Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 232 ... 355 Laatste
Acties:

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:01
marnie schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 10:37:
[...]

Klik eens op het tandwieltje, kan je daar de precisie aangeven?
.... :X

Als jullie me zoeken zit ik daar in de hoek me de ogen uit de kop te schamen.

Och ja, je moet toch wat he.

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-12 19:59
Goedemiddag, na een hele poos homeassistant gewoon draaiende gehouden te hebben loop ik nu tegen 3 dingen aan.
  • Hoe kan ik het beste terugleveren tarieven en verbruik tarieven van stroom/zonnepanelen toevoegen aan de energie schema die standaard is ingebakken. Plus tarief voor Gas. Het handigste zou zijn als dit ergens te koppelen is zodat je dit niet handmatig zou moeten veranderen.
  • Ik gebruik duckdns om buitenshuis en ook binnenshuis om home assistant te kunnen gebruiken. Maar laatste tijd merk ik dat het langer duurt voordat ik home assistant kan gebruiken (wachten op verbinding). Waar zou dit aan kunnen liggen?
  • Ik gebruik ook de afvalwijzer via HACS, deze heeft versie 2021.12.01 maar tegenwoordig werkt pushmeldingen niet echt meer. Laatste versie is 2024.06.02. Ik heb toendertijd hier hulp gekregen om dat op te zetten. Ik heb geprobeerd een update uit te voeren naar 2024.06.02, maar naar de update werkte alles niet meer en heb ik maar een restore gedaan.
Hopelijk kan iemand mij hierin helpen/advies geven? :)

• Just_A_User
dutchnltweaker schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:48:
Goedemiddag, na een hele poos homeassistant gewoon draaiende gehouden te hebben loop ik nu tegen 3 dingen aan.
  • Hoe kan ik het beste terugleveren tarieven en verbruik tarieven van stroom/zonnepanelen toevoegen aan de energie schema die standaard is ingebakken. Plus tarief voor Gas. Het handigste zou zijn als dit ergens te koppelen is zodat je dit niet handmatig zou moeten veranderen.
  • Ik gebruik duckdns om buitenshuis en ook binnenshuis om home assistant te kunnen gebruiken. Maar laatste tijd merk ik dat het langer duurt voordat ik home assistant kan gebruiken (wachten op verbinding). Waar zou dit aan kunnen liggen?
  • Ik gebruik ook de afvalwijzer via HACS, deze heeft versie 2021.12.01 maar tegenwoordig werkt pushmeldingen niet echt meer. Laatste versie is 2024.06.02. Ik heb toendertijd hier hulp gekregen om dat op te zetten. Ik heb geprobeerd een update uit te voeren naar 2024.06.02, maar naar de update werkte alles niet meer en heb ik maar een restore gedaan.
In het energiedashboard kun je die tarieven configureren, inclusief de tarieven voor gas. Hoe bedoel je, koppelen zodat je het niet handmatig hoeft aan te passen?

Als jij een nieuw contract afsluit en/of je tarieven wijzigen, dan zul je dat handmatig moeten doorvoeren, of is dat niet waar je op doelt?

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

dutchnltweaker schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 12:48:
Je kan in de settings van het Energy Dashboard behalve een fixed getal ook een entity opgeven die het actuele tarief bevat voor elke tariefsoort. Die entiteiten kun je ook elders gebruiken voor berekeningen. Dan hoef je dus alleen die entiteiten aan te passen als je tarieven veranderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JU81i4riujUdogJPJRDCaHjECY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xAZHUSuv71ki2wawvQzA2YUG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door noo op 14-09-2024 13:46 ]

• Just_A_User
noo schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:44:
[...]

Je kan in de settings van het Energy Dashboard behalve een fixed getal ook een entity opgeven die het actuele tarief bevat voor elke tariefsoort. Die entiteiten kun je ook elders gebruiken voor berekeningen. Dan hoef je dus alleen die entiteiten aan te passen als je tarieven veranderen.

[Afbeelding]
Maar...
1. Hoe kom je aan die entity dan? Hoe maak je die?
2. Nu zet ik mijn wasmachine aan. Zeg even om half 9 's avonds. Om 21u gaat het daltarief in. Hoe doe ik dat dan? Want ik wil dan dat 'ie het eerste half uur afrekent tegeng het normaaltarief, maar vanaf 21u moet hij dan rekenen met het daltarief.

Er vanuit gaande natuurlijk dat ik puur wil berekenen wat die was cyclus gekost heeft van die wasmachine, en ik dus gebruik maak van een tussenstekker die het verbruik meet op die wasmachine.

Hoe doe ik dat?

• noo
  • Niet online

noo

Just_A_User schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:49:
[...]

Maar...
1. Hoe kom je aan die entity dan? Hoe maak je die?
2. Nu zet ik mijn wasmachine aan. Zeg even om half 9 's avonds. Om 21u gaat het daltarief in. Hoe doe ik dat dan? Want ik wil dan dat 'ie het eerste half uur afrekent tegeng het normaaltarief, maar vanaf 21u moet hij dan rekenen met het daltarief.

Er vanuit gaande natuurlijk dat ik puur wil berekenen wat die was cyclus gekost heeft van die wasmachine, en ik dus gebruik maak van een tussenstekker die het verbruik meet op die wasmachine.

Hoe doe ik dat?
Ik heb een Template sensor gemaakt die afhankelijk van wat de slimme meter als actieve tariefsoort rapporteert het hoge of lage tarief teruggeeft.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  - sensor:     
    - name: electricity_active_tariff
      unique_id: electricity_active_tariff
      availability: >-                    
        {{                                
          is_number(states('sensor.electricity_low_tariff_import')) and
          is_number(states('sensor.electricity_high_tariff_import')) and
          (is_state('sensor.dsmr_meter_stats_electricity_tariff', 'low') or is_state('sensor.dsmr_meter_stats_ele
        }}                                                                                                       
      state: >-                                                                                                  
        {% if is_state('sensor.dsmr_meter_stats_electricity_tariff', 'low') %}
          {{ states('sensor.electricity_low_tariff_import') | float(0) }}     
        {% else %}                                                            
          {{ states('sensor.electricity_high_tariff_import') | float(0) }}
        {% endif %}                                                       
      unit_of_measurement: .../kWh                                        
      device_class: monetary   
  - sensor:                                                                                                      
    - name: electricity_low_tariff_import                                                                        
      unique_id: electricity_low_tariff_import                                
        {{ 0.27531 | float }}                                                 
      state_class: total                                                  

(die '...' is het Euro teken overigens die mijn terminal niet kan tonen). Nog mooier zou zijn als die '0.27531' uit een number helper zou komen maar ja, not enough hours in a day :)

[ Voor 15% gewijzigd door noo op 14-09-2024 14:07 ]

• Just_A_User
noo schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:00:
[...]

Ik heb een Template sensor gemaakt die afhankelijk van wat de slimme meter als actieve tariefsoort rapporteert het hoge of lage tarief teruggeeft.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  - sensor:     
        {{                                
          (is_state('sensor.dsmr_meter_stats_electricity_tariff', 'low') or is_state('sensor.dsmr_meter_stats_ele
        }}                                                                                                       
        {% else %}                                                            
        {% endif %}                                                       
  - sensor:                                                                                                      
        {{ 0.27531 | float }}                                                 

(die '...' is het Euro teken overigens die mijn terminal niet kan tonen). Nog mooier zou zijn als die '0.27531' uit een number helper zou komen maar ja, not enough hours in a day :)
Dit lijkt me als niet-programmeur zijnde alleen maar te zijn de selectie tussen normaal of daltarief, maar je lijkt niet aan te geven wat je normaaltarief dan is. Je daltarief zie ik wel terug.

Maar, dan heb je bepaald welk tarief momenteel actief is. Maar hoe laat je dan met die tarieven rekenen in een berekening voor een apparaat? Kijk want ik kan het wel maken voor 1 vast tarief, dat is niet (meer) moeilijk, maar ik heb dus 2 tarieven, dus een vast tarief inkloppen gaat niet werken.

• noo
  • Niet online

noo

Just_A_User schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:11:
[...]

Dit lijkt me als niet-programmeur zijnde alleen maar te zijn de selectie tussen normaal of daltarief, maar je lijkt niet aan te geven wat je normaaltarief dan is. Je daltarief zie ik wel terug.
Die heb ik weggelaten want die is afgezien van de naam en de waarde gelijk aan de laagtarief sensor
Maar, dan heb je bepaald welk tarief momenteel actief is. Maar hoe laat je dan met die tarieven rekenen in een berekening voor een apparaat? Kijk want ik kan het wel maken voor 1 vast tarief, dat is niet (meer) moeilijk, maar ik heb dus 2 tarieven, dus een vast tarief inkloppen gaat niet werken.
Dat zou je met een automation kunnen doen die triggert op het wijzigen van 'sensor.dsmr_meter_stats_electricity_tariff' (of hoe die bij jou heet). Dus bv. op het moment dat de wasmachine gaat verbruiken leg je de meterstand vast, als het tarief switcht (de trigger) lees je de eindmeterstand van dat tarief uit, legt de beginmeterstand van het nieuwe tarief vast en als de wasmachine niets meer verbruikt lees je de eindmeterstand van dat tarief en doe je je berekening (x kWh * laag + y kWh * hoog). Ik heb geen voorbeeld voor je want ik mijn 'wassen' automation berekent geen kosten per was maar stuurt alleen een notification aan het begin en einde.

