De landelijke Nederlandse politiek 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 62 Laatste
Acties:
  • 264.128 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
hexta schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Is dat nu eigenlijk nog wel zo?
Als er maar 1 realistische kandidaat komt opdagen, zet je geen goede tekst/salaris uit.

Ik bestrijd voornamelijk het automatisme dat een 'minderheidskandidaat' prefereren betekent inboeten op kwaliteit. Dat is natuurlijk gewoon onzin. Plus dat onderzoek uitwijst dat het vaak betere teams oplevert, meer verschillende achtegronden. Dat loop je mis als je in de ik-neem-iemand-aan-die-op-me-lijkt val trapt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:02
Brent schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Als er maar 1 realistische kandidaat komt opdagen, zet je geen goede tekst/salaris uit.

Ik bestrijd voornamelijk het automatisme dat een 'minderheidskandidaat' prefereren betekent inboeten op kwaliteit. Dat is natuurlijk gewoon onzin. Plus dat onderzoek uitwijst dat het vaak betere teams oplevert, meer verschillende achtegronden. Dat loop je mis als je in de ik-neem-iemand-aan-die-op-me-lijkt val trapt.
Nou dat inderdaad, waarom lees ik hier veel alsof mensen met een chronische aandoening bijna niks meer kunnen? De ene chronische zieke is de andere niet hoor. Zelf heb ik Crohn, maar daar ondervindt mijn werkgever totaal geen hinder van. Collega van mij diabetes type 1 en heeft dit prima onder controle en zo heb ik nog wel een tal van voorbeelden. En tuurlijk, zo zijn er velen die wel in meerde of mindere mate arbeidsongeschikt zijn, maar je moet en kunt dit gewoon prima van persoon tot persoon bekijken.
Stoney3K schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:22:
[...]

En niet te vergeten dat wannéér een chronisch zieke of gehandicapte wordt aangenomen, dat die vaak de rotklusjes krijgt die eigenlijk niemand anders binnen het bedrijf wil doen, in plaats van dat zo iemand wordt ingezet als volwaardig werknemer. Op dat moment ziet een werkgever zichzelf veel meer als een provider van "dagbesteding" dan dat ze zo iemand als een waardevolle asset binnen het bedrijf beschouwen.

Het bekende "Ga maar zakjes dicht plakken".
Bijzonder beeld van een iemand met een chronische aandoening. :(

[ Voor 25% gewijzigd door renegrunn op 06-01-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00
renegrunn schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Bijzonder beeld van een iemand met een chronisch aandoening. :(
Dat vind ik zelf ook, alleen denken genoeg werkgevers daar nog anders over en zetten ze zo iemand in het verdomhoekje om de subsidies wel in eigen zak te steken. En veel 'adviesbedrijfjes' die als doel hebben om herintreders weer aan het werk te krijgen doen daar vrolijk aan mee.

Dat misbruik is ook één van de grote issues in die wereld.

[ Voor 20% gewijzigd door Stoney3K op 06-01-2023 10:58 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Prognose bevolkingsgroei 2022 in 2020: 97,413
Prognose bevolkingsgroei 2022 in 2021: 122,062
Bevolkingsgroei 2022: 226,521

Als je een paar jaar verder terug gaat, naar 2015 bijvoorbeeld werd ook een bevolkingsgroei van net 50 duizend voorspeld in 2022 die met een trend naar nul zou gaan rond 2045.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...ngsgroei-op-korte-termijn

Nog iets verder terug naar 2010, toen onze huidige premier begon, zouden we de 18 miljoen nooit gaan halen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/80748ned

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:16:
[...]

Prognose bevolkingsgroei 2022 in 2020: 97,413
Prognose bevolkingsgroei 2022 in 2021: 122,062
Bevolkingsgroei 2022: 226,521

Als je een paar jaar verder terug gaat, naar 2015 bijvoorbeeld werd ook een bevolkingsgroei van net 50 duizend voorspeld in 2022 die met een trend naar nul zou gaan rond 2045.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...ngsgroei-op-korte-termijn

Nog iets verder terug naar 2010, toen onze huidige premier begon, zouden we de 18 miljoen nooit gaan halen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/80748ned
En dat zal alleen maar meer worden met de klimaatverandering.

Maar daar doet het kabinet/regering niks aan... die zijn grote vrienden met de grootste vervuilers..

Zoals KLM (https://www.ftm.nl/artikelen/de-vergeten-affaires-van-de-klm)

Paywall maar wel het waard om te lezen.

Altijd wordt de consument als schuldige aangewezen maar de multinationals / zijn eigenlijk erger..

[ Voor 17% gewijzigd door Rockvee2 op 06-01-2023 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:41:
@Roenie ik kan je uit ervaring vertellen dat je vrijwel geen kansen krijgt als chronisch zieke (als je al kunt werken)...
Dat is voor een kleine organisatie dan ook niet te verantwoorden. Het risico (uitval, mindere productiviteit, et cetera) is simpelweg te groot om te dragen. Dat voelt wellicht oneerlijk, maar is zeer begrijpelijk. En zoals eerder genoemd is er een taak voor de overheid om die risico's te verminderen. Een kleine ondernemer zal kiezen voor iemand die het minste risico geeft.

Grotere organisaties hebben veel meer mogelijkheden om chronisch zieken aan te nemen. Zij hebben meer geld om risico te lopen en vooral veel meer verschillende functies zodat er meer kans is op een baan die bij het individu past. Ik heb voor een aantal zeer grote organisaties gewerkt die gewoon chronisch zieken en gehandicapten aannemen. Alleen moet het werk dan wel bij de capaciteiten van die persoon passen. En met een beperking van welke aard ook vallen er heel veel banen af.

Ieder mens heeft bepaalde sterke en zwakte punten: intelligentie, uiterlijk en lichaamsbouw, analytisch denkvermogen, creativiteit, sociale vaardigheden, kennis, et cetera. De chronisch zieke heeft als zwakke punt dat hij-zij bijvoorbeeld niet lang kan staan, snel moe is, minder geconcentreerd is, et cetera. Dit zijn slechts voorbeelden, je kunt van alles bedenken afhankelijk van de beperkingen van die persoon. Dat betekent dus dat die persoon niet hetzelfde presteert als een ander met dezelfde sterke en zwakke punten. Het is dan ook onzinnig om wel te verwachten dat je aangenomen wordt op dezelfde functies als bovenstaande zaken die baan lastig maken of zorgen dat je arbeidsproductiviteit lager is dan die van een niet chronisch zieke. Het voelt wellicht zeer oneerlijk, maar het is heel logisch.
...Mensen van kleur is ook al meermaals gebleken dat er veel racisme/discriminatie is, en dat is dan nog het zichtbare. Discriminatie van vrouwen of ouderen is ook aan de orde van de dag...
Meermaals gebleken? Hoe dan? En ligt dat puur aan de kleur of het geslacht van de persoon of aan zaken die gerelateerd zijn aan die eigenschappen? Want het is in het leven niet zo zwart-wit ;) als jouw statement nu lijkt.

Het willen streven naar een representatieve werknemerspopulatie is voor Nederland als geheel natuurlijk een mooi streven. Maar voor specifieke functies, organisaties, sectoren, klanten is dat niet altijd altijd haalbaar. Als je dat dan kunstmatig gaat afdwingen dan gaat dat niet werken. Om een voorbeeld te geven. Een grote industriële multinational had het streven dat 50% van de nieuwe technisch georiënteerde medewerkers vrouw moest zijn. Dat is jammerlijk mislukt, doordat er slechts een fractie van dat percentage vrouwen ieder jaar afstuderen in een technische studie. Door een dergelijke doelstelling moest de organisatie vrouwen aannemen die niet voldeden aan de kwalitatieve norm die deze organisatie had. Dat beleid is na een jaar dan ook aangepast naar 'hetzelfde percentage vrouwen aannemen dan er vrouwen afstuderen in technische studies'.
...Het is dus zeker niet allebei. Dat zijn echt uitzonderingen. Een dergelijk statement wordt dan ook meestal gedaan door mensen die er zelf geen ervaring mee hebben en enkel denken dat het zo werkt als jij beschrijft...
Wat bedoel je met 'niet allebei'?
...De rest vind ik niet interessant om op in te gaan aangezien ik meermaals heb duidelijk gemaakt dat het vooral iets is van het onderbewustzijn.

Kennelijk toch heel moeilijk voor mensen.
Helemaal prima als je iets wat een ander schrijft niet interessant vindt, maar het resultaat van dat zo poneren is dat een ander ook niet meer naar jou wil luisteren. Best jammer op een discussie forum. Wel herkenbaar uiteraard, want niets menselijks is mij vreemd ;)

Met je laatste opmerking doe je net of jij de waarheid in pacht hebt en dat de ander het niet snapt. Wellicht is dat zo, maar dan kun je daar ook over in gesprek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Roenie
Snap ik heus wel. Echter groot of klein bedrijf maakt geen verschil want de talloze plannen van de overheid om arbeidsongeschikte mensen aan het werk te helpen hebben allemaal jammerlijk gefaald. Want vrijwillig. Prima, maar laten we dan ook meteen stoppen met reïntegratietrajecten, werkgevers willen ze toch niet. Maar nee, dat doen we niet want “gratis geld” en “ze wíllen gewoon niet werken” en meer van dat soort aanmatigende oordelen. Overigens ging mijn initiële punt niet alleen over chronisch zieken.

Meermaals gebleken. Toeslagenschandaal gemist? De onderzoeken bij uitzendbureaus omtrent racisme? Institutioneel racisme bij Belastingdienst en BuZa? Kennelijk wel gezien - wederom - je vooroordelen. Daarnaast. Wat begrijp je precies niet aan “onbewust”? Dergelijke onbewuste bias is al heel vaak onderzocht. En het is een reeël probleem.

Verder ging het me helemaal niet om een representatieve werknemerspopulatie maar om te illustreren waarom het idee van een Tweakers-denktank een domme is.

Ik heb verder niet de waarheid in pacht. Ik heb een zekere levenservaring waardoor ik een ander perspectief heb dan de gemiddelde(!) Tweaker die behoorlijk wereldvreemd is. En nogmaals: je moet helemaal niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
dawg schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:19:
@Roenie
Snap ik heus wel. Echter groot of klein bedrijf maakt geen verschil want de talloze plannen van de overheid om arbeidsongeschikte mensen aan het werk te helpen hebben allemaal jammerlijk gefaald. Want vrijwillig. Prima, maar laten we dan ook meteen stoppen met reïntegratietrajecten, werkgevers willen ze toch niet. Maar nee, dat doen we niet want “gratis geld” en “ze wíllen gewoon niet werken” en meer van dat soort aanmatigende oordelen. Overigens ging mijn initiële punt niet alleen over chronisch zieken...
Je bent negatief over initiatieven van de overheid in het verleden. Dat kan. Sterker nog, ik heb dat eigenlijk met alles waar de overheid met subsidies en geld strooit. Van commerciële partijen tot sociale organisaties: *knip*, dat kan ook met wat minder populistisch taalgebruik. En als er dan ook nog wat sociale druk achter zit (*knip*, dat soort pejoratieven mogen helemaal achterwege blijven), dan vaart de zilvervloot helemaal binnen.

Juist daardoor zou ik verwachten dat je meer uit gaat van je eigen kennis en kunde in plaats van afgeven op wat niet werkt en je te richten wat wel werkt. Bijvoorbeeld door zelf een onderneming op te zetten. Of door te solliciteren bij bedrijven die vanwege hun omvang meer mogelijkheden voor je hebben. Of door je te focussen op overheidsorganisaties? Of ironisch: solliciteer bij zo een club als je beschrijft en die zonder overheidssteun geen bestaansrecht heeft onder het motto: "if you can't beat them, join them." ;)
...Meermaals gebleken. Toeslagenschandaal gemist? De onderzoeken bij uitzendbureaus omtrent racisme? Institutioneel racisme bij Belastingdienst en BuZa? Kennelijk wel gezien - wederom - je vooroordelen. Daarnaast. Wat begrijp je precies niet aan “onbewust”? Dergelijke onbewuste bias is al heel vaak onderzocht. En het is een reëel probleem...
Institutioneel racisme zou betekenen dat een overheidsinstantie in de procedures heeft staan dat bepaalde groepen vanwege niet ter zake doende kenmerken worden aangepakt en anderen groepen niet. Ik durf te stellen dat dit niet zo is. Wat ik mij wel voor kan stellen is dat als een bepaalde groep oververtegenwoordigd is bij een bepaald fenomeen, dat daar in de processen dus wat mee gedaan wordt. En dat vind ik als belastingbetaler een goede zaak. Om een voorbeeld te geven. Als ik als de directeur van de belastingdienst merk dat er vaker fraude wordt gepleegd met aanvragen voor toeslagen door een bepaalde groep, dan zal ik die aanvragen ook vaker dan gemiddeld extra controleren. Dat is uiteraard lastig voor degenen van die groep die bonafide zijn, maar dat is inherent aan het op de centen passen. Het is dan wel zaak om eerst onderzoek te doen naar alle groepen, om te voorkomen dat het een soort selffulling prophecy wordt omdat je alleen die ene groep controleert.

Over onbewust: als dat het probleem is dan is het nog lastiger om te veranderen. Dan heeft het je daar druk over maken alleen maar het nadeel dat je er heel negatief van wordt. Leef je eigen leven naar je eigen normen en waarden en maak er het beste van zou ik zeggen. Probeer ik ook en soms word ik teleurgesteld of is het simpelweg klote. Maar iets groots veranderen vergt zoveel tijd en energie dat je uit moet kijken dat je daar niet helemaal van opbrandt.
...Ik heb verder niet de waarheid in pacht. Ik heb een zekere levenservaring waardoor ik een ander perspectief heb dan de gemiddelde(!) Tweaker die behoorlijk wereldvreemd is. En nogmaals: je moet helemaal niks...
Iedereen die hier post heeft levenservaring. De één meer dan de ander. Maar ook iemand die jong is kan veel hebben meegemaakt in zijn-haar korte leven of simpelweg een situatie sneller doorzien dan anderen. En een ander perspectief is niet altijd per se het ' juiste'. Voor zover je van goed en fout kunt praten, want mensen zien zaken net wat anders, maar dat is niet per definitie goed of fout. Het hangt ook af van je normen en waarden.

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 08-01-2023 00:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik heb het niet over mijzelf @Roenie. Verder stoor ik me eraan dat het lijkt alsof je hetgeen ik schrijf bewust negeert en doet alsof je neus bloedt. Of ik begrijp je verkeerd en je bent niet echt goed op de hoogte van de actualiteit hieromtrent. Hoe dan ook ben ik er wel klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
dawg schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:14:
Ik heb het niet over mijzelf @Roenie. Verder stoor ik me eraan dat het lijkt alsof je hetgeen ik schrijf bewust negeert en doet alsof je neus bloedt. Of ik begrijp je verkeerd en je bent niet echt goed op de hoogte van de actualiteit hieromtrent. Hoe dan ook ben ik er wel klaar mee.
Ik dacht inderdaad dat het over je zelf ging. In dat geval is mijn epistel bedoeld voor degenen die wel in die situatie zitten en er net zo over denken als jij :)

Ik doe niet of mijn neus bloedt, ik begrijp je kennelijk niet en/of ben het niet met je eens.

