De landelijke Nederlandse politiek 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 62 Laatste
Acties:
  • 264.195 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:24
Señor Sjon schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:09:
BBB is mede gekozen op stikstof, maar ook op incompetentie van het huidige bestuur. Hugo de Jonge heeft bijvoorbeeld het bijna in zijn ééntje voor elkaar gekregen de woonsector te slopen. En dat in een jaar tijd.

Het andere voordeel van BBB is ook omdat ze zichzelf niet zo politiek isoleert als PVV of FvD, waardoor veel stemmers van die flank zijn gekomen om wel een stem te hebben.
Dat is interpretatie van de stemmen. Of het nou waar is of niet wat je zegt, we zijn nu het punt voorbij waarop partijen zich druk hoeven te maken waarom ze verkozen zijn.

Het woord is nu aan de volksvertegenwoordigers en eerste kamerleden; die mogen nu handelen zoals het ze goeddunkt. En in het geval van BBB vermoed ik dat als ze de keuze hebben tussen hun zin krijgen op het stikstofdossier, en het aanpakken van bestuurlijke incompetentie, ze altijd voor het eerste zullen kiezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Dat komt omdat het hier enkel als boerenproteststem gezien wordt, terwijl de basis veel dieper ligt dan dat. Als je het enkel als voornoemde gaat zien, dan krijg je de volgende verkiezingen weer het deksel op je neus.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-09 12:52
Señor Sjon schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:09:
Hugo de Jonge heeft bijvoorbeeld het bijna in zijn ééntje voor elkaar gekregen de woonsector te slopen. En dat in een jaar tijd.
Kun je dit toelichten? Het is niet dat de woonsector er erg florisant voor stond voordat De Jonge aan bod kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:07
Señor Sjon schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:18:
Dat komt omdat het hier enkel als boerenproteststem gezien wordt, terwijl de basis veel dieper ligt dan dat. Als je het enkel als voornoemde gaat zien, dan krijg je de volgende verkiezingen weer het deksel op je neus.
De kiezer kan het wel zo zien. Maar de kiezer heeft toch echt op een club gestemd die voortkomt uit het lobbycircuit van de grote agroreuzen. En wiens brood men eet....

De onderliggende problemen zijn ook vaak gevolgen van decennia neoliberaal beleid (inclusief de woonsector overigens). Dat gaat echt niet veranderen als je straks pakweg een BBB-CDA-VVD-SGP kabinet zou krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Señor Sjon schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:40:
@D-e-n Het is gewoon totaal bevreemdend om hier zoveel afval te gaan importeren EN te verbranden terwijl men aan alle kanten klem zit met de stikstofregels, luchtkwaliteit, 100 rijden, etc.
Ik weet niet hoe dat met die vergunning zit. Waarschijnlijk mag die fabriek gewoon de volledige capaciteit gebruiken zonder extra vergunning.

ps.
Die 100km als argument is natuurlijk van den zotte, een ieder die dat als argument gebruikt om te stemmen mag wat mij betreft een stemverbod krijgen...)

En kwam met het bericht met als mededeling dat niet alleen de VVD er een zooitje van maakt. Maar de politieke invloed blijkt dus niet uit dit bericht. Want dit is gewoon handel van een bedrijf dat binnenkort, geheel volgens VVD-wens, zelfstandig wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 29-03-2023 15:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:48
Las dat bericht over het kabinetsberaad, Rutte die echt, nee maar nu écht begrijpt dat het helemaal anders moet, de kiezer heeft gesproken, signaal niet te negeren, wat en hoe dan, dat weet hij nog niet want "de perfecte analyse bestaat niet" en "visie is vies"...

Ergens hoop ik dat hij, in een finale en totale manifestatie van zijn cynisme en nihilisme, gewoon letterlijk woord voor woord dezelfde toespraak gaat houden die hij de vorige (of was het alweer de voorlaatste) keer ook hield, toen met die nieuwe bestuurscultuur, was het toen met die toeslagendinges of wat anders, ik weet eigenlijk niet eens meer precies of hij toen nou ook daadwerkelijk was opgestapt en direct daarna toch weer terugkwam of dat ik dat stukje alleen maar heb gedroomd, hoe dan ook hij is gewoon aangebleven en er is precies niks veranderd. Zoals hij ook nu weer zal aanblijven, en er ook nu weer precies niks zal veranderen.

Ik hoop dat hij letterlijk, woord voor woord diezelfde, ook toen al cynische, toespraak herhaalt en ik hoop dat hij er bij lacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
D-e-n schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:36:
[...]

De kiezer kan het wel zo zien. Maar de kiezer heeft toch echt op een club gestemd die voortkomt uit het lobbycircuit van de grote agroreuzen. En wiens brood men eet....

De onderliggende problemen zijn ook vaak gevolgen van decennia neoliberaal beleid (inclusief de woonsector overigens). Dat gaat echt niet veranderen als je straks pakweg een BBB-CDA-VVD-SGP kabinet zou krijgen.
Pas als we een kabinet hebben zonder VVD/CDA is er enig kans dat we iets van de neoliberale pad af stappen. En dan kunnen we beter hopen dat het een linkse club partijen zijn die in dat kabinet zitten ander gaan we regelrecht op het facisme af als ze van de neoliberale pad af gaan.

@migchiell Rutte gaat vast weer een of ander lul verhaal ophangen dat dingen anders moeten wat het volk heft gesproken. Net als het laatste lul verhaal over transpirantie en nogsteeds loopt hij met een nokia zonder opslagruimte rond zodat hij achiefplicht kan vermijden.

[ Voor 14% gewijzigd door ArgantosNL op 29-03-2023 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
eric.1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:32:
[...]

Kun je dit toelichten? Het is niet dat de woonsector er erg florisant voor stond voordat De Jonge aan bod kwam.
1) Medio vorig jaar kwamen de plannen voor het betrekken van de vrije sector in het huurpuntenstelsel van de sociale sector. Maar, nog niet met alle hoe en waaroms, dus beleggers gingen op hun geld zitten. Een exploitatie voor 1300 per maand ziet er heel anders uit dan 900 per maand. Investeringen stokten vrijwel gelijk bij het lanceren van het idee al.
2) Voor kleine, private investeerders (bv winkeliers, ZZPers). Het werken met een fictief rendement op woningen van 6,17%. Dat betekent een bruto rendement die nog wat hoger moet liggen. 12-13x de jaarhuur is een erg hoog rendement die totaal niet past bij de huizenprijzen. Even grof gerekend. Daarvoor zou een huis van 3 ton voor 20-25k/jaar verhuurd moeten worden. Dat gebeurt natuurlijk niet.
3) Er is na het Didam-arrest uit september 2021 nog geen poging tot reparatie hiervan gedaan door de overheid. Gemeentes verkopen vrijwel geen onroerend goed meer uit angst om aanklachten te voorkomen van partijen die pas achteraf geïnteresseerd zijn. Deze angst verlamd al 1,5 jaar projecten waarbij er sprake is van PPS.
4) Tot slot de woondeals. Grofweg 1/3e tot 225k VON, 1/3e 355k VON en 1/3e vrij in te delen. Daarbij schieten opbrengsten van de projecten omlaag, waarbij dus de grondprijs navenant daalt. Alleen, dat willen gemeentes helemaal niet, want dan komt hun exploitatie elders niet meer uit. En ook de hele infra willen ze voor een euro nog steeds overgedragen zien. Gecombineerd met 1, 2 en 3 staat dus alles nu vrijwel stil.

Externe factoren als rente heb ik hier nog even buiten beschouwing gelaten, dat alleen was al erg genoeg. Maar niet als er vanuit de overheid een perfect storm gebakken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04:14
In mijn ogen is de bbb een partij die de agrarische industrie dient (de grote bedrijven die meer winst maken wanneer boeren meer producten aan hen leveren voor zo min mogelijk geld), meer dan dat ze individuele boeren dienen. Ze hebben er alleen een prachtig etiketje op geplakt dat de schijn geeft van zorg voor de boeren.

Het is een partij die, net als vele eendags-hoogvliegers voor hen, vooral tegen is. Zodra het gaat over het oplossen van problemen zie je bijzonder weinig in hun partij.

Als ik alleen al kijk naar hun kijk op onderwijs, onderwijzers mogen niet meer hun ideologieen uitdragen. Ze mogen niet pro-vegetarisch zijn in de klas, en mogen niet zeggen dat niet alle beesten het zo best hebben op boerderijen.

Ik kan me nu al de rechtzaken voorstellen die zoiets tot gevolg zou hebben. Maar het bekt lekker, en voelt fantastisch voor veel mensen die zich niet gehoord voelen, en dat zijn er nogal wat. Zowel de plannen van de bbb, als het inzicht van de stemmers op hen, overstijgt naar mijn mening niet het niveau van mensen in de kroeg die er van overtuigd zijn dat ze veel beter weten hoe je Nederland moet laten winnen op een voetbal ek/wk, of van Trump die heel zeker wist dat het brengen van vrede in het midden-oosten zo lastig niet is.

Ik zeg niet dat er niet veel mis is gegaan de afgelopen jaren, maar ik denk dat het goed is om ook te kijken naar wat er wel goed is gegaan, en bovendien zou het fijn zijn als meer mensen zich zouden realiseren dat er heel veel moet gebeuren de komende jaren en dat om dat te redden op een zo goed mogelijke manier, het helpt om meer in (zinnige) oplossingen te denken dan om steeds dwars te gaan liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
D-e-n schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:41:
[...]

Ik weet niet hoe dat met die vergunning zit. Waarschijnlijk mag die fabriek gewoon de volledige capaciteit gebruiken zonder extra vergunning.

ps.
Die 100km als argument is natuurlijk van den zotte, een ieder die dat als argument gebruikt om te stemmen mag wat mij betreft een stemverbod krijgen...)

