Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 235 ... 355 Laatste
Acties:

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:11

D4NG3R

kiwi

:)

@Septillion Ja hier even goed, op een drietal (+ uit) scenes na en wat automations m.b.t. het kijken van een film oid na zit ik eigenlijk zelden aan de helderheid van m'n verlichting. De sliders zijn er vooral 'als' ik het toch een keer anders wil hebben.

Vanavond de sliders maar verbergen.

@Get!em ik houd deze even in het achterhoofd, vooralsnog gaat het naar mijn smaak een beetje te druk worden qua knoppen als ik dit zou toepassen bij m'n woonkamerverlichting. Wel een leuk stukje inspiratie voor de slaapkamerverlichting. :Y

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-12 06:47
Flappie schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:12:
[...]

Hier ook dus dit probleem, ook op Google Pixels, mijn vrouw en ik hebben beide een Pixel 7A. Zou het een Pixel dingetje zijn?
Pixel 8a hier maar geen problemen mee.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb soms negatieve untracked consumption in mijn energy dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ei_6Y5teFVMn4gXpzKPTWH06QS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VaCtyAxSgle5qipWUcKTXhwy.png?f=fotoalbum_large

Verklaring die ik hiervoor zelf heb bedacht is een of meerdere meters (tussenstekkers en andere modules) met een afwijking omhoog, waardoor alle losse apparaten bij elkaar al meer verbruikt hebben dan de consumptie tijdens dat uur op basis van de P1. In dit geval opvallend dat ik negatief uitkom als de tussenstekker Kantoor veel verbruik meet.

Logische verklaring, of zie ik iets anders voor de hand liggend over het hoofd? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19
Gizz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:29:

[Afbeelding]

Verklaring die ik hiervoor zelf heb bedacht is een of meerdere meters (tussenstekkers en andere modules) met een afwijking omhoog, waardoor alle losse apparaten bij elkaar al meer verbruikt hebben dan de consumptie tijdens dat uur op basis van de P1. In dit geval opvallend dat ik negatief uitkom als de tussenstekker Kantoor veel verbruik meet.

Logische verklaring, of zie ik iets anders voor de hand liggends over het hoofd? :)
Dat is inderdaad de verklaring, het totaal van de individuele devices is meer dan je netto verbruik.
Het zou ook nog kunnen zijn dat je zonnepanelen meer opleveren dan de integratie aangeeft, waardoor je netto verbruik dus in werkelijkheid hoger is.

Home Assistant configuratie

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@TheFes aan de PV-kant had ik nog niet gedacht, goede! Al denk ik dat de SDM120 waarmee ik PV-opbrengst in de groepenkast meet een stuk nauwkeuriger is dan mijn goedkope tussenstekkers :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:34

[Afbeelding]

Logische verklaring, of zie ik iets anders voor de hand liggend over het hoofd? :)
Het zou ook kunnen komen doordat je zaken dubbel meet en meerekent. Een meter in de groepenkast om een hele groep te meten en achter die groep nog een tussenstekker (of inbouwmodule of...) waardoor je 2x het verbruik van 1 apparaat meet.

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:12
Ik had een vergelijkbaar gedrag.
Het bleek in de P1 Smartgateway te zitten. De entiteit 'Energieproductie' bleek af en toe negatief te zijn.
Ik heb dat afgevangen door hem dan als minimum 0 te houden

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@Gizz Geen idee welke meters je gebruikt, maar dikke kans dat het een stukje afronding is. M'n eigen basale metertjes rapporteren maar tot 1 getal achter de komma bij de kWh registratie. (Over een lange periode zijn ze gelukkig accuraat) terwijl m'n P1 meter tot 3 gaat. :)

Relatief kleine hoeveelheden stapelen dan al snel op, het gaat in dat plaatje bijv maar om 20Wh, iets wat ik zelf ook regelmatig zie (-0,01 tot -0,03 kWh)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l0qNKTiESE89KdJJJQgZpa1zVA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lOlJlKGk1pzh8CcHlB9Jr54w.png?f=user_large

Als m'n P1 meter 1.170kWh registreert, en m'n individuele metertje dat door afronding als 1.2kWh rapporteert is er natuurlijk een gat van 0.03kWh. Trekt zichzelf het uur erna wel weer recht door afronding naar beneden. :Y)

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 24-09-2024 13:51 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RobertMe ook goede suggestie dat dubbele meten, bij mij niet het geval.

@Cimpel ik gebruik voor P1 en PV alleen de totale kWh-waardes van mijn meters en die tellen gedurende de uren/dagen/jaren alleen maar op. Geen gekke resets tussendoor :)

@D4NG3R ik gebruik een behoorlijke mix van stekkers. De tussenstekker van het kantoor is een Blitzwolf SHP6 met daarop Tasmota. Die heb ik bij ingebruikname nog wel handmatig gekalibreerd door de netspanning gelijk te trekken met een goede referentiebron en het verbruik met een 60W gloeilamp. Niet super precies natuurlijk en ondertussen alweer ruim 4 jaar geleden :)

De SHP6 meet kWh met drie decimalen.

Ik heb meer SHP6 stekkers in huis. Maar ook zigbee stekkerblokken, DIN-meter en stekkers (BW-SHP13).

Maar aangezien mijn untracked consumption geheel verdwijnt en naar negatief schiet op het moment dat mijn vriendin thuis begon te gamen in het kantoor vermoed ik dat de kantoortussenstekker flink te hoog meet. Wat dan weer positief is, dan verbruiken de desktops, grote schermen en NAS in het kantoor toch ietsje minder dan ik altijd dacht :+

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gizz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:34:
@TheFes aan de PV-kant had ik nog niet gedacht, goede! Al denk ik dat de SDM120 waarmee ik PV-opbrengst in de groepenkast meet een stuk nauwkeuriger is dan mijn goedkope tussenstekkers :)
Volgens de specs is de minimale current van de SDM120 0.25A, zou dat kunnen betekenen dat alles onder de 0.25A (~57.5W) inaccuraat gemeten wordt?
Gizz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:55:
@Cimpel ik gebruik voor P1 en PV alleen de totale kWh-waardes van mijn meters en die tellen gedurende de uren/dagen/jaren alleen maar op. Geen gekke resets tussendoor :)
Gelukkig kan HASS dat blijkbaar opvangen, viel mij tijdje terug op na reset van de kWh-teller van een slimme stekker, HASS telde verder waar deze gebleven was.

[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 24-09-2024 15:22 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:34
Nou, de keuze is gemaakt en ik heb mijn Beelink s12 pro Nuc100 ontvangen, maar dan...

Mijn wens is om natuurlijk Home Assistant er op te zetten en als het niet te moeilijk wordt Kodi als mediaspeler. Dan hoeven we de trage Plex app in LG WebOS niet meer te gebruiken (4k hdr media/films staan op Nas)
Ik heb alleen geen tot weinig kennis van zaken als Proxmox, virtuele machines en Docker etc maar als ik een duidelijke tutorial kan volgen kom ik er wel uit.
Het liefst heb ik ook niet te veel moeilijke zaken met updates installeren etc en moet het gewoon stabiel draaien en "makkelijk" te updaten zijn.

(ChatGPT heeft me wel wat meer duidelijkheid gegeven (jep het is zo erg :$ ) maar met jullie kennis of ervaring hoop ik in 1 keer de juiste keuze te maken _/-\o_ .
Dus wat zou voor mij nou de beste setup wezen?
- Proxmox
- Windows + VM
- Windows + Docker
- Vergeet Kodi en ga voor een dedicated Home Assistant OS (bare-metal)
- of.....

