Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 383 ... 388 Laatste
Acties:

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maeslant schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 21:45:
Ik gebruik de ingebouwde Linkplay, daar ga ik eens in duiken. Super tip.
Kijk ook even naar de open issues van de Linkplay integratie, als ik dat zo bekijk is er niet al te lang geleden een verandering van onderliggende library geweest en lees ik dat de integratie nog niet 'feature complete' is.

Als ik in de source code zoek naar de 'extra' key, zie ik Linkplay daar niet tussen als integration.
Hier zie je hoe de Media Player van de Cast integration de 'extra' keys wel ondersteunt.

Maar wellicht kan je het ook over een andere boeg gooien. De Linkplay integratie heeft ook een custom action linkplay.play_preset en daar geef je de preset op van jouw device. Als je op jouw apparaat een preset aanmaakt en deze aanroept met deze action, wordt misschien wel de metadata getoond?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:52
Vraagje: domotica staat een beetje stil.hier maar wel een issue met een Heiman HS1SA-E zigbee rookmelder.

Opeens krijg ik af en toe twee harde piepjes te horen. Ik heb er al een stofzuiger langs gehouden en de batterij staat in HA op 62%.

Iemand een idee hoe dit te fixen of beter om te vervangen door een Frient Rookmelder?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@FJP84 batterij vervangen. Niet afgaan op het percentage dat je ziet in HA: bij lithiumbatterijen is het lastig om een accuraat percentage te bepalen omdat de ontlaadcurve zo vlak is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_7of_1h0iFEVG48wFB5a1c-LL8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LFouCxrne6QrmtgfvzMzhaGA.png?f=user_large
Dit soort apparaatjes proberen een batterijpercentage te benaderen door naar de spanning te kijken, maar dat is bijna niet te doen. Maar je rookmelder geeft wel aan dat hij niet meer blij is met z'n batterij, dus vervangen dat ding :)

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 12-03-2026 10:15 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-04 10:49
Hey vraagje,

Ik heb een vaillant ketel met ebusd adapter. Ik kan nu bijv als de deur open staat de verwarming uitschakelen, dat werkt perfect. Ik kan alle waarden lezen en schrijven.

Nu is er ook een outsidetemperatuur, die staat standaard op -60. Want mijn ketel heeft geen buitentemperatuursensor (hardwarematig).

Nu leek het mij handig een virtuele sensor te gebruiken via het weerbericht de waarde aan te passen, maar dat werkt niet de waarde is read-only blijkbaar.

Iemand die dit al voor elkaar heeft gekregen?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Okay, nu mijn OpenThread Border Router werkt na flink wat zwoegen ga ik nu de derde(!) avond in om een Thread-lamp verbonden te krijgen met HA :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqFaw236KuO0_mEZ7tFcykWGu-k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pJNKUDgdvuSu62pGnvtZM3O4.png?f=user_large
  • Heb ik een border router? Check
  • Zijn de credentials gedeeld met de HA companion app op mijn Android telefoon? Check, dat wordt aangegeven met dat telefoontje met een sleutel op bovenstaande screenshot.
  • Zit mijn telefoon lokaal in hetzelfde netwerk als HA? Check!
  • Is ipv6 geactiveerd op mijn lokale netwerk? Check!
Ok, lamp in het stopcontact. Lamp knippert, hij is klaar om te pairen. Daar gaan we! :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZS714_ZNI-0EN7Zsm23K4tJn-o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S48yJ4xl4Re4G6yDXBw6sFDb.png?f=fotoalbum_large

Na het klikken op I'm ready flits even 'searching for device' in het beeld. De lamp knippert en hij wordt door mijn telefoon gevonden. Nu alleen nog even verbinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBDZxakqjhr3YBHFbZPblA6eRCI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/77u8XLTerYnB2BSsXFiu2sQx.png?f=fotoalbum_large

Maar dan; plottwist!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4Vx3g9v4m7rWsuNy5kfDqq3KSk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NXauyyF9uf4pwqTi6AnW2PSS.png?f=fotoalbum_large

Het is lang geleden dat ik zoiets moeilijks en frustrerends heb gedaan in mijn homelab.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:02
Gizz schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:34:
Okay, nu mijn OpenThread Border Router werkt na flink wat zwoegen ga ik nu de derde(!) avond in om een Thread-lamp verbonden te krijgen met HA :')

[Afbeelding]
  • Heb ik een border router? Check
  • Zijn de credentials gedeeld met de HA companion app op mijn Android telefoon? Check, dat wordt aangegeven met dat telefoontje met een sleutel op bovenstaande screenshot.
  • Zit mijn telefoon lokaal in hetzelfde netwerk als HA? Check!
  • Is ipv6 geactiveerd op mijn lokale netwerk? Check!
Ok, lamp in het stopcontact. Lamp knippert, hij is klaar om te pairen. Daar gaan we! :Y

[Afbeelding]

Na het klikken op I'm ready flits even 'searching for device' in het beeld. De lamp knippert en hij wordt door mijn telefoon gevonden. Nu alleen nog even verbinden:
[Afbeelding]

Maar dan; plottwist!
[Afbeelding]

Het is lang geleden dat ik zoiets moeilijks en frustrerends heb gedaan in mijn homelab.
Hmmm. wat zegt HA bij instellingen / Thread? heb je daar ook echt een actieve border router?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@oltk ja, dat is de eerste screenshot in mijn vorige post :)

Actieve border router in mijn preferred network. Credentials gedeeld met Android. Alles zoals het hoort, voor zover ik het begrijp.

• oltk
Gizz schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:27:
@oltk ja, dat is de eerste screenshot in mijn vorige post :)

Actieve border router in mijn preferred network. Credentials gedeeld met Android. Alles zoals het hoort, voor zover ik het begrijp.
Ja, ik las het ook na in jouw post (niet goed gelezen) :) . en wat zegt de python matter server?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

oltk schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:31:
[...]
wat zegt de python matter server?
Ik heb alleen de standaard Matter integration, zoals is uitgelegd in die documentatie. Is dat wat jij bedoelt met de python matter server?

Die ziet er verder kaal uit, want ik heb nog geen enkel apparaat gekoppeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkra_g5SFDH2NGuNbtczV0LidIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d0BsVxrHcqTNsTxCtE5sLC6x.png?f=fotoalbum_large

• oltk
Gizz schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:35:
[...]

Ik heb alleen de standaard Matter integration, zoals is uitgelegd in die documentatie. Is dat wat jij bedoelt met de python matter server?

Die ziet er verder kaal uit, want ik heb nog geen enkel apparaat gekoppeld:
[Afbeelding]
vreemd :? Ik had dit ook, maar een update zette een nieuwe versie neer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFa0aSA5uw6YM3F_caaV4x5FOxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mfmmzH4gMZWMpNfHijY86qec.png?f=fotoalbum_large

maar ik kan me niet voorstellen dat dit het probleem is

HA is herstart? (wie weet)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:38

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Gizz Jij laat de Matter integration zien, niet de Matter server die @oltk laat zien, te draaien als addon app. Logischere wijze zou ik zeggen dat je die voor MoT dus ook nodig hebt. Maar vond zelf Matter al niet eens zo geslaagd dus Thread ook nog niet aangedurfd :+

Maar volgens mij dus:
- OpenThread Border Router app
- Matter app
- Thread integration
- Matter integration

En ja, de doc pages van zowel Thread als Matter zijn een puinhoop :/

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@oltk en @Septillion even doorgeklikt en ik heb wel de Matter server app draaien, te vinden in HA via https://my.home-assistant...?addon=core_matter_server.

