Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 236 ... 355 Laatste
Acties:

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Maardiweb Hier ook een N100 gebruiker in de vorm van een Firebat. Zwakste onderdeel is wat ik lees de SSD. Dus die is nog wel een keer te vervangen, eventueel preventief.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@eddylm Vergeten erbij te zetten, zelf dus op meerdere plekken Sonoff Mini's achter schakelaars. De uitgang van de module gaat als nog naar de smart bulbs maar deze staat normaal altijd aan. Alleen als de verbinding met HA wegvalt zal de module de uitgang direct schakelen als fallback.

• eddylm
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12 08:13
Septillion schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:39:
@eddylm Vergeten erbij te zetten, zelf dus op meerdere plekken Sonoff Mini's achter schakelaars. De uitgang van de module gaat als nog naar de smart bulbs maar deze staat normaal altijd aan. Alleen als de verbinding met HA wegvalt zal de module de uitgang direct schakelen als fallback.
Het is redelijk nieuw voor mij allemaal, maar zoals ik het begrijp als je een Sonoff Mini plaatst achter bijvb een pulse drukker dan zorgt dat er voor dat er wel altijd stroom op de lampen blijft staan (met uitzondering van wegvallen HA) ? Of heb je daar ook ESPHome voor nodig?

• MXMan
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:19
Vuur Draak schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:46:
Ik lees regelmatig negatieve verhalen over een bepaalde hard- en/of software setup. Wanneer het allemaal soepel loopt heeft iemand minder gauw de neiging dit ook te delen. Om die reden doe ik het toch maar even, bij mij werkt Home Assistant soepel met de volgende hardware:

Raspberry Pi 4 4gb
  • boot op een 250gb ssd (geen sd card)
Zigbee dongle sonoff
  • Native ZHA protocol werkt (tegenwoordig wel) goed
42 Zigbee apparaten waaronder (293 entiteiten):
  • Hue lampen
  • Hue dimmer knoppen
  • Tradfri lampen
  • Tradfri knoppen
  • Deur sensors
  • Beweging sensors
  • Ledstrip controllers
  • Osram, Innr en Ikea power switches
Geen aparte hub van Hue of Tradfri of een ander merk in gebruik, home assistant doet al het werk.

Ook verbonden en te bedienen zijn:
  • Sonos zoneplayer Amp
  • Reolink camera's (3 stuks)
  • Fritzbox router/modem
  • Google Chromecast Android TV
En binnen HA o.a. ook de volgende diensten werkend:
  • Jellyfin - media Server (ipv Plex) - de media zelf staat op een aparte OMV NAS
  • Adguard Home - dns server
Ongeveer 100 automatiseringen zijn actief.
Of dit systeem heel veel meer aan kan weet ik uiteraard niet, maar bovenstaande setup draait heel soepel.
Ben benieuwd naar vergelijkbare setups. :)
Voor de mensen die HASS watervrees hebben, heeft HASS OS zelfs een versie voor de RPI2 in no time running is. Ik heb deze maandenlang zonder problemen laten draaien. Ben ondertussen feilloos gemigreerd naar de RPI5. Toch wel een groot verschil qua snelheid

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@eddylm Met de standaard firmware van een Sonoff kan dat niet. Dan is lokaal met HA verbinden ook niet echt lekker. Maar met Tasmota of ESPhome is het dus mogelijk de schakelaar detached te laten werken. Ofwel, schakelaar en uitgang zijn dan twee losse dingen.

Een Shelly zou dan met stock firmware al moeten kunnen. Maar volgens mij is een fallback maken niet mogelijk onder de Shelly firmware.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 00:04:
[...]

offtopic:
Weet je toevallig ook het verbruik (liefst van het kale systeem zonder VMs etc, maar dat kun je nu natuurlijk niet meer meten), en zou je dat kunnen delen in Het grote zuinige server topic - deel 3 ?

Overigens is deze link ook al voldoende, zonder alle tracking meuk: https://nl.aliexpress.com/item/1005005468230829.html :X
offtopic:
Ik heb nog een andere N100 waar alleen Debian op staat die kan ik van het weekend wel even aan een slimme stekkker hangen. Alleen heeft die 8 GB en 256GB SSD dus niet honderd procent vergelijkbaar maar close.

Ik had geprobeerd de link op te schonen maar dan werkte ie niet meer en ik had haast. Ik zie nu hoe Septillion het gedaan heeft dus nu weet ik het voor de volgende keer.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:34
synoniem schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:03:
[...]

offtopic:
Ik heb nog een andere N100 waar alleen Debian op staat die kan ik van het weekend wel even aan een slimme stekkker hangen. Alleen heeft die 8 GB en 256GB SSD dus niet honderd procent vergelijkbaar maar close.
offtopic:
Wel hetzelfde systeem? Want er zit AFAIK nogal wat variatie in. Sommige N100 systemen komen onder de 5W terwijl anderen niet onder de 8W komen.
offtopic:
Ik had geprobeerd de link op te schonen maar dan werkte ie niet meer en ik had haast. Ik zie nu hoe Septillion het gedaan heeft dus nu weet ik het voor de volgende keer.
Gewoon alles verwijderen na de ".html" :p

• eddylm
Septillion schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:59:
@eddylm Met de standaard firmware van een Sonoff kan dat niet. Dan is lokaal met HA verbinden ook niet echt lekker. Maar met Tasmota of ESPhome is het dus mogelijk de schakelaar detached te laten werken. Ofwel, schakelaar en uitgang zijn dan twee losse dingen.

Een Shelly zou dan met stock firmware al moeten kunnen. Maar volgens mij is een fallback maken niet mogelijk onder de Shelly firmware.
Duidelijk, tijd om mij in te lezen dus. Thnx!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:13
Zijn er hier meer mensen die zowel een aardig netwerk Zwave als Zigbee hebben?

Ik heb het idee dat ik steeds meer "storing" krijg in mijn netwerk(en). Meer op Zigbee dan op Zwave.

Ik heb ca 30 z-wave devies en ca 30 zigbee devices. Van beide zijn er een stuk of 5 die "gekoppeld" zijn maar ergens nog in een doos zitten :) Dat kan een smart-plug zijn als een PIR/remote.

Setup:
Raspberry PI 4 met Sonoff Zigbee dongel en een Aotec Z-Stick

Zwave:
Hier heb ik 2 problemen. Probleem 1 is dat sommige devices wel eens "offline" gaan (node: dead). Druk ik in HA op "ping" is hij meteen weer online. Vaak bij de trap verlichting, midden in het huis zo ongeveer het meest dichtbij de PI. Waarom die 'dead' raakt snap ik niet en een ping lost het op. Maar een HA schakel-actie van die lap failt dus want hij is "dead"

Ander probleem is de buitenverlichting. Houten schuurtje met een Fibaro dimmer. Deze gaat vaak offline. Sure zit een meter of 8 tussen voor het huis en dat is natuurlijk beton en/of glas. Even een extra smartplug geplaatst in huis dus het is echt alleen dat aan materiaal. Ik kijk wel eens bij "last working route" en soms zie ik dat hij zelfs een connectie heeft via een plug die helemaal aan de andere kant van het huis hangt. En toch is deze ook vaak offline.

Zigbee (vooral verlichting):
Hier heb ik eigenlijk bijna altijd het probleem dat het "traag" reageert. Bij Z-wave is het vrijwel instant bij zigbee duurt het toch meestal 2~3 seconden.

En ook hier wat devices die het vaker niet doen dan wel.
Eglo zigbee spot RGB GUI10. Heb er een aantal binnen in huis tegen de buitenmuur/openslaande deur. En een paar buiten ook weer direct tegen de openslaande deur onder overstek. Daar zit dus nog geen 50 centimeter tussen. Ok het is HR glas en/of beton maar die spotjes buiten zijn vaker niet te bedienen dan wel. Mijn gevoel zegt me toch omdat het een mesh netwerk maakt dat dat echt perfect zou moeten werken over die afstand.

Misschien dat Z-wave en Zigbee elkaar storen? Vroeger had ik eigenlijk alleen Z-wave maar veel verlichting zie je alleen in Zigbee dus dat netwerk groeit. Meer mensen soortgelijke ervaringen? Het is echt lastig om te debuggen, soms werkt het prefect, soms werkt het totaal niet terwijl er dan aan het netwerk echt niks is veranderd. Soms zet ik een lamp aan via HA, de lamp gaat aan en 2 sec later is die node "dead". Druk ik op ping is hij meteen weer "alive".

