Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 229 ... 355 Laatste
Acties:

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23

Eraser127

Nijkerk

@robg1984 Zag volgens mij nog geen antwoord voorbij komen:
Ik heb deze template sensor als extra bij m'n wasmachine:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- sensor:
      - name: "Wasmashine energy total"
        unique_id: '9869808d-bf93-4291-ace0-b6ee413ac796'
        state: "{{ states('sensor.wasmachine_energy')|float(0)|round(2) + 460.32 }}"
        availability: "{{ states('sensor.wasmachine_energy')|is_number }}"
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
        icon: "mdi:counter"
        unit_of_measurement: "kWh"

Die + 460.32 in regel 4 is omdat bij een eerdere firmware update van de smartplug (shelly Plug S) de 'Energy'-waarde weg was. Dan mis je de volgende keer dus een deel van je 'Energy total' uit deze sensor. Dus mocht ik die weer eens updaten dan tel ik eerst ff de 'Energy' bij 'Energy total' op.

[ Voor 7% gewijzigd door Eraser127 op 06-09-2024 17:35 ]

My Discogs

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

D4NG3R schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:58:
[...]

O.a. daarom draai ik weinig smarthome meuk via WiFi, ik heb er geen zin in dat alles constant naar het moederschip probeert te bellen. Enkele ESPHome devices welke lokaal blijven, alleen de TV kan en gaat het grote boze internet op.
Buiten het "een E.T. doen", de plug was voor álle functionaliteit afhankelijk van communicatie met het thuisfront. Toen ie achter PiHole werd geplaatst (met whitelist i.p.v. blacklist) deed ie helemaal niets, geen webinterface, geen metingen, geen bediening (via de app), niks nada noppes. Domeinnaam whitelisten: "It's alive *insert evil laugh*"

Dat ie data naar de andere kant van de aardbol verstuurd is al een dingetje, maar je gedragen als een paperweight wanneer dat niet lukt..... :(

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:26
Eraser127 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:33:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- sensor:

Die + 460.32 in regel 4 is omdat bij een eerdere firmware update van de smartplug (shelly Plug S) de 'Energy'-waarde weg was. Dan mis je de volgende keer dus een deel van je 'Energy total' uit deze sensor. Dus mocht ik die weer eens updaten dan tel ik eerst ff de 'Energy' bij 'Energy total' op.
Kan je niet beter bij statistics in HA die 460 kwh toevoegen?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• Gizz
  • Laatst online: 21:43

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ChiLLeR Ik zou gewoon een ESP pakken en die met Wireguard met thuis laten verbinden. Kan met Esphome.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:34
ChiLLeR schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:22:
Ik heb een winkel die ik verhuur waar ik graag de temperatuur/vochtigheid remote zou willen meten in mijn lokale home assistant. Ik kan gebruik maken van de wifi van de winkel om met het internet te verbinden, iemand een idee welke meter daarvoor geschikt zou zijn?
Het liefst een zonder een hub :)
ESPHome heeft ondersteuning voor Wireguard VPN. Voor zover ik weet is het daarmee mogelijk om de ESP dus remote te plaatsen, via de VPN met je thuisnetwerk te laten verbinden, en dan kan die "lokaal" met HA babbelen.

Moet je dus alleen nog een thermometer vinden waar ESPHome op kan. (Of zelf bouwen)

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

manusjevanalles schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:44:
[...]

Kan je niet beter bij statistics in HA die 460 kwh toevoegen?
Misschien wel ja, moet ik ff kijken hoe/ waar dat moet }:O

My Discogs

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:31
D4NG3R schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:40:
[...]

Ik heb hier zelf het meeste smarthome op Zigbee zitten, zooitje basale Tuya plugs - niet denderend accuraat maar het voldoet aan mijn verwachtingen.

[...]

Heb je wel een P1 meter? Untracked consumption is simpelweg wat er over blijft van je globale verbruik nadat het verbruik van individuele apparaten er af gehaald is.

[...]

Geïnformeerd.

Het geeft inzicht in m'n (sluip)verbruik, en dat vind ik simpelweg interessant. Ongeacht of ik vervolgens ook iets met die informatie ga ondernemen. :)
Uiteraard heb ik ook een p1 meter

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:19
Eraser127 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:33:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- sensor:

Die reset gaat je elke keer gebeuren bij een update, maar voor het Energy Dashboard is dat geen probleem.
Als het je om het all time totaalverbruik gaat, kun je er beter een utility meter zonder cycle op die sensor aanmaken.

Home Assistant configuratie

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

@TheFes Heb een utility meter aangemaakt, maar volgens mij kan ik die utility meter geen startwaarde (waarde uit de template) meegeven. Verder wordt de waarde van vanochtend ook niet meegenomen met de meter die ik net heb aangemaakt.

My Discogs

• TheFes
Eraser127 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:45:
@TheFes Heb een utility meter aangemaakt, maar volgens mij kan ik die utility meter geen startwaarde (waarde uit de template) meegeven. Verder wordt de waarde van vanochtend ook niet meegenomen met de meter die ik net heb aangemaakt.
De utility meter begint inderdaad bij 0 vanaf het moment dat je hem aanmaakt. Maar er is een utility meter calibrate action waarmee je de waarde kunt aanpassen

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-12 13:59
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:59:
Heeft iemand een idee voor een vervanging voor tomorrow.io?

(...)

Ik snap dat je grootgebruikers geld gaat vragen voor het gebruik van hun API, maar op deze manier graaien is wat overdreven.
Als follow-up hierover: ik heb dus gevraagd wat hun "premium" plan zou gaan kosten als ik _alleen_ pollen informatie zou willen:
Our first tier is 25,000K Daily API Calls and access to Pollen is an add-on. The total would be $6724 annually.
So... Buh-bye!

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

TheFes schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:53:
[...]

De utility meter begint inderdaad bij 0 vanaf het moment dat je hem aanmaakt. Maar er is een utility meter calibrate action waarmee je de waarde kunt aanpassen
Het is gelukt, ik mis alleen kWh achter de waarde, maar de calibrate werkt idd.

My Discogs

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:36
Seafarer schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:54:
[...]

Waarom zou je dat willen weten? Verkopen ze iets speciaals daar?
Kelder met vocht problemen. Zojuist helemaal laten renoveren maar zou het graag nu pro actief in de gaten willen houden. Dank voor de opties , via vpn connected is idd de beste optie. Zal eens een esp gaan zoeken :)

>> Signature?

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:33
@ChiLLeR Tenzij er super vertrouwelijke data overheen gaat, waarom niet gewoon uploaden naar een public MQTT broker en het daar vandaan uitlezen?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:36

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Sinds kort ervaar ik dat een aantal automations die ik disabled heb na een herstart van HA weer enabled zijn..?

Het zijn niet alle, maar wel steeds dezelfde.

Nu ik dit schrijf, misschien een syntaxfout in de automations.yaml...

Stonden op initial_state: true geconfigureerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Beekforel op 07-09-2024 09:52 ]

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 21:14
ChiLLeR schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 06:48:
[...]

Kelder met vocht problemen. Zojuist helemaal laten renoveren maar zou het graag nu pro actief in de gaten willen houden. Dank voor de opties , via vpn connected is idd de beste optie. Zal eens een esp gaan zoeken :)
Met ESP kan, maar let vooral goed op de kwaliteit van de sensoren. Hier heb ik in de kelder ook last van hoge luchtvochtigheid, want geen natuurlijke ventilatie (vorige eigenaar niet laten plaatsen bij de bouw |:().
Ik controleer de luchtvochtigheid met zowel een Philiotech (Z-wave) als een Tado, maar er zit wel een behoorlijk verschil in. Daarnaast stuur ik met HA de luchtontvochtiger aan, zodat deze maar een paar uur per dag aan gaat. :)

Als de exacte waarde van belang is zou ik zoeken naar de juiste sensoren. ;)

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24

tozzke

aka tozzert

ChiLLeR schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:22:
Ik heb een winkel die ik verhuur waar ik graag de temperatuur/vochtigheid remote zou willen meten in mijn lokale home assistant. Ik kan gebruik maken van de wifi van de winkel om met het internet te verbinden, iemand een idee welke meter daarvoor geschikt zou zijn?
Het liefst een zonder een hub :)
Toevallig heb ik deze week een SMLIGHT SLZB-06M ontvangen die dit volgens mij zou moeten kunnen via VPN (als je van plan was om Zigbee sensoren te gebruiken in ieder geval; al is dit wel een soort van hub)

[ Voor 8% gewijzigd door tozzke op 07-09-2024 09:51 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@tozzke het wifi/ethernet gedeelte van dat apparaatje is ook een ESP :P Alleen stop je dan nog een zigbee-adapter ertussen om met Zigbee devices te praten. Mooie oplossing als je een uitgebreid zigbee-netwerk wil opzetten, maar voor 1 sensor lijkt het me overkill. Een ESP met direct daaraan een sensor zou ik in deze casus zelf prefereren boven de route ESP>Zigbee adapter>los zigbee device. Goedkoper, compacter en minder punten waar het verkeerd kan gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 07-09-2024 10:38 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:17
Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:01:
[...]

Als follow-up hierover: ik heb dus gevraagd wat hun "premium" plan zou gaan kosten als ik _alleen_ pollen informatie zou willen:

[...]

So... Buh-bye!
so, van gratis naar bijna 7k voor polleninformatie 7(8)7 Dat wordt zoeken naar iets anders.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:20

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Dutchess_Nicole schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:01:
[...]
[...]
So... Buh-bye!
Typisch zo'n service waar ze makkelijk tiers kunnen inrichten die de hobbyist ook kan betalen. Bijv. 100 calls per dag gratis (bijv. vanaf 1 IP adres) en geen support. 1000 per dag voor 5 euro in de maand etc.
Maar met die bedragen is de doelgroep duidelijk de zakelijke/research markt

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• The_Woesh
  • Laatst online: 14:47
Vandaag heeft mijn domoticz SD kaartje de geest gegeven. balen maar ook een goed moment om over te stappen naar HA. Ik heb HA al een aantal maanden maar had het alarm nog niet overgezet.

