Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 266 ... 340 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:39

Erik80

Sinds 1980

Hierboven al antwoord gegeven

[ Voor 97% gewijzigd door Erik80 op 16-12-2024 16:24 . Reden: te laat :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:55

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Septillion schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:23:
@MikeyManDe actie van je automation klopt, de trigger niet. Een button kent namelijk geen state 'on', de state van een button bevat de datetime van de laatste trigger. Je zal dus de hele to leeg moeten laten. Of eventueel vervangen door een not_to: unavailable

Maar zelf zou ik een automation geen delay van 2 uur laten uitvoeren maar daar een timer voor pakken. Of ipv een input_button een input_boolean. Dan heb je en gelijk een mogelijkheid om het te annuleren (je zet hem zelf weer uit) en je kunt makkelijk de automation triggeren op het feit dat de toggle al 2 uur aan staat.
Ah ja daar liep ik met een andere automation al tegenaan... Annuleren lukte niet.
Althans, lukte wel, maar daarna blokkeerde het.

Dus; boolean input maken, en dan een aparte automation die de boolean uit zet na twee uur (ipv de automation) lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@MikeyMan Tweede automation of het samenvoegen in een enkele, net wat je wilt. Tweede automation is het makkelijkste maar zou het zelf dus in een enkele doen om het bij elkaar te hebben.

Daarnaast heb je dan dus twee triggers voor uit, OF dat de input_boolean twee uur aan staat, OF dat je hem uit zet.

Alles bij elkaar zou ik er dan van maken:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
alias: Start Manual Charging for 2 Hours
triggers:
  - entity_id: input_boolean.start_manual_charging
    to: "on"
    trigger: state
    id: aan
  - entity_id:
      - input_boolean.start_manual_charging
    for:
      hours: 2
      minutes: 0
      seconds: 0
    id: uit
  - entity_id:
      - input_boolean.start_manual_charging
    to: "off"
    id: uit
actions:
  - if:
      - condition: trigger
        id:
          - aan
    then:
      - target:
          entity_id: number.zag023376_max_stroom
        data:
          value: "16"
        action: number.set_value
    else:
      - target:
          entity_id: number.zag023376_max_stroom
        data:
          value: "0"
        action: number.set_value
      - action: input_boolean.turn_off
        metadata: {}
        data: {}
        target:
          entity_id: input_boolean.start_manual_charging
mode: single
max_exceeded: silent

Laatste regel zorgt er voor dat je geen error in je log hebt. Want het uit zetten van de input_boolean is namelijk ook weer een trigger voor de automation maar je wilt hem maar een enkele keer uitvoeren. Nu is gek genoeg run mode wel in de UI in te stellen maar max_exceeded helaas nog steeds niet, goeie WTH eigenlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

ik had gisteren een AH moment met de AI assistent.

gebruiken van scripts met argumenten en het ophalen van extra info. die niet direct in de prompt zit.

https://community.home-as...mmands-ai-enhanced/811972

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zsm0zDwIXOWDWc-qHSS6DHm4Oww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gw7j9ttcfIC1ia46W2k8dOzk.jpg?f=fotoalbum_large

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:59
De sd kaart is niet corrupt, is nog leesbaar via Windows, de usb stick die ingesteld stond als target is niet leesbaar en veroorzaakt volgens Windows fouten.

Zou de usb stick dan defect zijn? En zou dat betekenen dat hij een andere stick wel opstart maar zonder data? Of zit er niets anders op dan alles opnieuw installeren?

Edit: kan natuurlijk ook komen doordat Windows die linux parties niet kan lezen

[ Voor 11% gewijzigd door Freezhost op 16-12-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Faece schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:05:
[...]

Bij het inbadgen (de webhook) gaat de deur open, wat goed is. Als persoon x al aanwezig is, badgen ze dus uit, maar dan gaat de deur ook open. Dit lijkt me niet uit deze code, of wel ?
In je Akuxvox heb je een Action URL gekoppeld voor het event 'Valid Card Entered'.
Hierin zit zo te zien geen onderscheid tussen binnenkomen en weggaan.
Dus ik denk dat die action zowel bij in- en uitbadgen wordt aangeroepen, en dus je automation triggered.

De if checked enkel op counter == 0.
  • Wordt deze counter enkel door deze automation gewijzigd?
  • En is deze vooraf goed gereset?
Kun je in de trace nakijken of deze echt niet op 0 stond bij het uitbadgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 18:30
verjager schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:08:
[...]

In je Akuxvox heb je een Action URL gekoppeld voor het event 'Valid Card Entered'.
Dus ik denk dat die action zowel bij in- en uitbadgen wordt aangeroepen, en dus je automation triggered.

De if checked enkel op counter == 0.
  • Wordt deze counter enkel door deze automation gewijzigd?
  • En is deze vooraf goed gereset?
Kun je in de trace nakijken of deze echt niet op 0 stond bij het uitbadgen?
Ik kijk vanavond wat het uitbadgen doet. DIe van gisteren is overschreven deze ochtend.
De counter wordt elke nacht op 0 gezet voor het geval ze het zouden vergeten, maar de automation is de enige die dit van 0 naar 1 zet en omgekeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:32

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Gizz schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:20:
[...]

Zoals velen al aangaven: praktisch elk zigbee-apparaat met netvoeding is een router. Maar dit gaat je niet automatisch helpen bij een Aqara-sensor als je niet opnieuw gaat pairen!

[...]

Aqara's zijn berucht om het blijven 'plakken' aan de eerste router waarmee ze ooit verbonden zijn, ook al zijn er betere routers in de buurt. Ze volgen daarin de zigbee-standaard niet goed.
Het plakken is niet of niet meer waar. Ik zie mijn Aqara T1 sensoren tegenwoordig regelmatig wisselen van route. Bij mijn weten zijn ze niet voorzien van een andere firmware dan waarmee ik ze ontving dus wellicht is er elders iets gewijzigd. Als voorbeeld heb ik m'n T1 sensor op de zolder die nu verbonden is met de Nous A1Z op onze WTW (een smart socket die ik nog niet had toen ik de bewuste T1 toevoegde aan ons netwerk). Ook onze bijna 2 jaar oude T1 sensor in de huiskamer heeft een nieuwe route gevonden. Hij loopt nu via een USB switch die ik sinds 2 maanden gebruik. De T1 van de bijkeuken kiest nu de wasmachine (was voorheen de buitenlamp bij de achterdeur).

[ Voor 22% gewijzigd door HuismAndré op 16-12-2024 18:43 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
boyd86 schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:28:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met vertraagde aflevering van notificaties richting iOS HA companion app?
Ik loop er met de frigate notificatie blueprint tegenaan dat wanneer ik op 5G (Odido) verbonden ben, het zo 5-15 seconden kan duren voordat de notificatie binnen komt nadat het event heeft plaats gevonden.
In het HA logboek lijkt alles wel netjes op tijd getriggered te worden, en als ik via WiFi verbinding heb gaat het afleveren bijna instant (lokale push uitgeschakeld, companion maakt alleen gebruik van externe URL).
Ik gebruik OpenVPN Connect i.c.m. lokaal IP van HA als externe URL als ik van huis ben.
Maar volgens mij heeft dat laatste geen invloed op aflevering van notificaties, alleen voor de thumbnail en overige acties richting HA zelf.
Het zat me niet lekker dat zo'n basisfunctie als notificaties niet lekker werkte :+ , en ik ben er volgens mij achter waarom. De blueprint maakt standaard gebruik van een thumbnail/afbeelding op basis van een externe base URL die opgegeven wordt.
Daar had ik mijn lokale HA IP (die ik in HA als externe URL heb opgegeven) ingevuld omdat ik via VPN verbind, verwachtende dat die resources pas bij klikken benaderd worden.
Blijkbaar werkt dat toch ietsje anders want ik heb uit de yaml code van de blueprint alle "attachment:" en "image:" statements in comment gezet en nu werkt het wel goed!
De actie URL's heb ik niet veranderd, d.m.v. iOS opdracht start de VPN automatisch zodra HA app opent, dus die acties werken ook :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
verjager schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:08:
[...]

ik vrees dat je gelijk zal hebben. Dat wil dus zeggen dat ze telkens ze uitbadgen nog eens de deur zullen moeten dichttrekken.... niet echt ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Faece Kan je niet gewoon onthouden in HA dat iemand binnen of buiten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Septillion schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:02:
@Faece Kan je niet gewoon onthouden in HA dat iemand binnen of buiten is?
Hoe bedoel je ? Ik weet niet hoe ik behalve het badgen kan weten of er iemand is of niet...

Wat ik nu verkrijg door uit te badgen is dan hun airco, verlichting en muziek uitgaan in hun eigen ruimte en dat, als ze de laatste zijn, alles uitgaat in het ganse gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
@Faece Heb je een automation met meerdere triggers voor de verschillende cardnrs?
Of een automation per persoon? En is de counter nu uniek per persoon of niet?

Je kunt per persoon een binary_sensor maken voor aan/afwezig.
Als dan de valid_card wordt getriggerd, kies je o.b.v. aan/afwezig of de deur open moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:47
Heeft iemand hier ook Home Assistant icm Tibber?

En heb jij de Tibber grafieken binnen HA zichtbaar?
Kan je aangeven hoe je dat gedaan hebt?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
Ik probeer via Cloudflare een tunnel op te zetten. Addon draait, in de log lijkt alles in orde, maar als ik de url open krijg ik (in chrome) de volgende foutmelding: "ERR_TOO_MANY_REDIRECTS".

Iemand enig idee hoe ik dat oplos of wat de oorzaak is? Heb geen idee waar te beginnen om te troubleshooten.

Cloudflare dashboard geeft een healthy status voor de tunnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:05

Pinjataaa

Hit me!

hemertje schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:54:
Heeft iemand hier ook Home Assistant icm Tibber?

En heb jij de Tibber grafieken binnen HA zichtbaar?
Kan je aangeven hoe je dat gedaan hebt?
Je kan Tibber toch gewoon toevoegen via “Integratie toevoegen” onder apparaten en diensten. Zoeken op Tibber en dan de instructies volgen.

Hij vindt dan automatisch de P1 meter en dergelijke waarmee hij de grafieken maakt op basis van historie en de energieprijzen.

https://www.home-assistant.io/integrations/tibber

[ Voor 7% gewijzigd door Pinjataaa op 16-12-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
verjager schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:54:
@Faece Heb je een automation met meerdere triggers voor de verschillende cardnrs?

Als dan de valid_card wordt getriggerd, kies je o.b.v. aan/afwezig of de deur open moet gaan.
Ik heb een automation aangemaakt per persoon. Dat geeft me voor mezelf meer duidelijkheid.
Ik zit nu met een tellerhelper Als ze inbadgen gaat die op 1, als ze uitbadgen terug op 0. Ook gaat een algemene teller dan 1 verhogen of verlagen zodat ik weet hoeveel personen aanwezig zijn ...