En kwam met het bericht met als mededeling dat niet alleen de VVD er een zooitje van maakt. Maar de politieke invloed blijkt dus niet uit dit bericht. Want dit is gewoon handel van een bedrijf dat binnenkort, geheel volgens VVD-wens, zelfstandig wordt.
130 ftw, wat nou technologische ontwikkeling als we alleen maar langzamer mogen ;) >:)

Het in mijn ogen schrijnende is dat Amsterdam een erg linkse stad is waarbij men windmolens toch liever in iemand anders zijn achtertuin zet en nu via de centrale in Sloterdijk de Zaanstreek maar in de Romeinse troep gaat zetten om zelf de restwarmte te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Señor Sjon schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:07:
[...]

Het in mijn ogen schrijnende is dat Amsterdam een erg linkse stad is waarbij men windmolens toch liever in iemand anders zijn achtertuin zet en nu via de centrale in Sloterdijk de Zaanstreek maar in de Romeinse troep gaat zetten om zelf de restwarmte te benutten.
Dan is Amsterdam misschien toch niet zo links? Bedrijven zijn wat dat betreft niet links of rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:07

FreakNL

Well do ya punk?

ArgantosNL schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:51:
[...]

@migchiell Rutte gaat vast weer een of ander lul verhaal ophangen dat dingen anders moeten wat het volk heft gesproken. Net als het laatste lul verhaal over transpirantie en nogsteeds loopt hij met een nokia zonder opslagruimte rond zodat hij achiefplicht kan vermijden.
We hebben al eerder de kans gehad om de VVD af te straffen voor het wanbeleid. Maar hij is toch elke keer weer de grootste. Mensen kijken niet verder dan hun neus (of hypotheekrenteaftrek) lang is. Jammer. Je krijgt als volk de leider die je verdient…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ik vermoed dat BBB niet voor de lange termijn in de politiek zit. Ze hebben een duidelijk doel, en hebben daar ook duidelijk over gecommuniceerd. De andere issues zijn gewoon wisselgeld.

Als de kiezer iets wil doen aan de bestuurscultuur, moet er misschien een partij komen die een wat betere theorie heeft over waarom de Haagse bestuurscultuur is zoals-ie is, en hoe hij verbeterd kan worden.

Nu zie je dat de meeste klagers niet verder komen dan "Het zijn allemaal oplichters daar in Den Haag!!!", of "Rutte!!!!" of "de VVD!!!". Dat is klagen omdat het leuk is om te klagen. Daar hoeven we echt helemaal niets van te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/24...ur-en-heeft-weinig-effect

Ik had niet anders verwacht met dit poppenkast kabinet.

De belastingen kunnen wel omhoog, maar niet omlaag...

De echte reden van dit is gewoon dat het kabinet geen geld wilt uitrekken voor de consument maar als een bedrijf zoals KLM om geld vraagt dan is het zo gepiept -> https://www.ftm.nl/tag/klm

En kan iemand het kabinet even uitleggen wat groente en fruit is .

Want ik heb vanmiddag een appel op en weet niet meer of het groene of fruit is :+

https://nos.nl/nieuwsuur/...eerden-door-overheidsfout

Hier nog een bron waaruit blijkt dat het kabinet dat er 12 jaar zit alleen maar voor bedrijven is en niet voor de consument..

Ik heb liever dat het kabinet vandaag dan morgen valt...

En zoals de poster boven mij zegt, Ja het zijn oplichters die in het kabinet nu zitten maar er zijn genoeg mensen die daar nog voor vallen. (en om alvast antwoord te geven, ik heb geen PVV/FVD/BBB gestemd)...

[ Voor 10% gewijzigd door Rockvee2 op 29-03-2023 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20

Lordy79

Vastberaden

Rockvee2 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:43:

De echte reden van dit is gewoon dat het kabinet geen geld wilt uitrekken voor de consument maar als een bedrijf zoals KLM om geld vraagt dan is het zo gepiept -> https://www.ftm.nl/tag/klm

Maak gewoon een whitelist... Dat is beter dan niks. Producten hebben een instrastatcode voor douane om te bepalen wat het is en welk importtarief er geldt. Dat pakken en whitelisten.... Valt jouw exotische truffel er dan niet onder? Jammer, maar de appel, peer en banaan wel...

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-09 15:52
[...]

130 ftw, wat nou technologische ontwikkeling als we alleen maar langzamer mogen ;) >:)

De Zaanstreek heeft zelf genoeg vervuilers om zich niet druk te hoeven maken over wat er bij de AEB gebeurt. Ik heb recent mogen voetballen tegenover een cacaofabriek op zondagochtend. Dat is geen pretje. En dat aroma ruik je door bijna de hele Zaanstreek, aangevuld met wat andere industriële geurtjes.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1

Je haalt nu twee dingen door elkaar. Dit is de conclusie welke voort is gekomen uit een onderzoek. Je kan dat rapport gewoon doorlezen en lezen waarom ze tot die conclusie kwamen. Wat het kabinet hier verder mee gaat doen is nog niet besloten, zoals in het gelinkte artikel staat. Deze conclusie van je is nogal voorbarig.

Want ik heb vanmiddag een appel op en weet niet meer of het groene of fruit is :+
Als je wilt trollen, dan zijn er betere fora te vinden. Als je over belastingverlaging van groente en fruit praat, dan zijn definities van beiden wel van belang. En zo eenduidig is dat blijkbaar allemaal niet...ook terug te lezen in het rapport.

...

ik heb geen PVV/FVD/BBB gestemd)...
Dat wil je dan niet. Heb je de peilingen gezien met de formatiemogelijkheden indien het nu tot verkiezingen zou komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:15

https://nos.nl/nieuwsuur/...eerden-door-overheidsfout

Hier nog een bron waaruit blijkt dat het kabinet dat er 12 jaar zit alleen maar voor bedrijven is en niet voor de consument..

En zoals de poster boven mij zegt, Ja het zijn oplichters die in het kabinet nu zitten maar er zijn genoeg mensen die daar nog voor vallen. (en om alvast antwoord te geven, ik heb geen PVV/FVD/BBB gestemd)...
Dat heeft niks met poppenkast te maken. (iok richt me alleen op het gedeelte dat de belastingdienst het niet aankan). Maar het onderzoek laat ook geen gedragswijziging zien. Dus nog complexere belastingregels hebben ook helemaal geen zin. We moeten juist SIMPELERE regels.

Het is niet namelijk dat een algemeen tarief omhoog/omlaag gaat. Maar er moet een uitzondering komen op een bepaald product. Dit zijn meerdere cobol-systemen met even oude koppelvlakken (aardig wat). Deze systemen zijn ook in productie.

Dit is het gevolg van 40 jaar automatiseren onder politieke druk. Tekorte deadlines, te hoge verwachtingen. Dit is in z'n algemeenheid al bekend sinds 1994 sinds 'Chaos Report'. Die haalde dit al redelijk goed aan.

Als gewoon de 9% in z'n algemeenheid naar 6% zou gaan, dan was het relatief eenvoudig gepiept.

De operationele organisatie van de belastingdienst zit muurvast. Ook de vervangende systemen zijn nog niet af (die moeten ze uit eigen kosten financieren). Wil je de belastingdienst voor de lange termijn goed laten functioneren op IT gebied, dan zijn ruwweg de volgende handelingen nodig:

Langdurig geen nieuw beleid/wijzigingen in regels.
Als er regelwijzigingen zijn, alleen het schrappen van regels.
Het plannen van een nieuw belastingsysteem, met nieuwe minder complexe regels.
Hiervoor een nieuwe IT-infrastructuur ontwikkelen.

Daarna grotendeels de boel met rust laten en als je wel wijzigingen gaat doorvoeren goed met de belastingdienst praten wat mogelijk, realistische deadlines gebruiken. En altijd wachten totdat de IT klaar is.

Het probleem is nu dat veel automatisering via de afdeling 'informele automatisering' ontwikkeld is ( het eerste, lang geleden toeslagensysteem ook). Alles is ad-hoc, er wordt te weinig onder architectuur gewerkt...

Ik spreek nog regelmatig met de enterprise architecten van de belastingdienst (en applicatie-architecten). Dit gaat echt heel spannend worden de aankomende jaren....

[ Voor 3% gewijzigd door Adlermann op 29-03-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
Adlermann schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:35:
[...]

Dat heeft niks met poppenkast te maken. (iok richt me alleen op het gedeelte dat de belastingdienst het niet aankan). Maar het onderzoek laat ook geen gedragswijziging zien. Dus nog complexere belastingregels hebben ook helemaal geen zin. We moeten juist SIMPELERE regels.

Het is niet namelijk dat een algemeen tarief omhoog/omlaag gaat. Maar er moet een uitzondering komen op een bepaald product. Dit zijn meerdere cobol-systemen met even oude koppelvlakken (aardig wat). Deze systemen zijn ook in productie.

Dit is het gevolg van 40 jaar automatiseren onder politieke druk. Tekorte deadlines, te hoge verwachtingen. Dit is in z'n algemeenheid al bekend sinds 1994 sinds 'Chaos Report'. Die haalde dit al redelijk goed aan.

Als gewoon de 9% in z'n algemeenheid naar 6% zou gaan, dan was het relatief eenvoudig gepiept.

De operationele organisatie van de belastingdienst zit muurvast. Ook de vervangende systemen zijn nog niet af (die moeten ze uit eigen kosten financieren). Wil je de belastingdienst voor de lange termijn goed laten functioneren op IT gebied, dan zijn ruwweg de volgende handelingen nodig:

Langdurig geen nieuw beleid/wijzigingen in regels.
Als er regelwijzigingen zijn, alleen het schrappen van regels.
Het plannen van een nieuw belastingsysteem, met nieuwe minder complexe regels.
Hiervoor een nieuwe IT-infrastructuur ontwikkelen.