Edit:

Wat mij nu ook net binnen schiet is, hoe ga ik Kodi bedienen? hoe doen jullie dat?
"vroeger" had ik kodi op een RPi en deed ik die bedienen met Yatse app op telefoon en had ook wel eens gestoeid met CEC en de afstandsbediening van de TV maar kan mij herinneren dat dat door de brakke CEC ondersteuning niet echt lekker werkte.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben-i op 24-09-2024 17:15 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Ben-i Weet waar je aan bgint dan. Onboard gpu in een VM geruiken is niet echt beginnerswerk :D Maar vond daar dit artikel over.

Dus zou zelf liever iets anders gebruiken als media speler en dan misschien Jellyfin ofzo inzetten op de N100.

• TheFes
@Ben-i waar draait Plex nu op dan?

Ik denk dat het in ieder geval lastig gaat worden om op één device Kodi als output op een scherm te geven, en ook HA te draaien.

• Ben-i
Septillion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:25:
@Ben-i Weet waar je aan bgint dan. Onboard gpu in een VM geruiken is niet echt beginnerswerk :D Maar vond daar dit artikel over.

Dus zou zelf liever iets anders gebruiken als media speler en dan misschien Jellyfin ofzo inzetten op de N100.
Oke handig om te weten, ik had daar nog niks over gelezen.
TheFes schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:33:
@Ben-i waar draait Plex nu op dan?

Ik denk dat het in ieder geval lastig gaat worden om op één device Kodi als output op een scherm te geven, en ook HA te draaien.
Plex media server op de NAS (synology DS220+) en we kijken op de TV via de Plex app op WebOS.

Ik begrijp uit jullie reacties dat het niet simpel een kwestie van alles netjes installeren het dat het "out of the box" werkt :-(

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ben-i Nee, zolang je meerdere server zaken op je N100 server wilt draaien kan dat allemaal erg makkelijk met iets als Proxmox. Maar zodra daar ook video output bij komt kijken is mixen een heel stuk lastiger.

• pCOW
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:27
Ben-i schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:57:
Nou, de keuze is gemaakt en ik heb mijn Beelink s12 pro Nuc100 ontvangen, maar dan...

Mijn wens is om natuurlijk Home Assistant er op te zetten en als het niet te moeilijk wordt Kodi als mediaspeler. Dan hoeven we de trage Plex app in LG WebOS niet meer te gebruiken (4k hdr media/films staan op Nas)
Ik heb alleen geen tot weinig kennis van zaken als Proxmox, virtuele machines en Docker etc maar als ik een duidelijke tutorial kan volgen kom ik er wel uit.
Het liefst heb ik ook niet te veel moeilijke zaken met updates installeren etc en moet het gewoon stabiel draaien en "makkelijk" te updaten zijn.
met betrekking tot installeren van Proxmox en Home assistant op je NUC kan ik je deze link aanbevelen. Ik heb eerder dit jaar dezelfde machine gekocht en daarop ook Proxmox met HA geinstalleerd (en Plex server, Sonarr, Radarr, nzbget etc) en dat werkt als een tierelier.

https://smarthomescene.co...-on-proxmox-the-easy-way/

het is een lang verhaal, maar als je rustig alles volgt zou het goed moeten komen

--
en ik heb de NUC wel in de buurt van mn tv staan, maar gebruik deze om media weer te geven op mijn tv, enkel als PLEX-server. En ja... de LG plex tv app is idd een beetje traag, maar als de video eenmaal draait, gaat t prima.

[ Voor 20% gewijzigd door pCOW op 24-09-2024 17:17 ]

mijn signature is bewust leeg :-)

• Ben-i
Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik het mediaspeler/Kodi idee maar uit mijn hoofd zet voor nu.
En omdat ik nu verder geen idee heb wat ik dan wel nog naast HA zou willen draaien ga ik voor nu voor de dedicated HA OS optie.
Ik kan later altijd nog richting proxmox gaan mocht dat nodig zijn.

Verwijderd

Heb sindskort Adguard draaien als add-in. Werkt fijn.
Scheelt weer een container met pi-hole naast HA draaien.
Wat me alleen stoort is dat ik in DNS Rewrites een aantal devices heb opgegeven.
Kan ze prima pingen daarna op hostname, echter blifjt het dashboard het IP weergeven.
Heeft iemand enig idee hoe dat aan te passen is? In Pihole had ik dat namelijk wel en werkt een stuk fijner.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:38
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:59:
Heb sindskort Adguard draaien als add-in. Werkt fijn.
Scheelt weer een container met pi-hole naast HA draaien.
Add-ons zijn ook gewon containers, maar dan beheerd door HA ipv door jezelf.

Sometimes you need to plan for coincidence

Verwijderd

Hmmbob schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:01:
[...]

Add-ons zijn ook gewon containers, maar dan beheerd door HA ipv door jezelf.
Dat weet ik, echter heb ik er nog wat naast draaien en HA derhalve in supervised mode draaien.
Wil er eigenlijk vanaf en full native naar HA OS. Echter kan dat (nog) niet omdat een aantal zaken niet beschikbaar zijn in HA als add-in daarvoor (ADS-B feeds bijv). Althans ik heb ze niet gevonden.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:38
Die draai ik los - maar ook los van HA op een aparte Pi.

Als losse containers geen probleem zijn, kan je eens hier kijken:
https://github.com/sdr-enthusiasts/docker-adsb-ultrafeeder

[ Voor 53% gewijzigd door Hmmbob op 24-09-2024 21:22 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Verwijderd

Hmmbob schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:21:
Die draai ik los - maar ook los van HA op een aparte Pi.

Als losse containers geen probleem zijn, kan je eens hier kijken:
https://github.com/sdr-enthusiasts/docker-adsb-ultrafeeder
Die heb ik momenteel idd in een losse container draaien. Samen met een hele rits feeders.
Echter wil ik graag naar HA OS migreren en geen aparte Pi voor ADSB, qua load is dat totaal niet nodig.
Als 't nu nog niet kan, dan ook goed. Komt het wellicht in de toekomst.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-12 08:31
D4NG3R schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:52:
@Septillion
Het gaat in deze situatie inderdaad om de verlichting, eenvoudige view met wat custom slider-entity-row elementen, al gebeurt het natuurlijk ook bij reguliere number_input sliders.

Nu ik er nog een keer over nadenk is het waarschijnlijk spijkers zoeken op laag water, zo heel veel speel ik niet met de sliders - het is meer dat ik het er leuk uit vind zien. :')

[Afbeelding]
Welke card heb je hiervoor gebruikt?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid: Wanneer ik de ESPHome NFC Jukebox/Tagreader gebruik voor Spotify heb ik enkel de ESP+NFC-lezer, een NFC chip en een slimme speaker nodig?

De reden waarom ik twijfel is omdat ik op dit moment geen slimme speaker heb en Spotify op mijn laptop aanstuur met de NFC-kaarten. Dit wil ik veranderen naar een slimme speaker. Spotify zou dan direct van de dienst naar de speaker moeten gaan zonder dat er een computer tussen zit.

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:09

Rouwette

Rouwette.com

Eff een situatie schets:

Zigbee knoppen dicht bij de kussens tegen de achterwand van het bed.

Kan ik de knoppen tussen bepaalde tijd uitschakelen? Bv tussen 1:30 en 7:00 dat de knoppen niet werken? Gebruik zigbee2mqtt

https://www.rouwette.com/

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:48
Stukje context
Heb drie automations voor de aansturing van mijn WTW.
1. Zet de WTW naar maximaal als de badkamer luchtvochtigheid snel stijgt (binaire sensor) trapt de verhoging eenmalig af, voor de periode van 1 uur.
2. Zet de WTW naar maximaal, zolang het buiten koeler is dan binnen, en de temperatuur binnen te hoog is.
3. Start een script die ieder uur de WTW op de middelste stand instelt. De trigger is als de CO2 in de slaapkamer snel is gestegen op basis van een binaire sensor.