Hoe weet die binary sensor wanneer die persoon aanwezig is ?

[ Voor 7% gewijzigd door Faece op 17-12-2024 05:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de Zehnder ComfoAir Q integratie? Ik lees dat je een ComfoConnect LAN C bridge nodig hebt. Ik vraag me af of dit zo is. Ik heb zelf de app via wifi werkend gekregen, doordat er een wifi-unit op de Zehnder zit via een ESP32 bordje. Vraag is nu of ik de besturing via wifi ook in Home Assistant kan krijgen. Nou vond ik deze: https://github.com/michaelarnauts/aiocomfoconnect , maar kon die niet relateren aan home assistant.

Ben dus op zoek naar een makkelijke manier om dit te realiseren zonder aanschaf van de bridge. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
-Casper schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:55:
Ik probeer via Cloudflare een tunnel op te zetten. Addon draait, in de log lijkt alles in orde, maar als ik de url open krijg ik (in chrome) de volgende foutmelding: "ERR_TOO_MANY_REDIRECTS".

Iemand enig idee hoe ik dat oplos of wat de oorzaak is? Heb geen idee waar te beginnen om te troubleshooten.

Cloudflare dashboard geeft een healthy status voor de tunnel.
Blijkbaar zat het probleem in een SSL setting van Cloudflare. https://community.cloudfl...ed-to-cloudflare/476825/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:22
@Ferra

Diezelfde auteur heeft ook een integratie voor HA:
https://github.com/michae...me-assistant-comfoconnect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:42
Ferra schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 06:43:
Heeft iemand ervaring met de Zehnder ComfoAir Q integratie? Ik lees dat je een ComfoConnect LAN C bridge nodig hebt. Ik vraag me af of dit zo is. Ik heb zelf de app via wifi werkend gekregen, doordat er een wifi-unit op de Zehnder zit via een ESP32 bordje. Vraag is nu of ik de besturing via wifi ook in Home Assistant kan krijgen. Nou vond ik deze: https://github.com/michaelarnauts/aiocomfoconnect , maar kon die niet relateren aan home assistant.

Ben dus op zoek naar een makkelijke manier om dit te realiseren zonder aanschaf van de bridge. Iemand ervaring mee?
Ik heb deze gebruikt. https://github.com/vekexasia/comfoair-esp32
Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
Ferra schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 06:43:

Ik heb letterlijk gisteren mijn ComfoAir Q aan HA gekoppeld.

Ik heb deze guide gevolgd en ook de componenten gekocht die daar zijn opgelijst:

https://github.com/yoziru...in/docs/m5stack-atoms3.md

Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:16
Twee vraagjes over HUE integratie:

1.
Is het mogelijk om met Home Assistant de HUE lampen aan te houden (in de laatste stand, of nog liever, naadloos samen te laten werken met de HUE bridge)?
Ik gebruik momenteel de automatisering en sensoren op de HUE bridge, dat werkt perfect. Bijkomend voordeel is dat het ook werkt als ik met mijn Homelab in de weer ben, en Home Assistant of het netwerk het even niet doet ;)

De reden dat ik toch met Home Assistant wat wil doen, is dat ik graag mmwave sensoren wil gaan gebruiken, omdat de lampen soms uit gaan als we stilzitten. De HUE PIR motion sensoren zijn helaas niet gevoelig genoeg.
Maar zit er dus eigenlijk niet op te wachten om alles om te bouwen van HUE naar Home Assistant.

2.
Hoe maak je überhaupt in Home Assistant automations voor HUE lampen?
Ik zie een optie voor HUE scene's die zijn opgeslagen in de lamp, en eentje met geavanceerde opties. Maar krijg bij beide geen mogelijkheden om iets te selecteren in de GUI van Home Assistant.

Ook de drie lamp opties (uit/aan/omschakelen), zijn geen selectie opties.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om een notificatie te krijgen zodra de Vaatwasser klaar is, heb ik deze automation gemaakt.
Dit werkt wel, echter krijg ik ook de melding als Home Assistant een keer een reboot krijgt. En dat is niet gewenst. Denk doordat het komt omdat mijn Ikea Smartplug een cummulatief energie verbruik (in kWh) opslaat. Deze reset dus niet dagelijks naar 0.

Weet iemand toevallig hoe ik in onderstaande code bijv. bij enegry kan aangeven dat het verbruik tenminste moet zijn toegenomen met 0,5 kWh? Dat zou denk ik voorkomen dat bij een reboot van HA ik een melding krijg.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
alias: "Alert: Vaatwasser klaar"
description: ""
triggers:
  - type: power
    device_id: 48aad193199ec754f14e29639637f5fc
    entity_id: 00799ebaaf717a4caf6c522240b0e99f
    domain: sensor
    trigger: device
    below: 1
    for:
      hours: 0
      minutes: 5
conditions:
  - type: is_energy
    condition: device
    device_id: 48aad193199ec754f14e29639637f5fc
    entity_id: 4587268f8088871f6bfc3d1bfb641805
    above: 0.5
actions:
  - parallel:
      - metadata: {}
        data:
          title: Vaatwasser klaar
        action: notify.persistent_notification
        data:
          cache: true
          media_player_entity_id: media_player.woonkamer
        target:
          entity_id: tts.google_nl_com
        action: tts.speak
        data:
          cache: true
          media_player_entity_id: media_player.kantoor
        target:
          entity_id: tts.google_nl_com
        action: tts.speak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Verwijderd tof dat je het zelf wil maken, maar misschien is dat niet je doel en wil je vooral dat het goed werkt. Dan is het sneller om een blueprint zoals Notify or do something when an appliance like a dishwasher or washing machine finishes te pakken. Daar zitten meerdere runlevels in, zodat goed wordt bijgehouden of een apparaat gestart is.

Als je het wel zelf gaat maken zou ik een utility-sensor pakken voor het verbruik van de vaatwasser, die wordt gereset als de vaatwasser klaar is. Dan heb je altijd een sensor met de actuele hoeveelheid verbruikte energie. Die info kun je desgewenst ook weer meenemen in je notificatie voor een stukje bewustwording van de (grote) verschillen qua energieverbruik tussen de verschillende standen van je vaatwasser :)

[ Voor 29% gewijzigd door Gizz op 17-12-2024 11:55 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixard
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 08:41
Ik heb een helper aangemaakt die op "on" wordt gezet als een cyclus wordt gestart (verbruik boven de 800 watt). Het bericht wordt vervolgens pas verzonden als EN de cyclus is gestart EN het verbruik onder een bepaald niveau komt. Vervolgens wordt tegelijk met het bericht de cyclus weer op "off" gezet.

Ik gebruiker deze code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
alias: Droger is klaar (1 minuten < 10 Watt verbruik)
description: ""
triggers:
  - type: power
    device_id: fb9ccb8c332c723ef031f1bd72a7cb66
    entity_id: 8aac996c56888c8c18ba1fde6f40272b
    below: 10
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
    trigger: device
conditions:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.droger_zit_in_een_cyclus
    state: "on"
  - condition: time
    after: "07:00:00"
    before: "23:00:00"
actions:
  - data:
    action: notify.xxxxxxx
  - data:
    action: notify.xxxxxxx
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.droger_zit_in_een_cyclus
    action: input_boolean.turn_off

[ Voor 58% gewijzigd door Rixard op 17-12-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Septillion Working like a charm! Nu nog de weekends en feestdagen erin knutselen, en we zijn er...

Volgende uitdaging... P1 data vanuit Domoticz via MQTT Home Assistant in krijgen.
Das nog geen sinecure, lijkt erop dat ik handmatig alle devices moet toevoegen in configuratie?

@quazar Jij hebt het destijds voor elkaar gekregen zie ik?

Domoticz verzendt data naar domoticz/out op de broker.
Home assistant ziet ze ook (aldus de logs), maar devices krijg ik niet.
2024-12-17 10:05:06.355 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] Subscribing with mid: 79 to topics with qos: [('domoticz/out/kWh Usage L1 (Calculated)', 0)]
2024-12-17 10:05:06.356 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] 10.0.0.4: unregister write 35
2024-12-17 10:05:10.664 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] 10.0.0.4: register write 35
2024-12-17 10:05:10.664 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] Unsubscribing with mid: 80 to topics: ['domoticz/out/kWh Usage L1 (Calculated)']
2024-12-17 10:05:10.665 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] 10.0.0.4: unregister write 35
2024-12-17 10:05:14.829 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] Received message on panasonic_heat_pump/stats (qos=0): b'{"uptime":410517095,"voltage":3.41,"free memory":74,"free heap":28456,"wifi":78,"mqtt reconnects":10,"total reads":41443,"good reads":41443,"bad crc reads":0,"bad header reads":0,"too short reads":0,"too long reads":0,"timeout reads":0,"version":"3.8","rules active":0}'
2024-12-17 10:05:14.875 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] Received message on panasonic_heat_pump/LWT (qos=0): b'Online'
2024-12-17 10:05:19.974 INFO (MainThread) [backoff] Backing off fetch_events(...) for 0.3s (aiohttp.client_exceptions.ServerDisconnectedError: Server disconnected)
2024-12-17 10:05:24.830 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] Received message on panasonic_heat_pump/stats (qos=0): b'{"uptime":410527097,"voltage":3.41,"free memory":75,"free heap":28976,"wifi":78,"mqtt reconnects":10,"total reads":41444,"good reads":41444,"bad crc reads":0,"bad header reads":0,"too short reads":0,"too long reads":0,"timeout reads":0,"version":"3.8","rules active":0}'
2024-12-17 10:05:24.876 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] Received message on panasonic_heat_pump/LWT (qos=0): b'Online'
2024-12-17 10:05:30.275 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] Received message on panasonic_heat_pump/s0/Watthour/1 (qos=0): b'0.00'
2024-12-17 10:05:30.320 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] Received message on panasonic_heat_pump/s0/WatthourTotal/1 (qos=0): b'2459515.00'
2024-12-17 10:05:30.321 DEBUG (MainThread) [homeassistant.components.mqtt.client] Received message on panasonic_heat_pump/s0/Watt/1 (qos=0): b'24'

[ Voor 96% gewijzigd door MikeyMan op 17-12-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:34
Voor wie de TAPO camera integrations gebruikte om video te zien en dit niet meer werkte met de firmware: TP-link heeft een app-update uitgebracht waarmee ze weer third party support toelaten.