Of kan het zo zijn dat als je devices in je netwerk hebt maar die zijn offline (liggen in een doos) dat er toch geprobeerd wordt (via) die devices te communiceren?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• virtualjoe
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:20
Ik heb nu HAOS op Proxmox op een NUC draaien, maar ik denk erover om de HA Green aan te schaffen. Ik gebruik de NUC nu alleen voor HAOS en dat is wat gortig.

Ik kan niet goed vinden of ik eenvoudig mijn hele HA config naar de Green kan migreren, zodat ik alles snel weer aan de praat heb. Kan iemand me aan deze info helpen?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Mattie112 De Sonoff dongle bestaat niet, heb je de ZBdongle-P of ZBdongle-E?

En ZHA of Zigbee2MQTT? Voor Z-wave neem ik aan Z-Wave-JS?

Zigbee en Z-wave zitten op compleet andere frequenties. Dus er zou amper interferentie tusssen de twee mogen zijn. Heb je als eens gekeken hoe up to date de firmware van je sticks is?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@virtualjoe In de basis is het zo simpel als je backup terug zetten en je nieuwe device zelfde vaste IP te geven. Enige waar je op moet letten zijn zaken die je via een dongle hebt draaien. Als je bijvoorbeeld van Zigbee controller wilt moet je even kijken of dat kan zonder re-pairen.

offtopic:
Grappig dat er juist ook nog mensen terug willen :p

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 27-09-2024 10:40 ]

• RobertMe
Mattie112 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:27:
Misschien dat Z-wave en Zigbee elkaar storen?
ZWave gebruikt meen ik iets van 8xxMHz (868?), Zigbee zit op 2,4GHz. Waarbij Zigbee dus de frequentie deelt met wifi, bluetooth, en heel wat andere zaken. Nu zal de frequentie van ZWave ook wel voor meer doeleinden gebruikt worden, maar toch zal daarop minder ruis zijn. Als het bv echt 868MHz is is dat gedeeld met sommige RF apparatuur (ouderwetse klik aan klik uit zit meen ik ook op die frequentie, maar bv ook Tado, en mogelijk ook draadloze microfoons en zo?).
Met Zigbee is de kans op verstoring, door wifi en mogelijk bluetooth die one way or another redelijk continu aan het communiceren zijn. Terwijl ZWave maar incidenteel wat mogelijke interferentie heeft van dan mogelijk wellicht een Tado thermostaat (knop) of een draadloos rolluik of KaKu spul dat allemaal voornamelijk alleen iets stuurt als je zelf incidenteel ergens op een knop drukt of zo.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:11

Antonio di

a mi me dijeron que si

Maardiweb schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 07:09:
[...]

Thnx! Dan liever inderdaad een N100. Wil echter wel een complete setup kopen en niet zelf gaan knutselen met moederborden enzo. Die setjes van Ali spreken opzich wel aan (Bmax, Firebat, Chuwi), maar twijfel over de betrouwbaarheid. Vooral over die bmaxen lees ik veel dat ie opeens sterft.
Zoals @BiG-GuY al postte,heb je hier in verschillende prijsklasses met verschillende services.
Ik heb een "Chinese" Minisforum GK50 (pentium 5030, passief gekoeld) en die draait nu al 2 jaar naar volle tevredenheid. Maar goed ik draai er geen media toepassingen op voor streamen e.d.. De Minisforum met N100 is vrij kort na de lancering weer gestopt omdat er te veel problemen mee waren . Een maandje geleden had Minisforum honderden van die N100's als refurb in in de aanbieding. Nu is er een N100 opvolger (UN serie) waar men verbeteringen bij heeft aangebracht.
Intel NUC's zijn gewoon echt betrouwbaar maar een stuk duurder. Intel is jammergenoeg gestopt met NUC's en ASUS heeft dit over genomen. Bij ASUS mini-pc's wordt standaard veel geklaagd over de hitte en dat is niet best voor iets zoals HA dat 24/7 aan staat.
Zie ook:
MINISFORUM GK50 Mini PC review door Antonio di
Je kunt ook eens kijken naar CSL (eigen site of via conrad of amazon), die hebben naast de "kleine mini-pc" ook modellen die 1 slagje groter zijn, zie:
https://www.csl-computer....-ssd-windows-11-home.html

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
@Septillion @eddylm
Volgens mij kun je tegenwoordig met een script wat je in je Shelly kunt inladen ook met de custom firmware voor fallback zorgen.
Dus dat de detached mode omgezet wordt naar momentary als er geen verbinding met HA gemaakt kan worden.

Home Assistant configuratie

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Ah, leuk! Maar dat is een feature voor ESP32 devices toch?

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:43:
@TheFes Ah, leuk! Maar dat is een feature voor ESP32 devices toch?
Ja, dat zou goed kunnen inderdaad. Ik heb me er zelf nog niet zo in verdiept

• EsDeKa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:44
@Septillion @TheFes

https://community.home-as...ated-detached-mode/576881

Zelf nog niet uitgeprobeerd, stond op mijn todo lijst om eens te bekijken

Ik ben zelf nog maar paar maanden bezig met HA, ESPHome en Shelly. De Shelly firmware lijkt vrij goed met veel features, zijn er veel voordelen om er ESPHome op te zetten?

[ Voor 29% gewijzigd door EsDeKa op 27-09-2024 11:59 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

BiG-GuY

crimby schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:34:
Thanks @TheFes @BiG-GuY ! Ik zie nu dat Alexa sinds dit jaar ook in het Nederlands is inderdaad. Homepod kan ook, maar zonder Apple Intelligence is dat qua AI niet de beste toch? Wel vervent apple gebruikers hier.

Alexa Echo Show 8 lijkt me wel een mooie icm het scherm, maar niet officieel via Amazon te krijgen zie ik. Goed om te weten dat er meer opties zijn tegenwoordig.
Wat verwacht je van de AI? Sowieso is Apple Intelligence voorlopig niet in de EU beschikbaar en ook niet in het Nederlands. Wanneer ze in 2025 bepaalde landen toevoegen, zit er nog geen NL tussen. Dus wie weet hoe lang dat gaat duren.

Zaken als ‘Hey siri doe lamp aan op 50%’ bijvoorbeeld werkt gewoon lokaal, als je vragen stelt die buiten HomeKit vallen, gaat Siri wel via de Cloud en duurt een antwoord ook langer.

Als je apparaten in dezelfe kamer hebt ingesteld als waar je de HomePod plaatst, weet Siri ook dat je het standaard hebt over de apparaten in die kamer dus hoef je de kamer naam er niet bij te zeggen.

Alexa en Google Assistant zijn voor zover ik weet 100% cloud afhankelijk en reageren dus sowieso langzamer op acties.

Gallery V&A

• TheFes
EsDeKa schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 11:55:
@Septillion @TheFes

https://community.home-as...ated-detached-mode/576881

Zelf nog niet uitgeprobeerd, stond op mijn todo lijst om eens te bekijken

Ik ben zelf nog maar paar maanden bezig met HA, ESPHome en Shelly. De Shelly firmware lijkt vrij goed met veel features, zijn er veel voordelen om er ESPHome op te zetten?
ESPHome geeft je de vrijheid om het precies zo te configureren als jij wil.
Ik had het dus al op Gen 1 Shelly devices, en had zo die fallback er in gebouwd voor als HA niet werkt
Verder heb een 3 click action die altijd het relay schakelt, en een 5 click action die een restart van de ESP uitvoert.
Ik ben nu aan het denken om het schakelen van de slimme lamp helemaal in ESPHome te zetten, zodat er geen automations nodig zijn (alleen voor extra dingen).
Mijn idee is om elke lichtknop hetzelfde te configureren:
- short click: toggle de lamp achter de knop, maar afhankelijk van de house mode (Slapen) op een bepaalde helderheid en kleurtemperatuur
- long click: zet alle lampen in de ruimte uit, voor schakelaars op de overloop alle lampen op de verdieping
- double click, zet de lamp op 100% en laagste kleurtemperatuur
- triple click: schakel het relay
- quintuple click: restart de ESP

• Mattie112
Septillion schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:36:
@Mattie112 De Sonoff dongle bestaat niet, heb je de ZBdongle-P of ZBdongle-E?

En ZHA of Zigbee2MQTT? Voor Z-wave neem ik aan Z-Wave-JS?

Zigbee en Z-wave zitten op compleet andere frequenties. Dus er zou amper interferentie tusssen de twee mogen zijn. Heb je als eens gekeken hoe up to date de firmware van je sticks is?
Ah joh verrek! Ergens wist ik dat wel maar even niet bij stil gestaan :) Dan is dat het in elk geval niet.

