Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 267 ... 338 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:50

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

BiG-GuY schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:48:
[...]

Heb in het verleden de ZBMINI gebruikt, deze werkte ook gewoon als router.
Daarbij valt aan te tekenen dat de ZBMINI een erg matige router is. Z'n ontvangst is knap "meh" vergeleken met bijvoorbeeld de ZBMINIR2. Die laatste (die net een paar maanden uit is) heeft een prima ontvangstgevoeligheid en zendvermogen (en ook nog een turbo mode mocht je een stevige router in je netwerk willen). Die turbo mode kost uiteraard wel meer energie (dus tactisch toepassen als energiebesparing op je lijstje staat).

De ZBMINIL2 (dus zonder neutraaldraad) moet het doen met parasitaire energie (wordt dus gevoed via de last zonder die zo zwaar te belasten dat de last licht gaat geven). Om dat huzarenstukje voor elkaar te krijgen wordt én een bistabiel relais gebruikt (neemt alleen energie bij het omschakelen) én er wordt géén router functionaliteit geboden (dat zou veel te veel energie vergen). Hij gedraagt zich dus als een battery powered device. Sowieso is het een wonder dat de ZBMINIL2 prima werkt als parasiet op bijvoorbeeld een 5W Led lamp (zonder bypass die tot een paar jaar geleden nodig was in zulke gevallen). Ontvangst van de ZBMINIL2 is trouwens matig.

André Huisman (www.new-line.nl)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Toppe schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:24:
[...]

Wat doet hij in een private window?
Ah ja dat had ik moeten benoemen; daar heb ik hetzelfde gedrag. Het is dus niet gerelateerd aan browsercache oid.

Ook intern (LAN) en externe benadering getest. Geen verschil.

• sOid
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:50:
@sOid waarom heb je niet de backup in HA gebruikt?

En weet je zeker dat je de docker naar de juiste folder wijst? En hier zitten ook de hidden folders in?
Dat kan ik ook nog doen, maar ik heb begrepen dat de backup van HA Core wat te wensen overlaat. Het was meer gedoe om dat te herstellen dan om het op deze manier te doen. Ik heb de volledige file-structure incl alle hidden files, subfolders, rechtenstructuur etc hersteld.

Ik weet zeker dat de docker file naar de juiste folder verwijst. En als ik in de logs van de homeassistant docker container kijk, zie ik bijvoorbeeld ook dit soort warnings. Dat is voor mij een aanwijzing dat wel degelijk de juiste bronfolder wordt gebruikt. Want anders zou 'ie geen custom integrations herkennen.

code:
1
2
3
s6-rc: info: service legacy-services successfully started
2024-12-19 16:40:53.780 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration generic_hygrostat which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant
2024-12-19 16:40:53.783 WARNING (SyncWorker_0) [homeassistant.loader] We found a custom integration webrtc which has not been tested by Home Assistant. This component might cause stability problems, be sure to disable it if you experience issues with Home Assistant

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 21:36

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@sOid Volgens mij is enige "te wensen" dat het dus echt alleen de core is... Verder volgens mij geen issue.

Anders een keer gewoon een nieuwe docker maken, die eens starten en "create my smart home" echt aftrappen. Dan shutdown en files verplaatsen? Gezien een update ook gewoon een image replace is zou je zeggen dat het geen verschil mag maken maarja, anders dan, HA ziet niet alle files, kan ik er ook niet van maken...

Andere browser had je ook al geprobeerd toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:53:
@sOid Volgens mij is enige "te wensen" dat het dus echt alleen de core is... Verder volgens mij geen issue.

Anders een keer gewoon een nieuwe docker maken, die eens starten en "create my smart home" echt aftrappen. Dan shutdown en files verplaatsen? Gezien een update ook gewoon een image replace is zou je zeggen dat het geen verschil mag maken maarja, anders dan, HA ziet niet alle files, kan ik er ook niet van maken...

Andere browser had je ook al geprobeerd toch?
Het lijkt er toch op dat er iets niet helemaal goed is gegaan met het kopiëren van /.storage. Nog een keer geprobeerd, en nu lijkt het weer te werken.

Althans: ik heb nog wel steeds het probleem met Conbee/deCONZ en het Zigbeenetwerk. Om een of andere duistere reden worden de juiste statussen niet doorgegeven aan HA. Als ik bijvoorbeeld in HA een lamp in- of uitschakel, gaat die 'switch' na een paar seconden direct weer naar de oude stand. Heel maf.

Maar daar ga ik eerst zelf nog induiken voor ik jullie lastig val ;) Hoewel input uiteraard op prijs wordt gesteld.

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-08 16:55
Normaal gesproken is het volgens mij de eerste woensdag van de maand dat er een nieuwe release is van de HA core. Nu valt 1 januari op een woensdag, wordt dit dan ook gelijk de release datum? Ben erg benieuwd, wie weet dit?

Vanwege veel logees hier thuis gedurende de decembermaand heb ik de december release update tot nu toe overgeslagen om per ongelukke storingen te voorkomen. Ik wil begin januari de december release wel direct gaan installeren, maar die staat dan direct op 1 januari al op de 2025.1 ?

Tja, luxe problemen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:04
Vuur Draak schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:52:
Normaal gesproken is het volgens mij de eerste woensdag van de maand dat er een nieuwe release is van de HA core. Nu valt 1 januari op een woensdag, wordt dit dan ook gelijk de release datum? Ben erg benieuwd, wie weet dit?

Vanwege veel logees hier thuis gedurende de decembermaand heb ik de december release update tot nu toe overgeslagen om per ongelukke storingen te voorkomen. Ik wil begin januari de december release wel direct gaan installeren, maar die staat dan direct op 1 januari al op de 2025.1 ?

Tja, luxe problemen? ;)
Ik zie de volgende data in de agenda staan:
- December 23: Home Assistant Core Beta Release
- January 3, 2025: Home Assistant Core Release

Bron: https://developers.home-assistant.io/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 22:32
Zitten jullie er al klaar voor ;)

YouTube: Product Launch 🗣️ Voice: Chapter 8

Home Assistant configuratie

• TheFes
oeps, dubbelpost

[ Voor 85% gewijzigd door TheFes op 19-12-2024 20:38 ]

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:23
Edit: werkt weer

[ Voor 94% gewijzigd door Freezhost op 19-12-2024 22:17 ]

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:05
Behoorlijk duur bij de leveranciers die naar Nederland leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
wouter.N schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:53:
[...]

Ja, klopt, komt aardig wat shipping bij (als ze hem al voor de prijs van 59 euro aanbieding)

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:04
Ik heb er eentje besteld, benieuwd hoe hij in het echt functioneerd.

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:19
Jammer dat geen Nederlandse shop het verkoopt.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 07:15
wouter.N schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:53:
[...]

.

Portugal had hem voor de juiste prijs maar die is helaas uit uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 18:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzu79i4GoGN5Y7zGoQ0IwhorjPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uTNG23jCWRnHd7Kf0AFycoLA.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb 2 horizontal stacks ( een rij met gevel en een rij met vuilbakken). De vuilbakken zitten in een stack in card. Hoe krijg ik deze hoger ? Zodat het verschil met gevel en vuilbakken een 20tal px is...?

ik had dit, maar dat doet het niet
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
####################
# Vuilbakken
####################                                  
                                - type: horizontal-stack
                                  cards:
                                    - type: "custom:stack-in-card"
                                      style: |
                                        ha-card {
                                          margin-top: -200px !important; 
                                        }  
                                      cards:
                                         ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 13:56
Pabz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:08:
@CappieL en @BiG-GuY Ik heb in de meeste dozen een fase draad en een schakeldraad zitten, maar geen aparte nuldraad. Die heb je dan waarschijnlijk wel nodig of niet? Verder heb ik al wel op verschillende plekken gelezen dat de varianten zonder nul-draad geen router schijnen te zijn.

Verder zat ik eraan te denken om de ZBDongle-E te halen.
Let op dat ze ZBMini Extreme zonder nul draad geen router functie heeft alleen endpoint is. Kwam ik ook achter bij slechte dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:45
Ik heb recent een Fritzbox achter mijn Ziggo connectbox geplaatst. Connectbox in bridge modus. Ik loop nu tegen een probleem aan dat ik niet meer bij mijn HA kom (via reverse proxy). Alle netwerk instellingen bij langs gelopen en ik kan niet pinpointen waar het issue zit.

