"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
(im)migranten != asielzoekersReal schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:06:
[...]
Kijk voor de aardigheid maar eens terug, Nieuwsuur, 8 minuten 30 seconden: vorig jaar 400.000 migranten, meer dan er in Utrecht wonen, de helft van de bevolking van Amsterdam.
Op 10:50 zegt hij het weer: 400.000 immigranten.
En Mariëlle Tweebeeke zegt er niks over. Hoe dan?
Intentionally left blank
Dat is wel een verschil, immigranten of asielzoekers. Immigratie was namelijk wel 400.000 in 2022: https://www.cbs.nl/nl-nl/...nten-komen-naar-nederlandReal schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:06:
[...]
Kijk voor de aardigheid maar eens terug, Nieuwsuur, 8 minuten 30 seconden: vorig jaar 400.000 migranten, meer dan er in Utrecht wonen, de helft van de bevolking van Amsterdam.
Op 10:50 zegt hij het weer: 400.000 immigranten.
En Mariëlle Tweebeeke zegt er niks over. Hoe dan?
Gebruikelijke frames:WolfsRain schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:56:
Het is altijd de schuld van links maar Nederland heeft nog nooit een links kabinet gehad, dus begrijp die retoriek sowieso niet goed.
- Het zit vast: schuld van links.
- Het loopt door: rekening voor links.
- Het is vlotgetrokken: we hebben een omzetmodel toegevoegd (met perverse prikkels) en een garantie op vastlopen in de nabije toekomst.
Het draaiboek voor Rutte V was al uit de kast gehaald toen Hoekstra vlak voor de vorige verkiezingen begon te struikelen.Real schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:56:
Ik denk dus ook dat de VVD niet gaat winnen als je nu kijkt naar de peilingen.
Ik maak me over de VVD geen zorgen, wat dat betreft. Hoewel Rutte er al jaren van droomt om gewoon lekker met Kelder in diens villa op Terschelling op de bank te netflixen met de katten op schoot, zónder dat de hele tijd die telefoon af gaat.
Tenzij er een zinderend partijcongres komt. Het enige 'premiersmateriaal' wat nu in de Kamer zit is Yeşilgöz-Zegerius, huidig Minister van Justitie.
Het zal u verbazen hoeveel mensen er met toegeknepen neus in het stemhokje toch maar weer op de VVD stemmen, onderwijl de woorden van Thatcher zaliger prevelend: There is no alternative.
Even heel serieus, maar Omtzigt is veel, maar een politicus is hij niet. Hij moet eerst mensen om zich heen verzamelen met politieke en bestuurlijke antennes. En dat gaat lastig als hij al jaren een paria is. Op rechts omdat men hem een linkse Judas vind. Op links omdat men zijn geflopte districtenstelsel en het daarbij positioneren van de Business Club niet vergeten is.Als mensen weten dat ze Rutte kunnen wegstemmen, gaat het nu gebeuren. En dan wordt het denk ik minister-president Vd Plas uitgaande van die peilingen. Of een partij waar Omtzigt de lijsttrekker is (Omtzigt zelf zal denk ik geen MP willen zijn, maar wie weet).
Van der Plas weet zich van een voormalig communicatiemedewerker van LTO te ontpoppen tot politicus, maar is geen premiersmateriaal. Dat zegt ze zelf ook. Aangezien de BBB waarschijnlijk na de verkiezingen wel veel zetels moet vullen én misschien nog meeregeren, moeten ze nu de échte bestuurders naar voren gaan schuiven (die uit de CDA en VVD stallen). En het liefst op zo'n manier dat de kiezer niet ziet dat men gewoon weer op de gevestigde machtspolitiek stemt, met een sausje van agressieve marketing op focus groups.
Even heel cru, maar laten we niet net alsof doen alsof er ook maar enige incentive is om 'Groningen' op te lossen. Nu Dossier Groningen gepolitiseerd is, is iedereen - van links tot rechts - eraan gelegen om dit zo lang mogelijk uit te melken. En zodra de uiers leeg zijn, komt men met de Calvinistische Krokodillentranen, die we ook vaak zien in de Slavernijdebatten: "Maar waarom is dit óns probleem? Dat waren de mensen ver voor ons." Als we al in een stuip schieten als het over compensatie voor nabestaanden van tot slaaf gemaakten gaat, bedenkt u zich dan dat dat een kwestie is van bijna 200 jaar geleden, en de Groningers echt niet veel verder vooraan in die rij staan.Robkazoe schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:24:
Tja, dit geeft wel een beetje weer hoe Den Haag/de coalitie naar jullie problemen kijkt.
Henk Kamp moet maar even heel gauw uit de spotlights. Ja, ik snap dat hij ineens een kans ruikt om toch maar weer iets politiekerigs te gaan doen. Maar die man heeft zoveel skeletten in de kast liggen, dat iedereen die eens zin heeft, lekker kan gaan grabbelen, en schade toe kan brengen aan alles wat hij heeft aangeraakt.Real schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:51:
Volgens Henk Kamp die wordt geïnterviewd in Nieuwsuur zijn er vorig jaar 400.000 asielaanvragen gedaan in NL?
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Dan gebruikt hij een ontzettend misleidend cijfer. Hermans gaat nu bij Op1 dezelfde onzin lopen verkondigen. Het gaat ineens over alle vormen van migratie. Hallo!Transportman schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:11:
[...]
Dat is wel een verschil, immigranten of asielzoekers. Immigratie was namelijk wel 400.000 in 2022: https://www.cbs.nl/nl-nl/...nten-komen-naar-nederland
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
[ Voor 124% gewijzigd door NMH op 08-07-2023 00:09 ]
M.i. veegt iedereen aan tafel de vloer stevig aan met Hermans. En terecht, wat een onzin komt er uit. Mooi ook hoe Attje Kuiken dwars door de afleidingen heen prikte.Real schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:14:
[...]
Dan gebruikt hij een ontzettend misleidend cijfer. Hermans gaat nu bij Op1 dezelfde onzin lopen verkondigen. Het gaat ineens over alle vormen van migratie. Hallo!
In mijn optiek heeft VVD/Rutte om politiek gewin het kabinet laten klappen. Ik kan alleen nog niet helemaal de vinger er achter krijgen welk gewin daarmee precies denkt te pakken. Het klinkt als een flinke gok. Maar goed het blijft verbazingwekkend hoe weinig de VVD over het algemeen wordt afgerekend op fouten en misdragingen. Wellicht gokken ze daar op.Real schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:40:
Het is toch wel ook raar dat de VVD ineens met een andere voorwaarde kwam voor de vluchtelingenopvang. Wie heeft er nu eigenlijk echt de stekker uit het kabinet getrokken?
Kuiken zegt precies waar het op staat. Rutte koos voor z'n eigen belang en ging ineens de asiel-kaart spelen uit electoraal oogpunt.unifi schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:16:
[...]
M.i. veegt iedereen aan tafel de vloer stevig aan met Hermans. En terecht, wat een onzin komt er uit. Mooi ook hoe Attje Kuiken dwars door de afleidingen heen prikte.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Hermans begeeft zich ook wel in een slangenkuil. Je zou bijna met haar te doen hebben.unifi schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:16:
[...]
M.i. veegt iedereen aan tafel de vloer stevig aan met Hermans. En terecht, wat een onzin komt er uit. Mooi ook hoe Attje Kuiken dwars door de afleidingen heen prikte.
Eens, die zit er niet uit vrije wil.bazzemans schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:18:
[...]
Hermans begeeft zich ook wel in een slangenkuil. Je zou bijna met haar te doen hebben.
Ik merk dat ik mij er aan erger hoe er gevoelsmatig al politiek bedreven wordt en met de vinger gewezen wordt. Rollebollen over elkaar heen. Daar ben ik wel een beetje klaar mee. Wat gaat ons dit brengen. *Diepe zucht*
gekissebis in de polder, het is een schande dat we er met onze rijkdom niet uitkomen als postzegellandje, maar: verwijd je blik, maak je stem geldig waar het er toe doet: EuropaAgent47 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:17:
Heel veel beter gaat het er snel niet op worden in ieder geval.
The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
wie?Real schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:20:
Ook fascinerend dat Peter Kee en Fransico van Jole met de fractieleiders samen aan tafel zitten bij Op1.
The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
Waarom is ze daar gaan zitten? Hermans is al niet erg sterk, maar dit maakt het wel echt veel erger.
https://www.nporadio1.nl/podcasts/keeenvanjole
simpel, gekissebis in de polder, het is idd een schande dat we er met onze rijkdom niet uitkomen als postzegellandje, maar: verwijd je blik, maak je stem geldig waar het er toe doet: Europabazzemans schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:21:
[...]
Ik merk dat ik mij er aan erger hoe er gevoelsmatig al politiek bedreven wordt en met de vinger gewezen wordt. Rollebollen over elkaar heen. Daar ben ik wel een beetje klaar mee. Wat gaat ons dit brengen. *Diepe zucht*
Ik hou me vast op wat gaat komen.
Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd
je hebt stemrecht, niets houd je tegen om daar tegen te stemmenMel33 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:25:
Als we het liberale wegdoen, dan komen er 1000zenden regels vanuit EU en boeren op de burger terecht.