Ik heb Alarmo via HACCS geïnstalleerd. Alles is best straightforward en veel makkelijker van in domoticz maar ik zit de klooien met mijn audio calls. Als het alarm aangaat wil ik een audi bestiging. en vervolgens een tweede dat het alarm echt aan is.

De eerste werkt wel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: play sound when arming
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - alarm_control_panel.alarmo
    attribute: arm_mode
    to: arming
condition: []
action:
  - action: xiaomi_aqara.play_ringtone
    target: {}
    data:
      gw_mac: 34:ce:00:8a:82:b8
      ringtone_id: 10003
      ringtone_vol: 100
mode: single

Maar als het alarm naar "armed_away" gaat dan werkt het niet. :( ik ben al een tijdje aan het puzzelen waarom maar komt er niet uit.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Play sound when armed
description: Play sound when armed
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - alarm_control_panel.alarmo
    attribute: arm_mode
    to: armed_away
condition: []
action:
  - action: xiaomi_aqara.play_ringtone
    target: {}
    data:
      gw_mac: 34:ce:00:8a:82:b8
      ringtone_id: 10004
      ringtone_vol: 100

edit: Ik heb zelf het idee dat het komt omdat ik de status zelf op "arming" zet maar het is Alarmo die de status naar "armed_away" zet. Maar hoe ik dat moet oplossen nog niet gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Woesh op 07-09-2024 11:42 ]

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:30
Oon schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:04:
Ik heb sinds de laatste update een database migration (46 naar 47) die mis gaat. Duurt steeds bijna een hele dag voor hij ermee kapt. Hij geeft een fout over dat er te veel locks worden aangevraagd.
Resultaat: Al een dag geen Energy data bijgehouden, en er lijkt nu ook weinig nieuws bijgehouden te worden.

Is er een manier om deze migrations uit te voeren zonder HA helemaal te starten? Ik gebruik HAOS in KVM, met een externe MySQL server (op dezelfde fysieke server, maar MySQL draait in Docker).
Nog nooit eerder problemen gehad en er zijn ook geen andere tools die deze MySQL server gebruiken die tegen problemen aan lopen.

Heel vervelend ook dat het zo lang duurt (echt úren) voordat hij een keer tegen zo'n fout aanloopt, nou is mijn database redelijk groot en zijn de queries die ik van Home Assistant langs heb zien komen verre van optimaal, maar het zou toch niet zo lang moeten duren om een schema migratie uit te voeren. Ik vermoed daarom dat hij zichzelf in de weg zit het zou fijn zijn om te kunnen proberen of het wel lukt als Home Assistant verder uit staat
Ik heb het ook. Heb nu een aanpassing in de MariaDB gedaan. Even kijken of het wel lukt (staat te draaien momenteel.)
Je schijfruimte die over is moet minimaal de grootte van de DB zijn.

Edit: Na een paar dagen geen data is het nu toch gelukt.
Pas in bijv 50-server.cnf (daar staat die al in) de regel aan of activeren
innodb_buffer_pool_size = 1G (512M zal denk ik ook wel genoeg zijn)

Heb 35GB en hij was in een uurtje klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Willempie27 op 07-09-2024 14:12 ]

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-11 13:28

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Goedenavond, al geruime tijd gebruik ik Music Assistant, Perfect, nu zit ik alleen met het volgende:
In Home Assistant staan drie Sonos One speakers geïnstalleerd en de muziek daarop afspelen gaat prima.
Maar als meerdere gezinsleden televisiekijken zou ik het prettig vinden om voor mezelf muziek de luisteren.
Nu heb ik verschillende draadloze oortjes (buds) gekocht, maar die krijg ik niet geïnstalleerd in HA zodat ik toch kan luisteren en zelfs buitenshuis misschien omdat ik ook regelmatig voor opname naar het ziekenhuis moet.
Weet iemand hier een oplossing voor, ik zal er erg blij mee zijn.

Ik gebruik HAOS op een Thin Client T630
Een USB Bluetooth dongel die in HA zichtbaar is en dus geïnstalleerd.
Ik gebruik VPN verbinding en HA-Cloud.
Ik probeer steeds de draadloze te koppelen aan de dongel in HA, maar hij ziet ze allemaal niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Gondelier op 07-09-2024 22:16 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Willempie27 schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:43:
[...]

Ik heb het ook. Heb nu een aanpassing in de MariaDB gedaan. Even kijken of het wel lukt (staat te draaien momenteel.)
Je schijfruimte die over is moet minimaal de grootte van de DB zijn.

Edit: Na een paar dagen geen data is het nu toch gelukt.
Pas in bijv 50-server.cnf (daar staat die al in) de regel aan of activeren
innodb_buffer_pool_size = 1G (512M zal denk ik ook wel genoeg zijn)

Heb 35GB en hij was in een uurtje klaar.
Zoals ik eerder al aangaf heb ik zo'n 18 terabyte schijfruimte over, mijn database is zo'n 40GB.

Ik heb het nu opgelost met de volgende mariadb config opties:

code:
1
2
max_allowed_packet = 1073741824
connect_timeout = 3600

Ik weet niet welke van de twee, maar na 2 dagen aan gemiste data heb ik ze maar gewoon tegelijk geprobeerd, en nu is de notificatie in HA weg en zie ik in mijn Energy dashboard weer data van vanmiddag dus het lijkt gelukt te zijn.

Interessant is ook dat de migrations van HA blijkbaar niet checken of een alter table niet al is uitgevoerd, dat had veel gescheeld want die was eerder wél al gelukt (door deze query handmatig te draaien met HA uit)

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-12 09:00

Devil103

Coffee need more coffee

Gondelier schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:31:
Goedenavond, al geruime tijd gebruik ik Music Assistant, Perfect, nu zit ik alleen met het volgende:
In Home Assistant staan drie Sonos One speakers geïnstalleerd en de muziek daarop afspelen gaat prima.
Maar als meerdere gezinsleden televisiekijken zou ik het prettig vinden om voor mezelf muziek de luisteren.
Nu heb ik verschillende draadloze oortjes (buds) gekocht, maar die krijg ik niet geïnstalleerd in HA zodat ik toch kan luisteren en zelfs buitenshuis misschien omdat ik ook regelmatig voor opname naar het ziekenhuis moet.
Weet iemand hier een oplossing voor, ik zal er erg blij mee zijn.

Ik gebruik HAOS op een Thin Client T630
Een USB Bluetooth dongel die in HA zichtbaar is en dus geïnstalleerd.
Ik gebruik VPN verbinding en HA-Cloud.
Ik probeer steeds de draadloze te koppelen aan de dongel in HA, maar hij ziet ze allemaal niet.
Ja, maar niet rechtstreeks op de server. Ik gebruik namelijk Snapcast op mijn Android telefoon. Music Assistant bevat een ingebouwde Snapcast server.
Op die manier kan ik vanuit Music Asisstant muziek afspelen op mijn telefoon. Bediening lukt wel enkel via de webinterface van Music Assistant, niet via de Snapcast app.

Buitenshuis heb ik het nog niet veel gebruikt. Het kan in die situatie gebruik ik een wireguard vpn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:10
Ik zou graag een sensor maken die aangeeft hoeveel warm water er in mijn boiler zit.

Wat ik al gedaan heb is bij helpers een counter aangemaakt met als max waarde 50.
Ik heb op de uitgaande leiding van de boiler een watermeter zitten die in HA geïntegreerd is. Ik heb 2 sensoren van de watermeter de ene houd het aantal liters per dag bij en de andere het aantal liters per minuut.

Zit alleen in dubio hoe ik nu het makkelijkst een automation maak die het aantal liters van de counter afhaalt?
Als de boiler klaar is met opwarmen doe ik aan de hand van de energiemeter de waarde weer resetten naar 50 liter.

Heeft iemand tips? Kan ik het beste de dag waarde pakken? maar hoe zorg ik er dan voor dat ik alleen tel vanaf het moment dat de watermeter in beweging is tot hij weer stopt?

Of kan ik misschien iets doen met https://www.home-assistant.io/integrations/history_stats/ en dan start en eind tijd gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door jvanderkroon op 08-09-2024 11:35 ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:45
Vraagje. Iemand die een leuke vocht- en temperatuursensor in gebruik die om de paar minuten een update geeft? Beetje betaalbaar ook.

Ik heb er nu 1 van Ali. Die update 1x per uur. Leuk om even wat mee te spelen maar iets vaker mag wel. Die ik gebruik werkt mbv de Tuya app. Hoor het graag.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-11 04:45
Devke schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:37:
Vraagje. Iemand die een leuke vocht- en temperatuursensor in gebruik die om de paar minuten een update geeft? Beetje betaalbaar ook.

Ik heb er nu 1 van Ali. Die update 1x per uur. Leuk om even wat mee te spelen maar iets vaker mag wel. Die ik gebruik werkt mbv de Tuya app. Hoor het graag.
Ik heb zelf deze op de spiegel van mijn badkamer geplakt zitten.
Als de luchtvochtigheid boven een bepaalde waarde komt, zet ie de afzuiging aan :)

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-11 04:45
Heeft er iemand inmiddels ervaring met de mmWave C4001 sensor?
Zou er wel eens 1 willen testen namelijk...

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:20

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Dwazer schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:35:
Heeft er iemand inmiddels ervaring met de mmWave C4001 sensor?
Zou er wel eens 1 willen testen namelijk...
https://smarthomescene.co...-dfrobot-c4001-and-esp32/

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:10
hoe zet ik mijn trusted network in config. yaml van 192.168.2.0 tot 192.168.2.255?

Er staat nu iets van 192.168.2.0/24 maar op een of andere manier begrijp ik dat nooit en kom ik er nu volledig niet meer in

[ Voor 43% gewijzigd door maartend op 08-09-2024 13:29 ]

• RobertMe
maartend schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:27:
hoe zet ik mijn trusted network in config. yaml van 192.168.2.0 tot 192.168.2.255?

Er staat nu iets van 192.168.2.0/24 maar op een of andere manier begrijp ik dat nooit en kom ik er nu volledig niet meer in
192.168.2.0/24 is 192.168.2.0 tot 192.168.2.255. Effectief zegt die /24 dat alleen de eerste 24 bits (van de 32 bits waaruit een IPv4 adres bestaat) bekeken moeten worden, en gezien een IP adres bestaat uit 4 blokken van 8 bits zijn de eerste 24 bits dus de eerste 3 blokken (192, 168, en 2), en de 0 doet er dus niet toe.

