Wat een bizarre antwoorden zeg.
"Volgens het andere - vooral linkse - wereldbeeld is er helemaal geen groei nodig en moet de economie zelfs krimpen. Minder consumeren, stoppen met vliegen, geen auto meer rijden. Dat is niet de weg die we moeten bewandelen."
Nee mevrouw Schippers, dat is bangmakerij die voornamelijk door de VVD gespuwd word. Niemand op links zegt dat je geen auto meer mag rijden of niet meer mag vliegen. Er zit een heel groot verschil tussen iets niet meer mogen of sturen op betere alternatieven.
"Niet als de uitstoot daarmee stijgt. Maar mensen willen reizen. Als Schiphol krimpt, pakken de mensen nog steeds het vliegtuig, maar dan via Düsseldorf of Brussel. Je moet zorgen voor alternatieven en innovatie. Want ik wil ook dat de uitstoot naar beneden gaat."
Die alternatieven bestaan al; dat heet de trein. Zorg dat de trein eens concurrerend word op prijs met vliegen, dan hoeven mensen ook niet meer het vliegtuig in te stappen voor een retourtje Londen. Begin dus eerst eens met het heffen van belasting op vliegtickets en kerosine.
"We hebben in de tussentijd natuurlijk de coronacrisis gehad, waardoor veel dingen in de ijskast zijn gezet."
"We kunnen bedrijven wel als vijand en als graaiers afschilderen, maar dat begint te wringen. Ik merk dat daarover wordt geklaagd in het bedrijfsleven."
"Je kunt wel de vlag uithangen als Shell aankondigt uit Nederland te vertrekken. Ik heb die tweet van de PvdA ook gelezen. Je hoort partijen ook hard schelden als het bedrijf winst maakt, maar vervolgens sta je wel met lege handen."
Goh, hoe zou dat nou eens komen mevrouw Schippers. Mensen kunnen hun gasrekening niet betalen terwijl er door Exxon en Shell bij elkaar al rond de 100 miljard winst wordt gemaakt.

Het is bijna alsof het geld van de burger in de zakken van de aandeelhouders verdwijnt.
Maar goed, laten we vooral medelijden hebben met die arme bedrijven. Hun zijn hier het echte slachtoffer immers.
"Dat is actueler dan ooit! Niet zo lang geleden moest Lale Gül beveiligd worden omdat ze een boek had geschreven. Ik schrok ook van de recente cijfers over de toename van eergeweld."
Al eens het rapport van de AIVD gelezen over jullie visvijver op rechts? Die wilt Schippers zeker niet tegen het zere been schoppen, want dat kan jullie wel eens stemmen kosten. Maar gelukkig hebben we onze zondebok weer gevonden, dat zal de onderbuik van de rechterflank weer vullen.
https://www.aivd.nl/onder...xtremisten-de-aivd-zorgenUit onderzoek van het Centraal Planbureau blijkt dat de rijkste 1 procent de minste belasting betaalt. De roep om vermogens zwaarder te belasten en de onvrede daarover komen ergens vandaan.
"We hebben een progressief belastingstelsel en dat vind ik ook rechtvaardig. Mensen met een baan moeten daar goed van kunnen leven. Er is overal een tekort aan personeel. Als je meer gaat werken, moet je ook meer overhouden."
Blijkbaar werkt dat progressieve systeem niet zo goed als de rijkste 1 procent het minste belasting betaald en dat een steeds groter gedeelte van de bevolking niet meer rond kan komen. Dat je meer moet overhouden naarmate je meer verdiend zijn we het allemaal over eens, het gaat erom dat de belastingdruk moet toenemen en niet moet afnemen naarmate je meer verdiend.
"Veiligheid zou ik willen uitsluiten. Er is oorlog op ons continent."
Hadden ze bij de VVD deze vooruitziende blik de afgelopen 20 jaar maar gehad.
Op de zorg?
"De vraag is of je meer kunt bereiken met hetzelfde geld. Dat ieder departement het gewoon met ietsje minder moet doen."
Iedereen gewoon een stapje harder lopen toch? Die verpleegkundigen lopen zeker de hele dag niets te doen.