Daarna grotendeels de boel met rust laten en als je wel wijzigingen gaat doorvoeren goed met de belastingdienst praten wat mogelijk, realistische deadlines gebruiken. En altijd wachten totdat de IT klaar is.

Het probleem is nu dat veel automatisering via de afdeling 'informele automatisering' ontwikkeld is ( het eerste, lang geleden toeslagensysteem ook). Alles is ad-hoc, er wordt te weinig onder architectuur gewerkt...

Ik spreek nog regelmatig met de enterprise architecten van de belastingdienst (en applicatie-architecten). Dit gaat echt heel spannend worden de aankomende jaren....
Is het niet zo dat de enige manier om dit te fixen het opzetten van een nieuwe parallelle Belastingdienst is? De huidige zal door moeten draaien, er mag geen zand in de motor komen. Heb nog nooit de invoering van een ingrijpend automatiseringsproject meegemaakt (bij mijn eigen bedrijf, toeleveranciers of klanten) waarbij de workflow niet voor kortere of (meestal) langere tijd ernstig verstoord werd.

Dat kan de Belastingdienst zich uiteraard niet veroorloven.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:15
alexbl69 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:45:
[...]

Is het niet zo dat de enige manier om dit te fixen het opzetten van een nieuwe parallelle Belastingdienst is? De huidige zal door moeten draaien, er mag geen zand in de motor komen. Heb nog nooit de invoering van een ingrijpend automatiseringsproject meegemaakt (bij mijn eigen bedrijf, toeleveranciers of klanten) waarbij de workflow niet voor kortere of (meestal) langere tijd ernstig verstoord werd.

Dat kan de Belastingdienst zich uiteraard niet veroorloven.
Ja, opnieuw bouwen, terwijl de huidige versie in productie blijft. Dat is een jaar of 20 ook veel gedaan bij pensioensystemen. En dan jaren schaduw laten draaien om te kijken of de resultaten hetzelfde blijven. VZIW is de belastingdienst wel bezig met een nieuw systeem ernaast te bouwen. Maar daar krijgen ze weinig/geen budget voor en doen ze uit (voornamelijk) eigen middelen.

Maar het is wel een jaar of 10 geleden dat ik voor het laatst ArchiMate plaatjes heb gemaakt/gezien/besproken van het IT-landschap van de belastingdienst. Maar ik spreek de experts daar nog wel (vrienden van me/ collega's/zakenpartnerss etc).
Maar het is niet beter geworden de afgelopen tien jaar :)

[ Voor 22% gewijzigd door Adlermann op 29-03-2023 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Lordy79 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:47:
[...]

Maak gewoon een whitelist... Dat is beter dan niks. Producten hebben een instrastatcode voor douane om te bepalen wat het is en welk importtarief er geldt. Dat pakken en whitelisten.... Valt jouw exotische truffel er dan niet onder? Jammer, maar de appel, peer en banaan wel...
Volgens mij ging het niet zozeer om de ene groente wel en de andere niet, maar meer om wat grijstinten: groente in blik? Een pot appelmoes? Een blik kant-en-klare groentesoep? Een tortilla waar 1,5% groente verwerkt zit in het deeg? Een blokje groentebouillon? Een magnetronmaaltijd waar ook een kwart ui en een halve wortel in zit? Tomatenpuree? Een tube currysaus, waar ook vast iets van tomaat, ui en knoflook in zit? Enfin, you get the idea :)

Fabrikanten gaan natuurlijk al gauw overal een half procentje gevriesdroogd groentepoeder in knikkeren om maar als "groente" gekenmerkt te worden, en dus goedkoper in het schap te kunnen liggen. Voor zover ze dat al niet deden om heel groot "BRON VAN GROENTE" op het etiket te kunnen zetten.

Maar goed, imho zou je daar wel omheen kunnen door alleen producten die minstens 99% groente of fruit bevatten onder deze regeling te laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Mij lijkt dat je alleen verse producten neemt waar je geen BTW op heft. Dus alles wat niet langer dan ~2/3 dagen houdbaar blijft en niet verpakt hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
dawg schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:22:
Mij lijkt dat je alleen verse producten neemt waar je geen BTW op heft. Dus alles wat niet langer dan ~2/3 dagen houdbaar blijft en niet verpakt hoeft te worden.
Dat kan ook niet want je hebt ook verse groente smoothies , en die fles is geen fruit of groente

https://www.ah.nl/product...se-smoothie-mango-avocado

En wat doe je als je in de winkel vers sinaasappelsap perst?

Maar het kabinet gaat het toch niet overnemen want het kost geld en ze weten niet wat groente en fruit is.

Misschien hulp aan Duitsland vragen ? Die weten wel wat fruit en groente is dus eigenlijk is het gewoon een bullshit onderzoek in opdracht van het kabinet.

En dat kabinet wil een suikertaks , en dan kan het opeens wel doorgevoerd worden zonder technische moeilijkheden etc want dan krijgen ze geld binnen :+

Bron van de BTW verlaging op groenten en fruit in Duitsland.

https://www.fiscount.nl/p...land-waarschijnlijk-niet/

[ Voor 41% gewijzigd door Rockvee2 op 29-03-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Rockvee2 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:59:
[...]

Dat kan ook niet want je hebt ook verse groente smoothies , en die fles is geen fruit of groente

https://www.ah.nl/product...se-smoothie-mango-avocado

En wat doe je als je in de winkel vers sinaasappelsap perst?

Maar het kabinet gaat het toch niet overnemen want het kost geld en ze weten niet wat groente en fruit is.
Een smoothie of sinaasappelsap is bewerkt voedsel, niet gezond vanwege het verwijderen van de dingen die het juist gezond maken, en zou door de bewerkingen niet BTW-vrij moeten zijn.

Maar deze discussie zou mogelijk ook een bliksemafleider kunnen zijn omdat het probleem misschien aan de juridische kant zit, waarbij de maker van pizza met ananas kan gaan (aan)klagen dat pizza met extra belasting niet eerlijk is. Aldus deze mevrouw:

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
rik86 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:10:
[...]

Is dat zo? Als de volgende partijen voor inkrimpen zijn (VVD/GL/PvdA/D66/PvdD/SP/Volt) dan is er een meerderheid voor inkrimpen, dus heeft die groep gewonnen toch?
De VVD en D66 moet het CDA tevreden stellen anders hebben we nieuwe verkiezingen. :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 23:35
Vanavond naar het 18:00 uur journaal en daarna EenVandaag zitten kijken. Paar positieve dingen en een paar negatieve dingen die eruit sprongen.

Negatief: Zowel in het NOS Journaal als EenVandaag uitgebreid verslag gedaan van de nieuwe provincie huizen en hun bezetters gekozen vertegenwoordiging met natuurlijk een extra vleugje BBB eroverheen want dikke winst BBB. Vooral dat vleugje BBB stoorde mij mateloos. Bij EenVandaag gingen ze op visite bij Carla Evers, BBB fractievoorzitter in Overijssel. Terugkijken: hier.

Wat mij stoorde aan het verhaal:
- Mevrouw runt een pluimveebedrijf pal naast een Natura2000 gebied. Je krijgt geen kip of ander gevogelte te zien in de hele clip. Enkel een loslopend paard wat in een gigantisch weiland/paardenbak loopt. Ik vind dat voor de beeldvorming niet zo heel handig (want zij heeft ook duidelijk andere belangen).
- BBB Overijssel meent dat stikstofuitstoot lang niet zo schadelijk is.
- Stokpaardje innovatie komt ook hier weer om de hoek zetten.
- Er moet meer gepraat worden en minder opgelegd worden vanuit Den Haag.
- BBB gaat er vanuit dat er een aantal boeren er helemaal mee gaat stoppen en dat daardoor de uitstoot in de nabije toekomst hoe dan ook naar beneden gaat. Alleen dat weet Den Haag niet omdat ze niet luisteren naar vakmensen.
Vervolg interviewer: "Maar we hebben een heel ministerie van Landbouw?".
Evers: "Maar die gaan teveel uit van doelen en modellen."
Interviewer: "Die doelen worden opgesteld door wetenschappers."
Evers: "Ja, ja. Maar we hebben heel veel wetenschappers he... Vervolgens zet Evers een glimlachje op en eindigt het interview.

Dit schuurt toch keihard tegen FvD aan met de alternatieve wetenschap en het ontkennen van feiten. Als je met dat soort fractievoorzitters te dealen hebt in de provincie, dan kun je door elk plan wel een streep zetten. Daar gaat helemaal niets gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robkazoe
Positieve tijdens EenVandaag was het verhaal van VNG (Vereniging van NL Gemeenten). Die zeggen eigenlijk: Het is leuk dat jullie elke keer pleisters willen plakken voor de problemen die er zijn maar wij (gemeenten) gaan hier niet de hele tijd voor opdraaien. Zorg nou eens dat problemen structureel opgelost gaan worden. Concrete voorbeelden:
- Stoppen met energietoeslag. Teveel rompslomp voor de gemeente. Zorg dat de levensstandaard in Nederland omhoog gaat voor de lagere groepen door bv minimum loon te verhogen en te stoppen met het rondpompen van subsidies en uitkeringen.
- Gun toeslagenouders en Groningers het voordeel van de twijfel en los de problemen snel op.

Dat zijn op zich geen hele gekke dingen, dit soort zaken worden al 100x voorgesteld in dit soort topics op GoT. Alleen is het nu ook mooi om te zien dat de gemeenten zelf ook helemaal klaar zijn met het broddelwerk van het landelijke regering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:33
eric.1 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:19:
[...]

Als je wilt trollen, dan zijn er betere fora te vinden. Als je over belastingverlaging van groente en fruit praat, dan zijn definities van beiden wel van belang. En zo eenduidig is dat blijkbaar allemaal niet...ook terug te lezen in het rapport.
Toch lijkt het wel een beetje onwil te zijn. Als je namelijk naar alcohol kijkt dan heb je ook bijvoorbeeld grijze gebieden zoals maltbiertjes met 0.5% alcohol of een tiramisu taartje met een beetje alcohol maar dan lukt het blijkbaar wel.

