De landelijke Nederlandse politiek 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 62 Laatste
Acties:
  • 264.210 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:22
Nathilion schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:33:
[...]

Er worden alleen kleine en relatief makkelijke beslissingen genomen. Maar op alle grote topics van de afgelopen 20 jaar is er geen vooruitgang geboekt, en vaak zelfs achteruitgang. Men moet er tegenwoordig door de rechter op gewezen worden dat iets moet gebeuren. Dat is compleet van de zotte.

En waarom meteen rechts radicaal? Waarom mij die woorden weer in de mond leggen? Want dat is absoluut niet wat ik zeg!
Ik zeg: laat het instorten en maak er iets nieuws en moois van. Of dat nou links of rechts is, maakt mij geen ene klap uit. Het gaat mij er om dat het beter is. Ik wil geen poppenshow, dan ga ik wel naar het theater, ik wil daadkracht en visie. Dat er proactief in plaats van reactief wordt geregeerd. Dat men 5/10/20/100 jaren plannen maakt die ook echt ten uitvoer worden gebracht. Dat men opschudding en onrust accepteert als gevolg van vooruitgang en niet schuwt en als angstbeeld ziet.

Radicaal anders, ja. Rechts, nee. Ik ga neig zelf meer naar links dan rechts. En echt zeker progressief dan conservatief. Als we het toch op het kruis van het politieke spectrum moeten leggen.
Ook ik interpreteer dingen wel eens verkeerd. Maar het huidige politieke bestel laten instorten levert meer kans op een rechtse dictatuur dan iets fatsoenlijks vrees ik. Zie je ook in de VS waar ze langs de rand van de afgrond gleden, en in een aantal Europeese landen (Hongarije, Polen, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 11:34

Lordy79

Vastberaden

J2S schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:37:
[...]

War is dat toch met mensen die er altijd vanuit gaan dat er nog meer toiletten moeten komen.

Als er ergens 2 toiletten zijn, waarom zou je die dan 1 per gender toewijzen? Dan moet een man/vrouw wachten als er al iemand bezig is van hetzelfde gender, terwijl er nog gewoon een toilet vrij is. Dat is toch dom?
zie deze post:

Lordy79 in "De landelijke Nederlandse politiek 2023"

voor het geval dit weer door een moderator wordt geknipt: het gaat erom dat sommige vrouwen of meisjes zich niet veilig voelen op één groot toiletblok waar iedereen door elkaar loopt en het enorm prettig vinden dat er een vrouwenWC(-blok) is.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:18
Lordy79 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:42:
[...]

zie deze post:

Lordy79 in "De landelijke Nederlandse politiek 2023"

voor het geval dit weer door een moderator wordt geknipt: het gaat erom dat sommige vrouwen of meisjes zich niet veilig voelen op één groot toiletblok waar iedereen door elkaar loopt en het enorm prettig vinden dat er een vrouwenWC(-blok) is.
Is dat zo? Ik heb dit nog nooit gehoord. En als dat gevoel er al is, is dat terecht? Meer verkeer betekent meer veiligheid en als iemand kwaad wil in een toilet laat hij zich niet tegenhouden door een bordje met een plaatje van een vrouw er op.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

ph4ge schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:12:
[...]

Is dat zo? Ik heb dit nog nooit gehoord.
Ik wel. Van meerdere dames, jong en oud.
En een bekend voorbeeld is mevrouw Rowling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:13
Lordy79 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:53:
[...]
Niet zo'n goed voorbeeld. Gezien ze wel meer vreemde meningen heeft.over dat onderwerp en wat bijzondere groepen financieel steunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
[...]

Rowling is nou niet echt een voorbeeld die je moet gebruiken hiervoor, dat mens is al bang van het delen van de WC met andere vrouwen. Omdat er een trans vrouw tussen kan zitten.

Daarnaast is het gevoel van veiligheid en de werkelijke veiligheid twee totaal verschillende dingen die niet veel met elkaar temaken hebben. Een kerel die vrouwen wil aanranden wordt niet gestopt door een bordje wel door andere kerel die in een mixed WC aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

OK, dan ben ik wat dat onderwerp klaar, maar goed het ging toch een beetje offtopic.

Punt is we het eens zijn dat de politiek prima beleid kan maken omtrent gender-zaken én tegelijk bezig kan zijn met 100-en-één andere zaken en dat het een valse vergelijking is dat dit eerste het andere uitsluit of significant beperkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:51
[...]

Och jee, hier in het publieke domein is het eerder regel dan uitzondering, neutrale toiletten. Het is totaal geen factor, voor geen van de gebruikers.

Op basis waarvan voelen ze zich niet veilig? Nog niet zo lang geleden een conclusie van een onderzoek gelezen wat juist ondersteunt dat neutrale toiletten en sanitair juist veiliger is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
eric.1 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:15:
Op basis waarvan voelen ze zich niet veilig? Nog niet zo lang geleden een conclusie van een onderzoek gelezen wat juist ondersteunt dat neutrale toiletten en sanitair juist veiliger is...
Dat is ook gewoon logisch, de kans is simpelweg groter dat er een goedbedoelde medebezoeker in de buurt is in een genderneutraal toilet. Als je al iemand zou willen bespringen in een openbaar toilet, waar je als dader ook maar 1 uitgang hebt dus de pakkans toch al enorm is, dan doe je dat op een plek waar zo min mogelijk kans is op voorbijgangers. Een genderneutraal toilet verdubbelt de kans op een voorbijganger die tegen je kan getuigen en het slachtoffer kan helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door ph4ge op 22-02-2023 15:44 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:00
ph4ge schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:43:
[...]

Dat is ook gewoon logisch, de kans is simpelweg groter dat er een goedbedoelde medebezoeker in de buurt is in een genderneutraal toilet. Als je al iemand zou willen bespringen in een openbaar toilet, waar je als dader ook maar 1 uitgang hebt dus de pakkans toch al enorm is, dan doe je dat op een plek waar zo min mogelijk kans is op voorbijgangers. Een genderneutraal toilet verdubbelt de kans op een voorbijganger die tegen je kan getuigen en het slachtoffer kan helpen.
Zou me de perceptie van onveiligheid wel voor kunnen stellen in matig onderhouden en ingerichte toiletten in een sociaal niet echt fijne omgeving (gaatjes / camera afdeling). Maar daar speelt dan perceptie want iemand van eender welk geslacht kan zich ook prima op een damestoilet begeven en daar dingen uithalen die niet de bedoeling zijn. Daar geeft een bordje op de deur ook geen garanties voor, kan soms helpen, maar nogal situationeel afhankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
Genderneutrale toiletten op openbare plekken lijkt mij niet handig. Het argument van voorstanders dat je 'nu ook al naar binnen kunt lopen bij een toilet van het andere geslacht' gaat voorbij aan de werking van de menselijke psyche. Ik voel direct iets moreels als ik het verkeerde toilet binnenloopt. Nu zal dat voor iemand die kwaad wil minder relevant zijn. Maar toch nog steeds een factor van belang. Daarnaast heb je nog dat het zowel buiten als binnen direct opvalt als een man naar het vrouwentoilet gaat. Net zo simpel als het verlaten van een supermarkt via de ingang. iedereen die het ziet toch even triggert. Al hoeft dat allemaal natuurlijk gelukkig niet direct kwaad in de zin te hebben. Binnen besloten omgevingen vind ik het minder boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:18
PLAE schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:17:
Genderneutrale toiletten op openbare plekken lijkt mij niet handig. Het argument van voorstanders dat je 'nu ook al naar binnen kunt lopen bij een toilet van het andere geslacht' gaat voorbij aan de werking van de menselijke psyche. Ik voel direct iets moreels als ik het verkeerde toilet binnenloopt. Nu zal dat voor iemand die kwaad wil minder relevant zijn. Maar toch nog steeds een factor van belang. Daarnaast heb je nog dat het zowel buiten als binnen direct opvalt als een man naar het vrouwentoilet gaat. Net zo simpel als het verlaten van een supermarkt via de ingang. iedereen die het ziet toch even triggert. Al hoeft dat allemaal natuurlijk gelukkig niet direct kwaad in de zin te hebben. Binnen besloten omgevingen vind ik het minder boeiend.
Het mooie is dat je niet meer het verkeerde toilet binnenloopt. ;)

Met kleine kinderen is het ook handiger. Ik loop met mijn dochtertjes meestal het toilet op wat het handigst uitkomt. Soms is dat het herentoilet, soms het damestoilet. En in dat laatste geval krijg je wel eens rare blikken.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:21
Met die "bedreigende sfeer" bij het bezoek van Kaag aan Diepenheim lijkt het wel mee te vallen...