Ik heb al lokaal mijn hosts file aangepast door het lokale IP van mijn reverse proxy te koppelen aan de domeinnaam. HA werkt in dit geval zoals verwacht.
Wanneer ik via het externe IP HA wil benaderen dan krijg ik de melding met "Unable to connect to Home Assistant." met een timer om opnieuw te proberen.

In de HA logs kom ik geen meldingen tegen van een IP dat wordt geblokkeerd of iets dergelijks. In de network history van chrome (inspect tools) zie ik requests met een response vanaf het domein, dus hij lijkt HA wel te bereiken.

Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:26
Ruimzicht schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:22:
[...]

Dat ziet er indrukwekkend uit; daar zijn vast aardig wat uurtjes in gaan zitten. Waarmee heb je de 3D-plaatjes gemaakt?
De handleidingen hier gevolgd. Met SweetHome3D.
Eigenlijk is het 3d ontwerpen het meeste werk. Als je daar tevreden over bent ga je alle afbeeldingen renderen en daarna bouw je je yaml op.

deze https://github.com/re-1st/HA-3d-floorplan
en deze https://github.com/EBOOZ/HomeAssistant/wiki/3.-Floorplan

[ Voor 14% gewijzigd door water_escape op 20-12-2024 10:07 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11:35
Ik ben op zoek naar een Zigbee sensor die ik kan gebruiken om watertemperatuur te meten in mijn cv-leidingen, graag wil ik de aanvoer- en retourtemperaturen meten. Iemand een goede tip?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor sommigen onder jullie mogelijk een bekend verschijnsel, maar er zijn weinig echt bruikbare oplossingen:

Verschijnsel:
HomeAssistant doet elk uur een complete subnet discovery (dns lookup van alle ip adressen in het subnet).

Te zien als je bijvoorbeeld je eigen DNS server draait, zoals een Pi-Hole.

In de meeste gevallen, levert dit ongeveer 1000 - 1500 DNS PTR requests op in een paar minuten, en dat herhaalt zich elk uur, 24uur per dag.

Gevolgen:
- Je DNS log loopt vol met PTR requests (niet heel ernstig)
- Je rate-limit van je piHole wordt overschreden (warning)
- Bij rate-limiting zal Homeassistant pas later deze discovery af kunnen maken.
- Je interne netwerk kan er op reageren (er zijn gevallen bekend dat apparaten er op reageren elk uur)
- Bij een eigen DNS, kan de PiHole een feedbackloop veroorzaken als hij verkeerd is ingesteld, met gevolg dat 1000 opschaalt naar 10000 requests.

Meest genoemde oplossing:
DHCP discovery van HomeAssistant uitzetten. (DHCP: in Yaml )

Alleen DHCP discovery is onderdeel van Default_Config, dus als je Default_Config uitzet, moet je alle andere modules zelf aan gaan zetten (behalve DHCP), en dat elke update opnieuw controleren.

Nu vond ik een unofficial HACS die dat iets handiger maakt:
https://github.com/tronikos/default_config_disabler
Gewoon DHCP uitzetten* in de config van deze integratie, en de boel blijft draaien.

*let op: je verliest daardoor dus de discovery waar sommige add-ons op leunen.

Hieronder mijn PiHole log waarin je de uurlijkse pieken ziet voordat ik DHCP uitzette, en de verdwenen pieken nadat DHCP uit is gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AehLhGIssvVVdErfGxFHHyDZFA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6mYFSEiLU9l6wjU5990OyvP8.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 20-12-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:55
Zijn er hier mensen die hun ventilatiesysteem van hun woning (heb zelf een mechanische ventilatie type D van Zehnder) geautomatiseerd hebben? Ik ben namelijk op zoek naar wat ideeen :) Moest je code in een github repo staan is dat uiteraard zeer welkom!

[ Voor 7% gewijzigd door dotcom87 op 20-12-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:37
traer schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:23:
Ik ben op zoek naar een Zigbee sensor die ik kan gebruiken om watertemperatuur te meten in mijn cv-leidingen, graag wil ik de aanvoer- en retourtemperaturen meten. Iemand een goede tip?
Ik heb dat opgelost met DS18B20's (totaal ~ 40 stuks, aanvoer en afvoer) aan ESP8266's (zou nu ESP32s gebruiken) die de resultaten via MQTT over wifi verzenden. DS18B20 komen op zo'n 30 cent per stuk (of minder) bij ome Ali. Wat ik wel gedaan heb is 100 stuks naar dezelfde temperatuur corrigeren, maximale afwijking zal ongeveer + of - 1 graad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
-Casper schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:59:
Ik heb recent een Fritzbox achter mijn Ziggo connectbox geplaatst. Connectbox in bridge modus. Ik loop nu tegen een probleem aan dat ik niet meer bij mijn HA kom (via reverse proxy). Alle netwerk instellingen bij langs gelopen en ik kan niet pinpointen waar het issue zit.

Ik heb al lokaal mijn hosts file aangepast door het lokale IP van mijn reverse proxy te koppelen aan de domeinnaam. HA werkt in dit geval zoals verwacht.
Wanneer ik via het externe IP HA wil benaderen dan krijg ik de melding met "Unable to connect to Home Assistant." met een timer om opnieuw te proberen.

In de HA logs kom ik geen meldingen tegen van een IP dat wordt geblokkeerd of iets dergelijks. In de network history van chrome (inspect tools) zie ik requests met een response vanaf het domein, dus hij lijkt HA wel te bereiken.

Iemand tips?
Wellicht het IP adres aangepast van je reverse proxy, zodat je nu een nieuwe trusted proxy in je settings moet zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:50

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Moet het Zigbee zijn? Als wifi ook mag dan kun je een Shelly Uni (of Uni Plus) nemen en daar (tot 3 stuks) DS18B20 sensoren aan hangen. Hoef je verder niks voor te programmeren. Uni One laat zich door zo ongeveer alles wat laagspanning heet voeden (dus 24V van de ketel kan prima). Een andere optie is een ESP32 bordje met daarbij diezelfde DS18B20 sensoren.

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
TheFes schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:38:
[...]

Wellicht het IP adres aangepast van je reverse proxy, zodat je nu een nieuwe trusted proxy in je settings moet zetten?
Naar mijn idee heb ik dat afgetest door in mijn hosts file het domein naar het interne IP (192.168.178.154) te routeren. In dat geval werkt de setup. Dus alleen wanneer het inkomende verkeer op de reverse proxy van buiten het interne netwerk komt dan gaat er iets mis.

Als ik een nieuwe trusted proxy zou moeten toevoegen zou ik een melding in het log verwachten (dat het IP is geweigerd).

Zie ik in die redenatie iets over het hoofd? Het interne IP van de reverse proxy is dus hetzelfde als in de oude situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
-Casper schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:56:
[...]

Naar mijn idee heb ik dat afgetest door in mijn hosts file het domein naar het interne IP (192.168.178.154) te routeren. In dat geval werkt de setup. Dus alleen wanneer het inkomende verkeer op de reverse proxy van buiten het interne netwerk komt dan gaat er iets mis.

Als ik een nieuwe trusted proxy zou moeten toevoegen zou ik een melding in het log verwachten (dat het IP is geweigerd).

Zie ik in die redenatie iets over het hoofd? Het interne IP van de reverse proxy is dus hetzelfde als in de oude situatie.
In dat geval zou dat het probleem niet kunnen zijn, maar dat stond niet in je originele bericht ;)
Wat gebruik je voor de reverse proxy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:23:
[...]

Ik gebruik inderdaad nu alleen de ts.net gezien ik geen noodzaak zie er iets vriendelijkers van te maken, omdat ik niet de intentie heb er iemand anders blij mee te maken. Ik gebruik het nu puur voor gemak van mezelf (zonder tailscale op device van werk bijv) en voor webhook mogelijkheden van sommige add-ons (smartthings samsung bijv).

Maar instructie hoe je het wel met je eigen/custom domein voor elkaar krijgt:
YouTube: Remotely access and share your self-hosted services
Inmiddels is het gelukt om met mijn eigen domeinnaam (met cloudflare nameservers, DNS wildcard A-record naar tailscale IP van caddy), caddy als reverse proxy met cloudflare tls module erin en tailscale al mijn services beschikbaar te maken op <webservice.eigendomein.tld> inclusief ssl :)

Als ik een nieuwe LXC opstart op proxmox, pas ik de caddyfile aan en is die ook up-and-running.

DuckDNS en nginx er nu uit. Adguard Home toegevoegd en via Tailscale ook als global DNS aangemeld. Werkt goed!

