Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 233 ... 355 Laatste
Acties:

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Verwijderd Voor al je andere Docker containers kan je waarschijnlijk een ‘Add-on’ vinden die compatible is. Je kan ook een eigen ‘Add-on’ maken binnen je HA als deze niet al door iemand anders is gemaakt, Add-ons zijn immers onderhuids gewoon Docker containers.

Je kan zelfs iets als Portainer draaien binnen HA OS, als je meer controle over het Docker gedeelte zou willen, je bereikt dan weer wel een terrein dat minder supported is.

Sinds ik over ben op HA OS, niet echt systeem issues meer gehad met HA, dus ben al een paar jaar over op HA OS, omdat het simpelweg veel fijner werkt.

Tijdje op Odroid C4 (ARM) en verschillende X86 platformen.

Ondertussen draai ik al een paar maanden op een HA Yellow (PoE) wat echt lekker werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door BiG-GuY op 18-09-2024 19:03 ]

Gallery V&A

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:18
Flappie schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:12:
Vraagje aan de Home Assistant gebruikers hier aangezien ik er geen issue van kan vinden op Github of op het forum.

Sinds, ik denk versie 2024.9 of de laatste update van de Home Assistant app op mijn telefoon heb ik het probleem dat de locatie niet meer regelmatig genoeg bijwerkt. Ik ben inmiddels al een half uur weer thuis maar volgens Home Assistant sta ik nog steeds bij de school van de kids.

Ook gisteren avond was ik ergens naar toe en pas 2 uur later detecteerde de app dat ik thuis was. Mijn vrouw heeft precies hetzelfde probleem.

Ben ik de enige met dit probleem?

Specs:
Home Assistant 2024.9.2
Home Assistant app: 2024.7.3
Telefoon: Google Pixel 7a
Android app
Dit viel mij ook al op de laatste paar dagen, kan me ook niet herinneren wanneer het probleem ontstaan is.

Verwijderd

BiG-GuY schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:50:
@Verwijderd Voor al je andere Docker containers kan je waarschijnlijk een ‘Add-on’ vinden die compatible is. Je kan ook een eigen ‘Add-on’ maken binnen je HA als deze niet al door iemand anders is gemaakt, Add-ons zijn immers onderhuidds gewoon Docker containers.

Je kan zelfs iets als Portainer draaien binnen HA OS, als je meer controle over het Docker gedeelte zou willen, je bereikt dan weer wel een terrein dat minder supported is.

Sinds ik over ben op HA OS, niet echt systeem issues meer gehad met HA, dus ben al een paar jaar over op HA OS, omdat het simpelweg veel fijner werkt.

Tijdje op Odroid C4 (ARM) en verschillende X86 platformen.

Ondertussen draai ik al een paar maanden op een HA Yellow (PoE) wat echt lekker werkt.
Goede tip, dank.
Heb even gezocht, maar voor een aantal containers die ik heb t.b.v. ADS-B tracking zijn geen addons vanuit HA beschikbaar, en pihole lijkt ook te zijn verdwenen als HA addon.
Interessant om uit te zoeken hoe zelf addons te maken zijn. Zeker i.c.m. een USB-stick die gebruikt wordt door 1 van deze containers t.b.v. het ontvangen van die data.

Portainer heb ik idd al draaien als addon.

En afgezien van de supervisor die nu geen internet meer ziet, draait het verder rete stabiel.
Zou 't liefst dát issue oplossen ipv heel veel werk stoppen en (nog) geen garantie hebben dat dit mijn issue oplost.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

rkonings schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:00:
Ik krijg een error bij het saven van deze automation om een tablet te laden van 20 naar 80% met behulp van een smart stekker als switch.
Error: Response error: 500
wat doe ik hier nu niet goed?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
mode: single
trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
  - platform: event
    event_type: automation_reloaded
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.sm_x210_battery_level
    above: 80
  - platform: numeric_state
    below: 20
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            above: 80
        sequence:
          - data:
              entity_id: switch.tabletplug_switch
            action: switch.turn_off
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            below: 30
        sequence:
          - data:
              entity_id: switch.tabletplug_switch
            action: switch.turn_on
alias: Tablet laden
description: "tablet charging"
Ik snap dat je dit denkt te doen om de accu te sparen maar wil je toch voorleggen dat het wellicht nutteloos is of mogelijk zelfs averechts werkt. Gelukkig hoef je het niet van mij aan te nemen maar kun je het zelf testen (uitgaande van een Android tablet). Je kunt namelijk de temperatuur van de accu bekijken en dus ook vergelijken tussen de optie "je gaat je gang maar" en de optie "ik laat je dobberen tussen 20% en 80%). Een accu die niet warm wordt is een blije accu. Dus als je geen tot weinig verschil in accutemperatuur ziet tussen de "je gaat je gang maar" optie en de "20-80%" optie dan zou je kunnen overwegen het geregel achterwege te laten.

Wat is de reden? Fabrikanten zijn, mede door schade en schande, echt wel een beetje op de hoogte van wat een Lithium Ion type accu wel of niet kan. Het laatste dat ze willen is dat de accu in de fik vliegt of vroegtijdig het loodje legt. Vaak worden accu's dus nog maar tot 80% geladen terwijl de indicator zegt "100%".

Dit ter overweging als tegenhanger voor de "het is heel erg fout om een apparaat continu aan de lader te laten hangen" reacties die je vaak ziet (en waarbij ik me afvraag welk percentage daarvan pure napraterij is).

Bijgevoegd de accutemperatuurplot van mijn Fire HD 8 tablet van de afgelopen 10 dagen. Het cyclische gedrag dat je ziet komt doordat het scherm van de tablet 's nachts uit is en overdag meeregelt met het invallend zonlicht. De tablet (en ook de accu) voelt dus 24/7 koud aan ondanks dat deze 24/7 aan de lader hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCTzP5lgJ2rpBG24hHikXVINUF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rDUX2NcS3TGSMvs8xrbZ8chm.png?f=fotoalbum_large

André Huisman (www.new-line.nl)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:14

Septillion

Topicstarter
@Verwijderd En juist dat issue oplossen lijkt me erg veel werk. Dat is namelijk nogal een complex geheel.

Overgaan op een supported variant zal 100% zeker je issue met HA oplossen. Maar zal je voor de andere zaken misschien wat extra werk kosten.

En afgezien van het niet hebben van addons zou HA in een container (dus supervisor-loos) ook niet lastig moeten zijn als je al met containers werkt.

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:48

The Executer

Lekker belangrijk!

krijn1985 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:50:
[...]

Klik eens op je username als het goed is zie je daar theme instellingen, waarschijnlijk zijn daar verschillende themes ingesteld?
Thanks voor je reactie, ik ga het nakijken!

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@The Executer Excuses voor de geen reactie. Maar ik doe niets met thema's dus laat staan dat ik zo weet waarom je ander gedrag hebt....

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:33
mbuurman schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:49:
[...]

+1

Hier 5 Google/Nest Mini's/Audio's in huis waarvan er eentje sinds deze week dezelfde symptomen heeft... :?
Ja, best wel irritant bij mij want de deurbel en kalender notificaties worden afgespeeld via de Nest.

Heb al een full restore gedaan van ha van meer dan een week terug en ook dat helpt niet.

Heb jij toevallig ook twee ipadressen ingesteld binnen ha?

De aansturing richting de nest gaat goed. Je hoort een bliep en in de Google Home app zie ik ook dat de Nest iets probeert af te spelen. Ik denk dat de Nest de mp3 niet kan ophalen bij ha. Maar als ik de url (die m zie in de ha logs) in mijn browser plak dan speelt mijn browser het gewoon af...

• HuismAndré

HuismAndré

Vraagje aan de Home Assistant gebruikers hier aangezien ik er geen issue van kan vinden op Github of op het forum.

Sinds, ik denk versie 2024.9 of de laatste update van de Home Assistant app op mijn telefoon heb ik het probleem dat de locatie niet meer regelmatig genoeg bijwerkt. Ik ben inmiddels al een half uur weer thuis maar volgens Home Assistant sta ik nog steeds bij de school van de kids.

Ook gisteren avond was ik ergens naar toe en pas 2 uur later detecteerde de app dat ik thuis was. Mijn vrouw heeft precies hetzelfde probleem.

Ben ik de enige met dit probleem?

Specs:
Home Assistant 2024.9.2
Home Assistant app: 2024.7.3
Telefoon: Google Pixel 7a
Android app
Zijn de rechten van de android app wellicht aangepast? Om regelmatig dingen door te kunnen geven moet de app toestemming hebben om in de achtergrond te draaien. Ook kan het zijn dat je in de app aan moet geven wat de updatefrequentie is wanneer deze niet aan de lader hangt. Staat standaard volgens mij op 10 minuten (maar kan naar wens aangepast worden (met bijbehorende invloed op het accuverbruik uiteraard)).

• HuismAndré

HuismAndré

vortexnl1982 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:06:
[...]

Ja, best wel irritant bij mij want de deurbel en kalender notificaties worden afgespeeld via de Nest.

Heb al een full restore gedaan van ha van meer dan een week terug en ook dat helpt niet.
Heb je al geprobeerd of het helpt wanneer je de tts cache leegt? Bestanden worden bewaard in de map "tts".

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

HuismAndré schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:57:
[...]

Ik snap dat je dit denkt te doen om de accu te sparen maar wil je toch voorleggen dat het wellicht nutteloos is of mogelijk zelfs averechts werkt.
(..)
Wat is de reden? Fabrikanten zijn, mede door schade en schande, echt wel een beetje op de hoogte van wat een Lithium Ion type accu wel of niet kan. Het laatste dat ze willen is dat de accu in de fik vliegt of vroegtijdig het loodje legt. Vaak worden accu's dus nog maar tot 80% geladen terwijl de indicator zegt "100%".
In de fik vliegen door tot 100% te laden zal inderdaad niet, maar ik vraag me echt af of je kunt stellen dat 100% volgens de indicator altijd betekent dat de batterij maar voor 80% geladen is. Dat lijkt nogal haaks te staan op de 'battery protect' opties die Samsung, Google en Apple hebben ingebouwd om het laden boven de 80% te beperken.