• Just_A_User
noo schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:38:
[...]

Die heb ik weggelaten want die is afgezien van de naam en de waarde gelijk aan de laagtarief sensor

[...]

Dat zou je met een automation kunnen doen die triggert op het wijzigen van 'sensor.dsmr_meter_stats_electricity_tariff' (of hoe die bij jou heet). Dus bv. op het moment dat de wasmachine gaat verbruiken leg je de meterstand vast, als het tarief switcht (de trigger) lees je de eindmeterstand van dat tarief uit, legt de beginmeterstand van het nieuwe tarief vast en als de wasmachine niets meer verbruikt lees je de eindmeterstand van dat tarief en doe je je berekening (x kWh * laag + y kWh * hoog). Ik heb geen voorbeeld voor je want ik mijn 'wassen' automation berekent geen kosten per was maar stuurt alleen een notification aan het begin en einde.
Oef, dat klinkt erg gecompliceerd. Dat is verder niet jouw probleem want ik ben gewoon geen programmeur, dus dit ga ik niet gerealiseerd krijgen. Het lijkt me overigens wél omslachtig. Ik zat eerder te denken aan een oplossing in de richting van ALS tarief = 1 (normaal tarief) dan reken gewoon alle verbruik af tegen normaaltarief, ANDERS reken tegen daltarief, maar goed, dat kan ik wel zeggen, maar ook dát kan ik niet maken :+

Ik zie in mijn P1 meter dat ik een p1_meter_3c39e7242ec6_active_tariff heb, en die kan waarde 1 (daltarief) hebben, of 2 (piektarief).

• noo
  • Niet online

noo

Just_A_User schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:44:
[...]

Oef, dat klinkt erg gecompliceerd. Dat is verder niet jouw probleem want ik ben gewoon geen programmeur, dus dit ga ik niet gerealiseerd krijgen. Het lijkt me overigens wél omslachtig. Ik zat eerder te denken aan een oplossing in de richting van ALS tarief = 1 (normaal tarief) dan reken gewoon alle verbruik af tegen normaaltarief, ANDERS reken tegen daltarief, maar goed, dat kan ik wel zeggen, maar ook dát kan ik niet maken :+

Ik zie in mijn P1 meter dat ik een p1_meter_3c39e7242ec6_active_tariff heb, en die kan waarde 1 (daltarief) hebben, of 2 (piektarief).
Even een stapje terug: hoe belangrijk vind je het om precies te weten wat een was kost? Is 'het kost X kWh per jaar' maal je gemiddelde kWh prijs misschien ook genoeg? Je kan wel alles tot achter de komma berekenen maar wat levert dat je op (behalve een getal op een mooi dashboard :) ) Ikzelf heb slechts een utility meter op de smart stekker van de wasmachine gemaakt voor het jaarverbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door noo op 14-09-2024 15:08 ]

• Just_A_User
noo schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:51:
[...]

Even een stapje terug: hoe belangrijk vind je het om precies te weten wat een was kost? Is 'het kost X kWh per jaar' maal je gemiddelde kWh prijs misschien ook genoeg? Je kan wel alles tot achter de komma berekenen maar wat levert dat je op (behalve een getal op een mooi dashboard :) ) Ikzelf heb slechts een utility meter op de smart stekker van de wasmachine gemaakt voor het jaarverbruik.
Nou, noem het een tic of whatever, maar als ik het dan doe wil ik het exact weten, anders had ik gewoon gerekend met het gemiddelde tussen mijn tarieven en dan was ik al klaar geweest. :P

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  - sensor:     
        {{                                
        }}                                                                                                       
        {% else %}                                                            
        {% endif %}                                                       
  - sensor:                                                                                                      
        {{ 0.27531 | float }}                                                 

Wat je nu gedaan hebt met twee aparte template sensoren voor de tarieven is toch meer werk dan gewoon twee number helpers aanmaken?

Home Assistant configuratie

• noo
  • Niet online

noo

TheFes schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:12:
[...]

Wat je nu gedaan hebt met twee aparte template sensoren voor de tarieven is toch meer werk dan gewoon twee number helpers aanmaken?
[...]
Nog mooier zou zijn als die '0.27531' uit een number helper zou komen maar ja, not enough hours in a day :)
Zoals ik al zei 'not enough hours in an day' en dit is organisch gegroeid (ik heb net mijn Home Assistant veterstrikdiploma gehaald dus ontdek nog van alles...)

[ Voor 21% gewijzigd door noo op 14-09-2024 15:19 ]

• TheFes
noo schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:17:
[...]

[...]

Zoals ik al zei 'not enough hours in an day' en dit is organisch gegroeid (ik heb net mijn Home Assistant veterstrikdiploma gehaald dus ontdek nog van alles...)
Ja, maar daarom snap ik het dus niet, je hebt nu een veel gecompliceerdere oplossing dan met een input_number. Maar prima hoor, je moet nu alleen weer de YAML configuratie in duiken als je het wil wijzigen.

• noo
  • Niet online

noo

TheFes schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 15:35:
[...]

Ja, maar daarom snap ik het dus niet, je hebt nu een veel gecompliceerdere oplossing dan met een input_number. Maar prima hoor, je moet nu alleen weer de YAML configuratie in duiken als je het wil wijzigen.
Dat is het kenmerk van de beginner, dingen gecompliceerd maken omdat je nog niet weet dat het beter en simpeler kan.

Om dit recht te breien door er twee number helpers van te maken een vraag: ik gebruik deze sensors op diverse plekken zoals dingen die een entity als input voor een tarief nemen (Energy dashboard, battery_sim etc). Is er een mogelijkheid om te zien waar ik deze 'overgecompliceerde' sensors allemaal gebruik? Mijn YAML kan ik greppen, maar met de GUI gemaakte templates etc niet voor zover ik weet.

(En alleen de waarde via een input_number in sensor.electricity_xyz opnemen ipv de hardgecodeerde waarde is geen oplossing)

Edit: dit is inmiddels rechtgebreid.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:33
Just_A_User schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:44:
[...]

Wat je eens kunt doen..... ik ben er eens een beetje mee aan het experimenteren is een accountje aanmaken bij chatgpt. Dan in stapjes aangeven wat je wilt. Hij kan dan de code genereren. Gaat dit altijd vlekkenloos....nee zeker niet. Als je zorgt dat je bestanden als configuration.yaml enzo altijd even een veilige backup van maakt dan kun je altijd deze terug plaatsen. Voor hier werkt dat tot nu toe. Wat ik mooi vind is dat je om uitleg van de code kunt vragen om het te leren begrijpen zonder een copy paste steeds maar te doen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:38
Chatgpt zit er bij home assistant vaker naast dan goed.

De home assistant website heeft prima documentatie.

Sometimes you need to plan for coincidence

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:27
Hmmbob schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:42:

Probleem met de documentatie van tegenwoordig is dat het voor mensen met een concentratie boog van nul hebben het lastig is om het te begrijpen

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:52
Sir Bacon schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:07:
[...]

Dank voor de hulp. Ik heb nog een conditie toegevoegd voor als de pump uit is, dan wordt het koken. En anders Unknown. Ik wil met deze 'fase' vervolgens utility meters aanmaken voor elk van de 3 fases. Dan kan ik daarmee mijn verbruik in de gaten houden.
@Septillion Dank voor het juist formatteren van de code. Zal het voortaan beter doen.
Ik heb een Utility Meter aangemaakt met 3 states: SWW, Koken en Verwarming. Die tellers zijn, die heb ik inmiddels ook op mijn dashboard staan. Met een Automation selecteer ik dan welke actief is op basis van de andere sensor die ik aangemaakt heb, zie code hieronder. Maar het werkt niet. In de trace lijkt het wel te draaien, maar alleen de SWW gasmeter loopt op, niet voor koken. Terwijl we dat wel gedaan hebben :).

Ziet iemand of er iets mis is met mijn automation?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Wijzigen gasverbuiks meter per fase
description: Wijzigen gasverbuiks meter per fase
trigger:
  - platform: state
    entity_id: sensor.gas_verbruik_fase
condition: []
action:
  - target:
      entity_id:
        - utility_meter.gasverbruik_per_gebruiker
    data:
      option: |
        {% if is_state('sensor.gas_verbruik_fase', 'SWW') %}
          SWW
        {% elif is_state('sensor.gas_verbruik_fase', 'Verwarming') %}
          Verwarming
        {% elif is_state('sensor.gas_verbruik_fase', 'Koken') %}
          Koken
        {% else %}
          Unkown
        {% endif %}
    action: select.select_option
mode: single

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:26
Sir Bacon schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:23:
[...]

