De landelijke Nederlandse politiek 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 62 Laatste
Acties:
  • 264.215 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:25
dawg schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:26:
Stond de politie aan de deur waarna je je registreerde voor DigiD?
Zonder DigiD is het veel lastiger om alledaagse dingen te doen, de aangifte kan nog steeds op papier maar het wordt sterk ontmoedigd.

Het past in het beeld dat de overheid alles wil controleren: het gebruik van anoniem contant geld wordt beperkt en alle uitgaven boven 100 euro moeten straks geregistreerd worden. Waarom zou je Brussel deze mogelijkheid willen geven, welk probleem wordt ermee opgelost?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

hoevenpe schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:38:
[...]

Zonder DigiD is het veel lastiger om alledaagse dingen te doen, de aangifte kan nog steeds op papier maar het wordt sterk ontmoedigd.

Het past in het beeld dat de overheid alles wil controleren: het gebruik van anoniem contant geld wordt beperkt en alle uitgaven boven 100 euro moeten straks geregistreerd worden. Waarom zou je Brussel deze mogelijkheid willen geven, welk probleem wordt ermee opgelost?
“Terrorisme”.

Ik ben het met je eens hoor, maar van een verplichting is (vooralsnog) geen sprake. Maar goed, dat onze overheid een bijna onstilbare honger naar data heeft is wel waar ja. Echter zoals we weten hecht onze overheid geen waarde aan uitkomsten van referenda.

Steun dus partijen die voor burgerberaden zijn. 8)
Dan kun je zelfs CDA stemmen (als je Heerma vertrouwt), echter geen VVD.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
hoevenpe schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:38:
[...]

Zonder DigiD is het veel lastiger om alledaagse dingen te doen,
Dat durf ik te betwijfelen. Ik denk eerder dat mensen het als lastig ervaren omdat ze ontwent zijn om zaken op papier te regelen. Iets wat vroeger normaal was, ervaart men nu als lastig, ondanks dat de manier van vroeger onveranderd is. Het is een relatief begrip.
de aangifte kan nog steeds op papier maar het wordt sterk ontmoedigd.
Het is letterlijk zo simpel als de belastingtelefoon te bellen en het papier te laten opsturen.
Welk probleem ze willen oplossen staat in de verordening :+ De angst dat je straks nergens meer binnen mag heb ik niet, dat is namelijk niet het doel van de Europese digitale identiteit. Die angst leefde ook toen DigiD geïntroduceerd werd, maar de praktijk laat zien dat het allemaal wel meevalt.

Waar de commotie vooral over gaat is dat de staatssecretaris zomaar meegaat zonder iets van tegengas te geven. Alsof je een handtekening zet zonder het document te lezen. Dat is gewoon raar en ik ben het dan ook met Omtzigt eens.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:44
Derby schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:14:
[...]

Het zou daarom wel eens interessant zijn te onderzoeken of coalitie vorming niet verboden of onaantrekkelijk gemaakt zou moeten worden.
Na verkiezingen is er een aantal zetels te verdelen onder partijen. En de partijen gaan afzonderlijk van elkaar kijken of ze voor plannen een meerderheid kunnen vinden samen/bij andere partijen. Dat zal Rutte niet leuk vinden want dan moet hij wat gaan doen, gaan werken voor zijn geld, maar dan gaat het alweer meer richting democratie. Elke partij krijgt de kans invloed uit te oefenen op de richting van het land. Dit zal de nodige koehandel opleveren maar dan is de tweede kamer opeens niet meer vleugellam als er een coalitie zit met een meerderheid van 76 zetels die een vooraf opgesteld programma uitvoeren, waarin dus alleen nog wat komma's en punten gewijzigd kunnen worden.
Dit plan zal het nooit halen want machtspartijen zien de bui al hangen.
En een regeerakkoord is niets anders dan koehandel++, waardoor effectief niets zal veranderen met zo een verbod. De enige manier om het anders te krijgen, is ook daadwerkelijk anders te stemmen.
Derby schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:23:
[...]

Ik denk dat we met name tijdens het corona debacle hebben kunnen zien dat de wetenschap niet heilig is. Het geeft een beetje richting maar de wetenschap bestaat bij de gratie van onzekerheid. Zolang als mensen allergisch zijn voor onzekerheid blijven we vervallen in de val van 'de wetenschap heeft de antwoorden en is de waarheid'.
John Ioannidis heeft daar in 2005 al over geschreven dat een groot deel van de onderzoeken fundamentele fouten bevatten waarbij de waarde van het onderzoek dus eigenlijk niks meer waard is.
Daarnaast speelt mee dat hoe wij met de onderzoeken omgaan ook niet zuiver op de graat is. Selectief quoten bijvoorbeeld waar met name de media gretig gebruik van maakt.
Nee de wetenschap heeft voor mij alleen nog de rol van richting gevend.
Onderwijs zou in mijn optiek moeten gaan om hoe vergaart een persoon informatie en kent daar waarde aan toe. Dan krijg je zelfstandig denkende burgers.
Eigenlijk doe je dit nu ook zelf, want als ik even selectief van de Wikipedia-pagina waar je naar linkt quote:
"Despite these weaknesses there is nonetheless general agreement with the problem and recommendations Ioannidis discusses, yet his tone has been described as "dramatic" and "alarmingly misleading", which runs the risk of making people unnecessarily skeptical or cynical about science."

Ook de rest van de Wikipedia-pagina staat eigenlijk vol met scepsis over de conclusie van dat essay, een conclusie die je hier ook nog eens aardig weet te verdraaien alsof het gaat om een groot deel van alle onderzoeken dat niets meer waard zou zijn door fundamentele fouten. Want het essay gaat alleen maar over 1 specifiek onderzoeksveld. Een onderzoeksveld waar ook nog eens sprake is van peer review, controles en voortschrijdend inzicht.

Gaat het nooit fout? Zeker niet, we hebben bijvoorbeeld dankzij Andrew Wakefield gigantisch veel zelfbenoemde "zelfstandig denkende burgers" die geloven dat er een relatie is tussen vaccins en autisme, maar het artikel waar ze zich op baseren is ingetrokken en Wakefield zijn licentie ook is ingetrokken.

Er moet zeker kritisch naar de wetenschap gekeken worden, dat doet de wetenschap zelf ook, maar in jouw reactie klinkt dat kritisch heel anders dan het kritisch dat ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ll roel j
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:08
sanane schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 14:53:
Pff ik kan het gewoon niet accepteren hoe sneaky ze Europese digitale identiteit hebben doorgedrukt.
Er moet toch wel middelen zijn om dit terug te draaien? *knip* Want volk heeft tegengestemd.
Mocht je willen kun je zelf gewoon feedback geven over de EU digitale identity geven middels deze link: https://futurium.ec.europa.eu/en/digital-identity

*knip*, reactie op geknipt deel.

[ Voor 25% gewijzigd door NMH op 18-02-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
XWB schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:55:
Welk probleem ze willen oplossen staat in de verordening :+
Een digitale portemonnee dus, ...
Europese digitale identiteit (eID): Raad maakt verder werk van digitale portemonnee

De herziene verordening moet voorzien in universele toegang voor personen en bedrijven tot veilige en betrouwbare elektronische identificatie en authenticatie door middel van een persoonlijke digitale portemonnee op de mobiele telefoon.

Een van de belangrijkste beleidsdoelen van het voorstel is burgers en andere ingezetenen – zoals gedefinieerd in het nationale recht – een middel te bieden voor een geharmoniseerde Europese digitale identiteit, op basis van het concept van een Europese portemonnee voor digitale identiteit.

Als elektronisch identificatiemiddel (eID-middel) dat op grond van nationale regelingen met betrouwbaarheidsniveau "hoog" wordt afgegeven, zal de portemonnee een eID-middel op zichzelf zijn, gebaseerd op de verstrekking van persoons­identificatie­gegevens en de portemonnee door de lidstaten. Daarom worden in de tekst van de algemene oriëntatie van de Raad het concept van de portemonnee en de wisselwerking ervan met nationale elektronische identificatie­middelen verder uitgewerkt.
Niets over wie er gebruik van mag maken, wat voor alternatieve authenticatie methodes moeten blijven bestaan, of er ook financiële transacties mee gedaan kunnen worden (het woord 'portemonnee' impliceert dat), etc.

Nog even en je moet op 'bepaalde websites' met eID inloggen om te bewijzen dat je 18 bent, zie de Britten... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
hoevenpe schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:01:
[...]

[...]

Niets over wie er gebruik van mag maken, wat voor alternatieve authenticatie methodes moeten blijven bestaan, of er ook financiële transacties mee gedaan gaan worden (het woord 'portemonnee' impliceert dat), etc.
Ik kan mij voorstellen dat je het Europese ID dan kan gebruiken om in te loggen bij de ECB om je digitale euro's te beheren.
Nog even en je moet op 'bepaalde websites' met eID inloggen om te bewijzen dat je 18 bent, zie de Britten... :P
Vreemd, als ik de VPN aanzet wordt mij helemaal niets gevraagd... :+

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 18-02-2023 18:11 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 20:02

drooger

Falen is ook een kunst.

hoevenpe schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:01:
[...]

[...]

Niets over wie er gebruik van mag maken, wat voor alternatieve authenticatie methodes moeten blijven bestaan, of er ook financiële transacties mee gedaan kunnen worden (het woord 'portemonnee' impliceert dat), etc.

En met welke methoden moet je je nu soms authentiseren?
Het overmaken van 1 cent van jouw bankrekening?
Dan heeft men naast de persoonsgegevens ook nog eens je bankrekeningnummer.
Met zo'n digitale identiteit zou je dat moeten kunnen beperken tot enkel de gegevens die zo'n partij nodig heeft.

Ik snap dat men dergelijke plannen al snel eng vinden, maar de gekozen oplossingen die we nu soms hebben zijn ook niet bepaald wenselijk of geschikt voor de langere termijn.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Het feest gaat gewoon verder:
https://www.nu.nl/politie...r-belasting-op-alles.html
"We kunnen bedrijven wel als vijand en als graaiers afschilderen, maar dat begint te wringen. Ik merk dat daarover wordt geklaagd in het bedrijfsleven."

"Je kunt wel de vlag uithangen als Shell aankondigt uit Nederland te vertrekken. Ik heb die tweet van de PvdA ook gelezen. Je hoort partijen ook hard schelden als het bedrijf winst maakt, maar vervolgens sta je wel met lege handen."

