Ik blijf maar stoeien met de volgorde van de blokjes op het HA dashboard, het komt maar niet in de volgorde die ik graag wil. Kan je dit op een manier slepen naar de juiste plek of het op een andere manier handiger doen?
Gebruik je de nieuwe sections view? Daarbij wordt een Z volgorde gebruikt, dus eerste van wordt en rij gevuld, en als het maximaal aantal kolommen bereikt is, komt er een volgende rijPieter2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:10:
Ik blijf maar stoeien met de volgorde van de blokjes op het HA dashboard, het komt maar niet in de volgorde die ik graag wil. Kan je dit op een manier slepen naar de juiste plek of het op een andere manier handiger doen?
Hoe zorg ik in de basis ervoor dat de Homewizard P1 meter in MQTT Explorer zichtbaar wordt?
:strip_exif()/f/image/yFQYt89O3fJ0LeeZJfkB6oJj.png?f=user_large)
ik herken de P1-meter niet in MQTT Exporer?
:strip_exif()/f/image/NfFRoJWv9RZ7iP0rt9NsHYbZ.png?f=user_large)
Moet ik ergens een yaml code gebruiken om de Homewizard P1 meter binnen MQTT zichtbaar te laten worden?
:strip_exif()/f/image/yFQYt89O3fJ0LeeZJfkB6oJj.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/NfFRoJWv9RZ7iP0rt9NsHYbZ.png?f=user_large)
Moet ik ergens een yaml code gebruiken om de Homewizard P1 meter binnen MQTT zichtbaar te laten worden?
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
In een backup van HA(os) wordt daar ook de core version en de versie van HA(os) meegenomen?
Waarom:
Ik heb al een tijdje nieuwe hardware liggen. En wil dus vanuit mijn rpi 4 met externe ssd over naar deze Bmax n100.
Maar ik heb het idee dat ik dus eerst de meest recente versie van HA erop moeten en erna mijn back e.d.
Als spare heb ik ook een m2 ssdtje liggen om bij een ssd fail snel weer online te kunnen. Deze zou ik dan ook altijd up to date moeten houden indien de haos en core versie niet mee komen met de backup
Waarom:
Ik heb al een tijdje nieuwe hardware liggen. En wil dus vanuit mijn rpi 4 met externe ssd over naar deze Bmax n100.
Maar ik heb het idee dat ik dus eerst de meest recente versie van HA erop moeten en erna mijn back e.d.
Als spare heb ik ook een m2 ssdtje liggen om bij een ssd fail snel weer online te kunnen. Deze zou ik dan ook altijd up to date moeten houden indien de haos en core versie niet mee komen met de backup
- leeg -
who put a "stop payment" on my reality check
Een in HA gemaakte backup bevat niet het OS. Alleen HA Core, Add-ons en voor beide alle instellingen en configuratie.luigi87 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:39:
In een backup van HA(os) wordt daar ook de core version en de versie van HA(os) meegenomen?
Waarom:
De Homewizard P1 meter werkt helemaal niet via MQTT, maar via hun local api. Dus die is inderdaad niet zichtbaar binnen MQTT Explorer. Wat is de reden dat je dat wilt?hemertje schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:48:
Hoe zorg ik in de basis ervoor dat de Homewizard P1 meter in MQTT Explorer zichtbaar wordt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waar ik 't in eerste instantie aan de Z2M kant zocht, is 't misschien toch wel een HA dingetje, vandaar ook even hier:
JBS in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2"
Iemand ervaring hiermee?
JBS in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2"
Iemand ervaring hiermee?
Hey mede Tweakers, ik ben met wat draadloze kerstverlichting voor buiten bezig, helaas zonder timer. (3x AA bat)
Hoe zou ik die het makkelijkst slim kunnen maken maar toch draadloos houden. En dus waterdicht houden. Het bakje met de batterijen heeft te weinig ruimte om er een esp bij te maken.
Wifi en Zigbee bereikbaar
Hoe zou ik die het makkelijkst slim kunnen maken maar toch draadloos houden. En dus waterdicht houden. Het bakje met de batterijen heeft te weinig ruimte om er een esp bij te maken.
Wifi en Zigbee bereikbaar
[ Voor 4% gewijzigd door Rouwette op 14-12-2024 13:28 ]
https://www.rouwette.com/
@SeptillionnMad schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:19:
[...]
Zie HA discord discussie:
https://discord.com/chann...63714/1317008090612236329
Ook met positieve waarden gebeurt het blijkbaar.
We hebben een oplossing gevonden! Blijkbaar werkte de "max_sub_interval" functie niet op mijn source sensor. Ik heb in de template sensor "power production" deze regel toegevoegd "device_class: power". Nu gaat het wel goed. Zie Discord channel voor volledige context.
Nogmaals dank voor je hulp.
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
@nMad Mooi dat het is opgelost. Wel heel raar dat max_sub_interval dus schijnbaar afhangt van de device class. Ik zie daar totaal geen nut voor

De HW maakt geen gebruik van MQTT. Nu zou je dat met een automation wel door kunnen zetten, maar wat wil je bereiken inderdaad?hemertje schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:48:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En die drives deel je dan via SMB?Gondelier schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 00:38:
Kan iemand mij helpen met de volgende drie problemen !!
Dit is begonnen na de update 2024.12
Ik gebruik hier 2 Fritz!Boxen waarvan 1 Master en 1 Slave.
Aan de 2 Fritz!Boxen heb ik elk een Samsung SSD hangen via USB van 1TB geformateerd als exFAT.
Nu komt het:
Elke nacht om 4-5 en 6 uur wordt er een backup gemaakt van mijn HP T630 met HA OS op de:
HP T630 interne SSD, de Master SSD van 1TB en de Slave SSD van 1TB.
Nooit problemen mee gehad.
** Alleen op de HP T630 werkt het nog !!
Dan heb ik op de HP T630 binnen HA OS Music Assistant draaien met muziek die op de SSD Master is geïnstalleerd.
Nooit problemen mee gehad !!
** Ook dat werkt niet meer.
Dan heb ik op de HP T630 in de media map -> my media -> (gekoppeld aan de Master muziek) SSD altijd de cd’s die ook in Muziek Assistant heb staan
Deze map, my media, is leeg.
** Werkt dus ook niet meer.
Er is niets veranderd mijnerzijds als alleen de Update naar 2024.12.x
Op beide Samsung SSD’s, apart bekeken via SSH en nog apart gekoppeld aan mijn computer zijn netjes alle backups nog te zien tot en met 3 december 2024 (op de T630 staat alles nog natuurlijk).
Ik spaar jullie de moeite met hetgeen ik al geprobeerd heb, het zou misschien kunnen zijn dat HA niet meer met exFAT om kan gaan.
Het enige wat ik nog gelezen heb is dat bij de update van 2024.12 de Bump Music Assistant Client bibliotheek naar 1.0.5 is geüpgraded, maar dat lijkt me sterk dat het daar door komt.
Ik hoop dat iemand raad weet.
Vervolg vraagje.TheFes schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:17:
[...]
Een in HA gemaakte backup bevat niet het OS. Alleen HA Core, Add-ons en voor beide alle instellingen en configuratie.
Is een oudere os altijd compatible met iedere core versie? Lijkt mij niet helemaal toch?
Dus dan zou ik het ssdtje wat spare ligt eens per jaar ff moeten updaten met de laatste os?
- leeg -
@Cadezo en @SeptillionCadezo schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:56:
[...]
De Homewizard P1 meter werkt helemaal niet via MQTT, maar via hun local api. Dus die is inderdaad niet zichtbaar binnen MQTT Explorer. Wat is de reden dat je dat wilt?
Ik wil de eventuele teruglevering van de PV-panelen voor de Solar2DHW functie gebruiken binnen de Node Red / Heishamon oplossing voor de Panasonic warmtepomp
Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
en
https://github.com/edterb.../main/README.md#solar2dhw
ik ga deze ook eens doorlezen
https://smartgateways.nl/slimme-meter-uitlezen-dsmr-p1-mqtt/
[ Voor 24% gewijzigd door hemertje op 14-12-2024 15:41 ]
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Beste allemaal,
Al enige tijd staat het op mijn todo lijst om home assistant maar eens draaiend te krijgen. Ik heb een netwerk gerelateerde vraag:
Ik heb in mijn huis 4 VLANs draaien (main, gasten, IoT en beveiliging). Vanuit het main netwerk kunnen devices wel verbindingen aangaan met apparaten in het IoT netwerk (printopdrachten, streamen naar TV etc), maar andersom niet. Er draait een pihole en al het DNS verkeer wat niet naar mijn PiHole gaat, wordt gedropt.
