Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 300 ... 350 Laatste
Acties:

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
anconakip schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:22:
Ik gebruik HA nu al een tijdje naar volle tevredenheid. Ik ben nu bezig met mijn Zigbee netwerk uitbreiden met meerdere apparaten. Nu merk ik alleen dat het bereik van mijn Zigbee netwerk erg laag is.
Ik gebruik een (oude) Texas_Instruments_TI_CC2531_USB als coördinator.
Zou het hier aan kunnen liggen? Zou het helpen als ik deze vervang voor een ander model?
Die 10 meter is echt niet het probleem ik heb hier buitenlampen op een afstand van 25m die het nog prima doen.
Demping van muren en/of dubbel (triple) glas is het probleem net als bij wifi.

Zigbee is een mesh netwerk dus je hoeft helemaal niet de coördinator te kunnen bereiken, een andere Zigbee device met router functionaliteit is voldoende.

Probeer eens een Zigbee device met router functionaliteit dicht bij de bewuste buitenmuur te plaatsen.
Router functionaliteit zit in praktisch alle Zigbee devices behalve die op batterijen werken.

EDIT:
Hier kun je vinden hoeveel devices de verschillende chips ondersteunen.
https://github.com/Koenkk...ter/coordinator/README.md

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 02-04-2025 14:56 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
anconakip schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:22:
Ik gebruik HA nu al een tijdje naar volle tevredenheid. Ik ben nu bezig met mijn Zigbee netwerk uitbreiden met meerdere apparaten. Nu merk ik alleen dat het bereik van mijn Zigbee netwerk erg laag is.
Ik gebruik een (oude) Texas_Instruments_TI_CC2531_USB als coördinator.
Zou het hier aan kunnen liggen? Zou het helpen als ik deze vervang voor een ander model?
Zoals andere ouwe rotten ben ik ook begonnen met een CC2531. Bereik was daarbij geen issue in mijn appartement (dus rambam volle 2.4GHz), zelfs zonder routers. Maar met paar devices die als router werken was de dekking helemaal prima. Dus voor bereik hoef je niet over.

Alleen ondersteund de CC2531 maar beperkt aantal device (maar hoeveel hangt ook af van het type devices). Bij te veel krijg je gewoon vage problemen. Zelf kreeg ik issues na +-25 devices. Dus wat doet je denken dat het een bereik issue is? En loop je niet gewoon tegen de max devices aan? Dan is een andere stick wel een oplossing.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:23

Antonio di

a mi me dijeron que si

BlackShadow schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:27:
Ik ben op zoek naar betaalbare en betrouwbare rookmelders die niet werken via ZigBee.

De meest betrouwbare verbinding lijkt mij een basis station dat verbonden is met het netwerk via (bij voorkeur) LAN of wifi. Daarop zijn de detectoren dan verbonden via RF, voor beveiliging is dat vaak PowerG op 915Mhz, voordeel is dat het bereik veel groter is en niet gestoord wordt door Wifi of Zigbee.

De enige die ik momenteel kan vinden is X-Sense XS0B-MR31 die verbonden worden met basis station XS0B-MR.
Beperkte ervaring teruggevonden in dit topic en de integratie met HA lijkt nog steeds enkel mogelijk via de cloud, al zou er aan een lokale integratie gewerkt worden.

Iemand die recente ervaringen kan delen met S-Sense of een soortgelijk systeem?
Ik zou (inderdaad) geen Mesh netwerk gebruiken voor rookmelder maar een ster-netwerk. Wil je dan een goed bereik door het hele huis dan kom je in de EU op 868Mhz (915mhz is voor VS). Er zijn meerdre merken die onderling elkaar activeren voor alarm-geluid via bijv. de 868Mhz. Issue is de 868mhz naar HA te krijgen.
Zie post in mij schrijven (forum) over Alarm, met verdere verwijzingen voor rook/hitte melders:
Antonio di in "Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen"

Elro had een K1 868Mhz gateway die via HACS een koppeling heeft met HA. K1 is niet meer te krijgen.
Toevallig is @dotcom87 voor Ecowitt buiten sensoren er via een ESP32-bordje in geslaagd een goede koppeling tot stand te brengen van deze 868Mhz met HA.
Je zou kunnen uitzoeken of het 868Mhz van Elro Connect melders onversleuteld is en of die oplossing "Ecowitt" ook voor Elro Connect rook/hitte melder mogelijk is met , zie:
dotcom87 in "Koppelen van de Ecowitt WH51 aan Home Assistant"
https://docs.openmqttgateway.com/

PS:
Het doel is levens redden door de rook/hitte melders die afgaan, dus dat personen in een pand met brand dan zo snel mogelijk dit pand verlaten vandaar dat "melders elkaar t onderling activeren voor geluid" sterk wordt aan geraden terwijl dit vaak helemaal wettelijk niet verplicht is.
Het is leuk dat jij op je werk of tijdens je vakantie een melding krijgt via HA maar dat schrijft geen enkele norm voor woonhuizen voor.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Het enige wat echt betrouwbaar is en wat ook al sinds 2012 in het bouwbesluit is opgenomen, zijn brandmelders die onderling gekoppeld zijn via bedrading.
Alle andere koppel methoden zijn niet toegestaan.

Toevoeging:
Vanaf 1 juli 2022 is het verplicht in Nederland om een rookmelder te hebben op elke woonverdieping in je huis en in besloten ruimtes waar een vluchtroute doorheen loopt. Het is dus wettelijk verplicht om hieraan te voldoen. Ook als je in een huurhuis woont en ook voor bestaande woningen.

[ Voor 40% gewijzigd door Ben(V) op 02-04-2025 15:10 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ben(V) schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:04:
Het enige wat echt betrouwbaar is en wat ook al sinds 2012 in het bouwbesluit is opgenomen, zijn brandmelders die onderling gekoppeld zijn via bedrading.

Toevoeging:

[...]
Volgens mij ligt het wat genuanceerde met het bouwbesluit 2012 en de normen waar naar verwezen wordt.
Nieuwbouw woningen (of sterke renovatie) vanaf 2004 waar de geluidsnorm niet gehaald wordt, daar is onderling koppelen via (oranje) draad inderdaad verplicht.
Over het halen van die geluidnorm is zeer veel onduidelijkheid.

Op de onderstaande sites staat informatie in begrijpelijke taal voor woonhuizen:
https://www.rookmelders.nl/
https://www.brandweer.nl/...ren-brochure-2020-los.pdf

De overheid is in 2022 inderdaad overgegaan tot het verplichten van Rookmelders in alle andere situaties (1 per verdieping).
Vanaf 2024 raadt de Overheid/Brandweer/"Nederlandse brandwonden Stichting" ook sterk aan onderling gekoppelde melders te nemen. Maar niet specifiek bedraad of specifiek voor een draadloze oplossing.
Bij (vooral) oudere slechthorende is het advies ook een een lichtflits of trilplaat of geluidsbox met andere geluids-freqentie te nemen.

Vervelende is dat er in EU geen overeenstemming is over dat draadloze signaal.
Dus zijn er fabrikanten die een verwisselbare modules hebben voor dit signaal.
Bijv. FireAngel kun je krijgen met een Z-wave mesh, Zigbee mesh of "eigen" 868Mhz ster-netwerk.
Het is allemaal een advies.
Zorgverzekeraars sturen allemaal setjes (als je slechthorend bent) met "eigen" 833mhz of 868Mhz ster-netwerk voor de onderlinge koppeling van melders en andere assesoires.
Op rookmelders.nl wordt zelfs als voorbeeld de Google Nest rookmelder genoemd (mesh netwerk), wat eigenlijk een fout voorbeeld is vanwege het mesh netwerk.
Fabrikanten vinden het wel prima zo met hun "eigen" 868Mhz en dat is namelijk goed voor de klantenbinding.
Het is erg jammer dat:
- universeel "868Mhz" ster-netwerk (bijv Z-wave LR, is nu in het goedkeuringsproces van de EU).
- 10 jaar batterij
- onderling koppelen
- CO-melder (bij bijv. CV)
Allemaal niet verplicht zijn, het is alleen maar een advies voor woonhuizen (alleen woning zoals studentenhuizen kunnen wel strengere verplichte normen hebben).

Je kunt natuurlijk met een Smarthome systeem zoals HA een hoop meer (staat ook wel op de site van rookmelders.nl). Blijft dat er nu geen "goede merken" zijn met een 868Mhz ster-netwerk en een goede rechtstreekse koppeling richting HA. De Elro K1 connect is jammer genoeg niet meer verkrijgbaar.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Mja, onderling koppelen met draad is wel mooi, maar vaak in bestaande bouw niet te doen zonder volledige renovatie of op zijn minder dus een los net te trekken tussen de melders :/ Teminste, ik ken geen systeem dat je kunt gebruiken over verschillende groepen.

Dus op zich vind ik de draadloos gekoppeld dan wel wel mooie aanvulling. Alleen is draadloos gekoppeld maar net gevoed dan weer een combi die er amper is...

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Voor de Tado'ers onder ons die een kapotte Tado integratie hebben nadat ze HA herstart hebben of de integratie herladen hebben: 2025.4.0 met daarin een fix:

https://github.com/home-assistant/core/releases/tag/2025.4.0

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:51

Seafarer

XXX

anconakip schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:44:
[...]

Ja, ik heb een aantal slimme stekkers. Maar ik merk dat ik bijvoorbeeld in mijn losstaande garage zeer slecht bereik krijg. Dit is ongeveer 10m van de dichtsbijzinde goedwerkende slimme stekker.
Veel HR++ glas?
Dit houd echt heel veel signaal tegen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:06
Ben(V) schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:04:

Toevoeging:

[...]
Die eis gaat vervallen, evenals de eis dat melders altijd 230v gevoed moeten zijn. Wij zijn het enige land die dat namelijk verplicht.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• The Fops
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-11 11:04
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik probeer Roborock aan de praat te krijgen. Wilde switchen van de HACS versie naar de Core versie.
Nu installeert deze wel entities, maar geen apparaat.
In de logs krijg ik de volgende melding:
Not setting up Roborock S7 because the coordinator failed to get data for the first time using the offline client Please create an issue with the following error included: 62
Not setting up Roborock S7 because the coordinator failed to get data for the first time using the offline client Please create an issue with the following error included: 63

Ik draai HA in een docker op een Synology NAS.