• maartend
RobertMe schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:32:
[...]

192.168.2.0/24 is 192.168.2.0 tot 192.168.2.255. Effectief zegt die /24 dat alleen de eerste 24 bits (van de 32 bits waaruit een IPv4 adres bestaat) bekeken moeten worden, en gezien een IP adres bestaat uit 4 blokken van 8 bits zijn de eerste 24 bits dus de eerste 3 blokken (192, 168, en 2), en de 0 doet er dus niet toe.
Thnx. Dus als ik bijv zet 192.168.2.15/32, dan is enkel die .15 trusted?

Ik wordt nu echter buitengesloten van mijn HA, geen idee waarom. Ik kom er via via proxmox en dan de console in. Kan ik dan op een of andere maniet mijn config.yaml aanpassen, ik vermoed dat ik een foutje heb gemaakt. Putty geeft een connection refused melding.
Ik kom er via de HA CLI wel bij via proxmox. Dat is een start

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 08-09-2024 13:47 ]

• RobertMe
maartend schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:35:
[...]

Thnx. Dus als ik bijv zet 192.168.2.15/32, dan is enkel die .15 trusted?

Ik wordt nu echter buitengesloten van mijn HA, geen idee waarom. Ik kom er via via proxmox en dan de console in. Kan ik dan op een of andere maniet mijn config.yaml aanpassen, ik vermoed dat ik een foutje heb gemaakt. Putty geeft een connection refused melding.
Ik kom er via de HA CLI wel bij via proxmox. Dat is een start
Je haalt twee dingen door elkaar? De HA configuration.yaml, waar ik vanuit ga dat je het over hebt, heeft alleen betrekking op HA core. De trusted_network optie daarin heeft vervolgens betrekking op de webinterface (vanaf welk IP mag "het dashboard" geopend worden).
Dat heeft dus geen betrekking op SSH toegang tot HAOS. HAOS heb ik verder geen ervaring mee, maar wat ik wel weet is dat ik vaker gelezen heb over een "SSH addon", die je AFAIK nodig hebt om via SSH in te kunnen loggen in HAOS.

• maartend
RobertMe schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:48:
[...]

Je haalt twee dingen door elkaar? De HA configuration.yaml, waar ik vanuit ga dat je het over hebt, heeft alleen betrekking op HA core. De trusted_network optie daarin heeft vervolgens betrekking op de webinterface (vanaf welk IP mag "het dashboard" geopend worden).
Dat heeft dus geen betrekking op SSH toegang tot HAOS. HAOS heb ik verder geen ervaring mee, maar wat ik wel weet is dat ik vaker gelezen heb over een "SSH addon", die je AFAIK nodig hebt om via SSH in te kunnen loggen in HAOS.
De webinterface kom ik niet in. Bij Putty zal ik wel iets fout doen

Maar zit nu iig in mijn configuartion. yaml

Waarom kom ik de webinterface niet in als ik bij trusted networks heb staan ;
YAML:
1
2
3
  - type: trusted_networks
    trusted_networks:
      - 192.168.2.0/24

Ik zie het al, ik mis ws een spatie. Nu moet ik dat aanpassen in de CLI.

[ Voor 16% gewijzigd door maartend op 08-09-2024 15:13 ]

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-11 13:28

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Devil103 schreef op zondag 8 september 2024 @ 07:50:
[...]

Ja, maar niet rechtstreeks op de server. Ik gebruik namelijk Snapcast op mijn Android telefoon. Music Assistant bevat een ingebouwde Snapcast server.
Op die manier kan ik vanuit Music Asisstant muziek afspelen op mijn telefoon. Bediening lukt wel enkel via de webinterface van Music Assistant, niet via de Snapcast app.

Buitenshuis heb ik het nog niet veel gebruikt. Het kan in die situatie gebruik ik een wireguard vpn.
Dank voor het antwoord @Devil103, het is waarschijnlijk dus niet te doen ?
Hij vraagt om een speler en dan is de keuze de drie Sonos en daar zitten natuurlijk de buds niet bij.
Jammer. _/-\o_

• Devke
Dwazer schreef op zondag 8 september 2024 @ 12:23:
[...]

Ik heb zelf deze op de spiegel van mijn badkamer geplakt zitten.
Als de luchtvochtigheid boven een bepaalde waarde komt, zet ie de afzuiging aan :)
Realtime monitoring zo te zien, dus geen vertragingen van 1 uur als ik het goed lees.
Batterijen bij jou ook een issue? Snel leeg?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Sargearo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:01
Sinds +- 10 dagen is het gemeten vermogen bij bijna al mijn smartplugs (Zigbee + enkele wifi) plots een stuk hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1U0OtS88VzxRAGJGW37l4Fx590=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3yJNa8MDcTZcdtWSJinAX7SM.png?f=fotoalbum_large

Heeft nog iemand dit probleem?

• maartend
Waarom kom ik de webinterface niet in als ik bij trusted networks heb staan ;
YAML:
1
2
3
4
  - type: homeassistant
  - type: trusted_networks
    trusted_networks:
      - 192.168.2.0/24

Ik kom van 192.168.2.61

Ik krijg dan dit ;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKzfHW4s5BPPS9W9CIbbRQqXZvs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hdA4IfwtR6umhXjEqJb2KFPP.jpg?f=user_large

HA draait wel, want als ik op een fysieke knop druk voor de lampen, gaan gewoon de lampen aan

[ Voor 49% gewijzigd door maartend op 08-09-2024 15:50 ]

• simonj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:38
CTRL F5 al gedaan

[ Voor 96% gewijzigd door simonj op 08-09-2024 16:03 ]

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:22

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

.

[ Voor 99% gewijzigd door PeteSplit op 08-09-2024 18:47 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik heb mijn Home Assistant verhuisd van VMware naar Proxmox maar dat had nog wel wat voeten in de aarde. De backup terugzetten was redelijk snel gebeurd. Moest wel om onduidelijke redenen mijn wachtwoorden voor de Mosquitto broker vernieuwen omdat ik anders een autorisatie fout bleef krijgen.

Maar het meeste werk zat in mijn usb Zigbee stick toevoegen. Ik moest eerst Proxmox herstarten omdat deze kennelijk geen hot swap ondersteunt. Vervolgens de stick toevoegen aan de VM en dan HA herstarten omdat die kennelijk evenmin hot swap ondersteunt. Vreemd want dit alles werkte onder VMware wel.

• maartend
Dit lijkt wat te doen. Thnx.

Behalve dan op mijn Mac. Daar doet comm/shft/R het niet. Blijf daar wel bovenstaand beeld houden. Maar is niet zo erg. Op de devices waar het moet werkt het weer. en kan ik weer updaten en alles.

[ Voor 40% gewijzigd door maartend op 08-09-2024 17:07 ]

• Sir Bacon
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:52
Noob vraag hier. Ik wil een custom sensor toevoegen om te bepalen welke gebruiker van het gas actief is. Namelijk warm water, verwarming of koken. Dat kan ik doen door te kijken naar states van variabelen van mijn Nefit ketel integratie. Nu heb ik daar onderstaande code voor geschreven.

Vraag 1: Is die code zo goed?
Vraag 2: waar moet ik die dan plaatsen? Als ik in mijn HA Settings Helpers kijk kan ik een template starten, maar weet niet goed waar ik de code dan kwijt moet. Of moet ik dit in configuration.yaml zetten?

Ik draai HA in een container op mijn Synology NAS.

Alvast bedankt!

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
template:
  - sensor:
      - name: "Gas Verbruik Fase"
        state: >
          {% if is_state('binary_sensor.boiler_heating_pump', 'on') and is_state('binary_sensor.boiler_dhw_3_way_valve_active', 'on') %}
              SWW
          {% elif is_state('binary_sensor.boiler_heating_pump', 'on') and is_state('binary_sensor.boiler_dhw_3_way_valve_active', 'off') %}
              Verwarming
          {% else %}
              Koken
          {% endif %}

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-09-2024 10:08 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

• Devke
Ik krijg deze foutmelding bij het opslaan van mijn automation.yaml of eigenlijk een gebrek aan foutmelding. Wie? Kan het bestand niet hernoemen, weggooien en ik zit er met RW rechten in vlgs bestands info

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6AMdt5xvQ-9V-47ZpGdULbUqaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olyg4bvHbKSTrkZsWJmGKAlJ.jpg?f=fotoalbum_large

Opslaan in een andere directory van een nieuw bestand genaamd automations.yaml dat lukt.
De configuration.yaml kan ik in de HA directory gewoon wijzigen en opslaan. De automation.yaml file komt met deze melding.

configuration.yaml overschreven met mn stomme kop. Ik had gelukkig in een tekst editor de hele file ook nog een x staan ter documentatie, dom want een backup was slimmer geweest. Wat gaat hier nu mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyynrHT0Nzt22StCLHVIvXLTLAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/woLF7Dr1o5LEt3Rdcr8vwiEj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swa533Ip-x1jYmU_gIS0Mw1UthY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U967MJc3S3QKrG9vEiEAD3M3.jpg?f=user_large

EDIT:

Problem Solved. Wijze lessen. Zorg altijd voor een backup van je configuration.yaml
Gelukkig door even goed te kijken en de code's daar bewaard te hebben (in een text editor) toch het bestand kunnen redden.Bij automation.yaml heb ik denk ik het slotje in het bestand net naast het kruisje van bestand sluiten aangeklikt. Bestand dus op slot gezet.

[ Voor 66% gewijzigd door Devke op 08-09-2024 19:16 ]

• Astronaut
  • Niet online

De Sonoff SNZB-02P heb ik gebruik voor de afzuiging in de badkamer omdat:
- geeft binnen 5 seconden een update
- lange batterijduur

Op andere plekken heb ik de bekende Aqara sensoren. Die updaten minder snel, maar zijn iets kleiner.

De Sonoff zit IN de plafondafzuiging van de badkamer: uit mijn testen bleek dat dat het betrouwbaarste en snelste werkte om te checken of de douche aangaat. Vochte, warme lucht steigert immers op.

