Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 384 ... 388 Laatste
Acties:

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:50
tagican schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:13:
Het is inderdaad wat tricky geworden. Ik heb 'm geïnstalleerd, dus ik durf niet 100% te zeggen of het goed is, maar het zou dit moeten zijn.
  1. Settings (linkermenu)
  2. Apps (hoofdmenu)
  3. "Install App" (rechtsonder)
  4. Druk op de drie puntjes (rechtsboven in)
  5. Selecteer "Repositories" en vul in het volgende scherm in: https://github.com/hacs/addons
  6. Ga terug naar "Apps" en druk opnieuw rechtsonder op "Install App". Als het goed is, moet dan "Get HACS" als optie naar voren zijn gekomen
  7. Volg dit verder vanaf stap 3: https://www.hacs.xyz/docs...ownload/#to-download-hacs
Dit is de juiste manier (mits je HA OS draait)

Home Assistant configuratie

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:57
Justevo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:26:
Ik ben nog heel erg nieuw met HA maar loop tegen een issue aan wat ik niet opgelost krijg en ook geen antwoord op kan vinden.

De x-axis van een van m'n cards (met Apex Chart) lijkt steeds deels te verdwijnen. Het gebeurt praktisch gelijk als ik het dashboard verlaat. Als ik dan even op de edit knop van m'n dashboard druk en gelijk op done herstelt hij zich weer. Dit is de enige card waarbij dit gebeurt. De andere cards zijn geen Apex, dit is de enige. De graph span staat op 24h.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

type: custom:apexcharts-card
graph_span: 24h
header:
title: Energy price today (snt/kWh)
show: true
span:
start: day
now:
show: true
label: Now
series:
- entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
type: column
data_generator: |
return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
});
yaxis:
- decimals: 2
Misschien heeft het met de sizing te maken, probeer 'm eens in een grid te stoppen? Ik gebruik dit om een chart een grid-breedte van 2 te geven.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
type: grid
square: false
columns: 1
grid_options:
  columns: full
cards:
  - type: custom:apexcharts-card
    span:
    ... hier de rest van je apexchart ...

• TheFes
jenk schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:01:
[...]

Het zal heel simpel zijn, maar ik krijg met geen mogelijkheid HACS geïnstalleerd. Volgens internet moet ik via instellingen - apparaten en diensten- integratie toevoegen HACS opzoeken en installeren, alleen die staat er niet tussen. Ook het legen van de browser cache maakt niets uit.
Volgens de HACS site moet ik HACS op een andere manier installeren: bij instellingen- apps- installeer de app , kan ik HACS ook niet vinden.
Ik verbaas me het zo moeilijk is om HACS (wat bijna iedereen denk ik gebruikt) niet te installeren is.
Wie weet wat ik fout doe?
Die stappen zijn dus pas na het installeren van de add-on app. Volg gewoon deze stappenv van de website van HACS zelf
https://hacs.xyz/docs/use/download/download/

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:13
Weet iemand of het mogelijk is om een bluetooth knop de verbinden met smarthone en vervolgens te gebruiken met HA via de Companion app?

Ik kan het niet vinden via het internet dus gok van niet (tenzij ik niet goed gezocht heb). Kom wel topics tegen van mensen die hetzelfde vragen, maar nergens een bevestigend antwoord.

Ik wil dus eigen HA aansturen via een knop terwijl ik niet in de buurt van mijn HA computer ben.
Beetje vergelijkbaar met Carplay functioneel gezien (ik snap dat het technisch gezien niet met elkaar te vergelijken is).

[ Voor 7% gewijzigd door Mit-46 op 15-03-2026 13:25 ]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:01

Seafarer

XXX

iBasch schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:17:
[...]

Misschien heeft het met de sizing te maken, probeer 'm eens in een grid te stoppen? Ik gebruik dit om een chart een grid-breedte van 2 te geven.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
type: grid
square: false
columns: 1
grid_options:
  columns: full
cards:
  - type: custom:apexcharts-card
    span:
    ... hier de rest van je apexchart ...
Het is dat jullie hier over begonnen maar met mijn firefox zie ik dit ook. Maar was me niet eens opgevallen. De Apexchart is een volledig blad.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-04 18:56
Septillion schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:37:
@skank je draait HA hopelijk wel van SSD?

Naar mijn idee is het niet zo snel meer een voordeel om MariaDB te draaien vs SQLite.

Maar denk dat je vooral ook moet kijken, waarom is het licht aan? Was het een automation? Want dan is er misschien nog wat aan te passen om het wat robuuster te maken.
Ja idd op een SSD
Het licht ging midden in de nacht aan omdat HA gereboot is, vermoedelijk na (want melding) corrupt SQLite...

Gezien ik de lichten via mqtt heb lopen is die sync state soms dus niet correct na reboot.
Ik overweeg om gans de unipi niet meer via mqtt te laten lopen maar via websocket (api) , maar de schrik om over te stappen zit er wel in..

• skank
Bongoarnhem schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:53:
[...]

Ergens kan je soms instellen dat schakelaars(en mogelijk dus ook lampen) aangaan nadat ze stroomloos zijn geweest.
Gedrag na inschakelen oid heet dat, mogelijk dat je deze instelling kan vinden en dat je daarmee je probleem kan oplossen.
Die had ik ook gecheckt.. en staan goed.

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:06
tagican schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:13:
Het is inderdaad wat tricky geworden. Ik heb 'm geïnstalleerd, dus ik durf niet 100% te zeggen of het goed is, maar het zou dit moeten zijn.
  1. Settings (linkermenu)
  2. Apps (hoofdmenu)
  3. "Install App" (rechtsonder)
  4. Druk op de drie puntjes (rechtsboven in)
  5. Selecteer "Repositories" en vul in het volgende scherm in: https://github.com/hacs/addons
  6. Ga terug naar "Apps" en druk opnieuw rechtsonder op "Install App". Als het goed is, moet dan "Get HACS" als optie naar voren zijn gekomen
  7. Volg dit verder vanaf stap 3: https://www.hacs.xyz/docs...ownload/#to-download-hacs
Top, dat was hem, dank je wel voor de tip!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:24
Mit-46 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:23:
Weet iemand of het mogelijk is om een bluetooth knop de verbinden met smarthone en vervolgens te gebruiken met HA via de Companion app?

Ik kan het niet vinden via het internet dus gok van niet (tenzij ik niet goed gezocht heb). Kom wel topics tegen van mensen die hetzelfde vragen, maar nergens een bevestigend antwoord.

Ik wil dus eigen HA aansturen via een knop terwijl ik niet in de buurt van mijn HA computer ben.
Beetje vergelijkbaar met Carplay functioneel gezien (ik snap dat het technisch gezien niet met elkaar te vergelijken is).
Ik heb je vraag 3 keer gelezen, maar ik begrijp niet wat je bedoelt. Wat bedoel je met 'eigen HA aansturen'? En wat is een Bluetooth knop?

• Mit-46
Knielen schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:09:
[...]

Ik heb je vraag 3 keer gelezen, maar ik begrijp niet wat je bedoelt. Wat bedoel je met 'eigen HA aansturen'? En wat is een Bluetooth knop?
Ja, dat was wellicht niet heel duidelijk. Ik doe nog een poging.

Je hebt bijvoorbeeld de Shelly Blu Button1. Dat is een knop/schakelaar die via bluetooth verbindt en ook verbonden kan worden met onder andere iOS (in mijn geval).
Via de Shelly Smart Control app kan je vervolgens de knop configureren/gebruiken.

Ik wil deze echter gebruiken met de HA Companion app en niet met de Shelly Smart Control app.
Uiteraard omdat ik HA gebruik.

Het doel is mijn garagedeur aansturen die verbonden is met mijn HA via een wifi module.
Ik kan deze momenteel aansturen via de HA Companion app, via Carplay/HA app en ik heb een vergelijkbare Zigbee button/schakelaar.
Deze laatste moet echter eerst verbinden wanneer ik thuis aankom en die gebruik ik daarom niet, want ik heb geen zin om xxx seconden bij de deur te staan wachten.
Ik pak in dat geval altijd mijn telefoon (wanneer ik niet met de auto aankom, want dan gebruik ik Carplay), maar zou liever een knop gebruiken.

Nu had ik het idee, dat wanneer ik een bluetooth variant van zo'n knop zou kunnen verbinden met de HA Companion app, ik niet hoef te wachten tot de verbinding tot stand is gekomen zoals bij de Zigbee knop.