Ze loopt, geëscorteerd door politieagenten, langs een menigte waarvan sommigen een fakkel dragen. Als ze er voorbij is loopt ze vervolgens zelf naar de mensen terug om er een praatje mee te maken. Dit uiteraard onder het oog van tig camera's.

Later verklaart ze voor diezelfde camera's dat het allemaal zo verschrikkelijk is. En 's-avonds uiteraard direct bij een talkshow om het geheel maximaal uit te melken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:02

drooger

Falen is ook een kunst.

alexbl69 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:45:
Met die "bedreigende sfeer" bij het bezoek van Kaag aan Diepenheim lijkt het wel mee te vallen...

Ze loopt, geëscorteerd door politieagenten, langs een menigte waarvan sommigen een fakkel dragen. Als ze er voorbij is loopt ze vervolgens zelf naar de mensen terug om er een praatje mee te maken. Dit uiteraard onder het oog van tig camera's.

Later verklaart ze voor diezelfde camera's dat het allemaal zo verschrikkelijk is. En 's-avonds uiteraard direct bij een talkshow om het geheel maximaal uit te melken.
Ze had het zelf over een sfeer van intimidatie, niet een sfeer van bedreiging.
Daar zit toch wel een klein verschil in.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Het blijft een oerdomme actie van die mensen. En uiteraard spint zij er garen bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ph4ge
Sinds ik (m) kinderen heb ga ik zo vaak het dames toilet in. Vaak is daar de enige ruimte om luiers te verschonen en nu m'n dochter wat ouder is wil ze naar het damestoilet maar moet ik wel helpen met bijv. billen afvegen. Ik heb nog nooit een negatieve reactie gehad en eerlijk gezegd zou ik dat enorm bekrompen en irrationeel vinden, en als dat al bestaat zou het zeker niet opwegen tegen alle voordelen van een gemeenschappelijk toilet.

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:25
Edit: …Nevermind…

[ Voor 114% gewijzigd door Valandil op 23-02-2023 00:39 ]

wijze woorden

• PLAE
ph4ge schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:27:
[...]

het damestoilet maar moet ik wel helpen met bijv. billen afvegen. Ik heb nog nooit een negatieve reactie gehad en eerlijk gezegd zou ik dat enorm bekrompen en irrationeel vinden,l
Nee natuurlijk niet. Dat is ook de normaalste zaak van de wereld.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:28

Baseman77

We move

alexbl69 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:45:

Dit komt vooral neer op een poging de diep trieste bedoening in Diepenheim goed te praten, wat me verre van wenselijk lijkt.

Een politicus dient met rust gelaten te worden, niet te worden opgewacht met fakkels.
Laat staan dat bijna meteen door een van die gasten de opmerking wordt gemaakt dat Kaag de groeten krijgt van Max, de fakkeldrager die kort daarvoor 5 maanden celstraf heeft gekregen voor bedreiging van Kaag.

Daarbij trap jij in de opzet van Geenstijl, gezien je laatste alinea. Leg de schuld neer bij Kaag i.p.v. bij de fakkeldragers, wat natuurlijk belachelijk is. Pauw deed dit overigens ook, erg kwalijk.

• alexbl69
Baseman77 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Dit komt vooral neer op een poging de diep trieste bedoening in Diepenheim goed te praten, wat me verre van wenselijk lijkt.

Een politicus dient met rust gelaten te worden, niet te worden opgewacht met fakkels.
Laat staan dat bijna meteen door een van die gasten de opmerking wordt gemaakt dat Kaag de groeten krijgt van Max, de fakkeldrager die kort daarvoor 5 maanden celstraf heeft gekregen voor bedreiging van Kaag.

Daarbij trap jij in de opzet van Geenstijl, gezien je laatste alinea. Leg de schuld neer bij Kaag i.p.v. bij de fakkeldragers, wat natuurlijk belachelijk is. Pauw deed dit overigens ook, erg kwalijk.
Ach ja, we zijn allemaal weer voor het frame getrapt...

Misschien geldt dat in dit geval wel voor jezelf ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:11

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
culture wars: een politiek systeem met de gave om mensen vol in discussie te laten gaan over een wc, waarbij men totaal elke proportie ten opzichte van de grote problemen die politiek opgepakt moeten worden uit het oog verliest en jaren later zich af vraagt hoe het toch allemaal heeft kunnen gebeuren wanneer je kind van de rekening bent geworden. We zijn hier (niet alleen jouw reactie btw, de hele ketting) naar een live voorbeeld aan het kijken.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

alexbl69 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:32:
[...]

Ach ja, we zijn allemaal weer voor het frame getrapt...

Misschien geldt dat in dit geval wel voor jezelf ;)
Ach kom. Ik ben geen Kaag-fan maar wat zij allemaal te verduren krijgt is buiten alle proporties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
polthemol schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:43:
[...]

culture wars: een politiek systeem met de gave om mensen vol in discussie te laten gaan over een wc, waarbij men totaal elke proportie ten opzichte van de grote problemen die politiek opgepakt moeten worden uit het oog verliest en jaren later zich af vraagt hoe het toch allemaal heeft kunnen gebeuren wanneer je kind van de rekening bent geworden. We zijn hier (niet alleen jouw reactie btw, de hele ketting) naar een live voorbeeld aan het kijken.
Het vervelende van de BS culture wars is dat we wel tegengas moeten geven tegen de BS dat de culture warriors pushen. Ander wordt het overton window zo ver naar rechts geduwd dat nazi retoriek vrijwel het enige is wat er besproken wordt. Kijk naar de VS waar aan de hand van bullshit culture war onzin wetten worden gemaakt die letterlijk maar voor een persoon in de staat gelden. Ik geloof dat het ohio was waar er een wet voor trans sporters in vrouwen sport. Dat was letterlijk 1 persoon en 6 ofzo als dat ook voor trans mannen zou gelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

alexbl69 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:37:
En terwijl die grote zaken onbesproken voorbij gaan maakt de pers zich druk over kruimelwerk...

Weerwind in problemen door privéritjes in burgemeestersauto
Nou ja het blijkt toch om meer dan 5000 kilometer te gaan. Als je betrapt wordt door de belastingdienst bij de efteling met je leaseauto en je hebt aangegeven dat je niet prive rijdt ben je toch aardig het haasje. (tenzij je kan aantonen dat je binnen de 500km per jaar blijft natuurlijk)

Zijn reactie dat hij het niet wist vind ik een erg makkelijke. Met die reactie komen wij bij de BD ook niet mee weg.

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 23-02-2023 13:59 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:11

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
ArgantosNL schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:08:
[...]

Het vervelende van de BS culture wars is dat we wel tegengas moeten geven tegen de BS dat de culture warriors pushen. Ander wordt het overton window zo ver naar rechts geduwd dat nazi retoriek vrijwel het enige is wat er besproken wordt. Kijk naar de VS waar aan de hand van bullshit culture war onzin wetten worden gemaakt die letterlijk maar voor een persoon in de staat gelden. Ik geloof dat het ohio was waar er een wet voor trans sporters in vrouwen sport. Dat was letterlijk 1 persoon en 6 ofzo als dat ook voor trans mannen zou gelden.
en precies dat is waar de eerste kamer voor is: onzinwetten tegen houden. Hoe je dat kunt doen? Door de eerste kamer met precies die taak uit te rusten en te gebruiken en niet door er ene handjeklap van te maken in het idee van 'we hebben een meerderheid nodig, want anders stranden onze wetgevingen!'.

Je moet je focussen op de dossiers die ertoe doen, al de rest is verspilling van mensen hun tijd en aandacht en er zijn wel wat partijen die er baat bij hebben om heel veel tijd en aandacht te 'hoggen' zodat er niets gebeurt.

Als we wederom kijken naar de politiek van de laatste ~15 jaar zien we dat er op de grote dossiers, die er echt toe doen en waarvan toen al bekend was dat het bij inactiviteit tot grote problemen konden leiden, geen bal is gebeurt. We laten ons politiek gijzelen dus op veel vlakken en het enige correcte antwoord op een gijzeling is simpelweg niet mee te werken eraan.