• Devke
Astronaut schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:15:
[...]

De Sonoff SNZB-02P heb ik gebruik voor de afzuiging in de badkamer omdat:
- geeft binnen 5 seconden een update
- lange batterijduur

Op andere plekken heb ik de bekende Aqara sensoren. Die updaten minder snel, maar zijn iets kleiner.

De Sonoff zit IN de plafondafzuiging van de badkamer: uit mijn testen bleek dat dat het betrouwbaarste en snelste werkte om te checken of de douche aangaat. Vochte, warme lucht steigert immers op.
Hoevaak update de aquara? M.a.w. om de hoeveel tijd ongeveer?

• Sjoop1985
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:52
@Devke Als ik het goed heb, update de Aqara bij iedere 6% RH verandering onmiddellijk, bij kleinere veranderingen ieder uur.
Dat staat ook in deze FAQ:
https://www.aqara.com/eu/...-sensor/faq/#accordion-10

Ik gebruik ze zelf i.c.m. Zigbee2MQTT en binnen Z2M kun je de reporting limits zelf aanpassen. De mijne rapporteren nu bij iedere 1% wijziging of anders ieder uur. Dat gaat natuurlijk wel ten koste van batterijduur, maar ik heb ze pas een paar maanden dus kan daar weinig over zeggen.

• Devke
Sjoop1985 schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:17:
@Devke Als ik het goed heb, update de Aqara bij iedere 6% RH verandering onmiddellijk, bij kleinere veranderingen ieder uur.
Dat staat ook in deze FAQ:
https://www.aqara.com/eu/...-sensor/faq/#accordion-10

Ik gebruik ze zelf i.c.m. Zigbee2MQTT en binnen Z2M kun je de reporting limits zelf aanpassen. De mijne rapporteren nu bij iedere 1% wijziging of anders ieder uur. Dat gaat natuurlijk wel ten koste van batterijduur, maar ik heb ze pas een paar maanden dus kan daar weinig over zeggen.
Thnx. Ik zie dat je er ook een hub bij nodig hebt. Ik zal eens zoeken. Heb ergens gelezen dat er vlgs mij geen hub nodig was en HA hem zelf al vond. Maar of dat deze was/is??

• Sjoop1985
@Devke Het zijn Zigbee sensoren. Je hebt dus een Zigbee coördinator nodig die werkt met HA. De Aqara hub is niet verplicht, maar als je niet al een Zigbee coördinator hebt, gaat het niet zonder meer werken.

• Astronaut
  • Niet online
Devke schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:38:
[...]

Hoevaak update de aquara? M.a.w. om de hoeveel tijd ongeveer?
Hier zie het verschil tussen Sonoff (paars) en Aqara (blauw) in dezelfde ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VsRvz4hfUfKjD1UWF2m1Ss5M5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6iADK2bdMRlISPV9EmTp9kC.jpg?f=fotoalbum_large

• Devke
Astronaut schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:04:
[...]

Hier zie het verschil tussen Sonoff (paars) en Aqara (blauw) in dezelfde ruimte.

[Afbeelding]
De 1 idd wat vaker dan de ander maar het is zeker vaker per uur dan 1x. Wat me wel opvalt is de top. De 1 schiet veel verder door dan de ander. Degene die doorschiet is nauwkeuriger qua meting of geeft deze juist teveel aan?
Edit: in je vorige post geef je al aan dat deze nauwkeurig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 08-09-2024 21:13 ]

• Sjoop1985
@Astronaut @Devke hier zie je dus duidelijk dat de default instelling van Aqara wacht tot de waarde met 6%punt RH gewijzigd is t.o.v. de vorige waarde (dat is namelijk de stapgrootte van bijna iedere stap in de grafiek) en anders gewoon wacht op een timeout (als de RH niet meer genoeg daalt of stijgt, al deze sensor pas om 9:45 ongeveer een nieuwe waarde rapporteren)

Dat gedrag werkt zover ik weet bij de meeste sensoren zo: ze meten in principe continu, maar er is een minimale delta van de sensorwaarde waarbij de sensor rapporteert én een timeout. Bij het optreden van eender welke zal de sensor rapporteren, anders niet.

Zoals gezegd, de Aqara kan met de juiste tools ook zo afgesteld worden als de Sonoff. IMO heb je overigens geen rapportage threshold (of zelfs resolutie) < 1%RH nodig, daar zijn die sensortjes helemaal niet accuraat of precies genoeg voor.

Edit: daar zit ook het antwoord op @Devke jouw andere vraag: moeilijk te zeggen waarom de ene doorschiet en de andere niet. Ook dat hangt samen met accuraatheid, precisie en rapportage interval. Voor de Aqara steeg de waarde in ieder geval niet genoeg om een rapportage te triggeren, maar door die rapportage threshold kun je dus niet echt weten welke waarde de Aqara echt gemeten heeft op het moment dat Sonoff 90 aangaf. En zonder geijkte referentie weet je van geen van beide hou accuraat hun metingen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Sjoop1985 op 08-09-2024 21:26 ]

• RobertMe
Sjoop1985 schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:17:
Je kunt er wel iets van zeggen: dat het maanden goed gaat :P Ik heb zo'n Tuya sensor met een display, zitten 3 AAA batterijen in, default settings houd die het geen maanden vol. Eigenlijk een beetje een miskoop. Heb het ding nu misschien een jaar en al zeker 3x de batterijen kunnen vervangen. Zou eens moeten kijken om er een draadje naar te leggen en er continu 5V op te zetten :X

• Sjoop1985
RobertMe schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:32:
[...]

Je kunt er wel iets van zeggen: dat het maanden goed gaat :P Ik heb zo'n Tuya sensor met een display, zitten 3 AAA batterijen in, default settings houd die het geen maanden vol. Eigenlijk een beetje een miskoop. Heb het ding nu misschien een jaar en al zeker 3x de batterijen kunnen vervangen. Zou eens moeten kijken om er een draadje naar te leggen en er continu 5V op te zetten :X
Hahaha, touché! :D

Volgens Aqara zouden die dingen 2 jaar mee kunnen op een CR2032, maar dat is standaard settings. De batterij waarden die die dingen rapporteren is all over the place, maar zit nu tussen de 40% en 60%, na een maand of 3/4 met 1% als reporting change. Was nog van plan eens te kijken of ik naar een threshold van 2.5 kan voor mijn use case, spaart toch weer wat.

Continu 5 volt er naartoe wordt lastig, zeker aangezien de Home Acceptance Factor afhankelijk is van de volledige onzichtbaarheid :P

• Devke
Sjoop1985 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:18:
@Astronaut @Devke hier zie je dus duidelijk dat de default instelling van Aqara wacht tot de waarde met 6%punt RH gewijzigd is t.o.v. de vorige waarde (dat is namelijk de stapgrootte van bijna iedere stap in de grafiek) en anders gewoon wacht op een timeout (als de RH niet meer genoeg daalt of stijgt, al deze sensor pas om 9:45 ongeveer een nieuwe waarde rapporteren)

Dat gedrag werkt zover ik weet bij de meeste sensoren zo: ze meten in principe continu, maar er is een minimale delta van de sensorwaarde waarbij de sensor rapporteert én een timeout. Bij het optreden van eender welke zal de sensor rapporteren, anders niet.

Zoals gezegd, de Aqara kan met de juiste tools ook zo afgesteld worden als de Sonoff. IMO heb je overigens geen rapportage threshold (of zelfs resolutie) < 1%RH nodig, daar zijn die sensortjes helemaal niet accuraat of precies genoeg voor.

Edit: daar zit ook het antwoord op @Devke jouw andere vraag: moeilijk te zeggen waarom de ene doorschiet en de andere niet. Ook dat hangt samen met accuraatheid, precisie en rapportage interval. Voor de Aqara steeg de waarde in ieder geval niet genoeg om een rapportage te triggeren, maar door die rapportage threshold kun je dus niet echt weten welke waarde de Aqara echt gemeten heeft op het moment dat Sonoff 90 aangaf. En zonder geijkte referentie weet je van geen van beide hou accuraat hun metingen zijn.
Even heel grof een update van 10 min is ook niet erg. Zo te zien lukt beide dat prima. Het ligt ook een beetje aan het doel wat je ermee wilt bereiken. Wil je dat tijdens douchen de boel gaat draaien dan snap ik dat je zo snel mogelijk wilt. Vocht zal daar snel toenemen. Als je hem gebruikt om een ontvochter aan te sturen op de zolder waar de natte was hangt dan kan een paar minuten vertraging best.

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-12 10:00
wil op een simpele manier Kwh naar euro omzetten in HA

dit niet via het energie tabblad maar in een eigen Dashboard

Heb van alles geprobeerd maar krijg het niet aan de praat

stel 40 kwh x 0,25 ct is 10 euro maar waar moet deze rekensom ergens in ?

dank alvastAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1yojn4-hgpJK1Xx7hMXTGmZBDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVuqO4XGZP1iN9fMWH94PzeT.jpg?f=fotoalbum_large

TFA => SH
En gezien de lage eigen inzet (uitleggen wat je wel geprobeerd hebt is net zo belangrijk) => samengevoegd met grote topic

[ Voor 51% gewijzigd door Septillion op 09-09-2024 10:01 ]

• HuismAndré

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Sjoop1985 schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:44:
[...]

Hahaha, touché! :D

Volgens Aqara zouden die dingen 2 jaar mee kunnen op een CR2032, maar dat is standaard settings. De batterij waarden die die dingen rapporteren is all over the place, maar zit nu tussen de 40% en 60%, na een maand of 3/4 met 1% als reporting change. Was nog van plan eens te kijken of ik naar een threshold van 2.5 kan voor mijn use case, spaart toch weer wat.

Continu 5 volt er naartoe wordt lastig, zeker aangezien de Home Acceptance Factor afhankelijk is van de volledige onzichtbaarheid :P
Ik gebruik de Aqara sensor al een paar jaar in het afzuigventiel in de badkamer (gewoon met de standaard instellingen). Als het licht aangaat schakelt de WTW minimaal naar stand 1, bij een RH waarde die 10% boven 12-uurs gemiddelde ligt gaat de WTW in stand 2 (en bij 17% in stand 3). Werkt prima. Binnen 1 minuut nadat je gaat douchen springt de WTW op 2 of 3 (afhankelijk van hoe ver je de kraan opendraait en of het raam in de badkamer open staat).

