Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Nee, DECT. Is ook terug te zien in de naam Fritz!Dect 350. ;-) Mist natuurlijk het mesh netwerk voordeel van Zigbee (en de prettige prijs van de vele Zigbee deursensoren) maar is ook weer niet zo energievretend als Wifi.RobertMe schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:43:
[...]
Mijn Aqara en Xiaomi sensoren werken dik prima. Maar die gebruiken ook Zigbee, en bii Fritz + slechte batterijdeur ga ik uit van wifi?
https://avm.de/produkte/smart-home/fritzdect-350/
André Huisman (www.new-line.nl)
Twee dingen:Devke schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:35:
Vraagje. Deze simulatie loopt al een paar maanden. Als ik de resultaten bekijk is er dus de nodige data weg. Die wordt bijgehouden in een .db bestand in de homedirectory van HA? Of moet ik ergens instellen dat ik de data langer bewaren wil?
[Afbeelding]
Het data bestand wordt standaard om de 10 dagen gewist, maar alle sensoren die een - state_class: measurement - hebben worden bewaard in de LTS (long term statistics) op een uur gemiddelde.
Je kunt deze tien dagen uitbreiden, maar je moet opletten, het data bestand heeft een twee maal zo grootte ruimte nodig in het geheugen. Dus bij een database van 8 Gb (8000 MiB) hoort een geheugen ruimte bij van 16 Gb. Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/
Een voorbeeld van mij, met 70 dagen in de Configuration Yaml
1
2
3
4
5
6
7
| recorder: purge_keep_days: 70 auto_repack: true exclude: entity_globs: - sensor.sun* - weather.* |
[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 21-09-2024 20:36 ]
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
[...]
Mijn Aqara en Xiaomi sensoren werken dik prima. Maar die gebruiken ook Zigbee, en bii Fritz + slechte batterijdeur ga ik uit van wifi? En nouja, wifi IoT spul zou ik al "tegen" zijn, laat staan op batterijen. Die Aqara en Xiaomi sensoren heb ik na denk een jaar of 7 nu bij 2 stuks de batterij moeten vervangen. Levensduur batterijen is daarbij ook voor 90% afhankelijk van "hoe vaak ze iets moeten doen" wat effectief dus is "hoe vaak je de deur open of dicht doet".
@RobertMe bedankt voor de informatie, Zigbee is geen probleem ik heb de "Zigbee 3.0 USB dongle Plus" NU hangen aan mijn HP T630.
Naar beide raam/deur types heb ik gekeken en ik denk dat ik ga voor de Aqara Deur en Raam Sensor P2, of is dat overkill.
Ik denk vaak, liever wat duurder dan helemaal niks.
Kan en wil jij mij hier nog wat advies over geven.
Ik gebruik HAOS (geen docker dus) en HA iCloud, en spraakbesturing.
De Sonoff, lag al een tijdje ergens in de lade en die heb ik nu in HA geïnstalleerd, nog zonder divices want dit zal de eerste worden
Nogmaals dank
De P2 is Matter / Thread based en werkt dus niet met Zigbee.Gondelier schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:34:
[quote]RobertMe schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:43:
[...]
Mijn Aqara en Xiaomi sensoren werken dik prima. Maar die gebruiken ook Zigbee, en bii Fritz + slechte batterijdeur ga ik uit van wifi? En nouja, wifi IoT spul zou ik al "tegen" zijn, laat staan op batterijen. Die Aqara en Xiaomi sensoren heb ik na denk een jaar of 7 nu bij 2 stuks de batterij moeten vervangen. Levensduur batterijen is daarbij ook voor 90% afhankelijk van "hoe vaak ze iets moeten doen" wat effectief dus is "hoe vaak je de deur open of dicht doet".
@RobertMe bedankt voor de informatie, Zigbee is geen probleem ik heb de "Zigbee 3.0 USB dongle Plus" NU hangen aan mijn HP T630.
Naar beide raam/deur types heb ik gekeken en ik denk dat ik ga voor de Aqara Deur en Raam Sensor P2, of is dat overkill.
Ik denk vaak, liever wat duurder dan helemaal niks.
Kan en wil jij mij hier nog wat advies over geven.
Ik gebruik HAOS (geen docker dus) en HA iCloud, en spraakbesturing.
De Sonoff, lag al een tijdje ergens in de lade en die heb ik nu in HA geïnstalleerd, nog zonder divices want dit zal de eerste worden
Nogmaals dank
Afhankelijk van de Sonoff stick die je hebt (P of E) kun je die mogelijk wel als Thread border router gebruiken / flashen (de E zit dezelfde chip als de SkyConnect in, en de SkyConnect kan als Thread border router gebruikt worden. De chip in de P ondersteund voor zover ik weet geen Thread)
Kijk voor alternatieve montages (beugeltjes, zie foto's 28 en 29) bij de review van:Gondelier schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:40:
Weet iemand misschien welke deur sensoren het beste werken in HA en goed op de deuren te monteren zijn.
Momenteel gebruik ik 3 stuks Fritz!Dect 350 deur-sensoren, die moet je op de deur en sponning plakken.
Het geval is
a: dat ze duur zijn en
b: ze donderen elke keer van de deur sponning af.
c: batterij is snel leeg
Als je geluk hebt, en je komt binnen, dan moet je eerst goed kijken of er niet eentje ergens op de grond ligt.
Er is natuurlijk wel al een alarm melding geweest in HA, dat er een deur niet dicht zit.
Een andere manier van montage is er niet, want batterij vervangen moet aan de plak/tape zijde.
Aangezien alles bij mij in huis Fritz/AVM is, heb ik hier toch de verkeerde keuze in gemaakt.
Wie kan mij helpen dus, drie alarm deur-sensoren die goed te monteren zijn en batterij of eventueel via voeding lang meegaat.
Dank
Lupus Electronics Raam-Deurcontact V2 review door Antonio di
Wil je echt een goede open/dicht sensor voor (inbraak)alarm dan kom je bij "grade 2" spul (zie vorige link) en lees dan ook:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
@RobertMe Kijk en dat is dus de kennis die bij mij ontbreekt en waar ik gewoon overheen lees 😎RobertMe schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:42:
[...]
De P2 is Matter / Thread based en werkt dus niet met Zigbee.
Afhankelijk van de Sonoff stick die je hebt (P of E) kun je die mogelijk wel als Thread border router gebruiken / flashen (de E zit dezelfde chip als de SkyConnect in, en de SkyConnect kan als Thread border router gebruikt worden. De chip in de P ondersteund voor zover ik weet geen Thread)
Op de Sonoff stick staat enkel “Sonoff Plus 3.0 USB”.
Ik ga me er eerst maar goed in verdiepen hoe het zit, voordat ik mee ga praten 😂😂
Komt goed !!
PS
Er zat op de Sonoff een QR sticker geplakt, die heb ik eraf gehaald en daar onder staat
Sonoff Plus USB 3.0 P
Het is dus de P.
[ Voor 8% gewijzigd door Gondelier op 21-09-2024 21:13 ]
@Antonio diAntonio di schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:50:
[...]
Kijk voor alternatieve montages (beugeltjes, zie foto's 28 en 29) bij de review van:
Lupus Electronics Raam-Deurcontact V2 review door Antonio di
Wil je echt een goede open/dicht sensor voor (inbraak)alarm dan kom je bij "grade 2" spul (zie vorige link) en lees dan ook:
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
De Lupus is teveel van het goede, dat gaan we niet doen. Het moet leuk blijven.👍👍
Hoe kan het dat deze oude entiteiten wel nog getoond worden bij Energy Dashboard? En hoe kan ik deze verwijderen?
Bij Developer tools > Statistics kun je deze verwijderen, er zal we achter staan - fix issue - .zunrob schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:24:
Ik ben het standaard Energy Dashboard aan het configureren. Daarin kun je ook losse apparaten toevoegen. In de lijst van entiteiten die getoond worden zie ik ook entiteiten staan van oude apparatuur die niet meer aangesloten is op Home Assistant. Deze zie ik niet in het entiteiten overzicht zelf ertussen staan. De bijbehorende integratie is zelfs ook verwijderd.
Hoe kan het dat deze oude entiteiten wel nog getoond worden bij Energy Dashboard? En hoe kan ik deze verwijderen?
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Ben zelf erg tevreden met:
uitvoering: Frient Entry Sensor
Via Amazon DE vaak voor minder te vinden.
Werken goed met de ZBDongle-P en ZBDongle-E. Gebruik ze nu verbonden met HA Yellow via Z2M.