Ben nu niet thuis maar ik weet niet of je het hier aan kan zien?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
DEVLINKS: >-
  /dev/serial/by-id/usb-ITEAD_SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2_20240220115310-if00
  /dev/serial/by-path/platform-fd500000.pcie-pci-0000:01:00.0-usb-0:1.4:1.0
  /dev/serial/by-path/platform-fd500000.pcie-pci-0000:01:00.0-usbv2-0:1.4:1.0
DEVNAME: /dev/ttyACM0
DEVPATH: >-
  /devices/platform/scb/fd500000.pcie/pci0000:00/0000:00:00.0/0000:01:00.0/usb1/1-1/1-1.4/1-1.4:1.0/tty/ttyACM0
ID_BUS: usb
ID_MODEL: SONOFF_Zigbee_3.0_USB_Dongle_Plus_V2
ID_MODEL_ENC: SONOFF\x20Zigbee\x203.0\x20USB\x20Dongle\x20Plus\x20V2
ID_MODEL_ID: 55d4

Als ik even zoek lijkt dit de "E" versie te zijn. Hoe de firmware van deze is durf ik niet te zeggen. Van de z-wave stick wel een keer geupdated toen ik van een Pi3 naar een Pi4 ging, daar was iets met de compabiliteit.

Voor Z-wave indderdaad "Z-Wave JS", en voor zigbee "ZHA".
RobertMe schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:42:
[...]

ZWave gebruikt meen ik iets van 8xxMHz (868?), Zigbee zit op 2,4GHz. Waarbij Zigbee dus de frequentie deelt met wifi, bluetooth, en heel wat andere zaken. Nu zal de frequentie van ZWave ook wel voor meer doeleinden gebruikt worden, maar toch zal daarop minder ruis zijn. Als het bv echt 868MHz is is dat gedeeld met sommige RF apparatuur (ouderwetse klik aan klik uit zit meen ik ook op die frequentie, maar bv ook Tado, en mogelijk ook draadloze microfoons en zo?).
Met Zigbee is de kans op verstoring, door wifi en mogelijk bluetooth die one way or another redelijk continu aan het communiceren zijn. Terwijl ZWave maar incidenteel wat mogelijke interferentie heeft van dan mogelijk wellicht een Tado thermostaat (knop) of een draadloos rolluik of KaKu spul dat allemaal voornamelijk alleen iets stuurt als je zelf incidenteel ergens op een knop drukt of zo.
Yes nu ik door heb dat zigbee op 2.4ghz zit snap ik dat er meer verstoring kan zijn. Maar de meest slechte case zijn de spotjes. Daar zit echt nog geen 50cm tussen (sure wel glas en/of beton) dus daar kan toch geen 2.4ghz verstoring echt tussen zitten op zo'n afstand.

• eddylm
@TheFes @Septillion volgens mij heb ik nu een module gevonden die precies kan wat ik zoek: zbminir2. Valt nog niet heel veel over te vinden aangezien hij redelijk nieuw is, maar ik ga het proberen.

• TheFes
eddylm schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:05:
@TheFes @Septillion volgens mij heb ik nu een module gevonden die precies kan wat ik zoek: zbminir2. Valt nog niet heel veel over te vinden aangezien hij redelijk nieuw is, maar ik ga het proberen.
Wat wil je er mee doen? Als je er een slimme lamp achter hangt moet er wel een detached mode zijn (oh wacht, die heeft hij inderdaad). Maar dan wordt fallback als HA down is wel lastig met Zigbee.

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 27-09-2024 14:10 ]

• eddylm
TheFes schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:08:
[...]

Wat wil je er mee doen? Als je er een slimme lamp achter hangt moet er wel een detached mode zijn (oh wacht, die heeft hij inderdaad). Maar dan wordt fallback als HA down is wel lastig met Zigbee.
Wil eigenlijk alleen maar m’n slimme lampen aan/uit zetten. Maar zoals ik het nu begrijp is dan detached mode niet genoeg ivm fallback en moet ik alsnog Esphome gebruiken?

• synoniem
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:15:
[...]

offtopic:
Wel hetzelfde systeem? Want er zit AFAIK nogal wat variatie in. Sommige N100 systemen komen onder de 5W terwijl anderen niet onder de 8W komen.
offtopic:
Nee alleen de processor is hetzelfde. Het zal moeten wachten tot de volgende kernel update en ik toch moet rebooten.

• TheFes
eddylm schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:34:
[...]

Wil eigenlijk alleen maar m’n slimme lampen aan/uit zetten. Maar zoals ik het nu begrijp is dan detached mode niet genoeg ivm fallback en moet ik alsnog Esphome gebruiken?
Met detached mode schakel je dus niet het relais als je op de knop drukt. De slimme lamp blijft nu gewoon op spanning. Maar je wil wel dat er iets gebeurt als je op de knop drukt. Dus het drukken op de knop vang je dan dus in HA af, en in HA schakel je dan dus de slimme lamp.
Echter, als HA niet werkt, en je drukt dan dus op de knop, gebeurt er helemaal niets. In dat geval wil je dus wel het relais schakelen, zodat je in ieder geval de lamp aan en uit kunt zetten (dingen als helderheid en kleurtemperatuur zijn dan verder niet mogelijk)

• eddylm
TheFes schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:41:
[...]

Met detached mode schakel je dus niet het relais als je op de knop drukt. De slimme lamp blijft nu gewoon op spanning. Maar je wil wel dat er iets gebeurt als je op de knop drukt. Dus het drukken op de knop vang je dan dus in HA af, en in HA schakel je dan dus de slimme lamp.
Echter, als HA niet werkt, en je drukt dan dus op de knop, gebeurt er helemaal niets. In dat geval wil je dus wel het relais schakelen, zodat je in ieder geval de lamp aan en uit kunt zetten (dingen als helderheid en kleurtemperatuur zijn dan verder niet mogelijk)
Zo ver ben ik nu idd, had gehoopt dat er dan een optie was om dan detached modus uit te zetten. Maar dat is er dus niet zoals ik het begrijp en als ik dat wel wil is daar iets ala esp voor nodig.

• TheFes
eddylm schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 14:47:
[...]

Zo ver ben ik nu idd, had gehoopt dat er dan een optie was om dan detached modus uit te zetten. Maar dat is er dus niet zoals ik het begrijp en als ik dat wel wil is daar iets ala esp voor nodig.
Misschien is er wel iets mogelijk, maar aangezien het Zigbee is, zul je niet in het device zelf kunnen regelen dat het weet dat je HA down is. Je zult dan dus handmatig die mode moeten veranderen. Wellicht dat Sonoff daar een app voor heeft die bijvoorbeeld dan via BT verbinding maakt zodat je je instellingen kunt doen.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-12 19:59
Iemand tips? Elke keer als de baterij leeg is van mijn tradfri remote (die ronde afstandsbediening). Werkt die random niet meer, nou is dat niet gek. Maar de laatste percentage is 34%..
Als ik de batterij vervang moet ik allemaal truukjes uitvoeren om hem weer actief te maken. Meestal draait het uit op de tradfri remote te ontkoppelen van mijn zigbee integratie en deze daarna weer te koppelen. Dit lijkt me alleen niet echt een oplossing. Het zigbee netwerk is verbonden met de conbee 2.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:15

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Is er al iemand die de Hue secure (met name de camera) geintegreerd heeft in HA?

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-11 08:39
eddylm schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:34:
[...]

Het liefste alles via HA idd. Ik zal hier eens naar kijken. Thnx
Shelly I4 in combinatie met de Gira 014700 werkt magisch, geeft een gevoel van luxe. Je kan 4 functies toekennen aan de twee wippers :-)

• eddylm
Baxke schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:35:
[...]

Shelly I4 in combinatie met de Gira 014700 werkt magisch, geeft een gevoel van luxe. Je kan 4 functies toekennen aan de twee wippers :-)
Dit is een mooie oplossing voor m’n andere hue lampen :Y Ik wist niet dat er een dergelijke gira schakelaar bestond. Thnx

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-11 08:39
Ik heb er 2 in de woonkamer, daar dim ik 6 lampen mee en schakel ik de buitenverlichting.
in de slaapkamer aan iedere zijde van het bed voor verlichting slaapkamer en alles uit functie :)
De wippers staan in de middenstand en kan je omhoog en omlaag drukken, dus het ziet er vlak uit.