In de log van die app staat simpelweg:
No errors have been reported

edit: ah, als ik daar rechtsonder klik op Open Web UI komt voor het eerst de tekst Python Matter Server in beeld :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObmTNuDjws_3DsbShYXZAGRkmWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6a1LF7bk6dPIuiJQfNL9oyL2.png?f=fotoalbum_large

Leidt dus naar de Web UI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwDys5CoymXVZbit2C3lHrUsSyw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OBPtQ1dRH2KhRtlR7ovCRMFl.png?f=user_large
Septillion schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:50:
(...)
Maar volgens mij dus:
- Matter app
- Thread integration
- Matter integration
Daar voeg ik nog graag de OpenThread Border Router integration aan toe. Minimaal 5 apps/integrations om hopelijk een IKEA Thread-only lamp aan te gaan sturen :+
Eens!

[ Voor 84% gewijzigd door Gizz op 12-03-2026 20:58 ]

• oltk
@Gizz Jij laat de Matter integration zien, niet de Matter server die @oltk laat zien, te draaien als addon app. Logischere wijze zou ik zeggen dat je die voor MoT dus ook nodig hebt. Maar vond zelf Matter al niet eens zo geslaagd dus Thread ook nog niet aangedurfd :+

Maar volgens mij dus:
- Matter app
- Thread integration
- Matter integration

Niet helemaal. Ik had de matter app geïnstalleerd, die blijkbaar geredesigned is met python. De app heet nu matter server. verder correct

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7iis3qL-UPclfSBNxzIZ5ulx34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/egTfzvvuUAzbPP1LPQVeYdcj.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dus:
de matter addon app server 8)7
een thread border router (in mijn geval een google nest hub)
edit: ah ja, en een thread integration
en een matter integration

Ik vermoed dat de matter integration mist
Ik zag al dat @Gizz reageerde en het setje compleet heeft. een OpenThread Border Router integration heb ik niet

[ Voor 8% gewijzigd door oltk op 12-03-2026 21:14 ]

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:14
Daar voeg ik nog graag de OpenThread Border Router integration aan toe. Minimaal 5 apps/integrations om hopelijk een IKEA Thread-only lamp aan te gaan sturen :+

[...]

Eens!
Pair je rechtstreeks vanuit HA of via Google Nest of Apple TV?

• oltk

Ik heb eigenlijk helemaal geen documentatie gelezen. Doe ik nooit :o Ik ben in het wilde weg gaan klikken en installeren op alles dat thread en matter heette en toen gekeken of een apparaat wilde werken (en dat deed het)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@BGFG rechtstreeks vanuit HA. Ik heb geen Google Nest, Apple TV of ander apparaat dat als Thread border router kan fungeren. Alleen mijn HA-server met daarin de ZBT-2 met OTBR-firmware.

De ZBT-2 is volgens Nabu Casa erg makkelijk:
The easiest way to start with Zigbee or Thread is now even better.
Dus ik speel dit spel op easy difficulty :P

• Septillion

Septillion

Topicstarter
oltk schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:58:
Ik heb dus:
de matter server addon app server 8)7
Een app, wat tot even geleden een addon was, genaamd Matter Server :+

@Gizz Oef, Thread integration en een OpenThread Border Router integration. Snap de modulariteit maar oef, dat is wel veel stappen.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03:57
Ik heb een tijdje reolink poe deurbel.
Wil een een extra speaker als de deurbel gaat deze ook afgaat met een eigen mp3 op de 1ste verdieping. Bij de originele chime mis ik dat.

• oltk
@Gizz Ik las nog niet dat je de QR code had gescand van de lamp? Hoe deed je de pairing?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:22:
[...]
@Gizz Oef, Thread integration en een OpenThread Border Router integration. Snap de modulariteit maar oef, dat is wel veel stappen.
En met meer stappen heb je ook meer momenten/plekken waar het mis kan gaan.

* Gizz geeft z'n zigbee-stick en Z2M een extra aai over de bol. Dat spul heb je binnen een kwartier online en draait in huize Gizz al jaren stabiel met 90+ nodes.

Thread en Matter, dat is duidelijk andere koek.

@oltk ik pair inderdaad door de QR-code te scannen. Die stap zit tussen deze twee screenshots in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZS714_ZNI-0EN7Zsm23K4tJn-o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S48yJ4xl4Re4G6yDXBw6sFDb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBDZxakqjhr3YBHFbZPblA6eRCI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/77u8XLTerYnB2BSsXFiu2sQx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Gizz op 12-03-2026 21:27 ]

• BGFG
Gizz schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:18:
@BGFG rechtstreeks vanuit HA. Ik heb geen Google Nest, Apple TV of ander apparaat dat als Thread border router kan fungeren. Alleen mijn HA-server met daarin de ZBT-2 met OTBR-firmware.

De ZBT-2 is volgens Nabu Casa erg makkelijk:

[...]

Dus ik speel dit spel op easy difficulty :P
Ik heb toevallig net ook 2 avonden zitten klooien met Matter, 3x Ikea Bilresa knoppen en 3x Myggbett sensoren. Uiteindelijk gelukt door ze eerst te pairen met AppleTV/apple woning en toen kon ik ze heel simpel koppelen aan HA. Moest wel eerst via de companion app/foutopsporing Thread herstellen om HA toegang tot het thuisnetwerk te geven. Geen idee eigenlijk wat er precies gebeurde, maar toen kon ik zo doorklikken.
Hoe dat werkt met ZBT-2 weet ik helaas niet.

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-04 14:57
Evertt schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:22:
Ik heb een tijdje reolink poe deurbel.
Wil een een extra speaker als de deurbel gaat deze ook afgaat met een eigen mp3 op de 1ste verdieping. Bij de originele chime mis ik dat.
je zou een nest mini op marktplaats kunnen scoren en dit op de 1e verdiping kunnen zetten. vervolgens automatisering maken in HA.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:14

paQ

Sinds 4 dagen resetten mijn utility meters bij elke herstart, naar de waarde bekend van voor die 4 dagen geleden.
Ik heb toen (denk ik) Core en supervisor geupdated naar de laatste versie. 2026.3.1 en 2026.02.3.

Is dat ergens te staven of daar een issue mee is?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@paQ hier een recent issue van iemand waarbij de utility meters vreemd doen bij elke restart van HA. Is dat vergelijkbaar met jouw probleem?

• paQ

paQ

Gizz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:05:
@paQ hier een recent issue van iemand waarbij de utility meters vreemd doen bij elke restart van HA. Is dat vergelijkbaar met jouw probleem?
ja, maar zelfs ook een gewone helper 8)7

herstart om 10:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIGoaqhDjI12q3TwHRwuVnVyFFo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ydrIL4ClHLj2PcutF87NRdUE.png?f=fotoalbum_large

• paQ

paQ

Thanks @Gizz
Rollback gedaan naar 2026.2.3 en nu gaat het goed na de herstart *O*

Edit:
Oh... nu werkt het energy dashboard niet meer.... gawd :|

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 13-03-2026 11:35 ]

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 01:07
@Gizz Zit jouw Android telefoon op hetzelfde netwerk als je HomeAssistant installatie? Zo nee, dan is dat waarschijnlijk waar het probleem zit: voor het toevoegen van het Thread device communiceert je telefoon via IPv6 met de Thread Border Router. Pas als die stap voltooid is, dan wordt het apparaat toegevoegd aan HomeAssistant.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@tagican dank voor het blijven meedenken :)

Ja, mijn telefoon en HA zitten in hetzelfde netwerk. Krijgen beide netjes een ipv4 en ipv6 adres. Vanaf mijn telefoon kan ik ook HA openen via ipv4. Geen idee hoe ik via ipv6 HA in de browser op mijn telefoon kan testen; het ipv6 adres met daarachter poort :8123 werkt in ieder geval niet.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:48

RvL

Zet het IPv6 adres tussen [], bijvoorbeeld [fd00::1]:8123. Dan zou het moeten werken

[ Voor 19% gewijzigd door RvL op 13-03-2026 12:11 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@RvL daarmee kan ik inderdaad HA openen op mijn telefoon via ipv6 :)

Ik heb vandaag mijn HA-machine (proxmox-bak) voor de zekerheid een power cycle gegeven en mijn telefoon ook.
Helaas kom ik geen stap verder. In HA heb ik een operationele border router, telefoon en HA kunnen met elkaar babbelen via ipv6. En de matter integration houdt vol dat ik geen Thread border router heb..

