Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 237 ... 355 Laatste
Acties:

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-12 11:16
DennusB schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:45:
Ik gebruik dit template voor m'n Wake Up light :

[...]

Maar nu wil ik graag 30 minuten voor het alarm gaat al beginnen met die sequence. Iemand die weet hoe ik hier 30 minuten vanaf kan trekken in die template?
ChatGPT zegt dit:

code:
1
{{ (state_attr('input_datetime.wekker_time', 'timestamp') - 1800) | timestamp_custom('%H:%M', false) == states('sensor.time') }}

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:13
RobertMe schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:18:
[...]

In dit geval lijkt het mij het beste om een dynamisch een scene aan te maken. Op het moment dat er beweging is maak je eerst dynamisch een scene aan met/voor de state van de lampen, en daarna zet je conditioneel de lampen op 100%. Op het moment dat er geen beweging meer is activeer je de scene die net is opgeslagen.

Zie hiervoor: https://www.home-assistan...reating-scenes-on-the-fly
Ah cool, niet bij stil gestaan dat zoiets ook kan!

(Maar even voor de zekerheid: het opslaan van een 'variabele' kan dus niet? Ik weet uit mijn tijd van Domoticz dat je wel eea had wat je kon gebruiken)

edit:
Net even geprobeerd en dit is inderdaad precies dat ik wil, waarom zou ik dan nog een variabele op willen slaan. Super bedankt! Werkt prima zo!

ter referentie voor de volgende:
Afbeeldingslocatie: https://upload.mattie-systems.nl/uploads/95317-screenshot_2024-09-30_200933.png
Ben-i schreef op zondag 29 september 2024 @ 23:13:
[...]

Misschien heb je hier iets aan:
https://community.home-as...uminosity-location/591701
Of deze:
https://community.home-as...d-light-brightness/418066

Ik zoek zelf ook nog een geschikte motion of presence sensor voor buiten, kun je zeggen welke jij gebruikt?
Die doen nét niet wat ik zoek. Ik wil echt "onthouden" wat ik heb voor ik een change maakt. Bij beweging (anti-inbraak) moet de boel gewoon op 100% dus wat dat betreft is het makkelijk 8)

Heb een tijdje terug de Philips Hue sensor gekocht voor iets van €30. Bij de schuur aan de voorkant heb ik een random "buiten PIR" en die doorgelust aan een normale lamp-schakelaar als input (fibaro switch ofzo). Mocht je niks kunnen vinden kan je ook nog zoiets doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mattie112 op 30-09-2024 20:10 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:45
Ik zou graag van een aantal sensoren 1x per dag de waarde naar een .csv file o.i.d. schrijven (standen van stroom- en gasmeter). Nu heb ik wel al de algemene export functie gevonden, maar niet hoe ik dit automatisch kan laten gebeuren? Ik kwam wel al een Google Drive integratie tegen, maar dat had wat voeten in de aarde met developer worden volgens mij. Kan iemand mij de goede kant op wijzen? :)

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:12
Ik heb al even zitten googelen maar kan niet echt vinden wat ik hier mee moet doen.

Ik heb een shelly slimme tussen stekker, standaard Shelly integratie, en dus kan ik hem bedienen en uitlezen vanuit HA. Zo ook het energie verbruik in kWh. Het probleem is dat iedere keer als ik de tussen stekker even uit het stopcontact haal, de stekker offline gaat en bij het weer inprikken de kWh waarde weer op nul begint.

Ik gebruik deze tussen stekken om een klein ventilator kacheltje te schakelen en te meten. Ik wil graag bij houden hoeveel stroom ik deze winter gebruik om de zolder (bij) te verwarmen. Zodat ik wel of geen goede casus heb om de zolder te voorzien van een split unit airco.

Hoe kan ik het energie verbruik voor langere tijd loggen?

[ Voor 4% gewijzigd door ymoona op 30-09-2024 23:05 ]

https://f1nerd.nl

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23

Eraser127

Nijkerk

@ymoona Je kunt een utility/nuts meter maken met als input de shelly. Dan wordt het totaal steeds opgeteld. Verder is er een utility/nuts meter calibrate action waarmee je de startwaarde kunt aanpassen als je nog weet waar de shelly mee geëindigd is.

My Discogs

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier ook een utilitymeter vraag.
Ik wil graag het totaal en maandelijkse en dagelijks verbruik weten in kWh electra van mijn warmtepomp.

Ik heb een kWh meter die hem meet. Dus het totaal weet ik. Nu wil ik het uitsplitsen naar verbruikstype:
-standby
-heating
-cooling
-sww

Voor de heating,cooling en sww heb ik 3 aparte entiteiten die on / off zijn. Alle 3 off = standby.

Hoe pak ik dit aan. Want een utility meter ondersteunt wel tarrif, maar ik heb zo het idee dat ik het daarmee niet red.

3 utility meters maken met conditions. Maar hoe fiets ik die conditions erin, want default ondersteunt een utility meter het niet.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19
Get!em schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:07:
Hier ook een utilitymeter vraag.
Ik wil graag het totaal en maandelijkse en dagelijks verbruik weten in kWh electra van mijn warmtepomp.

Ik heb een kWh meter die hem meet. Dus het totaal weet ik. Nu wil ik het uitsplitsen naar verbruikstype:
-standby
-heating
-cooling
-sww

Voor de heating,cooling en sww heb ik 3 aparte entiteiten die on / off zijn. Alle 3 off = standby.

Hoe pak ik dit aan. Want een utility meter ondersteunt wel tarrif, maar ik heb zo het idee dat ik het daarmee niet red.

3 utility meters maken met conditions. Maar hoe fiets ik die conditions erin, want default ondersteunt een utility meter het niet.
Je kunt die 4 standen als tarieven toevoegen in de utility meter setup. Er wordt dan ook een select entity aangemaakt met de 4 tarieven als opties. Met een automation kun je de select entity op het juiste "tarief" zetten.

Home Assistant configuratie

Verwijderd

Septillion schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:14:
@Verwijderd Ja, een purge. Die wordt dagelijks afgetrapt door HA en kan je dus ook zelf als service call action. Dan is het aan de DB engine de boel op te ruimen, dat kan ook even duren.
Dag later, idd 3GB nog maar. Wat normaal is als ik even zoek op het bewaren van 10 dagen in de recorder.
Mooi zo, scheelt weer! Dank dus!

Iemand hier nog een tip voor?
Verwijderd schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:55:
Al enige jaren lees ik mijn dataverkeer uit via SNMP met MRTG.
Van 2 unifi devices, de USG & een POE switch. Mooi overzicht per poort & VLAN wat er aan verkeer doorheen gaat.

Sinds een goed jaar heb ik Home Assistant ook draaien.
Zag van de week dat HA support heeft voor SNMP: https://www.home-assistant.io/integrations/snmp/

Het liefst zou ik de verzamelde data vanuit MRTG overzetten naar HA.
Heb helaas geen add-in gevonden voor MRTG (dat had dan makkelijk geweest).
Dus denk dat ik daarin pech heb...
Aan de andere kant, hoe erg is het om vanaf 0 te beginnen met SNMP logging via HA.

Echter, loop ik tegen het issue aan dat ik de baseoid van mijn USG & POE switch nergens kan vinden.
Wel gepoogd met een NMAP tool, maar krijg zoveel data terug, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Bij MRTG is het namelijk een kwestie van de community + IP invullen en klaar.

Wie heeft er voor mij een tip hoe dit te kunnen implementeren?

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:03
Ik stuur belangrijke notifications vanuit node-red met onderstaande parameters, toch merk ik vaak een vertraging van meerdere minuten eer de notification toekomt op mijn Samsung S24.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
    "message": "{{payload}}",
    "data": {
        "priority": "high",
        "ttl": 0,
        "channel": "high",
        "importance": "high",
        "vibrationPattern": "100, 1000, 100, 1000, 100",
        "car_ui": true
    }
}

Companion app:
- Peristent connection: Always
- background access aan
- Notification channel "high" aangemaakt

Android, Home Assistant app settings:
- Battery: unrestricted

Iemand een idee hoe het komt dat de notifications soms enorm vertraagd zijn?