Ik hou me vast op wat gaat komen.
Ja, maar al dat geschreeuw en die hele verzonnen crisis gaat dus helemaal niet over die 400.000. Kamp doet een Geert Wilders actie: hij koppelt een afschrikwekkend getal aan de verkeerde discussie. Alles voor de beeldvorming comform de kwaadaardige marketing van de VVD.Transportman schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:11:
[...]
Dat is wel een verschil, immigranten of asielzoekers. Immigratie was namelijk wel 400.000 in 2022: https://www.cbs.nl/nl-nl/...nten-komen-naar-nederland
Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat als we onbeperkt huisvesting in Nederland hadden het probleem een stuk minder was. Maar dat hebben we niet, en kunnen we niet hebben.bazzemans schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:28:
Tineke Strik (Europarlementariër Groen-Links en hoogleraar migratierecht) legt wel even de vinger op de zere plek. Er is geen sprake van een migratiecrisis maar een opvangcrisis. Dat lijkt mij heel terecht.
beetje laat, en als het al niet duidelijk was; hallo democratie die maar niet vooruit wiltbazzemans schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:28:
Tineke Strik (Europarlementariër Groen-Links en hoogleraar migratierecht) legt wel even de vinger op de zere plek. Er is geen sprake van een migratiecrisis maar een opvangcrisis. Dat lijkt mij heel terecht.
goh ... dat had ik niet verwacht, een stormvloed aan behoeftigen die nu aan de ruif gaan hangen ...Real schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:29:
Ook Thijssen van VNO-NCW zegt met de val van het kabinet niet blij te zijn.
Er is niks nieuws. Dat is wat Strik zegt.Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:30:
[...]
Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat als we onbeperkt huisvesting in Nederland hadden het probleem een stuk minder was. Maar dat hebben we niet, en kunnen we niet hebben.
Er wordt een probleem gecreëerd door net te doen alsof er 400.000 asielzoekers zijn, terwijl het dus gaat om 400.000 migranten in totaal.
Dat is toch een bevestiging van wat zij zegt. We hebben een opvangprobleem. Die ga je op korte termijn niet oplossen met een ander migratiebeleid. Dan is er dus geen sprake van een migratiecrisis (de cijfers zijn op dit moment niet extreem hoog). De enige "migratiecrisis" is die binnen de VVD, waar Rutte een veeg uit de pan kreeg. Daardoor heeft hij besloten dit kabinet onder het mom van deze crisis te laten klappen.Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:30:
[...]
Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat als we onbeperkt huisvesting in Nederland hadden het probleem een stuk minder was. Maar dat hebben we niet, en kunnen we niet hebben.
VVD staat heel sterk in deze juist. Het is meer de vraag of achterlijk Nederland niet teveel op de BBB stemt.marcop23 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:06:
Ik ben wel benieuwd hoe de VVD zichzelf nu gaat marketen. De vorige keer waren de toverwoorden "Mark Rutte stabiel". Maar nu hij om wat gekibbel een kabinet laat vallen gaat dat toch niet meer op. Gaan ze dit aangrijpen om iemand anders naar voren te schuiven? Of staat de achterban juist achter deze val en redt Rutte zichzelf?
Dit dus. Hier gaat het om. Rutte heeft het kabinet laten vallen door een onmogelijke eis te stellen omdat hij dan opnieuw verkiesbaar wordt.bazzemans schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:35:
[...]
De enige "migratiecrisis" is die binnen de VVD, waar Rutte een veeg uit de pan kreeg. Daardoor heeft hij besloten dit kabinet onder het mom van deze crisis te laten klappen.
Dat is nogal een open deur. Een val van een kabinet komt de besluitvorming niet bepaald ten goede. Dat heeft zelden een positief effect op organisaties die een goede vinger in de pap (willen) hebben.Real schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:29:
Ook Thijssen van VNO-NCW zegt met de val van het kabinet niet blij te zijn.
Dat haal ik niet uit die quote, en er is zeker wel wat nieuws: Er zijn te weinig woningen in Nederland. En dat is al langer aan de gang natuurlijk, maar door de combinatie van groeiende bevolking (lees: Immigratie), en ook meer singles (oftewel meer woningen nodig) zonder genoeg nieuwbouw, zorgt ervoor dat we gewoon grote problemen hebben met huisvesting, en echt niet alleen van asielzoekers.Real schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:34:
[...]
Er is niks nieuws. Dat is wat Strik zegt.
Er wordt een probleem gecreëerd door net te doen alsof er 400.000 asielzoekers zijn, terwijl het dus gaat om 400.000 migranten in totaal.
En de regering de afgelopen decennia gaat daar echt niet vrijuit in. Echter tegelijk is het ook een punt dat in Nederland de bevolkingsdichtheid hoog is, we al zo ongeveer geen natuur hebben, en grond van de boeren opeisen om vol te bouwen het ook niet goed doet. Om het nog niet erover te hebben hoewel ik zeker denk dat wij niet zoveel hoeven te exporteren, ik toch liever recreeer tussen de weilanden dan tussen de nieuwbouwwijken. En ook de optie van maar zeggen dat we primair flats moeten neerzetten om meer mensen per m2 kwijt te kunnen ga je geen vrienden mee maken.
Opportunistisch gedrag. Weten dat hij met de VVD nog steeds de grootste partij is. Met veel tam tam met PVV corvee het rechtse profiel afsteken in de verkiezingscampagne. BBB zuigt het CDA leeg qua boeren achterban. Voor D66 geldt regeren is halveren. Dus die zie je niet meer terug. En die rode lijn van het CU kan ingewisseld worden voor de SGP met gedoogsteun als je BBB aan boord hebt.Deruxian schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:11:
Waarom doet Rutte dit?
Straks zo een maligne partij als BBB in het kabinet. Klimaat gaat steeds verder kapot
Alles om Rutte V (romp VVD / BBB met inwisselbaar steun van gedecimeerd CDA, SGP, PVV) veilig te stellen. Om in 2024 de vacante stoel van Stoltenberg op te pakken na oktober 2024. Los je dan zaken op? Nope, glas, plas en alles bleef zoals het was. Maar het ergste is nog: Jan Modaal wordt aangesproken als hardwerkende Nederlander en denkt dat de VVD er voor hem is. En dus voor het sluiten van de grenzen: gelukzoekers eruit. Terwijl de machtspolitiek een ander belang dient.
Je ziet de spindoctors het narratief al bespelen. Nee het was de principes van het CU en de menselijke maat van D66 die niet openstonden voor een pragmatische oplossing. Terwijl Rutte powerplay deed en niemand van de pers die dat opmerkt. Geen spindoctor die dat laat weten aan het volk. Sowieso is asiel/migratie een non issue, als lidstaat ben je gebonden aan verdragen. Er is weinig speelruimte op nationaal niveau. Zeker niet als stelselmatig de IND en opvangplekken zijn weg bezuinigd. Die taferelen in Ter Apel komen niet zo maar uit het niets.
Maar nee dan pakken ze een minuscuul detail: het nareisrecht van iemand met een verblijf voor onbepaalde tijd en daar gaan ze over bakkeleien. Dat is van een mug een olifant maken. En dat is niet omdat de VVD er zo zwaar aan trekt. Maar omdat Rutte zijn commitment had gegeven + VVD in de peilingen nog goed overeind blijft is hij er sluw voor om het erop te laten klappen.
Dat is ook niet nieuw.Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:38:
[...]
Dat haal ik niet uit die quote, en er is zeker wel wat nieuws: Er zijn te weinig woningen in Nederland.
En dat moet dan op de Nederlandse grond naast de hele berg huizen die we willen gaan bouwen? Én landbouwgrond? En daar naast ook nog eens natuurbehoud?Richh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:53:
[...]
Ik denk persoonlijk dat de energietransitie vooral belangrijk is omdat Nederland voor energie niet afhankelijk moet zijn van het buitenland.
Rusland moet ons hebben geleerd wat daar de consequenties van zijn.
Een Qatar of ander olieland is echt niet veel beter.
Het is heel simpel: meer zonnepanelen, meer windmolens, kerncentrales, you name it. Maar allemaal op eigen bodem. Efficiency is het toverwoord, want verwarmen op elektra is gewoon efficiënter dan op gas. Vrijwel alles wat die malle linkse mensen voorstellen heeft ook gewoon een rechtse terugverdientijd.
Dan kunnen we onderhand wel het IJsselmeer inpolderen en een Nederland maken van 3 verdiepingen hoog.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
dang, scherp! maar het is ook maar een observatieJoosie200 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:39:
[...]
Opportunistisch gedrag. Weten dat hij met de VVD nog steeds de grootste partij is. Met veel tam tam met PVV corvee het rechtse profiel afsteken in de verkiezingscampagne. BBB zuigt het CDA leeg qua boeren achterban. Voor D66 geldt regereren is halveren. Dus die zie je niet meer terug. En die rode lijn van het CU kan ingewisseld worden voor de SGP met gedoogsteun als je BBB aan boord hebt.