Je kunt kijken naar het grafiekje en denken "da's niet erg gedetailleerd" of je kunt kijken naar het uiteindelijke resultaat in je automatisering. Dan zul je wellicht zien dat de verschillen in de praktijk niet boeiend zijn. Het zal uiteindelijk natuurlijk ook van de badkamer afhangen. Die van ons is zo'n 10m2 en heeft het afzuigventiel strak boven de douchehoek.

De batterij gaat een dik jaar mee (en da's wel fijn want ik moet bij het vervangen het ventiel even losdraaien omdat hij daarin gemonteerd zit). De opening van de sensor zit aan de "onderkant". Ik heb even een "my first fischer price" schetsje bijgevoegd (van een soortgelijk afzuigventiel). De sensor is niet dikker dan de rand van het middenstuk van het ventiel (dus er wordt geen lucht geblokkeerd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHTdqIepKZfZyU3dcqPSV4NOHl0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VweGN3S2QoMRXwGUULwQefVO.png?f=user_large

André Huisman (www.new-line.nl)

• Sjoop1985
@HuismAndré ik werk zelf met een verschil meting ten opzichte van een referentie ruimte op dezelfde verdieping, werkt prima. Ik ben naar 1% gegaan omdat ik merkte dat het te lang duurde voordat de RH met 6% gestegen was en de sensor rapporteerde. Mijn automatisering werkt naar believen, ik probeerde vooral uit te leggen waarom de grafieken van die sensoren er anders uit zien en hoe je dat zou kunnen tweaken. En inderdaad, je niet blind staren op de grafiek maar kijken naar wat functioneel is.

Als in onze badkamer gedoucht wordt, stijgt de luchtvochtigheid in korte tijd snel genoeg met 5 of 10%, dat zien de Aqara's ook met hun standaard settings, maar ik wilde toch nog sneller/fijnmaziger. Je ziet ook in de grafiek van @Astronaut dat beide sensoren initieel even snel reageren op de snelle stijging.

@Devke Je moet echt even doorgronden dat die sensoren dus 2 manieren van rapporteren hebben en niet simpelweg iedere x minuten.
Het idee is, meteen reageren bij grote(re) veranderingen, vertraagd reageren bij kleine of gelijkblijvende trend, om zo batterijduur te maximaliseren.
Toen ik dat doorhad, kon ik dingen gaan optimaliseren voor hun use case versus het batterijgebruik.

In de scenarios die jij omschrijft, denk ik dus dat douchen eerder goed zal gaan met de settings van de Aqara, maar dat op het drogen van was veel te laat of niet gereageerd zal worden.

[ Voor 27% gewijzigd door Sjoop1985 op 08-09-2024 22:20 ]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:32

Seafarer

XXX

HuismAndré schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:04:
[...]

Ik gebruik de Aqara sensor al een paar jaar in het afzuigventiel in de badkamer (gewoon met de standaard instellingen). Als het licht aangaat schakelt de WTW minimaal naar stand 1, bij een RH waarde die 10% boven 12-uurs gemiddelde ligt gaat de WTW in stand 2 (en bij 17% in stand 3). Werkt prima. Binnen 1 minuut nadat je gaat douchen springt de WTW op 2 of 3 (afhankelijk van hoe ver je de kraan opendraait en of het raam in de badkamer open staat).

Je kunt kijken naar het grafiekje en denken "da's niet erg gedetailleerd" of je kunt kijken naar het uiteindelijke resultaat in je automatisering. Dan zul je wellicht zien dat de verschillen in de praktijk niet boeiend zijn. Het zal uiteindelijk natuurlijk ook van de badkamer afhangen. Die van ons is zo'n 10m2 en heeft het afzuigventiel strak boven de douchehoek.

De batterij gaat een dik jaar mee (en da's wel fijn want ik moet bij het vervangen het ventiel even losdraaien omdat hij daarin gemonteerd zit). De opening van de sensor zit aan de "onderkant". Ik heb even een "my first fischer price" schetsje bijgevoegd (van een soortgelijk afzuigventiel). De sensor is niet dikker dan de rand van het middenstuk van het ventiel (dus er wordt geen lucht geblokkeerd).

[Afbeelding]
Dit vind ik wel een hele goeie oplossing. Er knalt nu veel lucht langs de sensor wat dan goede meetresultaten geeft. Er zal ook niet vocht op de sensor blijven hangen want dat wordt wel weggeventileerd.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• HuismAndré

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

Seafarer schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:18:
[...]

Dit vind ik wel een hele goeie oplossing. Er knalt nu veel lucht langs de sensor wat dan goede meetresultaten geeft. Er zal ook niet vocht op de sensor blijven hangen want dat wordt wel weggeventileerd.
Vanavond hebben de kids gedouched (de 2 korte paaltjes voor elke douchebeurt is het toiletbezoek vlak voor het douchen). Goed te zien is dat de sensor binnen ca. 1 minuut nadat de kraan opengaat voldoende verandering detecteert voor stand2. Douchen was zo kort dat stand3 nooit gehaald werd. De 2e persoon die ging douchen deed dat veel langer en je zag dan ook al snel dat de WTW in stand3 ging. Na het douchen zie je dat de luchtvochtigheid na een kwartier alweer laag genoeg is voor stand2 (en na ongeveer 30-45 minuten is stand1 voldoende).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/if18SPnEpvVHwOUK1L_6GZymv0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/unN2wNg9BTna4di6KTZjF60E.png?f=fotoalbum_large

André Huisman (www.new-line.nl)

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:23
De truc is om in de configuration.yaml een nieuwe sensor-template helper aan te maken:

Ga in Home Assistant naar instellingen > apparaten en entiteiten > tabje: helpers

Maak hier een sjabloonsensor met iets als
code:
1
{{sensor.mijn_meting * 0.23}}

Als je het beter/flexibeler wilt doen, dan maak je eerst een numerieke input waar je je energietarief in zet (die kun je ook in je energy-dashboard gebruiken) en gebruik je die numerieke input in het sjabloon zoals hierboven.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Seafarer
  • Laatst online: 22:32

Seafarer

XXX

HuismAndré schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:29:
[...]

Vanavond hebben de kids gedouched (de 2 korte paaltjes voor elke douchebeurt is het toiletbezoek vlak voor het douchen). Goed te zien is dat de sensor binnen ca. 1 minuut nadat de kraan opengaat voldoende verandering detecteert voor stand2. Douchen was zo kort dat stand3 nooit gehaald werd. De 2e persoon die ging douchen deed dat veel langer en je zag dan ook al snel dat de WTW in stand3 ging. Na het douchen zie je dat de luchtvochtigheid na een kwartier alweer laag genoeg is voor stand2 (en na ongeveer 30-45 minuten is stand1 voldoende).

[Afbeelding]
Da bedoel ik. :) Dat werkt gewoon goed.
Inprincipe kun je de "te lang" douchers gewoon een rekening sturen voor het te lang douchen. _O-

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Devke
HuismAndré schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:04:
[...]

[Afbeelding]
Heb je een nieuwe ventiel geplaatst die dan de rol overneemt van je huis ventilatie? Hier in huis zit mechanische ventilatie met op een aantal plekken in huis een ventiel voor ventilatie/luchtafvoer. Denk aan o.a. badkamer en keuken. In de keuken zit een 2 standen schakelaar. Als we nu gaan douchen moeten we hem zelf op stand 2 zetten.

• jvanderkroon
Sir Bacon schreef op zondag 8 september 2024 @ 16:57:

Vraag 1: Is die code zo goed?
Vraag 2: waar moet ik die dan plaatsen? Als ik in mijn HA Settings Helpers kijk kan ik een template starten, maar weet niet goed waar ik de code dan kwijt moet. Of moet ik dit in configuration.yaml zetten?
1: Ja je code zal werken al zal je altijd aan het koken zijn als de andere 2 statements false zijn. Misschien nog een if toevoegen die kijkt of er gas verbruik is?

2: Ga naar helpers https://my.home-assistant.io/redirect/helpers/ en voeg dan een template toe en kies dan template sensor. In `State template` voeg je dan dit stukje toe

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
{% if is_state('binary_sensor.boiler_heating_pump', 'on') and is_state('binary_sensor.boiler_dhw_3_way_valve_active', 'on') %}
  SWW
{% elif is_state('binary_sensor.boiler_heating_pump', 'on') and is_state('binary_sensor.boiler_dhw_3_way_valve_active', 'off') %}
  Verwarming
{% else %}
  Koken
{% endif %}

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-09-2024 10:09 ]

• frans3
Welke helper moet ik kiezen ?

Er zijn veel helpers. Moet ik dan een numeriek, nutsmeter of bijvoorbeeld een template gebruiken?

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39
Zijn dit standaard 'metertjes' of eigen knutsels. Reden dat ik het vraag is dat kWh verkeerd is geschreven. Dat is natuurlijk het issue niet, maar reden dat ik het vraag is dat dat misschien ook een reden kan zijn dat omrekenen niet goed gaat. Probeer omrekenen eerst eens te doen met de standaard (voorbeeld) "Net consumed from the grid" meter. Misschien zit er iets verkeerd in je sensor.

UNOX: The worst operating system

• jvanderkroon
@frans3 een template helper heb je nodig.

Weet niet wat je gebruikt om je energie data in Homeassistant te krijgen maar als je bijvoorbeeld dsmr-reader gebruikt dan klop je daar je energiecontract met alle prijzen in en dan heb je gelijk sensoren voor de prijzen.

https://github.com/dsmrreader/dsmr-reader

[ Voor 76% gewijzigd door jvanderkroon op 09-09-2024 09:34 . Reden: dsmr-reader toegevoegd ]

• Septillion
  • Laatst online: 21:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
jvanderkroon schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:33:
Ik zou graag een sensor maken die aangeeft hoeveel warm water er in mijn boiler zit.

Wat ik al gedaan heb is bij helpers een counter aangemaakt met als max waarde 50.
Ik heb op de uitgaande leiding van de boiler een watermeter zitten die in HA geïntegreerd is. Ik heb 2 sensoren van de watermeter de ene houd het aantal liters per dag bij en de andere het aantal liters per minuut.