Reageren altijd snel en consequent ook gaan batterijen (2x AAA) heel lang mee. Ondertussen meer dan een jaar in gebruik en de meeste sensoren zitten nog op 100%, deuren die vaak open gaan zitten tussen de 60-80%. Voordeel van standaard formaat batterijen is dat ik er straks oplaadbare in kan doen.
[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 21-09-2024 21:31 ]
Ik heb langer data gezien dan 10 dagen. Dus dat zal dan LTS zijn wat je aangeeft. Een database van 8 GB heeft een 16 GB geheugen nodig van het werkgeheugen van je NAS of diskruimte? Daarnaast staat dat bestand in de HA dir? Naam moet ik ff zoeken op de NAS. Heb een .db bestand gezien namelijk daar.PeteSplit schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:30:
[...]
Twee dingen:
Het data bestand wordt standaard om de 10 dagen gewist, maar alle sensoren die een - state_class: measurement - hebben worden bewaard in de LTS (long term statistics) op een uur gemiddelde.
Je kunt deze tien dagen uitbreiden, maar je moet opletten, het data bestand heeft een twee maal zo grootte ruimte nodig in het geheugen. Dus bij een database van 8 Gb (8000 MiB) hoort een geheugen ruimte bij van 16 Gb. Zie: https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/
Een voorbeeld van mij, met 70 dagen in de Configuration Yaml
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 recorder: purge_keep_days: 70 auto_repack: true exclude: entity_globs: - sensor.sun* - weather.*
Ik zal het stuk ook eens lezen.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik heb 28 Gb disk voor HA en kan maar maximaal 8 Gb aan data opslaan. Ik heb nu de purge op 70 dagen staan en gebruik daarvoor 6,5 Gb. Dit gaat nu goed, boven 8 Gb krijg ik meldingen.Devke schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:51:
[...]
Ik heb langer data gezien dan 10 dagen. Dus dat zal dan LTS zijn wat je aangeeft. Een database van 8 GB heeft een 16 GB geheugen nodig van het werkgeheugen van je NAS of diskruimte? Daarnaast staat dat bestand in de HA dir? Naam moet ik ff zoeken op de NAS. Heb een .db bestand gezien namelijk daar.
Ik zal het stuk ook eens lezen.
Je kunt bij - Settings > System > Repairs : System information - zien hoe groot de recorder is en hoeveel dagen hij opslaat (en type datebase engine).
Dankjewel, dat zal ik doen.TheFes schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:25:
[...]
Deze folder in je /config/custom_components folder zetten en daarna herstarten. Dan zou het hem in Settings > Devices & Services moeten kunnen installeren.
Als ik de door jou gelinkte directory vergelijk met de inhoud van de zip (https://github.com/hacs/i.../latest/download/hacs.zip) dan zie ik dat in die laatste een map extra zit (hacs_frontend). Kan ik dan toch beter de zip gebruiken, of juist niet?
Een andere database gebruiken dan binnen HA nu beschikbaar is? Of al geprobeerd en maakt dit qua diskverbruik niet uit?PeteSplit schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:21:
[...]
Ik heb 28 Gb disk voor HA en kan maar maximaal 8 Gb aan data opslaan. Ik heb nu de purge op 70 dagen staan en gebruik daarvoor 6,5 Gb. Dit gaat nu goed, boven 8 Gb krijg ik meldingen.
Je kunt bij - Settings > System > Repairs : System information - zien hoe groot de recorder is en hoeveel dagen hij opslaat (en type datebase engine).
Mocht je om wat voor reden echt alle states moeten kunnen onthouden dan zou ik een secundaire database als InfluxDB toevoegen. Daar zou ik dan alleen de entiteiten heen sturen waar je echt over lange termijn alles van wilt weten. Maar zie daar dus nog geen nut voor.
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 22-09-2024 08:59 ]
Of heb je devices nooit daar van naam gewisseld? Dat zou ik namelijk wel aanraden. Lijkt er nu op dat HA zich er in verslikt heeft.
Ik heb nu ook LTS (na toevoegen van state class) , maar ik vind het wel jammer van de details.Septillion schreef op zondag 22 september 2024 @ 08:59:
Met de LTS database heb ik nu nooit meer de behoefte om iets langer dan 10 dagen op te slaan. Daarmee krijg je prima inzicht in alles.
Mocht je om wat voor reden echt alle states moeten kunnen onthouden dan zou ik een secundaire database als InfluxDB toevoegen. Daar zou ik dan alleen de entiteiten heen sturen waar je echt over lange termijn alles van wilt weten. Maar zie daar dus nog geen nut voor.
Maar hoe vaak kijk ik erna... (ik heb ook mijn zolder veel te vol liggen, maar heb je het nog nodig?)
[ Voor 34% gewijzigd door PeteSplit op 24-09-2024 10:36 ]
Een mix. Sommige devices heb ik destijds de naam in Z2M aangepast, anderen niet. Deze hebben dus nog de "originele" naam volgens hun IEEE adres.Septillion schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:09:
@rafvhoof Hebben je entiteiten onder Z2M nog wel de correcte naam?
Of heb je devices nooit daar van naam gewisseld? Dat zou ik namelijk wel aanraden. Lijkt er nu op dat HA zich er in verslikt heeft.
Losse entiteiten hebben ook aparte, dubbele stukken in hun naam, voorbeeld:
- sensor.0xa4c138ceb12202ce_0xa4c138ceb12202ce_humidity (op moment actief in HA)
- sensor.temphum02_humidity (friendly name: "Luchtvochtigheid", op moment niet actief/beschikbaar in HA)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| "0xa4c138ceb12202ce": { "friendly_name": "TempHum02", "homeassistant": { "name": "TempHum02" }, "humidity_precision": 1, "optimistic": true, "retain": true, "temperature_precision": 1 } |
En voor een andere waarbij in Z2M geen friendly/HA name is aangemaakt heb ik nu deze twee entiteiten:
- sensor.0x003c84fffedc4bc4_0x003c84fffedc4bc4_humidity (nu actief)
- sensor.0x003c84fffedc4bc4_humidity (niet actief)
Volgens de GitHub van battery_sim moet dat kunnen door de batterij op "Force charge" te zetten met een automation.Devke schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:03:
[...]
Nice. @Septillion ik wil eigenlijk een batterij setting maken die zich vult met zonnestroom maar ook kan aanvullen op dynamisch tarief. Ik wil op een (wat slechtere) dag laag inkopen en een evt overschot op een duurder tarief verkopen. De day ahead handel. Ik wil eens vergelijken wat dat doet met de TVT t.o.v. de simulaties die ik nu al heb lopen in HA mbv bat_sim. Die zijn ingesteld op RTE van 80% en een TLB van 10 ct / kWh. Onbalans blijft het meest lucratieve maar ik wil het verschil eens laten lopen t.o.v. de HW batterijen die nu in een simulatie zitten. Die vangen zonnestroom op en die verbruik je alleen als er geen teruglevering is. Wil dat stapje verder eens onderzoeken.
Forced_charge lukt wel. Zet je hem daarna terug naar default dan doet hij pas na een restart van HA zijn default gedrag. Anders doet hij niks. Zal HA automatisch moeten restarten daarna.rafvhoof schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:37:
[...]
Volgens de GitHub van battery_sim moet dat kunnen door de batterij op "Force charge" te zetten met een automation.
Dit gedrag kreeg ik toen ik de naam van het MQTT base_topic veranderde. Heb je dat per ongeluk ook gedaan?rafvhoof schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:10:
Sinds deze week heb ik problemen met mijn z2m koppeling/integratie. Van het een op andere moment worden er andere entiteiten 'gevuld' met data. Alles wel gewoon onder hetzelfde apparaat. In de grafiek is dit mooi te zien.
Waar kan dit door gebeuren? Instelling binnen HA of binnen Z2M?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je trouwens alle namen van devices netjes in Z2M zelf instelt kun je gewoon de Z2M integratie verwijderen en weer opnieuw toevoegen (dan valt alles weer op z'n plaats, inclusief long term statistics). Maar dat werkt dus alleen goed als je de namen in Z2M zelf instelt.