De totale winst van Shell is nog nooit in Nederland belast. Schetst u nu niet een karikatuur van partijen die kritiek hebben op Shell, zoals GroenLinks en PvdA?

"Ik zeg ook niet dat dat het geval is."

U koppelt die twee dingen aan elkaar. U zegt: 'Shell maakt winst, maar wij staan met lege handen, want het hoofdkantoor is naar Londen.' Als het hoofdkantoor hier nog had gezeten, hadden we ook met lege handen gestaan.

"Het gaat mij om de tweet. De reflex dat een partij blij is dat zo'n bedrijf vertrekt. Als wij hier een energietransitie willen, dan hebben we een bedrijf als Shell hard nodig."

"Ik merk het ook in de discussies over onze industrie. De trend is heel erg van: we moeten af van alles wat geluid maakt of uitstoot. Terwijl we deze bedrijven juist hier in Nederland moeten verduurzamen."
U weet het onderwerp wel weer heel snel terug te brengen op het bedrijfsleven.

"Naar de economie! Die defensiebegroting moet toch ergens van betaald worden?"
"Laten we onszelf niet in slaap sussen. Praat met ondernemers en je hoort de problemen. We moeten ons huishoudboekje op orde houden. Dat betekent voor mij niet dat we gelijk naar belastingverhoging moeten grijpen."
Waar wordt dat van betaald?

"Ik ben niet principieel tegen een verschuiving van belasting van inkomen naar vermogen. Ik ben in principe voor belastingverlaging. Op alles!"

Dat kan toch niet?

"Wel als we ervoor zorgen dat de economie groeit. En de overheid kan simpelweg minder uitgeven."

Bezuinigen dus.

"Of de uitgaven minder laten stijgen."
Shell betaald geen belastingen, maar omdat we er afhankelijk van zijn is dat prima, oja en Shell 'helpt' met verduurzamen. En tegelijkertijd moet er wel van alles betaald worden, maar eigenlijk niet van de grote niet-betalende mega bedrijven. 'Shell has what we crave. It 's got electrolytes.'

Dat het gebeurd is één ding, dat het zo openlijk wordt gezegd is ronduit beschamend, dat het gepromoot wordt is walgelijk. Dit is regelrechte slapstick als het niet zo intens triest zou zijn. Race to the bottom, de middenklasse moet en zal volledig uitgewrongen worden. Dat is de enige groep die de belastingdruk 'kan' dragen.

De lobbies van Shell & Co hebben goed werk geleverd.

President van DSM Europa. De Amerikaanse politiek ís hier waar de verwovenheid tussen big business en politiek alleen maar meer wordt.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 11:34

Lordy79

Vastberaden

Het is duidelijk dat ze Ruttes baan wil overnemen na de volgende verkiezingen. En ik las het interview net ook en vond het tenenkrommend slecht.
Probleem is dat ze gelijk heeft zolang de hele wereld niet samenwerkt... Want Shell en eigenlijk alle bedrijven die kunnen, zullen vertrekken naar een plaats waar ze zo weinig mogelijk belasting betalen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
siggy schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:07:

[...]

[...]

[...]

[...]

Shell betaald geen belastingen, maar omdat we er afhankelijk van zijn is dat prima, oja en Shell 'helpt' met verduurzamen. En tegelijkertijd moet er wel van alles betaald worden, maar eigenlijk niet van de grote niet-betalende mega bedrijven. 'Shell has what we crave. It 's got electrolytes.'

Dat het gebeurd is één ding, dat het zo openlijk wordt gezegd is ronduit beschamend, dat het gepromoot wordt is walgelijk. Dit is regelrechte slapstick als het niet zo intens triest zou zijn. Race to the bottom, de middenklasse moet en zal volledig uitgewrongen worden. Dat is de enige groep die de belastingdruk 'kan' dragen.

President van DSM Europa. De Amerikaanse politiek ís hier waar de verwovenheid tussen big business en politiek alleen maar meer wordt.
Ze gelooft echt dat economische groei de oplossing voor alle problemen is, al lijkt het enige probleem dat ze kent belastingen te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Transportman schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:21:
[...]

Ze gelooft echt dat economische groei de oplossing voor alle problemen is, al lijkt het enige probleem dat ze kent belastingen te zijn.
Ze werkt voor de DSM, ze vindt het prima dat bedrijven als Shell nul euro belasting betalen en haar eigen affaires doen er niet toe. Grote kans dat DSM ook een leuke deal heeft met de overheid danwel belastingdienst. Als ze haar baantje wilt behouden kan ze moeilijk het meest logische zeggen; iedereen betaalt belastingen.

Ik durf te stellen dat ze echt zelf wel weten wat voor onzin het is wat ze uitkramen. Het is 100% eigenbelang om deze statements te maken. Ze doet wat goed voor haarzelf is en haar politieke carriere. Politiek is intussen niets meer dan een TV/internetshow met slechte B acteurs betaald van belastinggeld.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:51
Ik lees vooral een verdere uitholling van collectieve verzekeringen en bestaanszekerheid tussen de regels door. En big business moet vertroeteld worden.

Ondertussen is onze economie vooral afhankelijk van kleine en middelgrote ondernemingen.

Het neo liberale gedachtegoed of moet ik zeggen geloof is onwrikbaar. Overigens stelt de interviewer terechte vragen waar geen echt antwoord op komt.

Werken moet lonen maar blijkbaar alleen in
de top, en zo progressief is ons belasting stelsel niet. Zeker niet in de top van inkomens en vermogens. Een echt progressief stelsel voorkomt het bestaan van absurd hoge inkomens simpelweg omdat het niet loont voor de stakeholders om ze te betalen.

Tenenkrommend, maar zo lang de meerderheid van de bevolking hoopt ooit ook in de top 10% terecht te komen en zo blijft stemmen komen we er niet.

En erger worden de grote problemen van onze tijd, het klimaat , de kansen ongelijkheid en de kloof tussen de haves en havenots alleen maar groter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 13:51
Transportman schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:21:
[...]

En vervolgens hoopt de productiviteitsgroei , die groei waarmee ze denkt de belasting te kunnen verlagen op bij de top 10% waar het dood geld wordt dat niet aan de problemen en toekomstige innovatie van het land besteedt kan worden.

Hoe vastgeroest aan niet werkend gedachtegoed kan je zijn ? Als het werkelijk alleen ter eer en meerdere glorie van zichzelf is zonder landsbelang dan heeft ze niets in de politiek te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

siggy schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:07:

[...]

[...]

[...]

[...]

Deze zag ik ook, ik moest wel lachen. Dat moet ook wel anders zou je in tranen uitbarsten.

Je vraagt je soms af of ze hun eigen onzin geloven.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:45
ll roel j schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 17:40:
[...]

Mocht je willen kun je zelf gewoon feedback geven over de EU digitale identity geven middels deze link: https://futurium.ec.europa.eu/en/digital-identity

[mbr]*knip*, reactie op geknipt deel.[/mbr]
Als een stemming van een democratisch gekozen parlement al wordt genegeerd vermoed ik niet dat de mening van een enkele burger enige invloed zal hebben.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
drooger schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:06:
En met welke methoden moet je je nu soms authentiseren?
Het overmaken van 1 cent van jouw bankrekening?
Dan heeft men naast de persoonsgegevens ook nog eens je bankrekeningnummer.
Met zo'n digitale identiteit zou je dat moeten kunnen beperken tot enkel de gegevens die zo'n partij nodig heeft.
In specifieke situaties waar authenticatie echt belangrijk is volstaat DigiD, pensioenfondsen en zorgverzekeraars doen dat al. Het overmaken van één cent komt gelukkig (nog) weinig voor, heb dat tot nu toe alleen voor de UBO registratie hoeven doen.

Los daarvan zou je deze ontwikkeling imo moeten afremmen in plaats van met eID faciliteren, de stap om het voor laagdrempelige toepassingen te gebruiken is (te) groot. Dat is potentieel het einde van 'anoniem internet', big brother on steroids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
-quote ipv edit-

[ Voor 97% gewijzigd door hoevenpe op 19-02-2023 09:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Edith Schippers, zo mogelijk nog een engere vrouw dan Kaag. Blijkbaar moet deze vrouw van de VVD in de etalage geplaatst worden. Zo ook weer op de voorpagina op Nu.nl:

Link

De stagiair van Nu.nl weet de vragen een beetje kritisch te stellen maar telkens als het lastig dreigt te worden gaan ze naar de volgende vraag.

In het kort; mevrouw staat voor een beter alles voor minder geld! En alles wordt opgelost door de economie. Jammer dat ze een karaktarituur maakt van het liberale gedachtegoed.

En de vraag die blijkbaar nooit meer gesteld wordt door de msm;

Beste Edith, hoe kijkt u terug op uw periode als minister van Zorg terwijl uw man als een beest tekeer ging met zijn pervers bedrijfje om zo de meest kwetsbaren te onthouden van zorg door het toch schandalige DBC-systeem verder te exploiteren voor persoonlijk gewin?

Opdat we niet vergeten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:00
@Deruxian
Ik hoop dat met name talkshows nu in elk geval gaan stoppen met de schaamteloze Schippers promotie die we in het verleden gezien hebben. Altijd als de opvolger van Rutte ter sprake komt wordt mevrouw naar voren geschoven als "eerste vrouwelijke MP". Terwijl ze inhoudelijk nog tienduizend keer kwaadaardiger is dan onze huidige MP. Waar Rutte een visieloze netwerker is met een vlotte babbel is Schippers een gewetenloze neoliberaal in de beste traditie van Thatcher en Reagan. En die hebben heel wat grotere landen dan het onze naar de kloten weten te helpen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 13:48
Wat een bizarre antwoorden zeg.
"Volgens het andere - vooral linkse - wereldbeeld is er helemaal geen groei nodig en moet de economie zelfs krimpen. Minder consumeren, stoppen met vliegen, geen auto meer rijden. Dat is niet de weg die we moeten bewandelen."
Nee mevrouw Schippers, dat is bangmakerij die voornamelijk door de VVD gespuwd word. Niemand op links zegt dat je geen auto meer mag rijden of niet meer mag vliegen. Er zit een heel groot verschil tussen iets niet meer mogen of sturen op betere alternatieven.
"Niet als de uitstoot daarmee stijgt. Maar mensen willen reizen. Als Schiphol krimpt, pakken de mensen nog steeds het vliegtuig, maar dan via Düsseldorf of Brussel. Je moet zorgen voor alternatieven en innovatie. Want ik wil ook dat de uitstoot naar beneden gaat."
Die alternatieven bestaan al; dat heet de trein. Zorg dat de trein eens concurrerend word op prijs met vliegen, dan hoeven mensen ook niet meer het vliegtuig in te stappen voor een retourtje Londen. Begin dus eerst eens met het heffen van belasting op vliegtickets en kerosine.
"We hebben in de tussentijd natuurlijk de coronacrisis gehad, waardoor veel dingen in de ijskast zijn gezet."