De bovenstaande instructie heeft me op weg geholpen, maar hij is wel wat te 'globaal', caddy heeft standaard niet de cloudflare module bijv. Maar het is me gelukt :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:19

WoBBeL

*zwaai*

Ik voel mij vrij dom omdat ik er niet uit kom en ook het antwoord niet kan vinden op internet (en ik ben vast niet de enige die hier tegenaan loopt).

Ik gebruik een aantal afstandsbedieningen om lampen te kunnen dimmen (helderheid zowel verhogen als verlagen). Bij het verlagen gebruik in automations normaliter Brightness step 5 of -5% afhankelijk van welke kant het op moet

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
actions:
  - action: light.turn_on
    metadata: {}
    data:
      brightness_step_pct: 5
    target:
      entity_id: light.slaapkamer_led_strip

Dit werkt perfect, echter bij het verlagen van de helderheid zal hij na een tijdje op 0% uitkomen en dan gaat hij uit (de status van de lamp is dan ook Uit/Off in HA). Dat wil ik juist niet, ik wil hem dimmen tot het minimale (1%) en zorgen dat hij niet uit gaat. Jullie een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-09 23:26

Antonio di

a mi me dijeron que si

Deze misschien vast "zetten" op de invoer- en uitvoer-leiding (V2 versie bij Domadoo.fr ):
Owon THS 317-ET ZigBee Temperature Sensor with Probe review door Antonio di

[ Voor 4% gewijzigd door Antonio di op 20-12-2024 12:10 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
TheFes schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:14:
[...]

In dat geval zou dat het probleem niet kunnen zijn, maar dat stond niet in je originele bericht ;)
Wat gebruik je voor de reverse proxy?
Ik gebruik traefik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
WoBBeL schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:30:
Ik voel mij vrij dom omdat ik er niet uit kom en ook het antwoord niet kan vinden op internet (en ik ben vast niet de enige die hier tegenaan loopt).

Ik gebruik een aantal afstandsbedieningen om lampen te kunnen dimmen (helderheid zowel verhogen als verlagen). Bij het verlagen gebruik in automations normaliter Brightness step 5 of -5% afhankelijk van welke kant het op moet

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
actions:
    data:
      brightness_step_pct: 5
    target:

Dit werkt perfect, echter bij het verlagen van de helderheid zal hij na een tijdje op 0% uitkomen en dan gaat hij uit (de status van de lamp is dan ook Uit/Off in HA). Dat wil ik juist niet, ik wil hem dimmen tot het minimale (1%) en zorgen dat hij niet uit gaat. Jullie een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?
2 Oplossingen.
  1. Eerst checken of je brightness attribute onder de 13 is (5% van 255) en als dat het geval is de brightess op 1 zetten (of houden).
  2. Een template gebruiken in het brightness_pct veld in plaats van de brightness_pct_step
1)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
actions:
 - if:
     - condition: numeric_state
       entity_id: light.slaapkamer_led_str
       attribute: brightness
       below: 13
  then:
      data:
        brightness_pct: 1
      target:
  else:
      data:
        brightness_step_pct: -5
      target:

2)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
actions:
    data:
      brightness_pct: >
        {% set current = (state_attr('light.slaapkamer_led_strip', 'brightness') | default(255, true)) / 2.55 | round(0) | int %}
        {{ ([1, current - 5, 100] | sort)[1] }}
    target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
daar heb ik geen kaas van gegeten Ik had een vergelijkbaar probleem met Nginx Proxy Manager toen ik vergeten was websocket support aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
TheFes schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:43:
[...]

daar heb ik geen kaas van gegeten Ik had een vergelijkbaar probleem met Nginx Proxy Manager toen ik vergeten was websocket support aan te zetten.
Wat ik vooral niet snap is dat de setup prima werkte toen traefik direct achter de connectbox zat. Het enige wat is veranderd is dat de Fritzbox er tussen is gekomen. Poorten zijn open gezet op de fritbox en gezien ik response krijg lijkt me dat ook in orde.

Qua configuratie van Traefik zou ik dus zeggen dat er geen issue zou mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

TheFes schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:43:
[...]

2 Oplossingen.
  1. Eerst checken of je brightness attribute onder de 13 is (5% van 255) en als dat het geval is de brightess op 1 zetten (of houden).
  2. Een template gebruiken in het brightness_pct veld in plaats van de brightness_pct_step
1)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
actions:
 - if:
     - condition: numeric_state
       entity_id: light.slaapkamer_led_str
       attribute: brightness
       below: 13
  - then:
      data:
        brightness_pct: 1
      target:
  else:
      data:
        brightness_step_pct: -5
      target:

2)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
actions:
    data:
      brightness_pct: >
        {% set current = (state_attr('light.slaapkamer_led_strip', 'brightness') | default(255, true)) / 2.55 | round(0) | int %}
        {{ ([1, current - 5, 100] | sort)[1] }}
    target:
Nice! Die kan ik echter niet gebruiken met blueprints gok ik zo :o ik heb voor een aantal afstandsbedieningen heel lui blueprints gebruikt om het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
WoBBeL schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:52:
[...]

Nice! Die kan ik echter niet gebruiken met blueprints gok ik zo :o ik heb voor een aantal afstandsbedieningen heel lui blueprints gebruikt om het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Als je zelf een blueprint maakt kun je beide opties prima gebruiken. In een bestaande blueprint wordt het lastiger, dan moet je de blueprint maker vragen om het aan te passen, of controle overnemen van de blueprint in je automation, en het elke keer weer aanpassen voor elke automation die je maakt uit te blueprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
-Casper schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:46:
[...]

Wat ik vooral niet snap is dat de setup prima werkte toen traefik direct achter de connectbox zat. Het enige wat is veranderd is dat de Fritzbox er tussen is gekomen. Poorten zijn open gezet op de fritbox en gezien ik response krijg lijkt me dat ook in orde.

Qua configuratie van Traefik zou ik dus zeggen dat er geen issue zou mogen zijn.
Kun je niet zonder die connectbox? Twee routers is, ook al staat er één in een bridgemodus, vragen om (dit soort) problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Van werk een cadeaukaart gekregen die met wat creatief inruilen om is gewisseld naar een mini-PC waar ik Home Assistant op wil draaien, iets wat ik al lange tijd wou. Beetje geluk komt die morgen binnen. Ik hoop hiermee het laatste stukje Google in mijn huis weg te kunnen werken.

Nou wist ik de basis wel, en nu dat het eindelijk zo ver is zit ik al even goed in te lezen op de details. Plan is om HAOS erop te zetten, en voor de meeste apparaten kan ik wel vinden hoe het zit kwa ondersteuning. Verder wil ik er ook gewoon ff mee rondspelen. Tot zo ver helemaal goed.

Enkel zit ik nog beetje met de Google Nest Mini's die ik hier heb staan. Vooral even vanuit het oogpunt "hoeveel kan ik hiermee zonder Google account". Ik zit er zelf ook nog dieper in te duiken. Maar wat ik zo ver begrijp heeft spraakbesturing normaal via de Google Assistant integratie gaat, en dan is toegang tot de Google servers nodig en werkt dat enkel met een Google account. Maar dat ik verder ze wel als output speakers zou moeten kunnen gebruiken zonder dat.

Ik vind echter ook Home Assistant's Voice assistant, waarmee ik lokaal de voice assistant zou kunnen draaien ook wake-words ingesteld kunnen worden. Dat is eigenlijk precies wat ik zoek. Dat dit via telefoon en gewone microfoons kan snap ik, maar waar ik nog niet helemaal uit ben, is of ik Home Assistant bij de microfoon kan krijgen van de Nest Mini's zodat deze daarna luistert. Iemand daar ervaring mee?

Edit: lijkt erop dat ik dan Onju-voice/Onju Voice Satallite moet gaan gebruiken. Ik ga eerst wel ff spelen met de Android assistant, als dat lekker werkt wellicht eens naar die PCB's kijken. Klinkt wel als een leuk projectje.

[ Voor 40% gewijzigd door Cambionn op 20-12-2024 16:06 ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

dotcom87 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:34:
Zijn er hier mensen die hun ventilatiesysteem van hun woning (heb zelf een mechanische ventilatie type D van Zehnder) geautomatiseerd hebben? Ik ben namelijk op zoek naar wat ideeen :) Moest je code in een github repo staan is dat uiteraard zeer welkom!
Ik heb gewoon normale mechanische ventilatie in huis (laag, middel, hoog, auto (gebaseerd op ingebouwde sensor)). Bij het inschakelen van afzuigkap/badkamer lamp >2 minuten gaat die 30 minuten op high en daarna weer op low. Bij mij gaat dit schakelen van de mechanische ventilatie door het plaatsen van 230volt met ESPhome relay op een specifieke pin van de mechanische ventilatie.