Edit: heb hem herladen en nu lijkt hij hem wel te laten, geen fout in de logs, maar ik zie nog steeds alleen entiteiten (die ik ook niet in of uit kan schakelen) en geen device/apparaat

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
WAARSCHUWING!!!

Ik heb deze mail dus gemist en krijg ineens een rekening van 150 euro van een maand voor het gebruik van de Google Map Travel Time API voor Home Assistant, die gebruikte ik om de reistijd naar mijn werk te berekenen:
Hello Google Maps Platform customer,

This is a reminder about upcoming changes designed to make it easier for you to find the right capabilities and build on Google Maps Platform. These changes include: pricing discounts, monthly credit, and services transitioning to Legacy status.

We are also making updates to our Terms of Service, Service Level Agreement, and Acceptable Use Policy.

All of these changes will be effective starting March 1, 2025.

What you need to know
Introducing Essentials, Pro, and Enterprise: We are streamlining our offerings into clear categories to make it easier for you to select individual capabilities based on your needs.
Monthly credit changes: We are modifying the current USD $200 monthly recurring credit by offering a free* monthly usage threshold for each Core Services SKU based on its category (Essentials, Pro, and Enterprise).
*Free usage refers to monthly billable events available at no cost.
Expanded automatic volume discounts: We are expanding our automatic volume discounts, for billing accounts without a negotiated agreement with Google, to scale to more monthly billable events for most Core Services SKUs.
Services transitioning to Legacy status: We will transition our Places API, Directions API, and Distance Matrix API to Legacy status. Please refer to Legacy products and features page for more information. Existing customers already using these services (“legacy services”) may continue to use them with no disruptions. The expanded automatic volume discounts will not be available for the Legacy services.
As of now, there is no set date for decommission. Subject to the Google Maps Platform Terms of Service (section 9) Deprecation Policy, we will provide at least a 12-month notice prior to the decommission of legacy services.
We strongly encourage customers to use Places API (New) instead of Places API, and Routes API instead of Directions and Distance Matrix APIs, which provide enhanced features, improved quality, and expanded automatic volume discount.
For more details, including how these changes affect customers with a negotiated agreement with Google, refer to the FAQ.

Updates to terms: We are making updates to our Terms of Service, Service Level Agreement, and Acceptable Use Policy to better serve our users. You can find the previous versions at the bottom of the relevant terms pages.

We are also launching a new Help Center to provide clear explanations of the Acceptable Use Policy provisions and illustrative examples.

What you need to do
No action is required from you. These changes will be effective starting March 1, 2025.

We’re here to help
To receive optimization tips and product updates, complete the steps below:

Opt in to Google Maps Platform emails.
Navigate to the Updates & Offers tab.
Turn on Performance Suggestions and Updates.
If you have any other questions, please contact Google Maps Platform Support.

Thanks for choosing Google Maps Platform.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 03-04-2025 12:31 ]

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:26
@Danielson Bedankt voor de waarschuwing, ik gebruik deze om min of meer hetzelfde te bekomen:
https://www.home-assistant.io/integrations/waze_travel_time/

• Danielson
  • Nu online
MXMan schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:43:
@Danielson Bedankt voor de waarschuwing, ik gebruik deze om min of meer hetzelfde te bekomen:
https://www.home-assistant.io/integrations/waze_travel_time/
Die ga ik nu ook maar gebruiken, van 0 naar 150 euro doet wel even pijn! Ik heb ze nog om coulance gevraagd, maar ik verwacht er niets van! :/

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 20:58
Je kan ook gewoon alerts instellen op https://console.cloud.google.com/billing/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFmdIuJQvKEHDYy1xj7j7uFqHKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y0SfKbzhaf9i7VHVwS4YWsWL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jxsfeu3iDykAP3zShlFAULe1G4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vVh6mcggbQscjBxyTHTPDwlt.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat je nu (duur) leergeld hebt betaald.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 03-04-2025 08:21 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:06
Weet er iemand welke calendar kaart er gebruikt wordt op dit dashboard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nywkQqBFZT6xdpZX0Ke22Fv65Qg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0cO5whLu2b7rqOXhiJsl9KGv.png?f=fotoalbum_large

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:41
dotcom87 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:48:

[Afbeelding]
https://github.com/alexpfau/calendar-card-pro

wellicht deze, maar zeker weten doe ik het niet.
Ik zie de config zoals jij plaatst niet in de screenshots in de README, die laatse lijkt er wel wat op. Wellicht dat het wel mogelijk is om dit mogelijk te maken.

Home Assistant configuratie

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Weet iemand een simpele temperatuurmeter die via ESP32 met bluetooth naar HA is te verbinden? Ik heb nu 1 via WiFi, maar de battery is snel leeg.

10kWp zon - 30kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

• TheFes
peter123 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:28:
Weet iemand een simpele temperatuurmeter die via ESP32 met bluetooth naar HA is te verbinden? Ik heb nu 1 via WiFi, maar de battery is snel leeg.
Shelly heeft een BT temperatuur sensor
https://www.shelly.com/products/shelly-blu-h-t-mocha

Ik weet niet of er ESP32 based devices die via BT met HA verbinden.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:49
De Xiaomi Mi Bluetooth Thermometer en Hygrometer 2 kan dat. Heb er destijds 1 gekocht als test, wilde hem aan mijn Faikin koppelen maar dat ging niet (moet hem flashen en dat kan niet meer met de nieuwere modellen).

Maar mijn Bluetooth Proxies vangen wel de data hiervan op.

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
https://github.com/Makers...-temperature-sensor-TH05F

Ik zou kijken naar TH05 sensoren. Werken vie BLE, niet ESPHome, maar zijn over het algemeen zeer goed qua prijs en redelijk accuraat.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Thx allemaal!

10kWp zon - 30kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

iemand anders met een Yellow die ook deze update aangeboden kreeg gisteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqeVgAJLwiI9iRCpktGS9TSH3hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kT4D16XA5gQRSETV5bWSbrj9.png?f=fotoalbum_large

Ben een beetje terughoudend met updaten, wil niet dat al mijn Hue lampen via ZHA straks niet meer werken. De release notes verwijzen naar iets wat als pre-release omschreven wordt en een breaking change is.

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-11 16:07
Sypher schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:43:
[...]Heb er destijds 1 gekocht als test, wilde hem aan mijn Faikin koppelen maar dat ging niet (moet hem flashen en dat kan niet meer met de nieuwere modellen).
Wat lukt precies niet? Het flashen van de nieuwere Xiaomi of de flashen naar de BLE firmware voor koppeling met de Faikin? Ik heb recent nog een nieuwere variant van die Xiaomi geflasht; weliswaar naar Zigbee FW en met een extra tussenstap maar dat lukte. Gelukkig zelf destijds nog een oudere versie aan de Faikin kunnen koppelen en daarmee in HA.

[ Voor 11% gewijzigd door Ruimzicht op 04-04-2025 11:16 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

kazuka schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 03:51:

[Afbeelding]

Ben een beetje terughoudend met updaten, wil niet dat al mijn Hue lampen via ZHA straks niet meer werken. De release notes verwijzen naar iets wat als pre-release omschreven wordt en een breaking change is.
Draai al maanden 7.4.4.0 op m’n HA Connect ZBT-1 zonder problemen. Die is gebaseerd op dezelfde chipset en firmware versie.

Updaten kon al lang via o.a. een add-on, pas sinds HA 2025.4.0 is dat op deze manier mogelijk.

Je oude versie is uit 2021, dus is sowieso verstandig te updaten. Had zelf de updates gedaan voor ik m’n Zigbee netwerk opbouwde. Maar heb in verleden ook gewoon geüpdatet naar andere versies van de Coördinator firmware zonder problemen.

Voorheen moest je voor de update de coördinator software even stopzetten, maar weet niet of dat nu vanzelf gebeurd via deze nieuwe update functie.

Gallery V&A

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:07

Sharky

Skamn Dippy!

kazuka schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 03:51:

[Afbeelding]

Kun je een seintje geven als het zonder problemen is gelukt? Ik word ook wat zenuwachtig van 'breaking changes' :P

This too shall pass

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Sharky schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:57:
[...]

Kun je een seintje geven als het zonder problemen is gelukt? Ik word ook wat zenuwachtig van 'breaking changes' :P
Zojuist gedaan en alles werkt nog als een zonnetje.

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

kazuka schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:34:
[...]

Zojuist gedaan en alles werkt nog als een zonnetje.
Thanks. Net ook uitgevoerd en alles werkt nog.

This too shall pass

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:17
ik zie in HA en in de Tibber App dat de verbinding met de P1 Tibber Pulse verbroken is ?

iemand meer last van?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Hmmbob
hemertje schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:26:
ik zie in HA en in de Tibber App dat de verbinding met de P1 Tibber Pulse verbroken is ?

iemand meer last van?
Maar als het in de Tibber app ook is, heeft het toch niets met Home Assistant te maken?

Misschien beter hier ofzo? Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

• hemertje
waarschijnlijk niet inderdaad

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
Na opnieuw uitloggen en weer inloggen is Tibber weer online…

(y)

• robbertmsgh
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-07 13:13
Hier ook mensen met SPC vanderBilt alarm installatie? Lundix IT heeft nu een "lite" gateway gemaakt waardoor je geen spc gateway server meer hoeft te draaien (dat hielt me tegen, want ben geen ICT'er)
Ik heb 'm besteld en zal mijn ervaringen hier delen.

Het uiteindelijke doel is om automations te koppelen aan de gebeurtenissen op het alarm systeem, denk aan verlichting en andere zaken bij in/uitschakelen maar ook bijv 100% alles aan met brandalarm of inbraakalarm.

Ben enthausiast en benieuwd!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

CAP-Team

XBL: CAPTeam

dotcom87 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:48:

[Afbeelding]
Dat is de atomic-calendar-revive card
https://github.com/totaldebug/atomic-calendar-revive

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-11 07:28
MXMan schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:39:
@anconakip Heb je in jouw netwerk toestellen die als router/"repeaters" werken of enkel allemaal endpoints? Het kan geen kwaad om in dead spots een aantal slimme stekkers te zetten of andere zigbee toestellen die als router werken om je netwerk en signaal uit te breiden, zoals bijvoorbeeld slimme stekkers van de Ikea.