Het mooie van deze oplossing t.o.v. de gira en jung (dure!) tastdrukkers is ook dat deze pulsdrukker niet zo'n luid klikgeluid maakt bij bediening.

[ Voor 39% gewijzigd door Baxke op 28-09-2024 08:12 ]

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb iets vaags met mijn AppleTV. Ik krijg continu de volgende regels in mijn log:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdlPwONuSC1FC4dux2e2gjy4U3Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UoaHKO20uz1nHJ8FfOknhzoP.png?f=user_large

De AppleTV is bedraad aangesloten, maar het lijkt alsof hij ook continu met wifi contact wilt maken. Jullie een idee, want zo loopt mijn log aardig vol :-)

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

@Ferra Is Wifi uitzetten op de Apple TV een optie? En anders de wifi toegang voor de Apple TV blokkeren op je router/access point.

André Huisman (www.new-line.nl)

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

JME

zeg maar Jamie

Ik heb via Settings > System > Storage mijn nas toegevoegd als network storage. HA toegang gegeven, de nas als default backup locatie ingesteld, werkt prima. Tenminste, een poosje. Eens in de zoveel tijd valt HA terug naar de eigen interne schijf voor backups. Dat zou ik me nog kunnen voorstellen als de nas onverhoopt een keer niet in het netwerk kan worden gevonden, maar eenmaal teruggevallen op intern blijft HA de dagelijkse backups intern wegschrijven, totdat ik de nas weer handmatig in HA als default backup locatie instel. En dan gaat het weer een poosje goed. Iemand enig idee waarom HA zou kunnen terugvallen naar de interne schijf en waarom dat dan zo blijft? En anders of/hoe ik die situatie als trigger kan gebruiken voor een automation, zodat ik mezelf kan laten waarschuwen dat het weer eens zover is?

• Devke
  • Registratie: December 2022
Wat gaat er mis op de vroege ochtend. Ik wil de zonneopwek via een naald meter aangeven. De minimale opbrengst is 0. Maximaal 3500. Waarom begint de meter rechts in de hoek i.p.v. links in de hoek en werkt zich naar rechts gedurende de dag. Er staat een min teken voor maar toch krijg ik het niet gefixed. Zie hem echt ff niet ;-)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaC5RmMlijsF9NjgG2CNjelr48Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ekh8zPPApigqpl0PJaJUa1I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okMsHeR0v8eE8x7DJeawwXHcYrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIY7Vc34jYjqg9d6Dfp89sna.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• marnie
  • Laatst online: 00:20
Devke schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:44:
Wat gaat er mis op de vroege ochtend. Ik wil de zonneopwek via een naald meter aangeven. De minimale opbrengst is 0. Maximaal 3500. Waarom begint de meter rechts in de hoek i.p.v. links in de hoek en werkt zich naar rechts gedurende de dag. Er staat een min teken voor maar toch krijg ik het niet gefixed. Zie hem echt ff niet ;-)[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou het aan de setting minimum en maximum kunnen liggen: het ingestelde maximum is negatief, dus lager dan nul.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Als je waarde negatief is dan zal dat een naaldbeweging naar links geven.

En misschien dat hij nu inderdaad valt over het feit dat je maximum kleiner is dan je minimum.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dutchnltweaker Zoals altijd bij Zigbee, welke integratie?

Zelf met Z2M wel eens dat knop na batterij wissel paar keer bedient moet worden voor hij er weer is maar nooit re-pair.

• dutchnltweaker
Septillion schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:13:
@dutchnltweaker Zoals altijd bij Zigbee, welke integratie?

Zelf met Z2M wel eens dat knop na batterij wissel paar keer bedient moet worden voor hij er weer is maar nooit re-pair.
Hoe bedoel je welke integratie?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dutchnltweaker ZHA of Zigbee2MQTT?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb Velux Solar dakramen en dat via HomeKit integratie in mijn HA.

In de historie kan ik nu alleen “open/close” zien. Terwijl de ramen zelf ook terugkoppeling geven in HA van het “percentage open”.

Kan ik dat percentage ook loggen?

Bij regen sluiten de ramen namelijk uit zichzelf (zonder HA sturing), echter tot 7%, zodat het raam in de ventilatiestand staat. Echt dicht hebben we ze vrijwel nooit en dat maakt de logging zoals het nu is dus wat overbodig.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JanHenk Denk dat het percentage nu als attribute beschikbaar is en deze worden inderdaad niet gelogd. Je zou een template sensor aan kunnen maken die gewoon deze waarde overneemt. Dan wordt deze wel gelogd.

• Devke
Septillion schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 10:11:
@Devke Als je waarde negatief is dan zal dat een naaldbeweging naar links geven.

En misschien dat hij nu inderdaad valt over het feit dat je maximum kleiner is dan je minimum.
ff klooien. Ik heb het werkend gehad. Ben wat aan het schuiven in HA, per ongeluk gewist.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:22

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

zunrob schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:48:
Wij gaan binnenkort verhuizen. De P1 meter neem ik natuurlijk mee en prik ik in de slimme meter van het nieuwe huis. Nu zal die meter dus opeens compleet andere meterstanden doorgeven. Hoe zorg ik dat dit goed gaat in het energy dashboard? Kan ik de oude sensor verwijderen (incl. data) of resetten op de een of andere manier?
Ik dacht dat HA alleen het verschil ziet en telt daarop door, als je dezelfde sensor gebruikt.
De meterstand is dan wel anders.

[ Voor 198% gewijzigd door PeteSplit op 28-09-2024 11:55 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• zunrob
  • Laatst online: 00:21
Wij gaan binnenkort verhuizen. De P1 meter neem ik natuurlijk mee en prik ik in de slimme meter van het nieuwe huis. Nu zal die P1 meter dus opeens compleet andere meterstanden doorgeven. Hoe zorg ik dat dit goed gaat in het energy dashboard? Kan ik de oude sensor verwijderen (incl. data) of resetten op de een of andere manier?

• zunrob
  • Laatst online: 00:21
PeteSplit schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:44:
[...]

Ik dacht dat HA alleen het verschil ziet en telt daarop door, als je dezelfde sensor gebruikt.
De meterstand is dan wel anders.
Dus alleen dag 1 geeft een probleem?

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:22

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

zunrob schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:58:
[...]

Dus alleen dag 1 geeft een probleem?
Als je de meterstand ergens gebruikt, zul het verschil tussen de nieuwe en oude waarde eenmalig moeten corrigeren. In de historie zul je een sprong zien. Inderdaad heb je een dag een rare waarde die je eventueel kunt aanpassen in de statistics.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gkdav3gB9okhT4vVbu1A74mjMEU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ceh0vpagYB9lSBm5UFaJtkI.jpg?f=user_large

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Septillion schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 11:22:
@JanHenk Denk dat het percentage nu als attribute beschikbaar is en deze worden inderdaad niet gelogd. Je zou een template sensor aan kunnen maken die gewoon deze waarde overneemt. Dan wordt deze wel gelogd.
Zo simpel kan het zijn, dankjewel voor het duwtje in de juiste richting. Heb een template helper aangemaakt die de attribute current_position van een raam geeft. Kan ik mooi in de gaten houden wat die Velux ramen uit zichzelf doen :P

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Iemand die een Aqara T1 Leak Sensor al eens gebruikt ? Ik heb er eentje gekocht en deze lijkt niets te doen.

Afbeeldingslocatie: https://www.aqara.com/wp-content/uploads/2023/05/Aqara-Water-Leak-Sensor.jpg

Batterij al vervangen maar geen LED. Deze zou een blauwe LED hebben die zichtbaar is als je hem reset/verbindt door hem 5 sec ingedrukt te houden, maar dat doet niets. Ook ZHA ziet em niet met scannen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Vorige maand schreef ik over een bug in de Z-WaveJS integratie die het onmogelijk maakt om voor bepaalde producten de correcte setpoint in te stellen. Een van deze producten is mijn Popp TRV. Deze TRV heeft een range van 4-28°C (datasheet) maar rapporteert dit niet. Voor zover ik begreep was dit vroeger toegestaan in de Z-Wave spec, maar inmiddels niet meer en moet dit in de metadata meegegeven worden.

Omdat Home Assistant sinds 2024.8 temperaturen valideert is het dus voor mij onmogelijk om de volledige setpoint range te gebruiken. Tot die versie gebeurde de validatie alleen in de frontend en was dit aan te passen met een customization. Maar inmiddels dus niet meer. Het gebruik van de volledige range is voor mij belangrijk omdat deze TRV tevens geen 'Uit' functie heeft. 4°C is de laagste temperatuur die ik kan instellen en in combinatie met open ramen is dit soms ook nodig. Als een soort van pseudo-uit functie.

