De landelijke Nederlandse politiek 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 62 Laatste
Acties:
  • 264.208 views

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:40
Shadow_Agent schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:48:
[...]
En vaak zijn het de veiligelanders, waarom kan daar niet hard tegenop getreden worden?
En bedenk dat het daar nu niet eens over gaat. Die kleine groep is totaal geen onderdeel van de discussie nu want daar is iedereen het over eens.

De VVD stuurt ons in een crisis puur vanwege de beeldvorming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ben eigenlijk benieuwd naar hoe Hermans hier staat. Rutte is VVD maar ook premier, Hermans is uitsluitend VVD. Is zij water of is zij olie of is zij vuur? En waar zit zij over 5 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
D-e-n schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:06:
[...]

En bedenk dat het daar nu niet eens over gaat. Die kleine groep is totaal geen onderdeel van de discussie nu want daar is iedereen het over eens.

De VVD stuurt ons in een crisis puur vanwege de beeldvorming
dit snap ik niet zo, wel dat het (te)veel tijd kost om te bepalen of iemand al of geen veiligelander is

gezinshereniging is breekpunt verneem ik net

[ Voor 5% gewijzigd door CynicRelief op 06-07-2023 18:28 ]

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Ja vvd kwam ook met €1000 voor elke werkende Nederlander, geen cent meer voor de Grieken enz enz
Je moet ze niet beoordelen op woorden maar daden.
Onder leiding van een vvd premier is onze krijgsmacht compleet kapot bezuinigd.
Dat er ineens meer geld naar defensie moest kwam door trump
Hij dreigde uit het atlantisch pact te stappen als Europa niet meer ging bijdragen
En ja, dan wil je wel wat extra aan defensie geven, maar het was lachwekkend
Geen tanks meer, militairen die met ondeugdelijke wapens en munitie op vredesmissie werden gestuurd
Een marine die ooit de 6e van de wereld was ( nog geen 40 jr geleden) moet nu schepen kannibaliseren om de overige schuiten aan oefeningen mee te kunnen laten doen
En daadwerkelijke investeringen worden alleen maar getraineerd onder het mom van onderzoeken en vergelijken
:(
Sissors schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:15:
[...]

Om er eentje uit te pakken, welke partij wilde dan wel meer investeren in Defensie? Voor veel is het gewoon stemmen op de optie die ze het minst slecht vinden.

Ik herinner me nog een maand voor de oorlog in Oekraïne dat PvdA en GroenLinks met een tegen begroting kwamen: flink bezuinigen op Defensie.

[ Voor 4% gewijzigd door Zatervan op 06-07-2023 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
wie anders dan? al die splinter- of one-issue partijen kennen/kunnen de complexe politieke puzzel ook niet leggen

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:01
Delerium schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:26:
Ben eigenlijk benieuwd naar hoe Hermans hier staat. Rutte is VVD maar ook premier, Hermans is uitsluitend VVD. Is zij water of is zij olie of is zij vuur? En waar zit zij over 5 jaar?
Als men het tegen pappa durft te zeggen denk ik ergens veilig weggestopt. Zo niet, dan indien mogelijk een ministerspost of staatssecretariaat waar ze weinig kwaad kan en niet gelijk in de problemen komt ?

Volgens mij heeft niet alleen iedereen buiten de VVD geen hoge pet van haar op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48
Sissors schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 17:18:
[...]

Waarom niet? Je verwacht dat dan die mensen in twee weken worden uitgezet? En niet dat ze nog zeven keer in beroep kunnen? Met elke keer nieuwe data die wel goed uitgezocht moet worden, anders krijg je daar weer rechtzaken over: alles moet zo snel dat advocaten hun werk niet goed kunnen doen!
Dat heeft natuurlijk ook zijn limiet. De asielrechtadvocaten willen ook hun uurtjes schrijven dus die hebben er belang bij om procedures te rekken -- daarnaast is het zo dat wanneer een procedure erg lang duurt dat het ineens een 'schrijnend geval' wordt en er wel een verblijfsstatus wordt verleend. Waarna ze ook recht hebben op nareizende familieleden...

Laten we vooral eerst eens beginnen met de gevallen die definitief zijn uitgeprocedeerd ook daadwerkelijk uit te zetten. Ook als Marokko dat niet leuk vindt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
Stoney3K schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:47:
[...]

Dat heeft natuurlijk ook zijn limiet. De asielrechtadvocaten willen ook hun uurtjes schrijven dus die hebben er belang bij om procedures te rekken -- daarnaast is het zo dat wanneer een procedure erg lang duurt dat het ineens een 'schrijnend geval' wordt en er wel een verblijfsstatus wordt verleend. Waarna ze ook recht hebben op nareizende familieleden...

Laten we vooral eerst eens beginnen met de gevallen die definitief zijn uitgeprocedeerd ook daadwerkelijk uit te zetten. Ook als Marokko dat niet leuk vindt.
maar zelfs dat blijkt heel lastig, las onlangs dat het, in de ogen van de veiligelanden zelf, vaak al om rifraf gaat, nietsnutten in hun eigen land al dus; vandaar het charmeoffensief onlangs van Rutte aan Marokko, zal dit vast wel ten sprake zijn gekomen: pls Marokko, neem jullie nietsnutten terug en wij nemen zonneenergie van jullie af, zo gaan die dingen; de zon schijnt helaas niet altijd, maar in Marokko wel wat vaker/meer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:04
Stoney3K schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:00:
Of mensen die puur en alleen met hun portemonnee stemmen. Want stel je voor dat ze als bovenmodaler ineens die vervelende 'lastenverzwaring' te verduren krijgen.
Nou nee. Dat denken mensen, kijkend naar verkiezingsprogramma's en stemwijzers.

De VVD stemt in werkelijkheid voor belangen van multi-nationals en grootaandeelhouders.

Als je het moet hebben van inkomen uit arbeid, is de VVD niet de partij die jouw belangen behartigt.

Als je bankrekening minder dan 8 cijfers heeft, idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:34

Lordy79

Vastberaden

Wilke schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 20:18:
[...]

De VVD keert zich enorm tegen hoge VPB en tegen hoge belastingen op prive passief inkomen.

8 cijfers (voor de komma ga ik dan van uit :P) is 10 miljoen.
Ook mensen met een vermogen van veel minder dan 10 miljoen worden uitstekend bediend door de VVD.
Onder het miljoen (als je pensioenrechten en overwaarde eigen woning meetelt) denk ik dat er voor de portomonnee betere opties zijn en onder de ton zeker.

Voor andere zaken - niet portemonnee - denk ik dat VVD, CDA en D66 weinig verschillend zijn.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zatervan schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:30:
Ja vvd kwam ook met €1000 voor elke werkende Nederlander, geen cent meer voor de Grieken enz enz
Je moet ze niet beoordelen op woorden maar daden.
Onder leiding van een vvd premier is onze krijgsmacht compleet kapot bezuinigd.
Dat er ineens meer geld naar defensie moest kwam door trump
Hij dreigde uit het atlantisch pact te stappen als Europa niet meer ging bijdragen
En ja, dan wil je wel wat extra aan defensie geven, maar het was lachwekkend
Geen tanks meer, militairen die met ondeugdelijke wapens en munitie op vredesmissie werden gestuurd
Een marine die ooit de 6e van de wereld was ( nog geen 40 jr geleden) moet nu schepen kannibaliseren om de overige schuiten aan oefeningen mee te kunnen laten doen
En daadwerkelijke investeringen worden alleen maar getraineerd onder het mom van onderzoeken en vergelijken
:(

[...]
Ja en jij denkt dat andere partijen dit anders hadden gedaan in de periode voor Oekraïne ? Als die oorlog niet was geweest en men had flink geld aan defensie uitgegeven dan was het verhaal dat er daar geld was weggegooid, zo is het altijd wat achteraf.

En verder is Nederland een coalitieland, er zijn altijd compromissen. Goede zaak dat Griekenland is geholpen, het land doet het nu ook goed en is uiteindelijk voor de EU belangrijk (en NL).

Persoonlijk stem ik met mijn bankrekening en mijn gevoel, dus nooit op links. Acht cijfers haal ik niet maar dat is ook niet waar, zeker niet met een bedrijf of meerdere.

Maar laat links maar eens regeren, prima om te zien en te overtuigen. Alleen zie ik het wel al voor mij dat als niet lukt Rutte alsnog de schuld krijgt :9

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2023 21:42 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:11
[...]
Gelukkig maar… mijn bankrekening heeft 10 cijfers en nog wat letters… :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
*knip* bij dit soort stellingen zien we altijd graag een onderbouwing met betrouwbare bronnen.

[ Voor 80% gewijzigd door defiant op 07-07-2023 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:24
Hopelijk thuis, of gewoon een zeteltje bezet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
ik vind een BBB-experiment het overwegen waard, Caroline lijkt me gematigd en best verstandig, heel anders dan die pipos van de PVV en de FvD, waar ik never nooit op zou stemmen; maar dan wel adieu@milieu, maar is dat heel erg? op de lange termijn vast, maar we zijn allemaal geconditioneerd tot korte-termijn denkers (kinderen en kleinkinderen denk ik ook onder korte termijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:45
Ons hele politieke stelsel is toch gericht op korte termijn? De horizon gaat tot 4 jaar en dan houdt t wel op.