De knop en telefoon heb ik de hele tijd bij elkaar en zijn dus continu met elkaar verbonden.
Alleen de koppeling met de HA Companion app lijkt mij een uitdaging :)

Ik heb het niet kunnen vinden via Google dus ga er eigenlijk vanuit dat het niet kan.
Het hier vragen is een soort van laatste poging voordat ik het laat voor wat het is.

[ Voor 7% gewijzigd door Mit-46 op 15-03-2026 21:48 ]

• TheFes
Mit-46 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:46:
[...]

Je hebt bijvoorbeeld de Shelly Blu Button1. Dat is een knop/schakelaar die via bluetooth verbindt en ook verbonden kan worden met onder andere iOS (in mijn geval).
Via de Shelly Smart Control app kan je vervolgens de knop configureren/gebruiken.

Ik wil deze echter gebruiken met de HA Companion app en niet met de Shelly Smart Control app.

Het doel is mijn garagedeur aansturen die verbonden is met mijn HA via een wifi module.
Ik kan deze momenteel aansturen via de HA Companion app, via Carplay/HA app en ik heb een vergelijkbare Zigbee button/schakelaar.
Deze laatste moet echter eerst verbinden wanneer ik thuis aankom en die gebruik ik daarom niet, want ik heb geen zin om xxx seconden bij de deur te staan wachten.
Ik pak in dat geval altijd mijn telefoon (wanneer ik niet met de auto aankom, want dan gebruik ik Carplay), maar zou liever een knop gebruiken.

Nu had ik het idee, dat wanneer ik een bluetooth variant van zo'n knop zou kunnen verbinden met de HA Companion app, ik niet hoef te wachten tot de verbinding tot stand is gekomen zoals bij de Zigbee knop.

De knop en telefoon heb ik de hele tijd bij elkaar en zijn dus continu met elkaar verbonden.

Ik heb het niet kunnen vinden via Google dus ga er eigenlijk vanuit dat het niet kan.
Het hier vragen is een soort van laatste poging voordat ik het laat voor wat het is.
Als HA dat Bluetooth signaal kan opvangen dan werkt dat gewoon ja.

De Shelly BT bottom wordt ondersteund in HA, maar dan moet je natuurlijk wel een ontvanger hebben, dat kan ingebouwde Bluetooth zijn in je apparaat waar HA op draait, of een BT stick of een ESPHome BT Proxy.
Je knop moet dan natuurlijk ook in het bereik hiervan zijn, het is niet zo dat je hem mee kan nemen naar je werk en daar vanuit daar de garage kan openen met je knop.

De companion app staat hier dus ook verder los van, die kan niet als BT proxy dienen, al is dat op zich best een leuke feature request.

• Mit-46
TheFes schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:57:
[...]

Als HA dat Bluetooth signaal kan opvangen dan werkt dat gewoon ja.

De Shelly BT bottom wordt ondersteund in HA, maar dan moet je natuurlijk wel een ontvanger hebben, dat kan ingebouwde Bluetooth zijn in je apparaat waar HA op draait, of een BT stick of een ESPHome BT Proxy.
Je knop moet dan natuurlijk ook in het bereik hiervan zijn, het is niet zo dat je hem mee kan nemen naar je werk en daar vanuit daar de garage kan openen met je knop.

De companion app staat hier dus ook verder los van, die kan niet als BT proxy dienen, al is dat op zich best een leuke feature request.
Dank voor jouw reactie.
Dat laatste is waar ik benieuwd naar was.

Ga ik zo lekker naar bed en kan ik het laten rusten. :)

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:21
TheFes schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:57:
[...]
De companion app ..., al is dat op zich best een leuke feature request.
Die bestaat al:
https://community.home-as...ning-companion-app/730719

En er staat ook een app gelinkt die het moet kunnen (voor Android)

• timenator
  • Laatst online: 19:10
RudolfR schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:02:
[...]

Die bestaat al:

Beter lezen, er staat niet dat de companion app een leuke feature request is, maar dat die als BT proxy kan dienen.

• RudolfR
@timenator

Beter lezen, er staat niet dat die companion app al bestaat, maar de feature request om dat te kunnen (zie link). :)

• timenator
  • Laatst online: 19:10
RudolfR schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:58:
@timenator

Beter lezen, er staat niet dat die companion app al bestaat, maar de feature request om dat te kunnen (zie link). :)
Sorry, je hebt gelijk. Had de link niet geopend. De quote met het begin en eind van de zin zette mij op het verkeerde been.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-04 09:36
Mit-46 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:46:
[...]

Wellicht kun je het ook doen met NFC via je telefoon. Telefoon er tegenaan en de deur gaat open bijvoorbeeld.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:45
Ora et Labora schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:08:
[...]

Wellicht kun je het ook doen met NFC via je telefoon. Telefoon er tegenaan en de deur gaat open bijvoorbeeld.
Dat is niet eens n gek idee trouwens :P Je garage moet je nog steeds slim kunnen openen natuurlijk, maar verder ben je in principe alleen een NFC tag/sticker nodig toch?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ahbart schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:49:
[...]

Hoe ziet je setup er uit? HAos? Andere linux met HA,
HAOS in een vm, host draait Proxmox. Alles direct in HA als apps, dus geen gedoe met zelf docker containers inrichten.
Chatgpt draaide in een kringetje rond, maar was wel sterk in de log analyse.
Ik vind het lastig om te bepalen waar ik het probleem moet zoeken omdat er 6(!) integrations en apps betrokken zijn in dit proces. In de meest voor de hand liggende, de OTBR-app en OTBR-integration komen in ieder geval geen foutmeldingen in de logs voor. Mijn OTBR is online, ipv6 communicatie verloopt prima in mijn netwerk.

Bij de volgende poging zal ik de logs van de Matter-app en Matter integration extra goed in de gaten houden.
Koepert schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:07:
[...]
maar verder ben je in principe alleen een NFC tag/sticker nodig toch?
Ja. En je moet je telefoon unlocken om de tag te kunnen scannen (bij Android, geen idee of het bij iPhones zonder unlock werkt).

[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 16-03-2026 10:44 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• TheFes
Ik heb gisteren bij de Ikea ook eens een Matter over Thread lamp gekocht. Ben benieuwd

• Mit-46
Ora et Labora schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:08:
[...]

Goed idee, dank!

Nog nooit over nagedacht, maar daar ga ik nu eens induiken.

Wanneer ik het toestel niet hoef te ontgrendelen zou dat best een heel goed alternatief kunnen zijn.

Ik heb weer leuk huiswerk! _/-\o_

• Mit-46
RudolfR schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:02:
[...]

Die bestaat al:

Dank hiervoor!

Hier ga ik ook eens induiken. Ik ben niet per se gebonden aan mijn iPhone.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TheFes schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:20:
Ik heb gisteren bij de Ikea ook eens een Matter over Thread lamp gekocht. Ben benieuwd
Ben benieuwd naar je bevindingen! Ga je, net zoals ik, werken met een OTBR die direct aan je HA-machine hangt? Of heb je al een los apparaat in huis dat als de Thread border router zal fungeren?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-04 09:36
Mit-46 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Goed idee, dank!

Nog nooit over nagedacht, maar daar ga ik nu eens induiken.

Wanneer ik het toestel niet hoef te ontgrendelen zou dat best een heel goed alternatief kunnen zijn.

Ik heb weer leuk huiswerk! _/-\o_
Net als bij betalingen zou je je toestel wel moeten ontgrendelen maar je kunt ook wel iets anders fabriceren met een sleutelhanger met een NFC-chip bijvoorbeeld, een druppel, die gescand kan worden.
Let wel dat je wel kwetsbaar bent, met een Flipper Zero kun je dit waarschijnlijk wel kraken.
Maar er zijn wel meer mogelijkheden, een zigbee-device waar een pincode op ingetoetst moet worden bijvoorbeeld.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• TheFes
Gizz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:44:
[...]

Ben benieuwd naar je bevindingen! Ga je, net zoals ik, werken met een OTBR die direct aan je HA-machine hangt? Of heb je al een los apparaat in huis dat als de Thread border router zal fungeren?
Nee, met een Conbee2 die naar Thread geflashed is. Ben ook erg benieuwd of het gaat lukken.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
skank schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:54:
[...]

Ja idd op een SSD
Het licht ging midden in de nacht aan omdat HA gereboot is, vermoedelijk na (want melding) corrupt SQLite...

Gezien ik de lichten via mqtt heb lopen is die sync state soms dus niet correct na reboot.
Ik overweeg om gans de unipi niet meer via mqtt te laten lopen maar via websocket (api) , maar de schrik om over te stappen zit er wel in..
Ik zie niet direct een relatie tussen sync state en en MQTT of websockets eigenlijk. Met beide kan het maar ligt volledig aan de implementatie. En heb geen ervaring met Unipi.