De WTW dient ieder uur aangezwengeld te worden, anders gaat ie terug naar de standaard modus (lage ventilatie snelheid).

Uitleg automation
Het probleem dat ik heb is met de derde automation, de WTW aansturen op basis van de CO2.

Eerder had ik een automation op basis van een vaste waarde, maar omdat de CO2 meters over een langere periode nog wel eens andere waardes willen geven, (stof, kwaliteit buitenlucht, luchtvochtigheid, batterij van de sensor?) is een vaste waarde niet handig.

Nu gebruik ik binaire sensoren als trigger, als de CO2 in % is gestegen tussen een aantal metingen, dan mag de WTW hoger draaien. Hiervoor wordt een script gestart die de WTW ieder uur op de stand middel instelt.
Ook heb ik een zelfde soort sensor die een daling in CO2 meet, voor als de slaapkamer weer leeg is. Deze triggers een automation die het script weer stopt.

Probleem zelf
Het probleem is echter dat, ondanks dat de triggers goed werken, het script soms toch door blijft lopen, en de ventilatie dus in de hogere stand blijft draaien.

Mijn vermoeden is dat het komt door de exception in de automation, die het script start. Deze wacht namelijk eerst tot de ventilator langzamer gaat draaien. (Deze exception zit er in, omdat ik niet wil dat de WTW langzamer graat draaien als deze door automation 1 of 2 nog op een hogere stand staat. Bijv. omdat er gedoucht is voor het slapen gaan).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
alias: WTW CO2 slaapkamer ventilatie verhogen
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.slaapkamer_occupancy_on
    to: "on"
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.netatmo_weerstation_co2
    above: 700
    enabled: false
action:
  - if:
      - condition: numeric_state
        entity_id: fan.ventilation
        attribute: percentage
        above: 25
    then:
      - wait_for_trigger:
          - platform: numeric_state
            entity_id:
              - fan.ventilation
            attribute: percentage
            below: 50
      - metadata: {}
        data: {}
        target:
          entity_id: script.wtw_op_niveau_midden
        action: script.turn_on
    else:
      - metadata: {}
        target:
        action: script.turn_on
mode: single

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Slaapkamer ventilatie stoppen als slaapkamer leeg is
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.slaapkamer_occupancy_off
    to: "on"
condition: []
action:
  - action: script.turn_off
    target:
mode: single

Ik heb even geen ideeën meer. Hoe kan ik dit het handigste oplossen?

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Rouwette wil je de knoppen echt 'fysiek' uitschakelen zodat ze bijvoorbeeld geen licht geven als je op ze drukt? Of moet er gewoon geen action uitgevoerd worden bij indrukken tijdens die tijden? Dat laatste doe je simpel door het tijdstip als condition mee te nemen in je automation.

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Gizz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:25:
@Rouwette wil je de knoppen echt 'fysiek' uitschakelen zodat ze bijvoorbeeld geen licht geven als je op ze drukt? Of moet er gewoon geen action uitgevoerd worden bij indrukken tijdens die tijden? Dat laatste doe je simpel door het tijdstip als condition mee te nemen in je automation.
Ah ja natuurlijk dat ik daar zelf niet op kwam haha ik wil wel eens een arm omhoog gooien tijdens de slaap O-)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

edwin2021 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:21:
[...]

Welke card heb je hiervoor gebruikt?
Combinatie van vertical/horizontal stacks, buttons en een entity list met daarin slider entity rows.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:49
@Gijs007 Kun je in de traceringslogs zien waar het fout gaat?

Je zegt dat deze in de hoge stand blijft draaien, zit de fout dan niet in de badkamer of buitentemp automations of scripts? Die schakelen toch naar de hoge stand als ik het goed begrijp. Dus ff wat meer info posten, wij weten ook niet welke percentages bij jou hoog midden of laag zijn.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@sypie Ja, mits de slimme speaker dus Spotify aan kan.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gijs007 Je hebt het script zelf niet gepost.

Maar heb je in de traces gekeken dat de script.turn_off dan wel getriggerd is?

Overigens klinkt het mij raar om een "occupancy_on" en een "occupancy_off" te hebben. Zijn die niet gewoon elkaars inverse?

Zelf zou ik denk denk ik geen script maken maar een automation met een input_booleanhelper. Deze automation geef je als trigger dat deze helper aan gaat en een time patern trigger en als conditie dat je heper aan moet staan.

Daarnaast zou ik die hele wait for in je huidige automation ook vervangen door een losse automation (of losse trigger in je huidige). Dit wachten kan namelijk wel een heel lang duren.

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:05
Rouwette schreef op woensdag 25 september 2024 @ 00:19:
[...]

Ah ja natuurlijk dat ik daar zelf niet op kwam haha ik wil wel eens een arm omhoog gooien tijdens de slaap O-)
Afhankelijk van het type knop dat je hebt zou je dan ook nog kunnen instellen dat het licht wel aangaat bij lang indrukken of 3x snel drukken ofzoiets dergelijks. Het lijkt me toch handig dat je de knop kunt blijven gebruiken in bepaalde (nood) situaties.

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Vuur Draak schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:52:
[...]

Afhankelijk van het type knop dat je hebt zou je dan ook nog kunnen instellen dat het licht wel aangaat bij lang indrukken of 3x snel drukken ofzoiets dergelijks. Het lijkt me toch handig dat je de knop kunt blijven gebruiken in bepaalde (nood) situaties.
Ja dat kan die inderdaad (Tuya Zigbee 4knoppen)

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52

TWKterry

Master Mariner

Zijn er mensen die met de gradient scenes van de Hue Signe lampen werken?
Ik zie de gradient scenes wel in z2m maar niet in de lamp attributes in HA.
Dat zou dan betekenen dat ik een gradient scene alleeen kan instellen via een mqtt-publish.
Klopt dit of is er een makkelijkere manier?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TWKterry Weet je zeker dat ze niet in HA staan en niet bijvoorbeeld disabled zijn?

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52

TWKterry

Master Mariner

Jazeker, bij de Diagnostic staan 4 entitites en dat zijn andere. Maar ik zie daar ook bij de controls een dropdown voor gradient scene, dus wel beschikbaar maar wordt dan niet getoond als setting bij de attributes van de lamp. Ook niet als de lamp aanstaat met een gradient scene.
In ieder geval bedankt voor het op weg helpen,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fvEIHVn04mAN9v0JOvFggYdJzo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mZa3iCctMENHs1yAmCOfoXuN.png?f=fotoalbum_large

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:21
Vandaag weer nieuwe Beta release notes :) Whoop!!

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TWKterry Dat kan kloppen, is niet direct een functie die HA onder een lamp kent. Maar je kunt dus gewoon het andere entiteit in HA gebruiken :)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
remcoXP schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:34:
Vandaag weer nieuwe Beta release notes :) Whoop!!
Ahh, crap, nu al! Dan ben ik al bijna een maand het herstel van mij db voor me uit aan het schuiven :+

• manusjevanalles
  • Laatst online: 22:26
Korte vraag: als ik een utility meter met cycle monthly aanmaak, reset hij dan op elke 1e van de maand? Of een maand nadat ik de Utility meter heb aangemaakt (dus bv elke 25e)?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@manusjevanalles 1e van de maand. Of whatever offset van de 1e die je meegeeft :)

• sypie
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:41:
@sypie Ja, mits de slimme speaker dus Spotify aan kan.
Bijvoorbeeld een Symfonisk van IKEA of een Apple HomePod?