Mij lijkt het de meest eenvoudige benadering om te zeggen dat het product geen toevoegingen mag bevatten. Dan mag een groentesmoothie of een fruitsalade dus wel zolang er geen toevoegingen inzitten zoals ascorbinezuur, water of extra suiker. Het schijnt echter volgens het rapport https://www.tweedekamer.n...2023Z05539&did=2023D13024 dat dit niet kan vanwege iets dat ze eenheid van prestatieleer noemen en het neutraliteitsprincipe.

Ik kan niet zoveel informatie vinden over deze termen maar prestatieleer lijkt te betekenen dat er geen onderscheid mag worden gemaakt tussen producten met of zonder toevoegingen als de producten niet wezenlijk veranderen door de toevoeging. Met het neutraliteitsprincipe lijkt bedoeld te worden dat BTW heffingen hetzelfde moeten worden behandeld voor vergelijkbare producten.

Het probleem met het neutraliteitsbeginsel lijkt te zijn als ik het goed begrijpt dat er juridisch te weinig verschil zit tussen een hele appel en een gesneden appel met een klein beetje ascorbinezuur en dat het dan soort van discriminerend zou zijn om een onderscheid te maken tussen deze twee product met een ander BTW tarief. Echter bij bijvoorbeeld goud wordt ook onderscheid gemaakt tussen beleggingsgoud en ander goud. Daarnaast lijkt mij dat een product met een toevoeging gewoon niet hetzelfde is als een product zonder toevoeging en het lijkt me dat het niet zo moeilijk moet zijn om dit vast te leggen in een wet.

Wat betreft de prestatieleer is dit wat mij betreft domme wetgeving die ze per direct moeten afschaffen. Het is een groot gezondheidsprobleem dat fabrikanten onnodige rommel aan eten toevoegen zoals met name suiker en zout maar ook allerlei E-nummers. Dat er een wet of regel is die deze ongezonde praktijken beschermd is erg krom in mijn beleving. Immers een product met toegevoegd zout mag misschien qua eigenschappen wel grotendeels vergelijkbaar zijn met een product zonder toegevoegd zout maar het is alsnog een wezenlijk ongezonder product.

[ Voor 18% gewijzigd door Silvos op 30-03-2023 01:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Stukfruit schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:01:
[...]

Een smoothie of sinaasappelsap is bewerkt voedsel, niet gezond vanwege het verwijderen van de dingen die het juist gezond maken, en zou door de bewerkingen niet BTW-vrij moeten zijn.

Maar deze discussie zou mogelijk ook een bliksemafleider kunnen zijn omdat het probleem misschien aan de juridische kant zit, waarbij de maker van pizza met ananas kan gaan (aan)klagen dat pizza met extra belasting niet eerlijk is. Aldus deze mevrouw:
[YouTube: Afschaffing btw op groenten en fruit op losse schroeven; weinig gezondheidseffect | The Daily Move]
Jij hebt wel de username voor deze discussie!

https://www.taricsupport.nl/nomenclatuur/0800000000.html

Deze link geeft een paar categorieën van fruit aan waaronder vers.
Pak gewoon de code voor vers fruit (whitelist die!) En dan ben je toch klaar?
Lullig voor de appelmoes enzo, zelfs voor de 100pct appelmoes waar 0,0 aan toegevoegd is, maar iets is beter dan niets....

Edit
Ah ik lees nu dat er rechtszaken zouden kunnen komen omdat hunnie product hierdoor in het 0 tarief komt en mijn product niet.... Tja...

Overigens vind ik het argument dat het geld kost enorm lachwekkend als het gemengd wordt dat het maar tot 4pct meer consumptie leidt... Dat is hetzelfde als wanneer de overheid zou gaan huilen om het mislopen van accijnzen als heel Nederland morgen zou stoppen met roken...

[ Voor 16% gewijzigd door Lordy79 op 30-03-2023 01:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 01:01:
[...]

Jij hebt wel de username voor deze discussie!
:)
https://www.taricsupport.nl/nomenclatuur/0800000000.html

Deze link geeft een paar categorieën van fruit aan waaronder vers.
Pak gewoon de code voor vers fruit (whitelist die!) En dan ben je toch klaar?
Lullig voor de appelmoes enzo, zelfs voor de 100pct appelmoes waar 0,0 aan toegevoegd is, maar iets is beter dan niets....

Edit
Ah ik lees nu dat er rechtszaken zouden kunnen komen omdat hunnie product hierdoor in het 0 tarief komt en mijn product niet.... Tja...

Overigens vind ik het argument dat het geld kost enorm lachwekkend als het gemengd wordt dat het maar tot 4pct meer consumptie leidt... Dat is hetzelfde als wanneer de overheid zou gaan huilen om het mislopen van accijnzen als heel Nederland morgen zou stoppen met roken...
Dit doet inderdaad denken aan de discussie over het roken waarbij de ene partij stelt dat het geld oplevert en de andere partij die stelt dat het juist geld kost.

Ik vermoed dat deze discussie ook wat langetermijnvisie kan gebruiken ipv lapmiddelen.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Niet online
Dat is die hele groep die zich op twitter/facebook laat verleiden in een filterbubbel van heb ik jou daar. Daar is een hele alternatieve wereld, waarbij iedereen graag 130 wil rijden, Hugo de Jonge baby's offert, de Russen de good-guys zijn en de NOS alleen maar nepnieuws produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is wel ~22% van de bevolking.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

En dat is dan weer ≈78% van de bevolking niet. Wat was je punt?

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 30-03-2023 09:53 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
Die het rationele deel van de bevolking gijzelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

*knip* grote claims mag je onderbouwen, nu is het flamebait

[ Voor 82% gewijzigd door polthemol op 30-03-2023 10:14 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Als je even uit je filterbubbel wilt stappen...

Landbouw in zijn geheel 'sec' vertegenwoordigt een whopping 1,4% van het BBP.

Nou is dat wel in samenhang met de rest van de economie, maar 'halveren' is echt typisch scare tactics, FUD*.

En dat kleine deel van de economie gijzelt wel even de rest van het land met zijn 54% grondgebruik.

Zullen we het dus graag even over de feiten en werkelijk betrouwbare cijfers hebben, en niet de in de filterbubbels zo geliefde mythologie?

* - Fear, Uncertainty & Doubt

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 30-03-2023 10:14 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:02
Dat is een beetje hetzelfde idee als asielzoekers. In de Randstad roepen ze hard er we iedereen moeten opvangen, maar de AZC's met een capaciteit van 1000 plaatsen of meer zitten in Ter Apel, Budel, Gilze, Dronten en Luttelgeest. In de Randstad zitten 2 locaties met meer dan 500 bedden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

En wat als na het uitkopen/onteigenen van de grote boeren de natuur niet genoeg herstelt? De werkelijkheid is wel vaker heel anders dan volgens de modellen zou moeten.

edit: dit NRC artikel dat nu achter een paywall zit noemde dit.
https://www.nrc.nl/nieuws...ost-helft-minder-a4134427
Uitkoop berekenen is één ding, de uitvoering is een ander verhaal. Tot nu toe heeft het Rijk vooral ervaren hoe lastig dit is. Zo viel het resultaat van een uitkoopregeling voor varkensboeren tegen: van de 430 bedrijven die zich aanmeldden, stopten er uiteindelijk 278. En de stikstofreductie viel twee derde lager uit dan verwacht.

[ Voor 61% gewijzigd door IJzerlijm op 30-03-2023 10:25 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04:13
IJzerlijm schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:15:
En wat als na het uitkopen/onteigenen van de grote boeren de natuur niet genoeg herstelt? De werkelijkheid is wel vaker heel anders dan volgens de modellen zou moeten.
Dan moeten we nog meer maatregelen treffen. Als mijn dak na het schoonmaken van de regenwaterafvoer nog steeds lekt, moet ik als volgende stap misschien het dak repareren, als dat niet helpt moet ik het vervangen. Ik kan ook de staat van mijn dak eens goed aankijken en besluiten om na 20 jaar het dak sowieso maar meteen te vervangen, om problemen voor te zijn.

Niks doen is geen optie.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:34

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@IJzerlijm
Benoemt het artikel ook waarom de reductie voor 66% niet waargemaakt wordt?

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:23
Ramzzz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Als je even uit je filterbubbel wilt stappen...

Landbouw in zijn geheel 'sec' vertegenwoordigt een whopping 1,4% van het BBP.

Nou is dat wel in samenhang met de rest van de economie, maar 'halveren' is echt typisch scare tactics, FUD*.

En dat kleine deel van de economie gijzelt wel even de rest van het land met zijn 54% grondgebruik.

Zullen we het dus graag even over de feiten en werkelijk betrouwbare cijfers hebben, en niet de in de filterbubbels zo geliefde mythologie?

* - Fear, Uncertainty & Doubt
*54% van het totale oppervlak van Nederland inclusief water, 65,5% van het landoppervlak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
DevWouter schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:33:
@IJzerlijm
Benoemt het artikel ook waarom de reductie voor 66% niet waargemaakt wordt?
Het staat er niet expliciet in, maar ik vermoed;
Oftewel: de grootste uitstoters veroorzaken 27 keer zoveel stikstofneerslag als een gemiddeld agrarisch bedrijf.
icm
Onder ‘piekbelasters’, boeren die veel stikstof uitstoten en dicht bij natuurgebieden zitten, is de animo om te stoppen vooralsnog ook gering. Een door het Rijk betaalde regeling die de provincies sinds november 2020 aanbieden, heeft boeren nauwelijks doen tekenen. In ‘stikstofhotspots’ Noord-Brabant en Gelderland is nog geen enkele boer gestopt, volgens de provincies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ramzzz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:53:
[...]