Alles om Rutte V (romp VVD / BBB met inwisselbaar steun van gedecimeerd CDA, SGP, PVV) veilig te stellen. Om in 2024 de vacante stoel van Stoltenberg op te pakken na oktober 2024. Los je dan zaken op? Nope, glas, plas en alles bleef zoals het was. Maar het ergste is nog: Jan Modaal wordt aangesproken als hardwerkende Nederlander en denkt dat de VVD er voor hem is. En dus voor het sluiten van de grenzen: gelukzoekers eruit. Terwijl de machtspolitiek een ander belang dient.
Je ziet de spindoctors het narratief al bespelen. Nee het was de principes van het CU en de menselijke maat van D66 die niet openstonden voor een pragmatische oplossing. Terwijl Rutte powerplay deed en niemand van de pers die dat opmerkt. Geen spindoctor die dat laat weten aan het volk. Sowieso is asiel/migratie een non issue, als lidstaat ben je gebonden aan verdragen. Er is weinig speelruimte op nationaal niveau. Zeker niet als stelselmatig de IND en opvangplekken zijn weg bezuinigd. Die taferelen in Ter Apel komen niet zo maar uit het niets.
Maar nee dan pakken ze een minuscuul detail: het nareisrecht van iemand met een verblijf voor onbepaalde tijd en daar gaan ze over bakkeleien. Dat is van een mug een olifant maken. En dat is niet omdat de VVD er zo zwaar aan trekt. Maar omdat Rutte zijn commitment had gegeven + VVD in de peilingen nog goed overeind blijft is hij er sluw voor om het erop te laten klappen.
Waarom zou je dat niet op die manier oplossen? Oké haalbaarheid is altijd een vraag, maar het lijkt mij een stuk realistischer om instroom te verminderen dan om de complete huizencrisis op te lossen in de komende jaren. Want dat is het probleem, de opvang zit vol omdat ze niet door kunnen stromen, ze kunnen niet doorstromen omdat niemand kan doorstromen. Meer opvang lijkt mij ook vooral een lapmiddel dan, om het nog niet te hebben erover dat er een reden is dat dat moeilijk gaat: Schijnbaar zijn er toch niet plaatsen waar de meeste mensen zitten te wachten op ene AZC.bazzemans schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:35:
[...]
Dat is toch een bevestiging van wat zij zegt. We hebben een opvangprobleem. Die ga je op korte termijn niet oplossen met een ander migratiebeleid. Dan is er dus geen sprake van een migratiecrisis (de cijfers zijn op dit moment niet extreem hoog). De enige "migratiecrisis" is die binnen de VVD, waar Rutte een veeg uit de pan kreeg. Daardoor heeft hij besloten dit kabinet onder het mom van deze crisis te laten klappen.
omdat we zo'n klein landje zijn denk ik, het zijn toch vaak die simpele feitenSissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:44:
[...]
Waarom zou je dat niet op die manier oplossen? Oké haalbaarheid is altijd een vraag, maar het lijkt mij een stuk realistischer om instroom te verminderen dan om de complete huizencrisis op te lossen in de komende jaren. Want dat is het probleem, de opvang zit vol omdat ze niet door kunnen stromen, ze kunnen niet doorstromen omdat niemand kan doorstromen. Meer opvang lijkt mij ook vooral een lapmiddel dan, om het nog niet te hebben erover dat er een reden is dat dat moeilijk gaat: Schijnbaar zijn er toch niet plaatsen waar de meeste mensen zitten te wachten op ene AZC.
Zoveel ruimte kost dat allemaal niet. Een kerncentrale is op een schaal van Nederland niet zo groot. Zonnepanelen leg je op daken (ipv in weilanden, dat scheelt al wat hectares) en windmolens plaats je in weilanden of op de zee.Stoney3K schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:42:
[...]
En dat moet dan op de Nederlandse grond naast de hele berg huizen die we willen gaan bouwen? Én landbouwgrond? En daar naast ook nog eens natuurbehoud?
Dan kunnen we onderhand wel het IJsselmeer inpolderen en een Nederland maken van 3 verdiepingen hoog.
Want weilanden... Daarvan hebben we in Nederland extreem veel. Nederland bestaat voor meer dan 50% uit grond toebedeeld aan de agrarische sector en haalt daar minder BBP uit dan (bijvoorbeeld) Schiphol uit z'n kleine oppervlakte
Ik ben er zelf van overtuigd dat 2% minder landbouwgrond (en dus een minimale hoeveelheid minder export, geen noemenswaardige economische impact) ruim voldoende is voor alle ruimtelijke plannen mbt woningbouw, natuurbehoud en energietransitie. En nog heel veel meer.
Al met al moet een nieuw kabinet eens een visie op ruimtelijke ordening instellen, want dat is naar mijn mening de crux van het probleem. "Niet alles kan" was niet voor niks een titel van een adviesrapport een paar jaar geleden.
[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 07-07-2023 23:53 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Niemand zal je betwisten dat die niet klopt. Alleen mis je compleet de essentie. Wat jij benoemt is helemaal niet nieuw. Woningtekorten zijn van alle tijden. Vorig jaar was historisch gezien het woningtekort zelfs zeer klein. Waar het heel hard knelt is starterswoningen (lees: woningen voor circa 25-35 jarigen). Maar zelfs dat is niet zo relevant.Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:38:
[...]
Dat haal ik niet uit die quote, en er is zeker wel wat nieuws: Er zijn te weinig woningen in Nederland. En dat is al langer aan de gang natuurlijk, maar door de combinatie van groeiende bevolking (lees: Immigratie), en ook meer singles (oftewel meer woningen nodig) zonder genoeg nieuwbouw, zorgt ervoor dat we gewoon grote problemen hebben met huisvesting, en echt niet alleen van asielzoekers.
En de regering de afgelopen decennia gaat daar echt niet vrijuit in. Echter tegelijk is het ook een punt dat in Nederland de bevolkingsdichtheid hoog is, we al zo ongeveer geen natuur hebben, en grond van de boeren opeisen om vol te bouwen het ook niet goed doet. Om het nog niet erover te hebben hoewel ik zeker denk dat wij niet zoveel hoeven te exporteren, ik toch liever recreeer tussen de weilanden dan tussen de nieuwbouwwijken. En ook de optie van maar zeggen dat we primair flats moeten neerzetten om meer mensen per m2 kwijt te kunnen ga je geen vrienden mee maken.
Er is op dit moment simpelweg géén migratiecrisis. De instroom is op dit moment niet gigantisch hoog. Wel is er een tekort aan opvangplekken, crisisopvang en langere termijn. Dat heeft wel een relatie met de woningnood, maar maakt niet dat er een migratiecrisis is. Er is een opvangcrisis, hetgeen dit kabinet heeft verzuimd (alsmede andere problemen) adequaat aan te pakken. Rutte maakt het tot een migratiecrisis, omdat hij de belofte aan zijn eigen achterban deed dat er een strenger/hardere aanpak van migratie zou komen. Dat is alleen weinig realistisch met dit kabinet. Hij kon het niet meer verkopen. Dit is zijn oplossing; bom onder het kabinet.
Omdat het op korte termijn geen oplossing is en het simpelweg dus echt niet noodzakelijk was om hiervoor het kabinet te laten vallen. Dat heeft puur met Ruttes belofte aan en positie binnen de VVD te maken.Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:44:
[...]
Waarom zou je dat niet op die manier oplossen? Oké haalbaarheid is altijd een vraag, maar het lijkt mij een stuk realistischer om instroom te verminderen dan om de complete huizencrisis op te lossen in de komende jaren. Want dat is het probleem, de opvang zit vol omdat ze niet door kunnen stromen, ze kunnen niet doorstromen omdat niemand kan doorstromen. Meer opvang lijkt mij ook vooral een lapmiddel dan, om het nog niet te hebben erover dat er een reden is dat dat moeilijk gaat: Schijnbaar zijn er toch niet plaatsen waar de meeste mensen zitten te wachten op ene AZC.
Wat een bizarre redenatie trouwens over de AZC. Vrijwel nergens zit iemand erop te wachten, dat is precies het probleem. Als ze er eenmaal zitten, blijkt veel ophef vooraf vooral ongefundeerde angst (die bewust gevoed wordt door sommige partijen) te zijn geweest.
[ Voor 12% gewijzigd door bazzemans op 07-07-2023 23:54 ]
dat mag zo zijn, maar hij had het over de berg huizen die gebouwd moeten worden, dat neemt ruimteRichh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:48:
[...]
Zoveel ruimte kost dat allemaal niet. Een kerncentrale is op een schaal van Nederland niet zo groot. Zonnepanelen leg je op daken (ipv in weilanden, dat scheelt al wat hectares) en windmolens plaats je in weilanden of op de zee.
Want weilanden... Daarvan hebben we in Nederland extreem veel. Nederland bestaat voor meer dan 50% uit grond toebedeeld aan de agrarische sector en haalt daar minder BBP uit dan Schiphol uit z'n kleine oppervlakte![]()
Ik ben er zelf van overtuigd dat 2% minder landbouwgrond (en dus een minimale hoeveelheid minder export, geen noemenswaardige economische impact) ruim voldoende is voor alle ruimtelijke plannen mbt woningbouw, natuurbehoud en energietransitie. En nog heel veel meer.