Het enige idee achter die culture ware die hier ook de kop op steekt, is tijd verspillen zodat er geen aandacht is voor grote dossiers en dus krijg je hoogoplopende discussies over wc's.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• PLAE
Het vind ik dat het inclusief chauffeur was.

• alexbl69
dawg schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:51:
[...]

Ach kom. Ik ben geen Kaag-fan maar wat zij allemaal te verduren krijgt is buiten alle proporties.
Klopt, maar ze lijkt het hier bijna op te zoeken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

alexbl69 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:34:
[...]

Klopt, maar ze lijkt het hier bijna op te zoeken.
Sorry maar dit is onzin natuurlijk. Kaag wordt het meest bedreigd, zowel online als ook in het echte leven. Daarnaast zoekt ze die fakkelfiguren niet op; het is andersom. Wanneer je zo’n mafkees aan je deur hebt gehad begrijp ik in elk geval wel dat ze zich vervolgens niet goed een houding weet te geven wanneer er dan ineens 50 jou staan op te wachten. En Geenstijl vindt het prachtig want die produceren vrijwel alleen maar polariserende rotzooi.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dawg schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:50:
[...]

Sorry maar dit is onzin natuurlijk. Kaag wordt het meest bedreigd, zowel online als ook in het echte leven.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat Geert Wilders is. Die krijgt ze ook nog eens vanuit het buitenland erbij ook.

(dat maakt het natuurlijk niet okay wat er bij Kaag gebeurd, voor de goede orde)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Gunner schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:02:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat dat Geert Wilders is. Die krijgt ze ook nog eens vanuit het buitenland erbij ook.

(dat maakt het natuurlijk niet okay wat er bij Kaag gebeurd, voor de goede orde)
Van Wilders durf ik nochtans wél te beweren dat hij het opzoekt.

Los daarvan is het bedreigen van Kamerleden en bewindspersonen ultiem triest en mogen de bedreigers van mij hard aangepakt worden.

Verwijderd

Er is hier wel sprake van een dubbele moraal.

Langs de autobahn is het in de vakantiedrukte heel normaal dat er bij het vrouwen toilet enorme rijen staan en vrouwen gretig gebruik maken van de lege heren toiletten. (Waarbij itt de vrouwen toiletten ze vrolijk langs urinerende mannen bij het pissoir lopen.) Daar heb ik nog nooit iemand moeilijk over zien of horen doen.

Andersom heb ik 1 keer meegemaakt dat het heren toilet overgestroomd was door een verstopping en de heren in de rij bij de dames gingen staan. De wereld was te klein!

Overigens zie ik het probleem niet zo als je zorgt voor goed afsluitbare toiletten zonder gaps (dus zeker niet amerikaanse toiletten) kan je in de ruimte waar de handen gewassen worden prima camera toezicht toepassen om de veiligheid te verhogen. Unisex en iedereen in 1 rij.

Daarnaast is het in veel restaurants zo dat er gewoon maar twee toiletten zijn met afzonderlijke deur . Daar is al helemaal geen reden voor sekse afhankelijke toiletten. Alleen moet sommige van ons mannen dan wel aangeleerd worden te gaan zitten, want mikken is niet iedereens sterke punt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Morgen komt de parlementaire enquêtecommissie met hun rapport aangaande Groningen.
Hier alvast een voorproefje van een emeritus hoogleraar die het dossier al 50 jaar volgt.

https://eenvandaag.avrotr...zegt-emeritus-hoogleraar/
Jurist Jan van Dunné heeft zich 50 jaar beziggehouden met mijnbouw en schadevergoedingen. Volgens hem heeft de staat de Groningers voorgelogen en tegengewerkt. Hij is benieuwd of de parlementaire enquêtecommissie morgen tot dezelfde conclusie komt.

"Juristen zullen niet snel zeggen dat iemand liegt, dat hoort niet, maar in de volksmond zou je kunnen zeggen: 'Al 50 jaar liegt de staat dat het gedrukt staat.'" Aan het woord is emeritus hoogleraar burgerlijk recht Jan van Dunné. Hij heeft geen goed woord over voor de wijze waarop de Nederlandse overheid is omgegaan met het belang van haar (Groningse) burgers. "Het is al jarenlang een juridische schijnvertoning."

Gevaren werden gebagatelliseerd

Een jurist zou zeggen: hier is onwaarheid gesproken. "Maar dat is eigenlijk hetzelfde als liegen", zegt Van Dunné. Dat blijkt volgens hem uit alle pogingen die het ministerie van Economische Zaken, het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut
(KNMI) en het Staatstoezicht op de Mijnen jarenlang hebben gedaan om het gevaar van de aardgaswinning in Groningen te bagatelliseren.
"De staat is belanghebbende in de gaswinning en heeft er alles aan gedaan om met alle mogelijke middelen aan te tonen dat schade niet door de gaswinning is veroorzaakt." Dat is het beeld dat nu bij de jurist overeind blijft. "Terwijl de staat daarbij uitspraken van onder andere de Hoge Raad negeert."
Bedenk je vervolgens dat JA21 door wil gaan met gaswinning. Waarbij een hele hoop Tweakers bij de oprichting van deze partij hen als “redelijk” kwalificeerden. Van je medelanders moet je het hebben.

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

dawg schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:25:
Morgen komt de parlementaire enquêtecommissie met hun rapport aangaande Groningen.
Hier alvast een voorproefje van een emeritus hoogleraar die het dossier al 50 volgt.

https://eenvandaag.avrotr...zegt-emeritus-hoogleraar/

[...]

[...]

Bedenk je vervolgens dat JA21 door wil gaan met gaswinning. Waarbij een hele hoop Tweakers bij de oprichting van deze partij hen als “redelijk” kwalificeerden. Van je medelanders moet je het hebben.
"Out of sight, out of mind "

Less alienation, more cooperation.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Blijft schandalig vind ik. Mits men erop stemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

dawg schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:28:
[...]

Blijft schandalig vind ik. Mits men erop stemt.
Ik ben het helemaal met je eens, maar het is wel hoe het werkt(of lijkt te werken). Zie ook COA toestanden: Ter Apel? Oh maar dat is een eind weg. Maastricht mijnbouw, overstromingen etc.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Sandor_Clegane schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:30:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens, maar het is wel hoe het werkt(of lijkt te werken). Zie ook COA toestanden: Ter Apel? Oh maar dat is een eind weg. Maastricht mijnbouw, overstromingen etc.
Ter Apel schuurt natuurlijk wel. Ze willen dat niet voor niets verplaatsen naar een Afrikaanse dictatorstaat - en daar is een meerderheid voor in de 2e kamer(!)...

Intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Sandor_Clegane schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:30:
[...]

Kennelijk is Ter Apel nog niet ver genoeg en Afrika wel. Empathie is ver te zoeken, heb ik al vaker aangegeven; ik mis empathie met anderen en niet enkel met jezelf. :)

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
crisp schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:16:
[...]

Ter Apel schuurt natuurlijk wel. Ze willen dat niet voor niets verplaatsen naar een Afrikaanse dictatorstaat - en daar is een meerderheid voor in de 2e kamer(!)...
Budel/Cranendonck hetzelfde....wekelijks/dagelijks ellende daar... er stoppen sinds kort al geen bussen meer bij het AZC en op NS station Maarheeze zijn ze overgeschakeld op permanente kaartcontrole

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Mr. Detonator schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:48:
[...]

Budel/Cranendonck hetzelfde....wekelijks/dagelijks ellende daar... er stoppen sinds kort al geen bussen meer bij het AZC en op NS station Heeze zijn ze overgeschakeld op permanente kaartcontrole
Logisch; als je mensen als beesten behandeld, dan gaan ze zich ook zo gedragen.

Intentionally left blank

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:18
polthemol schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:43:
[...]

Als iemand meer wil weten over culture wars, dan kan ik een podcast van Jon Ronson aanbevelen: Things fell apart.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
crisp schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:00:
[...]