Zelf beperk ik het laden tot 80% ook handmatig met een automation, maar in dit geval bij mijn elektrische fiets. Daarbij kijk ik niet naar de temperatuur, maar naar het vermogen. Tot zo'n 80% zie je dat het laadvermogen gelijk blijft en daarna neemt het vermogen rap af omdat echt de laatste 20% van de accu geladen wordt (er is dus geen sprake van ingebouwde ' provisioning' en dus een 100% op display = stiekem maar 80% geladen situatie):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a52rSg5OZk0_rqk_uTmcmdqGQX0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aWUKChyZJD98R2ZNDFAZrycO.png?f=user_large

Stop ik het laden op het moment dat het laadvermogen begint af te nemen, dan is mijn batterij 80% vol :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Een moderne telefoon of tablet doet inderdaad heel wat monitoring tijdens het laden. En het zal zeker niet meer doorgaan bij 100%. Mijn telefoon ook wel eens 24uur aan de lader gehad en was hij daarna weer <100%. Dus gevaarlijk is het dan niet. Enige is dat het niet briljant voor de levensduur van de accu is.

Maar je gaat mij niet vertellen dat fabrikanten die laatste 20% op tafel gaan laten liggen. Daarvoor is de capaciteit / accuduur te belangrijk. Ze zullen alleen enorm opletten dat ze dan niet laden met te lage of te hoge temperatuur.

Zou hem zelf wel aan een "trage" 1A lader hangen zodat er ook geen fast charge plaatsvind.

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:12
De KNMI integratie blijkt regelmatig, bijna dagelijks, "niet beschikbaar" te zijn met de melding "API key daily limit exceeded, try again tomorrow".
Ik gebruik de "KNMI Max temperatuur vandaag" en de "KNMI Dauwpunt" waardes voor enkele regelingen.

Zijn er alternatieve en betrouwbare weer integraties die deze parameters ook aanbieden ?

Graag jullie tips

[ Voor 10% gewijzigd door Cimpel op 18-09-2024 11:20 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:11

D4NG3R

kiwi

:)

D4NG3R schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:32:
Edit: @Sjoop1985
Ik denk dat werken met de delta tussen de woon- en badkamer hier inderdaad een mooie oplossing is. :Y
Inmiddels kijk ik of de rlv van de badkamer niet al te ver boven die van de woonkamer komt, ik ga wel even uitzoeken vanwaar m'n badkamer ook in rust zo ontzettend veel vochtiger blijft dan de rest van de woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atmOYMnahCWVIIoO4P34mTlGrPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1xuM36XgibuHf9pGJZM6RoEK.png?f=fotoalbum_large

Het heeft na de douchebeurt rond 6:40 tot 22:00 in de avond geduurd voordat de rlv weer op rustniveau was, iets voor 18:00 de douchedeur op een kier gezet en de MV ook weer op de volle mep gegooid tot 20:30, dat lijkt weinig invloed te hebben. 7(8)7

Negeer de piek/dal rond 1u, ik was aan het klooien met de plaatsing van de sensor.

Vandaag maar even kijken of m'n andere sensoren het eens zijn met die rlv, ik neig er steeds meer naar dat de badkamer sensor gewoon brak is, wellicht heeft die een keer een plens water ontvangen. :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-7a3Yp2oTNu0JSqYoWxhiPtNmw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VgKnddpsiSYP3TKbhE8sTI98.png?f=user_large

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:32

Seafarer

XXX

D4NG3R schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:33:
[...]

Inmiddels kijk ik of de rlv van de badkamer niet al te ver boven die van de woonkamer komt, ik ga wel even uitzoeken vanwaar m'n badkamer ook in rust zo ontzettend veel vochtiger blijft dan de rest van de woning.

[Afbeelding]

Het heeft na de douchebeurt rond 6:40 tot 22:00 in de avond geduurd voordat de rlv weer op rustniveau was, iets voor 18:00 de douchedeur op een kier gezet en de MV ook weer op de volle mep gegooid tot 20:30, dat lijkt weinig invloed te hebben. 7(8)7

Negeer de piek rond 1u, ik was aan het klooien met de plaatsing van de sensor.

Vandaag maar even kijken of m'n andere sensoren het eens zijn met die rlv, ik neig er steeds meer naar dat de badkamer sensor gewoon brak is, wellicht heeft die een keer een plens water ontvangen. :')

[Afbeelding]
Maar de MV blijft wel de hele dag aan op standje.....?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-12 10:19
@HuismAndré en @Septillion ik zal hem eens gewoon zonder automation(die ik overigens nog steeds niet krijg gesaved) aan een slome Samsung charger hangen en de temperatuur in de gaten houden.
bedankt voor de feedback

• HuismAndré

HuismAndré

Gizz schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:09:
[...]

In de fik vliegen door tot 100% te laden zal inderdaad niet, maar ik vraag me echt af of je kunt stellen dat 100% volgens de indicator altijd betekent dat de batterij maar voor 80% geladen is.
Heb je mijn vaak geïnterpreteerd als een altijd? ;-)

Mijn verhaal was uiteraard in de context van een tablet. Tablets die tegenwoordig vaak accu's hebben die de economische levensduur van het device overleven.

Aan de vermogenskant kijken is bij een lader voor een fiets nog wel een optie maar voor een tablet zoals mijn Fire HD 8 wordt dat al moeilijker. Dat ding schommelt tussen 1,2W (tablet aan met scherm uit) tot 1,8W (tablet én scherm aan). Temperatuur meten is dan een handigere optie. Gaat hier in ieder geval sinds november 2022 goed (met een in 2022 2e hands gekochte Fire HD 8 uit 2019).

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:13
Cimpel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:19:
De KNMI integratie blijkt regelmatig, bijna dagelijks, "niet beschikbaar" te zijn met de melding "API key daily limit exceeded, try again tomorrow".
Ik gebruik de "KNMI Max temperatuur vandaag" en de "KNMI Dauwpunt" waardes voor enkele regelingen.

Zijn er alternatieve en betrouwbare weer integraties die deze parameters ook aanbieden ?

Graag jullie tips
Ik weet niet precies welke integratie het is (ik gebruik hem niet) maar bij de KNMI kan je gratis een API key ophalen: https://developer.dataplatform.knmi.nl/open-data-api dan zou je een hogere limiet moeten hebben.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Seafarer schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:37:
[...]

Maar de MV blijft wel de hele dag aan op standje.....?
MV (DucoBox silent) draait ten alle tijden op minstens 20%, en schaalt bij hoge rlv in de badkamer op naar 80%. Inschattingsfout heeft er in geresulteerd dat deze tussen 7:30 en 18:00 op 20% heeft gedraaid, al gaat de luchtvochtigheid tussen 18:00 en 20:30 (dat de mv op 80% draaide) niet sneller naar beneden.

Afzuiging bevinden zich in het toilet, de woonkamer en de badkamer (bovenverdieping), luchtroosters voor aanzuiging van buiten in de woonkamer en slaapkamer (bovenverdieping).

• HuismAndré

HuismAndré

Septillion schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:19:
Een moderne telefoon of tablet doet inderdaad heel wat monitoring tijdens het laden. En het zal zeker niet meer doorgaan bij 100%. Mijn telefoon ook wel eens 24uur aan de lader gehad en was hij daarna weer <100%. Dus gevaarlijk is het dan niet. Enige is dat het niet briljant voor de levensduur van de accu is.
Maar dat is die "opladen tot 80% en daarna laten ontladen tot 20%" ook niet. De accu zal immers daadwerkelijk aan het werk moeten en vrijwel dagelijks een van z'n beperkt aantal beschikbare laadcycli doormaken. Dit in tegenstelling tot een accu die continu "afgetopt" blijft en dus 24/7 staat te niksen. Zou me dan ook niks verbazen als de accu in de 100% stand minder warm wordt dan in de 80-20% stand. Meten is weten, ook hier.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:38
Cimpel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:19:
2e api key aanvragen ;) :+
Mattie112 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:47:
[...]

Ik weet niet precies welke integratie het is (ik gebruik hem niet) maar bij de KNMI kan je gratis een API key ophalen: https://developer.dataplatform.knmi.nl/open-data-api dan zou je een hogere limiet moeten hebben.
Niet gerelateerd, je moet een API key hebben van Weerlive

Sometimes you need to plan for coincidence

• Cimpel
Mattie112 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:47:
[...]

Thx. De integratie gebruikt inderdaad die API key, dus die is ook geconfigureerd.
Bij het (opnieuw) nalezen van de key documentatie las ik dat je 300 requests per dag mag maken.
Ik heb nu de opvraag frequentie verlaagd. Kijken of dat soelaas biedt.

Wel vreemd is dat hij vandaag al om half een vannacht er mee kapte. Volgens mij kon hij op dat moment nooit aan de limiet zitten.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:38
Cimpel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:08:
Wel vreemd is dat hij vandaag al om half een vannacht er mee kapte. Volgens mij kon hij op dat moment nooit aan de limiet zitten.
Klopt, was hier ook zo. Lijkt me iets serverside. 2e key werkt prima.
Cimpel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:08:
Thx. De integratie gebruikt inderdaad die API key, dus die is ook geconfigureerd.
Bij het (opnieuw) nalezen van de key documentatie las ik dat je 300 requests per dag mag maken.
Ik heb nu de opvraag frequentie verlaagd. Kijken of dat soelaas biedt.
Dan ben ik benieuwd welke je gebruikt, want de HA KNMI integratie gebruikt niet een API key van de KNMI zelf maar van Weerlive

[ Voor 46% gewijzigd door Hmmbob op 18-09-2024 12:10 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Cimpel
Hmmbob schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:09:
[...]

Klopt, was hier ook zo. Lijkt me iets serverside. 2e key werkt prima.

[...]

Dan ben ik benieuwd welke je gebruikt, want de HA KNMI integratie gebruikt niet een API key van de KNMI zelf maar van Weerlive
Hoe heb jij die tweede key dan geconfigureerd ?
Mijn key is inderdaad via Weerlive

Update: heb zojuist mijn oorspronkelijke key opnieuw ingevoerd en e.e.a. werkt weer.
Het lijkt er op dat hij zijn key was kwijtgeraakt. Ra, ra.