[Afbeelding]

Moest het toch niet verbeteren, kan je eventueel de slimme stekker retourneren.
Ik denk niet dat het wijzigen van de coordinator veel zal verhelpen. Wat je wel kan doen is de positie van de antenne verbeteren door het gebruik van een USB verlengkabel (genoeg keuze op aliexpress) om de antenne te verleggen om beter bereik te geven.
2 slimme stekkers in de tuin geplaatst. Nu werkt het wel een beetje in de garage.
Maar nog een vraag over de visualisatie in HA. Wat zeggen al die lijnen en getallen precies?

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

• MXMan
@anconakip Bedoel je de visuele kaart in ZHA of Z2M met routers, end points en LQI? Dit is gewoon een visual om te laten zien, welke apparaten via welke routers communiceren en wat de signaalsterkte is. Hoe hoger het LQI, hoe beter.

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 19:22
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
                                        - type: horizontal-stack
                                          cards:
                                            - type: custom:mushroom-template-card
                                              primary: Filterdagen
                                              icon: mdi:air-filter
                                              icon_color: "#8A9977"
                                              card_mod:
                                                style:
                                                  .: |
                                                    ha-card {
                                                      width: 180px;
                                                      }
                                              primary: "{{ states('sensor.zehnder_comfoair_q_filter_replacement_remaining_days') }} " 
                                              card_mod:
                                                style:
                                                  mushroom-state-info$:
                                                    |
                                                    .container {
                                                    margin-left: 50px;
                                                      }
                                          card_mod:
                                            style:
                                              mushroom-state-info$:
                                                |
                                                .container {
                                                margin-left: 20px;
                                                  }
                                        - type: horizontal-stack
                                          cards:
                                              primary: Verbruik
                                              icon: mdi:flash-triangle-outline
                                              icon_color: "#8A9977"
                                              card_mod:
                                                style:
                                                    ha-card {
                                                      width: 180px;
                                                      }
                                              primary: "{{ states('sensor.zehnder_comfoair_q_power') }} W" 
                                              card_mod:
                                                style:
                                                  mushroom-state-info$:
                                                    |
                                                    .container {
                                                      }
                                          card_mod:
                                            style:
                                              mushroom-state-info$:
                                                |
                                                .container {
                                                margin-left: 20px;
                                                  }

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfTsyA-7O2h6JMIOC93IwCyS-dA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tSQXtRY7QLcR3ZCyvmrm2329.jpg?f=user_large

hoe kan ik de onderste 3 items laten inspringen ?
waarom staan de getallen niet op dezelfde hoogte als "verbruik" en "filterdagen" ?

edit :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
card_mod:
                                                style:
                                                  mushroom-state-info$:
                                                    |
                                                    .container {
                                                      }
                                                    ha-card {
                                                      margin-top: 8px;  
                                                    }

[ Voor 24% gewijzigd door Faece op 05-04-2025 20:39 ]

• hemertje
hemertje schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:32:
Na opnieuw uitloggen en weer inloggen is Tibber weer online…

(y)
de ENTSOE prijzen blijven nog leeg

hier te lezen...:
https://transparency.ents...=67efb3a4a2a7b927aeb0e4ef

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:19
Ik ben een beetje zoekende wat ik in de volgende situatie als trigger kan gebruiken om mijn rolluiken geautomatiseerd dicht te maken.

Ik heb een woning vol op het zuiden (aan de achter zijde). Hier heb ik bij de 3 kamers ook rolluiken, nu heb ik hier al een zigbee module achter zitten.

In de wintermaanden mogen ze wat mij betreft overdag altijd open staan. Uiterlijk om 19.00 gaan ze dicht (kinder kamers). Doordat het de afgelopen dagen erg warm is geweest loopt de temperatuur behoorlijk op voor de kamers die gelegen zijn op het zuiden.

Wat kan ik nu het beste als trigger gebruiken op zonnige en warme dagen om mijn rolluiken dicht te maken (of is het advies half dicht)? Hoe losse anderen dit op?

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-11 12:49
prekz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 21:36:
Ik ben een beetje zoekende ...

Wat kan ik nu het beste als trigger gebruiken op zonnige en warme dagen om mijn rolluiken dicht te maken (of is het advies half dicht)? Hoe losse anderen dit op?
Temperatuur ?

Model 3 LR (model 2023)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:26
Ik ben een beetje zoekende wat ik in de volgende situatie als trigger kan gebruiken om mijn rolluiken geautomatiseerd dicht te maken.

Ik heb een woning vol op het zuiden (aan de achter zijde). Hier heb ik bij de 3 kamers ook rolluiken, nu heb ik hier al een zigbee module achter zitten.

In de wintermaanden mogen ze wat mij betreft overdag altijd open staan. Uiterlijk om 19.00 gaan ze dicht (kinder kamers). Doordat het de afgelopen dagen erg warm is geweest loopt de temperatuur behoorlijk op voor de kamers die gelegen zijn op het zuiden.

De buienradar integratie heeft een irradiance sensor. Die de "intensiteit" van de zon weergeeft, in W/m². Bij een bepaalde binnentemperatuur + irradiance zou je dus het rolluik kunnen sluiten. Eventueel gecombineerd met de hoek van de zon (azimut?), zodat je niet het rolluik sluit als de zon nog niet op het raam schijnt. En een licht buitensensor zal vast ook iets helpen. Als de zon fel schijnt zal die vast ook een hoge lux waarde hebben.

En uiteraard de buitentemperatuur meenemen bij openen. Het rolluik is immers ook een extra laag isolatie. Als het buiten 30° is en binnen 20° zal de temperatuur alsnog oplopen, ook al schijnt de zon niet. Laat je het rolluik dicht zul je dus ook ervoor zorgen dat de warmte meer buiten blijft. Al kan het best dat het effect minder is bij HR++(+) glas dan het "ouderwetse" dubbel glas dat ik heb.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@prekz

Ik gebruik stand van de zon, opbrengst panelen aan die kant en de temperatuur in de kamer.

Dan gaan ze naar 25%, zodat de zon eruit is.
Helemaal dicht is zo donker.

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:47
Je zegt het zelf al: temperatuur en licht. Zorg voor een lichtsensor en een temperatuursensor. Voor die eerste kan je bijvoorbeeld deze gebruiken. Temperatuur via een weerintegratie of eigen buitensensor.

• prekz
Dank allen,

Temperatuur sensor binnen vind ik zelf te laat. Ik ga eens kijken met de opties @RudolfR en @RobertMe delen.

Mochten jullie je config willen delen dan heel graag oOo

• HuismAndré
  • Laatst online: 05:32

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

MXMan schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:00:
@anconakip Bedoel je de visuele kaart in ZHA of Z2M met routers, end points en LQI? Dit is gewoon een visual om te laten zien, welke apparaten via welke routers communiceren en wat de signaalsterkte is. Hoe hoger het LQI, hoe beter.
Waarbij het eerste getal aangeeft wat de ontvangstkwaliteit is die de router terugmeldt aan de coördinator en het 2e getal aangeeft wat de ontvangstkwaliteit is van de router naar coördinator (dus coördinator->router
/ router->coördinator). Als je dus 200/5 hebt of 5/200 dan heb je daar niet zoveel aan. Liever zie je waarden die in balans zijn (op die manier kun je ook zien of het zendvermogen van je coördinator goed gekozen is).

André Huisman (www.new-line.nl)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Vraagje, ik ben bezig met het bijwerken van m'n MV automation, en twijfel een beetje hoe ik pendelen ga minimaliseren wat betreft het CO2 niveau.

Waar ik het liefst naar toe wil is iets in de trant van:

CO2 PPM < 500 voor 5 minuten) = Fanspeed 1
CO2 PPM >= 500 && CO2 PPM < 600 voor 5 minuten = Fanspeed 2
CO2 PPM >= 600 && CO2 PPM < 700 voor 5 minuten = Fanspeed 3
CO2 PPM >= 700 && CO2 PPM < 800 voor 5 minuten = Fanspeed 4
CO2 PPM >= 800 = Fanspeed 5

Gaat dit een kwestie worden van een hele zooi template sensors toevoegen en daarop schakelen, of kan dit makkelijker? for (x tijd) wordt normaliter namelijk niet ondersteund voor numerieke waarden bij conditions.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-10 14:08

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Weet iemand wat ik hiermee aan moet, ik heb twee weken geleden een SkyConnect gekregen van iemand (niet de ZBT-1).
HA zag hem meteen staan en nu probeer ik hem te installeren als “Thread” maar krijg ik steeds de onderstaande melding:

The radio firmware on your Home Assistant SkyConnect could not be determined. Make sure that no other integration or add-on is currently trying to communicate with the device. If you are running Home Assistant OS in a virtual machine or in Docker, please make sure that permissions are set correctly for the device.

Ik werk met HAOS op een HP T630.
Ik zie hem ook in de /dev/ttyUSB0 als - SkyConnect v1.0
Hij pakt hem ook niet mee in de autom update van Nabu Casa
En er is ook geen andere integratie of add-on die momenteel probeert te communiceren met het apparaat.

Is er een manier en welke om hem opnieuw te FLASHEN misschien.

Weet iemand misschien de oplossing ??

PS
Zigbee gaat ook niet, maar die hoeft van mij ook niet !!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@D4NG3R Een numeric state condition ondersteund inderdaad geen for. Maar een numeric state trigger wel. En dat is volgens mij het enige dat je nodig hebt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
description: ""
mode: single
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.co2
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
    below: 500
    id: Stand 1
    entity_id:
      - sensor.co2
    for:
    above: 499
    below: 600
    id: Stand 2
    entity_id:
      - sensor.co2
    for:
    above: 599
    below: 700
    id: Stand 3
    entity_id:
      - sensor.co2
    for:
    above: 699
    below: 800
    id: Stand 4
    entity_id:
      - sensor.co2
    for:
    above: 799
    id: Stand 5
conditions: []
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - Stand 1
        sequence:
          - action: fan.turn_on
            metadata: {}
            data:
              percentage: 20
            target:
              entity_id: fan.mv
      - conditions:
            id:
              - Stand 2
        sequence:
            data:
              percentage: 40
            target:
      - conditions:
            id:
              - Stand 3
        sequence:
            data:
              percentage: 60
            target:
      - conditions:
            id:
              - Stand 4
        sequence:
            data:
              percentage: 80
            target:
    default:
        data:
          percentage: 100
        target:

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gondelier Klinkt mij gewoon alsof je niet de Thread only firmware draait. Zou je via Settings => System => Hardware aan moeten kunnen passen.