Kan best dat na die 4j weer de totaal andere kant op wordt gedraaid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Lees net in de Nieuwe Oogst dat Maurits von Martels gedeputeerde wordt in Overijssel
De 2de populaire CDA’er die voor bbb aan de slag gaat
Von Martels was een stemmenkanon, maar werd door de kliek rondom Hugo kanniks ergens op pek 35 gezet, toen hoefde het voor hem niet meer
Ben benieuwd wie de volgende is, BBB gaat uitgekiend te werk, zeer populaire CDA’ers koppelt ze zonder problemen aan haar zegewagen, dat gaat het cda onnoemelijk veel kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:03
Zatervan schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:05:
Lees net in de Nieuwe Oogst dat Maurits von Martels gedeputeerde wordt in Overijssel
De 2de populaire CDA’er die voor bbb aan de slag gaat
Von Martels was een stemmenkanon, maar werd door de kliek rondom Hugo kanniks ergens op pek 35 gezet, toen hoefde het voor hem niet meer
Ben benieuwd wie de volgende is, BBB gaat uitgekiend te werk, zeer populaire CDA’ers koppelt ze zonder problemen aan haar zegewagen, dat gaat het cda onnoemelijk veel kosten
Omtzigt op de lijst BBB komende TK verkiezingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
De_Bastaard schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:03:
Ons hele politieke stelsel is toch gericht op korte termijn? De horizon gaat tot 4 jaar en dan houdt t wel op.

Kan best dat na die 4j weer de totaal andere kant op wordt gedraaid..
daarom stem ik Europees, omdat we dat blok nodig hebben tegen multinationals etc (niet eens voor gezamelijke energietransitie etc, want dat loopt wel, maar juist tegen het grote geld, de grote machtsblokken); maar dat lijkt vooralsnog een brug tever voor de meeste mensen, Nederland als een Europeesche provincie

[ Voor 11% gewijzigd door CynicRelief op 06-07-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Wie weet
Denk eerder dat ze hem naar voren schuiven voor de post MP

[ Voor 78% gewijzigd door Zatervan op 06-07-2023 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

Nou nee. Dat denken mensen, kijkend naar verkiezingsprogramma's en stemwijzers.

De VVD stemt in werkelijkheid voor belangen van multi-nationals en grootaandeelhouders.

Als je het moet hebben van inkomen uit arbeid, is de VVD niet de partij die jouw belangen behartigt.

Daarom had ik de laatste keer zo'n ding ingevuld die vergelijkt met wat ze daadwerkelijk gestemd hebben. En guess what: Kwam zo goed als hetzelfde resultaat uit. Dus dat viel wel mee. (VVD op één, maar omdat ik niks heb met Rutte "daar heb ik geen actieve herinneringen aan", niet op ze gestemd. Tegelijk vind ik het ook te makkelijk om te claimen dat ze heel anders stemmen in het echt dan in hun programma / stemwijzers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
*knip* dit is soort extreme maatregelen behoeft meer onderbouwing.

[ Voor 93% gewijzigd door defiant op 07-07-2023 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48
Robkazoe schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:07:
[...]

Dan krijgen we een kabinet Omtzigt I. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Robkazoe schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:07:
[...]
Koffiekan, theekan, alles kan, maar dan schrijf ik hem af van de shortlis voor mijn stem.
En ik hoop dat hij ook verstandiger is dan zich aan te sluiten bij die in mijn ogen toch ook een opportunisten club. Denk dat hij in zo'n geval daar ook vrij vlot na de verkiezingen zich niet meer met die club kan vereenzelvigen en hij eindigt met 1 eigen zetel en een hoop cadeau voor de BBB. Eigenlijk net als bij het CDA waar hij ook meer stemmen bijeen had gebracht dan nodig die uiteindelijk bij het CDA zijn gebleven.

[ Voor 47% gewijzigd door gekkie op 06-07-2023 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
*knip* we zijn een discussieforum, alleen zo'n statement posten is niet discussie waardig.

[ Voor 71% gewijzigd door defiant op 07-07-2023 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Jij kleurt altijd het gehele vakje bovenaan van de partij rood :?

In theorie gaat ging het om volksvertegenwoordigers (personen) die zonder last of ruggespraak hun werk konden doen. Om mensen die dat nog doen hun stemrecht te ontnemen lijkt mij wat gek. Maar goed misschien zit ik na een werkdag een beetje aan m'n taks qua verbazing :+

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 07-07-2023 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
gekkie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:26:
[...]

Jij kleurt altijd het gehele vakje bovenaan van de partij rood :?

In theorie gaat ging het om volksvertegenwoordigers (personen) die zonder last of ruggespraak hun werk konden doen. Om mensen die dat nog doen hun stemrecht te ontnemen lijkt mij wat gek. Maar goed misschien zit ik na een werkdag een beetje aan m'n taks qua verbazing :+
je stemt toch om/op een programma dat aansluit bij jouw ideeen en waarden mag ik hopen? / de persoon op wie je stemt is dan ondergeschikt, zo bedoelde ik het

en ja, mensen die jaar in jaar uit op 1 en dezelfde persoon stemmen omdat het zo'n fijne persoon (m/v) is, mag je hun stemrecht ontnemen imho, zal niet gebeuren, maar toch; en het is een grijs gebied, ik maak me erzelf ook schuldig aan, zie mijn pleidooi voor Caroline hierboven, slaat in feite ook nergens op

[ Voor 19% gewijzigd door CynicRelief op 06-07-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CynicRelief schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:30:
[...]
je stemt toch om/op een programma dat aansluit bij jouw ideeen en waarden mag ik hopen? / de persoon op wie je stemt is dan ondergeschikt, zo bedoelde ik het
Bij mij is de persoon minimaal even veel waard, eigenlijk nog wel meer.
Waarom ?

Bijvoorbeeld omdat die programma's ook nooit bewaarheid worden (compromissen, of sowieso onuitvoerbaar).
Bijvoorbeeld omdat die programma's zelden gedetailleerd zijn en er dus goede personen nodig zijn om dat uit te werken en controleren.
Bijvoorbeeld omdat er in 4 jaar een hoop zaken gebeuren waar in de verkiezingsprogramma's geen rekening mee is gehouden, wat opgelost en gecontroleerd moet worden door goede personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:15:
[...]

Dan krijgen we een kabinet Omtzigt I. ;)
Alsjeblieft niet. Ik ben enorm pro-Omtzigt als kamerlid (hoewel ik het faliekant oneens ben met zijn standpunten over bv. vluchtelingen). We zouden echt heel veel beter af zijn met meer Omtzigts's en Leijtens in de kamer. Maar niet in het kabinet - echt een andere tak van sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Vind ik zelf niet helemaal eerlijk, want een stem op de VVD is ook specifiek een stem op Rutte als premier, dus die heeft wel een behoorlijke invloed.

[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 07-07-2023 00:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
gekkie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:34:
[...]

Bij mij is de persoon minimaal even veel waard, eigenlijk nog wel meer.
Waarom ?

Bijvoorbeeld omdat die programma's ook nooit bewaarheid worden (compromissen, of sowieso onuitvoerbaar).
Bijvoorbeeld omdat die programma's zelden gedetailleerd zijn en er dus goede personen nodig zijn om dat uit te werken en controleren.
Bijvoorbeeld omdat er in 4 jaar een hoop zaken gebeuren waar in de verkiezingsprogramma's geen rekening mee is gehouden, wat opgelost en gecontroleerd moet worden door goede personen.
grappig, ik heb dat helemaal tegenovergesteld; ik huldig een (niet persee het huidig) liberaal verkiezingsprogramma, omdat dat het eerlijkst is voor iedereen; de persoon aan de macht die dat uit moet voeren, is just that, een uitvoerder; ik heb dan ook helemaal niks met de huidige sentimenten over Rutte, het is een uitvoerder en hij doet z'n stinkende best, dat is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:33
*knip* het onderwerp van dit topic is de Nederlandse politiek, de aangehaalde onderwerpen zijn prima bespreekbaar, maar niet hier. Voor geopolitiek hebben we aparte topics en zeker voor de oorlog in Oekraïne een heel themaforum: Themaforum: oorlog in Oekraïne

[ Voor 91% gewijzigd door defiant op 06-07-2023 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CynicRelief
Sissors schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:39:
[...]

Vind ik zelf niet helemaal eerlijk, want een stem op de VVD is ook specifiek een stem op Rutte als premier, dus die heeft wel een behoorlijke invloed.
premier heeft ook maar beperkte macht, en de democratie doet z'n werk iha; wat er nu gebeurt is pure machtspolitiek, en eigenlijk just that, politiek boven inhoud zo lijkt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
*knip* onderbouw s.p.v. je stelling, nu bied het geen aanknopingspunten voor discussie. D.w.z. onderbouw waarom is een zakenkabinet beter is.

[ Voor 75% gewijzigd door defiant op 07-07-2023 01:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
CynicRelief schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:39:
[...]
grappig, ik heb dat helemaal tegenovergesteld; ik huldig een (niet persee het huidig) liberaal verkiezingsprogramma, omdat dat het eerlijkst is voor iedereen; de persoon aan de macht die dat uit moet voeren, is just that, een uitvoerder; ik heb dan ook helemaal niks met de huidige sentimenten over Rutte, het is een uitvoerder en hij doet z'n stinkende best, dat is alles
Ik denk dat we vrij ver uit elkaar liggen. :+

Misschien wat gechargeerd, maar dan zou het toeslagenschandaal in de het verkiezingsprogramma hebben gestaan en Rutte het slechts uitgevoerd hebben naar de letter en daar voor z'n stinkende best hebben gedaan om mensen over de kling te jagen, wat dan het eerlijkste voor iedereen is.

Volgens mij stond het niet letterlijk in het verkiezingsprogramma, al zul je wel wel aanwijzingen vinden voor een beleid waarin de waarschijnlijkheid van het ontstaan van zo'n schandaal nogal vergroot wordt, omdat in mijn optiek de menselijke maat daar aardig weg is en het derhalve ook niet bepaald een programma is wat het eerlijkste is voor iedereen. Vervolgens heeft Rutte daar uitvoering aangegeven en de details (samen met coalitie genoten den de rest van de kamer). Vervolgens blijkt in de uitvoering dat het niet goed gaat en grijpt geen enkele persoon in, sterker nog we stellen van alles in het werk om er niet actief mee bezig te zijn, zelfs niet in herinnering. Mij ontgaat het dan ook waarom personen er niet toe doen, in dit geval in eerste instantie bij ambtenaren en Menno Snel. Maar vervolgens kom je toch uit bij de primus inter pares, Rutte zelf en zijn en de overige coalitiepartijen die zijn lijn bleven steunen, geen persoon die uit die partijen opgestaan is op de cruciale momenten, met uitzondering van uiteindelijk Omtzigt.