Logisch; als je mensen als beesten behandeld, dan gaan ze zich ook zo gedragen.
Beetje kort door de bocht dat het daar aan ligt... het zijn voornamelijk veilige-landers die de problemen veroorzaken, met misschien een paar meelopers
De ''normale'' vluchtelingen veroorzaken geen problemen en klaagt niemand over.... maar het zijn er best veel (veilige-landers) dat is het probleem... Het gaat hier om enkele tientallen die een behoorlijke stempel drukken op de omgeving en best ver daarbuiten, en dat speelt al járen...paar jaar geleden is AZC in Weert gesloten...en daar was hetzelfde aan de hand..
De visvijver die tussen de looproute ligt van AZC Budel en treinstation Maarheeze hebben ze een hek omheen moeten bouwen omdat er dagelijks/wekelijks incidenten waren. Het hek staat nou ca 2-3 maanden en de eerste ''indringers'' zijn al gespot :X

[ Voor 44% gewijzigd door Mr. Detonator op 24-02-2023 00:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Wie o wie adviseert de Kamer eigenlijk? Waar dat vroeger vooral gebeurde door de wetenschappelijke bureau’s van de partijen, is dat nu vooral door zogenoemde rondetafelgesprekken. Wat quotes voor wie het interesseert hoe de Kamer werkt.

https://www.vn.nl/ronde-tafels-tweede-kamer
Een ‘vitaliteitscoach 2.0’ die als reisleidster in India vrouwen in de overgang inspireert met ‘holistische gezondheidszorg’ en de ‘Ayurvedische leefwijze’ zij-aan-zij met de maakster van een ‘Overgangsspel’ om het ‘taboe op de overgang op de werkvloer’ te doorbreken. Een wetenschapper die tevens voor lobbyorganisatie AgriFacts en het Mesdagfonds (van boerenbelangenorganisatie LTO) werkt en vanuit die hoedanigheid een omstreden rapport over de stikstofmetingen van het RIVM schreef dat later stilletjes werd gerectificeerd. Of een zelfbenoemd acteur, model, auteur, commando, (gevechts)piloot, intel-officier, stierenvechter, waterscooter-duurrecordhouder en gezondheidscoach die daarnaast de zogeheten ‘holbewonerscode’ ontwikkelde.

Vrij Nederland trof een bonte verzameling profielen aan op de lijst van door de Tweede Kamer uitgenodigde experts bij rondetafelgesprekken over respectievelijk de menopauze, stikstof en Afghanistan.
Hoewel de rondetafelgesprekken op papier vooral zijn bedoeld om informatie op te halen, zijn er – zo blijkt ook uit gesprekken met (oud-)Kamerleden – diverse vormen. Soms is er sprake van een combinatie van politieke profileringsdrang en private belangen.
Hoe hoorzittingen worden gebruikt, is afhankelijk van verschillende factoren. Een daarvan is de perceptie van Kamerleden zelf. Kort door de bocht: hun idee van waar hoorzittingen voor zijn bedoeld, bepaalt hoe ze er gebruik van maken.
Ik gebruik het niet alleen om geïnformeerd te worden, maar ook als instrument om andere collega’s te overtuigen,’ vertelt Nijboer desgevraagd. Als recent voorbeeld noemt hij een rondetafelgesprek naar aanleiding van een initiatiefwet die hij samen met ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis indiende om huurcontracten van één of twee jaar in de particuliere sector voortaan alleen nog bij hoge uitzondering mogelijk te maken.
Andere keren is het een handig middel om bedrijven op het matje te roepen. ‘Ik heb bijvoorbeeld Shell uitgenodigd bij een hoorzitting over gaswinning in Groningen, want ik vond dat ze toch wel wat uit te leggen hadden. Dus het is voor mij een waardevol Kamerinstrument dat ik regelmatig inzet,’ aldus Nijboer.
Als Westerveld zelf een hoorzitting organiseert (‘Er gaat wel veel werk inzitten’) is dat met het oog op een beleidswijziging. ‘Zo nam ik vorig jaar twee keer zelf het initiatief voor een rondetafel: over misbruik in de turnsport en met jongeren en ouders over de jeugdzorg,’ vertelt Westerveld. ‘Beiden keren was het eigenlijk vooral bedoeld om mijn collega’s in de Kamer te wijzen op de harde en verdrietige situaties van slachtoffers.’

Westerveld vermoedt dat deze verhalen (‘Een van de jongeren heeft jarenlang vastgebonden gezeten in een instelling’) een blijvende indruk hebben achtergelaten bij collega’s: het lukte haar om zes wetswijzigingen voor rechtsbescherming van jongeren in gesloten instellingen door de Kamer te krijgen.
Hoe verhitter en gepolariseerder het debat rond een onderwerp, des te meer gepolitiseerd is het uitnodigingsbeleid. Neem bijvoorbeeld het rondetafelgesprek over de kwaliteit van de stikstofcijfers. Daar verscheen op de expertlijst onder de noemer ‘wetenschapper’ Jaap C. Hanekamp, naast het RIVM en TNO. Wat er niet bij stond, was dat Hanekamp ook verbonden is aan de brancheorganisatie AgriFacts en Stichting Mesdag (LTO). Voor deze laatste organisatie schreef hij een omstreden rapport over de meetmethoden van het RIVM dat later moest worden gerectificeerd.
Volgens politicoloog Simon Otjes maakt het volgen van rondetafelgesprekken dan ook maar een klein deel uit van het ondersteunend Kamerwerk: ‘Fractie-ondersteuners hebben veel rollen en taken, zoals persvoorlichting, sociale media, politiek-strategische, juridische, procedurele en beleidsinhoudelijke advisering, agendabeheer, het schrijven van spreekteksten moties, amendementen en vragen, en contact met experts en belangengroepen. Rondetafelgesprekken helpen bij de laatste, maar niet bij alle andere taken.’
Het artikel gaat verder maar ik kan niet het hele artikel quoten natuurlijk. De grote lijn lijkt me duidelijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:13
In de show van Lubach gister werd FVD wat mij betreft echt volledig ontmaskerd: https://www.npostart.nl/d.../01-03-2023/VPWON_1348942

Het komt er neer dat Baudet de FVD gebruikt om zelf geld mee te verdienen. Precies wat de grifters bij de Republikeinen in de VS ook doen. Zou dit de doodsteek zijn voor de FVD?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:50
pingkiller schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 17:27:
Het komt er neer dat Baudet de FVD gebruikt om zelf geld mee te verdienen. Precies wat de grifters bij de Republikeinen in de VS ook doen. Zou dit de doodsteek zijn voor de FVD?
Ik betwijfel het...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

In de show van Lubach gister werd FVD wat mij betreft echt volledig ontmaskerd: https://www.npostart.nl/d.../01-03-2023/VPWON_1348942

Stel jezelf deze vraag eens bij andere partijen i.c.m. schandalen.

Zou dit de doodsteek zijn voor
Wilders die veroordeeld is?
Rutte die liegt, bedriegt, en communicatie daarover verwijdert?
Bergkamp met de dubieuze hoofdrol in de kwestie Arib?

Enzovoort.
Zelfreinigend vermogen is schaars, evenals harde morele grenzen bij burgers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:33

Ik vermoed zomaar dat veel FVD-kiezers niet zo veel waarde hechten aan wat de MSM zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:51
Och, met die 4-5 zetels die ze met de huidige peilingen hebben valt er weinig te verliezen. Die groep blijft toch wel op FVD stemmen.

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 02-03-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

eric.1 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:10:
Och, met die 4-5 zetels die ze met de huidige peilingen hebben valt er weinig te verliezen. Die groep blijft toch wel op FVD stemmen.
Tja, samen met PVV zijn dat dan toch om en nabij ~25 zetels. :{

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:14
Zolang de NPO het VVD narratief van Rutte tegen de 'linkse wolk' blijft versterken krijgen PVV, BBB en JA21 imo eerder meer dan minder stemmen.

Zo opzichtig: het belangrijkste debat met twee(!) VVD'ers tegenover PvdA en GL. Minder dan 1/3 van de zetels in de meest recente peiling, alsof de rest er niet toe doet...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
dawg schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 18:45:
[...]

Stel jezelf deze vraag eens bij andere partijen i.c.m. schandalen.

Zou dit de doodsteek zijn voor
Wilders die veroordeeld is?
Rutte die liegt, bedriegt, en communicatie daarover verwijdert?
Bergkamp met de dubieuze hoofdrol in de kwestie Arib?

Enzovoort.
Zelfreinigend vermogen is schaars, evenals harde morele grenzen bij burgers.
GroenLinks waarbij een kamerlid de gedachte van geweld jegens andersdenkenden wel spannend vindt ;) ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
hoevenpe schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:13:
Zolang de NPO het VVD narratief van Rutte tegen de 'linkse wolk' blijft versterken krijgen PVV, BBB en JA21 imo eerder meer dan minder stemmen.