Al met al moet een nieuw kabinet eens een visie op ruimtelijke ordening instellen, want dat is naar mijn mening de crux van het probleem. "Niet alles kan" was niet voor niks een titel van een adviesrapport een paar jaar geleden.
Je bedoelt diezelde woningen waar je een asielzoeker in zou willen plaatsen na krijgen van een verblijfsvergunning? En als die daar niet in kan, dus de opvangplaats bezet houdt?bazzemans schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:50:
[...]
Niemand zal je betwisten dat die niet klopt. Alleen mis je compleet de essentie. Wat jij benoemt is helemaal niet nieuw. Woningtekorten zijn van alle tijden. Vorig jaar was historisch gezien het woningtekort zelfs zeer klein. Waar het heel hard knelt is starterswoningen (lees: woningen voor circa 25-35 jarigen). Maar zelfs dat is niet zo relevant.
Los ervan dat daar ook het hard knelt omdat die niet kunnen doorstromen omdat er van alle huizen een groot tekort is. Ja momenteel gaat het wat minder hard dat alles direct verkocht wordt, maar alsnog, er is geen woningtype waar een overschot van is.
Denk dat je niet helemaal goed gelezen hebt wat ik schreef, want op die vraag geef ik gewoon antwoordCynicRelief schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:53:
[...]
dat mag zo zijn, maar hij had het over de berg huizen die gebouwd moeten worden, dat neemt ruimte
"ruim voldoende is voor alle ruimtelijke plannen mbt woningbouw, [...]"
[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 07-07-2023 23:55 ]
Scenario BBB als grootste wordt ook besproken. Ik denk dat het reëel is.
Overigens komt ook Timmermans als lijsttrekker ook voorbij in vraag van Scherrenburg aan Kuiken. Met vroege verkiezingen voor EU verkiezingen kan Timmermans ook geen lijsttrekker worden, of hij moet eerder stoppen in de EU.
Het punt is ook niet zo zeer dat we die huizen niet kunnen bouwen, maar dat ontwikkelaars ze niet willen bouwen omdat tweekappers van een half miljoen veel meer opleveren dan een rijtjeshuis van 40 vierkante meter.CynicRelief schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:53:
[...]
dat mag zo zijn, maar hij had het over de berg huizen die gebouwd moeten worden, dat neemt ruimte
Daar kwam afgelopen jaar na mijn reactie dan nog de niet rechtsgeldige beperking van gezinshereniging bij. Nog een voorbeeld van het afbraakbeleid van de rechtstaat onder de VVD.CurlyMo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:54:
[...]
Dan ga je er vanuit dat de rommel die nu ontstaat niet vooropgezet is. Ik vraag me dat af. Net zo goed als met stikstof er telkens illegaal beleid wordt gemaakt omdat men van te voren al weet dat het bij de RvS gaat stranden. Dat gaat dus niet meer om lukken, maar om willen. En feitelijk gewoon om ondermijning van de rechtsstaat. De regering en met name de VVD wil het niet aanpakken, omdat ze daar geen baat bij hebben.
Dan wat betreft de vluchtelingen problematiek. Ik lees de Volkskrant. De artikelen die daarin verschenen vatten het wat mij betreft (vanuit een links perspectief wel) mooi samen:
- De samenleving staat sceptischer tegenover vluchtelingen als de overheid niet het gevoel geeft het onder controle te hebben.
- Er is jarenlang een afbraakbeleid gevoerd op de vluchtelingenopvang.
- Het initiatief om met gemeentes naar een nieuwe programma aanpak voor vluchtelingenopvang te komen is door het kabinet getraineerd. Onderdeel van het plan was o.a. meerdere aanmeldcentra e.d. Mede oorzaak dat de gemeentes er geen zin meer in hebben om de shit van het rijk op te lossen.
- In veel gemeentes waar de VVD in het college zit wordt er van alles aan gedaan om burgers voor te bereiden op de komst van vluchtelingen: voorlichtingsavonden, inspreekavond in de raad, flyers, etc. In veel van die gemeentes is het beeld hetzelfde. De meeste mensen die naar de voorlichtingsavonden komen willen vrijwilligerswerk leveren. Op de inspreekavond komt vrijwel niemand opdagen. Oftewel, de meerderheid van de Nederlanders staat helemaal niet zo negatief tegenover vluchtelingen als de VVD doet voorkomen.
De VVD heeft er alleen alle baat bij er een zooitje van te maken, omdat dat de maatschappelijke onrust aanjaagt. Waarmee je dus in een bewust in stand gehouden vicieuze cirkel beland. Zo ook weer dat geneuzel over die spreidingswet. Alsof de VVD niet weet dat ze niet onder even internationale verdragen uit kunnen. Allemaal toneelspel.
Dat was even mijn hart gelucht
Ik was alleen wéér te naïef over hoe laag de VVD bereid was te zakken.
[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 08-07-2023 00:01 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
je hebt gelijk, 3e paragraaf, ik had er over heen gelezen, my badRichh schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:55:
[...]
Denk dat je niet helemaal goed gelezen hebt wat ik schreef, want op die vraag geef ik gewoon antwoord
"ruim voldoende is voor alle ruimtelijke plannen mbt woningbouw, [...]"
We praten in cirkeltjes. Je blijft bij een punt die niet eens onderdeel was van deze kabinetsval en noemt dat als onderbouwing voor dat er een migratiecrisis is. Dat is simpelweg niet waar.Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:53:
[...]
Je bedoelt diezelde woningen waar je een asielzoeker in zou willen plaatsen na krijgen van een verblijfsvergunning? En als die daar niet in kan, dus de opvangplaats bezet houdt?
Los ervan dat daar ook het hard knelt omdat die niet kunnen doorstromen omdat er van alle huizen een groot tekort is. Ja momenteel gaat het wat minder hard dat alles direct verkocht wordt, maar alsnog, er is geen woningtype waar een overschot van is.
(Waarmee ik niet betwist dat er een woningnood is waar een oplossing voor moet komen. Het treft vooral één groep Nederlanders hard. De woningnood is echter gecreëerd door falend beleid van de afgelopen 10-20 jaar. Want al jaren geleden kon men zien aankomen dat er behoefte zou zijn aan multigenerationale multicategorale woningen.)
BBB kan wel de grootste worden, maar je wordt pas MP als je een kabinet weet te vormen. Denk dat dat nog moeilijk zal zijn, zeker voor zo’n nieuwe partij.Real schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:55:
Bij Op1 komt nu ook fragment met Vd Plas langs die zegt dat ze MP wil worden voor Nederland.
Scenario BBB als grootste wordt ook besproken. Ik denk dat het reëel is.
En ook hier is de neoliberale component leidend geweest. De markt moest het doen, woningcorporaties moesten projectleidertje gaan spelen. Lekker winst maken met dure villa's in plaats van kijken naar de toekomstige staat van Nederland.bazzemans schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:59:
[...]
(Waarmee ik niet betwist dat er een woningnood is waar een oplossing voor moet komen. Het treft vooral één groep Nederlanders hard. De woningnood is echter gecreëerd door falend beleid van de afgelopen 10-20 jaar. Want al jaren geleden kon men zien aankomen dat er behoefte zou zijn aan multigenerationale woningen.)
Plus dat nu materiaalprijzen dusdanig hoog zijn dat de door gemeenten geëiste percentages van betaalbare woningen, dusdanig gecompenseerd moet worden met de winst op de woningen in de vrije sector dat die woningprijzen ook aan flinke inflatie onderhevig zijn. Woningen die qua omvang geschikt zouden kunnen zijn als starterswoning komen daardoor voor een niet-startersprijs op de markt. Dat is lastig verkipen. Een ontwikkelaar kijkt dus wel uit alvorens nu te gaan bouwen (als het al lukt om te voldoen aan de stikstofregels).Stoney3K schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:56:
[...]
Het punt is ook niet zo zeer dat we die huizen niet kunnen bouwen, maar dat ontwikkelaars ze niet willen bouwen omdat tweekappers van een half miljoen veel meer opleveren dan een rijtjeshuis van 40 vierkante meter.
Dat is er wel. Er staan momenteel grote aantallen, door het kabinet bestelde, prefab woningen stof te verzamelen in speciaal daarvoor gehuurde bedrijfshallen. Domweg omdat datzelfde kabinet geen grond regelde om deze (tijdelijk) te plaatsen.Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:53:
[...]
maar alsnog, er is geen woningtype waar een overschot van is.
Hij wil.
Ik denk het niet. De BBB houdt al tijden rekening met val kabinet en formaties in provincies laten zien dat het niet onmogelijk is. Kuiken sluit ook BBB niet uit.Tk55 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:01:
[...]
Denk dat dat nog moeilijk zal zijn, zeker voor zo’n nieuwe partij.
Even dat ballonnetje maar weer doorprikken: er is in Nederland slechts gecreëerde woningschaarste. De Nederlandse woningmarkt is er niet een die de regels van de markt volgt, maar een markt by-design. En dan wel een ontwerp dat bewust gecreëerd is door middel van allerhande fiscale regels en subsidies die het maken dat woningen investeringsvehikels zijn geworden voor iedereen die niet degene is die naar een woning op zoek is.Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:38:
Dat haal ik niet uit die quote, en er is zeker wel wat nieuws: Er zijn te weinig woningen in Nederland. En dat is al langer aan de gang natuurlijk, maar door de combinatie van groeiende bevolking (lees: Immigratie), en ook meer singles (oftewel meer woningen nodig) zonder genoeg nieuwbouw, zorgt ervoor dat we gewoon grote problemen hebben met huisvesting, en echt niet alleen van asielzoekers.