Gebruik zelf deze: https://github.com/JurajNyiri/HomeAssistant-Tapo-Control

Kan ik de camera's eindelijk weer zonder de app gebruiken, inclusief pan/tilt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PM4hYF_vi6qkM9-EfSNBBr4b_wo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VZKMtSvpWfTcL6aIsJoN5Huf.png?f=user_large

Sinds kort internetprovider gewisselt. van Odido VDSL naar Odido Klik&Klaar (via 5G netwerk).
Echter werkt nu de reverse proxy + duckdns niet meer via mijn telefoon als die ook via odido 5g verbonden is. Bekend issue waar nog even geen oplossing voor komt.

Al gekeken of Tailscale of Cloudflare tunnel een optie is. Maar Tailscale moet je de VPN standaard draaien, en Cloudflare gaat alles unencrypted door de servers van Cloudflare wat niet mijn voorkeur heeft (en bepaalde limieten heeft op filesize en dergelijke).

Nog maar ff verder zoeken :+ of hopen dat Odido het fixt natuurlijk.

Maar TP-link is goed bezig geweest _/-\o_

[ Voor 37% gewijzigd door Waah op 17-12-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:17
Waah schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:43:
Al gekeken of Tailscale of Cloudflare tunnel een optie is. Maar Tailscale moet je de VPN standaard draaien, en Cloudflare gaat alles unencrypted door de servers van Cloudflare wat niet mijn voorkeur heeft (en bepaalde limieten heeft op filesize en dergelijke).

Tailscale Funnel?

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:34
Doet hetzelfde als Cloudflare Tunnel als ik het goed begrijp: Ze kunnen je data inzien, want ze zijn een externe reverse proxy en moeten dus decoden denk ik.

heb weinig kaas gegeten van networking en was al blij dat ik DuckDNS+NGINX aan de praat had. Maar dat werkt niet meer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-08 17:08
Ik houd van uitdagingen en dingen zelf uit te zoeken maar ook ik moet weleens toegeven dat het voor mij teveel wordt :).

Ik heb HA op een Raspberry Pi 4. Ik heb al een hoop automatiseringen werken en mijn dashboard goed gevuld.
Ik wil graag mijn Somfy rolluiken en Fujitsu airco's ook automatiseren. Het mooiste zou zijn is dat ik gelijk allerlei goedkope afstandsbedieningen kan inleren en ook mijn TV's ermee kan bedienen (inputcontrole, volume, aan/uit). Ik ben de wereld van de IR/RF ingedoken en kwam al snel op Broadlink uit.
Aangezien ik het het liefst lokaal houd ben ik op ESP 360 Remote uitgekomen.

https://www.crowdsupply.com/aaelectronics/esp-360-remote

Er zat een goede uitleg bij hoe je hem via ESPhome in HA kan integreren. Dus ik heb de gok genomen en hem aangeschaft.

Inmiddels is hij geïntegreerd in HA maar het fungeert nu alleen als licht/temperatuur/vochtigheidscensor.

Mijn verwachting (een gok) was dat ik via het apparaat ook afstandsbedieningen kan inleren en dit weer uitzenden. Helaas strand ik nu na uren YouTube en Google.
SmartIR zou een oplossing kunnen zijn maar dat is alleen voor bestaande/bekende apparaten.

Is er iemand die mij helderheid kan scheppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
verjager schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:54:

Hoe maak ik zo een sensor aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben inmiddels wat stapjes verder... Heb de sensoren beschikbaar in Home Assistant vanuit Domoticz...

Dan nog de juiste instellingen vinden...

Heb de sensoren uiteindelijk zo aangemaakt (handmatig)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
    - state_topic: "domoticz/out/Stroom"
      name: "Consumed Energy"
      value_template: "{{ (value_json.svalue1 | float) + (value_json.svalue2 | float) }}"
      unit_of_measurement: "kWh"
      device_class: energy
      state_class: total_increasing
      unique_id: "consumed_energy"

Maar of dit goed gaat moet zich wijzen... De manier van meten lijkt in domoticz anders te zijn dan in Home Assistant. Energy dash is nog angstvallig leeg.

De hele lijst wordt dan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
mqtt:
  sensor:
    - name: "kWh Delivery L1"
      state_topic: "domoticz/out/kWh_Delivery_L1_Calculated"
      value_template: "{{ value_json.svalue1 }}"
      state_class: measurement
      unique_id: "kWh_delivery_L1"

- name: "kWh Delivery L2"
      state_topic: "domoticz/out/kWh_Delivery_L2_Calculated"
      unique_id: "kWh_delivery_L2"

- name: "kWh Delivery L3"
      state_topic: "domoticz/out/kWh_Delivery_L3_Calculated"
      unique_id: "kWh_delivery_L3"

- name: "kWh Usage L1"
      state_topic: "domoticz/out/kWh_Usage_L1_Calculated"
      unique_id: "kWh_usage_L1"

- name: "kWh Usage L2"
      state_topic: "domoticz/out/kWh_Usage_L2_Calculated"
      unique_id: "kWh_usage_L2"

- name: "kWh Usage L3"
      state_topic: "domoticz/out/kWh_Usage_L3_Calculated"
      unique_id: "kWh_usage_L3"

- name: "Voltage L1"
      state_topic: "domoticz/out/Voltage_L1"
      unit_of_measurement: "V"
      device_class: voltage
      unique_id: "Voltage_L1"

- name: "Voltage L2"
      state_topic: "domoticz/out/Voltage_L2"
      unique_id: "Voltage_L2"

- name: "Voltage L3"
      state_topic: "domoticz/out/Voltage_L3"
      unique_id: "Voltage_L3"

- name: "Usage L1"
      state_topic: "domoticz/out/Usage_L1"
      unit_of_measurement: "W"
      device_class: power
      unique_id: "Usage_L1"

- name: "Usage L2"
      state_topic: "domoticz/out/Usage_L2"
      unique_id: "Usage_L2"

- name: "Usage L3"
      state_topic: "domoticz/out/Usage_L3"
      unique_id: "Usage_L3"

- name: "Delivery L1"
      state_topic: "domoticz/out/Delivery_L1"
      unique_id: "Delivery_L1"

- name: "Delivery L2"
      state_topic: "domoticz/out/Delivery_L2"
      unique_id: "Delivery_L2"

- name: "Delivery L3"
      state_topic: "domoticz/out/Delivery_L3"
      unique_id: "Delivery_L3"

- name: "Current L1"
      state_topic: "domoticz/out/Current_L1_L2_L3"
      value_template: "{{ value_json.svalue1.split(',')[0] }}"
      unit_of_measurement: "A"
      device_class: current
      unique_id: "Current_L1"

- name: "Current L2"
      value_template: "{{ value_json.svalue1.split(',')[1] }}"
      unique_id: "Current_L2"

- name: "Current L3"
      value_template: "{{ value_json.svalue1.split(',')[2] }}"
      unique_id: "Current_L3"

- name: "Actual Usage L1_L2_L3"
      state_topic: "domoticz/out/Actual_Usage_L1_L2_L3"
      unique_id: "Actual_Usage_L1_L2_L3"

- name: "Actual Delivery L1_L2_L3"
      state_topic: "domoticz/out/Actual_Delivery_L1_L2_L3"
      unique_id: "Actual_Delivery_L1_L2_L3"

name: "Low Tariff Usage"
      unique_id: "low_tariff_usage"

name: "High Tariff Usage"
      value_template: "{{ value_json.svalue2 }}"
      unique_id: "high_tariff_usage"

name: "Low Tariff Return"
      value_template: "{{ value_json.svalue3 }}"
      unique_id: "low_tariff_return"

name: "High Tariff Return"
      value_template: "{{ value_json.svalue4 }}"
      unique_id: "high_tariff_return"

name: "Actual Consumption"
      value_template: "{{ value_json.svalue5 }}"
      unique_id: "actual_consumption"

name: "Actual Return"
      value_template: "{{ value_json.svalue6 }}"
      unique_id: "actual_return"

name: "Consumed Energy"
      value_template: "{{ (value_json.svalue1 | float) + (value_json.svalue2 | float) }}"
      unique_id: "consumed_energy"

name: "Delivered Energy"
      value_template: "{{ (value_json.svalue3 | float) + (value_json.svalue4 | float) }}"
      unique_id: "delivered_energy"

- state_topic: "domoticz/out/Totaal - kWh opbrengst"
      name: "Solar Panel Delivery"
      unique_id: "solar_panel_delivery"
Moet dit nog verifieren met:
https://wiki.domoticz.com..._smart_meter_with_P1_port

De payload van de zonnepanelen opbrengst uit domoticz is bijvoorbeeld dit:
{
"Battery" : 255,
"EnergyMeterMode" : "0",
"LastUpdate" : "2024-12-17 15:00:50",
"RSSI" : 12,
"description" : "",
"dtype" : "General",
"hwid" : "42",
"id" : "00082649",
"idx" : 649,
"name" : "Totaal - kWh opbrengst",
"nvalue" : 0,
"org_hwid" : "42",
"stype" : "kWh",
"svalue1" : "198.0",
"svalue2" : "38859200.0",
"unit" : 1
}

[ Voor 87% gewijzigd door MikeyMan op 17-12-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MikeyMan Hoe krijg je ze in Domoticz dan? En wil je dat blijven draaien?

En wat voor waarde gebruik je nu echt in het energy dashboard? Krijg je zeg maar de echte meterstand door?

Energy dashboard update elk uur, het kan dus tot 2 uur duren voor je daar echt wat ziet.

Maar wel een belangrijke voor het energy Dashboard, zorg voor goede availability! Dat kan gewoon een LWT (last will topic) zijn maar als het om wat voor reden ook mogelijk is dat Domoticz een bericht stuurt waarom niet alle keys staan dan moet je dit ook echt afvangen.

Qua naamgeving ben ik zelf erg voorstander het correct te noemen. Dus niet "kWh" maar "Energy" en niet "usage" maar "power". En daarnaast voor de richting spreek ik liever over import en export.

En ik zie het al in het topic, maar wees je bewust dat energie verbruik per fase niet uit je meter komt en dus een berekende waarde betreft. Zeker niet in het energy dashboard gebruiken.

Je zou ook nog een device (met gewoon allemaal dezelfde identifiers) mee kunnen geven aan all deze entities zodat ze in de UI ook onder een enkel device zichtbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Septillion schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:34:
@MikeyMan Hoe krijg je ze in Domoticz dan? En wil je dat blijven draaien?

En wat voor waarde gebruik je nu echt in het energy dashboard? Krijg je zeg maar de echte meterstand door?

Energy dashboard update elk uur, het kan dus tot 2 uur duren voor je daar echt wat ziet.

Maar wel een belangrijke voor het energy Dashboard, zorg voor goede availability! Dat kan gewoon een LWT (last will topic) zijn maar als het om wat voor reden ook mogelijk is dat Domoticz een bericht stuurt waarom niet alle keys staan dan moet je dit ook echt afvangen.