[ Voor 13% gewijzigd door HuismAndré op 22-09-2024 15:03 ]
Kan nog steeds. Zoek maar via Google en pak dan de voordeligste AliExpress aanbieding die je in de advertenties ziet. Gebruik een nog niet eerder gebruikt E-mailadres en reken daarmee het product af (laagste prijs die ik zie is € 8,30). Eventueel kun je nog via een cashbacksite een procent of 6 cashback extra verdienen.dutchnltweaker schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:51:
Vraagje, ik wil een extra Tempratuur sensor van aqara (zigbee) kopen. Laatste keer was 3 jaar geleden en kocht ze toen voor rond de 8 euro per stuk op aliexpress. Nu staan ze voor bijna 16 Euro te kopen, bijna het dubbele. Waarom is de prijs zo omhoog geschoten? En zijn er eventueel goede alternatieve?
https://www.google.com/se...+van+aqara&source=desktop
[ Voor 4% gewijzigd door HuismAndré op 22-09-2024 17:02 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| input_select: graph_span_selector: name: Grafiek Periode options: - "24h" - "7d" - "30d" - "90d" initial: "24h" icon: mdi:chart-line |
Als ik nu een APEX chart aanmaak met de volgende code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| type: custom:config-template-card entities: - input_select.graph_span_selector card: type: custom:apexcharts-card graph_span: | [[[ return states['input_select.graph_span_selector'].state; ]]] series: - entity: sensor.bewegingssensorhal_temperature name: Hal type: line color: '#FF0000' # Rode lijn voor de Hal - entity: sensor.binnenklimaat_woonkamer_temperature name: Woonkamer type: line color: '#00FF00' # Groene lijn voor de Woonkamer - entity: sensor.luchtkwaliteitsmeter_slaapkamer_temperature name: Slaapkamer type: line color: '#FFA500' # Oranje lijn voor de Slaapkamer - entity: sensor.luchtkwaliteitssensor_woonkamer_temperature name: Luchtkwaliteit Woonkamer type: line color: '#800080' # Paarse lijn voor de Luchtkwaliteit Woonkamer |
krijg ik de volgende error:
1
2
3
4
5
6
| /// apexcharts-card version 2.1.2 /// value.series is missing type: custom:apexcharts-card graph_span: | [[[ return states['input_select.graph_span_selector'].state; ]]] |
De betreffende sensoren hebben meer dan genoeg historische data. Als ik de APEX zonder de selector laat werken met deze code dan krijg ik data te zien.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| type: custom:apexcharts-card graph_span: 24h series: - entity: sensor.bewegingssensorhal_temperature name: Hal type: line color: '#FF0000' # Rode lijn voor de Hal - entity: sensor.binnenklimaat_woonkamer_temperature name: Woonkamer type: line color: '#00FF00' # Groene lijn voor de Woonkamer - entity: sensor.luchtkwaliteitsmeter_slaapkamer_temperature name: Slaapkamer type: line color: '#FFA500' # Oranje lijn voor de Slaapkamer - entity: sensor.luchtkwaliteitssensor_woonkamer_temperature name: Luchtkwaliteit Woonkamer type: line color: '#800080' # Paarse lijn voor de Luchtkwaliteit Woonkamer |
Wie weet wat ik fout doe?
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-09-2024 08:55 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Ook ik ben (eindelijk) van plan om al mijn systemen thuis met Home Assistant te bedienen.
Ik heb ha op een synology nas in docker geïnstalleerd.
Eerst wil ik alles draaiend hebben en daarna ga ik me concentreren op het maken van een mooie dashboard. Ik ben al een aardig eind op weg, maar blijf steken op het toevoegen van mijn robot stofzuiger.
Dit is een 360 S10. Een perfecte stofzuiger, maar helaas geen integratie met home assistent.
Daar is een oplossing voor in de vorm van Google assistant.
Ik heb daarvoor deze guide doorlopen:
https://community.home-as...s6-vacuum-robot/124990/29
Alles werkt inmiddels goed. De Google assistant sdk en custom sdk zijn geïnstalleerd:
:strip_exif()/f/image/RiNM4GmnE9dr7kaogLzGgpDH.jpg?f=fotoalbum_large)
De stofzuiger reageert perfect op de commando's.
Alleen gaat het fout met de status. Deze blijft op "unknown" staan:
:strip_exif()/f/image/Yb3aH1hUyLs4bH9GG5fNbwcI.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik naar de aangemaakte helper ga, zie ik ook hier de "unknown" status:
:strip_exif()/f/image/2ZegvFpEnYHfAvAmpra2HWxX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xpivvBjKdrv5zqquQNrtQEhH.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt er daarom op dat de status niet wordt doorgestuurd naar home assistant (als ik in de Google home app kijk, zie ik daar de stofzuiger status wel gewoon staan, dus de 360 S10 stuurt z'n status wel naar Google home).
Heeft iemand misschien enig idee wat ik hier over het hoofd zie?
[ Voor 9% gewijzigd door Pirelly op 22-09-2024 19:04 ]
Gaat het mis omdat je voor de code "type: custom: " een spatie hebt staan? In het blok wat wel werkt staat deze niet. Ik ben nog niet zo'n kenner hoor maar weet dat net ff een spatie of een streepje vergeten al voor de meest rare dingen zorgt.Backpacker schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:51:
Ik probeer een APEX chart te maken met daarin de mogelijkheid om een periode te kiezen. Ik heb via HASC custom:config-template-card toegevoegd en in de configuratie YAML de volgende code gezet.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10input_select: graph_span_selector: name: Grafiek Periode options: - "24h" - "7d" - "30d" - "90d" initial: "24h" icon: mdi:chart-line
Als ik nu een APEX chart aanmaak met de volgende code:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26type: custom:config-template-card entities: - input_select.graph_span_selector card: type: custom:apexcharts-card graph_span: | [[[ return states['input_select.graph_span_selector'].state; ]]] series: - entity: sensor.bewegingssensorhal_temperature name: Hal type: line color: '#FF0000' # Rode lijn voor de Hal - entity: sensor.binnenklimaat_woonkamer_temperature name: Woonkamer type: line color: '#00FF00' # Groene lijn voor de Woonkamer - entity: sensor.luchtkwaliteitsmeter_slaapkamer_temperature name: Slaapkamer type: line color: '#FFA500' # Oranje lijn voor de Slaapkamer - entity: sensor.luchtkwaliteitssensor_woonkamer_temperature name: Luchtkwaliteit Woonkamer type: line color: '#800080' # Paarse lijn voor de Luchtkwaliteit Woonkamer
krijg ik de volgende error:
code:
1 2 3 4 5 6/// apexcharts-card version 2.1.2 /// value.series is missing type: custom:apexcharts-card graph_span: | [[[ return states['input_select.graph_span_selector'].state; ]]]
De betreffende sensoren hebben meer dan genoeg historische data. Als ik de APEX zonder de selector laat werken met deze code dan krijg ik data te zien.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19type: custom:apexcharts-card graph_span: 24h series: - entity: sensor.bewegingssensorhal_temperature name: Hal type: line color: '#FF0000' # Rode lijn voor de Hal - entity: sensor.binnenklimaat_woonkamer_temperature name: Woonkamer type: line color: '#00FF00' # Groene lijn voor de Woonkamer - entity: sensor.luchtkwaliteitsmeter_slaapkamer_temperature name: Slaapkamer type: line color: '#FFA500' # Oranje lijn voor de Slaapkamer - entity: sensor.luchtkwaliteitssensor_woonkamer_temperature name: Luchtkwaliteit Woonkamer type: line color: '#800080' # Paarse lijn voor de Luchtkwaliteit Woonkamer
Wie weet wat ik fout doe?
Recent een Sonff SNZB-02 gekocht voor rond een tientje, maar ziet deze bijna niet meer verkrijgbaar zijn. Ding werkt overigens prima onder zigbee.dutchnltweaker schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:51:
Vraagje, ik wil een extra Tempratuur sensor van aqara (zigbee) kopen. Laatste keer was 3 jaar geleden en kocht ze toen voor rond de 8 euro per stuk op aliexpress. Nu staan ze voor bijna 16 Euro te kopen, bijna het dubbele. Waarom is de prijs zo omhoog geschoten? En zijn er eventueel goede alternatieve?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cA0c1VsikiRQrqJWfRo2d554.jpg?f=user_large)
Of zou dit wat zijn om te bedienen via HA?:
https://www.wifilampkonin...al-white-g95-amberkleurig
☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X
Nee dat is, helaas, gewoon een copy paste fout geweestDevke schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:59:
[...]
Gaat het mis omdat je voor de code "type: custom: " een spatie hebt staan? In het blok wat wel werkt staat deze niet. Ik ben nog niet zo'n kenner hoor maar weet dat net ff een spatie of een streepje vergeten al voor de meest rare dingen zorgt.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Was het proberen waard. Hier ging hij vanmiddag de mist in omdat ik voor "alias" het - teken vergeten was. Wazige foutmelding ook.Backpacker schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:41:
[...]