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 07-01-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Roenie ik ben een fan van een beetje teruglezen i.v.m. de context.
dawg in "De landelijke Nederlandse politiek 2023"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
In dat geval wil ik je graag wijzen op deze posting: dawg in "De landelijke Nederlandse politiek 2023"

Dat is degene waardoor ik op je reageerde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Roenie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:32:
[...]
In dat geval wil ik je graag wijzen op deze posting: dawg in "De landelijke Nederlandse politiek 2023"

Dat is degene waardoor ik op je reageerde ;)
Ja gezien. Maar wederom negeer(?) je het aspect “onbewust”. Rationeel ben ik het wel eens met wat je schrijft en daar zit juist het probleem. Wat dus al heel vaak onderzocht is en waaruit blijkt dat eigenlijk het enige wat dan nog werkt quota zijn. En dan komen de argumenten zoals jij ze gegeven hebt. Maar die zijn niet zo relevant (ondanks de beste bedoelingen) aangezien het onderbewustzijn daarvoor al “in actie” is geweest.

Dat maakt een instituut of ministerie of denktank gevuld met enkel zevenvinkers een probleem omdat een bevolking van een land niet homogeen is. En dat blijkt ook wel uit beleid en/of beleidsopvattingen. Ik weet niet hoe ik mijn punt anders duidelijk moet maken. Het is zo evident (wanneer je geen zevenvinker bent denk ik dan?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:07

Lordy79

Vastberaden

Ik vind quota niks omdat je dan bedrijven oplegt wie ze werk moeten verschaffen (vind ik bijzonder vergaand) en omdat de chronisch zieke (om die maar weer als voorbeeld te nemen) zich dan een quotum-werknemer voelt en misschien ook gewoon ís.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

Roenie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:09:
Institutioneel racisme zou betekenen dat een overheidsinstantie in de procedures heeft staan dat bepaalde groepen vanwege niet ter zake doende kenmerken worden aangepakt en anderen groepen niet. Ik durf te stellen dat dit niet zo is.
Bijzonder dat je dat durft te stellen, terwijl het kabinet het wel erkende:
Bij een deel van de Belastingdienst is sprake geweest van institutioneel racisme, schrijft staatssecretaris Marnix van Rij van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer. De Belastingdienst werkte jarenlang met zwarte lijsten die aan het licht kwamen tijdens onderzoek van RTL Nieuws en Trouw naar de Toeslagenaffaire.

Het hebben van een niet-Nederlandse nationaliteit of een 'niet-Nederlands uiterlijk' in de ogen van een medewerker was genoeg om op een lijst te komen. Ook mensen die geld gaven aan een moskee liepen dat risico. De mensen op de lijst werden vervolgens benadeeld bij belastingcontroles, het ontvangen van toeslagen of het starten van een onderneming.
Bron: https://www.nji.nl/nieuws...cisme-bij-belastingdienst

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Lordy79 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:47:
Ik vind quota niks omdat je dan bedrijven oplegt wie ze werk moeten verschaffen (vind ik bijzonder vergaand) en omdat de chronisch zieke (om die maar weer als voorbeeld te nemen) zich dan een quotum-werknemer voelt en misschien ook gewoon ís.
We leggen mensen continu zaken op. En hoe lager op de sociaal-economische ladder (uitkeringsgerechtigden, of dat nu vrouwen, mensen van kleur of mensen met een minder goede gezondheid zijn doet er niet toe) hoe meer er opgelegd wordt om deze mensen aan het werk te “helpen”. Maar je mag dus bedrijven niet opleggen dat er óók minder perfecte kandidaten aangenomen worden.

Of ben je wel een voorstander van het dan dus ook stoppen met al het beleid (inclusief boetes) t.b.v. reïntegratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
dawg schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:41:
[...]

Ja gezien. Maar wederom negeer(?) je het aspect “onbewust”. Rationeel ben ik het wel eens met wat je schrijft en daar zit juist het probleem. Wat dus al heel vaak onderzocht is en waaruit blijkt dat eigenlijk het enige wat dan nog werkt quota zijn. En dan komen de argumenten zoals jij ze gegeven hebt. Maar die zijn niet zo relevant (ondanks de beste bedoelingen) aangezien het onderbewustzijn daarvoor al “in actie” is geweest.

Dat maakt een instituut of ministerie of denktank gevuld met enkel zevenvinkers een probleem omdat een bevolking van een land niet homogeen is. En dat blijkt ook wel uit beleid en/of beleidsopvattingen. Ik weet niet hoe ik mijn punt anders duidelijk moet maken. Het is zo evident (wanneer je geen zevenvinker bent denk ik dan?).
Je hebt het steeds over die denktank, maar mijn postings gaan daar helemaal niet over. En om daar wel op te reageren: dan voeg je toch mensen van verschillende achtergronden toe? het is ook niet alsof een GoT denktank de wijsheid in pacht heeft en de maatschappij verandert. Ik zie het meer als een groepje dat discussieert over allerlei zaken. Eigenlijk zoals op heet GoT gebeurt, maar dan iets gestructureerder en met specifieke thema's. Ik begrijp eigenlijk niet waarom je steeds aangeeft dat een denktank een slecht idee is. Wat kan jou het schelen als mensen daaraan mee willen doen?

Ik ben het simpelweg niet met je eens dat een quota de oplossing is. Ook niet in het geval dat het probleem onbewust ontstaat. Want ik geloof je best dat discriminatie (deels) onbewust is. Mijn punt is dat het juist bewuste discriminatie van andere groepen in de hand werkt.

Daarbij lijkt het alsof die 'zevenvinker' waar jij aan refereert een soort van boete moet doen aan de maatschappij of zo. Je oppert met het idee voor een quotum dat iemand die die daar onder valt bewust achtergesteld moet worden ten opzichte van iemand met minder vinkjes. Dan ben je dus bewust aan het discrimineren, omdat 'de maatschappij' onbewust discrimineert. Daar ben ik het principieel mee oneens. Dat heeft niets te maken met je negeren of doen of mijn neus bloedt.
drooger schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:54:
[...]
Bijzonder dat je dat durft te stellen, terwijl het kabinet het wel erkende:
[...]
Bron: https://www.nji.nl/nieuws...cisme-bij-belastingdienst
Zoals ik schreef zul je eerst een nul meting moeten om te achterhalen bij welke groepen het meeste risico zit. En in dat geval lijkt het mij zeer goed om risicogroepen extra te controleren. Uiteraard is het fout om dit enkel te doen omdat iemand andere kenmerken heeft, anders dan die kenmerken waaruit na onderzoek is gebleken dat er een verhoogde kans op fraude is. Dat wil niet zeggen dat die groepen niet dezelfde rechten hebben uiteraard. Nog beter is het om veel meer mensen te controleren. Maar daar heeft de fiscus de mankracht niet voor en gezien de IT shit daar, ook niet de juiste systemen.
dawg schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:00:
[...]We leggen mensen continu zaken op. En hoe lager op de sociaal-economische ladder (uitkeringsgerechtigden, of dat nu vrouwen, mensen van kleur of mensen met een minder goede gezondheid zijn doet er niet toe) hoe meer er opgelegd wordt om deze mensen aan het werk te helpen. Maar je mag dus bedrijven niet opleggen dat er óók minder perfecte kandidaten aangenomen worden....
Wie bedoel je met het eerste woord 'we'? Is dat de overheid? Wat wordt hen dan opgelegd, anders dan eisen vanuit een uitkerende instantie? En je laatste zin gaat over private partijen.

Ik kan er in mee gaan om overheidsinstellingen voor te schrijven wie zij aannemen als de meerderheid van Nederland (tweede kamer) dat wil. Maar dit ook opleggen aan private partijen gaat veel te ver.
Of ben je wel een voorstander van het dan dus ook stoppen met al het beleid (inclusief boetes) t.b.v. re-integratie?
Nu ben ik in de war (en ik hou mij niet van de domme ;) ) want je schreef eerder dat die re-integratieprojecten niet werken en alleen maar de verkeerde mensen rijk maakt. En dat is ook onderdeel van het beleid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

dawg schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:00:
[...]

We leggen mensen continu zaken op.
Whatsaboutism
En hoe lager op de sociaal-economische ladder (uitkeringsgerechtigden, of dat nu vrouwen, mensen van kleur of mensen met een minder goede gezondheid zijn doet er niet toe) hoe meer er opgelegd wordt om deze mensen aan het werk te “helpen”.
Dat is wat jij bepleit.
Maar je mag dus bedrijven niet opleggen dat er óók minder perfecte kandidaten aangenomen worden.
Inderdaad. In de grote mensenwereld kies je voor de beste kandidaat. De meest perfecte dus.
Of ben je wel een voorstander van het dan dus ook stoppen met al het beleid (inclusief boetes) t.b.v. reïntegratie?
Je denkt zo zwart wit... Je kunt ook stellen dat het nu welletjes is en dat aan bedrijven twee jaar loondoorbetaling vragen (en daarna nog een transitievergoeding) wel genoeg is.
Ik vind het genoeg. Maar ik ben N = 1.

Bedrijven zijn er niet uit filantropie. Maar om geld te verdienen en zichzelf in leven te houden.
Als de eigenaar/directeur/aandeelhouder vervolgens ook nog wat goeds (terug) wil .doen voor de maatschappij vind ik het sjiek om mensen met minder kansen aan te nemen. Maar leg dat alstublieft niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:37
Roenie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:25:
[...]
Zoals ik schreef zul je eerst een nul meting moeten om te achterhalen bij welke groepen het meeste risico zit. En in dat geval lijkt het mij zeer goed om risicogroepen extra te controleren. Uiteraard is het fout om dit enkel te doen omdat iemand andere kenmerken heeft, anders dan die kenmerken waaruit na onderzoek is gebleken dat er een verhoogde kans op fraude is. Dat wil niet zeggen dat die groepen niet dezelfde rechten hebben uiteraard. Nog beter is het om veel meer mensen te controleren. Maar daar heeft de fiscus de mankracht niet voor en gezien de IT shit daar, ook niet de juiste systemen.
Maar hoe goed je nulmeting ook gaat zijn, zo een controle gaat zichzelf alleen maar versterken. Als uit de nulmeting blijkt dat mensen met kenmerk X vaker de fout in gaan, gaat de focus op kenmerk X, en zolang er fouten in die groep gevonden worden, gaat iedereen zich op de schouder kloppen dat ze goed bezig zijn met het aanpakken van fouten en dat kenmerk X daar een goede graadmeter voor is. Ondertussen heeft degene die besloten heeft dat kenmerk X een goede graadmeter was zijn eigen onbewuste vooroordelen daarin meegenomen, is de samenleving veranderd waardoor X geen goede graadmeter meer is, maar blijven mensen met dat kenmerk een kruisje achter hun naam houden omdat ze dat kenmerk hebben.

Met zulke gerichte controles moet de overheid heel terughoudend zijn, en als ze ingezet worden, met zoveel mogelijk openheid zodat iedereen kan controleren dat er correct gehandeld wordt en er niet stiekem discriminatie in de breedste zin van het woord ingeslopen is. En ook de capaciteit hebben dat als mensen bezwaar maken, ze niet vastlopen op "system says no" omdat ze een bepaald kenmerk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Roenie ja ik heb het over die denktank. Daar reageerde ik in eerste instantie op.

@Lordy79 zwart/wit? Dat is vreemd want dat vind ik juist van menigeen hier die niet verder komt als: “ja, logisch toch?” 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Transportman schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:02:
[...]

Maar hoe goed je nulmeting ook gaat zijn, zo een controle gaat zichzelf alleen maar versterken. Als uit de nulmeting blijkt dat mensen met kenmerk X vaker de fout in gaan, gaat de focus op kenmerk X, en zolang er fouten in die groep gevonden worden, gaat iedereen zich op de schouder kloppen dat ze goed bezig zijn met het aanpakken van fouten en dat kenmerk X daar een goede graadmeter voor is. Ondertussen heeft degene die besloten heeft dat kenmerk X een goede graadmeter was zijn eigen onbewuste vooroordelen daarin meegenomen, is de samenleving veranderd waardoor X geen goede graadmeter meer is, maar blijven mensen met dat kenmerk een kruisje achter hun naam houden omdat ze dat kenmerk hebben.

Met zulke gerichte controles moet de overheid heel terughoudend zijn, en als ze ingezet worden, met zoveel mogelijk openheid zodat iedereen kan controleren dat er correct gehandeld wordt en er niet stiekem discriminatie in de breedste zin van het woord ingeslopen is. En ook de capaciteit hebben dat als mensen bezwaar maken, ze niet vastlopen op "system says no" omdat ze een bepaald kenmerk hebben.
Dat lijkt mij evident. En door het gebruik van steekproeven continu controleren of de nader te controleren groepen veranderd zijn. Maar zoals ik zei, beter is om sowieso meer te controleren. Vertrouwen is goed, maar controle is beter ;) Alleen met beperkte middelen is dat vrijwel onmogelijk.

Een andere optie is om niet aan de achterkant te controleren, maar aan de voorkant te checken. Dat vergt echter veel mankracht en zorgt er voor dat aanvragen en aangiftes veel te lang blijven liggen en de hele boel vertraagt. Of een combi waarbij alles direct wordt doorgevoerd, maar waarbij aanvragen met bepaalde kenmerken handmatig achteraf zo snel mogelijk gecontroleerd worden, zodat bij malversaties in de kiem gesmoord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

En wat is dan wantrouwen i.c.m. controle? Want daar is het toeslagenschandaal mede (institutioneel racisme is een andere oorzaak) door ontstaan? Dat is hoe de vlag er al decennia bij hangt.

[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 07-01-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
dawg schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:33:
En wat is dan wantrouwen i.c.m. controle?…
Geen flauw idee.

Van de overheid verwacht ik in ieder geval controles om te zorgen dat iedereen zijn wettelijke bijdrage levert en geld niet verkwist wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik zal er deze keer maar niet op ingaan …

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
dawg schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 18:55:
Ik zal er deze keer maar niet op ingaan …
Dat vind ik raar. Je stelt een onduidelijke vraag: "En wat is dan wantrouwen i.c.m. controle?" En als ik daarop aangeef dat ik dat niet weet dan ga je er niet verder op in.

Laat ik het dan expliciet maken: wat bedoel je met die vraag?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:45
Lordy79 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:27:
[...]