Ik heb werkelijk geen idee waar ik op moet letten behalve dat ze van wifi zijn voorzien.

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:05
Heeft iemand al weleens een energie meter gemaakt waarin de verschillende verbruikers worden weer gegeven. Dus het actuele verbruik met bv 5 meetpunten (auto lader, warmtepomp, boiler, wasmachine en droger?)

Zodat als het verbruik hoog is je ziet waar het vandaan komt

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:41
GeeMoney schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:46:
Ik wil een lokale log file binnen mijn HA image monitoren of er records zijn geplaatst binnen het afgelopen half uur. Als dat niet het geval is moet ik een Notification krijgen of desnoods een ooggel van on naar off whatever, het moet zichtbaar worden in de GUI.

De logfile bevat de volgende tekst als voorbeeld:

code:
1
2
3
2024-05-29T20:43:59.698052 045  I --- 02:249191 02:249136 --:------ 4E02 034 007FFF079E7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF047FFF08027FFF7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF
2024-05-29T20:44:00.496581 090  I --- 21:132876 02:249148 --:------ 30C9 003 000877
2024-05-29T20:44:03.356715 045  I --- --:------ --:------ 37:218616 10E2 003 00666F

Het begint dus met een date/timestamp en dat moet vergeleken worden met de huidige datum/tijd, indien groter dan 30 minuten dan Notification. Dit kan door een sensor aan te maken met "file" ?
Het "probleem" is weer actueel maar ik kom er niet uit wat ik kan gebruiken om een lokale log file binnen mijn HA OS te monitoren. Iemand een tip/hint ? Vooral die datum/timestamp check is een uitdaging denk ik.

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
GeeMoney schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:43:
[...]

Het "probleem" is weer actueel maar ik kom er niet uit wat ik kan gebruiken om een lokale log file binnen mijn HA OS te monitoren. Iemand een tip/hint ? Vooral die datum/timestamp check is een uitdaging denk ik.
Is het al gelukt om de timestamp van de laatste regel in te lezen met een File sensor? Hiervoor kun je {{ value.split(" ")[0] }} gebruiken.

Vervolgens een automation die triggert op de state van de File sensor, en waarin je de vergelijking maakt.

YAML:
1
2
3
condition:
  - condition: template
    value_template: "{{ ( now() - states('sensor.file') | as_datetime | as_local ) > timedelta(minutes=30) }}"

Daarna wat voor actie je wilt. En nog even checken of de tijden inderdaad in de lokale tijdzone zijn.

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Mmm, volgens mij wil je een actie doen wanneer de logfile NIET veranderd is. Ff omdenken...

Dan moet je een template trigger gebruiken i.p.v. een state trigger met een condition.

YAML:
1
2
3
trigger:
  - platform: template
    value_template: "{{ ( now() - states('sensor.file') | as_datetime | as_local ) > timedelta(minutes=30) }}"

En misschien is het mooi om een tussensensor te maken, een template sensor met device_class: timestamp. Die kun je mooi als tijdstip laten zien op je dashboard.

YAML:
1
2
3
4
5
6
template:
  - sensor:
      - name: "Tijdstip laatste logregel "
        unique_id: tijdstip_laatste_logregel
        state: "{{ states('sensor.file') | as_datetime | as_local }}"
        device_class: timestamp

[ Voor 101% gewijzigd door verjager op 26-09-2024 23:40 ]

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-12 15:19
Maeslant schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:44:
Heeft iemand al weleens een energie meter gemaakt waarin de verschillende verbruikers worden weer gegeven. Dus het actuele verbruik met bv 5 meetpunten (auto lader, warmtepomp, boiler, wasmachine en droger?)

Even een open deur inschoppen maar is dat niet simpelweg het Energy dashboard? Daarin kun je je individuele apparaten ook opnemen mits deze energie meten en geintegreerd zijn in HA. Of denk ik nu te simpel over je vraag?

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:33
D4NG3R schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:52:
@Septillion
Het gaat in deze situatie inderdaad om de verlichting, eenvoudige view met wat custom slider-entity-row elementen, al gebeurt het natuurlijk ook bij reguliere number_input sliders.

Nu ik er nog een keer over nadenk is het waarschijnlijk spijkers zoeken op laag water, zo heel veel speel ik niet met de sliders - het is meer dat ik het er leuk uit vind zien. :')

[Afbeelding]
Die buttons zijn de standaard buttons in HA en het de zwarte looks is een theme? Ik zoek naar iets leuks om het wat leuker te laten "smoelen" allemaal dan het standaar verhaal. Leuke tips altijd welkom.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Na de recentste ESPHome update 2024.9.1 zijn mijn automations verdwenen. Gelukkig na een backup restore kwamen ze terug.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Devke schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:19:
[...]

Die buttons zijn de standaard buttons in HA en het de zwarte looks is een theme? Ik zoek naar iets leuks om het wat leuker te laten "smoelen" allemaal dan het standaar verhaal. Leuke tips altijd welkom.
Dat zijn gewoon standaard HA knopjes ja, het thema is gewoon het standaard donkere thema wat je kan vinden onder de gebruikersinstellingen. :)

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:49
bekkerm schreef op donderdag 26 september 2024 @ 01:03:
[...]

Even een open deur inschoppen maar is dat niet simpelweg het Energy dashboard? Daarin kun je je individuele apparaten ook opnemen mits deze energie meten en geintegreerd zijn in HA. Of denk ik nu te simpel over je vraag?
Het Energy dashboard geeft geen actueel verbruik, maar gecumuleerd verbruik per uur. Ik denk dat @Maeslant het live verbruik wil zien als ik het goed begrijp. Misschien heb je hier wat aan:
https://github.com/flixlix/power-flow-card-plus

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Pejdref schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:27:
Het Energy dashboard geeft geen actueel verbruik, maar gecumuleerd verbruik per uur. Ik denk dat @Maeslant het live verbruik wil zien als ik het goed begrijp. Misschien heb je hier wat aan:
Die gaat niet echt werken als je tientallen verbruikers erin wil zetten. Voor een basaal overzicht van je huishouden,batterij en auto werkt ie wel goed.

@Maeslant voor veel meer entiteiten is een sankey chart handig.

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-12 12:37
Hallo,

onlangs heb ik een Aqara Waterleak Sensor T1 Zigbee toegevoegd aan mijn zigbee netwerk.
ik gebruik zha en niet de zigbee2mqtt integratie, echter ik zie nu al een aantal keren deze sensor Unavailable worden in HomeAssistant.

de waardes voor consider unavailable voor zowel battery en main powered devices staat op 86400.

iemand enig idee? andere powered devices blijven wel gewoon available..

• Bor
  • Laatst online: 22:48

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

K0ENH schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:57:
Hallo,

onlangs heb ik een Aqara Waterleak Sensor T1 Zigbee toegevoegd aan mijn zigbee netwerk.
ik gebruik zha en niet de zigbee2mqtt integratie, echter ik zie nu al een aantal keren deze sensor Unavailable worden in HomeAssistant.

de waardes voor consider unavailable voor zowel battery en main powered devices staat op 86400.

Blijft het device wel gewoon in het zigbee netwerk connected of heb je een connectieprobleem?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• K0ENH
Bor schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:07:
[...]