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:03
Remcoudb schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:21:
Sinds kort hebben we ook hier in huis een dashboard aan de muur, in de vorm van een iPad. Hierop heb ik een dashboard gemaakt met verschillende tabbladen waardoor verschillende zaken in huis makkelijk te bedienen zijn. Aangezien het meeste automatisch verloopt wordt die met name gebruikt voor een stukje informatie. Over bijvoorbeeld het energieverbruik, wanneer de container aan de weg moet, de wasmachine klaar is etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De meeste zaken rondom verlichting gaan eigenlijk allemaal automatisch op basis van beweging of de zon. Ook de gordijnen zijn zo ingesteld dat ze dichtgaan op een vaste tijd en in de ochtend weer open gaan. Mocht de temperatuur in de tuin teveel oplopen en het binnen boven de 22 graden is dan sluiten de gordijnen ook automatisch.

Verder zijn er automations die de verlichting regelen bij het kijken van een film en wordt er bijvoorbeeld omgeroepen als de wasmachine of de droger klaar is.

Mijn doel was om het dashboard zo 'clean' mogelijk te houden, maar dat is een uitdaging omdat er elke keer wel weer iets is wat handig lijkt om toe te voegen.
Ik vind deze UI zeer geslaagd.

Heb je toevallig de code ook ergens staan om te delen?

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:31
dotcom87 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

ik ben ook benieuwd of de iPad altijd aan is of dat het gelukt is het scherm zichtbaar te krijgen als je er voor staat.
Is het gelukt om kiosk mode te krijgen?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:41
Ik ben sindskort overgestapt van een Odroid N2 op ubuntu naar een HA HASSIO als VM geïnstalleerd op een Synology, met o.a. influxDB + Grafana als addon geïnstalleerd.

Nu krijg ik mijn grafieken in Grafana niet meer mooi, omdat de waarde in Influx DB niet periodiek veranderd als de waarde gelijk blijft.

Dus bijv. mijn WP instellign "SETPOINT TA" staat eigenlijk altijd op 28 graden.
En deze waarde zie ik dan niet terug in Grafana.

Ik heb wel de optie "null value" op connected gezet in grafana, maar dan moet er wel een vorige waarde in dat bereik zijn waar hij naar kan connecten.

Ik hoop dat iemand snapt wat ik bedoel :? En hoe kan ik dit oplossen?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:19

Arethusa

Niet die server

Remcoudb schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:21:
Sinds kort hebben we ook hier in huis een dashboard aan de muur, in de vorm van een iPad. Hierop heb ik een dashboard gemaakt met verschillende tabbladen waardoor verschillende zaken in huis makkelijk te bedienen zijn. Aangezien het meeste automatisch verloopt wordt die met name gebruikt voor een stukje informatie. Over bijvoorbeeld het energieverbruik, wanneer de container aan de weg moet, de wasmachine klaar is etc.

<plaatjes>

De meeste zaken rondom verlichting gaan eigenlijk allemaal automatisch op basis van beweging of de zon. Ook de gordijnen zijn zo ingesteld dat ze dichtgaan op een vaste tijd en in de ochtend weer open gaan. Mocht de temperatuur in de tuin teveel oplopen en het binnen boven de 22 graden is dan sluiten de gordijnen ook automatisch.

Verder zijn er automations die de verlichting regelen bij het kijken van een film en wordt er bijvoorbeeld omgeroepen als de wasmachine of de droger klaar is.

Mijn doel was om het dashboard zo 'clean' mogelijk te houden, maar dat is een uitdaging omdat er elke keer wel weer iets is wat handig lijkt om toe te voegen.
Wat gebruik je in je planten sectie? Ik heb wat sensoren en groeilampen en ben benieuwd hoe jij dat weergeeft.

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-12 13:59
Verwijderd schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:55:
[...]

Dag later, idd 3GB nog maar. Wat normaal is als ik even zoek op het bewaren van 10 dagen in de recorder.
Mooi zo, scheelt weer! Dank dus!

Iemand hier nog een tip voor?

[...]
Gooi die stats in een willekeurige TSDB (Influx of prometheus zijn populair) en haal het daar uit in HA, Grafana of iets anders. Dat kan je zo lang bewaren als je wilt, onafhankelijk van HA en in elke resolutie die je wilt.

Voor de USG en Unifi switches zijn er de MIBS beschikbaar met alle OIDs die je nodig hebt.
Zoek even op Unifi MIB op ye olde google

[ Voor 11% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 01-10-2024 15:32 ]

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Remcoudb
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-11 13:59
dotcom87 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

Thanks! Ik heb de code nog nergens staan en hij is ook nog wat rommelig. Maar stuur gerust een dm als je vragen hebt.
Obelixxx schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

ik ben ook benieuwd of de iPad altijd aan is of dat het gelukt is het scherm zichtbaar te krijgen als je er voor staat.
Is het gelukt om kiosk mode te krijgen?
Nee de iPad staat momenteel altijd aan, alleen gedurende de nacht druk ik hem uit. Ik gebruik WallPanel om het scherm actief te houden. Ik weet dat sommige een oplossing hebben via een motion sensor, alleen daar hangt die hier te centraal voor. En ik had nog een 'oude' iPad liggen om te kijken of een dashboard echt van toegevoegde waarde is, dus met de tijd switch ik denk ik naar een Android tablet waarin die mogelijkheden er wel zijn. Is namelijk wel heel tof als die aanspringt als je er naar toe loopt!
Arethusa schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:07:
[...]

Wat gebruik je in je planten sectie? Ik heb wat sensoren en groeilampen en ben benieuwd hoe jij dat weergeeft.
Er staat dan wel planten, maar het is er maar eentje. Meer sensoren heb ik nog niet om de planten te monitoren, maar die komen er vast. Maar het is als volgt weergegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1nmFBctiXbY-v4fNm_7jAG2_m8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w9FMX2EtWkLunvRp0cn0zolp.png?f=fotoalbum_large

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:13
BlackShadow schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:24:
Ik stuur belangrijke notifications vanuit node-red met onderstaande parameters, toch merk ik vaak een vertraging van meerdere minuten eer de notification toekomt op mijn Samsung S24.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
    "message": "{{payload}}",
    "data": {
        "priority": "high",
        "ttl": 0,
        "channel": "high",
        "importance": "high",
        "vibrationPattern": "100, 1000, 100, 1000, 100",
        "car_ui": true
    }
}

Misschien: https://dontkillmyapp.com/samsung
Companion app:
- Peristent connection: Always
- background access aan
- Notification channel "high" aangemaakt

Android, Home Assistant app settings:
- Battery: unrestricted

Iemand een idee hoe het komt dat de notifications soms enorm vertraagd zijn?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:12
Eraser127 schreef op maandag 30 september 2024 @ 23:30:
@ymoona Je kunt een utility/nuts meter maken met als input de shelly. Dan wordt het totaal steeds opgeteld. Verder is er een utility/nuts meter calibrate action waarmee je de startwaarde kunt aanpassen als je nog weet waar de shelly mee geëindigd is.
Top! Gelijk even ingesteld met:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
utility_meter:
  energy_daily_zolder_heating:
    source: sensor.shellyplug12_lan_energy
    name: Energy Daily Zolder Heating 
    cycle: daily
  energy_monthly_zolder_heating:
    source: sensor.shellyplug12_lan_energy
    name: Energy Monthly Zolder Heating
    cycle: monthly

Lijkt goed te werken, ook als ik de shelly even uit het stopcontact haal, blijft de waarde en ook oplopen.
Ook gelijk in het energy dashboard gehangen op entity. Maar daar lijkt hij hem nog niet te tonen (misschien omdat de waar nog heel laag is (0.02 kwh)) -> komt door de te lage waarde, nu toont hij hem wel :)

https://f1nerd.nl

Verwijderd

Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:30:
[...]

Gooi die stats in een willekeurige TSDB (Influx of prometheus zijn populair) en haal het daar uit in HA, Grafana of iets anders. Dat kan je zo lang bewaren als je wilt, onafhankelijk van HA en in elke resolutie die je wilt.