Maar met een normale restart heb je geen last van lampen die aan gaan? Of dan ook?

SQLite corruptie is mij één keer gebeurd. En je kan allemaal redenen / voorkeuren hebben om MariaDB te draaien maar trek erg in twijfel of minder issues daar een punt van is. By far meeste draaien het gewoon met SQLite dus is meest ontwikkelde recorder versie.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:34
Als er lampen aangaan als je HA reboot zit er iets erg verkeerd in je automatisering denk ik.

Zelfs een powerdown van de netspanning zal hier de lampen laten opkomen in de staat waarin ze waren toen de power wegviel (of in een andere staat als je daarvoor kiest).

@TheFes
Ben wel benieuwd of die Ikea matter lampen dat ondersteuen

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:54
@xoror Ik was toch van de week naar een nieuwere versie van jouw firmware gegaan? Om die uit te sluiten ben ik zojuist teruggegaan naar de laatste stable (dus van 2026-03-12.3 naar 2026-02-23.5). Na de update springt de warmtepomp ineens aan terwijl de kamertemperatuur 2 graden boven setpoint is! Dit heb ik nooit eerder gezien bij een update en zou toch ook niet moeten kunnen?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@michaelvo Nee zou niet moeten, je zou even een factory firmware kunnen installeren.
Zie guide op mijn github hoe dat moet. Zodat je alle settings cleared.

Maar ik heb zowieso 0 invloed tijdens WAR of RR en kan al helemaal niet de booster enablen. Dus de firmware kan ik wel uitsluiten, maar test het vooral.

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 16-03-2026 16:23 ]

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• michaelvo
Ik vind het wel een smoking gun. Ik heb last van raar start stop gedrag na een SWW run en nu blijkt de ESP via de CN105 poort invloed te hebben op het starten (en dus ook stoppen) van de warmtepomp.

Ga eerst eens kijken wat de vorige firmware doet met de volgende SWW run morgen. To be continued.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• skank
Septillion schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Ik zie niet direct een relatie tussen sync state en en MQTT of websockets eigenlijk. Met beide kan het maar ligt volledig aan de implementatie. En heb geen ervaring met Unipi.

Maar met een normale restart heb je geen last van lampen die aan gaan? Of dan ook?

SQLite corruptie is mij één keer gebeurd. En je kan allemaal redenen / voorkeuren hebben om MariaDB te draaien maar trek erg in twijfel of minder issues daar een punt van is. By far meeste draaien het gewoon met SQLite dus is meest ontwikkelde recorder versie.
Een gewone restart heb ik geen problemen.
Het is echt bij een onverwachte shut down & restart

Dit zegt chatgpt
Wat je beschrijft komt vrij vaak voor bij MQTT-gestuurde actuatoren + Home Assistant restarts. Het probleem zit meestal niet in Home Assistant zelf, maar in de combinatie van state-herstel + MQTT + de UniPi-logica. Ik zal even stap voor stap uitleggen wat waarschijnlijk gebeurt en hoe je het oplost. 🔧

UniPi outputs default state

Sommige UniPi relay outputs hebben:
*power-on default
*last state restore
*of undefined

Bij een reconnect van EVOK / MQTT kan de output even toggelen.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
michaelvo schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:25:
Ik vind het wel een smoking gun. Ik heb last van raar start stop gedrag na een SWW run en nu blijkt de ESP via de CN105 poort invloed te hebben op het starten (en dus ook stoppen) van de warmtepomp.

Ga eerst eens kijken wat de vorige firmware doet met de volgende SWW run morgen. To be continued.
??? die connectie snap ik niet.
Dit kan alleen als hij in de vorige versie op een bepaalde mode stond, na reboot herstel je dat. Maar is heel eenvoudig uit te sluiten, unplug de esp bij de volgende sww. Zoiets zou natuurlijk in een klachten regen resulteren natuurlijk als hij dat zou doen.

Ps. dit is ook het verkeerde topic

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• michaelvo
Oeps...

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Volgens mij is GPT je gewoon weer met je mee aan het lullen. Kan allemaal prima met MQTT en als er bij normale herstart niets geks gebeurd is de communicatie allemaal prima. Misschien dat die UniPi het raar doet, maar absoluut geen MQTT probleem.

Denk dus eerder dat door de state niet goed hebben HA door de war was. Zelf of mogelijk door een automation die je gemaakt hebt die afhangt van geschiedenis. En dat gaat dan niet opgelost zijn met andere integratie. Je kan het proberen hoor, maar zonder log of trace van dat moment is het gewoon een grote wilde gok.

• 19roland70
  • Laatst online: 21:14
Kan iemand mij uitleggen hoe ik de "custom:bar-card" moet toevoegen in HA?

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:27
Maar of je dat moet willen? De laatste versie is van 2020.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• 19roland70
  • Laatst online: 21:14
guido66 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:00:
[...]

Maar of je dat moet willen? De laatste versie is van 2020.
Ik krijg deze niet gevonden in HACS.

Mag ook iets zijn wat er op lijkt.

[ Voor 8% gewijzigd door 19roland70 op 16-03-2026 21:07 ]

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:47
19roland70 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 21:06:
[...]

Ik krijg deze niet gevonden in HACS
Daar is hij uit verwijderd maar je kan hem nog handmatig installeren. Maar zoals hierboven gezegd, moet je dat willen? Laatste versie is uit 2020 en hij heeft allerlei compatibility issues met de huidige versie van home assistant. Er zijn vast wel alternatieven te vinden op hacs die nog wel onderhouden worden

[ Voor 10% gewijzigd door dixet op 16-03-2026 21:11 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Ik zou deze doen, ook veel meer andere mogelijkheden erbij.

https://github.com/Nerwyn/custom-card-features

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:27
[...]

Sensor bar card? Toevallig vorige week zelf geïnstalleerd.
https://community.home-as...rd-sensor-bar-card/989107

Wel YAML only, nog geen visual editor.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 13:31
In het verleden heb ik problemen gehad met mijn Homekit Bridge en het toevoegen van HA devices in Homekit. Ik kon zeg maar alleen een exclude lijst maken, dus met devices die ik NIET in Homekit wil.
Maar inmiddels is deze lijst zo groot aan het worden, dat het Homekit scherm vastloopt tijdens het wijzigen.

Ik zou dus graag willen overstappen op een include lijst. Voorheen lukte mij dat niet goed en ben nu huiverig om het te proberen. Iemand die include list gebruikt zonder problemen?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Onlangs heb ik Home Assistant ook weer opgepakt, wat is er een hoop veranderd in een paar jaar tijd en echt de wereld aan integraties zijn erbij gekomen, wow! Omdat ikzelf intussen ook wat meer in huis kan en wil heb ik dus Home Assistant weer opgepakt. Ik ben nu bezig met de Google Nest integratie. Ik heb de $5 USD reeds afgetikt aan Google, maar als ik vervolgens mijzelf moet authenticeren bij Google, moet ik vervolgens een device kiezen (ik heb een Nest v3 learning thermostat), maar dat apparaat zie ik niet tevoorschijn komen. Ook in mijn Google Home app kan ik hem niet toevoegen. In de Nest app zie ik hem wel staan en kan ik de thermostaat aansturen. Iemand die een idee heeft hoe ik dat deel aan de praat krijg?

De integratie heb ik intussen meermaals van boven tot onder gelezen, alsook de troubleshooting, maar ik kom er echt niet uit, helaas.

EDIT:
Net wel een of andere pub/sub API aangezet, maar dat heeft niet mogen baten. Ik zie nog altijd mijn Nest v3 thermostaat niet en kan hem dus niet selecteren bij het authorisatie process van Google. In de Google Home zie ik wel een 'Climate' gedeelte en in de Nest app heb ik de Nest v3 thermostaat vandaag ook twee keer opnieuw geïnstalleerd middels factory resets.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 17-03-2026 14:33 ]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-03 15:40
Ik heb een UniFi deurbel en deze is zichtbaar in Home Assistant via de UniFi integratie.

Nu wil ik iets heel simpels. Ik wil een automation laten afgaan als iemand aanbelt. De G6 doorbell heeft een ongelooflijk lange rij aan sensors (car detected, animal detected etc) maar waarom zit nergens een sensor 'ring'? Of kijk ik er overheen. Ik begrijp er niks meer van. Wat heb ik aan al die sensors als de meest basic sensor er niet tussen staat?

Ik heb nu 'G6 Occupancy became occupied' als trigger en dat werkt een beetje. De automation gaat wel af als er aangebeld wordt, maar als iemand nogmaals aanbelt gaat ie niet af. Iemand een idee? Dit moet toch heel eenvoudig zijn...