Gisteren had een user op GitHub een PR ingediend om deze bug op te lossen, maar helaas is deze PR direct (en IMHO nogal lomp) afgeschoten. Met als opmerking dat dit een device / integratie issue is en dat het daar opgelost moet worden. Ik snap dat prima, maar ik vind er nogal wat van dat iets wat jaren prima heeft gewerkt zonder enige vooraankondiging ineens niet meer werkt. Er is ook maar letterlijk één regel tekst aan besteedt in de release notes van augustus.

Vooralsnog heb ik maar een workaround gemaakt omdat toch de verwarming in mijn woning afhankelijk is van 8 van deze TRV's :/. Aangezien ik toch met thermostaatmodi werk (Comfort, Eco, Thuis, Nacht, Afwezig en Uit) zet ik op de achtergrond nu maar de temperatuur door middel van Z-Wave commando:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
- id: climate_thermostat_set_temperature
  alias: Klimaat - Thermostaat stel temperatuur in
  mode: restart
  variables:
    climate_entity: climate.my_climate_entity
    mode_entity: input_select.thermostat_mode_my_climate
    setpoint: >-
      {% if   is_state(mode_entity, 'Comfort') %}
        18.0
      {% elif is_state(mode_entity, 'Eco') %}
        17.0
      {% elif is_state(mode_entity, 'Thuis') %}
        16.0
      {% elif is_state(mode_entity, 'Nacht') %}
        15.0
      {% elif is_state(mode_entity, 'Afwezig') %}
        12.0
      {% else %}
        4.0
      {% endif %}
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: input_select.thermostat_mode_my_climate
    - platform: homeassistant
      event: start
  action:
    repeat:
      while: "{{ not is_state_attr(climate_entity, 'temperature', setpoint) and repeat.index <= 6 }}"
      sequence:
        - action: zwave_js.set_value
          target:
            entity_id: "{{ climate_entity }}"
          data:
            command_class: "67"
            property: setpoint-1
            value: "{{ setpoint | float(0) }}"
        - wait_template: "{{ is_state_attr(climate_entity, 'temperature', setpoint) }}"
          timeout:
            minutes: 5
        - if:
            - "{{ not wait.completed and repeat.index > 5 }}"
          then:
            action: notify.phones
            data:
              title: "Probleem met {{ state_attr(climate_entity, 'friendly_name') }}"
              message: "Temperatuur {{ setpoint }} kon niet ingesteld worden."
              data:
                ttl: 0
                priority: high
                push:
                  sound:
                    name: "default"
                    critical: 1
                    volume: 0

Dan kan ik in ieder geval rondom deze change heen werken. Ik kan het namelijk niet verkopen dat de verwarming minimaal 2 maanden niet meer werkt 8)7. Immers is er uiteraard nog geen fix voor de release van oktober en ik twijfel oprecht ook voor de release van november.

In de tussentijd wil ik nog wel kijken of ik eventueel met eigen Z-Wave JS configuratiebestanden metadata kan toevoegen aan deze knoppen. Hoe dat moet weet ik niet, maar misschien is het niet al te moeilijk :X.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Phuncz schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:27:
Iemand die een Aqara T1 Leak Sensor al eens gebruikt ? Ik heb er eentje gekocht en deze lijkt niets te doen.

[Afbeelding]

Batterij al vervangen maar geen LED. Deze zou een blauwe LED hebben die zichtbaar is als je hem reset/verbindt door hem 5 sec ingedrukt te houden, maar dat doet niets. Ook ZHA ziet em niet met scannen.
Dat indrukken gaat best zwaar. Ik zou haast zeggen "idioot zwaar". Maar je voelt de klik uiteindelijk wel. En natuurlijk de batterij er goed in doen (gebeurt echt wel eens dat een weldenkend persoon dit verkeerd doet).

André Huisman (www.new-line.nl)

• dutchnltweaker

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

HuismAndré schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 16:09:
[...]

Dat indrukken gaat best zwaar. Ik zou haast zeggen "idioot zwaar". Maar je voelt de klik uiteindelijk wel. En natuurlijk de batterij er goed in doen (gebeurt echt wel eens dat een weldenkend persoon dit verkeerd doet).
Ja de klik voel ik, is inderdaad overdreven zwaar drukken. De batterij die erin zat, had de + kant naar de onderkant, dus de - kant aan het printplaatje. Omgekeerd heb ik ook geprobeerd maar deed niets. Andere batterij ook niet. Ze meette beide 3.2-3.3V.

Bizar weinig info op de website erover, in de "handleiding" staat nog niet eens welke oriëntatie de batterij moet zijn.

De sensor zal wel defect zijn.

• Devke
Kun je bij een PI waar HA ook draait ook bij de configuration.yaml komen? Of moet je dan alles via de UI van HA doen? Zelf kan ik er wel bij omdat ik HA draai op een NAS. Wil dit even weten voor iemand. Die heeft een Rasp. PI namelijk.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

BiG-GuY

Devke schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:53:
Kun je bij een PI waar HA ook draait ook bij de configuration.yaml komen? Of moet je dan alles via de UI van HA doen? Zelf kan ik er wel bij omdat ik HA draai op een NAS. Wil dit even weten voor iemand. Die heeft een Rasp. PI namelijk.
Met Home Assistant OS kan je gewoon bij de mappen van Home Assistant. Dit is onafhankelijk van het platform waarop je Homeassistant OS op draait. Op de achtergrond is Home Assistant zelf een container die draait binnen Home Assistant OS via de Home Assistant Supervisor.

Via verschillende add-ons kan je simpel bij de mappen komen van je Home Assistant zelf.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 28-09-2024 19:07 ]

Gallery V&A

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-12 08:01
Van mijn vriendin kon ik niet op veel enthousiasme rekenen om dit te delen dus ik hoop dat ik hier een betere doelgroep te vinden. Ben ik de enige met behoefte aan dit soort widgets? Ik merk dat ik nu nog afhankelijk ben van de HomeWizard app omdat er handige widgets tussen zitten die home assistant niet ondersteund.

Ik ben nu bezig om een eerste te proberen toe te voegen aan de iOS app. Best een leuke uitdaging zonder iOS ervaring. Fetched automatisch de beschikbare sensors in HA en weergeeft de state met eventuele measurement unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFxJofRMWUlVCx2IHC7hL5rBeEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahEL53NyAzc7WVGcUUOc81to.jpg?f=fotoalbum_large

• Devke
BiG-GuY schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:07:
[...]

Met Home Assistant OS kan je gewoon bij de mappen van Home Assistant. Dit is onafhankelijk van het platform waarop je Homeassistant OS op draait. Op de achtergrond is Home Assistant zelf een container die draait binnen Home Assistant OS via de Home Assistant Supervisor.

Via verschillende add-ons kan je simpel bij de mappen komen van je Home Assistant zelf.
Top. Heb je er zo 1 paraat? Dan kan ik hem binnenkort eens proberen te helpen.

• TheFes
Devke schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:52:
[...]

File Editor of Studio Code Server

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:01
Het is me nu al een aantal keer gebeurd in de afgelopen 2(?) jaar dat ik zo nu en dan een backup moet restoren en daardoor gaten in mijn energy monitoring historie heb.

Ik zal vast niet de enige zijn die dit heeft én zich aan de gaten in de data stoort..
Is er wellicht een manier om alleen de energie data te backuppen, en die bijv elk uur te laten draaien? Of is t mogelijk om de energie data weg te schrijven naar een externe database die buiten HA draait?

Ben benieuwd of er hier iemand wat slims op heeft gevonden?

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11 15:56
Vandaag eindelijk eens Home Assistant geinstalleerd en hij vindt al m'n meuk (chromecasts, printers, yamaha versterker, ali-tuya stekkertjes en verlichting) zonder dat ik een dongle heb.

Ik wilde eerst zo'n SkyConnect dongle gaan bestellen, maar is dat niet meer nodig? Worden matter compatible rotzootjes automagisch herkent?

HTPC, Speeldoos | PVoutput

• Antonio di
  • Laatst online: 15:11

Antonio di

a mi me dijeron que si

Webjunkie schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:51:
Vandaag eindelijk eens Home Assistant geinstalleerd en hij vindt al m'n meuk (chromecasts, printers, yamaha versterker, ali-tuya stekkertjes en verlichting) zonder dat ik een dongle heb.