Bedrijven zijn er niet uit filantropie. Maar om geld te verdienen en zichzelf in leven te houden.
Als de eigenaar/directeur/aandeelhouder vervolgens ook nog wat goeds (terug) wil .doen voor de maatschappij vind ik het sjiek om mensen met minder kansen aan te nemen. Maar leg dat alstublieft niet op.
Er gaat zoveel vreselijk mis in deze thread, dat ik het met afgrijzen lees. Met name de quote van hierboven. De bedrijven kunnen bestaan agv de maatschappij, welke hen voed, van veiligheid voorziet, verzorgd en van een woning kan voorzien. Dit gehele proces wordt van voren tot achteren gecontroleerd. Bij iedere wet zijn de ambtenaren bezig hoe ze evt uitwassen en excessen kunnen dempen. Ik wil even in het midden laten hoe het Ruttetijdperk hierin presteert. Wat zij in ieder geval doen, en daar staan ze ook voor, is dat ze bedrijven faciliteren. Zonder die facilitatie gebeurd er bij elk bedrijf in NL helemaal niets. Gewoon nul. Bedrijven zijn onderdeel van de maatschappij zoals wij deze hebben opgesteld. Het barst van de filantropische bedrijven, bedrijven die geen winst mogen maken. Er zijn zelfs bedrijven die al weten dat ze tzt zullen gaan stoppen.

Jouw visie op een bedrijf is een enorm simplistische. Een eigenaar hoeft niet gevoelens te hebben om mensen met beperkingen (in welke vorm dan ook!) aan te willen nemen, daar maken we afspraken over. Is je bedrijf zus en zo groot, dan dien je zus en zoveel mensen aan te nemen met een beperking. En daar wordt je voor gecompenseerd. Dit is puur een HR handeling, daar komt een directeur, of raad van bestuur, of aandeelhouders helemaal niet aan te pas. Net zo goed als ze bij een bepaalde grootte een ondernemingsraad moeten hebben etc.

Dit zorgt ervoor dat een bedrijf in de NL samenleving past. Daarom dat bedrijven die op bv een Amerikaanse leest geschoeid zijn enorme slagen moeten maken voordat ze in NL een vestiging kunnen hebben ( ik bedoel dan geen postbusfirma).

En als er bij HR een sentiment hangt van racisme, of nog erger, institutioneel racisme gaat de hele samenleving erop achteruit. Dat betekent dat iedereen die Mohamed, Xi, Paolo of Ngobo heet op achterstand komt te staan. En je weet het, ongelijkheid is een rubber bandje dat vroeger of later breekt met bizarre proporties aan kosten om dit te repareren. Kinderopvattingen zijn leuk als je jong bent, maar als volwassene zou ik met deze opvattingen niet zo snel in een politieke polemiek deelnemen.

Dit vind ik altijd lastig aan een forum als dit. Er is, vanwege de hoeveelheid werk die het kost, moeilijk een gebalanceerd antwoord te geven op ingewikkelde vraagstukken. Maar simpelweg stellen dat bedrijven er alleen zijn om geld te verdienen…. Ik ga het maar niet vragen aan bevriende ondernemers of het ze om het geld te doen is, ik ben bang dat ze boos gaan worden omdat ik ze niet serieus ga nemen. Als ik hoor hoe ze bezig zijn met het personeel, de faciliteiten, de maatschappelijke vragen die ze krijgen. Man, een bedrijf is zoveel meer……

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wowly
Roenie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:04:
[...]
Dat vind ik raar. Je stelt een onduidelijke vraag: "En wat is dan wantrouwen i.c.m. controle?" En als ik daarop aangeef dat ik dat niet weet dan ga je er niet verder op in.

Lis dit een geintje? Je bent steeds alles wat Dawg aan replyen is de debunken, terwijl hij steeds haarfijn aangeeft wat hij bedoeld. Hij geeft Flagrante schendingen aan vanuit de overheid als antwoord op je vragen, en je gaat daar volledig aan voorbij?

Op dit moment is er een stijl van politiek gaande waarin massaal geprobeerd wordt het eigenaarschap af te wentelen, waarbij letterlijk en figuurlijk doden vallen van ellende (toeslagenschandaal, stikstofdossier). Dit is echt dramatisch, en ik sta wat dat betreft volledig achter Dawg…..

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Roenie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:04:
[...]

Dat je blijkbaar (maak ik op uit je reacties, wat wellicht niet representatief is) niet begrijpt of wil begrijpen dat mensen niet rationeel maar emotioneel zijn en vaak ook nog last hebben van bias. Wantrouwen richting een minderheidsgroep komt meestal voort uit bias. Soms komt het voort uit racisme, zoals bij het toeslagenschandaal.

Dat komt laatste jaren duidelijker naar boven naarmate er meer algoritmen door de overheid gebruikt worden maar het is mens-eigen.

Juist bij een overheid is het van belang menselijke tekortkomingen zoveel als mogelijk uit te sluiten aangezien de overheid heel machtig is en over álle burgers diezelfde macht kan uitoefenen of laten gelden.

Bij een werkgever is het ook erg maar zal het naar alle waarschijnlijkheid minder impactvol zal zijn. Echter blijft het discriminatie (héél moeilijk te bewijzen) natuurlijk. En dat is bij wet verboden.

Dat laatste wordt soms wel gemakkelijk overheen gestapt. Zo ook gister bij Eenvandaag aangaande 55+ en geen perspectief meer want te oud. Waarbij zelfs de minister er gemakkelijk overheen stapt en begint over stimuleringsmaatregelen. Wat mij betreft, dat zal je niet verrassen, de omgekeerde wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

wowly schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:04:
[...]
.

Jouw visie op een bedrijf is een enorm simplistische.
Natuurlijk is het een beperkte omschrijving. Het was een reactie op het instellen van een quotum aan vrouwen, chronisch zieken of wat dan ook.

Ik ken ook ondernemers die heel veel goed en met plezier en bewust maatschappelijk verantwoord ondernemen ver voordat die term uitgevonden is.
Maar nogmaals, daar gaat het niet om.

En drogredeneringen zijn niet niet welkom

Daar ga ik (gechargeerd) tegenin: als ik mag kiezen tussen twee mensen waarvan de ene chronisch ziek is en de ander niet en op alle andere vlakken zijn ze gelijk(waardig) kies ik rationeel voor de niet chronisch zieke. 10 van de 10 keer. Voor de onderbouwing, zie hierboven.
Elke ondernemer die anders beweert, liegt of doet het op emotionele gronden. En dat laatste is uitstekend en verdient mijn grote waardering!

[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-01-2023 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

wowly schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:04:
[...]

Er gaat zoveel vreselijk mis in deze thread, dat ik het met afgrijzen lees. Met name de quote van hierboven. De bedrijven kunnen bestaan agv de maatschappij, welke hen voed, van veiligheid voorziet, verzorgd en van een woning kan voorzien. Dit gehele proces wordt van voren tot achteren gecontroleerd. Bij iedere wet zijn de ambtenaren bezig hoe ze evt uitwassen en excessen kunnen dempen. Ik wil even in het midden laten hoe het Ruttetijdperk hierin presteert. Wat zij in ieder geval doen, en daar staan ze ook voor, is dat ze bedrijven faciliteren. Zonder die facilitatie gebeurd er bij elk bedrijf in NL helemaal niets. Gewoon nul. Bedrijven zijn onderdeel van de maatschappij zoals wij deze hebben opgesteld. Het barst van de filantropische bedrijven, bedrijven die geen winst mogen maken. Er zijn zelfs bedrijven die al weten dat ze tzt zullen gaan stoppen.

Jouw visie op een bedrijf is een enorm simplistische. Een eigenaar hoeft niet gevoelens te hebben om mensen met beperkingen (in welke vorm dan ook!) aan te willen nemen, daar maken we afspraken over. Is je bedrijf zus en zo groot, dan dien je zus en zoveel mensen aan te nemen met een beperking. En daar wordt je voor gecompenseerd. Dit is puur een HR handeling, daar komt een directeur, of raad van bestuur, of aandeelhouders helemaal niet aan te pas. Net zo goed als ze bij een bepaalde grootte een ondernemingsraad moeten hebben etc.

Dit zorgt ervoor dat een bedrijf in de NL samenleving past. Daarom dat bedrijven die op bv een Amerikaanse leest geschoeid zijn enorme slagen moeten maken voordat ze in NL een vestiging kunnen hebben ( ik bedoel dan geen postbusfirma).

En als er bij HR een sentiment hangt van racisme, of nog erger, institutioneel racisme gaat de hele samenleving erop achteruit. Dat betekent dat iedereen die Mohamed, Xi, Paolo of Ngobo heet op achterstand komt te staan. En je weet het, ongelijkheid is een rubber bandje dat vroeger of later breekt met bizarre proporties aan kosten om dit te repareren. Kinderopvattingen zijn leuk als je jong bent, maar als volwassene zou ik met deze opvattingen niet zo snel in een politieke polemiek deelnemen.

Dit vind ik altijd lastig aan een forum als dit. Er is, vanwege de hoeveelheid werk die het kost, moeilijk een gebalanceerd antwoord te geven op ingewikkelde vraagstukken. Maar simpelweg stellen dat bedrijven er alleen zijn om geld te verdienen…. Ik ga het maar niet vragen aan bevriende ondernemers of het ze om het geld te doen is, ik ben bang dat ze boos gaan worden omdat ik ze niet serieus ga nemen. Als ik hoor hoe ze bezig zijn met het personeel, de faciliteiten, de maatschappelijke vragen die ze krijgen. Man, een bedrijf is zoveel meer……
Het is ietwat simplistisch, maar wel de waarheid. Met dien verstande dat ik het met @Lordy79 eens ben als we het hebben over transnationale bedrijven en niet over "mom & pop" bedrijven.

Een paar grote bedrijven maken het verschil, niet een paar miljoen kleintjes. 10 (oid) "bedrijven" die de complete voedselvoorziening/voedselproductie in hun macht hebben lijkt me niet heel gezond.

Faciliteren is wat anders dan buigen voor en daar riekt het meer en meer naar.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

.

[ Voor 99% gewijzigd door dawg op 07-01-2023 19:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
dawg schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:18:
Dat komt laatste jaren duidelijker naar boven naarmate er meer algoritmen door de overheid gebruikt worden maar het is mens-eigen.
Algoritmes blijven een lastig iets: het is logisch dat je mensen die de hoogste toeslagen krijgen het beste controleert, idem voor gastouders en andere niet officiële opvang. Dat je daardoor vooral lage inkomens en migranten uit je algoritme krijgt is een logisch gevolg (een algoritme is 'dom') en capaciteit voor 100% menselijke controle is er niet.

Als je op statistische criteria steekproeven neemt zal dat bepaalde groepen bovengemiddeld treffen. Waar het imo fout is gegaan is de reactie/vervolgstap van de mens: 'computer says no' en niet zelf nadenken als er overduidelijk sprake is van onbewuste of geen fraude. Je moet nooit automatisch zaken blokkeren of boetes opleggen, een algoritme is slechts kansberekening geen sluitend bewijs.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
[/quote]
wowly schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:11:
[...]

Lis dit een geintje? Je bent steeds alles wat Dawg aan replyen is de debunken, terwijl hij steeds haarfijn aangeeft wat hij bedoeld. Hij geeft Flagrante schendingen aan vanuit de overheid als antwoord op je vragen, en je gaat daar volledig aan voorbij?

Op dit moment is er een stijl van politiek gaande waarin massaal geprobeerd wordt het eigenaarschap af te wentelen, waarbij letterlijk en figuurlijk doden vallen van ellende (toeslagenschandaal, stikstofdossier). Dit is echt dramatisch, en ik sta wat dat betreft volledig achter Dawg…..
Nee hoor dat is geen geintje. Zijn vraag is mij oprecht niet duidelijk. Die schendingen vanuit de overheid zijn fout, maar daar gaat het mij niet om. Mijn punt is dat quota's wat mij betreft geen oplossing zijn en dat je bij het opsporen van eventueel misbruik van voorzieningen op bepaalde kenmerken moet kunnen focussen. Uiteraard betekent dat niet dat die kenmerken betekenen dat er misbruik is gepleegd, maar wel dat je goede controles moet uitoefenen. En je zult dit proces continu moeten finetunen met steekproeven om te zorgen dat je weet welke kenmerken iets zeggen over een grotere kans op misbruik.

Verder verwijs ik graag naar de laatste posting van @hoevenpe, want hij zegt wat ik bedoel.
dawg schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:18:
[...]

Dat je blijkbaar (maak ik op uit je reacties, wat wellicht niet representatief is) niet begrijpt of wil begrijpen dat mensen niet rationeel maar emotioneel zijn en vaak ook nog last hebben van bias. Wantrouwen richting een minderheidsgroep komt meestal voort uit bias. Soms komt het voort uit racisme, zoals bij het toeslagenschandaal.

Juist bij een overheid is het van belang menselijke tekortkomingen zoveel als mogelijk uit te sluiten aangezien de overheid heel machtig is en over álle burgers diezelfde macht kan uitoefenen of laten gelden.

Bij een werkgever is het ook erg maar zal het naar alle waarschijnlijkheid minder impactvol zal zijn. Echter blijft het discriminatie (héél moeilijk te bewijzen) natuurlijk. En dat is bij wet verboden.

Dat laatste wordt soms wel gemakkelijk overheen gestapt. Zo ook gister bij Eenvandaag aangaande 55+ en geen perspectief meer want te oud. Waarbij zelfs de minister er gemakkelijk overheen stapt en begint over stimuleringsmaatregelen. Wat mij betreft, dat zal je niet verrassen, de omgekeerde wereld.
Dat mensen ook emotioneel zijn en dat de overheid ratio moet behouden snap ik. Maar bovenstaande posting van je maakt je vraag niet duidelijker voor mij. De vraag klinkt voor mij als een examenvraag waarbij ik geen flauw idee heb wat voor soort antwoord de docent verwacht.

Tot slot een serieus en oprecht verzoek om een eventueel misverstand voor eens en voor altijd achter ons te laten en de sfeer goed te houden: zou je jouw vraag ("En wat is dan wantrouwen i.c.m. controle?") kunnen herformuleren of aangeven aan wat voor soort antwoord je denkt? Dan zal ik die vraag uiteraard serieus beantwoorden :)

[ Voor 9% gewijzigd door Roenie op 07-01-2023 19:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:01

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zie vooral de neo-liberale visie doorschemeren waar @dawg tegenin probeert te gaan.

Mensen op de arbeidsmarkt met een achterstand moeten beter hun best doen of juist hun goede kwaliteiten laten zien.
Dat is een nobel streven, maar het botst keihard met hoe bedrijven bestaan: om geld te verdienen en dat doen ze met de beste kandidaten. Iemand met een beperking heeft hier nu eenmaal een achterstand op. En dat heeft niet altijd met hun best te doen te maken, het is simpelweg lastiger.

Daarnaast de controles: die bestaan juist al meer dan genoeg voor mensen die in die positie zitten. Sterker nog ik denk dat het eerder belemmerend werkt dan voordelig. De menselijke maat is nog altijd weg door de fraudejacht en dit geldt nog op meerdere zaken.

Dan de bedrijven die aan hun reïntegratieverplichtingen moeten voldoen. Dat geldt voor werknemers die al in dienst zijn en dan nog is het bij lange na niet altijd mogelijk dat die mensen verder kunnen in het bedrijf of dat er echt wordt meegewerkt. De positie van de werknemer is dan minder sterk dan het lijkt.