Nu wil ik HA op mijn synology gaan draaien, waarschijnlijk binnen een docker container, al dan niet met een mqtt broker (als ik zover kom lol). De SYNO staat in mijn main netwerk netwerk en zou dus moeten kunnen communiceren met alle apparaten in het IoT netwerk, maar kunnen die dan ook nog wel zelf hun status kenbaar maken aan HA of de mqtt broker? Of is het slimmer om HA binnen je IoT netwerk te draaien. Mijn volgende vraag is dan kent iemand een goede handleiding over hoe je HA bridged naar een ander virtueel netwerk als hij nog steeds op mijn SYNO in het main netwerk draait?
Thanks!
Al enige tijd staat het op mijn todo lijst om home assistant maar eens draaiend te krijgen. Ik heb een netwerk gerelateerde vraag:
Ik heb in mijn huis 4 VLANs draaien (main, gasten, IoT en beveiliging). Vanuit het main netwerk kunnen devices wel verbindingen aangaan met apparaten in het IoT netwerk (printopdrachten, streamen naar TV etc), maar andersom niet. Er draait een pihole en al het DNS verkeer wat niet naar mijn PiHole gaat, wordt gedropt.
Nu wil ik HA op mijn synology gaan draaien, waarschijnlijk binnen een docker container, al dan niet met een mqtt broker (als ik zover kom lol). De SYNO staat in mijn main netwerk netwerk en zou dus moeten kunnen communiceren met alle apparaten in het IoT netwerk, maar kunnen die dan ook nog wel zelf hun status kenbaar maken aan HA of de mqtt broker? Of is het slimmer om HA binnen je IoT netwerk te draaien. Mijn volgende vraag is dan kent iemand een goede handleiding over hoe je HA bridged naar een ander virtueel netwerk als hij nog steeds op mijn SYNO in het main netwerk draait?
Thanks!
@hemertje Als je NodeRed als HA addon draait dan heb je de entiteiten van je HW al beschikbaar.
@Pabz Met MQTT in ieder geval niet, daarbij connect een client met de broker. Dus je zou daarvoor een uitzondering kunnen maken (maar dat is dus volledig buiten de scope van HA en volledig afhankelijk van wat je als netwerkapparatuur gebruikt).
Of misschien beter, zorgen dat HA / MQTT in je IOT-netwerk draait. Je zou je NAS met twee netwerkkabels aan kunnen sluiten en docker op de tweede zetten. En het zou denk ik zelf mogelijk moeten zijn met de virtual switch in Synology.
Of misschien beter, zorgen dat HA / MQTT in je IOT-netwerk draait. Je zou je NAS met twee netwerkkabels aan kunnen sluiten en docker op de tweede zetten. En het zou denk ik zelf mogelijk moeten zijn met de virtual switch in Synology.
In het energie dashboard kan ik bij de P1 meter opgeven hoe de kosten bij gehouden moeten worden.
Is dit ook mogelijk voor individuele apparaten en batterij opslag. ???
Shopje naar het grote topic
Shopje naar het grote topic
[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 14-12-2024 19:04 ]
Nee, op dit moment nog niet.sideriusj schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:31:
In het energie dashboard kan ik bij de P1 meter opgeven hoe de kosten bij gehouden moeten worden.
[mbr]Shopje naar het grote topic[/]
Dynamische energieprijzen veranderen al elk uur, waarom zou dat op 1 januari anders werken?commentator schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:07:
hoe zorgen jullie dat de dynamische energieprijzen op 1 januari bijgewerkt worden?
omdat dan de factor anders wordtTheFes schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:24:
[...]
Dynamische energieprijzen veranderen al elk uur, waarom zou dat op 1 januari anders werken?
Energiebelasting
Goed nieuws van het kabinet: de belasting op stroom en gas gaat iets omlaag. En de vermindering energiebelasting? Die stijgt met een paar euro. Een kleine meevaller, maar hé, elke euro telt!
[ Voor 32% gewijzigd door commentator op 14-12-2024 19:26 ]
Dat ligt er dan dus helemaal aan wat je bron is. Als bijvoorbeeld energie afneemt van Tibber of Energy zero en de betreffende integratie gebruikt, hoef je niets te doen.
Als je iets als Nordpool gebruikt waarbij je er nog een berekening op los laat, zul je er wel rekening met kunnen houden.
Mochten daarvoor templates gebruikt worden kun je in dat template checken of het na 1 januari 2025 is, en daar de betreffende waarde op aanpassen.
Ik heb hem zo opgelostcommentator schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:07:
hoe zorgen jullie dat de dynamische energieprijzen op 1 januari bijgewerkt worden?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" region: "NL" precision: 5 additional_costs: > {% set BTW = 0.21 %} {% set Belasting_kWh = 0.13165 if (as_timestamp(now()) | int > as_timestamp('2024-01-01') | int) else 0.1524479 %} {% set Opslag = 0.02534 if (as_timestamp(now()) | int > as_timestamp('2024-08-01') | int) else 0.02059 %} {{ (current_price * BTW ) + (Belasting_kWh + Opslag) | float }} |
Ik heb alleen nog niet de juiste gegevens voor 1-1-2025 gevonden (dus als je die weet
tibber heeft eerder dit gemaildAWEF schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:34:
[...]
Ik heb alleen nog niet de juiste gegevens voor 1-1-2025 gevonden (dus als je die weet)
zelf heb ik zowel de energiebelasting als de inkoopvergoeding in een helper staan die ik dan vervolgens meeneem in de berekening van de helper per uur. Kan ik die automatisch laten bijwerken op 1 jan?Energiebelasting
Goed nieuws van het kabinet: de belasting op stroom en gas gaat iets omlaag. En de vermindering energiebelasting? Die stijgt met een paar euro. Een kleine meevaller, maar hé, elke euro telt!
Stroom
Verbruik per jaar per kWh 2024 (incl. BTW) 2025 (incl. BTW)
0 t/m 10.000 € 0,1317
€ 0,1228
10.001 t/m 50.000 € 0,1094
€ 0,0840
50.001 t/m 10.000.000 € 0,0477 € 0,0468
Gas
2024 (incl. BTW) 2025 (incl. BTW)
€ 0,7054 per m³ € 0,6996 per m³
Vermindering energiebelasting
2024 (incl. BTW) 2025 (incl. BTW)
€ 631,39 € 635,19
De zonneplan integratie levert mijn energieprijs gewoon inclusief aan.commentator schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:07:
Sometimes you need to plan for coincidence
Dat kan, met een automation met time trigger om middernacht en een condition waarin je (met een template) checkt of het 1 januari is.commentator schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:37:
[...]
tibber heeft eerder dit gemaild
[...]
zelf heb ik zowel de energiebelasting als de inkoopvergoeding in een helper staan die ik dan vervolgens meeneem in de berekening van de helper per uur. Kan ik die automatisch laten bijwerken op 1 jan?
Maar aangezien je dan toch al met een template aan de gang moet, zou je net zo goed en template trigger kunnen gebruiken.
Bijvoorbeeld
code:
1
| {{ now() > '2025-01-01' | as_datetime | as_local }} |
.
@Septillion
Inderdaad Septillion via SMB, staat aan op Fritz!Box.
Wat ik ook zo vreemd vind is dat bij: Instellingen -> systeem -> opslag dan bij Netwerkopslag alles leeg is met de vermelding "Geen verbonden netwerkopslag" terwijl daar altijd mijn 2 externe Samsung SSD's stonden.
Als ik dan weer opnieuw een netwerkopslag ga instellen zoals voorheen dan krijg ik de onderstaande foutmelding.

Mounting HABackup did not succeed. Check host logs for errors from mount or systemd unit mnt-data-supervisor-mounts-HABackup.mount for details.
Terwijl ik in de logs niets terug kan vinden helaas.
Ik heb ook al nieuwe paden aangemaakt en opnieuw een netwerkopslag geïnstalleerd, maar ook niet.
Het probleem is dat ik nu maar 1 backup heb, op het systeem zelf, en dat is wel link, en dit heeft altijd probleemloos gewerkt.
Misschien weet jij nog een oplossing
@Gondelier Mm, klinkt als dat er wat fout gaat met het systeem voor mounten.
Kijk je voor de error wel in de supervisor log en niet in de core log?
Gaat dit ooit wel kunnen ??
@SeptillionSeptillion schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:39:
Jazekerwel in de Supervisor log.
ik ga een usb-stick er aan hangen en die proberen werkend te krijgen, dan blijven de 2 Samsung SSD veilig.
Wat ik me nu realiseer is, dat er ook iets met de Fritz!Box mis kan zijn.
Kijk, alle backups zijn niet weg die staan er nog op maar het moet niet te lang duren, als de SSD in de T630 het begeeft ben ik de klos.
En na het nieuws voor donderdag a.s. ;-) wil ik wel kunnen backuppen
Ik laat nog van me horen
Je kan backups ook gewoon downloaden naar je pc. Op de gewenste backup klikken, rechtsonder hamburgermenu, download.Gondelier schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 23:26:
[...]
@Septillion
Jazekerwel in de Supervisor log.
ik ga een usb-stick er aan hangen en die proberen werkend te krijgen, dan blijven de 2 Samsung SSD veilig.
