Ik speel al enige tijd met de ApexCharts maar ik krijg het maar niet in orde. Daar het HomeWizard Energy Screen dashboard er wel goed uit ziet (vind ik toch) had ik gedacht dat misschien een ander en slimmer persoon dit reeds nagemaakt zou hebben ;-) .Hippe Lip schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:25:
[...]
Binnen HA kun je je dashboards zelf bouwen. Dan is er vast wel iets gelijkwaardigs op te zetten. Misschien niet exact dezelfde layout, maar ik neem aan dat het gaat om het weergeven van bepaalde informatie.
Ook qua kleuren kun je de boel behoorlijk naar je hand zetten.
            @argon007 
Deel eens wat je al hebt gebouwd met apex charts tot nu toe. Wellicht dat anderen dan de puntjes op de i kunnen zetten voor je, zodat het visueel beter overeenkomt met je wensen.
            Deel eens wat je al hebt gebouwd met apex charts tot nu toe. Wellicht dat anderen dan de puntjes op de i kunnen zetten voor je, zodat het visueel beter overeenkomt met je wensen.
Niet gelukt.. De nginx reverse proxy server (beide add ons) luisteren op poort 443. Deze poort is echter enkel (op mijn router) gemapped aan mijn NAS. Ik kreef het niet geregeld om de poort op HA te wijzigen.pietje63 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:10:
Hier ook regelmatig verbinding weg of vertraging bij openen (DuckDNS). Voor thuis nu aan het overwegen om toch maar de nginx reverse proxy in te gaan stellen (tot op heden niet gedaan "if it ain't broken"..)
Nu toch maar als volgt ingericht
- op NAS subdomein + certificaat -> reverse proxy naar http op HA device
- op HA device instellingen gewijzigd (van https naar http + allow redirect van NAS)
- in companion app nieuwe subdomein (voor extern netwerk) en ip (voor lokaal netwerk)
- port forward 8123 op router verwijderd
alles werkt nu weer als een trein. Even in de gaten houden hoe vaak mijn hdd op NAS nu onnodig uit slaapstand gaat..
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
            Ik mis een beetje de juiste zoekterm om mijzelf de juiste richting op te wijzen.
In mijn oude domotica had ik een script welke met interval een status pagina ophaalde (xml) en de 0/1 status werd vervolgens in virtuele devices weg geschreven.
Nu is het technisch ook mogelijk om dmv ip/io.cgi?DOAx om relais te activeren (x is nummer) de status van een relais aan te zetten, ip/io.cgi?DOIx om weer uit te zetten, additioneel met =yy waar yy aantal seconden is.
Maar waar kan ik wat documentatie vinden hoe ik dit zou kunnen bouwen?
Gaat in mijn geval om bordjes van robot-electronics (ETH008v1 en ETH484v1) en daarvan zie ik geen intergrations / hacs optie, dus mag zelf aan de slag
 pdf van eth008 https://www.robot-electronics.co.uk/files/eth008.pdf

In mijn oude domotica had ik een script welke met interval een status pagina ophaalde (xml) en de 0/1 status werd vervolgens in virtuele devices weg geschreven.
Nu is het technisch ook mogelijk om dmv ip/io.cgi?DOAx om relais te activeren (x is nummer) de status van een relais aan te zetten, ip/io.cgi?DOIx om weer uit te zetten, additioneel met =yy waar yy aantal seconden is.
Gaat in mijn geval om bordjes van robot-electronics (ETH008v1 en ETH484v1) en daarvan zie ik geen intergrations / hacs optie, dus mag zelf aan de slag
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Rest sensor, en ik meen zijn tegenhanger rest command, waar je naar op zoek bent?The-Source schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:09:
Ik mis een beetje de juiste zoekterm om mijzelf de juiste richting op te wijzen.
Gaat in mijn geval om bordjes van robot-electronics (ETH008v1 en ETH484v1) en daarvan zie ik geen intergrations / hacs optie, dus mag zelf aan de slagpdf van eth008 https://www.robot-electronics.co.uk/files/eth008.pdf
Als ik zo de docs eromheen lees inclusief de xml to json parsing zou dat moeten kunnen werken.RobertMe schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:20:
[...]
Rest sensor, en ik meen zijn tegenhanger rest command, waar je naar op zoek bent?
Maar dan heb je alleen de sensor en geen optie om te schakelen lijkt mij (want het is een sensor)
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Dan een rest switchThe-Source schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:37:
[...]
Als ik zo de docs eromheen lees inclusief de xml to json parsing zou dat moeten kunnen werken.
Maar dan heb je alleen de sensor en geen optie om te schakelen lijkt mij (want het is een sensor)
https://www.home-assistant.io/integrations/switch.rest/
            Eergisteren alweer geüpgraded naar 2024.10. Vooral vanwege de nieuwe Heading card maar ik moet eigenlijk toegeven dat ik nogal teleurgesteld ben. In de laatste paar releases van Home Assistant is er wat gesleuteld aan de witruimte, maar daarmee onbewust ook aan de tekstgrootte. Ik ben slechtziend en heb daarmee dus eigenlijk alle ruimte nodig die ik kan gebruiken. Maar even terug naar 2024.10.
Op mijn dashboards nu heb ik de Mushroom Title Card en Mushroom Chips met wat custom CSS:
:fill(white):strip_exif()/f/image/uPYJUovNRjEM91o5TgCa72np.png?f=user_large)
Maar dan vind ik de nieuwe heading wel echt heel erg klein:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZMjBuQnt9YqSzwg5hwufW6JP.png?f=user_large)
Vooral de badges rechts zijn hier 14x14 pixels terwijl de Mushroom Chips bovenstaand 18x18 pixels zijn. Normaal zou ik dit probleem vooral mijzelf zoeken, maar zelfs mijn vrouw klaagde over de grootte en vroeg direct of ik de oude situatie kon herstellen.
Maar iets wat mij ook tegenviel was dat wanneer je de layout_options niet meegaf, en dat werd standaard niet gedaan, dat de spacing echt compleet wegviel. Dus zonder layout_options:
:fill(white):strip_exif()/f/image/eHIzHTIG3K5boXrkWta38PeC.png?f=user_large)
Of met...
:fill(white):strip_exif()/f/image/IXE3ojyTLdR9HhILqTG7l7Ao.png?f=user_large)
En eerlijk gezegd vind ik hier het verschil ook echt enorm. In de Developer Console kom ik tot een verschil van 36 pixels.
Ik had wel dit issue gevonden, maar blijkbaar is dit de design keuze van Home Assistant. En dan zijn er wel variabelen die je kunt overschrijven, maar dit soort opmerkingen boezemen dan geen vertrouwen in
 :
            Op mijn dashboards nu heb ik de Mushroom Title Card en Mushroom Chips met wat custom CSS:
:fill(white):strip_exif()/f/image/uPYJUovNRjEM91o5TgCa72np.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZMjBuQnt9YqSzwg5hwufW6JP.png?f=user_large)
Vooral de badges rechts zijn hier 14x14 pixels terwijl de Mushroom Chips bovenstaand 18x18 pixels zijn. Normaal zou ik dit probleem vooral mijzelf zoeken, maar zelfs mijn vrouw klaagde over de grootte en vroeg direct of ik de oude situatie kon herstellen.
Maar iets wat mij ook tegenviel was dat wanneer je de layout_options niet meegaf, en dat werd standaard niet gedaan, dat de spacing echt compleet wegviel. Dus zonder layout_options:
YAML:
1
2
3
4
 | type: heading icon: "" heading: Applicaties heading_style: subtitle  | 
:fill(white):strip_exif()/f/image/eHIzHTIG3K5boXrkWta38PeC.png?f=user_large)
Of met...
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
 | type: heading icon: "" heading: Applicaties heading_style: subtitle layout_options: grid_columns: full grid_rows: 1  | 
:fill(white):strip_exif()/f/image/IXE3ojyTLdR9HhILqTG7l7Ao.png?f=user_large)
En eerlijk gezegd vind ik hier het verschil ook echt enorm. In de Developer Console kom ik tot een verschil van 36 pixels.
Ik had wel dit issue gevonden, maar blijkbaar is dit de design keuze van Home Assistant. En dan zijn er wel variabelen die je kunt overschrijven, maar dit soort opmerkingen boezemen dan geen vertrouwen in
Ik heb namelijk weinig zin in 'breaking' changes bij updates. Dat gebeurt af en toe al door de card_mod's die ik veel toepas. Dus ik wil daar niet nog meer aan toevoegen.BTW, these variables are not officially supported because Home Assistant doesn't have a proper design system so it's hard to document and maintain all the variables. But that ones should not change in the future.
            @alex3305 Misschien dat je contact kunt zoeken met Bart Mesuere die ook de aanpassing in kleuren heeft gedaan voor accessibility. Want dit zal altijd een niche zijn en dan is input vanuit jouw misschien handig. Misschien als accessibility beta tester?
Andere kant, persoonlijk vond ik juist dat er op punten wel overdreven veel whitespace was. Dus het zou heel mooi zijn als er meer accessibility opties komen omdat het naar mijn idee niet te verenigen is tot standaard design. Het feit dat er nu aan zaken gesleuteld wordt en alles meer uniform gemaakt wordt lijkt het me dat het ook makkelijker moet worden voor jouw om consistente tweaks door te voeren.