• tagican
@Gizz Ik zit nog een keer je bericht te lezen, je probeert QR-code te scannen. HOE doe je dat? Scan je de code direct vanaf je mobiel óf ga je de HA companion app eerst naar Matter > Add Device > 'No. It's new.' ? Die laatste is namelijk de manier waarop ik iets toevoeg.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@tagican dat laatste. De laatste drie screenshots in deze post zijn in de HA companion app binnen de Matter integration gemaakt.

Dus inderdaad:
  1. Ha companion app open op telefoon (wifi en bluetooth aan)
  2. Matter-integration openen
  3. + Add device
  4. No, it's new
  5. QR-code scannen
  6. Searching for device (fractie van een seconde in beeld en lamp knippert dat er gepaired wordt)
  7. Connecting to device (ongeveer 10 seconden in beeld)
  8. Foutmelding: Your device requires a Thread border router. Connect your border router, then try setting up your device.
  9. Vervolgens rest niks anders dan op Exit setup klikken

• itsbvka
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-04 13:45
Ik ben wat aan het nadenken over volgend jaar wanneer de saldering stopt en hoe dan om te gaan met zonnepanelen in combinatie met dynamische electriciteitstarieven. Mijn idee is als volgt.
1. Wanneer terugleverprijzen positief zijn moeten de panelen vol op 100% draaien
2. Wanneer consumptieprijzen negatief zijn moeten de panelen uit (en maximaal gebruiken, maar dat is een ander verhaal)
3. Daartussen is nog een situatie dat terugleverprijzen negatief zijn consumptieprijs is positief. Dan wil je eigenlijk de panelen zodanig regelen dat ze het gebruik compenseren. Nu zag ik een script van septillion een tijdje geleden dat dit doet maar dat doet dit constant. Hoe kan je nu de 3 situaties het beste combineren? Heeft iemand daar al over nagedacht?

Een extra complicatie is dat is 2 sets PV heb, 1 die alleen aan/uit kan en de ander die ik kan regelen. Dus dacht ik de aan/uit alleen in uitersten te gebruiken, Indien regelbare set 100% is, mag de andere set aan (in situatie 3) en indien de regelbare set naar 0% gaat moet die andere set uit.

8000 Wp solar | Easee | Homeassitant | Loria 6010 | gasloos sinds 2018

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Ik lees het al, voor een uitdaging moet ik de volgende keer bij de Ikea maar eens een Thread device meenemen :+

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Septillion zeker doen als je je verveelt. Overigens melde ik gisteren dat hier 5 apps/integrations (moeten) samenwerken, maar ik was er nog één vergeten: Home Assistant Connect ZBT-2 integration

Dat brengt het totaal op 6 :*)

Ook leuk: stel dat ik een issue wil aanmaken op github.. bij welke van de 6 ga ik dat doen? Ik weet niet of het probleem in de Matter integration zit, in de Thread integration, in de OTBR app, OTBR integration,...
Ik zie alleen het eindresultaat, dat aan het eind van de keten ik de foutmelding krijg dat ik geen OTBR zou hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 13-03-2026 13:09 ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@itsbvka Gezien ik geen dynamisch contract heb is dat niet zo heel makkelijk.

Maar je zou het ook kunnen splitsen. Je zou mijn blueprint kunnen pakken voor scenario 3 en de gemaakt automation aan of uit zetten wanneer nodig. Toegegeven, ik ben ook geen fan automations toggelen via een automation. Dus ik zou de blueprint ook een (optionele) input voor een toggle helper (input_boolean) kunnen geven waarmee je hem kan activeren of deactiveren. Dan kan je hem gewoon gebruiken en extern de logica maken.

Tweede set PV is nog wel een ding :+ Zeker als er één maar alleen aan-uit kan... Nu kan je als "output" van mijn blueprint wel een helper hangen ipv direct te regelen. Maar blijft lastig dat deze er wel vanuit gaat dat hij in de buurt van het setpoint komt. Door alle PV aan/uit te zetten zal hij dan gaan stuiteren.

Misschien kan je de aan/uit panelen los regelen en mijn blueprint alleen voor de ander. Dan zal daarmee rond 0 geregeld worden gezien voor mijn blueprint de andere set gewoon al van je eigen verbruik af gaat.

Stel dat je 1000W verbruikt en je aan/uit PV levert 800W, dan zal mijn blueprint de andere PV naar 200W regelen zodra je de aan/uit PV aan zet.

[ Voor 39% gewijzigd door Septillion op 13-03-2026 13:04 ]

• itsbvka
Septillion schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:57:
@itsbvka Gezien ik geen dynamisch contract heb is dat niet zo heel makkelijk.

Maar je zou het ook kunnen splitsen. Je zou mijn blueprint kunnen pakken voor scenario 3 en de gemaakt automation aan of uit zetten wanneer nodig. Toegegeven, ik ben ook geen fan automations toggelen via een automation. Dus ik zou de blueprint ook een (optionele) input voor een toggle helper (input_boolean) kunnen geven waarmee je hem kan activeren of deactiveren. Dan kan je hem gewoon gebruiken en extern de logica maken.
Een toggle klinkt als een deel van de oplossing, nu nog de tweede (kleine) set aan/uit zetten tegen 100% of 0% met de dynamische set, of kan dat ook met jouw script?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@itsbvka Nog kleine toevoeging gedaan hierboven.

Wel eens zitten denken over meerdere PV maar dat is al wel wat lastiger. Ben ik nooit echt uitgekomen omdat, zeker op verschillende richtingen, je niet altijd echt geleverd krijgt wat je als max zet. Dus wat je wanneer van welke omvormer moet vragen is wat lastig. Met een aan/uit omvormer is het helemaal wat lastig.

Als ik nog eens een idee heb hoe meerdere PV mooi te doen (of iemand daar iets slims en schaalbaars op kan bedenken) dan kan ik dan wel inbakken. Voor de simpelheid ga ik liever niet ook helemaal de dynamische prijs hoek in. Dan zou ik zeggen, lijm dat er aan vast met een losse automation.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gizz Issue aanmaken voor de HA companion app, daar heb je het probleem toch :+

Maar even zonde gekheid, zeker door je gedonder met je default thread zou ik de Thread integration als eerste verdenken.

• itsbvka
@Septillion Ja een aparte automation lijkt me een betere oplossing. Die kan op basis van dezelfde toggle starten met kijken naar de setting van de regelbare panelen en aan uit op basis van 0/100 van die panelen

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:37

sapphire

Die-hard pruts0r

Grrrrr ik zit even gefrustreerd te zijn.

Toen de Sonoff ZBMINI R2 uitkwam heb ik die direct gekocht en ingebouwd voor een automation waarbij hij in detached mode draait met een wandschakelaar met veer zodat het een momentcontact is.
Verandering van status van de Sonoff schakelt 3 groepen lampen aan-uit. Werkte prima behalve dat de Sonoff soms spontaan triggerde dus uiteindelijk uitgebouwd en laten liggen in de hoop dat er ooit een FW update kwam.
Vandaag weer terug ingebouwd, 4 updates verder. Sonoff werd nog direct herkend door HA/Z2M maar werkt niet als ik de knop indruk :?

Als ik de automation in HA uitvoer werkt deze gewoon en word gewoon uitgevoerd zoals het hoort.
Schakel in in HA of Z2M de Sonoff aan/uit dan hoor ik het relais tikken —> status veranderd en lichten gaan aan/uit.
Druk ik op de fysieke schakelaar dan geeft Z2M bij actions ‘toggle’ dus er word een toggle gedetecteerd maar er gebeurd niets :?