Zit alleen in dubio hoe ik nu het makkelijkst een automation maak die het aantal liters van de counter afhaalt?
Als de boiler klaar is met opwarmen doe ik aan de hand van de energiemeter de waarde weer resetten naar 50 liter.

Heeft iemand tips? Kan ik het beste de dag waarde pakken? maar hoe zorg ik er dan voor dat ik alleen tel vanaf het moment dat de watermeter in beweging is tot hij weer stopt?

Of kan ik misschien iets doen met https://www.home-assistant.io/integrations/history_stats/ en dan start en eind tijd gebruiken.
Ik zou zelf een utility meter aanmaken op het aantal liter dat eruit is. En als je dan vind dat de boiler weer volledig warm is dan reset je hem.

Vervolgens maak je een template sensor aan waar je gewoon doet 50 - [utility meter].

• Septillion

Septillion

Topicstarter

Welke heb je? Meeste op batterijen zullen zolang de temperatuur stabiel is gewoon geen update sturen of maar 1x per uur ofzo. Maar bij een wijziging dat wel direct doorgeven.

Ik heb zowel Xiaomi WSDCGQ01LM als Tuya ZTH05 die zo werken. Eerste bevallen me beter want het scherm van de ZTH05 zorgt toch wel voor wat korte batterijduur.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Devke als je veel updates belangrijk vindt kun je iets nemen met netvoeding. Een ESP + DHT11 of BME280 of zo heb je voor een paar euro en kun je desgewenst elke seconde een meting laten doorsturen.

• frans3
Net consumed from the grid" meter. is dat iets van HA zelf ?

Ik gebruik de Toon p1 meter of een zappi om de totale Kwh te presenteren.
(myenergi Zappi lader (hub) Grid import today)

heb een helper aangemaakt maar blijkt nog niet te werken... zie bijlage
(klopt dat dat je een helper niet helemaal kan bewerken en je deze moet verwijderen en opnieuw moet maken)

(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5Fhg5o6cJT8EHvtxcdc7c1kiaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/autS3hKrxO76WyG2lcyyqy4a.jpg?f=fotoalbum_largesorry ben een beginneling)

[ Voor 3% gewijzigd door frans3 op 09-09-2024 10:39 ]

• Devke
Septillion schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:17:
[...]

Welke heb je? Meeste op batterijen zullen zolang de temperatuur stabiel is gewoon geen update sturen of maar 1x per uur ofzo. Maar bij een wijziging dat wel direct doorgeven.

Ik heb zowel Xiaomi WSDCGQ01LM als Tuya ZTH05 die zo werken. Eerste bevallen me beter want het scherm van de ZTH05 zorgt toch wel voor wat korte batterijduur.
Ik heb zo'n dingetje voor de hobby ff. Natuurlijk niet bij bol gekocht. Bij Ali was die stuk goedkoper. https://www.bol.com/nl/nl...ontrole/9300000151675605/

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 09-09-2024 11:15 . Reden: Link cleanup ]

• Devke
Gizz schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:21:
@Devke als je veel updates belangrijk vindt kun je iets nemen met netvoeding. Een ESP + DHT11 of BME280 of zo heb je voor een paar euro en kun je desgewenst elke seconde een meting laten doorsturen.
Iedere seconde hoeft echt niet. 1x in de 10 min is al prima. Heb een Airthings meter. Echter ik vind die te duur om maar door het hele huis te zetten. Die update zo rond de 10 minuten steeds.

[ Voor 14% gewijzigd door Devke op 09-09-2024 10:42 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Devke schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:41:
[...]

Iedere seconde hoeft echt niet. 1x in de 10 min is al prima.
Dat kun je zelf instellen op minder vaak natuurlijk.

Verder is het een beetje lastig om je van gericht advies te voorzien, omdat je (volgens mij) nergens hebt aangegeven of het een sensor op batterijen moet zijn of dat netvoeding mag. En of het wifi moet zijn, of dat zigbee of iets anders ook mag. Iedereen geeft prima adviezen (ben zelf ook blij met de Aqara zigbee temperatuursensor), maar als jij geen zigbee hebt en ook niet wil dan heb je er niet veel aan :P

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:01
Ik heb het een en ander proberen te maken, maar ik besef me dat ik dit moeilijker vind (nog steeds) dan ik had gehoopt. Wat ik wil doen, is ik wil een en ander qua verbruik laten berekenen, en dat wil ik doen met piek / dal tarieven, want die heb ik.

Om dat te doen dacht ik gebruik te maken van de input van mijn Homewizard P1 meter. Die houdt namelijk per piek/dal de import/export bij. Wat ik heb gedaan is ik heb nuts meters gemaakt op de attributen Import T1 en T2 én export T1 en T2 van de homewizard p1.

Dat leidt dus tot 4 nuts meters, te weten import laag, import normaal, export laag, en export normaal, maar die doe ik dus ook nog eens per dag, maand en jaar. Dat doe ik, omdat ik daarmee vervolgens kan gaan rekenen. Immers, als ik de totale kosten per dág wil weten moet ik voor 1 dag van 24 uur het volgende doen.

Wat is de totale import laag geweest, x daltarief = A
Wat is de totale import normaal geweest x normaaltarief = B

Wat is de totale export laag geweest, x daltarief = C
Wat is de totale export normaal geweest x normaaltarief = D

Vervolgens weet ik wat de totaalwaarde voor de import is geweest, namelijk A + B, en ik weet wat de totaalwaarde voor de export is geweest, namelijk C + D. Vervolgens doe ik dan (A+B) - (C+D). Dat is de theorie. Dat heb ik proberen te maken. Het gaat echter mis, en ik snap niet zo goed waarom. Ik heb bijvoorbeeld, voor de dagelijkse lage import uit te drukken in geld, dit gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
  - sensors:
      kosten_import_laag_dagelijks:
        friendly_name: "Kosten Import Laag Dagelijks"
        unit_of_measurement: "€"
        value_template: "{{ states('sensor.import_laag_dagelijks') | float * 0.23 }}"

De sensor import_laag_dagelijks is dus een nuts meter-helper. Ik zou dus verwacht hebben, dat zodra het lage tarief in gaat, het telwerk behorende bij dat tarief gaat lopen, en dan zou ik een waarde moeten krijgen. Maar wat er gebeurt is dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dpGhBAE.png

Ik snap niet waarom hij eerst oploopt, en dan besluit te stoppen. Als er niks geimporteerd wordt dan snap ik dat, maar, het screenshot is net gemaakt maar is sinds gisteren, toen ik dit heb gemaakt. Aangezien dat richting de avond was én het was weekend zat ik dus 100% in het daltarief, dus ik zou verwachten dat alles wat verbruikt wordt op het lage tarief wordt geimporteerd, en dus snap ik niet waarom dit ding op een gegeven moment stopt.

Om 0.00u gaat ie dan terug naar 0, en dat is goed ,want dan begint de nieuwe dag, maar in de nacht is er wel degelijk (sluip)verbruik geweest. dus zou ik verwachten dat ie oploopt, maar hij blijft 0.

Wat doe ik hier verkeerd?

Een bijkomende vraag is het volgende: gisteren had ik al deze meters/sensoren aangemaakt. Gisteren was hele dag daltarief, dus de normaal-tarief-sensoren werden niet actief want er gebeurde nog niks op die sensoren.

Maar als ik dan vervolgens ga rekenen, dan gaat dat ook niet goed. Immers, ik heb een totaal voor import laag, en dat doe ik x daltarief, maar op een weekdag heb je zowel piek als dal, dus in de daluren ben ik al geld aan het betalen. Maar aangezien het sommetje zegt dat je er de kosten voor het normaaltarief bij op moet tellen, terwijl er nog geen normaalverbruik is, dan krijg je dus kosten dalverbruik + kosten normaalverbruik, maar die laatste is onbkend, dus krijgg je waarde + onbekend = onbekend?

Hoe los ik dat op?

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-09-2024 11:22 . Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]

Och ja, je moet toch wat he.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Devke schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:39:
[...]

Ik heb zo'n dingetje voor de hobby ff. Natuurlijk niet bij bol gekocht. Bij Ali was die stuk goedkoper. https://www.bol.com/nl/nl...ontrole/9300000151675605/
Gezien het Tuya is en die wel wat ervaring hebben zou ik zeggen dat die ook gewoon wel een update zou geven bij echte verandering.

Al eens een keer warme adem op geblazen ofzo?

Andere kant, dit is Wifi en dat is gewoon hopeloos voor op batterijen :/

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@frans3 Welke sensoren je hebt hangt sterk af van de integratie die je gebruikt om je P1 uit te lezen. Via de integratie kan je wel neuzen welke sensoren je hebt en wat daar het entity id van is.

Daarna kan je die in een template gooien. @storeman heeft alleen nog een foutje gemaakt en zou het iets moeten zijn als:
Django/Jinja:
1
{{ states('sensor.mijn_meting')|float(0) * 0.23 }}

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Laat eens (via History) dezelfde periode van "import laag dagelijks" en "Kosten Import Laag Dagelijks" zien.

Dan nog twee opmerkingen:

Als je een float filter gebruikt dan of minimaal een default toevoegen of voor een goede availability zorgen. Zodat als de bron eens niet beschikbaar is je niet een waslijst met errors krijgt. En dat is waarschijnlijk ook de bron van je laatste probleem.

En je theorie van (A+B) - (C+D) klopt alleen als je geen salderen hebt.

• Devke
Septillion schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:17:
[...]

Gezien het Tuya is en die wel wat ervaring hebben zou ik zeggen dat die ook gewoon wel een update zou geven bij echte verandering.

Al eens een keer warme adem op geblazen ofzo?

Andere kant, dit is Wifi en dat is gewoon hopelijk voor op batterijen :/
@Septillion Ja die zijn inderdaad op Wifi. Ff hinderlijk 1 dat 1 booster van mij naar 5 Ghz schiet en dan heeft dit dingetje op 2,4 Ghz er wel moeite mee (doet het niet), maar dat los ik in het modem denk ik op. Die adem test is wel een goeie ja. Die is te proberen. Of ff in een stuk koelere omgeving neer te zetten.