            Andere kant, persoonlijk vond ik juist dat er op punten wel overdreven veel whitespace was. Dus het zou heel mooi zijn als er meer accessibility opties komen omdat het naar mijn idee niet te verenigen is tot standaard design. Het feit dat er nu aan zaken gesleuteld wordt en alles meer uniform gemaakt wordt lijkt het me dat het ook makkelijker moet worden voor jouw om consistente tweaks door te voeren.
[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 04-10-2024 13:29 ]
            @argon007 Elk programma heeft natuurlijk beetje een eigen stijl. Nu is in HA eigenlijk alles wel mogelijk maar iets exact nabouwen is dan wel heel lastig. Maar met Apex zou je met een donut of radialbar al aardig eind in de richting moeten kunnen komen.
Maar als overview vind je de HA energy dashboard componenten niet duidelijk? En dan doel ik vooral op de Energy distribution card gezien die redelijk hetzelfde weergeeft als het HomeWizard scherm.
Enige is dat HA een wat striktere scheiding tussen energie en vermogen kent. Wat naar mijn idee heel goed is gezien de verwarring die veel mensen ermee hebben.
            Maar als overview vind je de HA energy dashboard componenten niet duidelijk? En dan doel ik vooral op de Energy distribution card gezien die redelijk hetzelfde weergeeft als het HomeWizard scherm.
Enige is dat HA een wat striktere scheiding tussen energie en vermogen kent. Wat naar mijn idee heel goed is gezien de verwarring die veel mensen ermee hebben.
            @pietje63 Die port kan je onder Network toch gewoon aanpassing in de Addon?
Daarnaast is het ook niet nodig extern en intern dezelfde poort te gebruiken. Op je router zou je ook [extern]:8433 naar [intern]:443 kunnen mappen.
Ook al is reverse proxy op je NAS natuurlijk ook een optie

Daarnaast is het ook niet nodig extern en intern dezelfde poort te gebruiken. Op je router zou je ook [extern]:8433 naar [intern]:443 kunnen mappen.
Ook al is reverse proxy op je NAS natuurlijk ook een optie
@PeteSplitPeteSplit schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:57:
Ik heb zojuist de nieuwe HA core versie 2024.10 geïnstalleerd
en zie dat bij de history en het energy dashboard de kleuren zijn gewijzigd.
Nu maak ik veel gebruik van de history, om de wijzigingen van de entiteiten real time te volgen en was erg gewend aan de kleuren van de entiteiten.![]()
Is het mogelijk om zelf de kleuren te kiezen en de lijn dikte (die lijkt nu ook gewijzigd te zijn) ?
Het schijnt (niet zelf geprobeerd) dat je de kleuren kunt overrulen via een theme met
YAML:
                                                1
2
 | # colours for the history graphs graph-color-1: "#406990" # old style color-1  | 
            Ik heb een automation aangemaakt die een waarde naar een modbus register gaat wegschrijven. Echter wordt {{(states('input_number.sma_10k_output_power')|int)}} niet geaccepteerd. Als ik gewoon een waarde bijv 1000 toepas in plaats van deze states(), werkt het wel maar het is een vaste waarde. Ik wil werken met een input_number. Wat is er dan fout gegaan?
Edit: Ik vergat de aanhalingstekens erbij te zetten: ""

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
 | alias: SMA 10k power limit description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - input_number.sma_10k_output_power conditions: [] actions: - action: modbus.write_register metadata: {} data: hub: sma_10k slave: 3 address: 40023 value: {{(states('input_number.sma_10k_output_power')|int)}} mode: single  | 
YAML:
1
2
 | value: "{{(states('input_number.sma_10k_output_power')|int)}}"  | 
[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 04-10-2024 16:46 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
            Wellicht een leuke uitdaging dit. Het volgende.
Ik heb een sfeerhaard in huis. Deze staat al jaren. Het vermogen waar deze warmte kan leveren is 1 kW of 2 kW. Dit kun je via de afstandsbediening selecteren. Ik zou graag deze sfeerhaard zelf willen besturen maar het volgende probleem ontstaat:
Sfeerhaard aan zetten mbv de afstandsbediening. Daarna 1 kW selecteren middels een LOW knop op de afstandsbediening. Stel het is 20 graden. Dan mag hij uit. Doe ik via de afstandsbediening handmatig. Doe ik niks dan zou ik hooguit een HW stekker waar hij opzit kunnen gebruiken met een aparte temperatuursensor dat de kachel uit mag (stroom van apparaat halen). Nu is het bijvoorbeeld 19.5 graden. Haard mag weer aan. Dat gaat niet zonder tussenkomst van de afstandsbediening. Apparaat weer aanzetten middels de POWER knop en op 1kW zetten weer. Is dit toch te fixen?
:strip_exif()/f/image/bKhppFZ9x2oclfO98J2OMPsL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CssODPLYeAo4kukNqTS1an06.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FwYoFrWNxQhKruGgFoaFYFNk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik deze om het overschot zonnestroom weg te werken. Airco/Verwarming plaatsen is niet echt een optie voor nu. De locatie in huis waar het kan vinden wij niet optimaal.
Wellicht vinden jullie een leuke oplossing hiervoor. Ik zie hem (nog) niet.
                    Ik heb een sfeerhaard in huis. Deze staat al jaren. Het vermogen waar deze warmte kan leveren is 1 kW of 2 kW. Dit kun je via de afstandsbediening selecteren. Ik zou graag deze sfeerhaard zelf willen besturen maar het volgende probleem ontstaat:
Sfeerhaard aan zetten mbv de afstandsbediening. Daarna 1 kW selecteren middels een LOW knop op de afstandsbediening. Stel het is 20 graden. Dan mag hij uit. Doe ik via de afstandsbediening handmatig. Doe ik niks dan zou ik hooguit een HW stekker waar hij opzit kunnen gebruiken met een aparte temperatuursensor dat de kachel uit mag (stroom van apparaat halen). Nu is het bijvoorbeeld 19.5 graden. Haard mag weer aan. Dat gaat niet zonder tussenkomst van de afstandsbediening. Apparaat weer aanzetten middels de POWER knop en op 1kW zetten weer. Is dit toch te fixen?
:strip_exif()/f/image/bKhppFZ9x2oclfO98J2OMPsL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CssODPLYeAo4kukNqTS1an06.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FwYoFrWNxQhKruGgFoaFYFNk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik deze om het overschot zonnestroom weg te werken. Airco/Verwarming plaatsen is niet echt een optie voor nu. De locatie in huis waar het kan vinden wij niet optimaal.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Als de afstandsbediening infrarood is, iets met ESPhome en infrarood. Moet je de juiste signalen leren waarschijnlijk en dan kan je vanuit Home-assistant de boel bedienen. Zie hier voor meer informatie.Devke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:06:
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
https://devices.esphome.io/type/miscDevke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:06:
Op deze pagina vindt je devices welke je kan gebruiken met ESPhome. Meeste staan op AliExpress. Heb je er meteen een behuizing omheen.
Vlgs mij wilde je ook een link plaatsen?SkyThes schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:40:
[...]
https://devices.esphome.io/type/misc
Op deze pagina vindt je devices welke je kan gebruiken met ESPhome. Meeste staan op AliExpress. Heb je er meteen een behuizing omheen.
Edit : ik zie dat je me voor bent ;-)
[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 04-10-2024 15:42 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
en @SkyThes Dank beide. Ik heb dus een IR kastje nodig dat de IR commando's kan leren van een afstandsbediening. Zover denk ik dat ik dit begrijp. Stel ik kan dit kastje de IR commando's leren van de afstandsbediening. Is het dan mogelijk om zonder mijn tussenkomst de sfeerhaard aan te laten gaan? Eventueel gestuurd door HA met een Energiesocket ( met entiteiten aan / uit). Die slag mis ik heel even.krijn1985 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:11:
[...]
Als de afstandsbediening infrarood is, iets met ESPhome en infrarood. Moet je de juiste signalen leren waarschijnlijk en dan kan je vanuit Home-assistant de boel bedienen. Zie hier voor meer informatie.
            De Broadlink RM Mini 3 gebruik ik hier zelf al jaren voor in combinatie met Home Assistant.
Je kunt hiermee de IR signalen van de (meeste) afstandsbedieningen inleren en dan weer versturen via Home Assistant. Wellicht zijn er ook alternatieve of nieuwe versies te vinden.
            Je kunt hiermee de IR signalen van de (meeste) afstandsbedieningen inleren en dan weer versturen via Home Assistant. Wellicht zijn er ook alternatieve of nieuwe versies te vinden.
Zo een apparaat, Broadlink RM Mini 3, die @Ron168 benoemt moet je dan zo neerzetten dat IR oog in ieder geval naar je haard gericht is (en met ESPhome flashen, volgens mij kan dat) en dan kun je dus in HA zowel aan als uit zetten als welke stand automatiseren of aansturen. Je zou dan de energiesocket niet nodig hebben. Echter heeft IR geen feedback dus na het versturen van aan commando (of uit) is dus niet na te gaan of het commando goed is aangekomen, hierbij zou een energiemeter kunnen helpen om te zien of hij dus aan of uit staat.Devke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:50:
[...]
en @SkyThes Dank beide. Ik heb dus een IR kastje nodig dat de IR commando's kan leren van een afstandsbediening. Zover denk ik dat ik dit begrijp. Stel ik kan dit kastje de IR commando's leren van de afstandsbediening. Is het dan mogelijk om zonder mijn tussenkomst de sfeerhaard aan te laten gaan? Eventueel gestuurd door HA met een Energiesocket ( met entiteiten aan / uit). Die slag mis ik heel even.