Ik heb een Utility Meter aangemaakt met 3 states: SWW, Koken en Verwarming. Die tellers zijn, die heb ik inmiddels ook op mijn dashboard staan. Met een Automation selecteer ik dan welke actief is op basis van de andere sensor die ik aangemaakt heb, zie code hieronder. Maar het werkt niet. In de trace lijkt het wel te draaien, maar alleen de SWW gasmeter loopt op, niet voor koken. Terwijl we dat wel gedaan hebben :).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
trigger:
action:
  - target:
      entity_id:
    data:
          SWW
          Verwarming
          Koken
        {% else %}
          Unkown
        {% endif %}
Toevallig zat ik gisteren met exact hetzelfde issue te stoeien. Hopelijk heeft iemand een oplossing.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• TheFes
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
trigger:
action:
  - target:
      entity_id:
    data:
          SWW
          Verwarming
          Koken
        {% else %}
          Unkown
        {% endif %}
Je target klopt voor de action. Je target nu een entity met een niet bestaand utility_meter domein (utility_meter.gasverbruik_per_gebruiker).
Dat moet een select entity zijn (mogelijk select.gasverbruik_per_gebruiker)

• Sir Bacon
TheFes schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:33:
[...]

Je target klopt voor de action. Je target nu een entity met een niet bestaand utility_meter domein (utility_meter.gasverbruik_per_gebruiker).
Dat moet een select entity zijn (mogelijk select.gasverbruik_per_gebruiker)
Even kijken of ik je goed begrijp.
Moet ik dit:
YAML:
1
2
3
4
action:
  - target:
      entity_id:

Vervangen door:
YAML:
1
2
3
4
action:
  - target:
      entity_id:
        - select.gasverbruik_per_gebruiker

Correct?
Edit: Toch maar even zo geprobeerd :). Het lijkt te werken, heb even de warme kraan aangezet en de gasmeter voor SWW liep op. Ook in de trace timeline van de automation staat nu een regel extra met de goede uitkomst. Morgen gaan we het echt zien, als we weer gaan koken.

[ Voor 17% gewijzigd door Sir Bacon op 14-09-2024 20:03 ]

• TheFes
Sir Bacon schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:44:
[...]

Even kijken of ik je goed begrijp.
Moet ik dit:
YAML:
1
2
3
4
action:
  - target:
      entity_id:

Vervangen door:
YAML:
1
2
3
4
action:
  - target:
      entity_id:
        - select.gasverbruik_per_gebruiker

Correct?
Ja, als dat de juiste select entity behorende bij de utility meter is.

• Just_A_User
Devke schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:30:
[...]

Wat je eens kunt doen..... ik ben er eens een beetje mee aan het experimenteren is een accountje aanmaken bij chatgpt. Dan in stapjes aangeven wat je wilt. Hij kan dan de code genereren. Gaat dit altijd vlekkenloos....nee zeker niet. Als je zorgt dat je bestanden als configuration.yaml enzo altijd even een veilige backup van maakt dan kun je altijd deze terug plaatsen. Voor hier werkt dat tot nu toe. Wat ik mooi vind is dat je om uitleg van de code kunt vragen om het te leren begrijpen zonder een copy paste steeds maar te doen.
Dit lijkt een aardig idee. Ik heb het ook direct toegepast. Ik heb uiteindelijk gevraagd dat ik wil dat hij rekening houdt met normaal of daltarief, maar ook in situaties waarbij tijdens de was cyclus het tarief wijzigt. Dan komt hij met code, wat uiteen valt in een deel wat ik (denk ik) moet invoeren in configuration.yaml en een automation.

Maar hoe werkt die automation dan? Checkt hij elke seconde of de waarde van de sensor die aangeeft of het normaal of daltarief actie is gewijzigd is, of hoe gaat dat in zijn werk?

• Devke
Just_A_User schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:46:
[...]

Dit lijkt een aardig idee. Ik heb het ook direct toegepast. Ik heb uiteindelijk gevraagd dat ik wil dat hij rekening houdt met normaal of daltarief, maar ook in situaties waarbij tijdens de was cyclus het tarief wijzigt. Dan komt hij met code, wat uiteen valt in een deel wat ik (denk ik) moet invoeren in configuration.yaml en een automation.

Maar hoe werkt die automation dan? Checkt hij elke seconde of de waarde van de sensor die aangeeft of het normaal of daltarief actie is gewijzigd is, of hoe gaat dat in zijn werk?
Een automation start door middel van een trigger. Ik heb in mijn automation aangegeven als voorbeeld dat een sensor iedere minuut getest moet worden. Voldoet deze aan een bepaalde waarde dan moet er actie volgen. Entiteiten zal hij je in configuration.yaml als code laten opnemen. Zodat de sensor gemaakt wordt. Backup beide files altijd zodat je altijd terug kunt na een vorige situatie. Je configuration.yaml wil je sws niet verklooien. Is mij al een x gelukt. Gelukkig een backup 😅

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 14-09-2024 21:46 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Just_A_User
Devke schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:33:
[...]

Een automation start door middel van een trigger. Ik heb in mijn automation aangegeven als voorbeeld dat een sensor iedere minuut getest moet worden. Voldoet deze aan een bepaalde waarde dan moet er actie volgen. Entiteiten zal hij je in configuration.yaml als code laten opnemen. Zodat de sensor gemaakt wordt. Backup beide files altijd zodat je altijd terug kunt na een vorige situatie. Je configuration.yaml wil je sws niet verklooien. Is mij al een x gelukt. Gelukkig een backup 😅
I see. Dus het is niet voldoende om betreffende stukken code op hun plekken waar ze horen neer te zetten en dan gaat het magisch goed?

Ik moet dus ook nog iets maken wat die automation periodiek aftrapt?

• manusjevanalles
Ik heb ineens iets vreemds in mijn HA: alle sensoren zijn ineens gestopt met updaten, nu 2 uur geleden. Het gaat om echt alle sensoren, zowel die via MQTT binnenkomen (zoals alles via zigbee2mqtt), als direct (bv Waze travel time). Alles is 2 uur voor het laatste geupdated. Verder werkt alles wel gewoon, inclusief automations.
Ik heb HA herstart, dat loste het niet op. Ook een herstart van de server niet.

Wat kan er mis zijn?

• Devke
Just_A_User schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:51:
[...]

I see. Dus het is niet voldoende om betreffende stukken code op hun plekken waar ze horen neer te zetten en dan gaat het magisch goed?

Ik moet dus ook nog iets maken wat die automation periodiek aftrapt?
Soms vraag ik of het niet wat makkelijker kan. Daar komt soms een positieve reactie op. Entiteiten/sensoren moet je definiëren in de configuration.yaml naar herstart van HA zouden die beschikbaar moeten zijn.

Automatiseringen kun je via de user interface maken of de code "plakken" in de automation.yaml

Gaat dat altijd direct goed? Nee. Als je de aanpassingen hebt gedaan moet je HA herstarten. Kijk even in de logfiles of je foutmeldingen krijgt. Zo nee. Testen maar. Zoja dan de error melding voorleggen. Je krijgt dan een uitleg waarom het evt niet zou werken met een aanpassingstip. Je kunt ook vragen of hij je de code stap voor stap wilt uitleggen. Dan zie je gelijk of je goed begrepen bent.

Ben al even aan het stoeien om mbv van een vochtsensor een energysocket aan te sturen. Deze energysocket laat de ontvochtiger draaien voor een bepaalde tijd of stopt als het doel bereikt is. Deze bereid ik stap voor stap uit.

Edit: Ja je moet idd een trigger hebben die de automatisering start. Hier is dat als voorbeeld de sensor waarde die boven een max komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 14-09-2024 22:04 ]

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
manusjevanalles schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:56:
Ik heb ineens iets vreemds in mijn HA: alle sensoren zijn ineens gestopt met updaten, nu 2 uur geleden. Het gaat om echt alle sensoren, zowel die via MQTT binnenkomen (zoals alles via zigbee2mqtt), als direct (bv Waze travel time). Alles is 2 uur voor het laatste geupdated. Verder werkt alles wel gewoon, inclusief automations.
Ik heb HA herstart, dat loste het niet op. Ook een herstart van de server niet.

Wat kan er mis zijn?
Als alles nog gewoon werkt is het waarschijnlijk je browser die dwars ligt. Heb je al geprobeerd de browsercache te legen?

• manusjevanalles
synoniem schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:03:
[...]

Als alles nog gewoon werkt is het waarschijnlijk je browser die dwars ligt. Heb je al geprobeerd de browsercache te legen?
Oef, je hebt gelijk! Gelukkig zo simpel. Dank!

• Devke
Hmmbob schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:42:

Ter lering en vermaak best leuk. Is het volmaakt? Nee dat zeker nog niet. Als je het alleen doet voor copy paste dan is het zinloos. Persoonlijk probeer ik wel te begrijpen wat het doet allemaal.

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:52
De documentatie lezen is toch beter. Een LLM weet/begrijpt niks, dus hoe weet je of de "uitleg" over de code die je krijgt klopt? Bovendien, ik volg die AI ontwikkelingen niet op de voet, maar is het niet nog steeds zo dat de gratis tier van ChatGPT met een dataset werkt t/m 2021 ofzo?

Voor mij blijven die LLMs toch een beetje "if it works 80% of the time, it doesn't work". Als je er niet in 100% van de gevallen vanuit kan gaan dat het antwoord (of de uitleg) dat je krijgt klopt, ben je beter af met het lezen van de docs.

Opnieuw opstarten van HA is vaak niet meer nodig, je kunt (delen van) je config herladen. Errors evolueren doordat de core evolueert.

Voor het aansturen van een (de)humidifier obv een sensor en een switch bestaat (nu ook in de GUI) de Generic Hygrostat helper.

