Iets met door de bomen het bos niet meer zien, dus hoop dat jullie mij willen helpen met een keuze maken.
Ik wil mijn HA systeem gaan upgraden van Raspberry pi 3B naar een "mini PC" met als doel een stabieler systeem dat sneller reageert en toekomst bestendig is.
Ergernissen nu zijn dat regelmatig de verbinding weg valt of het inloggen lang duurt (in android app en windows) of dat er even helemaal geen verbinding is voor een paar minuten. (misschien komt dit wel ergens anders door (duckdns, router settings, geen idee maar vrouw en kinderen zijn er dan al snel klaar mee "als het weer eens niet werkt")
Ook heeft de Raspberry moeite met de 2 HD camera's op het dashboard en reageert gewoon traag in het algemeen.
Het idee is dan ook om met een verse installatie alles opnieuw op te gaan bouwen op een meer capabele machine.
Huidige situatie: Raspberry pi 3 met HAOS
Ik heb nu zo'n 50 apparaten in gebruik en er lopen nu 23 automatiseringen voornamelijk voor de lampen en airco.
Tot nu toe wordt HA hier in huis door 4 gebruikers gebruikt voor het bedienen van de Tuya lampen (deels geautomatiseerd) de Airco bedienen en het stroomverbruik monitoren met HomeWizzard (p1) meters en Tuya plugs en 2 hd camera's.
Ik zou graag een media speler als Plex of Kodi erbij of er naast willen (misschien via proxmox ofzo?), films en series kijken doen we nu via de trage Plex app op de LG WebOS tv.
Frigate lijkt me ook wel interessant. En wil in de toekomst apparaten met zonnestroom overschot gaan schakelen.
De bedoeling is dat HA stabiel en soepel draait en meer/vaker gebruikt gaat worden in het dagelijks leven.
Ik heb nu door de positieve reacties op diverse fora's de
Beelink s12 pro n100 16GB 500GB ssd voor €178,- op het oog. Is deze het extra geld waard of zal deze "overkill" zijn voor wat ik er mee wil doen en kan ik beter bv via
Marktplaats van Maarten een oudere HP T630 quad core (amd gx-420gi) 16GB 250GB ssd voor bijvoorbeeld €94,- kopen?
Ik heb erg weinig verstand van hardware dus hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken wat een goede aankoop zal zijn.