Wat ik me nu realiseer is, dat er ook iets met de Fritz!Box mis kan zijn.
Kijk, alle backups zijn niet weg die staan er nog op maar het moet niet te lang duren, als de SSD in de T630 het begeeft ben ik de klos.
En na het nieuws voor donderdag a.s. ;-) wil ik wel kunnen backuppen
Ik laat nog van me horen
Je kunt de backups ook op een externe share zetten die functionaliteit zit er al een tijdje in.
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
Heeft iemand de dimmer van ion industries werkend? https://www.ionindustries...gbee-dimmer-0-3-200-watt/
Zigbee2mqtt herkent hem niet bij mij, maar misschien is het alleen een id wat ik aan hoef te passen. (model: 'TS0601',vendor: '_TZE200_ykgar0ow'). Lijkt tuya te zijn.
Zigbee2mqtt herkent hem niet bij mij, maar misschien is het alleen een id wat ik aan hoef te passen. (model: 'TS0601',vendor: '_TZE200_ykgar0ow'). Lijkt tuya te zijn.
Ik heb een ledstrip waarvan ik het verbruik weet ( door eliminatie).
Hoe kan ik hiervoor een verbruiksensor aanmaken ( dus met een vaste verbruikswaarde), dat als het licht aanschiet, ook de waar van de sensor van 0 naar 332 schiet. Zodat ik mijn verbruik beter kan zien in het energy dashboard....
Hoe kan ik hiervoor een verbruiksensor aanmaken ( dus met een vaste verbruikswaarde), dat als het licht aanschiet, ook de waar van de sensor van 0 naar 332 schiet. Zodat ik mijn verbruik beter kan zien in het energy dashboard....
Ik heb sinds kort Home assistant draaien op een chromebox met linux.
Om deze remote beschikbaar te maken heb ik tailscale draaien.
Deze heeft een subnetroute naar mijn lokale IP range.
Het lukt nu alleen niet om de dashboards te casten naar bijv. mijn google nesthub.
Hij kan wel de cast actie uitvoeren, maar ik krijg steeds de melding dat de websocket API niet beschikbaar is.
Het zelfde geldt voor andere media.
Ik vermoed dat het komt omdat de data alsnog vanuit de localhost wordt gestuurd die niet een ondersteund SSL certificaat heeft.
Weet iemand hoe ik het casting probleem kan oplossen?
Om deze remote beschikbaar te maken heb ik tailscale draaien.
Deze heeft een subnetroute naar mijn lokale IP range.
Het lukt nu alleen niet om de dashboards te casten naar bijv. mijn google nesthub.
Hij kan wel de cast actie uitvoeren, maar ik krijg steeds de melding dat de websocket API niet beschikbaar is.
Het zelfde geldt voor andere media.
Ik vermoed dat het komt omdat de data alsnog vanuit de localhost wordt gestuurd die niet een ondersteund SSL certificaat heeft.
Weet iemand hoe ik het casting probleem kan oplossen?
Je kunt een template sensor aanmaken die 332 aangeeft als de strip aan staat, en 0 als hij uit staat, en daar dan weer een Riemann Sum Integral op los laten voor Energy. Je zou ook de custom integratie PowerCalc kunnen gebruiken.Faece schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:01:
Ik heb een ledstrip waarvan ik het verbruik weet ( door eliminatie).
Ik heb dit zelf ook een tijdje gedaan, maar heb het inmiddels los gelaten. Wat doe je verder met de informatie? Ga je nu de lamp minder vaak aanzetten omdat je weet dat hij 332W verbruikt?
Nee, het eigenlijk gewoon om te weten waar eventueel nog restverbruik zit waar ik wat kan aan peuzelen. Hoe meer ik kan benoemen, hoe duidelijker dit wordt.TheFes schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:36:
[...]
Je kunt een template sensor aanmaken die 332 aangeeft als de strip aan staat, en 0 als hij uit staat, en daar dan weer een Riemann Sum Integral op los laten voor Energy. Je zou ook de custom integratie PowerCalc kunnen gebruiken.
Ik heb dit zelf ook een tijdje gedaan, maar heb het inmiddels los gelaten. Wat doe je verder met de informatie? Ga je nu de lamp minder vaak aanzetten omdat je weet dat hij 332W verbruikt?
Minder zal ik die niet laten branden, het is nu eenmaal gevelverlichting van een commercieel gebouw
@Faece ik heb dit ook gedaan, met Powercalc, voor 2 devices waarvan ik het verbruik ken. Op zich niet moeilijk, en dan heb je meteen power en energy. Alternatief is zelf een sensor aanmaken direct in yaml, en dan moet je zelf idd via bvb Riemann integraal een Energy sensor maken.
[ Voor 43% gewijzigd door Church of Noise op 15-12-2024 12:24 ]
Okay, waarschijnlijk een enorme noob vraag lol.
Heb sinds gisteren HAOS draaien in een virtual machine in synology. Ben nu 1 voor 1 services aan het importeren, naamgeving in orde aan het maken etc etc. Nu heb ik HACS geinstalleerd en wil ik graag een custom icon pack installeren. Het downloaden is prima gelukt, maar ik krijg de icons niet in beeld als ik een kamer edit.
Ik heb deze instructie gevolgd:
Ik heb wel handmatig via de file editor een regel toegevoegd bij frontend aan /homeassistant/configuration.yaml
wat doe ik fout?
@Septillion dank voor je reactie! Heb nu maar gewoon eens binnen virtual manager HAOS geinstalleerd binnen mijn main netwerk en dat werkt vooralsnog prima. Dus HAOS kan vanuit het main netwerk communiceren met alle andere componenten. Waarschijnlijk laat ik het zo. Of zou er een reden kunnen zijn dat je het niet in de main netwerk wilt hebben draaien?
Heb sinds gisteren HAOS draaien in een virtual machine in synology. Ben nu 1 voor 1 services aan het importeren, naamgeving in orde aan het maken etc etc. Nu heb ik HACS geinstalleerd en wil ik graag een custom icon pack installeren. Het downloaden is prima gelukt, maar ik krijg de icons niet in beeld als ik een kamer edit.
Ik heb deze instructie gevolgd:
- Navigate to HACS > Frontend
- Click + Explore & Download Repositories
- Search for Custom Brand Icons
- Click Download
- Add resource reference as an extra_module_url
- Restart Home Assistant
Ik heb wel handmatig via de file editor een regel toegevoegd bij frontend aan /homeassistant/configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| # Loads default set of integrations. Do not remove. default_config: # Load frontend themes from the themes folder frontend: themes: !include_dir_merge_named themes extra_module_url: - /local/community/custom-brand-icons/custom-brand-icons.js automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml |
wat doe ik fout?
@Septillion dank voor je reactie! Heb nu maar gewoon eens binnen virtual manager HAOS geinstalleerd binnen mijn main netwerk en dat werkt vooralsnog prima. Dus HAOS kan vanuit het main netwerk communiceren met alle andere componenten. Waarschijnlijk laat ik het zo. Of zou er een reden kunnen zijn dat je het niet in de main netwerk wilt hebben draaien?
[ Voor 12% gewijzigd door Pabz op 15-12-2024 13:01 ]
Probleem dat ik probeer oplossen:
Verwarming per ruimte, met planning en manuele aanpassing per ruimte via smartphone voorzien in een huis met 8 chauffages en 1 boiler
Randinfo:
Ik heb in een ander huis al sinds 2021 voor hetzelfde probleem een setup met Netatmo draaien (1× relay aan de boiler gekoppeld, 1x kamerthermostaat, 10 chauffagekranen).
De boiler in dat huis is een Thema Condens 30/35-A.
Ben tevreden van het concept, is zuinig en geeft veel comfort.
Grootste nadelen aan die setup die ik wil vermijden:
Elke boiler voorzien van een Sonoff TRVZB knop.
ZBmini schakelaars op regelmatige afstand in het huis plaatsen om het zigbee netwerk tot bij alle chauffageknoppen te brengen.
Relay (ZBmini) om de boiler te schakelen op basis van warmtevraag van de TRVZB's
Waaraan ik twijfelde:
Voor het schakelen van de boiler had ik gehoopt om een Sonoff ZBmini als relay module te kunnen gebruiken om de boiler het signaal te geven om te verwarmen en rond te pompen, maar de aansluiting voor relay op de boiler werkt op max 24v, en de ZBmini schakelt op 230V. Ik had ergens gelezen dat de boilers meestal via een dry contact (dus niet gekoppeld via 230v stroomnet) geschakeld moeten worden. Even gedacht dat ik de grijze schakelcontacten van de ZBmini daarvoor kon gebruiken, maar die geven constant 3,24V of de interne module nu in- of uitgeschakeld is.
Probleem dat overblijft:
Hoe schakel ik mijn boiler? Kan ik dit toch op een of andere manier met mijn ZBmini of het ik een ander toestel nodig?