• Devke
Sjoop1985 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 22:53:
De documentatie lezen is toch beter. Een LLM weet/begrijpt niks, dus hoe weet je of de "uitleg" over de code die je krijgt klopt? Bovendien, ik volg die AI ontwikkelingen niet op de voet, maar is het niet nog steeds zo dat de gratis tier van ChatGPT met een dataset werkt t/m 2021 ofzo?

Voor mij blijven die LLMs toch een beetje "if it works 80% of the time, it doesn't work". Als je er niet in 100% van de gevallen vanuit kan gaan dat het antwoord (of de uitleg) dat je krijgt klopt, ben je beter af met het lezen van de docs.

Opnieuw opstarten van HA is vaak niet meer nodig, je kunt (delen van) je config herladen. Errors evolueren doordat de core evolueert.

Voor het aansturen van een (de)humidifier obv een sensor en een switch bestaat (nu ook in de GUI) de Generic Hygrostat helper.
Ik zie het ook als lering en vermaak. Wat ik zeg niet alles.werkt direct. Toch het e.a. al wel. Engelse technische documentatie is niet mijn sterkste kant. Dit helpt dan wel enig sinds. Time will learn. Dank voor het delen van de integratie!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-12 19:59
Just_A_User schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:26:
[...]

In het energiedashboard kun je die tarieven configureren, inclusief de tarieven voor gas. Hoe bedoel je, koppelen zodat je het niet handmatig hoeft aan te passen?

Als jij een nieuw contract afsluit en/of je tarieven wijzigen, dan zul je dat handmatig moeten doorvoeren, of is dat niet waar je op doelt?
Ja daar doelde ik op, ik dacht misschien is er een mogelijkheid om dat automatisch te laten aanpassen. MAar dat kan dus niet als ik het goed begrijp?

• Just_A_User
dutchnltweaker schreef op zondag 15 september 2024 @ 13:28:
[...]

Ja daar doelde ik op, ik dacht misschien is er een mogelijkheid om dat automatisch te laten aanpassen. MAar dat kan dus niet als ik het goed begrijp?
Nou gaat niet weet ik niet, maar we weten nu niet wat de tarieven volgende maand zullen zijn. Dus stel over 3 maanden neem jij een nieuw contract, voor tarieven die dan gelden, en dat contract krijg je opgestuurd.

Op welke manier zou Home Assistant dan moeten weten wat jouw nieuwe tarieven zijn? Er zit daar toch geen koppeling? Of denk ik nu raar?

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:40
Vraagje waarop hier vast het antwoord simpel is maar ik het helaas niet weet.

Ik heb een automatisering gemaakt waarbij lampen op de gang aangaan als de Hue bewegingsensor beweging detecteerd. Verder nog een aantal andere voorwaarden en dat werkt top.

Na 1 minuut en 15 seconden moeten de lampen op de gang weer uitgaan als in deze periode geen beweging is gedetekteerd.

Ik heb bovenstaand nu in twee automatiseringen werkend maar dit moet toch ook in 1 kunnen?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
alias: Lichten gang aan bij beweging
description: ""
trigger:
  - type: motion
    platform: device
    device_id: XXX
    entity_id: XXX
    domain: binary_sensor
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
condition:
  - condition: sun
    after: sunset
    after_offset: "-00:45:00"
  - condition: time
    after: "07:00:00"
    before: "06:00:00"
action:
  - metadata: {}
    data:
      color_temp: 420
      brightness_pct: 50
      transition: 1
    target:
      area_id: gang
    action: light.turn_on

alias: Lichten gang uit bij geen beweging
trigger:
  - type: no_motion
    for:
      minutes: 1
      seconds: 15
action:
    data:
      transition: 5
    target:
    action: light.turn_off

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 15-09-2024 20:25 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• TheFes
@GoEV6 zet je automations even tussen code tags, zie ook de topic warning

• Septillion
  • Laatst online: 21:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@GoEV6 Meerdere opties mogelijk, maar verbouwing naar een enkele met trigger id's zoals ook te doen in de GUI:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
alias: Lichten gang bij beweging
trigger:
  - type: motion
    id: "on"
  - type: no_motion
    for:
      minutes: 1
      seconds: 15
    id: "off"
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: trigger
            id:
              - "on"
          - condition: sun
            after: sunset
            after_offset: "-00:45:00"
          - condition: time
            after: "07:00:00"
            before: "06:00:00"
        sequence:
            data:
              color_temp: 420
              brightness_pct: 50
              transition: 1
            target:
            action: light.turn_on
      - conditions:
            id:
              - "off"
        sequence:
            data:
              transition: 5
            target:
            action: light.turn_off

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:47
Er is iets geks aan de hand waar ik al uren mijn hoofd over breek zonder echt verder te komen. Ik heb meerdere lampen van Lidl. Voorheen stuurde ik die aan met Tuya, maar nu met Home Assistant op RPi met een Slaesh dongle en Zigbee Home Automation.

Ik kijk nu bijvoorbeeld naar een lamp in mijn tuin. Als ik de kleur via HA op rood zet dan kleurt de lamp wit. Ik kan wel kleurtemperatuur kiezen, maar ook daar is iets geks aan de hand want als ik de hoogste waarde kies kleurt de lamp wit, laagste waarde ook en alleen in het midden ergens warm wit (oranje).

Maar als ik de lamp dus op Rood zet en vervolgens het apparaat Reconfigure dan kleurt de lamp wel rood. HA is dus op één of andere manier wel in staat de kleur te veranderen, wat hardware compatibility volgens mij uitsluit.

Ik zie niets geks in de logs, maar ik weet ook niet waar ik moet zoeken.

Komt iemand dit bekend voor? Tips waar ik moet zoeken? Info die ik moet delen? Thanks alvast!

• GoEV6
Heb er nog 1 samengevoegd maar de lampen gaan niet aan..Wat doe ik fout?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
alias: Verlichting buiten aan en uit
trigger:
  - platform: sun
    event: sunrise
    id: zon op
  - platform: sun
    event: sunset
    offset: 0
    id: zon onder
action:
  - choose:
      - conditions:
            id:
              - zon op
        sequence:
          - action: light.turn_off
            metadata: {}
            data: {}
            target:
              area_id: buiten
      - conditions:
            id:
              - zon onder
        sequence:
          - action: light.turn_on
            data:
              color_temp: 380
              brightness_pct: 65
            target:
              area_id: buiten
mode: singl

[ Voor 46% gewijzigd door Septillion op 16-09-2024 08:37 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Sjoop1985
Triggers zijn altijd "enkelvoudige" gebeurtenissen, die plaatsvinden op het moment dat gebeurt wat jij hebt ingesteld. Je triggers zijn nu zonsondergang en zonsopgang. Deze gebeuren dus op het tijdstip dat de zon onder de horizon verdwijnt of er weer bovenuit komt.

Aangezien de zon al onder is, heeft zonsondergang al plaatsgevonden. De trigger is dus al geweest. De eerstvolgende keer dat de zon ondergaat (morgen), zal de automation je lampen aanzetten, maar als je hem aanmaakt/opslaat nadat de zon al onder is, zal de automation niet denken "hee, de zon is al onder, de lampen moeten aan!" want zo werken triggers niet :)

Er ontbreekt ook een "e" van het woordje "single" op de laatste regel, maar dat kan ook een copy/paste foutje zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoop1985 op 15-09-2024 21:44 ]

• GoEV6
Sjoop1985 schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:43:
Triggers zijn altijd "enkelvoudige" gebeurtenissen, die plaatsvinden op het moment dat gebeurt wat jij hebt ingesteld. Je triggers zijn nu zonsondergang en zonsopgang. Deze gebeuren dus op het tijdstip dat de zon onder de horizon verdwijnt of er weer bovenuit komt.

Aangezien de zon al onder is, heeft zonsondergang al plaatsgevonden. De trigger is dus al geweest. De eerstvolgende keer dat de zon ondergaat (morgen), zal de automation je lampen aanzetten, maar als je hem aanmaakt/opslaat nadat de zon al onder is, zal de automation niet denken "hee, de zon is al onder, de lampen moeten aan!" want zo werken triggers niet :)

Er ontbreekt ook een "e" van het woordje "single" op de laatste regel, maar dat kan ook een copy/paste foutje zijn.
Weer dank _/-\o_ . Wat is het toch een gaaf programma HA!

En de missende 'e' komt idd door copy/paste

• Sir Bacon
TheFes schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:03:
[...]

Ja, als dat de juiste select entity behorende bij de utility meter is.
Yep, dit was de oplossing, werkt nu! Dank.

@manusjevanalles : ben jij er nog uitgekomen met mijn voorbeeld?

• manusjevanalles
Sir Bacon schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:34:
[...]

Yep, dit was de oplossing, werkt nu! Dank.

