Lordy79 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 18:54:
Sowieso vind ik een (groep) mens(en) parasiet(en) noemen niet zo fris.
[...]
Ten eerste door het Europees op te lossen. En als mensen buiten de EU willen gaan wonen om belasting te besparen wens ik ze veel succes. Dat heeft echt veel impact op je persoonlijk leven.
Parasiet heeft een negatieve connotatie maar ik bedoel dat wat je ook in de natuur ziet, niks meer niks minder: een organisme die zich voedt ten koste van een gastheer. Zonder iets terug te geven, anders heet het symbiose.
Voorbeeld, ik zag in een duitse docu over huurwoningen, een investeerder koopt een huizenblok op (nota bene voormalige sociale huur) in een duitse stad, reageert niet op talloze klachten van huurders over tocht, gebrekkige verwarming, vocht, schimmel, achterstallig onderhoud. Echt schrijnend. De verhuurder blijkt zich gevestigd te hebben in Malta, in een brievenbus. In feite ook een vorm van kapitaalvlucht.
Zo'n verhuurder mag je toch wel parasiet noemen imo. (Er zijn nog ergere voorbeelden, opgekochte huizenblokken die bewust vrijwel leeg staan en verpauperen, ondanks woningnood in de grote steden. Maar dat terzijde).
Zeker, er zijn veel verhuurders die zich prima en verantwoordelijk gedragen. Dan nog is het kwalijk omdat potentiele kopers tot huur worden gedwongen en niet meer zelf iets kunnen opbouwen. Maar ja, rendementzoekers. En daar horen ook pensioenfondsen bij, ook zij zoeken rendement, voor een collectief belang, dat dan weer wel.
Ook met aandelen e.d. zijn er misstanden. Wat voegt een high freq trader nou toe aan een economie? Daarentegen iemand die aandelenpakketjes of obligaties koopt of geld steekt in een ETF, dat soort rendement heeft toch een andere insteek.
Volgens mij is dat HFT onder de streep waardeonttrekking voor privebelang, parasitair dus. Maar misschien hebben sommige pensioenfondsen ook wel ergens een stukje belang in zo'n HFT, al of niet via-via.
Grote vraag is, wanneer is rendement zoeken acceptabel, wanneer is het abject? Daar kun je dus niks mee. Misschien kun je wel iets door rendement zwaarder te belasten in ruil voor lagere belasting op arbeid. Maar ook dat lijkt me niet eenvoudig.