Doen alsof bedrijven dan leven van de subsidie-kraan is dan ook weer zoiets, onderbouw dat dan met cijfers als dat echt zo zou zijn. Bedrijven hebben toch echt liever werknemers die geen gedoe hebben.

Quota's botsen met de winstgevendheid van bedrijven bot gezegd. Alleen het kan wel een manier zijn om eindelijk wat verandering teweeg te brengen. In de huidige situatie zijn de kansen niet gelijk, zo eerlijk moet je toch wel zijn. Een vergelijking met meer vrouwen aan de top is snel gemaakt. Bedrijven willen toch altijd de beste kandidaat voor een functie, maar door een quota wordt je wel gedwongen wat verder te kijken en dat is geen slechte ontwikkeling.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Roenie ik geef het op, als je na mijn post nóg steeds niet begrijpt wat ik zeg. Ik heb inmiddels al diverse postings eraan gewijd waarbij ik de nodige vooroordelen naar mijn hoofd gesmeten kreeg en je nogal denigrerende bewoordingen erop nahoudt. Dat was meer dan voldoende denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:20
Volgens mij heeft het hier allemaal weinig met begrijpen te maken, maar alles met het niet kunnen overtuigen van elkaar; je hoeft het niet eens te worden he.

Maar goed, volgens mij is het streven toch al om voor 2026 125.000 banen te creëeren voor mensen met een arbeidsbeperking? Zijn er al wat quota's opgesteld (op dit moment nog op enige vrijwillige basis, maar goed) en is dit onderwerp toch al flink onder de aandacht?

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waar de discussie nu naar toe moet. Elkaar overtuigen gaat niet gebeuren. Quota's landelijk verplichten voor ieder bedrijf met meer dan x medewerkers? Kan, zet dat dan uiteen zou ik zeggen. Genoeg mitsen en maren op te lossen.

Nu zitten we hier vast in een soort reuzenrad. Iedere x posts komt hetzelfde riedeltje weer boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

eric.1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:59:
Volgens mij heeft het hier allemaal weinig met begrijpen te maken, maar alles met het niet kunnen overtuigen van elkaar; je hoeft het niet eens te worden he.

Maar goed, volgens mij is het streven toch al om voor 2026 125.000 banen te creëeren voor mensen met een arbeidsbeperking? Zijn er al wat quota's opgesteld (op dit moment nog op enige vrijwillige basis, maar goed) en is dit onderwerp toch al flink onder de aandacht?

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waar de discussie nu naar toe moet. Elkaar overtuigen gaat niet gebeuren. Quota's landelijk verplichten voor ieder bedrijf met meer dan x medewerkers? Kan, zet dat dan uiteen zou ik zeggen. Genoeg mitsen en maren op te lossen.

Nu zitten we hier vast in een soort reuzenrad. Iedere x posts komt hetzelfde riedeltje weer boven.
Visies tegenover elkaar uitzetten is een goed principe, maar het is op een gegeven moment belangrijk om te begrijpen waarom iemand zo verschilt van jouw visie om escalatie te voorkomen. Dat betekend niet dat je het eens hoeft te worden, maar elkander wel respecteert.

Dat laatste klopt, maar dat komt ergens ook wel omdat er op politiek vlak bijzonder weinig veranderd.

Het is nog altijd reactief regeren en pleisters plakken of een brand blussen als iets erger uit de hand loopt.

Pas als er wat in het torentje gaat schuiven dan wordt het hopelijk weer wat interessanter :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

eric.1 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:59:
Nee. Onbewuste biases zijn er wel degelijk, en dat heeft gevolgen. Het daar niet mee eens zijn is hetzelfde als zeggen dat water helemaal niet zo nat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

dawg schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Nee. Onbewuste biases zijn er wel degelijk, en dat heeft gevolgen. Het daar niet mee eens zijn is hetzelfde als zeggen dat water helemaal niet zo nat is.
Als jij vind dat er mensen zijn die dingen beweren die gelijkwaardig zijn als water dat niet nat is, waarom ga je dan met hen in discussie?
Waarom ben je bezig met die persoon te overtuigen dat water wél nat is?
Het zorgt alleen maar voor frustratie aan jouw kanten je overtuigt iemand die zegt dat water niet nat is écht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
dawg schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:05:
[...]

Tuurlijk zijn die er, dit ontkennen is weinig zinvol. Iedereen heeft ermee te maken.

Grappige vergelijking, dat laatste klopt eigenlijk ook nog gewoon. En dat is nog een zeer zwart/wit onderwerp. Het ligt er maar net aan welke vorm dat water heeft. Ik kan hier nu naar buiten lopen (-8, sneeuwstorm) en het sneeuw kan ik gewoon van me af schudden. Dat is ook gewoon water - wordt ik niet echt nat van.

En dit kan je op vele onderwerpen los laten. Ondanks dat jij gelijk hebt, betekent het niet direct dat iemand anders (die het net wat anders ziet) er niets van snapt.

Nu ben ik niet heel diep terug gaan lezen in wat jullie over en weer hebben gezegd, dus dit hoeft zeker niet op jullie discussie te slaan - voor de duidelijkheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
dawg schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:52:
@Roenie ik geef het op, als je na mijn post nóg steeds niet begrijpt wat ik zeg. Ik heb inmiddels al diverse postings eraan gewijd waarbij ik de nodige vooroordelen naar mijn hoofd gesmeten kreeg en je nogal denigrerende bewoordingen erop nahoudt. Dat was meer dan voldoende denk ik zo.
Ik vind het jammer dat je mijn laatste posting die als oprechte handreiking naar jou was bedoeld niet zo ziet. Maar dat accepteer ik uiteraard.
tweakduke schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:50:
Ik zie vooral de neo-liberale visie doorschemeren waar @dawg tegenin probeert te gaan.

Mensen op de arbeidsmarkt met een achterstand moeten beter hun best doen of juist hun goede kwaliteiten laten zien.
Dat is een nobel streven, maar het botst keihard met hoe bedrijven bestaan: om geld te verdienen en dat doen ze met de beste kandidaten. Iemand met een beperking heeft hier nu eenmaal een achterstand op. En dat heeft niet altijd met hun best te doen te maken, het is simpelweg lastiger.

Daarnaast de controles: die bestaan juist al meer dan genoeg voor mensen die in die positie zitten. Sterker nog ik denk dat het eerder belemmerend werkt dan voordelig. De menselijke maat is nog altijd weg door de fraudejacht en dit geldt nog op meerdere zaken.

Dan de bedrijven die aan hun reïntegratieverplichtingen moeten voldoen. Dat geldt voor werknemers die al in dienst zijn en dan nog is het bij lange na niet altijd mogelijk dat die mensen verder kunnen in het bedrijf of dat er echt wordt meegewerkt. De positie van de werknemer is dan minder sterk dan het lijkt.

Doen alsof bedrijven dan leven van de subsidie-kraan is dan ook weer zoiets, onderbouw dat dan met cijfers als dat echt zo zou zijn. Bedrijven hebben toch echt liever werknemers die geen gedoe hebben.

Quota's botsen met de winstgevendheid van bedrijven bot gezegd. Alleen het kan wel een manier zijn om eindelijk wat verandering teweeg te brengen. In de huidige situatie zijn de kansen niet gelijk, zo eerlijk moet je toch wel zijn. Een vergelijking met meer vrouwen aan de top is snel gemaakt. Bedrijven willen toch altijd de beste kandidaat voor een functie, maar door een quota wordt je wel gedwongen wat verder te kijken en dat is geen slechte ontwikkeling.
Uiteraard begrijp ik dat niet iedereen een neoliberale visie heeft en zelfs dat sommige mensen die visie verafschuwen. Maar het hebben van die visie an sich is toegestaan en bepaalt iedereen natuurlijk zelf. Dus tegenin gaan vind ik dan een vreemde woordkeus. Net alsof het fout is of zo.

Zoveel mogelijk vrijheid aan een ieder zolang je een ander maar niet in zijn-haar rechten schaadt. En vanuit daar vind ik dat iedereen zelf moet weten wie hij-zij aanneemt. Je hebt geen recht op een baan. Je hebt wel recht op een eerlijke behandeling en dat de keuze voor een kandidaat gemaakt wordt op feitelijke gronden. Een quotum opleggen aan private partijen zie ik niet zitten. Dat is eerder aan de overheid om bij haarzelf in te voeren.

Over kansen: hoewel mensen verschillende kansen in het leven hebben wil dat niet zeggen dat anderen daar per definitie voor verantwoordelijk zijn. Een voorbeeld zijn die zeven vinkjes. Als je daar naar kijkt zie je dat er een aantal vinkjes veel overlappen, maar daarnaast is er ook nog een ander aspect. Neem bijvoorbeeld het niet hebben van ouders die in Nederland geboren zijn. Wordt er in dat geval thuis geen Nederlands gesproken, dan geeft dat minder kansen. Maar de vraag is wie verantwoordelijk is om dit recht te trekken. De ouders, die wanneer zij in Nederland komen taalcursussen gaan volgen? Het kind dat daar moeite voor moet doen? De school met extra lessen? En wat als dat allemaal niet helpt? Moet je dan zo iemand aannemen hoewel de taal een barrière is in het werk? Dat laatste gaat mij net te ver. Als iemand voldoet aan de eisen voor de baan (harde en zachte) dan zou je een muntje op moeten gooien om te beslissen die het wordt. Maar goed, dat is wellicht in een droomwereld.

Ondernemingen kunnen verschillende doelstellingen hebben, maar de belangrijkste is het genereren van winst voor de eigenaren. Ondernemingen zijn een van de actoren in de maatschappij, naast de burger en het is belangrijk dat de burger door de wetgever beschermd wordt aangezien hij-zij een zwakkere positie heeft. Maar voor mij is dat niet simpelweg de verplichting om bepaalde mensen aan te nemen. Je kunt het anders aanpakken: lagere belastingtarieven voor ondernemingen die x of y aannemen (en eventueel hogere voor de organisaties die dat niet doen). Niet het optuigen van subsidies en dergelijke. Laten we het vooral simpel houden. Hoewel ik het anders zou willen zien is geld een zeer effectieve manier om ondernemingen te sturen.

Dat met die subsidie ging over bedrijven die chronisch zieken enkel aannemen omdat het geld oplevert en er daarna niets aan uit willen geven. Die subsidie is er wat mij betreft om de risico's van organisaties te verlagen, zodat de drempel om mensen met een chronische ziekte wordt verlaagd.

Over controles: een verwijzing naar @hoevenpe, die mooi heeft opgeschreven hoe ik dat ook zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Lordy79 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:15:
[...]

Als jij vind dat er mensen zijn die dingen beweren die gelijkwaardig zijn als water dat niet nat is, waarom ga je dan met hen in discussie?
Het zorgt alleen maar voor frustratie aan jouw kanten je overtuigt iemand die zegt dat water niet nat is écht niet.
Omdat er heel veel mensen zijn die, eufemistisch gesteld, hinder ondervinden van de ontkenning/het negeren van het feit dat een mens biases heeft die los staan van een persoon maar het leven van die persoon wel veel moeilijker kunnen maken. Terwijl dat niet hoeft en we het leven wellicht een klein beetje makkelijker en/of aangenamer zouden kunnen maken. Ik blijf toch een idealist heh.

En tja, nou ja, waar is een forum anders voor?

Verder raak ik niet gefrustreerd door een verschil in mening maar wel door vooroordelen en denigrerende typeringen dan wel benamingen. Of wanneer hetgeen ik zeg zodanig verdraaid wordt dat ik op een jankbal lijk.

[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 07-01-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@eric.1 scherp! Ik had niet eens aan sneeuwvlokken gedacht. Volgende keer zal ik wat anders verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

dawg schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:29:
[...]

Omdat er heel veel mensen zijn die, eufemistisch gesteld, hinder ondervinden van de ontkenning/het negeren van het feit dat een mens biases heeft die los staan van een persoon maar het leven van die persoon wel veel moeilijker kunnen maken.
Zelf als ik onbewuste biases zou hebben dan kun je mij als werkgever daar niet op aankijken. Overigens ontken ik niet dat ik die heb want ik denk net als jij dat iedereen die heeft.

Maar mijn posts gaan daar niet over. Ik ben gewoon tegen het opleggen van quota aan bedrijven en heb dit onderbouwd. Daar kun je het mee eens zijn, of niet en bij bent dat duidelijk niet. Klaar.

Verplichte, aan bedrijven opgelegde solidariteit buiten een gezonde belastingheffing en nivellering, daar ben ik principieel ook op tegen. En voor ik weer als te simplistisch wordt neergezet: natuurlijk zijn er vast uitzonderingen te vinden.

En vrijwillige solidariteit etc etc dat juich ik toe. Maar goed ik val in herhaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Lordy79 ik kijk helemaal niemand daar op aan. Wat ik heb gezegd is dat als je daar iets aan wil doen zodat er zo min mogelijk mensen buiten de boot vallen en we een inclusieve samenleving creëren, je dat met quota het beste kunt doen. Ik ben daar inderdaad voor maar ik leg niemand iets op; dat is niet aan mij maar aan de politiek. Ik weet echter wel wat het is wanneer je gediscrimineerd wordt wegens iets wat buiten je macht ligt en dat is een verschrikkelijk naar gevoel. Ik zou anderen dat zoveel mogelijk willen besparen. Los van dit aspect zijn er meerdere redenen waarom diversiteit goed is. Zie bijvoorbeeld de reacties van @Brent.

Ik snap verder ook wel dat je geen schuld kunt hebben aan iets wat in het onderbewustzijn plaatsvindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Roenie schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:28:
[...]
Ik vind het jammer dat je mijn laatste posting die als oprechte handreiking naar jou was bedoeld niet zo ziet. Maar dat accepteer ik uiteraard.