Nee dat is, helaas, gewoon een copy past fout geweest
Ja ik ken het. Daarom laat ik bij zulke foutmeldingen mijn code altijd even controleren door ChatGPT of Gemini. Helaas kom ik daar nu niet verder mee.Devke schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:50:
[...]
Was het proberen waard. Hier ging hij vanmiddag de mist in omdat ik voor "alias" het - teken vergeten was. Wazige foutmelding ook.
ChatGPT leuk maar ook die zit er toch regelmatig naast. Wel leuk om mee te stoeien. Heb je de code hierdoorheen gehaald ook?Backpacker schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:12:
[...]
Ja ik ken het. Daarom laat ik bij zulke foutmeldingen mijn code altijd even controleren door ChatGPT of Gemini. Helaas kom ik daar nu niet verder mee.
https://yamlchecker.com/
Ik kom weer uit bij mijn stokpaardje dat de "I" in AI ernstig tekortschiet. Die modellen weten helemaal niet wat je ze vraagt en als je niet weet wat hun dataset is, weet je ook niet of de documentatie van deze HACS kaart überhaupt bekend is bij ze.
Paar puntjes:
- De YAML lijkt mij op het oog niks mis mee.
- Als ik de foutmelding zo lees, lijkt me dat het probleem niet zit in de data voor de grafieken, maar in het feit dat de kaart geen state voor de input_select helper kan vinden. Heb je deze helper ook daadwerkelijk in HA zichtbaar en zoja, heb je gecheckt dat de entity_id overeenkomt met wat er in de YAML voor je kaart staat?
- Het return statement is geen YAML of Jinja, maar JavaScript. Als ik het goed heb, hoeven daar geen aanhalingstekens om de entity_id te staan, dus zo:
JavaScript:1
return states[input_select.graph_span_selector].state;
Dat lijkt me een dimbare domme lamp. Dus zonder slimme dimmer niet in HA te krijgen.Stef CB schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:37:
Ik vraag me af of deze te connecten zijn in de philips hue app?
[Afbeelding]
Ook niet in philips hue app? Want hoe kan je ander het kleur veranderen?TheFes schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:36:
[...]
Dat lijkt me een dimbare domme lamp. Dus zonder slimme dimmer niet in HA te krijgen.
Evt wil ik dan de zigbee lampen kopen maar ik weet niet of deze van goede kwaliteit zijn
☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X
Die lamp op je foto is niet van kleur te veranderen, die heeft een vaste kleur en is alleen geschikt om te gebruiken op een LED-dimmer. Philips Hue heeft totaal niks te maken met hun domme lampjes, dus de originele vraag is hetzelfde als vragen of je een lampje van de Action in de Hue app kunt zetten.Stef CB schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:02:
[...]
Ook niet in philips hue app? Want hoe kan je ander het kleur veranderen?
Als je lampen aan HA wil koppelen en van kleur wil veranderen dan zul je toch echt een slimme lamp moeten kopen, die zijn er wel van Hue maar dat is niet deze. Alleen dimmen kun je ook met een slimme dimmer die je in HA kan koppelen, daar kun je dan een willekeurig dimbaar peertje op aansluiten.
Een paar weken geleden bleef de status op "on" staan. Ik had even geen tijd om dit uit te zoeken en zette de automations uit die eraan gekoppeld waren (lichten aan, het was toch nog licht genoeg). Maar nu wordt het donkerder en wil het wel weer werkend hebben. De batterij vervangen (was op) en opnieuw aangemeld op Z2M (op een of andere manier is een batterij vervangen nooit genoeg bij mijn setup).
De motion detector nam mij waar ... en bleef weer op aan staan. Nu al weer de hele avond. Ik heb de detector binnen ondersteboven neergelegd, dus er is niet veel waar te nemen.
Wat nu? Is het ding kapot? Kan ik m hard resetten? Ik heb nu even geen idee wat te doen.
ok. Ik moet een paperclip in het kleine gaatje aan de zijkant drukken om aan te melden (1x) en te resetten (5 sec) en dan werkt ie weer.
[ Voor 9% gewijzigd door oltk op 22-09-2024 23:28 ]
Daar was ik ondertussen ook achter gekomen 😆 ik zal dan maar zigbee lampen kopen (is voor in een luster waar je enkel aan kan met een stelling). Hopelijk werken ze goed (zie mijn link) en gaan ze niet snel kapot. Thnx!Oon schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:14:
[...]
Die lamp op je foto is niet van kleur te veranderen, die heeft een vaste kleur en is alleen geschikt om te gebruiken op een LED-dimmer. Philips Hue heeft totaal niks te maken met hun domme lampjes, dus de originele vraag is hetzelfde als vragen of je een lampje van de Action in de Hue app kunt zetten.
Als je lampen aan HA wil koppelen en van kleur wil veranderen dan zul je toch echt een slimme lamp moeten kopen, die zijn er wel van Hue maar dat is niet deze. Alleen dimmen kun je ook met een slimme dimmer die je in HA kan koppelen, daar kun je dan een willekeurig dimbaar peertje op aansluiten.
edit 1: op deze pagina noemen ze een aantal zigbee-hubs waarmee hun lampen werken. Daar staan systemen genoemd die wel het normale zigbee-protocol ondersteunen. Hue staat daar niet bij:
edit 2: een lamp verbinden met je Hue-systeem heeft verder niet echt iets met HA te maken. Past wellicht beter hier: [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4?Alle Zigbee lampen en spots uit ons assortiment zijn compatibel met IKEA Tradfri, Osram Lightify en Tuya en Smart Life.
[ Voor 41% gewijzigd door Gizz op 23-09-2024 09:33 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Verder zou de normale manier zijn om er een variable voor aan te maken:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| type: custom:config-template-card entities: - input_select.graph_span_selector variables: GRAPH_SPAN: states['input_select.graph_span_selector'].state card: type: custom:apexcharts-card graph_span: ${ GRAPH_SPAN } series: - entity: sensor.bewegingssensorhal_temperature name: Hal type: line color: '#FF0000' # Rode lijn voor de Hal - entity: sensor.binnenklimaat_woonkamer_temperature name: Woonkamer type: line color: '#00FF00' # Groene lijn voor de Woonkamer - entity: sensor.luchtkwaliteitsmeter_slaapkamer_temperature name: Slaapkamer type: line color: '#FFA500' # Oranje lijn voor de Slaapkamer - entity: sensor.luchtkwaliteitssensor_woonkamer_temperature name: Luchtkwaliteit Woonkamer type: line color: '#800080' # Paarse lijn voor de Luchtkwaliteit Woonkamer |
Nu heeft HA twee apparaten aangemaakt die niet als bediening van het rolluik werken.
Ik heb in de Shelly app al de switch gewijzigd in cover. Alles geprobeerd doch niets werkt.
Nu wil ik beide (niet werkende) Shelly's verwijderen uit HA en de Shelly opnieuw koppelen met HA.
Hoe kan ik de (niet werkende) Shelly's verwijderen?
N.B. ik heb op een 2e systeem HA geïnstalleerd en dan krijg ik wel het juiste apparaat en entiteiten.
Thnx voor je info!Gizz schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:27:
@Stef CB een Hue-bridge ondersteunt niet het volledige zigbee-protocol waardoor veel niet-hue apparaten niet werken. Bij de lamp waarnaar je linkt zie ik nergens staan dat hij compatible is met Hue. Vaak zie je dat er juist wél bij staan als een product compatible is met Hue, omdat het een meerwaarde is en dus goed voor de verkoop.
edit 1: op deze pagina noemen ze een aantal zigbee-hubs waarmee hun lampen werken. Daar staan systemen genoemd die wel het normale zigbee-protocol ondersteunen. Hue staat daar niet bij:
[...]
edit 2: een lamp verbinden met je Hue-systeem heeft verder niet echt iets met HA te maken. Past wellicht beter hier: [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4?
Ik heb al HA in huis maar minimaal.
Gisteren heb ik een luster in onze vide opgehangen (5,50 meter hoog). Nu ben ik op zoek naar 7 lampen deze ik zou kunnen bedienen/instellen. Bv 's avonds na 21u moeten deze gedimd zijn tot smorgens 7u etc. Philips hue vind ik te duur (40 euro per lamp). Mijn vriendin wil van die speciale oranje lampen 😛
Ikea Tradfri een optie? Hebben ook een drietal varianten in de "ouderwetse" gloeilamp stijl met warm licht.Stef CB schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:06:
Philips hue vind ik te duur (40 euro per lamp). Mijn vriendin wil van die speciale oranje lampen 😛
E27: https://www.ikea.com/nl/n...-warm-wit-globe-40439254/
E27 grote bol: https://www.ikea.com/nl/n...transparant-bol-90539072/
E14: https://www.ikea.com/nl/n...m-wit-kaarslamp-30441380/
Geen idee hoe het zit met aansturing via de Hue hub, al helemaal niet i.c.m. HA. Ik zet er zelf twee in op de nachtkastjes d.m.v. een SONOFF stickje.