Ik wilde eerst zo'n SkyConnect dongle gaan bestellen, maar is dat niet meer nodig? Worden matter compatible rotzootjes automagisch herkent?
Wifi

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-11 22:44
HowsMyApple schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 20:47:
Het is me nu al een aantal keer gebeurd in de afgelopen 2(?) jaar dat ik zo nu en dan een backup moet restoren en daardoor gaten in mijn energy monitoring historie heb.

Ik zal vast niet de enige zijn die dit heeft én zich aan de gaten in de data stoort..
Is er wellicht een manier om alleen de energie data te backuppen, en die bijv elk uur te laten draaien? Of is t mogelijk om de energie data weg te schrijven naar een externe database die buiten HA draait?

Ben benieuwd of er hier iemand wat slims op heeft gevonden?
Het is wellicht wat overkill (en er zijn ook zeker andere mogelijkheden) maar je kunt de boel naar InfluxDB sturen. Kun je daarna helemaal los gaan met data analyse.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Geen ervaring met DeConz.

Verwijderd

Al enige jaren lees ik mijn dataverkeer uit via SNMP met MRTG.
Van 2 unifi devices, de USG & een POE switch. Mooi overzicht per poort & VLAN wat er aan verkeer doorheen gaat.

Sinds een goed jaar heb ik Home Assistant ook draaien.
Zag van de week dat HA support heeft voor SNMP: https://www.home-assistant.io/integrations/snmp/

Het liefst zou ik de verzamelde data vanuit MRTG overzetten naar HA.
Heb helaas geen add-in gevonden voor MRTG (dat had dan makkelijk geweest).
Dus denk dat ik daarin pech heb...
Aan de andere kant, hoe erg is het om vanaf 0 te beginnen met SNMP logging via HA.

Echter, loop ik tegen het issue aan dat ik de baseoid van mijn USG & POE switch nergens kan vinden.
Wel gepoogd met een NMAP tool, maar krijg zoveel data terug, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Bij MRTG is het namelijk een kwestie van de community + IP invullen en klaar.

Wie heeft er voor mij een tip hoe dit te kunnen implementeren?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@alex3305 De PR voor customize is dan ook wel heftig. Naar mijn idee zou de correcte fix in Zwave-JS gedaan moeten worden. Als die geen min-max van je device krijgt zou die een ruimte fallback moeten hebben ipv dus krap te kiezen. Is er al een bug report voor Zwave-JS?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Devke schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:52:
[...]

Samba share addon (aka, Windows network share).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Penait1 Voor mij verrassend dat schijnbaar de iOS app daar nog geen ondersteuning voor heeft. De Android versie wel ook al vind ik ze niet zo mooi of praktisch. Andere kant mis ik ze ook niet heel erg, zeker als ik meer wil zien maak ik wel een dashboard met shortcut, maar dat is persoonlijk.

• Mattie112
Kan je bij een automation ook makkelijk een variabele (of een state) bewaren en later weer gebruiken?

Ik heb wat tuinverlichting op een dimmer dus die staat zegmaar op 20% normaal tot 00:00, daarna gaat hij uit. Bij beweging wil ik de verlichting naar 100% (hoe laat het is maakt niet uit, ik check wel de lux sensor). Maar: daarna wil ik graag dat het licht terug gaat naar de state waar hij in stond. Niet dat het licht daarna uit gaat terwijl ik verwacht dat het op 20% brand.

Iemand hier een blueprint voor? Anders moet ik iets gaan doen met bij het "uit" zetten ook weer de tijden checken en dan daar op schakelen maar liever heb ik de huidige state voor het "100%" zetten.

• alex3305
  • Nu online
Septillion schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:09:
@alex3305 De PR voor customize is dan ook wel heftig. Naar mijn idee zou de correcte fix in Zwave-JS gedaan moeten worden. Als die geen min-max van je device krijgt zou die een ruimte fallback moeten hebben ipv dus krap te kiezen.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens, maar ik begrijp het wel. Punt is dat o.a. Z-Wave apparaten altijd op deze manier gewerkt hebben. Dat dit een onbedoelde bijwerking is geweest maakt dan IMHO eigenlijk vrij weinig uit. Het feit blijft namelijk dat mijn verwarmingsknoppen tot en met juli wel volledig bestuurbaar waren en in augustus niet meer. Dat vind ik ook best wel heftig. Vooral omdat het zo'n belangrijk component is van mijn huisautomatisering.

Een overgangsperiode zodat dit soort issues opgelost zouden kunnen worden was denk ik toch wel enorm op z'n plaatst geweest. Eventueel achteraf. Nu wordt het alleen afgeschoten en de handen eraf getrokken met een niet ons probleem. Dat vind ik nogal horkerig.
Is er al een bug report voor Zwave-JS?
Niet dat ik weet. Ik ben nogal terughoudend deze aan te maken, want Z-WaveJS doet in principe ook niets verkeerd. Deze metadata is immers niet verplicht en dit device geeft dat ook niet door.

Ik zal een discussie aanmaken in de Z-WaveJS repo. Maar eerlijk gezegd verwacht ik dat dit probleem tussen wal en schip zal belanden.

Kleine nabrander. Als dit niet werkt, zal ik maar generieke thermostaten aanmaken en onder water Z-Wave aanroepen. Dan werkt het in ieder geval wel in de frontend. Ook een lelijke oplossing IMHO.

[ Voor 6% gewijzigd door alex3305 op 29-09-2024 11:29 ]

• RobertMe
Mattie112 schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:26:
Kan je bij een automation ook makkelijk een variabele (of een state) bewaren en later weer gebruiken?

Ik heb wat tuinverlichting op een dimmer dus die staat zegmaar op 20% normaal tot 00:00, daarna gaat hij uit. Bij beweging wil ik de verlichting naar 100% (hoe laat het is maakt niet uit, ik check wel de lux sensor). Maar: daarna wil ik graag dat het licht terug gaat naar de state waar hij in stond. Niet dat het licht daarna uit gaat terwijl ik verwacht dat het op 20% brand.

Iemand hier een blueprint voor? Anders moet ik iets gaan doen met bij het "uit" zetten ook weer de tijden checken en dan daar op schakelen maar liever heb ik de huidige state voor het "100%" zetten.
In dit geval lijkt het mij het beste om een dynamisch een scene aan te maken. Op het moment dat er beweging is maak je eerst dynamisch een scene aan met/voor de state van de lampen, en daarna zet je conditioneel de lampen op 100%. Op het moment dat er geen beweging meer is activeer je de scene die net is opgeslagen.

Zie hiervoor: https://www.home-assistan...reating-scenes-on-the-fly

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:42
Iemand enig idee?

Ik ben nog steeds bezig met een dashboard voor m'n tablet maar wil graag 3 of 4 kolommen maar wil graag de eerste kolom smaller hebben hoe kan ik dit aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mp9yuqe6WFefxLPci0Lk4vuFVoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJHIPfy4t3MPQSmF8wlfuY5F.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie nergens een optie hiervoor of is het niet mogelijk?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@alex3305 Nouwja, het is een functie van HA die er al tijden in zat. Dat WAS de overgangsperiode. En zoals je merkt, zolang het niet enforced is vormt het geen probleem en is er dus ook voor niemand de incentive dit op te lossen...

HA stelt namelijk al tijden dat een min en max opgegeven kunnen worden en anders zal de default van 7 t/m 35 graden gelden. Is er breder nodig dan was het altijd al aan de integratie om dat correct aan te geven.

Dus mja, kan me voorstellen dat het wat lomp klinkt maar het via de customize oplossen is weer een "smerige" work around. De enige correct manier is dus dat dit correct uit de integratie vloeit. Was het netter geweest dat dit wat explicieter aangegeven was, absoluut. Maar doet voor nu dus niets af aan de correct oplossing :)

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:15
Ik heb op dit moment verschillende shortcuts om Bumba (via YouTube) af te spelen op de Apple TV. Dat werkt via de volgende code:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
      - type: custom:mushroom-template-card
        primary: Bumba
        secondary: Compilatie 2
        icon: ''
        entity: media_player.apple_tv
        tap_action:
          action: perform-action
          perform_action: media_player.play_media
          target:
            entity_id:
              - media_player.apple_tv
          data:
            media_content_type: url
            media_content_id: youtube://www.youtube.com/watch?v=AOIxB17mZhA

Nu heb ik dus verschillende shortcuts/buttons die allemaal naar verschillende Bumba-compilaties verwijzen. Nu vraag ik me af: kan ik één shotcut/button maken die een random YouTube-linkje kiest (uiteraard ergens zelf ingevoerd) en die dan richting de Apple TV verstuurt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdIAPuBMVF5TcrR5yAmk1HzmjVY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t6L1SmnADnwIRpx0tspoi1aL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door dannyvdb1997 op 29-09-2024 15:11 ]

Verwijderd

Ik zie net dat mijn Home Assistant DB (home-assistant_v2.db) zo'n 25GB is geworden.
Heb ook Influx DB draaien voor long term storage van (alle?) data, deze is 1.4GB.
Ergens, gaat er lijkt mij iets niet helemaal lekker.