Dus ja ik blijf er bij personen doen er wat mij betreft zeer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
gekkie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 21:54:
[...]

Ik denk dat we vrij ver uit elkaar liggen. :+

Misschien wat gechargeerd, maar dan zou het toeslagenschandaal in de het verkiezingsprogramma hebben gestaan en Rutte het slechts uitgevoerd hebben naar de letter en daar voor z'n stinkende best hebben gedaan om mensen over de kling te jagen, wat dan het eerlijkste voor iedereen is.

Volgens mij stond het niet letterlijk in het verkiezingsprogramma, al zul je wel wel aanwijzingen vinden voor een beleid waarin de waarschijnlijkheid van het ontstaan van zo'n schandaal nogal vergroot wordt, omdat in mijn optiek de menselijke maat daar aardig weg is en het derhalve ook niet bepaald een programma is wat het eerlijkste is voor iedereen. Vervolgens heeft Rutte daar uitvoering aangegeven en de details (samen met coalitie genoten den de rest van de kamer). Vervolgens blijkt in de uitvoering dat het niet goed gaat en grijpt geen enkele persoon in, sterker nog we stellen van alles in het werk om er niet actief mee bezig te zijn, zelfs niet in herinnering. Mij ontgaat het dan ook waarom personen er niet toe doen, in dit geval in eerste instantie bij ambtenaren en Menno Snel. Maar vervolgens kom je toch uit bij de primus inter pares, Rutte zelf en zijn en de overige coalitiepartijen die zijn lijn bleven steunen, geen persoon die uit die partijen opgestaan is op de cruciale momenten, met uitzondering van uiteindelijk Omtzigt.

Dus ja ik blijf er bij personen doen er wat mij betreft zeer toe.
goed voorbeeld, en ja, er zijn eindverantwoordelijken, die je mag aanspreken op hun verantwoordelijkheden; dat dat 1 bepaalde persoon is, doet niet terzake (maar zo wordt het wel vaak uitgelegd); dat zijn maar rollen, maar ik snap heel goed dat er namen aan rollen gaan hangen, omdat het dan makkelijk jijbakken is; dus nee, ook in deze kwestie ligt de schuld bij hoe we het doen, ofwel het systeem, niet de mensen die het moeten doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:45:
[...]

Dan mogen ze wel de "C" laten vallen.

God hoort niet in Den Haag thuis. Iets met scheiding van kerk en staat.
Met de scheiding tussen kerk en staat wordt heel iets anders bedoeld, namelijk dat het instituut staat zich niet bemoeit met de kerk en andersom. Dus een staat benoemd geen dominee of pastoor en de kerk geen premier.

Daarnaast zie ik niet zo goed was de C van CDA gelijk staat aan kerk. Of andersom. Of welk verschil is met de S van SP of andere ideologische denkbeelden, die iedere partij heeft. Ook geen ideologie, maar louter pragmatisme is een ideologie.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand zonder ideologie politiek bedrijft. Anders kun je niet gedreven je werk doen in een omgeving die giftig genoemd wordt. Wellicht zou 'iets meer' God in Den Haag alleen maar helpen, met basisregels als respect, normen, waarden en rekening houden met elkaar... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CynicRelief schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:02:
[...]
goed voorbeeld, en ja, er zijn eindverantwoordelijken, die je mag aanspreken op hun verantwoordelijkheden; dat dat 1 bepaalde persoon is, doet niet terzake (maar zo wordt het wel vaak uitgelegd); dat zijn maar rollen, maar ik snap heel goed dat er namen aan rollen gaan hangen, omdat het dan makkelijk jijbakken is; dus nee, ook in deze kwestie ligt de schuld bij hoe we het doen, ofwel het systeem, niet de mensen die het moeten doen
Het systeem bestaat uit personen, het systeem wordt ingericht door personen.

En bij het toeslagen schandaal heeft een heel systeem bestaande uit personen, gefaald.
Mede door dat personen zich niet hebben gedragen zoals het systeem zowel in letter als in intentie van hen vereist en zoals het is ingericht.
Dat is namelijk actief uitgehold en daarvan is de VVD niet de minste bijdrager, middels het in meerdere kabinetten achtereen het niet goed volledig en proactief informeren van de kamer. Klokkenluiders regelingen die niet werken maar ook niet bepaald van harte gestimuleerd lijken te worden (en er dan ook wat mee doen).
En dat is niet in één enkel dossier, waar vervolgens aantoonbaar van geleerd is, je kunt toch inmiddels wel stellen dat het een rode draad is. En ja andere partijen doen daar vreugde vol aan mee in het verdeel en heers spelletje, dus de VVD staat niet alleen in dat opzicht, helaas niet, dan was er nog eens een kansje dat we er langzaam aan weer van verlost kunnen worden.

En dan zijn we weer terug bij verdeel en heers en daar zijn zowel Rutte als de VVD vrij competent in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
gekkie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:14:
[...]

Het systeem bestaat uit personen, het systeem wordt ingericht door personen.

En bij het toeslagen schandaal heeft een heel systeem bestaande uit personen, gefaald.
Mede door dat personen zich niet hebben gedragen zoals het systeem zowel in letter als in intentie van hen vereist en zoals het is ingericht.
Dat is namelijk actief uitgehold en daarvan is de VVD niet de minste bijdrager, middels het in meerdere kabinetten achtereen het niet goed volledig en proactief informeren van de kamer. Klokkenluiders regelingen die niet werken maar ook niet bepaald van harte gestimuleerd lijken te worden (en er dan ook wat mee doen).
En dat is niet in één enkel dossier, waar vervolgens aantoonbaar van geleerd is, je kunt toch inmiddels wel stellen dat het een rode draad is. En ja andere partijen doen daar vreugde vol aan mee in het verdeel en heers spelletje, dus de VVD staat niet alleen in dat opzicht, helaas niet, dan was er nog eens een kansje dat we er langzaam aan weer van verlost kunnen worden.

En dan zijn we weer terug bij verdeel en heers en daar zijn zowel Rutte als de VVD vrij competent in.
ik zie voornl. systeemfouten, die onderkend, en verbeterd moeten worden; je kan dit niet toerekenen aan individuele uitvoerders, dus personen, want dan heb je het over of kwade wil, of over slecht fucntioneren; dat laatste kan, niets menselijks is de uitvoerder vreemd, daar kun je op acteren en dat gebeurt ook; dat eerste, kwade wil, daar geloof ik als democratisch burger niet zo in, dan had je anders moeten stemmen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
kdekker schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:14:
[...]

Met de scheiding tussen kerk en staat wordt heel iets anders bedoeld, namelijk dat het instituut staat zich niet bemoeit met de kerk en andersom. Dus een staat benoemd geen dominee of pastoor en de kerk geen premier.

Daarnaast zie ik niet zo goed was de C van CDA gelijk staat aan kerk. Of andersom. Of welk verschil is met de S van SP of andere ideologische denkbeelden, die iedere partij heeft. Ook geen ideologie, maar louter pragmatisme is een ideologie.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand zonder ideologie politiek bedrijft. Anders kun je niet gedreven je werk doen in een omgeving die giftig genoemd wordt. Wellicht zou 'iets meer' God in Den Haag alleen maar helpen, met basisregels als respect, normen, waarden en rekening houden met elkaar... ;)
wow, deze heb ik even gemist, en waar te beginnen ... bedoel je 'zonder ideologie' als in zonder religie? In de hedendaagse samenleving? iets minder religie en iets meer gezond verstand, wellicht, om alle partijen bijeen te brengen ... echt niet te geloven dit in hedendaags NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CynicRelief schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:33:
[...]
ik zie voornl. systeemfouten, die onderkend, en verbeterd moeten worden; je kan dit niet toerekenen aan individuele uitvoerders, dus personen, want dan heb je het over of kwade wil, of over slecht fucntioneren; dat laatste kan, niets menselijks is de uitvoerder vreemd, daar kun je op acteren en dat gebeurt ook; dat eerste, kwade wil, daar geloof ik als democratisch burger niet zo in, dan had je anders moeten stemmen ofzo?
Ik had al wel een vermoeden dat we ook hier een andere visie op hebben.

Dat onderkennen is rijkelijk laat gebeurd, zo'n paar jaar nadat het zowel ambtelijk als vervolgens ook politiek bekend was. En dat heeft er in de grootste mate toe bij gedragen dat het zo uit de hand is gelopen als dat het is gelopen. Daar is vrij weinig in verbeterd, nouja de nokia heeft geloof ik inmiddels een functie elders, of nee dat was geloof ik als gevolg van weer een ander akkefietje. Ik moet het nog zien dat we nu standaard weer een hardheidsclausule krijgen. De voornaamste hoop die je kunt hebben is dat de rechtspraak er wel ietsjes van geleerd lijkt te hebben, maar dat is per definitie mosterd na de maaltijd en bovendien een weg die niet voor iedereen even makkelijk te bewandelen is (ook niet per se als eerlijk te betitelen), maarja sociale advocatuur staat ook niet bepaald hoog op het sympathie lijstje van de meeste VVD'ers, dat is vooral maar lastig voor de ondernemende medemens, zeker die met een beetje vastgoed.

Dus ja anders stemmen zou wat mij betreft welkom zijn d:)b ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
gekkie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:47:
[...]

Ik had al wel een vermoeden dat we ook hier een andere visie op hebben.