Zo opzichtig: het belangrijkste debat met twee(!) VVD'ers tegenover PvdA en GL. Minder dan 1/3 van de zetels in de meest recente peiling, alsof de rest er niet toe doet...
De banden tussen de 'traditionals' en de NPO zijn blijkbaar nog heel warm...

Omtzigt zegt het goed...

Drie van de vier debaters zijn niet eens verkiesbaar. De premier die juist gecontroleerd moet worden door de toekomstige Eerste Kamer doet wel mee. Blijkbaar is er ook een afspraak dat er niet over 'Groningen' gesproken mag worden.

Toch fijn zo'n 'onafhankelijke' publieke omroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:37:
Blijkbaar is er ook een afspraak dat er niet over 'Groningen' gesproken mag worden.
Maar wel over asiel, alsof de provincie daarover gaat...

VVD en PvdA/GL zijn beide deel van het politieke midden: het gaat niet om Rutte of Klaver/Kuiken, beide zijn straks onderdeel van de macht.

De grote vraag is straks: heeft de coalitie samen met de 'linkse wolk' 38 zetels in de Senaat. Kan de oppositie alle onwelgevallige (stikstof, saldering, gedwongen opvang, etc.) wetgeving 4 jaar blokkeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
Wel bijzonder dat nu links een keer goede zendtijd krijgt het een probleem is maar alle voorgaande verkiezingen en de grote hoeveelheden zendtijd die rechtse populisten als BBB en FvD nooit zijn aandacht waard waren.

How goed Omtzigt het ook gedaan heeft met de toeslagenaffaire hij heeft daarvoor jarenlang bijgedragen aan de afbraak van onze democratie en media door zijn partij in het kabinet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:55
alexbl69 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:37:
[...]

Toch fijn zo'n 'onafhankelijke' publieke omroep.
Het heeft volgens mij niet zozeer met (on)afhankelijkheid te maken maar vooral met scoringsdrift. Was het niet in 2019 toen diezelfde Pauw de wens van de premier honoreerde om met Baudet in debat te gaan? Ook toen sloeg dat nergens op maar een groter probleem was dat Pauw hiermee een fascistisch clubje promoveerde tot zomaar een nette uitdager van de VVD. Wat dat betreft gaan hij en Rutte vooruit.

En in het geval van Pauw is het misschien ook gewoon onnozelheid. Hij kan bijzonder goed interviewen maar voor wat betreft het hebben van een idee hoe de media de politiek beïnvloeden is hij echt zo dom als het achtereind van een varken. In een discussie in de Vooravond met onder andere Diewertje Kuijpers viel hij al eens genadeloos door de mand door de overduidelijke schuld van de media betreffende de politieke shitshow van deze tijd gewoon weg te wuiven. En ook in reactie op de ophef over dit debat deed hij alsof alles wat hij doet verder niet uitmaakt.

Ook zijn programma "scheefgroei" viel wat dat betreft enorm tegen. Ja, er werd gediscussieerd over interessante onderwerpen maar over de schuldvraag wilde meneer het dan niet hebben. Terwijl dat verdomme belangrijk is want veel beleid is juist heel bewust zo ingezet. Veel problemen zijn ingecalculeerd. De schuldvraag doet er toe als je problemen wilt oplossen. Zonder de schuldvraag blijf je dus met types als Rutte en Schippers opgezadeld die helemaal geen oplossing willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Philip Ross schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:20:
Wel bijzonder dat nu links een keer goede zendtijd krijgt het een probleem is maar alle voorgaande verkiezingen en de grote hoeveelheden zendtijd die rechtse populisten als BBB en FvD nooit zijn aandacht waard waren.
Hier speelt wat anders: zendtijd van de NPO wordt opzichtig gebruikt om de aanstaande machtsoverdracht binnen de VVD te presenteren. Schippers en Rutte naast elkaar, dat had ook één van beide met daar tegenover Klaver of Kuiken kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:28:
[...]

machtsoverdracht binnen de VVD t.
Maar trap je daar als wellicht voormalig VVD stemmer nog in?

De evenknie van Schippers in het VK, Liz Truss, was sneller weg dan een krop sla. Zijn we in Nederland met die wetenschap dan nog dommer dan de Britten? Gaan VVD kiezers achter deze dame aanlopen? Haar dubieuze DSM en zorgverleden doet er niet toe? De stupide economische bullshit die ze uitkraamt ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
[...]

Hier speelt wat anders: zendtijd van de NPO wordt opzichtig gebruikt om de aanstaande machtsoverdracht binnen de VVD te presenteren. Schippers en Rutte naast elkaar, dat had ook één van beide met daar tegenover Klaver of Kuiken kunnen zijn.
En op welke manier is dat anders dan een premiers debat tussen Rutte en 1 uitdager op rechts? (Die vervolgens niet op komt dagen)

Of een kritiekloos interview met Wilders van meer dan een uur?

Ben het ook niet eens met de opzet van dit debat maar het is wel heel opvallend dat nu links er ook een keer een voordeeltje bij heeft er ineens uit allerlei hoeken kritiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

D-e-n schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:43:
[...]

Maar trap je daar als wellicht voormalig VVD stemmer nog in?

De evenknie van Schippers in het VK, Liz Truss, was sneller weg dan een krop sla. Zijn we in Nederland met die wetenschap dan nog dommer dan de Britten? Gaan VVD kiezers achter deze dame aanlopen? Haar dubieuze DSM en zorgverleden doet er niet toe? De stupide economische bullshit die ze uitkraamt ook niet?
Ik denk dat mevrouw Schippers meer in haar mars heeft dan mevrouw Truss maar haar ideeën stammen uit een andere tijd.
Ongebreideld kapitalisme ten koste van natuur wordt steeds minder geliefd in het westen. En de meeste mensen zijn het er wel over eens dat de ongelijkheid niet nóg meer moet toenemen.
De praatjes van: links wil de taart anders verdelen terwijl rechts de taart groter wil maken gaan ook niet meer op. De taart is groot zat maar de groei van die taart is juist naar degenen gegaan die al genoeg hadden.

Begrijp me goed: ik vind dat je voorzichtig moet zijn met het onevenredig afpakken van rijken en dit geven aan de armen. Maar de box3 tarieven moeten gelijk worden aan box1. Een ton verdienen met arbeid wordt nu vrij zwaar belast. Een ton verdienen met passief inkomen gelijk belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Philip Ross schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:52:
Ben het ook niet eens met de opzet van dit debat maar het is wel heel opvallend dat nu links er ook een keer een voordeeltje bij heeft er ineens uit allerlei hoeken kritiek is.
Die kritiek was er vanuit linkse hoek toch ook toen Baudet of Wilders op het schild werden gehesen? Snap heel goed dat PvdA en GroenLinks graag aanschuiven, het is de VVD PR-machine waar de ophef vooral over gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Wat betreft dat debat... GroenLinks/PvdA tekenen straks in de eerste Kamer gewoon bij het kruisje voor wat kleingeld. Er IS helemaal geen tegenstelling tussen de VVD en GL/PvdA.
Pas als de VVD op rechts zou moeten(!) aankloppen zullen er scheuren in de coalitie komen.
Maar het maakt vvd/PvdA/gl geen moer uit op welke van die 3 partijen de zwevende kiezer stemt... Zolang het maar niet BBB PVV FvD is. En liever ook geen SP of PvdD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Lordy79 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:00:
Wat betreft dat debat... GroenLinks/PvdA tekenen straks in de eerste Kamer gewoon bij het kruisje voor wat kleingeld. Er IS helemaal geen tegenstelling tussen de VVD en GL/PvdA.
Pas als de VVD op rechts zou moeten(!) aankloppen zullen er scheuren in de coalitie komen.
Maar het maakt vvd/PvdA/gl geen moer uit op welke van die 3 partijen de zwevende kiezer stemt... Zolang het maar niet BBB PVV FvD is. En liever ook geen SP of PvdD
Natuurlijk maakt het voor GL/PvdA uit op welke partij er wordt gestemd. Uiteindelijk hebben ze een kleinere VVD nodig voor sociaal-economische verandering. Zolang dit kabinet er zit gaat dat niet gebeuren.

Vraag voor links is of de kruimels die ze krijgen in ruil voor steun zoden aan de dijk zet. De geschiedenis zegt van niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Lordy79 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 07:56:
[...]