Dat we dan de schuld bij asielzoekers leggen is natuurlijk heel makkelijk, maar iedereen met meer dan één functionerende hersencel weet natuurlijk dat asielzoekers niet degenen zijn die een halve ton boven de vraagprijs bieden, het zijn ook niet degenen die vijf ton vragen voor een woning die ze destijds voor 80.000 gulden gekocht hebben, en het zijn ook niet degenen die hele straten kopen om ze vervolgens leeg te laten staan omdat ze daar een complexe fiscale constructie omheen hebben gezet.
Even heel cru gezegd: de bevolkingsgroei van vorig jaar was slechts een kwart van de leegstand van woningen.
Crises zijn verworden tot verdienmodellen. Om Thatcher er maar weer even bij te halen: Never waste a perfectly good crisis.
Er ís geen enkele incentive om de woningcrisis aan te pakken, hooguit een om de crisis uit te melken totdat we genoeg perverse prikkels verzonnen hebben om de crisis alleen maar groter te maken. Food for thought.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Ik denk dat we op dat gebied juist water bij de wijn moeten doen. Anders hebben we straks straten vol met prachtige van alle gemakken voorziene nul-op-de-meter woningen die leeg staan naast een sloppenwijk vol bijstandsmoeders en statushouders die nergens kunnen wonen, want "nieuwbouw is te duur".bazzemans schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:03:
[...]
Plus dat nu materiaalprijzen dusdanig hoog zijn dat de door gemeenten geëiste percentages van betaalbare woningen, dusdanig gecompenseerd moet worden met de winst op de woningen in de vrije sector dat die woningprijzen ook aan flinke inflatie onderhevig zijn. Woningen die qua omvang geschikt zouden kunnen zijn als starterswoning komen daardoor voor een niet-startersprijs op de markt. Dat is lastig verkipen. Een ontwikkelaar kijkt dus wel uit alvorens nu te gaan bouwen (als het al lukt om te voldoen aan de stikstofregels).
Nee, nieuwbouw is niet "te duur", je maakt het als ontwikkelaar en gemeente zelf duur omdat je te veel wil. Pak de belangrijkste issues eerst aan, klimaatbeleid proberen uit te voeren door woningen te verduurzamen heb je niets aan als je een hoop daklozen hebt die die woningen niet kunnen betalen. Dan moet je gewoon containerwoningen gaan stapelen.
De gemeenten zijn zelf het probleem omdat zij tonnen winst aan postzegelkavels willen overhouden.bazzemans schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:03:
[...]
Plus dat nu materiaalprijzen dusdanig hoog zijn dat de door gemeenten geëiste percentages van betaalbare woningen, dusdanig gecompenseerd moet worden met de winst op de woningen in de vrije sector dat die woningprijzen ook aan flinke inflatie onderhevig zijn.
De afgelopen jaren moest nieuwbouw altijd 'marktconform' verkocht worden. Door dalende rentes en stijgende prijzen is een kavel hierdoor gigantisch in waarde gestegen. Fijn voor de gemeentekas.
Materiaal en bouwvakkers zijn inderdaad een probleem en maken woningen duurder. Maar op een modale woning zijn dit slechts enkele procenten. Dit valt in het niet tov de gestegen kavelprijzen.
De oplossing is simpel: gemeenten zullen kavels wat goedkoper moeten maken. Marktconform, toch? En dat kan prima, want kale bouwgrond is nog altijd 30 tot 50 keer duurder dan hetzelfde lapje grond met een landbouwbestemming. Ja, de gemeentelijke belastingen zullen wat stijgen, maar dat is ook wel eerlijker dan de financiering enkel bij de nieuwbouwkoper te leggen, toch?
Het is een kwestie van keuzes. Echter, het is politiek niet interessant om het woningprobleem op te lossen, want uiteindelijk stemt woningbezittend Nederland (een meerderheid) natuurlijk wel met eigen portemonnee.
Pas als het 35-jarige kroost nog steeds thuiswoont gaat men eens kijken wat er aan de hand is, en dan duurt nieuw beleid nog 10 jaar tot er iets gefixt wordt...
[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 08-07-2023 00:13 ]
Er zijn gewoon huizen nodig.bazzemans schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:59:
[...]
. De woningnood is echter gecreëerd door falend beleid van de afgelopen 10-20 jaar. Want al jaren geleden kon men zien aankomen dat er behoefte zou zijn aan multigenerationale woningen.)
Geen multigenerationele woningen.
Ik ken letterlijk niemand die met zijn ouders of schoonouders wil wonen.
Dat zullen echt maar enkele tienden van een procent zijn van de totale bevolking.
Die kunnen een huis geschikt maken voor zo'n levensstijl.
Je hebt gelijk, ik gebruikte het verkeerde woord. Ik bedoelde multicategorale woningen.FRANQ schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:10:
[...]
Er zijn gewoon huizen nodig.
Geen multigenerationele woningen.
Ik ken letterlijk niemand die met zijn ouders of schoonouders wil wonen.
Dat zullen echt maar enkele tienden van een procent zijn van de totale bevolking.
Die kunnen een huis geschikt maken voor zo'n levensstijl.
Dat verklaart een hoopbazzemans schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:15:
[...]
Je hebt gelijk, ik gebruikte het verkeerde woord. Ik bedoelde multicategorale woningen.
Wat men al decennia aan ziet komen is een vergrijzingsgolf.bazzemans schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:59:
Want al jaren geleden kon men zien aankomen dat er behoefte zou zijn aan multigenerationale woningen.)
En dat zijn we gaan combineren met het idee dat je tot je dood thuis blijft wonen. Met andere woorden: geen doorstroming meer.
- Alleenstaande oma woont in een ruime gezinswoning waarvan de bovenverdieping al jaren door niemand is betreden
- De kleinkinderen zijn al jaren op zoek naar een plek met ruimte voor kinderen, maar wonen in een (drempelloos) nieuwbouwappartement wat eigenlijk voor 1 persoon is gebouwd (voor een torenhoge huur).
We gaan nog eerder trapliften plaatsen dan doorstromen.
Wat nou als je op grote schaal die kleinkinderen en oma's zou ruilen, en dan de zorgmedewerkers fulltime in het appartementencomplex laat rondlopen...?
Hier zit een (grote) kern van waarheid in. Je neemt alleen het opvangen van de verschillen in opbrengsten, door verhogen van de belastingen denk ik iets te lichtzinnig op. Dat kan echt een fors verschil maken op de begroting. Per 2026 ontvangen gemeenten 4 miljard minder vanuit het rijk via het gemeentefonds. Voor veel gemeenten betekent dit al dat de begrotingen niet meer sluitend zijn. Een aanpassing van de inkomsten uit grondverkoop komt daar dan bovenop. Dat is geen kattenpis.Richh schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:10:
[...]
De gemeenten zijn zelf het probleem omdat zij tonnen winst aan postzegelkavels willen overhouden.
De afgelopen jaren moest nieuwbouw altijd 'marktconform' verkocht worden. Door dalende rentes en stijgende prijzen is een kavel hierdoor gigantisch in waarde gestegen. Fijn voor de gemeentekas.
Materiaal en bouwvakkers zijn inderdaad een probleem en maken woningen duurder. Maar op een modale woning zijn dit slechts enkele procenten. Dit valt in het niet tov de gestegen kavelprijzen.
De oplossing is simpel: gemeenten zullen kavels wat goedkoper moeten maken. Marktconform, toch? En dat kan prima, want kale bouwgrond is nog altijd 30 tot 50 keer duurder dan hetzelfde lapje grond met een landbouwbestemming. Ja, de gemeentelijke belastingen zullen wat stijgen, maar dat is ook wel eerlijker dan de financiering enkel bij de nieuwbouwkoper te leggen, toch?
Het is een kwestie van keuzes. Echter, het is politiek niet interessant om het woningprobleem op te lossen, want uiteindelijk stemt woningbezittend Nederland (een meerderheid) natuurlijk wel met eigen portemonnee.
Pas als het 35-jarige kroost nog steeds thuiswoont gaat men eens kijken wat er aan de hand is, en dan duurt nieuw beleid nog 10 jaar tot er iets gefixt wordt...
In Apeldoorn kunnen ze erover meepraten wat dat met je begrojtn doet: https://www.destentor.nl/...ern-van-de-zaak~a7cc4e0c/.
Laat het maar even over links-midden gaan de komende tijd. Laat ze even de kloof tussen aandacht in Randstad en de rest gelijktrekken, want zoals het nu gaat is het lachwekkend.