Voor de USG en Unifi switches zijn er de MIBS beschikbaar met alle OIDs die je nodig hebt.
Zoek even op Unifi MIB op ye olde google
Zoals in een eerdere post stond, mijn stats staan reeds in InfluxDB. ;)
Had alleen blijkbaar ooit eens bedacht 90 dagen in de recorder te behouden. 8)7

Wat je met MIB bedoeld, snap ik niet helemaal.
Reppen ze niks over in het artikel van HA: https://www.home-assistant.io/integrations/snmp/
Ik vind wel deze post: https://community.ui.com/...a2-4df8-b606-8ff7ebbb0007

Beide gedownload, maar ik zie nergens een OID terug in die bestanden.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Grolsch Volgens mij gewoon niet in HA. Maar is dit een oplossing?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Verwijderd Is dit wat je zoekt? Zelf ook nog steeds niet mee gespeeld :+

• TGILLY
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:04
Toch nog even een hardware vraag voor iedereen. Draai momenteel een VM op mijn synology NAS maar het begint nogal traag te lopen, vooral tijdens het opstarten / herstarten. Dus ik wil veranderen. Ik denk aan de volgende opties :
  1. Home Assistant Green
  2. Home Assistant Yellow
  3. NUC met HA OS native
  4. NUC met Proxmox
Mijn voorkeur zou gaan naar het laatste, dan heb ik het meeste flexibiliteit. Zou ook graag de DB verhuizen naar een specifieke DB server, die ik mogelijks apart zou draaien op de ProxMox.

Wat denken jullie ? Iets wat ik zeker niet moet doen van hierboven ? Of een andere optie ? _/-\o_

• b.akkes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:56
TGILLY schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:59:
Toch nog even een hardware vraag voor iedereen. Draai momenteel een VM op mijn synology NAS maar het begint nogal traag te lopen, vooral tijdens het opstarten / herstarten. Dus ik wil veranderen. Ik denk aan de volgende opties :
  1. Home Assistant Green
  2. Home Assistant Yellow
  3. NUC met HA OS native
  4. NUC met Proxmox
Mijn voorkeur zou gaan naar het laatste, dan heb ik het meeste flexibiliteit. Zou ook graag de DB verhuizen naar een specifieke DB server, die ik mogelijks apart zou draaien op de ProxMox.

Wat denken jullie ? Iets wat ik zeker niet moet doen van hierboven ? Of een andere optie ? _/-\o_
Ik ben zelf direct begonnen met Home Assistant door HA OS op een NUC te draaien. Het draait erg snel en stabiel. Updaten is eenvoudig. Nadeel is enkel dat ik de NUC nu niet meer voor andere zaken kan gebruiken, zoals een thuisserver. Als ik het nu opnieuw zou doen zou ik daarom toch voor de Proxmox oplossing gaan, zodat je altijd uit kan breiden en nog vrijheid hebt in de toekomst.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

BiG-GuY

@TGILLY
Ben zelf erg tevreden met de Home Assistant Yellow PoE Kit, geeft ook meer flexibiliteit waar je hem plaatst.

Heb er een CM4 met 8GB RAM/32GB eMMC en BT/Wifi zitten. Omdat de beschikbaarheid beperkt was van de andere types op dat moment. Achteraf had ik genoeg gehad aan 4GB, no storage en zonder BT/wifi, want zit zelden over de 2GB aan RAM gebruik heen met HA OS erop en heb er alsnog een M.2 SSD erin geplaatst. Ook gebruik ik de BT of wifi niet.

Heb in het verleden ook Home Assistant OS op een NUC gedraaid en ja, daar was het sneller op. Maar bleef problemen houden met verschillende types USB Zigbee dongles met mijn 100+ apparaten grote Zigbee netwerk. Nu met de HA Yellow ingebouwde Zigbee chip werkt het goed in Zigbee2MQTT.

Heb nog wel een extra SkyConnect dongle gehaald voor ZHA, zodat ik mijn Zigbee Power Sockets op ZHA heb, om zo Z2M niet te overbelasten met de vele signalen van die Power Sockets. Die rapporteren soms elke seconde…

[ Voor 35% gewijzigd door BiG-GuY op 01-10-2024 21:15 ]

Gallery V&A

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
b.akkes schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

Ik ben zelf direct begonnen met Home Assistant door HA OS op een NUC te draaien. Het draait erg snel en stabiel. Updaten is eenvoudig. Nadeel is enkel dat ik de NUC nu niet meer voor andere zaken kan gebruiken, zoals een thuisserver. Als ik het nu opnieuw zou doen zou ik daarom toch voor de Proxmox oplossing gaan, zodat je altijd uit kan breiden en nog vrijheid hebt in de toekomst.
Ik draai Homeassistant op een NUC en in een Proxmox VM. Heb ik geen spijt van.
Daarvoor HA op een Rasberry en een Odroid N2+.
De overgang naar NUC met Proxmox is redelijk eenvoudig. :)
Maak een full backup van HA, download de backup naar je PC Installeer Proxmox OS op de NUC. Installeer HAOS in Proxmox. Upload de backup bij de eerste start van HA.
Deze site heeft me geholpen: https://tteck.github.io/P...e-assistant-container-lxc Op de site staan meerdere handige script voor Proxmox.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:22

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

TGILLY schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:59:
  1. Home Assistant Green
  2. Home Assistant Yellow
  3. NUC met HA OS native
  4. NUC met Proxmox

Ik heb een HA Green en als je echt wilt gaan tweaken, zou ik deze niet nemen, vanwege zijn kleine geheugen.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:03
@TGILLY

3 of 4. Afhankelijk van het type NUC en de hoeveelheid RAM. Met 128GB opslag en 4GB RAM zou ik voor HA OS native gaan. Daarboven met Proxmox.
Niet met de DB apart.
Dat levert weinig op tegenwoordig en is de extra complexiteit niet waard.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TGILLY Hangt er dus vooral vanaf wat je wilt.

Zelf begonnen op een RPi2, dat was alleen leuk als test. Toen naar een RPi4 met SSD gegaan in 2018-2019 ofzo. En nu begin dit jaar switch naar een N100 + 16GB (4GB voor HAOS) met Proxmox. De boost in snelheid vs de RPi4 vond ik toch nog echt verrassend. [edit]Dit is niet van toepassing op logging of automations maar wel als je wat flinke grafieken op je dashboard wilt toveren.

Overigens zou ik zelf niet zo snel meer voor externe DB gaan. De standaard SQlite doet het prima en zit ook mooi gelijk in de backup. En doordat het de standaard DB is ook minste problemen of in ieder geval snel opgelost.

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 02-10-2024 09:25 ]

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:32

pietje63

RTFM

Hier HA Green. Geheugen is meestal rond 1.2GB en processor vrijwel altijd lage cpu. Enige wat iets van resources kost is video camera. Overige automations en entities (625) lijken geen impact op performance te hebben (ondanks dat er veel elke minuut loggen, zoals power en zonnepanelen).

Opstarten kost wellicht een kleine minuut (en backup ook even, door omvang/netwerk), maar verder voelt alles instant.

Maar de vraag is natuurlijk wat wil/doe je? Ga je videos encoden of enorme hoeveelheden data (veel verbruiksmeters die elke seconde loggen) verwerken? Dan kan ik me voorstellen dat een snellere device fijner is.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-12 09:38
Septillion schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:08:

Overigens zou ik zelf niet zo snel meer voor externe DB gaan. De standaard SQlite doet het prima en zit ook mooi gelijk in de backup. En doordat het de standaard DB is ook minste problemen of in ieder geval snel opgelost.
Ik gebruik de interne MariaDB, jaren terug eens geconfigureerd. Wordt dus ook in de backup meegenomen.
Nu is er een manier om dit weer terug te migreren naar de standaard SQlite weet ik, maar ik heb geen idee of dit zin heeft, of wel of niet aan te raden is of sneller is.
Hoe denk jij hierover?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:57
Ik heb steeds vaker dat HA niet beschikbaar is. Veelal via de app niet, maar nu ook vaak via de browser. Vaak moet ik dan even een paar minuten wachten en dan werkt het weer. Alsof ie in een soort slaapmodus zit.

Ik maak gebruik van een RPI4 met SSD en DuckDNS.

Nu lees ik dat er meer mensen last hebben van DuckDNS. Hebben mensen dit inmiddels kunnen oplossen?

• Tholuz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-11 10:21
hi allen,

Ik heb sinds gisteren de SlimmerLezer+ van Marcel Zuidwijk aangeschaft en gisteren proberen te installeren. In HA heb ik ESPHome draaien maar alle sensoren blijven NA/Onbekend. Hij hangt aan mijn ISKRA ME382 slimme meter.
Ik heb de normale installatie gevolgd maar krijg alleen maar gegevens door over ip address, wifi en uptime. Alle andere sensoren blijven op de status onbekend/NA.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@crimby Nee, niet echt.