Als dit is wat je zoekt kan ik wel wat code hier plaatsen. Netjes is het niet maar het werkt wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:45
Kennelijk is het streven om (bijna) iedere vrijdag een patch-release uit te brengen voor Home Assistant.
Die regelmaat was mij nog ontgaan.

Wordt sinds 2024.6 expliciet benoemd in de patch notes;
"Patch releases

We will also release patch releases for Home Assistant 2024.6 in June. These patch releases only contain bug fixes. Our goal is to release a patch release every Friday."

Denk ook dat de vrijdag voor een nieuwe monthly een uitzondering is en dat zal deze maand zeker niet anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@-Casper Dus even als check:
- Ziggo staat in bridge, dus op je Fritzbox zie je op WAN je externe IP?
- Wat gebruik je als DDNS en wijst die 100% zeker naar dat externe IP?
- Nu je de Fritzbox als router gebruikt zal die de DHCP natuurlijk doen. Is je IP range aangepast?
- Zo ja, moet je dat ook in de config van HA (en misschien Traefik) aanpassen
- En heb je voor HA en Traefik weet netjes een fixed IP ingesteld?
- Heb je in de Fritzbox netjes weet een TCP port forward gedaan?

@JanHenk In bridge zou het geen problemen mogen geven, dan is de Ziggo doos namelijk echt weer 100% alleen een modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Septillion schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:20:
@-Casper Dus even als check:
- Ziggo staat in bridge, dus op je Fritzbox zie je op WAN je externe IP?
- Wat gebruik je als DDNS en wijst die 100% zeker naar dat externe IP?
- Nu je de Fritzbox als router gebruikt zal die de DHCP natuurlijk doen. Is je IP range aangepast?
- Zo ja, moet je dat ook in de config van HA (en misschien Traefik) aanpassen
- En heb je voor HA en Traefik weet netjes een fixed IP ingesteld?
- Heb je in de Fritzbox netjes weet een TCP port forward gedaan?

@JanHenk In bridge zou het geen problemen mogen geven, dan is de Ziggo doos namelijk echt weer 100% alleen een modem.
Ja ik zie op de fritbox het externe ip
Handmatig de dns ingesteld op het desbetreffende IP. Heel veel checks gedaan dat dat klopt. Gezien ik response krijg op het domein vanuit een HA instantie lijkt dat dus ook goed te zijn.
IP range is hetzelfde ingesteld. Dhcp reservations zijn overgenomen op de Fritzbox. Gezien de hostfile test die ik eerder heb omschreven zou dat moeten bevestigen dat tenminste HA op de juiste manier bereikbaar is.
TCP forward staat ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
-Casper schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:39:
Handmatig de dns ingesteld op het desbetreffende IP.
[...]
Gezien ik response krijg op het domein vanuit een HA instantie lijkt dat dus ook goed te zijn.
Hier kan ik even geen kaas van maken... Wat bedoel je hiermee?

Extra vraag, weet je zeker dat traefik op juist IP staat?

En port forward is dus naar Traefik IP (TCP443 naar TCP443)?

Want naar mijn idee klikt het dus vooral dat er iets met de port forward nog niet goed is...

Om te kijken of port forward überhaupt goed werkt zou je tijdelijk eens een forward van TCP8123 naar HA IP 8123 kunnen doen. Dat zou dan moeten zorgen dat je via HTTP HA kunt bereiken op je externe IP en domein. Zo niet, dat gaat er nog wat niet goed met de forwards.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zijn er hier mensen die hun ventilatiesysteem van hun woning (heb zelf een mechanische ventilatie type D van Zehnder) geautomatiseerd hebben?`
Jazeker. Ik ventileer op basis van meerdere CO2-sensoren (huiskamer, slaapkamer, kantoor), fijnstof (keuken en kantoor) en luchtvochtigheid (badkamer). Mijn Zehnder Comfofan wordt traploos aangestuurd met een 0-10V signaal.

En ik ben niet de enige die z'n ventilatie aanstuurt. Ken je dit topic al? :) Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:53:
[...]

Want naar mijn idee klikt het dus vooral dat er iets met de port forward nog niet goed is...

Om te kijken of port forward überhaupt goed werkt zou je tijdelijk eens een forward van TCP8123 naar HA IP 8123 kunnen doen. Dat zou dan moeten zorgen dat je via HTTP HA kunt bereiken op je externe IP en domein. Zo niet, dat gaat er nog wat niet goed met de forwards.
Volgens mij is het ook wel handig om port 80 (http) te forwarden naar interne proxy IP.

@-Casper Als je echt ten einde raad bent is Tailscale ook nog een optie. Als je die reverse proxy alleen voor HA gebruikt, kan die ook het raam uit gekieperd. Zet je alleen Tailscale als add-on op Home Assistant OS en klaar ben je..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:37
Antonio di schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:37:
[...]

Deze misschien vast "zetten" op de invoer- en uitvoer-leiding (V2 versie bij Domadoo.fr ):
Owon THS 317-ET ZigBee Temperature Sensor with Probe review door Antonio di
Als je "redelijk" zuiver wilt meten moet je ze zeker zo goed mogelijk moeten vastzetten met zoveel mogelijk contact oppervlak. Bij bij mij zitten de sensoren met de platte kant tegen de slangen en met een paar slagen Scotch 33 vastgezet. Daarover heen buisisolatie die met een tiewrap op z'n plaats wordt gehouden. Sensoren zitten aan een 3 polige connector die koppelt aan doorgeluste netwerk kabel (conform 1-wire specs). Gebruik de juiste kleuren om (lengte) problemen te voorkomen. Draait sinds 2019, nog geen defecte sensor gehad. Elke minuut 1 meting per sensor die in bulk (plat) worden verzonden, in de tussentijd gaat de ESP in deep sleep dus weinig stroomverbruik. Worden op de Pi door een Python proggie omgevorm voor verder gebruik. Bewaking en signaleringg zit nog in Grafana, HA zit voor dit voorjaar in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JanHenk Als je geen HTTP wilt gebruiken (of HTTPS op port 80 wil forceren :+ ) is dat niet nodig. Dus zou alleen de port forwarden die je werkelijk wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 14:32

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Gizz schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:01:
[...]

Jazeker. Ik ventileer op basis van meerdere CO2-sensoren (huiskamer, slaapkamer, kantoor), fijnstof (keuken en kantoor) en luchtvochtigheid (badkamer). Mijn Zehnder Comfofan wordt traploos aangestuurd met een 0-10V signaal.

En ik ben niet de enige die z'n ventilatie aanstuurt. Ken je dit topic al? :) Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie
Welke sensoren gebruik je voor CO2?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@CAP-Team MH-Z19B (2x) en Senseair S8. Voor meer info over sensoren is CO2-meters voor in huis handig.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:10
@Cadezo Ik heb mijn onderste balk op mijn hoofd dashboard uit vorige post toch nog een flinke opfrisbeurt gegeven de afgelopen week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h95lLvm1Uy7E_z69fUKgKS-MWZo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mFUpMJ8kEtJtJTWLSb5P4WEA.png?f=user_large

Dit lijkt meer op de bottom bars die te vinden zijn bij applicaties met Material Design guitelines. Op mobiel zit er tevens een matglas achtergrond achter. Op de desktop heb ik ook een mouse-over. Die gebruik ik om mijn huidige thermostaatmodus te tonen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r06SWcS0sf9TUUQeta8D13r4KdI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o4yHii1Jii5Yv71gB77MJPTc.png?f=user_large

Het is nog steeds op basis van de Mushroom Chips. Ik faciliteer alleen maar voor de template chip, maar uiteraard ook aan te passen voor andere soorten chips.