Qua naamgeving ben ik zelf erg voorstander het correct te noemen. Dus niet "kWh" maar "Energy" en niet "usage" maar "power". En daarnaast voor de richting spreek ik liever over import en export.

En ik zie het al in het topic, maar wees je bewust dat energie verbruik per fase niet uit je meter komt en dus een berekende waarde betreft. Zeker niet in het energy dashboard gebruiken.

Je zou ook nog een device (met gewoon allemaal dezelfde identifiers) mee kunnen geven aan all deze entities zodat ze in de UI ook onder een enkel device zichtbaar zijn.
Domoticz draait op een Pi die met de P1 meter verbonden is. Home Assistant draait op m'n nas die op de tweede verdieping staat. Dus denk dat het hier voorlopig wel bij blijft.
Energie per fase vind ik niet zozeer belangrijk, maar dacht dat dat met DSMR5 wel degelijk uit de meter zelf komt.

Wat wel klopt is dat er discrepantie zit in wat Domoticz aan rekenmethodes aan houdt en waar Home Assistant vanuit gaat.. DAar gaat het een beetje mis nog denk ik :X

Measurement vs total_increasing... En dan hopen dat ze gelijk te trekken zijn...
Volgens mij moet ik sowieso total_increasing hebben voor het dash. De rest kan eruit zo lijkt het.
Nu nog een mapping maken.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 17-12-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@MikeyMan Nee, ook bij DSMR5 heb je alleen 4 telwerken voor totale energie (import hoog, import laag, export hoog, export laag). Per fase is alleen het vermogen (power) beschikbaar. Gezien de naam zal Domoticz daar dus een integraal over halen om de energie per fase te berekenen / te schatten.

En een meterstand / energie kan nooit een 'measurment' zijn daar dit over tijd is.

Maar over wat voor "discrepantie" hebben we het dan?

Want mooiste voor HA is om gewoon de echte meterstand te pakken. Dat is 1 op 1 wat er op het display van je meter staat en uit de P1 komt. Stuurt Domoticz dat door?

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 17-12-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Septillion yup, die zitten in de domoticz/out/Stroom topics. Even verder sleutelen ;)

Svalue1 en 2 zijn hoog en laag verbruik
Svalue3 en 4 zijn hoog en laag teruglevering

[ Voor 41% gewijzigd door MikeyMan op 17-12-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fingie
  • Laatst online: 16:32
MikeyMan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 15:54:
[...]

Domoticz draait op een Pi die met de P1 meter verbonden is. Home Assistant draait op m'n nas die op de tweede verdieping staat. Dus denk dat het hier voorlopig wel bij blijft.
Energie per fase vind ik niet zozeer belangrijk, maar dacht dat dat met DSMR5 wel degelijk uit de meter zelf komt.

Wat wel klopt is dat er discrepantie zit in wat Domoticz aan rekenmethodes aan houdt en waar Home Assistant vanuit gaat.. DAar gaat het een beetje mis nog denk ik :X
Waarom niet op de Pi met de P1 kabel (usb?) ser2net activeren en vanuit HA op IP basis de meter direct uitlezen via een netwerkconnectie? Ook Domoticz kan tegelijk die meter op die manier uitlezen dus als je domoticz wil blijven gebruiken, kan dat op die manier gewoon. Beiden connecten naar hetzelfde IP en krijgen ieder telegram direct uit de meter.

DSMR5 heeft volgens mij ook energie per fase (zie https://www.netbeheernede...502-p1-companion-standard pagina 21/22). Ik zie daar iig wel de entiteiten voor, maar heb zelf maar 1 fase. En op deze manier van verbinden krijg je die dan automatisch mee in de berichten uit de meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Fingie op 17-12-2024 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Fingie Ik zie daar geen energie per fase hoor. Ik zie daar vermogen per fase :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fingie
  • Laatst online: 16:32
@Septillion idd, niet goed gekeken. My mistake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Pinjataaa schreef op maandag 16 december 2024 @ 22:54:
[...]

Je kan Tibber toch gewoon toevoegen via “Integratie toevoegen” onder apparaten en diensten. Zoeken op Tibber en dan de instructies volgen.

Hij vindt dan automatisch de P1 meter en dergelijke waarmee hij de grafieken maakt op basis van historie en de energieprijzen.

https://www.home-assistant.io/integrations/tibber
hoi, ja had ik gedaan...

ik zie in de overview diverse zaken in 1 venster als
- elektriciteitsprijs
- maandelijkse kosten
- monthly net sonsumption
- monthly peak hour sonsumption
- time of max hour consumption

wanneer ik klik op elektriciteitsprijs, dan zie ik de grafiek

maar hoe krijg ik deze zichtbaar zonder ergens op te moeten klikken?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

hemertje schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:16:
[...]

hoi, ja had ik gedaan...

ik zie in de overview diverse zaken in 1 venster als
- elektriciteitsprijs
- maandelijkse kosten
- monthly net sonsumption
- monthly peak hour sonsumption
- time of max hour consumption

wanneer ik klik op elektriciteitsprijs, dan zie ik de grafiek

maar hoe krijg ik deze zichtbaar zonder ergens op te moeten klikken?
Ik snap de vraag niet zo goed.

Bedoel je op een Dashboard? Dus een grafiek toevoegen en dan de entiteiten toevoegen die je wil zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2pkO5K-SzDidiKT7vMHJnQFPc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RNU1D9cM28hWJjnKGPZbs4c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpC8BvhJcWWhvgnVFHuk8Cvcprc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KoPX5QpC1ZjIJWvVbkx6t8y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
ja dat bedoel ik ;)

ik kreeg net ook deze tip

https://doe-duurzaam.nl/a...-assistant-zo-doe-je-dat/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Niet online
Faece schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 05:10:
[...]
Ik heb een automation aangemaakt per persoon. Dat geeft me voor mezelf meer duidelijkheid.
Ik zit nu met een tellerhelper Als ze inbadgen gaat die op 1, als ze uitbadgen terug op 0. Ook gaat een algemene teller dan 1 verhogen of verlagen zodat ik weet hoeveel personen aanwezig zijn ...

Hoe weet die binary sensor wanneer die persoon aanwezig is ?
Ok, dus eigenlijk zou je counter_X alleen 0 of 1 mogen zijn. Dat werkt dan in principe net als een losse sensor/helper. En volgens de code van je automation zou bij het weggaan de deur inderdaad niet open moeten gaan.

Wat er zou kunnen gebeuren, is dat de card bij binnenkomst 2x wordt aangeboden, of in elk geval 2x de action URL wordt aangeroepen. Dan wordt dus je counter_X eerst 1 en daarna weer 0. Als persoon X dan vertrekt, en de badge aanbiedt gaat de deur weer open.

Of dit echt zo optreedt zou je moeten kunnen terugzien via de trace van de automation en de geschiedenis van je counter. Dit is eigenlijk het belangrijkste, dat we snappen we wat er gebeurt. Je kunt het aantal traces ophogen door je automation in YAML mode te bewerken en dit toe te voegen:

YAML:
1
2
trace:
  stored_traces: 25

Een trigger-based binaire sensor helper kun je alleen aanmaken via YAML. Maar daarbij heb je uiteindelijk hetzelfde probleem, dat je via 'Valid Card Entered' eigenlijk geen onderscheid kunt maken tussen aanwezig en afwezig. Dus het gaat niet helpen, is hooguit wat eleganter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Vet! Bedankt voor het delen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Waah schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:43:
[...]

Doet hetzelfde als Cloudflare Tunnel als ik het goed begrijp: Ze kunnen je data inzien, want ze zijn een externe reverse proxy en moeten dus decoden denk ik.

heb weinig kaas gegeten van networking en was al blij dat ik DuckDNS+NGINX aan de praat had. Maar dat werkt niet meer O-)
Tailscale Funnel is juist end-to-end encrypted :)
https://tailscale.com/kb/1223/funnel#how-funnel-works

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
verjager schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:21:
[...]

Ok, dus eigenlijk zou je counter_X alleen 0 of 1 mogen zijn. Dat werkt dan in principe net als een losse sensor/helper. En volgens de code van je automation zou bij het weggaan de deur inderdaad niet open moeten gaan.

Wat er zou kunnen gebeuren, is dat de card bij binnenkomst 2x wordt aangeboden, of in elk geval 2x de action URL wordt aangeroepen. Dan wordt dus je counter_X eerst 1 en daarna weer 0. Als persoon X dan vertrekt, en de badge aanbiedt gaat de deur weer open.

Of dit echt zo optreedt zou je moeten kunnen terugzien via de trace van de automation en de geschiedenis van je counter. Dit is eigenlijk het belangrijkste, dat we snappen we wat er gebeurt. Je kunt het aantal traces ophogen door je automation in YAML mode te bewerken en dit toe te voegen:

YAML:
1
2
trace:
  stored_traces: 25

Een trigger-based binaire sensor helper kun je alleen aanmaken via YAML. Maar daarbij heb je uiteindelijk hetzelfde probleem, dat je via 'Valid Card Entered' eigenlijk geen onderscheid kunt maken tussen aanwezig en afwezig. Dus het gaat niet helpen, is hooguit wat eleganter.
Als ze eerst uitbadgen en dan de deur toetrekken is het probleem eigenlikk ook opgelost. Maar de beste situatie is dit natuurlijk niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:29

pietje63

RTFM

Gijs007 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:55:
Twee vraagjes over HUE integratie:

1.
Is het mogelijk om met Home Assistant de HUE lampen aan te houden (in de laatste stand, of nog liever, naadloos samen te laten werken met de HUE bridge)?
Ik gebruik momenteel de automatisering en sensoren op de HUE bridge, dat werkt perfect. Bijkomend voordeel is dat het ook werkt als ik met mijn Homelab in de weer ben, en Home Assistant of het netwerk het even niet doet ;)

De reden dat ik toch met Home Assistant wat wil doen, is dat ik graag mmwave sensoren wil gaan gebruiken, omdat de lampen soms uit gaan als we stilzitten. De HUE PIR motion sensoren zijn helaas niet gevoelig genoeg.
Maar zit er dus eigenlijk niet op te wachten om alles om te bouwen van HUE naar Home Assistant.

2.
Hoe maak je überhaupt in Home Assistant automations voor HUE lampen?
Ik zie een optie voor HUE scene's die zijn opgeslagen in de lamp, en eentje met geavanceerde opties. Maar krijg bij beide geen mogelijkheden om iets te selecteren in de GUI van Home Assistant.

Ook de drie lamp opties (uit/aan/omschakelen), zijn geen selectie opties.
Wat lukt er precies niet?

Ik heb zelf een vergelijkbare setup. De automation voor Hue lampen in HA is niet anders dan een andere automation. Zoek het automatiseren dan ook niet binnen de Hue integratie, maar bij automations (of configuration.yaml).