@manusjevanalles : ben jij er nog uitgekomen met mijn voorbeeld?
Ja, ik had ook sensor ipv select

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:22

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Hartelijk dank voor de automatisering. _/-\o_
Ik was al aan het zoeken hoe ik een tweede socket moest laten triggeren aan een andere socket. Ik kon hem toevoegen aan de bestaande automatisering en als het niet nodig meer is weer verwijderen. Maar nu kan ik dit doen met een aparte automatisering die ik aan en uit kan zetten.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
alias: Sockets synchroon
trigger:
    entity_id: switch.energy_socket_5
    from: "off"
    to: "on"
    for:
      seconds: 5
    from: "on"
    to: "off"
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
         - action: switch.turn_on
           target:
             entity_id: switch.energy_socket_7
      - conditions:
        sequence:
         - action: switch.turn_off
           target:

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• TheFes
PeteSplit schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:11:
Ik was al aan het zoeken hoe ik een tweede socket moest laten triggeren aan een andere socket. Ik kon hem toevoegen aan de bestaande automatisering en als het niet nodig meer is weer verwijderen. Maar nu kan ik dit doen met een aparte automatisering die ik aan en uit kan zetten.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
trigger:
    for:
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
           target:
      - conditions:
        sequence:
           target:
Met één klein template kun je dit nog wel versimpelen

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
    to: 
      - "off"
      - "on"
    for:
action:
  - action: switch.turn_{{ trigger.to_state.state }}
    target:

en moet het ook andersom? Dat als je 7 aanzet, dat 5 dan aan gaat?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

TheFes schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:17:
[...]

Met één klein template kun je dit nog wel versimpelen

en moet het ook andersom? Dat als je 7 aanzet, dat 5 dan aan gaat?
Nee, socket 5 zit in een automatisering, socket 7 moet alleen volgen (als ik dat nodig vind). _/-\o_

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Hmmbob
PeteSplit schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:11:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
trigger:
    for:
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
           target:
      - conditions:
        sequence:
           target:
Kan je de sockets dan niet beter gewoon in een groep zetten, en die automatisering de groep laten schakelen?

Dan 'volgt' de ene niet de andere, je schakelt ze simpelweg tegelijk.

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:48

The Executer

Lekker belangrijk!

Goed, ik ben ook weer beetje actief. Nog even reageren op de oude reply's op mijn vraagstelling:
verjager schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:24:
@The Executer Zijn alle eenheden van je bronsensors wel gelijk?
De uitkomst lijkt een beetje op 2.3-3.3+5747=5746.

In je waardes vermeld je getallen met een , en een . en ook verschillende eenheden kWh en Wh.
Septillion schreef op donderdag 12 september 2024 @ 17:24:
@The Executer HA regelt in een template niet opeens de conversie voor je ;)

Dus als je de PV in Wh mee wilt nemen in een optel waar je kWh uit wilt hebben zal je de waarde dus zelf even moeten omzetten naar kWh aka delen door 1000 :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
    ## Netto verbruik vandaag na saldering
    - name: "energy.today.used"
      unique_id: energy.today.used
      unit_of_measurement: kWh
        {{ states('sensor.energy_today_usedfromgrid')|float
          - states('sensor.energy_today_returnedtogrid')|float 
          + (states('sensor.daily_energy_produced')|float / 1000) }}
        {{ states('sensor.energy_today_usedfromgrid')|is_number
          and states('sensor.energy_today_returnedtogrid')|is_number
          and states('sensor.daily_energy_produced')|is_number) }}
Ik ga even kijken naar de eenheden, goede tip. Zou best eens kunnen kloppen dat daar iets mis gaat. Met de energy used from grid en returned to grid gaat iig niets mis (die komen overeen met het energie-dashboard dus zou het in die laatste moeten zitten.
TheFes schreef op donderdag 12 september 2024 @ 15:45:
[...]

Je hebt geen availability op die sensor? Of heb je die weggelaten voor nu?

Het probleem zal zitten in de update frequentie. Stel, used staat op 2.2, en returned verandert van 3.2 naar 3.3. Op dat moment wordt de waarde van je template sensor lager dan hij was. Dat is natuurlijk vreemd voor een energy sensor, die normaal oplopend is. De utility meter zal dit zien als een sensor die gereset is, en het geheel weer optellen bij de oude waarde.
(of je hebt je utility meter sowieso geconfigureerd om elke waarde als een delta te zien).
Pfoe... Ehm, m.b.t. utility meter heb ik verder niets geconfigureerd, ik heb alleen de betreffende meters aangemaakt, verder niet.
Je kunt wellicht beter dagelijkse utlity meters aanmaken op de bronsensoren, en dan een template sensor op de dagelijkse utility meters.
Yes, die heb ik:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
utility_meter:
  daily_energy_offpeak:
    source: sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_1
    cycle: daily
  daily_energy_peak:
    source: sensor.electricity_meter_energy_consumption_tarif_2
  daily_energy_returned_offpeak:
    source: sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_1
  daily_energy_returned_peak:
    source: sensor.electricity_meter_energy_production_tarif_2
  daily_energy_produced:
    source: sensor.inverter_watthours
  daily_gas:
    source: sensor.gas_meter_gas_consumption

En hier is ook gelijk de wattuur te zien... Ik ga ff knutselen met je code @Septillion !

Edit: Dit is gek. Energy dashboard geeft aan dat er 8.4 kWh opgewekt is, de nutsmeter (en dus ook de template, die volgen elkaar dus goed) 10.1 kWh. Terwijl het energy dashboard en de nutsmeter dezelfde sensor uitleest (sensor.inverter_watthours, dit is de ruwe waarde hoeveel de omvormer heeft opgewekt).

[ Voor 17% gewijzigd door The Executer op 16-09-2024 16:53 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Ander vraagje: Ik heb via HACS stack-in-card geinstalleerd. Files zijn aanwezig, opgenomen in configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
lovelace:
  mode: yaml
  resources:
    - url: /hacsfiles/lovelace-mushroom/mushroom.js
      type: module
    - url: /hacsfiles/button-card/button-card.js
    - url: /hacsfiles/lovelace-layout-card/layout-card.js
    - url: /hacsfiles/swipe-card/swipe-card.js
    - url: /hacsfiles/lovelace-xiaomi-vacuum-map-card/xiaomi-vacuum-map-card.js
    - url: /local/stack-in-card.js

Tevens word de file (waarvan ik vermoed dat het puur een opsomming is uit de YAML en niet daadwerkelijk een check of hij ingeladen wordt) benoemd in de Bronner onder Dashboards.
Maar... op het moment dat ik deze in een dashboard wil gebruiken eindig ik met de melding "Custom element doesn't exist: stack-in-card. type: custom:stack-in-card".

In de logboeken kom ik verder geen error tegen. In de configuration.yaml heb ik nog geprobeerd via het pad '/hacsfiles/stack-in-card/stack-in-card.js' maar ook dan eindig ik met dezelfde error... Iemand een tip?

[ Voor 8% gewijzigd door The Executer op 16-09-2024 16:27 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@The Executer Je zelf al aan dat de grid sensors in kWh zijn en de 'sensor.daily_energy_produced' in Wh :)

En let op, energy dashboard loopt altijd achter. Deze werkt zich elk uur bij waar een utility meter en state based template sensor wel real time zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door Septillion op 16-09-2024 16:57 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PeteSplit Zou ik runmode alleen nog even op queued zetten. Als je nu de plug 5 snel aan-uit zet dan eindigt plug 7 waarschijnlijk in de aan.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Septillion schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:53:
@The Executer Je zelf al aan dat de grid sensors in kWh zijn en de 'sensor.daily_energy_produced' in Wh :)
Ik zie het inderdaad. Laten we het er op houden... Dat je soms door de bomen code het bos de eenheden niet meer ziet.

Inmiddels heb ik je code toegevoegd. Klein beetje aangepast, ik voer het omzetten van de eenheid nu direct op de juiste template sensor uit, zodat ik later gewoon de som uit kan laten voeren.
En let op, energy dashboard loopt altijd achter. Deze werkt zich elk uur bij waar een utility meter en state based template sensor wel real time zijn.
Ah check, thanks. Dit wist ik (meer? Ik durf het niet te zeggen). Hield er iig geen rekening mee, dacht dat het realtime was. Met 4200WP op het dak gaat het opwekken soms snel 8)

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Septillion schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:01:
@PeteSplit Zou ik runmode alleen nog even op queued zetten. Als je nu de plug 5 snel aan-uit zet dan eindigt plug 7 waarschijnlijk in de aan.
Is de 5 sec vertraging dan niet voldoende,
want die gebruik ik vaker om zeker te zijn dat de schakelaar ook om is.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@PeteSplit Dat zal wel wat helpen ja. Maar weet niet wat het is, maar 5 seconden zou ik vaak vervelend vinden :)

• dannyvdb1997
  • Laatst online: 23:15
Hier laatst twee nieuwe rolluiken geplaatst. Die zijn via Overkiz gekoppeld aan HA. Op zolder had ik er al twee, maar die zitten gekoppeld aan allerlei automatiseringen zodat ik er nauwelijks omkijken naar heb.

Maar nu heb ik het volgende “probleem” met die op de babykamer. Die bedienen we best vaak via de meegeleverde afstandsbediening. Maar als we dat rolluik via de afstandsbediening omhoog/naar beneden laten gaan, dan wordt de status in HA niet bijgewerkt. Heeft iemand hier toevallig een work-around voor? Op het moment dat ik (als het rolluik op de babykamer met de afstandsbediening omhoog is gegaan) op omhoog gaan klik in HA, wordt de status uiteindelijk wel bijgewerkt. En vice versa.

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:43

icecreamfarmer

en het is

Panzer_V schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:40:
Ik bereken nu het aantal graaddagen doorlopend in een sensor.