Weet niet wat DuckDNS als TTL gebruikt maar moet wel heel kort zijn als het zo vaak opgehaald moet worden :/

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Ora et Labora Opzich, if it ain't broken. Met een addon zit het wel in de backup inderdaad maar blijft exterene DB en niet de standaard DB.

Dus mja, met goede backup in de hand zou je het altijd eens kunnen testen.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
@crimby @Septillion Ik zie best vaak in de companion app dat de verbinding weg is. Dacht al dat ik gek werd :9

• pietje63

pietje63

RTFM

Hier ook regelmatig verbinding weg of vertraging bij openen (DuckDNS). Voor thuis nu aan het overwegen om toch maar de nginx reverse proxy in te gaan stellen (tot op heden niet gedaan "if it ain't broken"..)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Tholuz Echt alle sensoren? Want je hebt maar een DSMR 2.2 meter, dus heel veel data komt er niet uit. maar meterstanden zou je wel moeten zien.

Anders zou ik de kabel nog eens controleren of deze er echt goed in zit.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:11

Antonio di

a mi me dijeron que si

pietje63 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:10:
Hier ook regelmatig verbinding weg of vertraging bij openen (DuckDNS). Voor thuis nu aan het overwegen om toch maar de nginx reverse proxy in te gaan stellen (tot op heden niet gedaan "if it ain't broken"..)
Ik gebruik Duckdns icm NGINX proxy naar volle tevredenheid.
Heb ik de App een 2de profiel (= naar zelfde HA server) met direct toegang voor alleen thuis, in geval van problemen.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Antonio di Waarom dan niet direct een internal URL?

Enige dat ik me kan bedenken is als je met een VPN aan de slag gaat.

• pietje63

pietje63

RTFM

Dat was inderdaad ook mijn plan (intern op IP-adres zonder https)

• Tholuz
  • Laatst online: 30-11 10:21
Septillion schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:11:
@Tholuz Echt alle sensoren? Want je hebt maar een DSMR 2.2 meter, dus heel veel data komt er niet uit. maar meterstanden zou je wel moeten zien.

Anders zou ik de kabel nog eens controleren of deze er echt goed in zit.
Nee helemaal niks.. Heb ondertussen wel deze https://www.zuidwijk.com/using-esp-link/ handleiding gevolgd om het naar ESP-link te flashen, mogelijk dat dit het zou oplossen. Maar kom alleen niet verder bij de laatste stap "Connect to dsmr-reader", waar zou ik dit moeten doen?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:34
Septillion schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:53:
@crimby Nee, niet echt.

Weet niet wat DuckDNS als TTL gebruikt maar moet wel heel kort zijn als het zo vaak opgehaald moet worden :/
Het is een dynamic DNS service, dus ik denk niet dat ze een TTL van een week hanteren :p
Een TTL van 1 of 5 minuten lijkt mij bij zo'n dienst meer aan de orde. En verklaart ook meteen waarom het er steeds uit ligt, DDoS van hun gebruikers.

• The_Admin
  • Laatst online: 15:32
Wat zijn nou een beetje goede en duurzame temperatuur sensoren? Mag ook humidity en luchtdruk vermelden maar hoeft niet. Heb nu aqara's, zijn uiteraard lekker goedkoop maar heb het gevoel dat er iedere maand wel eentje random overlijdt, soms helpt een nieuwe batterij, vaak niet. Even resetten/opnieuw koppelen en hij meld weer eventjes door, maar daarna stokt het weer.

Dekking netwerk is okee, vaak andere sensoren in dezelfde ruimte die het wél gewoon doen.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
The_Admin schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:51:
Wat zijn nou een beetje goede en duurzame temperatuur sensoren? Mag ook humidity en luchtdruk vermelden maar hoeft niet. Heb nu aqara's, zijn uiteraard lekker goedkoop maar heb het gevoel dat er iedere maand wel eentje random overlijdt, soms helpt een nieuwe batterij, vaak niet. Even resetten/opnieuw koppelen en hij meld weer eventjes door, maar daarna stokt het weer.

Dekking netwerk is okee, vaak andere sensoren in dezelfde ruimte die het wél gewoon doen.
Ik ben erg tevreden over de Sonoff SNZB-02D, heb er een paar sinds januari, 1x gekoppeld en klaar :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:11

D4NG3R

kiwi

:)

Met bovenstaande, ik zet overal Sonoff SNZB-02's in. Zelfs de sensor welke nu al een paar maanden buiten constant een zeer hoge luchtvochtigheid en temperatuurschommelingen uit moet houden leeft nog. :)

Inmiddels ook het laatste puzzelstukje voor m'n binnenklimaat-regeling besteld, een gateway voor m'n CV. Heeft men hier nog aanraders qua automations? Ik ga waarschijnlijk voor een relatief simpel dagelijks tijdschema welke tijdelijk overschreven kan worden en automatisch naar de eco-modus gaat bij afwezigheid.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RobertMe Ik zie inderdaad een TTl van 60seconden. Snap dat het geen week kan zijn (gebruikt ook zo goed als niemand meer gelukkig) maar 300sec was voor mij ook prima geweest als ze daarmee af zouden kunnen met maar 20% van de requests.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@The_Admin Welke heb je ecact?

Zelf vooral WSDCGQ01LM, 1x per jaar batterijtje wisselen en gaan.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Tholuz DSMR Reader is compleet losse applicatie :) Dus dat is volgens mij een optie.

Maar ik zie in het DSMR component van ESPhome dat je voor DSMR 2.2 zelf de baudrate in moet stellen. Geen idee wat er in de package van de SlimmeLezer+ zit (kan je de package URL eens delen?). Maar als deze niet zelf de juist baudrate gebruikt dan is dat wel een logische dat je nu geen data krijgt.

Verwijderd

Septillion schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:30:
@Verwijderd Is dit wat je zoekt? Zelf ook nog steeds niet mee gespeeld :+
Half (denk ik). Zie geen Security Gateway of mijn switch er tussen staan.
Maar wellicht werken dezelfde OID's ook daarvoor. Van het weekend maar weer eens verder mee spelen/proberen.

• RobertMe
Septillion schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:32:
@The_Admin Welke heb je ecact?

Zelf vooral WSDCGQ01LM, 1x per jaar batterijtje wisselen en gaan.
Is die anders dan de "WSDCGQ11LM"? :p Daar heb ik dezelfde ervaring mee. Werkt perfect, en niet te vaak batterij leeg.

De Tuya TH01Z (met display) ben ik dan weer minder tevreden over. Werkt wel an zich, alleen die batterijen... Elke 3 maanden of zo wisselen.

Edit:
Zo te zien is die 01 helemaal geen Aqara @Septillion ;) Dat is de ronde Xiaomi. De (vierkante)/Aqara is de 11.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 02-10-2024 13:08 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@RobertMe De WSDCGQ01LM en WSDCGQ11LM zijn volgens mij in dezelfde tijd uitgekomen en waren volgens mij gewoon twee form factors (rond respectievelijk vierkant) van hetzelfde inderdaad.

En er is een reden dat Z2M alle Xiaomi, Aqara en Mijia op een hoop veegt :)

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 02-10-2024 13:12 ]

• RobertMe
Septillion schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:10:
@RobertMe De WSDCGQ01LM en WSDCGQ11LM zijn volgens mij in dezelfde tijd uitgekomen en waren volgens mij gewoon twee form factors (rond respectievelijk vierkant) van hetzelfde inderdaad.
Yeah, I know ;) Heb zelf van die tijd zowel de Xiaomi als Aqara deursensoren. En die zijn waarschijnlijk op de vorm na ook identiek.
Maar gezien @The_Admin benoemd er van Aqara te hebben kan het geen 01 zijn :p. En ik las jouw bericht in eerste instantie als "de (Aqara) ...01.. die ik heb doet het gewoon prima, dus geef aan welk model je hebt en we weten of je mogelijk wat blauwe maandag producties hebt of dat je een ander model hebt".

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RobertMe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:32:
[...]

Het is een dynamic DNS service, dus ik denk niet dat ze een TTL van een week hanteren :p
Een TTL van 1 of 5 minuten lijkt mij bij zo'n dienst meer aan de orde. En verklaart ook meteen waarom het er steeds uit ligt, DDoS van hun gebruikers.
Vanochtend 5x uitgevallen terwijl ik op afstand een automation aan het programmeren was.