[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 23-09-2024 11:19 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Die 2e is evt wel een optie!D4NG3R schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:18:
[...]
Ikea Tradfri een optie? Hebben ook een drietal varianten in de "ouderwetse" gloeilamp stijl met warm licht.![]()
E27: https://www.ikea.com/nl/n...-warm-wit-globe-40439254/
E27 grote bol: https://www.ikea.com/nl/n...transparant-bol-90539072/
E14: https://www.ikea.com/nl/n...m-wit-kaarslamp-30441380/
Geen idee hoe het zit met aansturing via de Hue hub, al helemaal niet i.c.m. HA. Ik zet er zelf twee in op de nachtkastjes d.m.v. een SONOFF stickje.
Ik heb een dongle voor HA.
Thnx
Maar heel vaak gaat de led ring 's nachts uit. Soms ook niet. Vannacht ging de lamp ook weer uit. In de log zie ik alleen dit:
1
2
3
4
5
| Gateway Light_286c07fa3631 turned on Script: Turn hub Red 00:29:35 - 11 hours ago Gateway Light_286c07fa3631 turned off 03:55:36 - 8 hours ago |
Kan ik ook nog ergens zien welke actie de ring heeft uitgezet?
3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math
Dan ben ik bang dat ik niet achter de oorzaak kan komen. In de 'Mi Home' app zie ik geen automations staan.Septillion schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:32:
@Beefhead Als er in HA niet bij staat wat de actie veroorzaakt heeft (zoals op de eerste regel door het script) dan heeft HA simpelweg geen idee waarom. Dan heeft HA alleen van het device meegekregen dat de state anders geworden is. Dus het uitzetten gebeurd buiten HA om.
3 out of 4 people make up 75% of the population || 4 out of 3 people struggle with math
Ik heb 2 x een Panaosonic Monobloc staan (5kW, H-versie / J-versie). Hier heb ik dus 2 x een heishamon bord aangehangen en was het idee om dit geheel in Home Assistant aan te sturen. Echter ik kan maar 1 van de 2 integreren.
In de Heishamon integratie staat dat er support is voor meerdere warmtepompen, maar als ik 1 probeer toe te voegen dan werkt het niet. Iemand tips?
Je zou een extra automation kunnen maken die triggert op het uitgaan van de ring, en vervolgens checkt of het alarm aan staat, is dit het geval, kun je de ring weer aanzetten.Beefhead schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:45:
[...]
Dan ben ik bang dat ik niet achter de oorzaak kan komen. In de 'Mi Home' app zie ik geen automations staan.
Ik zou graag het aan- en uitzetten van het alarm willen automatiseren, zowel bij het verlaten en het thuiskomen van de woning, als voor het slapengaan en opstaan.
Het verlaten en thuiskomen vind ik moeilijk, omdat mijn de Galaxy A52s van mijn vrouw nogal traag is het met updaten van de locatie, waardoor het alarm al afgaat voor de locatie bijgewerkt is. Iemand een idee of een implementatie voor een oplossing hiervoor?
Voor het slapengaan en opstaan heb ik eerlijk gezegd ook geen idee, liefst wel zonder een klavier ofzo.
A52s gebruiker hier, staat WiFi aan en verbind deze een beetje tijdig wanneer ze thuis komt? Mijn locatie update namelijk direct naar thuis wanneer m'n telefoon met het netwerk verbind.dotcom87 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:31:
Het verlaten en thuiskomen vind ik moeilijk, omdat mijn de Galaxy A52s van mijn vrouw nogal traag is het met updaten van de locatie, waardoor het alarm al afgaat voor de locatie bijgewerkt is. Iemand een idee of een implementatie voor een oplossing hiervoor?
Vertrek durf ik dan weer minder over te zeggen, ik automatiseer enkel m'n verlichting op de geolocatie. Of deze dus met vertraging uit gaat vind ik minder interessant, al lijkt ook dat doorgaans binnen 2 minuten gebeuren als ik de logs bekijk.
[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 23-09-2024 14:49 ]
Aan/uit op basis van locatie.dotcom87 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:31:
Ik heb Alarmo draaien op HA.
Ik zou graag het aan- en uitzetten van het alarm willen automatiseren, zowel bij het verlaten en het thuiskomen van de woning, als voor het slapengaan en opstaan.
Voor het slapengaan en opstaan heb ik eerlijk gezegd ook geen idee, liefst wel zonder een klavier ofzo.
‘‘s avonds gaat het alarm er op als we naar bed gaan, ik doe dit altijd op de tablet in de garage. Dan gaat ook de deur op slot en schakelt ook een helper in, na 10 minuten gaat die uit en dan gaan de lampen uit.
Uit gaat op basis van tijd/beweging. Als ná 06:45 er beweging is in de gang en daarna binnen 10 seconde de deur open gaat is alarm uit.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
@dutchnltweaker Je zou ook naar deze kunnen kijken:HuismAndré schreef op zondag 22 september 2024 @ 16:54:
[...]
Kan nog steeds. Zoek maar via Google en pak dan de voordeligste AliExpress aanbieding die je in de advertenties ziet. Gebruik een nog niet eerder gebruikt E-mailadres en reken daarmee het product af (laagste prijs die ik zie is € 8,30). Eventueel kun je nog via een cashbacksite een procent of 6 cashback extra verdienen.
https://www.google.com/se...+van+aqara&source=desktop
https://aliexpress.com/w/wholesale-lywsd03mmc.html
Is wel bluetooth, maar simpel te flashen naar zigbee. Heb er nu twee in gebruik.
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-09-2024 15:14 . Reden: Link cleanup ]
Het zou kunnen met een ping-sensor.dotcom87 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:31:
DHCP-reservering voor telefoon dat deze altijd hetzelfde IP heeft.
Als telefoon niet meer te pingen is, paar minuten wachten, alarm aan.
Als telefoon wel weer te pingen is, alarm uit.
Als alarm geactiveerd, wacht een minuut (ofzo), voorwaarde dat telefoon nog steeds niet te pingen is, alarm loeien.
Naar bed kan:
Trigger: Telefoons aan de oplader (slimme stekker die stroom meet, bij stroomafname), voorwaarde na 22:00 (of hoe laat je normaliter naar bed gaat) actie, na een paar minuten het alarm aan.
Vaste tijd alarm weer uit, 06:00 ofzo of hoe laat je normaliter uit bed gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Ora et Labora op 23-09-2024 15:14 ]
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Er werden al wat opties gegeven, wij doen thuis 2 scenario's.dotcom87 schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:31:
Mijn afwezigheid is op basis van de zone in HA-app, via GPS.
Partner via connectie via WiFi.
Als beide afwezig zijn voor 5 minuten en alle sensoren zijn gesloten -> dan zet alarm op. Na 5 minuten zal bij je vrouw hopelijk de WiFi/Zone via GPS wel goed zijn doorgegeven verwacht ik. Anders die tijd korter maken als er sowieso tussen afwezigheid -> inschakeling nog veel tijd zit.
Thuiskomen heb ik lang over nagedacht en dit automatisch doen voelt altijd als een no-go, dus handmatig nodig. Stel dat ik langs huis loop bijv., of om mijn auto te parkeren, kan hij al wat oppakken aan GPS of WiFi in theorie, dus daar niet voor gekozen. Wel heb ik een trigger bij mij als dat ik in de zone kom (HA app) ik een notificatie krijg om het alarm uit te schakelen. Tevens als er een trigger is van het openen van een deur krijg ik ook een notificatie en kan ik via een actionable notificatie het alarm direct uitschakelen.
Mocht je meer willen weten stuur even een PB voor details
Gizz schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:27:
@Stef CB een Hue-bridge ondersteunt niet het volledige zigbee-protocol waardoor veel niet-hue apparaten niet werken. Bij de lamp waarnaar je linkt zie ik nergens staan dat hij compatible is met Hue. Vaak zie je dat er juist wél bij staan als een product compatible is met Hue, omdat het een meerwaarde is en dus goed voor de verkoop.
[...]
edit 2: een lamp verbinden met je Hue-systeem heeft verder niet echt iets met HA te maken. Past wellicht beter hier: [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4?