Blijft het device wel gewoon in het zigbee netwerk connected of heb je een connectieprobleem?
hij blijft connected, althans dat denk ik, want als ik de sensor handmatig wakker maak door een keer op de knop te drukken dan krijg ik wel weer info in Home Assistant met de actuele waardes

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik weet niet hoe het in ZHA zit, maar rapporteert het beestje wellicht niet minimaal 1x per 24u de status ook als er geen waterlek of verandering in batterijniveau word gedetecteerd? Dat zou kunnen verklaren waarom die als unavailable word gezien, immers word er minstens 1x per dag (=86400 seconden) communicatie verwacht.

In Z2M kan je aangeven wat de minimale en maximale tijden zijn tussen reports.

[ Voor 49% gewijzigd door D4NG3R op 26-09-2024 09:24 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Gizz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:47:
[...]

Die gaat niet echt werken als je tientallen verbruikers erin wil zetten. Voor een basaal overzicht van je huishouden,batterij en auto werkt ie wel goed.

@Maeslant voor veel meer entiteiten is een sankey chart handig.
@Maeslant * Raven gebruikt Sankey chart:
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/HASS_P-graph.jpg
Lastige is wel dat de slimme meter 1x per seconde data uitpoept, de Shelly's doen er echter een stuk langer over :/ , dat verkloot de grafiek nog wel eens.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• K0ENH
D4NG3R schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:16:
Ik weet niet hoe het in ZHA zit, maar rapporteert het beestje wellicht niet minimaal 1x per 24u de status ook als er geen waterlek of verandering in batterijniveau word gedetecteerd? Dat zou kunnen verklaren waarom die als unavailable word gezien, immers word er minstens 1x per dag (=86400 seconden) communicatie verwacht.

In Z2M kan je aangeven wat de minimale en maximale tijden zijn tussen reports.
dat staat dus op 24 uur...
gekke daarnaast is dat als ik kijk naar het zigbee netwerk dat het lijkt alsof deze sensor geen lijntje naar andere devices heeft.. staat helemaal losstaand in de topology...

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

K0ENH schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:30:
[...]

dat staat dus op 24 uur...
gekke daarnaast is dat als ik kijk naar het zigbee netwerk dat het lijkt alsof deze sensor geen lijntje naar andere devices heeft.. staat helemaal losstaand in de topology...
Je geeft aan dat een device na 24u zonder communicatie als unavailable word gemarkeerd, mijn vraag is of deze [waterlekmeter] überhaupt wel minimaal 1x per 24u van zich laat horen, ook wanneer er geen wijzigingen zijn geweest.

Dat kan ik niet uit de reactie(s) opmaken. :)

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
sypie schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:29:
[...]

Ik heb werkelijk geen idee waar ik op moet letten behalve dat ze van wifi zijn voorzien.
De Symfonisk werkt, net als Sonos speakers. De HomePod niet, die ondersteunt niet Spotify direct vanaf de HomePod zelf. Wel AirPlay vanaf een iPhone, maar heeft dus geen Spotify Connect.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Phuncz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 07:35:
Na de recentste ESPHome update 2024.9.1 zijn mijn automations verdwenen. Gelukkig na een backup restore kwamen ze terug.
Daar ESPhome en Home Assistant daar eigenlijk geen enkele link hebben lijkt me dat wel sterk... Dus dat een ESPhome update de HA automations weet weg te halen is wel raar.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:29:
[...]

Vooral dus welke diensten je wilt kunnen gebruiken en of deze dus met HA koppelt.

Een Sonos of Symfonisk doet dat inderdaad. Zelf in principe ook wel erg tevreden over de Symfonisk icm met HA. Alleen is de hele Sonos S3 update nog steeds een blamage eerste klas en is de verwachting dat het zeker nog een half jaar duurt voor S3 weer alle functionaliteit van S2 heeft. En helaas kan je niet terug naar S2 als je de update gedaan hebt. Zit zelf gelukkig nog op S2 maar ervaar daar soms ook wat rare zaken in de backend, zo speelt 1 op de 10 keer nu een andere stream dan ik probeerde te starten. Grap is dat titel en plaatje wel van de stream zijn die ik dan selecteer :+

• K0ENH
D4NG3R schreef op donderdag 26 september 2024 @ 09:39:
[...]

Je geeft aan dat een device na 24u zonder communicatie als unavailable word gemarkeerd, mijn vraag is of deze [waterlekmeter] überhaupt wel minimaal 1x per 24u van zich laat horen, ook wanneer er geen wijzigingen zijn geweest.

Dat kan ik niet uit de reactie(s) opmaken. :)
ah zo had ik hem niet begrepen.
in zha kun je dit niet instellen. in z2m wel?
kan namelijk alleen instellen wanneer die gemarkeerd wordt als unavailable.

• sypie
  • Niet online
@davasch en @Septillion Net een Wiim Amp besteld. Die heeft ook Spotify Connect. Lijkt me verder een prima ding, wat ik ga zien.

De actie van Sonos heeft me er in ieder geval van weerhouden om naar Sonos te kijken, daarom was ik ook aan het dubben over de Symfonisk-lijn.

Na zaterdag gaan we het zien, dan komt de Wiim binnen. Ik houd jullie op de hoogte over de toevoeging er van in Home Assistant.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Maeslant schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:44:

Actueel verbruik is per definitie geen energie maar vermogen ;)

Verder wat vaak wat je wilt zien. Je zou inderdaad een Sankey chart kunne pakken. Of alles als staafdiagram potten met Apex charts, zie daarvoor bijvoorbeeld hier

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@K0ENH Als hij unavailable is en je maakt hem dan nat, verandert de state dan wel gewoon? Anders is er op zich dus niet veel aan de hand anders dan dat hij niet vaak uit zichzelf rapporteert.

En of je minimale tijd tussen rapportage aan kunt passen hangt ook sterk van device af. Soms kan dat, maar hoe dat onder ZHA dan moet heb ik geen idee van.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

K0ENH schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:17:
[...]

ah zo had ik hem niet begrepen.
in zha kun je dit niet instellen. in z2m wel?
kan namelijk alleen instellen wanneer die gemarkeerd wordt als unavailable.
In Z2M kan het (doorgaans) wel, zoals @Septillion hierboven al aangeeft hangt het van het apparaat af - al m'n Aqara beestjes kunnen het in ieder geval. Hoe je dat in ZHA zou moeten doen, als het überhaupt kan, weet ik niet.

Maar inderdaad, klopt de sensor gewoon aan wanneer deze unavailable is en nat gemaakt word?

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Podver :P

[ Voor 96% gewijzigd door Rouwette op 26-09-2024 10:49 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Rouwette ik zou dat niet met HA doen. Voor zover ik begrijp waar je het over hebt :P

• K0ENH
D4NG3R schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:28:
[...]

In Z2M kan het (doorgaans) wel, zoals @Septillion hierboven al aangeeft hangt het van het apparaat af - al m'n Aqara beestjes kunnen het in ieder geval. Hoe je dat in ZHA zou moeten doen, als het überhaupt kan, weet ik niet.

Maar inderdaad, klopt de sensor gewoon aan wanneer deze unavailable is en nat gemaakt word?
dat is een goeie.
ik heb dat nog niet geprobeerd de settings maar weer even aanpassen zodat die unavailable wordt en dan testen...

jammere is dan alleen dat je geen adequate info over de batterij hebt aangezien deze ook unavailable wordt..

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

K0ENH schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:57:
Hallo,

Heb je al getest of de melding op zo'n moment nog wel doorkomt? Dus even de sensor in een plasje water plaatsen of de contacten doorverbinden.