"We kunnen bedrijven wel als vijand en als graaiers afschilderen, maar dat begint te wringen. Ik merk dat daarover wordt geklaagd in het bedrijfsleven."

"Je kunt wel de vlag uithangen als Shell aankondigt uit Nederland te vertrekken. Ik heb die tweet van de PvdA ook gelezen. Je hoort partijen ook hard schelden als het bedrijf winst maakt, maar vervolgens sta je wel met lege handen."
Goh, hoe zou dat nou eens komen mevrouw Schippers. Mensen kunnen hun gasrekening niet betalen terwijl er door Exxon en Shell bij elkaar al rond de 100 miljard winst wordt gemaakt. 8)7 Het is bijna alsof het geld van de burger in de zakken van de aandeelhouders verdwijnt.

Maar goed, laten we vooral medelijden hebben met die arme bedrijven. Hun zijn hier het echte slachtoffer immers.
"Dat is actueler dan ooit! Niet zo lang geleden moest Lale Gül beveiligd worden omdat ze een boek had geschreven. Ik schrok ook van de recente cijfers over de toename van eergeweld."
Al eens het rapport van de AIVD gelezen over jullie visvijver op rechts? Die wilt Schippers zeker niet tegen het zere been schoppen, want dat kan jullie wel eens stemmen kosten. Maar gelukkig hebben we onze zondebok weer gevonden, dat zal de onderbuik van de rechterflank weer vullen.

https://www.aivd.nl/onder...xtremisten-de-aivd-zorgen
Uit onderzoek van het Centraal Planbureau blijkt dat de rijkste 1 procent de minste belasting betaalt. De roep om vermogens zwaarder te belasten en de onvrede daarover komen ergens vandaan.

"We hebben een progressief belastingstelsel en dat vind ik ook rechtvaardig. Mensen met een baan moeten daar goed van kunnen leven. Er is overal een tekort aan personeel. Als je meer gaat werken, moet je ook meer overhouden."
Blijkbaar werkt dat progressieve systeem niet zo goed als de rijkste 1 procent het minste belasting betaald en dat een steeds groter gedeelte van de bevolking niet meer rond kan komen. Dat je meer moet overhouden naarmate je meer verdiend zijn we het allemaal over eens, het gaat erom dat de belastingdruk moet toenemen en niet moet afnemen naarmate je meer verdiend.
"Veiligheid zou ik willen uitsluiten. Er is oorlog op ons continent."
Hadden ze bij de VVD deze vooruitziende blik de afgelopen 20 jaar maar gehad.
Op de zorg?

"De vraag is of je meer kunt bereiken met hetzelfde geld. Dat ieder departement het gewoon met ietsje minder moet doen."
Iedereen gewoon een stapje harder lopen toch? Die verpleegkundigen lopen zeker de hele dag niets te doen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

PWSteal schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:43:
[...]

Wat een bizarre antwoorden zeg.

[...]

Nee mevrouw Schippers, dat is bangmakerij die voornamelijk door de VVD gespuwd word. Niemand op links zegt dat je geen auto meer mag rijden of niet meer mag vliegen. Er zit een heel groot verschil tussen iets niet meer mogen of sturen op betere alternatieven.

[...]

Die alternatieven bestaan al; dat heet de trein. Zorg dat de trein eens concurrerend word op prijs met vliegen, dan hoeven mensen ook niet meer het vliegtuig in te stappen voor een retourtje Londen. Begin dus eerst eens met het heffen van belasting op vliegtickets en kerosine.

[...]

Goh, hoe zou dat nou eens komen mevrouw Schippers. Mensen kunnen hun gasrekening niet betalen terwijl er door Exxon en Shell bij elkaar al rond de 100 miljard winst wordt gemaakt. 8)7 Het is bijna alsof het geld van de burger in de zakken van de aandeelhouders verdwijnt.

Maar goed, laten we vooral medelijden hebben met die arme bedrijven. Hun zijn hier het echte slachtoffer immers.

[...]

Al eens het rapport van de AIVD gelezen over jullie visvijver op rechts? Die wilt Schippers zeker niet tegen het zere been schoppen, want dat kan jullie wel eens stemmen kosten. Maar gelukkig hebben we onze zondebok weer gevonden, dat zal de onderbuik van de rechterflank weer vullen.

https://www.aivd.nl/onder...xtremisten-de-aivd-zorgen

[...]

Blijkbaar werkt dat progressieve systeem niet zo goed als de rijkste 1 procent het minste belasting betaald en dat een steeds groter gedeelte van de bevolking niet meer rond kan komen. Dat je meer moet overhouden naarmate je meer verdiend zijn we het allemaal over eens, het gaat erom dat de belastingdruk moet toenemen en niet moet afnemen naarmate je meer verdiend.

[...]

Hadden ze bij de VVD deze vooruitziende blik de afgelopen 20 jaar maar gehad.

[...]

Iedereen gewoon een stapje harder lopen toch? Die verpleegkundigen lopen zeker de hele dag niets te doen. 8)7
Yep niets geleerd. Het is onze eigen Liz Truss. Op een gegeven moet je toch wel eens gaan nadenken of is het ideologisch pantser zo dik dat er gewoon niets doorheen komt?

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Prima interview toch? Mooie anti-reclame voor de VVD; ieder weldenkend mens ziet zo dat deze nieuwe keizer geen kleren aan heeft.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:36
Sandor_Clegane schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:43:
[...]

Yep niets geleerd. Het is onze eigen Liz Truss. Op een gegeven moet je toch wel eens gaan nadenken of is het ideologisch pantser zo dik dat er gewoon niets doorheen komt?
De vergelijking met Liz Truss kwam ook bij mij meteen naar boven. Neo-liberalisme als geloof, niet meer nadenken over wat het beste is.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Joris748 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 12:55:
[...]

De vergelijking met Liz Truss kwam ook bij mij meteen naar boven. Neo-liberalisme als geloof, niet meer nadenken over wat het beste is.
Ik moest een Thatcher denken. Maar ik weet niet wat erger is: de domme wannabe Thatcher of het origineel? Voordeel van Truss is dat ze ook zo weer weg was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Het enige wat ik bij dat interview denk: 13 jaar VVD aan de macht en belastingen, heffingen en accijnzen zijn hoger dan ooit. Ook voor het MKB en ZZP'ers: zelfstandigenkorting omlaag, VPB omhoog, minder aftrekposten, etc.

Waarom zou je als bovenmodale middenklasse die partij nog geloven, alles voor het pluche...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 22-09 16:56

hneel

denkt er het zijne van

Dat niet meer auto mogen rijden, daar komt het toch wel op neer. Dan maken ze het gewoon zo duur zodat het niet meer te betalen is. Rekeningrijden is toch vooral een links idee, ook al wil de VVD het nu ook.
En alternatieven? De afgelopen jaren heeft de PvdA toch regelmatig mee mogen regeren, maar nooit zijn er toen pogingen ondernomen om het OV te verbeteren.

Met 'links' is iedereen die iets meer dan minimumloon verdient de sigaar. Je zag het nu pas weer met de saldering op zonnepanelen. Heb je die, dan behoor je tot "de rijken". Met weer die misselijkmakende demagogie als "de slager hoeft niet mee te betalen aan de zonnepanelen van de advocaat".

Ik zie mezelf als links van het midden, maar geen haar op mijn hoofd die er over denkt om links te stemmen.
(En als je naar de verkiezingsuitslagen kijkt denkt half Nederland er zo over)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:58

Roozzz

Plus ultra

Het moge duidelijk zijn dat het werkt.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• D-e-n
hneel schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:20:
[...]

De afgelopen jaren heeft de PvdA toch regelmatig mee mogen regeren, maar nooit zijn er toen pogingen ondernomen om het OV te verbeteren.
De PvdA heeft onder Rutte dan ook gewoon rechts beleid uitgevoerd. Dus dan kun jij wel lekker willen katten op links maar er is helemaal geen links beleid gevoerd. Dat is ook exact de reden dat de PvdA daar toen voor is afgstrafd.
Met 'links' is iedereen die iets meer dan minimumloon verdient de sigaar.
Dat is enkel rechtse bangmakerij en jij trapt er blind in. Diverse doorrekeningen van verkiezingsprogramma's laten al jaren en jaren zien dat de gemiddelde burger er met links beleid absoluut niet slechter vanaf komt dan met het beleid wat de rechtse partijen willen.
Je zag het nu pas weer met de saldering op zonnepanelen. Heb je die, dan behoor je tot "de rijken". Met weer die misselijkmakende demagogie als "de slager hoeft niet mee te betalen aan de zonnepanelen van de advocaat".
Daar waren de linkse partijen het dan ook niet met elkaar over eens.
Ik zie mezelf als links van het midden, maar geen haar op mijn hoofd die er over denkt om links te stemmen.
En dus verandert er niks. Dus gaat het land verder achter en verder achteruit, tot we het niveau van het VK of de VS hebben bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:20
[...]

Dat niet meer auto mogen rijden, daar komt het toch wel op neer. Dan maken ze het gewoon zo duur zodat het niet meer te betalen is. Rekeningrijden is toch vooral een links idee, ook al wil de VVD het nu ook.
En alternatieven? De afgelopen jaren heeft de PvdA toch regelmatig mee mogen regeren, maar nooit zijn er toen pogingen ondernomen om het OV te verbeteren.

Met 'links' is iedereen die iets meer dan minimumloon verdient de sigaar. Je zag het nu pas weer met de saldering op zonnepanelen. Heb je die, dan behoor je tot "de rijken". Met weer die misselijkmakende demagogie als "de slager hoeft niet mee te betalen aan de zonnepanelen van de advocaat".