Hoe kan ik het beste de cumulatieve graaddagen bijhouden in HA?

Mijn idee is om aan het einde van de dag de waarde te verhogen met het aantal graaddagen van die dag.

Doe ik dat In een sensor? Of in een input_number?
Heb jij dit toevallig uitgevogeld?
Ik wil ook een graaddagensensor maken maar vraag mij af hoe ik dat doe.
Wil een eigen sensor gebruiken dus geen KNMI of buienradar.

Moet ik een helper middels formule aanmaken? Gemiddelde over een dag is voldoende maar als de sensor uitvalt moet hij de outlier niet meenemen.

[ Voor 6% gewijzigd door icecreamfarmer op 16-09-2024 21:57 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:15
icecreamfarmer schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:40:
[...]

Heb jij dit toevallig uitgevogeld?
Ik wil ook een graaddagensensor maken maar vraag mij af hoe ik dat doe.
Wil een eigen sensor gebruiken dus geen KNMI of buienradar.

Moet ik een helper middels formule aanmaken? Gemiddelde over een dag is voldoende maar als de sensor uitvalt moet hij de outlier niet meenemen.
Ik heb wat zitten prutsen maar het is verder nooit echt van de grond gekomen. Ik heb dus geen werkende situatie op dit moment.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:04
Mijn Homeassistant Skyconnect werkt plots niet meer. Er staat Unable to Connect. Iemand enig idee?

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:37
turkeyhakan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:16:
Mijn Homeassistant Skyconnect werkt plots niet meer. Er staat Unable to Connect. Iemand enig idee?
Seriele poort is verandert van naam?

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:04
Vaevictis_ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:40:
[...]

Seriele poort is verandert van naam?
Wonder boven wonder werkt het weer: HA opnieuw opgestart. Vreemd..

• youngster
  • Laatst online: 20-05 09:48
[...]

Dit is o.a. waarom ik MeasureIt geschreven heb. Daarmee kun je op basis van een condition template gaan meten zonder dat je allerlei helpers of automations er bij moet maken.

Real programmers don't comment their code... it was hard to write, it should be hard to read!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:36
dannyvdb1997 schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:18:
Hier laatst twee nieuwe rolluiken geplaatst. Die zijn via Overkiz gekoppeld aan HA. Op zolder had ik er al twee, maar die zitten gekoppeld aan allerlei automatiseringen zodat ik er nauwelijks omkijken naar heb.

Maar nu heb ik het volgende “probleem” met die op de babykamer. Die bedienen we best vaak via de meegeleverde afstandsbediening. Maar als we dat rolluik via de afstandsbediening omhoog/naar beneden laten gaan, dan wordt de status in HA niet bijgewerkt. Heeft iemand hier toevallig een work-around voor? Op het moment dat ik (als het rolluik op de babykamer met de afstandsbediening omhoog is gegaan) op omhoog gaan klik in HA, wordt de status uiteindelijk wel bijgewerkt. En vice versa.
Zijn het IO of RTS rolluiken? IO wordt wel bijgewerkt in HA (maar kan even kleine vertraging hebben is mijn ervaring). RTS heeft geen terugkoppeling, daarvoor kan je ESPSomfy-RTS gebruiken

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@youngster Ziet er nuttig uit :)

Mag ik nog een tip geven? Voeg wat plaatjes toe hoe het process eruit ziet, dan kan veel mensen net even over de streep trekken als ze kunnen zien hoe het werkt.

• Hmmbob
youngster schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:22:
[...]

Dit is o.a. waarom ik MeasureIt geschreven heb. Daarmee kun je op basis van een condition template gaan meten zonder dat je allerlei helpers of automations er bij moet maken.
Oeh, en je Multiscrape is ook al zo'n coole tool!

• Sir Bacon
[...]

Nice! Zal het eens opnemen en proberen. Ik zie wel een paar use-cases.

• TheFes
[...]

Als ik het goed begrijp kijkt dit naar de state changes na het aanmaken van de sensor, dus vergelijkbaar met utility_meter, en niet naar de changes uit het verleden, die uit de database gehaald worden, zoals history_stats. Waardoor je dus over een langere periode dan je in je recorder hebt staan kunt rapporteren?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:11

D4NG3R

kiwi

:)

Hoe gaan jullie om met het bepalen of de badkamer na een douchebeurt (nog) geventileerd moet worden?

M'n huidige oplossing met een derivative (1u) + threshold (5 met een hysterese van 5) van de luchtvochtigheid stopt te snel waardoor de ventilatie afschaalt en de luchtvochtigheid vrolijk weer begint te stijgen.

Ik heb de derivative sensor maar even op 2u gezet in de hoop dat dat lang genoeg gaat zijn, maar vraag mij af hoe jullie dit doen. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Sjoop1985
@D4NG3R Ik gebruik zelf een referentiesensor in een aangrenzende ruimte en stuur de ventilatie aan op basis van de delta tussen die twee.
Als je geen referentie hebt kun je ook nog kiezen voor de strategie die @HuismAndré hier laatst deelde, waarbij je kijkt naar het verschil ten opzichte van het langdurig gemiddelde.

Het nadeel van de derivative is dat de afname van de vochtigheid wel gedaald kan zijn, zonder dat de daadwerkelijke luchtvochtigheid terug is op het oude niveau. Er stelt zich namelijk een nieuw evenwicht in doordat ook na het douchen vocht blijf verdampen vanuit je douche, je natte handdoeken, noem het maar op. Dan wil je dus inderdaad blijven door ventileren en daarvoor heb je iets van een referentiewaarde voor de vochtigheid nodig.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@D4NG3R bij mij is het heel simpel: boven de 80% relatieve luchtvochtigheid in de badkamer gaat de mechanische ventilatie op standje turbo, daaronder bepalen andere sensoren in huis (CO2, fijnstof) hoe hard de MV draait. Dat is veelal geen standje turbo.

Het probleem van een stijgende luchtvochtigheid nadat de MV zachter draait herken ik niet. Maar dat hangt waarschijnlijk ook van je badkamer(gebruik) af. Omdat mijn MV vrij snel naar standje turbo gaat heb ik relatief weinig condensatie op muren en ramen en hoeft er dus later ook geen vocht van die plekken te verdampen. En de glazen douchewand maken we met een wissertje altijd even droog na het douchen. Dus de enige plek waar neergeslagen vocht nog moet verdampen later zijn de paar tegels op de wand en vloer van de douchecabine.

Als je echt nog een uur of langer extra moet ventileren na een douchebeurt, dan zou ik toch kijken of de basis in orde is:
  • Gaat de MV snel genoeg op standje turbo?
  • Komt er voldoende lucht onder de badkamerdeur door (extra inkorten en/of rooster in deur bouwen).
  • Belangrijke in het najaar/winter: douche met het raam gesloten! Je wilt droge warme lucht uit je huis gebruiken om het vocht uit je badkamer te absorberen voordat het wordt afgezogen. Dat gaat met koude vochtige lucht van buiten erg slecht en daarnaast koelt je badkamer af waardoor al je muren en meubels kletsnat worden door condensatie.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Gizz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:09:
  • Gaat de MV snel genoeg op standje turbo?
  • Komt er voldoende lucht onder de badkamerdeur door (extra inkorten en/of rooster in deur bouwen).
  • Belangrijke in het najaar/winter: douche met het raam gesloten! Je wilt droge warme lucht uit je huis gebruiken om het vocht uit je badkamer te absorberen voordat het wordt afgezogen. Dat gaat met koude vochtige lucht van buiten erg slecht en daarnaast koelt je badkamer af waardoor al je muren en meubels kletsnat worden door condensatie.
- Veelal 30-60 secs, als het buiten (en daardoor binnen) niet zo vochtig is natuurlijk sneller. 6:37:39 pikte de sensor op dat de luchtvochtigheid steeg, 6:38:40 was deze voldoende gestegen om over m'n threshold van +10% RLV/h te komen. M'n woonkamer (een eventueel referentiepunt) hingen op dat moment rond de 68%, de badkamer voordat ik ging douchen rond de 77%, en dat terwijl het daar op dat moment ook nog eens een halve graad warmer was dan in de woonkamer..

- Geen idee [of het voldoende is], nog belangrijker is dat ik hier zelf weinig me kan of ga doen gezien het een huurwoning betreft.

- Die zit potdicht, ouderwetse luchtrooster naar buiten zit ook zo dicht als die gaat zijn zonder er een kitspuit bij te betrekken. Voelbaar stroomt hier in ieder geval nauwelijks iets langs heen, onder langs de deur is de luchtstroming daarentegen wel merkbaar. :)

Het feit dat de luchtvochtigheid buiten momenteel zo hoog ligt helpt niet, en valt helaas ook weinig tegen te doen. Bij ~21c binnentemperatuur ga ik nog niet stoken. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Wjua3pgdBQg7gSM07ATIDBOyDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tYcxrXoav0dE6z52sqVNY4m7.png?f=fotoalbum_large

M'n derivative sensor kapte er mee omdat het 'een uur eerder' 100% luchtvochtig was, omdat de douchebeurt toen natuurlijk begon. T.o.v. toen was de luchtvochtigheid natuurlijk alweer onder de 0% stijging per uur gekomen.

