Defineer gezond? Want hetgeen boven aangehaald wordt (waarom kan een appartement geen gezinswoning zijn), past in mijn ogen wel bij het beeld dat je een huis, tuin, liefst voortuin en garage moet hebben alvorens het eengezinswoning is.
Neem als voorbeeld een situatie die ik van dichtbij mee heb gemaakt. Mijn oma overleed en zij had een huurhuis met een tuin, 4 slaapkamers (als je de zolder meerekende) maar de oppervlakte van het huis was maar +/-90 m2 woonoppervlakte. In mijn ogen een prima starterswoning voor een gezin met 2-3 kinderen. Mijn moeder is opgegroeid in een gezin van 5 en het is nooit een probleem geweest.
Terwijl wij nog attributen uit haar huis aan het halen waren, kwam de woningbouw met verschillende statushouders langs.
Familie 1 (uit een veilig land) bestond uit een vader met 2 kinderen en die vond de tuin te klein, de kamers te klein en er waren te weinig kamers want anders hadden de kinderen geen speelkamer en hij geen kamer voor zichzelf naast de slaapkamers.
Familie 2 (uit een onveilig land) bestond uit een vader, moeder en 4 kinderen en die stonden met tranen in de ogen dat ze de mogelijkheid konden krijgen om daar te gaan wonen. Want in hun moederland hadden ze één slaapkamer voor de kinderen en zelf sliepen ze in de woonkamer.
Het gaat dan niet om het feit dat dit statushouders waren, maar om de perceptie: wat is een gezonde huizen markt? Waar mensen een huil beschikbaar hebben mocht het nodig zijn of waar mensen kieskeurig kunnen zijn? Ik denk dat in de ogen van de meeste mensen, het gezond is als je kieskeurig kunt zijn. Maar dat zorgt wel voor stagnerende factoren.
[
Voor 8% gewijzigd door
sarlo op 07-07-2023 11:01
]