Edit: Ik weet eigenlijk niet zeker of die Broadlink ESPhome kan hebben. Maar zoek dus iets waar eventueel ESPHome op kan of welke je aan HA kunt koppelen die zowel kan ontvangen als verzenden (kun je makkelijk de codes inleren).
[ Voor 9% gewijzigd door krijn1985 op 04-10-2024 16:09 ]
            Zo'n Broadlink ding heeft een directe integratie met Home Assistant dus is wellicht wat eenvoudiger maar wel weer wat duurder. 
https://www.home-assistant.io/integrations/broadlink/
Dus als ik het goed begrijp. Mijn afstandsbediening is IR. Als ik dit kastje heb dan kan ik hem dus de commando's leren van de afstandsbediening. Er is een directe integratie met HA dus dan zou ESPHome niet nodig zijn. Ik kan dan middels deze Broadlink via HA de sfeerhaard direct aansturen. Even ervanuit gaande dat het IR oog van dit kastje de kachel direct bereikt. Correct?SkyThes schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:11:
Zo'n Broadlink ding heeft een directe integratie met Home Assistant dus is wellicht wat eenvoudiger maar wel weer wat duurder.
Na 5min. Nog een keer "uit" versturen?krijn1985 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:07:
[...]
Zo een apparaat, Broadlink RM Mini 3, die @Ron168 benoemt moet je dan zo neerzetten dat IR oog in ieder geval naar je haard gericht is (en met ESPhome flashen, volgens mij kan dat) en dan kun je dus in HA zowel aan als uit zetten als welke stand automatiseren of aansturen. Je zou dan de energiesocket niet nodig hebben. Echter heeft IR geen feedback dus na het versturen van aan commando (of uit) is dus niet na te gaan of het commando goed is aangekomen, hierbij zou een energiemeter kunnen helpen om te zien of hij dus aan of uit staat.
Edit: Ik weet eigenlijk niet zeker of die Broadlink ESPhome kan hebben. Maar zoek dus iets waar eventueel ESPHome op kan of welke je aan HA kunt koppelen die zowel kan ontvangen als verzenden (kun je makkelijk de codes inleren).
Nog steeds niet fail safe maar wel iets meer zekerheid.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Correct. Flashen is niet nodig.Devke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:26:
[...]
Dus als ik het goed begrijp. Mijn afstandsbediening is IR. Als ik dit kastje heb dan kan ik hem dus de commando's leren van de afstandsbediening. Er is een directe integratie met HA dus dan zou ESPHome niet nodig zijn. Ik kan dan middels deze Broadlink via HA de sfeerhaard direct aansturen. Even ervanuit gaande dat het IR oog van dit kastje de kachel direct bereikt. Correct?
Als je aparte commando's voor aan/uit hebt, of voor een bepaald vermogen, kun je de commando's uiteraard meerdere keren sturen. Dit kan niet zo eenvoudig als je 1 commando hebt voor zowel uit als aan,
Na jouw bericht ben ik ook begonnen om de nieuwe headers uit te proberen en ben het met je eens dat de zichtbaarheid er niet beter op wordt.alex3305 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:52:
Eergisteren alweer geüpgraded naar 2024.10. Vooral vanwege de nieuwe Heading card maar ik moet eigenlijk toegeven dat ik nogal teleurgesteld ben. In de laatste paar releases van Home Assistant is er wat gesleuteld aan de witruimte, maar daarmee onbewust ook aan de tekstgrootte. Ik ben slechtziend en heb daarmee dus eigenlijk alle ruimte nodig die ik kan gebruiken. Maar even terug naar 2024.10.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
YAML:
 1 2 3 4 type: heading icon: "" heading: Applicaties heading_style: subtitle
[Afbeelding]
Of met...
YAML:
 1 2 3 4 5 6 7 type: heading icon: "" heading: Applicaties heading_style: subtitle layout_options: grid_columns: full grid_rows: 1
[Afbeelding]
Ik had wel dit issue gevonden, maar blijkbaar is dit de design keuze van Home Assistant. En dan zijn er wel variabelen die je kunt overschrijven, maar dit soort opmerkingen boezemen dan geen vertrouwen in:
[...]
Ik heb namelijk weinig zin in 'breaking' changes bij updates. Dat gebeurt af en toe al door de card_mod's die ik veel toepas. Dus ik wil daar niet nog meer aan toevoegen.
Zelf heb ik het nu enigszins ondervangen door de titel volledig in hoofdletters te schrijven voorafgaand aan wat spaties en tussen de letters nog wat spaties.
Na de header heb ik nog een lege (onzichtbare) subheader toegevoegd zodat er een extra witregel komt.
Al deze extra ruimte maakt het beeld voor mij rustiger en daardoor beter leesbaar. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak en ook behoeften verschillen van persoon tot persoon.
Tot nu toe doet Home Assistant het wat mij betreft geweldig en gelukkig kunnen we desnoods terugvallen op diverse custom cards. Maar zoals je ook aangeeft is het soms al die moeite niet waard wetende dat er breaking changes kunnen volgen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
 | type: heading heading_style: title heading: "\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_\_K E U K E N" icon: "" layout_options: grid_columns: full grid_rows: 1.5 badges: - type: entity show_state: false show_icon: true entity: binary_sensor.deur_ts0203_openen state_content: last_changed  | 
Dat ziet er dan ongeveer zo uit op mijn tablet:
                    @Devke En als je hem een keer hem met de afstandsbediening aanzet weet HA dus ook niet of hij aan of uit staat. Dus een energiemeter er tussen kan hierbij wel helpen.Ron168 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:31:
[...]
Correct. Flashen is niet nodig.
Als je aparte commando's voor aan/uit hebt, of voor een bepaald vermogen, kun je de commando's uiteraard meerdere keren sturen. Dit kan niet zo eenvoudig als je 1 commando hebt voor zowel uit als aan,
Het commando voor aan en uit gaat via dezelfde knop. De verschillende vermogens zijn ieder een aparte knop. Via een socket zou je kunnen testen of er stroom afname is. Zo nee dan commando nogmaals zenden. Ook bij uitzetten of er minder stroom loopt dan de 1 kW bijvoorbeeld. Dat is denk ik wel af te vangen. Dan wordt het dus even zoeken naar een broadlink die met HA werkt. Moet ik nog op andere dingen letten?Ron168 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:31:
[...]
Correct. Flashen is niet nodig.
[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 04-10-2024 16:42 ]
En ook daarvoor kan je op Tweakers terechtDevke schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:40:
. Dan wordt het dus even zoeken naar een broadlink die met HA werkt.
v&a aangeboden: BroadLink Remote control universal RM mini3
Sometimes you need to plan for coincidence
Heb je die aanhalingstekens er nu wel of niet bij staan? Als je de multi line notatie gebruikt, moet je geen quotes om te template zetten.Eriko schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:06:
Ik heb een automation aangemaakt die een waarde naar een modbus register gaat wegschrijven. Echter wordt {{(states('input_number.sma_10k_output_power')|int)}} niet geaccepteerd. Als ik gewoon een waarde bijv 1000 toepas in plaats van deze states(), werkt het wel maar het is een vaste waarde. Ik wil werken met een input_number. Wat is er dan fout gegaan?
YAML:
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 alias: SMA 10k power limit description: "" triggers: - trigger: state entity_id: - input_number.sma_10k_output_power conditions: [] actions: - action: modbus.write_register metadata: {} data: hub: sma_10k slave: 3 address: 40023 value: {{(states('input_number.sma_10k_output_power')|int)}} mode: single
YAML:
 1 2 value: "{{(states('input_number.sma_10k_output_power')|int)}}"
Of werkt het nu wel met quotes?
            Goedemiddag,
Ik wil graag het actuele energieverbruik (per dag 0.00 - 23.59u) en de opgewekte zonne-energie (per dag 0.00 - 23.59u) weergeven. Op het dashboard wordt dit enkel per uur bijgewerkt.
Dit is wat ik nu heb:
:fill(white):strip_exif()/f/image/U1apC9TvZjnn3VSDX8svMuas.png?f=user_large)
Ik heb de onderstaande 2 sensoren hiervoor aangemaakt:
“Energieverbruik Vandaag”
Geeft alleen het totale energie verbruik weer en niet enkel het totaal van de dag zelf.
"Zonne-energie vandaag"
Hier is het probleem als de zon is waardoor de Growatt omvormers niet meer online zijn wordt de waarde niet meer weer gegeven maar een foutmelding (weet zo even niet meer wat er dan komt te staan maar dat zie ik straks weer.)
Ik krijg de gegevens van de omvormers van Growatt binnen via Grott stable branch (2.8)
Wie kan mij hierbij helpen?
                    Ik wil graag het actuele energieverbruik (per dag 0.00 - 23.59u) en de opgewekte zonne-energie (per dag 0.00 - 23.59u) weergeven. Op het dashboard wordt dit enkel per uur bijgewerkt.
Dit is wat ik nu heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 | - name: "Energieverbruik Vandaag" unit_of_measurement: kWh state: >- {{ states("sensor.electricity_meter_energieverbruik_tarief_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energieverbruik_tarief_2") | float }} - name: "Zonne-energie vandaag" unit_of_measurement: kWh state: >- {{ states("sensor.rgh2bgb0gw_generated_energy_today") |float + states("sensor.dhe3a120ba_generated_energy_today") | float }}  | 
Geeft alleen het totale energie verbruik weer en niet enkel het totaal van de dag zelf.
"Zonne-energie vandaag"
Hier is het probleem als de zon is waardoor de Growatt omvormers niet meer online zijn wordt de waarde niet meer weer gegeven maar een foutmelding (weet zo even niet meer wat er dan komt te staan maar dat zie ik straks weer.)
