Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-11 15:14
Gegroet allen,

al vele uren ben ik kwijt door dit probleempje en ik zou toch eens graag willen weten of er uberhaupt wel een oplossing voor is. 8)7

Kort omschreven betreft het het opvullen en herbemonsteren (resamplen op zn engelsnederlands) van een time series / tijd reeks die een groot deel van de tijd geen data heeft (betreft zonnepanelen data).

Afzonderlijk kan ik beide problemen wel oplossen, maar omdat ik voor beide opties in het "GROUP BY" menu van grafana gebruik, kan ik nog geen manier vinden om ze te combineren. Ik heb al veel geprobeerd met Expressions om queries te combineren, maar voor zover ik in de documentatie kan vinden kun je hier niks als een reeks punten mist, nan waardes heeft of vergelijkbaar scenario waar ik kan uitkomen.

Hieronder is nog wat extra info.

Relevante software en hardware die ik gebruik
source data reeksen:
envoy s -> homeassistant -> influxdb -> grafana
slimme-meter -> homeassistant -> influxdb -> grafana

Dit is wat ik nu heb, de groene grafiek is het daadwerkelijke vermogen (=vermogen van+/naar- het net + Solar)
De gele grafiek is solar. Voor de solar data gebruik ik momenteel
code:
1
$timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(previous)
waardoor ik het op kan tellen bij het huidige energie verbruik (zonder verlies van resolutie. Maar een manier om nu hierna óók nog het resultaat van fill(0) te verkrijgen is tot op heden nog niet gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzStmSy-HUaYZI0FEOe6ToMzjoQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PqNh1oFdjYNNwim26Iw8CVqp.png?f=user_large

Dit is zegmaar de ruwe data. Blauw: vermogen meter, geel vermogen solar, groen is een grafana expression
code:
1
$Pmeter+$Psolar
. Je ziet hier duidelijk de problemen waaronder dus ook het uitlijnen van de data.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXlttJeU-ipqJmq_nQ85ov8AafQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5pHGvYymuLG0eaLY8xAZvxlC.png?f=user_large

Ik hoop dat er iemand kan helpen of antwoord heeft. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door blauwe eend op 10-11-2021 09:03 ]

Beste antwoord (via blauwe eend op 11-11-2021 22:41)

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
blauwe eend schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:16:
Klopt die kan ik gebruiken, maar voor zover ik heb geprobeerd helpen die niet met het bereiken van wat ik wil: het weergeven van een reeks die bestaat uit een som van andere reeksen.
Ik ken je series natuurlijk niet maar wat ik heb gedaan:

Voorbeeld:
Query 1: resultaat met Alias by : VeldA
Query 2: resultaat met Alias by : VeldB

Dan met Transformatie Add field from calculation:
Mode: Reduce Row
Fieldname: VeldA en VeldB aanvinken
Calculation: Total
Alias: Totaal

Daarna een Filter By name waarbij je VeldA en Veld B niet selecteert.

Resultaat (bij mij) is een tabel met o.a Totaal welke bestaat uit een optelling van VeldA en VeldB. VeldA en VeldB zijn niet zichtbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 11-11-2021 19:48 ]

Alle reacties

• jobr
blauwe eend schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:52:
Ik hoop dat er iemand kan helpen of antwoord heeft. O-)
Ik weet niet of je een recente versie van Grafana hebt maar je kan tegenwoordig ook Transformations toepassen. Staat naast Tab van Query.
Daarmee kun je allerlei bewerkingen doen op je time series

• blauwe eend
jobr schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:31:
[...]

Ik weet niet of je een recente versie van Grafana hebt maar je kan tegenwoordig ook Transformations toepassen. Staat naast Tab van Query.
Daarmee kun je allerlei bewerkingen doen op je time series
Klopt die kan ik gebruiken, maar voor zover ik heb geprobeerd helpen die niet met het bereiken van wat ik wil: het weergeven van een reeks die bestaat uit een som van andere reeksen.

Acties:
  • Beste antwoord

• jobr
blauwe eend schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:16:
Ik ken je series natuurlijk niet maar wat ik heb gedaan:

Voorbeeld:
Query 1: resultaat met Alias by : VeldA
Query 2: resultaat met Alias by : VeldB

Dan met Transformatie Add field from calculation:
Mode: Reduce Row
Fieldname: VeldA en VeldB aanvinken
Calculation: Total
Alias: Totaal

Daarna een Filter By name waarbij je VeldA en Veld B niet selecteert.

Resultaat (bij mij) is een tabel met o.a Totaal welke bestaat uit een optelling van VeldA en VeldB. VeldA en VeldB zijn niet zichtbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 11-11-2021 19:48 ]

• blauwe eend
@jobr Super bedankt voor je antwoord, dit is precies wat ik nodig had! :D Ik wist niet dat deze transforms dit effect hadden. Zelf had ik er wel een paar geprobeerd, maar dit is gewoon perfect! :*) Gewoon over deze transformations heen gelezen, en niet begrepen, maar niet zeggen hoor :+ 8)7
Fijn dat dit gewoon op deze manier opgelost kon worden. Resultaat: _/-\o_

voor wie geïnteresseerd is in de specifieke stappen:
even het minimale interval bij de query options op 30s gezet, de kW productie data van de meter vermenigvuldigd met -1000 ipv 1000 (in de query) en daarna jou voorbeeld gevolgd en de consumptie, productie en solar gegevens opgeteld zodat ik mijn daadwerkelijke vermogen heb :) . En nu dus ook als de zon niet schijnt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m45o0OMoJl2WzPyBCvROexNhU84=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m6EBNbl6yFO4RbZ0mtXOMMex.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door blauwe eend op 11-11-2021 23:05 ]