• skank
Septillion schreef op maandag 16 maart 2026 @ 20:02:
@skank Volgens mij is GPT je gewoon weer met je mee aan het lullen. Kan allemaal prima met MQTT en als er bij normale herstart niets geks gebeurd is de communicatie allemaal prima. Misschien dat die UniPi het raar doet, maar absoluut geen MQTT probleem.

Denk dus eerder dat door de state niet goed hebben HA door de war was. Zelf of mogelijk door een automation die je gemaakt hebt die afhangt van geschiedenis. En dat gaat dan niet opgelost zijn met andere integratie. Je kan het proberen hoor, maar zonder log of trace van dat moment is het gewoon een grote wilde gok.
Hey,
Ik heb het nu weer gehad deze morgen... Heel vervelend en ik weet ok niet hoe te troubleshooten.

Ik heb terug volgende meldingen:
- The system could not validate that the sqlite3 database at //config/home-assistant_v2.db was shutdown cleanly
- Ended unfinished session (id=6 from 2026-03-14 16:20:34.949219)

Na auto reboot hierna, zijn er weer random lichten aangegaan die uitstonden in HA

[ Voor 4% gewijzigd door skank op 17-03-2026 12:51 ]

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-03 15:13
PhilipsFan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:45:
Ik heb een UniFi deurbel en deze is zichtbaar in Home Assistant via de UniFi integratie.

Nu wil ik iets heel simpels. Ik wil een automation laten afgaan als iemand aanbelt. De G6 doorbell heeft een ongelooflijk lange rij aan sensors (car detected, animal detected etc) maar waarom zit nergens een sensor 'ring'? Of kijk ik er overheen. Ik begrijp er niks meer van. Wat heb ik aan al die sensors als de meest basic sensor er niet tussen staat?

Ik heb nu 'G6 Occupancy became occupied' als trigger en dat werkt een beetje. De automation gaat wel af als er aangebeld wordt, maar als iemand nogmaals aanbelt gaat ie niet af. Iemand een idee? Dit moet toch heel eenvoudig zijn...
ik gebruik dit voor de G4 deurbel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
alias: Deurbel gaat af

description: Sonos en telegram bot

triggers:

- entity_id:

- binary_sensor.doorbell_doorbell

trigger: state

conditions:

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Heb je daarna ook een corrupte db ofwel is de db opnieuw begonnen?

En heb je nu wel gelijk bij de lampen gekeken naar een reden en eventueel een automation trace bekeken?

• skank
Septillion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:06:
@skank Heb je daarna ook een corrupte db ofwel is de db opnieuw begonnen?

En heb je nu wel gelijk bij de lampen gekeken naar een reden en eventueel een automation trace bekeken?
Hoe weet ik of hij corrupt is...
Aan de file te zien is het nog steeds dezelfde?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VWgM77Tf/1.jpg

Het licht zelf geeft niet veel meer dan dat hij aangezet geweest is (automatisch)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Z6F7QvVb/2.jpg

Ik heb hem erna uitgezet manueel

• PhilipsFan
MAdD schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:54:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

triggers:

- entity_id:

conditions:
Dat lijkt te werken, al heeft het wel last van waar ik eerder mee zat, namelijk dat die occupancy wat tijd nodig heeft om te resetten. Gedurende die tijd gaat de automation niet opnieuw af, ook al wordt er opnieuw aangebeld.

Nou ja, dat is niet zo heel erg. Je wilt ook niet dat mensen je bel gaan hammeren.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Dan ben je alle data voor dat tijdstip kwijt en heb je een assistant_v2.db.corrupt.[datumtijd] bestand

Als HA dat niet heeft gedaan dan weet HA dus gewoon wat er gebeurd is. Dan zie ik ook niet gelijk een aanleiding dat er een gekke restart plaatsvind...

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 13:31
PhilipsFan schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:18:
[...]

Dat lijkt te werken, al heeft het wel last van waar ik eerder mee zat, namelijk dat die occupancy wat tijd nodig heeft om te resetten. Gedurende die tijd gaat de automation niet opnieuw af, ook al wordt er opnieuw aangebeld.

Nou ja, dat is niet zo heel erg. Je wilt ook niet dat mensen je bel gaan hammeren.
Je kan in Unifi Protect ook een webhook maken bij aanbellen, die dan connect naar HA.

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-04 14:57
Ik heb sinds een aantal weken last van het volgende probleem. Volgens mij is het begonnen na een Home Assistant update:

Mijn energy dashboard crasht regelmatig en ik zie bestanden zoals:
home-assistant_v2.db.corrupt.2026-xx

Ik heb online (forums en ChatGPT) gelezen dat dit vaak te maken heeft met de standaard SQLite database van Home Assistant en dat overstappen naar MariaDB een oplossing kan zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik dat wel vreemd, dit zou toch gewoon stabiel moeten werken?

Ik heb al geprobeerd om de databasebestanden (home-assistant_v2.db en bijbehorende .wal/.shm) te verwijderen. Die worden netjes opnieuw aangemaakt, maar na een tijdje gebeurt hetzelfde weer.

Zijn er mensen die dit herkennen sinds recente updates?
En wat zijn in jullie ervaring de beste stappen om dit structureel op te lossen?

Liefst blijf ik gewoon op SQLite draaien, maar als MariaDB echt de enige stabiele oplossing is, dan stap ik wel over.

ik ben net maar ook overgstapt op de laatste HA Core 2026.3, misschien dat dit het gaat oplossen?
EDIT: weer stom geweest om een update te doen zonder back-up te maken 8)7 ben nu op werk en kan mijn HA niet meer bereiken.

[ Voor 5% gewijzigd door SolarOrbiter op 17-03-2026 13:37 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@SolarOrbiter Als je veel corrupte db's hebt zou ik eerst eens naar je hardware kijken. Crasht je host überhaupt? Is je SSD nog goed? Want ook bij SQLite is corruptie echt niet zo gangbaar zomaar. Dus nee, geen herkenning.

• skank
Septillion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:20:
@skank Dan ben je alle data voor dat tijdstip kwijt en heb je een assistant_v2.db.corrupt.[datumtijd] bestand

Als HA dat niet heeft gedaan dan weet HA dus gewoon wat er gebeurd is. Dan zie ik ook niet gelijk een aanleiding dat er een gekke restart plaatsvind...
Ik heb dat bestand niet...
En HA weet niet wat er gebeurd is want ik vind het nergens terug?
Die restart was er dat zie ik in de logs... en bovendien zie ik dat alles terug opgestart werd.
Ik zou anders ook geen ended unfinished session hebben toch?

Hoe kan ik dit nu troubleshooten?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Ik zie dat je lamp om 6:41:19 aan ging. Iets daarvoor zien ik nog een uit melding. Dan zou je in de Core of supervisor logs rond dat tijdstip wel meldingen moeten hebben.

Anders ben ik überhaupt niet overtuigd dat er ook maar iets fout gaat in HA of dat deze herstart. Dan lijkt dit gewoon een issue in het device zelf.

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:57
Ik heb niet geheel terug gelezen maar de gevallen van corrupte database. Draait ha soms op een raspberry pi? Zo ja, controleer sd card en is de voeding zwaar genoeg en ok?

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
skank schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:55:
[...]

Ik heb dat bestand niet...
En HA weet niet wat er gebeurd is want ik vind het nergens terug?
Die restart was er dat zie ik in de logs... en bovendien zie ik dat alles terug opgestart werd.
Ik zou anders ook geen ended unfinished session hebben toch?

Hoe kan ik dit nu troubleshooten?
HA op SD in RPi gaan niet goed samen.

SD card kan fouten veroorzaken, ik heb mijn HA ooit opnieuw moeten bouwen op een USB SSD kaart,

• skank
Schway schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:19:
[...]

HA op SD in RPi gaan niet goed samen.

SD card kan fouten veroorzaken, ik heb mijn HA ooit opnieuw moeten bouwen op een USB SSD kaart,
Hij draait op SSD niet op SD

• skank
Septillion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:03:
@skank Ik zie dat je lamp om 6:41:19 aan ging. Iets daarvoor zien ik nog een uit melding. Dan zou je in de Core of supervisor logs rond dat tijdstip wel meldingen moeten hebben.

Anders ben ik überhaupt niet overtuigd dat er ook maar iets fout gaat in HA of dat deze herstart. Dan lijkt dit gewoon een issue in het device zelf.
Dat klopt om 6:41 ging hij automatisch aan, dat wil ik net niet.
Om 06:39 (paar seconden ervoor) werd HA herstart
Na herstart zegt hij dat de lamp uit is... vandaar "uitgezet om 06:39)
En dan is er IETS dat mn lamp plots aanzet om 6:41
en dan om 06:50 heb ik hem zelf terug uitgezet.