En ZBT-1 is alleen maar een nieuwe naam voor de Sky Connect. Iets meer een handig typenummer versus een generieke naam.

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 06-04-2025 08:42 ]

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:04
KabouterSuper schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:32:
[...]

In python wel, maar nog niet gekeken hoe ik het in HA kan krijgen.
[Afbeelding]
@KabouterSuper Zou je kunnen aangeven wat de parameters Past en Range betekenen in de Stedin eklok api? Ik zie dat de range van +100 tot -100 loopt en past een boolean is. Wil je de Python source hiervoor delen? Ik ben geen developer, maar wil het graag snappen.

[ Voor 9% gewijzigd door Amersfoort op 06-04-2025 09:38 ]

• MXMan
@Gondelier Zie je onder Devices & Services de service ZBT-1 staan met daarin de SkyConnect? En staat Thread daar ook tussen? Probeer eens om een apparaat toe te voegen via Thread. Als het Thread-netwerk beschikbaar is binnen jouw Home Assistant-installatie, zou dat moeten werken. Is de OpenThread Border Router-add-on bij jou geïnstalleerd? Indien wel, kijk daar eens in de logs.

Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt (inclusief dezelfde foutmelding) toen ik mijn installatie een paar dagen geleden migreerde van een Raspberry Pi 5 naar een mini-pc. Aanvankelijk was het de bedoeling volgens Nabu Casa dat de SkyConnect Zigbee én Thread tegelijkertijd zou ondersteunen, maar daarvan zijn ze afgestapt. Zigbee werkte prima, maar Thread had daar flink onder te lijden. Nu is het dus alleen nog mogelijk om de SkyConnect/ZBT-1 te gebruiken voor óf Zigbee óf Thread — niet meer beide tegelijk.

Als je in de logs van OpenThread Border Router gaat kijken, zal je zien dat het firmware flashen gedeelte via de add-on gebeurt. Wat je eens kan doen is alles ivm thread deinstalleren, zigbee flashen op de stick via ZHA via UI>Hardware (gebeurt allemaal automatisch) en dan terug van Zigbee verwijderen om Thread te installeren.

Aan al de rest die meeleest, om Zigbee te draaien zijn er veel goedkopere alternatieven dan de Skyconnect/ZBT-1 dus bespaar je geld (tenzij je het project wil steunen). De ZBT-1 is enkel interessant als je Thread nodig hebt, wat tegenwoordig nog moeilijker te vinden is dan Z-wave apparaten.

[ Voor 12% gewijzigd door MXMan op 06-04-2025 10:45 ]

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-11 19:22
Sharky schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 09:57:
[...]

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen updates meer doe. Systeem werkt zoals het hoort, heb nergens problemen en zit niet te wachten op nieuwe zaken. Kan maar zo makkelijk zijn

• prekz

Voor de mensen die interesse hebben in hoe ik het opgelost heb:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34

alias: Rolluiken omlaag bij warm weer
triggers:
  - type: power
    device_id: 8934cae7ebe1b77d91d6c98f91800735 #zonnepaneel omvormer
    entity_id: dcd1eff053e8aef3001f19ee1f00f479
    domain: sensor
    trigger: device
    above: 1500
conditions:
  - condition: numeric_state #buienradar integratie, wanneer conditie temperatuur hoger is dan 14 graden
    entity_id: sensor.temperatuur_1d
    above: 14
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.zonnepanelen_meer_dan_1500_watt
    state: "off"
actions:
  - device_id: 8ba67cad38b34976dd58f6542d880976
    domain: cover
    entity_id: bc74b87fb800d8c4d72aed11de0b7fd7
    type: set_position
    position: 45 #rolluik 1, 45% dicht
  - device_id: 56a2345c7cfb8ca87d3d4474d369c3c3
    entity_id: dbbbf7f8b8feb8eee35afdd1ff2ad8a7
    position: 50 #rolluik 2, 50% dicht
  - action: input_boolean.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.zonnepanelen_meer_dan_1500_watt #hiermee voorkom ik dat hij meerdere keren per dag gaat runnen. 's ochtens om 07:00 reset ik de input naar off. 

Enige waar ik nog tegenaan loop is dat de buienradar integratie consequent een paar graden minder inschatting van temperatuur laat zien. Wanneer ik op de website op mijn locatie kijk dan is het daar makkelijk 2-4 graden warmer. Dus even kijken hoe ik dit kan oplossen.

Nogmaals bedankt aan de mensen die gereageerd hebben op mijn vraag om mij in de juiste richting te duwen _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door prekz op 06-04-2025 11:18 ]

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

@Septillion & @MXMan
Dank voor jullie uitgebreide informatie, ik ga er vanavond mee aan de slag.
Ik ben onderweg. 🙏

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Septillion schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:37:
@D4NG3R Een numeric state condition ondersteund inderdaad geen for. Maar een numeric state trigger wel. En dat is volgens mij het enige dat je nodig hebt.
Ik moet niet meer zo laat gaan klooien met m'n HA denk ik, zat veel te moeilijk te denken. :)

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:19
Danielson schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:29:
WAARSCHUWING!!!

Ik heb deze mail dus gemist en krijg ineens een rekening van 150 euro van een maand voor het gebruik van de Google Map Travel Time API voor Home Assistant, die gebruikte ik om de reistijd naar mijn werk te berekenen:

[...]
Bedankt voor je waarschuwing! Hier helaas ook duur leergeld, 122 euro. :+

• RobertMe
prekz schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:14:
[...]

Voor de mensen die interesse hebben in hoe ik het opgelost heb:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34

alias: Rolluiken omlaag bij warm weer
triggers:
  - type: power
    device_id: 8934cae7ebe1b77d91d6c98f91800735 #zonnepaneel omvormer
    entity_id: dcd1eff053e8aef3001f19ee1f00f479
    domain: sensor
    trigger: device
    above: 1500
conditions:
  - condition: numeric_state #buienradar integratie, wanneer conditie temperatuur hoger is dan 14 graden
    entity_id: sensor.temperatuur_1d
    above: 14
    entity_id: input_boolean.zonnepanelen_meer_dan_1500_watt
    state: "off"
actions:
  - device_id: 8ba67cad38b34976dd58f6542d880976
    entity_id: bc74b87fb800d8c4d72aed11de0b7fd7
    position: 45 #rolluik 1, 45% dicht
  - device_id: 56a2345c7cfb8ca87d3d4474d369c3c3
    entity_id: dbbbf7f8b8feb8eee35afdd1ff2ad8a7
    position: 50 #rolluik 2, 50% dicht
  - action: input_boolean.turn_on
    target:
      entity_id: input_boolean.zonnepanelen_meer_dan_1500_watt #hiermee voorkom ik dat hij meerdere keren per dag gaat runnen. 's ochtens om 07:00 reset ik de input naar off. 

Enige waar ik nog tegenaan loop is dat de buienradar integratie consequent een paar graden minder inschatting van temperatuur laat zien. Wanneer ik op de website op mijn locatie kijk dan is het daar makkelijk 2-4 graden warmer. Dus even kijken hoe ik dit kan oplossen.

Nogmaals bedankt aan de mensen die gereageerd hebben op mijn vraag om mij in de juiste richting te duwen _/-\o_
Een scenario dat je hier mee mist is als het pas 14° wordt terwijl je al 1500W opwekt. Vooral deze dagen met een koude nacht lijkt de kans mij daarop vrij groot. Bij mij geeft buienradar nu 10° aan, maar ik ben al van voor 10 uur 1500W aan het opwekken. Met de kanttekening dat in mijn geval de omvormer als een malle klappert op zonnige dagen door een te hoge netspanning. Elke keer als die uitvalt zou die daarna ook weer "above 1500" opwekken.

En daarnaast zul je die input boolean natuurlijk ook dagelijks willen resetten, anders werkt die maar 1x over de gehele "levensduur" van de automation :+

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:37:
...
En als je dan toch bezig bent, overweeg dan de setpoints in een input_number te zetten (die je dan met een slider in kunt stellen). Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
triggers:
    entity_id:
      - sensor.huis_max_co2_r
    below: input_number.wtw_stand1
    for: 300
    entity_id:
      - sensor.huis_max_co2_r
    above: input_number.wtw_stand1
    below: input_number.wtw_stand2
    entity_id:
      - sensor.huis_max_co2_r
    above: input_number.wtw_stand2
    below: input_number.wtw_stand3

Etc.

Overigens vind ik de setpoint waarden nogal laag gekozen. Alles onder de 800 is dikke prima. Alles boven de 1200 verdient extra aandacht. Maar, als je kiest voor input_number dan kun je die mooi met sliders aanpassen zonder dat je in de code hoeft te duiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct-Bcd3XVEkivoVGfkkV-piPVwU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oFxJXuKUWiMl7Ndm2tYNO5g2.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door HuismAndré op 06-04-2025 14:33 ]

• prekz
RobertMe schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:34:
[...]

Een scenario dat je hier mee mist is als het pas 14° wordt terwijl je al 1500W opwekt. Vooral deze dagen met een koude nacht lijkt de kans mij daarop vrij groot. Bij mij geeft buienradar nu 10° aan, maar ik ben al van voor 10 uur 1500W aan het opwekken. Met de kanttekening dat in mijn geval de omvormer als een malle klappert op zonnige dagen door een te hoge netspanning. Elke keer als die uitvalt zou die daarna ook weer "above 1500" opwekken.

En daarnaast zul je die input boolean natuurlijk ook dagelijks willen resetten, anders werkt die maar 1x over de gehele "levensduur" van de automation :+
Ik gebruik de 1 dags voorspelling van buienradar, die staat dus de hele dag op een specifieke waarde (bijvoorbeeld 14).

De input boolean reset ik elke ochtend om 07.00 om te voorkomen dat de rolluik niet 10x per dag open/dicht gaat

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Amersfoort schreef op zondag 6 april 2025 @ 09:20:
[...]

@KabouterSuper Zou je kunnen aangeven wat de parameters Past en Range betekenen in de Stedin eklok api? Ik zie dat de range van +100 tot -100 loopt en past een boolean is. Wil je de Python source hiervoor delen? Ik ben geen developer, maar wil het graag snappen.
Tuurlijk.