Uiteraard hoef ik niet al mijn gegevens eeuwig te bewaren. Ik heb nu het gevoel dat dat wel gebeurt.
Wie kan mij in de juiste richting sturen om enerzijds, die 25GB te reduceren en anderzijds te voorkomen dat het nogmaals gebeurd. Waarbij die Influx DB dan de bulk van de long-term data opslaat.

Ooit heb ik mijn recorder op 90 dagen gezet. Denk deel van het probleem? Maar hoe voorkom ik dataloss als ik dit op bijv. 30 dagen zet?
Bijhouden van water, gas & elektra wil ik echt niet kwijt, er zit jaren historie in.
Evenals de bijgehouden temperaturen, lux en beweging detectie van diverse sensoren.
Ook de data uit mijn CV ketel & MV-box wil ik langer bewaren dan bijv. 30 dagen.

code:
1
2
recorder:
  purge_keep_days: 90

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:07
Zijn er hier ervaringsdeskundigen die hun infraroodpanelen aan HA geknoopt hebben? En zoja welk paneel heb je gekocht?

Wat ik belangrijk vind is uitlezen maar ook aansturen als het even gaat. Nu het weer kouder wordt wil ik op de zolder graag een paneel voor naast mijn bureaustoel op de koude buitenmuur plaatsen. Ik zit er zo'n 45cm vanaf.

discogs

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Verwijderd Stap 1, backup :)

Maar al je energy dashboard stats zoals zitten al in de long term stats van de HA database. Deze gaan nooit vanzelf weg en zijn niet beïnvloed door purge_keep_days. Dit zijn per uur samenvattingen van de data en enige dat energy dashboard gebruikt en voor de meeste mensen ook fijn genoeg qua details. Dit zal bijgehouden worden voor alle entiteiten die een state_class hebben.

Daarnaast is data naar InfluxDB sturen ook alleen een real time event. Dus HA stuurt het zodra de data binnen komt en daarna nooit meer. Dus HA database aanpassen zal daar ook geen verandering in aanbrengen.

Je kan dus rustig purge_keep_days gewoon weer op de standaard 10 dagen zetten. InfluxDB zal dan nog bewaren wat je daarheen stuurt en energy dashboard blijft gewoon werken uit de LTS. Want HA is ook gewoon niet gebouwd om alle states oneindig / zo lang te bewaren.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@dannyvdb1997 Zou je een script voor kunnen maken. Iets als:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: dannyvdb1997 Random play
sequence:
  - action: media_player.play_media
    metadata: {}
    data:
      media_content_id: "{{ urls |random }}"
    target:
      entity_id: media_player.apple_tv
variables:
  urls:
    - youtube://www.youtube.com/watch?v=AOIxB17mZhA
    - youtube://www.youtube.com/watch?v=AOIxB17mZhB
    - youtube://www.youtube.com/watch?v=AOIxB17mZhC
    - youtube://www.youtube.com/watch?v=AOIxB17mZhD
description: ""

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:15
Septillion schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:49:
@dannyvdb1997 Zou je een script voor kunnen maken. Iets als:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: dannyvdb1997 Random play
sequence:
  - action: media_player.play_media
    metadata: {}
    data:
      media_content_id: "{{ urls |random }}"
    target:
      entity_id: media_player.apple_tv
variables:
  urls:
    - youtube://www.youtube.com/watch?v=AOIxB17mZhA
    - youtube://www.youtube.com/watch?v=AOIxB17mZhB
    - youtube://www.youtube.com/watch?v=AOIxB17mZhC
    - youtube://www.youtube.com/watch?v=AOIxB17mZhD
Ah wat top dit zeg. Dit zocht ik. Had op internet wel een soortgelijk script gevonden, maar die werkte niet. Duizendmaal dank.

• Ben-i
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:34
Mattie112 schreef op zondag 29 september 2024 @ 11:26:

Misschien heb je hier iets aan:
https://community.home-as...uminosity-location/591701
Of deze:
https://community.home-as...d-light-brightness/418066

Ik zoek zelf ook nog een geschikte motion of presence sensor voor buiten, kun je zeggen welke jij gebruikt?

Verwijderd

Septillion schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:18:
@Verwijderd Stap 1, backup :)

Maar al je energy dashboard stats zoals zitten al in de long term stats van de HA database. Deze gaan nooit vanzelf weg en zijn niet beïnvloed door purge_keep_days. Dit zijn per uur samenvattingen van de data en enige dat energy dashboard gebruikt en voor de meeste mensen ook fijn genoeg qua details. Dit zal bijgehouden worden voor alle entiteiten die een state_class hebben.

Daarnaast is data naar InfluxDB sturen ook alleen een real time event. Dus HA stuurt het zodra de data binnen komt en daarna nooit meer. Dus HA database aanpassen zal daar ook geen verandering in aanbrengen.

Je kan dus rustig purge_keep_days gewoon weer op de standaard 10 dagen zetten. InfluxDB zal dan nog bewaren wat je daarheen stuurt en energy dashboard blijft gewoon werken uit de LTS. Want HA is ook gewoon niet gebouwd om alle states oneindig / zo lang te bewaren.
Thanks. Dat klinkt logisch.
Backups worden 2x per dag gemaakt. Vandaar dat het mij opviel, de storage liep nogal gauw vol van mijn backup device. ;-)

Heb 't aangepast, maar zie nu verder niks gebeuren qua DB omvang. Vermoed dat ik (of HA) nog wat moet aftrappen hiervoor...?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Verwijderd Ja, een purge. Die wordt dagelijks afgetrapt door HA en kan je dus ook zelf als service call action. Dan is het aan de DB engine de boel op te ruimen, dat kan ook even duren.

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:55
Kan ik ergens opgeven dat ik de zone-locatie van mezelf person.cappiel 30 dagen wil bewaren (en niet de standaard 10d).
Maandelijks wil ik mijn ritten-registratie bijwerken en wil ik kunnen terugzien op welke werklocatie ik de afgelopen maand geweest ben (kantoor of klant-locatie). Voor beide locaties heb ik een zone aangemaakt.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CappieL Niet zonder alles op 30 dagen te zetten.

Dit zou me een mooie lijken om dan alleen dat door te sturen naar InfluxDB

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:36

-CJ

Not remastered

Een vraag over hygiene: ik wil een automatisering maken die om 14:00 iets uitzet en hetzelfde knopje om 17:00 weer aanzet. Normaal zou ik dat in één automatisering/script maken, in de trant van:
  • Om 14:00 > zet knop uit
  • Wacht tot 17:00
  • Als 17:00 > zet knop weer aan
Is dit een logische aanpak of is er binnen HA een betere aanpak? Ik merk dat ik nu allerlei smaken door elkaar heen gebruik.

All I had to do was follow the damn train.

• alex3305
  • Nu online
Septillion schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:14:
@alex3305 Nouwja, het is een functie van HA die er al tijden in zat. Dat WAS de overgangsperiode. En zoals je merkt, zolang het niet enforced is vormt het geen probleem en is er dus ook voor niemand de incentive dit op te lossen...

HA stelt namelijk al tijden dat een min en max opgegeven kunnen worden en anders zal de default van 7 t/m 35 graden gelden. Is er breder nodig dan was het altijd al aan de integratie om dat correct aan te geven.

Dus mja, kan me voorstellen dat het wat lomp klinkt maar het via de customize oplossen is weer een "smerige" work around. De enige correct manier is dus dat dit correct uit de integratie vloeit. Was het netter geweest dat dit wat explicieter aangegeven was, absoluut. Maar doet voor nu dus niets af aan de correct oplossing :)
Ik zie dat toch echt anders. Eerder was het zo dat er alleen in de frontend gecontroleerd werd of een ingestelde temperatuur binnen een range viel. Customize was daarbij de enige juiste oplossing om hier omheen te werken. Immers was het alleen een frontend beperking. In augustus wordt het ineens echter een harde beperking zonder vooraankondiging of waarschuwingen. Het werkt simpelweg niet meer. Dat verdient op z'n zachtst gezegd niet de schoonheidsprijs. En de waardes 7-35 zijn natuurlijk arbitrair.