En dat is dan weer ≈78% van de bevolking niet. Wat was je punt?
Je vergeet de opkomstgetallen mee te nemen, dus nog minder van de bevolking heeft erop gestemd. Als dat de maatstaf wordt... Onder dat motto is een nog kleiner deel vóór de plannen van snellere stikstofreductie. D66 wil per se 2030. Die hebben maar 5/75e aandeel in de EK en de huidige peilingen een nog kleiner deel in de TK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Señor Sjon schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:41:
[...]

Je vergeet de opkomstgetallen mee te nemen, dus nog minder van de bevolking heeft erop gestemd. Als dat de maatstaf wordt... Onder dat motto is een nog kleiner deel vóór de plannen van snellere stikstofreductie. D66 wil per se 2030. Die hebben maar 5/75e aandeel in de EK en de huidige peilingen een nog kleiner deel in de TK.
Nee, nog meer niet.

Zo zie je maar weer. Dat is het enige feit.

Filterbubbels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Señor Sjon schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:41:
[...]

Maar zou de aanpak van stikstof veel te maken (moeten) hebben met of de gemiddelde Nederlander, doorgaans niet geplaagd door veel kennis, dat nodig en urgent vindt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Sjamo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Maar zou de aanpak van stikstof veel te maken (moeten) hebben met of de gemiddelde Nederlander, doorgaans niet geplaagd door veel kennis, dat nodig en urgent vindt?
Vervang stikstof (complete misnomer!) door ammoniak (NH3), waar het immers om gaat (en NO2). Vertel wat dat doet met de natuur, maar ook met de mens.

En vraag het dan nog een keer.

Het is complete misinformatie om steeds over 'stikstof' te praten.

En daar kan men in de politiek, maar ook de wetenschap, beter wat meer aan denken.

Altijd maar dat impliciete vergoeilijken. :F

Wanneer je de eerlijke verhalen rond vervuiling in Jip en Janneketaal vertelt, doe het dan goed.

Als mensen al tureluurs (al dan niet psychosomatisch, of als hypochonders) en/of ziek worden van windturbines in de omgeving, wat moet dit dan niet met hen doen?

Zie ook de overige, schaamteloze, milieuvervuiling direct in de leefomgeving waar vele duizenden mensen wonen, zoals rondom Chemours, bijvoorbeeld... :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:09

Dido

heforshe

Ramzzz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:04:
Vervang stikstof (complete misnomer!) door ammoniak (NH3), waar het immers om gaat (en NO2). Vertel wat dat doet met de natuur, maar ook met de mens.

Sterker nog, vertel er bij dat intussen bijna 80% van de lucht die mensen inademen "vervuild is" met stikstof, krijg je vanzelf een grassroots beweging om N2 te verbieden :+

Even checken bij DHMO.org om te zien hoe je mensen correct informeert over gevaarlijke chemicalien zoals diwaterstofmonoxide.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Ramzzz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:04:
[...]

Waarom zou ik dat doen?
Het is altijd goed hoor, om af en toe je frustratie de vrije loop te laten, maar voor het perspectief...

Ik reageerde op de post voor me waarin de poster het heeft over stikstof. We hebben zelfs een minister van natuur en stikstof. En dan moet ik in dat kleine stukje van mij de volledig juiste benaming gaan gebruiken?

Ietwat overtrokken naar mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Sjamo schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:53:
[...]

Ik denk dat voor veel mensen de stikstofdiscussie een Haagse, papieren discussie was die nu veel teveel invloed op het reële leven begint te krijgen, zeker met computer says yes/no via AERIUS (en voor de januari-update kon het precies andersom zijn). Je ziet nu dat België hetzelfde probleem aan het krijgen is, maar in Duitsland is de KDW veel hoger. Italië weet ik even niet hoe de stand daar nu is. Maar die hebben genoeg problemen zonder hier rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
De wereld buiten de modelmatige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Dan denk ik dat die mensen moeite hebben met het op waarde schatten van reële consequenties.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

https://nos.nl/artikel/24...meer-democratie-in-partij
JA21-leden willen 'meer democratie in partij'
JA21-leden schrijven in een brief aan het bestuur van hun partij zich zorgen te maken over een "gebrek aan democratie" binnen de partij. Onder de briefschrijvers zijn twee van de drie Tweede Kamerleden die de partij heeft, Nicki Pouw-Verweij en Derk Jan Eppink. De brief is ook door provinciale Statenleden en Europarlementariërs, onder wie Rob Roos, ondertekend.

De bezorgde leden willen niet alleen meer democratie binnen de partij, ook hekelen ze het resultaat van de Statenverkiezingen en vinden ze het onduidelijk waar hun partij voor staat.

Ook zijn de leden teleurgesteld dat het bestuur met de kritiek, die niet nieuw zou zijn, niets gedaan heeft.
Het lijkt erop dat Eerdmans zijn ogen goed de kost heeft gegeven toen ie rondliep bij FvD. Inmiddels heeft de partij al 3 verkiezingen meegedaan, ik ben benieuwd of deze signalen daadwerkelijk opgepakt gaan worden. Mij zou het verbazen omdat Eerdmans bij mij niet de indruk wekt controle uit handen te geven nu hij eindelijk, na 30 jaar omzwervingen in het politieke landschap, zijn eigen partij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:29
Señor Sjon schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:20:
[...]

Ik denk dat voor veel mensen de stikstofdiscussie een Haagse, papieren discussie was die nu veel teveel invloed op het reële leven begint te krijgen, zeker met computer says yes/no via AERIUS (en voor de januari-update kon het precies andersom zijn). Je ziet nu dat België hetzelfde probleem aan het krijgen is, maar in Duitsland is de KDW veel hoger. Italië weet ik even niet hoe de stand daar nu is. Maar die hebben genoeg problemen zonder hier rekening mee te houden.
Maar wat is dan de oplossing? Je ziet nu ook in 't debat in de 2e kamer dat de wegenbouw helemaal stilvalt omdat op het stikstofdossier niet doorgepakt wordt.

- Negeren we de rechtspraak?
- Proberen we de EU wetgeving te wijzigen?
- Stappen we uit de EU?
- Pakken we het stikstofprobleem aan?
- Of laten we de bouw gijzelen door de boeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

8088 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:31:
Dan denk ik dat die mensen moeite hebben met het op waarde schatten van reële consequenties.
Nee hoor.

Iets dat én gemeten, én berekend kan worden, bestaat alleen maar in modellen... :F

Je weet toch hoe dat gaat? Alleen maar naar jezelf toe rekenen. Dat is de Nederlander ten voeten uit.

Bewijs alom, maar nee, dat is 'allemaal maar theorie', de mensen van de (vervuilings)praktijk weten hoe het werkelijk gaat. :/

Het is net religie. Als het in hun straatje te pas komt, dan geloven ze alleen datgene dat het beste bij hun denkbeelden en (financieel-economische) agenda past.

Extrapolerend, en chargerend, de overlap tussen de bible belt en agrarisch Nederland is wel kenmerkend.

[ Voor 20% gewijzigd door Ramzzz op 30-03-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36

Roozzz

Plus ultra

Ramzzz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Nee hoor.

Iets dat én gemeten, én berekend kan worden, bestaat alleen maar in modellen... :F
Én gewoon keihard zichtbaar is buiten.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Laatst online: 11-09 16:54
rik86 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Maar wat is dan de oplossing? Je ziet nu ook in 't debat in de 2e kamer dat de wegenbouw helemaal stilvalt omdat op het stikstofdossier niet doorgepakt wordt.

Dit is geen optie.
Dit is ook geen reeele optie
- Stappen we uit de EU?
Is ook geen optie, het veele malen grotere GB zat al een een zwakke onderhandel positie, wij zijn volledig fucked in die positie als we handel willen drijven met de rest van de EU. En dat is nog los van het kostenplaatje van de grenzen beschermen/controleren.
Dit is momenteel de werelijke optie, doen we iets aan het stikstof probleem of laten we alles gijzelen door de boeren. Want de positie waarin ze in gegaslight zijn is niet reeel en helpt hun zelf ook niet. Nu kunnen helaas niets anders doen dat de wens van de boer grotendeel negeren want het is niet hun mening maar het resultaat van propaganda van agri-giganten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
rik86 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:44:
[...]

- Stappen we uit de EU?
Het heetste hangijzer is dat we onszelf aan de KDW's hebben opgehangen met stikstof. Dat verlangt de natuurwetgeving helemaal niet. Dat hebben we als vehikel bedacht om te meten of natuur achteruit gaat.

De bouw gijzelen door de boeren is een valse tegenstelling om ze tegen elkaar uit te spelen. De bouw heeft in verhouding zo'n lage uitstoot dat er helemaal geen reden is om stikstofeisen te gaan verlangen in de bouwfase. Dat is te kortdurend. Het is een politieke keuze geweest om alles onder de stikstofdeken te laten vallen (en andere sectoren weer niet, met name internationaal).
Roozzz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:47:
[...]

Én gewoon keihard zichtbaar is buiten.
*knip* achteruitgang van de natuur in Nederland kunnen we als een feit bezien. Als er afwijkende visies zijn, zullen die onderbouwd moeten worden met meer dan eigen observaties
Ramzzz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 14:44:
[...]

Nee hoor.

Je weet toch hoe dat gaat? Alleen maar naar jezelf toe rekenen. Dat in de Nederlander ten voeten uit.

Bewijs alom, maar nee, dat is 'allemaal maar theorie', de mensen van de (vervuilings)praktijk weten hoe het werkelijk gaat. :/

Het is net religie. Als het in hun straatje te pas komt, dan geloven ze alleen datgene dat het beste bij hun denkbeelden en (financieel-economische) agenda past.