Ik krijg de gegevens van de omvormers van Growatt binnen via Grott stable branch (2.8)
LG-HM071MR-U44
Ik zou er een utility sensor van maken en resetten per dag en deze in je card zetten.gigabit schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:19:
Goedemiddag,
Dit is wat ik nu heb:
[Afbeelding]
YAML:
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - name: "Energieverbruik Vandaag" unit_of_measurement: kWh state: >- {{ states("sensor.electricity_meter_energieverbruik_tarief_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energieverbruik_tarief_2") | float }} - name: "Zonne-energie vandaag" unit_of_measurement: kWh state: >- {{ states("sensor.rgh2bgb0gw_generated_energy_today") |float + states("sensor.dhe3a120ba_generated_energy_today") | float }}
"Zonne-energie vandaag"
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/
            Doh... Weer een breaking change in de update naar 10.0... Wederom incompatible met een stable versie van zwave js 

Die versie die je nu moet hebben is wel gereleased in juni of juli. Dus als je die niet hebt loop je eigenlijk gewoon achterMikeyMan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:59:
Doh... Weer een breaking change in de update naar 10.0... Wederom incompatible met een stable versie van zwave js
            @gigabit Weet niet naar welk dashboard je refereert maar in de energy distribution op het energy dashboard staat het standaard al per dag en kan je zelf ook de periode wisselen.
Maar voor verbruik van vandaag/gisteren kan je ook een utility meter aanmaken. Dan heb je het beschikbaar als entiteit.
            Maar voor verbruik van vandaag/gisteren kan je ook een utility meter aanmaken. Dan heb je het beschikbaar als entiteit.
            Energy dashboard bedoelde ik inderdaad.
Wat ik wil is actueel zien hoeveel energy we verbruiken deze dag en hoeveel ik heb opgewekt heb deze dag.
Hoe zou ik dat moeten doen via Utility Meter daar kan ik maar 1 invoer sensor invoeren!
                    Wat ik wil is actueel zien hoeveel energy we verbruiken deze dag en hoeveel ik heb opgewekt heb deze dag.
Hoe zou ik dat moeten doen via Utility Meter daar kan ik maar 1 invoer sensor invoeren!
LG-HM071MR-U44
Daar valt iets voor te zeggen. Maar wel erg beperkte backwards compatibility dat dit telkens gebeurt.RobertMe schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 19:06:
[...]
Die versie die je nu moet hebben is wel gereleased in juni of juli. Dus als je die niet hebt loop je eigenlijk gewoon achter
            Wie kan me helpen met deze templates en de bijbehorende foutmelding?
De sensoren zijn bedoeld om hun waarde vast te houden als mijn omvormer 's nachts onbereikbaar wordt.
Ik heb gisteren geupdate naar 2024.8.3 naar 2024.9.3 en ik krijg het niet meer werkend.
Ik heb al geprobeerd om met availability: waarde | is_number te werken en die | int(0) zijn ook nieuw. Die had ik eerder niet nodig.
Edit: Laat maar, red herring, fout zat heel ergens anders ...

De sensoren zijn bedoeld om hun waarde vast te houden als mijn omvormer 's nachts onbereikbaar wordt.
Ik heb gisteren geupdate naar 2024.8.3 naar 2024.9.3 en ik krijg het niet meer werkend.
ValueError: Sensor sensor.solar_panels_energy_today has device class 'energy', state class 'total_increasing' unit 'kWh' and suggested precision 'None' thus indicating it has a numeric value; however, it has the non-numeric value: 'unavailable' (<class 'str'>)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
 | - sensor: - name: "solar_panels_energy_today" unique_id: 5c06dd3b-59a6-4d8c-946b-f2d040752019 device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: "kWh" state: > {% set today = states('sensor.growatt_energytoday') | int(0) %} {% set self = states('sensor.solar_panels_energy_today') | int(0) %} {{ iif(today in ['unknown','unavailable'], self, today) }} - name: "solar_panels_energy_lifetime" unique_id: cd3b6e5a-7ae8-4ad2-b2a5-284e300008dc device_class: energy state_class: total_increasing unit_of_measurement: "kWh" state: > {% set lifetime = states('sensor.growatt_inverter_energytotal') | int(0) %} {% set self = states('sensor.solar_panels_energy_lifetime') | int(0) %} {{ iif(lifetime in ['unknown','unavailable'], self, lifetime) }}  | 
Ik heb al geprobeerd om met availability: waarde | is_number te werken en die | int(0) zijn ook nieuw. Die had ik eerder niet nodig.
Edit: Laat maar, red herring, fout zat heel ergens anders ...
[ Voor 6% gewijzigd door RudolfR op 04-10-2024 23:10 ]
Dat klopt, dat geef je zelf ook aan. "Verbruik" en "Opgewekt". Dat zijn er 2 en dan 2 utility sensoren. Je zonnepanelen sensor reset al per dag als ik de states zo bekijk dus die zou wellicht niet nodig hoeven zijn als utility.gigabit schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:37:
Energy dashboard bedoelde ik inderdaad.
Als je het netto resultaat wil, dan kun je ná de utility een template sensor maken die ze per dag van elkaar aftrekt.
Bijvoorbeeld 2 utility sensoren. Ook al is de zonne energy al per dag, ik meen dat de periodically_resetting naar true er voor zorgt dat als het wegvalt er wel doorgeteld wordt en geen error oid.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 | energieverbruik_dag: source: sensor.energieverbruik_vandaag name: energieverbruik_dag cycle: daily net_consumption: false zonne_energie_dag: source: sensor.zonne-energie_vandaag name: zonne_energie_dag cycle: daily net_consumption: false periodically_resetting: true  | 
Wil je dan het netto resultaat dan met een template sensor van elkaar aftrekken
YAML:
1
2
3
4
5
 | - name: netto_energie_verbruik state: "{{ states('sensor.energieverbruik_dag') | float - states('sensor.zonne_energie_dag') | float | round(2) }}" state_class: "total_increasing" device_class: energy unit_of_measurement: "kWh"  | 
de beide utility sensors kun je op een card zetten (of de 3e er ook bij met het netto verbruik)
            Ik wil hier een melding krijgen om mijn CV bij te vullen, en een melding om mijn buitenkranen af te sluiten, als de temperatuur voor komende week niet boven de 15 graden komt. Dit is een redelijke  indicatie dat we de wintermaanden in gaan, en voeg later voor de zekerheid een conditie toe dat het na "september" is. wat b
Ik probeerde dit voor elkaar te krijgen, maar op de een of andere manier als ik de temperatuur verander naar iets wat boven de temperatuur ligt wat buienradar aangeeft, dan werkt de automation alsnog.
Weet iemand wat ik fout doe?
Ik heb overigens nu even een lamp toggle als action, om het enkel te controleren.
                    Ik probeerde dit voor elkaar te krijgen, maar op de een of andere manier als ik de temperatuur verander naar iets wat boven de temperatuur ligt wat buienradar aangeeft, dan werkt de automation alsnog.
Ik heb overigens nu even een lamp toggle als action, om het enkel te controleren.
YAML:
                                                1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
 | alias: Buitenkranen dicht description: "" triggers: - trigger: time at: "09:00:00" conditions: - condition: template value_template: |- > {% set forecast = state_attr('weather.buienradar', 'forecast') %} {% set days_to_check = forecast[:5] %} # Pak alleen de eerste 5 dagen {% set is_below_10 = true %} {% for day in days_to_check %} {% if day.temperature > 10 %} {% set is_below_10 = false %} {% break %} {% endif %} {% endfor %} {{ is_below_10 }} actions: - action: light.toggle metadata: {} data: {} target: entity_id: light.tafellamp_2 mode: single  | 
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Weather entities hebben geen forecast attribute meer. Je moet de service call action gebruiken en gebruik maken van der service responseWachten... schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:45:
Ik wil hier een melding krijgen om mijn CV bij te vullen, en een melding om mijn buitenkranen af te sluiten, als de temperatuur voor komende week niet boven de 15 graden komt. Dit is een redelijke indicatie dat we de wintermaanden in gaan, en voeg later voor de zekerheid een conditie toe dat het na "september" is. wat b
YAML:
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 alias: Buitenkranen dicht & CV bijvullen description: "" triggers: - trigger: time at: "09:00:00" conditions: - condition: template value_template: |2- {% set forecast = state_attr('weather.buienradar', 'forecast') %} {% set days_to_check = forecast[:5] %} # Pak alleen de eerste 5 dagen {% set is_below_20 = true %} {% for day in days_to_check %} {% if day.temperature > 20 %} {% set is_below_20 = false %} {% break %} {% endif %} {% endfor %} {{ is_below_20 }} actions: - action: light.toggle metadata: {} data: {} target: entity_id: light.tafellamp_2 mode: single
oh dat is nieuw voor me. Kan ik de call service ook als conditie gebruiken dan?TheFes schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:47:
[...]
Weather entities hebben geen forecast attribute meer. Je moet de service call gebruiken en gebruik maken van der service response
Dan ga ik me er even in verdiepen.....
Dat moet in het actions deel, maar je kunt in het action deel ook conditions gebruikenWachten... schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:49:
[...]
oh dat is nieuw voor me. Kan ik de call service ook als conditie gebruiken dan?
Dan ga ik me er even in verdiepen.....
Dank je, dit wordt even wat speurwerk ben ik bang.TheFes schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:51:
[...]