:strip_exif()/f/image/UwKO1cSR60rejtPv8ZuvuFwb.jpg?f=fotoalbum_large)
Work in progress
De ecobright versies doen het hier prima:Stef CB schreef op zondag 22 september 2024 @ 19:37:
Ik vraag me af of deze te connecten zijn in de philips hue app?
[Afbeelding]
Met zigbee geïntegreerd: https://www.ecobright.nl/...obe-2200k-flame-g125.html
Of als je een slimme dimmer ertussen hebt, een dim-to-warm. Hij wordt dus warmer van kleur bij dimmen, zonder dat je dat zelf bedient in HA.
https://www.ecobright.nl/...-dim-to-warm-6w-g125.html
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| sequence: - wait_for_trigger: - platform: state entity_id: - sensor.smartphone_stijn_wifi_connection to: Wifi Heaven for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 30 timeout: hours: 0 minutes: 10 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: script.turn_on target: entity_id: script.google_home_resume data: variables: action: - alias: "Send TTS message" service: tts.google_cloud_say data: entity_id: media_player.keuken message: "Welkom thuis Stijn, het was saai zonder jou !" extra: volume: 0.5 - if: - condition: - condition: time after: 09:00:00 before: '17:00:00' - condition: not conditions: - condition: state entity_id: media_player.woonkamer state: playing - condition: state entity_id: media_player.keuken state: playing then: service: media_player.play_media data: media_content_id: https://streams.radio.dpgmedia.cloud/redirect/qmusic_be/aac media_content_type: music entity_id: media_player.keuken |
Hij doet alles behalve de muziek
Als ik kijk naar de trace van de automation zie ik:
Resultaat:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| after: __type: <class 'datetime.time'> isoformat: '09:00:00' now_time: __type: <class 'datetime.time'> isoformat: '16:57:08.246111' before: __type: <class 'datetime.time'> isoformat: '17:00:00' result: true if/condition/1 Uitgevoerd op: 23 september 2024 om 16:57:08 Resultaat: result: true if/condition/1/conditions/0 Uitgevoerd op: 23 september 2024 om 16:57:08 Resultaat: result: false if/condition/1/conditions/0/entity_id/0 Uitgevoerd op: 23 september 2024 om 16:57:08 Resultaat: result: false state: 'off' wanted_state: playing if/condition/1/conditions/1 Uitgevoerd op: 23 september 2024 om 16:57:08 Resultaat: result: false if/condition/1/conditions/1/entity_id/0 Uitgevoerd op: 23 september 2024 om 16:57:08 Resultaat: result: false state: 'off' wanted_state: playing |
Nu , ik zeg toch duidelijk NOT playing, en dan zegt hij wanted state playing?
[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 23-09-2024 17:57 ]
Vraag;
Ik krijg geen verbinding met de HA webinterface.
Hoe krijg ik alles weer werkend?
Kan ik iets via SHH doen?
Situatie:
Raspberry Pi 3B en SSD
Na elke update lijkt HA niet meer te reageren. Wat ik voorheen deed is weer een backup terug halen en nieuwe HA installeren en back up terug zetten. Maar hiermee verloor ik tijd :-) en bijna alle history.
Ik kan wel inloggen via SSH
Ik kan wel naar de webpagina van de Home Assistant Observer (HTTP://IP:4357)
Begin volgend jaar wil ik overstappen naar een andere server, dus heb afgelopen tijd niet veel moeite er in gestopt. Na elke update en "crash" haalde ik de SD kaart er uit, format SSD en installeerde ik weer de nieuwe versie en zette een backup terug.
Nu zie ik dat de backup naar Google Drive ook niet heeft gewerkt sinds de voorlaatste crash (weekend voor mijn vakantie)
Extra mbt fysieke inrichting
RPi staat in de meterkast, kan ik niet makkelijk voorzien van een monitor. Dan moet ik de SD kaart en de SSD verwijderen en aan mijn backup RPi op mijn bureau aansluiten. Dus ik kan niet snel of makkelijk de HDMI output bekijken.
Als ik alles moet los koppelen kan ik net zo snel de oude backup terug zetten.
Hoop dat iemand een goede tip heeft.
Hier heb ik niets gevonden en op internet heb ik voornamelijk oude posts mbt "no web interface" gevonden.
Dus if/condition/1/conditions/0/entity_id/0 kijkt of media_player.woonkamer de state playing heeft. Resultaat hier is false want de state is off.
Daarna kijkt if/condition/1/conditions/0/entity_id/0 of media_player.keuken de state playing heeft. Resultaat hier is false want de state is off.
Dan wordt er naar de NOT gekeken, beide child hiervan (die hierboven) zijn false dus is aan de NOT voldaan, daarom is if/condition/1 dus true.
Euh klopt wat je zegt, moet ff nadenken want ik wil dat de state "not playing" isSeptillion schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:56:
@skank Je zegt toch duidelijk dat je state: playing wilt. Alleen die zit weer in een not gedrukt.
Dus if/condition/1/conditions/0/entity_id/0 kijkt of media_player.woonkamer de state playing heeft. Resultaat hier is false want de state is off.
Daarna kijkt if/condition/1/conditions/0/entity_id/0 of media_player.keuken de state playing heeft. Resultaat hier is false want de state is off.
Dan wordt er naar de NOT gekeken, beide child hiervan (die hierboven) zijn false dus is aan de NOT voldaan, daarom is if/condition/1 dus true.
Als die not playing is, dan mag hij doorgaan.
Ik dacht dat ik juist zat.. niet dus
Ofwel? Want hij is true, dus dan zou hij moeten spelen?
Want hij speelt de muziek niet af, terwijl als ik die muziek los probeer, het wel gaat.
Alleen zie ik door voorgaande dat media_player.keuken de state off heeft. Wat is het voor device? Want veel die ik ken kunnen uberhaupt niets gaan spelen als ze off zijn en geven idle terug als ze wel aan staan maar niets spelen.
De speler is een google hub.Septillion schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:09:
@skank Hij checkt inderdaad of beide NOT de state 'palying' hebben. En dat is nu inderdaad waar/true. Dus je zou in de trace gewoon moeten zien dat de actie ook gedaan is.
Alleen zie ik door voorgaande dat media_player.keuken de state off heeft. Wat is het voor device? Want veel die ik ken kunnen uberhaupt niets gaan spelen als ze off zijn en geven idle terug als ze wel aan staan maar niets spelen.
Ohh zou ik die eerst moeten aanzetten dan?
In de laatste stap zie ik
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Uitgevoerd op: 23 september 2024 om 16:57:08 Resultaat: params: domain: media_player service: play_media service_data: media_content_id: https://streams.radio.dpgmedia.cloud/redirect/qmusic_be/aac media_content_type: music entity_id: media_player.keuken target: {} running_script: false |
Ik dacht omdat er false staat bij running script, hij niks deed, en hij deed ook effectief niets
Ik zou in dit geval 'domme' lampen nemen (maar wel dimbaar) en een slimme dimmer in de muur stoppen, dat scheelt je heel veel euro's
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik snap niet goed waarom je schrijft dat je de sd kaart eruit haalt, en dan de SSD formateert...RedRayMann schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:27:
Willen jullie met mij mee denken?
Vraag;
Ik krijg geen verbinding met de HA webinterface.
Hoe krijg ik alles weer werkend?
Kan ik iets via SHH doen?
Situatie:
Raspberry Pi 3B en SSD
Na elke update lijkt HA niet meer te reageren. Wat ik voorheen deed is weer een backup terug halen en nieuwe HA installeren en back up terug zetten. Maar hiermee verloor ik tijd :-) en bijna alle history.
Ik kan wel inloggen via SSH
Ik kan wel naar de webpagina van de Home Assistant Observer (HTTP://IP:4357)
Begin volgend jaar wil ik overstappen naar een andere server, dus heb afgelopen tijd niet veel moeite er in gestopt. Na elke update en "crash" haalde ik de SD kaart er uit, format SSD en installeerde ik weer de nieuwe versie en zette een backup terug.
Nu zie ik dat de backup naar Google Drive ook niet heeft gewerkt sinds de voorlaatste crash (weekend voor mijn vakantie)
Extra mbt fysieke inrichting
RPi staat in de meterkast, kan ik niet makkelijk voorzien van een monitor. Dan moet ik de SD kaart en de SSD verwijderen en aan mijn backup RPi op mijn bureau aansluiten. Dus ik kan niet snel of makkelijk de HDMI output bekijken.
Als ik alles moet los koppelen kan ik net zo snel de oude backup terug zetten.