Je kunt dan bij de automation een actie meegeven, dat kan zijn "on" (hetgeen volgens mij de laatste status is, maar zou lamp afhankelijk kunnen zijn) of een "scene" (waarbij de scenes uit Hue automatisch worden herkend in HA; wat ik overigens vervuilend vind werken maar dat terzijde).

---
Wat ik bijvoorbeeld heb ingeregeld bij mijn buitenverlichting (hue) is dat als mijn camera (ring) beweging detecteert de lamp op fel gaat voor twee minuten. Na deze twee minuten gaat de lamp terug naar de vorige stand. Dit kan zijn uit (overdag), medium (avond) of stapsgewijs aan (rond schemertijd - geregeld via hue automatisering). Dit vereist wel een helper in HA (bij detectie beweging eerst opslaan wat de oude stand was).

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:47

D4NG3R

kiwi

:)

Heeft iemand het hier op z'n Samsung telefoon voor elkaar gekregen om notifications aan te laten komen zonder dat de telefoon unlocked is en zonder dat de persistent connection op 'always' staat?

M'n accucapaciteit smelt helaas als sneeuw voor de zon weg als ik de persistent connection op always zet, maar notifications komen zonder pas aan als ik m'n telefoon unlock.. Onhandig, omdat ik de notifications juist beperk tot nuttige informatie welke ik direct graag zou willen zien. :+

Background access staat aan, voor zover ik weet staan alle battery saving opties uit. Andere apps komen er wel gewoon doorheen (Mail, whatsapp etc).

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 18-12-2024 09:37 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:06
D4NG3R schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:35:
Heeft iemand het hier op z'n Samsung telefoon voor elkaar gekregen om notifications aan te laten komen zonder dat de telefoon unlocked is en zonder dat de persistent connection op 'always' staat?

M'n accucapaciteit smelt helaas als sneeuw voor de zon weg als ik de persistent connection op always zet, maar notifications komen zonder pas aan als ik m'n telefoon unlock.. Onhandig, omdat ik de notifications juist beperk tot nuttige informatie welke ik direct graag zou willen zien. :+

Background access staat aan, voor zover ik weet staan alle battery saving opties uit. Andere apps komen er wel gewoon doorheen (Mail, whatsapp etc).
Ik heb geen Samsung, maar bij de meeste Android telefoons kan je de meldings-instellingen per app aanzetten of deze lockscreen meldingen mag geven of niet. Staat dat wel aan voor de HA companion app?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
D4NG3R schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:35:

Ja, je moet de priority op high zetten en de ttl op 0. Bijvoorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      actions:
        - alias: "Sending push notification"
          action: notify.mobile_app_sm_a556b
          data:
            title: "Vaatwasser"
            data:
              tag: "notification-dishwasher"
              notification_icon: mdi:dishwasher
              ttl: 0
              priority: high

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

dixet schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:41:
[...]

Ik heb geen Samsung, maar bij de meeste Android telefoons kan je de meldings-instellingen per app aanzetten of deze lockscreen meldingen mag geven of niet. Staat dat wel aan voor de HA companion app?
Dan zouden berichten ook niet verschijnen als de persistent connection op always staat, en dan doen ze dat dus wel. ;)
Hmmbob schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:43:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      actions:
          data:
            data:
Interessant, ik kan zweren dat ik priority: high eerder getest heb. Dat lijkt inderdaad het verschil te maken.

Wellicht ooit priority: critical geprobeerd, wat geen ding lijkt te zijn bij FCM. |:(

Edit: Ik verwar het waarschijnlijk met importance: high. Kom die key zojuist tegen op een andere plek waar ik notifications probeerde te versturen.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 18-12-2024 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
Hmmbob schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:43:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      actions:
          data:
            data:
When you are setting the channel for your notification you also have the option to set the importance for the channel per notification. Possible values for this property are high, low, max, min and default. To learn more about what each value does see the FCM docs. For devices before Android 8.0 this property can be used like priority with the same options described up above.
Ik denk dus dat we vanaf nu best importance gebruiken ipv priority? Tenzij je nog op een heel oud Android device werkt.

Meer info: https://companion.home-as...cation-channel-importance

[ Voor 5% gewijzigd door dotcom87 op 18-12-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 21:00
dotcom87 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:49:
[...]

[...]

Ik denk dus dat we vanaf nu best importance gebruiken ipv priority? Tenzij je nog op een heel oud Android device werkt.

Oh nice, zal mijn notificaties binnenkort eens ombouwen. Al werkt 'de oude optie' ook gewoon prima op mijn moderne Android versies....

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

dotcom87 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:49:
[...]

[...]

D4NG3R schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:55:
Interessant, ik kan zweren dat ik priority: high eerder getest heb. Dat lijkt inderdaad het verschil te maken.

Wellicht ooit priority: critical geprobeerd, wat geen ding lijkt te zijn bij FCM. |:(

Edit: Ik verwar het waarschijnlijk met importance: high. Kom die key zojuist tegen op een andere plek waar ik notifications probeerde te versturen.
Even opnieuw getest.

Komt binnen terwijl de telefoon in m'n broekzak zit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
action: notify.mobile_app
data:
  title: Thuisklimaat
  data:
    car_ui: true
    notification_icon: mdi:home-thermometer
    channel: Climate
    tag: thermostaat
    timeout: 120

Komt pas binnen nadat ik m'n telefoon unlock:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
action: notify.mobile_app
data:
  title: Thuisklimaat
  data:
    car_ui: true
    notification_icon: mdi:home-thermometer
    channel: Climate
    importance: high
    tag: thermostaat
    timeout: 120

Android 14, al zou het mij niet verbazen dat het aan de meuk van Samsung ligt. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 21:04

paQ

paQ schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:21:
Ik blijf maar etteren met die Riemann-som integratie....

Hier start de warmtepomp op.
[Afbeelding]

Riemann: (trapezoidal)
[Afbeelding]

hoe dan? 8)7

Hoe voorkom ik dat een heel kort dipje negatief, zorgt voor 5kWh achterstand die ingelopen moet worden?
Ik heb een hele trits Riemann sommen aangemaakt met telkens een andere setting.
Het lijkt erop dat LINKER in dit geval wel juist meet?

Hij valt een paar Wh terug en gaat daarna plussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AruAIhZDJNWV5w3rL75x7oMT-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pHBtrtYMBP9AUtk77kS2liG6.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:39
Ik ben nieuw in het wereldje van Home Assistant en heb het nu draaien op een Raspberry Pi 5.
Nu kom ik er al achter dat het heel handig kan zijn om Home Assistent op een scherm te hebben draaien waar iedereen thuis e.e.a. mee kan bedienen (bijvoorbeeld de HUE lampen en het Sonos systeem).

Is de Nest HUB gen 2 hier nog steeds een goede oplossing voor of is er tegenwoordig een (beter) alternatief voor ongeveer dezelfde prijs waar Home Assistant naar kan casten?

Verkeerde topic => schopje

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 18-12-2024 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09 22:05
tips altijd welkom :)
[/quote]
Echt supervet om te zien. Zoiets wil ik ook nog eens maken _/-\o_

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:50
Voor wie de TAPO camera integrations gebruikte om video te zien en dit niet meer werkte met de firmware: TP-link heeft een app-update uitgebracht waarmee ze weer third party support toelaten.

Kan je even de YAML code van jouw card even delen aub? Toffe manier om PTZ zo overgenomen te hebben. Ik heb dit via omwegen via Frigate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 13:21

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Nu al een tijdje een HAOS draaien hier, opzich nog niks bijzonders gekoppeld aan mijn HUE, wat scene's ingesteld en mijn thermostaat gekoppeld. Er zijn nog geen automations of iets dergelijks want een simpele interface me een licht/kachel aan of uit knop was voldoende om mee te beginnen.

Na een tijdje ben je hier toch wel vrij comfortabel mee, en bij ik toch aan het kijken naar wat meer om hiermee te doen. Dus om eens mee te testen heb ik een Sonoff Dongle-E Zigbee gekocht en wat goedkope sensors (Tuya) via onze chinese vrienden. De Tuya's wel opgezocht of die werken en dat zou het geval zijn, simpel smart knopje, een stroom schakelaar en een bewegings sensor.

Nu zijn die sensoren voorlopig nog niet binnen, maar in ieder geval alvast de stick in HA aangesloten en de integratie vast gedaan, zijn er nog voorbereiding die ik verder kan testen ? Is dat voldoende of moet ik daarnaast ook nog een Zigbee2MGTT install doen wat je overal ziet staan of is er ergens wat meer over te vinden ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 15:34
ShadowBumble schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:22:
Nu al een tijdje een HAOS draaien hier, opzich nog niks bijzonders gekoppeld aan mijn HUE, wat scene's ingesteld en mijn thermostaat gekoppeld. Er zijn nog geen automations of iets dergelijks want een simpele interface me een licht/kachel aan of uit knop was voldoende om mee te beginnen.

Na een tijdje ben je hier toch wel vrij comfortabel mee, en bij ik toch aan het kijken naar wat meer om hiermee te doen. Dus om eens mee te testen heb ik een Sonoff Dongle-E Zigbee gekocht en wat goedkope sensors (Tuya) via onze chinese vrienden. De Tuya's wel opgezocht of die werken en dat zou het geval zijn, simpel smart knopje, een stroom schakelaar en een bewegings sensor.

Nu zijn die sensoren voorlopig nog niet binnen, maar in ieder geval alvast de stick in HA aangesloten en de integratie vast gedaan, zijn er nog voorbereiding die ik verder kan testen ? Is dat voldoende of moet ik daarnaast ook nog een Zigbee2MGTT install doen wat je overal ziet staan of is er ergens wat meer over te vinden ?
Als je ZHA al geïntegreerd hebt, kun je met dit stick geen Zigbee2MQTT meer gebruiken.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 13:21

ShadowBumble

Professioneel Prutser

TheFes schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:29:
[...]

Als je ZHA al geïntegreerd hebt, kun je met dit stick geen Zigbee2MQTT meer gebruiken.
En maakt dat uit of is het gewoon opletten met de sensoren welke het direct ondersteunen ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter

Gebruik zelf deze: https://github.com/JurajNyiri/HomeAssistant-Tapo-Control

Kan ik de camera's eindelijk weer zonder de app gebruiken, inclusief pan/tilt.
[Afbeelding]

Sinds kort internetprovider gewisselt. van Odido VDSL naar Odido Klik&Klaar (via 5G netwerk).
Echter werkt nu de reverse proxy + duckdns niet meer via mijn telefoon als die ook via odido 5g verbonden is. Bekend issue waar nog even geen oplossing voor komt.

Doet Odido met Klik&Klaar niet gewoon GCNAT zoals meeste mobiele internet? Want dan kan je een verbinding naar huis wel vergeten en is dat dus by design (aka, niets aan te fixen).