De ZBMINIR2 is ook al eens gereset, verwijderd en opnieuw toegevoegd maar geen verandering. Automation opnieuw gemaakt maakt ook niet uit.

De ZBMINIR2 draait in Z2M in detached mode, inching mode uit, external trigger mode op pulse, turbo uit, delayed power state uit.

Ik snap even niet meer waar dit mis gaat, iemand een idee :?

Gabriël AM5

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:56

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Septillion schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:51:
Ik lees het al, voor een uitdaging moet ik de volgende keer bij de Ikea maar eens een Thread device meenemen :+
maar wat ga je anders doen als je alles in en om je huis al aan Home Assistant hebt hangen :) /s

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

sapphire schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:32:
[...]
De ZBMINIR2 draait in Z2M in detached mode, inching mode uit, external trigger mode op pulse, turbo uit, delayed power state uit.

Dat is toch exact wat detached mode hoort te doen? Wel de trigger in HA, maar geen directe 'fysieke' actie op het apparaatje zelf.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
Ischium schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:03:
[...]

Dat is toch exact wat detached mode hoort te doen? Wel de trigger in HA, maar geen directe 'fysieke' actie op het apparaatje zelf.
Precies, detached mode is voor als je er eens slimme lamp achter hebt hangen, die je dus continu op stroom wil hebben, en vervolgens op basis van de events in HA de lamp wil schakelen.

Home Assistant configuratie

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:24

Seafarer

XXX

peterpijpelink schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:34:
[...]

maar wat ga je anders doen als je alles in en om je huis al aan Home Assistant hebt hangen :) /s
Zweedse balletjes met saus eten?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• paQ

paQ

Gizz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:05:
Oorzaak ligt ws in de Xiaomi Miot integratie.
Die zorgt ervoor dat HA eerder sluit dan dat de recorder is bijgewerkt.

Het was sowieso wat hit & miss, maar de eerste twee pogingen waren een hit :+ (na update van de miot integratie)
Nog iets raars ontdekt: Energy dashboard werkt niet meer bij een core rollback van 2026.3 naar 2026.2 :?

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 13-03-2026 14:20 ]

• TheFes
paQ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Oorzaak ligt ws in de Xiaomi Miot integratie.
Die zorgt ervoor dat HA eerder sluit dan dat de recorder is bijgewerkt.

Het was sowieso wat hit & miss, maar de eerste twee pogingen waren een hit :+ (na update van de miot integratie)
Nog iets raars ontdekt: Energy dashboard werkt niet meer bij een core rollback van 2026.3 naar 2026.2 :?
Hoe heb je de rollback gedaan? Via HA cli, dus geen backup terug gezet?
Had je wellicht iets gewijzigd aan de Energy Dashbhoard settings die nieuw waren voor 2026.3?

• paQ

paQ

TheFes schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:18:
[...]

Hoe heb je de rollback gedaan? Via HA cli, dus geen backup terug gezet?
Had je wellicht iets gewijzigd aan de Energy Dashbhoard settings die nieuw waren voor 2026.3?
Ik kon alleen de core 'roll-backen' :+ (dat is nu een woord) via de terminal integratie gewoon.
ha core update [versie]

Heb het zelfs geprobeerd door eerst de wijzigingen weer uit het dashboard te halen (was maar 1 extra sensor) en daarna opnieuw rollback, maar ook dat bood geen oplossing.

Hoe dan ook: de update van Xiaomi-miot heeft het vooralsnog gefixt.

• TheFes
paQ schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:22:
[...]

Ik kon alleen de core 'roll-backen' :+ (dat is nu een woord) via de terminal integratie gewoon.
ha core update [versie]

Heb het zelfs geprobeerd door eerst de wijzigingen weer uit het dashboard te halen (was maar 1 extra sensor) en daarna opnieuw rollback, maar ook dat bood geen oplossing.

Hoe dan ook: de update van Xiaomi-miot heeft het vooralsnog gefixt.
Een rollback is niet altijd veilig, als er database wijzigingen zijn, kan een rollback voor issues zorgen. Bij een switch naar een vorige stable versie, is een backup met die versie terugzetten de meest veilige optie.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:32
breinonline schreef op zondag 8 maart 2026 @ 06:26:
[...]

Een fysieke knop waarmee een gast kan aangeven dat er iemand is.
edwin2021 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 07:28:
mmwave aanwezigheids sensor nemen van bv sononoff. Sowieso ook handig voor andere automatisering toepassingen.
denneappel schreef op zondag 8 maart 2026 @ 07:48:
[...]

Heb er een van Sonoff (via ZHA) in mijn kantoor hangen. Werkt zeer betrouwbaar en nauwkeurig. Aanrader. Kun je alle device trackers, gasten knopjes en alerts verwijderen.
Even verder met waar ik eerder mee bezig was. Dus een voorziening voor de oppas waarmee ze kan aangeven dat ze in huis is en waarmee ze ervoor kan zorgen dat de kachel en de lampen gewoon aanblijven.

Knoppen die heb ik. Ik kan er nog een plaatsen. Mmwave sensoren heb ik ook. Maar van sensoren alleen wil ik niet vanuit gaan. Het is niet zo dat als er iemand langs loopt terwijl wij er niet zijn, dat dan automatisch de oppas aanwezig is. De schoonmaakster wil er ook wel eens zijn.

De oppas moet eigenlijk zelf even in actie komen om de gastmodus te activeren.
Een knopje is mooi maar geeft zo weinig feedback.

Een QR-code zou het mooiste zijn. Dat ze die scant met haar mobiel en dan uitkomt op een pagina/systeem/whatever met een knop om de gastmodus aan te zetten. De QR-code kan ze dan ook gebruiken om zich weer af te melden.

Er zou dus iets van een webpagina of interface moeten komen die kan praten met Home assistant. Of een mini-interface van home assistant zelf.....

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:13

JT

VETAK y0

JT schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:53:
[...]

Ik weet. En een dag heeft 96 kwartier, moet ik 96 keer per dag de API gaan raadplegen terwijl ik alles al in HA heb staan met 1 API call per dag. Dat moet beter kunnen lijkt mij.

Edit: oh wacht, eerst even bekijken. Kom er zo op terug.
Edit 2: ik zie het. Even kijken hoe het werkt want ik heb een eigen integratie waar al wat functionaliteit vanaf hangt. Misschien kan ik de werking kopieren. Dank.
Goed, even naar gekeken. Add-on van meer dan 1000 regels code leek mij wat bloat voor wat ik wil, ook al is het misschien de enige kant en klare optie. Dan maar zelf aan de slag. Resultaat is dat de basiscode maar 8 regels is plus 2 enters voor leesbaarheid, scheelt ietsje ten opzichte van 1000 :P Wellicht hebben meer mensen hier wat aan. Edit: ik zie dat ik mijn eigen sensor er nog in heb met gare naam. Ja ga ik nog wijzigen :P En je moet het er zelf even uit vissen ;)

Het is voor Tibber en met wat wijzigingen vast ook voor andere providers bruikbaar:

Uitgangspunten:
  • Door hoe het is gebouwd werkt dit met zowel today als tomorrow. Als HA bij de API rond 13:15 de prijzen ophaalt en ze ook voor morgen ophaalt dan is er in principe tot morgen 00:00 geen API call meer nodig. Dus als de API of je internetverbinding even niet werkt dan kun je nog even :)
  • Native in het kader van onderhoud dus template.
  • Ik hou het graag compact in het kader van eventueel onderhoud.
  • Zo leesbaar mogelijk maar daarin vind ik templating toch wel zwak. Alternatief zou een Pythonscript zijn of iets in Node-Red ofzo. Dat maakt de drempel voor anderen om te wijzigen hoger respectievelijk alles weer een stuk groter en niet native.
  • 2 sensors: een die niet afrond voor kostenberekening, als je in een maand 600kwh verbruikt dan maakt dat mogelijk toch net ene paar euro uit. En eentje die afrond op 2 decimalen, voor aflezen in de UI.
  • Mijn eerste poging was om het attribuut today en tomorrow samen te voegen en zo niet te hoeven werken met if/else. Dat leek echter onmogelijk dus toch voor if/else gekozen. Aan de hand van het eerste subattribuut in attribuut today wordt gekezen wat de datum is zodat er niet om 00:15 het tarief van gister 00:15 wordt gelezen.
  • If/else voor het kiezen van het juiste tarief op basis van tijd in de code werkt met substrings. Waarom? De tijd die ik in het attribuut heb is geen tijdobject maar een string. Nadeel van substrings is dat als er ook maar 1 karakter verschuift het mogelijk stuk is/incorrect werkt. Omdat de timestamp een string is, zou ik deze eerst met strptime om moeten zetten naar een tijdobject en dat doe je door te definieren hoe die string eruit ziet als timestamp. Dan loop je echter tegen hetzelfde probleem aan, bij 1 karakter verschuiving klopt je definitie niet meer. Dus gekozen voor substring in plaats van string -> tijdobject aangezien er volgens mij geen extra nadelen aan zitten maar het geheel wel simpeler is.
  • Ik heb voor UI-doelen een kopie van de code gebruikt. Eerst wou ik simpelweg sensor|round(2) doen, maar toen bedacht ik mij dat als dat eerder klaar zou zijn dan de andere code dat je dan mogelijk nog het tarief van het vorige blok zag.

[ Voor 36% gewijzigd door JT op 14-03-2026 19:15 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:50
Super bedankt voor delen. Een puntje, ik zou starten met wat comment regels met doel, variabelen , aannames. Help enorm als je over 5 jaar ernaar kijkt en denk, wat heb ik hier nu in elkaar gezet.
Nogmaals, niet nodig maar wellicht handig 😀

• JT

JT

VETAK y0

edwin2021 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:52:
Super bedankt voor delen. Een puntje, ik zou starten met wat comment regels met doel, variabelen , aannames. Help enorm als je over 5 jaar ernaar kijkt en denk, wat heb ik hier nu in elkaar gezet.
Nogmaals, niet nodig maar wellicht handig 😀
Dank voor de tip. In mijn configuration.yaml heb ik een beschrijving er bij staan inderdaad.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• tagican
Gizz schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:48:
@tagican dat laatste. De laatste drie screenshots in deze post zijn in de HA companion app binnen de Matter integration gemaakt.

Dus inderdaad:
  1. Ha companion app open op telefoon (wifi en bluetooth aan)
  2. Matter-integration openen
  3. + Add device
  4. No, it's new
  5. QR-code scannen
  6. Searching for device (fractie van een seconde in beeld en lamp knippert dat er gepaired wordt)
  7. Connecting to device (ongeveer 10 seconden in beeld)
  8. Foutmelding: Your device requires a Thread border router. Connect your border router, then try setting up your device.
  9. Vervolgens rest niks anders dan op Exit setup klikken
Klinkt allemaal goed... Als ik 't zo op zoek (maar ik vermoed dat jij dat ook al wel hebt gedaan), dan heeft het wel te maken met je telefoon zelf. Het enige dat ik nog even kan bedenken als rudimentaire troubleshooting:

- Check of je Thread Border Router (app) runt
> Eventueel even log bekijken
- App cache legen van de HomeAssistant companion app (betekent dus ook opnieuw inloggen, etc.)
> Opnieuw credentials versturen naar je telefoon.

• oltk
Septillion schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:51:
Hmm. Ik heb 6 Ikea matter devices. Die werken allemaal, met alleen het probleem dat de CO2 melder op zolder vrijwel altijd disconnected is (afstand te groot?). Na power plug eruit / erin doet 'ie het weer een halve dag en dan is het weer disconnected. De range van Matter devices kan je ook niet makkelijk opschroeven door een mesh netwerk meen ik, je zal een huis-dekkende thread server moeten hebben. En ik heb ook geen idee of er roaming is bij meerdere thread servers.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
peterpijpelink schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Wil je het echt weten? :+ Ik heb van de week ook HA bij mijn schoonmoeder geïnstalleerd :+

Was nog wel even puzzelen dat volledig via VPN/TailScale te doen :+ Met het idee dat ze beter inzicht krijgt in het werkelijk verbruik ipv los PV en los net. En geen inzicht in de EV en WPs. Maar work in progress, de QNAP heeft het nog wat zwaar met maar 4GB en alleen spinning rust. Dus moet toch nog even langs om er wat geheugen en een SSD bij te drukken :+

• Septillion

Septillion

Topicstarter
sapphire schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:32:

Toen de Sonoff ZBMINI R2 uitkwam heb ik die direct gekocht en ingebouwd voor een automation waarbij hij in detached mode draait met een wandschakelaar met veer zodat het een momentcontact is.
Verandering van status van de Sonoff schakelt 3 groepen lampen aan-uit. Werkte prima behalve dat de Sonoff soms spontaan triggerde dus uiteindelijk uitgebouwd en laten liggen in de hoop dat er ooit een FW update kwam.
Vandaag weer terug ingebouwd, 4 updates verder. Sonoff werd nog direct herkend door HA/Z2M maar werkt niet als ik de knop indruk :?

Als ik de automation in HA uitvoer werkt deze gewoon en word gewoon uitgevoerd zoals het hoort.
Schakel in in HA of Z2M de Sonoff aan/uit dan hoor ik het relais tikken —> status veranderd en lichten gaan aan/uit.
Druk ik op de fysieke schakelaar dan geeft Z2M bij actions ‘toggle’ dus er word een toggle gedetecteerd maar er gebeurd niets :?

De ZBMINIR2 is ook al eens gereset, verwijderd en opnieuw toegevoegd maar geen verandering. Automation opnieuw gemaakt maakt ook niet uit.

Mis ik nu even iets, als detach aan staat is het toch logisch dat er niets direct met de uitgang van de Sonoff gebeurd? Of bedoel je wat anders?

[edit]Oeps, @Ischium was me voor.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JT Ik weet niet exact hoe de attributen eruit zien maar ik heb een vermoeden dat het makkelijker kan als je alle tijd en datum checks doet door het een datetime (of date of time) object te maken ipv string.

Daarnaast, als je het niet weet zet de waarde dan tot 'none'. Dit resulteert dan in de HA state van "unknown" wat een geldige state is voor numeric sensoren die aanduidt dat er geen geldige waarde is. Dan kan je namelijk ook state class opgeven:
YAML:
1
2
3
4
sensor:
      - name: "Current price inc VAT"
        device_class: monetary
        unit_of_measurement: EUR
(Voor unit dan geen € gebruiken!)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
oltk schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:09:
De range van Matter devices kan je ook niet makkelijk opschroeven door een mesh netwerk meen ik, je zal een huis-dekkende thread server moeten hebben.
Thread = mesh. Dat is nu juist het hele idee wat ze afgekeken hebben bij Zigbee. En vanwaar het dus dezelfde radio gebruikt. Dekkend netwerk vanuit je border router (wat bij Zigbee dus je coördinator was) is dus niet nodig.