Ik heb heel even rond zitten zoeken maar de redenering dat mensen zonder panelen voor mensen met panelen betalen is dus vooral de argumentatie van het kabinet om salderen af te schaffen. De linkse “wolk” was vooral tegen nu omdat ze vinden dat eerst huurwoningen voorzien moeten worden van panelen. Tegen de energiearmoede. Maar goed . Ik zie mijzef als licht links van het midden maar geen haar op mijn hoofd dat ik rechts ga stemmen. Dat zorgt alleen voor meer ellende in de samenleving.
Probleem in dit land is meer je kan nu we centrumlinks stemmen(PvdA/gl) maar omdat de rest van links niet genoeg is om een regering mee te vormen krijg je toch weer een centrum(rechtse) regering dan.
Met iets meer punten die voor links belangrijk zijn. Maar grote veranderingen hoef je niet te verwachten.
Kijk maar naar de laatste peiling van de hond.
De combi gl-PvdA is de grootste met 24. Maar de rest van links is 15 zetels als je de PvdD als links zet.
Dus 39 zetels. Nou kan je progressief centrum er bij halen d66 12 er bij dus op 51. Nou en zelfs met de vvd er bij met 23 zetels zit je nog maar op 74
Of je moet Wilders en Coroline erbij gaan ipv vvd halen(niet realistisc) kom je op 86.
Dus ja zoals ik zeg realistisch gezien is er weinig ruimte voor “links” om dingen te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWSteal
[...]

Grappig dat je het rekeningrijden aanhaalt; dat is nou net een maatregelen die het juist goedkoper maakt als je minder kilometers maakt. Als voorbeeld rijden mijn ouders misschien 1500~2000 kilometer per jaar met de auto maar ze betalen nu de volle mep motorrijtuigenbelasting. Onder het rekeningrijden zijn hun veel goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
PWSteal schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:41:
Als voorbeeld rijden mijn ouders misschien 1500~2000 kilometer per jaar met de auto maar ze betalen nu de volle mep motorrijtuigenbelasting. Onder het rekeningrijden zijn hun veel goedkoper uit.
Denk je werkelijk dat de MRB afgeschaft wordt? 8)

Men verzint vast een andere heffing om autobezit niet te 'goedkoop' te maken, het moet en zal ontmoedigd worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:20
[...]

Grappig dat je het rekeningrijden aanhaalt; dat is nou net een maatregelen die het juist goedkoper maakt als je minder kilometers maakt. Als voorbeeld rijden mijn ouders misschien 1500~2000 kilometer per jaar met de auto maar ze betalen nu de volle mep motorrijtuigenbelasting. Onder het rekeningrijden zijn hun veel goedkoper uit.
Het probleem in mijn ogen is dat net als met het energieplafond gekenken gaat worden naar gemiddelde km, terwijl voor zoiets het eerlijker is om te kijken wat de band breedte is km gereden door de meeste mensen. Dat of bij de gemiddelde berekening de uitschieters omhoog en omlaag er uit halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWSteal
hoevenpe schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:44:
[...]

Denk je werkelijk dat de MRB afgeschaft wordt? 8)

Men verzint vast een andere heffing om autobezit niet te 'goedkoop' te maken, het moet en zal ontmoedigd worden...
De plannen nu zijn dat in 2030 het MRB word afgeschaft en rekeningrijden ervoor in plaats komt. Dat is waarop ik mijn standpunt baseer. Je kan daar allerlei speculatie op toepassen, maar dat is simpelweg niets meer dan speculatie.

En wat is er mis mee dat we auto bezit ontmoedigen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
[...]

Wanneer had de PvdA die voorstellen moeten doen? In die 2 van de 8 kabinetten sinds Kok waar ze in zaten? Terwijl VVD en CDA in die 8 kabinetten 7x deel hebben genomen?

Wat stem je dan wel? VVD en dan klagen dat je echt rechts beleid krijgt voor "de rijken"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Sandor_Clegane schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:26:
[...]

Deze zag ik ook, ik moest wel lachen. Dat moet ook wel anders zou je in tranen uitbarsten.

Je vraagt je soms af of ze hun eigen onzin geloven.
Niet relevant als - helaas - hele hordes mensen haar onzin wel geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Het grijpen naar innovatie als oplossing blijft ook ontzettend leeg. Innovatie wordt te pas en te onpas gebruikt als potentieele oplossing voor een probleem, of in ieder geval als middel om nu af te wachten tot er wel een daadwerkelijk oplossing is zonder effectief in te grijpen. Effectief zou het er eerder op neer moeten komen dat we vandaag - en in veel gevallen al jaren geleden - hadden kunnen onderkennen dat we op een doodlopend pad zitten, als er in al die tijd geen innovatie is geweest ( waarbij gedeeltelijke financiering vanuit de overheid niet problematisch is ) om dat af te wenden dan gaat dat niet nu opeens wel de weg naar een betere toekomst zijn.

Daar mogen journalisten beter op doorvragen, zo ook veel andere loze kreten waar je in principe niet mee oneens kan zijn maar het effectief niets zegt. Zie lagere belastingdruk, minimale bestaanszekerheid, etc. Met de jaren lijken de campagnes leger te worden wat op zich al een prestatie is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Wie stemt er op mijn politieke partij? Ik heb nóg betere plannen dan mevrouw Schippers:

Ik ben ook voor minder belasting op alles.
En ook voor meer uitgaven voor defensie
En een efficiëntere overheid met minder onnodige bureaucratie
Minder regels voor bedrijven
Voor het bouwen van meer huizen
Minder stikstof, Natuur de ruimte geven maar boeren laten boeren.
Geen geld meer naar zuid Europese landen
Een pensioenleeftijd van 62 zoals in Frankrijk
Een basisinkomen voor iedereen
Een stabiele euro en de inflatie terug naar ca 2pct
Iedereen 1000 euro
Gratis bier voor tweakers

Of nee wacht ..... Het kan veel simpeler:

Ik ben vóór alle goede maatregelen en tegen alle slechte maatregelen!!! :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 23:00
[...]

Dat is nog maar afwachten, sowieso wat de systeemkosten van het innen gaan worden en of het dus uberhaupt (veel) lager kan als je de netto belastinginkomsten gelijk zou willen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 23:00
Napo schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:01:
Het grijpen naar innovatie als oplossing blijft ook ontzettend leeg. Innovatie wordt te pas en te onpas gebruikt als potentieele oplossing voor een probleem, of in ieder geval als middel om nu af te wachten tot er wel een daadwerkelijk oplossing is zonder effectief in te grijpen. Effectief zou het er eerder op neer moeten komen dat we vandaag - en in veel gevallen al jaren geleden - hadden kunnen onderkennen dat we op een doodlopend pad zitten, als er in al die tijd geen innovatie is geweest ( waarbij gedeeltelijke financiering vanuit de overheid niet problematisch is ) om dat af te wenden dan gaat dat niet nu opeens wel de weg naar een betere toekomst zijn.

Daar mogen journalisten beter op doorvragen, zo ook veel andere loze kreten waar je in principe niet mee oneens kan zijn maar het effectief niets zegt. Zie lagere belastingdruk, minimale bestaanszekerheid, etc. Met de jaren lijken de campagnes leger te worden wat op zich al een prestatie is.
Innovatie is toch mooi, althans voor politici, een (zeer) onzekere wens die in de (liefste verre) toekomst waar gemaakt moet gaan worden in het heden netto-contant maken. En als het niet waar gemaakt wordt ligt het aan de techniek of maatschappij die het niet waar heeft weten te maken. Niet aan de politicus die wat al te ver op de troepen vooruit marcheerde.

Helaas weet de VVD inmiddels na zoveel jaar VVD in de regering ook wel dat je zelf met Edith Schippers en haar historie, ze relatief weinig stemmen zullen kwijtraken. Zeg maar een rotsvast vertrouwen in de kennelijke staat van hun eigen achterban :X.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 19-02-2023 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:14
Als voorbeeld rijden mijn ouders misschien 1500~2000 kilometer per jaar met de auto maar ze betalen nu de volle mep motorrijtuigenbelasting. Onder het rekeningrijden zijn hun veel goedkoper uit.
offtopic:
En daarnaast de volle mep aan periodiek-onderhoudbelasting, autoverzekeringsbelasting, afschrijvingsbelasting, benzinepompbelasting, lokale parkeerbelasting, zomer-winterbandenbelasting, autowasstraatbelasting, anwb- cq. autopechhulp belasting, ben ik nog wat vergeten?

Afhankelijk van waar je ouders wonen / beschikbaarheid zouden ze greenwheels oid. eens serieus moeten doorrekenen. Zeker met dat soort kilometers, tenzij ze alleen een heleboel korte ritjes maken.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Vanochtend viel mij de volgende zinsnede op in dit artikel over de exorbitante winsten van multinationals:
Dat consumenten geïrriteerd zijn, snapt De Bruin overigens heel goed. "Die denken: ik moet meer betalen en jij maakt meer winst. Die gevoelens zijn volstrekt legitiem. Maar dat is de consequentie van de vrije markt."
Het illustreert het TINA-denken van de neoliberalistische kerk. Maar het is natuurlijk een zwaktebod om te denken dat het niet anders kan. Het is immers ook anders geweest, zo'n 50 jaar geleden voordat we ons Rheinland-model inruilden voor het Angelsaksische, waar de markt boven alles staat, en winst (geld) belangrijker is dan mensen (de maatschappij). Een destructief model, waarvan we de negatieve effecten inmiddels in vele facetten van onze samenleving zien.

De manier om hier iets tegen te doen begint in het stemhokje. Het is bedroevend dat er echter maar een paar politieke partijen zijn die echt kritisch zijn op het huidige neoliberale denkbeeld, namelijk de SP en de Partij voor de Dieren. PvdA en GroenLinks zijn slechts linkse versies van het neoliberale gedachtegoed, en de partijen aan de rechterkant van de huidige coalitie zijn sprookjesvertellers zonder oplossingen.

Een mooi opiniestuk hierover las ik zojuist op Joop:
We kunnen zonder meer stellen dat het neoliberale experiment van de afgelopen 50 jaar is mislukt, nu duidelijk wordt wat de schade is wat dit systeem heeft aangericht. De wereldwijde klimaatcrisis is een direct gevolg van het neoliberalisme en het onbegrensde gebruik van fossiele voorraden. Zoals ook de enorme kloof tussen arm en rijk, de polarisatie tussen burgers, de ontwrichting van sociale verbanden, maar ook de woningcrisis, zorgcrisis, boerencrisis en de crisis in Groningen rond de gaswinning, een direct gevolg zijn van de extreme vorm van kapitalisme. In al deze crisissen is structureel vanuit het neoliberale narratief geld centraal gezet en niet het belang van de burgers of de gemeenschap. En dat is het gevolg van politieke keuzes die zijn gemaakt en die, kunnen we nu met terugwerkende kracht en voortschrijdend inzicht stellen, niet deugden.
Het zou voor mij wel een manier zijn om op een democratische manier los te komen van een destructief economisch systeem dat onze samenleving gedurende 50 jaar langzaam, maar zeker heeft bezet. Want als de noodzakelijke verandering niet op democratische wijze gebeurt, houd ik mijn hart vast voor de gevolgen van de polarisatie, die niet door burgers is veroorzaakt, maar door een politiek beleid, dat gelooft in een neoliberaal narratief waarvan we nu zonder meer kunnen vaststellen dat het meer schade veroorzaakt dan dat het ons als gemeenschap oplevert.

Intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 22-09 16:56

hneel

denkt er het zijne van

D-e-n schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:28:
De PvdA heeft onder Rutte dan ook gewoon rechts beleid uitgevoerd. Dus dan kun jij wel lekker willen katten op links maar er is helemaal geen links beleid gevoerd. Dat is ook exact de reden dat de PvdA daar toen voor is afgstrafd.
Ik heb bij een van de vorige verkiezingen eens uitgerekend wat de voorstellen van Groen Links voor ons eigen gezin zouden betekenen. Ik kwam uit op een lastenverzwaring van ruim 1000 euro per maand. Dat vind ik persoonlijk nogal fors. Ik denk niet dat we dan nog zouden kunnen rondkomen.
In zo'n geval kunnen de mooie idealen van zo'n partij me gestolen worden.
PWSteal schreef op zondag 19 februari 2023 @ 13:49:
En wat is er mis mee dat we auto bezit ontmoedigen?
Dat veel mensen geen alternatief hebben. Juist met name de mensen die de meeste kilometers maken, en nu dus al het duurst uit zijn.
Transportman schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:01:
Wat stem je dan wel? VVD en dan klagen dat je echt rechts beleid krijgt voor "de rijken"?
Ik heb momenteel echt geen idee. Ik zweef al jaren. Het zou weleens een blanco stem kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
hneel schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:04:
[...]

Dat veel mensen geen alternatief hebben. Juist met name de mensen die de meeste kilometers maken, en nu dus al het duurst uit zijn.
Volgens mij maken juist mensen die het prima kunnen betalen de meeste kilometers.
De meeste echt lage inkomens wonen/werken vaak in en rondom steden en hebben sowieso al geen auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

D-e-n schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:40:
@Deruxian
Ik hoop dat met name talkshows nu in elk geval gaan stoppen.
Ik wilde jou daar stoppen en dat als basis nemen voor alles. O-)
Maar goed.. ik denk dat dat een droom is.

Wat mij betreft moeten er gewoon geen politici in talk shows worden uitgenodigd. Laat die maar naar programma's komen die niet zo luchtig zijn en diep op de materie kunnen in gaan.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
crisp schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:31:
[...]

Het is gewoon weer het FvD-idee voor een "meldpunt linkse indoctrinatie", maar dan met neutrale verwoording zodat mensen zoals jij kunnen zeggen: "maar daar is toch niets mis mee?"

Maar welk probleem lossen we hiermee op? Is er wel een probleem?
Mensen zoals ik? Wat is dat nu weer voor een opmerking? Door zo een opmerking werk je polarisatie in de hand. Ten eerste omdat je er van uit gaat dat ik een FvD'er ben. En zelfs als ik dat zou zijn moet ik dat uiteraard helemaal zelf weten. Geen enkele ideologie hoort thuis op een school, onafhankelijk van welke politieke kleur die is. Feiten vanuit verschillende invalshjoeken bekijken is best, maar de docent en/of auteur van schoolboeken moet niet zijn-haar eigen ideologie onderwijzen. Zoals @rik86 ook aangeeft.
Philip Ross schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:47:
[...]

Omdat het een eufemisme is voor de politiek moet bepalen wat de waarheid is in plaats van wetenschappers en experts. Kort door de bocht, alles wat niet in het straatje van deze partijen past mag niet meer op scholen geleerd worden.
Dat geldt toch voor alle ideologieën? Ik mag toch hopen dat feiten en kritisch denken de uitgangspunten zijn op school en niet de persoonlijke ideologie van een docent.=
Philip Ross schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:30:
[...]Misschien even een duidelijkere herhaling. De tolerantie paradox is werkelijk.
Sommige meningen moet je gewoon niet toestaan...
De vraag is: wie bepaalt welke mening wel mag en welke niet?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 13:42
hneel schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:04:
[...]

Ik heb bij een van de vorige verkiezingen eens uitgerekend wat de voorstellen van Groen Links voor ons eigen gezin zouden betekenen. Ik kwam uit op een lastenverzwaring van ruim 1000 euro per maand. Dat vind ik persoonlijk nogal fors. Ik denk niet dat we dan nog zouden kunnen rondkomen.
In zo'n geval kunnen de mooie idealen van zo'n partij me gestolen worden.
Dat hangt er helemaal vanaf wat je er voor terugkrijgt lijkt me? Als die 1000 euro extra vervolgens betekenen dat je zorgverzekering weer drastisch omlaag kan, of je energierekening, of kinderopvang/schoolgeld/sportclubs goedkoper kunnen... Dan zou het zomaar kunnen dat je onder aan de streep beter af bent.

We vergeten in Nederland nog wel eens waarom we belasting betalen en wat we er allemaal voor terug krijgen. We kijken verlekkerd naar Angelsaksische landen met lage belastingdruk, maar de kosten van bv private zorg en onderwijs die de hogere inkomens daar maken negeren we voor het gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

crisp schreef op zondag 19 februari 2023 @ 21:48:
Vanochtend viel mij de volgende zinsnede op in dit artikel over de exorbitante winsten van multinationals:

[...]

Het illustreert het TINA-denken van de neoliberalistische kerk. Maar het is natuurlijk een zwaktebod om te denken dat het niet anders kan. Het is immers ook anders geweest, zo'n 50 jaar geleden voordat we ons Rheinland-model inruilden voor het Angelsaksische, waar de markt boven alles staat, en winst (geld) belangrijker is dan mensen (de maatschappij). Een destructief model, waarvan we de negatieve effecten inmiddels in vele facetten van onze samenleving zien.
De markt die boven alles staat? Er zijn nog veel te veel subsidies en overheids waakhonden om daar over te spreken. De kartelvormingswaakhond heeft deze week toegevenen dat hun aanpak van prijsafspraken waar ze megaboetes voor uitdelen misschien wel er mede toe geleid hebben dat we de duurste boodschappen in Europa hebben hier.

https://www.bnr.nl/nieuws...-maken-van-prijsafspraken

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:22
Philip Ross schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:10:
[...]

Volgens mij maken juist mensen die het prima kunnen betalen de meeste kilometers.
De meeste echt lage inkomens wonen/werken vaak in en rondom steden en hebben sowieso al geen auto.
in de randstadbubbel misschien wel ja, daar buiten heb je gewoon een auto nodig. En zelfs binnen de randstad is voor een gemiddeld gezin het OV geen betaalbaar of realistisch alternatief

het blijft gewoon belachelijk dat er elke keer excusses verzonnen worden om het gebruik van de auto nog duurder te maken. rekeningrijden, accijns, ontmoedigen... allemaal mooie woorden om nog meer geld uit het verkeer te persen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Bouke-p schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:00:
[...]

in de randstadbubbel misschien wel ja, daar buiten heb je gewoon een auto nodig. En zelfs binnen de randstad is voor een gemiddeld gezin het OV geen betaalbaar of realistisch alternatief
Enige onderbouwing voor zulke statements lijkt me toch wel van belang.
het blijft gewoon belachelijk dat er elke keer excusses verzonnen worden om het gebruik van de auto nog duurder te maken. rekeningrijden, accijns, ontmoedigen... allemaal mooie woorden om nog meer geld uit het verkeer te persen.
Zo kan je ook wijzen naar het statement dat je maakt dat een auto gewoon nodig is. Het is belachelijk dat er keer op keer excusses verzonnen worden dat een auto een niet te vervangen object is voor het mobiliteitsvraagstuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:40
[...]

Dat meer geld uit het verkeer persen geldt natuurlijk alleen wanneer we stoïcijns blijven doen wat we altijd al deden, en dan ook nog op dezelfde manier. Uiteindelijk is in ieder geval een deel ervan bedoeld om bepaalde gebruiken te veranderen of te verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
[...]

Bezit van een auto wordt goedkoper juist. Maar elke dag enorme stukken er mee rijden duurder.
Voor de meeste mensen in lagere inkomensgroepen zit dat er sowieso al niet in nu.

Overigens woon en werk ik niet in de randstad. Maar mijn ervaring is dat er heel veel meer mogelijkheden zijn dan alles met de auto doen in het grootste deel van het land. Behalve enkele uithoeken. Denk dan ook aan gecombineerd auto/fiets/ov. OV is slecht van deur tot deur maar dat is vaak prima op te lossen door het eerste en laatste stukje anders op te lossen met fiets/scooter/auto.
Scroll even terug. Het verkeer kost ons meer dan het oplevert.
Daarnaast is belasten van de gebruiker een stuk eerlijker om de lasten te verdelen dan op basis van bezit zoals nu.

[ Voor 17% gewijzigd door Philip Ross op 20-02-2023 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
Roenie schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:49:
[...]
Dat geldt toch voor alle ideologieën? Ik mag toch hopen dat feiten en kritisch denken de uitgangspunten zijn op school en niet de persoonlijke ideologie van een docent.=
Maar dat hebben we juist al. De enige mensen die nu klagen over ideologie op school zijn mensen Wiener mening niet past bij de feiten en daarom klagen.
Het is allemaal een truc om het onderwijs te beïnvloeden zodat het meer hun kant op gaat.
Zelfde als met de media. Door jarenlang te roepen en klagen dat de media te links is is diezelfde media nu bang geworden om kritiek op rechts te hebben en gewoon enorm naar rechts geschoven. Juist weg van objectief en maar gekleurd dan het was.

Is het niet opvallend dat de partij die het hardste klaagt over ideologie in het onderwijs zelf eigen scholen is gaan oprichten?
[...]
De vraag is: wie bepaalt welke mening wel mag en welke niet?
De geschiedenis.
Sommige meningen kan je objectief van zeggen dat als je die vrij laat ze een gevaar zijn voor de democratie en rechtsstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:22
Philip Ross schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:11:
[...]

Bezit van een auto wordt goedkoper juist. Maar elke dag enorme stukken er mee rijden duurder.
Voor de meeste mensen in lagere inkomensgroepen zit dat er sowieso al niet in nu.