In de core of supervisor logs zegt hij gewoon dat de lamp aanging + de 2 foutmeldingen van unfinished session en sqlite validation error

Daarnaast nog een hoop andere errors wegens de crash.. ik wil gerust mn log es delen met je.. Ik kom er namelijk zot van.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank laat dan eens complete HA en supervisor logs van rond dat tijdstip zien.

Want zeker als je DB gewoon prima is zou ik niet snappen waarom HA überhaupt door de war zou zijn na een restart.

• skank
Septillion schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:12:
@skank laat dan eens complete HA en supervisor logs van rond dat tijdstip zien.

Want zeker als je DB gewoon prima is zou ik niet snappen waarom HA überhaupt door de war zou zijn na een restart.
Ik heb je pm gestuurd voor de logs.
De vraag is , waarom herstart hij. (=1ste probleem)
En na de herstart is hij niet in de war, want hij zegt dat mn lichten uit zijn, maar dan gebeurt er een sync vermoed ik via mqtt, ivm de state, en dan is die in de war waardoor bepaalde lampen onterecht aangaan.
Das dan het 2de probleem.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-04 15:36

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

skank schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:32:
[...]

Dat klopt om 6:41 ging hij automatisch aan, dat wil ik net niet.
Om 06:39 (paar seconden ervoor) werd HA herstart
Na herstart zegt hij dat de lamp uit is... vandaar "uitgezet om 06:39)
En dan is er IETS dat mn lamp plots aanzet om 6:41
en dan om 06:50 heb ik hem zelf terug uitgezet.

In de core of supervisor logs zegt hij gewoon dat de lamp aanging + de 2 foutmeldingen van unfinished session en sqlite validation error

Daarnaast nog een hoop andere errors wegens de crash.. ik wil gerust mn log es delen met je.. Ik kom er namelijk zot van.
Die unfinished session duidt erop dat er niet netjes afgesloten wordt (alsof iemand de stekker eruit haalt). Dus dat is sowieso iets dat je op moet lossen. Verder zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je handmatig HA opnieuw opstart. Als het zich dan ook voordoet dan is het wellicht een automatisering die reageert op een state 'to' reageert zonder dat er een 'from' is opgegeven (om maar iets te noemen).
edit:
Als je HA op een Pi draait, zorg dan voor een goede voeding en liefst een zuinige SSD. Eventueel de SSD via een powered hub aansluiten zodat de Pi qua voedingslijn niet de bottleneck kan zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door HuismAndré op 17-03-2026 16:56 ]

André Huisman (www.new-line.nl)

• skank
HuismAndré schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 16:54:
[...]

Die unfinished session duidt erop dat er niet netjes afgesloten wordt (alsof iemand de stekker eruit haalt). Dus dat is sowieso iets dat je op moet lossen. Verder zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je handmatig HA opnieuw opstart. Als het zich dan ook voordoet dan is het wellicht een automatisering die reageert op een state 'to' reageert zonder dat er een 'from' is opgegeven (om maar iets te noemen).
edit:
Als je HA op een Pi draait, zorg dan voor een goede voeding en liefst een zuinige SSD. Eventueel de SSD via een powered hub aansluiten zodat de Pi qua voedingslijn niet de bottleneck kan zijn.
Precies, das het eerste probleem, waarom herstart HA plots???
Het tweede probleem is het aanschieten van bepaalde random lampen.
Dat aanschieten van random lampen heb ik niet als ik bewust herstart...
Het is enkel bij een unwanted/ of niet geplande restart.
Dus het is zeker geen automatisering.

Ik draai op een Pi met daaraan gekoppeld de SSD ja.
Moest het een voedingsprobleem zijn, zou ik dit toch anders ook merken?
Ook draait hij soms maanden goed, en nu dan weer heel korte tijd ertussne. (het ligt niet aan HA versies of dergelijke, ik heb het al altijd gehad).

• Cimpel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:23
Ik loop tegen een eigenaardig probleem aan waar ik niet de vinger achter krijg.
Ik gebruik een aantal input.number helpers om dagverbruiken en rendementen te berekenen.
Deze worden elke dag/maand om 00:00 bijgewerkt m.b.v. een automation.
Na een herstart van HA overdag worden helpers sinds kort echter ook gewijzigd, wat eerder niet gebeurde.
In de traces zie ik wel dat om 00:00 de waardes weggeschreven worden, maar na de herstart kan ik niets terugvinden. Het lijkt er op dat de restore van de HA gegevens ergens fout gaat.

Daarnaast krijg ik random regelmatig de volgende melding:
Error writing config for core.restore_state: Bad data at $.data[465].extra_data.native_value=1000000000000000000000(<class 'int'>, $.data[469].extra_data.native_value=1000000000000000000000(<class 'int'>, $.data[470].extra_data.native_value=1000000000000000000000(<class 'int'>

Een excessieve waarde. Ik heb al diverse zaken proberen uit te sluiten, echter zonder resultaat.

Iemand een idee wat hier aan de hand is en hoe dit verder te tacklen ?

[ Voor 9% gewijzigd door Cimpel op 17-03-2026 17:48 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Over pagina refresh gesproken. Met al die mooie uitgebreide apexcharts, incl history en toekomstige Epex prijzen, begon mijn Homeassistant wat traag aan te voelen. Nu draai ik de database daarvan op een MariaDB in een aparte LXC container in proxmox met de default communityscripts settings (4GB Ram). Die settings moest ik dus even kietelen in de server config settings. Nieuwe settings voor de geïnteresseerden.

Mijn Settings in de via proxmox communityscripts geïnstalleerde mariadb zaten hier: /etc/mysql/mariadb.conf.d/50-server.cnf

Voor deze settings zat ik op de default (die geschikt gemaakt is voor kleine setups). Mijn dashboard met custom views met oa de datepicker en de energy-card-plus, en energy sankey duurde soms 10-15 seconden voordat die getoond werd (datepicker haalt eerst data op uit database).

Na deze settings change is dat nog max 1 seconde.

Ik ben geen database expert, en heb dus gewoon trial error toegepast op basis van een ander handleiding. Er is er ook een voor de mensen die de MariaDB Addon/App draaien.

https://community.home-assistant.io/t/improve-your-home-assistant-performance-with-mariadb-tuning/813785

https://mariadb.com/resources/blog/10-database-tuning-tips-for-peak-workloads/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YaWKpjScfxQqT6-N1z7GkN4C3U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EgTWMCqIJ211yRcBkTfLQwVV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRa5W6CCNrhJvs_R13GAIL-fyyw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OIpS4o7QiP3PJh4OnTkh8dHs.jpg?f=user_large

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:02:
[...]
Ik draai op een Pi met daaraan gekoppeld de SSD ja.
Moest het een voedingsprobleem zijn, zou ik dit toch anders ook merken?
Ook draait hij soms maanden goed, en nu dan weer heel korte tijd ertussne. (het ligt niet aan HA versies of dergelijke, ik heb het al altijd gehad).
Het is een mogelijke oorzaak, een die je zeer eenvoudig kunt uitsluiten door de SSD aan een powered Hub te hangen. SSD's nemen gemiddeld niet zo gek veel maar de piekjes kunnen stevig zijn (zeker als je gekozen hebt voor een wat minder zuinig model). Als zoiets gebeurt en HA (of zelfs de gehele Pi) crast erop dan is het gedrag daarna altijd onvoorspelbaar (want alles is achtergelaten in een min of meer onvoorspelbare staat).

• edwin2021
Get!em schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:18:
Over pagina refresh gesproken. Met al die mooie uitgebreide apexcharts, incl history en toekomstige Epex prijzen, begon mijn Homeassistant wat traag aan te voelen. Nu draai ik de database daarvan op een MariaDB in een aparte LXC container in proxmox met de default communityscripts settings (4GB Ram). Die settings moest ik dus even kietelen in de server config settings. Nieuwe settings voor de geïnteresseerden.

Mijn Settings in de via proxmox communityscripts geïnstalleerde mariadb zaten hier: /etc/mysql/mariadb.conf.d/50-server.cnf

Voor deze settings zat ik op de default (die geschikt gemaakt is voor kleine setups). Mijn dashboard met custom views met oa de datepicker en de energy-card-plus, en energy sankey duurde soms 10-15 seconden voordat die getoond werd (datepicker haalt eerst data op uit database).

Na deze settings change is dat nog max 1 seconde.