Dat moet in het actions deel, maar je kunt in het action deel ook conditions gebruiken
Ik werk met de buienradar app, dus ga wel even kijken bij de documentatie of ik er iets over kan vinden, en of ik er uit kom.
En het klopt met "run" dat hij daadwerkelijk naar de huidige waardes kijkt toch? Dus als ik 30 graden of 0 graden invoer, dan zou ik verschillende uitkomsten moeten krijgen toch?
@TheFes klopt het dat de standaard settings ook niet meer werken zoals hieronder?
Want als ik dit run, dan toggled de lamp ook nog steeds, terwijl het echt niet onder de 5 graden is.
YAML:
                                                1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
 | alias: Buitenkranen dicht description: "" triggers: - trigger: time at: "09:00:00" conditions: - condition: numeric_state entity_id: weather.buienradar attribute: temperature below: 5 actions: - action: light.toggle metadata: {} data: {} target: entity_id: light.tafellamp_2 mode: single  | 
[ Voor 32% gewijzigd door Wachten... op 05-10-2024 10:14 ]
Dit zou gewoon moeten werken, maar weet wel dat er als je op de RUN knop drukt, niet naar de conditions gekeken wordtWachten... schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:55:
[...]
Dank je, dit wordt even wat speurwerk ben ik bang.
Ik werk met de buienradar app, dus ga wel even kijken bij de documentatie of ik er iets over kan vinden, en of ik er uit kom.
En het klopt met "run" dat hij daadwerkelijk naar de huidige waardes kijkt toch? Dus als ik 30 graden of 0 graden invoer, dan zou ik verschillende uitkomsten moeten krijgen toch?
@TheFes klopt het dat de standaard settings ook niet meer werken zoals hieronder?
Want als ik dit run, dan toggled de lamp ook nog steeds, terwijl het echt niet onder de 5 graden is.
YAML:
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 alias: Buitenkranen dicht description: "" triggers: - trigger: time at: "09:00:00" conditions: - condition: numeric_state entity_id: weather.buienradar attribute: temperature below: 5 actions: - action: light.toggle metadata: {} data: {} target: entity_id: light.tafellamp_2 mode: single
Denk dat ik niet helemaal duidelijk (compleet) was.bekkerm schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:46:
[...]
Dat klopt, dat geef je zelf ook aan. "Verbruik" en "Opgewekt". Dat zijn er 2 en dan 2 utility sensoren. Je zonnepanelen sensor reset al per dag als ik de states zo bekijk dus die zou wellicht niet nodig hoeven zijn als utility.
Als je het netto resultaat wil, dan kun je ná de utility een template sensor maken die ze per dag van elkaar aftrekt.
Bijvoorbeeld 2 utility sensoren. Ook al is de zonne energy al per dag, ik meen dat de periodically_resetting naar true er voor zorgt dat als het wegvalt er wel doorgeteld wordt en geen error oid.
YAML:
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 energieverbruik_dag: source: sensor.energieverbruik_vandaag name: energieverbruik_dag cycle: daily net_consumption: false zonne_energie_dag: source: sensor.zonne-energie_vandaag name: zonne_energie_dag cycle: daily net_consumption: false periodically_resetting: true
Wil je dan het netto resultaat dan met een template sensor van elkaar aftrekken
YAML:
 1 2 3 4 5 - name: netto_energie_verbruik state: "{{ states('sensor.energieverbruik_dag') | float - states('sensor.zonne_energie_dag') | float | round(2) }}" state_class: "total_increasing" device_class: energy unit_of_measurement: "kWh"
de beide utility sensors kun je op een card zetten (of de 3e er ook bij met het netto verbruik)
Ik heb nu onderstaande code toegepast waarbij ik 2 entiteiten optel bij Verbruik vandaag en 2 bij Zonne-energie
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
 | - name: "Energieverbruik Vandaag" device_class: energy unit_of_measurement: kWh state: >- {{ states("sensor.electricity_meter_energieverbruik_tarief_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energieverbruik_tarief_2") | float }} - name: "Zonne-energie vandaag" device_class: energy unit_of_measurement: kWh state: >- {{ states("sensor.rgh2bgb0gw_generated_energy_today") |float + states("sensor.dhe3a120ba_generated_energy_today") | float }}  | 
Probleem is dat bij "Verbruik vandaag" niet het verbruik van vandaag wordt weergegeven maar totaal verbruikt!
Ik wil dus het dagelijkse verbruik zien wat dan elke dag weer op 0 wordt gezet om middernacht.
Probleem bij Zonne-energie is dat wanneer de omvormer offline gaat er unavailable komt te staan en niet de totaal opgewekte zonne-energie wat de wens is.
LG-HM071MR-U44
Dat weergeven van de waarde per dag en om middernacht resetten is precies wat een utility meter (nutsmeter) doet.gigabit schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:24:
[...]
Denk dat ik niet helemaal duidelijk (compleet) was.
Ik heb nu onderstaande code toegepast waarbij ik 2 entiteiten optel bij Verbruik vandaag en 2 bij Zonne-energie
YAML:
 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 - name: "Energieverbruik Vandaag" device_class: energy unit_of_measurement: kWh state: >- {{ states("sensor.electricity_meter_energieverbruik_tarief_1") |float + states("sensor.electricity_meter_energieverbruik_tarief_2") | float }} - name: "Zonne-energie vandaag" device_class: energy unit_of_measurement: kWh state: >- {{ states("sensor.rgh2bgb0gw_generated_energy_today") |float + states("sensor.dhe3a120ba_generated_energy_today") | float }}
[Afbeelding]
Probleem is dat bij "Verbruik vandaag" niet het verbruik van vandaag wordt weergegeven maar totaal verbruikt!
Ik wil dus het dagelijkse verbruik zien wat dan elke dag weer op 0 wordt gezet om middernacht.
Probleem bij Zonne-energie is dat wanneer de omvormer offline gaat er unavailable komt te staan en niet de totaal opgewekte zonne-energie wat de wens is.
Aha dat verklaart het.TheFes schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:21:
[...]
Dit zou gewoon moeten werken, maar weet wel dat er als je op de RUN knop drukt, niet naar de conditions gekeken wordt
Op wat voor manier kan ik hem wel "runnen" en dat er naar de conditions gekeken wordt? Ik wil namelijk vooral weten of dat werkt
Optie één, een trigger toevoegen die bijvoorbeeld triggert bij het schakelen van een input booleanWachten... schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Aha dat verklaart het.
Op wat voor manier kan ik hem wel "runnen" en dat er naar de conditions gekeken wordt? Ik wil namelijk vooral weten of dat werkt
Optie twee, bij developer tools > actions de automation.trigger action aanroepen en de operationele parameter om op conditions te checken aanzetten
Ok dat ga ik proberen.TheFes schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:31:
[...]
Dat weergeven van de waarde per dag en om middernacht resetten is precies wat een utility meter (nutsmeter) doet.
En mijn andere vraag:
Ook deze zou om middernacht weer op 0 moeten worden gezet.
LG-HM071MR-U44
Ik verwacht dat dat wel goed komt met een utility meter.gigabit schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:41:
[...]
Ok dat ga ik proberen.
En mijn andere vraag:
Ook deze zou om middernacht weer op 0 moeten worden gezet.
Oh en Gefeliciteerd!
ThanksTheFes schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:10:
[...]
Ik verwacht dat dat wel goed komt met een utility meter.
Oh en Gefeliciteerd!
LG-HM071MR-U44
            @gigabit Voeg dan ook wel de belangrijkste waarde toe, wat heb je zelf echt verbruikt. Dat is immers nog steeds de waarde waar je met je gedrag direct invloed op hebt.
Maar je weet dat je dit ook in het energy dashboard ziet maar dan alleen als samenvatting van een uur? Qua vergelijken geeft dat namelijk een beter beeld.
            Maar je weet dat je dit ook in het energy dashboard ziet maar dan alleen als samenvatting van een uur? Qua vergelijken geeft dat namelijk een beter beeld.
            Ik ben op zoek naar een oplossing. Deze zit beslist in HA maar ik weet niet hoe.
Ik wil een automation laten eindigen in een status van een fictieve sensor. De status van deze fictieve sensor wil ik in andere automations weer opnieuw gebruiken als trigger.
Iemand tips of een verwijzing naar een handleiding?
            Ik wil een automation laten eindigen in een status van een fictieve sensor. De status van deze fictieve sensor wil ik in andere automations weer opnieuw gebruiken als trigger.
Iemand tips of een verwijzing naar een handleiding?
            @bello2011 wat voor waardes moet die sensor aannemen? Kijk eens tussen de 'helpers' of er iets nuttigs tussen zit? Daar heb je booleans (toggle) getallen, counters, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 05-10-2024 14:54 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
"aan" of "uit". Ik ga kijken bij de "helpers".Gizz schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:52:
@bello2011 wat voor waardes moet die sensor aannemen? Kijk eens tussen de 'helpers' of er iets nuttigs tussen zit? Daar heb je booleans (toggle) getallen, counters, etc.
Dan moet je een input boolean hebben (Toggle/Schakelaar bij helpers)bello2011 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:02:
[...]
"aan" of "uit". Ik ga kijken bij de "helpers".
            Hoi
Ik draai HA op een raspberry pi 4
Ik wil gebruik maken van de bluetooth scanner die erop zit.
MAar dit lijkt niet te lukken.
Blijkbaar zou dat te maken hebben met het feit dat het onboard zit.
Klopt dat?
Zijn er workarounds voor?