• The_Admin
RobertMe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:15:
[...]

Yeah, I know ;) Heb zelf van die tijd zowel de Xiaomi als Aqara deursensoren. En die zijn waarschijnlijk op de vorm na ook identiek.
Maar gezien @The_Admin benoemd er van Aqara te hebben kan het geen 01 zijn :p. En ik las jouw bericht in eerste instantie als "de (Aqara) ...01.. die ik heb doet het gewoon prima, dus geef aan welk model je hebt en we weten of je mogelijk wat blauwe maandag producties hebt of dat je een ander model hebt".
Weet ik niet precies, gedurende de jaren in div. batches bij div. winkels gekocht. Die vierkante-met-afgeronde hoek van Aqara. Aldus deconz is het een 'lumi.weather' sensor.

• vrefos
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-10-2024
Hi Home Assistant experts!

Ik ben op zoek naar een plek waar ik dashboards kan uitzoeken en implementeren in mijn eigen Home Assistant. Home Assistant loopt al een tijdje stabiel en het werkt naar behoren.

Ik heb een woning met wat Shelly schakelaars, LED lampen, Reolink Doorcam, Buienrader, die ik op mijn dashboard heb. Niets ingewikkelds... Zover ben ik nog gekomen.

Ik ben zelf bezig geweest om met mushrooms een mooi en intuïtief dashboard te bouwen, maar ik heb te weinig geduld en tijd om dit helemaal zelf te bouwen. Het ziet er niet mooi uit...

Ik zou graag een kant en klaar (vooral wife en kids proof) dashboard willen hebben of ik zoek iemand die dit voor mij kan bouwen.

Alvast bedankt!

[ Voor 36% gewijzigd door vrefos op 02-10-2024 15:57 ]

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:57
Ander vraagje. Ik heb een roborock integratie die niet meer werkt. Ik maakte er ook geen gebruik van, maar verwijderen lukt niet. Als ik op verwijderen druk, krijg ik een popup of ik deze inderdaad definitief wil verwijderen. Klik ik op ja, gebeurt er niets. Enig idee hoe ik deze alsnog kan verwijderen?

• RobertMe
The_Admin schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:45:
[...]

Weet ik niet precies, gedurende de jaren in div. batches bij div. winkels gekocht. Die vierkante-met-afgeronde hoek van Aqara. Aldus deconz is het een 'lumi.weather' sensor.
Klinkt als deze? En die werkt bij mij, met Zigbee2mqtt, dus prima. Wellicht dat Deconz het issue is? Gevoelsmatig is dat in ieder geval tegenwoordig de "kleinste" / "minst gebruikte" van de drie (Deconz vs ZHA vs Z2M dus). Betekent uiteraard niet perse dat er een issue moet zijn omdat het een minder gebruikte Zigbee implementatie is, maar toch.

• Vuur Draak
  • Laatst online: 00:05
vrefos schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:54:

Ik ben op zoek naar een plek waar ik dashboards kan uitzoeken en implementeren in mijn eigen Home Assistant. Home Assistant loopt al een tijdje stabiel en het werkt naar behoren.

Ik heb een woning met wat Shelly schakelaars, LED lampen, Reolink Doorcam, Buienrader, die ik op mijn dashboard heb. Niets ingewikkelds... Zover ben ik nog gekomen.

Ik ben zelf bezig geweest om met mushrooms een mooi en intuïtief dashboard te bouwen, maar ik heb te weinig geduld en tijd om dit helemaal zelf te bouwen. Het ziet er niet mooi uit...

Ik zou graag een kant en klaar (vooral wife en kids proof) dashboard willen hebben of ik zoek iemand die dit voor mij kan bouwen.

Alvast bedankt!
Uit ervaring weet ik dat mede gezinsleden het irritant vinden als een dashboard regelmatig wijzigt, zowel in uiterlijk als in functionaliteit.
Ik heb een standaard simpel dashboard voor iedereen en een verborgen dashboard voor mezelf waarin ik continu aan het sleutelen ben, en inderdaad het kost (soms te) veel tijd.

Je vrouw en kinderen zullen ieder weer andere behoeftes hebben wat betreft functionaliteit en vormgeving. Wordt het gebruikt op een algemene tablet, of is het gebruik voor ieder op zijn of haar telefoon van toepassing?

Ook heb ik ervaren dat alle informatie die ik graag uit m’n dashboard haal vaak helemaal niet relevant en interessant is voor andere gebruikers. Zeer simpele basis functies voldoen al gauw.

Voordat je verder gaat bouwen (of laat bouwen) zou ik eens inventariseren wie welke functies nodig heeft, en vooral welke functies niet nodig heeft.

En ‘mooi’ is ook een relatief begrip, smaken verschillen en zijn zeer uiteenlopend.
Door bovenstaande kwesties te onderzoeken en vorm te geven heb ik het voor mij zelf wat makkelijker kunnen maken, en een dashboard naar mijn zin en een simpele voor anderen gemaakt.

Hopelijk heb je wat aan mijn suggesties.

• The_Admin
RobertMe schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:10:
[...]

Klinkt als deze? En die werkt bij mij, met Zigbee2mqtt, dus prima. Wellicht dat Deconz het issue is? Gevoelsmatig is dat in ieder geval tegenwoordig de "kleinste" / "minst gebruikte" van de drie (Deconz vs ZHA vs Z2M dus). Betekent uiteraard niet perse dat er een issue moet zijn omdat het een minder gebruikte Zigbee implementatie is, maar toch.
Dit lijkt er inderdaad aardig op ;-)

Hmm zou kunnen dat het Deconz is, kan ik side-by-side ZHA ernaast draaien om dat te testen? 8)

• RobertMe
The_Admin schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Dit lijkt er inderdaad aardig op ;-)

Hmm zou kunnen dat het Deconz is, kan ik side-by-side ZHA ernaast draaien om dat te testen? 8)
Als je 2 sticks hebt zal dat prima werken.

• kai_the_one
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:28
Waarschijnlijk is het antwoord logischerwijs nee, toch hoop ik dat iemand een brilliant idee heeft.

Mijn doel: Een Zwave Fibaro plug via een automation aanzetten zonder menselijke interventies (dus niet zelf via de app of on/off buttons aan de muur, ook een deursensor is niet mogelijk)

Situatie: De oplader van de accu van onze bakfiets zit in een fibaro plug ver weggestopt in de trapkast(dus kan niet bij het on/off knopje), de plug meet o.a het verbruik en op basis hiervan heb ik een aantal automations gemaakt. Echter, in rust wordt er standaard 0,6w verbruikt, zonde dus. Wanneer het opladen klaar is, moet de plug dus uit.

Nu de vraag: Wanneer de plug “uit” is, zou ik graag een automation willen met als trigger: “bij spanningswisseling, de plug aan”. Dus als ik de accu in de lader prik, de stekker dan een spanningswisseling opmerkt en dus “aan” gaat zodat het laden kan starten?

In dit geval ga ik er vanuit dat wanneer de plug uit is, deze wellicht nog wel een spanningswisseling kan waarnemen (waarschijnlijk niet, want hij is uit. Toch hoop ik dat de plug zo smart is dat het stiekem nog wat meet)? Iemand een idee voor deze use case?

Wanneer ik een automation aanmaak: “when” device: “lader fiets” > triggers: hierin heb ik een selectie aan mogelijkheden echter iets dat op “spanningswisseling” lijkt staat er niet tussen.

• RobertMe
kai_the_one schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:54:
Waarschijnlijk is het antwoord logischerwijs nee, toch hoop ik dat iemand een brilliant idee heeft.

Mijn doel: Een Zwave Fibaro plug via een automation aanzetten zonder menselijke interventies (dus niet zelf via de app of on/off buttons aan de muur, ook een deursensor is niet mogelijk)

Situatie: De oplader van de accu van onze bakfiets zit in een fibaro plug ver weggestopt in de trapkast(dus kan niet bij het on/off knopje), de plug meet o.a het verbruik en op basis hiervan heb ik een aantal automations gemaakt. Echter, in rust wordt er standaard 0,6w verbruikt, zonde dus. Wanneer het opladen klaar is, moet de plug dus uit.