Dat onderkennen is rijkelijk laat gebeurd, zo'n paar jaar nadat het zowel ambtelijk als vervolgens ook politiek bekend was. En dat heeft er in de grootste mate toe bij gedragen dat het zo uit de hand is gelopen als dat het is gelopen. Daar is vrij weinig in verbeterd, nouja de nokia heeft geloof ik inmiddels een functie elders, of nee dat was geloof ik als gevolg van weer een ander akkefietje. Ik moet het nog zien dat we nu standaard weer een hardheidsclausule krijgen. De voornaamste hoop die je kunt hebben is dat de rechtspraak er wel ietsjes van geleerd lijkt te hebben, maar dat is per definitie mosterd na de maaltijd en bovendien een weg die niet voor iedereen even makkelijk te bewandelen is (ook niet per se als eerlijk te betitelen), maarja sociale advocatuur staat ook niet bepaald hoog op het sympathie lijstje van de meeste VVD'ers, dat is vooral maar lastig voor de ondernemende medemens, zeker die met een beetje vastgoed.

Dus ja anders stemmen zou wat mij betreft welkom zijn d:)b ;)
laat me de vraagstelling omdraaien: denk je dat 1 of meerdere personen moedwillig dit toeslagenprobleem hebben gewild?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:45
kdekker schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:14:
[...]

Doe maar minder God en meer wetenschappelijk onderlegde mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:04:
Je kan inderdaad zeggen dat "het volk krijgt de regering die het verdient", maar we zijn nu op een punt aanbeland waarbij veel kiezers zelf niet eens meer inhoudelijk betrokken zijn bij de verkiezingen. Een extreem geval daarvan zie je dus in de VS, waar de verkiezingen een populariteitswedstrijd op TV zijn geworden en geen debat over inhoudelijke standpunten. We zijn langzaam ook die kant op aan het gaan ben ik bang.
We zijn daar al gearriveerd bij de laatste verkiezingen. In de media en grote debatten krijgen voornamelijk gevestigde partijen kans zich te profileren en bepalen de media over welke thema's gedebatteerd wordt. Hierdoor krijgen nieuwe partijen, inzichten en ideeën geen kans om zich bekend te maken bij het grote publiek.

Er moeten regels komen waarbij alle partijen, gevestigd en nieuw, evenveel spreektijd krijgen en niet uitgezonderd worden bij debatten. Daarnaast moet iedere partij die deelneemt aan een debat een onderwerp kunnen inbrengen waarover gedebatteerd zal worden. In geen geval mag het journaille bepalen wat onderwerp van debat zal zijn.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
CynicRelief schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:54:
[...]
laat ik de vraagstelling omdraaien: denk je dat 1 of meerdere personen moedwillig dit toeslagenprobleem hebben gewild?
Nope de uitkomst en sores kennende in ieder geval niet.
Niet actief en specifiek op deze wijze, maar als bijkomende schade van diversen stukken beleid en omgang met de kamer, ja dat was min of meer de insteek, het is alleen uit de hand gelopen ook met de terugslag er van.

De insteek kwam mede vanuit de Bulgarenfraude waar men wat had zitten slapen, vervolgens overgereageerd en als er dan in de uitvoering manco's blijken te zijn, dan dat als uitvoerders zo lang mogelijk actief negeren (of zelfs ronduit tegenwerken), tot dat het echt echt echt niet anders kon.

Terwijl wel actief onderzoeken wat er gebeurde het probleem veel vroegtijdiger had kunnen oplossen wat zowel die betrokkenen enorm had geholpen, als ook ieder andere belastingbetaler, die nu mee mag betalen aan enorme schaderegelingen (wat je dan nog minimaal maf verdubbelen alleen al aan de personele kosten). Dus dat is nogal een duur geintje.

Dus nee ik geloof de heer Rutte daar niet meer in (zeker niet omdat dit niet het enige thema is waar min of meer dezelfde kenmerken spelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
gekkie schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:08:
[...]

Nope de uitkomst en sores kennende in ieder geval niet.
Niet actief en specifiek op deze wijze, maar als bijkomende schade van diversen stukken beleid en omgang met de kamer, ja dat was min of meer de insteek, het is alleen uit de hand gelopen ook met de terugslag er van.

De insteek kwam mede vanuit de Bulgarenfraude waar men wat had zitten slapen, vervolgens overgereageerd en als er dan in de uitvoering manco's blijken te zijn, dan dat als uitvoerders zo lang mogelijk actief negeren (of zelfs ronduit tegenwerken), tot dat het echt echt echt niet anders kon.

Terwijl wel actief onderzoeken wat er gebeurde het probleem veel vroegtijdiger had kunnen oplossen was zowel die betrokkenen enorm had geholpen, als ook ieder andere belastingbetaler, die nu mee mag betalen aan enorme schaderegelingen (wat je dan nog minimaal maf verdubbelen alleen al aan de personele kosten). Dus dat is nogal een duur geintje.

Dus nee ik geloof de heer Rutte daar niet meer in (zeker niet omdat dit niet het enige thema is waar min of meer dezelfde kenmerken spelen).
bulgarenfraude is een eindverantwoordelijke op afgerekend als ik het wel heb (help me ff, die met die baard), toeslagenzaak lijkt een complexe zaak die vooralsnog ontploft, met vervelende, persoonlijke dramas ten gevolg; moedwillig veroorzaakt? nee (althans, dat lijkt me sterk); ja, dan moet dat uitgezocht worden; ik denk eerder aan systeemfouten, te groot vertrouwen op algortmes, te weinig toetsing/toezicht, wat op zich kwalijk is, maar ook weer, systeemfout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:33
mv_ak schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:55:
[...]

Je kunt op je klompen aanvoelen dat als gezinshereniging beperkt wordt, heel veel asielzoekers niet meer willen komen maar liever bij hun gezin blijven.
HvdBent schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:08:
[...]

Ik denk dat dat niet de reden is om asiel aan te vragen.....
Natuurlijk wel, sterker nog interviews in de betreffende landen laten zien dat mensen zeggen: ik wil voor mij en mijn familie een beter leven. En daarom wil ik graag naar Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
mv_ak schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:19:
mv_ak schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:55:
[...]

Je kunt op je klompen aanvoelen dat als gezinshereniging beperkt wordt, heel veel asielzoekers niet meer willen komen maar liever bij hun gezin blijven.

[...]

Natuurlijk wel, sterker nog interviews in de betreffende landen laten zien dat mensen zeggen: ik wil voor mij en mijn familie een beter leven. En daarom wil ik graag naar Europa.
nog steeds mag ik hopen dat het leidend criterium is: valide asielzoeker (uit oorlogsgebied etc)

valide asielzoekersgezin hereniging: True
valide gelukzoekergezin hereniging: False

algorithm says truth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Toeslagen verstoppen achter een systeemfout is gewoon te makkelijk. Er waren duidelijke signalen, die werden kenbaar gemaakt door medewerkers, maar dat werd gewoon afgedaan als niet belangrijk genoeg om er iets aan te doen.

Dat het systeem fouten bevat kan voorkomen. Dat niet elke medewerker de juiste rechten heeft om dat in het systeem recht te zetten kan ook voorkomen. Maar dat fouten genegeerd worden en alle onderzoeken ernaar structureel gedwarsboomd worden, tot aan volledig zwart gelakte dossiers bij een WOB verzoek aan toe, dat is niet het werk van een systeem, maar mensenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
_JGC_ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:25:
Toeslagen verstoppen achter een systeemfout is gewoon te makkelijk. Er waren duidelijke signalen, die werden kenbaar gemaakt door medewerkers, maar dat werd gewoon afgedaan als niet belangrijk genoeg om er iets aan te doen.

Dat het systeem fouten bevat kan voorkomen. Dat niet elke medewerker de juiste rechten heeft om dat in het systeem recht te zetten kan ook voorkomen. Maar dat fouten genegeerd worden en alle onderzoeken ernaar structureel gedwarsboomd worden, tot aan volledig zwart gelakte dossiers bij een WOB verzoek aan toe, dat is niet het werk van een systeem, maar mensenwerk.
waarom doen die mensen dat dan?

(ik vermoed het antwoord op dit soort onbeanwoordbare vragen, maar ben benieuwd)

en dan nog, die mensen zou je vrij snel moeten kunnen traceren ... kennelijk niet? waarom niet?

[ Voor 5% gewijzigd door CynicRelief op 06-07-2023 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
CynicRelief schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:23:
[...]

nog steeds mag ik hopen dat het leidend criterium is: valide asielzoeker (uit oorlogsgebied etc)

valide asielzoekersgezinhereging: True
gelukzoekergezinherening: False

algorithm says truth
Inderdaad, het is belangrijk om het criterium politiek en/of oorlogs vluchteling goed af te bakenen. De verhouding was jaren '90 10% politiek of oorlogs vluchteling en 90% gelukzoekers. Bij oorlog vluchtelingen is het de vraag of ze echt door oorlog asiel aanvragen of dat het toevallig wel goed uitkomt om de EU binnen te komen. Is het criterium ' ik kom uit oorlogsgebied ? '. Tja dat is wel heel ruim. De frontlijn in Oekraïne, ja dat is oorlogsgebied. Maar heel Oekraïne??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
mv_ak schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:31:
[...]

Inderdaad, het is belangrijk om het criterium politiek en/of oorlogs vluchteling goed af te bakenen. De verhouding was jaren '90 10% politiek of oorlogs vluchteling en 90% gelukzoekers. Bij oorlog vluchtelingen is het de vraag of ze echt door oorlog asiel aanvragen of dat het toevallig wel goed uitkomt om de EU binnen te komen. Is het criterium ' ik kom uit oorlogsgebied ? '. Tja dat is wel heel ruim. De frontlijn in Oekraïne, ja dat is oorlogsgebied. Maar heel Oekraïne??
er zit niet zoveel (of heelveel) marge tussen een al of niet valide vluchteling, want elke persoon wordt, volgens humane princiipes, op z'n merites beoordeeld; background research van elke persoon kost tijd ... en tot noch toe zetten we (Europa/grenslanden) de filters niet scherper, echt een ffing conundrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
CynicRelief schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:39:
[...]

er zit niet zoveel (of heelveel) marge tussen een al of niet valide vluchteling, want elke persoon wordt, volgens humane princiipes, op z'n merites beoordeeld; background research van elke persoon kost tijd ... en tot noch toe zetten we (Europa/grenslanden) de filters niet scherper, echt een ffing conundrum
Wat bedoel je, dat een oorlogsvluchteling pas een valide vluchteling is als ie een oorlogswond laat zien? Of aantoonbaar gemarteld oid. Lastig om zo'n criterium te hanteren. Bij een politiek vluchteling kan ik me voorstellen dat er een behoorlijke trail moet zijn van politieke acties, met als gevolg het land moeten ontvluchten, en dat het criterium dus wel scherp kan zijn. Vaag verhaal? Dan geen asiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
CynicRelief schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:29:
[...]

waarom doen die mensen dat dan?