Past geeft denk ik aan of de data in het verleden ligt of in de toekomst. Die negeer ik compleet. Range heeft inderdaad positieve en negatieve waarden. Ik denk dat het gaat over de vraag en aanbod. Maar gek genoeg zie je de negatieve waarden in de eklok niet terug. Ik neem abs(range)+30 om in de buurt te komen van de eklok. De kleur geeft iets aan over hernieuwbare energie vermoed ik, groen=zonnepanelen/wind, rood=gas).
In onderstaande python code haal ik de data op, kap ik de data links en rechts af (T-1 tot T+11), maak ik de kleuren wat donkerder, geef ik een random woezeltje en converteer de data naar poolcoordinaten.

Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
# #######################################
from datetime import datetime, timedelta, timezone
from tzlocal import get_localzone
from typing import Dict
#from collections import defaultdict
import math, random
import matplotlib.pyplot as plt
import matplotlib.ticker as ticker
#import requests
import json

from aiohttp import ClientSession
import asyncio

# # via eklok API

BASE_URL = "https://eklok.nl/api"

def darkenRGB(color,factor):
    R=hex(int(int(color[1:3],16)/factor))[2:]
    G=hex(int(int(color[3:5],16)/factor))[2:]
    B=hex(int(int(color[5:7],16)/factor))[2:]
    return '#'+R.rjust(2,'0')+G.rjust(2,'0')+B.rjust(2,'0')

def _headers() -> Dict[str, str]:
    return {
        "User-Agent": "Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:109.0) Gecko/20100101 Firefox/115.0",
        "Accept": "application/json, text/javascript, */*; q=0.01",
        "Accept-Language": "en-US,en;q=0.5",
        "Accept-Encoding": "gzip, deflate, br",
        "Cookie": "policyaccepted=true",
    }

async def _get_observations(_session: ClientSession):
    body = {}

async with _session.get(
        f"{BASE_URL}/pricedetail", headers=_headers(), raise_for_status=True
    ) as response:
        return await response.json()

async def main():
    async with ClientSession() as session:
        data= await _get_observations(session)

await session.close()
        return data

local_tz = get_localzone()

#real data
data=json.loads(data.replace("'","\"").replace("False","\"False\"").replace("True","\"True\""))

loop = asyncio.new_event_loop()
asyncio.set_event_loop(loop)
data=loop.run_until_complete(main())

datenow=datetime.now().astimezone(local_tz)
datetoday=datetime(datenow.year,datenow.month,datenow.day,0,0,0).astimezone(local_tz)

items=dict()
storedata=False
firstdate,prev=datenow,datenow
currentcolor,currenttime='',''

for item in data['data']:
    item['date']=datetime.strptime(item['date'],'%Y-%m-%dT%H:%M:%S.%fZ').replace(tzinfo=timezone.utc)
    if item['date']>=firstdate+timedelta(hours=12):
        break
    if storedata or item['date']>=datenow+timedelta(hours=-1):
        storedata=True
    else:
        firstdate=item['date']

if datenow>prev and datenow <= item['date']:
        currentcolor=item['color']
        diff=item['date']-datetoday
        currenttime_linear=(diff.days+diff.seconds/60/60/24)*24
        currenttime_polar=(15/12-1.99*(diff.days+diff.seconds/60/60/24))*2*math.pi

prev=item['date']
    if storedata:
        for ii in item:
            if ii not in items:
                items[ii]=[]
                if ii=='color':
                    items[ii+'_hist']=[]
                if ii=='date':
                    items[ii+'_linear']=[]
                    items[ii+'_polar']=[]
            items[ii].append(item[ii])
            if ii=='range':
                items[ii][-1]+=8*random.random()
            if ii=='color':
                d=item['date']-datenow
                factor=1-2*(d.days*24+d.seconds/60/60)
                factor=1 if factor<=1 else max(1,factor**1.5)
                darkenedcolor=darkenRGB(item['color'],factor)
                items[ii+'_hist'].append(darkenedcolor)
            if ii=='date':
                diff=item['date']-datetoday
                items[ii+'_linear'].append((diff.days+diff.seconds/60/60/24)*24)
                items[ii+'_polar'].append((3/12-1.99*(diff.days+diff.seconds/60/60/24))*2*math.pi)

plt.style.use('dark_background')

fig, ax = plt.subplots()

ax.set_yticks([])
xstart=math.floor(items['date_linear'][0])
ax.set_xlim(xstart,xstart+12)
ax.set_xticks([x for x in range(xstart,xstart+12+1)])
ax.set_xticklabels([x%24 for x in range(xstart,xstart+12+1)])
ax.bar(items['date_linear'], [abs(r)+30 for r in items['range']],color=items['color_hist'],width=12/len(items['range']))
ax.bar([currenttime_linear], [100+100+50],color='#FFFFFF',width=12/len(items['range']))

fig, ax = plt.subplots(subplot_kw={'projection': 'polar'})

ax.set_rticks([])
ax.set_xticks([r*2*math.pi/12 for r in range(12)])
ax.set_xticklabels(['.' if r%3 else str((3-r)%12+12*(r==3)) for r in range(12)])
ax.grid(False)

ax.bar(items['date_polar'], [abs(r)+30+400 for r in items['range']],color=items['color_hist'],width=12/len(items['range']))
ax.bar(items['date_polar'], [400 for r in items['range']],color='#000000',width=12/len(items['range']))
ax.bar(items['date_polar'], [380 for r in items['range']],color=currentcolor,width=12/len(items['range']))
ax.bar(items['date_polar'], [100 for r in items['range']],color='#000000',width=12/len(items['range']))

ax.bar([currenttime_polar], [100+100+50],color='#FFFFFF',width=12/len(items['range']))
ax.bar([currenttime_polar], [100+100+100],color='#FFFFFF',width=12/len(items['range'])/1.3)
ax.bar([currenttime_polar], [100+100+150],color='#FFFFFF',width=12/len(items['range'])/1.5)
ax.bar([currenttime_polar], [100+100+200],color='#FFFFFF',width=12/len(items['range'])/2)
ax.bar([currenttime_polar], [100+100+300],color='#FFFFFF',width=12/len(items['range'])/3)
ax.bar([currenttime_polar], [100+100+400],color='#FFFFFF',width=12/len(items['range'])/4)

plt.show()

When life gives you lemons, start a battery factory

• JeroenH
  • Nu online
Van de oude tablet van mijn moeder heb ik met wallpanel een bedieningsscherm voor Home Assistant gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iXERcsGnD3Go0cdYz10Acey7uo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CeFp0SeLQ1ctodJ3UZzUfnUQ.jpg?f=fotoalbum_medium

Erg blij mee, ik krijg alleen de MQTT-functionaliteit van wallpanel niet aan de praat, geen idee waarom. Moet ik nog verder mee puzzelen, want ik wil het scherm van de tablet graag gautomatiseerd aan en uit kunnen zetten.

Verder zit ik nu met een klassieke "ik heb hier een oplossing op zoek naar problemen"-situatie. :P Heeft iemand ideeën voor wat ik nog meer op deze tablet zou kunnen laten zien? Handige integraties voor zo'n situatie?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• dixet
Danielson schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:29:
WAARSCHUWING!!!

[...]
Daarvoor gebruik ik geoapify. Zelf vind ik wel fijn dat het een duits bedrijf is en geen Amerikaanse big tech. En gratis te gebruiken, gewoon met een API, dus als rest command of rest sensor in je HA.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb een maf probleem waar ik niet uitkom. Mijn person-tracker/device-tracker werkt niet meer zoals zou moeten. Ik sta altijd op 'home', terwijl dat natuurlijk niet zo is.

De locatiedata vanaf de iPhone wordt prima bijgehouden. In de iOS-app zie ik een uitgebreide Location history. Maar het lijkt niet gepusht te worden naar HA. Want de device tracker daar, van deze iPhone, blijft op 'Home' staan.

Locatie-permissies etc staan allemaal prima geconfigureerd (location: always, accuracy: full, background refresh: enabled, Update sources allemaal enabled).

Enig idee waar ik dit moet zoeken? En ja, HA is uiteraard bereikbaar buiten het lokale netwerk :)

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

HuismAndré schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:28:
[...]

En als je dan toch bezig bent, overweeg dan de setpoints in een input_number te zetten (die je dan met een slider in kunt stellen).
Lang gedaan voor allerlei automations, om vervolgens nooit meer met die waarden te spelen. Op wat setpoints qua temperatuur en rlv na pas ik dat eigenlijk niet meer toe.
Overigens vind ik de setpoint waarden nogal laag gekozen. Alles onder de 800 is dikke prima. Alles boven de 1200 verdient extra aandacht.
Deze zijn met opzet laag, CO2 meting vind plaats in de uitvoer van de MV. De uitvoer ligt grofweg 100ppm lager dan dat het in de woonkamer daadwerkelijk is, en 150 lager dan in de slaapkamer. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 06-04-2025 19:36 ]

• simonj
  • Laatst online: 09:58
/dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC.
Werkt niet meer ,zie deze wel tussen hardware staan in HA.
Gelukkig hier nog een ander liggen ,alleen een uitvoering zonder antenne.

Wat zou er gebeurt zijn met de 1 dongel , spontane reset?

• CAP-Team
  • Nu online

CAP-Team

Ik gebruik een lichtsensor op het zuiden die ik ook gebruik voor de automatische verlichting in combinatie met de voorspelde maximum temperatuur voor die dag. Als het heel zonnig is en het wordt warmer dan 23 graden dan gaan de rolluiken dicht. En als het buiten weer koeler is dan binnen dan gaan ze weer open.

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

[quote]MXMan schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:15:
@Gondelier Zie je onder Devices & Services de service ZBT-1 staan met daarin de SkyConnect? En staat Thread daar ook tussen? Probeer eens om een apparaat toe te voegen via Thread. Als het Thread-netwerk beschikbaar is binnen jouw Home Assistant-installatie, zou dat moeten werken. Is de OpenThread Border Router-add-on bij jou geïnstalleerd? Indien wel, kijk daar eens in de logs.

Ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt (inclusief dezelfde foutmelding) toen ik mijn installatie een paar dagen geleden migreerde van een Raspberry Pi 5 naar een mini-pc. Aanvankelijk was het de bedoeling volgens Nabu Casa dat de SkyConnect Zigbee én Thread tegelijkertijd zou ondersteunen, maar daarvan zijn ze afgestapt. Zigbee werkte prima, maar Thread had daar flink onder te lijden. Nu is het dus alleen nog mogelijk om de SkyConnect/ZBT-1 te gebruiken voor óf Zigbee óf Thread — niet meer beide tegelijk.

Als je in de logs van OpenThread Border Router gaat kijken, zal je zien dat het firmware flashen gedeelte via de add-on gebeurt. Wat je eens kan doen is alles ivm thread deinstalleren, zigbee flashen op de stick via ZHA via UI>Hardware (gebeurt allemaal automatisch) en dan terug van Zigbee verwijderen om Thread te installeren.

@MXMan @Septillion

Bij de Devices & Services was bij mij geen service ZBT-1 met daarin de SkyConnect.
Open-Thread-Router was daar wel aanwezig.
Ik heb alles ge-deinstalleerd,
Zigbee geflasht op de stick via ZHA, opnieuw opgestart.
Zigbee weer verwijderd
Thread geïnstalleerd, opnieuw opgestart.
Dus alles gedaan zoals hierboven omschreven.
Nu staat er in de Devices & Services de Open Thread Router en Home Assistant Connect ZBT-1
De “Home Assistant Connect ZBT-1” stond er dus niet in het verleden.
Maar als ik nu in Device & Services klik en dan naar Home Assistant Connect ZBT-1,
dan configureren en dan Thread aanklik dan krijg ik toch weer de foutmelding die ik eerder (6 maart) om 10:15 uur heb omschreven.
En toch ga ik er vanuit dat het nu goed zit.
Als het goed is krijg ik deze week wat spulletjes binnen, die met Thread werken.

Beide nogmaals hartelijk dank. _/-\o_ _/-\o_

• MXMan
@Gondelier Tof om te horen dat het gelukt is. Zelf heb ik geen thread devices maar als ik het goed begrepen heb, dien je jouw nieuwe hardware te koppelen via Matter via de app op jouw smartphone. Ik neem aan dat HA op de achtergrond de nodige configuratie zal uitvoeren om jouw toestellen te pairen. Hou ons in ieder geval op de hoogte.

• hemertje
CAP-Team schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:14:
[...]

Ik gebruik een lichtsensor op het zuiden die ik ook gebruik voor de automatische verlichting in combinatie met de voorspelde maximum temperatuur voor die dag. Als het heel zonnig is en het wordt warmer dan 23 graden dan gaan de rolluiken dicht. En als het buiten weer koeler is dan binnen dan gaan ze weer open.
Goedemorgen @CAP-Team

ik ben al een tijdje op zoek naar een dergelijke oplossing

welke lichtsensor gebruik je hiervoor?

en welke automations?
wil jeje automations delen?

dank!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:20
dixet schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:23:
[...]

Daarvoor gebruik ik geoapify. Zelf vind ik wel fijn dat het een duits bedrijf is en geen Amerikaanse big tech. En gratis te gebruiken, gewoon met een API, dus als rest command of rest sensor in je HA.
Zou je een voorbeeld van je automation / script voor deze sensor kunnen delen?
Tot nu toe maak ik ook gebruik van de Waze-integratie, maar een alternatief is altijd interessant.

[ Voor 10% gewijzigd door CappieL op 07-04-2025 09:55 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

hemertje schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:35:
[...]

Daar kun je natuurlijk elke lichtsensor voor gebruiken die je wil. Maar het handigst is als hij buiten hangt, zodat hij de echte lichtsterkte buiten meet en niet beïnvloed wordt door zonwering of ander spul voor je raam.

Zelf gebruik ik daar de outdoor PIR van Hue voor. Die triggert de verlichting in mijn tuin, maar heeft ook een ingebouwde lux-sensor. En hij is geschikt voor buiten en bestand tegen regen.

Mooie integration voor de aansturing van je zonwering in combinatie met zoninstraling en het weerbericht is Adaptive Cover.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 07-04-2025 10:07 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• hemertje
Gizz schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:06:
[...]

Daar kun je natuurlijk elke lichtsensor voor gebruiken die je wil. Maar het handigst is als hij buiten hangt, zodat hij de echte lichtsterkte buiten meet en niet beïnvloed wordt door zonwering of ander spul voor je raam.

Zelf gebruik ik daar de outdoor PIR van Hue voor. Die triggert de verlichting in mijn tuin, maar heeft ook een ingebouwde lux-sensor. En hij is geschikt voor buiten en bestand tegen regen.

Mooie integration voor de aansturing van je zonwering in combinatie met zoninstraling en het weerbericht is Adaptive Cover.
dank u!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:10
JeroenH schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:59:

Verder zit ik nu met een klassieke "ik heb hier een oplossing op zoek naar problemen"-situatie. :P Heeft iemand ideeën voor wat ik nog meer op deze tablet zou kunnen laten zien? Handige integraties voor zo'n situatie?
Onze tablet in de keuken laat allerlei zaken zien. Waarbij bijna alle cards een visibility condition hebben:
- IP Camera streams
- KNMI berichten bij code geel/oranje
- grafiek met buienradar als er regen wordt verwacht
- reistijd tot werk in de ochtend
- buttons om light scenes te activeren in de avond
- welke afvalbak er vandaag/morgen aan de straat moet.
- welke batterijen er bijna leeg zijn
- Indicatie van van zeer lage/hoge tarieven voor strom.

• Gondelier

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

MXMan schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:50:
@Gondelier Tof om te horen dat het gelukt is. Zelf heb ik geen thread devices maar als ik het goed Hou ons in ieder geval op de hoogte.
@MXMan
d:)b d:)b

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik probeer een sensor te maken die kan kiezen welke uurprijs voor stroom wordt gekozen, afhankelijk van welke integratie beschikbaar is: Entsoe, Nordpool of EnergieZero.

Dit heb ik getest in de sjabloon-editor en dat werkt:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% if not states('sensor.day_ahead_current_electricity_market_price') == 'niet_beschikbaar' %}
entsoe
{{ (states('sensor.nordpool_huidige_prijs')) | float }}
  {% elif not states('sensor.nord_pool_nl_huidige_prijs') == 'unavailable' %}
nordpool
{%- else -%}
energyzero
{{ (states('sensor.energyzero_today_energy_current_hour_price')) | float }}
{%- endif %}

Als ik dat in de confiuration.yaml zet als een sensor, dan krijg ik een foutmelding bij het controleren van de YAML
Error loading /config/configuration.yaml: while scanning for the next token
found character '%' that cannot start any token
in "/config/configuration.yaml", line 206, column 10
Line 206 = 6 in onderstaande code.

YAML:
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
template:
  - sensor:
      - name: Stroomprijs Nu
        unique_id: 9999999992
        unit_of_measurement: "EUR/kWh"
        {% if not states('sensor.day_ahead_current_electricity_market_price') == 'unavailable' %}
        # entsoe
        state: >
        {{ (states('sensor.current_electricity_market_price')) | float }}
        {% elif not states('sensor.nord_pool_nl_huidige_prijs') == 'unavailable' %}
        # nordpool
        {%- else -%}
        # energyzero
          {{ (states('sensor.energyzero_today_energy_current_hour_price')) | float }}
        {%- endif %}

Nu vraag ik mij af of dit de juiste aanpak is of dat deze sensor met wat aanpassingen wel kan werken.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 07-04-2025 20:08 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Hmmbob
Je moet je if-else even binnen je state: block brengen.

Je probeert nu te templaten op een plek waar dat niet kan.

Edit: dus 1x state: >- en daaronder je if-else uit je 1e code deel

[ Voor 28% gewijzigd door Hmmbob op 07-04-2025 12:37 ]

• TheFes
alternatief template:
Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
{{
  [
    'sensor.day_ahead_current_electricity_market_price',
    'sensor.current_electricity_market_price',
    'sensor.energyzero_today_energy_current_hour_price'
  ] | select('has_value') | map('states') | first | default(none)
}}

Dit template filtert eerst de entities met ongeldige states (unavaialbe, unknown) er uit, pakt daar dan de states van, en geeft de eerste state terug.
In het ongelukkige geval dat geen van de sensoren een geldige state heeft, geeft hij none terug.
(bij sensoren waarbij op basis van state_class/device_class/unit_of_measurement een numerieke state verwacht wordt, wordt dat dan unknown)

Zoals @Hmmbob ook al aangeeft moet je je template onder je state: key plaatsen, je kunt geen YAML en jinja combieren, en ook kun je geen YAML code tempaten.
Let ook op met comments, YAML comments kunnen ook niet binnen een jinja template, je meot dan {# jinja comments #} gebruiken

Je zou bovenstaand template ook gewoon in een template Helper in de GUI kunnen gooien, dan heb je helemaal geen YAML nodig.

[ Voor 32% gewijzigd door TheFes op 07-04-2025 12:45 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Zo simpel kan het zijn. Helaas is mijn basiskennis van YAML etc. beperkt. Ik moet het hebben van voorbeelden en uitproberen.

Bedankt @Hmmbob @TheFes

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Ik heb zelf twee Aqara T1 sensoren liggen, eentje in het raam wat op het zuiden staat, en eentje in het raam wat op het westen staat. Ik pak voor de lichtsterkte buiten de hoogste van de twee waarden inclusief hun gemiddelden van de laatste 15 minuten om plotselinge dalen op te vangen.
en welke automations?
Verlichting, buiten/toilet/hal/overloop/woonkamer schaalt gebaseerd op hoe licht het buiten is. De rolgordijnen stuur ik er binnenkort ook op aan. Indirect ook de helderheid van de TV bij het inschakelen, al is dat afhankelijk van de op dat moment actieve scene in de woonkamer.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 07-04-2025 13:27 ]

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

JeroenH schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:59:

Less is more. Ik zie soms dashboards langskomen met enorm veel informatie waarvan ik me soms afvraag of je het echt nodig hebt. Het is ook wel verleidelijk hoor om steeds meer te laten zien, maar het enige dat mijn tablet doet is verlichting, weersvoorspelling, thermostaat en de status van de wasmachine of droger. Hij wordt ook door de rest van het gezin gebruikt dus het moet ook wel gebruiksvriendelijk zijn.

This too shall pass

• HuismAndré

HuismAndré

Sharky schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:38:
[...]