@Gizz Het mooiste is iets wat ik makkelijk kan uitbreiden en een paar x per uur meet. Mag op batterijen. Wel via Wifi en hoeft niet bepaald iets van Zigbee te zijn. Dan zal ik weer een hubje of een stick erbij moeten nemen. Liefst de plug and play HA proof opties. Die ALI dingetjes kosten werkelijk niks en is dan leuk speel materiaal even. Laatst 1 voor 91 ct gekocht. Ga dr vanuit dat de kwaliteit dan ook een stuk lager is maar wel leuk om even mee te experimenteren. Alleen daar stel je niet in updaten om de 10 minuten. Maar ik kan eens kijken wat @Septillion voorsteld hoe snel hij dan is.

• RobertMe
Septillion schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:17:
Andere kant, dit is Wifi en dat is gewoon hopelijk voor op batterijen :/
offtopic:
Ik neem aan dat je "hopeloos" bedoelde, en niet "hopelijk" (of je bedoelde "hopelijk houdt die het een week uit op batterijen" :p).

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Devke Je kan iets zelf maken maar om dat netjes te doen is dat wel wat werk. In de basis is de code en schema/onderdelen wel heel simpel.

Naar mijn idee is Wifi op batterijen gewoon vragen om ellende dus zou zelf gewoon naar Zigbee kijken. Daar is genoeg kant en klaar in te krijgen. Die zonder display gaan wel lang mee en kosten niet veel.

offtopic:
@RobertMe Oeps :+

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 09-09-2024 11:36 ]

• Sjoop1985
@Devke volgens mij staar je je nog steeds blind op tijdsintervallen. :) Als er niks veranderd, hoef je ook geen waarde gerapporteerd te hebben.

Zoals @Septillion en ik allebei aangegeven hebben, werken veel sensoren zo (reageren bij verandering , niks doen bij gelijkblijvende temperatuur/vochtigheid). Als het echter "plug&play" moet werken en je hebt geen Zigbee, dan wordt het lastig, want WiFi vreet gewoon teveel energie voor een batterij gevoede sensor. Zigbee is hét protocol voor deze toepassingen.

• Just_A_User
Septillion schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:27:
@Just_A_User Laat eens (via History) dezelfde periode van "import laag dagelijks" en "Kosten Import Laag Dagelijks" zien.

Dan nog twee opmerkingen:

Als je een float filter gebruikt dan of minimaal een default toevoegen of voor een goede availability zorgen. Zodat als de bron eens niet beschikbaar is je niet een waslijst met errors krijgt. En dat is waarschijnlijk ook de bron van je laatste probleem.

En je theorie van (A+B) - (C+D) klopt alleen als je geen salderen hebt.
Sure, die informatie kan ik wel aanleveren:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Y602Ujr.png

Hoe zorg ik voor een goede availability?

Ik heb wel degelijk salderen. Wat gaat er mis dan? Ik heb een totaal aan geimporteerde stroom (laag + normaal) en ik heb een totaal aan geexporteerde stroom (laag + normaal). Beide bedragen zijn lijkt mij positief. Dus die 2 moet ik dan toch op elkaar in mindering brengen?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Dat maakt duidelijk dat je fout niet in de template sensor zit :)

Wat is de bron voor de utility meter? Heb je daar al 4 all time telwerken voor? Of geeft je in de utility meter tarrifs aan?

En als je salderen hebt dan vindt er juist (administratieve) verrekening plaats in kWh en niet in geld :)

Voor availability:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      name: "Kosten Import Laag Dagelijks"
      unique_id: kosten_import_laag_dagelijks
      state: "{{ states('sensor.import_laag_dagelijks') | float * 0.23 }}"
      availability: "{{ states('sensor.import_laag_dagelijks')|is_number }}"
      device_class: monetary

Nu ook netjes aangepast naar nieuwe stijl ipv legacy. Want de legacy stijl zou ik niet meer gebruiken voor nieuwe zaken.

@Oeps @TheFes 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 09-09-2024 12:58 ]

• Just_A_User
Septillion schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:33:

Wat is de bron voor de utility meter? Heb je daar al 4 all time telwerken voor? Of geeft je in de utility meter tarrifs aan?

En als je salderen hebt dan vindt er juist (administratieve) verrekening plaats in kWh en niet in geld :)

Voor availability:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - sensors:
De bron voor de utility meter is p1_meter_3c39e7242ec6_total_power_import_t1. Dat is een entiteit van de Homewizard P1. Er is er ook een voor total_power_import_t2. T1 is laag, T2 is normaal. Daar maak ik dan een nutsmeter-helper op, en die reset ik na 24 uur. Hetzelfde voor T2.

Het idee daarachter is dat het T1 telwerk alleen loopt in daluren, dus als ik op een hele dag kijk wat er is bij gekomen op import T1, en ik druk dat in geld uit, dan heb ik dus de waarde van wat ik tijdens de daluren verbruikt heb. Hetzelfde voor normaal-uren.

Die beiden opgeteld is de totaalwaarde van de import voor die dag. Daar trek ik dan vanaf de totaalwaarde van de export van die dag. Oh zo bedoel je met salderen, hm, ja, goed punt, maar dan moet ik alsnog maken dat ie splitst op laag / normaal, want ik kan niet zeggen totaal import per dag - totaal export per dag x tarief, want ik heb 2 tarieven.

Ik geef dus volgens mij geen utility meter tarrifs aan. Ik bereken het zelf, of nou ja, dat probeer ik dus. Ik ga die availability even toevoegen alvast.

• Astronaut
  • Niet online
Devke schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:36:
[...]

Heb je een nieuwe ventiel geplaatst die dan de rol overneemt van je huis ventilatie? Hier in huis zit mechanische ventilatie met op een aantal plekken in huis een ventiel voor ventilatie/luchtafvoer. Denk aan o.a. badkamer en keuken. In de keuken zit een 2 standen schakelaar. Als we nu gaan douchen moeten we hem zelf op stand 2 zetten.
De luchtvochtigheidsensor heb ik in het plafondventiel geplaatst. Gewoon ventiel eruit, sensor erbij en terug.

De afzuiging gebeurt door een centrale Ducobox en die is met zo’n perilex schakelaar te bedienen. Die zit op de muur gebouwd en loopt bedraad naar de Ducobox toe.
Als jouw schakelaar ook zo werkt, dan kun je eenvoudig een Zigbee relais zoals de Sonoff ZBMini gebruiken in plaats van (of samen met) de perilex schakelaar. Het mechanisme is namelijk heel simpel: elke stand levert 230v op een andere ingang bij de afzuiging. Dat kan een slimme relais eenvoudig ook doen.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Ik ga er even vanuit dat ondanks de foute naam (het is geen power namelijk :X, maar is een HW FU meen ik) het wel de energie telwerken zijn in kWh, correct?

Kan je dan in history eens van dezelfde periode nu dan eens alleen "p1_meter_3c39e7242ec6_total_power_import_t1" laten zien?

En met salderen is het feitelijk onmogelijk om de echte kosten van de afgelopen dag te bepalen. Immers kan teruggeleverde energie in de toekomst als nog in mindering gebracht worden. Alleen als je even uitgaat dat je niet meer exporteert dan je importeert zou je gewoon voor import en export hetzelfde bedrag kunnen nemen. Of eventueel gecompenseerd met eventuele terugleverboete.

• TheFes
Septillion schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:33:

Voor availability:
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - sensors:
availability_template in het legacy format

• Michel
  • Laatst online: 26-11 19:34
Goedemiddag allen,

ik wil graag de ramen en deuren gaan voorzien van sensoren voor open/dicht status hiervan. Echter probeer ik daar waar mogelijk de sensoren zo goed als mogelijk te verbergen in het huis. Echter is dat bij de ramen en deuren lastiger. Deze zitten eigenlijk altijd in het zicht waardoor ik de standaard sensoren als de Aqara Raam en deur sensor niet wil gebruiken. Hoe klein ze ook zijn, ze gaan opvallen en dat wil ik niet.

Nu kom ik twee opties tegen als alternatief, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen of alternatieven.

Optie 1: Aeotec recessed door sensor
uitvoering: Aeotec Recessed Door Sensor 7
Redelijk aan de prijs maar nog goed te doen, maar reviews zijn niet echt positief.

Optie 2: Sensative Strips sensor
https://www.robbshop.nl/s...am-deur-sensor-800-z-wave

De mooiste oplossing, weet nog niet of deze past maar denk het wel. Zijn echter wel steviger geprijsd en de batterij is niet te vervangen. En met name dat laatste stoort mij een beetje gezien de hoge prijs. Ik word niet snel warm van beloftes dat de batterij 10 jaar mee gaat, want was al hij na 2 jaar al de geest geeft.

Hebben jullie nog andere creatieve opties? Momenteel heb ik een mix tussen zigbee en Zwave apparaten dus beide protocollen zijn welkom, wifi probeer ik waar mogelijk te vermijden voor domotica.

De ramen, deuren en kozijnen zijn van hout.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Michel Op zich houdt niets je tegen standaard sensoren in te bouwen. Zo heb ik wel eens iemand gewoon een pocket boven in de deur zien maken en daar de sensor in gestopt. Het kleine deel kan je ook vervangen door gewoon een losse magneet. Beetje zoals dit. Eerste filmpje wat ik zo weer vind. En ik zou zelf de sensor 90 graden draaien en de magneet even afsmeren met wat vuller.

• Just_A_User
Septillion schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:52:
@Just_A_User Ik ga er even vanuit dat ondanks de foute naam (het is geen power namelijk :X, maar is een HW FU meen ik) het wel de energie telwerken zijn in kWh, correct?

Kan je dan in history eens van dezelfde periode nu dan eens alleen "p1_meter_3c39e7242ec6_total_power_import_t1" laten zien?

En met salderen is het feitelijk onmogelijk om de echte kosten van de afgelopen dag te bepalen. Immers kan teruggeleverde energie in de toekomst als nog in mindering gebracht worden. Alleen als je even uitgaat dat je niet meer exporteert dan je importeert zou je gewoon voor import en export hetzelfde bedrag kunnen nemen. Of eventueel gecompenseerd met eventuele terugleverboete.
Ja, het is gemeten in kWh inderdaad. Je hebt T1 (laag) import en exoprt, en T2 (normaal) import en export, en beiden zijn in kWh. Dan heb je ook nog Totaal T1 en Totaal T2, beiden ook in kWh gemeten.