(ik vermoed het antwoord op dit soort onbeanwoordbare vragen, maar ben benieuwd)

en dan nog, die mensen zou je vrij snel moeten kunnen traceren ... kennelijk niet? waarom niet?
Omdat fouten toegeven moeilijk is voor veel mensen. Ik zie het in het bedrijfsleven ook: medewerker maakt fuckup, wordt opgelost en om een schadeclaim te voorkomen wordt er een kulverhaal opgehangen.
Zelf steek ik niet zo inelkaar, vertel maar gewoon hoe het zit, leer ervan en neem maatregelen voor de toekomst.

En nee, het is niet goed te traceren, want alles is vakkundig weggestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
mv_ak schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:55:
[...]

Wat bedoel je, dat een oorlogsvluchteling pas een valide vluchteling is als ie een oorlogswond laat zien? Of aantoonbaar gemarteld oid. Lastig om zo'n criterium te hanteren. Bij een politiek vluchteling kan ik me voorstellen dat er een behoorlijke trail moet zijn van politieke acties, met als gevolg het land moeten ontvluchten, en dat het criterium dus wel scherp kan zijn. Vaag verhaal? Dan geen asiel.
*knip* genoeg met je insinuaties over vluchtelingen: of onderbouw of post niet

[ Voor 17% gewijzigd door polthemol op 07-07-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
*knip* niet relevant voor deze discussie en geen onderbouwing
En tegelijk die antics backtracken, geloofwaardigheid, iedereen aan de leugendetector? Hoe dan ook lijden de goeden onder de kwaden. De criteria worden door de politiek opgesteld en door de rechter getoetst. Is daar niet de aanscherping nodig, dat begint bij politieke overeenstemming. Concreet hom en kuit, analyses, feiten. Waar nu al maanden zo niet jaren het gekakel over is wat uitmond in de huidige kabinet-crisis.

Waar ik moeite mee heb is dat er partijen zijn die de feiten en analyses bagataliseren, als niet-waar kenmerken. En dan krijg je partijen die realisme nastreven vs partijen waar idealisme hoogtij viert. Realisme vs Idealisme leidt tot verschillende keuzes ook vanuit historisch perspectief.

[ Voor 32% gewijzigd door polthemol op 07-07-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
_JGC_ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 23:58:
[...]

Omdat fouten toegeven moeilijk is voor veel mensen. Ik zie het in het bedrijfsleven ook: medewerker maakt fuckup, wordt opgelost en om een schadeclaim te voorkomen wordt er een kulverhaal opgehangen.
Zelf steek ik niet zo inelkaar, vertel maar gewoon hoe het zit, leer ervan en neem maatregelen voor de toekomst.

En nee, het is niet goed te traceren, want alles is vakkundig weggestopt.
mja, herkenbaar, niet zozeer qua fuckups, maar qua vergoeilijken van dingen die de kwaliteit van output niet ten goede komen; gaat niet zozeer om kwade wil, mensen kunnen/willen (grijs gebied) soms niet beter; bij de bealstingdienst en dat soort kwa functie toch vrij belangrijke organisaties lijkt het me ook een kwestie van pay-peanuts-get-monkeys 9al is de BD een slecht voorbeeld want ik heb begrepen dat daar het management uit apen bestond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
mv_ak schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 00:07:
[...]

Inderdaad, ik heb in India de horror situaties gezien van bewust verminkte bedelkinderen, verschrikkelijk...
En tegelijk die antics backtracken, geloofwaardigheid, iedereen aan de leugendetector? Hoe dan ook lijden de goeden onder de kwaden. De criteria worden door de politiek opgesteld en door de rechter getoetst. Is daar niet de aanscherping nodig, dat begint bij politieke overeenstemming. Concreet hom en kuit, analyses, feiten. Waar nu al maanden zo niet jaren het gekakel over is wat uitmond in de huidige kabinet-crisis.
ik denk dat het ook een kwestie van beeldvorming is; veel van de gelukszoekers wordt een voorspoedige toekomst in Europa voorgesteld, en dan wordt je als pizzabezorger doodgeschoten in je gele huurmercedes in Parijs ... die gasten denken dat je als pizzabezorger in een mercedes de blist kunt maken in Europa; dat beeld behoeft bijstelling; Africa heeft resources, Africa heeft slimme mensen, Africa laat China de boel uitmelken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
CynicRelief schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 00:09:
[...]

mja, herkenbaar, niet zozeer qua fuckups, maar qua vergoeilijken van dingen die de kwaliteit van output niet ten goede komen; gaat niet zozeer om kwade wil, mensen kunnen/willen (grijs gebied) soms niet beter; bij de bealstingdienst en dat soort kwa functie toch vrij belangrijke organisaties lijkt het me ook een kwestie van pay-peanuts-get-monkeys 9al is de BD een slecht voorbeeld want ik heb begrepen dat daar het management uit apen bestond)
Vergeet niet dat de overheid het land probeert te besturen alsof het een bedrijf is. Nu heb je bedrijven in soorten en maten, maar inmiddels is een klant van me overgenomen door een grote organisatie met Amerikaanse geldschieter, en dan komt ineens de buslading met Excel managers om de hoek. Alles voor de Excelletjes, de klant is niet meer belangrijk, de omzet moet keer 10 want anders is de aandeelhouder niet tevreden.

Hoe mooi is het dan als jouw Excelletje aangeeft dat de afdeling onder jouw leiding dit jaar al voor een paar miljoen aan fraude heeft opgespoord en teruggevorderd? En wat doe je als die afdeling met het slechte nieuws komt, ga je dan als Excel manager je verlies toegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
_JGC_ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 00:38:
[...]

Vergeet niet dat de overheid het land probeert te besturen alsof het een bedrijf is. Nu heb je bedrijven in soorten en maten, maar inmiddels is een klant van me overgenomen door een grote organisatie met Amerikaanse geldschieter, en dan komt ineens de buslading met Excel managers om de hoek. Alles voor de Excelletjes, de klant is niet meer belangrijk, de omzet moet keer 10 want anders is de aandeelhouder niet tevreden.

Hoe mooi is het dan als jouw Excelletje aangeeft dat de afdeling onder jouw leiding dit jaar al voor een paar miljoen aan fraude heeft opgespoord en teruggevorderd? En wat doe je als die afdeling met het slechte nieuws komt, ga je dan als Excel manager je verlies toegeven?
je eerste zin is onzin, of je moet het me/ons uitleggen; politiek, of eigenlijk, een land regeren, betekent heel erg veel belangen gelijkelijk dienen; dat is een veel ingewikkelder puzzel dan een bedrijf dat als doel heeft: winst maken

en om op de rest van je relaas terug te komen, klinkt alsof je op zoek moet naar een nieuwe baan ipv jezelf in de onvermijdelijke hoek te schilderen en dan alsnog gecanceled worden; zo herkenbaar dit

[ Voor 8% gewijzigd door CynicRelief op 07-07-2023 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
CynicRelief schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 00:16:
[...]

ik denk dat het ook een kwestie van beeldvorming is; veel van de gelukszoekers wordt een voorspoedige toekomst in Europa voorgesteld, en dan wordt je als pizzabezorger doodgeschoten in je gele huurmercedes in Parijs ... die gasten denken dat je als pizzabezorger in een mercedes de blist kunt maken in Europa; dat beeld behoeft bijstelling; Africa heeft resources, Africa heeft slimme mensen, Africa laat China de boel uitmelken
Die beeldvorming verander je niet, natuurlijk is het in het Westen beter als in Afrika, Afghanistan, Syrië etc. Wel moet je voor gelukzoekers barrières opwerpen zodat hun afweging om te gaan wordt beinvloedt. Liever thuis bij de familie blijven, je best doen en proberen het land op te bouwen dan een big jump naar Europa met alle risico's van dien. Wordt het makkelijk, dan ga je. Word het moeilijk, dan blijf je thuis. Dus: grenzen dicht en alleen onder strikte criteria toelating.

En verpats de eigen mogelijkheden in Afrika niet aan China, maar ook dat is een lastige want hoe pak je corruptie aan in die landen? Alleen door een sterk bestuur en een daadkrachtig rechtssysteem. Democratisch, kies daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
mv_ak schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 00:51:
[...]

Die beeldvorming verander je niet, natuurlijk is het in het Westen beter als in Afrika, Afghanistan, Syrië etc. Wel moet je voor gelukzoekers barrières opwerpen zodat hun afweging om te gaan wordt beinvloedt. Liever thuis bij de familie blijven, je best doen en proberen het land op te bouwen dan een big jump naar Europa met alle risico's van dien. Wordt het makkelijk, dan ga je. Word het moeilijk, dan blijf je thuis. Dus: grenzen dicht en alleen onder strikte criteria toelating.

En verpats de eigen mogelijkheden in Afrika niet aan China, maar ook dat is een lastige want hoe pak je corruptie aan in die landen? Alleen door een sterk bestuur en een daadkrachtig rechtssysteem. Democratisch, kies daarvoor!
alle deze kwesties beslist een zaak van lange adem, maar het is de enige constructieve weg voorwaarts me dunkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CynicRelief
*knip* voor commentaar en toelichting kan je een DM sturen naar de moderator.