            Ik draai HA op een raspberry pi 4
Ik wil gebruik maken van de bluetooth scanner die erop zit.
MAar dit lijkt niet te lukken.
Blijkbaar zou dat te maken hebben met het feit dat het onboard zit.
Klopt dat?
Zijn er workarounds voor?
Nee hoor, je kunt in een automation op basis van een meetwaarde een besluit nemen om een binaire helper aan of uit te zetten.TheFes schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 15:18:
[...]
Dan moet je een input boolean hebben (Toggle/Schakelaar bij helpers)
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod 
en wie dat niet eert die schoppen we rot.  
<John O`Mill>
Wat is volgens jou en binaire helper dan?Hippe Lip schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:12:
[...]
Nee hoor, je kunt in een automation op basis van een meetwaarde een besluit nemen om een binaire helper aan of uit te zetten.
            Na de update van versie 9.3 naar 10.1 heb ik enkele veranderingen opgemerkt in de weergave van gegevens:
'Thuis' wordt nu weergegeven als 'home', Uit als off. Percentages worden nu zonder het %-teken getoond (bijvoorbeeld '53' in plaats van '53%').Temperaturen in Celsius worden nu zonder de 'C'-aanduiding weergegeven.
etc. etc.
Zijn deze wijzigingen bewust doorgevoerd in de nieuwe versie? En is er een manier om de oude weergave te herstellen?
            'Thuis' wordt nu weergegeven als 'home', Uit als off. Percentages worden nu zonder het %-teken getoond (bijvoorbeeld '53' in plaats van '53%').Temperaturen in Celsius worden nu zonder de 'C'-aanduiding weergegeven.
etc. etc.
Zijn deze wijzigingen bewust doorgevoerd in de nieuwe versie? En is er een manier om de oude weergave te herstellen?
[ Voor 195% gewijzigd door Ryan_ op 05-10-2024 17:06 ]
Waarschijnlijk browser cache, doe even een Ctrl - F5Ryan_ schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:03:
Na de update van versie 9.3 naar 10.1 heb ik enkele veranderingen opgemerkt in de weergave van gegevens:
etc. etc.
Dit was inderdaad het probleemTheFes schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:05:
[...]
Waarschijnlijk browser cache, doe even een Ctrl - F5
Het werkt wel met de aanhalingstekens.TheFes schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:15:
[...]
Heb je die aanhalingstekens er nu wel of niet bij staan? Als je de multi line notatie gebruikt, moet je geen quotes om te template zetten.
Of werkt het nu wel met quotes?
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Een schakelaar.TheFes schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:01:
[...]
@TheFes
Wat is volgens jou en binaire helper dan?
Maar ik doelde op jouw opmerking dat de input van die automation een boolean input moet hebben.
Of begrijp ik je daarin verkeerd?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod 
en wie dat niet eert die schoppen we rot.  
<John O`Mill>
            Vraagje over Alarmo acties:
Waarom geeft onderstaande code geen tijdstip weer? Ik wil in de notificatie weten wanneer de actie uitgevoerd werd.
            Waarom geeft onderstaande code geen tijdstip weer? Ik wil in de notificatie weten wanneer de actie uitgevoerd werd.
code:
                    1
 | {{changed_by}}: Disarmed ({{now().strftime('%d/%m/%Y om %H:%Mu')}}) | 
Hij gaf aan te gaan kijken bij de helpers, en ik reageerde daarop door te zeggen dat hij daar dan de input_boolean moest kiezen.Hippe Lip schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:39:
[...]
Een schakelaar.
Maar ik doelde op jouw opmerking dat de input van die automation een boolean input moet hebben.
Of begrijp ik je daarin verkeerd?
            Zijn er mensen die de PSA controller addon gebruiken voor hun electrische Peugeot?
Of een andere addon om een Peugeot uit te lezen?
Ik krijg gewoon de code als tekst te zien. (ChangedBy wordt wel correct vervangen)Septillion schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:15:
@Brynnie Wat geeft het wel weer dan?
Misschien even iets meer van de config plaatsen.
[ Voor 7% gewijzigd door Brynnie op 05-10-2024 20:04 ]
Deel dan eens meer van de conig, in ieder geval de hele action, maar nog beter de hele automationBrynnie schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:04:
[...]
Ik krijg gewoon de code als tekst te zien. (ChangedBy wordt wel correct vervangen)
Ook ik heb die driver geïnstalleerd, maar krijg het niet werkend. Als ik de log status opvraag via tail -n 100 -f /data/log/dbus-mqtt-pv/current | tai64nlocal" krijg ik het volgende: root@cerbosgx:/tmp# tail -n 100 -f /data/log/dbus-mqtt-pv/current | tai64nlocalvanWalsum schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:15:
[...]
Eigenlijk andersom. Ik ben al maanden aan het klooien, ik wil de data van mijn PV zichtbaar hebben in Venus OS (Victron).
Home assistant moet eigenlijk bij een verandering van de sensoren in HA (Actueel vermogen, voltage en totale productie) dit doorsturen via MQTT naar de broker in topic enphase/envoy-s/meters. Als die data hier door HA wordt "gepost". De Victron heeft nu een driver geinstalleerd die luistert naar de data uit dit topic.
Dit is de driver (reeds geinstalleerd en luisterd netjes) https://github.com/mr-man..._dbus-mqtt-pv/tree/master
Echter na een weekend zoeken, kom ik er niet uit hoe ik iets moet schrijven die er voor zorgt dat de sensoren/data vanuit HA via MQTT worden gepost.
[Afbeelding]
Edit:
Ik merk dat de Victron hier op reageert en opeens een PV omvormer weergeeft.
Hoe kan ik dit in een vorm gieten dat HA elke seconde deze data door gaat geven via MQTT? Dit zijn overigens ook de sensoren die ik nodig heb.
[Afbeelding]
2024-10-05 18:27:29.650657500 *** starting dbus-mqtt-pv ***
2024-10-05 18:27:32.635245500 INFO:root:MQTT client: Connecting to broker 192.168.178.110 on port 1883
2024-10-05 18:27:32.671532500 INFO:root:Waiting 5 seconds for receiving first data...
2024-10-05 18:27:32.673340500 INFO:root:MQTT client: Connected to MQTT broker!
2024-10-05 18:27:37.675164500 INFO:root:Waiting 5 seconds for receiving first data...
2024-10-05 18:27:42.681285500 INFO:root:Waiting 5 seconds for receiving first data...
Ja die gebruik ik al een hele poos.B-Force schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 19:10:
Zijn er mensen die de PSA controller addon gebruiken voor hun electrische Peugeot?
Meer dan dit staat er niet in:TheFes schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:05:
[...]
Deel dan eens meer van de conig, in ieder geval de hele action, maar nog beter de hele automation
code:
1
 | {{changed_by}}: Disarmed ({{now().strftime('%d/%m/%Y om %H:%Mu')}}) | 
Het is een actie in Alarmo. Geen eigen automation. Het vreemde is dat deze vroeger wel werkte.
In een gewone notification in een automation wordt bovenstaande code wel correct omgezet. Misschien is er binnen Alarmo iets gewijzigd?
[ Voor 13% gewijzigd door Brynnie op 05-10-2024 21:44 . Reden: Extra info ]
            Sinds 2024.10.1 is de Ring Deurbel integratie veranderd. De binary sensor komt te vervallen en in plaats daarvan wordt met events gewerkt. In mijn geval zijn dat er 2:
- event.loods_beweging
- event.loods_ding
Hoe gebruik ik die events als trigger in een automatisering?
                    - event.loods_beweging
- event.loods_ding
André Huisman (www.new-line.nl)
Mocht iemand anders hier nog tegenaan lopen. Mijn gateway in HA stond verkeerd. Geen idee waarom dit gewijzigd was aangezien die al vanaf het begin af aan in hetzelfde netwerk zit.Oesie schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:46:
Sinds gisteren probeer ik de supervisor update te installeren maar ik krijg een foutmelding, ook na 'ha supervisor repair' te hebben gedaan. Volgens onderstaande (uit de log) krijgt die een time-out. Het is HAOS op een VM binnen Proxmox.
Hebben meerdere personen hier last van?
code:
 1 2 3 42024-09-20 14:29:48.966 INFO (MainThread) [supervisor.supervisor] Update Supervisor to version 2024.09.1 2024-09-20 14:29:48.967 INFO (MainThread) [supervisor.docker.interface] Downloading docker image ghcr.io/home-assistant/amd64-hassio-supervisor with tag 2024.09.1. 2024-09-20 14:35:22.867 ERROR (MainThread) [supervisor.docker.interface] Can't install ghcr.io/home-assistant/amd64-hassio-supervisor:2024.09.1: 500 Server Error for http+docker://localhost/v1.45/images/create?tag=2024.09.1&fromImage=ghcr.io%2Fhome-assistant%2Famd64-hassio-supervisor&platform=linux%2Famd64: Internal Server Error ("Get "https://ghcr.io/v2/": net/http: request canceled while waiting for connection (Client.Timeout exceeded while awaiting headers)") 2024-09-20 14:35:22.868 ERROR (MainThread) [supervisor.supervisor] Update of Supervisor failed: Can't install ghcr.io/home-assistant/amd64-hassio-supervisor:2024.09.1: 500 Server Error for http+docker://localhost/v1.45/images/create?tag=2024.09.1&fromImage=ghcr.io%2Fhome-assistant%2Famd64-hassio-supervisor&platform=linux%2Famd64: Internal Server Error ("Get "https://ghcr.io/v2/": net/http: request canceled while waiting for connection (Client.Timeout exceeded while awaiting headers)")
Ik neem aan dat dit gewoon event entities zijn? De state daarvan is de laatste datetime dat ze getriggerd zijn, wat dus betekent dat er elke keer een state change is als ze getriggerd worden.HuismAndré schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:17:
Sinds 2024.10.1 is de Ring Deurbel integratie veranderd. De binary sensor komt te vervallen en in plaats daarvan wordt met events gewerkt. In mijn geval zijn dat er 2:
- event.loods_beweging
- event.loods_ding
Ofwel, je kunt ze gewoon in een state trigger gebruiken.