[...]
Uiteraard begrijp ik dat niet iedereen een neoliberale visie heeft en zelfs dat sommige mensen die visie verafschuwen. Maar het hebben van die visie an sich is toegestaan en bepaalt iedereen natuurlijk zelf. Dus tegenin gaan vind ik dan een vreemde woordkeus. Net alsof het fout is of zo.
Het is niet fout, ieder immers zijn eigen visie, maar ik benoem alleen waar de frictie zit. Dat bedoel ik ook in mijn andere post: begrijpen waarom je elkaar niet kan overtuigen. Dat hoort er immers ook bij.
Zoveel mogelijk vrijheid aan een ieder zolang je een ander maar niet in zijn-haar rechten schaadt. En vanuit daar vind ik dat iedereen zelf moet weten wie hij-zij aanneemt. Je hebt geen recht op een baan. Je hebt wel recht op een eerlijke behandeling en dat de keuze voor een kandidaat gemaakt wordt op feitelijke gronden. Een quotum opleggen aan private partijen zie ik niet zitten. Dat is eerder aan de overheid om bij haarzelf in te voeren.
Niet bij alle bedrijven zal een quota werken dat voorop gesteld. Daarnaast schuurt vrijheid voor gelijke kansen. Je benoemt het zelf gelijke kansen, maar daarnaast wordt wel verwacht in bepaalde situaties dat iemand een baan vindt.
Over kansen: hoewel mensen verschillende kansen in het leven hebben wil dat niet zeggen dat anderen daar per definitie voor verantwoordelijk zijn. Een voorbeeld zijn die zeven vinkjes. Als je daar naar kijkt zie je dat er een aantal vinkjes veel overlappen, maar daarnaast is er ook nog een ander aspect. Neem bijvoorbeeld het niet hebben van ouders die in Nederland geboren zijn. Wordt er in dat geval thuis geen Nederlands gesproken, dan geeft dat minder kansen. Maar de vraag is wie verantwoordelijk is om dit recht te trekken. De ouders, die wanneer zij in Nederland komen taalcursussen gaan volgen? Het kind dat daar moeite voor moet doen? De school met extra lessen? En wat als dat allemaal niet helpt? Moet je dan zo iemand aannemen hoewel de taal een barrière is in het werk? Dat laatste gaat mij net te ver. Als iemand voldoet aan de eisen voor de baan (harde en zachte) dan zou je een muntje op moeten gooien om te beslissen die het wordt. Maar goed, dat is wellicht in een droomwereld.
De verantwoordelijkheid ligt ook voor een deel bij de mensen zelf, maar niet alleen bij diezelfde potentiële werknemers. Tenminste niet als je gelijke kansen wil bieden.

In jouw voorbeeld is normaal gesproken door onderwijs de taalbarrière wel afgevangen, daarnaast zijn er meerdere opties om in te schakelen. Het is immers geen onoverkomelijk punt, je kunt taal leren. Een ander verhaal is als je een medisch punt hebt waardoor je minder kans hebt. Of, om bij de taal te blijven, alsnog wordt gepasseerd wegens je achtergrond, terwijl je de taal machtig bent. Het mag niet, maar gebeurd. Ongelijke kansen.
Ondernemingen kunnen verschillende doelstellingen hebben, maar de belangrijkste is het genereren van winst voor de eigenaren. Ondernemingen zijn een van de actoren in de maatschappij, naast de burger en het is belangrijk dat de burger door de wetgever beschermd wordt aangezien hij-zij een zwakkere positie heeft. Maar voor mij is dat niet simpelweg de verplichting om bepaalde mensen aan te nemen. Je kunt het anders aanpakken: lagere belastingtarieven voor ondernemingen die x of y aannemen (en eventueel hogere voor de organisaties die dat niet doen). Niet het optuigen van subsidies en dergelijke. Laten we het vooral simpel houden. Hoewel ik het anders zou willen zien is geld een zeer effectieve manier om ondernemingen te sturen.

Dat met die subsidie ging over bedrijven die chronisch zieken enkel aannemen omdat het geld oplevert en er daarna niets aan uit willen geven. Die subsidie is er wat mij betreft om de risico's van organisaties te verlagen, zodat de drempel om mensen met een chronische ziekte wordt verlaagd.

Over controles: een verwijzing naar @hoevenpe, die mooi heeft opgeschreven hoe ik dat ook zie.
Ah ja, het probleem wat ik ermee heb is dat het huidige systeem mensen eerder in de uitkering houdt.

Als je voor een deel afgekeurd bent dan ben je eerder bang om die zekerheid kwijt te raken dan dat je gaat werken, wanneer het zou kunnen of naar de (weinige) mogelijkheden die je eventueel hebt.
De structuur is nog immers dat iemand een stempel krijgt en zich daar hoe dan ook moet houden. De flexibiliteit en maatwerk ontbreekt.

Deels door het genoemde fraude systeem, bedrijven die nou niet echt gemotiveerd worden om wat met die mensen te doen. Wat in alle eerlijkheid ook weer komt door de papieren rompslomp en de verantwoordelijkheid wat bedrijven erbij krijgen. En als laatst de onderbezetting en uitkleden van de instanties die hiervoor zijn ingericht.

Het algoritmesysteem hoeft niet verkeerd te zijn voor overige controlesystemen. Immers een algoritme is lerend, maar het is inderdaad wel zaak om het daarna goed af te handelen en ook te controleren of het algoritme doet waarvoor het is opgezet.

Tweakers Discord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Lordy79 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:37:
Verplichte, aan bedrijven opgelegde solidariteit buiten een gezonde belastingheffing en nivellering, daar ben ik principieel ook op tegen.
Dat is de enige manier om een level playing field te behouden, uiteindelijk draait het toch vooral om kosten en rendement.

Wat denk je dat aandeelhouders ervan vinden als je meer doet dan de concurrent? Alleen een verplichting voor iedereen maakt dat het kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

hoevenpe schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:28:
[...]

Wat denk je dat aandeelhouders ervan vinden als je meer doet dan de concurrent? Alleen een verplichting voor iedereen maakt dat het kan werken.
Precies. En daar heb je dus belastingheffing voor waar je aan knoppen kunt draaien en bijv. een belastingkorting krijgt als je zus of zo doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:43
Lordy79 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:15:
[...]

Ah, maar dat is een mooie. Een mens heeft helemaal geen receptoren om te voelen of iets nat is. Wat wij ervaren als "nat" is een samenspel tussen ons brein en receptoren die reageren op druk, textuur en temperatuur. Sommige dieren hebben wel zogenaamde hygroreceptoren en die voelen dus wel nattigheid :+

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Lordy79 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Precies. En daar heb je dus belastingheffing voor waar je aan knoppen kunt draaien en bijv. een belastingkorting krijgt als je zus of zo doet.
Dat is hoe het nu ook al werkt.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:18
Lordy79 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Belasting korting als je iets wel doet of boete als je iets niet doet zijn natuurlijk hetzelfde.
Dus indirect dwing je nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tweakduke schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Niet bij alle bedrijven zal een quota werken dat voorop gesteld. Daarnaast schuurt vrijheid voor gelijke kansen. Je benoemt het zelf gelijke kansen, maar daarnaast wordt wel verwacht in bepaalde situaties dat iemand een baan vindt.
De overheid heeft bij tenders al jaren diversiteitseisen. 15 jaar geleden was dat in mijn branche met enige regelmaat een groot probleem met rare oplossingen.

Het is heel lastig om aan de 'afspiegeling van de bevolking eis' te voldoen als het werk is waar alleen een universitaire opleiding voor is en de studenten verre van een afspiegeling van de bevolking waren/zijn.

Ik heb bedrijven gezien die hun reproductie en catering afdeling bezetten met minderheden en in de offerte meenamen, totdat de overheid daar weer een stokje voor stak en eiste dat er direct aan een project gewerkt moest worden om mee te tellen.

De volgende stap was om dan maar een aantal ongekwalificeerde werknemers aan te nemen tegen een laag loon en in te zetten op het project. Dat de bijdrage beperkt was werd voor lief genomen.

Ondertussen hadden de minderheden die wel afstudeerden de banen voor het uitkiezen, iedereen wilde ze hebben.

Vandaag de dag is de diversiteit veel beter; quota heeft gewerkt zou je wellicht denken?

Vandaag de dag is de situatie op de universiteiten echter veel beter en ik kan dat met de beste wil van de wereld niet toedichten aan de indirecte quotas. Die quotas hebben eerder tot heel rare situaties geleid waarin mensen kort konden profiteren, maar verder in doodlopende carrières terecht kwamen.

Wat absoluut help is subsidies voor het aannemen van gekwalificeerd personeel die door een beperking minde productief zijn. Heb verschillende voorbeelden gezien waar de subsidie meer dan compenseerde voor de vermeend lagere productiviteit; die in de praktijk nog wel eens tussen de oren van de manager zit i.p.v. dat die echt bestaat.

En je bedrijf aanpassen voor werknemers met een fysieke beperking zou vanaf een omvang dat je dat kan dragen gewoon verplicht moeten zijn. In mijn branche zijn er veel bedrijven die vanuit kantoor villas opereren en daar is dit niet vanzelfsprekend en zeker voor kleine bedrijven zonder subsidies onhaalbaar. Elk nieuw kantoor pand moet gewoon verplicht toegankelijk zijn, dan is dat op termijn ook veel minder een issue. Bij de bouw al rekening houden hiermee is ook nog eens veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Misschien niet direct relevant voor de Nederlandse (of Belgische) politiek, maar in Zuid-Afrika is de weegschaal dus totaal de andere kant uitgezwaaid. Het geeft een voorbeeld.
In Zuid-Afrika heeft men wetten toegepast voor "positieve discriminatie", gekend als "affirmitive action". Er wordt een onderscheid gemaakt op ras, geslacht en medische conditie. In principe zou er geen onderscheid gemaakt worden op diploma, men zou moeten voldoen aan de diplomavereisten van de job. In werkelijkheid zou dit niet kloppen, naar ik me ginder heb laten vertellen, omdat men soms geen mensen vindt die voldoen aan alle vereisten.
What is the aim of affirmative action?

In South Africa, affirmative action makes sure that qualified designated groups (black people, women and people with disabilities) have equal opportunities to get a job.
They must also be equally represented in all job categories and levels of the workplace.
Zo bekomt men een aantal categorieen, en de gezonde blanke man is de laatste/laagste categorie. En er zijn ook quota.
Practically, how would this reflect in a workplace?

An employer must create an action plan which makes sure it has the right proportion of designated people - black, coloured, Indian, female and disabled people, working in all levels of the organisation. This includes the very top levels of management. For example, if you have 50 members on your board of directors, then you must aim to have approximately 35 black, five coloured, four Indian and five white directors. Of these, 25 should be female and two should be disabled.
En als er quota zijn, zijn er ook maatregelen om die af te dwingen.
What happens if an employer does not comply with affirmative action?

Under the Employment Equity Act, the Department of Labour can impose fines and also impose prosecution.
Tip van de overheid
It is recommended that employers consult a labour law expert for guidance on how to achieve the above goals.
Dus grote bedrijven gebruiken software om te kijken of ze aan alle regeltjes voldoen.
En laat die software je nu vertellen dat je volgende CFO een vrouw, van Indische komaf, in een rolstoel moet wezen. Happy headhunting.

Bron voor de quotes https://mywage.co.za/dece...atment/affirmative-action

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Sandor_Clegane schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:45:
[...]

Dat is hoe het nu ook al werkt.
En dat lijkt me voldoende. Echter mocht de politiek beslissen meer te willen doen, doe dan aub geen quota maar hef aan iedereen wat meer belasting en gebruik dat om de mensen waarvan je vindt dat ze ongelijke kansen krijgen te subsidiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Philip Ross schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:03:
[...]
Belasting korting als je iets wel doet of boete als je iets niet doet zijn natuurlijk hetzelfde.
Dus indirect dwing je nog steeds.
Dat ligt eraan wat voor consequentie het heeft als je niet aan de quota voldoet. Als dat beperkt wordt tot een boete heb je gelijk, al ben je er met het betalen van een boete niet van af want je zult dan alsnog moeten voldoen anders volgt er nog een (hogere?) Boete. Maar er kunnen ook zwaardere sancties ingesteld worden.
Ik heb liever dat dingen via een werkend mechanisme (belastingen) worden uitgevoerd dan een lappendeken van regels, boetes en subsidies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:37
Quota vind ik een beetje lastig, ik heb 1x met iemand moeten werken die tijdens een vacaturestop door management toch was aangenomen onder de noemer van diversiteit, de eerste paar weken had ik toch wel twijfels bij die persoon of die de kennis en kunde wel zou hebben, maar uiteindelijk was het binnen dat bedrijf een van de beste collega's waar ik mee samen heb gewerkt (en was het door management gewoon slecht aangevlogen in de initiële communicatie naar het team). Maar op die manier komt iemand wel met een achterstand het bedrijf in, zit diegene er alleen maar om een quotum op te vullen of kan diegene ook daadwerkelijk wat bijdragen aan het bedrijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
Quota zijn middelen die worden ingezet als menselijkheid en gelijkheid falen in een bepaalde (bedrijfs)cultuur. Als mensen zich dermate hebben misdragen dat anderen ze de goede weg op moeten duwen.

Valt het je niet op dat sommige bedrijven vreselijk veel moeite hebben met deze quota, en andere niet of veel minder? Omdat er bij veel bedrijven een menselijke maat is, en bij andere bedrijven deze maat ondergeschikt is. Waarom wordt een capabele Indische vrouw in een rolstoel niet aangenomen? Om maar een voorbeeld te gebruiken wat hiervoor gebruikt is? Waarom?

Ik kan je wel zeggen dat deze vrouw van goede huize is omdat ze zich door deze neoliberale maatschappij heeft moeten vechten waar het er steeds meer op lijkt dat je vooral naar jezelf moet blijven kijken als oorzaak/gevolg factor.

Dit is de reden dat waar ik ook ben, ik altijd op zoek ga naar “de Indische vrouw in een rolstoel”. Omdat ze zeer waarschijnlijk verreweg de beste zijn in hun ding. Zelden spijt van gehad. Integendeel, heel erg veel voordelen van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

wowly schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:24:
Valt het je niet op dat sommige bedrijven vreselijk veel moeite hebben met deze quota, en andere niet of veel minder?
Ik heb gewerkt bij een bedrijf die er moeite mee had.

Omdat er simpelweg geen mensen van de opleiding kwamen om aan de 'quota te voldoen'. Wat bedoel je te zeggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
wowly schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:24:
Quota zijn middelen die worden ingezet als menselijkheid en gelijkheid falen in een bepaalde (bedrijfs)cultuur. Als mensen zich dermate hebben misdragen dat anderen ze de goede weg op moeten duwen.

Valt het je niet op dat sommige bedrijven vreselijk veel moeite hebben met deze quota, en andere niet of veel minder? Omdat er bij veel bedrijven een menselijke maat is, en bij andere bedrijven deze maat ondergeschikt is. Waarom wordt een capabele Indische vrouw in een rolstoel niet aangenomen? Om maar een voorbeeld te gebruiken wat hiervoor gebruikt is? Waarom?

Ik kan je wel zeggen dat deze vrouw van goede huize is omdat ze zich door deze neoliberale maatschappij heeft moeten vechten waar het er steeds meer op lijkt dat je vooral naar jezelf moet blijven kijken als oorzaak/gevolg factor.

Dit is de reden dat waar ik ook ben, ik altijd op zoek ga naar “de Indische vrouw in een rolstoel”. Omdat ze zeer waarschijnlijk verreweg de beste zijn in hun ding. Zelden spijt van gehad. Integendeel, heel erg veel voordelen van gehad.
In de IT sector kunnen we nog altijd niet aan een 50-50 man vrouw verdeling komen, ondanks dat we zelfs actief projecten hebben lopen waar we vrouwen omscholen tot programmeur. Laat staan de gekleurde vrouw met een handicap.

De instroom is bijna leeg in dat opzicht. Hoe kunnen we ooit aan quota voldoen indien deze worden ingesteld? Onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Lordy79 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:37:
[...]