Ennuh, niet random door elkaar de termen Matter en Thread gebruiken :+ Je Ikea devices zijn Matter over Thread. Ze spreken Matter naar andere devices maar gebruiken een Thread netwerk. Matter zonder het "over X" deel is eigenlijk vrij nutteloos en vandaar dat ik het zo irritant vind dat Ikea het niet op de doos zet.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 13-03-2026 19:41 ]

• JT

JT

VETAK y0

Septillion schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:36:
@JT Ik weet niet exact hoe de attributen eruit zien maar ik heb een vermoeden dat het makkelijker kan als je alle tijd en datum checks doet door het een datetime (of date of time) object te maken ipv string.
Het volgende voorbeeld is dan voor attribuut today en je hebt het dus ook voor tomorrow:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
today: 
- total: 0.2265
  energy: 0.0751
  startsAt: '2026-03-11T00:00:00.000+01:00'
  level: CHEAP
- total: 0.2162
  energy: 0.0666
  startsAt: '2026-03-11T01:00:00.000+01:00'
- total: 0.2082
  energy: 0.06
  startsAt: '2026-03-11T02:00:00.000+01:00'
[...]
Het enige dat telt is de dag want op tijd selecteer ik verderop al. De API geeft nooit iets terug dat hier niet onder valt. Daarnaast, vergelijken in epoch kan niet want ik dan kan het al mislopen op 1 milliseconde verschil. En daarvan zijn er 60.000 in de eerste minuut :+ Dan kom je volgens mij uit op vergelijken op uur en minuut or bereik in epoch. Dat laatste vind ik onnodig ingewikkeld en leest denk ik niet zo lekker. Door de conversie met strptime is die net zo goed gevoelig voor wijzigingen in formaat (zoals eerder uitgelegd in de toelichting). De eerste moet je dan weer tijd omzetten in string. Dat doe ik nu sowieso voor de actuele tijd, voor de tijd in het subattribuut kan ik volstaan met een substring. Zou ik het omzetten dan zet ik het om van string naar tijdobject naar string en dat vind ik onnodig gebruik van resources. Ook neemt het het risico van formaatwijziging niet weg om dezelfde reden als enkele zinnen terug beschreven. Ik zie er daarom niet heel veel meerwaarde in maar wel onnodige handelingen. Als jouw visie daarop anders is, schroom niet om hier weer op te reageren ;)
Daarnaast, als je het niet weet zet de waarde dan tot 'none'. Dit resulteert dan in de HA state van "unknown" wat een geldige state is voor numeric sensoren die aanduidt dat er geen geldige waarde is. Dan kan je namelijk ook state class opgeven:
YAML:
1
2
3
4
sensor:
      - name: "Current price inc VAT"
        device_class: monetary
        unit_of_measurement: EUR
(Voor unit dan geen € gebruiken!)
Dat is een goede! Die stop ik erin :henk

Ecodan warmtepomp

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JT Voor date is het object wel makkelijk. Zou zelfs kunnen dat startAt al een datetime object is.

Voor tijd inderdaad wel wat lastiger. Dat is in string inderdaad dan makkelijker. Met als enige punt dat je dan tijdzone info compleet negeert. Dus gaat wel alleen goed als je data met zelfde tijdzone binnenkomt als waar je HA op staat.

Met een macro zou je het wat makkelijker kunnen doen
Django/Jinja:
1
2
3
{% macro hhmm(in) %}
{{ (in|as_datetime).time().replace(microsecond=0, second=0) }}
{% endmacro %}

• JT

JT

VETAK y0

Septillion schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:39:
@JT Voor date is het object wel makkelijk. Zou zelfs kunnen dat startAt al een datetime object is.

Voor tijd inderdaad wel wat lastiger. Dat is in string inderdaad dan makkelijker. Met als enige punt dat je dan tijdzone info compleet negeert. Dus gaat wel alleen goed als je data met zelfde tijdzone binnenkomt als waar je HA op staat.

Met een macro zou je het wat makkelijker kunnen doen
Django/Jinja:
1
2
3
{% macro hhmm(in) %}
{{ (in|as_datetime).time().replace(microsecond=0, second=0) }}
{% endmacro %}
Nou, als ik strftime of strptime wil gebruiken dan krijg ik de melding dat het een string is. Best kans dat het een object is in json maar door hoe het in HA wordt opgeslagen in yaml het een string wordt. Van wat always truth internet mij vertelt is dat ook de reden dat je niet zomaar today en tomorrow kan samenvoegen in Jinja.

Als ik het goed begrijp zet jouw macro een string om in een datetime object en maakt van microseconden seconden?

Ecodan warmtepomp

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@JT Een state in HA is altijd tekst, maar een attribute kan wel ander type hebben. Maar hangt dus af van hoe het binnen komt. Klinkt hier als tekst.

Macro geeft van een string met een datetime erin alleen de tijd terug met seconden en ms op 0. Maakt vergelijk makkelijker. Bij de macro dacht ik dat er een time object uit kwam maar dat is gewoon een string, dus ook niet heeeeel nuttig. Dan zou je het wel inline moeten doen...

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 13-03-2026 20:52 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:33
oltk schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:09:
[...]

Hmm. Ik heb 6 Ikea matter devices. Die werken allemaal, met alleen het probleem dat de CO2 melder op zolder vrijwel altijd disconnected is (afstand te groot?). Na power plug eruit / erin doet 'ie het weer een halve dag en dan is het weer disconnected. De range van Matter devices kan je ook niet makkelijk opschroeven door een mesh netwerk meen ik, je zal een huis-dekkende thread server moeten hebben. En ik heb ook geen idee of er roaming is bij meerdere thread servers.
Onzin, ook thread is een mesh netwerk dus in principe is elk device een router (behalve de batterij device).
En een thread server bestaat niet.
Er zijn thread border routers, thread routers en thread end devices.
En een van de thread routers zal "elected" worden als "leader" die zal het thread netwerk managen, die kun je niet zelf kiezen en die kan ook van device veranderen als het thread netwerk dat nodig vind.
De border router is de verbinding tussen je gewone tcp netwerk en het thread netwerk.

Dat gezegd hebben is matter over thread momenteel totaal niet wat het beloofde te zijn, want het werkt vaker niet dan wel en is ontzettend veel onbetrouwbaarder dan bijvoorbeeld Zigbee.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• BGFG
Ben(V) schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:26:
[...]

Onzin, ook thread is een mesh netwerk dus in principe is elk device een router (behalve de batterij device).
En een van de thread routers zal "elected" worden als "leader" die zal het thread netwerk managen, die kun je niet zelf kiezen en die kan ook van device veranderen als het thread netwerk dat nodig vind.
De border router is de verbinding tussen je gewone tcp netwerk en het thread netwerk.

Dat gezegd hebben is matter over thread momenteel totaal niet wat het beloofde te zijn, want het werkt vaker niet dan wel en is ontzettend veel onbetrouwbaarder dan bijvoorbeeld Zigbee.
Wat een duidelijk verhaal, dankjewel! Ik heb iets van 65 Zigbee apparaten en nu 7 matter over thread. Maar merk idd dat er een aantal niet geweldig benaderbaar blijven. Allen idd batterij devices.

• Ben(V)
Dat is niet anders dan bij Zigbee, daar zijn de batterij device ook geen router en breiden het mesh netwerk ook niet uit.
Je zult op z'n minst je matter/thread mesh netwerk moeten uitbreiden om een betere dekking te krijgen als je voornamelijk batterij devices hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:35

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Inderdaad. Een zigbee mesh netwerk is zwaar afhankelijk van zigbee apparaten die op een (net)voeding werken. Dus bijvoorbeeld power plugs, net-gevoede schakelaars of lampen, etc. Dat zijn feitelijk je netwerk extenders. Een zigbee stick kan slechts een beperkt aantal battery powered devices aan blijven sturen, zonder instabiel te raken. Daarvoor zijn die gevoede zigbee routers dus voor.