Een uitgekleed voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20pVfw5F_P-1Pww0MgucaXEGBIU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aVVtPWaNXshd2AQMy02xd4wj.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
type: custom:mushroom-chips-card
chips:
  - type: template
    icon: mdi:account
    icon_color: red
    content: Alex
    icon: mdi:home-assistant
    icon_color: primary
    content: Home Assistant
    icon: mdi:wrench
    icon_color: lime
    content: Tweakers
card_mod:
  style:
    .: |
      :host {
        --is-mobile: false;
        --has-drawer: false;
        --has-virtual-keyboard: false;

@media screen and (max-width: 576px) {
          --is-mobile: true;
        }

@media screen and (min-width: 868px) {
          --has-drawer: true;
        }

@media screen and (max-height: 500px) {
          --has-virtual-keyboard: true;
        }
      }

:host {
        position: fixed;
        bottom: 0;
        left: 0;
        right: 0;
        margin-bottom: 0 !important;
        padding-bottom: 4px;
        z-index: 1;
      }

:host-context([preview]),
      :host-context(.edit-mode) {
        --mdc-drawer-width: 0;
        position: relative;
        inset: 0;
        z-index: unset;
      }

ha-card {
        --chip-background: transparent;
        --chip-border-color: transparent;
        --chip-font-weight: normal;
        --chip-font-size: 9pt;
        --chip-height: fit-content;
        --chip-icon-size: 1.7rem;
        --chip-padding: 4px 8px;
        --chip-spacing: 4px;
        --text-color: var(--secondary-text-color);
      }

ha-card .chip-container {
        padding: 12px;
        flex-wrap: nowrap;
        white-space: nowrap;
      }

@container style(--is-mobile: true) {
        ha-card {
          --chip-font-size: 8pt;
          --chip-spacing: 2px;
          --ha-card-border-width: 0;

background: var(--app-background-color, var(--app-header-background-color));
          backdrop-filter: var(--app-header-backdrop-filter);
          box-shadow: var(--material-shadow-elevation-6dp);
          padding-top: 0;
        }

overflow-x: scroll;
          overflow-y: visible;
        }
      }

@container style(--is-mobile: false) {
        ha-card::before {
          position: absolute;
          content: '';
          bottom: 0;
          right: 0;
          left: 0;
          height: 125%;
          backdrop-filter: var(--app-header-backdrop-filter);
          mask-image: linear-gradient(to top, black 60%, transparent 100%);
          pointer-events: none;
        }

justify-content: center;
        }

ha-card .chip-container mushroom-template-chip {
          pointer-events: auto;
        }

mushroom-template-chip {
          position: relative;
        }
      }

@container style(--has-drawer: true) {
        ha-card {
          left: calc(var(--mdc-drawer-width) / 2);
        }

mushroom-template-chip:nth-of-type(3):before {
          content: 'GoT 🥰';
        }

mushroom-template-chip::before {
          --x-padding: 6px;
          --y-padding: 3px;
          display: inline-block;
          top: calc(-20px + -1 * (var(--y-padding) * 4));
          left: calc(-1 * var(--x-padding));
          width: 100%;
          background: var(--sidebar-text-color);
          color: var(--sidebar-background-color);
          padding: var(--y-padding) var(--x-padding);
          font-size: 0.9rem;
          text-align: center;
          border-radius: 4px;
          box-shadow: var(--material-shadow-elevation-4dp);
          opacity: 0;
          z-index: 3;
          transition: opacity 100ms linear;
        }

mushroom-template-chip:hover::before {
          opacity: 1;
        }
      }

@container style(--has-virtual-keyboard: true) {
        :host, ha-card {
          visibility: hidden;
          height: 0;
          transition: all 150ms ease;
        }
      }
    mushroom-template-chip$:
      .: |
        mushroom-chip > ha-state-icon {
          background-color: color-mix(in srgb, var(--color) 20%, var(--card-background-color));
          padding: 4px 18px;
          border-radius: 16px;
          transition: background 150ms linear;
        }

mushroom-chip > span {
          padding-top: 0.4rem;
          line-height: 140%;
        }

mushroom-chip > ha-state-icon::before {
          content: '';
          background-color: color-mix(in srgb, var(--color) 10%, transparent);
          inset: 0;
          border-radius: var(--chip-border-radius);
          box-sizing: border-box;
          transition: opacity 100ms linear;
        }

mushroom-chip:hover > ha-state-icon {
          background-color: color-mix(in srgb, var(--color) 30%, var(--card-background-color));
        }

mushroom-chip:hover > ha-state-icon::before {
          opacity: 1;
        }

ha-state-icon[style*="disabled"] ~ span {
          color: var(--state-inactive-color);
        }

@container style(--is-mobile: true) {
          ha-state-icon[style*="disabled"] {
            background-color: transparent!important;
          }
        }
      mushroom-chip$: |
        ha-card .content {
          flex-direction: column!important;
        }

::slotted(:not(:last-child)) {
          margin-right: 0!important;
        }

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Laatst online: 11:27
C-dude schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:27:
Ik probeer de uren en dynamische prijzen van https://my.luminusbusiness.be/market-info/nl/dynamic-prices/ uit te lezen dmv de scrape integratie.
Deze prijzen zijn toch gewoon de Day ahead prijzen van Belpex? Je kan daarvoor de ingebouwde nordpool integratie gebruiken. Nordpool is de firma die de veilingen organiseert, cfr. https://data.nordpoolgrou...ryPeriod&deliveryAreas=BE om de huidige prijzen te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
-Casper schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:46:
[...]

Kan het aan double NAT issues liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
Septillion schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:53:
[...]

Jouw 8123 poort suggestie gedaan en dat werkt. Nog eens onderzoek gedaan hoe ik kan checken of een poort open staat. Telnet blijkt daarop het antwoord. 8123 krijg ik verwachte reactie maar op 80 en 443 niet. Dus lijkt toch iets mis te gaan met die poorten te openen.

Dank voor het meedenken. Ik ga me eens beraden hoe het kan dat die poorten niet willen meewerken terwijl als ik exact hetzelfde doe voor 8123 het wel werkt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
JanHenk schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:13:
[...]

Volgens mij is het ook wel handig om port 80 (http) te forwarden naar interne proxy IP.

@-Casper Als je echt ten einde raad bent is Tailscale ook nog een optie. Als je die reverse proxy alleen voor HA gebruikt, kan die ook het raam uit gekieperd. Zet je alleen Tailscale als add-on op Home Assistant OS en klaar ben je..
Heb al een cloudflare tunnel opgezet als tussentijdse oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 16:14
CyberThijs schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:01:
[...]

Deze prijzen zijn toch gewoon de Day ahead prijzen van Belpex? Je kan daarvoor de ingebouwde nordpool integratie gebruiken. Nordpool is de firma die de veilingen organiseert, cfr. https://data.nordpoolgrou...ryPeriod&deliveryAreas=BE om de huidige prijzen te zien.
Ahaa, dat is inderdaad nog gemakkelijker, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
-Casper schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:56:
[...]

Jouw 8123 poort suggestie gedaan en dat werkt. Nog eens onderzoek gedaan hoe ik kan checken of een poort open staat. Telnet blijkt daarop het antwoord. 8123 krijg ik verwachte reactie maar op 80 en 443 niet. Dus lijkt toch iets mis te gaan met die poorten te openen.

Dank voor het meedenken. Ik ga me eens beraden hoe het kan dat die poorten niet willen meewerken terwijl als ik exact hetzelfde doe voor 8123 het wel werkt :+
Een kleine google-search levert op dat Fritzbox zelf port 443 gebruikt voor eigen services (MyFritz?).Je schijnt deze port wel te kunnen wijzigen, zodat je hem weer door kan geven aan het IP van je proxy.

Ik heb zelf geen Fritzbox..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
JanHenk schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:10:
[...]

Een kleine google-search levert op dat Fritzbox zelf port 443 gebruikt voor eigen services (MyFritz?).Je schijnt deze port wel te kunnen wijzigen, zodat je hem weer door kan geven aan het IP van je proxy.

Ik heb zelf geen Fritzbox..
Ja had ik ook gevonden maar MyFritz is hier uitgeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 07:15
[...]

Voor poortchecken kan je in het vervolg https://canyouseeme.org/ gebruiken 💪💪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:23
Ik heb de backup hier succesvol teruggezet maar de boel loopt vast en de helft werkt niet. Addon scherm bijvoorbeeld ook niet. Kan supervisorpanel niet activeren krijg ik dan. Allemaal database errors in de log en verbindingsproblemen. Dus die is waarschijnlijk corrupt. Is dat nog te herstellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruiker_brink
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb een uitgebreide blog geschreven hoe ik mijn Orcon ventilatie systeem heb geautomatiseerd. Met HA integratie en meerdere dashboards om hem evt ook handmatig aan te sturen.
Normaal gaat dit al automatisch door alle gekoppelde sensoren in de badkamer, afzuigkap, toilet en keuken.