Gaan ze van "off" naar "on" tijdens een trigger? Want dit lijkt niet te werken:TheFes schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:37:
[...]
Ik neem aan dat dit gewoon event entities zijn? De state daarvan is de laatste datetime dat ze getriggerd zijn, wat dus betekent dat er elke keer een state change is als ze getriggerd worden.
Ofwel, je kunt ze gewoon in een state trigger gebruiken.
YAML:
1
2
3
4
5
6
 | - trigger: state entity_id: - event.loods_beweging to: "on" id: beweging-buiten attribute: motion  | 
edit: Het is veel simpeler:
YAML:
1
2
3
4
 | - trigger: state entity_id: - event.loods_beweging id: beweging-buiten  | 
Opgelost. Bedankt.
[ Voor 11% gewijzigd door HuismAndré op 05-10-2024 22:55 ]
Nee dus, het is de laatste keer dat ze getriggerd zijn. Dus een to gebruiken is onmogelijk, tenzij je een hele goede glazen bol hebtHuismAndré schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:45:
[...]
Gaan ze van "off" naar "on" tijdens een trigger? Want dit lijkt niet te werken:
YAML:
 1 2 3 4 5 6 - trigger: state entity_id: - event.loods_beweging to: "on" id: beweging-buiten attribute: motion
edit: Het is veel simpeler:
YAML:
 1 2 3 4 - trigger: state entity_id: - event.loods_beweging id: beweging-buiten
Opgelost. Bedankt.
En bevalt goed? Is de enige optie op dit moment toch?
Ik krijg binnenkort een Peugeot EV, dus was me gisteren aan het inlezen op o.a. GitHub. Lijken nog wel wat bugs in te zitten en installeren lijkt niet heel recht toe recht aan (anders dan enkele een add-on installeren en gaan).
Maar dan ga ik me hier eens in verdiepen en alles vast klaar maken 👍🏼
Voor zover ik weet is dit de enige optie idd. En installatie is idd wat omslachtig, ook omdat PSA een aantal keren wat veranderingen heeft aangebracht in de authenticatie.B-Force schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:31:
[...]
En bevalt goed? Is de enige optie op dit moment toch?
Ik krijg binnenkort een Peugeot EV, dus was me gisteren aan het inlezen op o.a. GitHub. Lijken nog wel wat bugs in te zitten en installeren lijkt niet heel recht toe recht aan (anders dan enkele een add-on installeren en gaan).
Maar dan ga ik me hier eens in verdiepen en alles vast klaar maken 👍🏼
Maar eenmaal geïnstalleerd werkt het prima.
            Wil HA gaan gebruiken om automatisch enkel de omvormer (een goodwe) uit te zetten bij negatieve energieprijzen. Nu dacht ik aan een HA green of Raspberry Pi. Vraag mij alleen wel of of ik die kosten er dan uit ga halen. Zijn er nog andere hardware matige oplossingen?

Een Goodwe kun je met HA ook dynamisch terug regelen naar 0 netlevering, dat is kostentechnisch nog een betere optie.aaaido schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:44:
Wil HA gaan gebruiken om automatisch enkel de omvormer (een goodwe) uit te zetten bij negatieve energieprijzen. Nu dacht ik aan een HA green of Raspberry Pi. Vraag mij alleen wel of of ik die kosten er dan uit ga halen. Zijn er nog andere hardware matige oplossingen?
Hoezo zou dat kostentechnisch een betere oplossing zijn? Dat is nogal afhankelijk van de energieleverancier etc. Bij de meesten mag je nog prima terugleveren, alleen niet "teveel" (dus kWh per jaar). Daarbij is het dus rendabeler om wel terug te leveren tot richting die limiet. Immers zal datgene wat je terug geleverd hebt nog steeds gesaldeerd worden en dus zorgen voor een lagere rekening, zonder dat er direct een boete tegenover staat. Als in: als je een boete krijgt bij meer dan 1000kWh terugleveren kun je beter 900kWh terugleveren dan 0kWh terugleveren, de kosten (boete) voor de teruglevering zijn hetzelfde (€0), alleen kun je dus wel nog 900kWh van de afname aftrekken waardoor je alsnog minder voor de energie betaald. En afhankelijk van boete bedragen kan het nog steeds interessanter zijn om maximaal terug te leveren. Zolang de besparing door salderen maar hoger is dan het boetebedrag. Als je bij een boete vanaf 1000kWh vervolgens 1001kWh teruglevert is het uiteraard niet rendabel om dat terug te leveren. Maar als je 2000kWh teruglevert en het boetebedrag gelijk is kan die 1000kWh die je extra kunt salderen wellicht een grotere besparing opleveren dan dat de boete kost.Cimpel schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:01:
[...]
Een Goodwe kun je met HA ook dynamisch terug regelen naar 0 netlevering, dat is kostentechnisch nog een betere optie.
            @RoberMe Klopt, maar dat was niet de vraag.

[ Voor 11% gewijzigd door Cimpel op 06-10-2024 12:41 ]
            Ik wil graag een sensor creëren die de dynamische energieprijzen combineert met de verwachte COP van mijn warmtepomp. Om zo de prijs per kWh warmte te berekenen. Met als doel de goedkoopste momenten van verwarmen te bepalen. (bijvoorbeeld bij een energieprijs van 20 cent en een COP van 5 =4 cent per kWh warmte ben je uiteindelijk goedkoper uit dan 15 cent met een COP van 3 = 5 cent per kWh warmte).
Ik gebruik de nordpool integratie voor de energieprijzen. Deze sensor geeft in de attributes een lijst met de uurprijzen.
Voor de voorspelde temperaturen per uur gebruik ik de KNMI integratie en een trigger based sensor in configuration.yaml om de temperaturen in een sensor te krijgen. Deze geeft de voorspelde temperaturen per uur voor de komende 24 uur.
Om de temperaturen om te zetten in voorspelde COP waardes gebruik ik een helper template sensor met lookup table. Deze geeft een lijst met de voorspelde COP waardes voor de komende 24 uur.
Nu heb ik dit allemaal met wat google werk in elkaar geprutst dus ik weet niet helemaal hoe het werkt, hierdoor loop ik nu ook vast om dit te kunnen combineren. Ik moet de COP waardes nog vermenigvuldigen met de bijbehorende energieprijzen van dat uur maar dat lukt me niet. Iemand die me de juiste richting in kan helpen?
            Ik gebruik de nordpool integratie voor de energieprijzen. Deze sensor geeft in de attributes een lijst met de uurprijzen.
Voor de voorspelde temperaturen per uur gebruik ik de KNMI integratie en een trigger based sensor in configuration.yaml om de temperaturen in een sensor te krijgen. Deze geeft de voorspelde temperaturen per uur voor de komende 24 uur.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
 | template: - trigger: - platform: time_pattern hours: /1 - platform: event event_type: event_template_reloaded action: - service: weather.get_forecasts data: type: hourly target: entity_id: weather.knmi_thuis_knmi response_variable: hourly_forecast_data sensor: - name: KNMI Hourly Forecast icon: mdi:thermometer state: "{{ hourly_forecast_data['weather.knmi_thuis_knmi']['forecast'][0]['temperature'] }}" attributes: forecast: "{{ hourly_forecast_data['weather.knmi_thuis_knmi']['forecast'][0:24] }}"  | 
Om de temperaturen om te zetten in voorspelde COP waardes gebruik ik een helper template sensor met lookup table. Deze geeft een lijst met de voorspelde COP waardes voor de komende 24 uur.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
 | {% set COPW35_table = { -20 : 1.98 , -19 : 2.05 , -18 : 2.12 , -17 : 2.19 , -16 : 2.26 , -15 : 2.33 , -14 : 2.39 , -13 : 2.45 , -12 : 2.51 , -11 : 2.57 , -10 : 2.63 , -9 : 2.69 , -8 : 2.75 , -7 : 2.81 , -6 : 2.86 , -5 : 2.92 , -4 : 2.97 , -3 : 3.02 , -2 : 3.08 , -1 : 3.13 , 0 : 3.18 , 1 : 3.29 , 2 : 3.40 , 3 : 3.67 , 4 : 3.94 , 5 : 4.22 , 6 : 4.49 , 7 : 4.76 , 8 : 4.89 , 9 : 5.02 , 10 : 5.15 , 11 : 5.26 , 12 : 5.37 , 13 : 5.48 , 14 : 5.60 , 15 : 5.71 , 16 : 5.82 , 17 : 5.93 , 18 : 6.04 , 19 : 6.21 , 20 : 6.37 , 21 : 6.54 , 22 : 6.70 , 23 : 6.86 , 24 : 7.01 , 25 : 7.17 } %} {% set hourly_temps=(state_attr('sensor.knmi_hourly_forecast', 'forecast')|map(attribute="temperature", default=0)|list) %} {% set data = namespace(hourly_cop=[]) %} {% for x in hourly_temps | list %} {% set data.hourly_cop = data.hourly_cop + [COPW35_table[x]] %} {% endfor %} {{data.hourly_cop}}  | 
Nu heb ik dit allemaal met wat google werk in elkaar geprutst dus ik weet niet helemaal hoe het werkt, hierdoor loop ik nu ook vast om dit te kunnen combineren. Ik moet de COP waardes nog vermenigvuldigen met de bijbehorende energieprijzen van dat uur maar dat lukt me niet. Iemand die me de juiste richting in kan helpen?