Hoop dat iemand een goede tip heeft.
Hier heb ik niets gevonden en op internet heb ik voornamelijk oude posts mbt "no web interface" gevonden.
Boot je dan niet van je SSD ?
Ik zou de sd kaart achterwege laten en helemaal op SSD draaien.
Misschien dat je issue.
Begin met een propere lei, en enkel op SSD, geen troubles hier.
Alle vinkjes om beurten al aan en uit gezet. Gelijktijdig aan. Zelfde melding. Je gaat via een onbeveiligde verbinding.
:strip_exif()/f/image/2eyQGJZf9uUWMiJc8XxXyp80.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lYPn5nBLnSRL0zVraeBKuJle.jpg?f=user_large)
EDIT : Problem Solved. Inlog op de omvormer rechtstreeks was 1 teken korter dan ik dacht. Dat zag ik pas toen ik het wachtwoord zichtbaar maakte. Post mag ter lering en vermaak of verwijderd worden.
[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 23-09-2024 19:07 ]
Probleem wat ik toen had is dat user en installer zelfde password hadden en daar kan de integratie niet mee overweg. Na dat opgelost te hebben was het een eitje. Wel de SMA op een vast IP zetten.
@Septillion Zie edit. Tis gelukt. Vast IP ga ik zeker even doen. Dankjewel voor je snelle reactie!Septillion schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:06:
@Devke En via web log je in via http?
Probleem wat ik toen had is dat user en installer zelfde password hadden en daar kan de integratie niet mee overweg. Na dat opgelost te hebben was het een eitje. Wel de SMA op een vast IP zetten.
tnx.skank schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:38:
[...]
Ik snap niet goed waarom je schrijft dat je de sd kaart eruit haalt, en dan de SSD formateert...
Boot je dan niet van je SSD ?
Ik zou de sd kaart achterwege laten en helemaal op SSD draaien.
Misschien dat je issue.
Begin met een propere lei, en enkel op SSD, geen troubles hier.
Zo ver ik weet lukt het niet om vanaf een RPi 3B+ te booten vanaf een SSD.
Nu heb ik HAOS op een SD kaart geïnstalleerd en daarna binnen HA de optie om de SSD als opslag te gebruiken.
Eigenlijk ging het al jaren goed, op het afgelopen jaar, sindsdien is het na bijna elke update een feest
Plan is volgend jaar naar de Odroid H4+ met Proxmox en daarop HAOS vanaf een NVME of SSD. Maar in de tussentijd moet ik mijn huis nog wel leefbaar houden en de automatiseringen in stand houden.
Dan ga ik sowieso helemaal vanaf 0 alles opnieuw opbouwen.
Een RPi 3B+ kan prima van een SSD in een USB enclosure booten zelfs nog gemakkelijker dan een gewone 3B. Zie bijvoorbeeld https://www.instructables...-Pi-3-B-With-a-USB-Drive/RedRayMann schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:26:
[...]
tnx.
Zo ver ik weet lukt het niet om vanaf een RPi 3B+ te booten vanaf een SSD.
Nu heb ik HAOS op een SD kaart geïnstalleerd en daarna binnen HA de optie om de SSD als opslag te gebruiken.
Eigenlijk ging het al jaren goed, op het afgelopen jaar, sindsdien is het na bijna elke update een feest(nu denk ik de 4de keer)
Plan is volgend jaar naar de Odroid H4+ met Proxmox en daarop HAOS vanaf een NVME of SSD. Maar in de tussentijd moet ik mijn huis nog wel leefbaar houden en de automatiseringen in stand houden.
Dan ga ik sowieso helemaal vanaf 0 alles opnieuw opbouwen.
Dank voor de uitleg, pak net mijn back-up RPi er bij en zie dat het "gewoon" 3B's zijn. Niet de 3B+synoniem schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:42:
[...]
Een RPi 3B+ kan prima van een SSD in een USB enclosure booten zelfs nog gemakkelijker dan een gewone 3B. Zie bijvoorbeeld https://www.instructables...-Pi-3-B-With-a-USB-Drive/
Ik ga alsnog kijken wat de mogelijkheden zijn.
Heb nog steeds geen oplossingen gevonden op het internet en commands zoals "reboot" of "reboot now" (met en zonder sudo) doen helemaal niets.
Denk dat er toch iets meer stuk is dan dat de Home Assistant observer laat blijken.
--edit--
Ik denk dat mijn SSD stuk is :-S
Die krijg ik niet meer verbonden met diverse sata->USB kabels.
Terwijl een test 2,5" HDD direct zichtbaar is op mijn pc. Dus de kabels zijn goed.
[ Voor 12% gewijzigd door RedRayMann op 23-09-2024 20:50 ]
Misschien kun jij er ook nog wel een van gebruiken.
Ken je b.v.: Mushroom, Swipe Navigation, Clock Weather Card, Atomic Calendar Revive of auto-entities al?
Beetje een late reactie maar ik heb hier (deels) ook last van. Gek genoeg heeft de telefoon van mijn vrouw er het meest last van, Pixel 7. De mijne (Pixel 8 Pro) veel minder, maar ook niet helemaal wat ik er eerder van gewend was.Flappie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:12:
Vraagje aan de Home Assistant gebruikers hier aangezien ik er geen issue van kan vinden op Github of op het forum.
Sinds, ik denk versie 2024.9 of de laatste update van de Home Assistant app op mijn telefoon heb ik het probleem dat de locatie niet meer regelmatig genoeg bijwerkt. Ik ben inmiddels al een half uur weer thuis maar volgens Home Assistant sta ik nog steeds bij de school van de kids.
Ook gisteren avond was ik ergens naar toe en pas 2 uur later detecteerde de app dat ik thuis was. Mijn vrouw heeft precies hetzelfde probleem.
Ben ik de enige met dit probleem?
Specs:
Home Assistant 2024.9.2
Home Assistant app: 2024.7.3
Telefoon: Google Pixel 7a
Android app
Duurt soms uren om een status not_home te krijgen en dat is natuurlijk erg jammer voor alle automations die daarvan afhankelijk zijn.
Beide toestellen hebben exact dezelfde settings in de companion app en ook de juiste permissions/battery settings.
Aan de bereikbaarheid van de HA instance kan het eigenlijk ook niet liggen.
Mijn vrouw heeft wel de vervelende gewoonte om continu al haar apps te killen, dat zou nog wel eens impact kunnen hebben. Anderzijds doet ze dat altijd al, en het locatie probleem is recenter.
Voor sommige devices heb ik zelf profielen 'gemaakt' in PowerCalc, mbv https://docs.powercalc.nl/sensor-types/virtual-power-manual/. Bij de calculation strategy kan je dan verder kiezen hoe de berekening werkt.AWEF schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:24:
Iemand ervaring met https://github.com/bramstroker/homeassistant-powercalc? Ik heb deze draaien om het stroom verbruik oa. diverse lampen te monitoren. Nu heb ik 15 Ikea Trafri GU10 (LED2104R3) lampen hangen, maar deze worden niet herkend. Heeft iemand deze lampen met het juiste profiel er in weten te krijgen?
Ik heb ook een hele tijd PowerCalc gedraaid, maar het er uiteindelijk weer afgegooid. Heel leuk dat ik weet hoeveel lamp X verbruikt heeft, maar het is uiteindelijk maar een fractie van je dagelijkse verbruik, en ga je er echt een lamp minder door aanzetten?AWEF schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:24:
Iemand ervaring met https://github.com/bramstroker/homeassistant-powercalc? Ik heb deze draaien om het stroom verbruik oa. diverse lampen te monitoren. Nu heb ik 15 Ikea Trafri GU10 (LED2104R3) lampen hangen, maar deze worden niet herkend. Heeft iemand deze lampen met het juiste profiel er in weten te krijgen?
Volgens de website van IKEA is het verbruik in standby 0.2 W en het nominaal vermogen 3W
Hier ook dus dit probleem, ook op Google Pixels, mijn vrouw en ik hebben beide een Pixel 7A. Zou het een Pixel dingetje zijn?Sjoop1985 schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:13:
[...]
Beetje een late reactie maar ik heb hier (deels) ook last van. Gek genoeg heeft de telefoon van mijn vrouw er het meest last van, Pixel 7. De mijne (Pixel 8 Pro) veel minder, maar ook niet helemaal wat ik er eerder van gewend was.
Duurt soms uren om een status not_home te krijgen en dat is natuurlijk erg jammer voor alle automations die daarvan afhankelijk zijn.