Misschien kun je hier nog ideeën uit halen voor jouw project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:35

Rouwette

Rouwette.com

--Christiaan-- schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:07:
Heeft er iemand tips/info over hoe ik mijn Reolink deurbel lokaal kan maken met Frigate? Ik ben een redelijk eind. Frigate draait, ik heb Reolink gekoppeld in Home Assistant, maar loop nu vast:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: Deurbel Notificatie met Foto
description: >-
  Stuur een notificatie naar de iPhone wanneer de deurbel gaat, met een foto van
  de bezoeker.
triggers:
  - entity_id: binary_sensor.voordeur_visitor
    to: "on"
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - alias: Haal het meest recente Frigate Event ID op
    variables:
      event_id: >-
        {{ states.binary_sensor.voordeur_visitor.attributes.event_id if 
        'event_id' in states.binary_sensor.voordeur_visitor.attributes else ''
        }}
  - alias: Stuur notificatie naar iPhone
    data:
      title: Er staat iemand aan de deur!
      data:
        image: >-
          https://xxx.url/api/frigate/notifications/{{ event_id
          }}/snapshot.jpg?token=XXX
        clickAction: /lovelace/voordeur
        push:
          sound: default
    action: notify.mobile_app_iphone_van_christiaan
mode: single

Ik krijg een melding, maar de foto daarin is een 404 error.
Idealiter zou ik het nog wat verder trekken, namelijk een foto met als ik long Press doe een video van degene die voor de deur staat. Dit schijnt allemaal te kunnen (er is een hele mooie Frigate Notifications blueprint met allemaal mogelijkheden, maar die werkt niet met deurbeltriggers...) Wie heeft hier ideeën over?
Ik stuur naar Telegram, vaak sneller dan IOS app noticicaties en kan ze terug kijken
Met een Ai-sausje

Script:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: Camera 1 - Snapshot, AI & Notification
sequence:
  - metadata: {}
    data:
      filename: ./www/snapshots/camera1_snapshot.jpg
    action: camera.snapshot
    target:
      device_id: 2e8b3734b2ecc1768835728f9e3fb7f2
  - metadata: {}
    data:
      prompt: >
        Er is beweging gedetecteerd. Beschrijf heel kort wat je op deze
        afbeelding ziet van mijn deurbelcamera. Wat is volgens jou de oorzaak
        van het bewegingsalarm? Als er een persoon aanwezig is, beschrijf deze
        dan in detail. Beschrijf geen stilstaande objecten of gebouwen. Uw
        bericht moet kort genoeg zijn om in een telefoonmelding te passen.
      image_filename: ./www/snapshots/camera1_snapshot.jpg
    response_variable: generated_content
    action: google_generative_ai_conversation.generate_content
  - action: notify.mobile_app_iphone_van_ivo2
    data:
      title: Shed PTZ1 Motion Detected
      data:
        image: /local/snapshots/camera1_snapshot.jpg
  - action: telegram_bot.send_message
    data:
      data:
        image: /local/snapshots/camera1_snapshot.jpg
  - action: telegram_bot.send_photo
    data:
      authentication: digest
      file: config/www/snapshots/camera1_snapshot.jpg
description: ""
icon: mdi:webcam

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
gebruiker_brink schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:50:
[...]

Ik heb een uitgebreide blog geschreven hoe ik mijn Orcon ventilatie systeem heb geautomatiseerd. Met HA integratie en meerdere dashboards om hem evt ook handmatig aan te sturen.
Normaal gaat dit al automatisch door alle gekoppelde sensoren in de badkamer, afzuigkap, toilet en keuken.

Misschien kun je hier nog ideeën uit halen voor jouw project.
Leuk! Een van de weinige dingen die hier nog niet geautomatiseerd zijn behalve dan met de ingebouwde vochtsensor. Het gaat op mijn lijstje! :)

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-08 23:26
Nu draait HA een week lang stabiel op de rpi5 met SSD. Het was de voeding de originele voeding was niet goed genoeg. De nieuwe doet wel naar behoren.

Ik merk dat HA wel sneller met de SSD.

De volgende project is de Home Assistant Voice Preview. Als ik dit in de cloud wil doen moet het dan via HA cloud of zijn er nog andere mogelijkheden?

[ Voor 5% gewijzigd door Evertt op 21-12-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Laatst online: 09-09 20:44
Ik loop vast met het uitwerken van een automation. Ik wil een lamp aanzetten wanneer het de waarde van een lichtsensor onder een waarde valt en het na 16.00 is (alleen rond schemertijd).

Wat moet ik in dit geval als trigger gebruiken? Lijkt me niet dat ik de tijd moet gebruiken. Ik vermoed de lichtsensor. Echter wat gebeurt er als het nog geen 16.00 is maar de waarde van de lichtsensor al onder de trigger waarde ligt?
Kortom ik loopt vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:06
Ik heb het volgende en raak er niet uit.
2 mediaspelers met elk hun eigen boolean.
Als de ene mediaspeler speelt of als ik hem aanzet moet de andere uit en omgekeerd.

Nu heb ik volgende automation, alles lukt, behalve wanneer keuken aanstaat en ik de woonkamer wil aanzetten (boolean) dan schakelt hij de keuken niet uit. Andersom echter wel, heel vreemd.
Ik kijk er vermoedelijk over?

Wel zie ik in de trace het volgende staan
Gestopt omdat het maximale aantal parallelle uitvoeringen is bereikt om 21 december 2024 om 15:05:58 (uitgevoerd in 0.00 seconden)

Hier is de code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
##########################
## Muziek
- id: Muziek input booleans synchronisatie
  alias: "Media Player and Input Boolean Sync"
  description: >
    Sync media players and input booleans based on player states and boolean changes.
  trigger:
    # Triggers for keuken_2 media player states
    - platform: state
      entity_id: media_player.keuken_2
      to:
        - "idle"
        - "playing"
        - "on"
        - "paused"
      id: "keuken"
    # Triggers for woonkamer_2 media player states
      entity_id: media_player.woonkamer_2
      to:
        - "idle"
        - "playing"
        - "on"
        - "paused"
      id: "woonkamer"
    # Triggers for input booleans turning on
      entity_id:
        - input_boolean.makeuken
        - input_boolean.mawoonkamer
      id: "boolean_on"
  action:
    - choose:
        # Handle media_player.keuken_2 states
        - conditions:
            - condition: trigger
          sequence:
            - service: input_boolean.turn_on
              target:
                entity_id: input_boolean.makeuken
            - service: media_player.turn_off
              target:
            - service: input_boolean.turn_off
              target:
                entity_id: input_boolean.mawoonkamer 
        # Handle media_player.woonkamer_2 states
        - conditions:
          sequence:
              target:
              target:
              target:
        # Handle input_boolean turning on
        - conditions:
            - condition: state
              state: "on"
          sequence:
            - service: media_player.turn_on
              target:
              target:
              target:
        - conditions:
          sequence:
              target:
              target:
              target:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skank
haborym schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:57:
Ik loop vast met het uitwerken van een automation. Ik wil een lamp aanzetten wanneer het de waarde van een lichtsensor onder een waarde valt en het na 16.00 is (alleen rond schemertijd).

Wat moet ik in dit geval als trigger gebruiken? Lijkt me niet dat ik de tijd moet gebruiken. Ik vermoed de lichtsensor. Echter wat gebeurt er als het nog geen 16.00 is maar de waarde van de lichtsensor al onder de trigger waarde ligt?
Je lichtsensor als trigger, en je tijd als condition
Als het nog geen condition is, dan zal hij niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Freezhost schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:01:
Ik heb de backup hier succesvol teruggezet maar de boel loopt vast en de helft werkt niet. Addon scherm bijvoorbeeld ook niet. Kan supervisorpanel niet activeren krijg ik dan. Allemaal database errors in de log en verbindingsproblemen. Dus die is waarschijnlijk corrupt. Is dat nog te herstellen?
Als hij corrupt is , ga je hem niet kunnen herstellen he.
Ik zou nog eens herproberen.
Heb je nog een backup van daarvoor? of is die te ver af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes

Beide als trigger, beide als condition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:03

BiG-GuY

Evertt schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:28:
Nu draait HA een week lang stabiel op de rpi5 met SSD. Het was de voeding de originele voeding was niet goed genoeg. De nieuwe doet wel naar behoren.

Ik merk dat HA wel sneller met de SSD.

De volgende project is de Home Assistant Voice Preview. Als ik dit in de cloud wil doen moet het dan via HA cloud of zijn er nog andere mogelijkheden?
SSD maakt inderdaad een groot verschil. MicroSD is zwaar beperkt in snelheid, zeker voor de random reads op kleine bestanden.

Weet niet of er een max is, maar je kan meerdere conversation agents koppelen aan HA. HA Cloud via Nabu Casa is een van de opties, maar je kan ook zelf ChatGPT, OpenAI en Google Gemini integreren. Wel zijn alle opties betaald volgens mij, omdat je wel Cloud resources gebruikt ervoor.