Less is more. Ik zie soms dashboards langskomen met enorm veel informatie waarvan ik me soms afvraag of je het echt nodig hebt. Het is ook wel verleidelijk hoor om steeds meer te laten zien, maar het enige dat mijn tablet doet is verlichting, weersvoorspelling, thermostaat en de status van de wasmachine of droger. Hij wordt ook door de rest van het gezin gebruikt dus het moet ook wel gebruiksvriendelijk zijn.
Same here.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQf4jK7OnvVcsgINAWzTd9JjQZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7y9GoBODrKNGYbzIXbtPFy4z.jpg?f=fotoalbum_large

• CAP-Team
  • Nu online

CAP-Team

[...]

Goedemorgen @CAP-Team

en welke automations?
wil jeje automations delen?

dank!
Ik gebruik een Aqara lichtsensor die buiten hangt.

En hier mijn automatisering:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
alias: "SLAAPKAMERS: Automatische rolluiken"
triggers:
    entity_id: sensor.lichtsensor
    above: "20000"
    for:
      minutes: 15
    id: Het is erg zonnig
  - trigger: state
    entity_id: binary_sensor.outside_colder
    to: "on"
    from: "off"
    for:
      minutes: 15
    id: buiten kouder dan binnen
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
                id: Het is erg zonnig
              - condition: numeric_state
                entity_id: sensor.knmi_max_temperatuur_vandaag
                above: 24
              - condition: or
                conditions:
                    entity_id: cover.rolluik_1
                    attribute: current_position
                    above: "0"
                    entity_id: cover.rolluik_2
                    above: "0"
        sequence:
          - action: cover.close_cover
            target:
          - action: cover.set_cover_position
            target:
              entity_id:
                - cover.rolluik_1
            data:
              position: 40
          - if:
                entity_id: binary_sensor.werkdag
                state: "on"
            then:
              - device_id: 4014914527bea14d78cfd952a123a67c
                entity_id: 074580db6b7aa701a4bebf1660cca23e
                position: 30
      - conditions:
          - condition: and
            conditions:
                id: buiten kouder dan binnen
              - condition: time
                after: "12:00:00"
                before: "23:00"
              - condition: or
                conditions:
                    entity_id: cover.rolluik_1
                    below: "100"
                    entity_id: cover.rolluik_3
        sequence:
          - action: cover.open_cover
            target:
              entity_id:
                - cover.alle_rolluiken
          - action: script.google_tts
            data:
              tts_target: media_player.google_hub
              tts_message: Het is buiten kouder dan binnen, je kunt gaan ventileren
              tts_volume: 0.7
    default: []
conditions:
    entity_id: input_boolean.rolluiken_automatisch
    state: "on"

• dixet
CappieL schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:55:
[...]

Zou je een voorbeeld van je automation / script voor deze sensor kunnen delen?
Tot nu toe maak ik ook gebruik van de Waze-integratie, maar een alternatief is altijd interessant.
Zeker!

Ik gebruik het in rest commands in plaats van restsensors vanwege de flexibiliteit in het gebruik van de response in een variabele. Maar een restsensores zou ook prima kunnen voor vaste routes. Je hebt 2 api calls nodig als je op basis van een adres wilt werken: eerst een geocode call om coördinaten op te halen bij het adres, en vervolgens de route op basis van die coördinaten. Ik ga altijd uit van routes vanaf huis, maar dat kan je natuurlijk ook variabel maken.

In je rest_command sectie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
geocode:
  url: https://api.geoapify.com/v1/geocode/search?apiKey={{states('sensor.geoapify_key')}}&text={{bestemming}}&bias=countrycode:nl&format=json
  method: GET

georouting:
  url: https://api.geoapify.com/v1/routing?waypoints={{state_attr('zone.home','latitude')}},{{state_attr('zone.home','longitude')}}%7C{{location}}&mode=drive&apiKey={{states('sensor.geoapify_key')}}&format=json
  method: GET

Dit kan je bijvoorbeeld in het action-deel van een template sensor gebruiken.
In je template-sectie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
    - alias: Geocode location
      action: rest_command.geocode
      data: 
        bestemming: "{{destination}}"
      response_variable: geocode
    - alias: Create variables for the results of the action
      variables:
        result: "{{ geocode.content.results[0] }}"
        lat: "{{result.lat}}"
        lon: "{{result.lon}}"
    - alias: Trip planning
      action: rest_command.georouting
      data: 
      response_variable: georoute
    - alias: Create variables for the results of the action
      variables:
        result: "{{ georoute.content.results[0] }}"
        distance: "{{result.distance}}"
        distance_units: "{{result.distance_units}}"
        time: "{{result.time}}"

• Septillion

Septillion

Topicstarter
simonj schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:42:
/dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC.
Werkt niet meer ,zie deze wel tussen hardware staan in HA.
Gelukkig hier nog een ander liggen ,alleen een uitvoering zonder antenne.

Wat zou er gebeurt zijn met de 1 dongel , spontane reset?
Wat wat de foutmelding?

Maar volgens mij gebeurde het wel eens dat die sticks de firmware corrupte maakte bij zwaar gebruik... Opnieuw flashen en gaan. Of ja, niet te zwaar dus :p

• hemertje
D4NG3R schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:25:
[...]

Ik heb zelf twee Aqara T1 sensoren liggen, eentje in het raam wat op het zuiden staat, en eentje in het raam wat op het westen staat. Ik pak voor de lichtsterkte buiten de hoogste van de twee waarden inclusief hun gemiddelden van de laatste 15 minuten om plotselinge dalen op te vangen.
thx, heb er ook 1 besteld

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-11 16:35
Septillion schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:56:
Denk dat je daar gewoon even een effect ziet van wat ik al eerder aangaf, DuckDNS is gewoon overbelast. Want zie zo niets fout tenzij er in de yaml (3-dots => Edit in YAML) wat gek is blijven hangen

Maar ander probleem, haal die base_url nu eens uit je config. Die is echt al jaren deprecated en dus niet handig om te gebruiken.

Overigens is config als code plaatsten veeeeeeeeeeeeeel handiger ;)
Het domein van DuckDNS is offline. Werkt dat nog steeds een beetje vandaag de dag of zijn er betere gratis alternatieven? No-ip vond ik vrij irritant omdat je om de zoveel tijd op een link moet klikken.

Topic hijack dus schopje naar het grote topic

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 07-04-2025 21:22 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@saken Ben zelf eigenlijk nog steeds te lui geweest om over te stappen... Merk het nu niet meer zo nu ik zelf ook een DNS server draai (Adguard) en dus intern doorstuur in veel gevallen :+

• synoniem
  • Niet online
saken schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:17:
[...]

Het domein van DuckDNS is offline. Werkt dat nog steeds een beetje vandaag de dag of zijn er betere gratis alternatieven? No-ip vond ik vrij irritant omdat je om de zoveel tijd op een link moet klikken.

[mbr]Topic hijack dus schopje naar het grote topic[/]
Ik gebruik zelf Dynu en die werkt tot op heden prima.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:47

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@saken Registreer een domeinnaam bij een partij met DNS API zoals Vimexx. Schrijf een scriptje dat elk uur de API aanroept om een A-record te wijzigen en klaar :)

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 07-04-2025 22:12 . Reden: Mention ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
synoniem schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:39:
[...]

Ik gebruik zelf Dynu en die werkt tot op heden prima.
Met cloudflare heb je ook een integratie die de boel updatet:
https://www.home-assistant.io/integrations/cloudflare/

• synoniem
  • Niet online
koelkast schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:32:
[...]

Met cloudflare heb je ook een integratie die de boel updatet:
https://www.home-assistant.io/integrations/cloudflare/
Dynu kan overweg met Let's Encrypt met DNS requests zoals Traefik, Caddy en Nginx dat doen.

• HuismAndré

HuismAndré

saken schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:17:
[...]

[mbr]Topic hijack dus schopje naar het grote topic[/]
Als je een Synology hebt dan kun je hun DDNS service gebruiken. Gratis dus niet duur. Werkt wel met subdomeinen (dus bijvoorbeeld mijnha.myds.me).

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:52
Is er een mogelijkheid in Home Assistant om de waarde van de 'Consumed Solar' in het Energy-overzicht ergens terug te vinden en weer te geven? Of kan dit alleen d.m.v. een custom sensor met een berekening op solar production minus de energy export?

• MXMan
Septillion schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:07:
@MXMan Top, wist niet of het script dat ook deed, vandaar de check.

Verder, set and forget upgrade :D
@_Mitchie_
@Septillion

Kleine update i.v.m. verbruik & laatste post over de GMKTEC N150 mini pc https://www.aliexpress.com/item/1005008130558790.html met Proxmox, HA OS & Immich VM + Cloudflare LXC.

Ik heb deze nu 1 week in een slimme stekker gestoken om het verbruik een beetje te volgen om het hier te rapporteren. Op idle trekt hij 10w en op pieken draait ie rond de 25w (met pieken rond de 30w) en kom ik na één week op 1.85 kwh verbruik uit. Aan dit tempo is het jaarlijks verbruik van de server 82,125 kWh. Aan een tarief van 0,35 EUR per kWh (BE) komt dit neer op een totale jaarlijkse kost van 28,74 EUR per jaar, afgerond 30 EUR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsVNmCoqXX_yMVTQF4adayVhnVQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/O5bmNxgnH1jaxLsF7omHNQis.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hlrc_beual4rCu9r4bz6f2oXzDw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cLnz5O2XgxiTuLEmmfRAQPx0.png?f=fotoalbum_tile

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Meer mensen die geen verbinding meer kunnen maken met de mobiele app? Alles werkt naar behoren, ik heb geen errors en via sub.domein.nl (in de browser) kan ik ook gewoon alles doen. Alleen de Android app zegt 'unable to connect'.

[ Voor 3% gewijzigd door Sharky op 08-04-2025 13:22 ]

This too shall pass

• TheFes
Sharky schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:19:
Meer mensen die geen verbinding meer kunnen maken met de mobiele app? Alles werkt naar behoren, ik heb geen errors en via sub.domein.nl (in de browser) kan ik ook gewoon alles doen. Alleen de Android app zegt 'unable to connect'.
Werkt hier gewoon
Witlof schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:22:
Is er een mogelijkheid in Home Assistant om de waarde van de 'Consumed Solar' in het Energy-overzicht ergens terug te vinden en weer te geven? Of kan dit alleen d.m.v. een custom sensor met een berekening op solar production minus de energy export?
Het energy dashboard laat data dynamisch zien op basis van je selectie in de date picker, en gebruikt dan de Long Term Statistics om de grafieken te vullen. Omdat het dus afhankelijk is van je data selectie, wordt alles berekend. Er is dus geen sensor waarin de waardes staan.