Nu de vraag: Wanneer de plug “uit” is, zou ik graag een automation willen met als trigger: “bij spanningswisseling, de plug aan”. Dus als ik de accu in de lader prik, de stekker dan een spanningswisseling opmerkt en dus “aan” gaat zodat het laden kan starten?

In dit geval ga ik er vanuit dat wanneer de plug uit is, deze wellicht nog wel een spanningswisseling kan waarnemen (waarschijnlijk niet, want hij is uit. Toch hoop ik dat de plug zo smart is dat het stiekem nog wat meet)? Iemand een idee voor deze use case?

Wanneer ik een automation aanmaak: “when” device: “lader fiets” > triggers: hierin heb ik een selectie aan mogelijkheden echter iets dat op “spanningswisseling” lijkt staat er niet tussen.
En wat bedoel je met een "spanningswisseling"? De plug staat uit, de lader krijgt geen stroom. Dus wat moet er dan met de spanning gebeuren? Want ik mag toch hopen dat de accu niet via de lader ineens stroom in jou stopcontact gaat voeden (zoals een omvormer of thuisaccu).

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:44

Er vind ook geen spanningswisseling oid plaats in de plug als je je accu gaat laden. Er gaat alleen stroom lopen, maar die stroom gaat natuurlijk niet lopen als de plug uit staat. Je zult dus echt een andere, externe trigger nodig hebben. Een button zou veruit het meest logisch en simpel zijn. Maar misschien kan je wat anders creatiefs bedenken (buiten de plug om, want dat is gewoon echt niet mogelijk, zo werkt elektriciteit niet). Haal je de accu uit de fiets om hem op te laden? Leg je die dan altijd op dezelfde plek neer? Misschien kan je daar iets van een sensor plaatsen die “voelt” dat de accu er wordt neergelegd?

Je bent je er overigens van bewust dat de plug zelf ook stroom verbruikt? Dus ook als hij “uit” staat? De plug er simpelweg tussenuit halen bespaart misschien nog wel meer stroom dan je nu probeert te creëren door met de plug de lader uit te schakelen.

• kai_the_one
@RobertMe @Hathi thanks. Bevestigt mijn vermoedde.
@RobertMe met spanningswisseling bedoel ik dat een plug wellicht zo slim is, o.a omdat het zelf dus ook stroom verbruikt, wellicht voelt dat er een verbruiker ingeprikt wordt (dus een signaal / spanningswisseling van een nieuwe ingeprikte verbruiker opmerkt)

Anyway, ik ga een andere trigger verzinnen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:11

D4NG3R

kiwi

:)

kai_the_one schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:48:
Wellicht wat te simpel; maar op het moment van inpluggen (van de batterij) even op de knop op de plug drukken?

Ik snap dat je het uitzetten wil automatiseren, maar om de accu op te laden moet je daar toch zijn om 'em in te pluggen. Voorkomt ook direct dat het opladen onbeheerd/onbedoeld start. :)

Plug zelf is dus echt weggestopt.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 02-10-2024 22:06 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• twimj
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:37
@RobertMe met spanningswisseling bedoel ik dat een plug wellicht zo slim is, o.a omdat het zelf dus ook stroom verbruikt, wellicht voelt dat er een verbruiker ingeprikt wordt (dus een signaal / spanningswisseling van een nieuwe ingeprikte verbruiker opmerkt)

Zonder een actieve trigger, houd je waarschijnlijk alleen pollen over. Elke 15/30/60 minuten de plug aan, paar seconden wachten, kijken naar het verbruik en weer uit als je te weinig verbruik meet?

• RobertMe
Er valt niks te "voelen". Er zit een relais in. Dat is AFAIK effectief een elektrische magneet schakelaar/" klep" die een metalen plaatje "aan trekt" en daarmee een circuit sluit. Die "voelt" niet of, nouja, iets fysiek is ingestoken? En er is ook niks met "spanning", immers zou je die spanning anders ook voelen als je gewoon een stekker in de handen pakt (of vliegen de vonken over als je de stekker wilt insteken :p ).

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik weet niet of het mogelijk is en wat je allemaal al doet met Home Assistant.

'Weet' Home Assistant of jij thuis bent of niet? Zo ja, je zou kunnen als jij langer dan x tijd van huis bent, bij thuis komst nog 15 minuten wachten voor de stekker aan gaat. Is de accu nog vol of hangt deze er niet aan? Deze plug uitschakelen na x minuten.

Andere optie, is er een vast patroon? Zoja schakel deze schakelaar elke dag in om, bijv. om 16:00, geen accu? Na 5 minuten automatisch uit.

NFC tag, maar deze valt bijna in de zelfde categorie als een schakelaar. Telefoon er tegen en deze werkt als trigger.

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:46
Persoonlijk ben ik de afgelopen ook wat meer in Home Assistant gedoken en ik blijf eigenlijk met een praktische vraag zitten. Mijn serverrack (Waar HA in een proxmox VM draait) staat in de garage maar de meeste "slimme" zaken zijn in ons woonhuis uiteraard. Afstand tussen de garage en woonhuis is iets van 75 meter.
Tussen woonhuis en garage heb ik een fiber liggen waarmee alles gewoon prima via LAN te doen is.

Wat ik echter wil weten; Zigbee kan alleen via een dongle in het woonhuis uiteraard maar kan ik eventueel een RPi/Odroid met dongle in het huis leggen en dan alle waardes (Zonder er iets mee te doen) via LAN doorsturen naar mijn HA-VM? En levert dit ook tijdsverlies op in automations?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Tha_T Er zijn wel wat Zigbee bridges met ethernet, zie bijvoorbeeld hier. Deze zijn in ieder geval met Zigbee2MQTT te koppelen maar voor ZHA weet ik het niet zo goed. In de documentatie hebben ze het in iedere geval wel over ZiGate en ZBBridge en dat via Wifi niet aangeraden wordt.

Daarnaast ondersteund Z2M in ieder geval ook serial port over IP met Socat dus dat zou je ook op een externe computer/RPi kunnen draaien.

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 00:08
Ik kan zo snel niet vinden wat de range is van een Zigbee smartplug, misschien kun je er 1 of 2 tussen de 2 lokaties plaatsen als je daar wel stroom hebt, en ze zo doorlussen. (draadloos).

• RobertMe
Tha_T schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:06:
Persoonlijk ben ik de afgelopen ook wat meer in Home Assistant gedoken en ik blijf eigenlijk met een praktische vraag zitten. Mijn serverrack (Waar HA in een proxmox VM draait) staat in de garage maar de meeste "slimme" zaken zijn in ons woonhuis uiteraard. Afstand tussen de garage en woonhuis is iets van 75 meter.
Tussen woonhuis en garage heb ik een fiber liggen waarmee alles gewoon prima via LAN te doen is.

Wat ik echter wil weten; Zigbee kan alleen via een dongle in het woonhuis uiteraard maar kan ik eventueel een RPi/Odroid met dongle in het huis leggen en dan alle waardes (Zonder er iets mee te doen) via LAN doorsturen naar mijn HA-VM? En levert dit ook tijdsverlies op in automations?
V.w.b. specifiek Zigbee is er tegenwoordig ook een stick die je op ethernet kunt aansluiten (incl voeden via PoE).

Wil je toch voor een RPi of iets dergelijks gaan, met een USB stick, zal een en ander ook afhankelijk zijn van de software die je kiest. Zigbee2mqtt (en Deconz) is al losse software waarbij de communicatie tussen HA en Z2M via IP gaat (zelfs nog via een MQTT broker ertussen). Dus dan is het ook geen probleem om het op een ander systeem te draaien.
Alhoewel de ingebakken ZHA vast ook met "remote" stick overweg kan, via IP. Immers is er ook al die stick die rechtstreeks aan ethernet kan en vast ook zal werken met ZHA.

V.w.b. latency. Ja, er zal vast iets van extra latency ontstaan. Maar ik heb lange tijd een soortgelijke oplossing gebruikt (oude RPi met Zigbee & Zwave stick en Z2M en ZWave JS UI), terwijl HA op een server in de kelder draaide. En ik merkte geen verschil.