Zelf als ik onbewuste biases zou hebben dan kun je mij als werkgever daar niet op aankijken. Overigens ontken ik niet dat ik die heb want ik denk net als jij dat iedereen die heeft.

Maar mijn posts gaan daar niet over. Ik ben gewoon tegen het opleggen van quota aan bedrijven en heb dit onderbouwd. Daar kun je het mee eens zijn, of niet en bij bent dat duidelijk niet. Klaar.

Verplichte, aan bedrijven opgelegde solidariteit buiten een gezonde belastingheffing en nivellering, daar ben ik principieel ook op tegen. En voor ik weer als te simplistisch wordt neergezet: natuurlijk zijn er vast uitzonderingen te vinden.

En vrijwillige solidariteit etc etc dat juich ik toe. Maar goed ik val in herhaling.
Onbewuste biasses kan je trouwens gewoon afleren. Als je dat zou doen is er ook geen opgelegd beleid nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
wowly schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:24: Waarom wordt een capabele Indische vrouw in een rolstoel niet aangenomen? Om maar een voorbeeld te gebruiken wat hiervoor gebruikt is? Waarom?
Het gaat er niet meer over of ze al dan niet aangenomen wordt. Ze wordt sowieso aangenomen. Het gaat erover of je een dergelijk persoon kan vinden om maar te voldoen aan de quota, een man van Indische afkomst in een rolstoel voldoet niet, een vrouw van Indische afkomst zonder rolstoel ook niet. Hetgeen niet is opgenomen zijn de diplomavereisten, dus als je dan iemand vindt die voldoet aan de wettelijke checkboxes, werf je die maar aan. Of ze capabel is voor de job, speelt zelfs geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:08
siggy schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Wilders lijkt alleen maar om zichzelf te geven. De andere partijen zeggen niet voor niets bij voorbaat al dat ze niet met de PVV willen regeren. En dat weten de PVV stemmers intussen ook wel, en toch blijven ze een grote groep stemmers aantrekken
Je weet nooit hoe dat afloopt. Lokaal een voorbeeld van hoe dat ook uit kan pakken:
https://www.trouw.nl/poli...van-de-stemmen~bcb933ef8/

Zie ik bij PVV niet zo snel gebeuren maar je kunt het nooit uitvlakken.
dawg schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:19:
@Roenie
Snap ik heus wel. Echter groot of klein bedrijf maakt geen verschil want de talloze plannen van de overheid om arbeidsongeschikte mensen aan het werk te helpen hebben allemaal jammerlijk gefaald. Want vrijwillig. Prima, maar laten we dan ook meteen stoppen met reïntegratietrajecten, werkgevers willen ze toch niet. Maar nee, dat doen we niet want “gratis geld” en “ze wíllen gewoon niet werken” en meer van dat soort aanmatigende oordelen. Overigens ging mijn initiële punt niet alleen over chronisch zieken.
Bij het bedrijf waar ik werk zie ik dat men van hogerop het echt wel graag wil realiseren. Een lange periode kost een werknemer 'met een afstand tot de arbeidsmarkt' je als afdeling geen budget. wat overigens een heel breed begrip blijft te zijn, enorme subsidiefabriek voor externe partijen, walgelijk maar daar gaat het nu niet over. Maar je ziet toch dat managers er veel moeite mee hebben in de praktijk. Zo iemand kost vaak extra begeleiding. Het is lastig te verkopen dat je zo iemand aanneemt, terwijl je aan de andere kant contracten niet verlengt omdat er bijvoorbeeld minder werk is doordat het bijvoorbeeld is gedigitaliseerd of geoutsourced. Wat mij betreft zie je ook gewoon een gebrek aan leiderschap bij het lagere management. Maar ook wordt het niet hard genoeg opgelegd. De tussenlagen willen precies de opgelegde doelen realiseren maar het interesseert ze verder geen reet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Oja en dan heb ik zelf ook nog wel eens het issue gehad dat zo'n kandidaat echt op geen enkele fatsoenlijke manier binnen mijn eigen onderdeel kon functioneren. Nou ik heb hemel en aarde moeten bewegen om er een ander plekje voor te vinden. Afscheid nemen kon ook niet omdat er direct een intern jaarcontract was afgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Over diversiteit gesproken: ik heb recent iets bij een business school gevolgd en daar werd door verschillende professoren (3) uitgesproken neerbuigend gedaan over het hele diversiteitsverhaal. Samengevat: leuk dat jullie daar naar streven binnen jullie bedrijven. Maar je verzwakt jezelf er uiteindelijk mee.

[ Voor 3% gewijzigd door PLAE op 08-01-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Verwijderd schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:41:
[...]
Vandaag de dag is de diversiteit veel beter; quota heeft gewerkt zou je wellicht denken?

Vandaag de dag is de situatie op de universiteiten echter veel beter en ik kan dat met de beste wil van de wereld niet toedichten aan de indirecte quotas. Die quotas hebben eerder tot heel rare situaties geleid waarin mensen kort konden profiteren, maar verder in doodlopende carrières terecht kwamen.
Ik zie persoonlijk bij ons intern nog steeds de jacht op minderheden. Die zo omhoog gepushed worden dat ze het uiteindelijk zelden waarmaken. En dan komen ze op een gegeven moment bij een reorganisatie de verkeerde tegen die alleen om kwaliteit geeft en is het einde verhaal. In je management een donkere vrouw hebben is de hoofdprijs, geen grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PLAE schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:04:
[...]

Ik zie persoonlijk bij ons intern nog steeds de jacht op minderheden. Die zo omhoog gepushed worden dat ze het uiteindelijk zelden waarmaken. En dan komen ze op een gegeven moment bij een reorganisatie de verkeerde tegen die alleen om kwaliteit geeft en is het einde verhaal. In je management een donkere vrouw hebben is de hoofdprijs, geen grap.
Tja toen ik mijn studie econometrie in de jaren 90 afrondde waren er nog 25 van de 50 die gestart niet afgehaakt. Van die 25 was er 1 van Chinese afkomst en waren er twee vrouw en dat was dan een divers jaar.
Niemand was uit de kast, dus wellicht dat er nog wat verborgen diversiteit was. Ik heb niet met iedereen contact gehouden.

Daar ga je met de beste wil van de wereld geen quota's mee vervullen.

Die jacht zie ik overigens ook nog steeds, maar het is niet meer zo dat totaal ongekwalificeerd personeel wordt aangenomen met de gedachte 'we sturen ze naar de opleiding en we zien wel wat er uitkomt. Je moet nu echt wel op zijn minst aan de basis kwalificaties voldoen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Tsja, dat is het grote nadeel van quota, ze zijn dwingend. Persoonlijk vind ik het een vervelend instrument met enorm veel negatieve bijwerkingen. Niet alleen omdat de quota soms weinig representatief zijn voor de real world (denk aan lokatie, cultuur en trage onderwijsomgevingen), maar ook omdat het vanuit een negatieve gedachten werken geblazen is. En dat blaast lang niet zo makkelijk als vanuit een positieve gedachte.

Voor het geval van die professoren, die kunnen wel goed leren, maar vooral heel erg goed in hun eigen vakgebeid(je). Daarbuiten vallen ze vaak vreselijk hard door de mand.
De kosten voor een re-integratiewerknemer zijn vooral de inzet van de medewerkers. Financieel wordt vrijwel alles gecoverd. Hiervoor moeten de medewerkers een toelage vragen aan hun werkgever vanwege de toegenomen werkbelasting.

Maar ik heb alle begrip voor de enorme struggles die bedrijven moeten maken in de moderne inclusieve wereld die soms wel een doorschiet in hun goede bedoelingen. Ook voor de werknemers in kwestie is het soms dubbel: weten dat je wordt gepromoveerd vanwege zaken die weinig tot niets met je kwaliteiten te maken hebben. Voor hen is dit een recept voor overbelasting en faalkansen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ben ik de enige die denkt dat dit de Staat wel heel goed uitkomt?
Bouwer stikstofinstallatie Groningen beëindigt contract met onderaannemer

De stikstofinstallatie in Zuidbroek is voor 97 procent voltooid. Het project werd in 2018 door Gasunie uitbesteed aan Air Products. Het Amerikaanse bedrijf heeft vervolgens Ballast Nedam aangetrokken als onderaannemer.

Volgens Gasunie heeft Air Products toegezegd om half januari met een plan te komen om met nieuwe en bestaande aannemers en onderaannemers de afrondende werkzaamheden te kunnen voltooien.
Nog een paar jaar gas uit Groningen is niet verkeerd, men zou het echter nooit zelf durven voorstellen.

[ Voor 5% gewijzigd door hoevenpe op 08-01-2023 22:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
wowly schreef op zondag 8 januari 2023 @ 21:23:
Ook voor de werknemers in kwestie is het soms dubbel: weten dat je wordt gepromoveerd vanwege zaken die weinig tot niets met je kwaliteiten te maken hebben. Voor hen is dit een recept voor overbelasting en faalkansen...
Maar dit gebeurt toch juist al jaren de andere kant op? Dat middelmatige mensen gepromoveerd worden doordat ze bij een bepaalde groep horen?
Wil niet weten hoe veel middelmatige mannen er in de top van het bedrijfsleven zitten puur doordat ze de juiste mensen kenden of doordat beter concurrentie afgeschreven werd want vrouw.

Het enige is dat die groep denkt dat ze daadwerkelijk door eigen kwaliteiten daar geraakt zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:17

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ik lees nu al een paar pagina’s over de quota. Inclusief voor- en na-delen.
Maar wat ik van de tegenstanders eens wil weten is of het probleem de quota is of de diversiteit. Voor mij is uniformiteit in een organisatie juist iets slechts, terwijl diversiteit goed is. En de quota zal mij niet zo raken.

In deze discussie denk ik al snel aan de 48-uur werkweek (de oude max, later 40 uur, nu weer 48 uur in de EU). Of het verbod op kinderarbeid. Of vrouwenstemrecht. Of riemen in de auto’s. Sommige zaken die tot verbetering leiden moet je afdwingen.

Ik zeg niet dat tegenstanders van diversiteit tegen diversiteit zijn, maar ik heb vooral het idee dat ze vooral tegen het idee van “dwang” zijn ook als het tot verbetering leid. Ook een beetje vergelijkbaar met de paar mensen die ik persoonlijk (dus niet hier op het forum) ken die tegen verplichte vaccinatie zijn maar toch alle 4 de prikken hebben gehaald en ook geërgerd zijn dat sommige mensen het niet halen.

Als men individueel voorstander is van het resultaat en overtuigd is dat het voor de gehele bevolking goed is en als men geen fan van de het tegenovergestelde resultaat: Hoe kan dwang dan het grootste probleem zijn? Is het dan het ideaal wat in de weg zet? Dat men tegen elke vorm van dwang is tenzij er geen andere opties zijn? En hoever gaat men in dat ideaal? Tot anarchisme aan toe?

En vanuit hun kant denk ik soms dat de voorstanders (waaronder ik) juist overkomen als mensen die alles tot de details willen regelen tot het aantal keer dat je naar de WC mag gaan.

Het lijkt me duidelijk dat geen van beide kanten elkaar op de juiste manier ziet.

Is het niet handiger als we kijken naar welke stappen we wel kunnen maken? En dan pas op een later tijdstip over de details te vallen? Lijkt me voor beide prettiger.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:00
Philip Ross schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:47:
[...]

Maar dit gebeurt toch juist al jaren de andere kant op? Dat middelmatige mensen gepromoveerd worden doordat ze bij een bepaalde groep horen?
Wil niet weten hoe veel middelmatige mannen er in de top van het bedrijfsleven zitten puur doordat ze de juiste mensen kenden of doordat beter concurrentie afgeschreven werd want vrouw.

Het enige is dat die groep denkt dat ze daadwerkelijk door eigen kwaliteiten daar geraakt zijn
En bepaalde groep kan heel specifiek zijn. Hoeft niet eens een bepaalde afkomst of kleurtje te zijn. Ik zie hier op het werk ook afdelingen met een manager en een kliekje daaromheen. Zijn vaak afdelingen met een hoog verloop: mensen die niet binnen de 'inner circle' vallen zijn relatief snel weer weg. Lopen tegen muren op, ze krijgen een slechtere beoordeling, krijgen geen promotie.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
DevWouter schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:27:
Maar wat ik van de tegenstanders eens wil weten is of het probleem de quota is of de diversiteit. Voor mij is uniformiteit in een organisatie juist iets slechts, terwijl diversiteit goed is. En de quota zal mij niet zo raken.
De quota zelf. Al komt bij diversiteit afdwingen eigenlijk altijd een vorm van discriminatie om de hoek kijken. Maar goed, dit laat ik voor wat het is.

Zoals ik al eerder schreef probeert het bedrijf waar ik werk al jaren lang meer vrouwen in de softwareontwikkeling te krijgen. De standaard inloop is bijna niet-bestaand, dus hebben ze zelf een traject opgezet om vrouwen om te scholen tot programmeur. Prima, al zeg ik zo.

Maar, zelfs met deze pro-actieve houding is het vooralsnog onmogelijk gebleken om een verhouding te creëren wat overeenkomt met de samenstelling van de samenleving. Sterker nog, het komt niet eens in de buurt.

Dan kan je hier een harde quota tegenover zetten, maar wat levert dat op? Er moet wel instroom zijn binnen die sector (en dan praat ik niet over een niets-zeggende administratieve baan binnen een software-ontwikkel bedrijf) en op die locatie (wellicht ook nog wel een punt van aandacht).

Dan lijkt het me de komende 5-10 jaar een beter plan om eens aan de instroom te werken. Zorg dat iedereen een gelijke kans heeft, gelijke mogelijkheden heeft, voldoende steun krijgt indien nodig, minder impliciete duwtjes worden gegeven richting een bepaalde sector etc etc.

De sollicitatie-procedures en resultaten kan je prima toetsen op inclusiviteit. Daar heb je in principe geen quota voor nodig.

Hoe zien voorstanders een quota voor ieder bedrijf voor zich indien er geen aanwas is? Uiteindelijk moet je natuurlijk wel een relevante opleiding hebben gevolgd, wie je ook bent. Ik snap dit echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Maar wat ik van de tegenstanders eens wil weten is of het probleem de quota is of de diversiteit.
De opgelegde diversiteit ;)
Het zal me echt een rotzorg zijn wie afdelingshoofd is van zus of zo, zolang die persoon het werkt goed doet.
Verder, maar dat is voor mij secundair, is het denk ik voor de dynamiek in een team goed als er geen uniformiteit is. Maar dat is voor mij geen doel op zich.
ik heb vooral het idee dat ze vooral tegen het idee van “dwang” zijn ook als het tot verbetering leid.
Ik ben er niet van overtuigd dat gedwongen diversiteit tot verbetering leidt.
In een team dat voor 90% uit vrouwen bestaat dan maar per sé een man willen aannemen om het meer richting 50/50 te krijgen zou ik niet aanbevelen als er een betere vrouwelijke kandidaat is.