Als je het zelf wil berekenen zul je inderdaad een template sensor moeten maken. Je zut er dan dus ook voor moeten zorgen dat voor beide bron-waardes dezelfde periode gebruikt wordt. Dat zou je met een utility meter sensor kunnen doen. Die begint echter bij 0, dus voordat je een goed beeld hebt, zul je moeten wachten tot er een hele periode (uur/dag/week/maand/jaar) voorbij is. Als dat zo ver is, kun je het previous attribute gebruiken om voor een volledige periode de consumed solar te berekenen.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

MXMan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:39:
Op idle trekt hij 10w en op pieken draait ie rond de 25w (met pieken rond de 30w) en kom ik na één week op 1.85 kwh verbruik uit. Aan dit tempo is het jaarlijks verbruik van de server 82,125 kWh.
Als het verbruik nooit onder de 10W komt, kan het jaarlijkse verbruik nooit onder de 87.6kWh liggen. ;)

De meeste N100/150/300 plankjes komen helaas niet echt in de lekker zuinige powerstates terecht, m'n eigen N100 servertje trekt per maand gemiddeld iig 13kWh uit het stopcontact. Maar dat is wel een systeem met 2 HDD's en een flink zooi meer docker containers. :)

Mijn tip: Duik powertop eens in, tunen scheelt bij mij 4W idle.

• Antonio di

Antonio di

a mi me dijeron que si

MXMan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:39:
[...]

@_Mitchie_
@Septillion

Kleine update i.v.m. verbruik & laatste post over de GMKTEC N150 mini pc https://www.aliexpress.com/item/1005008130558790.html met Proxmox, HA OS & Immich VM + Cloudflare LXC.

Ik heb deze nu 1 week in een slimme stekker gestoken om het verbruik een beetje te volgen om het hier te rapporteren. Op idle trekt hij 10w en op pieken draait ie rond de 25w (met pieken rond de 30w) en kom ik na één week op 1.85 kwh verbruik uit. Aan dit tempo is het jaarlijks verbruik van de server 82,125 kWh. Aan een tarief van 0,35 EUR per kWh (BE) komt dit neer op een totale jaarlijkse kost van 28,74 EUR per jaar, afgerond 30 EUR.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is toch behoorlijk wat meer stroom dan met de voorganger van de Intel N100/150. Mijn Minisforum GK50 met "Intel Pentium N5030 / passief gekoeld / Sonoff Zigbee plus USB-stick / extra SATA SDD" , verbruikt voor HA (allees HAOS erop) zo'n 4,5, a 4,7 watt. In mijn review van de GK50 staat ook een verwijzing in hoofdstuk "Hardware / Optimalisatie" naar 'posts" van mij op "het grote zuinige server topic deel 3)" met verbruikcijfers.
zie: MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di

De Minisforum GK50 (heb hem nu 2,5 jr naar tevredenheid maar niet meer verkrijgbaar) kan qua stroomverbruik/prestaties zeer goed concurreren met de Raspberry Pi's. Voor jouw GMKTEC N150 mini pc valt het stroomverbruik mij tegen (veel) , maar goed wel veel meer prestatie!

• RobertMe
Antonio di schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:57:
[...]

Dat is toch behoorlijk wat meer stroom dan met de voorganger van de Intel N100/150. Mijn Minisforum GK50 met "Intel Pentium N5030 / passief gekoeld / Sonoff Zigbee plus USB-stick / extra SATA SDD" , verbruikt voor HA (allees HAOS erop) zo'n 4,5, a 4,7 watt. In mijn review van de GK50 staat ook een verwijzing in hoofdstuk "Hardware / Optimalisatie" naar 'posts" van mij op "het grote zuinige server topic deel 3)" met verbruikcijfers.
zie: MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di

De Minisforum GK50 (heb hem nu 2,5 jr naar tevredenheid maar niet meer verkrijgbaar) kan qua stroomverbruik/prestaties zeer goed concurreren met de Raspberry Pi's. Voor jouw GMKTEC N150 mini pc valt het stroomverbruik mij tegen (veel) , maar goed wel veel meer prestatie!
Totaal offtopic hier, maar het is ook niet echt te vergelijken. Proxmox dat @MXMan aangeeft te gebruiken is totaal niet geoptimaliseerd om zuinig te zijn. Puur HAOS direct installeren zonder Proxmox ertussen kan dus al flink schelen. Maar dan nog blijft staan dat een N100 over het algemeen onzuiniger is dan de directe voorganger(s). En mogelijk is dat bij de opvolger N150 niet verbeterd.
En dan al helemaal als je je bedenkt dat er zijn die volledige 13th gen i9 processoren draaien op 4W idle. En waarschijnlijk ook met licht gebruik (dat HA zal zijn) ruim onder de 10W zullen blijven. En dan heb je echt een klap meer performance (want alleen al 8 of nog meer efficiency cores, en dan nog de performance cores).

• MXMan
@Antonio di & @RobertMe

Elke use-case en setup is weer net even anders. Mijn bedoeling was simpelweg om mijn ervaring en verbruik te delen, en een suggestie te doen voor eenvoudig verkrijgbare hardware (april 2025) met een sterke prijs-prestatieverhouding, die bovendien makkelijk te configureren is. Zelf ben ik erg tevreden over het N150-model: Immich draait daar vlekkeloos op dankzij hardware decoding en machine learning via QuickSync en OpenVINO op de iGPU – en dat allemaal vanaf zo’n 120 euro. Het systeem is daarbij ook nog eens fluisterstil. Voor HA OS is dit meer dan voldoende (zelfs overkill) en heb je de ruimte om te tweaken en andere dingen te proberen.

Maar eerlijk gezegd begint het hier wat uit de bocht te vliegen. Voor diepgaandere discussies over efficiëntie, TDP-waarden en watt-per-core vergelijkingen verwijs ik graag door naar Het grote zuinige server topic - deel 3. Dat is echt de plek voor de puristen. Dit Home Assistant-topic wordt daarentegen vooral gevolgd door doorsnee gebruikers die gewoon op zoek zijn naar een stabiel, betaalbaar en breed ondersteund systeem. Zelf hoor ik daar ook bij – ik ben eerder de chauffeur die een betrouwbare en budgetvriendelijke wagen wil, niet de tuner die alles tot in de puntjes afstelt.

Mocht mijn setup morgen de geest geven, dan koop ik gewoon dezelfde opnieuw en ben ik in no-time weer online. Wil je enkel Home Assistant OS draaien zonder zware add-ons? Dan kun je zelfs met een Raspberry Pi 2 prima vooruit. Ik heb dat maandenlang gebruikt op een geleende RPI2 uit HA watervrees– het (her)starten duurde wat langer, maar het werkte gewoon. Voor puur HA OS zijn de Raspberry Pi 2/3/4 eigenlijk "bulletproof": uitstekende community- en Nabu Casa-ondersteuning, goede compatibiliteit en betrouwbare hardware.

HA OS gebruiken met allerlei add-ons die eigenlijk niets met Home Assistant te maken hebben, is op de lange termijn vaak geen duurzame keuze. De configuraties worden aangepast om binnen HA OS te passen, en als een maintainer ermee stopt of als je wil migreren, is dat niet altijd even vanzelfsprekend – dat heb ik bijvoorbeeld zelf ervaren met Immich.

Misschien is het goed om deze discussie verder te voeren in het andere topic – daar is de juiste plaats en zit het juiste publiek voor dit soort diepgang.

[ Voor 3% gewijzigd door MXMan op 08-04-2025 16:02 ]

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:23
Goed, heb weer eens wat zitten vogelen:

Heb een automatisering gemaakt 'Erik komt thuis' via de gui, die heb ik tijdens het opbouwen een paar keer opgeslagen, dat ging goed, kreeg daarbij geen foutmeldingen.

Na een paar acties te hebben toegevoegd, wilde ik een conditie toevoegen om te testen of verlichting aangeschakeld moesten worden, het ging om deze conditie:

[code]
condition: sun
after: sunset
after_offset: "-0:30"
[/code]

Deze draait foutloos op de Pi 3B, dus heb deze klakkeloos, zoals ie hierboven staat, gekopieerd naar mijn nieuwe HA. Vervolgens werd er een foutmelding gegeven, waarin gemeld wordt dat de automatisering fouten bevat. Daarnaast geeft de interface aan dat de automatisering op onbeschikbaar is gezet, dat vind ik ook netjes terug in de log:

[code]
automation.erik_komt_thuis on
20:46:41 - 23 minuten geleden
automation.erik_komt_thuis unavailable
20:46:41 - 23 minuten geleden
[/code]

Ok, dacht ik vervolgens: dan gooi ik die conditie weer uit de automatisering via de file editor, start de automations.yaml opnieuw op en verder proberen:

[code]
- id: '1744137791678'
alias: Erik komt thuis
description: ''
triggers:
- trigger: state
entity_id:
- person.erik
to: home
conditions:
entity_id: person.zoon
state: not_home
actions:
- action: notify.mobile_app_sm_s918b
data:
title: Informatie
- action: media_player.play_media
target:
entity_id: media_player.heos_homecinema
data:
media_content_id: ''
media_content_type: ''
[/code]

Helaas pindakaas, ik vind 'Erik komt thuis' niet meer terug bij de automatiseringen...

De vragen zijn nu:
- waar is ie gebleven?
- hoe krijg ik 'm weer terug?
- hoe voeg ik een conditie toe aan de acties, is daar iets veranderd?

Alvast dank voor het meedenken!

Bleek naar een niet ververst scherm te kijken, de automatisering is inderdaad weer netjes teruggekomen...

Bovendien bleek de fout niet in de voornoemde conditie te zitten, maar in de ontbrekende content_id bij de mediaplayer...

Al doende leert met :*)

[ Voor 25% gewijzigd door __Erik__ op 08-04-2025 22:14 . Reden: opgelost/over ]

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Pagina: 1 ... 300 ... 350 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.