[ Voor 13% gewijzigd door Cimpel op 18-09-2024 12:17 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

BiG-GuY schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:50:
@Verwijderd Voor al je andere Docker containers kan je waarschijnlijk een ‘Add-on’ vinden die compatible is. Je kan ook een eigen ‘Add-on’ maken binnen je HA als deze niet al door iemand anders is gemaakt, Add-ons zijn immers onderhuidds gewoon Docker containers.
Het hele mooie is m.i. juist dat je Docker niet binnen HA OS hoeft te gebruiken maar ook los kunt draaien.
Ik heb een fysieke server met Proxmox, Home Assistant draait in KVM inclusief wat add-ons zoals VSCode Server. Diezelfde server draait ook Docker (naast Proxmox) en daar heb ik dan weer dingen als MariaDB en Adguard in draaien.

Mocht ik ooit HA verhuizen naar een losse (en bijv. minder krachtige) server dan kan dat zonder problemen en hoef ik niet moeilijk te doen om dingen te verplaatsen, ik hoef alleen HA ergens te installeren, mijn privé git repo binnen te halen en HA te rebooten en hij draait weer op een 1:1 kopie.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
HuismAndré schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:03:
[...]

Maar dat is die "opladen tot 80% en daarna laten ontladen tot 20%" ook niet. De accu zal immers daadwerkelijk aan het werk moeten en vrijwel dagelijks een van z'n beperkt aantal beschikbare laadcycli doormaken. Dit in tegenstelling tot een accu die continu "afgetopt" blijft en dus 24/7 staat te niksen. Zou me dan ook niks verbazen als de accu in de 100% stand minder warm wordt dan in de 80-20% stand. Meten is weten, ook hier.
Zeker, het blijft lastig voor een accu. Voor opslag is 40-50% beste niveau. Dus als ik al zou gaan pingpongen zou ik hem misschien een nog kleiner window geven. Maar vooral dus langzaam laden.

Andere kant, als ik een tablet als bediening zou gebruiken zou ik daarvan de accu al afschrijven en me dus geen zorgen maken over de levensduur :+

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@D4NG3R je badkamer heeft wel goede mogelijkheid tot aanzuigen? Dus goede kier onder de deur of rooster?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Septillion schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:37:
@D4NG3R je badkamer heeft wel goede mogelijkheid tot aanzuigen? Dus goede kier onder de deur of rooster?
D4NG3R schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:32:
- Geen idee [of het voldoende is], nog belangrijker is dat ik hier zelf weinig mee kan of ga doen gezien het een huurwoning betreft.
Het tocht iig als een malle onder de deur door als je er net na het douchen staat, echter;
D4NG3R schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:33:
iets voor 18:00 de douchedeur op een kier gezet en de MV ook weer op de volle mep gegooid tot 20:30, dat lijkt weinig invloed te hebben. 7(8)7
Ook met de deur vuistbreed open neemt de rlv niet meetbaar sneller af.

Het afvoerventiel in de woonkamer en het toilet heb ik inmiddels wat nauwer gezet, kijken of het beter gaat als een iets groter deel van de MV capaciteit via de badkamer verloopt. Vanavond gooi ik m'n andere twee binnensensoren ook even in de badkamer neer om te kijken of ze het eens zijn met de badkamersensor.

• HuismAndré

HuismAndré

vortexnl1982 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:06:
[...]

Ik had eerder voorgesteld de cache te legen maar heb dat zojuist getest en.. Heeft geen nut. Ik kom er namelijk achter doordat ik zelf ook één (van de 10) Google devices heb die geen zin heeft om een TTS af te spelen. Heel vreemd. Zelfs opnieuw opstarten fixt het probleem niet. Devices die het probleem niet hebben, hebben dezelfde harware, cast- en systeemversie als die ene die er even geen zin in heeft.

[ Voor 49% gewijzigd door HuismAndré op 18-09-2024 14:10 ]

Verwijderd

Septillion schreef op woensdag 18 september 2024 @ 11:03:
@Verwijderd En juist dat issue oplossen lijkt me erg veel werk. Dat is namelijk nogal een complex geheel.

Overgaan op een supported variant zal 100% zeker je issue met HA oplossen. Maar zal je voor de andere zaken misschien wat extra werk kosten.

En afgezien van het niet hebben van addons zou HA in een container (dus supervisor-loos) ook niet lastig moeten zijn als je al met containers werkt.
Vooralsnog lijkt het erop dat ik een fix heb gevonden.
Deels denk ik ook zelf veroorzaakt blijkt. :+
Ik run af en toe handmatig een watchtower commando om alle non-HA containers te updaten (dacht ik).
Blijkbaar pakt ie ook de supervisor mee. Die draaide dus op een 'tussen versie'.
Heb de supervisor container gestopt, gedelete en vervolgens de setup nogmaals gedraaid.

Daarna kwam direct de notificatie van out-of-date HA, Supervisor & add-ons.
Inmiddels heeft alles vrolijk staan updaten.
Nu wachten op de volgende update om te zien of dit ook daadwerkelijk de fix is.
En kan ik uit gaan pluizen hoe ik alleen mijn non-HA containers kan updaten zonder de boel om zeep te helpen. ;)

(Heb al iets gevonden met labels i.c.m. watchtower, wat ongetwijfeld de oplossing zal zijn, cli met alleen 'enabled' containers updaten en de rest niet).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Verwijderd Mooi dat het nu opgelost is! En ja, "zelf gedaan" is denk ik wel de grootste bij supervised problemen :+

Ben ik wel benieuwd hoe normaal dan eigenlijk de supervisor container een update krijgt. Zelf geen enorme fan van auto update dus draai (niet voor HA) What's Up Docker :)

Verwijderd

Septillion schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:22:
@Verwijderd Mooi dat het nu opgelost is! En ja, "zelf gedaan" is denk ik wel de grootste bij supervised problemen :+

Ben ik wel benieuwd hoe normaal dan eigenlijk de supervisor container een update krijgt. Zelf geen enorme fan van auto update dus draai (niet voor HA) What's Up Docker :)
Normaal krijgt die container een update via 't HA update proces.
iig kwam HA net met een melding dat de supervisor out-of-date was na een re-install.
Ik ga er derhalve vanuit dat in 't normale HA package, de supervisor meegenomen wordt.

Auto-update doe ik ook niet echt, alleen wel een lazy update methode met watchtower die ik handmatig draai en dus teveel meenam. Leuk puzzeltje voor nu. Ooit als mijn Pi vervangen moet worden, zal ik me eens beraden op een HA OS. Voor nu laat ik 't zo. ;)

• vortexnl1982
HuismAndré schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:02:
[...]

Ik had eerder voorgesteld de cache te legen maar heb dat zojuist getest en.. Heeft geen nut. Ik kom er namelijk achter doordat ik zelf ook één (van de 10) Google devices heb die geen zin heeft om een TTS af te spelen. Heel vreemd. Zelfs opnieuw opstarten fixt het probleem niet. Devices die het probleem niet hebben, hebben dezelfde harware, cast- en systeemversie als die ene die er even geen zin in heeft.
Heb het ook geprobeerd, maakt niets uit. Heb zelfs de nest factory reset / opnieuw aangemeld bij mij. Maakt ook niets uit.

Toch raar dat zelfs dat niet werkt en een full restore van 2 weken terug ook niet.

De nest heeft ook gewoon een ip4 adres, geen ipv6. Ik kan de nest pingen vanaf m'n laptop.

Wat volgens mij wel werkt als je een url meegeeft wat op het internet gehost wordt. Dus een mp3tje wat ergens online staat, dat wordt wel afgespeeld. Alles wat lokaal wordt gehost werkt niet.

• HuismAndré

HuismAndré

vortexnl1982 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:40:
[...]

Heb het ook geprobeerd, maakt niets uit. Heb zelfs de nest factory reset / opnieuw aangemeld bij mij. Maakt ook niets uit.

Toch raar dat zelfs dat niet werkt en een full restore van 2 weken terug ook niet.

De nest heeft ook gewoon een ip4 adres, geen ipv6. Ik kan de nest pingen vanaf m'n laptop.

Wat volgens mij wel werkt als je een url meegeeft wat op het internet gehost wordt. Dus een mp3tje wat ergens online staat, dat wordt wel afgespeeld. Alles wat lokaal wordt gehost werkt niet.
Net even getest met radio browser (radio content vanaf het web). Werkt prima. Maar TTS (Edge of die van Home Assistant zelf) nog steeds niet. En toch heeft hij afgelopen maandag (wasdag) nog meerdere keren "wasmachine is klaar" en "droger is klaar" gezegd. Enige tussentijdse wijziging is de update van Home Assistant naar 2024.9.2 / 20240909.1

Edit: Ik heb zojuist mijn MPD backgroundspeler (lokaal gehost http://192.168.0.5:6680/) naar de speler in kwestie gecast. Werkt prima. Het zit dus schijnbaar niet in het wel of niet lokaal zijn.

Edit2: Ik probeer zojuist muziek af te spelen via Home Assistant. Werkt niet (naar de bewuste Nest uiteraard; al het andere werkt perfect). Dus als de media van Home Assistant afkomstig is (tts of afspelen mp3) heeft de boel er geen zin. Komt het van buiten HA (zoals van mijn lokale MPD server of van het internet) dan werkt het prima.

[ Voor 12% gewijzigd door HuismAndré op 18-09-2024 15:22 ]

Verwijderd

Septillion schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:22:

Inmiddels ook al de fix gevonden voor watchtower.
Alle containers die ik daarmee wil updaten voorzien van een label:

com.centurylinklabs.watchtower.enable = true

En dan met dit commando watchtower (handmatig) afvuren:

docker run --rm --hostname watchtower --name watchtower -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock containrrr/watchtower --run-once --label-enable

(--label-enable was de toevoeging).
Nu pakt ie dus alleen die containers waarvan ik wil dat ze geupdate worden.
De rest (incl. de containers van HA) heeft geen "com.centurylinklabs.watchtower.enable = true" label en worden dus genegeerd.

Weer wat geleerd door te posten (en een richting gedirigeerd te krijgen waar ik liever niet heen wilde). ;)
= extra motivatie tot verder graven.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:19

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:23:
[...]