Extrapolerend, en chargerend, de overlap tussen de bible belt en agrarisch Nederland is wel kenmerkend.
Ja, want als per update van het model de boel 180 graden omdraait geeft echt vertrouwen in de modellen. Owja, we sluiten ook e.e.a. uit, omdat anders die en die sector de klos is (hoi vliegverkeer boven de kilometer). Welk model had voorzien dat 130 > 100 geen zak uitmaakte? Dat kon iedereen je zonder model ook wel vertellen, maar nee, het model zei dat het echt ging helpen. Gevolg was dat mensen weer meer door natuurgebieden gingen karren omdat snelwegen tijd gingen kosten en effect was eerder negatief. Nog even en we hebben geen visser meer over, want stiktstofuitstoot, maar het containerschip boemelt rustig verder. Maar ja, die vallen buiten het model. |:( We komen uit een periode van andere modellen die voorschreven dat avondklokken, lockdowns, etc, etc, op basis van het heilige model ook allemaal zouden werken of anders vielen er duizenden doden extra.

Maar goed, lees dat het de rechter er ook zijn vingers niet aan wil branden en het dus naar een ander niveau moet.

[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 31-03-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

@Señor Sjon ik pik er even ééntje uit.

Containerschip stoot per gram Co2ton-kilometer transport (veel) minder uit dan vrachtverkeer.

Alleen een elektrische trein is dan concurrerend.

Misschien ga ik later nog op andere punten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het helpt natuurlijk wel dat dat schip heel veel kilometers aflegt wat die deling veel gunstiger maakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De manier waarop de politiek met het stikstof dossier omgaat komt ook op mij komisch inefficiënt over. Dat er niet gekozen wordt om verwaarloosbare/kleine/maatschappelijk belang stikstof uitstoot toe te staan en grote te stoppen is aan mij niet uit te legen. In een poging de kosten of lasten, of weet ik veel wat het idee is, eerlijk te verdelen wordt een model opgetuigd een model misbruikt om de kleinste/meest onbenullige vervuiler (tijdelijke uitstoot bouw) gelijk te behandelen als de grote (veeteelt op grote schaal, en sommige industrie).

Maar dat lijkt weer terug te komen op een politiek die geen (impopulaire) keuzes wil maken of bang is voor precedent werking van ongelijke behandeling, terwijl ondertussen de misstanden in mijn ogen alleen maar groter worden door handel in stikstof rechten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Wat je hier doet, is keihard, net als de boeren (lees: veehouders), die opgezweept worden door de grote agro-business, je vingers in je oren stoppen en alles dat je de afgelopen jaren voorgeschoteld is aan nieuwsberichten en rapporten, alsmede wetgeving en rechtspraak, negeren.

Hiertegen is geen kruid gewassen, en dat is echt exact wat al die boeren doen. Geen enkel argument of rapport waarnaar ik kan verwijzen zal jou overtuigen. Anders had het dat al lang gedaan.

Dan lijkt het er dus op dat je, net zoals die veehouders, voor gekozen hebt om vooral überhaupt alle berichtgeving erover te negeren en je kop in het zand te steken, dat kan natuurlijk ook nog.

Er zijn overigens wel (eco)boeren die wel van wanten weten en handelen naar deze overdaad aan bewijsvoering.

[ Voor 19% gewijzigd door polthemol op 31-03-2023 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik denk dat we elkaar per definitie niet meer gaan overtuigen. Rapporten van 'de andere kant' zullen weggezet worden als big-agro (of big-oil bij klimaat/energiekwesties) en daarmee niets waard geacht worden in deze discussie.

De ecoboeren... Dat is een romantisering die landen aan de bedelstaf helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Señor Sjon schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:19:
[...]

Het heetste hangijzer is dat we onszelf aan de KDW's hebben opgehangen met stikstof. Dat verlangt de natuurwetgeving helemaal niet. Dat hebben we als vehikel bedacht om te meten of natuur achteruit gaat.

De bouw gijzelen door de boeren is een valse tegenstelling om ze tegen elkaar uit te spelen. De bouw heeft in verhouding zo'n lage uitstoot dat er helemaal geen reden is om stikstofeisen te gaan verlangen in de bouwfase. Dat is te kortdurend. Het is een politieke keuze geweest om alles onder de stikstofdeken te laten vallen (en andere sectoren weer niet, met name internationaal).

[...]
We worden doodgegooid met berichten dat de natuur achteruit gaat. Er valt van alles af te dingen aan de modellen, maar dat is wel het minst slechte instrument dat we hebben. Dat in het verleden politici misschien niet alles even verstandig hebben aangepakt en we veel ieniemienie natuurgebieden hebben zou ook zomaar waar kunnen zijn, maar dit zijn nu wel gegevens.

De regels zijn bekend, de opties ook.

Optie 1 is de stikstofproblematiek oplossen
Optie 2 is de rechtspraak negeren
Optie 3 is de regels aanpassen
Optie 4 is uit de EU stappen
Optie 5 is niets doen, en dan ligt dus de vergunningsverlening compleet stil voor alles waar stikstofruimte nodig is.

Kies maar

edit: of noem een optie die ik 't over 't hoofd zie die niet 1 van de andere 5 opties betekent.

[ Voor 3% gewijzigd door rik86 op 30-03-2023 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
3. De TK is de wetgevende macht in Nederland, al lijkt het dat soms vergeten te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Señor Sjon schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:04:
3. De TK is de wetgevende macht in Nederland, al lijkt het dat soms vergeten te zijn.
Ik noem hem toch als optie?

Maar die regels moeten in Europa aangepast worden. Dat is een oplossing, maar die kost wel tijd en tot dat moment ligt de vergunningsverlening dus stil.

Snelste optie is uit de EU stappen en uit alle internationale verdragen stappen, dan kunnen we weer lekker zelf bepalen wat we doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
Of de Mediterrane methode: je niks van de EU aantrekken, behalve als je geld nodig hebt? :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Señor Sjon schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:12:
Of de Mediterrane methode: je niks van de EU aantrekken, behalve als je geld nodig hebt? :+
Juist. En gewoon geen boetes betalen net zoals andere landen geen boete willen betalen omdat ze de bijv. de begrotingsregels overtreden.

Niet altijd de brave Hendrik uithangen.

Je wordt als braaf land 'vrek' genoemd door andere EU landen die niet goed met geld omgaan, moet dat maar pikken, moet lappen en garant staan voor die andere landen die consequent de billen afveegt met de begrotingsregels... Eurobonds die er nooit zouden komen maar nu er tóch zijn...

Vroeg of laat, en dat kan best nog 5 of 10 jaar duren, gaat Italië natuurlijk wél failliet....
O nee, toch niet, want de ECB verzint wel weer een 'constructie' waardoor 'ongewenste spreads' die ontstaan door 'de markt' worden bevochten...

Overigens heeft de EU ook veel goed gebracht hoor: enorme economische vervlochtenheid waardoor oorlog met een ander groot EU land praktisch economische zelfmoord is. Vrede is onbetaalbaar. En ook economisch heeft het grote stappen voorwaarts gebracht.

Maar die euro-munt... die had nooit ingevoerd moeten worden want je bent daardoor met elkaar getrouwd en kunt nauwelijks meer terug... veel beter had men nog een aantal decennia kunnen werken met stabiele wisselkoersen tussen eurolanden, totdat een slecht begrotingsbeleid van een land gewoon 'afgestraft' kan worden met een devaluatie van de munt van dat land. Alle Italianen met Lires zouden dan wat armer worden maar eigenlijk was dat prima en als je weet dat de Lire gemiddeld een procentje of 3 minder waard wordt t.o.v. sterke munten als de D-Mark kun je daar gewoon rekening mee houden.

Enfin, ik dwaal af...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:48

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Na enkele edits en een afkoelperiode:

- stop met elkaar feitenvrij te bestoken. Als je met grote claims komt, onderbouw die dan. Zonder onderbouwing is het van geen enkele waarde in een discussie;
- accepteer dat je mening ernaast kan zijn wanneer onderzoeken dat aantonen. Wil je dergelijke onderzoeken naast je neer leggen, zul je moeten aantonen dat het niet klopt. 'maar ik geloof niet in een model'-argumenten volstaan niet om te bewijzen dat een model niet zou werken, dat is gewoon zaken naast je neer leggen
- vanaf dat een discussie escaleert, stop gewoon met reageren naar elkaar. Het is evident dat mensen elkaar niet gaan overtuigen, vanaf dat je op dat punt zit, gaat het alleen maar verder uit de bocht vliegen. Stop dan met posten en gebruik eventueel gewoon een TR indien nodig

[ Voor 90% gewijzigd door polthemol op 31-03-2023 09:02 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 09:56
Even van me afschrijven...

Ik baal als een stekker dat ik de laatste tijd steeds vaker het gevoel heb dat ik ben veranderd in mijn kijk op de overheid.

Ik was altijd zeer gezagsgetrouw, de politie was mijn beste vriend, keurig (te) netjes mijn belastingaangifte ingevuld. Gewoon een brave burger zoals er gelukkig zo velen zijn. In discussies met mensen die er anders over denken verdedigde ik altijd de overheid. Ja, er kan van alles beter, maar ze doen hun best. Het is niet eenvoudig, we leven in complexe samenleving. En de politiek heeft in principe het beste met ons voor. Etc.

Maar zoals gezegd merk ik de laatste tijd dat (zelfs) ik cynisch word tov de politiek en overheid. Elk schandaal, elke affaire, elke herverkiezing van Rutte, noem maar op, brengt een beetje meer cynisme in mij naar boven, terwijl ik dat helemaal niet wil! Ik wil de overheid kunnen vertrouwen, maar steeds weer wordt er een klein deukje in geslagen.

Hoe blijf ik weg van politiek cynisme? Dit topic lezen helpt niet echt. En natuurlijk weet ik wel dat we in een land wonen wat hoog op alle goede lijstjes staat, maar toch. Het knaagt, het vreet...

Herkenbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
zeeg schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:09:
Even van me afschrijven...

Ik baal als een stekker dat ik de laatste tijd steeds vaker het gevoel heb dat ik ben veranderd in mijn kijk op de overheid.

Ik was altijd zeer gezagsgetrouw, de politie was mijn beste vriend, keurig (te) netjes mijn belastingaangifte ingevuld. Gewoon een brave burger zoals er gelukkig zo velen zijn. In discussies met mensen die er anders over denken verdedigde ik altijd de overheid. Ja, er kan van alles beter, maar ze doen hun best. Het is niet eenvoudig, we leven in complexe samenleving. En de politiek heeft in principe het beste met ons voor. Etc.

Maar zoals gezegd merk ik de laatste tijd dat (zelfs) ik cynisch word tov de politiek en overheid. Elk schandaal, elke affaire, elke herverkiezing van Rutte, noem maar op, brengt een beetje meer cynisme in mij naar boven, terwijl ik dat helemaal niet wil! Ik wil de overheid kunnen vertrouwen, maar steeds weer wordt er een klein deukje in geslagen.

Hoe blijf ik weg van politiek cynisme? Dit topic lezen helpt niet echt. En natuurlijk weet ik wel dat we in een land wonen wat hoog op alle goede lijstjes staat, maar toch. Het knaagt, het vreet...

Herkenbaar?
Ja, heel herkenbaar; En dat ligt wat mij betreft aan 't hele politieke spectrum, extreme partijen links en rechts die verschillen uitvergroten, populistische partijen die zaken roepen die wetenschappelijk gewoon duidelijk onjuist zijn, regeringspartijen die hun verantwoordelijkheid niet nemen/ niets vastleggen zodat ze geen verantwoording af hoeven te leggen.

Het levert veel cynisme op en ik merk dat bijv. de enige reden dat ik me nog aan de snelheid houdt de kans op boetes is en niet veiligheid/gezondheid of iets dergelijks is. Dus meer angst dan gezagsgetrouwheid/gezond verstand. En 't zelfde met belastingaangifte, waarom zou ik daar niet wat frauderen, dat zien ze toch niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
rik86 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:26:
[...]

Het levert veel cynisme op en ik merk dat bijv. de enige reden dat ik me nog aan de snelheid houdt de kans op boetes is en niet veiligheid/gezondheid of iets dergelijks is. Dus meer angst dan gezagsgetrouwheid/gezond verstand.
Wat heeft dit met politiek cynisme te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 13:08
De vreselijke staat van onze natuurgebieden (uitdroging door te laag grondwater en overdosis aan stikstof) is allemaal te herleiden naar de wensen/eisen van de boeren...

Is de afgelopen jaren wel overduidelijk geworden dat de boeren de sterkte lobby in NL hebben van alle partijen. Neem bijvoorbeeld Corona: Tijdens de corona-situatie heeft de Nederlanse regering wel daadkrachtig opgetreden, maar nu we met het stikstofprobleem zitten, doen ze inhoudelijk helemaal niks.

We hebben nu natuurlijk de BBB, maar tijdens corona was het de FvD, dus een grote mond vanuit een rechtse hoek was en is er nog steeds. Ook het percentage boeren dat NL heeft is minimaal, net zoals het percentage dat tegen coronamaatregelen was.

Verschil met nu en toen is natuurlijk dat de regering corona "critici" konden en wilde negeren, en boeren (helaas) niet.

[ Voor 33% gewijzigd door Basekid op 31-03-2023 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
eric.1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:32:
[...]

Het is een gevolg van het cynisme/ gebrek aan vertrouwen in de overheid dat ik me minder betrokken voel bij de maatschappij dan vroeger en ik merk dat 't maatschappelijk contract - we doen het samen, en daar horen bepaalde rechten, maar ook plichten bij - me steeds minder boeit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 22:43

hneel

denkt er het zijne van

eric.1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:32:
[...]

Dat het geloof kwijt is dat de politiek altijd weloverwogen beslissingen neemt. Zo van "Ook al zijn we het er niet mee eens, we moeten ons toch wel aan de wet houden. Dat hebben we nu eenmaal met z'n allen beslist".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00
rik86 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:42:
[...]

Het is een gevolg van het cynisme/ gebrek aan vertrouwen in de overheid dat ik me minder betrokken voel bij de maatschappij dan vroeger en ik merk dat 't maatschappelijk contract - we doen het samen, en daar horen bepaalde rechten, maar ook plichten bij - me steeds minder boeit.
Ik zou stellen dat dat gevoel en de bijhorende houding sterk gerelateerd is aan de huidige problemen in de politiek.
De politiek gaat pas veranderen als de Nederlanders gaan veranderen (c.q. anders gaan stemmen).
Elk volk krijgt de leiders die het verdient

De oplossing is dus juist meer betrokkenheid. Dat is lastig, maar een andere optie is er niet.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
rik86 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:42:
[...]

Dat bepaalde wetten je minder boeit, dat kan ik me nog wel voorstellen. Maar zulke dingen die direct en indirect een bijzonder groot effect hebben op je eigen veiligheid en gezondheid? Dat lijkt me iets verder te gaan dan politiek cynisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 22:43

hneel

denkt er het zijne van

eric.1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:04:
[...]

Dat bepaalde wetten je minder boeit, dat kan ik me nog wel voorstellen. Maar zulke dingen die direct en indirect een bijzonder groot effect hebben op je eigen veiligheid en gezondheid? Dat lijkt me iets verder te gaan dan politiek cynisme.
Dat ligt er aan of je geloof hecht aan de uitleg dat snelheidsverlagingen nuttig zijn.

Toen ik nog in Zeeland woonde werd daar op een gegeven moment de 100 km/u autoweg gedegradeerd tot een 80 km/u weg. En dat ging samen met het plaatsen van flitskasten. Het zullen een van de eersten in het land zijn geweest.
Later woonde ik een paar jaar in Rottedam. En daar werd toen de snelheid op de snelweg verlaagd tot 80. En dat ging samen met de introductie van trajectcontrole.

Het feit dat de invoering van handhaving telkens samen ging met zeer omstreden maatregelen geeft je gezagsgetrouwheid wel een flinke knauw.

En nog maar kort geleden werd 130 op de snelweg veilig en verantwoord geacht. Net als in bijna heel Europa. En nu? Enkel vanwege de stikstof is het verlaagd. Dus hoezo veiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
hneel schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:27:
Dat ligt er aan of je geloof hecht aan de uitleg dat snelheidsverlagingen nuttig zijn.
Dit is gewoon wetenschap, weinig geloof voor nodig.
[...]

En nog maar kort geleden werd 130 op de snelweg veilig en verantwoord geacht. Net als in bijna heel Europa. En nu? Enkel vanwege de stikstof is het verlaagd. Dus hoezo veiligheid?
Is dat echt onderzocht en is die conclusie er echt uitgekomen? De invoering (in NL) was namelijk omstreden. Er waren eigenlijk geen voordelen verbonden aan de verhoging, er was geen meerderheid voor in de kamer maar toch is het er gekomen. Het was puur een verkiezingsbelofte van een partij, welke dit er in de coalitie-onderhandelingen doorheen heeft gedrukt.

Dus nee, eigenlijk is het niet alleen door de stikstof weer verlaagd. Dit had nooit een lange toekomst gehad. Nu noemen we het stikstof - maar ook verkeersveiligheid werd er niet beter op...en daarvoor hoef je eigenlijk alleen naar de formule om de energie van een botsing te berekenen te kijken; een kwadratisch verband met de snelheid.

Maar, dit is dan wel typisch. 130 was helemaal prima, terwijl dit eigenlijk tegen alle individuele belangen inging. Het is minder veilig, het stoot meer uit en het zorg voor meer files...wie in hemelsnaam zou hiervoor tekenen? Maar nu ze het terugdraaien kijken we niet eerst naar waarom het was ingevoerd en met welke onderbouwing?

Juist politiek falen heeft ervoor gezorgd dat dit er kwam, niet dat het verdween.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
eric.1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 15:23:
Maar, dit is dan wel typisch. 130 was helemaal prima, terwijl dit eigenlijk tegen alle individuele belangen inging. Het is minder veilig, het stoot meer uit en het zorg voor meer files...wie in hemelsnaam zou hiervoor tekenen? Maar nu ze het terugdraaien kijken we niet eerst naar waarom het was ingevoerd en met welke onderbouwing?
Vóór dat het 130 was, was het natuurlijk 120, en het is naar 100 teruggegaan.

Verder is het natuurlijk een beetje arbitrair. Een maximumsnelheid van 50 op de snelweg zou nóg beter zijn voor het milieu, nóg veiliger, en het zou de files nóg meer verminderen.

De wetenschap kan de politiek informeren, maar het blijft altijd een politieke afweging. Hoeveel doden/files/milieuschade is het ons waard om lekker vlot te kunnen doorrijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Ik ben nu wel benieuwd of het kabinet gaat vallen. Zit 1 Vandaag terug te kijken en Joost Vullings (politiek commentator) geeft aan dat de wekelijkse persconferentie van de MP niet is doorgegaan en dat de journalisten daar weg zijn gestuurd, maar hem is wel aangegeven om in Den Haag te blijven deze avond. Toch een opmerkelijke uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
Ik kan me niet voorstellen dat dit kabinet het nog lang volhoudt, al weet je dat Rutte met alles wegkomt.

Ik hoop dat we zo snel mogelijk een linkser, progressiever kabinet krijgen. Ben alleen bang dat we meer populisten aan de macht gaan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Fuujii schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:27:
Ik kan me niet voorstellen dat dit kabinet het nog lang volhoudt, al weet je dat Rutte met alles wegkomt.