[ Voor 81% gewijzigd door defiant op 07-07-2023 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De_Bastaard schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 22:57:
[...]

Doe maar minder God en meer wetenschappelijk onderlegde mensen.
Dat is een hele oude gedachte (volgens mij Plato) die ook mislukte. Er is geen reden om aan te nemen dat technocraten een betere regering oplevert. Ik durf ook niet te zeggen dat het vroeger beter was, maar in de tijd van verzuiling zwabberde het electoraat niet zo erg heen en weer. En stond een partij ook ergens voor. Wellicht meer dan nu.

*knip* aub geen offtopic discussie starten over de relatie tussen religie en wetenschap

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 07-07-2023 08:52 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:28

Baseman77

We move

Ach, het hele vluchtelingen probleem van nu is door de VVD zelf gecreëerd en zag je mijlenver aankomen.

Hier wordt al jaren voor gewaarschuwd door experts en zelfs na de zeer trieste crisis vorig jaar (waarbij notabene het Rode Kruis ingreep) heeft de VVD helemaal niets gedaan. Rutte erkende toentertijd het bestuurlijke falen en hij schaamde zich zogenaamd, om vervolgens niets te veranderen en gewoon op dezelfde voet door te gaan, omdat dit electoraal beter was voor de VVD.

Hier een tweet die duidelijk maakt hoe de VVD al lange tijd te werk gaat:

Om duidelijk te maken waarom de huidige crisis helemaal geen crisis is, maar wel zo wordt 'gespind' door de VVD:

En om duidelijk te maken waarom de door de VVD geroepen oplossing helemaal geen oplossing is (oftewel weer die juridisch onhoudbare oplossing:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar het aantal toegelaten asielzoekers ligt wel (iig per instroom) heel veel hoger, en daar moet je wel woningen voor vinden, woningen die we niet hebben. Natuurlijk is de stikstofcrisis niet goed aangepakt, maar we zitten ook gewoon met veel hogere bevolkingsdichtheden.

Overigens zit ik ook op 25% minder per inwoners dan België en Duitsland: https://commission.europa...stics-migration-europe_en

En gelijk aan Frankrijk, bijna 3x zoveel als Denemarken, en laten we niet over Oost Europa beginnen. Overigens Oostenrijk heeft echt enorme hoge aantallen, ben benieuwd hoe dat zit.

Edit: En wat er ook nog bijkomt, omringende landen hebben vergelijkbare aantallen ja. Maar laten we niet vergeten dat ook bij andere landen genoeg problemen met die aantallen zijn. Het is niet alsof je kan zeggen: "Zie je wel, die doen hetzelfde met nul problemen".

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 07-07-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:31
Maar goed in mij ogen zijn er 2 problemen waar je misschien maar weinig aan kan doen.
1.Instroom, de problemen bij ter apel , werden voornamelijk door nieuwe instroom veroorzaakt. Mensen die dus nog helemaal niet bekend zijn bij de staat en geen procedure gestart hebben. Enige wat je hier aan kan is de procedures sneller laten verlopen, en zorgen dus dat er genoeg plekken zijn voor mensen die in de procedure zitten.

2 uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers. Zoals in Maarheze waar de overlast vooral door de zogenaamde veilige landers wordt veroorzaakt. Als het echt veilige landers zijn zou hun procedure snel moeten kunnen verlopen. Maar dan nog daarna hoe krijg je ze weg als het land waar ze vandaan komen ze niet wilt accepteren. Op het vliegtuig zetten en daarna is ons probleem niet meer?

Dat is een beetje het hoofd probleem.
en natuurlijk zou je kunnen kijken hoe kunnen we een arts uit syrië laten bewijzen dat hij/zij dat is zodat ze hun eigen beroep in de toekomst weer kunnen doen. zodat ze ook echt kunnen "bijdragen" aan de samenleving.

Overigens zijn er belangrijkere dingen in mijn ogen om kabinetscrisissen over te hebben. zoals de groeien kloof tussen rijk en arm, de ontplofte prijzen en het niet oplossen van de toeslagen affaire. maar goed daar scoort de vvd minder bij de xenofobische achterban die ze van de andere rechtse partijen willen weg halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:28

Baseman77

We move

Vrietje schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:25:
Maar goed in mij ogen zijn er 2 problemen waar je misschien maar weinig aan kan doen.
Beide problemen zijn voornamelijk ontstaan door de jarenlange bezuinigingen van de VVD op de IND, opvangplekken en asielcentra.

Hiervoor werd ook al jarenlang gewaarschuwd door de experts, maar vluchtelingenproblemen zijn electoraal nu eenmaal gunstig voor de VVD. Alles voor behoud van de macht, ook (of juist) als dit ten koste gaat van de meeste kwetsbaren in de samenleving. Het is schofterig en mensonterend, maar het werkt helaas wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Baseman77 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:33:
[...]

Beide problemen zijn voornamelijk ontstaan door de jarenlange bezuinigingen van de VVD op de IND, opvangplekken en asielcentra.

Hiervoor werd ook al jarenlang gewaarschuwd door de experts, maar vluchtelingenproblemen zijn electoraal nu eenmaal gunstig voor de VVD. Alles voor behoud van de macht, ook (of juist) als dit ten koste gaat van de meeste kwetsbaren in de samenleving. Het is schofterig en mensonterend, maar het werkt helaas wel.
Maar waar moeten die opvangplekken dan zijn? Waar gaan we die bouwen? Wie wil ze in zijn achtertuin hebben?

We hebben niet genoeg woningen voor Nederlanders, laten we niet net doen alsof genoeg opvangplekken voor asielzoekers dan triviaal zou zijn als je maar op tijd was gaan uitbreiden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:03
Baseman77 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:15:
Ach, het hele vluchtelingen probleem van nu is door de VVD zelf gecreëerd en zag je mijlenver aankomen.

Hier wordt al jaren voor gewaarschuwd door experts en zelfs na de zeer trieste crisis vorig jaar (waarbij notabene het Rode Kruis ingreep) heeft de VVD helemaal niets gedaan. Rutte erkende toentertijd het bestuurlijke falen en hij schaamde zich zogenaamd, om vervolgens niets te veranderen en gewoon op dezelfde voet door te gaan, omdat dit electoraal beter was voor de VVD.

Hier een tweet die duidelijk maakt hoe de VVD al lange tijd te werk gaat:

[Twitter]

Om duidelijk te maken waarom de huidige crisis helemaal geen crisis is, maar wel zo wordt 'gespind' door de VVD:

[Twitter]

En om duidelijk te maken waarom de door de VVD geroepen oplossing helemaal geen oplossing is (oftewel weer die juridisch onhoudbare oplossing:

[Twitter]
De headlines de bekende media had ook iets moeten zijn als: “Rutte is ontevreden met asielbeleid onder zijn vier Rutte kabinetten, dreigt stekker uit eigen kabinet te trekken wegens prutswerk.” Maar dat durft blijkbaar niemand aan. Zou wel het eerlijke verhaal vertellen. Nu loopt iedereen keihard mee in de spin van de VVD. En het werkt. Iedereen is blij dat er eindelijk wat aan gedaan wordt aan de situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:39:
[...]

Maar waar moeten die opvangplekken dan zijn? Waar gaan we die bouwen? Wie wil ze in zijn achtertuin hebben?

We hebben niet genoeg woningen voor Nederlanders, laten we niet net doen alsof genoeg opvangplekken voor asielzoekers dan triviaal zou zijn als je maar op tijd was gaan uitbreiden.
Net nieuwe populisme is dat al deze problemen bewust door de VVD worden veroorzaakt en dus zullen verdwijnen als er een andere regering komt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
In 2022 waren er ca. 36000 asielverzoeken toegewezen. In 2022 kwamen er ca. 11000 na reizigers bij.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat de VVD nu wil. Uit de media maak ik op dat de VVD een A en B status wil en een quotum van 200 na reizigers per maand voor de B status. (Correct me if I am wrong). De B status is dus voor mensen uit landen die geen kans op asiel maken.

Laten we even aannemen dat 50% de A status zou krijgen en 50% de B status. De 5500 nareizigers van de A status worden dan wel gewoon toegewezen. Van de B status worden dit dan 2400, dus 3100 minder nareizigers.

Dat zou een beperking geven van 7.7% van de asielzoekers die een status krijgen. En als we naar de totale migratie kijken (instroom ongeveer 400k per jaar) dan betekent dat een vermindering van 0.8% instroom. Dat is toch wel een kabinetscrisis waard zou ik zeggen.

Totale immigratie is ongeveer 400k per jaar. Een deel van de 400k instroom (75k) zijn Oekraïners. Het overige deel zijn denk ik overwegend blanke gelukszoekers (liefde, goed betaald (expat) werk etc.) en hier eenvoudig op legale wijze hun geluk kunnen vergroten. En die zijn het probleem niet. De 3500 vrouwen en kinderen die nareizen om hun gezin te herenigen dat is een serieus probleem waar de VVD even zijn spierballen tegen wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:45:
Totale immigratie is ongeveer 400k per jaar. Een deel van de 400k instroom (75k) zijn Oekraïners. Het overige deel zijn denk ik overwegend blanke gelukszoekers (liefde, goed betaald (expat) werk etc.) en hier eenvoudig op legale wijze hun geluk kunnen vergroten. En die zijn het probleem niet. De 3500 vrouwen en kinderen die nareizen om hun gezin te herenigen dat is een serieus probleem waar de VVD even zijn spierballen tegen wil gebruiken.
Expats gelukzoekers noemen is een creatieve. Maar behalve dat daar een flink gedeelte hier natuurlijk tijdelijk is (en zeker ook de studenten die hier komen studeren), is het financieel natuurlijk wel een ander verhaal. En dan nog steeds qua huizenmarkt drukken de expats hier in Eindhoven omgeving ook keihard erop, dus ja dat is ook zeker problematisch. Maar tegelijk brengen die ook een hoop geld in het laatje voor Nederland waar we weer andere dingen mee kunnen betalen. Zoals de toenemende vergrijzing.