Heb zelf de lokale via Whisper, Piper en openwakeword geïmplementeerd. Maar gebruik uiteindelijk wel de Nabu Casa via Cloud voor de NL stem, want de Open source versie werkt helaas best slecht. De Vlaamse stem werkt beter dan de NL stem.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 15:22
Zit een beetje te klooien met de Nabu Casa cloud assistent, maar die snapt niet zoveel lijkt het.

"Zet de kerstboom aan", krijg ik "Sorry, Kerstboom is niet ontsloten"

of "Zet de poort op slot", "Sorry, Poort is niet ontsloten".

Doe ik iets verkeerd? Andere lampen zoals bijv "Zet de wandkast aan" werkt wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 11:38

Toppe

Oké ✅

Ik zit te kloten met de condities en dan met name wanneer 2 mensen NIET in de buurt zijn...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
condition: not
conditions:
  - condition: zone
    entity_id: person.toppe
    zone: zone.opslag
    entity_id: person.mrstoppe

Ik zie het even niet. Volgens mij is het toevoegen van een enkele 'of' niet voldoende...?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
sweebee schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:41:
Zit een beetje te klooien met de Nabu Casa cloud assistent, maar die snapt niet zoveel lijkt het.

"Zet de kerstboom aan", krijg ik "Sorry, Kerstboom is niet ontsloten"

of "Zet de poort op slot", "Sorry, Poort is niet ontsloten".

Doe ik iets verkeerd? Andere lampen zoals bijv "Zet de wandkast aan" werkt wel gewoon.
Dat betekent dat hij de entity wel herkend, maar dat je hem niet ontsloten (exposed) hebt aan Assist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:50:
Ik zit te kloten met de condities en dan met name wanneer 2 mensen NIET in de buurt zijn...

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
condition: not
conditions:

Ik zie het even niet. Volgens mij is het toevoegen van een enkele 'of' niet voldoende...?
Dit geeft True als beide personen niet in die zone zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 11:38

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:54:
[...]

Dit geeft True als beide personen niet in die zone zijn
Dus deze notificatie zou werken zodra de deur open gaat en er niemand van ons in de buurt is maar zodra ik de deur zelf open doe krijg ik die dus niet?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - binary_sensor.deur_opslag
conditions:
  - condition: not
    conditions:
actions:
  - action: notify.mobile_app_iphone_14_pro_max_
    data:

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Toppe Klopt!

En als jullie de enige personen zijn dan zou je ook kunnen checken of zone.opslag de waarde 0 heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:57:
[...]

Dus deze notificatie zou werken zodra de deur open gaat en er niemand van ons in de buurt is maar zodra ik de deur zelf open doe krijg ik die dus niet?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - binary_sensor.deur_opslag
conditions:
  - condition: not
    conditions:
actions:
  - action: notify.mobile_app_iphone_14_pro_max_
    data:
Ja, maar als dit de enige twee person entities zijn, zou ik gewoon checken of de state van zone.opslag gelijk is aan 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
[...]

Okay, dat is iets.

Om te testen of de port zelf een issue is zou je de forward gewoon eens van 80 naar 8123 en 443 naar 8123 van HA IP kunnen maken. Gezien het http is zou dat voor 80 gewoon moeten werken met http://[extern ip]. Voor 443 zou je dan even expliciet naar http://[extern ip]:443 (dus zowel http zonder s als port meegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Freezhost schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:01:
De huidige instal lijkt me niet meer te redden dan. Maar goed, je zou het altijd kunnen proberen. Anders als nog restore van goede backup.

Waar draai je op? Lijkt bijna of je opslag stuk is (of instabiel bijvoorbeeld door de voeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRNX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 10:33
spitsv schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:08:
[...]

Goed idee, ga ik proberen.
Maakt de dimmer zich bij jou met dezelfde device/manufacturer id bekend?
Sorry beetje traag antwoord. Mijn manufacturer ID is net iets anders: _TZE200_4mh6tyyo. Het model ID is wel 100% gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
skank schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 15:10:
Ik heb het volgende en raak er niet uit.
2 mediaspelers met elk hun eigen boolean.
Als de ene mediaspeler speelt of als ik hem aanzet moet de andere uit en omgekeerd.

Nu heb ik volgende automation, alles lukt, behalve wanneer keuken aanstaat en ik de woonkamer wil aanzetten (boolean) dan schakelt hij de keuken niet uit. Andersom echter wel, heel vreemd.
Ik kijk er vermoedelijk over?

Wel zie ik in de trace het volgende staan
Gestopt omdat het maximale aantal parallelle uitvoeringen is bereikt om 21 december 2024 om 15:05:58 (uitgevoerd in 0.00 seconden)

Hier is de code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
## Muziek
- id: Muziek input booleans synchronisatie
  alias: "Media Player and Input Boolean Sync"
  description: >
    Sync media players and input booleans based on player states and boolean changes.
  trigger:
    # Triggers for keuken_2 media player states
      to:
        - "idle"
        - "playing"
        - "on"
        - "paused"
    # Triggers for woonkamer_2 media player states
      to:
        - "idle"
        - "playing"
        - "on"
        - "paused"
    # Triggers for input booleans turning on
      entity_id:
        - input_boolean.makeuken
        - input_boolean.mawoonkamer
  action:
    - choose:
        # Handle media_player.keuken_2 states
        - conditions:
          sequence:
              target:
              target:
              target:
        # Handle media_player.woonkamer_2 states
        - conditions:
          sequence:
              target:
              target:
              target:
        # Handle input_boolean turning on
        - conditions:
          sequence:
              target:
              target:
              target:
        - conditions:
          sequence:
              target:
              target:
              target:

Komt omdat het aanzetten van de boolean en aanzetten van de speler dus nog een run van de automation wil doen. Maar de standaard run mode is dat er maar een enkele run tegelijk mag zijn en elke opvolgende een error warning geeft.

Maar waarom überhaupt eigenlijk de boolean? Wat wil je daarmee bereiken? Want het één speler tegelijk kan je dus ook gewoon zonder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:18:
[...]

Komt omdat het uitzetten van de boolean dus nog een run van de automation wil doen. Maar de standaard run mode is dat er maar een enkele run tegelijk mag zijn en elke opvolgende een error geeft.

Maar waarom überhaupt eigenlijk de boolean? Wat wil je daarmee bereiken? Want het één speler tegelijk kan je dus ook gewoon zonder doen.
als de boolean aan staat, dan verschijnt er in mijn dashboard 2 dingen..
- artwork van het album dat speelt
- info van de artiest en songtitle in een soort van display

Dit op een versterker, en de 2 knoppen (links en rechts) bedienen dus die 2 booleans/spelers
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rdTgZvw/muziek.png
Als de spelers op een andere manier toch spelen, moet die boolean ook aangaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Zet je ergens anders die boolean nog aan? Anders zou ik die namelijk vervangen door een template sensor op basis van de state van de speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:32:
@skank Zet je ergens anders die boolean nog aan? Anders zou ik die namelijk vervangen door een template sensor op basis van de state van de speler.
Neen , enkel via die automations of via die 2 knoppen die je ziet.
Kun je ff verklaren wat je bedoelt, een boolean is toch makkelijkst en zou toch gewoon moeten werken?
Dus die wil niet schakelen omdat hij niet kort na elkaar kan runnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Met boolean kan ook, maar makkelijkste zou ik dat niet noemen. Twee dingen in sync houden is altijd lastiger dan een tweede afleiden van de eerste.

Zelf zou ik de knoppen instellen dat die de media player aan/uit zetten. Template is misschien niet eens nodig, je zou ook dus de weergave kunnen doen op elke aan state. Alleen jammer dat een condition in een card geen NOT ondersteuning heeft.

Vervolgens hoe je in de automation dus alleen maar te dealen met de state van de spelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 16:49:
@skank Met boolean kan ook, maar makkelijkste zou ik dat niet noemen. Twee dingen in sync houden is altijd lastiger dan een tweede afleiden van de eerste.

Zelf zou ik de knoppen instellen dat die de media player aan/uit zetten. Template is misschien niet eens nodig, je zou ook dus de weergave kunnen doen op elke aan state. Alleen jammer dat een condition in een card geen NOT ondersteuning heeft.

Vervolgens hoe je in de automation dus alleen maar te dealen met de state van de spelers.
Ik gebruik een state switch (vd boolean) card om de weergave te tonen, bij boolean on toont hij hem, bij off blanco.
Dit vooral omdat ik een leuke transition kan gebruiken waarbij de artwork uit de versterker komt.