Inmiddels ook al de fix gevonden voor watchtower.
Alle containers die ik daarmee wil updaten voorzien van een label:

com.centurylinklabs.watchtower.enable = true

En dan met dit commando watchtower (handmatig) afvuren:

docker run --rm --hostname watchtower --name watchtower -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock containrrr/watchtower --run-once --label-enable

(--label-enable was de toevoeging).
Nu pakt ie dus alleen die containers waarvan ik wil dat ze geupdate worden.
De rest (incl. de containers van HA) heeft geen "com.centurylinklabs.watchtower.enable = true" label en worden dus genegeerd.

Weer wat geleerd door te posten (en een richting gedirigeerd te krijgen waar ik liever niet heen wilde). ;)
= extra motivatie tot verder graven.
Ik gebruik Diun om een notificatie te krijgen wanneer er updates van containers zijn. Het is mij met watchtower wel eens gelukt om te updaten met breaking changes waardoor ik als nog moest gaan uitzoeken waarom de container het niet meer deed. Nu stuur ik dus alleen een notificatie en mag ik zelf eventjes updaten als ik dat nodig vind.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:48

The Executer

Lekker belangrijk!

krijn1985 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:50:
[...]

Klik eens op je username als het goed is zie je daar theme instellingen, waarschijnlijk zijn daar verschillende themes ingesteld?
Dit blijkt het inderdaad te zijn! Nooit echt bewusts iets met thema's gedaan, behalve na het installeren van een dashboard van iemand anders (betrof matt8707. Nooit echt helemaal naar mijn zin gekregen, maar achteraf blijkt hier mijn thema weg te komen.

Dacht dat thema aan het account gekoppeld was en dus overal hetzelfde gedrag zou vertonen maar dit moet je dus per device doen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:11
The Executer schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:21:
[...]

Dit blijkt het inderdaad te zijn! Nooit echt bewusts iets met thema's gedaan, behalve na het installeren van een dashboard van iemand anders (betrof matt8707. Nooit echt helemaal naar mijn zin gekregen, maar achteraf blijkt hier mijn thema weg te komen.

Dacht dat thema aan het account gekoppeld was en dus overal hetzelfde gedrag zou vertonen maar dit moet je dus per device doen.
Mooi dat het opgelost is. Ik kwam hier laatst weer achter toen ik op nieuwe laptop op HA inlogde.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19
Je kunt het juiste theme meegeven in de instellingen van de view

Home Assistant configuratie

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Meer mensen dit issue gehad met de upgrade van HomeAssistant?
https://github.com/home-assistant/core/issues/125339
MariaDB upgrade naar schema 47 van HA.

Werd dus even tussen neus en lippen door bij een home assistant upgrade doorgevoerd.

Ik moest en de diskspace verdubbelen en de innodb_buffer_pool_size vergroten voordat de database upgrade slaagde.
Wel kudos voor Homeassistant dat de upgrade opnieuw werd geprobeerd/gedaan na elke restart.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Get!em HA raadt aan ten allertijden minstens 50% vrije schijfruimte te hebben.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18

BiG-GuY

Oon schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:17:
[...]

Het hele mooie is m.i. juist dat je Docker niet binnen HA OS hoeft te gebruiken maar ook los kunt draaien.
Ik heb een fysieke server met Proxmox, Home Assistant draait in KVM inclusief wat add-ons zoals VSCode Server. Diezelfde server draait ook Docker (naast Proxmox) en daar heb ik dan weer dingen als MariaDB en Adguard in draaien.

Mocht ik ooit HA verhuizen naar een losse (en bijv. minder krachtige) server dan kan dat zonder problemen en hoef ik niet moeilijk te doen om dingen te verplaatsen, ik hoef alleen HA ergens te installeren, mijn privé git repo binnen te halen en HA te rebooten en hij draait weer op een 1:1 kopie.
Draai zelf een dedicated server bij OVH voor “ISO’s” met Ubuntu Server OS en losse Docker containers erop.

Al deze containers kan ik ook lokaal draaien als HA add-on als ik zou willen, maar dan moet ik een zwaardere machine thuis hebben en meer opslag. En die heb ik juist omgewisseld voor een HA Yellow die enkel Home Automation dingen doet.

Overigens is het back-up mechanisme wat je met Home Assistant OS heb heel degelijk en werkt ook cross platform. Kan gewoon switchen tussen ARM en X86 machines, wordt vanzelf omgezet bij het herstellen van de back-up inclusief add-ons.

Uiteraard kan je met HA OS in een VM hetzelfde bereiken, maar wilde het zo simpel mogelijk houden om eventuele problemen makkelijker op te lossen.

Gallery V&A

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:52
Getriggerd door recente posts over hardware (én vrije ruimte... :$) en/of manieren om HA te hosten, een vraag over mijn eigen hardware-situatie.
Ik realiseer me dat deze vraag misschien beter in één van de hardware subfora past, maar ik heb weinig ervaring met PC/server hardware, dus eerst maar even bij de HA crowd...

Ik draai HA sinds 2022 op een Odroid N2+. Om destijds de kosten een beetje te drukken en omdat ik dacht "zal zo'n vaart niet lopen" heb ik daar toen een eMMC van 16 GB ingestopt (slim? niet heel erg, weet ik nu).
Had al langer een Synology DS220+ waar ik eerst alleen Plex op draaide, maar inmiddels Jellyfin, PiHole, Music Assistant, Frigate en Teslamate in Docker. HA wilde ik graag "los" vanwege het gemak van HAOS en fysieke plaatsing in de meterkast.

Nu ben ik op het punt gekomen dat ik eigenlijk iets meer "power" zou willen. Ik vind de performance soms wat traag (laden van complexe dashboards, history data, compilen voor ESPHome). Bovendien begint de eMMC wat (te) vol te raken en een grotere lijkt me slechts uitstel van executie. Plus er is een vage issue met Kingston eMMCs en HAOS en laat het nou schier onmogelijk zijn om er bij aankoop achter te komen welke chip op een eMMC zit...

Hetzelfde heb ik met de NAS. Op zich allemaal prima, maar het gevoel dat een NAS hier eigenlijk niet voor bedoeld is en dat een échte server hier krachtiger/efficiënter voor zou zijn, bekruipt me toch.

Het liefst zou ik de NAS alleen nog maar als NAS gebruiken en alle andere zaken op 1 systeem draaien, ergens lijkt me dat wel een leuk project. Anderzijds wil ik de hobby vooral focusen op smart-home en niet ook nog systeembeheer aan de portfolio toevoegen, waarbij ik me moet gaan verdiepen in alle ins- en outs van het draaien van een homelab.

Iemand tips? Over naar een NUC/miniPC? Toch zelf een server bouwen? Ik heb een ouwe desktop (i5-8400, 8GB RAM) staan die ik misschien zou kunnen hergebruiken/verbouwen, maar misschien niet de zuinigste optie. Of gewoon lekker zo laten en alleen over naar een grotere eMMC of een SSD?

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Sjoop1985 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 21:08:
Getriggerd door recente posts over hardware (én vrije ruimte... :$) en/of manieren om HA te hosten, een vraag over mijn eigen hardware-situatie.
Ik realiseer me dat deze vraag misschien beter in één van de hardware subfora past, maar ik heb weinig ervaring met PC/server hardware, dus eerst maar even bij de HA crowd...

Ik draai HA sinds 2022 op een Odroid N2+. Om destijds de kosten een beetje te drukken en omdat ik dacht "zal zo'n vaart niet lopen" heb ik daar toen een eMMC van 16 GB ingestopt (slim? niet heel erg, weet ik nu).
Had al langer een Synology DS220+ waar ik eerst alleen Plex op draaide, maar inmiddels Jellyfin, PiHole, Music Assistant, Frigate en Teslamate in Docker. HA wilde ik graag "los" vanwege het gemak van HAOS en fysieke plaatsing in de meterkast.

Nu ben ik op het punt gekomen dat ik eigenlijk iets meer "power" zou willen. Ik vind de performance soms wat traag (laden van complexe dashboards, history data, compilen voor ESPHome). Bovendien begint de eMMC wat (te) vol te raken en een grotere lijkt me slechts uitstel van executie. Plus er is een vage issue met Kingston eMMCs en HAOS en laat het nou schier onmogelijk zijn om er bij aankoop achter te komen welke chip op een eMMC zit...

Hetzelfde heb ik met de NAS. Op zich allemaal prima, maar het gevoel dat een NAS hier eigenlijk niet voor bedoeld is en dat een échte server hier krachtiger/efficiënter voor zou zijn, bekruipt me toch.

Het liefst zou ik de NAS alleen nog maar als NAS gebruiken en alle andere zaken op 1 systeem draaien, ergens lijkt me dat wel een leuk project. Anderzijds wil ik de hobby vooral focusen op smart-home en niet ook nog systeembeheer aan de portfolio toevoegen, waarbij ik me moet gaan verdiepen in alle ins- en outs van het draaien van een homelab.

Iemand tips? Over naar een NUC/miniPC? Toch zelf een server bouwen? Ik heb een ouwe desktop (i5-8400, 8GB RAM) staan die ik misschien zou kunnen hergebruiken/verbouwen, maar misschien niet de zuinigste optie. Of gewoon lekker zo laten en alleen over naar een grotere eMMC of een SSD?
Ik heb inmiddels van een minipc met een Intel N100 van Ali (minder dan 150 euro) een Proxmoxserver gemaakt voor o.a. HA. En van de M.2 SSD van 2 TB heb ik 100 GB gereserveerd voor HA dat is voorlopig voor mij wel genoeg. Maar je kan hetzelfde machientje natuurlijk ook uitrusten met een M.2 SSD van 128 of 256 GB en daar HA-OS rechtstreeks op draaien.

• HuismAndré

HuismAndré

@Sjoop1985 Ik draai zo ongeveer alle dingen die je noemt op een DS-220+ met 10GB werkgeheugen en 4+1TB SSD's en heb _nooit_ het idee dat er iets traag is. De processorload van de DS komt, bij normaal gebruik, ook nooit boven de 30% (gemiddeld 4%). Alles draait hier in Docker containers (inclusief Home Assistant, Music Assistant, PiHole, Z2M, Portainer, Mosquitto, MPD en Asterisk).

Heb e.e.a. ook geprobeerd in virtuele machines op de DS220+ (Home Assistant VM en Asterisk VM) maar dat was echt geen succes. Het voelde niet vlot en de load was gemiddeld 25% met regelmatig pieken naar 100%. Belangrijk is wel dat je geen harddisks gebruikt maar SSD's. Sinds ik dat doe is de stroperigheid die ik voorheen wel eens zag bij Home Assistant als sneeuw voor de zon verdwenen.