Overigens moet je voor veel van die expats wel een hele ruime definitie gaan gebruiken van "blank" om ze daaronder te scharen, maar tja als je het graag een huidskleur ding wil maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:18
Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:49:
[...]

Expats gelukzoekers noemen is een creatieve. Maar behalve dat daar een flink gedeelte hier natuurlijk tijdelijk is (en zeker ook de studenten die hier komen studeren), is het financieel natuurlijk wel een ander verhaal. En dan nog steeds qua huizenmarkt drukken de expats hier in Eindhoven omgeving ook keihard erop, dus ja dat is ook zeker problematisch. Maar tegelijk brengen die ook een hoop geld in het laatje voor Nederland waar we weer andere dingen mee kunnen betalen. Zoals de toenemende vergrijzing.

Overigens moet je voor veel van die expats wel een hele ruime definitie gaan gebruiken van "blank" om ze daaronder te scharen, maar tja als je het graag een huidskleur ding wil maken...
Vergrijzing bestrijden door meer mensen hiernaartoe te halen is een piramidespel.

Zolang bedrijven moeten groeien, moeten er nieuwe groepen mensen aangeboord worden. Je kunt wel stellen dat die groei meer geld in het laatje brengt, maar dat geld komt niet op de plaatsen waar het nodig is. Trickle-down economics werkt niet, het geld blijft bij een zeer select groepje zitten.

En wat kost die groei? Die expats en arbeidsmigranten moeten ook ergens wonen (wat je al terecht aanhaalt), hun kinderen moeten ook naar school, hebben ook zorg nodig en doen uiteindelijk ook een beroep op sociale voorzieningen.

Privatize gains, socialize losses.

Edit: En dat tijdelijke is ook betrekkelijk. Waarom zouden deze mensen wel terug gaan, als een deel van de Italianen, Turken, Marokkanen, voormalige Joegoslaven, Polen, etc wel gebleven is? Dat is wensdenken.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 07-07-2023 10:12 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:39:
[...]

Die woningen is ook een gecreëerd probleem. Er is te weinig gebouwd en teveel gestuurd op de markt. De markt bouwt huizen van 400K, de woningcorporaties hebben hun oude voorraad verkocht en bouwen te weinig nieuw.

Het is gewoon die cartoon van dat bordje met koekjes weer: Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EOfoJH4WoAAeM-K.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:57:
[...]

Vergrijzing bestrijden door meer mensen hiernaartoe te halen is een piramidespel.

Zolang bedrijven moeten groeien, moeten er nieuwe groepen mensen aangeboord worden. Je kunt wel stellen dat die groei meer geld in het laatje brengt, maar dat geld komt niet op de plaatsen waar het nodig is. Trickle-down economics werkt niet, het geld blijft bij een zeer select groepje zitten.

En wat kost die groei? Die expats en arbeidsmigranten moeten ook ergens wonen (wat je al terecht aanhaalt), hun kinderen moeten ook naar school, hebben ook zorg nodig en doen uiteindelijk ook een beroep op sociale voorzieningen.

Privatize gains, socialize losses.
Eens wat betreft je eerste punt, daarom ben ik ook zeker geen voorstander van maar gewoon blindelings mensen hiernaartoe te halen tegen vergrijzing. Er zijn nu al meer 75 jarige dan dat er 75 jaar geleden babies waren geboren.

Maar ik ga er ook niet in mee dat een ASML bijvoorbeeld een kostenpost voor Nederland is doordat ze expats hiernaartoe halen die een enorme hoop belasting betalen (en ja, 30% regeling morgen nog afschaffen). Ik denk dat dat de overheid zeker wel geld oplevert onder de streep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:59:
[...]

Die woningen is ook een gecreëerd probleem. Er is te weinig gebouwd en teveel gestuurd op de markt. De markt bouwt huizen van 400K, de woningcorporaties hebben hun oude voorraad verkocht en bouwen te weinig nieuw.

Het is gewoon die cartoon van dat bordje met koekjes weer: [Afbeelding]
Ik zou willen dat er een regel was dat we die dooddoener gewoon niet meer plaatsen, het is een te makkelijk excuus om elke discussie plat te slaan.

Maar nogmaals welk stuk natuur gaan we opofferen voor die nieuwe huizen? Hoe gaan we het doen met stikstof? Wie gaan die huizen uberhaupt maken? Als het een gecreerd probleem is, dan had het zo voorkomen kunnen worden dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Sissors qua ruimte zou dat niet perse in de natuur hoeven. Er worden hier in de buurt sociale huurflats vervangen door eenwgezinswoningen.
En er staan duizenden en duizenden kantoorpanden en bedrijfsruimtes leeg.

Moet nog wel iets te verzinnen zijn zonder de natuur aan het kortste eind te laten trekken.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 07-07-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:10:
[...]

Eens wat betreft je eerste punt, daarom ben ik ook zeker geen voorstander van maar gewoon blindelings mensen hiernaartoe te halen tegen vergrijzing. Er zijn nu al meer 75 jarige dan dat er 75 jaar geleden babies waren geboren.
Begin er eens mee om werken in de zorg weer aantrekkelijk te maken. Waarom haken mensen af? Waarom zijn er zoveel zorgbedrijfjes actief?
Maar ik ga er ook niet in mee dat een ASML bijvoorbeeld een kostenpost voor Nederland is doordat ze expats hiernaartoe halen die een enorme hoop belasting betalen (en ja, 30% regeling morgen nog afschaffen). Ik denk dat dat de overheid zeker wel geld oplevert onder de streep.
Het zal de schatkist zeker geld opleveren. Maar ten kosten van wat? Die druk op de huizenmarkt doet iedereen pijn. Er is ook een trend gaande om hoogopgeleid werk naar andere landen uit te besteden. Wat doet dat met de baankansen voor onze kinderen?

We mogen ons niet blindstaren op het geld wat het oplevert.
Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:12:
[...]

Ik zou willen dat er een regel was dat we die dooddoener gewoon niet meer plaatsen, het is een te makkelijk excuus om elke discussie plat te slaan.
Misschien wel een dooddoener, maar geeft precies aan waar het knelt.
Maar nogmaals welk stuk natuur gaan we opofferen voor die nieuwe huizen? Hoe gaan we het doen met stikstof? Wie gaan die huizen uberhaupt maken? Als het een gecreerd probleem is, dan had het zo voorkomen kunnen worden dus?
Meerdere malen gezegd. Er hoeft geen natuur opgeofferd te worden. Bij goed beleid komt er voldoende landbouwgrond vrij.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:17:
@Sissors qua ruimte zou dat niet perse in de natuur hoeven. Er worden hier in de buurt sociale huurflats vervangen door eenwgezinswoningen.
En er staan duizenden en duizenden kantoorpanden en bedrijfsruimtes leeg.

Moet nog wel iets te verzinnen zijn zonder de natuur aan het kortste eind te laten trekken.
Dat het idioot is dat we leegstaande kantoorpanden hebben in deze tijd ben ik het 100% mee eens (en andere leegstand van bedrijfspanden). Maar hoeveel gaat dat echt oplossen? En (sociale) huurflat platgooien voor eengezinswoningen is niet efficient voor aantal mensen met een woning. Maar omgekeerd als de oplossing voor vluchtelingen en huizencrisis is om maar zoveel mogelijk mensen in flats te stoppen ten koste van eensgezinswoningen, dan zal ik absoluut niet de enige zijn die daar niet heel blij van wordt. En die zou ik zeker niet onder de "gecreeerde problemen" scharen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:19:
[...]

Meerdere malen gezegd. Er hoeft geen natuur opgeofferd te worden. Bij goed beleid komt er voldoende landbouwgrond vrij.
U heeft afgelopen jaar de discussie en gedoe daaromheen gemist? Je maakt gewoon wat landbouwgrond vrij?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
[...]

Het is gewoon die cartoon van dat bordje met koekjes weer: [Afbeelding]
Dat plaatje is de eeuwige dooddoener in dit topic. De 48.000 asielzoekers die in 2022 naar Nederland kwamen hebben gewoon een dak nodig boven hun hoofd en maken gebruik van sociale voorzieningen. Dat de balans daarbij financieel gezien, ook op termijn, zeer negatief uitvalt voor Nederland moge duidelijk zijn. Prima, dat is een keuze....maar waarom reageren voorstanders van ongebreidelde migratie enigszsin spastisch op initiatieven om dit in beeld te brengen? Over de niet financiële impact op de samenleving hoeven we het al helemaal niet te hebben :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Hoeveel asielzoekers zou Nederland met 'goed beleid' kunnen opnemen per jaar? En wat is het goede beleid als dat aantal overschreden wordt?

Net zoals meer asfalt leidt tot meer auto's zal meer opvangcapaciteit leiden tot meer instroom.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Bij goed beleid???
Onder welke steen heb jij geleefd?
AFbraak beleid zal je bedoelen
De Nederlandse agrosector is zo groot door gebrek aan voedsel in andere landen!
Of dacht je dat ze alleen produceren om het weg te gooien?
Joris748 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:19:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:22:
[...]

U heeft afgelopen jaar de discussie en gedoe daaromheen gemist? Je maakt gewoon wat landbouwgrond vrij?
Die heb ik op de voet gevolgd. Het is welbekend dat de Nederlandse landbouwsector een veel te grote broek aan heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:12:
[...]

De woningbouwcorporatie heeft in m'n voormalige woonplaats een flat met 14 appartementen afgebroken (kon niet anders, gasexplosie en brand, onbewoonbaar), de kavels verkocht en er zijn 3 kasten van koophuizen voor teruggekomen.
In mijn huidige woonplaats zijn er 12 sociale huurwoningen afgebroken, vervolgens heeft het terrein 5 jaar braak gelegen, zijn er 6 2/1 kap woningen voor teruggekomen en wordt nu net het laatste koophuis van 6 ton gebouwd.