Ik denk dat mevrouw Schippers meer in haar mars heeft dan mevrouw Truss
Op basis waarvan denk je dat? Is haar trackrecord dan zo goed? En het inschatten van of maatregelen nog werken in deze tijd hoort ook bij het hebben van kwaliteiten he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:07:
Natuurlijk maakt het voor GL/PvdA uit op welke partij er wordt gestemd. Uiteindelijk hebben ze een kleinere VVD nodig voor sociaal-economische verandering. Zolang dit kabinet er zit gaat dat niet gebeuren.
Een kleinere VVD impliceert geen groter links blok, de onderlinge verhoudingen liggen redelijk vast. De winst van PvdA/GroenLinks gaat vooral ten koste van de SP, PvdD en D66.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:13:
Op basis waarvan denk je dat? Is haar trackrecord dan zo goed? En het inschatten van of maatregelen nog werken in deze tijd hoort ook bij het hebben van kwaliteiten he.
Ik zie Truss geen multinational leiden of jarenlang vanuit haar perspectief succesvol minister zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

D-e-n schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:07:
[...]

Vraag voor links is of de kruimels die ze krijgen in ruil voor steun zoden aan de dijk zet. De geschiedenis zegt van niet.
Nee het maakt niet uit, mijn waarde @D-e-n.
Als de coalitie 30 zetels haalt en pvda-gl 8 is het net zo goed als wanneer de coalitie 28 zetels haalt en pvda-gl 10 zetels.

Dat zullen die kruimels, want meer zal het niet zijn, niet groter of kleiner maken.

Momenteel zit de coalitie op 28 en PvdA-GL op 13 dus een ruime meerderheid.
*knip* s.v.p. peilingen niet gebruiken voor absolute beweringen.

[ Voor 5% gewijzigd door defiant op 03-03-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tenzij ze gezamenlijk minder dan 38 zetels halen: dan heeft de 'oppositie' het blok bij de spreekwoordelijke ballen, is Rutte/Schippers de komende vier jaar vleugellam.

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 03-03-2023 23:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Zo makkelijk gaat het natuurlijk niet. Premiers die lang zitten lukt dat meestal omdat ze populaire concurrenten binnen hun eigen partij uit weten te schakelen; wat overblijft is meestal een zwakke opvolger die de eerstvolgende verkiezingen niet overleeft. Ad Melkert, Elco Brinkman, John Major in het VK, en in Duitsland was de beoogde opvolger van Angela Merkel Annegret Kramp-Karrenbauer. Wie? Precies.

Als Mark Rutte eenmaal zijn hart volgt en buschauffeur wordt, ontstaat er een heel interessant machtsvacuum op rechts.

Maar als iemand de Publieke Omroep snapt mogen ze het zeggen. Ik denk dat niemand zal ontkennen dat de bestuurders (van oudsher) innige banden met de traditionele Haagse politiek hebben. Tegelijkertijd lijkt men sommige rechtse paritjen (maar niet andere) uiterst interessant voor discussieprogramma's te vinden. Thierry Baudet mocht gewoon overal aanschuiven met (toen) twee zetels, totdat hij zichzelf onsterfelijk belachelijk maakte. Die ene zetel van Caroline van de Plas is blijkbaar belangrijker dan die twee van JA21. BVNL en Omtzigt negeren ze. En bij de PvdD doen ze eigenlijk het liefst alsof die partij niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
D-e-n schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:25:
[...]

Het heeft volgens mij niet zozeer met (on)afhankelijkheid te maken maar vooral met scoringsdrift. Was het niet in 2019 toen diezelfde Pauw de wens van de premier honoreerde om met Baudet in debat te gaan? Ook toen sloeg dat nergens op maar een groter probleem was dat Pauw hiermee een fascistisch clubje promoveerde tot zomaar een nette uitdager van de VVD. Wat dat betreft gaan hij en Rutte vooruit.

En in het geval van Pauw is het misschien ook gewoon onnozelheid. Hij kan bijzonder goed interviewen maar voor wat betreft het hebben van een idee hoe de media de politiek beïnvloeden is hij echt zo dom als het achtereind van een varken. In een discussie in de Vooravond met onder andere Diewertje Kuijpers viel hij al eens genadeloos door de mand door de overduidelijke schuld van de media betreffende de politieke shitshow van deze tijd gewoon weg te wuiven. En ook in reactie op de ophef over dit debat deed hij alsof alles wat hij doet verder niet uitmaakt.

Ook zijn programma "scheefgroei" viel wat dat betreft enorm tegen. Ja, er werd gediscussieerd over interessante onderwerpen maar over de schuldvraag wilde meneer het dan niet hebben. Terwijl dat verdomme belangrijk is want veel beleid is juist heel bewust zo ingezet. Veel problemen zijn ingecalculeerd. De schuldvraag doet er toe als je problemen wilt oplossen. Zonder de schuldvraag blijf je dus met types als Rutte en Schippers opgezadeld die helemaal geen oplossing willen.
Zou het Pauw zelf zijn die deze beslissing neemt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:14:
[...]

Een kleinere VVD impliceert geen groter links blok, de onderlinge verhoudingen liggen redelijk vast. De winst van PvdA/GroenLinks gaat vooral ten koste van de SP, PvdD en D66.
Kiezers die van het sociaaleconomisch rechtse D66 zouden overstappen naar een linkse partij is natuurlijk wel degelijk winst. In de huidige verhoudingen is dat te weinig om echt verandering af te dwingen maar het is wel winst.
Lordy79 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:15:
[...]

Als de coalitie 30 zetels haalt en pvda-gl 8 is het net zo goed als wanneer de coalitie 28 zetels haalt en pvda-gl 10 zetels.
Voor dit kabinet maakt het inderdaad niets uit. Maar meer stemmen voor PvdA-GL ten opzichte van de VVD is natuurlijk wel degelijk winst. Helaas gaan die VVD kiezers niet zo vaak die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

hoevenpe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:18:
[...]

Tenzij ze gezamenlijk minder dan 38 zetels halen: dan heeft de 'oppositie' het blok bij de spreekwoordelijke ballen, is Rutte/Schippers de komende vier jaar vleugellam.
Die halen ze wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
alexbl69 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:23:
[...]

Zou het Pauw zelf zijn die deze beslissing neemt?
Hij produceert al die zooi toch? Op1 en Half8 komen ook van zijn bedrijfje. Overigens is dat bedrijfje vervolgens weer onderdeel van een grote Franse toko dus ook dat is weer wat dubieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:18:
[...]
Thierry Baudet mocht gewoon overal aanschuiven met (toen) twee zetels, totdat hij zichzelf onsterfelijk belachelijk maakte. Die ene zetel van Caroline van de Plas is blijkbaar belangrijker dan die twee van JA21. BVNL en Omtzigt negeren ze. En bij de PvdD doen ze eigenlijk het liefst alsof die partij niet bestaat.
Baudet heeft zich vanaf dag 1 al belachelijk gemaakt, is waarschijnlijk ook de reden dat hij aan mocht schuiven. Van de Plas doet het ook altijd goed voor de kijkcijfers.

Omtzigt heeft veel vakkennis en gaat doordoor veel te veel op details in. Slecht voor de kijkcijfers.

Vermoed dat de reclame-inkomsten belangrijker zijn dan pluriforme media.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Wat een absurd idee dat het niet uitmaakt of er VVD of GL/PvdA gestemd wordt of dat er geen verschillen zijn.
Misschien maakt het voor het stikstofbeleid niet uit, maar daar buiten zullen de verhoudingen echt wel effect hebben.
Als er geen verschil zou zijn en de linkse partijen toch wel mee gaan waarom is er dan al twee formaties zo veel gedoe dat ze niet zomaar mee doen.

Als er dit soort claims gemaakt worden moet er echt betere onderbouwing komen.