• RobertMe
jopie schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:30:
Ik kan zo snel niet vinden wat de range is van een Zigbee smartplug, misschien kun je er 1 of 2 tussen de 2 lokaties plaatsen als je daar wel stroom hebt, en ze zo doorlussen. (draadloos).
De kans dat dat problemen gaat opleveren lijkt mij wel groter. Immers gaan die smartplugs dan een single point of failure en mogelijke bottleneck vormen. Immers moet alle verkeer dan over beide plugs heen. En als er dan veel verkeer is kun (/zul?) je dat merken. Met een stick in huis is de kans groter dat meerdere nodes met de stick verbonden zijn en er dus ook meerdere routes tot de stick zijn. I.p.v. dat de meters het dichtst bij de stick maar via 1 route afgelegd kunnen worden.

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-12 10:19
ik kan bij Enphase de data van de gehele productie en consumptie downloaden in csv
nu is bij het vervangen van mijn not-metered envoy door een metered-envoy alle data van de not-metered verloren gegaan in HA.

is er een mogelijkheid omdat terug te uploaden?
mijn grafieken zien er nu wat treurig uit nl.

of is dit een vraag voor het Enphase topic?

• Ora et Labora
vrefos schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:54:

Alvast bedankt!
Dat bestaat niet. Je kunt wellicht ideeen opdoen en stukjes code gebruiken van iemand anders voor een leuk dashboar maar de inrichting zul je toch zelf moeten doen omdat het je eigen entitys/apparaten zijn dus die koppeling zul je toch zelf moeten doen.
En zeker gaat daar een hele hoop tijd inzitten en is daar geduld voor nodig.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb zojuist de nieuwe HA core versie 2024.10 geïnstalleerd
en zie dat bij de history en het energy dashboard de kleuren zijn gewijzigd.

Nu maak ik veel gebruik van de history, om de wijzigingen van de entiteiten real time te volgen en was erg gewend aan de kleuren van de entiteiten. :+

Is het mogelijk om zelf de kleuren te kiezen en de lijn dikte (die lijkt nu ook gewijzigd te zijn) ?

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Ora et Labora

Ik weet niet of de bakfiets altijd op dezelfde plek staat maar daar zou je iets van een druksensor kunnen plaatsen, dat de plug aangaat als er druk wordt gedetecteerd.
Of een WIF/bluetooth-sensor op de fiets zelf. Als deze binnen bereik komt, is hij te pingen of te detecteren, plug aan, anders plug uit. (geen idee of zoiets bestaat maar ik denk het wel).
Of een GPS-sensor op de fiets zelf maar dat kost vast weer geld en weegt niet op tegen de besparing om de plug uit te zetten.

(Overigens is 0.6W nog geen 2 euro per jaar volgens mij).

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
rkonings schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:09:
ik kan bij Enphase de data van de gehele productie en consumptie downloaden in csv
nu is bij het vervangen van mijn not-metered envoy door een metered-envoy alle data van de not-metered verloren gegaan in HA.

is er een mogelijkheid omdat terug te uploaden?
mijn grafieken zien er nu wat treurig uit nl.

of is dit een vraag voor het Enphase topic?
Zou moeten kunnen met Import statistics van de Spook integratie:
https://spook.boo/recorder

Je zal de data eerst moeten formatten.
Maar zorg in elk geval eerst voor een goede backup!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:38
PeteSplit schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:57:
Ik heb zojuist de nieuwe HA core versie 2024.10 geïnstalleerd
en zie dat bij de history en het energy dashboard de kleuren zijn gewijzigd.

Nu maak ik veel gebruik van de history, om de wijzigingen van de entiteiten real time te volgen en was erg gewend aan de kleuren van de entiteiten. :+

Is het mogelijk om zelf de kleuren te kiezen en de lijn dikte (die lijkt nu ook gewijzigd te zijn) ?
Dat is gedaan om de accessibility te verbeteren:
  • @bmesuere improved the accessibility of all graphs by adjusting all the default colors used in those graphs! You are a hero!
Als ik kijk naar de Pull Request waarin dit gedaan is, denk ik niet dat je dit eenvoudig zelf kan overrulen.

https://github.com/home-assistant/frontend/pull/21839

Sometimes you need to plan for coincidence

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:46
RobertMe schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:33:
[...]

V.w.b. specifiek Zigbee is er tegenwoordig ook een stick die je op ethernet kunt aansluiten (incl voeden via PoE).

Wil je toch voor een RPi of iets dergelijks gaan, met een USB stick, zal een en ander ook afhankelijk zijn van de software die je kiest. Zigbee2mqtt (en Deconz) is al losse software waarbij de communicatie tussen HA en Z2M via IP gaat (zelfs nog via een MQTT broker ertussen). Dus dan is het ook geen probleem om het op een ander systeem te draaien.
Alhoewel de ingebakken ZHA vast ook met "remote" stick overweg kan, via IP. Immers is er ook al die stick die rechtstreeks aan ethernet kan en vast ook zal werken met ZHA.
Ik wil niet perse een SBC en USB stick, ik kende die stick met ethernet (deze neem ik aan) nog niet. Dit ziet er wel veelbelovend uit zo.
V.w.b. latency. Ja, er zal vast iets van extra latency ontstaan. Maar ik heb lange tijd een soortgelijke oplossing gebruikt (oude RPi met Zigbee & Zwave stick en Z2M en ZWave JS UI), terwijl HA op een server in de kelder draaide. En ik merkte geen verschil.
Top, dank voor je antwoorden d:)b
Septillion schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:29:
@Tha_T Er zijn wel wat Zigbee bridges met ethernet, zie bijvoorbeeld hier. Deze zijn in ieder geval met Zigbee2MQTT te koppelen maar voor ZHA weet ik het niet zo goed. In de documentatie hebben ze het in iedere geval wel over ZiGate en ZBBridge en dat via Wifi niet aangeraden wordt.

Daarnaast ondersteund Z2M in ieder geval ook serial port over IP met Socat dus dat zou je ook op een externe computer/RPi kunnen draaien.
Top, dank je wel. Die kende ik ok nog niet :X

[ Voor 20% gewijzigd door Tha_T op 03-10-2024 11:00 ]

• kai_the_one
@twimj @RobertMe @RPiNut Nogmaals dank voor de inputs.
Voor nu ga ik het advies van twimj & RPiNUt opvolgen, dus binnen een tijdsframe monitoren of de accu aan de lader ligt, zo niet dan de plug weer uitzetten. - Indien de accu buiten het tijdsframe aangesloten wordt, dan toch maar handmatig de plug via de app / wall mount aanzetten.

• RobertMe
Tha_T schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:52:
[...]

Ik wil niet perse een SBC en USB stick, ik kende die stick met ethernet (deze neem ik aan) nog niet. Dit ziet er wel veelbelovend uit zo.
Die bedoelde ik inderdaad. Dan ben je in een keer klaar, als het je alleen om Zigbee gaat. Ik had toentertijd dan ook ZWave erbij en dan brengt deze stick niet veel als je nog steeds een SBC erbij moet plaatsen met ZWave stick.

Overigens wel even "opletten" dat er twee varianten van die stick zijn. Een met een Zigbee chip van Texas Instruments en een met een chip van Silicon Labs. Z2M kan sinds een tijd officieel met beide overweg / als stabiel (de SI chip was lang "experimenteel"). ZHA heeft waarschijnlijk een voorkeur voor de SI chip (omdat die ook in de SkyConnect van HA zelf zit). Grootste verschil tussen beiden zal verder wel zijn dat de firmware voor de TI chip open source is (en aan gewerkt wordt door Z2M developers). De firmware van de SI chip is closed source.

Als semi offtopic toevoeging. SI is ook het bedrijf achter ZWave en een ZWave device bevat altijd een chip van SI omdat zij de enige zijn die die dingen maken. Het merk SI maak ik mij in zoverre dan ook geen zorgen om v.w.b. betrouwbaarheid v.w.b. support of zo.

• RobertMe
kai_the_one schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:08:
@twimj @RobertMe @RPiNut Nogmaals dank voor de inputs.
Voor nu ga ik het advies van twimj & RPiNUt opvolgen, dus binnen een tijdsframe monitoren of de accu aan de lader ligt, zo niet dan de plug weer uitzetten. - Indien de accu buiten het tijdsframe aangesloten wordt, dan toch maar handmatig de plug via de app / wall mount aanzetten.
Wilde je geen knop gebruiken, of kun je de knop op de Fibaro WallPlug noet gebruiken? In het geval van het laatste zou je natuurlijk ook een losse knop daar kunnen plaatsen on te schakelen. En als het een ZWave knop is, met ondersteuning voor associations, kun je de knop ook nog instellen om zelfstandig een "on" naar de plug te sturen, dan werkt het ook zonder HA. (Lijkt mij sowieso handig, dat je de fiets ook kunt opladen terwijl HA down is :p).