Ik ben geen database expert, en heb dus gewoon trial error toegepast op basis van een ander handleiding. Er is er ook een voor de mensen die de MariaDB Addon/App draaien.

https://community.home-assistant.io/t/improve-your-home-assistant-performance-with-mariadb-tuning/813785

https://mariadb.com/resources/blog/10-database-tuning-tips-for-peak-workloads/

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had je ook aanpassingen gedaan aan de lxc?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

edwin2021 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 06:10:
[...]

Had je ook aanpassingen gedaan aan de lxc?
Nee, niet nu, gewoon de default lxc parameters die met community script komen iets aangepast bij install: 4gb ram 12gb disk, cpu 2. Tevens heb ik de bende naar Trixie gebracht paar maanden terug.

Huidige performance boost komt dus van de MariaDB conf aanpassen

https://community-scripts.org/scripts/mariadb

[ Voor 34% gewijzigd door Get!em op 18-03-2026 07:03 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:22
Get!em schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 06:59:
[...]

Nee, niet nu, gewoon de default lxc parameters die met community script komen iets aangepast bij install: 4gb ram 12gb disk, cpu 2. Tevens heb ik de bende naar Trixie gebracht paar maanden terug.

Huidige performance boost komt dus van de MariaDB conf aanpassen

https://community-scripts.org/scripts/mariadb
Heb je een specifieke reden waarom je het op trixie draait en niet Proxmox "bare matel"?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• PhilipsFan
MAdD schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:54:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13

triggers:

- entity_id:

conditions:
Vannacht dus meegemaakt: de deurbel gaat af om 3:18. Wat blijkt? Er is een update uitgevoerd op de G6 doorbell (ondanks dat ik automatische updates uit heb staan) en na de update weer opkomen interpreteert ie blijkbaar ook als een 'state change'.

Nogmaals: waarom zit er niet gewoon een sensor in 'G6 doorbell button pressed'? Dat is toch veel makkelijker dan al die shit met states, echt niemand zit daarop te wachten.

• RudolfR
@PhilipsFan
Ja, logisch, dat is een transitie naar en van 'unavailable'.
Kun je wel afvangen, bijv met een not_from:

https://www.home-assistan...on/trigger/#state-trigger

Een simpele 'to:' zou ook al helpen.

[ Voor 9% gewijzigd door RudolfR op 18-03-2026 09:42 ]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
Ik heb een externe HD welke ik met USB heb aangesloten op mijn home-assistant installatie. Deze (2TB) HD wil ik gebruiken voor backups / media spul. Nu zie ik onder hardware de schijf gedefineerd als:

sda
/dev/disk/by-id/ata-LITEON_L8H-256V2G-HP_002551102L3H

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik deze kan gebruiken voor opslag? Moet deze nog ergens apart gemount worden?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Impossibl3 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:24:
[...]

Heb je een specifieke reden waarom je het op trixie draait en niet Proxmox "bare matel"?
Hij bedoelt (de upgrade van 8 naar) PVE 9, welke op basis van Debian 13 Trixie is.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• skank
HuismAndré schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:40:
[...]

Het is een mogelijke oorzaak, een die je zeer eenvoudig kunt uitsluiten door de SSD aan een powered Hub te hangen. SSD's nemen gemiddeld niet zo gek veel maar de piekjes kunnen stevig zijn (zeker als je gekozen hebt voor een wat minder zuinig model). Als zoiets gebeurt en HA (of zelfs de gehele Pi) crast erop dan is het gedrag daarna altijd onvoorspelbaar (want alles is achtergelaten in een min of meer onvoorspelbare staat).
dus een powered hub hangen aan de pi (via usb) en dan de SSD aan de hub?
Zoiets
https://www.bol.com/be/nl...tPTT8RcMOs2caAoC9EALw_wcB

• edwin2021
skank schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:26:
[...]

Zoiets
Zoiets kan maar ik zou minder poorten nemen en een voeding die iets van 1,5 ~ 2A kan leveren.

• skank
edwin2021 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:50:
[...]

Zoiets kan maar ik zou minder poorten nemen en een voeding die iets van 1,5 ~ 2A kan leveren.
Per poort of in totaal?
Heb je voorbeeldje..
Al vraag ik me echt af of dat het probleem is

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 10:56:
[...]

Hij bedoelt (de upgrade van 8 naar) PVE 9, welke op basis van Debian 13 Trixie is.
Klopt, en het vereist dus een actie om elke LXC daarin ook over te laten gaan.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Possible Gefeliciteerd!

Maar de belangrijke info die mist, hoe draai je HA?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Kijkende naar de log lijkt de hele host onderuit te gaan tegen 6:35. Je zou nog eens naar oude van de Core log van de sessie ervoor kunnen kijken of daar op het einde nog iets staat. Gezien de Core log nu pas vanaf 6:39 loopt.

Maar zonder DB crash zou een spontane reboot niet zo anders moeten zijn dan gewoon opstarten. De "Uitgezet" van 6:39:52 lijkt aardig overeen te komen met init van MQTT light. Maar lijk nog wel iets van een automation te zien "HA boot - turn off al lights".

Zit deze lamp toevallig ook nog in een groep? In HA of op het device? Zeker als er buiten HA nog een koppeling is kan je in HA niet zien waarom iets gebeurd.

Qua Pi, welke? En hangt daar een originele Pi voeding aan? Want Pi's zijn eigenlijk echt crap qua spanningsvoorziening en de cheat van hun originele voeding helpt enorm.

PS Wel veel errors in je log. Aantal waar je niet zo veel aan kan doen (van (custom) integraties of apps) maar ook wel veel stat en tempalte sensors.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 18-03-2026 14:27 ]

• PhilipsFan
RudolfR schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:41:
@PhilipsFan
Ja, logisch, dat is een transitie naar en van 'unavailable'.
Kun je wel afvangen, bijv met een not_from:

https://www.home-assistan...on/trigger/#state-trigger

Een simpele 'to:' zou ook al helpen.
Ja, ik heb nu ingesteld 'G6 occupancy changes to detected'.

• edwin2021
skank schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Per poort of in totaal?
Heb je voorbeeldje..
Al vraag ik me echt af of dat het probleem is
Origineel usb2 schreef voor max 500mA daarna werd het wat lastiger omdat met diverse spanningen is gaan werken.
Omdat het in dit geval alleen om de ssd gaat zou ik een hub nemen met minimaal aantal poorten maar wel met een externe voeding die minimaal kan leveren wat de ssd nodig heeft. Zowel in rust als bedrijf. Je zou het kunnen meten. Persoonlijk gokje, datgene wat op de ssd staat maal 3.

• skank
Septillion schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:01:
@skank Kijkende naar de log lijkt de hele host onderuit te gaan tegen 6:35. Je zou nog eens naar oude van de Core log van de sessie ervoor kunnen kijken of daar op het einde nog iets staat. Gezien de Core log nu pas vanaf 6:39 loopt.

Maar zonder DB crash zou een spontane reboot niet zo anders moeten zijn dan gewoon opstarten. De "Uitgezet" van 6:39:52 lijkt aardig overeen te komen met init van MQTT light. Maar lijk nog wel iets van een automation te zien "HA boot - turn off al lights".

Zit deze lamp toevallig ook nog in een groep? In HA of op het device? Zeker als er buiten HA nog een koppeling is kan je in HA niet zien waarom iets gebeurd.

Qua Pi, welke? En hangt daar een originele Pi voeding aan? Want Pi's zijn eigenlijk echt crap qua spanningsvoorziening en de cheat van hun originele voeding helpt enorm.

PS Wel veel errors in je log. Aantal waar je niet zo veel aan kan doen (van (custom) integraties of apps) maar ook wel veel stat en tempalte sensors.
Ja precies, hij loopt pas vanaf 6:39. Das toch de reboot dan?
De vraag is waarom gaat hij onderuit... waarom reboot hij?
Kan ik dat echt nergens achterhalen? Ik heb geen andere logs he.
Een ongewenste, spontane reboot geeft hetzelfde effect he (bv denk aan os upgrade).. lampen die plots aangaan.
Das ook de reden waarom ik een automation gemaakt had "HA boot - turn off al lights"." om net na een ongewenste reboot lampen uit te zetten... (omdat ze op de een of andere manier ongewenst getriggered worden om aangezet te worden terwijl ze uitstaan).
Die lamp zit inderdaad in groepen ook (binnen HA) niet op het unipi device

De pi4 heeft een originele voeding ja.
De SDD is erop aangesloten via usb, maar ik ben dus aan het zien om die via een hub aan te sluiten.
Moet die pi dan ook een andere voeding hebben?
Lijkt me vreemd? Welke cheat van originele voeding?