Dus overweeg die DS220+ die je al hebt eens te voorzien van SSD's (als je dat nog niet gedaan hebt) en van extra geheugen (als je dat nog niet gedaan hebt) en draai de boel eens een tijdje in wat Docker containers. Je zult in ieder geval niet snel door je opslagruimte heen zijn. ;-)

• bekkerm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-12 15:19

Ik ben zopas over gegaan naar een mini pc (Lenovo m93p tiny). Ik had er al 1 en heb de rpi vervangen door nog zo 1 :-).
Bijv zoiets: https://www.refurbed.nl/p/lenovo-thinkcentre-m93p-tiny-min/
Proxmox erop en 1 VM als HAOS. En nog een andere VM als docker server. De andere m93 is ook een docker server maar dan voor alles niet HA (sonar, emby, unifi, python etc). Zo kan ik ook lekker schuiven en zou nog een docker cluster kunnen maken voor scaling/failover.
.
Een rpi is een dev board en als je uit gedevved bent mag het m.i. best een tandje zwaarder. Uiteraard stuk minder zuinig. Heb 2 m93p's 24/7 draaien tegen 35W, dat is op dagbasis 0,84 kWh, per maand 25 kWh. Met 1 zo'n servertje dus / 2 = 12,5kWh per maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_ZQVsNaHaH1ibYzcaSFUnxFikw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/soK1QVmEQU1Oymrhulf2MWGR.png?f=fotoalbum_large

• Sjoop1985
@HuismAndré er zit nu 6GB geheugen in. Wel nog HDDs.
Misschien stel ik een hele domme vraag, maar de 220 heeft toch maar 2 bays? Hoe heb je daar 4+1 schijven in gestopt?
En hoe is het gebruiksgemak? Ik weet dat add-ons uiteindelijk ook gewoon Docker containers zijn, maar het gemak van HAOS dat de boel "bij elkaar houdt", voor de paar add-ons die ik nu binnen HAOSdraai spreekt me nog steeds enorm aan.

@bekkerm de naam Proxmox hoor ik vaak en ik vermoed dat dit zomaar eens in mijn toekomst zou kunnen liggen... Maar heb moeite met het doorgronden. Je draait dus HAOS in een VM en dan nog Proxmox waarin dan wat andere zaken draaien én dan nog eens Docker apart? En op welk OS draait de server dan? Dat is dus waar ik denk "ik wil niet ook nog system admin worden".

[ Voor 35% gewijzigd door Sjoop1985 op 18-09-2024 22:21 ]

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:11

Antonio di

a mi me dijeron que si

kun je even vooruit:
https://www.csl-computer....html?___store=csl_english

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

• HuismAndré

HuismAndré

Sjoop1985 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:11:
@HuismAndré er zit nu 6GB geheugen in. Wel nog HDDs.
Misschien stel ik een hele domme vraag, maar de 220 heeft toch maar 2 bays? Hoe heb je daar 4+1 schijven in gestopt?
4TB + 1TB. Dus 2 SSD schijven; 4TB voor de opslag van bestanden en de 1TB voor 12-uurlijkse backup van belangrijke bestanden en als drive voor de docker containers.
En hoe is het gebruiksgemak? Ik weet dat add-ons uiteindelijk ook gewoon Docker containers zijn, maar het gemak van HAOS dat de boel "bij elkaar houdt", voor de paar add-ons die ik nu binnen HAOSdraai spreekt me nog steeds enorm aan.
Z2M was eitje. Music Assistant was wat meer werk. Mosquitto en MPD doe ik via Community package (ook makkelijk). Met andere add-ons heb ik geen ervaring maar kan me voorstellen dat ook daarvoor wel how-to's te vinden zijn.

Als alles eenmaal draait is updaten echt snel en makkelijk. Je klikt op update en wacht tot de boel is uitgerateld (afhankelijk van de container is dat een kleine minuut voor HA tot een paar seconden voor Z2M). Je schijnt dat zelfs te kunnen automatiseren via Watchtower maar ik hou hierin liever zelf de regie.

[ Voor 14% gewijzigd door HuismAndré op 18-09-2024 22:39 ]

• Sjoop1985
@HuismAndré Thanks!
Zeker het overwegen waard omdat het niet een gigantische overhaul van mn infrastructuur en management met zich mee zou brengen. Voor wat ik nu in Docker draai, gebruik ik ook al Portainer.

Wat in jouw use-case nog wel mist t.o.v. de mijne zijn Jellyfin en Frigate, wat net de punten zijn waar de CPU/GPU kracht van andere hardware mogelijk wél verschil zou kunnen maken.

Zou dan alleen moeten kijken hoe ik dat met DSMR uitlezen en Zigbee/Z-Wave connectiviteit ga doen (NAS staat niet in meterkast/centraal), mogelijk dat dan nog wel remote op de Odroid doen

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:05

Eboman

Ondertitel

Sjoop1985 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:10:
@HuismAndré Thanks!
Zeker het overwegen waard omdat het niet een gigantische overhaul van mn infrastructuur en management met zich mee zou brengen. Voor wat ik nu in Docker draai, gebruik ik ook al Portainer.

Wat in jouw use-case nog wel mist t.o.v. de mijne zijn Jellyfin en Frigate, wat net de punten zijn waar de CPU/GPU kracht van andere hardware mogelijk wél verschil zou kunnen maken.

Zou dan alleen moeten kijken hoe ik dat met DSMR uitlezen en Zigbee/Z-Wave connectiviteit ga doen (NAS staat niet in meterkast/centraal), mogelijk dat dan nog wel remote op de Odroid doen
Voor DSMR zou je deze kunnen gebruiken :
https://smart-stuff.nl/product/p1-dongel-slimme-meter-esp32/

Volgens mij zijn er nu ook al wat Zigbee controllers met zigbee en utp/wifi die redelijk goed werken als ik alles goed lees. https://www.hobbyelectron...ethernet-poe-usb-adapter/
Dat wordt mijn volgende stap. Ik wil ivm een synology nas helemaal van USB af voor deze apparatuur.

Signature

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

D4NG3R schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:26:
Vanavond gooi ik m'n andere twee binnensensoren ook even in de badkamer neer om te kijken of ze het eens zijn met de badkamersensor.
En dat lijkt het te zijn; slaapkamer en woonkamer sensoren er bij naast gelegd, en die geven op het moment van spreken beide ~71% RLV aan, de badkamersensor daarentegen ~81%.

Heb 'em een offset van -10 gegeven in Z2M (onder 'Settings (specific)'), geen idee hoe dat exact functioneert maar nu is het maximum wat de sensor terug geeft zeker 90% RLV.

Wat alsnog prima is zolang de rustwaarde maar iets realistischer is. :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Sjoop1985 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:11:

@bekkerm de naam Proxmox hoor ik vaak en ik vermoed dat dit zomaar eens in mijn toekomst zou kunnen liggen... Maar heb moeite met het doorgronden. Je draait dus HAOS in een VM en dan nog Proxmox waarin dan wat andere zaken draaien én dan nog eens Docker apart? En op welk OS draait de server dan? Dat is dus waar ik denk "ik wil niet ook nog system admin worden".
Proxmox is een lichte Linux met als voornaamste doel alles te virtualiseren en fungeert dus als host-os op je machine.
Alle andere functies kun je vervolgens als VM of LXC containers draaien. Docker zou daar dan weer in kunnen maar is eigenlijk overbodig.

Voor proxmox heb je van TTECK een github met alle LXC container helperscripts. Daarmee installeer je in 1 copy paste actie in je shell een complete container die meteen up and running is met de default parameters.
https://tteck.github.io/Proxmox/

Je kunt daartussen dus ook de deconz, z2m, zwave, MariaDB en InfluxDB en nog een hele zooi andere zaken vinden als helperscripts. Die hoef je dan dus niet als HAOS addon te installeren, maar die installeer je dan als aparte container in je proxmox.
Ook de addons als nginx kun je zo buiten je HAOS houden.

Er zijn webshops die een minipc met ingerichte proxmox + haos verkopen, heb je meteen een vliegende start.

Let op, proxmox is gratis te gebruiken, maar de geteste update repository willen ze wel dat je een licentie hebt. Je hebt wel toegang tot de free update repo . Bij inloggen is er een irritante popup die je daaraan herinnert. Je kunt die popup overigens wegscripten... }:O

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 19-09-2024 10:55 ]

• HuismAndré

HuismAndré

Sjoop1985 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:10:
@HuismAndré Thanks!

DSMR uitlezen? Bedoel je de slimme energiemeter? Ik gebruik daarvoor de HomeWizard P1 meter (en voor water de HomeWizard Watermeter). Beiden werken via Wifi en bevallen ronduit perfect. Hiervoor had ik een Slimmelezer (ook via Wifi) en ook die beviel uitstekend (alleen vond ik de 1sec refresh wat te veel van het goede vergeleken bij de 5sec refresh van de HomeWizard).

Zigbee kun je oplossen door Z2M op een Pi-2 of hoger te zetten. Een andere optie is een Pi-2 als Ser2Net converter gebruiken en dan Z2M in een docker container te drukken op je NAS. Zo heb ik het een tijdje gedaan (1 x TI CC2652P coördinator rechtstreeks op de NAS in de loods in een docker container en een andere TI CC2652P coördinator op een Pi-2 met Ser2Net, ook in een eigen docker container op de NAS). Werkte prima maar ik bleef mijn twijfels houden over de robuustheid. Daarom heb ik uiteindelijk de Pi-2 voorzien van Z2M (maar overweeg nog steeds om weer terug te gaan naar de eerdere opstelling vanwege het gemak bij het updaten en het centraal houden van backups).

Mocht je trouwens ZHA gebruiken voor Zigbee dan heb ik nog wel een tip: De Lidl Zigbee hub, voorzien van Blakadder firmware werkt prima onder ZHA (en helaas niet onder Z2M toen ik het een dik jaar geleden testte). Die kun je overal neerzetten waar een netwerkaansluiting (en USB voeding) is.