Verder moet ik eens naar die Tapo Control kijken, dat zou wel vet zijn. Weet je of je dan ook of je meldingen kunt krijgen van detections?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:34:
Waar ik 't in eerste instantie aan de Z2M kant zocht, is 't misschien toch wel een HA dingetje, vandaar ook even hier:

JBS in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2"

Iemand ervaring hiermee?
Voor wie hier ook tegenaan loopt, hierbij de oplossing die ik inmiddels gevonden heb:

Het gaat mis bij lampen die naast brightness ook de kleurtemperatuur kunnen wijzigen: Ook al zit er enkel een verschil in brightness bij het aanmaken van de scene, er worden bij zo'n lamp ook eigenschappen over kleur(temperatuur) opgenomen, wat de transition kapot maakt (in verband met https://www.zigbee2mqtt.i...LED2106R3.html#transition).

Dit kun je enkel in de YAML van je scene oplossen. Betekent onderstaande wijziging (dit voorbeeld betreft één lamp uit de scene).

Van:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
  light.vloerspot_woonkamer:
    min_color_temp_kelvin: 2202
    max_color_temp_kelvin: 4000
    min_mireds: 250
    max_mireds: 454
    effect_list:
      - blink
      - breathe
      - okay
      - channel_change
      - finish_effect
      - stop_effect
    supported_color_modes:
      - color_temp
    effect: null
    color_mode: color_temp
    brightness: 51
    color_temp_kelvin: 2202
    color_temp: 454
    hs_color:
      - 29.79
      - 84.553
    rgb_color:
      - 255
      - 146
      - 39
    xy_color:
      - 0.579
      - 0.388
    friendly_name: Vloerspot woonkamer
    supported_features: 44

Naar:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  light.vloerspot_woonkamer:
    effect_list:
      - blink
      - breathe
      - okay
      - channel_change
      - finish_effect
      - stop_effect
    supported_color_modes:
      - brightness
    effect: null
    color_mode: null
    brightness: 51
    friendly_name: Vloerspot woonkamer
    supported_features: 44
  • Regel 2 tot en met 5 eruit
  • Regel 13: supported_color_modes van color_temp naar brightness
  • Regel 16: color_mode van color_temp naar null
  • Regel 18 tot en met 29 eruit
Wil je in je scene zowel een wijziging in brightness als kleur(temperatuur), dan gaat deze aanpassing natuurlijk niet op.

En de uitdaging waar ik nu nog mee zit: Hoe dit aan te pakken met een scene die on-the-fly wordt aangemaakt? In mijn geval wordt, wanneer de scene voor film/serie kijken wordt getriggerd, een 'restore' scene aangemaakt waarin de staat van alle lampen wordt opgeslagen.

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 18-12-2024 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:26

BiG-GuY

Septillion schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:56:
[...]

Doet Odido met Klik&Klaar niet gewoon GCNAT zoals meeste mobiele internet? Want dan kan je een verbinding naar huis wel vergeten en is dat dus by design (aka, niets aan te fixen).

Verder moet ik eens naar die Tapo Control kijken, dat zou wel vet zijn. Weet je of je dan ook of je meldingen kunt krijgen van detections?
Nope, Odido heeft geen CGNAT in hun netwerken via hun eigen abonnementen. Je krijgt een eigen Publiek IPv4.

Wel is het zo dat je niet van de ene Odido simkaart met een andere Odido simkaart kan communiceren, omdat het dan binnen het netwerk blijft en het niet ontworpen is voor dat gebruik. Normaal gesproken wil je niet dat simkaarten met elkaar kunnen communiceren. Dit is niet uniek aan K&K maar geldt voor alle simkaarten op het netwerk. Weet niet of Vodafone en KPN hetzelfde hebben in zo'n situatie.

Ze zijn aan het onderzoeken of ze het voor de APN van K&K kunnen aanpassen, maar dat is dus geen kleine aanpassing.

[ Voor 13% gewijzigd door BiG-GuY op 18-12-2024 20:36 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@paQ Deze post gezien: Septillion in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Maar na wat testen van @nmad blijft negatief soms wat raar doen / lijkt max subinterval niet altijd te werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@ShadowBumble Het is of ZHA of Zigbee2MQTT wat je gebruikt als integratie. Beiden ondersteunen heel veel, zeker Tuya sensoren die al even uit zijn. Maar bij ZHA is het altijd gewoon gokken (of hopen dat iemand het doorgegeven heeft aan Blakadder) en bij Zigbee2MQTT kan je gewoon in de lijst kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pabz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 00:23
@Septillion de VM omzetten naar mijn IoT netwerk was uiteindelijk easy peasy. In mijn switch Lan 2 van mijn synology op mijn IoT VLAN gezet. In de virtual machine manager in DSM een tweede netwerk aangemaakt genaamd IoT en hier LAN 2 opgezet. Daarna de VM op LAN2 gezet, herstart en draait nu als een zonnetje in mijn IOT netwerk.

Dacht dat het veel meer moeite zou gaan kosten, dus best fijn als dingen een keer makkelijk gaan lol.

[ Voor 13% gewijzigd door Pabz op 18-12-2024 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 21:04

paQ

Septillion schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:34:
@paQ Deze post gezien: Septillion in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Maar na wat testen van @nmad blijft negatief soms wat raar doen / lijkt max subinterval niet altijd te werken...
Ik heb hem nu op links gezet. Dat lijkt wel dichterbij de echte situatie te komen iig.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Pinjataaa schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:06:
[...]

Vet! Bedankt voor het delen 8)
@Pinjataaa

is het jou gelukt?

de omschrijving op die website is helaas gedateerd door (diverse) updates aan HA neem ik aan
Het is handig om bovenstaande sensoren toe te voegen aan ons dashboard. Je kunt de kaarten aan je dashboard toevoegen door naar ‘Overzicht’ in het hoofdmenu te gaan. Klik op de drie puntjes rechtsboven en kies ‘Configureer UI’.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F_t4UMPwcSEcM6P3vvjYHw1yYO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/spl1ozVP4JLi8WeKyoxjzER0.png?f=fotoalbum_large

de drie puntjes en ‘Configureer UI’ bestaat niet meer?
waar voeg ik tegenwoordig een sensor toe aan het dashboard?

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
https://www.home-assistant.io/dashboards/sensor/
In the top right of the screen, select the edit button.
If this is your first time editing a dashboard, the Edit dashboard dialog appears.
By editing the dashboard, you are taking over control of this dashboard.
This means that it is no longer automatically updated when new dashboard elements become available.
Once you’ve taken control, you can’t get this specific dashboard back to update automatically. However, you can create a new default dashboard.
To continue, in the dialog, select the three dots menu, then select Take control.
is het niet mogelijk dat je je dashboard automatisch houdt en er een sensor aan toevoegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinjataaa

Pinjataaa

Hit me!

Geen idee wat er bij jou gebeurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/askgVHKatzAmUg9GSqvxE5lz3sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVNWWmbPzqFCXfNvj4AZrn4c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvgVxnF6nEtYUrTX-1J4p2KGaxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRAEYOuqCTpPLtfmLo2PYEx6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

hemertje schreef op woensdag 18 december 2024 @ 21:58:
https://www.home-assistant.io/dashboards/sensor/

[...]

is het niet mogelijk dat je je dashboard automatisch houdt en er een sensor aan toevoegt?
Vziw niet. In het overzicht, automatische dashboard komen ze er automatisch bij als een sensor aan een ruimte hangt.
Dus : sensor aan ruimte hangen ;)

Maar probeer eens de nieuwe type dashboards, vele malen mooier en meer mobile vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik heb ineens te maken met zo'n vreemde situatie... Vanavond begonnen de integratie met deCONZ ineens vreemd te doen. Na opnieuw toevoegen van de integratie deed de bediening van o.a. verlichting het weer deels. Dat wil zeggen: ik kon wel lampen uitschakelen, maar niet weer inschakelen. Ook werd de status van verlichting niet goed geregistreerd. Via de web front-end van deCONZ ging het allemaal wel goed.

Enfin. Ik dus pielen, kwam er niet uit, besloot een volledige backup terug te plaatsen. Lees: kopie gemaakt van 'foutieve' folder, en een complete restore van die folder structuur van 2 dagen geleden teruggeplaatst.

Daarna de docker container verwijderd, docker image gedownload en opgestart. Maar... Nu krijg ik continu het onboarding-screen te zien. Hoe kan dit? In de logs lijkt hij HA te starten zoals gebruikelijk. En ja, ik verwijs echt naar het goede pad.

Het gaat om Home Assistant Core als docker container. Iemand enig idee? En nee, het niet simpelweg een kwestie van /onboarding.html uit de URL weghalen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6VwuU3B5-w7QwfXZ2Pwf6l5O8Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgCuRaumdZ2iSlQjS7t9JC07.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 18-12-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je kunt tailscale + tailscale funnel gebruiken om je home assistant bereikbaar te maken zonder tailscale vpn te gebruiken. Net als met duckdns.

Zie mijn post paar dagen terug.
Enige is dat het dus niet in 2 klikken klaar is, maar je een acl en tag moet toevoegen. HTTPS moet activeren en tailscale proxy aan moet staan zonder poort config.
Maar daarna heb je wel https://homeassistant.tailscalenaam.ts.net/ als public homeassistant url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Overview - Rechtboven Pen (Edit Dashboard)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Jk8q5LkeVTHu8LNLcXf4vsyG90=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KbTW8q7UM2ePZnYew4Bo2u7k.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Get!em schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:02:
[...]
Maar probeer eens de nieuwe type dashboards, vele malen mooier en meer mobile vriendelijk.
wat bedoel je precies?
heb je een linkje voor extra info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb deze geinstalleerd. Begrijp alleen niet of deze nou de bridge nodig heeft of niet en waar dit in te stellen :-). De integratie laat nu niks zien. Ik heb zelf alleen weten te connecten met de zehnder comfoclime app. Vraag me af of de lan C bridge dan nodig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLOmuVyRT-X0XlUp_hq11n_uVTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7lUcSkRfj2f3axT5c8oHZvNB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Ferra op 18-12-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

sOid schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:05:
Ik heb ineens te maken met zo'n vreemde situatie... Vanavond begonnen de integratie met deCONZ ineens vreemd te doen. Na opnieuw toevoegen van de integratie deed de bediening van o.a. verlichting het weer deels. Dat wil zeggen: ik kon wel lampen uitschakelen, maar niet weer inschakelen. Ook werd de status van verlichting niet goed geregistreerd. Via de web front-end van deCONZ ging het allemaal wel goed.