Kunnen jullie mij helpen?
Verwarming per ruimte, met planning en manuele aanpassing per ruimte via smartphone voorzien in een huis met 8 chauffages en 1 boiler
Randinfo:
Ik heb in een ander huis al sinds 2021 voor hetzelfde probleem een setup met Netatmo draaien (1× relay aan de boiler gekoppeld, 1x kamerthermostaat, 10 chauffagekranen).
De boiler in dat huis is een Thema Condens 30/35-A.
Ben tevreden van het concept, is zuinig en geeft veel comfort.
Grootste nadelen aan die setup die ik wil vermijden:
- voor sommige kranen geven 2 AA batterijen per knop bij Netatmo blijkbaar te weinig kracht om de pin in te drukken en lopen de batterijen zo heel snel leeg (Sonoff gebruikt 3 AA batterijen per knop en die houden het op dezelfde kraan heel veel langer vol)
- Netatmo relay start zijn eigen zigbee netwerk en helpt dus niet aan het eventueel al bestaande netwerk voor andere zigbee apparaten, en kan het andere netwerk eventueel storen
- Prijs; Netatmo is niet goedkoop ...
- 8x Sonoff TRVZB
- 1x Raspberry Pi 4B met Home Assistant OS
- 1x Conbee II zigbee USB gateway
- 5-tal Sonoff ZBmini schakelaars om het zigbee netwerk over het hele huis te krijgen
- 1x extra ZBmini om te gebruiken als relay module om de boiler (centrale verwarming) te schakelen
Elke boiler voorzien van een Sonoff TRVZB knop.
ZBmini schakelaars op regelmatige afstand in het huis plaatsen om het zigbee netwerk tot bij alle chauffageknoppen te brengen.
Relay (ZBmini) om de boiler te schakelen op basis van warmtevraag van de TRVZB's
Waaraan ik twijfelde:
Voor het schakelen van de boiler had ik gehoopt om een Sonoff ZBmini als relay module te kunnen gebruiken om de boiler het signaal te geven om te verwarmen en rond te pompen, maar de aansluiting voor relay op de boiler werkt op max 24v, en de ZBmini schakelt op 230V. Ik had ergens gelezen dat de boilers meestal via een dry contact (dus niet gekoppeld via 230v stroomnet) geschakeld moeten worden. Even gedacht dat ik de grijze schakelcontacten van de ZBmini daarvoor kon gebruiken, maar die geven constant 3,24V of de interne module nu in- of uitgeschakeld is.
Probleem dat overblijft:
Hoe schakel ik mijn boiler? Kan ik dit toch op een of andere manier met mijn ZBmini of het ik een ander toestel nodig?
@Pabz Als je het via HACS doet hoef je zelf echt niets meer toe te voegen in YAML. Dat is nu net de kracht van HACS.
Wel moet je echt een reload van je frontend doen (dus browser refreshen). Dan zou je ze naast de 'mdi:x' iconen moeten zien als 'phu:x'.
Qua netwerk, voor devices moeten dus ook zelf HA kunnen benaderen. Bijvoorbeeld MQTT of ColoT moeten zelf kunnen verbinden met de server (HA dus).
Wel moet je echt een reload van je frontend doen (dus browser refreshen). Dan zou je ze naast de 'mdi:x' iconen moeten zien als 'phu:x'.
Qua netwerk, voor devices moeten dus ook zelf HA kunnen benaderen. Bijvoorbeeld MQTT of ColoT moeten zelf kunnen verbinden met de server (HA dus).
Geen enkel probleem mee gehad om te koppelen. Ik raad hun klantenservice trouwens aan. Ik had wat onduidelijkheid over compatabiliteit van schakelmateriaal en had binnen een uur antwoord op m'n vraag. Mogelijk dat ze ook voor dit probleem snel een oplossing weten.spitsv schreef op zondag 15 december 2024 @ 00:01:
Heeft iemand de dimmer van ion industries werkend? https://www.ionindustries...gbee-dimmer-0-3-200-watt/
Hmmm dan snap ik niet helemaal waar het fout gaat. Heb een browser refresh gedaan, maar zie geen nieuwe iconen verschijnen wanneer ik bijv een kamer probeer te editten.Septillion schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:12:
@Pabz Als je het via HACS doet hoef je zelf echt niets meer toe te voegen in YAML. Dat is nu net de kracht van HACS.
Wat bedoelen ze dan precies met "Add resource reference as an extra_module_url"?
[ Voor 7% gewijzigd door Pabz op 15-12-2024 15:17 ]
@Pabz Wat bedoel je met "kamer probeer te editten"? Want een kamer bestaat niet in HA, alleen een ruimte/area. En probeer je daar dan een icoon toe te voegen? Niet een plaatje?
Ja sorry, als ik op het potloodje klik van een area wil ik graag een custom icon gebruiken. Ik wilde Custom Brand Icons installeren via HACS, maar ook op de eigen pagina binnen HACS als je het download, staat er dit:Septillion schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:17:
@Pabz Wat bedoel je met "kamer probeer te editten"? Want een kamer bestaat niet in HA, alleen een ruimte/area. En probeer je daar dan een icoon toe te voegen? Niet een plaatje?
We recommend installing Custom brand icons card via Home Assistant Community Store Open your Home Assistant instance and open a repository inside the Home Assistant Community Store.
After installing through HACS:
Add the following lines to your configuration.yaml
frontend:
extra_module_url:
- /local/community/custom-brand-icons/custom-brand-icons.js
@Pabz Ik heb het echt alleen via HACS geïnstalleerd, verder helemaal niets.
Als je zoekt op phu dan zie je dus niets?
Als je zoekt op phu dan zie je dus niets?
/f/image/fc05aESJmlccmNwvK2NedZUK.png?f=fotoalbum_large)
@Septillion Precies dit, maar ik zie dan helemaal niets. Ik zie wel dat de bestanden gedownload zijn en in de community folder staan bij files.
Ook laat maar, kennelijk was refresh alleen niet voldoende. Reboot did the trick.
Nog een andere algemene vraag over Hue, ik kan dit nergens vinden. Ik heb een bestaande Hue installatie gekoppeld en zie nu dat per area niet alleen de devices toegevoegd zijn, maar ook een "service". Deze service lijkt een grouping te zijn vanuit Hue om de hele ruimte in 1x aan of uit te zetten. Heb je dit nodig en hoe gooi ik deze eruit of kan dat niet?
:strip_exif()/f/image/WcrpUZGrmfnX95sONicEK0E5.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/uwADqZiNc9u0A19LS05AFehr.png?f=user_large)
Ook laat maar, kennelijk was refresh alleen niet voldoende. Reboot did the trick.
Nog een andere algemene vraag over Hue, ik kan dit nergens vinden. Ik heb een bestaande Hue installatie gekoppeld en zie nu dat per area niet alleen de devices toegevoegd zijn, maar ook een "service". Deze service lijkt een grouping te zijn vanuit Hue om de hele ruimte in 1x aan of uit te zetten. Heb je dit nodig en hoe gooi ik deze eruit of kan dat niet?
:strip_exif()/f/image/WcrpUZGrmfnX95sONicEK0E5.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/uwADqZiNc9u0A19LS05AFehr.png?f=user_large)
/f/image/JmHXStVsIOnp7UaQewVVMvjF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 81% gewijzigd door Pabz op 15-12-2024 16:04 ]
@Pabz Heel raar, in mijn main install werkt het gewoon en staan ze niet in configuration.yaml. Maar net in mijn debug install ook toegevoegd (dus alleen HACS install) en daar komen ze er niet in te staan. Maar als ik gewoon domweg als icoon 'phu:eggs' doe dat komt het icoon wel.
Na toevoegen van
en dan een herstart lijkt het nu in de debug dat ik ze nu wel vind met 'phu:x'
Na toevoegen van
YAML:
1
2
3
4
5
| # Load frontend themes from the themes folder frontend: themes: !include_dir_merge_named themes extra_module_url: - /local/community/custom-brand-icons/custom-brand-icons.js |
@SeptillionSeptillion schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:39:
Klats !!
Afgelopen nacht in de Supervisor log:
2024-12-15 16:05:43.715 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'zsh' for Advanced SSH & Web Terminal (a0d7b954_ssh)
2024-12-15 16:05:43.716 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'share_sessions' for Advanced SSH & Web Terminal (a0d7b954_ssh)
2024-12-15 16:05:43.716 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'packages' for Advanced SSH & Web Terminal (a0d7b954_ssh)
2024-12-15 16:05:43.716 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'init_commands' for Advanced SSH & Web Terminal (a0d7b954_ssh)
2024-12-15 05:15:28.548 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'zsh' for Advanced SSH & Web Terminal (a0d7b954_ssh)
2024-12-15 05:15:28.549 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'share_sessions' for Advanced SSH & Web Terminal (a0d7b954_ssh)
2024-12-15 05:15:28.549 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'packages' for Advanced SSH & Web Terminal (a0d7b954_ssh)
2024-12-15 05:15:28.549 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Unknown option 'init_commands' for Advanced SSH & Web Terminal (a0d7b954_ssh)
De tijden kloppen ongeveer dat er op de Samsung SSD’s een backup gemaakt zou moeten worden, maar uiteraard niet.