Ik weet dat ik veel errors heb van custom integraties oa.. en templates.. Bedoeling is dat ik die 1 voor 1 zoveel mogelijk wegwerk..
MAar ik had de reboots en aanschieten van de lampen ook al voordien..

Maar ik weet dus nog niet hoe het komt dat
1. hij reboot
2. waarom de lampen aanschieten (toch een sync van mqtt en die unipi die foutloopt?

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
Septillion schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:46:
@Possible Gefeliciteerd!

Maar de belangrijke info die mist, hoe draai je HA?
Thx :)

Ik draai hassos. Maar heb al gezien dat ik een custom samba nas addon moet gebruiken om dit te kunnen realiseren.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

offtopic:
Feli @Possible :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Mm, sinds de aanpassingen aan de log weet ik nu ook even niet meer hoe je bij de log van de vorige boot van Core komt...

Maar je hele Supervisor restart en zonder enige error vooraf. Gewoon een keiharde restart alsof je de stekker eruit getrokken hebt. Dus ja, heel gek.

Maar van een Core reboot gaan je ampen niet aan? Van een host/system reboot wel? Zo ja, gaan ze aan van een MQTT app reboot?

Zo ja, dan klinkt het als brakke implementatie van de MQTT in je lampen/device of een setting. Dat dus je lampen aan gaan bij het wegvallen van MQTT.

De de cheat van de Pi voeding is dat hij geen 5.0V is maar 5.1-5.2V. Waardoor under voltage wat voorkomen wordt. Losse voeding voor de SSD kan helpen alleen hangen veel goedkope USB hubs helaas de hub voeding gewoon parallel aan de spanning van de USB :| Dat werkt maar beperkt...

• skank
Septillion schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:03:
@skank Mm, sinds de aanpassingen aan de log weet ik nu ook even niet meer hoe je bij de log van de vorige boot van Core komt...

Maar je hele Supervisor restart en zonder enige error vooraf. Gewoon een keiharde restart alsof je de stekker eruit getrokken hebt. Dus ja, heel gek.

Maar van een Core reboot gaan je ampen niet aan? Van een host/system reboot wel? Zo ja, gaan ze aan van een MQTT app reboot?

Zo ja, dan klinkt het als brakke implementatie van de MQTT in je lampen/device of een setting. Dat dus je lampen aan gaan bij het wegvallen van MQTT.

De de cheat van de Pi voeding is dat hij geen 5.0V is maar 5.1-5.2V. Waardoor under voltage wat voorkomen wordt. Losse voeding voor de SSD kan helpen alleen hangen veel goedkope USB hubs helaas de hub voeding gewoon parallel aan de spanning van de USB :| Dat werkt maar beperkt...
Als ik gewoon via instellingen> home assitant herstart doe dan gaan ze niet aan
Doe ik (soms niet altijd) een OS update dan wel. (dus idd host/system)
Ook wanneer dus die supervisor restart.
Daarom dat ik zei, moet ik afstappen van die mqtt implementatie? Wat zou je daar doen?

Het wegvallen van die supervisor zou dus kunnen komen van de voeding?
Anders zorg ik daar al voor dat die zoiezo goed is? Alleen wat stel je daar dan voor? Zowel voeding voor de pi als de ssd?

• edwin2021
skank schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:00:
[...]
De pi4 heeft een originele voeding ja.
De SDD is erop aangesloten via usb, maar ik ben dus aan het zien om die via een hub aan te sluiten.
Moet die pi dan ook een andere voeding hebben?
Lijkt me vreemd? Welke cheat van originele voeding?

Ik weet dat ik veel errors heb van custom integraties oa.. en templates.. Bedoeling is dat ik die 1 voor 1 zoveel mogelijk wegwerk..
MAar ik had de reboots en aanschieten van de lampen ook al voordien..

Maar ik weet dus nog niet hoe het komt dat
1. hij reboot
2. waarom de lampen aanschieten (toch een sync van mqtt en die unipi die foutloopt?
Pi voedingen zijn er in soorten en maten. Voor een pi4 minimaal 3A, met een ssd eraan dus meer. Welke specs heeft je voeding?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Okay, en als je MQTT herstart?

En om te verduidelijken, het heeft niets met MQTT an sich te maken. Puur dus de implementatie van je device. Zij het dat de implementatie brak is of een gekke setting heeft. Maar ik kan hier zonder problemen MQTT en/of de host herstarten zonder dat er iets gebeurd. Dus misschien is de andere verbindingsmethode minder brak, dat zou kunnen.

En voeding kan een probleem zijn voor een Pi ja. Voor de Pi zelf is de officiële voeding al beste wat je kan doen. Voor de SSD kan je nog proberen een powered USB hub toe te voegen.

Aan de andere kant zou ik van power issues wel errors of database issues verwachten, maar geen spontane reset. Draai je toevallig de Raspberry Pi Power Supply Checker integratie? Want dan zou je al sensoren moeten hebben die undervoltage enzo aangeven.

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:26:
[...]

Zoiets
Hoeft niet zo gek duur natuurlijk. Alles wat de voeding van je SSD kan overnemen van de Pi zal helpen. Of vervang eerst eens de voeding naar de Pi door een met wat meer power. Wellicht is dat al voldoende. Het enige dat ertoe doet is de stroom die de voeding kan leveren aan 5V (dus al die 12V e.d. gedoe is nuttelloos in dit geval). Zelf gebruik ik een hele oude USB voeding die zo'n 5,2V eruit gooit en max 2,4A (scheen destijds de max van de USB spec te zijn). Gewoon kijken wat je hebt liggen en de voeding die het dichtst in de buurt komt van de 5,2V 2,4A is de winnaar voorlopig.

• skank
Septillion schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:06:
@skank Okay, en als je MQTT herstart?

En om te verduidelijken, het heeft niets met MQTT an sich te maken. Puur dus de implementatie van je device. Zij het dat de implementatie brak is of een gekke setting heeft. Maar ik kan hier zonder problemen MQTT en/of de host herstarten zonder dat er iets gebeurd. Dus misschien is de andere verbindingsmethode minder brak, dat zou kunnen.

En voeding kan een probleem zijn voor een Pi ja. Voor de Pi zelf is de officiële voeding al beste wat je kan doen. Voor de SSD kan je nog proberen een powered USB hub toe te voegen.

Aan de andere kant zou ik van power issues wel errors of database issues verwachten, maar geen spontane reset. Draai je toevallig de Raspberry Pi Power Supply Checker integratie? Want dan zou je al sensoren moeten hebben die undervoltage enzo aangeven.
Als ik mqtt herstart merk ik niets.
Ter info, ik kwam een half uur geleden thuis, en plots deed hij weer die restart... (wel zonder iets aan te steken...) maar hij deed door mn automation die ik heb, wel alles uit (das normaal en zou ik eigenlijk niet nodig hebben indien hij na bepaalde restart niet plotseling mijn lichten aansteekt).

Ik heb de nieuwe 3 logs toegevoegd in de map die ik gedeeld heb met je, mss staat er nu wel iets in?

Dus tzijn volgens mij echt 2 verschillende issues.

Voor de pi, is het de officiele voeding ik kijk nog ff na.
Ik ga die Raspberry Pi Power Supply Checker integratie eens proberen

• skank
HuismAndré schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:39:
[...]

Hoeft niet zo gek duur natuurlijk. Alles wat de voeding van je SSD kan overnemen van de Pi zal helpen. Of vervang eerst eens de voeding naar de Pi door een met wat meer power. Wellicht is dat al voldoende. Het enige dat ertoe doet is de stroom die de voeding kan leveren aan 5V (dus al die 12V e.d. gedoe is nuttelloos in dit geval). Zelf gebruik ik een hele oude USB voeding die zo'n 5,2V eruit gooit en max 2,4A (scheen destijds de max van de USB spec te zijn). Gewoon kijken wat je hebt liggen en de voeding die het dichtst in de buurt komt van de 5,2V 2,4A is de winnaar voorlopig.
De voeding die aan mn pi hangt heeft een output van 5.1V=3.0A
Ik had die raspberry pi voeding checker blijkbaar al draaien en die toont gewoon al de hele tijd "OK" ook tijdens de reboot van daarpas.
De SSD die er via usb aanhangt is een crucial m4 SSD 2.5, 64GB sata 6gb/s
Volgens google:
Actief verbruik: Ongeveer 200 - 300 mW (0,2 - 0,3 Watt) bij lezen of schrijven.
Idle verbruik: Ongeveer 65 - 85 mW (0,065 - 0,085 Watt)

• HuismAndré

HuismAndré

skank schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 20:57:
[...]