[...]

Scroll even terug. Het verkeer kost ons meer dan het oplevert.
Daarnaast is belasten van de gebruiker een stuk eerlijker om de lasten te verdelen dan op basis van bezit zoals nu.
belasten van gebruik gebeurd al lang door de torenhoge accijns op brandstof. Alleen door de opkomst van EV's moet er iets bedacht worden om de inkomsten te blijven garanderen.
dat verkeer meer kost dan het oplevert is onzin, kijk alleen eens naar de werkgelegenheid die het oplevert.

Als je als alleenstaande tweaker wonend op een zolderkamer en al je aankopen inclusief boodschappen online doet en laat bezorgen dan zijn er vast alternatieven voor de auto.
Voor een doorsnee gezin zijn die alternatieven simpelweg niet realistisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
Bouke-p schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:20:
[...]

belasten van gebruik gebeurd al lang door de torenhoge accijns op brandstof. Alleen door de opkomst van EV's moet er iets bedacht worden om de inkomsten te blijven garanderen.
dat verkeer meer kost dan het oplevert is onzin, kijk alleen eens naar de werkgelegenheid die het oplevert.
Werkgelegenheid ontstaat niet door verkeer. Die verplaatst zich er alleen door. Mobiliteit in het algemeen helpt wel. Maar de meeste werkgelegenheid is juist op plekken waar prima OV is.

Zoek gerust terug naar de onderzoeken die hier recent geplaatst zijn.
Als je als alleenstaande tweaker wonend op een zolderkamer en al je aankopen inclusief boodschappen online doet en laat bezorgen dan zijn er vast alternatieven voor de auto.
Voor een doorsnee gezin zijn die alternatieven simpelweg niet realistisch.
Wat een generalisatie weer. Geloof me, heel veel tripjes die met de auto gedaan worden kunnen ook zonder auto.
Dat is iets anders dan zeggen een auto is helemaal niet nodig.
De hoeveelheid kilometers die nu afgelegd worden met een auto kunnen prima naar beneden.
Voor een doorsnee gezin kan er een stuk minder gereden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Bouke-p schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Inkomsten garanderen om het netwerk wat we hebben in stand te kunnen houden. Onderhoud van wegen is niet voor niets, dat moet linksom of rechtsom gefinancieerd worden. Gebruikers daarin signifcant laten bijdragen lijkt me evident.
Welke werkgelegenheid bedoel je dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:58

Roozzz

Plus ultra

[...]
Mensen zoals ik? Wat is dat nu weer voor een opmerking? Door zo een opmerking werk je polarisatie in de hand. Ten eerste omdat je er van uit gaat dat ik een FvD'er ben. En zelfs als ik dat zou zijn moet ik dat uiteraard helemaal zelf weten. Geen enkele ideologie hoort thuis op een school, onafhankelijk van welke politieke kleur die is. Feiten vanuit verschillende invalshjoeken bekijken is best, maar de docent en/of auteur van schoolboeken moet niet zijn-haar eigen ideologie onderwijzen. Zoals @rik86 ook aangeeft.
Zo lees ik de opmerking van @crisp zeker niet. Hij stelt niet dat je een FVD'er bent, maar dat zo'n zinsnede voor heel veel mensen perfect redelijk klinkt en daarom vrij makkelijk steun krijgt. Je moet je redelijk verdiept hebben in de materie om te begrijpen welk gedachtegoed (en consequenties) men daaraan verbind. Effectief zijn dit soort zinnetjes vaak bedoeld om als politieke partij te bepalen wat wel en niet onderwezen mag worden. Dus exact het tegenovergestelde van wat jij belangrijk vind. Reden te meer om hier scherp op te zijn.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 10:45
Philip Ross schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:10:
[...]
Voor "volgens mij" kopen we niks. Heb je ook een onderbouwing?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
alexbl69 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:36:
[...]

Voor "volgens mij" kopen we niks. Heb je ook een onderbouwing?
Onderbouwing is simpel:
Autorijden is nu ook al duur.
Lease auto is gebruikelijk alleen bij hogere inkomens.
Lease auto voor zakelijk verkeer maakt de meeste kilometers.
Specialistisch werk is vaak verder van huis en dus meer kilometers en betaald beter.

Heel veel logische redenen.

In ieder geval beter onderbouwd dan de claim "dat het noodzakelijk is" om een auto te hebben.

Edit: nog even een linkje:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...eeste-woon-werkkilometers

[ Voor 9% gewijzigd door Philip Ross op 20-02-2023 10:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
[...]
Mensen zoals ik? Wat is dat nu weer voor een opmerking? Door zo een opmerking werk je polarisatie in de hand. Ten eerste omdat je er van uit gaat dat ik een FvD'er ben.
Volgens mij bedoelt hij juist de mensen die geen FvD-er zijn. Door het wat omfloerster te omschrijven klinkt het voor veel mensen redelijk, terwijl het dat niet is.
Geen enkele ideologie hoort thuis op een school, onafhankelijk van welke politieke kleur die is.
Niemand beweert dat. Niemand heeft bewijs dat dat op grote schaal gebeurt. Juist degenen die anders beweren, zoals BBB, zijn kennelijk bang voor feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:40

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Zou dat anno 2023 nog steeds het geval zijn? Thuiswerken is enorm populair onder hoogopgeleiden. Ik denk dat na corona een meerderheid in de IT nu minstens 1 dag per week thuiswerkt. Dat gaat om duizenden hoogopgeleide mensen.

De lageropgeleiden moeten nu na corona weer van de baas naar kantoor of konden sowieso al niet thuiswerken.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
FunkyTrip schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:05:
[...]

Zou dat anno 2023 nog steeds het geval zijn? Thuiswerken is enorm populair onder hoogopgeleiden. Ik denk dat na corona een meerderheid in de IT nu minstens 1 dag per week thuiswerkt. Dat gaat om duizenden hoogopgeleide mensen.

De lageropgeleiden moeten nu na corona weer van de baas naar kantoor of konden sowieso al niet thuiswerken.
Geen idee. Maar lang niet alle hoogopgeleiden werken in de IT.
Dit was het eerste wat ik zo snel kon vinden. Lijkt in ieder geval dat in de basis hoogopgeleiden verder weg wonen van hun werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

[...]
Mensen zoals ik? Wat is dat nu weer voor een opmerking? Door zo een opmerking werk je polarisatie in de hand. Ten eerste omdat je er van uit gaat dat ik een FvD'er ben. En zelfs als ik dat zou zijn moet ik dat uiteraard helemaal zelf weten.
Zoals @Roozzz hierboven ook uitlegt bedoel ik het anders dan jij denkt. Hier wordt een mogelijk kwalijke ideologie verpakt in een redelijk klinkend argument, zodat mensen al snel zullen denken "daar is toch niets mis mee?" als ze niet verder kijken dan het argument dat gegeven wordt. Het enige wat ik jou hier verwijt is dat jij hier blijkbaar ook intrapt (net als veel mensen hoor) ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:52

Baseman77

We move

IJzerlijm schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:59:
dat we de duurste boodschappen in Europa hebben hier.
Hoe kom je hier eigenlijk bij?
Nederland heeft juist zo ongeveer de laagste prijzen voor boodschappen:

https://ec.europa.eu/euro....2C_beverages_and_tobacco

https://www.lto.nl/nederlander-overschat-uitgaven-voedsel/

[ Voor 25% gewijzigd door Baseman77 op 20-02-2023 11:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:05
Om de armoedig mentaliteit van (een deel van) de Nederlandse bevolking maar weer eens te illustreren: https://nos.nl/artikel/24...ten-met-brandende-fakkels.

Laten we weer teruggaan naar de middeleeuwse partijken met fakkels en hooivorken, want daar wordt het beter van.

Stelletje randdebielen..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 12:06

nwagenaar

God, root. What's the differen

Voor zover de theorie, afhankelijk van het soort boodschappen zit er behoorlijk veel verschil tussen de verschillende landen als het gaat om A-merken en natuurlijk ook de gekozen winkels.

DeStentor heeft in september 2022 een (Premium) artikel geplaatst (bron: https://www.destentor.nl/...-liefst-53-euro~a6449f47/) waarbij eigenlijk alleen zuivelproducten als Leerdammer kaas goedkoper was (wat niet geheel onlogisch is) bij de AH ten opzichte van Colruyt en Auchan.

Zelf merk ik het bij de Aldi of Lidl tussen Duitsland en Nederland; behoorlijk wat producten - met uitzondering van Nederlandse kaas :+ - zijn qua prijs/gewicht goedkoper in Duitsland dan in Nederland en dan heb ik het alleen over reguliere boodschappen; Tabak en Gedistilleerde drank is qua prijs aanzienlijk.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

nwagenaar schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:06:
Gedistilleerde drank is qua prijs aanzienlijk.
Het is mijn ervaring dat je ook daarvoor in Duitsland wel afhankelijk bent van aanbiedingen. Ik kom wel eens in het grensgebied bij Uelsen/Nordhorn omdat m'n schoonouders aan de grens wonen maar slechts een enkele keer was ik onder de indruk van een prijs, en dat was elke keer een aanbieding.

Maar heb je wat vergelijkingsmateriaal misschien? Online prijzen ergens? Trinkgut geeft bv alleen aanbiedingsprijzen aan.

Wat betreft boodschappen in het algemeen... waarom gaan zoveel mensen dan alsnog de grens over?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Gunner schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:20:
[...]

Wat betreft boodschappen in het algemeen... waarom gaan zoveel mensen dan alsnog de grens over?
Veel is in het buitenland standaard wel goedkoper denk ik, maar dat heeft denk ik ook te maken met hoe wij met acties en aanbiedingen omgaan. Zie ook deze aflevering van de Keuringsdienst van waarde: https://www.npo3.nl/keuri...9-04-2022/WO_NTR_16880087

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 12:06

nwagenaar

God, root. What's the differen

[...]
Het is mijn ervaring dat je ook daarvoor in Duitsland wel afhankelijk bent van aanbiedingen. Ik kom wel eens in het grensgebied bij Uelsen/Nordhorn omdat m'n schoonouders aan de grens wonen maar slechts een enkele keer was ik onder de indruk van een prijs, en dat was elke keer een aanbieding.
Mijn kennis is mede gebaseerd op diverse (kampeer)tripjes naar Duitsland, waaronder ook diverse bezoeken aan Bad Bentheim (mijn schoonfamilie heeft een vakantiehuis daar) waarbij ik boodschappen heb gedaan voor de reguliere boodschappen zoals pasta, gehakt, etc bij de Lidl bijvoorbeeld.