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:37
sinds de update naar 2024.10 (core) kan ik de webinterface niet meer benaderen.
hebben hier meer mensen last van?

dit is de foutmelding in de logs:
code:
1
ERROR (MainThread) [homeassistant.components.http.forwarded] Received X-Forwarded-For header from an untrusted proxy 127.0.0.1

dit was initieel mijn http configuratie in de configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
http:
  #server_port: 8123
  #ssl_certificate: /home/homeassistant/ssl/fullchain.pem
  #ssl_key: /home/homeassistant/ssl/privkey.pem
  #ip_ban_enabled: true
  #login_attempts_threshold: 5
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
  - 127.0.0.1

en zelfs na het compleet weghalen van het http block uit de config kom ik er niet in.
zelfs niet via http op het ipadres en port 8123.

wie o wie heeft er tips?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 03-10-2024 16:10 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:44
Hi,

Bestaat er ergens een HA Energy Dashboard voor op mijn tablet die er ongeveer uit ziet zoals het HomeWizard Energy scherm?

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

argon007 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:16:
Hi,

Bestaat er ergens een HA Energy Dashboard voor op mijn tablet die er ongeveer uit ziet zoals het HomeWizard Energy scherm?
Binnen HA kun je je dashboards zelf bouwen. Dan is er vast wel iets gelijkwaardigs op te zetten. Misschien niet exact dezelfde layout, maar ik neem aan dat het gaat om het weergeven van bepaalde informatie.

Ook qua kleuren kun je de boel behoorlijk naar je hand zetten.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@K0ENH Wat draai je voor https?

Enige dat ik zo zie is dat je IP eigenlijk twee spaties naar rechts moet.

• Vuur Draak
  • Laatst online: 00:05
@argon007
waarschijnlijk zoek je zoiets als deze toepassing?
https://github.com/AmoebeLabs/flex-horseshoe-card

Het lijkt er op dat deze card niet recent is onderhouden dus gebruik op eigen risico.
edit: Sorry, dode mus, het lijkt erop dat deze inderdaad niet meer goed functioneert.

[ Voor 16% gewijzigd door Vuur Draak op 03-10-2024 16:16 ]

• K0ENH
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:37
Septillion schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:11:
@K0ENH Wat draai je voor https?

Enige dat ik zo zie is dat je IP eigenlijk twee spaties naar rechts moet.
Nginx, maar zoals ik zei, zelfs zonder de http sectie in de config krijg ik deze melding (rechtreeks op ip en standaard port home assistant, dus zonder te connecten naar NGinx)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@K0ENH Maar niet de standaard Addon dus?

Maat http moet er volgens mij wel staan. Wat als je x forward en de proxylijst ook uit zet?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Vandaag de nieuwe update van HA core 2024.10.0 geïnstalleerd.

De HA yaml heeft syntax wijziging van trigger/condition/action naar triggers/conditions/actions
Nu kom ik een foutmelding tegen in SCS bij het maken van een automation met time trigger:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
# automation gemaakt in HA UI

alias: New automation
description: ""
triggers:
  - trigger: time
    at: "15:00:00"
conditions: []
actions:
  - action: switch.turn_on
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: switch.energy_socket
mode: single

# melding in Studio Code Server

- id: ''
  description: ''
  triggers:
  - trigger: time      # Missing property "platform"
    at: '15:00:00'
  actions:
    target:

Wat heeft het nu verkeerd SCS, of toch HA
Moet trigger niet platform zijn?

• TheFes
PeteSplit schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:37:
Vandaag de nieuwe update van HA core 2024.10.0 geïnstalleerd.

De HA yaml heeft syntax wijziging van trigger/condition/action naar triggers/conditions/actions
Nu kom ik een foutmelding tegen in SCS bij het maken van een automation met time trigger:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
# automation gemaakt in HA UI

description: ""
triggers:
  - trigger: time
    at: "15:00:00"
actions:
    target:

# melding in Studio Code Server

- id: ''
  description: ''
  triggers:
  - trigger: time      # Missing property "platform"
    at: '15:00:00'
  actions:
    target:

Wat heeft het nu verkeerd SCS, of toch HA
SCS, of eigenlijk de Home Assistant Config Helper extension, heeft het fout.
Die heeft de afgelopen maand al de hele maand lopen zeuren over action, wat volgens hem service moest zijn.
Frenck heeft afgelopen weekend wat updates doorgevoerd voor de nieuwe syntax. Weet je zeker dat je op de laatste versie van de add-on zit?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

TheFes schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:48:
[...]

SCS, of eigenlijk de Home Assistant Config Helper extension, heeft het fout.
Die heeft de afgelopen maand al de hele maand lopen zeuren over action, wat volgens hem service moest zijn.
Frenck heeft afgelopen weekend wat updates doorgevoerd voor de nieuwe syntax. Weet je zeker dat je op de laatste versie van de add-on zit?
Ik heb meerdere updates gehad, zelfs twee tegelijk, mijn versie is nu
Installed add-ons Studio Code Server (5.16.3)

• TheFes
PeteSplit schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:49:
[...]

Ik heb meerdere updates gehad, zelfs twee tegelijk, mijn versie is nu
Installed add-ons Studio Code Server (5.16.3)
Wellicht dat hij deze nog vergeten is, maar goed, het is dus in ieder geval een onterechte foutmelding in SCS

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

TheFes schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:12:
[...]

Wellicht dat hij deze nog vergeten is, maar goed, het is dus in ieder geval een onterechte foutmelding in SCS
Dus platform: time wordt trigger: time

Vraagje, wijzigen alle platform naar trigger, bijvoorbeeld
platform: state wordt dan ook trigger: state ?

• TheFes
PeteSplit schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

Dus platform: time wordt trigger: time

Vraagje, wijzigen alle platform naar trigger, bijvoorbeeld
platform: state wordt dan ook trigger: state ?
Ja, maar platform blijft ook gewoon werken.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

TheFes schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:27:
[...]
Ja, maar platform blijft ook gewoon werken.
Het mag (voorlopig) allebij , ik heb alle platform er toch maar uitgehaald :+
Heb nu wel veel meldingen in SCS (ook bij state etc)
_/-\o_

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:19
K0ENH schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:25:
[...]

Nginx, maar zoals ik zei, zelfs zonder de http sectie in de config krijg ik deze melding (rechtreeks op ip en standaard port home assistant, dus zonder te connecten naar NGinx)
Je gebruikt toevallig niet de Alexa integratie? Want daar is er een probleem met de laatste versie waardoor HA telkens heropstart en onbereikbaar wordt.

• TheFes
PeteSplit schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:36:
[...]

Het mag (voorlopig) allebij , ik heb alle platform er toch maar uitgehaald :+
Heb nu wel veel meldingen in SCS (ook bij state etc)
_/-\o_
Het mag voor altijd beide, wijzigingen in de automation/script syntax zijn nooit breaking

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:20
Ulysses schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 16:12:
Hey! Wat een leuk topic. Werd er op gewezen via de FP.
Heb eventjes vluchtig gescrold door alle mooie inzendingen en zeker her en der wat inspiraties opgedaan, maar voor nu dan plaats ik even de 'before' screenshot.... op een goed moment of dag dat ik de tijd en ruimte heb om verder te tinkeren, voeg ik dan wel de beste ideeën toe en maak ik een After screenshot.

Achtergrondje is gemaakt met AI op mijn prompt (vraag me niet meer welke)
En thema's e.d. zijn allemaal vrij standaard en/of HACS spul. Mochten er vragen zijn, lees ik het wel. Veel staat ook al in de talloze samples en fragmenten hier.

[Afbeelding]
Voor nu een topic notificatie aangezet.
I'll be back 8)
Sorry dat ik het zeg, maar die achtergrond verpest wat mij betreft alles. Het maakt het geheel onoverzichtelijk en ook nog onleesbaar.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-12 07:18
Maikie18 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 06:33:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar die achtergrond verpest wat mij betreft alles. Het maakt het geheel onoverzichtelijk en ook nog onleesbaar.
Idd ik kan alleen dat hoofd zien althans daar gaat de focus naar.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1 ... 237 ... 355 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.