Jellyfin en Frigate ken(de) ik niet. Jellyfin lijkt wel wat op de mediaserver van Synology zelf (en na het indexen lijkt me de server load minimaal tenzij je gaat transcoden (doe dat dan ook niet maar hou, waar nodig, 2 verschillende versies van een bestand beschikbaar)). Frigate lijkt me een ander verhaal. Die schijnt echt een GPU nodig te hebben (en die heeft een DS220+ niet). De videobewaking van Synology zelf is niet voldoende?

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12 11:19
Heb een notificatie ingesteld voor als de kattenvoermachine aangaat. Notificatie die ik krijg is de totale hoeveelheid eten dat die dag is gegeven.

Sinds kort krijg ik in de melding de hoeveelheid voer die is afgegeven van vóór hij eten aangaf. Eerder was het erna. Dwz: als hij 12g per keer krijgt, kreeg ik eerst op het eerste tijdstip de melding '12g vandaag' en is dat nu '0g vandaag'

Het is een Aqara Pet Feeder.
Iemand enig idee?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: Groot eten kat
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "06:30:00"
  - platform: time
    at: "20:00:00"
condition:
  - type: is_no_problem
    condition: device
    device_id: xxx
    entity_id: xxx
    domain: binary_sensor
action:
  - device_id: xxx
    domain: number
    type: set_value
    value: 3
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
      milliseconds: 50
  - device_id: xxx
    domain: button
    type: press
  - metadata: {}
    data:
      title: >-
        Totaal gegeven voer: {{
        states('sensor.kattenvoeder_afgegeven_gewicht_vandaag') }} mg
    action: notify.notify
mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 19-09-2024 11:19 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Majora Klinkt mij als dat HA sneller is geworden of device trager. Zou ik gewoon even een delay van 5 seconden tussen zetten. Of de hele notificatie afsplitsen en op basis van verandering van 'sensor.kattenvoeder_afgegeven_gewicht_vandaag' doen.

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://media.cleanshot.cloud/media/12512/MO3kB4D9C6A6zpPQ6iKMFL4OkTnIXhT9vae9Txht.jpeg?Expires=1726758880&Signature=A4Hl0LUjA1roHh2HofRnCW~qw4ZvIp8--2mBve5LWFMJBrm-5A3hYmzhgQE1Tbv48t1ZfhvuGA6LRR0mEk96rIQFh~Fmt6WVSi6h~khdjeBUJo-nE0TiyEX5bM8TLXDh5pSaERLxIvmRcnTyNB4ItPAhCKNJjmwFl75Ms08GJ4SXFhB62BEWmZfAr82qhVN0xDQVktLorW~53PUpoii70GkVo9Q28rmWhGypmXmUwfgHTIfpzdh4RGk~tEjYtVnPb8toQVNyM~UkHGuUuBK4eoW4Dthhy0oYhQK4ypgILElyXaLwjCy59543jbvunYv2Et8dLMOyWMNPTM1G1hvVVQ__&Key-Pair-Id=K269JMAT9ZF4GZ

Draait hier op een Beelink EQ12Pro (ik heb er ooit pak hem beet 120 euro voor betaald op Amazon.de) en het geheel draait nu al weer ruim een jaar zonder problemen. Debian er op en zaken als bluetooth werken ook verassend goed.

Jellyfin en SabNZB draai ik op de DS716+ en met een reden, SabNZB wil soms nog wel eens wat resources lusten tijdens repairs e.d. en dan heeft de Synology het best even zwaar. Daarnaast vond ik usb zigbee adapters aan de praat krijgen op de Synology onder DSM7 teveel gedoe (maar dat kun je prima oplossen met een Lidl hun zoals @HuismAndré al aangaf).

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

R2D2 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:23:
[...]
Daarnaast vond ik usb zigbee adapters aan de praat krijgen op de Synology onder DSM7 teveel gedoe
Volgens mij is dat niet echt een issue als je HA als VM draait. Dat is gewoon usb-passthrough, geen enkel extra instelwerk. Mijn zigbee-stick en rfxcom werken prima met HA als VM in DSM7.

Al heb ik zelf ook 0 problemen met usb-devices die wel binnen DSM 7 benaderd worden: mijn Coral TPU doet het bijvoorbeeld perfect in combinatie met Frigate in een dockercontainer.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 19-09-2024 12:01 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:19
ErikVers schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 07:14:
[...]

En hier nog wat beters op gevonden? Hier ook een evbox en wil bestaande backend er niet uit halen.
Nee helaas. Jij? Kansloze klantenservice heeft EVBox overigens

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:32

pietje63

RTFM

Is het mogelijk om een Home Assistant kalender te delen / toe te voegen aan mijn agenda op mijn iPhone?

Achtergrond: ik gebruik Home Assistant nu (oa) voor de Afvalbeheer app. Daarmee kan ik niet alleen bijhouden wanneer wij het oud papier buiten mogen zetten, maar ook de overburen. As mijn container te vol zit, maak ik daar soms gebruik van. Ik zie dit beter in mijn gewone agenda app dan via Home Assistant (en push bericht oid vind ik ook niet nodig).

Als ik Google vind ik vooral mogelijkheden om andere agenda's toe te voegen aan Home Assistant.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:27
Iemand hier toevallig die de HACS tabbed-card module gebruikt?

Ik wil graag een knop in een tab maar dat werkt dus niet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
data:
  content:
    type: custom:tabbed-card
    options: {}
    tabs:
      - card:
          type: button
          entity: light.0x00178801082df7e1
          tap_action:
            action: toggle
          show_name: true
          show_icon: true
          show_state: true
        attributes:
          label: Button123
action: browser_mod.popup

Ik krijg netjes een pop-up met een tab maar de knop zelf komt niet naar voren. Verander ik regel 7 naar entity ipvbutton dan werkt het allemaal prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 19-09-2024 16:09 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• TheFes
Toppe schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:07:
Iemand hier toevallig die de HACS tabbed-card module gebruikt?

Ik wil graag een knop in een tab maar dat werkt dus niet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
data:
  content:
    type: custom:tabbed-card
    options: {}
    tabs:
      - card:
          type: button
          entity: light.0x00178801082df7e1
          tap_action:
            action: toggle
          show_name: true
          show_icon: true
          show_state: true
        attributes:
          label: Button123
action: browser_mod.popup

Ik krijg netjes een pop-up met een tab maar de knop zelf komt niet naar voren. Verander ik regel 7 naar entity ipvbutton dan werkt het allemaal prima.
Die attributes config is volgens mij niet supported voor een button card.
Ik zie dat hier niet staan
https://www.home-assistan.../#configuration-variables

• Toppe
TheFes schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:15:
[...]

Die attributes config is volgens mij niet supported voor een button card.
Ik zie dat hier niet staan
https://www.home-assistan.../#configuration-variables
Die attributes is voor de tabbed-card zelf om je tab een naam te geven.

• TheFes
Toppe schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:16:
[...]

Die attributes is voor de tabbed-card zelf om je tab een naam te geven.
Ik was mijn post al aan het corrigeren, maar je was me voor :)
Dan weet ik het ook niet.

• Sjoop1985
@Get!em Thanks voor de uitleg, dat past beter bij het beeld dat ik van Proxmox had. In theorie kun je dus alles binnen Proxmox draaien, ofwel als VM ofwel als LXC container.

@HuismAndré Ik voel er eigenlijk weinig voor om nog een dongle toe te voegen voor iets wat ik nu gewoon "rechtstreeks" op mn Odroid inprik. Maar eigenlijk is het een non-issue. Als ik ervoor zou kiezen om alles op m'n NAS te hosten, zou ik de Odroid die nu in de meterkast staan herinrichten met alleen dockertjes voor Z2MQTT, Z-Wave JS UI (met MQTT) en DSMR-reader om dan alles over het netwerk/MQTT door te sturen.

Een reden die ik nog niet genoemd had, waarom ik zo happy ben met HAOS: ingress voor add-ons. Daardoor heb ik dingen als ESPHome, Zigbee2MQTT en Z-Wave JS makkelijk onder de knop in HA, en dat werkt meteen ook via de Nabu Casa Cloud wanneer ik niet thuis ben, zonder dat ik daar zelf iets extra's voor hoef te doen.

Anyway, bedankt voor jullie inzichten, ik ga er eens op kauwen (zal toch nog wel even duren voor ik een knoop doorhak).

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:05
@Toppe Werkt je tabbed-card wel zonder browser mod?

• Toppe
Rembock schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:25:
@Toppe Werkt tabbed-card wel zonder browser mod?
Zeker. Dan werkt alles prima.

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:05
Ik heb wel vaker ruzie met browser mod, en i.c.m. met de tabbed-card ben je zo te lezen momenteel niet de enige die last heeft van deze combo: https://github.com/kinghat/tabbed-card/issues/58

Ik ben inimiddels grotendeels van browser mod (voor popups) afgestapt en gebruik hiervoor nu Bubble Card.

• vortexnl1982
HuismAndré schreef op woensdag 18 september 2024 @ 15:12:
[...]

Net even getest met radio browser (radio content vanaf het web). Werkt prima. Maar TTS (Edge of die van Home Assistant zelf) nog steeds niet. En toch heeft hij afgelopen maandag (wasdag) nog meerdere keren "wasmachine is klaar" en "droger is klaar" gezegd. Enige tussentijdse wijziging is de update van Home Assistant naar 2024.9.2 / 20240909.1

Edit: Ik heb zojuist mijn MPD backgroundspeler (lokaal gehost http://192.168.0.5:6680/) naar de speler in kwestie gecast. Werkt prima. Het zit dus schijnbaar niet in het wel of niet lokaal zijn.

Edit2: Ik probeer zojuist muziek af te spelen via Home Assistant. Werkt niet (naar de bewuste Nest uiteraard; al het andere werkt perfect). Dus als de media van Home Assistant afkomstig is (tts of afspelen mp3) heeft de boel er geen zin. Komt het van buiten HA (zoals van mijn lokale MPD server of van het internet) dan werkt het prima.
Bij mij werkt het weer!

Ik heb er niks voor gedaan. Misschien toch een updateje van Google voor de Nest?

• HuismAndré

HuismAndré

vortexnl1982 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:36:
[...]

Bij mij werkt het weer!

Ik heb er niks voor gedaan. Misschien toch een updateje van Google voor de Nest?
Same here. Vanmiddag getest. Afwachten of het zo blijft.

