@
Just_A_User @
Septillion
Ben op vakantie dus heb niet in detail zitten meevolgen, maar terugscrollend lijkt dit heel erg op wat ik ook gedaan heb. (Kan vanaf hier ff niets delen helaas)
Ik wilde ook een soort "year to date" waarde hebben, ondanks dat dat alleen een virtueel getal is. Daarbij moest dan ook het vastrecht meegerekend worden.
Ik had een variabel contract, dus kon niet zomaar op jaarbasis kWhs met elkaar verrekenen omdat ook mijn energieleverancier (tegen alle jurisprudentie in) saldeert op tarief termijn. Bovendien wilde ik het liefst ook nog eens alles in het bestaande energie dashboard proppen (dmv "een entiteit die de totale kosten weergeeft").
Dus heb ik ook een sloot nutsmeters en template sensors aangemaakt die eigenlijk feitelijk op dagbasis de kosten bijhouden en die dan weer sommeren over maanden. Daarbij probeerde ik wel op tarief termijn niveau te kijken of ik meer teruggeleverd heb dan verbruikt, zodat ik voor echte teruglevering het (veel magerdere) teruglever tarief kon verrekenen.
...
En toen sloot ik een vast contract af waarbij ik eigenlijk weer gewoon over een heel jaar kWhs tegen elkaar kon wegstrepen.
Heb nog op mijn to do lijst staan om mn energie berekeningen te herzien naar de huidige situatie, maar blijf het voor me uit schuiven omdat het zo'n ontiegelijke mindfuck is iedere keer.
Niet alleen is het complex vanwege piek en dal, écht salderen (kWh voor kWh) vs terugleveren (tegen luizig tarief), vastrecht per tijdseenheid en niet per kWh, plus nog eens de eventuele terugleverboete, bovendien probeer je iets "live" te berekenen dat eigenlijk pas achteraf bepaald kan worden. Om dat dan ook nog eens in HA te krijgen met de middelen tot je beschikking... Breaks my brain every time. Zelfs als ik het vantevoren helemaal schematisch uitteken.
Zoals @
Septillion zei, en al die moeite voor een virtueel getal... Ik sloot laatste contract in januari... Heb mijn berekeningen nog steeds niet geüpdatet

(al loopt het wel redelijk ok zolang netto verbruik positief blijft).