Ik heb het een en ander proberen te maken, maar ik besef me dat ik dit moeilijker vind (nog steeds) dan ik had gehoopt. Wat ik wil doen, is ik wil een en ander qua verbruik laten berekenen, en dat wil ik doen met piek / dal tarieven, want die heb ik.
Om dat te doen dacht ik gebruik te maken van de input van mijn Homewizard P1 meter. Die houdt namelijk per piek/dal de import/export bij. Wat ik heb gedaan is ik heb nuts meters gemaakt op de attributen Import T1 en T2 én export T1 en T2 van de homewizard p1.
Dat leidt dus tot 4 nuts meters, te weten import laag, import normaal, export laag, en export normaal, maar die doe ik dus ook nog eens per dag, maand en jaar. Dat doe ik, omdat ik daarmee vervolgens kan gaan rekenen. Immers, als ik de totale kosten per dág wil weten moet ik voor 1 dag van 24 uur het volgende doen.
Wat is de totale import laag geweest, x daltarief = A
Wat is de totale import normaal geweest x normaaltarief = B
Wat is de totale export laag geweest, x daltarief = C
Wat is de totale export normaal geweest x normaaltarief = D
Vervolgens weet ik wat de totaalwaarde voor de import is geweest, namelijk A + B, en ik weet wat de totaalwaarde voor de export is geweest, namelijk C + D. Vervolgens doe ik dan (A+B) - (C+D). Dat is de theorie. Dat heb ik proberen te maken. Het gaat echter mis, en ik snap niet zo goed waarom. Ik heb bijvoorbeeld, voor de dagelijkse lage import uit te drukken in geld, dit gemaakt:
YAML:
1
2
3
4
5
| - sensors:
kosten_import_laag_dagelijks:
friendly_name: "Kosten Import Laag Dagelijks"
unit_of_measurement: "€"
value_template: "{{ states('sensor.import_laag_dagelijks') | float * 0.23 }}" |
De sensor import_laag_dagelijks is dus een nuts meter-helper. Ik zou dus verwacht hebben, dat zodra het lage tarief in gaat, het telwerk behorende bij dat tarief gaat lopen, en dan zou ik een waarde moeten krijgen. Maar wat er gebeurt is dit:
Ik snap niet waarom hij eerst oploopt, en dan besluit te stoppen. Als er niks geimporteerd wordt dan snap ik dat, maar, het screenshot is net gemaakt maar is sinds gisteren, toen ik dit heb gemaakt. Aangezien dat richting de avond was én het was weekend zat ik dus 100% in het daltarief, dus ik zou verwachten dat alles wat verbruikt wordt op het lage tarief wordt geimporteerd, en dus snap ik niet waarom dit ding op een gegeven moment stopt.
Om 0.00u gaat ie dan terug naar 0, en dat is goed ,want dan begint de nieuwe dag, maar in de nacht is er wel degelijk (sluip)verbruik geweest. dus zou ik verwachten dat ie oploopt, maar hij blijft 0.
Wat doe ik hier verkeerd?
Een bijkomende vraag is het volgende: gisteren had ik al deze meters/sensoren aangemaakt. Gisteren was hele dag daltarief, dus de normaal-tarief-sensoren werden niet actief want er gebeurde nog niks op die sensoren.
Maar als ik dan vervolgens ga rekenen, dan gaat dat ook niet goed. Immers, ik heb een totaal voor import laag, en dat doe ik x daltarief, maar op een weekdag heb je zowel piek als dal, dus in de daluren ben ik al geld aan het betalen. Maar aangezien het sommetje zegt dat je er de kosten voor het normaaltarief bij op moet tellen, terwijl er nog geen normaalverbruik is, dan krijg je dus kosten dalverbruik + kosten normaalverbruik, maar die laatste is onbkend, dus krijgg je waarde + onbekend = onbekend?
Hoe los ik dat op?
[
Voor 0% gewijzigd door
Septillion op 09-09-2024 11:22
. Reden: Denk aan de 'yaml' bij de code tags aub! Zie topic warning en hoe deze post is aangepast. ]
Och ja, je moet toch wat he.