Beide toestellen hebben exact dezelfde settings in de companion app en ook de juiste permissions/battery settings.
Mijn vrouw heeft wel de vervelende gewoonte om continu al haar apps te killen, dat zou nog wel eens impact kunnen hebben. Anderzijds doet ze dat altijd al, en het locatie probleem is recenter.
Nu je bij verbruik van apparaten ook "untracked" ziet kan het wel interessant zijn?TheFes schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:12:
[...]
Ik heb ook een hele tijd PowerCalc gedraaid, maar het er uiteindelijk weer afgegooid. Heel leuk dat ik weet hoeveel lamp X verbruikt heeft, maar het is uiteindelijk maar een fractie van je dagelijkse verbruik, en ga je er echt een lamp minder door aanzetten?
Volgens de website van IKEA is het verbruik in standby 0.2 W en het nominaal vermogen 3W
Maar ik kende de integratie niet, en denk ook niet dat die heel interessant is. Vooral voor puur wat lampen die niet veel aan staan en als het goed is een zeer laag standby verbruik hebben.
Ik heb het ook geprobeerd om zelf een profiel te maken, maar het probleem is dat ik er maar 1 kan meten, dit geeft nogal wat rare waardes (bijv. bij een brightness van 10% verbruikt 0,5 w, en bij 15% 0,4 w)Church of Noise schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:12:
[...]
Voor sommige devices heb ik zelf profielen 'gemaakt' in PowerCalc, mbv https://docs.powercalc.nl/sensor-types/virtual-power-manual/. Bij de calculation strategy kan je dan verder kiezen hoe de berekening werkt.
Ik gebruik hem niet alleen voor de verlichting, ik heb ook een EcoFlow PowerStream die geen kWh meter dorogeeft, maar het vermogen. Hiermee kan je dus de opgewekte energie bepalen.TheFes schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:12:
[...]
Ik heb ook een hele tijd PowerCalc gedraaid, maar het er uiteindelijk weer afgegooid. Heel leuk dat ik weet hoeveel lamp X verbruikt heeft, maar het is uiteindelijk maar een fractie van je dagelijkse verbruik, en ga je er echt een lamp minder door aanzetten?
Ook is het (voor nu) om inzicht te krijgen
@Flappie Er is een troubleshooting guide hiervoor, mocht je die nog niet kennen: https://companion.home-as...t-updating-in-android-appSjoop1985 schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:13:
[...]
Beetje een late reactie maar ik heb hier (deels) ook last van. Gek genoeg heeft de telefoon van mijn vrouw er het meest last van, Pixel 7. De mijne (Pixel 8 Pro) veel minder, maar ook niet helemaal wat ik er eerder van gewend was.
Zelf gebruik ik de wifi netwerk status om te bepalen of iemand thuis is of niet, zou je eventueel als work around kunnen gebruiken.
Als je idle en max verbruik weet, zou het waarschijnlijk makkelijkst zijn om het bvb lineair tussen die twee waarden te laten berekenen obv brightness.AWEF schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:34:
[...]
Ik heb het ook geprobeerd om zelf een profiel te maken, maar het probleem is dat ik er maar 1 kan meten, dit geeft nogal wat rare waardes (bijv. bij een brightness van 10% verbruikt 0,5 w, en bij 15% 0,4 w)
[...]
Ik gebruik hem niet alleen voor de verlichting, ik heb ook een EcoFlow PowerStream die geen kWh meter dorogeeft, maar het vermogen. Hiermee kan je dus de opgewekte energie bepalen.
Ook is het (voor nu) om inzicht te krijgen
Perfect juist? Neen. Maar je merkte zelf al dat je metingen sterk beinvloed zijn door o.a. de meetfout, en gezien de relatief lage waarde is dit m.i. een acceptabele aanpak...
Had ik ook al aan zitten denken, ga hier eens naar kijkenChurch of Noise schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:50:
[...]
Als je idle en max verbruik weet, zou het waarschijnlijk makkelijkst zijn om het bvb lineair tussen die twee waarden te laten berekenen obv brightness.
Perfect juist? Neen. Maar je merkte zelf al dat je metingen sterk beinvloed zijn door o.a. de meetfout, en gezien de relatief lage waarde is dit m.i. een acceptabele aanpak...
Is er een manier om dit een beetje consistent te voorkomen zonder de UI ontzettend lomp te maken of alles achter (sub)menu's te verstoppen? Anders ga ik toch maar over op het verbergen van sliders, dan maar de icoontjes aanklikken.
Het gaat in deze situatie inderdaad om de verlichting, eenvoudige view met wat custom slider-entity-row elementen, al gebeurt het natuurlijk ook bij reguliere number_input sliders.
Nu ik er nog een keer over nadenk is het waarschijnlijk spijkers zoeken op laag water, zo heel veel speel ik niet met de sliders - het is meer dat ik het er leuk uit vind zien.
De output van de helper is op zijn beurt de trigger voor een automation.
Ik krijg nu regelmatig de melding "automation already running" omdat de triggers elkaar te snel opvolgen.
Een vertraging inbouwen in de automation is dus geen oplossing.
Op internet zijn voorbeelden te vinden voor een Yaml file maar niet voor de UI van een helper.
En wat is lomp? Ik heb de default dimmer button gebruikt en daar is fatfinger actie bij mij nog niet voorgekomen.D4NG3R schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:52:
@Septillion
Het gaat in deze situatie inderdaad om de verlichting, eenvoudige view met wat custom slider-entity-row elementen, al gebeurt het natuurlijk ook bij reguliere number_input sliders.
Nu ik er nog een keer over nadenk is het waarschijnlijk spijkers zoeken op laag water, zo heel veel speel ik niet met de sliders - het is meer dat ik het er leuk uit vind zien.![]()
[Afbeelding]
Gemaakt met de nieuwe sections, de size (op layout tabblad) verkleind. Column is zo breed als de mobile view. Theme is ios-dark-mode-blue.
Vragen:Cimpel schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:54:
Ik wil in een helper een delay van 1 tot 2 seconden inbouwen om de frequentie van de wijzigingen in de output te temperen.
De output van de helper is op zijn beurt de trigger voor een automation.
Ik krijg nu regelmatig de melding "automation already running" omdat de triggers elkaar te snel opvolgen.
Een vertraging inbouwen in de automation is dus geen oplossing.
Op internet zijn voorbeelden te vinden voor een Yaml file maar niet voor de UI van een helper.
* Wat voor helper? Er zijn er inmiddels tientallen..
* Wat bedoel je met een vertraging in een helper? Hoe zie je dat voor je?
* Waarom niet gewoon een for: "00:00:02" of iets dergelijks toevoegen op de trigger zodat hij pas triggert als de helper meer dan 2 seconden op de gewenste state staat.
Het is een template helper. Ik wil de outputwaarde om de 1 a 2 seconden laten genereren. De helper kijkt nu naar een vijftal entiteiten welke allemaal random wijzigen en daardoor elk willekeurig moment de output van de helper wijzigen.TheFes schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:57:
[...]
Vragen:
* Wat voor helper? Er zijn er inmiddels tientallen..
* Wat bedoel je met een vertraging in een helper? Hoe zie je dat voor je?
* Waarom niet gewoon een for: "00:00:02" of iets dergelijks toevoegen op de trigger zodat hij pas triggert als de helper meer dan 2 seconden op de gewenste state staat.
Ik weet niet of de 'for' een oplossing biedt aangezien in de tussentijd e.e.a. alweer gewijzigd kan zijn. Kan het eens proberen of dat een meer stabiele output geeft.
Wil je het echt limiteren zou je de vertraging ook gewoon in de automation kunnen bakken in de vorm van een delay. En dan simpelweg max_exceeded: silent doen om aan te geven dat het blokkeren van een volgende uitvoer het gewenste resultaat is en er dus geen error/warning voor hoeft te zijn.
HA geeft een waarschuwing (geen fouten) in het logboek, dus nee, niet heel ernstig.Septillion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:23:
@Cimpel Is het voor de automation erg dat het vaak gebeurd? Of heb je daar vertraging in? Anders zou ik het gewoon vaak laten wijzigen en klaar.
De automation levert verder ook geen problemen op.
Ik wilde het netjes doen en het logboek 'schoon' houden
Dit lijkt de truc te zijnSeptillion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:37:
@Cimpel Als je het netjes wilt houden geef je dus mee max_exceeded: silent. Zie documentatie.
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.
:strip_exif()/f/image/FydUSAF3QHOtFV1L7BxvcNQd.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/pRgVWC97QeASocO13WxFPJ6j.png?f=fotoalbum_large)