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:50
Ik ben toch even héél blij met Home Assistant. Het lukt me nu om Enecsys, Hoymiles, Trannergy en Victron omvormers fraai samen in het energy dashboard te krijgen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
Ik ben toch wel even in shock. Ik dacht simpel een Ikea matter device te verbinden met Home Assistant. (HA draait hier in docker op een Debian server).
Maar het heeft wat voeten in de aarde:
Docker containers:
- OpenThread: openthread/border-router
- Matter-server: ghcr.io/home-assistant-libs/python-matter-server

Home assistant integrations:
- Matter server
- Openthread border router
- thread
Een Tread Controller, zoals een: Home Assistant Connect ZBT-2 met Thread Firmware
Dat alles draaiend krijgen kostte me aardig wat tijd. Uiteindelijk heb ik die Belresa afstandbediening toch maar via zigbee2mqtt verbonden :p

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:59

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ben(V) schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:44:
Dat is niet anders dan bij Zigbee, daar zijn de batterij device ook geen router en breiden het mesh netwerk ook niet uit.
Je zult op z'n minst je matter/thread mesh netwerk moeten uitbreiden om een betere dekking te krijgen als je voornamelijk batterij devices hebt.
Er is nu ook de EU Z-Wave-LR (Long Range) met dus ster-netwerk. De transceiver op/in je HA-gateway daarvan ondersteunt ook Z-wave en Z-Wave-Plus (mesh-netwerk). Met ster-netwerk heb je niet die afhankelijkheid van componenten die wel/niet de versterk/router functie ondersteunen. Met Z-wave-LR en noodstroom op je Gateway en "altijd of alleen" (een) batterij(en) in aangesloten componenten, werkt het altijd (wel op low-battery meldingen van de componenten letten !! :( ).
Zie bijv. review: Aeotec Z-Stick 10 Pro (Zigbee 3.0 & Z-wave-LR) review door Antonio di

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• oltk
Ben(V) schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:26:
[...]

Dank :) Dan nu uitvogelen waarom de CO2 melder op zolder dan disconnect, of hoe ik een apparaat ertussen kan frutten wat ik ook deed met mijn zigbee devices om een huisdekkend netwerk te hebben

• BGFG
Ben(V) schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:44:
Dat snap ik. Toeval wil dat alle nieuwe matter over thread devices batterij powered zijn. De Zigbee devices zijn vrijwel allemaal 230 volt apparaten, op een enkeling na.

• Ben(V)
Antonio di schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:57:
[...]

Er is nu ook de EU Z-Wave-LR (Long Range) met dus ster-netwerk. De transceiver op/in je HA-gateway daarvan ondersteunt ook Z-wave en Z-Wave-Plus (mesh-netwerk). Met ster-netwerk heb je niet die afhankelijkheid van componenten die wel/niet de versterk/router functie ondersteunen. Met Z-wave-LR en noodstroom op je Gateway en "altijd of alleen" (een) batterij(en) in aangesloten componenten, werkt het altijd (wel op low-battery meldingen van de componenten letten !! :( ).
Zie bijv. review: Aeotec Z-Stick 10 Pro (Zigbee 3.0 & Z-wave-LR) review door Antonio di
Persoonlijk zie ik meer in Zigbee 4.0 die gaat ook op 800 Mhz werken en heeft daar dus meer bereik en geen last van wifi(en thread) netwerken.

• The-Source
  • Laatst online: 05-04 16:32
Ik zit even in vreemde situatie, zonder enige update installatie etc ( niet van nginx proxy manager of home assistant) tussen gisteravond en vanochtend wil de app en website niet laden.
Nou ja hij blijft met ha logo op loading data staan.
Via ip:8123 werkt het wel.

Heb de vm als eens gereboot en ook via ha interface ( via ip inlog) dit gedaan maar geen succes.

Alles lijkt erop dat verkeer dat via npm komt niet goed wordt afgehandeld maar zie alleen niet en reden waarom niet.
Iemand een idee waar te zoeken?

Ps de VM heeft 2 nics toegekend ivm vlans van iot apparatuur

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
The-Source schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:28:
Ik zit even in vreemde situatie, zonder enige update installatie etc ( niet van nginx proxy manager of home assistant) tussen gisteravond en vanochtend wil de app en website niet laden.
Nou ja hij blijft met ha logo op loading data staan.
Via ip:8123 werkt het wel.

Heb de vm als eens gereboot en ook via ha interface ( via ip inlog) dit gedaan maar geen succes.

Alles lijkt erop dat verkeer dat via npm komt niet goed wordt afgehandeld maar zie alleen niet en reden waarom niet.
Iemand een idee waar te zoeken?

Ps de VM heeft 2 nics toegekend ivm vlans van iot apparatuur
Router al eens een reboot gegeven? Als je dat doet vergeet dan ook niet om echt alle devices een reboot te geven ivm dhcp renuwal. Router begint opnieuw met uitdelen na een reboot en als je de devices niet reboot loop je de kans op dubbele op adressen in je netwerk.

• The-Source
edwin2021 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Router al eens een reboot gegeven? Als je dat doet vergeet dan ook niet om echt alle devices een reboot te geven ivm dhcp renuwal. Router begint opnieuw met uitdelen na een reboot en als je de devices niet reboot loop je de kans op dubbele op adressen in je netwerk.
Nou alles is via static leases gereserveerd en op dat gebied nooit een issue gehad.
Maar wat ik zo ongeveer continu voorbij zie komen in de log en getal bij hostname loopt continu op is:
Hostname conflict, changing published hostname from 'ha193194' to 'ha193200'.

Nou een oplossing gevonden en waarom het 1 het ander conflicteerd weet ik niet maar IPv6 blijft een vaag iets waar ik maar niet de vinger goed op gelegd krijgt.
Mijn HA proxy manager staat richten LAN1 met alleen IPv4 actief.
LAN 2 IOT vlan heeft (nou had..) IPv4 & IPv6 actief. Ik zet IPv6 uit op LAN2 en daarna gaat het weer werken. En dat dus terwijl de NPM niets met het IP/vlan van LAN2 doet 8)7

Maar deze log foutmeldingen blijven dus wel om de 200ms voorbij komen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2026-03-14 10:20:50.126 mydomain.nl systemd-resolved[404]: Detected conflict on ha4462.local IN A 192.168.x.y
2026-03-14 10:20:50.126 mydomain.nl systemd-resolved[404]: Hostname conflict, changing published hostname from 'ha4462' to 'ha4468'.
2026-03-14 10:20:50.376 mydomain.nl systemd-resolved[404]: Detected conflict on ha4468.local IN A 192.168.x.y
2026-03-14 10:20:50.376 mydomain.nl systemd-resolved[404]: Hostname conflict, changing published hostname from 'ha4468' to 'ha4473'.
2026-03-14 10:20:50.627 mydomain.nl systemd-resolved[404]: Detected conflict on ha4473.local IN A 192.168.x.y
2026-03-14 10:20:50.627 mydomain.nl systemd-resolved[404]: Hostname conflict, changing published hostname from 'ha4473' to 'ha4483'.
2026-03-14 10:20:50.877 mydomain.nl systemd-resolved[404]: Detected conflict on ha4483.local IN A 192.168.x.y
2026-03-14 10:20:50.877 mydomain.nl systemd-resolved[404]: Hostname conflict, changing published hostname from 'ha4483' to 'ha4493'.
2026-03-14 10:20:51.127 mydomain.nl systemd-resolved[404]: Detected conflict on ha4493.local IN A 192.168.x.y
2026-03-14 10:20:51.127 mydomain.nl systemd-resolved[404]: Hostname conflict, changing published hostname from 'ha4493' to 'ha4496'.
2026-03-14 10:20:51.376 mydomain.nl systemd-resolved[404]: Detected conflict on ha4496.local IN A 192.168.x.y

[ Voor 63% gewijzigd door The-Source op 14-03-2026 11:23 . Reden: oplossing probleem maar nog steeds log fouten ]

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@The-Source Klinkt mij alsof Nginx niet zijn werk doet als het via http wel beschikbaar is.

Qua hostname, lijkt me niet snel een probleem als je het niet via mDNS name probeert te bereiken. Maar heb je twee HA instanties? Of loopt dat nummer in de hostname steeds op?

Indien geen twee HA en dat nummer oploopt van de hostname dan heb ik het idee dat je twee interfaces van je HA elkaar toch kunnen bereiken en er dus een koppeling lijkt tussen je twee VLANS incl mDNS. Waardoor het zijn eigen mDNS broadcast ziet.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 14-03-2026 11:30 ]

• The-Source
Septillion schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:29:
@The-Source Klinkt mij alsof Nginx niet zijn werk doet als het via http wel beschikbaar is.