Overigens heb ik deze vraag inmiddels neergelegd bij Z-Wave JS en daar reageerde de hoofdontwikkelaar en tevens medewerker van Nabu Casa dat hij dit intern gaat bespreken. Maar ook dat deze validatie tegen de Z-Wave spec is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RCj1qbEbxbKjTOo6LPk4F20sjM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dfg55Bqkcs2IhNt5orUfqISr.png?f=user_large

IMHO zou de oplossing wellicht heel eenvoudig kunnen zijn voor Z-Wave devices, namelijk alleen maar valideren op een getal. En in de praktijk zou dat dan wellicht een standaard range van 0-99 of 1-99 kunnen zijn. Dan zijn er ook geen edge-cases meer.

• alex3305
  • Nu online
-CJ schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:15:
Een vraag over hygiene: ik wil een automatisering maken die om 14:00 iets uitzet en hetzelfde knopje om 17:00 weer aanzet. Normaal zou ik dat in één automatisering/script maken, in de trant van:
Is dit een logische aanpak of is er binnen HA een betere aanpak? Ik merk dat ik nu allerlei smaken door elkaar heen gebruik.
Ik zou twee automatiseringen maken met dus twee triggers. Een om op 14:00u de knop uit te zetten en een om de knop om 17:00u weer aan te zetten. Dan vermijd je een zeer lang lopende automatisering. Als je namelijk Home Assistant herstart tussen 14:00u en 17:00u dan wordt het wachten afgebroken en gaat de knop dus om 17:00u niet meer aan.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

CappieL schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:48:
Kan ik ergens opgeven dat ik de zone-locatie van mezelf person.cappiel 30 dagen wil bewaren (en niet de standaard 10d).
Maandelijks wil ik mijn ritten-registratie bijwerken en wil ik kunnen terugzien op welke werklocatie ik de afgelopen maand geweest ben (kantoor of klant-locatie). Voor beide locaties heb ik een zone aangemaakt.
Misschien beetje overkill voor je usecase, maar:

een long time storage database, zoals InfluxDB activeren, en daarvan de inclusion alleen zetten op de entiteiten die je daadwerkelijk onbeperkt wilt bewaren.
Die influxdb kun je dan bijv ook grafana bekijken.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@alex3305 Ik ben het met je eens dat het geen schoonheidprijs verdient dat dit niet met een officiële depecated is aangegeven (y) Dus tijdelijke terugdraai zodat de integratie het kan oplossen had ik wel redelijk gevonden.

Maar als het een eis is vanuit Zwave dan is het 100% aan Zwave-JS om dat op te lossen. HA eist namelijk simpelweg anders. Dus is het aan de integratie om die twee eisen te verenigen. Het doet namelijk af aan de hele abstractie om in HA dat voor Zwave anders te doen.

Dus dan zou het voor Zwave JS een simpele oplossing zijn om dit dan als 0-99 of -40-40 ofzo te doen. Want je gaat mij niet vertellen dat je doodleuk tegen die TVR kunt zeggen dat hij op -9999999 moet en dat hij dat dan ook doet. Er zal toch echt ergens een hardware limiet zijn.

En strict genomen voldoet het dus ook nog gezien je het dus nog zwave_js.set_value kunt gebruiken :+ En tuurlijk, ik snap dat het niet wenselijk is en dat dit opgelost moet worden.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@-CJ Als het niet strikt noodzakelijk is of heel kort duurt zou ik niet in een automation/script wachten.

Dus zou ik gewoon een automation maken die:
14:00 => uit
17:00 => aan

Dus beiden tijden als trigger en dan doen wat je wilt aan de hand van de tijd (of welke trigger).

• alex3305
  • Nu online
@Septillion De range tussen 7-35 is in dit geval wat ongelukkig.
Dus dan zou het voor Zwave JS een simpele oplossing zijn om dit dan als 0-99 of -40-40 ofzo te doen. Want je gaat mij niet vertellen dat je doodleuk tegen die TRV kunt zeggen dat hij op -9999999 moet en dat hij dat dan ook doet. Er zal toch echt ergens een hardware limiet zijn.
De TRV geeft terug of de waarde correct ingesteld is. Dus als jij -999999 opgeeft en de vorige waarde was (bijvoorbeeld) 14.5 dan geeft de TRV 14.5 terug. Want -999999 is voor de TRV een ongeldige waarde.

Een range binnen het vries- en kookpunt van water lijkt mij niets meer dan redelijk voor thermostaten ;).

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-12 15:19
-CJ schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:15:
Voor zulke zaken gebruik ik de HA agenda. Een event met starttijd 14:00 en eindtijd 17:00. Een automation triggered op beide tijden, waarbij de start bij jou dan uit is en eindtijd aan. Ik gebruik dat voornamelijk voor airco's.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: heater badkamer
trigger:
  - platform: calendar
    event: start
    entity_id: calendar.device_automation
  - platform: calendar
    event: end
    entity_id: calendar.device_automation
condition:
  - condition: template
    value_template: "{{ 'heater_badkamer' in trigger.calendar_event.summary }}"
action:
  - if:
      - condition: template
        value_template: "{{ trigger.event == 'start' }}"
    then:
      - data: {}
        target:
          entity_id: climate.bathroom_thermostat
        action: climate.turn_on
    else:
      - data: {}
        target:
          entity_id: climate.study_thermostat
        action: climate.turn_off
mode: parallel
max: 10

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 30-09-2024 13:00 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@alex3305 Mja, het licht er heel sterk aan wat je wilt sturen natuurlijk. Default waardes zullen altijd wat arbitrary blijven.

Maar misschien mooie voor de integratie om dat de limieten op te zoeken tijden toevoegen. Kijken tot wanneer het device niet meer volgt :D

• byob
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-10 00:28
Wie kan mij op weg helpen met het volgende:

Ik draai HA op een pc met Virtualbox. HA zit op versie 2024.9.1 en de OS op versie 13.1.

Als ik nu een update doe HA naar bijvoorbeeld nu 2024.9.3 of een update doe van een onderdeel, ik heb bijvoorbeeld updates klaar staan om uit te voeren van de Formula One Card, Sonos Card en Spotcast lukt dit niet.

De boel lijkt aan de kant van Virtualbox vast te lopen op het moment ik de HA update. Als ik de andere onderdelen een voor een update lijkt dit te slagen, maar na een herstart staan deze er weer terug in met de oude versies.

Een oplossing heb ik zo via google niet kunnen vinden, iemand die mij hiermee kan helpen zodat ik mijn updates weer kan draaien?

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:55
Get!em schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:46:
[...]

Misschien beetje overkill voor je usecase, maar:

een long time storage database, zoals InfluxDB activeren, en daarvan de inclusion alleen zetten op de entiteiten die je daadwerkelijk onbeperkt wilt bewaren.
Die influxdb kun je dan bijv ook grafana bekijken.
@Septillion
Heb al InfluxDB draaien, kun je er een nieuwe database naast draaien, en die dan op een langere duur zetten?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

CappieL schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:51:
[...]

@Septillion
Heb al InfluxDB draaien, kun je er een nieuwe database naast draaien, en die dan op een langere duur zetten?
InfluxDBv2 is bij home assistant toch default al longtime? Mariadb is vervanger van SQLite shorttime, influx is parallel.
Dan kun je in je config in de includes je person entiteit zetten toch? (tenminste, met sensor entiteiten lukt dat, person weet ik niet).

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 30-09-2024 14:44 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@CappieL Standaard kent InfluxDB geen data retentie dus dat is al volledig aan jou.

Waar gebruik je het nu voor en wat beperkt nu de data daar?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Get!em schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:11:
[...]
Mariadb is vervanger van shorttime SQLite, influx is parallel.
Fix ;) Gezien er in zowel SQLite als MariaDB ook gewoon de long term statistics (LTS) van HA komen :)

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik gebruik dit template voor m'n Wake Up light :
{{ (state_attr('input_datetime.wekker_time', 'timestamp') | timestamp_custom('%H:%M', false)) == states('sensor.time') }}
Maar nu wil ik graag 30 minuten voor het alarm gaat al beginnen met die sequence. Iemand die weet hoe ik hier 30 minuten vanaf kan trekken in die template?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Pagina: 1 ... 236 ... 355 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.