En dan gaat men klagen dat statushouders onze woningen innemen. Nee, we slopen onze betaalbare sociale huurwoningen en bouwen er minder voor terug.

[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 07-07-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Zatervan schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:29:
Bij goed beleid???
Onder welke steen heb jij geleefd?
AFbraak beleid zal je bedoelen
De Nederlandse agrosector is zo groot door gebrek aan voedsel in andere landen!
Of dacht je dat ze alleen produceren om het weg te gooien?

[...]
Je moet je afvragen wat het effect van die landbouwsector op Nederland is. Ik stel voor om de discussie over de landbouwsector hier voort te zetten:

De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen

Daar wordt haarfijn uitgelegd wat de gevolgen zijn van het landbouwbeleid in Nederland. Ook wat voor gevolgen het heeft op lokale boeren in de landen waar volgens jou een gebrek is aan voedsel.

Vooralsnog is het Nederlandse beleid erop gericht op de boer zo min mogelijk in de weg te zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 07-07-2023 10:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:34

Lordy79

Vastberaden

[...]

Die woningen is ook een gecreëerd probleem.
Waar moeten dan 100.000 woningen komen? Het mag niet van stikstof. Het mag niet vanwege een beschermd dier of groene hart. Of mensen willen het niet in hun achtertuin, etc etc etc.

Het probleem is dat er teveel bevolking is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Die komen op de camping naar een idee van Hugo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
PLAE schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:24:
[...]

Dat plaatje is de eeuwige dooddoener in dit topic. De 48.000 asielzoekers die in 2022 naar Nederland kwamen hebben gewoon een dak nodig boven hun hoofd en maken gebruik van sociale voorzieningen.
We geven netto (!) 250k - 300k immigranten een plekje in Nederland. Waarvan 15% asielzoekers waren. Een beetje meer of minder asielzoekers zou geen impact moeten hebben op huisvesting. Ware het niet dat de huizenmarkt mede onder VVD beleid volledig gesloopt is.
Dat de balans daarbij financieel gezien, ook op termijn, zeer negatief uitvalt voor Nederland moge duidelijk zijn.
Mensen uit oorlogsgebieden helpen kost netto wat geld.
Prima, dat is een keuze....maar waarom reageren voorstanders van ongebreidelde migratie enigszsin spastisch op initiatieven om dit in beeld te brengen?
Omdat het eenzijdig in beeld wordt gebracht. Er is veel meer migratie dan asielzoekers.
Over de niet financiële impact op de samenleving hoeven we het al helemaal niet te hebben :')
Daar gaat het voortdurend over volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:39:
[...]

De woningbouwcorporatie heeft in m'n voormalige woonplaats een flat met 14 appartementen afgebroken (kon niet anders, gasexplosie en brand, onbewoonbaar), de kavels verkocht en er zijn 3 kasten van koophuizen voor teruggekomen.
In mijn huidige woonplaats zijn er 12 sociale huurwoningen afgebroken, vervolgens heeft het terrein 5 jaar braak gelegen, zijn er 6 2/1 kap woningen voor teruggekomen en wordt nu net het laatste koophuis van 6 ton gebouwd.

En dan gaat men klagen dat statushouders onze woningen innemen. Nee, we slopen onze betaalbare sociale huurwoningen en bouwen er minder voor terug.
En zoals ik al schreef: Ik snap best dat als je alleen dat doet het problematisch is voor de betaalbare flats (al worden ergens anders wel weer andere dingen gebouwd, één van de redenen dat zulk soort dingen ook gebeuren is omdat we meer diversiteit in wijken willen).

Maar ik hoop dat we het er ook over eens kunnen zijn dat er een tekort is aan eengezinswoningen. Dus het is niet alsof de noodzakelijke flat wordt gesloopt om de woning te bouwen die eigenlijk helemaal niet nodig is. En als dan de oplossing voor het woningtekort is om minder eengezinswoningen te hebben en meer flats, zodat we (onder andere) ruimte hebben voor meer asielzoekers. Laten we het erop houden dat dat electoraal geen heel populair bericht zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:58
@Sissors waarom kan een appartement ook niet een eengezindswoning zijn? Waarom is het of of en niet en en?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:51
HEY_DUDE schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:45:
[...]

Ware het niet dat de huizenmarkt mede onder VVD beleid volledig gesloopt is.
Bestaat er überhaupt nog een westers land met een gezonde huizenmarkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Lordy79 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:40:
[...]

Waar moeten dan 100.000 woningen komen? Het mag niet van stikstof. Het mag niet vanwege een beschermd dier of groene hart. Of mensen willen het niet in hun achtertuin, etc etc etc.

Het probleem is dat er teveel bevolking is.
Ik noem hierboven al 2 gevallen van huizen die gesloopt zijn en vervangen door dure particuliere nieuwbouw.

In het eerste geval slopen ze 12 huurappartementen en bouwen ze daar 3 koophuizen voor terug. Dat in een dorp met 300 adressen. Dan hebben we het over 3% afname. In mijn eigen woonplaats staan er in de dorpskern ook zo'n 300 adressen. van 12 huizen naar 7 is ook afname van 5, zit je op 1,67% afname.

100.000 huizen op 8 miljoen is 1,25%. Het lijkt zoveel, maar is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:31
Sissors schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 09:49:
[...]

Doen expats dat wel? Want die krijgen toch een flinke belastingkorting, iets wat de asielzoekers overigens niet krijgen als ze eenmaal werk hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
_JGC_ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:39:
[...]

Als ik dit soort voorbeelden schrijf over asielzoekers die hun gebit bij binnenkomst laten verbouwen op kosten van de zaak krijg ik meteen de edit van een mod om mijn oren.

In 2012 hadden woningbouwcorporaties 2.112.000 gereguleerde huurwoningen in bezit. In 2021 waren het er 2.105.000. Dus landelijk valt de afname mee, wel onvoldoende om de natuurlijke aanwas van de bevolking te behappen. In Amsterdam/Rotterdam/Den Haag is het effect overigens groter.

In dezelfde periode is de bevolking gegroeid met 200k aan natuurlijke aanwas en 900k aan migranten. Maar het probleem zit hem inderdaad in die krimp van 7.000 gereguleerde woningen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Webgnome schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:47:
@Sissors waarom kan een appartement ook niet een eengezindswoning zijn? Waarom is het of of en niet en en?
Omdat ik reageerde op iemand die noemde hoe flats gesloopt werden voor eensgezinswoningen? Dus dan hebben we het overduidelijk over reguliere woningen? En je kan niet op één stuk grond zowel een flat als een reguliere woning neerzetten? Dus het is of of en niet en en?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Vrietje schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:50:
[...]

Doen expats dat wel? Want die krijgen toch een flinke belastingkorting, iets wat de asielzoekers overigens niet krijgen als ze eenmaal werk hebben.
Zoals ik al eerder noemde, morgen nog de 30% regeling afschaffen. Maar ondanks dat, laten we wel wezen als je je afvraagt of de gemiddelde expat die €100k bij ASML verdient meer oplevert dan de gemiddelde asielzoeker, dan is het antwoord ja de gemiddelde expat levert meer op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:51
eric.1 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:48:
[...]

Bestaat er überhaupt nog een westers land met een gezonde huizenmarkt?
Defineer gezond? Want hetgeen boven aangehaald wordt (waarom kan een appartement geen gezinswoning zijn), past in mijn ogen wel bij het beeld dat je een huis, tuin, liefst voortuin en garage moet hebben alvorens het eengezinswoning is.

Neem als voorbeeld een situatie die ik van dichtbij mee heb gemaakt. Mijn oma overleed en zij had een huurhuis met een tuin, 4 slaapkamers (als je de zolder meerekende) maar de oppervlakte van het huis was maar +/-90 m2 woonoppervlakte. In mijn ogen een prima starterswoning voor een gezin met 2-3 kinderen. Mijn moeder is opgegroeid in een gezin van 5 en het is nooit een probleem geweest.

Terwijl wij nog attributen uit haar huis aan het halen waren, kwam de woningbouw met verschillende statushouders langs.

Familie 1 (uit een veilig land) bestond uit een vader met 2 kinderen en die vond de tuin te klein, de kamers te klein en er waren te weinig kamers want anders hadden de kinderen geen speelkamer en hij geen kamer voor zichzelf naast de slaapkamers.

Familie 2 (uit een onveilig land) bestond uit een vader, moeder en 4 kinderen en die stonden met tranen in de ogen dat ze de mogelijkheid konden krijgen om daar te gaan wonen. Want in hun moederland hadden ze één slaapkamer voor de kinderen en zelf sliepen ze in de woonkamer.

Het gaat dan niet om het feit dat dit statushouders waren, maar om de perceptie: wat is een gezonde huizen markt? Waar mensen een huil beschikbaar hebben mocht het nodig zijn of waar mensen kieskeurig kunnen zijn? Ik denk dat in de ogen van de meeste mensen, het gezond is als je kieskeurig kunt zijn. Maar dat zorgt wel voor stagnerende factoren.

[ Voor 8% gewijzigd door sarlo op 07-07-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Maar vertel je wel het hele verhaal?
Er zijn regels voor het slopen van huur voor koop
Dan moeten er 12 nieuwe huurappartementen worden gebouwd in plaats van de gesloopte, waarschijnlijk is dat elders in je gemeente gebeurd
Of je woon in noord Groningen, dan snap ik de sloop
_JGC_ schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 10:49:
[...]

Ik noem hierboven al 2 gevallen van huizen die gesloopt zijn en vervangen door dure particuliere nieuwbouw.

In het eerste geval slopen ze 12 huurappartementen en bouwen ze daar 3 koophuizen voor terug. Dat in een dorp met 300 adressen. Dan hebben we het over 3% afname. In mijn eigen woonplaats staan er in de dorpskern ook zo'n 300 adressen. van 12 huizen naar 7 is ook afname van 5, zit je op 1,67% afname.
Pagina: 1 ... 44 ... 62 Laatste

Dit topic is gesloten.