• zunrob
  • Nu online
Stomme vraag allicht, maar krijg het niet voor elkaar. Heb zojuist de omvormer van de zonnepanelen toegevoegd via de GoodWe integratie. Dat gaat prima. Echter, de entiteiten hebben een heel generieke naam: sensor.pvOutput bijv. Ik ben gewend van andere apparaten dat er iets staat als sensor.omvormer_pvOutput.
Ik heb de naam van het apparaat in de instellingen aangepast en dan vraagt ie om ook de naam van de entiteiten te wijzigen. Ik klik op akkoord maar de naam van de entiteiten wordt niet aangepast. Hoe krijg ik dit wel voor elkaar zonder ze allemaal handmatig aan te moeten passen?

Ik heb gegoogeld maar kom dan ook zaken als Friendly name tegen. Hoe zit dit precies?

• Toppe
Rembock schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:31:
Ik heb wel vaker ruzie met browser mod, en i.c.m. met de tabbed-card ben je zo te lezen momenteel niet de enige die last heeft van deze combo: https://github.com/kinghat/tabbed-card/issues/58

Ik ben inimiddels grotendeels van browser mod (voor popups) afgestapt en gebruik hiervoor nu Bubble Card.
Ook naar Bubble Card zitten kijken maar voor mij niet even bruikbaar aangezien ik een losse HACS add-on gebruik voor het weer.

• HuismAndré

HuismAndré

HuismAndré schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:00:
[...]

Frigate lijkt me een ander verhaal. Die schijnt echt een GPU nodig te hebben (en die heeft een DS220+ niet). De videobewaking van Synology zelf is niet voldoende?
@Sjoop1985

Dom, dom, dom. Natuurlijk heeft de DS220+ wél een GPU (Intel® Celeron® Processor J4025 heeft immers een geïntegreerde Intel® UHD Graphics 600).

https://www.intel.com/con...0-ghz/specifications.html

Weet alleen niet of Frigate die kan gebruiken via Docker.

• Ruimzicht
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-12 15:53
Ik heb een zetje nodig in de goede richting. Mijn doel (zoals in mijn eerdere post vermeld) is om het laadpunt voor mijn auto aan mijn huis te locken zodra ik wegrijd (en andersom). Omdat de huidige automation op basis van de cloud (van de auto en de laadpaal) nogal vertraagd werkt heb ik het over een andere boeg gegooid: een ESP32 als bluetooth proxy geflasht en een BT beacon besteld - en aan de praat gekregen met de iBeacon integration. Er is heel veel te vinden over presence detection maar dat gaat voor mijn doel te ver (aanwezigheid op kamerniveau): ik heb genoeg aan een accurate detectie van Home/Away.

Ik loop vast op de automation: de beacon wordt gedetecteerd en zelfs de afstand ingeschat. Maar zodra ik vertek van huis (en de beacon dus niet meer binnen bereik is) blijft hij op Home staan, met de laatst gemeten afstand als vaste afstand. Als ik later op de dag weer thuis kom pakt hij het signaal weer keurig op en gaat keurig continu de afstand schatten. Zie deze grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9jPTpJ2eVmSzIdkUpZwaOs9NeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zlDZP6CL9zWuIE5yKcf1e9mw.png?f=user_large

Hoe kom ik nou tot een home/away state change die ik als trigger kan gebruiken? Waarschijnlijk zit ik te lang naar de verkeerde documentatie te staren maar ik weet het even niet meer. Iemand een creatieve gedachte/advies? Het mag ook (graag) via een andere route uiteraard.

[ Voor 10% gewijzigd door Ruimzicht op 19-09-2024 20:45 ]

• Sjoop1985
HuismAndré schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:30:
Weet alleen niet of Frigate die kan gebruiken via Docker.
Die hardware acceleratie werkt wel, gebruik ik nu ook al. Voor 1 camera stream ook nog wel te doen qua prestaties.

Maar voor toekomstige uitbreiding, of ooit toch lokaal draaien van een LLM, is het toch misschien net wat mager.

En surveillance station is beperkt in de mogelijkheden voor objectdetectie en traag (Frigate werkt met opslag op dezelfde HDDs responsiever). Daarnaast een vervelende issue dat audio en video out-of-sync raken (terwijl de stream van de camera wel in sync is).

[ Voor 24% gewijzigd door Sjoop1985 op 19-09-2024 21:26 ]

• zunrob
  • Nu online
Ik zou graag een P1 meter willen, maar er zijn er zoveel te koop dat ik door de bomen het bos niet meer zie:
- HomeWizard P1
- Smart Stuff P1 Dongel Pro
- Smart Gateways
- Slimmelezer+

Welke meter raden jullie aan?

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:22

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

zunrob schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:35:
Ik zou graag een P1 meter willen, maar er zijn er zoveel te koop dat ik door de bomen het bos niet meer zie:
- HomeWizard P1
- Smart Gateways
- Slimmelezer+

Ik heb HA en de HomeWizard integratie. Als je een product van HomeWizard aanzet, vraagt HA om deze toe te voegen en het werkt meteen en dat voor (maar) 30 euro.

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

- HomeWizard P1
- Smart Gateways
- Slimmelezer+

Diy :P , maar ik had dan ook al weerstanden liggen, transistors, 6-pins kabel met rj12 en UART-USB adapter, kwestie van aansluiten en gaan met die banaanP1-telegrammen :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:01
Raven schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 09:22:
[...]

Diy :P , maar ik had dan ook al weerstanden liggen, transistors, 6-pins kabel met rj12 en UART-USB adapter, kwestie van aansluiten en gaan met die banaanP1-telegrammen :)
Of de iets minder knutselvariant van AliExpress, P1 naar USB. Genoeg te vinden voor iets minder dan een tientje.

• TheFes
- HomeWizard P1
- Smart Gateways
- Slimmelezer+

Als je HA server bij de meterkast staat, zou ik inderdaad voor een kabeltje gaan. Als je HA server ergens anders staat dan moet je zoiets als je zelf noemt hebben

• misterdaan
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-11 19:30
Heb je gecontroleerd of je instantie nog steeds extern bereikbaar is? Zelf heb ik dit wel eens gehad en toen bleek mijn IP-adres gewijzigd te zijn waardoor HA 'op afstand' niet meer bereikbaar was voor updates van de locatie.

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:20
- HomeWizard P1
- Smart Gateways
- Slimmelezer+

Ik gebruik al jaren p1mon van ztatz https://www.ztatz.nl/p1-monitor-roadmap/.
Geen cloud, geen abonnementvorm en geen merk afhankelijkheid, wel opensource.
Je hebt alleen een Raspberry pi nodig en een p1 kabeltje.
Ik heb het geïnstalleerd zonder Rasberry in docker met https://hub.docker.com/r/mclaassen/p1mon.
Werkt zelfstandig en Homeassistent heeft een integratie hiervoor.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• rvd50
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 22:38

rvd50

...................

Anderen ook issue dat HA via Chrome OS op Macbook niet meer bereikbaar is na Sequoia installatie?

Iemand tip?

Edit: laat maar, Sequoia zet blijkbaar automatisch 'Local network' voor Chrome onder privacy & settings standaard uit..

[ Voor 35% gewijzigd door rvd50 op 20-09-2024 12:41 ]

R.D50

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:00
Sinds gisteren probeer ik de supervisor update te installeren maar ik krijg een foutmelding, ook na 'ha supervisor repair' te hebben gedaan. Volgens onderstaande (uit de log) krijgt die een time-out. Het is HAOS op een VM binnen Proxmox.

Hebben meerdere personen hier last van?
code:
1
2
3
4
2024-09-20 14:29:48.966 INFO (MainThread) [supervisor.supervisor] Update Supervisor to version 2024.09.1
2024-09-20 14:29:48.967 INFO (MainThread) [supervisor.docker.interface] Downloading docker image ghcr.io/home-assistant/amd64-hassio-supervisor with tag 2024.09.1.
2024-09-20 14:35:22.867 ERROR (MainThread) [supervisor.docker.interface] Can't install ghcr.io/home-assistant/amd64-hassio-supervisor:2024.09.1: 500 Server Error for http+docker://localhost/v1.45/images/create?tag=2024.09.1&fromImage=ghcr.io%2Fhome-assistant%2Famd64-hassio-supervisor&platform=linux%2Famd64: Internal Server Error ("Get "https://ghcr.io/v2/": net/http: request canceled while waiting for connection (Client.Timeout exceeded while awaiting headers)")
2024-09-20 14:35:22.868 ERROR (MainThread) [supervisor.supervisor] Update of Supervisor failed: Can't install ghcr.io/home-assistant/amd64-hassio-supervisor:2024.09.1: 500 Server Error for http+docker://localhost/v1.45/images/create?tag=2024.09.1&fromImage=ghcr.io%2Fhome-assistant%2Famd64-hassio-supervisor&platform=linux%2Famd64: Internal Server Error ("Get "https://ghcr.io/v2/": net/http: request canceled while waiting for connection (Client.Timeout exceeded while awaiting headers)")

• sOid
  • Niet online
Hmm. Het komt niet vaak meer voor dat ik er niet uit kom met Home Assistant. Maar in dit geval heb ik wat hulp nodig.

Ik probeer deze vacuum-card te configureren.
Specifiek bij het stukje shortcuts gaat het fout. De actions worden somehow niet getriggerd. Terwijl exact diezelfde action bij handmatig triggeren via Developer > Actions prima werkt.

Enig idee wat hier verkeerd gaat? Het gaat om een Roborock stofzuiger en de code komt ook overeen met wat daar wordt beschreven onderaan de pagina.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
        - type: horizontal-stack
          cards:
            - type: 'custom:vacuum-card'
              entity: vacuum.marvin
              compact_view: false
              actions:
                start:
                  service: vacuum.start
                  service_data:
                    entity_id: vacuum.marvin
              stats:
                default:
                  - entity_id: sensor.marvin_main_brush_time_left
                    value_template: '{{ (value | float(0) / 3600) | round(0) }}'
                    unit: hours
                    subtitle: Main brush
                  - entity_id: sensor.marvin_side_brush_time_left
                    subtitle: Side brush
                  - entity_id: sensor.marvin_filter_time_left
                    subtitle: Filter
              shortcuts:
                - name: Living room
                  icon: 'mdi:sofa'
                  action: vacuum.send_command
                  data:
                    command: app_segment_clean
                    params:
                      - segments: 
                          - 16
                        repeat: 1
                  target:
                - name: Kitchen
                  icon: 'mdi:silverware-fork-knife'
                  data:
                    params:
                      - segments:
                          - 17
                  target:
                - name: Hall
                  icon: 'mdi:door' 
                  data:
                    params:
                      - segments: 
                          - 18
                        repeat: 1
                  target:

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@sOid Moet data niet service_data zijn?