Je ziet een klein kwartiertje na het stoppen van de ventilatie mooi dat de luchtvochtigheid weer stijgt, omdat de badkamer natuurlijk verder afkoelt zonder dat de vochtige lucht flink word vervangen met droge(re) lucht.

Edit: @Sjoop1985
Ik denk dat werken met de delta tussen de woon- en badkamer hier inderdaad een mooie oplossing is. :Y

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 17-09-2024 15:35 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:37
D4NG3R schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:10:
Hoe gaan jullie om met het bepalen of de badkamer na een douchebeurt (nog) geventileerd moet worden?

M'n huidige oplossing met een derivative (1u) + threshold (5 met een hysterese van 5) van de luchtvochtigheid stopt te snel waardoor de ventilatie afschaalt en de luchtvochtigheid vrolijk weer begint te stijgen.

Ik heb de derivative sensor maar even op 2u gezet in de hoop dat dat lang genoeg gaat zijn, maar vraag mij af hoe jullie dit doen. :)
Ik gebruik de hygrostat sensor, op basis daarvan geef ik de WTW unit een boost signaal. Dat werkt goed behalve als iemand langer dan 15 min onder de douche staat. (Tieners).

• youngster
  • Laatst online: 20-05 09:48
TheFes schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:57:
[...]

Als ik het goed begrijp kijkt dit naar de state changes na het aanmaken van de sensor, dus vergelijkbaar met utility_meter, en niet naar de changes uit het verleden, die uit de database gehaald worden, zoals history_stats. Waardoor je dus over een langere periode dan je in je recorder hebt staan kunt rapporteren?
Klopt (voor de source sensor optie)! Met dus de mogelijkheid om alleen te meten in een tijdvenster of als een condition True is.
Een timer sensor meet hoe lang de conditie True is en een counter hoe vaak de conditie True wordt.

Real programmers don't comment their code... it was hard to write, it should be hard to read!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-12 13:27
dannyvdb1997 schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:18:

Ik gebruik ESPSomfy-RTS

https://community.home-assistant.io/t/espsomfy-rts/621347

PVO

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

RTS is toch stateless? HA gaat dan natuurlijk nooit weten wat er gebeurt is als deze extern is bediend.

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:05

Eboman

Ondertitel

Voor de mensen die device tracking gebruiken en ios18. Ik moest wifi privacy een keer aanzettten en weer uitzetten en bevestigen voordat mijn daadwerkelijke Mac address weer zichtbaar werd ondanks dat de wifi instellingen geen ander Mac adres liet zien.

Signature

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

The Executer schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:15:
Ander vraagje: Ik heb via HACS stack-in-card geinstalleerd. Files zijn aanwezig, opgenomen in configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
lovelace:
  mode: yaml
  resources:
    - url: /hacsfiles/lovelace-mushroom/mushroom.js
    - url: /hacsfiles/button-card/button-card.js
    - url: /hacsfiles/lovelace-layout-card/layout-card.js
    - url: /hacsfiles/swipe-card/swipe-card.js
    - url: /hacsfiles/lovelace-xiaomi-vacuum-map-card/xiaomi-vacuum-map-card.js
    - url: /local/stack-in-card.js

Tevens word de file (waarvan ik vermoed dat het puur een opsomming is uit de YAML en niet daadwerkelijk een check of hij ingeladen wordt) benoemd in de Bronner onder Dashboards.
Maar... op het moment dat ik deze in een dashboard wil gebruiken eindig ik met de melding "Custom element doesn't exist: stack-in-card. type: custom:stack-in-card".

In de logboeken kom ik verder geen error tegen. In de configuration.yaml heb ik nog geprobeerd via het pad /hacsfiles/stack-in-card/stack-in-card.js maar ook dan eindig ik met dezelfde error... Iemand een tip?
Iemand nog een idee wat dit kan zijn? Ik heb de logboeken er nog eens op nageslagen maar kom nergens een error tegen. Meesttijds word er aangegeven opnieuw te downloaden vanuit HACS, maar dat heb ik inmiddels 6 keer gedaan :+ , dus dat helpt helaas niet. Andere cards werken zonder problemen.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Nog een ander vraagje: Tussen 3 devices (2 Samsung-telefoons en 1 PC) heb ik 3 verschillende thema's, zonder dat ik daar iets aan heb gedaan. En eigenlijk zou ik 1 van de 3 willen, maar ik snap niet waarom dit gebeurt.

Mijn eigen telefoon (Cards zijn doorzichtig, telefoon staat op donker thema ingesteld):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_PWryYEs_DBf-gjdNuPK1bkub8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dj5RqY1ajPyxS7sFYVrWx9us.jpg?f=user_large
Telefoon van de vrouw (Cards zijn donker, telefoon staat op licht thema ingesteld):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fxzdO3BjSmKOq4ObEtqZo53qt0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hjnrFX9xArs4phcxsrkxNtPT.jpg?f=user_large
PC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7Ec1eUygmr4g_mUNsVNn48Mshg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bgFzMqWbo3SzHLCd3vTWJMpE.jpg?f=user_large

Hoe kan ik het thema (ondanks dat er dus niets ingesteld staat in het dashboard) toch overal hetzelfde krijgen? De voorkeur gaat uit naar de eerste, deze vind ik wel erg nice zo.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@The Executer Als je iets via HACS toevoegt moet je vooral niets met bronnen doen, dat zou dan juist HACS moeten doen...

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Septillion schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:25:
@The Executer Als je iets via HACS toevoegt moet je vooral niets met bronnen doen, dat zou dan juist HACS moeten doen...
In de HACS pagina staat qua instructies het volgende:
Installation
Use HACS or follow this guide

resources:
url: /local/stack-in-card.js
Wanneer je vervolgens stack-in-card via HACS gaat installeren krijg je de volgende tekst te zien:
Stack In Card
Version 0.2.0 will be downloaded

Wanneer gedownload zal deze zich bevinden in '/config/www/community/stack-in-card'
Nadat de download is voltooid, moet je, aangezien je Lovelace niet in de opslagmodus gebruikt, de bron handmatig toevoegen met deze instellingen:

url: /hacsfiles/stack-in-card/stack-in-card.js

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@The Executer Dat bedoel ik, heel duidelijk het woordje or ;)

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-12 10:19
Ik krijg een error bij het saven van deze automation om een tablet te laden van 20 naar 80% met behulp van een smart stekker als switch.
Error: Response error: 500
wat doe ik hier nu niet goed?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
  - platform: event
    event_type: automation_reloaded
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.sm_x210_battery_level
    above: 80
  - platform: numeric_state
    below: 20
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            above: 80
        sequence:
          - data:
              entity_id: switch.tabletplug_switch
            action: switch.turn_off
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            below: 30
        sequence:
          - data:
              entity_id: switch.tabletplug_switch
            action: switch.turn_on
alias: Tablet laden
description: "tablet charging"

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 17-09-2024 21:17 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@rkonings Ik zie niets raars en hier kan ik hem gewoon opslaan. Klinkt mij beetje of je gewoon hickup hebt met de communicatie met HA.

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:33
Heb weer iets vreemd en weet niet of het aan HA ligt..

Heb twee Google Nest Speakers, werkten perfect!

1 speaker wil geen zinnen / geluid meer afspelen met de Google Cast integratie. Ik zie de volgende system log foutmelding:
Failed to cast media http://192.168.1.254:8123...l_-_tts.google_nl_com.mp3 from internal_url (http://192.168.1.254:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Iemand een idee?

Hmm, meer mensen met dit probleem:

https://github.com/home-assistant/core/issues/125545

[ Voor 8% gewijzigd door vortexnl1982 op 17-09-2024 21:35 ]

• dannyvdb1997
  • Laatst online: 23:15
rafvhoof schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:46:
[...]

Zijn het IO of RTS rolluiken? IO wordt wel bijgewerkt in HA (maar kan even kleine vertraging hebben is mijn ervaring). RTS heeft geen terugkoppeling, daarvoor kan je ESPSomfy-RTS gebruiken
IO-motoren, althans dat staat op de bijgeleverde afstandsbedieningen. Had blijkbaar iets meer geduld nodig, want uiteindelijk is net na een test de status van het rolluik in de kledingkamer (na bediening met de afstandsbediening) uiteindelijk bijgewerkt in HA.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Septillion schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:47:
@The Executer Dat bedoel ik, heel duidelijk het woordje or ;)
Klopt, maar heb je ook de tekst in het tweede blok gezien, die je krijgt op het moment dat je stack in card gaat installeren via HACS? Die tekst is ook heel duidelijk ;).

Juist daarom vind ik het ook zo vreemd dat het niet werkt, want vooral de tweede tekst is meer dan duidelijk hoe het 'geactiveerd' moet worden, namelijk via bronnen.

[ Voor 19% gewijzigd door The Executer op 17-09-2024 21:59 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@The Executer Nee, die tekst is heel generiek. Want zonder HACS is dat de enige manier in HA. HACS is daar de vervanger van. Het blijft dus of of. Naar mijn ervaring brengt rommelen met de resources voor HACS zaken alleen maar issues.

Dus zou eens kijken of het component eens uit HACS kan deinstalleren en dat je alle handmatige zaken weer weg kunt halen uit de resouces. Dan herstart en browser cache legen en nogmaals gewoon alleen via HACS proberen.