Zeker kan ik dat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4m5k6jM.png

Het vreemde is dus, ik heb dit proberen te maken voor zowel laag als normaal, en normaal lijkt wél te werken. Ik zou namelijk verwachten dat tot vanochtend 07u (is het volgens mij) het nachtverbruik zou worden geregistreerd, immers, tot dan is het daltarief. Dat is niet zo, het is gewoon 0 gebleven. Maar vanochtend om 07u is wel 'normaal' gaan lopen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/usiFE9y.png

Dat die op een gegeven moment is gestopt snap ik wel, omdat toen de opbrengst van de panelen dermate hoog werd dat er sprake wordt van effectieve teruglevering en dus wordt er niet verder geimporteerd. Ik snap echter niet waarom Normaal wél doet wat ik zou verwachten, maar Laag niét.

• doltishDuke
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-11 22:44
Michel schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:59:
Goedemiddag allen,

ik wil graag de ramen en deuren gaan voorzien van sensoren voor open/dicht status hiervan. Echter probeer ik daar waar mogelijk de sensoren zo goed als mogelijk te verbergen in het huis. Echter is dat bij de ramen en deuren lastiger. Deze zitten eigenlijk altijd in het zicht waardoor ik de standaard sensoren als de Aqara Raam en deur sensor niet wil gebruiken. Hoe klein ze ook zijn, ze gaan opvallen en dat wil ik niet.

Nu kom ik twee opties tegen als alternatief, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen of alternatieven.

Optie 1: Aeotec recessed door sensor
uitvoering: Aeotec Recessed Door Sensor 7
Redelijk aan de prijs maar nog goed te doen, maar reviews zijn niet echt positief.

Optie 2: Sensative Strips sensor
https://www.robbshop.nl/s...am-deur-sensor-800-z-wave

De mooiste oplossing, weet nog niet of deze past maar denk het wel. Zijn echter wel steviger geprijsd en de batterij is niet te vervangen. En met name dat laatste stoort mij een beetje gezien de hoge prijs. Ik word niet snel warm van beloftes dat de batterij 10 jaar mee gaat, want was al hij na 2 jaar al de geest geeft.

Hebben jullie nog andere creatieve opties? Momenteel heb ik een mix tussen zigbee en Zwave apparaten dus beide protocollen zijn welkom, wifi probeer ik waar mogelijk te vermijden voor domotica.

De ramen, deuren en kozijnen zijn van hout.
Ik heb in een vorig huis wel van die Xiaomi sensoren ín de deur verwerkt.

Met een spoodboor een uitkeping gemaakt in de bovenkant van de deur. Daarin lag de sensor, op z'n kant dus. De reden hiervoor is dat de sensor dan gewoon open kan blijven liggen en niet vastgezet hoeft te worden. Zo kun je de batterij nog vervangen of opnieuw pairen als dat nodig is. Overigens gebruik ik die sensoren voor jaren en heb ik nog nooit een batterij moeten vervangen maar 't is fijn als je erbij kunt.

Vervolgens heb ik bovenin het kozijn van de deur een schroefgat voorgeboord. Daarna nog een klein stukje uitdiepen met wederom een speedboor. Magneetje gekocht (via Ali meen ik) met een gaatje in het midden en die met een schroef vastgezet, verzonken in de opening van de speedboor. Opvullen met plamuur en overschilderen.

Ik had wel dat de sensor bij een gesloten deur iets omhoog kwam en dat kon je horen, maar omdat hij zijwaarts van de magneet af geschoven wordt valt ie daarna gewoon terug in de uitsparing in de deur. Heb hem toen klem gezet met een stukje karton en toen was er niks meer van te zien of horen. Wellicht heb ik het ook wat overdreven met een neodymium magneet, maar ik wilde er perse een die ik met een schroef kon vastzetten want ik had er weinig vertrouwen in dat een beetje plamuur en wat verf zouden blijven zitten zonder barsten in de verf, als de magneet er los in zou hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door doltishDuke op 09-09-2024 13:23 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Gezien je bron oploopt vanaf +-18:30 en je utility meter al vanaf 17:30 durf ik er bijna geld op in te zetten dat je gewoon niet de juiste bron voor je utility meter gebruikt...

• Michel
  • Laatst online: 26-11 19:34
Septillion schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:13:
@Michel Op zich houdt niets je tegen standaard sensoren in te bouwen. Zo heb ik wel eens iemand gewoon een pocket boven in de deur zien maken en daar de sensor in gestopt. Het kleine deel kan je ook vervangen door gewoon een losse magneet. Beetje zoals dit. Eerste filmpje wat ik zo weer vind. En ik zou zelf de sensor 90 graden draaien en de magneet even afsmeren met wat vuller.
doltishDuke schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:20:
[...]

Ik heb in een vorig huis wel van die Xiaomi sensoren ín de deur verwerkt.

Met een spoodboor een uitkeping gemaakt in de bovenkant van de deur. Daarin lag de sensor, op z'n kant dus. De reden hiervoor is dat de sensor dan gewoon open kan blijven liggen en niet vastgezet hoeft te worden. Zo kun je de batterij nog vervangen of opnieuw pairen als dat nodig is. Overigens gebruik ik die sensoren voor jaren en heb ik nog nooit een batterij moeten vervangen maar 't is fijn als je erbij kunt.

Vervolgens heb ik bovenin het kozijn van de deur een schroefgat voorgeboord. Daarna nog een klein stukje uitdiepen met wederom een speedboor. Magneetje gekocht (via Ali meen ik) met een gaatje in het midden en die met een schroef vastgezet, verzonken in de opening van de speedboor. Opvullen met plamuur en overschilderen.

Ik had wel dat de sensor bij een gesloten deur iets omhoog kwam en dat kon je horen, maar omdat hij zijwaarts van de magneet af geschoven wordt valt ie daarna gewoon terug in de uitsparing in de deur. Heb hem toen klem gezet met een stukje karton en toen was er niks meer van te zien of horen. Wellicht heb ik het ook wat overdreven met een neodymium magneet, maar ik wilde er perse een die ik met een schroef kon vastzetten want ik had er weinig vertrouwen in dat een beetje plamuur en wat verf zouden blijven zitten zonder barsten in de verf, als de magneet er los in zou hangen.
Klinkt inderdaad wel als een prima suggestie, ga ik eens over nadenken. Bedankt beiden!

De alternatieve magneet, die vaak ook een stuk dunner is, gaat al zeker helpen, en deel je mening wel over dat plamuur dan niet altijd zo stevig zal blijven. Maar een mooie platte magneet die je alleen ziet bij openen is geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Michel op 09-09-2024 13:59 ]

• Just_A_User
Septillion schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:21:
@Just_A_User Gezien je bron oploopt vanaf +-18:30 en je utility meter al vanaf 17:30 durf ik er bijna geld op in te zetten dat je gewoon niet de juiste bron voor je utility meter gebruikt...
Jij had gelijk. Ik heb ze allemaal nagelopen, en ze kloppen allemaal, op Import Laag Dagelijks na. Die gebruikte export laag dagelijks. Ja, dan gaat het niet werken natuurlijk.

• Just_A_User
Septillion schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:21:
Maar dan heb ik wel de volgende vraag aan je als dat mag. Ik heb nu overal die availability toegevoegd. Nu ben ik helemaal niet thuis in het programmeer-wereldje, dus ik neem het over omdat je zegt dat dat een goed idee is.

Maar ik doe ook waarden bij elkaar optellen. Dus niet alleen kWh x tarief = uitkomst, maar ik doe ook uitkomst 1 + uitkomst 2 = Totaaluitkomst, zoals bv hier:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - sensors:
      totale_kosten_import_dagelijks:
        friendly_name: "Totale Kosten Import Dagelijks"
        value_template: >
          {{ (states('sensor.kosten_import_normaal_dagelijks') | float) 
          + (states('sensor.kosten_import_laag_dagelijks') | float) }}   

Moet daar dan ook zo'n availability bij?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Availability toevoegen is ook daar slim ja. Maar na de aanwijzing van @TheFes wel nog een edit gedaan en de hele template omgezet naar het nieuwe formaat. Als je anno 2024 template sensoren toevoegt aan HA zou ik niet meer het oude legacy formaat daar voor pakken. Er is een kans dat die er eens uit gaan en de nieuwe hebben meer opties.

Voor je optel zou je dan kunnen doen (dus nieuwe format!):
YAML:
1
2
3
availability: >-
  {{ states('sensor.kosten_import_normaal_dagelijks') | is_number
    and states('sensor.kosten_import_laag_dagelijks') | is_number }}

Extra haakjes zijn ook niet nodig :)

• Just_A_User
Septillion schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:30:
@Just_A_User Availability toevoegen is ook daar slim ja. Maar na de aanwijzing van @TheFes wel nog een edit gedaan en de hele template omgezet naar het nieuwe formaat. Als je anno 2024 template sensoren toevoegt aan HA zou ik niet meer het oude legacy formaat daar voor pakken. Er is een kans dat die er eens uit gaan en de nieuwe hebben meer opties.

Voor je optel zou je dan kunnen doen (dus nieuwe format!):
YAML:
1
2
3

Extra haakjes zijn ook niet nodig :)
Even kijken, dus ik heb dan nu dit gedaan voor al die sensors, als voorbeeld weer deze, de rest is daar allemaal gelijk aan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - sensors:
      kosten_export_normaal_jaarlijks:
        friendly_name: "Kosten Export Normaal Jaarlijks"
        value_template: "{{ states('sensor.export_normaal_jaarlijks') | float * 0.30 }}"     
        availability: "{{ states('sensor.export_normaal_jaarlijks')|is_number }}"
        device_class: monetary

Maar voor die optel, waar ik dus momenteel heb:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - sensors:

dan wordt dat dus:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - sensors:

Of doe ik het fout?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Just_A_User Ja, want je gebruikt nog steeds een legacy template sensor ipv de nieuwe state based template sensors.
Pagina: 1 ... 229 ... 355 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.