Missch een gekke vraag, kan de key verlopen zijn. Ik doe maar een gooi hoor ?.
Het moet dus denk ik aan de SSH & Web terminal liggen, ik kan daar niets vreemds in vinden ??

[ Voor 3% gewijzigd door Gondelier op 15-12-2024 16:58 ]
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met vertraagde aflevering van notificaties richting iOS HA companion app?
Ik loop er met de frigate notificatie blueprint tegenaan dat wanneer ik op 5G (Odido) verbonden ben, het zo 5-15 seconden kan duren voordat de notificatie binnen komt nadat het event heeft plaats gevonden.
In het HA logboek lijkt alles wel netjes op tijd getriggered te worden, en als ik via WiFi verbinding heb gaat het afleveren bijna instant (lokale push uitgeschakeld, companion maakt alleen gebruik van externe URL).
Ik gebruik OpenVPN Connect i.c.m. lokaal IP van HA als externe URL als ik van huis ben.
Maar volgens mij heeft dat laatste geen invloed op aflevering van notificaties, alleen voor de thumbnail en overige acties richting HA zelf.
Ik loop er met de frigate notificatie blueprint tegenaan dat wanneer ik op 5G (Odido) verbonden ben, het zo 5-15 seconden kan duren voordat de notificatie binnen komt nadat het event heeft plaats gevonden.
In het HA logboek lijkt alles wel netjes op tijd getriggered te worden, en als ik via WiFi verbinding heb gaat het afleveren bijna instant (lokale push uitgeschakeld, companion maakt alleen gebruik van externe URL).
Ik gebruik OpenVPN Connect i.c.m. lokaal IP van HA als externe URL als ik van huis ben.
Maar volgens mij heeft dat laatste geen invloed op aflevering van notificaties, alleen voor de thumbnail en overige acties richting HA zelf.
[ Voor 11% gewijzigd door boyd86 op 15-12-2024 17:49 ]
Ik heb niet de HA Companion app maar wel de ervaring met OpenVPN deze een soort slaapstand heeft waardoor de eerste reactie van mijn lokale server inderdaad een paar seconden vertraagt. Je zou dat kunnen controleren door Frigate twee keer achter elkaar te laten triggeren.
@Gondelier Ik gok eigenlijk dat ze er niets mee te maken hebben. Zijn ook maar warnings en wel van ongerelateerde addon. Lijkt erop dat je daar wat opties in de config hebt die niet (meer) ondersteund worden. Dus die eens nalopen.
Maar om uit te sluiten dat dit het probleem is zou je de addon natuurlijk uit kunnen schakelen.
Maar om uit te sluiten dat dit het probleem is zou je de addon natuurlijk uit kunnen schakelen.
Weet iemand of de Buienradar integratie stuk is\? Ik krijg wel netjes de camera (de actuele buien die over het land trekken) op mijn dashboard maar de voorspelling voor de komende week blijft hangen tot en met de voorspelling van afgelopen vrijdag.
HA al opnieuw opgestart, dat is geen oplossing helaas.
Thanks voor checken. Ja idd raar, bij mij werkt hij nu iig prima hahaSeptillion schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:12:
@Pabz Heel raar, in mijn main install werkt het gewoon en staan ze niet in configuration.yaml. Maar net in mijn debug install ook toegevoegd (dus alleen HACS install) en daar komen ze er niet in te staan. Maar als ik gewoon domweg als icoon 'phu:eggs' doe dat komt het icoon wel.
Na toevoegen van
YAML:
1 2 3 4 5 # Load frontend themes from the themes folder frontend: themes: !include_dir_merge_named themes extra_module_url: - /local/community/custom-brand-icons/custom-brand-icons.js
Het afleveren van een notificatie is volgens mij iets wat vanuit HA netwerktechnisch gezien uitgaand verkeer betreft, en ik krijg het ook wel binnen zonder dat ik VPN aan heb; alleen stuk later dan via WiFi.synoniem schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:00:
Ik heb niet de HA Companion app maar wel de ervaring met OpenVPN deze een soort slaapstand heeft waardoor de eerste reactie van mijn lokale server inderdaad een paar seconden vertraagt. Je zou dat kunnen controleren door Frigate twee keer achter elkaar te laten triggeren.
Om vervolgens de VPN te gebruiken bij openen app heb ik een iOS opdracht gemaakt en dat gaat prima
Ik weet gewoon niet genoeg van de werking om te bepalen waar ik het moet zoeken; verkeer tussen HA en firebase lijkt me in orde, maar waar het daarna eventueel traag kan gaan; geen idee (routing Google -> Apple, routing met Odido…?).
Is het misschien mogelijk om in HA een backend van Apple in te stellen voor notificaties? We hebben alleen iOS devices in huis.
@boyd86 Notificaties lopen dan via Firebase. En zowel op Android als iOS zijn notificaties gewoon een onmogelijke zwarte doos geworden
Notificaties en real time is door alle batterijbesparingen op alle OS'en gewoon een drama om netjes te krijgen.
En nee, zo ver ik weet is het niet mogelijk een anternatief in de companion app te gebruiken. Je zou Telegram kunnen proberen. Maar zoals ik al zei, push notificaties zijn tegenwoordig een drama.

En nee, zo ver ik weet is het niet mogelijk een anternatief in de companion app te gebruiken. Je zou Telegram kunnen proberen. Maar zoals ik al zei, push notificaties zijn tegenwoordig een drama.
Bedankt voor jullie snelle reacties en meedenken! Dan ga ik maar eens kijken naar Telegram of vergelijkbaar als tweede kanaal.
Ik heb hier een CV ketel die ik aanstuur met relais zodra één van de TRVZB kranen naar stand verwarming gaat. Relais wordt aangestuurd door een ESP32 met ESPHome.tistjendop schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:36:
....
Probleem dat overblijft:
Staat dus geen spanning op behalve wat de klemmenstrook voor aan/uit geeft. In de handleiding stond voor die klemmen de optie om een draadbrug te plaatsen.
Bedankt. Nog niet aan een esp32 gedacht. Dat heb ik hier ook nog liggen. Helaas geen wifi op de locatie van de ketel. Als ik geen zigbee optie vind wordt het een wifi AP bijplaatsen.MazzHead schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:49:
[...]
Ik heb hier een CV ketel die ik aanstuur met relais zodra één van de TRVZB kranen naar stand verwarming gaat. Relais wordt aangestuurd door een ESP32 met ESPHome.
Staat dus geen spanning op behalve wat de klemmenstrook voor aan/uit geeft. In de handleiding stond voor die klemmen de optie om een draadbrug te plaatsen.
@tistjendop
Gebruik zelf 6 van deze met Zigbee om mijn 6 vloerverwarming zones en stadswarmte klep aan te sturen:
uitvoering: Bosch Smart Home Smart Relay (Dry Contact)
Een CV-ketel die aan/uit ondersteund kan ook hiermee werken. Het potentiaalvrij (dry contact) zorgt ervoor dat je niet de voedingsvoltage op het relais zet, zodat de relay zelf gewoon met 230V gevoed kan worden.
Let op dat een Relay niet zomaar OpenTherm ondersteuning heeft, er zijn wel wat open source projecten die dat ook ondersteunen.
Gebruik zelf 6 van deze met Zigbee om mijn 6 vloerverwarming zones en stadswarmte klep aan te sturen:
uitvoering: Bosch Smart Home Smart Relay (Dry Contact)
Een CV-ketel die aan/uit ondersteund kan ook hiermee werken. Het potentiaalvrij (dry contact) zorgt ervoor dat je niet de voedingsvoltage op het relais zet, zodat de relay zelf gewoon met 230V gevoed kan worden.
Let op dat een Relay niet zomaar OpenTherm ondersteuning heeft, er zijn wel wat open source projecten die dat ook ondersteunen.
Goed idee, ga ik proberen.MRNX schreef op zondag 15 december 2024 @ 15:02:
[...]
Geen enkel probleem mee gehad om te koppelen. Ik raad hun klantenservice trouwens aan. Ik had wat onduidelijkheid over compatabiliteit van schakelmateriaal en had binnen een uur antwoord op m'n vraag. Mogelijk dat ze ook voor dit probleem snel een oplossing weten.
Maakt de dimmer zich bij jou met dezelfde device/manufacturer id bekend?
Helaas heb ik een probleem, Home Assistant is bij mij uitgevallen en niet meer te bereiken. Vorige week kwam ik al wat vreemde dingen tegen, niet bereikbaar via de hostname maar wel via intern en extern ip. Als ik dan een reboot gaf werkte het weer een tijdje... geen meldingen in de logs
Hij is wel te pingen maar daar blijf het bij... OS draait op een SD kaartje, opslag via USB
Valt hier nog wat te redden?