Enfin. Ik dus pielen, kwam er niet uit, besloot een volledige backup terug te plaatsen. Lees: kopie gemaakt van 'foutieve' folder, en een complete restore van die folder structuur van 2 dagen geleden teruggeplaatst.

Daarna de docker container verwijderd, docker image gedownload en opgestart. Maar... Nu krijg ik continu het onboarding-screen te zien. Hoe kan dit? In de logs lijkt hij HA te starten zoals gebruikelijk. En ja, ik verwijs echt naar het goede pad.

Het gaat om Home Assistant Core als docker container. Iemand enig idee? En nee, het niet simpelweg een kwestie van /onboarding.html uit de URL weghalen ;)

[Afbeelding]
Wat doet hij in een private window?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

hemertje schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:12:
[...]

wat bedoel je precies?
heb je een linkje voor extra info?
Sections, tegenwoordig de standaard als je op laatste update zit
https://www.home-assistant.io/dashboards/sections/

En dan meerdere tabs naast elkaar, wordt het net een echte app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXEpt0cgd5GjMGDCobvTJCUiYCk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/06zTPe8fzzzUnY8NDp9WpEjy.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoFt7AUyPsOT991TqpFOg_2QLF0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mjz3ing5lVc1TIhhkIGfFaeJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Get!em op 18-12-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
voor sommige kranen geven 2 AA batterijen per knop bij Netatmo blijkbaar te weinig kracht om de pin in te drukken en lopen de batterijen zo heel snel leeg
Prijs; Netatmo is niet goedkoop ...
Ik zou eerst eens goed naar de thermostaatventielen kijken, misschien zijn die aan vervanging toe.
Vervangen kan je in de meeste gevallen zelf, ga wel voor iets gangbaars waar je zonder adapters de motor op kan zetten.
Hoe ik dacht dit op te lossen:
Elke boiler voorzien van een Sonoff TRVZB knop.
ZBmini schakelaars op regelmatige afstand in het huis plaatsen om het zigbee netwerk tot bij alle chauffageknoppen te brengen.
Relay (ZBmini) om de boiler te schakelen op basis van warmtevraag van de TRVZB's
Persoonlijk zou ik voor dit soort triviale zaken niet met een knutselsysteem werken, maar gewoon met een kant en klaar autonoom systeem, dat bij uitval van internet of Smarthome ook blijft werken.
En een stabiele betrouwbare oplossing is niet goedkoop.

Zelf heb ik mijn verwarmingssysteem draaien op HomeMatic, alle radiatoren voorzien van Motoren, en de kamers met een wandthermostaat, die direkt met elkaar communiceren.
Alle thermostaten zijn ook weer direkt gekoppeld met een relais dat de Ketel aanstuurd.
Daarnaast is via een CCU3 en Raspberrymatic gekoppeld aan Home Assistant, en kan daarmee ook bestuurd worden, maar mocht HomeAssistant of de CCU een keer uitvallen, dan werkt het systeem zelfstandig verder.

Maar goed, voor motor en wandthermostaat zit je dan al snel op €120 per ruimte.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@sOid waarom heb je niet de backup in HA gebruikt?

En weet je zeker dat je de docker naar de juiste folder wijst? En hier zitten ook de hidden folders in?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik heb een raar issue. Ik heb zojuist een aantal Shelly's verwijderd uit HA, door ze te verwijderen als apparaat. Bij 3 is het goed gegaan, bij 1 niet. Van deze laatste zijn de entiteiten in HA gebleven. Ze staan nu in de entiteiten lijst met een rood uitroepteken met een pijl in een cirkel eromheen. Melding: Deze entiteit ("binary_sensor.s_plusplugs_4_flex_switch_0_overheating") heeft geen unieke ID, daarom kunnen de instellingen ervan niet worden beheerd vanuit de gebruikersinterface. Zie documentatie voor meer details.

Kijk ik vervolgens in 'Ontwikkelhulpmiddelen' en dan 'statistieken' staan ze hier niet tussen om te verwijderen. Hoe krijg ik ze nu wel weg uit mijn entiteitenlijst?

Edit: Het lijkt zich vanzelf opgelost te hebben.

Ik heb wel nog een tweede vraag: tijdens de initiële setup moest ik mijn thuislocatie ingeven en als ik het goed herinner de 'elevation above sea level'. Ik heb nu in zones mijn thuislocatie versleept naar het nieuwe adres, maar ik vind nergens waar ik de hoogte kan aanpassen. Is dit aanpassen van de locatie op deze manier trouwens voldoende om het overal verder goed te laten werken?

[ Voor 24% gewijzigd door zunrob op 19-12-2024 01:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 15:34
zunrob schreef op donderdag 19 december 2024 @ 00:45:
Ik heb een raar issue. Ik heb zojuist een aantal Shelly's verwijderd uit HA, door ze te verwijderen als apparaat. Bij 3 is het goed gegaan, bij 1 niet. Van deze laatste zijn de entiteiten in HA gebleven. Ze staan nu in de entiteiten lijst met een rood uitroepteken met een pijl in een cirkel eromheen. Melding: Deze entiteit ("binary_sensor.s_plusplugs_4_flex_switch_0_overheating") heeft geen unieke ID, daarom kunnen de instellingen ervan niet worden beheerd vanuit de gebruikersinterface. Zie documentatie voor meer details.

Kijk ik vervolgens in 'Ontwikkelhulpmiddelen' en dan 'statistieken' staan ze hier niet tussen om te verwijderen. Hoe krijg ik ze nu wel weg uit mijn entiteitenlijst?

Edit: Het lijkt zich vanzelf opgelost te hebben.

Ik heb wel nog een tweede vraag: tijdens de initiële setup moest ik mijn thuislocatie ingeven en als ik het goed herinner de 'elevation above sea level'. Ik heb nu in zones mijn thuislocatie versleept naar het nieuwe adres, maar ik vind nergens waar ik de hoogte kan aanpassen. Is dit aanpassen van de locatie op deze manier trouwens voldoende om het overal verder goed te laten werken?
Die elevation vind je bij Settings > System > General

Home Assistant configuratie

• Pabz
Okay, waarschijnlijk is deze vraag al tig keer gesteld, maar zelfs met zoeken in het forum word ik er niet helemaal wijs uit haha.

Ik wil graag zigbee2mtqtt gaan inrichten, ga hiervoor een dongle van Sonoff aanschaffen en zoek nu nog naar zigbee relais. Nu weet ik dat de sonoff minir4 varianten (met en zonder Matter) volgens mij op Wifi werken. De mini2 en mini2L zijn wel zigbee, maar dan is dacht ik de mini2L geen router? Klopt dat?

Mijn vraag is dus, welke relais kan je het beste nemen welke ook meteen een router zijn? Iemand tips en misschien ook wel iets anders dan Sonoff?
Daarbij ga ik er vanuit dat het hebben van een fasedraad en een schakeldraad dan genoeg is toch?

Kwam ook nog ergens dit tegen bijv (https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld), maar ben een beetje huiverig voor Ali spul in combinatie met elektra.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Pabz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:07:

Kwam ook nog ergens dit tegen bijv (https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld), maar ben een beetje huiverig voor Ali spul in combinatie met elektra.
Heb hier de 1-channel variant van voor het schakelen van de kerstboom.
Let er wel op dat deze een nul nodig hebben.

• bananasplit
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-01 15:39
Ik heb meerdere tuya devices bij Ali gekocht die prima werken net als mijn Sonoff dongle die daar goedkoper is.
Sonoff is ook gewoon Chinees spul dat door winkels in Europa met winst wordt doorverkocht.

• BiG-GuY

BiG-GuY

Pabz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:07:
Okay, waarschijnlijk is deze vraag al tig keer gesteld, maar zelfs met zoeken in het forum word ik er niet helemaal wijs uit haha.

Ik wil graag zigbee2mtqtt gaan inrichten, ga hiervoor een dongle van Sonoff aanschaffen en zoek nu nog naar zigbee relais. Nu weet ik dat de sonoff minir4 varianten (met en zonder Matter) volgens mij op Wifi werken. De mini2 en mini2L zijn wel zigbee, maar dan is dacht ik de mini2L geen router? Klopt dat?

Mijn vraag is dus, welke relais kan je het beste nemen welke ook meteen een router zijn? Iemand tips en misschien ook wel iets anders dan Sonoff?
Daarbij ga ik er vanuit dat het hebben van een fasedraad en een schakeldraad dan genoeg is toch?

Heb in het verleden de ZBMINI gebruikt, deze werkte ook gewoon als router. Let op dat alleen de ZB types met Zigbee zijn, dus de ZBMINI, ZBMINI-L2 en ZBMINIR2. Verschil zit hem in wat je kan aansluiten en of er wel of geen Nuldraad nodig is. Elk 230V Zigbee apparaat hoort een Zigbee router te zijn, volgens de specificaties van Zigbee.

Qua dongle gebruik ik wel de ZBDongle-P voor Z2M, omdat het simpelweg een bewezen stabiele en veel gebruikte stick is. En een tweede van hetzelfde type voor ZHA.

Vond het zelf een minder fijn idee om voor 230V dingen een Chinees merk te gebruiken (Sonoff blijft een Chinees). Gebruik zelf Relays van Bosch Smart Home voor het aansturen van mijn verwarmingszones:
uitvoering: Bosch Smart Home Smart Relay (Dry Contact)

Ze hebben ook verschillende voor o.a. lichtbesturing:
https://www.bosch-smartho...producten/lichtbesturing/
https://www.bosch-smarthome.com/nl/nl/producten/dimmer/
https://www.bosch-smarthome.com/nl/nl/producten/slim-relais/

En in het verleden ook een relay van NodOn gebruikt (Frans bedrijf).

Aangezien ik voor alle verlichting in en buiten ons huis enkel Philips Hue gebruik, heb ik geen functie voor een relay achter een lampknop. Heb simpelweg de lampknoppen vervangen voor Zigbee knoppen.
uitvoering: Niko Dimschakelaar Hue Intense Antraciet
uitvoering: Philips Hue Tap Dial Switch Zwart

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 19-12-2024 09:54 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pabz
@CappieL en @BiG-GuY Ik heb in de meeste dozen een fase draad en een schakeldraad zitten, maar geen aparte nuldraad. Die heb je dan waarschijnlijk wel nodig of niet? Verder heb ik al wel op verschillende plekken gelezen dat de varianten zonder nul-draad geen router schijnen te zijn.

Verder zat ik eraan te denken om de ZBDongle-E te halen.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Pabz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:08:
@CappieL en @BiG-GuY Ik heb in de meeste dozen een fase draad en een schakeldraad zitten, maar geen aparte nuldraad. Die heb je dan waarschijnlijk wel nodig of niet? Verder heb ik al wel op verschillende plekken gelezen dat de varianten zonder nul-draad geen router schijnen te zijn.