Enkele voorbeelden van a-merken waar ik wel een behoorlijk verschil in zag: potten Nutella (iets met neefjes en nichtjes) was niet alleen 0,20 goedkoper maar ook had iets meer inhoud en Coca Cola was om en nabij 0,40 per fles goedkoper (1L flessen)

Wat mij ook opviel is dat als de prijzen grotendeels gelijk waren als in Nederland, dat er wel meer inhoud zat in de verpakking waardoor effectief de prijs per gewicht goedkoper was dan Nederland.
Maar heb je wat vergelijkingsmateriaal misschien? Online prijzen ergens? Trinkgut geeft bv alleen aanbiedingsprijzen aan.
Zie hierboven, ik heb het echt over dagelijkse artikelen/boodschappen waarbij ik niet expliciet kijk of het een aanbieding is.
Ik moet om en nabij 1 uur rijden als ik boodschappen wil doen in Duitsland, met de huidige benzineprijs is het voor mij niet lonend. Dat gezegd hebbende ken ik wel enkele personen die boodschappen halen (voornamelijk drank en tabak) over de grens, dit doen voor verschillende personen en goedkoper uit zijn wanneer het om dit soort luxe artikelen gaat.

Overigens vond ik het al wel een groot verschil is als je uit gaat eten in Duitsland. De prijzen daar voor een diner met voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht was in een (bijvoorbeeld) een Italiaans of Grieks restaurant vele malen goedkoper en (imho) kreeg je daar veel meer waarde voor je geld qua porties en bijgerechten.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-09 22:09
[...]

Waarschijnlijk voor specifieke boodschappen en brandstof? Sigaretten, drank, vuurwerk en bratwurst. Ik noem maar wat.

Het CBS zal een gestructureerde vergelijking gemaakt hebben en de uitkomst die je ziet is een gemiddeld verschil. In het twitterbericht wordt ook gezegd dat er verschil is tussen type boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:58
nwagenaar schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:09:
[...]

Mijn kennis is mede gebaseerd op diverse (kampeer)tripjes naar Duitsland, waaronder ook diverse bezoeken aan Bad Bentheim (mijn schoonfamilie heeft een vakantiehuis daar) waarbij ik boodschappen heb gedaan voor de reguliere boodschappen zoals pasta, gehakt, etc bij de Lidl bijvoorbeeld.

Enkele voorbeelden van a-merken waar ik wel een behoorlijk verschil in zag: potten Nutella (iets met neefjes en nichtjes) was niet alleen 0,20 goedkoper maar ook had iets meer inhoud en Coca Cola was om en nabij 0,40 per fles goedkoper (1L flessen)
Coca Cola is soms nog ruim onder de euro per liter, weissbier is ongeveer 12/13 euro per kratje (met de juiste aanbiedingen). Benzine is goedkoper, vlees heeft betere cuts en vaak goedkoper. Dus ja, daarom ga ik zelfs m'n 2x modaal 1 km verder rijden met de auto. Dan al die goederen in De in de auto en dan weer naar huis...
Sigaretten waren ongeveer ene euro per pakje goedkoper. Dus ik ken mensen die dan gelijk 50 pakjes halen :)

Wat je hier beschrijft klopt zeker hoor. Het kan prima uit om in Duitsland, sommige, boodschappen te doen. De Duitsers komen hier vooral op de markt groente halen. Dus tis een beetje heen en weer aan het gaan. Dat is juit de charme van een grensregio. Kaas en zuivel is hier ook goedkoper.

Ik ga meestal naar K&K/TrinkGut in Gronau of Kaufland in Ahaus (dat is wel wat verder weg).
Maar het kan bij sommige goederen zeker uit! Die ene liter benzine doet daar niets aan af.

Ik geloof best dat overall NL goedkoper is, maar er is niks mis mee de beste deals voor jezelf regelen. We hebben vrij verkeer van mensen, goederen en diensten. En dan is het ook een beetje geven en nemen. De hele binnenstad avn Enschede is na de invoering van de euro / schengen echt compleet opgeleefd. Die Duitsers onderhouden de halve middenstand bij ons

[ Voor 26% gewijzigd door Adlermann op 20-02-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Laatst online: 13:15
Wij bestellen tegenwoordig bij hofweb, is zeker niet goedkoper, maar wel veel minder (onnodige) verpakkingen en biologisch. Krijg wel klachten dat bij de jonge kaas (van mijn vrouw) er sneller schimmel op staat, maar dat is dan weer omdat er minder conserveringsmiddelen in zitten.
Heb ook een tijdje pieter Pot geprobeerd, maar die hebben weinig biologisch, en vaak te kleine verpakkingen voor een gezin met 3 pubers...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Charly schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:59:
[...]

Dat hangt er helemaal vanaf wat je er voor terugkrijgt lijkt me? Als die 1000 euro extra vervolgens betekenen dat je zorgverzekering weer drastisch omlaag kan, of je energierekening, of kinderopvang/schoolgeld/sportclubs goedkoper kunnen... Dan zou het zomaar kunnen dat je onder aan de streep beter af bent.

We vergeten in Nederland nog wel eens waarom we belasting betalen en wat we er allemaal voor terug krijgen. We kijken verlekkerd naar Angelsaksische landen met lage belastingdruk, maar de kosten van bv private zorg en onderwijs die de hogere inkomens daar maken negeren we voor het gemak.
Veel mensen beseffen het niet, maar hoge belastingen i.c.m. goede voorzieningen geeft vrijheid. Wellicht lijkt dat paradoxaal, maar dat is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 13:43
[...]

Gewoon één voorbeeldje:
Coca cola bij Penny: normaal €1,29 per 1,25L, nu €0,99. Maar pre-aanbieding is het verschil al groot. https://www.penny.de/ange...nta-sprite-oder-mezzo-mix
Bij jumbo is 1,5L coca cola €2,26 https://www.jumbo.com/pro...inal-taste-1,5l-428483FLS

Bepaalde zaken ga ik ook gewoon naar DE. Iets als mezzo mix/schwippschwapp oftewel spezi, waarom hebben dat hier niet!

En ja natuurlijk is Penny nogal een budget supermarkt, maar ik denk dat in Nederland iets teveel in handen is gekomen van AH of Jumbo. En bv Jan Linders verdwijnt nu ook uit Limburg.
Coop wordt Plus geloof ik. Dirk is buiten de randstad bijna nergens te vinden.
Ik vraag me af hoe lang Plus, en bv in het noorden de Poiesz het vol gaat houden tegen jumbo en AH.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

GAIAjohan schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:14:
[...]

Ik vraag me af hoe lang Plus, en bv in het noorden de Poiesz het vol gaat houden tegen jumbo en AH.
Je hebt toch de superunie?
https://www.superunie.nl/
die kopen samen in voor alle minder grote supermarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 13:43
Lordy79 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:17:
[...]

Je hebt toch de superunie?
https://www.superunie.nl/
die kopen samen in voor alle minder grote supermarkten.
Ja, alleen die groep wordt ook al kleiner. Jan Linders gaat al samenwerken met AH en die winkels worden deels ook AH.

Van de overige winkels op die lijst is alleen een piepkleine Spar op sommige plekken en Plus er nog.
Alle Coop winkels worden trouwens Plus , dus steeds minder keuze.
Ik ben bang dat eigenlijk alleen AH en jumbo overblijven met Lidl en Aldi.

Ik weet dat in het noorden de Poiesz is, maar Hoogvliet of Dirk ga je daar ook niet vinden.

Al zie je het in Duitsland ook gebeuren, dat Real bij Kaufland kwam bv.

Modbreak:Hierbij ronden we de discussie over supermarkten en prijsvergelijkingen af, het dwaalt erg ver af van het onderwerp van dit topic. :)

[ Voor 9% gewijzigd door NMH op 20-02-2023 17:38 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:12

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik zie echt een 'gevaarlijke' trend. Vorige week in de raadsvergadering van gemeente Arnhem een discussie op basis waarvan een aantal partijen de vergadering verlieten omdat FvD 'aanstootgevende' inhoud over gender en seksualiteit predikte...
Nu lees ik weer dat een Britse uitgever woorden zoals lelijk en dik aanpast omdat dit aanstootgevende woorden zouden zijn. Het is welliswaar geen Nederland, maar de algemene teneur herken ik ook in Nederland. Kritisch denken en kritische discussies worden onmogelijk gemaakt.
Als je vragen zet bij de wijze waarom de LGBTQI+ agenda wordt uitgerold wordt je meteen als een hater weggezet.
Waar the F zijn we mee bezig

[ Voor 11% gewijzigd door HollovVpo1nt op 20-02-2023 14:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HvdBent
Het feit dat jij in een LHBTQ+ agenda gelooft spreekt voor mij boekdelen. Overigens, de nederlandse uitgever van de boeken van Roald Dahl gaf op radio 1 aan dat de boeken hier niet aangepast gaan worden. Maar dat het soms wel gebeurt (meestal gaat het om het aanpassen aan de tijd stoomtrein vervangen door trein, en in het geval van Jip en Janneke is het rolmodel moeder van vroeger een beetje aangepast door Vader de pannenkoeken te laten bakken) Wat bij ons thuis vaak ook gebeurt overigens. Ik ben het trouwens ook niet eens met sommige aanpassingen zoals die in Engeland gedaan worden aan de boeken van Roald Dahl, het zijn een belangrijk onderdeel van zijn schrijfstijl en humor. Maar om daar nou meteen een LHBTQ+ agenda van te maken gaat mij een heel eind te ver....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 13:42
*knip*, zo gaan we niet met elkaar om.

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 21-02-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

HvdBent schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:47:
Het feit dat jij in een LHBTQ+ agenda gelooft spreekt voor mij boekdelen. Overigens, de nederlandse uitgever van de boeken van Roald Dahl gaf op radio 1 aan dat de boeken hier niet aangepast gaan worden. Maar dat het soms wel gebeurt (meestal gaat het om het aanpassen aan de tijd stoomtrein vervangen door trein, en in het geval van Jip en Janneke is het rolmodel moeder van vroeger een beetje aangepast door Vader de pannenkoeken te laten bakken) Wat bij ons thuis vaak ook gebeurt overigens. Ik ben het trouwens ook niet eens met sommige aanpassingen zoals die in Engeland gedaan worden aan de boeken van Roald Dahl, het zijn een belangrijk onderdeel van zijn schrijfstijl en humor. Maar om daar nou meteen een LHBTQ+ agenda van te maken gaat mij een heel eind te ver....
Ik geloof inderdaad in een LHBTQI+ agenda, waarin ik die agenda definieer als het niet kritisch na willen denken over het gevolg van ontwikkelingen in de maatschappij omtrent educatie en behandeling van mensen die zich als onderdeel van die groep identificeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
HollovVpo1nt schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:55:
[...]