[ Voor 18% gewijzigd door Mooody op 08-07-2023 00:41 ]
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
En de gemeentes zien liever een 2x modaal stel in die 2 onder 1 kap woning intrekken. Want geen WMO, bijstandsuitkering nodig. En dus wel WOZ ophalen, maar geen kosten kwijt zijn. Een ruim perceel voor een vrijstaande of 2 onder 1 kap woning levert bovendien voor de afdeling grondzaken ook meer op. Het mes snijdt aan twee kanten. Grondpolitiek is een verdienmodel voor de gemeente.Stoney3K schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 23:56:
[...]
Het punt is ook niet zo zeer dat we die huizen niet kunnen bouwen, maar dat ontwikkelaars ze niet willen bouwen omdat tweekappers van een half miljoen veel meer opleveren dan een rijtjeshuis van 40 vierkante meter.
Kortom de projectontwikkelaar krijgt sneller een plan voor elkaar met vrijstaande woningen en 2 onder 1 kappers. Terwijl ik als Jan Modaal en single liever een compacte twee kamer woning koop van 60m2 en daar genoeg aan heb. Maar die worden nooit gebouwd want geven geen rendement voor de projectontwikkelaars zo'n ienieminie perceel, te weinig rendement voor de aannemers en een kleiner perceel levert minder op voor de gemeente.
Het is zeker geen kattenpis! En het is uiteindelijk al een paar jaar gaande. Onder de noemer 'decentralisatie' heeft Rutte al eerder de landelijke overheid verder uitgekleed en taken naar gemeenten toebedeeld (zoals langdurige zorg). Landelijk geld bespaard, maar dat komt er vanuit de gemeente gewoon weer bijbazzemans schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:30:
[...]
Hier zit een (grote) kern van waarheid in. Je neemt alleen het opvangen van de verschillen in opbrengsten, door verhogen van de belastingen denk ik iets te lichtzinnig op. Dat kan echt een fors verschil maken op de begroting. Per 2026 ontvangen gemeenten 4 miljard minder vanuit het rijk via het gemeentefonds. Voor veel gemeenten betekent dit al dat de begrotingen niet meer sluitend zijn. Een aanpassing van de inkomsten uit grondverkoop komt daar dan bovenop. Dat is geen kattenpis.
In Apeldoorn kunnen ze erover meepraten wat dat met je begrojtn doet: https://www.destentor.nl/...ern-van-de-zaak~a7cc4e0c/.
Maar het is uiteindelijk gewoon een kwestie van kiezen of delen. Het geld moet ergens vandaan komen. Het trucje 'gratis geld van goedkope hypotheken van burgers' zal inderdaad aanzienlijk minder worden. Daar moet men een alternatief voor vinden.
Bijvoorbeeld: meer kavels verkopen (maar dan krijg je marktwerking op de huizenmarkt, politiek ongewenst) of de gemeentelijke belastingen verhogen (ook al politiek ongewenst)
Dat is dus het fundamentele probleem: Inwoners zijn een product geworden. Terwijl de gemeente een organisatie is die het algemene nut hoort te dienen en dus moet faciliteren. En niet moet inzetten op maximalisatie van inkomsten.Joosie200 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:36:
[...]
En de gemeentes zien liever een 2x modaal stel in die 2 onder 1 kap woning intrekken. Want geen WMO, bijstandsuitkering nodig. En dus wel WOZ ophalen, maar geen kosten kwijt zijn. Een ruim perceel voor een vrijstaande of 2 onder 1 kap woning levert bovendien voor de afdeling grondzaken ook meer op. Het mes snijdt aan twee kanten. Grondpolitiek is een verdienmodel voor de gemeente.
Dit is wel een hele negatieve kijk op gemeenten en behoorlijk kort door de bocht. De grondexploitatie is inderdaad een verdienmodel. De winsten er van komen echter wel terecht in de gemeentelijke begroting, zodat activiteiten gefaciliteerd kunnen worden ten behoeve van het algemene nut. Dat i.c.m. lagere uitkeringen in het gemeentefonds, decentralisaties waarvan over de uitkering al een taakstelling was gegaan en de (met name voor liberale partijen) impopulaire maatregel om gemeentebelastingen te verhogen of te bezuinigen, zorgen ervoor dat de grondexploitatie bijna de enige manier is om de begroting sluitend te krijgen. Aan de andere kant stelt de gemeente eisen aan percentages van betaalbare woningen én ook wat het minimum aantal vierkante meters van die woning mag zijn (want ondanks bovenstaande bewering, steeds minder mensen vinden 60m2 acceptabel). Die eisen die de gemeente stelt drukken de winsten van de projectontwikkelaars. Dat doen ze dus in het algemeen belang, zodat er niet alleen woningen voor de lucky few worden gebouwd.Stoney3K schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:39:
[...]
Dat is dus het fundamentele probleem: Inwoners zijn een product geworden. Terwijl de gemeente een organisatie is die het algemene nut hoort te dienen en dus moet faciliteren. En niet moet inzetten op maximalisatie van inkomsten.
Je kan twisten over of die keuzes juist zijn en of belastingverhoging niet een betere optie zou zijn, maar om gemeenten weg te zetten datvdie de inwoner alleen als product zien is echt te kort door de bocht. Het overgrote deel van de ambtenaren doet echt hun uiterste best om het algemene nut goed te dienen. Als ze daar onvoldoende in slagen, is daar geen opzet in het spel.
Uit eigen ervaring (N=1) durf ik wel te stellen dat binnen grondbedrijven van gemeente de mentaliteit wel anders is. Daar is winstmaximalisatie het grootste goed, zodat men kan pronken met prachtige winsten uit grondexploitatie. Ik heb letterlijk meegemaakt dat dure onderwijsgrond in het centrum van een stad voor de boekwaarde over werd gedragen aan het grondbedrijf (school op die locatie niet langer nodig). Die boekwaarde bedroeg nul euro, omdat er in het verleden was afgeschreven op de waarde van de grond (onderwijspand kende ook geen boekwaarde meer). Conform Besluit begroting en verantwoording (BBV) mogen gemeentelijke afdelingen alleen tegen boekwaarde onderling overdragen. De winst op de verkoopwaarde aan de projectontwikkelaar werd als prestatie van het grondbedrijf geboekt en toegevoegd aan de algemene reserve. In diezelfde periode moest er in een nieuwbouwgebied een nieuw schoolgebouw worden gebouwd. Je raadt het al, de afdeling Onderwijs kon deze voor boekwaarde bouwgrond overnemen van het grondbedrijf. De middelen hiervoor moesten via de gemeenteraad worden gevraagd en kwamen uit de algemene reserve. Broekzak-vestzak dus maar het grondbedrijf had mooie sier gemaakt met hun winst

Edit: er viel niet te praten met die mensen om met een gezamenlijk voorstel naar de raad te gaan, zodat duidelijk zou worden dat de winst op één plek ten nadele van onderwijs, ten gunste van onderwijs op een andere plek terecht zou komen. Daar hadden zij niks bij te winnen.
[ Voor 4% gewijzigd door bazzemans op 08-07-2023 01:08 ]
Omtzigt heeft tot op heden nog geen signalen gegeven dat hij met een eigen partij bezig is. Als dat wel zo zou zijn zal dat waarschijnlijk met het oog op verkiezingen 2025 zijn. Verkiezingen dit najaar zijn te snel. Ik verwacht daarom niet dat Omtzigt mee zal doen. Al hoop ik het wel, en ergens hoop ik dat hij Renske erbij haalt. Nederland heeft behoefte aan meer politici zoals hun. Zo zouden ze allemaal moeten zijn.Mooody schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:36:
BBB met Omtzigt op plek 2 zou echt wel roering kunnen geven tijdens de volgende verkiezingen. BBB zal sowieso de grootste worden en kan samen met GroenLinks/PvdA en evt. ChristenUnie een coalitie vormen.
Laat het maar even over links-midden gaan de komende tijd. Laat ze even de kloof tussen aandacht in Randstad en de rest gelijktrekken, want zoals het nu gaat is het lachwekkend.
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenNietDoen op 08-07-2023 01:54 ]
Wat ik erger vindt is dat we denken dat we een vergrijzingsgolf kunnen counteren met meer mensen. Met als gevolg een volgende vergrijzingsgolf. We moeten eens accepteren dat we een keer door die vergrijzing heen moeten.Richh schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:23:
[...]
Wat men al decennia aan ziet komen is een vergrijzingsgolf.
In andere landen / culturen is men meer familiegeoriënteerd dan in de Nederlandse. Het probleem is dat de Nederlandse maatschappij de Nederlandse mentaliteit voedt. Tevens is het niet handig wanneer degenen die je binnenhaalt om werk over te laten nemen zich met kinderen bezigen en daardoor minder productief worden op de arbeidsmarkt.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 02:02:
[...]
Wat ik erger vindt is dat we denken dat we een vergrijzingsgolf kunnen counteren met meer mensen. Met als gevolg een volgende vergrijzingsgolf. We moeten eens accepteren dat we een keer door die vergrijzing heen moeten.
Ik vind je vraagstelling wel echt een scherpe die je zelden ziet. Het probleem is dat iedere andere boeg betekent dat de getroffen demografie hun verwachtingen zullen moeten bijstellen. Als ik dan hoor hoe de afschaffing van de VUT en het jaartje extra werken al werd ontvangen, denk ik niet dat men in eigen vlees gaat snijden zolang men het als grootste bevolkingsgroep politiek af kan dwingen dat dit niet gedaan wordt. Uitstel van executie is geen enkel probleem wanneer je het zelf niet meer meemaakt, is vast wel ergens “innovatie” voor te vinden.