Anders is het niets anders dan excuses geven waarom je gewoon VVD moet blijven stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
alexbl69 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:32:
[...]
Van de Plas doet het ook altijd goed voor de kijkcijfers.
En zij weet dat. Ze hangt de onnozele plattelandsvrouw uit met de poten in de modder maar die vrouw heeft gewoon iets met marketing gedaan en weet exact hoe je alles en iedereen moet manipuleren. En dat doet ze dan ook. Ook bij deze verkiezingen wint marketing het dus wederom van inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Philip Ross schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:33:
Wat een absurd idee dat het niet uitmaakt of er VVD of GL/PvdA gestemd wordt of dat er geen verschillen zijn.
Ik heb het toegelicht
Tuurlijk, als de coalitie maar 20 zetels haalt en de PvdA GL ook 20 dan is er iets heel anders aan de hand
Maar dat gebeurt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
alexbl69 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:32:
Vermoed dat de reclame-inkomsten belangrijker zijn dan pluriforme media.
En het neveneffect daarvan is dat kermisrechts de media domineert. Dat is niet goed voor kiezers ter rechterzijde van de VVD (ze hebben wel veel keus, maar geen enkele partij lijkt een duurzame, degelijke uitdager). Het is ook niet goed voor links, omdat kermisrechts het debat bepaalt, waardoor de aandacht wordt gefocust op de tegenstellingen aan de rechterzijde van de VVD. (waardoor je zelfs in dit topic ziet dat mensen alles van GL tot de VVD als "'één pot nat" zien)

Het verklaart wel veel over de huidige Nederlandse politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Lordy79 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:40:
[...]

Ik heb het toegelicht
Tuurlijk, als de coalitie maar 20 zetels haalt en de PvdA GL ook 20 dan is er iets heel anders aan de hand
Maar dat gebeurt niet.
Hoe veel zetels de coalitie nodig heeft voor een meerderheid maakt uit. Als dat er maar 2 of 3 zijn hebben ze namelijk mogelijkheden buiten GL/PvdA om.
Hebben ze meer nodig is die optie er niet en is de onderhandelingspositie van de coalitie enorm veel zwakker.

Jouw toelichting was niets meer dan "het maakt de kruimels niet groter" wat geen toelichting is maar een claim.

Daarnaast mag je deze ook nog wel even onderbouwen:
Er IS helemaal geen tegenstelling tussen de VVD en GL/PvdA.

[ Voor 18% gewijzigd door Philip Ross op 03-03-2023 08:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
Lordy79 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:40:
[...]

Ik heb het toegelicht
Maar dat gebeurt niet.
Wat @Philip Ross probeert te zeggen: het maakt wel degelijk uit of GL/PvdA het voor het zeggen hebben of de VVD.

PvdA/GL (en de SP en PvdD) hebben echter al jaren en jaren te weinig zetels om echt invloed te hebben. Dat verandert niet als je doet alsof het allemaal niks uitmaakt. Dat verander je niet door PvdA/GL en de VVD op één hoop te gooien. Dat verandert alleen als er kiezers overstappen van de VVD naar clubs die ook echt daadwerkelijk wat anders willen. Dat kunnen PvdA/GL zijn maar dat kunnen bijvoorbeeld ook SP, Volt, PvdD zijn om maar wat te noemen.

[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 03-03-2023 08:49 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D-e-n
Maar het feit is: een groot deel van de kiezers wil niet dat er iets verandert. Ze hebben het de afgelopen decennia geweldig gehad en hopen dat dat zo blijft. De toeslagenouders of wajongers die in de shit zitten: het boeit ze niet want ze hebben er zelf geen last van en kennen wellicht niet eens iemand die in die situatie zit.

Maar probleem is: wat men wil kan niet. De wereld en Nederland is veranderd en we hebben veel problemen de afgelopen decennia zodanig genegeerd dat we nu vastlopen. En uiteindelijk gaan ook de middengroepen op de grote roze wolk dat merken. Ze hebben het alleen nog niet in de gaten of hebben oorzaak en gevolg nog niet in de gaten.

Maar mensen vluchten daarom nog steeds naar partijen die dat allemaal onder het tapijt schuiven, die doen alsof alles gewoon lekker kan doorgaan zoals het was.

[ Voor 28% gewijzigd door D-e-n op 03-03-2023 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:46:
het maakt wel degelijk uit of GL/PvdA het voor het zeggen hebben of de VVD.
Reken je niet rijk: de VVD blijft in elke combinatie onmisbaar en de 'prijs' om als junior-partner onder premier Klaver te dienen zal heel hoog zijn.

Het is niet voor niets dat Bolkestein in Kok I en II zoveel binnen wist te halen. Menig VVD stemmer verlangt aan die tijd terug, Rutte geeft in het torentje veel te makkelijk dingen weg. Als Klaver en Kuiken niet toegeven kan hij altijd nog als grootste partij over rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
hoevenpe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:21:
[...]

Rutte geeft in het torentje veel te makkelijk dingen weg.
Aan wie dan? Want richting links of progressief wordt er niets weggegeven. Doen wat een rechter je dwingt te doen is niet iets weggeven.
Als Klaver en Kuiken niet toegeven kan hij altijd nog als grootste partij over rechts.
Wat dus precies de reden is dat het wel uitmaakt of links groter wordt of de coalitie.
Want hoe kleiner de coalitie hoe moeilijker het is om over rechts iets te krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Reken je niet rijk: de VVD blijft in elke combinatie onmisbaar en de 'prijs' om als junior-partner onder premier Klaver te dienen zal heel hoog zijn.

Het is niet voor niets dat Bolkestein in Kok I en II zoveel binnen wist te halen. Menig VVD stemmer verlangt aan die tijd terug, Rutte geeft in het torentje veel te makkelijk dingen weg. Als Klaver en Kuiken niet toegeven kan hij altijd nog als grootste partij over rechts.
Ik reken me niet rijk. Feit is dat er te weinig mensen op linkse partijen stemmen om echt invloed te hebben. Maar dat is niet "omdat het allemaal niks uitmaakt" maar dat is omdat teveel kiezers het of prima vinden zo of juist vallen voor dat valse leugenachtige frame dat het "allemaal niet uitmaakt"

Die tijd van Kok 1 komt niet meer terug. Het was een periode van overdaad waarin van allerlei maatregelen zijn genomen waar we nu de shit van gaan ondervinden. Die overdaad komt echter niet meer terug dus al het terugverlangen naar die tijd is wensdenken.

Probleem met "over rechts" is wel dat D66 dat op het stikstof dossier niet zal willen.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 03-03-2023 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
D-e-n schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 08:46:
[...]

Wat @Philip Ross probeert te zeggen: het maakt wel degelijk uit of GL/PvdA het voor het zeggen hebben of de VVD.
Ze zijn in ieder geval heel duidelijk over hoe de stikstofproblematiek moet worden aangepakt. Of eigenlijk: ze willen gewoon dat de wet wordt uitgevoerd. Wat op zich geen gekke gedachte is voor politieke partijen. Of iedere burger eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Daar speelde wat meer; het CDA was in die tijd onaantastbaar, omdat ze de enige grote middenpartij waren. Geen kabinet was mogelijk zonder CDA (of de voorgangers). Door het CDA buiten te sluiten dachten zowel PvdA als VVD hun onderhandelingspositie in de toekomst te versterken. (niet wetende dat vijf jaar later de PvdA, en tien jaar daarna het CDA zouden ophouden te bestaan als machtsfactor van betekenis)

Nu heeft de VVD trouwens precies de positie die het CDA had vanaf de 2e wereldoorlog tot aan de jaren '90, maar een verband tussen de "linkse wolk" en PVV/BBB lijkt onwaarschijnlijk.
D-e-n schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:28:
Die tijd van Kok 1 komt niet meer terug. Het was een periode van overdaad waarin van allerlei maatregelen zijn genomen waar we nu de shit van gaan ondervinden. Die overdaad komt echter niet meer terug dus al het terugverlangen naar die tijd is wensdenken.
Dan herinner ik me toch een ander Kok 1. Kok had als Minister van Financien willen laten zien dat ook de PvdA goed kon bezuinigen, en ging daar in zijn eerste kabinet mee door. Er zijn natuurlijk allerlei domme dingen gedaan, maar volgens mij is de houdbaarheid van de overheidsfinancien niet verslechterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Frame164 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:28:
[...]

Ze zijn in ieder geval heel duidelijk over hoe de stikstofproblematiek moet worden aangepakt. Of eigenlijk: ze willen gewoon dat de wet wordt uitgevoerd. Wat op zich geen gekke gedachte is voor politieke partijen. Of iedere burger eigenlijk.
Of de wet veranderen. Dat is zon beetje de core business van het kabinet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:46:
[...]

Dan herinner ik me toch een ander Kok 1. Kok had als Minister van Financien willen laten zien dat ook de PvdA goed kon bezuinigen, en ging daar in zijn eerste kabinet mee door. Er zijn natuurlijk allerlei domme dingen gedaan, maar volgens mij is de houdbaarheid van de overheidsfinancien niet verslechterd.
Met de financiën was niks mis, ook de jaren daarna niet. Het ging me meer om de publieke zaak waar de afbraak werd doorgezet die Rutte nog eens heeft versterkt. Alhoewel ik die afbraak Samsom meer kwalijk neem dan Kok want Samsom had inmiddels beter moeten weten.