Een mogelijke optie is om de 86400 (24uur) waarde te verhogen naar 99999 voor apparaten op batterijvoeding. Zet dan gelijk die voor apparaten op netvoeding op 4000 (die moeten toch wel elk uur even hallo zeggen lijkt mij).

André Huisman (www.new-line.nl)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@K0ENH Gezien het label "unavailable" alleen een gevolg is van 24 uur geen data krijgen maakt dat dus ook niet uit. Het unavailable zijn betekend niet dat er geen nieuwe batterij info wordt doorgegeven. Enige is dus alleen dat je niet meer de laatst doorgegeven state ziet.

• Maeslant
  • Laatst online: 22:05
[...]

Dit exact, het live verbruik. Soms verbruiken wij even 8000W, omdat er een auto aan het laden is etc. Maar dat is niet erg, alleen het lijkt me handig om te zien waar de energie (grote verbruikers) naar toe gaat.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Septillion schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:04:
[...]

Daar ESPhome en Home Assistant daar eigenlijk geen enkele link hebben lijkt me dat wel sterk... Dus dat een ESPhome update de HA automations weet weg te halen is wel raar.
Ik had drie updates klaar staan:
Home Assistant Core 2024.9.2 --> 2024.9.3
ESPHome 2024.9.0 --> 2024.9.1
SSH

Zoals gewoonlijk update ik eerst de componenten, dan Home Assistant. Gisterenavond gedaan. Elke morgen triggeren er wat automations maar nu dus niet, ik check en ze zijn allemaal "weg".

Ik vermoedde de HA update want die was heel wat uitgebreider. Maar na een restore zag ik nog steeds geen automations. Na een restore van het ESPHome component zag ik ze meteen weer, inclusief tags.

Van de logica snap ik het ook niet O-)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Phuncz dat is gek, want ESPHome is geen component (onderdeel van HA) maar een programma dat los in een dockercontainer draait, net als elke add-on binnen HA. Het enige dat je restored als je een back-up van ESPHome terugzet is de files in de afgebakende container van ESPHome.

Maar goed, het werkt in ieder geval weer :P

• TheFes
Maeslant schreef op donderdag 26 september 2024 @ 13:46:
[...]

Dit exact, het live verbruik. Soms verbruiken wij even 8000W, omdat er een auto aan het laden is etc. Maar dat is niet erg, alleen het lijkt me handig om te zien waar de energie (grote verbruikers) naar toe gaat.
live verbruik != energie :P
wat jij zoekt is het vermogen (power) ;)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Phuncz Van de restore is ook raar, daar bij ESPhome alleen de addon + settings een restore krijgt (de docker container) en de automations zijn onderdeel van de config folder.

En überhaupt bijzonder dat bij een update ze verdwenen zijn, daar een HA update eigenlijk ook niets meer is dan de container updaten, dus aan de yamls wordt dan niets gedaan. Toevallig niet gecontroleerd of die er nog wel waren voor de restore?

• Brynnie
  • Niet online
Sinds enkele dagen mislukt de verbinding tussen Frigate en mijn camera’s. Voor zover ik weet is er niks gewijzigd. Ben enkele dagen in het buitenland geweest en bij terugkomst blijkt Frigate op alle camera’s foutmelding ivm ffmpeg te geven.

Error log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
2024-09-26 13:23:46.380662821  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Living: Unable to read frames from ffmpeg process.
2024-09-26 13:23:46.380710494  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Living: ffmpeg process is not running. exiting capture thread...
2024-09-26 13:23:46.381335565  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Keuken: Unable to read frames from ffmpeg process.
2024-09-26 13:23:46.381360639  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Hoek: Unable to read frames from ffmpeg process.
2024-09-26 13:23:46.381445830  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Keuken: ffmpeg process is not running. exiting capture thread...
2024-09-26 13:23:46.381532721  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Hoek: ffmpeg process is not running. exiting capture thread...
2024-09-26 13:23:46.381601703  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Tuinhuis: Unable to read frames from ffmpeg process.
2024-09-26 13:23:46.381730150  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Tuinhuis: ffmpeg process is not running. exiting capture thread...
2024-09-26 13:23:46.381882124  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Inkomhal: Unable to read frames from ffmpeg process.
2024-09-26 13:23:46.382048476  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : PTZTuinhuis: Unable to read frames from ffmpeg process.
2024-09-26 13:23:46.382069049  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Inkomhal: ffmpeg process is not running. exiting capture thread...
2024-09-26 13:23:46.382223092  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : PTZTuinhuis: ffmpeg process is not running. exiting capture thread...
2024-09-26 13:23:46.382293100  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Garage: Unable to read frames from ffmpeg process.
2024-09-26 13:23:46.382418151  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Garage: ffmpeg process is not running. exiting capture thread...
2024-09-26 13:23:46.383278397  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Tuinpoort: Unable to read frames from ffmpeg process.
2024-09-26 13:23:46.383405962  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Tuin: Unable to read frames from ffmpeg process.
2024-09-26 13:23:46.383426859  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Tuinpoort: ffmpeg process is not running. exiting capture thread...
2024-09-26 13:23:46.383505460  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Tuin: ffmpeg process is not running. exiting capture thread...
2024-09-26 13:23:46.383586925  [2024-09-26 15:23:46] frigate.video                  ERROR   : Oprit: Unable to read frames from ffmpeg process.

En zo gaat het bijna eindeloos verder

Hoe / waar kan ik nazien of ffmpeg naar behoren werkt?

Misschien een gerelateerd probleem:
Via Scrypted stuur ik de beelden naar HomeKit. Daar loopt sinds kort ook iets mis: De snapshot in Homekit laden instant, maar wanneer ik op een snapshot klik om live beeld te zien, krijg ik na enkele seconden proberen de melding dat het apparaat niet meer reageert. Zou dat een zelfde oorzaak kunnen hebben als het Frigate probleem?

Ter info: Via de UniFi Protect app werken alle camera’s foutloos.

Edit:
Hmmm, geloof het of niet, maar nu werkt alles weer zoals het hoort, zonder foutmeldingen… Zou er tijdelijk (dagen) een probleem kunnen geweest zijn met de ffmpeg codering? Geen idee wat het was, enige wat ik kan zeggen is dat het enkele dagen niet en nu wel weer werkt zonder dat ik iets gewijzigd heb…

[ Voor 4% gewijzigd door Brynnie op 26-09-2024 16:25 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Septillion schreef op donderdag 26 september 2024 @ 15:25:
@Phuncz Van de restore is ook raar, daar bij ESPhome alleen de addon + settings een restore krijgt (de docker container) en de automations zijn onderdeel van de config folder.

En überhaupt bijzonder dat bij een update ze verdwenen zijn, daar een HA update eigenlijk ook niets meer is dan de container updaten, dus aan de yamls wordt dan niets gedaan. Toevallig niet gecontroleerd of die er nog wel waren voor de restore?
Na de restore van HA waren ze niet terug.
Ik denk niet dat ze weg waren maar om één of andere reden niet zichtbaar. Eventueel kan ik vanavond de updates nogmaals proberen en per keer te checken.

Bijkomende vraag: is er een goede manier om de YAML's te backuppen, met versie beheer bijvoorbeeld ?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Phuncz Dan zou ik inderdaad eens kijken wat er met de files gebeurd of wat een extra herstart geeft.\\

Sommige mensen gebruiken bijvoorbeeld een Github daarvoor. Persoonlijk gebruik ik alleen de HA backups. Deze kan je ook gewoon downloaden en dan los door de yamls heen neuzen.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:27
Iemand een idee?