Verder zat ik eraan te denken om de ZBDongle-E te halen.
Ik heb zelf ook bij de meeste schakelaars enkel een fase- en schakeldraad zitten. Toevallig bij de zolderverbouwing heb ik overal een nuldraad bijgetrokken (je weet maar nooit).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

@Pabz
De ZBDongle-E wordt wel ondersteund door Z2M, echter is de oude driver uitontwikkeld en de nieuwe ember driver vond ik nog niet stabiel genoeg toen ik hier 2 maanden terug nog mee werkte.

ZBDongle-P draait met de Zstack driver die jarenlang de preferred choice is geweest voor Z2M, omdat deze driver en firmware door de hoofd ontwikkelaar van Z2M wordt gemaakt.

Gallery V&A

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 15:06
Heeft er iemand tips/info over hoe ik mijn Reolink deurbel lokaal kan maken met Frigate? Ik ben een redelijk eind. Frigate draait, ik heb Reolink gekoppeld in Home Assistant, maar loop nu vast:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: Deurbel Notificatie met Foto
description: >-
  Stuur een notificatie naar de iPhone wanneer de deurbel gaat, met een foto van
  de bezoeker.
triggers:
  - entity_id: binary_sensor.voordeur_visitor
conditions: []
actions:
  - alias: Haal het meest recente Frigate Event ID op
    variables:
      event_id: >-
        {{ states.binary_sensor.voordeur_visitor.attributes.event_id if 
        'event_id' in states.binary_sensor.voordeur_visitor.attributes else ''
        }}
  - alias: Stuur notificatie naar iPhone
    data:
      title: Er staat iemand aan de deur!
      data:
        image: >-
          https://xxx.url/api/frigate/notifications/{{ event_id
          }}/snapshot.jpg?token=XXX
        clickAction: /lovelace/voordeur
        push:
          sound: default
    action: notify.mobile_app_iphone_van_christiaan

Ik krijg een melding, maar de foto daarin is een 404 error.
Idealiter zou ik het nog wat verder trekken, namelijk een foto met als ik long Press doe een video van degene die voor de deur staat. Dit schijnt allemaal te kunnen (er is een hele mooie Frigate Notifications blueprint met allemaal mogelijkheden, maar die werkt niet met deurbeltriggers...) Wie heeft hier ideeën over?

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:27
tips altijd welkom :)
Dat ziet er indrukwekkend uit; daar zijn vast aardig wat uurtjes in gaan zitten. Waarmee heb je de 3D-plaatjes gemaakt?

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:24
Ik probeer de uren en dynamische prijzen van https://my.luminusbusiness.be/market-info/nl/dynamic-prices/ uit te lezen dmv de scrape integratie.

Op eerste zicht lukt dit wel, maar toch ook niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eam23hiibZTAIUKtM1Qail-L2nM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/laaF7iVTmVPE678xoc6fVLTz.png?f=fotoalbum_large
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
scrape:
  - resource: https://my.luminusbusiness.be/market-info/nl/dynamic-prices/
    scan_interval: 86400
    sensor:
      - name: "Luminus Today Date"
        select:  "th:nth-child(4)"
        value_template: "{{ value.split()[-1] }}"
      - name: "Luminus Today Price"
        select: "tr:nth-child(1)"
       #value_template: "{{ }}"

De select: "tr:nth-child(1)" geeft mooi
code:
1
00.00u – 01.00u€15.74tbd
maar ik zit vast hoe ik die waardes in verschillende sensoren kan steken:
00.00u - 01:00u : hourly
15.74 : price
tbd: next day

en dat hij effectief elk uur + bijhorende prijs inleest.
Kan de value.split gebruikt worden om deze in aparte entiteiten te steken? Of denk ik verkeerd.

• prekz
  • Registratie: September 2008
--Christiaan-- schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:07:
Heeft er iemand tips/info over hoe ik mijn Reolink deurbel lokaal kan maken met Frigate? Ik ben een redelijk eind. Frigate draait, ik heb Reolink gekoppeld in Home Assistant, maar loop nu vast:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
alias: Deurbel Notificatie met Foto
description: >-
  Stuur een notificatie naar de iPhone wanneer de deurbel gaat, met een foto van
  de bezoeker.
triggers:
  - entity_id: binary_sensor.voordeur_visitor
conditions: []
actions:
  - alias: Haal het meest recente Frigate Event ID op
    variables:
      event_id: >-
        {{ states.binary_sensor.voordeur_visitor.attributes.event_id if 
        'event_id' in states.binary_sensor.voordeur_visitor.attributes else ''
        }}
  - alias: Stuur notificatie naar iPhone
    data:
      title: Er staat iemand aan de deur!
      data:
        image: >-
          https://xxx.url/api/frigate/notifications/{{ event_id
          }}/snapshot.jpg?token=XXX
        clickAction: /lovelace/voordeur
        push:
          sound: default
    action: notify.mobile_app_iphone_van_christiaan

Ik krijg een melding, maar de foto daarin is een 404 error.
Idealiter zou ik het nog wat verder trekken, namelijk een foto met als ik long Press doe een video van degene die voor de deur staat. Dit schijnt allemaal te kunnen (er is een hele mooie Frigate Notifications blueprint met allemaal mogelijkheden, maar die werkt niet met deurbeltriggers...) Wie heeft hier ideeën over?
Hoezo persee via frigate?
Ik heb het van de week werkend gekregen via deze blueprint:
https://community.home-as...fication-on-motion/254565

standaard doet hij alleen op basis van motion (en niet op basis van bezoeker). Maar met take ownership op de blueprint kan je dat zelf prima oplossen.

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 15:06
prekz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:39:
[...]

Hoezo persee via frigate?
Ik heb het van de week werkend gekregen via deze blueprint:
https://community.home-as...fication-on-motion/254565

standaard doet hij alleen op basis van motion (en niet op basis van bezoeker). Maar met take ownership op de blueprint kan je dat zelf prima oplossen.
Dank, maar ik wil alleen een melding bij aanbellen, niet bij iedereen die langsloopt, en ik wil graag de foto van dat moment met achterliggend de video. Frigate geeft precies dan een snapshot :).

• BiG-GuY

BiG-GuY

@--Christiaan--
Heb het nu zelf zo werkend met een Unifi camera, die werken standaard al lokaal in HA. Geen extra add-ons of integraties meer nodig sinds WebRTC geïntegreerd is in HA. Ook werkt dit gewoon snel en tot nu toe altijd.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
action: notify.notify
data:
  data:
    entity_id: camera.voordeur
    push:
      sound:
        name: Doorbell.caf
        critical: 1
        volume: 0.5
    url: /lovelace/voordeur

In de pop-up krijg ik op onze iPhones/iPad/Apple Watch een screenshot te zien. Bij lang indrukken krijg je direct de live video via de pop-up en eventuele opties die je instelt (hier niet ingesteld). En bij kort drukken gaat hij naar mijn eigen gemaakte dashboard voor die kamer.

[ Voor 27% gewijzigd door BiG-GuY op 19-12-2024 12:36 ]

Gallery V&A

• prekz
  • Registratie: September 2008
--Christiaan-- schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:02:
[...]

Dank, maar ik wil alleen een melding bij aanbellen, niet bij iedereen die langsloopt, en ik wil graag de foto van dat moment met achterliggend de video. Frigate geeft precies dan een snapshot :).
Zo heb ik het ook werkend, mede dankzij bovenstaande blueprint.

Door de optie "Take control" kan je de achterliggende automation/yaml bewerken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k6XmZug.png

Zoals je ziet doe ik het nu niet op motion, maar op bezoeker state. Binnen Reolink is dit het daadwerkelijk indrukken van de deurbel
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/68IoC7N.png

Sommige dingen moet je wel op de achtergrond in de yaml oplossen. Ik heb bijvoorbeeld een 2de notification device. En om daarbij ook een screenshot mee te sturen moet je de yaml bewerken.

EDIT:
Binnen de notificatie op een mobiel device ziet het er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8tBk5OS.png

[ Voor 6% gewijzigd door prekz op 19-12-2024 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
C-dude schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:27:
Ik probeer de uren en dynamische prijzen van https://my.luminusbusiness.be/market-info/nl/dynamic-prices/ uit te lezen dmv de scrape integratie.

Op eerste zicht lukt dit wel, maar toch ook niet
[Afbeelding]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
scrape:
  - resource: https://my.luminusbusiness.be/market-info/nl/dynamic-prices/
    scan_interval: 86400
    sensor:
      - name: "Luminus Today Date"
        select:  "th:nth-child(4)"
        value_template: "{{ value.split()[-1] }}"
      - name: "Luminus Today Price"
        select: "tr:nth-child(1)"
       #value_template: "{{ }}"

De select: "tr:nth-child(1)" geeft mooi
code:
1
00.00u – 01.00u€15.74tbd
maar ik zit vast hoe ik die waardes in verschillende sensoren kan steken:
00.00u - 01:00u : hourly
15.74 : price
tbd: next day

en dat hij effectief elk uur + bijhorende prijs inleest.
Kan de value.split gebruikt worden om deze in aparte entiteiten te steken? Of denk ik verkeerd.
Voor uren zou je gewoon kunnen splittsen op '€'. Dus kan je daar doen {{ value.split('€')[0] }}.

Maar voor tweede deel staat er niets aan koppelteken. Dus zal je iets anders moeten gebruiken. Neem aan dat price ook niet echt een vaste lengte heeft maar wel altijd alle getallen is. Dan zou je voor price kunnen doen {{ (value.split('€')[1] | regex_findall('^\d+\.?\d*'))[0] }} en voor next day {{ (value.split('€')[1] | regex_findall('^(?:\d+\.?\d*)(.*)'))[0] }}

• Kodess
prekz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 13:07:
[...]

Zo heb ik het ook werkend, mede dankzij bovenstaande blueprint.

Door de optie "Take control" kan je de achterliggende automation/yaml bewerken:
[Afbeelding]

Zoals je ziet doe ik het nu niet op motion, maar op bezoeker state. Binnen Reolink is dit het daadwerkelijk indrukken van de deurbel
[Afbeelding]

Sommige dingen moet je wel op de achtergrond in de yaml oplossen. Ik heb bijvoorbeeld een 2de notification device. En om daarbij ook een screenshot mee te sturen moet je de yaml bewerken.

EDIT:
Binnen de notificatie op een mobiel device ziet het er dan zo uit:
[Afbeelding]
Als je de afbeelding alleen gebruikt voor de notificatie hoef je niet eens een snapshot te maken.
image: /api/camera_proxy/camera.reolink_video_doorbell_poe_main
in de notification yaml maakt een screenshot van je camera.
Ik doe daarna nog een screenshot maken want ik heb een lovelace dashboard met een gallery van de laatste bel momenten ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Pagina: 1 ... 266 ... 340 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.