Er is een verschil tussen weten dat er iets moet gebeuren en er voor kiezen dat er iets gaat gebeuren.LZ86 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:21:
[...]
Met als Resultaat hogere belastingen voor burgers en belastingvermindering voor agrarische bedrijven.
Denk dat ze daar landelijk niet instinken. Iedereen buiten BBB en de wappie partijen weten dat er iets moet gebeuren.
Ook hier geldt hetzelfde als boven: toegeven dat er wat moet gebeuren en er voor kiezen hier naar te handelen betekent snijden in eigen welvaart, luxe en kapitaal. Als ik geld in moest zetten gok ik er op dat men liever nog wat jaartjes doorfoetert op Europa en vluchtelingen, dan dat men nu de tering naar de nering gaat zetten in tijden van potentiële economische neergang.
Ik ben benieuwd welke kant de VVD hier opdraait want hun standpunten qua milieu zullen een breekpunt zijn voor zwevers die een neiging tot Ja21, BBB of FvD hebben. Alleen verwacht ik dat het VVD de enige is die tenminste snapt en onderkent dat het de wal is die het schip zal keren.
Ik verwacht dat de BBB (helemaal als Omzigt zich zou aansluiten bij de BBB ipv een eigen lijst) een van de grotere partijen in de 2e kamer kunnen worden mits ze op provinciaal niveau er geen potje van gaan maken in de komende maanden.Tk55 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:01:
[...]
BBB kan wel de grootste worden, maar je wordt pas MP als je een kabinet weet te vormen. Denk dat dat nog moeilijk zal zijn, zeker voor zo’n nieuwe partij.
November is nog redelijk ver weg en in die maanden kan veel gebeuren. Ze gaan sowieso de (traditionele) CDA stemmers pakken met agrarische achtergrond en als Omzigt bij hun aansluit dan kunnen ze ook een redelijk aantal stemmers aantrekken, alleen om de grootste te kunnen worden moeten ook behoorlijk wat zwevende kiezers van Rechts aanspreken en kunnen overhalen met een partijprogramma dat verder gaat dan (voornamelijk) standpunten die gebaseerd zijn op agrarisch belang.
De politieke keuzes en beleid op provinciaal niveau alsmede de stabiliteit in de provincies waar ze samenwerken zal voor vele van de zwevende kiezers een graadmeter worden in de keuze om daadwerkelijk te gaan stemmen op de BBB.
Als BBB+Omtzigt op plek 1 komen staat het land op zijn kop. Samen met VVD zonder Rutte en Volt of JA21 een meerderheid? De boeren zien over links echt niet zitten. En van der Plas heeft duidelijk gezegd max 15000 asielzoekers per jaar, gaat GrLinks/PvdA nooit accepteren.Mooody schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:36:
BBB met Omtzigt op plek 2 zou echt wel roering kunnen geven tijdens de volgende verkiezingen. BBB zal sowieso de grootste worden en kan samen met GroenLinks/PvdA en evt. ChristenUnie een coalitie vormen.
Immigratie is gewoon een voorwaarde voor continuïteit.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 02:02:
Wat ik erger vindt is dat we denken dat we een vergrijzingsgolf kunnen counteren met meer mensen. Met als gevolg een volgende vergrijzingsgolf. We moeten eens accepteren dat we een keer door die vergrijzing heen moeten.
Willen we een bepaalde mate van economische groei instant houden, dan kunnen we niet zonder instroom. Dat is gewoon economische realiteit 101.
Stagnatie is achteruitgang. Niemand in Den Haag wil naar de ouderen gaan om te vertellen dat de ouderenzorg geprivatiseerd gaat worden en er gesleuteld gaat worden aan de pensioenen, en over de bijstand/aow moeten we het ook maar eens gaan hebben. Maar dat gaat wel de realiteit worden indien we niet heel gauw richting de dubbele cijfers wat betreft economische groei gaan.
Het gaat me niet om Rutte verdedigen. Allerminst.Robkazoe schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:35:
Live blog NOS:
Heerma (CDA): onverantwoord hard optreden door Rutte
CDA-fractievoorzitter Pieter Heerma noemt de val van het kabinet "heel slecht voor Nederland". Hij heeft harde kritiek op het optreden van premier Rutte, die de discussie de afgelopen week op scherp zette en de toekomst van het kabinet op het spel zette. "Zijn opstelling was onverantwoord hard, bijna roekeloos", zegt Heerma. Het heeft er volgens hem niet toe geleid dat we meer grip krijgen op migratie. "En het heeft ons ook niet dichter bij elkaar gebracht."
@MikeyMan, wil je nog steeds Rutte verdedigen?
Maar dit kan geen verrassend standpunt geweest zijn van de vvd. Zeker niet nadat het zo lang en zo vaak herhaald is.
Dat het hier nu op breekt is net zo goed de cu te verwijten.
Alleen kunnen de kleinkinderen het huis van oma niet betalen en als ze gematst worden met de prijs ziet de Belastingdienst het wel als schenking en komt nog even innen. Daarnaast krijgt oma ook nog eens scheve gezichten van de andere kleinkinderen die gepasseerd worden en zelf zit ze er niet op te wachten te verhuizen naar een plek waar ze geen netwerk heeft.Richh schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:23:
[...]
Wat men al decennia aan ziet komen is een vergrijzingsgolf.
En dat zijn we gaan combineren met het idee dat je tot je dood thuis blijft wonen. Met andere woorden: geen doorstroming meer.Erg onpraktisch allemaal. Zeker als je bedenkt dat er 2x per dag een thuiszorgmedewerker naar die gezinswoning moet touren om oma te helpen. Wat raar dat de zorgkosten ieder jaar hoger en hoger worden hé...
- Alleenstaande oma woont in een ruime gezinswoning waarvan de bovenverdieping al jaren door niemand is betreden
- De kleinkinderen zijn al jaren op zoek naar een plek met ruimte voor kinderen, maar wonen in een (drempelloos) nieuwbouwappartement wat eigenlijk voor 1 persoon is gebouwd (voor een torenhoge huur).
We gaan nog eerder trapliften plaatsen dan doorstromen.
Wat nou als je op grote schaal die kleinkinderen en oma's zou ruilen, en dan de zorgmedewerkers fulltime in het appartementencomplex laat rondlopen...?
Misschien een flauwe opmerking van mij, maar oneindige economische groei is sowieso onmogelijk.unclero schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:39:
[...]
Immigratie is gewoon een voorwaarde voor continuïteit.
Willen we een bepaalde mate van economische groei instant houden, dan kunnen we niet zonder instroom. Dat is gewoon economische realiteit 101.
Ik denk dat Omtzigt zich gaat aansluiten bij een partij. Hij is geen natuurlijke leider maar iemand die zich in dossiers vastbijt. Een BBB zou een goede partij voor hem zijn. Heeft Plas meteen een goede voor de financiële vraagstukken en zaken als toeslagen etc.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 01:52:
[...]
Omtzigt heeft tot op heden nog geen signalen gegeven dat hij met een eigen partij bezig is. Als dat wel zo zou zijn zal dat waarschijnlijk met het oog op verkiezingen 2025 zijn. Verkiezingen dit najaar zijn te snel. Ik verwacht daarom niet dat Omtzigt mee zal doen. Al hoop ik het wel, en ergens hoop ik dat hij Renske erbij haalt. Nederland heeft behoefte aan meer politici zoals hun. Zo zouden ze allemaal moeten zijn.
Zo en zo lijkt me dat Rutte moet gaan beseffen dat zijn tijd voorbij is. Idem voor Kaag en Hoekstra maar die meer dat ze gewoon geen goede leider zijn. VVD moet gewoon nieuw bloed krijgen als leider en zo afscheid nemen van het verleden. Enige manier om goede stappen te zetten bij een formatie. Eigenlijk had Rutte toen met het bekende Omtzigt-debat moeten opstappen. Toen is eigenlijk al de val van Rutte 4 begonnen. Het is nooit een geoliede machine geworden.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Nou, ik vraag me af wat men hierover reeds heeft besproken en wat in het regeerakkoord staat. Het op zo een pietluttig onderwerp te laten knallen heeft niks met principiële standpunten te maken (van de VVD) en alles met opportuun handelen in de huidige politieke situatie. Dat is dan weer hetgeen wat mij dan ook weer niet bepaald verbaast.MikeyMan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:50:
[...]
Het gaat me niet om Rutte verdedigen. Allerminst.
Maar dit kan geen verrassend standpunt geweest zijn van de vvd. Zeker niet nadat het zo lang en zo vaak herhaald is.
Vanuit het perspectief van de CU snap ik ook wel dat men voet bij stuk heeft gehouden. Want waarom zou je je door de VVD tot toegeven laten pesten wanneer dit zo duidelijk niks dan een move is voor de bühne?