Dus dan mag er niet gereageerd worden?Cimpel schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:35:
@RoberMe Klopt, maar dat was niet de vraag.
En hoe goed een RPi uit kan om alleen een omvormer uit te zetten kunnen wij met de zeer beperkte informatie niet bepalen. Het begint uiteraard al met de vraag wat de energietarieven dan zijn. En hoeveel energie er verbruikt zou worden op die momenten dat de energieprijs negatief is (als in: gebeurt dat in een leeg huis met een standby verbruik van een paar honderd Wh, of in een "bewoond" huis waar iemand achter elkaar de wasmachine, afwasmachine etc aan het draaien is en een warmtepomp aan het warmen of koelen is en daardoor een verbruik van 1, 2, 3 kWh per uur).
Ik had nu alles weggelaten maar dan worden de triggers ook actief als ik de ring integratie opnieuw opstart (en voor de betrouwbaarheid is (was?) het aan te raden dat een paar keer per dag te doen). Hoe kan ik ervoor zorgen dat de 2 triggers niet geactiveerd worden bij een herstart van de integratie?TheFes schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:56:
[...]
Nee dus, het is de laatste keer dat ze getriggerd zijn. Dus een to gebruiken is onmogelijk, tenzij je een hele goede glazen bol hebt
YAML:
                    1
2
3
4
5
6
7
8
 | - trigger: state entity_id: - event.loods_beweging id: beweging-buiten - trigger: state entity_id: - event.loods_ding id: deurbel-gebeld  | 
            Unieke filmbeelden uit onder water gelopen bunker Castricum onbeschadigd
https://nos.nl/l/2539795
Als je dit leest, jeuken je handen toch?
Luchtvochtigheids sensoren. Slimme schakelaar op de pompen, niveau meting in de pompput. Dat moet de wereld tocht niet kosten?
Zigbee vochtigheid meting is laag voltage en ik neem aan dat de pompput buiten de opslag ruimtes is dus explosie gevaar is laag.
Luchtvochtigheids sensoren. Slimme schakelaar op de pompen, niveau meting in de pompput. Dat moet de wereld tocht niet kosten?
Zigbee vochtigheid meting is laag voltage en ik neem aan dat de pompput buiten de opslag ruimtes is dus explosie gevaar is laag.
Cedo Nulli
HuismAndré schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:35:
[...]
Ik had nu alles weggelaten maar dan worden de triggers ook actief als ik de ring integratie opnieuw opstart (en voor de betrouwbaarheid is (was?) het aan te raden dat een paar keer per dag te doen). Hoe kan ik ervoor zorgen dat de 2 triggers niet geactiveerd worden bij een herstart van de integratie?
YAML:
 1 2 3 4 5 6 7 8 - trigger: state entity_id: - event.loods_beweging id: beweging-buiten - trigger: state entity_id: - event.loods_ding id: deurbel-gebeld
YAML:
                    1
2
3
4
5
 | - trigger: state entity_id: - event.loods_beweging not_from: "unavailable" id: beweging-buiten  | 
Het gaat niet om de spanning, het gaat om de stroom. Dat bepaald of er voldoende vermogen is om vonken te trekken die voldoende groot zijn.BCM schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:37:
Unieke filmbeelden uit onder water gelopen bunker Castricum onbeschadigd
Uit nieuwsgierigheid: Waarom 2x een power-flow-card?Troetelbeer schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:44:
Ik heb eens tijd gehad om mijn dashboard aan te pakken. Ben nog niet 100% tevreden, dus ik ga misschien nog wat kleine dingen finetunen, maar goed, bij deze![]()
Before:
[Afbeelding]
After:
[Afbeelding]
<knip> Dat mag even wat minder / vriendelijker en we gaan ook geen posts leeg trekken. DM staat open maar niet op deze toon
[ Voor 244% gewijzigd door Septillion op 06-10-2024 17:08 ]
Ik kende die hele "not_from" voorwaarde helemaal niet. Super handig (de visuele editor kan er trouwens niet mee overweg). Bedankt.TheFes schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:53:
[...]
YAML:
 1 2 3 4 5 - trigger: state entity_id: - event.loods_beweging not_from: "unavailable" id: beweging-buiten
In dit geval helpt het helaas niet. De staat zal iets anders zijn dan "unavailable" bij een Ring herstart. Zelfs het hernoemen naar "unknown" werkt niet. Als laatste heb ik ze beiden uitgesloten (via de volgende code):
YAML:
1
2
3
 | condition: - condition: template value_template: "{{ trigger.from_state.state not in ['unknown', 'unavailable'] }}"  | 
Heeft ook niet geholpen. De beide triggers (deurbel en beweging) worden nog steeds uitgevoerd na een herstart van Ring. De tijdelijke staat na herstart van Ring zal dus een andere zijn dan unknown of unavailable. In geschiedenis wordt gesproken over "niet beschikbaar" (en dat zou dus die unavailable moeten zijn). Wellicht gaat het van unavailable naar "iets" en daarna terug naar de vorige event timestamp?
Je kunt in de trace precies zien van welke state hij af komt.HuismAndré schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:34:
[...]
Ik kende die hele "not_from" voorwaarde helemaal niet. Super handig (de visuele editor kan er trouwens niet mee overweg). Bedankt.
In dit geval helpt het helaas niet. De staat zal iets anders zijn dan "unavailable" bij een Ring herstart. Zelfs het hernoemen naar "unknown" werkt niet. Als laatste heb ik ze beiden uitgesloten (via de volgende code):
YAML:
 1 2 3 condition: - condition: template value_template: "{{ trigger.from_state.state not in ['unknown', 'unavailable'] }}"
Heeft ook niet geholpen. De beide triggers (deurbel en beweging) worden nog steeds uitgevoerd na een herstart van Ring. De tijdelijke staat na herstart van Ring zal dus een andere zijn dan unknown of unavailable. In geschiedenis wordt gesproken over "niet beschikbaar" (en dat zou dus die unavailable moeten zijn). Wellicht gaat het van unavailable naar "iets" en daarna terug naar de vorige event timestamp?
Je zou ook de from_state naar een persistent notification kunnen sturen zodat je het al meteen in de GUI ziet
Ze komen van "unavailable". Maar ik zie waar het fout gaat. Het is niet de "from unavailable" die voor de triggering zorgt maar de "to unavailable". Immers bij een herstart van de integratie gaat de sensor van een datetime -> unavailable -> datetime. Chips! ;-) opgelost met een not_from en not_to. Zojuist getest en voila, stilte bij een Ring herstart. Bedankt.TheFes schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:41:
[...]
Je kunt in de trace precies zien van welke state hij af komt.
Je zou ook de from_state naar een persistent notification kunnen sturen zodat je het al meteen in de GUI ziet
            Kan iemand mij even op weg helpen, als beginner met HA?
Heb de Coinbase integratie om de waarde in euro's van mijn portfolio te meten. Die geeft me vijf entities en van elke ben ik geïnteresseerd in één specifieke attribute. Nu kan ik bijvoorbeeld een Entity card maken die deze waarde aangeeft:
Liefste zou ik dat in een grafiek willen uitdrukken, bijvoorbeeld over de laatste week. Maar als ik dat probeer door een 'Statistic graph Card' aan te maken kan ik alleen de Sensor selecteren, niet de attribute die ik nodig heb.

Heb de Coinbase integratie om de waarde in euro's van mijn portfolio te meten. Die geeft me vijf entities en van elke ben ik geïnteresseerd in één specifieke attribute. Nu kan ik bijvoorbeeld een Entity card maken die deze waarde aangeeft:
YAML:
1
2
3
 | type: entity entity: sensor.coinbase_ada_wallet attribute: Balance in native currency  | 
Liefste zou ik dat in een grafiek willen uitdrukken, bijvoorbeeld over de laatste week. Maar als ik dat probeer door een 'Statistic graph Card' aan te maken kan ik alleen de Sensor selecteren, niet de attribute die ik nodig heb.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 06-10-2024 16:26 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
            @Jazzy Van attributen wordt geen history bijgehouden dus die zijn niet in een grafiek te zetten. Je kan even een template sensor aanmaken met als state het attribute van de andere sensor.

Iemand enig idee of er motortjes te koop zijn/bestaan voor onderstaande luxaflex welke gekoppeld kunnen worden aan HA ? Ik heb ze nog niet kunnen vinden...Voor mijn use case hoeft de luxaflex hoeft alleen maar open en dicht te kunnen (dus niet naar boven en naar beneden).

Je hebt nu koord bediening aan beide zijden?matthijs_087 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:16:
Iemand enig idee of er motortjes te koop zijn/bestaan voor onderstaande luxaflex welke gekoppeld kunnen worden aan HA ? Ik heb ze nog niet kunnen vinden...Voor mijn use case hoeft de luxaflex hoeft alleen maar open en dicht te kunnen (dus niet naar boven en naar beneden).
[Afbeelding]
Klopt!Seafarer schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:28:
[...]
Je hebt nu koord bediening aan beide zijden?
                        Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.

Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.