De voeding die aan mn pi hangt heeft een output van 5.1V=3.0A
Ik had die raspberry pi voeding checker blijkbaar al draaien en die toont gewoon al de hele tijd "OK" ook tijdens de reboot van daarpas.
De SSD die er via usb aanhangt is een crucial m4 SSD 2.5, 64GB sata 6gb/s
Volgens google:
Actief verbruik: Ongeveer 200 - 300 mW (0,2 - 0,3 Watt) bij lezen of schrijven.
Idle verbruik: Ongeveer 65 - 85 mW (0,065 - 0,085 Watt)
Tja. Dan de kleine dingentjes nog proberen. Andere USB kabel (lekker kort is prima), andere USB poort. En check of je partities ruim genoeg zijn. Zeker de partitie waar HA op draait.

[ Voor 5% gewijzigd door HuismAndré op 18-03-2026 21:13 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank Mm, dat MQTT herstart niet doet is dan wel raar. Device doet alles via MQTT en alleen HA doet wast met MQTT aan de andere kant. De host en supervisor zijn er alleen om het te draaien maar hebben er geen interactie mee. Dus het is gek dat HA herstart of MQTT herstart niets doen maar system restart wel...

Wat als je MQTT wat langer uit laat?

En ja, de restarts zijn raar :/

• TheFes
@Septillion @skank
Je vorige log kun je downloaden door bij Settings > System > Logs via het 3-dot menu naar de raw log te switchen en dan kun je met de download knop tot 10000 regels downloaden. Dat is dus niet gelimiteerd tot de huidige sessie

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@TheFes Goed om te weten. Maar wel erg onpraktisch dat het niet gewoon gesplitst kan :/

• edwin2021
Er is ook een systeem integratie die sensoren maakt voor diskspace, CPU enz. Wellicht krijg je daarmee inzicht wat er gebeurd. Kan het zijn dat de pi over verhit?

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:33

Vos

AFCA

Meer mensen wel eens problemen met pairen van Ikea LED2101G4 lamp? Ik reset hem, hij knippert, maar in Z2M wordt hij niet opgepakt.

Heb het in twee HA installaties geprobeerd met beide verschillende coordinators.

Hij is jaar terug ofzo gekoppeld geweest, door verhuizing wil ik hem nu opnieuw koppelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Vos op 19-03-2026 10:37 ]

• TheFes
Gizz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:48:
@tagican dat laatste. De laatste drie screenshots in deze post zijn in de HA companion app binnen de Matter integration gemaakt.

Dus inderdaad:
  1. Ha companion app open op telefoon (wifi en bluetooth aan)
  2. Matter-integration openen
  3. + Add device
  4. No, it's new
  5. QR-code scannen
  6. Searching for device (fractie van een seconde in beeld en lamp knippert dat er gepaired wordt)
  7. Connecting to device (ongeveer 10 seconden in beeld)
  8. Foutmelding: Your device requires a Thread border router. Connect your border router, then try setting up your device.
  9. Vervolgens rest niks anders dan op Exit setup klikken
Ik kom gezellig in jouw schuitje zitten. Ik krijg precies hetzelfde

Update:
Oke, ik stap weer uit je schuitje.

Mijn oplossing vond ik hier:
https://www.reddit.com/r/...age_thread_border_router/

Na het uivoeren van een manuele sync vanauit de HA companion app kreeg ik een melding dat de credentials synced waren. Daarna werkte het.

HA app > Settings > Companion App > Trouble shooting (onderaan) > Sync Thread credentials

[ Voor 17% gewijzigd door TheFes op 19-03-2026 11:04 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@TheFes bizar. Dan kunnen we in ieder geval vaststellen dat het waarschijnlijk niet aan de OTBR en firmware zelf ligt, want jij gebruikt een Deconz en ik een ZBT-2. Al een idee bij welke van de 6 betrokken integrations en apps het handig is om een issue aan te maken? :P

Zelf kan ik niet meer helpen met dingen uittesten, want op het moment krijg ik mijn ZBT-2 in combinatie met de OTBR-app niet eens meer stabiel online. Ik heb hetzelfde als de mensen in issue: ZBT 2 & Open Thread Border Router Drop Out.

De app start en dan gaat de boel binnen 20 seconden onderuit met RCP failures:
[11:00:33] INFO: Starting otbr-web...
[INFO]-WEB-----: Running 0.3.0-b067e5ac-dirty
[INFO]-WEB-----: Border router web started on wpan0
[11:00:33] INFO: Successfully sent discovery information to Home Assistant.
s6-rc: info: service otbr-agent-rest-discovery successfully started
s6-rc: info: service legacy-services: starting
s6-rc: info: service legacy-services successfully started
00:00:20.034 [W] P-RadioSpinel-: radio tx timeout
00:00:20.034 [W] P-RadioSpinel-: RCP failure detected
00:00:20.034 [W] P-RadioSpinel-: Trying to recover (1/2)
00:00:22.037 [W] P-RadioSpinel-: Wait for response timeout
00:00:22.037 [W] P-RadioSpinel-: RCP failure detected
00:00:22.037 [W] P-RadioSpinel-: Trying to recover (2/2)
00:00:24.039 [W] P-RadioSpinel-: Wait for response timeout
00:00:24.039 [W] P-RadioSpinel-: RCP failure detected
00:00:24.039 [C] P-RadioSpinel-: Too many rcp failures, exiting
00:00:24.039 [C] Platform------: RecoverFromRcpFailure() at radio_spinel.cpp:2063: Failure
[11:00:57] WARNING: otbr-agent exited with code 1 (by signal 0).

In hetzelfde issue wordt gemeld dat het met de ZBT-1 prima werkt en dat de problemen alleen met de ZBT-2 voorkomen.

Ik denk dat ik hiervoor maar direct contact opneem met de helpdesk van Nabucasa. Ik heb de ZBT-2 gekocht in plaats van een goedkoop Sonoff-stickje om ze te steunen, maar nu mogen ze me wel extra ondersteunen voor dat premium bedrag dat ze voor de ZBT-2 vragen :)

• TheFes
Gizz schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:08:
@TheFes bizar. Dan kunnen we in ieder geval vaststellen dat het waarschijnlijk niet aan de OTBR en firmware zelf ligt, want jij gebruikt een Deconz en ik een ZBT-2. Al een idee bij welke van de 6 betrokken integrations en apps het handig is om een issue aan te maken? :P

Zelf kan ik niet meer helpen met dingen uittesten, want op het moment krijg ik mijn ZBT-2 in combinatie met de OTBR-app niet eens meer stabiel online. Ik heb hetzelfde als de mensen in issue: ZBT 2 & Open Thread Border Router Drop Out.

De app start en dan gaat de boel binnen 20 seconden onderuit met RCP failures:
[11:00:33] INFO: Starting otbr-web...
[INFO]-WEB-----: Running 0.3.0-b067e5ac-dirty
[INFO]-WEB-----: Border router web started on wpan0
[11:00:33] INFO: Successfully sent discovery information to Home Assistant.
s6-rc: info: service otbr-agent-rest-discovery successfully started
s6-rc: info: service legacy-services: starting
s6-rc: info: service legacy-services successfully started
00:00:20.034 [W] P-RadioSpinel-: radio tx timeout
00:00:20.034 [W] P-RadioSpinel-: RCP failure detected
00:00:20.034 [W] P-RadioSpinel-: Trying to recover (1/2)
00:00:22.037 [W] P-RadioSpinel-: Wait for response timeout
00:00:22.037 [W] P-RadioSpinel-: RCP failure detected
00:00:22.037 [W] P-RadioSpinel-: Trying to recover (2/2)
00:00:24.039 [W] P-RadioSpinel-: Wait for response timeout
00:00:24.039 [W] P-RadioSpinel-: RCP failure detected
00:00:24.039 [C] P-RadioSpinel-: Too many rcp failures, exiting
00:00:24.039 [C] Platform------: RecoverFromRcpFailure() at radio_spinel.cpp:2063: Failure
[11:00:57] WARNING: otbr-agent exited with code 1 (by signal 0).

In hetzelfde issue wordt gemeld dat het met de ZBT-1 prima werkt en dat de problemen alleen met de ZBT-2 voorkomen.

Ik denk dat ik hiervoor maar direct contact opneem met de helpdesk van Nabucasa. Ik heb de ZBT-2 gekocht in plaats van een goedkoop Sonoff-stickje om ze te steunen, maar nu mogen ze me wel extra ondersteunen voor dat premium bedrag dat ze voor de ZBT-2 vragen :)
Heb je mijn update gezien? Oh, wacht, jij hebt nu andere issues.

Pagina: 1 ... 384 ... 388 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.