelfde geneuzel als over personeel voor de fruittelers en zo. Het is zogenaamd simpel werk, maar probeer maar eens de lokale mensen a) zover te krijgen dat ze het doen voor zo'n loontje en b) het is echt wel iets moeilijker dan beschreven.

Geen enkel land is zelfvoorzienend voor alle beroepen en specialismes, en het vereist een hoop investering en planning om opleidingen op te zetten. En dat alles alleen maar om buitenlanders buiten te houden?
I stand corrected :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Dido schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:14:
[...]
Voor heel veel mensen gaat het onder Rutte "eigenlijk best wel goed".
Ik weet niet waarom je 'heel veel' schrijft, maar bijna driekwart van de kiezers is het daar niet mee eens:

https://eenvandaag.avrotr...ag-terug-in-het-volgende/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
R3M1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:14:
[...]

Gedeeltelijk ben ik het met je eens, en geloof ik dat we ook bijvoorbeeld meer HBO'ers verder kunnen opleiden. Helpt het niet dat HBOs het belangrijker lijken te vinden om iedereen op te leiden voor project management dan technische skills.

Maar hoewel dat zou helpen, moeten we ook realistisch zijn: Er willen gewoon lang niet genoeg mensen in Nederland een technisch beroep doen. En dat is meer een cultuur probleem dan dat het beroep op zichzelf niet gewaardeerd wordt.
Pagina: 1 ... 49 ... 62 Laatste

Dit topic is gesloten.