Ik gebruik deze intergratie al bijna twee jaar. Geen problemen gehad:
FanX RF USB Dongle

Maar nu schakelt hij niet meer. Alle data komt gewoon door en is ook accuraat. Ik kan geen enkele reden vinden waarom het niet werkt. Er zijn geen updates gedaan en gezien de sensoren wel werken verwacht ik dat het probleem in HA zelf zit

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• manusjevanalles
  • Laatst online: 22:26
Toppe schreef op donderdag 26 september 2024 @ 18:24:
Iemand een idee?

Ik gebruik deze intergratie al bijna twee jaar. Geen problemen gehad:
FanX RF USB Dongle

Maar nu schakelt hij niet meer. Alle data komt gewoon door en is ook accuraat. Ik kan geen enkele reden vinden waarom het niet werkt. Er zijn geen updates gedaan en gezien de sensoren wel werken verwacht ik dat het probleem in HA zelf zit
Ik heb het antwoord niet, maar waarschijnlijk stuur je er een Orcon ventilator mee aan? Ik ben voor de open air mini gegaan. Dat is een printplaat met een ESP die de standaard printplaat vervangt. Er is hier een topic over op Tweakers.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Septillion schreef op donderdag 26 september 2024 @ 16:45:
@Phuncz Dan zou ik inderdaad eens kijken wat er met de files gebeurd of wat een extra herstart geeft.\\

Sommige mensen gebruiken bijvoorbeeld een Github daarvoor. Persoonlijk gebruik ik alleen de HA backups. Deze kan je ook gewoon downloaden en dan los door de yamls heen neuzen.
Het lijkt toch aan de HA update te liggen, ik ben niet de enige waar de 2024.9.3 update automations onderuit haalt: https://community.home-as...sections-go-big/767233/48

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:35
Hi all,

Ben al een tijdje dit topic aan het volgen omdat ik wil beginnen met het opzetten van smarthome en dat ook meteen een beetje toekomstvast wil doen. Ik heb al wat devices in huis die nu via allerhande apps en protocollen (kunnen) worden aangestuurd (wifi, zigbee, bt, thread). Na flink wat research heb ik besloten om met HA aan de slag te gaan. Komende maand ben ik vrij van werk en wil ik lekker knutselen en rustig eea gaan opbouwen :)

Enige wat ik volgens mij nog nodig heb om los te kunnen is hardware om HA op te draaien. Een Pi heb ik al snel afgeschreven op basis van allerlei adviezen hier en daar, dus het wordt een NUC oid en dan met Proxmox en een VM waar ik HA OS in wil draaien.

Ben een beetje aan het wachten op een goede 'deal' voor hardware. Ik ken mezelf: als ik dan zo'n servertje heb draaien wil ik er ook andere dingen op gaan proberen zoals een pihole, adguard etc. dus er moet wel wat meer mogelijk zijn dan alleen HA.
Ik twijfel alleen of ik per sé een N100 cpu wil of bijvoorbeeld een minder zuinige refurbished mini pc koop, zoals deze: https://www.compustunt.nl...3-i3-6100-8GB-256GB-Win11

Kunnen jullie mij adviseren in wat een goede setup is?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• Vuur Draak
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:05
Ik lees regelmatig negatieve verhalen over een bepaalde hard- en/of software setup. Wanneer het allemaal soepel loopt heeft iemand minder gauw de neiging dit ook te delen. Om die reden doe ik het toch maar even, bij mij werkt Home Assistant soepel met de volgende hardware:

Raspberry Pi 4 4gb
  • boot op een 250gb ssd (geen sd card)
Zigbee dongle sonoff
  • Native ZHA protocol werkt (tegenwoordig wel) goed
42 Zigbee apparaten waaronder (293 entiteiten):
  • Hue lampen
  • Hue dimmer knoppen
  • Tradfri lampen
  • Tradfri knoppen
  • Deur sensors
  • Beweging sensors
  • Ledstrip controllers
  • Osram, Innr en Ikea power switches
Geen aparte hub van Hue of Tradfri of een ander merk in gebruik, home assistant doet al het werk.

Ook verbonden en te bedienen zijn:
  • Sonos zoneplayer Amp
  • Reolink camera's (3 stuks)
  • Fritzbox router/modem
  • Google Chromecast Android TV
En binnen HA o.a. ook de volgende diensten werkend:
  • Jellyfin - media Server (ipv Plex) - de media zelf staat op een aparte OMV NAS
  • Adguard Home - dns server
Ongeveer 100 automatiseringen zijn actief.
Of dit systeem heel veel meer aan kan weet ik uiteraard niet, maar bovenstaande setup draait heel soepel.
Ben benieuwd naar vergelijkbare setups. :)

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:11

Antonio di

a mi me dijeron que si

Maardiweb schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:03:
Hi all,

Ben al een tijdje dit topic aan het volgen omdat ik wil beginnen met het opzetten van smarthome en dat ook meteen een beetje toekomstvast wil doen. Ik heb al wat devices in huis die nu via allerhande apps en protocollen (kunnen) worden aangestuurd (wifi, zigbee, bt, thread). Na flink wat research heb ik besloten om met HA aan de slag te gaan. Komende maand ben ik vrij van werk en wil ik lekker knutselen en rustig eea gaan opbouwen :)

Enige wat ik volgens mij nog nodig heb om los te kunnen is hardware om HA op te draaien. Een Pi heb ik al snel afgeschreven op basis van allerlei adviezen hier en daar, dus het wordt een NUC oid en dan met Proxmox en een VM waar ik HA OS in wil draaien.

Ben een beetje aan het wachten op een goede 'deal' voor hardware. Ik ken mezelf: als ik dan zo'n servertje heb draaien wil ik er ook andere dingen op gaan proberen zoals een pihole, adguard etc. dus er moet wel wat meer mogelijk zijn dan alleen HA.
Ik twijfel alleen of ik per sé een N100 cpu wil of bijvoorbeeld een minder zuinige refurbished mini pc koop, zoals deze: https://www.compustunt.nl...3-i3-6100-8GB-256GB-Win11

Intel® Core™ i3-6100 Processor TDP 51 Watt
Intel N100 TDP 6 watt.
HA staat 24/7 AAN, dus TDP en liefst passieve koeling is belangrijk.
Met een N100 bordje kun je echt knutselen:
https://tweakers.net/pric...oBCiWWJwMFylITfYEqtM1rAUA

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb een mini pc met N100 van Ali. SSD van 4 TB en 32 GB RAM erbij gekocht en Proxmox geïnstalleerd met o.a. Homeassistant en wat andere VM's. Werkt uitstekend. De Zigbee usbstick koppelen aan HA was eigenlijk nog het meeste werk.

Graag schone linksjes plaatsen

[ Voor 33% gewijzigd door Septillion op 27-09-2024 09:45 . Reden: Link cleanup ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:34
synoniem schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:29:
Ik heb een mini pc met N100 van Ali. SSD van 4 TB en 32 GB RAM erbij gekocht en Proxmox geïnstalleerd met o.a. Homeassistant en wat andere VM's. Werkt uitstekend. De Zigbee usbstick koppelen aan HA was eigenlijk nog het meeste werk.
offtopic:
Weet je toevallig ook het verbruik (liefst van het kale systeem zonder VMs etc, maar dat kun je nu natuurlijk niet meer meten), en zou je dat kunnen delen in Het grote zuinige server topic - deel 3 ?

Overigens is deze link ook al voldoende, zonder alle tracking meuk: https://nl.aliexpress.com/item/1005005468230829.html :X

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:35
Antonio di schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:15:
[...]