• sOid
  • Niet online
Nee, dat maakt niet uit. Er gebeurt in ieder geval niets als ik het met service_data test. In het voorbeeld staat ook duidelijk data. Plus dat werkt dus zoals het moet op het moment dat ik 'm handmatig aanroep via developer > actions.

Ik vermoed dat de custom card somehow nog niet lekker werkt met de wijziging van service_call naar actions. Zie https://www.home-assistan...vice-calls-hello-actions-

[ Voor 23% gewijzigd door sOid op 20-09-2024 15:25 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@sOid Ahh, ja, het moet gewoon service zijn ipv action. Die verandering is gewoon aan de card om door te voeren, niet aan HA.

Daarnaast moet het dus ook service_data zijn :) Want dat is wat juist duidelijk in het voorbeeld van de card staat ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 20-09-2024 15:27 ]

• sOid
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:25:
@sOid Ahh, ja, het moet gewoon service zijn ipv action. Die verandering is gewoon aan de card om door te voeren, niet aan HA.

Daarnaast moet het dus ook service_data zijn :)
Ah bingo! De combinatie van service en service_data is het inderdaad.

Deze combinatie is dus wel deprecated. Zal op github wel verzoeken om het aan te passen in volgende release ;)

Dank weer :)

• zunrob
  • Nu online
Ik heb HA in een Docker draaien. Ik begrijp niet helemaal hoe ik nu HACS werkend kan krijgen. Het is goed om te weten dat ik het liefste alles via de GUI doe, en dus weinig met commands.
Op Reddit las ik dat het ook mogelijk zou zijn om HACS files te downloaden, uit te pakken, op de juiste locatie in de Docker te zetten en dan te herstarten. Dit zou min of meer gelijk zijn aan de variant met command, die dit automatisch zou doen. Kan iemand me concreter helpen wat precies te doen?

• TheFes
zunrob schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:58:
Ik heb HA in een Docker draaien. Ik begrijp niet helemaal hoe ik nu HACS werkend kan krijgen. Het is goed om te weten dat ik het liefste alles via de GUI doe, en dus weinig met commands.
Op Reddit las ik dat het ook mogelijk zou zijn om HACS files te downloaden, uit te pakken, op de juiste locatie in de Docker te zetten en dan te herstarten. Dit zou min of meer gelijk zijn aan de variant met command, die dit automatisch zou doen. Kan iemand me concreter helpen wat precies te doen?
Deze folder in je /config/custom_components folder zetten en daarna herstarten. Dan zou het hem in Settings > Devices & Services moeten kunnen installeren.

• Devke
  • Registratie: December 2022
Zijn er ook mensen die met een database werken? Ik wil eigenlijk per uur vastleggen of ik teruglevering aan het net heb gehad of dat er opname is geweest. Dit moet later gekoppeld worden aan een dynamisch tarief van bij behorend uur. Ik gebruik voor de dynamische tarieven Nordpool.

Deze gegevens wil ik straks in een grafiek zetten. Dus een leuke integratie met grafieken zou ook welkom zijn. Per dag maand jaar bekijken.

Kunnen jullie wat tips geven mbt welke database en grafiek integratie? Ik draai HA in een docker omgeving op een NAS. Homewizard is de easy way maar ik wil straks er ook wat batterij similaties op dynamische tarieven tegenaan proberen te gooien. Met bat_sim niet mogelijk vlgs mij. Alleen fixed prices.

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 21-09-2024 03:24 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:36
Devke schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 03:21:
Zijn er ook mensen die met een database werken? Ik wil eigenlijk per uur vastleggen of ik teruglevering aan het net heb gehad of dat er opname is geweest. Dit moet later gekoppeld worden aan een dynamisch tarief van bij behorend uur. Ik gebruik voor de dynamische tarieven Nordpool.

Deze gegevens wil ik straks in een grafiek zetten. Dus een leuke integratie met grafieken zou ook welkom zijn. Per dag maand jaar bekijken.

Kunnen jullie wat tips geven mbt welke database en grafiek integratie? Ik draai HA in een docker omgeving op een NAS. Homewizard is de easy way maar ik wil straks er ook wat batterij similaties op dynamische tarieven tegenaan proberen te gooien. Met bat_sim niet mogelijk vlgs mij. Alleen fixed prices.
Zover ik weet kan bat_sim wel gewoon de tarieven uit een andere integratie gebruiken. Heb ik zelf ook zo ingesteld :)

• Devke
rafvhoof schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 07:31:
[...]

Zover ik weet kan bat_sim wel gewoon de tarieven uit een andere integratie gebruiken. Heb ik zelf ook zo ingesteld :)
Hmmm dan ben ik benieuwd hoe. Dan zal je (even) uit mijn hoofd een sensor met dynamisch tarief moeten hebben. Zover ik weet kun je een fix tarief invullen of no tariff.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke En dus een derde optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCsX2qQgu1V1RzrJfvAw7mkKDGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ESAWPNIXClJzdg9inBAXkNlm.png?f=user_large

Maar wat wil je precies nog meer bereiken dan? Want in het hart van HA ligt natuurlijk al een database. En daar kan je op allemaal manieren een entity voor maken. Maar alleen een ja/nee heb ik terug geleverd lijkt me uiteindelijk niet een heel nuttige sensor. Helemaal omdat je ook met een accu vaak wel een beetje levering of teruglevering hebt omdat deze altijd moet naregelen.

• Devke
Septillion schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 08:49:
@Devke En dus een derde optie:
[Afbeelding]

Maar wat wil je precies nog meer bereiken dan? Want in het hart van HA ligt natuurlijk al een database. En daar kan je op allemaal manieren een entity voor maken. Maar alleen een ja/nee heb ik terug geleverd lijkt me uiteindelijk niet een heel nuttige sensor. Helemaal omdat je ook met een accu vaak wel een beetje levering of teruglevering hebt omdat deze altijd moet naregelen.
Nice. @Septillion ik wil eigenlijk een batterij setting maken die zich vult met zonnestroom maar ook kan aanvullen op dynamisch tarief. Ik wil op een (wat slechtere) dag laag inkopen en een evt overschot op een duurder tarief verkopen. De day ahead handel. Ik wil eens vergelijken wat dat doet met de TVT t.o.v. de simulaties die ik nu al heb lopen in HA mbv bat_sim. Die zijn ingesteld op RTE van 80% en een TLB van 10 ct / kWh. Onbalans blijft het meest lucratieve maar ik wil het verschil eens laten lopen t.o.v. de HW batterijen die nu in een simulatie zitten. Die vangen zonnestroom op en die verbruik je alleen als er geen teruglevering is. Wil dat stapje verder eens onderzoeken.

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-11 13:28

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Weet iemand misschien welke deur sensoren het beste werken in HA en goed op de deuren te monteren zijn.
Momenteel gebruik ik 3 stuks Fritz!Dect 350 deur-sensoren, die moet je op de deur en sponning plakken.
Het geval is
a: dat ze duur zijn en
b: ze donderen elke keer van de deur sponning af.
c: batterij is snel leeg
Als je geluk hebt, en je komt binnen, dan moet je eerst goed kijken of er niet eentje ergens op de grond ligt.
Er is natuurlijk wel al een alarm melding geweest in HA, dat er een deur niet dicht zit.
Een andere manier van montage is er niet, want batterij vervangen moet aan de plak/tape zijde.
Aangezien alles bij mij in huis Fritz/AVM is, heb ik hier toch de verkeerde keuze in gemaakt.
Wie kan mij helpen dus, drie alarm deur-sensoren die goed te monteren zijn en batterij of eventueel via voeding lang meegaat.
Dank

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:34
Gondelier schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:40:
Weet iemand misschien welke deur sensoren het beste werken in HA en goed op de deuren te monteren zijn.
Momenteel gebruik ik 3 stuks Fritz!Dect 350 deur-sensoren, die moet je op de deur en sponning plakken.
Het geval is
a: dat ze duur zijn en
b: ze donderen elke keer van de deur sponning af.
c: batterij is snel leeg
Als je geluk hebt, en je komt binnen, dan moet je eerst goed kijken of er niet eentje ergens op de grond ligt.
Er is natuurlijk wel al een alarm melding geweest in HA, dat er een deur niet dicht zit.
Een andere manier van montage is er niet, want batterij vervangen moet aan de plak/tape zijde.
Aangezien alles bij mij in huis Fritz/AVM is, heb ik hier toch de verkeerde keuze in gemaakt.
Wie kan mij helpen dus, drie alarm deur-sensoren die goed te monteren zijn en batterij of eventueel via voeding lang meegaat.
Dank
Mijn Aqara en Xiaomi sensoren werken dik prima. Maar die gebruiken ook Zigbee, en bii Fritz + slechte batterijdeur ga ik uit van wifi? En nouja, wifi IoT spul zou ik al "tegen" zijn, laat staan op batterijen. Die Aqara en Xiaomi sensoren heb ik na denk een jaar of 7 nu bij 2 stuks de batterij moeten vervangen. Levensduur batterijen is daarbij ook voor 90% afhankelijk van "hoe vaak ze iets moeten doen" wat effectief dus is "hoe vaak je de deur open of dicht doet".

Edit:
En owja, meestal lukt het me om ze open te maken zonder ze volledig los te trekken. Onderkant/achterkant die plakt kan blijven zitten als je voorzichtig bent, en dan trek je de rest zo los waar ook de chip en batterij zitten. Batterij vervangen, voorzichtig terug klikken, klaar. Zonder dat de tape los is geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 21-09-2024 16:46 ]

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:09

Rouwette

Rouwette.com

In de kelder heb ik een espje met 4 bedraade deur sensors op de tussen deuren en buiten deur.

https://www.rouwette.com/

Pagina: 1 ... 233 ... 355 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.