Er zit nog wel een switch tussen die ik zo nog even ga herstarten, mogelijk dat daar iets mis is gegaan vooral omdat hij eerder op hostname ineens niet meer bereikbaar was
Hij is wel te pingen maar daar blijf het bij... OS draait op een SD kaartje, opslag via USB
Er zit nog wel een switch tussen die ik zo nog even ga herstarten, mogelijk dat daar iets mis is gegaan vooral omdat hij eerder op hostname ineens niet meer bereikbaar was
Gebruik je toevallig een ICS calendar custom integration? Daar zijn issues mee.Freezhost schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:54:
Helaas heb ik een probleem, Home Assistant is bij mij uitgevallen en niet meer te bereiken. Vorige week kwam ik al wat vreemde dingen tegen, niet bereikbaar via de hostname maar wel via intern en extern ip. Als ik dan een reboot gaf werkte het weer een tijdje... geen meldingen in de logs
Mogelijk SD kaart naar de knoppen aan het gaan. SSD gebruiken en backup terug zettenFreezhost schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:54:
Ik heb het idee dat mijn zigbee stick is overleden. Al mijn automatiseringen met zigbee doen niks meer, de rest via WiFi wel. Als ik nu een nieuwe koop, kan ik deze gewoon omploegen zonder mijn configuratie om zeep te helpen?
Aah, was dat m! Thanks! Ik had gisteren het briljante idee om vanaf m’n reisbestemming HA even te updaten. Want het gaat toch altijd goed, hé. Kwam ik thuis in een donker huis 🙈 VM snapshot terugzetten was zo gebeurd en draait nu weer stabiel, maar dan weet ik aan welke update het ligt.TheFes schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:01:
[...]
Gebruik je toevallig een ICS calendar custom integration? Daar zijn issues mee.
Nee die gebruik ik niet. Het lijkt wel vorige week te zijn ontstaan, toeval of niet maar ik HA zelf bijgewerkt en ook het OS. Verder wat simpele plugins waarvan ik mij niet kan voorstellen dat dit een probleem is.TheFes schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:01:
[...]
Gebruik je toevallig een ICS calendar custom integration? Daar zijn issues mee.
Kan ik helemaal van die SD kaart af of is dat niet mogelijk met een Raspberry Pi?
Leuke set-up, ik heb nu nog een mengelmoes van reverse proxy (met duckdns) enerzijds en anderzijds een aantal services (die geen eigen auth hebben) via Tailscale. Ik stap het liefst volledig over naar de laatste.Get!em schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:20:
Zo, hier de config voor externe toegang omgegooid.
Ik was het zat dat duckdns redelijk vaak onbereikbaar was, wat werd verergerd door mijn gebruik van NextDNS als adblocker op mijn mobiele devices (met bijbehorende TTL op de dns van duck).
Nu even een driedubbel slag geslagen:
Pihole lxc op Proxmox erbij
Tailscale netwerkje opgezet met pihole en home assistant en de mobiele devices
Pihole als primary global dns in tailscale.
Nu dus permanent veilige vpn on demand met Adblock en directe toegang tot de home assistent server.
Misschien dat ik later nog eens een meer public tailscale funnel opzet als dat nodig is. Sommige add ins, zoals de SmartThings Samsung vereisen toch een bereik van buitenaf.
Enige waar ik nog mee aan het stoeien ben, is mijn eigen domeinnaam. Gebruik je die ook, of gebruik je alleen de Tailscale 'magic'DNS?
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Misschien nog even ter aanvulling, tailscale funnel, dus externe toegang zonder dat je device op tailscale zit en dus gelijkwaardig aan DuckDns + letsencrypt, vergt wat extra stappen. Die zijn niet altijd geheel duidelijk als je met tailscale begint.Get!em schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:20:
Zo, hier de config voor externe toegang omgegooid.
Ik was het zat dat duckdns redelijk vaak onbereikbaar was, wat werd verergerd door mijn gebruik van NextDNS als adblocker op mijn mobiele devices (met bijbehorende TTL op de dns van duck).
Nu even een driedubbel slag geslagen:
Pihole lxc op Proxmox erbij
Tailscale netwerkje opgezet met pihole en home assistant en de mobiele devices
Pihole als primary global dns in tailscale.
Nu dus permanent veilige vpn on demand met Adblock en directe toegang tot de home assistent server.
Misschien dat ik later nog eens een meer public tailscale funnel opzet als dat nodig is. Sommige add ins, zoals de SmartThings Samsung vereisen toch een bereik van buitenaf.
Ik vond deze instructie nuttig, ook al is dit een oude versie van de Add-on van HomeAssistant. De documentatie lijkt nog steeds geldig, de add-on haal je natuurlijk gewoon de nieuwste versie in HA Add-on winkel zelf.
https://github.com/lmagya...ob/main/tailscale/DOCS.md
Zie vanaf hoofdstuk Proxy en Funnel.
In de nieuwe add-on kun je de config in de UI bewerken, door naar de Add-on pagina te gaan en daar op Configuratie te gaan (onderaan op mobile, bovenaan op website versie van HA). Optie: Ongebruikte config tonen
@JanHenk , op de standaard manier krijg je dan de tailscale magicdns. Je kunt de tail#####.ts.net nog wijzigen in een word-word.ts.net in de configuratie van Tailscale.
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 16-12-2024 09:27 ]
Ja daar kwam ik ook achter. Blijkbaar bevat de API van Buienradar de fout, het probleem ligt dus bij Buienradar en niet bij de integratie. Zie ook reacties hier: https://github.com/home-assistant/core/issues/132969sypie schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:17:
Weet iemand of de Buienradar integratie stuk is\? Ik krijg wel netjes de camera (de actuele buien die over het land trekken) op mijn dashboard maar de voorspelling voor de komende week blijft hangen tot en met de voorspelling van afgelopen vrijdag.
Haha ik vroeg me al af waarom de voorspelling al een tijdje max 6 graden wasmaasmaas schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:34:
[...]
Ja daar kwam ik ook achter. Blijkbaar bevat de API van Buienradar de fout, het probleem ligt dus bij Buienradar en niet bij de integratie. Zie ook reacties hier: https://github.com/home-assistant/core/issues/132969
Ja, dat kan. Afhankelijk van je Pi moet je wel dingetjes doen, maar daar staat YT vol meeFreezhost schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:14:
[...]
Nee die gebruik ik niet. Het lijkt wel vorige week te zijn ontstaan, toeval of niet maar ik HA zelf bijgewerkt en ook het OS. Verder wat simpele plugins waarvan ik mij niet kan voorstellen dat dit een probleem is.
Kan ik helemaal van die SD kaart af of is dat niet mogelijk met een Raspberry Pi?
Toevallig waren we allebei tegelijkertijd jouw bericht aan het quoten.Get!em schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:25:
[...]
@JanHenk , op de standaard manier krijg je dan de tailscale magicdns. Je kunt de tail#####.ts.net nog wijzigen in een word-word.ts.net in de configuratie van Tailscale.
Dank voor de aanvulling, jij gebruikt geen eigen domein begrijp ik dus. Ik heb dat wel en perfectionist als ik ben, probeer ik dat ook nog werkend te krijgen. Maar het kwartje landt daar nog niet helemaal. Duidelijk een beperking van mij, maar goed. HA is nu intern en extern via dezelfde URL (op mijn eigen domeinnaam) te benaderen en dat werkt top. Tailscale 'daartussen' zetten valt nog niet mee.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
heeft iemand een tip voor de meest goedkope (en kwalitatief oke) zigbee versterker? Ik heb een Aqara sensor op de garagedeur die niet altijd lekker binnenkomt, zit aan de andere kant van een deur waar een Hue lamp zit.
Ik dacht zelf de Hue lamp te vervangen door een Aqara lamp, dat zijn ook repeaters toch?
Of anderes een IKEA zigbee router in die ruimte plaatsen, werkt dat oke in een Zigbee netwerk?
Ik dacht zelf de Hue lamp te vervangen door een Aqara lamp, dat zijn ook repeaters toch?
Of anderes een IKEA zigbee router in die ruimte plaatsen, werkt dat oke in een Zigbee netwerk?
Ik gebruik inderdaad nu alleen de ts.net gezien ik geen noodzaak zie er iets vriendelijkers van te maken, omdat ik niet de intentie heb er iemand anders blij mee te maken. Ik gebruik het nu puur voor gemak van mezelf (zonder tailscale op device van werk bijv) en voor webhook mogelijkheden van sommige add-ons (smartthings samsung bijv).JanHenk schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:07:
[...]
Toevallig waren we allebei tegelijkertijd jouw bericht aan het quoten.