Ik geloof inderdaad in een LHBTQI+ agenda, waarin ik die agenda definieer als het niet kritisch na willen denken over het gevolg van ontwikkelingen in de maatschappij omtrent educatie en behandeling van mensen die zich als onderdeel van die groep identificeren.
Het woord agenda betekent meer. Dat is namelijk een doelbewust plan. Wat is dat plan dan? Acceptatie?
Niks mis met kritisch denken maar daarvoor moet je niet bij de FvD kant zijn. Die hebben nog nooit kritisch nagedacht.

Het enige vind ik dus juist dat mensen steeds extremere dingen staan te prediken en als je daar commentaar op hebt wegzet wordt als iemand die kritische meningen probeert te onderdrukken.

Laten we gewoon met fatsoen met elkaar praten, en als je dat niet kan (FvD) dan ben je gewoonn niet welkom bij het gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Philip Ross schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:58:
[...]

Het woord agenda betekent meer. Dat is namelijk een doelbewust plan. Wat is dat plan dan? Acceptatie?
Niks mis met kritisch denken maar daarvoor moet je niet bij de FvD kant zijn. Die hebben nog nooit kritisch nagedacht.

Het enige vind ik dus juist dat mensen steeds extremere dingen staan te prediken en als je daar commentaar op hebt wegzet wordt als iemand die kritische meningen probeert te onderdrukken.

Laten we gewoon met fatsoen met elkaar praten, en als je dat niet kan (FvD) dan ben je gewoonn niet welkom bij het gesprek.
Dat plan is sympathie te kweken door doelbewust de discussie uit de weg te gaan of tegengeluiden als [...]foob te benoemen. Dat is de agenda, vind ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
HollovVpo1nt schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:13:
[...]

Dat plan is sympathie te kweken door doelbewust de discussie uit de weg te gaan of tegengeluiden als [...]foob te benoemen. Dat is de agenda, vind ik.
Volgens mij is er eerder een agenda de andere kant op.
Door zo hard en ongenuanceerd mogelijk de discussie in te gaan zodat mensen weglopen of je negeren kan je roepen dat er een agenda is.

Een normale discussie loopt niemand van weg, dus tegengeluid (waartegen eigenlijk?) kan nog steeds.

Overigens stel je zelf dit:
Als je vragen zet bij de wijze waarom de LGBTQI+ agenda wordt uitgerold wordt je meteen als een hater weggezet.
Dus de agenda is kritiek tegen de agenda wegzetten als haat.
Maar als er geen agenda was voordat er kritiek kwam kan die agenda dus nooit bestaan.

Dus was bedoel je dan met kritiek op de agenda?

Welke agenda?

[ Voor 24% gewijzigd door Philip Ross op 20-02-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
De Europese stikstof regels veroorzaken ook in België een politieke ramp. Binnenkort BBB België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:40
[...]

Ook dat is gewoon een vorm van extremisme, laten we niet zulke uitingen als norm nemen en projecteren op een hele groep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Philip Ross schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:15:
[...]

Volgens mij is er eerder een agenda de andere kant op.
Door zo hard en ongenuanceerd mogelijk de discussie in te gaan zodat mensen weglopen of je negeren kan je roepen dat er een agenda is.

Een normale discussie loopt niemand van weg, dus tegengeluid (waartegen eigenlijk?) kan nog steeds.
Ik ga niet linken naar de FvD omdat ik ze de kliks niet wil gunnen, maar de inhoud van het betoog vond ik niet dusdanig grof om van weg te lopen. Ik bel wel erger van ze gewend. En sowieso vind ik grof zijn geen reden om weg te lopen. Niemand is gehouden aan een plicht in de politiek om zachtaardig te spreken. Het gaat om de inhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
HollovVpo1nt schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:16:
[...]

Ik ga niet linken naar de FvD omdat ik ze de kliks niet wil gunnen, maar de inhoud van het betoog vond ik niet dusdanig grof om van weg te lopen. Ik bel wel erger van ze gewend. En sowieso vind ik grof zijn geen reden om weg te lopen. Niemand is gehouden aan een plicht in de politiek om zachtaardig te spreken. Het gaat om de inhoud.
En niemand is gehouden aan moeten luisteren naar eindloze onzin en drogredenen.
Onnodig grof zijn is een prima reden om weg te lopen.
Want als het doel is om grof te zijn ben je al niet inhoudelijk bezig.

Maar je kan vast wel een objectieve bron vinden toch? Of heb je alleen de FvD knipsels gezien?

[ Voor 6% gewijzigd door Philip Ross op 20-02-2023 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
YangWenli schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:16:
De Europese stikstof regels veroorzaken ook in België een politieke ramp. Binnenkort BBB België.
Laten we hopen dat ze In België het probleem voortvarender aanpakken dan hier. Stikstof is het probleem, niet de regels die we hebben opgesteld.... Dat weten we al sinds de jaren 70....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
Ze mogen onze BBB wel hebben hoor. Scheelt hun werk en zijn wij er van af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Wat de FvD weet te oreren heeft meestal zeer weinig raakvlak met 'kritisch denken'.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 21:24
Die *knip*, verbastering+ gaat nog veel verder natuurlijk. Mensen doxen, bedreigen en cancelen omdat ze Hogwarts Legacy spelen bijvoorbeeld. Zoals @eric.1 al aangeeft, dat is gewoon extremisme.

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 20-02-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:36:
[...]

Die *knip*+ gaat nog veel verder natuurlijk. Mensen doxen, bedreigen en cancelen omdat ze Hogwarts Legacy spelen bijvoorbeeld. Zoals @eric.1 al aangeeft, dat is gewoon extremisme.
Gelukkig hebben we daar dankzij de BBB, FvD, FDF, Engel en consorten tegenwoordig wetgeving voor om dit soort doxing door extremisten aan te pakken :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Is ook een ramp voor kleinere landen aangezien ze nauwelijks compenserend oppervlakte hebben. De grote landen zitten vol met bergketens en dorre gebieden (bv in Spanje, Frankrijk, Italië) die wel meetellen in het oppervlakte, maar waar weinig gebeurt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
TheBrut3 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:36:
[...]

Die *knip*+ gaat nog veel verder natuurlijk. Mensen doxen, bedreigen en cancelen omdat ze Hogwarts Legacy spelen bijvoorbeeld. Zoals @eric.1 al aangeeft, dat is gewoon extremisme.
Extremisten zijn er altijd. Maar dat is niet de grote groep. En er zitten er veel meer aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
nwagenaar schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:09:
1 Vandaag had daar laatst nog een item over met de baas van Picnic. Die kochten ook producten in Duitsland in, bijvoorbeeld van Hak, omdat ze daar ongeveer de helft van de prijs waren. Mag volgens de Nederlandse wet eigenlijk niet, maar als ik voor de helft van de prijs Rotkohl kan krijgen in plaats van rodekool boeit mij dat ook niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
TheBrut3 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:39:
[...]

1 Vandaag had daar laatst nog een item over met de baas van Picnic. Die kochten ook producten in Duitsland in, bijvoorbeeld van Hak, omdat ze daar ongeveer de helft van de prijs waren. Mag volgens de Nederlandse wet eigenlijk niet, maar als ik voor de helft van de prijs Rotkohl kan krijgen in plaats van rodekool boeit mij dat ook niet. :+
Zolang het maar vers van het land komt en onbespoten is, en niet te ver (onnodig ) vervoerd wordt maakt het mij ook niet uit. Maar rode kool uit een potje gblfrmmmmhhhhh liever niet, ik heb nog geen kunstgebib :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
YakuzA schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:37:
Gelukkig hebben we daar dankzij de BBB, FvD, FDF, Engel en consorten tegenwoordig wetgeving voor om dit soort doxing door extremisten aan te pakken :)
Ligt toch nog bij de eerste kamer?
Philip Ross schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:39:
Extremisten zijn er altijd. Maar dat is niet de grote groep. En er zitten er veel meer aan de andere kant.
Waar is dan de grote groep die daar openlijk afstand van neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheBrut3 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:41:
[...]
Ligt toch nog bij de eerste kamer?
Dan hebben we die wetgeving bijna dankzij hun :)
Wist niet dat die nog bij de 1e kamer lag ter goedkeuring.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
TheBrut3 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:41:
[...]

Waar is dan de grote groep die daar openlijk afstand van neemt?
Waarom zouden ze dat moeten?
Ze doen dat zelf toch niet? Waarom hun er dan op aankijken?

De enige die recent daadwerkelijk gecanceld is in Nederland is Pim Lammers. En dat was juist door de anti-LHBTQI+ groep.
Heeft heel conservatief Nederland al afstand genomen van die bedreigingen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:29
[...]

Mogelijk zien ze zelf ook in dat een discussie nodeloos op scherp stellen niet altijd het gewenste effect heeft en dat je met een beetje gematigde toon toch net wat meer zieltjes kunt winnen, om vervolgens alsnog op je bestaande punten uit te komen: We moeten in alles terug naar de tijden van de verzuiling. Behalve qua angst voor Rusland dan natuurlijk. :+

Ik kan ze met een dergelijk onderwerp gewoon niet het voordeel van de twijfel gunnen, want als puntje bij paaltje komt komt vanzelf het thema woke weer naar voren, of dient men zich niet zo aan te stellen. Vrijheid betekent bij hen immers dat schadelijke effecten bij een ander, of het nu om milieu, corona, economie of gevoelens zijn, de schuld zijn van de ontvangende partij.

Ik gun ze klik ook niet, maar ik gok dat men tegen cancel-cultuur is en angst heeft voor het vrije woord. Daarin kan ik wel met ze meegaan simpelweg omdat het niet mag zijn dat we hier op eenzelfde manier zelfcensuur gaan toepassen zoals in streng gelovige landen de norm is. Aan de andere kant, Jip en Janneke denkbeelden zijn erg interessant uit cultuur-historisch perspectief, maar mogen voor de huidige generatie echt wel aangepast worden als men de personages dus relevant wil houden.
Pagina: 1 ... 16 ... 62 Laatste

Dit topic is gesloten.