Wat in me afvraag: kan de koning niet gewoon zeggen “Joh Mark, leuk en aardig maar ga gewoon eens regeren pik. Stel voor die ene keer eens landsbelang boven je eigen ego en agenda en maak eens werk van je nieuwe bestuurscultuur”
Met dat laatste ben ik het fundamenteel oneens en hangt samen met een wereldbeeld dat pas sinds de 17e eeuw bestaat. En met dat frame mag je bijvoorbeeld ook de natuur boven brood op de plank zetten. Over (soms beestachtig) gedrag van mensen zegt dit verder niets. Maar je moet wel ziende blind zijn om het fundamentele onderscheid tussen mens en dier niet te willen zien.crisp schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:32:
[...]
Dat is toch echt een hardnekkig misverstand (of misschien zelfs een frame?). PvdD is een partij met een brede maatschappelijke visie. De naam zegt niet alles (en uiteindelijk zijn wij mensen ook dieren beesten).
Dier een beest is in die betekenis een synoniem.
[ Voor 3% gewijzigd door kdekker op 08-07-2023 08:54 ]
En nu noem je het wederom de cu die zich niet in een positie wil laten dwingen. Maar datzelfde geldt voor de vvd. Ik snap niet goed waarom daar zo'n tegenstrijdig waardeoordeel over wordt gegeven.
[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 08-07-2023 08:54 ]
Niet echt, tenzij hij zin heeft in een constitutionele crisis.ijdod schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:23:
Kan de koning het aangeboden ontslag weigeren?
Onder het ontslag staat de handtekening van Rutte als verantwoordelijke en de koning is vooral een *knip*, dat kan wel wat netter in deze. Als er rechtmatig iets mis is gegaan dan kan, en hopelijk zal, de koning weigeren met een toelichting, maar dat wordt dan intern wel opgelost.
[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 08-07-2023 11:18 ]
Wat hebben ze dan al die maanden bij de formatie gedaan? Dit is geen nieuw probleem, als de VVD niet met CU/D66 door 1 deur kon dan was dit kabinet nooit tot stand gekomen.MikeyMan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:50:
[...]
Het gaat me niet om Rutte verdedigen. Allerminst.
Ik kan het vanuit politiek oogpunt snappen maar het is verder niet in het belang van dit land ofzo. En dan krijgen we weer verkiezingen met alle polarisatie, irritant lang gedoe met formeren etc. Ik ga weer lekker onder mijn steen zitten
Op dit punt: helemaal niks.Kalentum schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:56:
[...]
Wat hebben ze dan al die maanden bij de formatie gedaan?
Er is besloten dit opzij te zetten en er later op terug te komen. En zo geschiedde.
Het is zeker geen nieuw probleem. Blijkbaar hebben zowel vvd als cu de gok genomen dat ze standpunt erdoor zouden krijgen.Dit is geen nieuw probleem, als de VVD niet met CU/D66 door 1 deur kon dan was dit kabinet nooit tot stand gekomen.
Helemaal eens.Ik kan het vanuit politiek oogpunt snappen maar het is verder niet in het belang van dit land ofzo. En dan krijgen we weer verkiezingen met alle polarisatie, irritant lang gedoe met formeren etc. Ik ga weer lekker onder mijn steen zitten
Ik zie dat die optie al een aantal keer genoemd is in dit topic, en er zijn zeker raakvlakken. Maar BBB neigt naar fact free vermarkten van ideeën die ze goed uitkomen. Dat lijkt me iets te zijn waar een man van de feiten zoals Omtzigt echt compleet allergisch voor is.martwoutnl schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:07:
[...]
Ik denk dat Omtzigt zich gaat aansluiten bij een partij. Hij is geen natuurlijke leider maar iemand die zich in dossiers vastbijt. Een BBB zou een goede partij voor hem zijn.
Zo principieel dat het 4 kabinetten rutte lang niet belangrijk genoeg was om aan te pakken. Maar nu er een leuke bestuurscrisis van kan worden gemaakt en ze misschien dat lastige links verder buiten spel kunnen zetten, met de populariteit van bbb is zo een insiginificant, minimaal detail opeens een principieel punt en een breekpunt.MikeyMan schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:53:
@Cid Highwind je noemt het pietluttig. Maar principieel is dat voor de vvd achterban net zo belangrijk als voor de cu. Het is publiekelijk zelfs al meerdere keren benoemd als belangrijk punt door verschillende vvders. Hell, ze hebben er zelfs nog een paar 'pittige gesprekken' over gevoerd met een hoop poppenkast. Dit onderwerp is geenszins voor de bühne.
En nu noem je het wederom de cu die zich niet in een positie wil laten dwingen. Maar datzelfde geldt voor de vvd. Ik snap niet goed waarom daar zo'n tegenstrijdig waardeoordeel over wordt gegeven.

Voor cu is het wel een principieel punt, op basis van hun waarden, waar men niet echt op kan bewegen, voor vvd lijkt het vooral een punt waar ze weten dat de ander niet kan bewegen en dan net buiten bereik gaan zitten zodat er politiek gewin kan worden behaald.
erutangiS
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Het bestaande verander je weinig aan, maar gezien de enorme verschillen in instroom tussen verschillende Europese landen, lijkt mij dat er best wel wat te veranderen is aan instroom.Deezers schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:05:
Wat schieten we op met deze val? Niemand heeft echt een oplossing of durft deze te nemen. Bovendien is Nederland al gewoon ontzettend vol geworden, de asielzoekers uit Syrië, Afghanistan en nu ook Oekraïne (+ aanhang en nieuw hier geboren) zijn er nog steeds en zie ik ook niet snel meer vertrekken. Elk nieuw kabinet krijgt te maken met de Europese afspraken en mensen die er nu al zijn krijg je niet meer snel weg terwijl er nog steeds elke dag mensen bijkomen...
dat ze niks kunnen verprutsen tot er een nieuw kabinet is. Het is gewoon beter dat ze niks doen.Deezers schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:05:
Wat schieten we op met deze val? Niemand heeft echt een oplossing of durft deze te nemen. Bovendien is Nederland al gewoon ontzettend vol geworden, de asielzoekers uit Syrië, Afghanistan en nu ook Oekraïne (+ aanhang en nieuw hier geboren) zijn er nog steeds en zie ik ook niet snel meer vertrekken. Elk nieuw kabinet krijgt te maken met de Europese afspraken en mensen die er nu al zijn krijg je niet meer snel weg terwijl er nog steeds elke dag mensen bijkomen...
Eens, interessante reacties ook bij de nytimes:Deezers schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:05:
https://www.nytimes.com/2...es.html#commentsContainerAt some point EVERY country will have to shut its borders. 400,000 in ONE year, not to mention citizens of the Middle East or Africa have absolutely nothing in common with those in the Netherlands culturally or from a religious perspective. Yet the migrations will continue because the planet is heating up and their countries cannot sustain life. Yet sooner ir later EU and Northern countries will also be unable to sustain excess populations This will not be pretty
Omzigt is een feitenman. De BBB is onderbuik en hele en halve leugens. Die gaan geen 2 weken samen.nwagenaar schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 07:04:
[...]
Ik verwacht dat de BBB (helemaal als Omzigt zich zou aansluiten bij de BBB ipv een eigen lijst) een van de grotere partijen in de 2e kamer kunnen worden mits ze op provinciaal niveau er geen potje van gaan maken in de komende maanden.
Schrijnende constatering is dat dit politieke systeem failliet is. Schrale troost is dat het in veel andere landen nog veel beroerder gesteld is. Aan de oppervlakte lijkt alles nog wel redelijk goed te gaan in kan land. Op tal van onderwerpen worden de haarscheurtjes echter steeds zichtbaarder.
Deze al voorbij gekomen? Ontluisterende quote:
Die man zit er gewoon voor zichzelf, zoveel is duidelijkDoor nu al te vallen hoopt Rutte zijn kansen te vergroten opnieuw de VVD-lijst te mogen aanvoeren, voordat een onrustig geworden partij de tijd krijgt om fris bloed – misschien wel Dilan Yesilgöz of Edith Schippers – te eisen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Dat is meer een opinie stuk.Bananenplant schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:27:
https://decorrespondent.n...ff78da1&mc_eid=dab3518bf5
Deze al voorbij gekomen? Ontluisterende quote:
[...]
Die man zit er gewoon voor zichzelf, zoveel is duidelijk...
En dat hij het nu heeft laten klappen met het idee dat ze er goed uitkomen uit de verkiezingen: Ja dat lijkt mij een inkopper. Maar dat hij het heeft gedaan om lijsttrekker te blijven? Misschien volg ik de politiek niet genoeg, maar volgens mij ook bij een verkiezingen over 2 jaar zou er nul vraag zijn wie de lijsttrekker van de VVD moest zijn. Wat uiteindelijk een ding gaat worden voor de VVD, gezien ze zoveel rond Rutte zijn gebouwd, wat wanneer Rutte weg is?
Exact, waar komen de ideeën vandaan dat Omzigt samen zou willen met BBB ? BBB heeft bij elke mogelijk afslag haar verantwoordelijkheid laten liggen en laten zien een one issue partij te zijn.PWM schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 09:22:
[...]
Omzigt is een feitenman. De BBB is onderbuik en hele en halve leugens. Die gaan geen 2 weken samen.
Dit topic is gesloten.