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Septillion schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:59:
@The Executer Nee, die tekst is heel generiek. Want zonder HACS is dat de enige manier in HA. HACS is daar de vervanger van. Het blijft dus of of. Naar mijn ervaring brengt rommelen met de resources voor HACS zaken alleen maar issues.

Dus zou eens kijken of het component eens uit HACS kan deinstalleren en dat je alle handmatige zaken weer weg kunt halen uit de resouces. Dan herstart en browser cache legen en nogmaals gewoon alleen via HACS proberen.
Ah, check. Wanneer de bronnen in YAML opgenomen zijn (opslagmodus = negatief) dan toon deze tekst. Dat maakt weer een hoop duidelijker. Dat word nog even testen, dan maar weer.

Weet jij misschien ook waar het verschil in thema weg komt waar ik in de post er boven schreef? 2 soortgelijke apparaten, maar in HA toch verschillend thema. Telefoon van de vrouw nog ingesteld op donker thema maar dit maakte de blokken alleen donker, niet transparant.

[ Voor 15% gewijzigd door The Executer op 17-09-2024 22:08 ]

Verwijderd

Mijn HomeAssistant Supervisor heeft om een of andere reden geen internet connectie (meer).
En vind derhalve dan ook geen updates:

code:
1
WARNING (MainThread) [supervisor.jobs] 'Updater.fetch_data' blocked from execution, no supervisor internet connection

Het e.a. draait op een Pi in Supervised installatie.
Alle andere containers en mijn gehele netwerk hebben geen issues.
Als interne DNS heb ik Pihole draaien in een docker container (fixed IP). En staat op 'permit all origins'.

Zowel het docker netwerk van PiHole als dat van HomeAssistant staan in bridge mode.
't HA docker netwerk is aangemaakt door de supervised installatie.

In HA system info zie ik ook staan:

code:
1
supervisor_connectivity false

Supervisor container bekeken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
docker exec -it hassio_supervisor route -n
Kernel IP routing table
Destination     Gateway         Genmask         Flags Metric Ref    Use Iface
0.0.0.0         172.17.0.1      0.0.0.0         UG    0      0        0 eth0
172.17.0.0      0.0.0.0         255.255.0.0     U     0      0        0 eth0
172.30.32.0     0.0.0.0         255.255.254.0   U     0      0        0 eth1

docker exec -it hassio_supervisor nslookup tweakers.net
Server:         172.30.32.3
Address:        172.30.32.3#53

Non-authoritative answer:
Name:   tweakers.net
Address: 2.16.6.12
Address: 2.16.6.33
Address: 2a02:26f0:1180:33::210:657
Address: 2a02:26f0:1180:33::210:662

Dat lijkt allemaal in orde te zijn. Ook mijn gateway naar het internet is te pingen vanuit de supervisor container.

172.30.32.3 is de hassio_dns container.
De bovenstaande DNS query zie ik ook netjes terug in mijn PiHole logs.

Ben nu even het spoor bijster waar ik dit mag gaan zoeken om 't op te lossen.
Wie heeft een gouden tip?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Verwijderd Volgens mij is supervisor wel wat meer dan alleen een docker container, dat is nu net het hele issue van supervised draaien en waarom het unsupported is :/

Misschien opnieuw de installer draaien?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:38
Vraagje aan de Home Assistant gebruikers hier aangezien ik er geen issue van kan vinden op Github of op het forum.

Sinds, ik denk versie 2024.9 of de laatste update van de Home Assistant app op mijn telefoon heb ik het probleem dat de locatie niet meer regelmatig genoeg bijwerkt. Ik ben inmiddels al een half uur weer thuis maar volgens Home Assistant sta ik nog steeds bij de school van de kids.

Ook gisteren avond was ik ergens naar toe en pas 2 uur later detecteerde de app dat ik thuis was. Mijn vrouw heeft precies hetzelfde probleem.

Ben ik de enige met dit probleem?

Specs:
Home Assistant 2024.9.2
Home Assistant app: 2024.7.3
Telefoon: Google Pixel 7a
Android app

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 21:51
Wanneer je lampen overdag op 100% aan wilt laten gaan en 's nachts op 10%, is deze aanpak https://community.home-as...ss-based-on-time/438401/3 dan op dit moment nog steeds de handigste/meest logische/beste?

Verwijderd

Septillion schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:08:
@Verwijderd Volgens mij is supervisor wel wat meer dan alleen een docker container, dat is nu net het hele issue van supervised draaien en waarom het unsupported is :/

Misschien opnieuw de installer draaien?
Forgot to mention: Uiteraard al gedaan, maar heeft het helaas ook niet opgelost.
Een complete reinstall van mijn pi kan, maar dat wordt dan ook uiteindelijk een backup van HA daarna weer inladen (met waarschijnlijk dan hetzelfde issue), dat allemaal opnieuw inrichten is niet iets waar ik nou per se naar uitkijk (los van het feit dat ik dan mijn historie kwijt ben van het e.a. qua verbruik).

Stomme is heeft zeker 2 jaar prima gedraaid, maar ergens in juli gestopt met werken (kwam ik nu pas achter).
Geen idee wat destijds een (breaking) change geweest is.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Verwijderd Tijdens laden van de backup wordt niets met de supervisor gedaan. Dus dat zou geen probleem mogen geven. History zit juist wel in een backup dus dat heb je dan terug.

Persoonlijk zou ik zelf geen supervised meer draaien anno 2024. (Sterker nog, was er in 2022 al niet eens aan begonnen.) Dus als je over gaat zou je ook echt de stap naar HA OS kunnen maken.

Verwijderd

Septillion schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:25:
@Verwijderd Tijdens laden van de backup wordt niets met de supervisor gedaan. Dus dat zou geen probleem mogen geven. History zit juist wel in een backup dus dat heb je dan terug.

Persoonlijk zou ik zelf geen supervised meer draaien anno 2024. (Sterker nog, was er in 2022 al niet eens aan begonnen.) Dus als je over gaat zou je ook echt de stap naar HA OS kunnen maken.
Snap je punt, maar wat doe ik dan met al mijn andere docker containers die op mijn Pi draaien?
Voel er weinig voor om nóg een device in mijn patchkast neer te leggen voor iets wat qua load prima samen met HA op 1 systeem kan draaien.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@jantje888 Tja, je kunt dingen op zo veel manieren regelen in HA dat er wat dat betreft nooit een "beste" oplossing is. Alleen iets dat jij handig vind.

Op zich is dat met een if of een chooser met daarin een tijd makkelijk te doen. Je zou ook stand van de zon kunnen pakken of een lichtsensor, net wat je wilt.

Weet wel dat de "solution" daar veeeeeel ingewikkelder is dan nodig. Ze hadden gewoon een else kunnen pakken en als condition de motion sensor checken is natuurlijk vrij zinloos als dat je enige trigger is...

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Verwijderd Of hele Pi virtualiseren met iets als Proxmox.

Of HA ook gewoon puur als container draaien en dat dus gewoon net zo behandelen als je andere containers incl eventuele "addons" die je wilt.

Zelf met volle tevredenheid voor het eerste gekozen. Heb ook jaren supervised gedraaid (was initieel enige mogelijkheid om HA op een SSD te draaien op een Pi) maar kreeg ook issues en was ook bang dat het echt om zou vallen. En dat was zonder er wat naast te draaien.

Verwijderd

HA als container draaien heb ik in het begin geprobeerd, maar dat was een groot drama. ;-)
Vandaar overgestapt naar Supervised. Proxmox ken ik (nog) niet, zal er eens naar kijken wat dat is en hoe het e.a. te implementeren. En of dat bij mij past.

Een SSD was idd ook mijn beweegredenen om voor supervised te gaan destijds.

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-12 11:28
vortexnl1982 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:21:
Heb weer iets vreemd en weet niet of het aan HA ligt..

Heb twee Google Nest Speakers, werkten perfect!

1 speaker wil geen zinnen / geluid meer afspelen met de Google Cast integratie. Ik zie de volgende system log foutmelding:

[...]

Iemand een idee?

Hmm, meer mensen met dit probleem:

https://github.com/home-assistant/core/issues/125545
+1

Hier 5 Google/Nest Mini's/Audio's in huis waarvan er eentje sinds deze week dezelfde symptomen heeft... :?

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:11
The Executer schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:46:
Nog een ander vraagje: Tussen 3 devices (2 Samsung-telefoons en 1 PC) heb ik 3 verschillende thema's, zonder dat ik daar iets aan heb gedaan. En eigenlijk zou ik 1 van de 3 willen, maar ik snap niet waarom dit gebeurt.

Mijn eigen telefoon (Cards zijn doorzichtig, telefoon staat op donker thema ingesteld):
[Afbeelding]
Telefoon van de vrouw (Cards zijn donker, telefoon staat op licht thema ingesteld):
[Afbeelding]
PC:
[Afbeelding]

Hoe kan ik het thema (ondanks dat er dus niets ingesteld staat in het dashboard) toch overal hetzelfde krijgen? De voorkeur gaat uit naar de eerste, deze vind ik wel erg nice zo.
Klik eens op je username als het goed is zie je daar theme instellingen, waarschijnlijk zijn daar verschillende themes ingesteld?
Pagina: 1 ... 232 ... 355 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.