Intel® Core™ i3-6100 Processor TDP 51 Watt
Intel N100 TDP 6 watt.
HA staat 24/7 AAN, dus TDP en liefst passieve koeling is belangrijk.
Met een N100 bordje kun je echt knutselen:
https://tweakers.net/pric...oBCiWWJwMFylITfYEqtM1rAUA
Thnx! Dan liever inderdaad een N100. Wil echter wel een complete setup kopen en niet zelf gaan knutselen met moederborden enzo. Die setjes van Ali spreken opzich wel aan (Bmax, Firebat, Chuwi), maar twijfel over de betrouwbaarheid. Vooral over die bmaxen lees ik veel dat ie opeens sterft.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:57
Zijn er al een beetje fatsoenlijke slimme speakers / spraak assistenten die goed met HA om gaan? Waar je dus normaal Nederlands tegen kan praten en bv gewoon kan zeggen dat de lampen aan moeten (dus niet open home assistant en doe de lampen aan). Het moet dus zo natuurlijk mogelijk aanvoelen.

Het liefst een future-proof speaker met goedwerkende AI, maar HA integratie is het belangrijkste dus vandaar even mijn vraag hier.

Alexa ondersteunt nog altijd geen Nederlands toch?

[ Voor 8% gewijzigd door crimby op 27-09-2024 07:40 ]

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56
Maardiweb schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:03:
Hi all,

Je kunt ook een nuc van marktplaats halen. Draait hier al een paar jaar zonder problemen proxmox en allerhande vm/lxc

• TheFes
crimby schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:17:
Zijn er al een beetje fatsoenlijke slimme speakers / spraak assistenten die goed met HA om gaan? Waar je dus normaal Nederlands tegen kan praten en bv gewoon kan zeggen dat de lampen aan moeten (dus niet open home assistant en doe de lampen aan). Het moet dus zo natuurlijk mogelijk aanvoelen.

Het liefst een future-proof speaker met goedwerkende AI, maar HA integratie is het belangrijkste dus vandaar even mijn vraag hier.

Home Assistant komt binnenkort met een eigen voice kit, die uiteraard de eigen Assist dienst ondersteunt. Ik ben language leader voor de vertalingen naar het Nederlands binnen dat project. Je kunt sinds een aantal maanden ook AI (LLMs) gebruiken om je huis met stem te bedienen, eventueel zelfs lokale varianten die dus niet in de cloud draaien.

Ik ben deze week te horen gekregen dat ik al language leader een test versie opgestuurd krijg, dus ben erg benieuwd.

Oh, en Alexa ondersteunt volgens mij tegenwoordig wel Nederlands

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 27-09-2024 08:01 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

BiG-GuY

Maardiweb schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:09:
[...]

Thnx! Dan liever inderdaad een N100. Wil echter wel een complete setup kopen en niet zelf gaan knutselen met moederborden enzo. Die setjes van Ali spreken opzich wel aan (Bmax, Firebat, Chuwi), maar twijfel over de betrouwbaarheid. Vooral over die bmaxen lees ik veel dat ie opeens sterft.
Je hebt ook Mini-PC’s met N100 van “normale” merken als ASUS, ASRock, Gigabyte en MSI. Zijn wel duurder dan die Chinese merken, maar dan heb je tenminste wel normale garantie via een NL webshop, als je hem in een NL webshop koopt.

Als je geen VMs nodig hebt, kan je prima uit de voeten met Home Assistant OS. Draaide een tijdje op die manier PLEX zelfs met HW transcoding samen met de verschillende “arrs” en qbittorent als add-ons.

Mijn ervaring met de Chinese merken die ook via Amazon verkocht worden, waren niet denderend en allemaal geretourneerd binnen een week:
  • Minis Forum S100 (N100): ding werd te heet en throttlede kort na opstarten constant, fan maakte een herrie, LAN chip verbind op 2.5GbE maar haalde niet eens 200Mbps, mogelijk door het throttlen.
  • Minis Forum UM690S: ding was heel vlot en fan was vooral hoorbaar op volle toeren, wat die pas deed bij volle belasting CPU of GPU. Probleem was vooral dat de (niet vervangbare) Bluetooth/Wifi chip random uitviel en BSOD’s veroorzaakte.
  • Beelink Mini PC SER6: ook deze was heel vlot en fan vooral hoorbaar onder full load. Was veel koeler en stiller dan de Minis Forum, dus wilde hem in de woonkamer gebruiken voor game streaming. Toen kwam ik erachter dat de verkochte HDMI2.1 bandbreedte beperkt leek te zijn, waardoor hij met HDR content langzaamaan helderheid verloor, was een heel raar effect wat ik met geen enkel ander apparaat had meegemaakt…
Dus toen was ik wel even klaar met de Chinese merken, en dit zijn nog de “grote” merken in Mini-PC land.

Dit soort problemen met een NUC nooit gehad. Maar draai alweer een tijdje op een HA Yellow PoE voor Home Assistant OS met paar add-ons en heb media ergens anders op draaien.

Gallery V&A

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

BiG-GuY

crimby schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:17:

Als je een Apple gebruiker bent, werkt het goed via HomePods. Je kan de HomeKit Bridge functie gebruiken om entiteiten uit HA in HomeKit beschikbaar te krijgen en Siri kan je dan gebruiken om die zaken te besturen via stem. HomeKit werkt 100% lokaal en siri kan veel handelingen lokaal afhandelen tegenwoordig.

Je bent uiteraard wel afhankelijk van de ontwikkeling van Apple hoe de assistent erin zich ontwikkeld.

Gallery V&A

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Phuncz schreef op donderdag 26 september 2024 @ 20:59:
[...]

Het lijkt toch aan de HA update te liggen, ik ben niet de enige waar de 2024.9.3 update automations onderuit haalt: https://community.home-as...sections-go-big/767233/48
Dat is nog wel een logische, dus ESPhome heeft er dus zoals verwacht niets mee te maken.

Doet er niet aan af dat het een vervelend probleem is :) Maar dan zal er wel een officiële issue gemaakt moeten worden op Gihub voor een fix. Zelf nog niet over omdat ik nog een database restore moet doen...

• eddylm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12 08:13
Er is hier vast iemand die mij kan helpen aangezien ik het zelf niet kan vinden.

Ik zoek een schakelaar/module die past bij mn huidige gira schakelmateriaal. Mijn lampen zijn hue lampen (die altijd aan moeten blijven) en die wil ik graag bedienen aan/uit/dimmen via HA (zigbee).

Nu kan ik wel draadloze schakelaars vinden ala friends of hue, maar ik wil graag een schakelaar op het stroom aansluiten. Is dit er uberhaupt?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@eddylm Mag alles via HA lopen? Zo ja, dan zou ik er een Shelly of Sonoff Mini plaatsen met Tasmota of ESPhome.

Qua direct bind opties is er weinig tot niets op netspanning.

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:57
Thanks @TheFes @BiG-GuY ! Ik zie nu dat Alexa sinds dit jaar ook in het Nederlands is inderdaad. Homepod kan ook, maar zonder Apple Intelligence is dat qua AI niet de beste toch? Wel vervent apple gebruikers hier.

Alexa Echo Show 8 lijkt me wel een mooie icm het scherm, maar niet officieel via Amazon te krijgen zie ik. Goed om te weten dat er meer opties zijn tegenwoordig.

• eddylm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12 08:13
Septillion schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:32:
@eddylm Mag alles via HA lopen? Zo ja, dan zou ik er een Shelly of Sonoff Mini plaatsen met Tasmota of ESPhome.

Qua direct bind opties is er weinig tot niets op netspanning.
Het liefste alles via HA idd. Ik zal hier eens naar kijken. Thnx
Pagina: 1 ... 235 ... 355 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.