Ik hoop dat we zo snel mogelijk een linkser, progressiever kabinet krijgen. Ben alleen bang dat we meer populisten aan de macht gaan krijgen.
Dat denk ik al 6 jaar. En toch zit Rutte nog steeds op zijn plek.

Ik hoop met je mee.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
https://nos.nl/artikel/24...cda-in-coalitie-te-houden

Stikstof in de koelkast, eerst vorming provincie besturen afwachten. D66 prefereert doorgang van kabinet ipv hard de confrontatie met CDA aan te gaan.

(Edit net te laat)

[ Voor 4% gewijzigd door Robkazoe op 31-03-2023 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Robkazoe schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:46:
https://nos.nl/artikel/24...cda-in-coalitie-te-houden

Stikstof in de koelkast, eerst vorming provincie besturen afwachten. D66 prefereert doorgang van kabinet ipv hard de confrontatie met CDA aan te gaan.

(Edit net te laat)
En weer een half jaar vertraging. Als je niet op tijd begint is iedere deadline niet haalbaar. 2030 niet, 2035 niet, maar 2040 ook niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53
Heel erg herkenbaar. Sinds de pandemie is dat bij mij ingezet. Niet dat ik in het wappiekamp hoor, maar ik vond wel dat het kabinet de pandemie niet altijd even goed aanvloog. Te laat, achter de feiten aanlopen, paniekvoetbal. Daarna het toeslagenschandaal, het functie elders schandaal. Daarna meermaals dat het kabinet willens en wetens informatie achterhield of de kamer te laat informeerde. Ook het structureel negeren van de 2de kamer, alsof ze gewoon proberen dat te saboteren.

Ik vind het schandalig dat dit gedrag kan in een democratie. Ik ben van mening dat politici een bepaalde mate van integriteit moeten hebben, en allemaal Nederland, haar belangen en haar bevolking voorop stellen.

Maar goed, ik zal wel een verkeerd geromantiseerd beeld hebben van hoe het zou moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
rik86 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:26:
[...]

extreme partijen links en rechts die verschillen uitvergroten,
Aan de rechterkant hebben we de PVV en FvD, alhoewel je je de vraag moet stellen waarom zelfs rechtse mensen die laatste club nog steeds vrolijk indelen bij "rechts".

Maar wat is er extreem ter linkerzijde? Dat lullige zeteltje van BIJ1? DENK? De SP is feitelijk gewoon de tegenhanger van de VVD en de PvdD is misschien een buitenbeentje maar je kunt ze niet beschuldigen van het uitvergroten van verschillen. In de stikstofdiscussie zijn ze wat dat betreft gewoon duidelijker en consequenter dan bijvoorbeeld de rechtse middenpartij D66.

Ik maak dus ernstig bezwaar tegen de suggestie dat we hier met twee gelijkwaardige kampen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
pingkiller schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:50:
[...]

Ik zou stellen dat dat gevoel en de bijhorende houding sterk gerelateerd is aan de huidige problemen in de politiek.
De politiek gaat pas veranderen als de Nederlanders gaan veranderen (c.q. anders gaan stemmen).
Elk volk krijgt de leiders die het verdient
Politici zijn ook gewoon een afspiegeling van de maatschappij. Als onze politici verrot zijn betekent dat dat de maatschappij verrot is. Hard maar waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

D-e-n schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:12:
[...]

Politici zijn ook gewoon een afspiegeling van de maatschappij. Als onze politici verrot zijn betekent dat dat de maatschappij verrot is. Hard maar waar
Een volk dat geen significante waarde hecht aan integriteit zal inderdaad volksvertegenwoordigers vanuit haar functie als kiezer of lid van de partij niet gauw aanspreken op of bestraffen voor integriteitskwesties.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04:18

Marc H

- - Is wakker - -

JeroenNietDoen schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:55:
[...]

Heel erg herkenbaar. Sinds de pandemie is dat bij mij ingezet. Niet dat ik in het wappiekamp hoor, maar ik vond wel dat het kabinet de pandemie niet altijd even goed aanvloog. Te laat, achter de feiten aanlopen, paniekvoetbal. Daarna het toeslagenschandaal, het functie elders schandaal. Daarna meermaals dat het kabinet willens en wetens informatie achterhield of de kamer te laat informeerde. Ook het structureel negeren van de 2de kamer, alsof ze gewoon proberen dat te saboteren.
En vergeet vooral niet het negeren van uitspraken van de rechter het links laten liggen van de adviescommissies/raad van state en het continu traineren van het houden aan EU verdragen.
Ik vind het schandalig dat dit gedrag kan in een democratie. Ik ben van mening dat politici een bepaalde mate van integriteit moeten hebben, en allemaal Nederland, haar belangen en haar bevolking voorop stellen.
integriteit? De Nederlandse regering? Bwahahah.... laat me niet lachen. Eerste klas volksverlakkerij en de bevolking is dom genoeg om in de mooie woorden te trappen. Het is twee jaar geleden dat "Omtzigt, functie elders" speelde en daarna kwamen er toezeggingen over een "nieuwe bestuurscultuur.", waar natuurlijk niets van terecht gekomen.
Maar goed, ik zal wel een verkeerd geromantiseerd beeld hebben van hoe het zou moeten zijn.
Het beeld is niet verkeerd, alleen strookt het niet met de realiteit. ;)

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Señor Sjon schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:04:
Het is andersom; ze doen alsof ze het nog wel zijn, maar ze zijn het al lang niet meer.

Artikel 94 en in mindere mate 120 van de grondwet bepalen dat internationale verdragen voorrang hebben boven de Nederlandse wet. We hebben al sinds 1991 een internationaal verdrag over stikstof (nog afgesloten met een 'klein' Europa).

In theorie kan de regering natuurlijk verdragen openbreken, maar de TK kan niet zoveel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Maar, ze hebben wel een oplossing om t beleid te verbeteren, ze gaan out-of-the-box denken :)F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
Ze gaan opnieuw kijken naar het stikstofdossier. Maar we ontkomen toch niet aan de norm van 2030 vanwege Europes wetgeving? Daar zit geek rek in…?

Dit is toch gewoon de val van de regering in slow-motion of is er daadwerkelijk speling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
Fuujii schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:50:
Ze gaan opnieuw kijken naar het stikstofdossier. Maar we ontkomen toch niet aan de norm van 2030 vanwege Europes wetgeving? Daar zit geek rek in…?

Dit is toch gewoon de val van de regering in slow-motion of is er daadwerkelijk speling?
Ik snap het persoonlijk ook niet zo goed. Stikstof regulering wordt vanuit EU bepaalt. Dus als ze willen heronderhandelen moet dat met de gehele EU? Succes daarmee.

En dit is idd de val in slow Motion. Als D66 toegeeft aan CDA, dan trekken al die kiezer naar links toe en worden ze gefileerd met de Volgende verkiezingen. Blijft D66 standvastig, dan zal CDA de stekker eruit trekken. Er is geen middenweg.

EenVandaag en Nieuwsuur waren weer om te smullen. Die beginnen ook alleen maar verder te zagen. En ondertussen is alles en iedereen boos. https://nos.nl/artikel/24...beschamend-en-krampachtig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Robkazoe schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:56:
En dit is idd de val in slow Motion. Als D66 toegeeft aan CDA, dan trekken al die kiezer naar links toe en worden ze gefileerd met de Volgende verkiezingen. Blijft D66 standvastig, dan zal CDA de stekker eruit trekken. Er is geen middenweg.
Als we de statenverkiezingen als peiling mogen beschouwen, worden zowel D66 als het CDA gehalveerd bij een volgende verkiezingsronde. Geen van de coalitiepartijen heeft baat bij voortijdige tweedekamerverkiezingen. Ik denk dat ze een tijdje blijven koorddansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 00:04:
[...]

Als we de statenverkiezingen als peiling mogen beschouwen, worden zowel D66 als het CDA gehalveerd bij een volgende verkiezingsronde. Geen van de coalitiepartijen heeft baat bij voortijdige tweedekamerverkiezingen. Ik denk dat ze een tijdje blijven koorddansen.
Koorddansen betekent uitstellen en dat betekent vooral niks doen. En als je na de verkiezingen (en vandaag en komende dinsdag bij het debat) blijft roepen dat er nu eindelijk eens door gepakt moet worden, dan kost dat op de lange termijn ook weer vertrouwen en zetels. Dus daar kunnen ze ook niet onbeperkt mee door blijven gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21
Robkazoe schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:56:
[...]

Ik snap het persoonlijk ook niet zo goed. Stikstof regulering wordt vanuit EU bepaalt. Dus als ze willen heronderhandelen moet dat met de gehele EU? Succes daarmee.

EenVandaag en Nieuwsuur waren weer om te smullen. Die beginnen ook alleen maar verder te zagen. En ondertussen is alles en iedereen boos. https://nos.nl/artikel/24...beschamend-en-krampachtig
Het CDA gaat gedecimeerd worden als er verkiezingen komen. We zitten te kijken naar de laatste spasmen van die partij.

Schandalig eigenlijk dat een kleine club, want dat is het nu, nog stééds na decennia milieubeleid kan traineren danwel vernaggelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Fuujii schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:50:

De EU stelt 2035, in het regeerakkoord is dat aangescherpt naar 2030. Er is dus wel degelijk ruimte.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Ik heb even moet herstellen na de persconferentie van Rutte. Hoe geloofwaardig ben je nog als je tegelijkertijd wilt pauzeren en versnellen?

Dit heeft een zeer hoog “have the cake and eat it too” gehalte. Zijn reactie om voor de zoveelste keer beterschap te beloven na de provinciale verkiezingen was al ongeloofwaardig, maar dit is toch weer een nieuw dieptepunt.

Zou hij er zelf nog wel in geloven?

Pagina: 1 ... 24 ... 62 Laatste

Dit topic is gesloten.