Dank voor de aanvulling, jij gebruikt geen eigen domein begrijp ik dus. Ik heb dat wel en perfectionist als ik ben, probeer ik dat ook nog werkend te krijgen. Maar het kwartje landt daar nog niet helemaal. Duidelijk een beperking van mij, maar goed. HA is nu intern en extern via dezelfde URL (op mijn eigen domeinnaam) te benaderen en dat werkt top. Tailscale 'daartussen' zetten valt nog niet mee.
Maar instructie hoe je het wel met je eigen/custom domein voor elkaar krijgt:
YouTube: Remotely access and share your self-hosted services
[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 16-12-2024 10:27 ]
Gewoon een paar Zigbee plugs (met router mogelijkheid) bij je apparaten in de ruimtes tussen je HA en je Aqara plaatsen?B-Force schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:20:
heeft iemand een tip voor de meest goedkope (en kwalitatief oke) zigbee versterker? Ik heb een Aqara sensor op de garagedeur die niet altijd lekker binnenkomt, zit aan de andere kant van een deur waar een Hue lamp zit.
De Hue lamp is zelf ook een router, of heb je die nog op een Hue hub hangen?B-Force schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:20:
Dat gaat geen verschil maken, want die Hue lamp is ook een router.B-Force schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:20:
De oplossing is om meer apparaten met permanente stroom te hebben. Dus misschien wat meer lampen, een inbouwschakelaar (kan je meteen slim schakelen!) of een tussenstekker ergens. Die IKEA versterker kan ook, maar is soort van "zonde" want die doet verder niet zo veel
Sometimes you need to plan for coincidence
@Septillion tijdje terug heb jij me geholpen met een vaatwasser automation.
Ben die nu aan het aanpassen zodat hij niet alleen triggered op teruglevering PV, maar ook op tijd. Aangezien in deze tijd van het jaar bijna niet terug geleverd wordt
Ik heb er nu dit van gemaakt:
Maar nu zit ik dus even met die triggers te rommelen. Ik wil alleen dat die automation draait als ik dat wil. Snap ik het goed dat die nu altijd draait op iedere trigger?
Dus op aanzetten vaatwasser, sluiten van de deur, < 300w teruglevering en op tijd 11:00?
Want dan gaat deze automation dus iedere dag lopen en niet wanneer ik dat wil!?
In mijn eerste opzet zou de automation starten bij aanzetten vaatwasser en sluiten deur. Dan had ik een wait_template voor de < 300 w teruglevering waarna de vaatwasser aangezet werd en programma gestart.
Ben die nu aan het aanpassen zodat hij niet alleen triggered op teruglevering PV, maar ook op tijd. Aangezien in deze tijd van het jaar bijna niet terug geleverd wordt
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| alias: Vaatwasser PV Productie description: Vaatwasser start bij >300W teruglevering triggers: - type: turned_on device_id: 49b250831a74dadc3f2f988f5380369b entity_id: 47b07f91cea667892701cd16410c105f domain: switch trigger: device - trigger: state entity_id: - binary_sensor.011080523005003859_bsh_common_status_doorstate to: "off" - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.electricity_meter_power_production above: 0.3 - trigger: time at: "11:00:00" conditions: - condition: state entity_id: sensor.011080523005003859_bsh_common_status_operationstate state: BSH.Common.EnumType.OperationState.Ready - condition: state entity_id: binary_sensor.011080523005003859_bsh_common_status_doorstate state: "off" - condition: or conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.electricity_meter_power_production above: 0.3 - condition: time after: "11:00:00" actions: - type: turn_on device_id: 49b250831a74dadc3f2f988f5380369b entity_id: 47b07f91cea667892701cd16410c105f domain: switch - device_id: 49b250831a74dadc3f2f988f5380369b domain: button entity_id: 14c10a223d1e9bb88414a3d9928f9602 type: press - action: notify.mobile_app_iphone12 metadata: {} data: title: Vaatwasser message: >- PV Teruglevering is {{ states('sensor.electricity_meter_power_production') }} kW. Vaatwasser start nu. mode: single |
Maar nu zit ik dus even met die triggers te rommelen. Ik wil alleen dat die automation draait als ik dat wil. Snap ik het goed dat die nu altijd draait op iedere trigger?
Dus op aanzetten vaatwasser, sluiten van de deur, < 300w teruglevering en op tijd 11:00?
In mijn eerste opzet zou de automation starten bij aanzetten vaatwasser en sluiten deur. Dan had ik een wait_template voor de < 300 w teruglevering waarna de vaatwasser aangezet werd en programma gestart.
Hij triggert inderdaad op elke trigger, maar met je conditions heb je controle over of de acties daadwerkelijk ook uitgevoerd worden.loyske schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:49:
@Septillion tijdje terug heb jij me geholpen met een vaatwasser automation.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 alias: Vaatwasser PV Productie description: Vaatwasser start bij >300W teruglevering triggers: - type: turned_on device_id: 49b250831a74dadc3f2f988f5380369b entity_id: 47b07f91cea667892701cd16410c105f domain: switch trigger: device - trigger: state entity_id: - binary_sensor.011080523005003859_bsh_common_status_doorstate to: "off" - trigger: numeric_state entity_id: - sensor.electricity_meter_power_production above: 0.3 - trigger: time at: "11:00:00" conditions: - condition: state entity_id: sensor.011080523005003859_bsh_common_status_operationstate state: BSH.Common.EnumType.OperationState.Ready - condition: state entity_id: binary_sensor.011080523005003859_bsh_common_status_doorstate state: "off" - condition: or conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.electricity_meter_power_production above: 0.3 - condition: time after: "11:00:00" actions: - type: turn_on device_id: 49b250831a74dadc3f2f988f5380369b entity_id: 47b07f91cea667892701cd16410c105f domain: switch - device_id: 49b250831a74dadc3f2f988f5380369b domain: button entity_id: 14c10a223d1e9bb88414a3d9928f9602 type: press - action: notify.mobile_app_iphone12 metadata: {} data: title: Vaatwasser message: >- PV Teruglevering is {{ states('sensor.electricity_meter_power_production') }} kW. Vaatwasser start nu. mode: single
De acties worden dus alleen uitgevoerd als:
- de vaatwasser in Ready state is
- de deur dicht is
- het na 11u is OF er meer dan 300W productie is
Dank dan is het helder!TheFes schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:05:
[...]
Hij triggert inderdaad op elke trigger, maar met je conditions heb je controle over of de acties daadwerkelijk ook uitgevoerd worden.
De acties worden dus alleen uitgevoerd als:
- de vaatwasser in Ready state is
- de deur dicht is
- het na 11u is OF er meer dan 300W productie is
Denk dat ik dan check ga inbouwen of Remote Start knopje geactiveerd is. Deze staat nu standaard altijd aan, maar door die handmatig aan te zetten, vang ik het af dat de automation alleen start wanneer ik dat wil. En niet ook op een dag dat bijv. de vaatwasser niet nodig is
Zoals velen al aangaven: praktisch elk zigbee-apparaat met netvoeding is een router. Maar dit gaat je niet automatisch helpen bij een Aqara-sensor als je niet opnieuw gaat pairen!B-Force schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:20:
heeft iemand een tip voor de meest goedkope (en kwalitatief oke) zigbee versterker?
Aqara's zijn berucht om het blijven 'plakken' aan de eerste router waarmee ze ooit verbonden zijn, ook al zijn er betere routers in de buurt. Ze volgen daarin de zigbee-standaard niet goed.Ik heb een Aqara sensor op de garagedeur die niet altijd lekker binnenkomt, zit aan de andere kant van een deur waar een Hue lamp zit.
Weet je zeker dat deze sensor überhaupt verbonden is met de Hue-lamp en niet met een router die veel verder weg is? Als je de sensor eerst ergens anders hebt gepaired en pas later naar deze plek hebt gebracht is hij 99% zeker niet met de Hue-lamp verbonden. Opnieuw pairen en daarbij aangeven dat hij met router X (in dit geval die hue-lamp) moet verbinden is dan de oplossing.
[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 16-12-2024 11:22 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Heb op ali een zigbee usb stick router gekocht die werkt als repeater rond de 4 euro maar je kunt net zo goed een zigbee tussen stekker nemen dan heb je ook nog extra functionaliteit.B-Force schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:20:
Wat gebruik je als integratie? Z2M of ZHA?Boinkie schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:06:
Ik heb het idee dat mijn zigbee stick is overleden. Al mijn automatiseringen met zigbee doen niks meer, de rest via WiFi wel. Als ik nu een nieuwe koop, kan ik deze gewoon omploegen zonder mijn configuratie om zeep te helpen?
Maar in de regel, nee, dat kan niet zomaar. Je zal het ieee address moeten overzetten naar de nieuwe stick en die moet van dezelfde fabrikant zijn. Maar ik zie daar alleen tools voor die overweg kunnen met de TI chips dus of het überhaupt kan met SL weet ik niet.