Dat lukt niet met een conditional card.
Als ik die state switch moet doen voor elke state, dan wordt mn yaml ERG lang.
Vandaar de boolean.

De vraag is waarom dat met die boolean niet lukt; puur dat uitvoeren?
Want andersom lukt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:07
Edit: Hij doet het weer... 8)7

[ Voor 106% gewijzigd door Aziraphale op 21-12-2024 18:02 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Welke card is dat?

Maar andere kant, dan zou ik dus gewoon een template switch maken. Dan kan je die voor de card gebruiken.

En het kan wel met een helper, maar dat is dus meer complex naar mijn idee. In je huidige automation is het issue dat een acties van je automation ook de trigger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:08:
@skank Welke card is dat?

Maar andere kant, dan zou ik dus gewoon een template switch maken. Dan kan je die voor de card gebruiken.

En het kan wel met een helper, maar dat is dus meer complex naar mijn idee. In je huidige automation is het issue dat een acties van je automation ook de trigger is.
Deze
https://github.com/thomasloven/lovelace-state-switch

Leuke transitie effecten.
Sorry maar ik zie het niet met die template switch.
Dus een template switch die gewoon zegt of hij aan/uit is?
De knoppen dan gewoon de media speler aan/uit zetten
En de visuals laten afhangen van de state van die template switch?

En dan niks in mn automations?
Alleen heb ik dan het feit, dat als speler keuken speelt, en ik zet woonkamer aan. dan nog speelt de keuken en dat mag niet.
Dus het is OF speler keuken OF speler woonkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Geen tempalte switch, een template banary sensor :) En dan natuurlijk één per speler.

En ja, die dan primair voor het gebruik in je card.

De automation is dan inderdaad dan alleen voor het spelen van een enkele media player. Eventueel zou je die dan ook op basis van de template binary sensor kunnen maken of direct van de media players.

Nogmaals, het kan dus ook met een helper. Maar het is puur dat ik denk dat dit de makkelijkste en en straight forward manier is.

Derde alternatief zou zijn dat je wel een input_boolean gebruikt maar deze zelf nooit aan/uit zet maar dat puur stuurt aan de hand van de state van de media player. In de UI zet je dus werkelijk de media spelers aan/uit. Op die manier versimpel je het dus ook weer dat het alleen is actie geeft andere actie. Ipv dus twee zaken tweeweg te synchroniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Septillion schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:24:
@skank Geen tempalte switch, een template banary sensor :) En dan natuurlijk één per speler.

En ja, die dan primair voor het gebruik in je card.

De automation is dan inderdaad dan alleen voor het spelen van een enkele media player. Eventueel zou je die dan ook op basis van de template binary sensor kunnen maken of direct van de media players.

Nogmaals, het kan dus ook met een helper. Maar het is puur dat ik denk dat dit de makkelijkste en en straight forward manier is.

Derde alternatief zou zijn dat je wel een input_boolean gebruikt maar deze zelf nooit aan/uit zet maar dat puur stuurt aan de hand van de state van de media player. In de UI zet je dus werkelijk de media spelers aan/uit. Op die manier versimpel je het dus ook weer dat het alleen is actie geeft andere actie. Ipv dus twee zaken tweeweg te synchroniseren.
Thx, es dingen uitproberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wens
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:27
spitsv schreef op zondag 15 december 2024 @ 00:01:
Heeft iemand de dimmer van ion industries werkend? https://www.ionindustries...gbee-dimmer-0-3-200-watt/
Zigbee2mqtt herkent hem niet bij mij, maar misschien is het alleen een id wat ik aan hoef te passen. (model: 'TS0601',vendor: '_TZE200_ykgar0ow'). Lijkt tuya te zijn.
Ik heb hem werkend gekregen door een external converter aan te maken voor Zigbee2MQTT, zie
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/25203

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:47

Esumontere

Floep, banaan.

Je zou een schedule helper kunnen maken waarin je een tijdvak definieert waarin de automation moet werken, en die als condition gebruiken. Je kunt dan als trigger de numerical value van je lichtsensor gebruiken, en de condition de schedule.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Esumontere En dus ook vice versa zoals eerder gezegd is. Anders los je dus niet het oorspronkelijke probleem op als de schemer voor 16:00 valt :)

Persoonlijk vind ik de schedule helper nog steeds een heel leuk idee. Maar maakt de 15 minuten resolutie het toch niet zo handig als gehoopt. Daar had ik liver 5 minuten gezien of een methode om dat aan te passen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:21
Zijn er hier mensen die gebruik maken van de matter server binnen HA?

Ik heb op dit moment nog geen controller in huis, dus dit zou een uitkomst zijn?

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 14:44

fub

Ik heb in mijn keuken een "dual white" LED strip aan een Zigbee controller hangen, en die is gekoppeld met Home Assistant. Ik kan vanuit mijn dashboard de strip aan en uit zetten, de helderheid bepalen en ook de kleurtemperatuur.
Ik heb zo'n Ikea vijf-knops afstandsbediening er bij gekoppeld en via de automation kan ik de LED strip tussen aan en uit toggelen, en ik heb ook het dimmen en herlderder zetten geconfigureerd -- die acties kan ik allemaal kiezen als ik de Device Action selecteer en daar de Entiteit van mijn keukenlicht selecteer.
Maar de kleurtemperatuur instellen staat niet in de lijst, en ik zie ook zo 1-2-3 geen acties om de state van een entity te zetten -- ik zou handmatig bijvoorbeeld de waardes voor de kleurtemperatuur kunnen zetten, maar daar is schijnbaar geen mogelijkheid toe.

Zie ik iets over het hoofd? Ik vind het zo gek dat het geen actie is die bij de entity in de Device Action in het lijstje staat, terwijl het op de card in het dashboard er wel gewoon bij zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
fub schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 22:25:
Ik heb in mijn keuken een "dual white" LED strip aan een Zigbee controller hangen, en die is gekoppeld met Home Assistant. Ik kan vanuit mijn dashboard de strip aan en uit zetten, de helderheid bepalen en ook de kleurtemperatuur.
Ik heb zo'n Ikea vijf-knops afstandsbediening er bij gekoppeld en via de automation kan ik de LED strip tussen aan en uit toggelen, en ik heb ook het dimmen en herlderder zetten geconfigureerd -- die acties kan ik allemaal kiezen als ik de Device Action selecteer en daar de Entiteit van mijn keukenlicht selecteer.
Maar de kleurtemperatuur instellen staat niet in de lijst, en ik zie ook zo 1-2-3 geen acties om de state van een entity te zetten -- ik zou handmatig bijvoorbeeld de waardes voor de kleurtemperatuur kunnen zetten, maar daar is schijnbaar geen mogelijkheid toe.

Zie ik iets over het hoofd? Ik vind het zo gek dat het geen actie is die bij de entity in de Device Action in het lijstje staat, terwijl het op de card in het dashboard er wel gewoon bij zit.
Device actions zijn vrij beperkt. Met de light.turn_on action kun je wel de kleurtemperatuur instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SecHyg
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09:07
pietje63 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:24:
[...]

Wat ik bijvoorbeeld heb ingeregeld bij mijn buitenverlichting (hue) is dat als mijn camera (ring) beweging detecteert de lamp op fel gaat voor twee minuten. Na deze twee minuten gaat de lamp terug naar de vorige stand. Dit kan zijn uit (overdag), medium (avond) of stapsgewijs aan (rond schemertijd - geregeld via hue automatisering). Dit vereist wel een helper in HA (bij detectie beweging eerst opslaan wat de oude stand was).
Hi Pietje63,
Dank voor de tip. ik was hier al even naar op zoek. Heb je ook een voorbeeld van een helper hoe ik deze kan inrichten? ben nogal noob....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spitsv
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-09 21:12
wens schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:55:
[...]

Ik heb hem werkend gekregen door een external converter aan te maken voor Zigbee2MQTT, zie
https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/25203
Ah super bedankt. Ik had hem inmiddels wel een beetje zichtbaar in HA, maar nog niet volledig. Daar had ik de moeite nog niet voor genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:07
Krijg sindskort deze melding. De Enphase is gewoon online.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzlEnnfr91E6nLNCDXV1MNM5mMQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P0vKMisNBZfiR61k5k4l9HD0.png?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timenator
  • Nu online
Rivanov schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:29:
Krijg sindskort deze melding. De Enphase is gewoon online.
Denk dan dat de Enphase een standaard onderdeel is geworden van HA, gezien de melding.
Pagina: 1 ... 267 ... 338 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.