Met overdaad doel ik op de situatie voor de gemiddelde burger. De onbezorgde periode waarbij de bomen voor de gemiddelde accountmanager of projectleider tot in de hemel groeien komt niet terug of gaat verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Lordy79 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:13:
[...]

Of de wet veranderen. Dat is zon beetje de core business van het kabinet.
Dat proberen ze voor wat betreft het mestprobleem al decennia. Dat werkt op den duur ook niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:54:
Dat proberen ze voor wat betreft het mestprobleem al decennia. Dat werkt op den duur ook niet meer.
Voorlopig werkt het al decennia, dat kan je nog een tijd rekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:01:
[...]

Voorlopig werkt het al decennia, dat kan je nog een tijd rekken.
Rekken, de natte droom van CDA en VVD.

Hoelang wil je nog rekken? Tot Nederland failliet is? Tot we massaal aan het kweekvlees zitten en er überhaupt minder werk is voor de veeteelt? Als we rekken dan krijgen we weer rechtzaken. Europa is er volgens mij ook wel klaar mee. Vergeet de bakken subsidie die de kant van de boeren opkomt. Daar gaan ze vroeg of laat mee dreigen.

We zitten nu al in een shitzooi zonder toekomst. Geen besluiten nemen gaat dat niet beter maken. Dat kost alleen nog maar meer geld meer ellende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:48:
Hoelang wil je nog rekken? Tot Nederland failliet is?
Ben nu op wintersport, kan je garanderen dat 'Nederland' nog lang niet failliet is zo druk is het. De AEX stijgt lekker door en bij veel mensen klotst het geld tegen de spreekwoordelijke plinten.

We kunnen dit nog decennia volhouden, de spaartegoeden zijn hoger dan ooit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Philip Ross
hoevenpe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:01:
[...]

Ben nu op wintersport, kan je garanderen dat 'Nederland' nog lang niet failliet is zo druk is het. De AEX stijgt lekker door en bij veel mensen klotst het geld tegen de spreekwoordelijke plinten.

Volgens mij verwar je de bankrekening van een select groepje Nederlanders met het land en maatschappij zelf.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• D-e-n
[...]

Is dat geen kwestie van een bubbel? De bubbel van veertig plussers met een huis en een tuin en spaargeld? De bubbel van ouders die hun kinderen nog wat mee hebben te geven?

En ook die maken zich kennelijk zorgen. De onrust bij verkiezingen is deels verwend gedrag maar deels ook gebaseerd op terechte zorgen.

En wat heb je aan spaartegoeden als er geen huizen zijn voor je kinderen? Wat heb je aan spaartegoeden als er geen personeel is om al die leuke uitjes te verzorgen?

We steken hier In Nederland massaal de kop in het zand met zijn allen. We willen goedkope spullen maar niet afhankelijk zijn van onbetrouwbare regimes. We willen goedkope stroom maar geen centrale of windmolen in de buurt. We willen goede voorzieningen maar geen belasting betalen. We willen snel geholpen worden op Schiphol maar er niet voor betalen. We willen massale landbouw en veeteelt maar geen immigranten om daar te werken. We willen vlot geholpen worden in de horeca of de zorg maar niet door buitenlanders. We willen een groeiende economie maar we willen vroeger stoppen met werken.

Hoe denk je dat dit de komende decennia goed blijft gaan? Hoe denk je dat het huidige beleid houdbaar is?

Ook zonder "uitroepen" komt je punt prima over. :)

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 03-03-2023 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:00
[...]

Bij mij klotst het geld tegen de spreekwoordelijke plinten, maar ik maak me wel zorgen welke kant we als samenleving op gaan. De politiek lijkt op heel veel belangrijke vlakken maar geen (ongemakkelijke) keuzes te maken en alles maar uit te stellen en daar plukken we nu de vruchten van en gaan we nog meer problemen van krijgen zoals stikstof dat al jaren speelt, klimaat/energieafhankelijkheid waardoor we nog teveel afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen en het energienetwerk aan het vastlopen is, de toeslagenaffaire en de afhandeling daarvan.

Financieel is een grote groep misschien nog niet failliet, maar of het verder nou zo geweldig gaat, ik heb daar wat twijfels bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Philip Ross schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Volgens mij verwar je de bankrekening van een select groepje Nederlanders met het land en maatschappij zelf.
*knip* wees specifiek, geen algemene diskwalificatie s.v.p. De staatsschuld is laag en het begrotingstekort ook. Dus hooguit is iets abstracts als 'de maatschappij' failliet maar ook daar ben ik het niet mee eens, althans niet vanuit financieel perspectief.
*knip* zonder onderbouwing voegt dit niets inhoudelijks toe behalve dat het functioneert als flamebait.

[ Voor 22% gewijzigd door defiant op 03-03-2023 23:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
Lordy79 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:38:
[...]

*knip* De staatsschuld is laag en het begrotingstekort ook. Dus hooguit is iets abstracts als 'de maatschappij' failliet maar ook daar ben ik het niet mee eens, althans niet vanuit financieel perspectief.
Een land is meer dan alleen de staatsschuld. Denk aan sociale voorzieningen, woning voorraad, onderhoud van infrastructuur, milieu en klimaat vervuiling etc.
Ook zaken als kwaliteit onderwijs en zorg, vermogensongelijkheid, sociale mobiliteit en zo komen er bij kijken.
En wat denk je van armoede? Nog nooit zo veel mensen bij de voedselbanken en veel mensen met schulden.
Staat van ons leger, energievoorziening en afhankelijkheid van landen met dubieuze regimes?

Juist dat alles vanuit puur financieel oogpunt bekijken is gewoon een zeer incompleet plaatje.
*knip*
Lol, dit dogma kan al lang de prullenbak in hoor.
Wat is de laatste keer dat we een linkse regering gehad hebben?
Als je naar andere landen kijkt is het juist vaak omgekeerd overigens.

Overigens, de staatsschuld is misschien laag en het begrotingstekort maar tegelijkertijd kampen alle gemeentes met enorme tekorten omdat die steeds meer taken moeten overnemen van de landelijke overheid en daar te weinig geld voor krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door defiant op 03-03-2023 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Lordy79 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:38:
[...]

Onzin. De staatsschuld is laag en het begrotingstekort ook.
Een "gaaf landje" zegt Rutte dan. Waarom zijn dan ook al die mensen aan de rechterkant boos? Dan zou Rutte op tachtig zetels moeten staan toch?

Het zijn ook maar getallen he. Als je geen huis of te weinig geld voor eten hebt heb je daar als inwoner van een land weinig aan. En die groep groeit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
[...]

werk zo'n 5 dagen per week op onze internationale luchthaven. Ik kan je vertellen dat het weer retedruk was deze schoolvakantie als ook afgelopen Kerstvakantie.
Ook de boekingen voor komende zomervakantie zijn inmiddels al veelbelovend, met name de VS en Azië boekingen.

ik heb het dan over lokale pax, niet transfer.

[ Voor 7% gewijzigd door _Bailey_ op 03-03-2023 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
D-e-n schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:57:
Een "gaaf landje" zegt Rutte dan. Waarom zijn dan ook al die mensen aan de rechterkant boos? Dan zou Rutte op tachtig zetels moeten staan toch?
Heel bot gezegd: omdat Rutte teveel rekening houdt met links...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
hoevenpe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:11:
[...]

Maar dat doet hij dus niet. Dus waar komt dat idee dan vandaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
hoevenpe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:11:
[...]

Dat is rechtse marketing waar jij vrolijk intrapt. Links zit helemaal niet in de regering. En de laatste keer dat links in de regering zat is de betreffende club afgestraft omdat er rechts sociaaleconomisch beleid werd gevoerd.

Ja, Rutte houdt rekening met D66 maar D66 is niet links. Ja, ze zijn progressief op klimaat of asiel maar sociaaleconomisch zijn ze rechts. En veel van de punten waar het fout gaat in dit land hebben daar mee te maken. Asiel is wat dat betreft ook maar een schaamlap van Rutte om zijn desastreuze sociaaleconomische beleid niet te hoeven verdedigen.

[ Voor 24% gewijzigd door D-e-n op 03-03-2023 14:17 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 62 Laatste

Dit topic is gesloten.