Zie voor Z2M: https://www.zigbee2mqtt.i...om-one-adapter-to-another
En voor ZHA: https://www.home-assistan...rdinator-radio-inside-zha
Dit werkt trouwens! Nog bedankt!MazzHead schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:01:
[...]
Dan type conditional gebruiken, als de condition true is wordt het bijbehorende element getoond, kan tegenwoordig in de visual editor.
All I had to do was follow the damn train.
Dat gaat zeker wel werken. Welke RPi heb je? Want met een RPi5 kan je met een nvme werken, met een RPi4 niet (in ieder geval niet met een NVME hat), maar kan je wel met die door jouw gelinkte kabel en SATA SSD werken.Freezhost schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:00:
Ik sta op het punt om een SSD aan te schaffen, nu dacht ik zelf aan deze in combinatie met deze kabel
Gaat dat goed werken of kan ik beter een case kopen waar een SATA of NVME schijf in past? Bijvoorbeeld de Argon?
Dankje, ik heb een Pi 4 model B 4GB, heb even overwegen die te vervangen door een 5 maar lijkt mij niet direct noodzakelijk? Denk dat ik die kabel en SSD maar ga bestellen en op zoek naar een werkende SD kaart om de boot modus op USB te zetten.Invisible_man schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:20:
[...]
Dat gaat zeker wel werken. Welke RPi heb je? Want met een RPi5 kan je met een nvme werken, met een RPi4 niet (in ieder geval niet met een NVME hat), maar kan je wel met die door jouw gelinkte kabel en SATA SSD werken.
Ga je geen spijt van krijgen, werkt echt veel beter, sneller en robuuster. Moet je die usb kabel wel aansluiten op de blauwe USB3 aansluiting van je RPI4.Freezhost schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:23:
[...]
Dankje, ik heb een Pi 4 model B 4GB, heb even overwegen die te vervangen door een 5 maar lijkt mij niet direct noodzakelijk? Denk dat ik die kabel en SSD maar ga bestellen en op zoek naar een werkende SD kaart om de boot modus op USB te zetten.
Ben hier stap voor stap alles aan het inregelen en ben ook maar meteen met Node Red aan de slag gegaan. Ik heb gisteren Hue geïmporteerd, maar zie dat hij zowel de lampen los geimporteerd heeft alsmede een soort grouping per area die service genoemd wordt.
Is dat omdat ik een bestaande Hue service geimporteerd heb? Lukt me niet om die grouping evt te verwijderen en waarschijnlijk is het wel handig. Wil alleen snappen wat er precies tijdens de import gebeurd is.
Op de screenshot zie je 2 lampen, dan Hal WC begane wat als "Room" aangeduid wordt. Als je naar area's binnen HA kijkt, is dit een service.
Sowieso merk ik dat er heel veel scenes geimporteerd zijn, maar die kan je volgens mij niet aanpassen oid, klopt dat?
Ik denk ik vraag het nu, want ik zit nu nog met een redelijke maagdelijke installatie lol voordat ik erachter kom dat het misschien toch beter anders had gekund
.
Is dat omdat ik een bestaande Hue service geimporteerd heb? Lukt me niet om die grouping evt te verwijderen en waarschijnlijk is het wel handig. Wil alleen snappen wat er precies tijdens de import gebeurd is.
Op de screenshot zie je 2 lampen, dan Hal WC begane wat als "Room" aangeduid wordt. Als je naar area's binnen HA kijkt, is dit een service.
Sowieso merk ik dat er heel veel scenes geimporteerd zijn, maar die kan je volgens mij niet aanpassen oid, klopt dat?
Ik denk ik vraag het nu, want ik zit nu nog met een redelijke maagdelijke installatie lol voordat ik erachter kom dat het misschien toch beter anders had gekund
/f/image/ZQZnrWrebtqv83AhylsARvGi.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb die opzet ook (andere SSD, zelfde kabel), icm RPI 4B. Dat werkt prima, voorheen zonder SSD, wilden de SD kaartjes nog wel is haperen.Freezhost schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:23:
[...]
Dankje, ik heb een Pi 4 model B 4GB, heb even overwegen die te vervangen door een 5 maar lijkt mij niet direct noodzakelijk? Denk dat ik die kabel en SSD maar ga bestellen en op zoek naar een werkende SD kaart om de boot modus op USB te zetten.
Ik boot overigens niet van de SSD af, maar heb via "move datadisk" gewoon de database naar de SSD gezet. Booten vanaf de SD is icm SSD niet zo'n issue meer. Geen haperende SD kaartjes meer gehad sinds die move 2 jaar geleden.
Of je een 5 nodig hebt... Ik zou zeggen voor de meeste set-ups niet, maar uiteindelijk ligt het aan hoeveel je van plan bent te doen.
@KingKoning Mijn SD kaart werd niet gebruikt voor opslag, daarvoor had ik een USB stick in gebruik. Mogelijk is die defect want Windows leest hem in ieder geval niet.
Ben wel van plan om de schijf nu ook als boot medium te gebruiken dus helemaal geen SD kaart meer. Eerst maar eens kijken wat er nu precies defect is.
Ben wel van plan om de schijf nu ook als boot medium te gebruiken dus helemaal geen SD kaart meer. Eerst maar eens kijken wat er nu precies defect is.
nvm
[ Voor 98% gewijzigd door smoken op 18-12-2024 14:00 ]
Ik blijf ruzie houden het het automatiseren binnen Home assistant...
Heb een automatisering gemaakt die werkt... Als ik hem trigger vanaf de automatiserings-pagina zelf.
Doel is om de maximale laadstroom voor 2 uur op 16A te zetten, en daarna weer terug naar 0.
Zoals gezegd; dit werkt...
Maar; nu wil ik een knop maken om die actie te triggeren. Maar dat krijg ik totaal niet voor elkaar...
Knop yaml:
Er gebeurt gewoon helemaal niks....
Heb een automatisering gemaakt die werkt... Als ik hem trigger vanaf de automatiserings-pagina zelf.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| alias: Start Manual Charging for 2 Hours triggers: - entity_id: input_button.start_manual_charging to: "on" trigger: state actions: - target: entity_id: number.zag023376_max_stroom data: value: 16 action: number.set_value - delay: "02:00:00" - target: entity_id: number.zag023376_max_stroom data: value: 0 action: number.set_value\ |
Doel is om de maximale laadstroom voor 2 uur op 16A te zetten, en daarna weer terug naar 0.
Zoals gezegd; dit werkt...
Maar; nu wil ik een knop maken om die actie te triggeren. Maar dat krijg ik totaal niet voor elkaar...
Knop yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| type: button name: Start Manual Charging icon: mdi:battery-charging tap_action: action: call-service service: input_button.press target: entity_id: input_button.start_manual_charging show_name: true show_icon: true show_state: false grid_options: columns: 6 rows: 2 |
Er gebeurt gewoon helemaal niks....
[ Voor 33% gewijzigd door MikeyMan op 16-12-2024 15:56 ]
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| description: "" mode: single triggers: - trigger: webhook allowed_methods: - POST - GET - HEAD - PUT local_only: true webhook_id: akuvox_doorbell_validcard=049048A612354 conditions: [] actions: - if: - condition: state entity_id: counter.aanwezigheid_X state: "0" then: - action: counter.increment metadata: {} data: {} target: entity_id: counter.aanwezigheid_X alias: Xop aanwezig zetten - action: rest_command.example_request data: {} alias: de deur open else: - action: counter.decrement metadata: {} data: {} target: entity_id: counter.aanwezigheid_X - action: counter.decrement metadata: {} data: {} target: entity_id: counter.aanwezigheid alias: Persoon minder aanwezig in praktijk - action: notify.send_message metadata: {} data: message: >- {{ states('sensor.date_templated') }} - {{ states('sensor.time_templated') }} : X uit target: entity_id: notify.toegang enabled: true |
Bij het inbadgen (de webhook) gaat de deur open, wat goed is. Als persoon x al aanwezig is, badgen ze dus uit, maar dan gaat de deur ook open. Dit lijkt me niet uit deze code, of wel ?
@MikeyMan De actie van je automation klopt, de trigger niet. Een button kent namelijk geen state 'on', de state van een button bevat de datetime van de laatste trigger. Je zal dus de hele to leeg moeten laten. Of eventueel vervangen door een not_to: unavailable
Maar zelf zou ik een automation geen delay van 2 uur laten uitvoeren maar daar een timer voor pakken. Of ipv een input_button een input_boolean. Dan heb je en gelijk een mogelijkheid om het te annuleren (je zet hem zelf weer uit) en je kunt makkelijk de automation triggeren op het feit dat de toggle al 2 uur aan staat.
Maar zelf zou ik een automation geen delay van 2 uur laten uitvoeren maar daar een timer voor pakken. Of ipv een input_button een input_boolean. Dan heb je en gelijk een mogelijkheid om het te annuleren (je zet hem zelf weer uit) en je kunt makkelijk de automation triggeren op het feit dat de toggle al 2 uur aan staat.
Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.