Overigens zou ik als ik twee gelijkwaardige kandidaten zou hebben en de ene kandidaat zou de diversiteit vergroten en de andere niet, voor de kandidaat kiezen die de diversiteit vergroot. Want ik ben het met je eens dat diversiteit veel goeds kan brengen.

In de praktijk is het natuurlijk zelden of nooit zo dat je twee gelijkwaardige kandidaten hebt (momenteel mag je al blij zijn als je één geschikte sollicitant vindt :'( ) dus dan pak je gewoon de beste 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
eric.1 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:08:
[...]

De quota zelf. Al komt bij diversiteit afdwingen eigenlijk altijd een vorm van discriminatie om de hoek kijken. Maar goed, dit laat ik voor wat het is.

Zoals ik al eerder schreef probeert het bedrijf waar ik werk al jaren lang meer vrouwen in de softwareontwikkeling te krijgen. De standaard inloop is bijna niet-bestaand, dus hebben ze zelf een traject opgezet om vrouwen om te scholen tot programmeur. Prima, al zeg ik zo.

Maar, zelfs met deze pro-actieve houding is het vooralsnog onmogelijk gebleken om een verhouding te creëren wat overeenkomt met de samenstelling van de samenleving. Sterker nog, het komt niet eens in de buurt.

Dan kan je hier een harde quota tegenover zetten, maar wat levert dat op? Er moet wel instroom zijn binnen die sector (en dan praat ik niet over een niets-zeggende administratieve baan binnen een software-ontwikkel bedrijf) en op die locatie (wellicht ook nog wel een punt van aandacht).

Dan lijkt het me de komende 5-10 jaar een beter plan om eens aan de instroom te werken. Zorg dat iedereen een gelijke kans heeft, gelijke mogelijkheden heeft, voldoende steun krijgt indien nodig, minder impliciete duwtjes worden gegeven richting een bepaalde sector etc etc.

De sollicitatie-procedures en resultaten kan je prima toetsen op inclusiviteit. Daar heb je in principe geen quota voor nodig.

Hoe zien voorstanders een quota voor ieder bedrijf voor zich indien er geen aanwas is? Uiteindelijk moet je natuurlijk wel een relevante opleiding hebben gevolgd, wie je ook bent. Ik snap dit echt niet.
Dit is een kip en ei verhaal.
Zolang er geen vrouwen werken in een sector zullen minder vrouwen geneigd zijn er te gaan werken.
Zelfde met opleidingen. Als er geen rolmodellen zijn en een maatschappij waarbij ze niet in die rol bestaan zullen ze dat niet gaan doen.

Die gelijke kansen klinkt leuk maar in praktijk zijn die er ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Lordy79 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:09:
[...]

In de praktijk is het natuurlijk zelden of nooit zo dat je twee gelijkwaardige kandidaten hebt (momenteel mag je al blij zijn als je één geschikte sollicitant vindt :'( ) dus dan pak je gewoon de beste 8)
In praktijk zul je echter zien dat bepalen wie er beter is bij 2 geschikte kandidaten vaak een subjectief iets is waarbij men degene die meer op zichzelf lijkt het voordeel geeft.

Dat idee dat objectief vast te stellen is wie er beter is is gewoon achterhaald.

Dus tenzij er duidelijk op papier al een betere kandidaat is zou je al moeten gaan compenseren voor eigen bias en daarbij een op het oog mindere kandidaat aan moeten nemen. In werkelijkheid is die kandidaat namelijk zeer waarschijnlijk gewoon even goed of misschien zelfs beter.
In het slechtste scenario heb je een net iets mindere kandidaat die wel meer andere voordelen brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Philip Ross schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Dit is een kip en ei verhaal.
Zolang er geen vrouwen werken in een sector zullen minder vrouwen geneigd zijn er te gaan werken.
Zelfde met opleidingen. Als er geen rolmodellen zijn en een maatschappij waarbij ze niet in die rol bestaan zullen ze dat niet gaan doen.

Die gelijke kansen klinkt leuk maar in praktijk zijn die er ook niet.
Ik vraag me nu wel af, heb je mijn reactie überhaupt gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:51

nwagenaar

God, root. What's the differen

Mij € 0.02: Quota (of positieve discriminatie) werkt vaak averechts omdat het niet alleen een (enorme) negatieve bijklank heeft, maar wellicht ook praktische problemen op kan leveren op de werkvloer doordat medewerkers het idee krijgen dat hun nieuwe collega's (al dan niet managers) zijn aangenomen - en-of omdat ze (welverdiende?) promotie zijn mislgelopen - om diversiteit te forceren ipv dat ze geselecteerd zijn op objectieve kwaliteiten als (dezelfde) competenties en-of ervaring waardoor dit ten koste zou gaan van de kwaliteit.

Praktisch gezien staat zo'n persoon in feite met 10-0 achter, immers hij/zij moet zich veel meer bewijzen. Laat staan dat zijn/haar acties veel meer kritisch beoordeeld zal worden wat mogelijk een groot probleem kan zijn in het onderlinge vertrouwen op de werkvloer al dan niet meer psychische druk op de persoon waarbij de kans op een burn-out aanzienlijk toeneemt.

Of het terecht is, dat blijft een tweede.

Persoonlijk denk ik dat er betere oplossingen zijn (zoals anonieme en genderneutrale sollicitaties) zodat collega's, medewerkers en-of ondergeschikten geen enkele vorm van kritiek kan uiten; immers de persoon is aangenomen op basis van verifieerbare competenties en-of ervaring waarbij die persoon is aangenomen op basis van objectieve meetmiddelen en niet vanwege zijn <insert reden hier>.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:23
[...]
Sec op deze casus betwijfel ik of het probleem bij het gebrek aan gelijke kansen ligt.

Mannen zijn over het algemeen meer geïnteresseerd in programmeren en de technische werking van informatiesystemen dan vrouwen. Tweakers zal ongetwijfeld over cijfers beschikken over de man/vrouw verhouding van de bezoekers aan de FP en de technische fora alhier, maar ik vermoed dat ik met een schatting van een man/vrouw verhouding van 80/20 redelijk in de buurt zit.

Er is geen enkele belemmering voor vrouwen om informatica te studeren. Toen ik ruim 30 jaar geleden die opleiding deed (HBO Bedrijfsinformatica) waren het aantal vrouwen in de klas op de vingers van één hand te tellen. Dat zal misschien iets beter zijn nu, maar 50/50 zal het zeker niet zijn.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

En dan zie je ook dat bedrijven selectief zijn in het hanteren van quota. Zo zijn er bedrijven die focussen op instroom ( met als doe 50% / 50% ) maar geen actie ondernemen als al jaar en dag blijkt dat - in dit geval - vrouwen een veel eerder / sneller uitstroommoment hadden. Deels - helaas - verklaarbaar door bedrijfscultuur waar een deel van de langer zittende populatie niet heel erg open stond voor verandering. Met dat soort omgevingen is het als water naar de zee dragen, dan ga je het doel nooit bereiken.

Zo ook delta's tussen afdelingen, een harde focus op 50% / 50% binnen bijvoorbeeld technische takken maar dat compleet loslaten voor bijvoorbeeld HR waar het een vrouwenbolwerk was. Je krijgt een aantal Laat staan dat het binnen senior management er genoeg aandacht voor was ( waar doorstroom / promoties een groot pijnpunt waren ), het Senior Management nam zelfs in diversiteit steeds meer af. Het belangrijkste blijft echter communicatie om te voorkomen dat de perceptie er komt dat men er enkel is vanwege een diversity target.

De beste persoon op een positie hoeft overigens niet de beste persoon in het team te zijn. Het senior Management waar iedereen eenzelfde leiderschapsstijl hebben kan pretig zijn maar kan tot gebrek van focus / aandacht op andere vlakken zorgen. Te vaak blijf je ook te zien dat personen in het verlengde van de lead meer worden gewaardeerd met als gevolg minder discussie met potentieel een minder goed resultaat ( in uitkomst, niet in doorlooptijden ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
alexbl69 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Sec op deze casus betwijfel ik of het probleem bij het gebrek aan gelijke kansen ligt.

Mannen zijn over het algemeen meer geïnteresseerd in programmeren en de technische werking van informatiesystemen dan vrouwen. Tweakers zal ongetwijfeld over cijfers beschikken over de man/vrouw verhouding van de bezoekers aan de FP en de technische fora alhier, maar ik vermoed dat ik met een schatting van een man/vrouw verhouding van 80/20 redelijk in de buurt zit.

Er is geen enkele belemmering voor vrouwen om informatica te studeren. Toen ik ruim 30 jaar geleden die opleiding deed (HBO Bedrijfsinformatica) waren het aantal vrouwen in de klas op de vingers van één hand te tellen. Dat zal misschien iets beter zijn nu, maar 50/50 zal het zeker niet zijn.
Ik kan je vertellen dat 10 jaar terug (Technische Informatica HBO) we geloof ik drie vrouwen hadden verdeeld over vier jaar. Dat op zich kan natuurlijk ook wel iemand ervan weerhouden om een bepaalde opleiding te gaan doen. Hoe dit aan te pakken? Geen idee eerlijk gezegd. Eens afstappen van het punt dat informatica voor nerd-mannen is? En dit zal eigenlijk al vrij vroeg op de middelbare school onder de aandacht moeten komen.

Als ik me niet vergis was ook daar al een verdeling te zien tussen jongens en meisjes. Mijn Wiskunde-B klas had maar iets van 10% meisjes. Ja, dat heb je wel nodig op HBO Informatica. Dus daar begint eigenlijk al het probleem te ontstaan, lang voordat een ieder bewust kiest voor een bepaalde vervolgopleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Philip Ross schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:34:
[...]

In praktijk zul je echter zien dat bepalen wie er beter is bij 2 geschikte kandidaten vaak een subjectief iets is waarbij men degene die meer op zichzelf lijkt het voordeel geeft.
Dat zou best kunnen, geen idee. Maar voor mijzelf sprekend: absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 18:51

nwagenaar

God, root. What's the differen

Lordy79 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:59:
[...]
Er is bij een keuze voor een kandidaat ook ruimte voor (beperkte) subjectieve selectiecriteria zoals of de persoon wel past in de bedrijfscultuur en-of de persoon zich aan kan passen naar de bedrijfscultuur om de gestelde verwachtingen te kunnen realiseren.

Dit zijn grotendeels keuzes op subjectieve basis en kunnen slecht of beperkt objectief beoordeeld worden.

In het voorgaande topic is met regelmaat aangehaald dat er mensen binnen de politiek zijn aangetrokken op bepaalde functies terwijl ze niet paste binnen de cultuur van de overheid.

Deze groep van mensen werden van buiten de politiek aangetrokken om veranderingen te realiseren en op basis van hun competenties, stonden vaak daarom al met 5-0 achter, hadden vaak ook amper benul van de cultuur (al dan niet traagheid) waardoor ze werden tegengewerkt of frustraties kregen waardoor ze met regelmaat vertrokken of uiteindelijk overspannen thuis kwamen te zitten.

Persoonlijk heb ik dit soort situaties mogen vernemen en ook mogen ervaren bij organisaties als overheidsinstanties, verzekeringsmaatschappijen en commerciele partijen.

Ik kan je vertellen dat als je voor een taak wordt aangenomen (al dan niet via detachering) en je vervolgens geen (grote) stappen kunt maken omdat de afdeling niet staat achter de verandering al dan niet letterlijk krijgt te horen "Je moet je houden aan de gestelde tijd voor de bijbehorende taak, anders moeten we ook voldoen aan de gestelde tijd en dat gaan wij niet doen" dat dit erg demotiverend werkt (heb mijn contract bij de overheidsinstantie in kwestie ook niet volbracht, na 3 maanden heb ik zelf gevraagd of ik ergens anders heen mocht terwijl ik voor 1 jaar was ingehuurd).

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
[...]

Nature of nurture?
Behalve dat ik verhalen ken van meisjes die actief afgeraden wordt om dergelijke opleidingen te gaan doen en van diegenen die het wel zijn gaan doen dat er enorm veel seksisme was.
Lordy79 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Was ook niet specifiek op jou gericht maar die bias bestaat wel degelijk bij een groot deel van de mensen.
Vrouwen worden anders beoordeeld dan mannen.

Het lastige is is dat dit een onbewuste bias is, je weet niet van jezelf of je die hebt want je doet het niet bewust.

[ Voor 3% gewijzigd door Philip Ross op 09-01-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
eric.1 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Als ik me niet vergis was ook daar al een verdeling te zien tussen jongens en meisjes. Mijn Wiskunde-B klas had maar iets van 10% meisjes. Ja, dat heb je wel nodig op HBO Informatica. Dus daar begint eigenlijk al het probleem te ontstaan, lang voordat een ieder bewust kiest voor een bepaalde vervolgopleiding.
Ik zou eerder zeggen begin bij de basisschool. Genderneutraal speelgoed en dergelijke. Probeer iedereen hetzelfde te stimuleren en zorg dat er duidelijke rolmodellen zijn voor meisjes en dat ze zien dat ze welkom zijn in bepaalde sectoren. Bijvoorbeeld door meer vrouwen daar aan het werk te krijgen.
Want als er ergens geen vrouwen werken zullen andere vrouwen dat ook niet als een fijne plek zien en proberen er tussen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Philip Ross schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:26:
[...]
Was ook niet specifiek op jou gericht maar die bias bestaat wel degelijk bij een groot deel van de mensen.
Vrouwen worden anders beoordeeld dan mannen.

Het lastige is is dat dit een onbewuste bias is, je weet niet van jezelf of je die hebt want je doet het niet bewust.
En zelfs als die bias bewust is moet je waakzaam zijn dat je niet doorslaat om de schijn tegen te krijgen. Wat naar mijn ervaring overigens lastige situaties tot gevolg heeft gehad. Waar vrouwelijk leadership strenger is richting andere vrouwen om juist enige schijn van voortrekken te voorkomen.

Performance management is geen gemakkelijke exercitie, zeker als niet alles objectief te bepalen is, iets wat vrijwel altijd het geval is. Perceptie speelt een rol, persoonlijke band, de zichtbaarheid die hebt. Er is geen gemakkelijke oplossing om dat uit de weg te gaan, wel zijn er inderdaad stappen die je kan ondernemen om het zichtbaar te maken zodat je het bewust kan meenemen in de beslissingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Napo schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:39:
[...]

En zelfs als die bias bewust is moet je waakzaam zijn dat je niet doorslaat om de schijn tegen te krijgen. Wat naar mijn ervaring overigens lastige situaties tot gevolg heeft gehad. Waar vrouwelijk leadership strenger is richting andere vrouwen om juist enige schijn van voortrekken te voorkomen.

Performance management is geen gemakkelijke exercitie, zeker als niet alles objectief te bepalen is, iets wat vrijwel altijd het geval is. Perceptie speelt een rol, persoonlijke band, de zichtbaarheid die hebt. Er is geen gemakkelijke oplossing om dat uit de weg te gaan, wel zijn er inderdaad stappen die je kan ondernemen om het zichtbaar te maken zodat je het bewust kan meenemen in de beslissingen.
Precies, ik denk dat we het idee dat het nu allemaal objectief gebeurt los moeten laten. Die hypothese is gewoon niet meer houdbaar.

Het is gewoon heel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:59
[...]

Het is nog steeds zo, misschien heel iets beter dan vroeger. Ik zie geen groot verschil met 20 jaar geleden toen ik hbo/wo deed. Als promovendus was het wel beter trouwens, dat was zeker 50/50 vrouwen/mannen. En de diversiteit was ook beter, want er waren nauwelijks etnische Nederlander als aio. Vooral mensen uit azie en het midden-oosten. Wel super gezellig op dat aio-hok vroeger.

Veel van de vrouwelijke aio's zijn tegenwoordig Enterprise Architect in het b edrijfsleven of Senior Research Manager bij TNO, etc. Ik werkte vroeger veel samen met een UD, en zij is nu hoogleraar op de UT. Dus ja, helemaal aan de top lijkt het wel iets beter te gaan. Maar ja, dat is n=10 ofzo, andere context en een niet correcte sampling :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Het onmogelijk eisen heeft geen zin, in het geval dat een bedrijf geen aanwas kan krijgen die diversiteit verbeterd dan zijn er geen gevolgen. Wel is het belang dat grote organisaties zich continue blijft inzetten tot verbetering van diversiteit.
Lordy79 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:09:
[...]

De opgelegde diversiteit ;)
Super! Dat betekent ook dat er een diversiteit aan tegenstanders bestaat.
Overigens zou ik als ik twee gelijkwaardige kandidaten zou hebben en de ene kandidaat zou de diversiteit vergroten en de andere niet, voor de kandidaat kiezen die de diversiteit vergroot. Want ik ben het met je eens dat diversiteit veel goeds kan brengen.
Eerlijk gezegd ben ik daar zelf nog niet over uit. Een persoon kan eenmaal aangenomen positief of juist negatief ontwikkelen. Maar zolang een organisatie als geheel steeds meer richting representatief gaat, heb ik geen moeite mee dat er soms voor de “net iets betere kandidaat” gekozen wordt als dat de diversiteit schaad.

Wat mij verder ook opvalt:

1. Er wordt heel veel gefocuste op de “een persoon” terwijl ik juist meer naar het team zou kijken. Ik heb liever een “minder persoon” die het team als geheel beter maakt dan andersom.

2. Ik geloof niet dat een paar interviews voldoende is om inzicht te krijgen in hoe capabel een persoon is. Wel of er op een persoonlijk vlak er een klik is. Het zou me niks verbazen als er ergens een onderzoek is die bewijst dat mensen slechter gokken dan dobbelstenen. Zelf let ik eigenlijk maar op twee dingen: Roept de persoon ergernis bij mij op en vraagt hij naar de details wanneer ik die met opzet achter laat. Ik vraag niet eens of iemand capabel is, want als die dat niet was dan solliciteerde hij zich niet voor de baan en ten tweede kennis en kunde is makkelijk bij te brengen. Het wordt wel besproken maar vooral vanwege verwachtingsmanagement.

3. Niemand lijkt echt moeite te hebben voor een gelijke verdeling mits iedereen capabel is, maar de 100% man/vrouw/whatever terugbrengen naar 90% en dan 80% daar ziet men vooral de spanningsveld. Die erken ik, maar dat is wel noodzakelijk als we naar 50% willen.

offtopic:
Verder ook eens met wat @Napo schrijft. De beste persoon is degene die het team boven verwachting laat presteren, niet degene die individueel het beste presteert. De 10x werknemer is vaak degene die de rest van de organisatie met 0.75x laat presteren. Maar dat gaat eerder over hoe bepaalde mensen invloed hebben over performance dan dat het over diversiteit gaat.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:27
[...]

Zorg dat iedereen een gelijke kans heeft, gelijke mogelijkheden heeft, voldoende steun krijgt indien nodig, minder impliciete duwtjes worden gegeven richting een bepaalde sector etc etc.
Gelijke kansen zijn heel moeilijk te realiseren, dan moet je kijken naar een hele levensloop van verschillende groepen uit de bevolking en van verschillende lagen daarvan.

Over het algemeen kan je zeggen dat de kansen voor mensen zonder migratieachtergrond veel gunstiger zijn om scholing op het juiste niveau te krijgen en daarna een passende baan te krijgen. Als je dus gelijke kansen op de arbeidsmarkt biedt, zal je die ongelijkheid nooit kunnen compenseren. Natuurlijk moet er ook wel gezorgd worden dat iemand gewoon de juiste papieren heeft, maar opleiding is niet de enige uitdaging voor iemand met een migratieachtergrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:27
lester schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Immigratie is een heel complex probleem met veel emotie. Feit is dat het een probleem is dat nooit meer stopt.

De enige oplossing is opvang in de regio. Hoe lastig dat ook is. Dat is goedkoper, de vluchteling hoeft niet de halve wereld over te reizen en een nieuw bestaan op te bouwen in een heel andere cultuur met alle aanpassingsproblemen van dien.

Dit is een nieuwe grote volksverhuizing en dat moeten we erkennen en op een grote schaal oplossingen voor verzinnen die beter zijn voor alle partijen. Nederland moet daar een leidersrol in nemen. Ten eerste omdat we hier de kennis, macht en geld voor hebben. Ten tweede omdat de die verantwoordelijk hebben omdat wij oa deze problemen veroorzaakt hebben met onze gouden eeuw en we hebben er erg goed van geprofiteert.
Bij een ooirlog of onveilige landen door een streng regime zou je inderdaad op dit moment kunnen zeggen dat mensen opgevangen moeten worden in de regio. Dat gebeurt overigens al op grote schaal natuurlijk.
Het is sowieso maar een heel laag percentage wat daadwerkelijk hier naartoe komt.

Als je kijkt wat ons de komende jaren te wachten staat met klimaatverandering zal opvang in de regio helemaal niet meer mogelijk zijn, omdat de landen waar klimaatvluchtelingen vandaan komen helemaal niet meer bewoonbaar zijn, zo ook de buurlanden daarvan dus. Op dat moment zal ook die grote groep die normaal opgevangen wordt in de regio hier naartoe komen en zullen nooit meer weggaan.

Geen idee hoe we daar mee om zullen gaan, maar dat zullen we hier als Europa moeten gaan verwerken. Daar is geen ontkomen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees nu al een paar pagina’s over de quota. Inclusief voor- en na-delen.

...

Ik zeg niet dat tegenstanders van diversiteit tegen diversiteit zijn, maar ik heb vooral het idee dat ze vooral tegen het idee van “dwang” zijn ook als het tot verbetering leid. Ook een beetje vergelijkbaar met de paar mensen die ik persoonlijk (dus niet hier op het forum) ken die tegen verplichte vaccinatie zijn maar toch alle 4 de prikken hebben gehaald en ook geërgerd zijn dat sommige mensen het niet halen.
Ik heb een hekel aan dwang, maar ben niet zo wereldvreemd dat ik niet inzien dat er soms een noodzaak is.

Quota is niet een van die zaken omdat het niet werkt, letterlijk soms voor de diversiteitswerknemers die aangenomen worden.

Ik heb moeten werken met totaal ongeschikte, maar welwillende collega's die waren aangenomen om opdrachten met diversiteitseisen binnen te halen. Kostte mij meer tijd om hun werk te corrigeren als dat het had gekost om het zelf te maken. Frustratie bij iedereen!

Dat werkt dus niet, opleiding/kwalificatie moet primair zijn. Een quota met een uitzondering als je kan aantonen dat je geen gekwalificeerde sollicitaties krijgt zou een oplossing kunnen zijn. Maar als ik dan zie wat het UWV aan werklozen op vacatures afstuurt als passend, waar ze totaal ongeschikte voor zijn, dan heb ik gewoon geen vertrouwen in de overheid om dat capabel en georganiseerd uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Verwijderd
Ik denk dat je de relatie tussen werkgever en werknemer verkeerd ziet. Er moet geld verdiend worden en de werknemer is daar gereedschap voor. Dat iemand wordt binnen gehaald om diversiteitseien te behalen is een middel om geld te verdienen, net zoals dat iemand anders wordt ingezet om het op te lossen. Dat het frustratie oplevert is dan acceptabel.

Maar goed, jouw argument is dat vanwege een dwang men genoodzaakt voelt om suboptimale keuzes te maken welke ook suboptimal zijn voor de resultaten. Ik kan dat argument accepteren. Zeker op een korte termijn sta ik daar achter zie ik dat als een valide argument.

Op lange termijn ben ik er echter weer op tegen omdat men met genoeg tijd, liefde en inzet iemand optimaal kan laten presteren, maar het counter argument dan wordt dat tijd, lief en inzet niet altijd op voorraad zijn. Het counter-counter argument daarop is dat het voor elke resource geld en met die redenatie we ook geen belasting hoeven te betalen.

Enfin, het argument is duidelijk, bedankt voor het inzicht, ik ga daar eens op mijn gemak over nadenken. (Geldt ook voor de overige mensen, ook als ik niet gereageerd heb, de dank is groot.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Je kan niet een quota-deken over het land uitgooien zonder rekening te houden met sectoren. In het onderwijs of kinderopvang zou je dan bijna een opnamestop krijgen door gebrek aan mannen. In de ICT, bouw en overige technische sectoren het omgekeerde, buiten wat ondersteunende functies als communicatie/HR.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Señor Sjon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:40:
Je kan niet een quota-deken over het land uitgooien zonder rekening te houden met sectoren. In het onderwijs of kinderopvang zou je dan bijna een opnamestop krijgen door gebrek aan mannen. In de ICT, bouw en overige technische sectoren het omgekeerde, buiten wat ondersteunende functies als communicatie/HR.
Principes moeten wat pijn waard zijn. Dat het hele land mogelijk vast loopt is al meerdere malen geaccepteerd als het gaat om principiele zaken. Helemaal als die wettelijk vastgelegd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
IJzerlijm schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Principes moeten wat pijn waard zijn. Dat het hele land mogelijk vast loopt is al meerdere malen geaccepteerd als het gaat om principiele zaken. Helemaal als die wettelijk vastgelegd zijn.
Welke principiële zaken hebben het land geheel vast laten lopen, voorheen? Tevens is dit natuurlijk geen sterk argument.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Señor Sjon schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:40:
De minderheden zijn er een minderheid vanwege redenen. Minderheden willen vooral een quota voor de leukste baantjes, zodat ze zichzelf vooral niet hoeven te bewijzen. Zolang op hogescholen de kwaliteit omlaag gaat bij de technische opleidingen om maar meer vrouwen te trekken, hebben we over 30 jaar wellicht leuk diversiteit, maar als je kwaliteit vanaf de middelbare school al omlaag gaat, what's the point. We zijn zo druk met onze ethiek bezig dat we niet erop letten dat we voorbij geraced worden door de rest van de wereld.

Heb zelf bij een IT detacheerder gezeten die ook actief het werven van dames deed, binnen een jaar zaten die allemaal op 'softe' functies ipv programmeren.

Er is een reden dat het gross van het zorgpersoneel vrouwelijk is en er is een reden dat het gross van de technische wereld mannelijk is.

Quota's is leuk voor diegene die het niet op eigen kracht voor elkaar krijgen. Voor de rest is het de eigen maatschappij afbreken om maar goed over te komen.
Niet dat ik zeg dat diversiteit slecht is, maar 50/50 wensen/eisen is absurd. Want dan krijg je al heel snel het verhaal dat vrouwen uiteraard niet de slechte baantjes willen, dan is diversiteit in een keer een heel slecht idee.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
fisherman schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:55:
[...]
Als je kijkt wat ons de komende jaren te wachten staat met klimaatverandering zal opvang in de regio helemaal niet meer mogelijk zijn, omdat de landen waar klimaatvluchtelingen vandaan komen helemaal niet meer bewoonbaar zijn, zo ook de buurlanden daarvan dus.
Hoe kom je tot zo'n bewering :?

Welk landen zijn straks niet meer bewoonbaar? Ik kom zelf niet verder dan een land als Bangladesh waar de uitdagingen gigantisch zijn. Maar dat valt ook nog wel te managen in mijn ogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

eric.1 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:52:
[...]

Welke principiële zaken hebben het land geheel vast laten lopen, voorheen? Tevens is dit natuurlijk geen sterk argument.
Tijdens de corona mocht geen Nederlander ervan weerhouden worden terug te vliegen, mocht je alle medewerking weigeren en daar geen nadelen van ondervinden t.o.v. degenen die dat wel deden. Privacy regels werden belangrijker geacht dan het RIVM de data te geven die ze nodig hadden. Voor de stikstofregels moet de bouw worden stilgelegd, ook al is er een woning tekort. En er is geen limiet aan het aantal asielzoekers die een goede opvang moeten krijgen en waar de overheid ze een boete moet betalen als de behandeling van hun zaak te traag loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
IJzerlijm schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:47:
[...]

Om een bovenstaand voorbeeld verder te gaan.
Een (consortium van) bouwfirma krijgt de opdracht tot het bouwen van een ganse nieuwe woonwijk. Om dit zo een grote opdracht is, willen ze volk aanwerven. Quota dienen gerespecteerd worden, en ze geraken niet aan genoeg kraanmannen (m/v/x), metserdienders,... om de quota te respecteren, dus ze zien af van de opdracht. Is dit in het belang van het land?
Er zullen misschien wel firma's zijn die voldoen aan de quota. Omdat zij de enigsten zijn die voldoen om een dergelijke grote opdracht uit te voeren, krijgen ze eigenlijk alle grote werken toegeschoven. Ook de werken die ze eigenlijk niet willen hebben. Dus ze vragen maar raak met hun prijzen. Dus alle grote infrastructuurwerken die de staat wil uitvoeren, worden duurder. Ook in het belang van het land?

Ik ben zeker niet tegen meer diversiteit. Toen ik een kleine 20 jaar geleden aan mijn job begon, waren het vooral blanke mannen die de werkvloer vulden. Nu kan je hebben dat je daar als enigste man zit op een werkvloer vrouwen. We hebben mensen met roots uit de Filipijnen, India, Nederland, Portugal, Marokko, Turkije, Italië. Geen quota, het bedrijf zet wel in op diversiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
IJzerlijm schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Tijdens de corona mocht geen Nederlander ervan weerhouden worden terug te vliegen, mocht je alle medewerking weigeren en daar geen nadelen van ondervinden t.o.v. degenen die dat wel deden. Privacy regels werden belangrijker geacht dan het RIVM de data te geven die ze nodig hadden. Voor de stikstofregels moet de bouw worden stilgelegd, ook al is er een woning tekort. En er is geen limiet aan het aantal asielzoekers die een goede opvang moeten krijgen en waar de overheid ze een boete moet betalen als de behandeling van hun zaak te traag loopt.
Dan hanteer je wel een erg brede definitie van 'het land vast laten lopen'.

De bouw-stop door stikstof komt nog het meeste in de buurt. Maar ook dat is discutabel.
Pagina: 1 ... 3 ... 62 Laatste

Dit topic is gesloten.