Qua hostname, lijkt me niet snel een probleem als je het niet via mDNS name probeert te bereiken. Maar heb je twee HA instanties? Of loopt dat nummer in de hostname steeds op?

Indien geen twee HA en dat nummer oploopt van de hostname dan heb ik het idee dat je twee interfaces van je HA elkaar toch kunnen bereiken en er dus een koppeling lijkt tussen je twee VLANS incl mDNS. Waardoor het zijn eigen mDNS broadcast ziet.
Ik heb maar 1 HA instance maar vanuit lan1 mag veel verkeer wel naar lan2 (iot) maar vanuit lan2 niet direct naar lan1 dus dat het elkaar kan zien vanuit lan1 perspectief kan goed kloppen.
In verbind niet via mdns en qua mdns was eigenlijk maar 1 entry toegestaan en dat was Bonjour: _googlecast._tcp.local.
Als ik deze regel uitzet stops de hostname conflict ook gelijk. Waarom HA mDNS met deze regel conflicteert weet ik niet maar ik vermoed dat ik daar wel omheen kan werken.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

ahbart schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:57:

Dat alles draaiend krijgen kostte me aardig wat tijd.
Oh, het kan dus wel werken? Goed om te weten :+ Ik hoor het graag als je nog tips hebt.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:59

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ben(V) schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 09:15:
[...]

Persoonlijk zie ik meer in Zigbee 4.0 die gaat ook op 800 Mhz werken en heeft daar dus meer bereik en geen last van wifi(en thread) netwerken.
Er was altijd al een 800Mhz in de Zigbee Spec's maar die werd nooit gebruikt.
Leuk om te horen dat Zigbee 4.0 een nieuwe poging gaat wagen.
Ik hoop wel dat de Zigbee 4.0 transceivers wereldwijd te gebruiken zijn (in te stellen op iets met 800-900hz), zoals nu mij Z-wave-LR "Aeotec Z-Stick 10 Pro". Het zou nog mooier zijn dat de aan te sluiten componenten ook deze flexibiliteit gaan bieden (doen Z-wave-LR componenten jammer genoeg niet). Het is mij nog niet duidelijk of Zigbee 4.00 ook ster-netwerk goed gaat ondersteunen.

Ik ga mij er een verder in verdiepen in Zigbee 4.0 .

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-04 18:56
skank schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:21:
Hoi,

Home assistant draait bij mij als os op een raspberrypi met ssd. Laatste versie, mijn verlichting is gekoppeld via een unipi met evok erop.
Aan de kant van home assistant gebruik ik dit https://github.com/matthijsberg/unipi-mqtt
Op die manier kan ik mn lichten nog via schakelaars lokaal gebruiken los van home assistant, maar is het toch gekoppeld via mqtt ook.
Nu ik heb al een paar keer gehad dat home assistant heropstart wegens een fout in de The system could not validate that the sqlite3 database. Hij herstart dan, en plots gaan bepaalde lichten aan in het midden van de nacht. Leuk is anders. Desondanks de lichten eerder uitstonden... en hij deze state moet onthouden.

Chatgpt zegt dat ik verschillende dingen moet /kan doen om dit te voorkomen.
1 daarvan is de database..
Hij zegt dat ik beter MariaDB gebruik ipv sqlite.
Klopt dat?
Ik draai al MariaDB addon al weet ik niet meer voor wat. Ik draai ook al timescale db addon, dit voor dsmrreader..

Ik zou volgens chatrgpt enkel dit in mn config moeten zetten:
YAML:
1
2
recorder:
  db_url: mysql://homeassistant:password@core-mariadb/homeassistant?charset=utf8mb4
Verder zou een tweede fix mn mqtt retained messages moeten controleren en retain op false zetten, al weet ik nog of ik nog dezelde unipi ingratie via mqtt ga doen of volledig overstappen naar deze https://github.com/marko2276/ha-unipi-neuron

Ik hoor graag jullie expertise, maar wil eigenlijk niet meer midden in de nacht een licht zien aangaan :)
Iemand tips hieromtrent?

• The-Source
Antonio di schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:41:
[...]

Ik hoop wel dat de Zigbee 4.0 transceivers wereldwijd te gebruiken zijn (in te stellen op iets met 800-900hz), zoals nu mij Z-wave-LR "Aeotec Z-Stick 10 Pro". Het zou nog mooier zijn dat de aan te sluiten componenten ook deze flexibiliteit gaan bieden (doen Z-wave-LR componenten jammer genoeg niet). Het is mij nog niet duidelijk of Zigbee 4.00 ook ster-netwerk goed gaat ondersteunen.

Zigbee 4 is backwards compatible dus mesh zal nog steeds een feature zijn het zoals zwave devices in dezelfde band 2 weg communicatie doen. Maar batterij apparaten zullen nooit router functie gaan doen.
Ik had zelfs plannen om mijn huidige conbee 2 te gaan vervangen voor een smlight stick maar ga nu nog even wachten tot ze een variant uitbrengen die ik Suzi ondersteund. Want van conbee migreren maar smlight is letterlijk alles opnieuw inleren en in mijn geval moet ik dan ook letterlijk wat opvragen 😅

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@skank je draait HA hopelijk wel van SSD?

Naar mijn idee is het niet zo snel meer een voordeel om MariaDB te draaien vs SQLite.

Maar denk dat je vooral ook moet kijken, waarom is het licht aan? Was het een automation? Want dan is er misschien nog wat aan te passen om het wat robuuster te maken.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:56

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Septillion schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:19:
[...]

Wil je het echt weten? :+ Ik heb van de week ook HA bij mijn schoonmoeder geïnstalleerd :+
herkenbaar, mijn dochter afgelopen maanden een eigen huis gekocht, bouwjaar 1860! Hele huis draait op nu home assistant. Handig als je toch alles stript dan ook gelijk maar goed. Huis komt met fysieke uitdagingen zoals geen isolatie of een lekkend dak, maar automatisch werkt wat er kan werken ondertussen.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Septillion schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:37:
@skank je draait HA hopelijk wel van SSD?

Naar mijn idee is het niet zo snel meer een voordeel om MariaDB te draaien vs SQLite.
MariaDB als app of als losse container (bijv Proxmox?)

Hier draai ik MariaDB en VictoriaMetrix los. Voordeel dat ik de backups los vanelkaar kan instellen, en Homeassistant backup klein. Alleen in de gaten houden dat de backup restore van database en Homeassistant wel bij elkaar horen.

• Ben(V)
Antonio di schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:41:
[...]

Een ster netwerk is een mesh netwerk met maar een router net zoals wifi dat is.
Je wilt dat ook helemaal niet hebben, daar krijg je een "single point of failure" mee.
Er is ook geen reden om dat te willen maken want alleen batterij devices lijkt me niet zinvol voor iot.

De Zigbee 3.0 specs bevat de 868mhz band, maar die is enkel in Europa beschikbaar dus geen enkel fabrikant heeft daar ooit devices voor gemaakt.
De nieuwe Zigbee 4.0 specs heeft naast de 2,4Ghz band ook de 800Mhz band (Eu) en de 900Mhz band (US) erbij.
En gelukkig blijft dus alles backward compatible in tegenstelling tot matter over thread want daarmee kun je alle Zigbee devices weggooien tenzij je HA weer als bridge gaat gebruiken tusen die twee werelden.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
Gizz schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Oh, het kan dus wel werken? Goed om te weten :+ Ik hoor het graag als je nog tips hebt.
Hoe ziet je setup er uit? HAos? Andere linux met HA, Docker? Ik werk direct met docker compose files op debian en docker containers. Portainer alleen voor wat monitoring.
Voor mij was het wat klooien met de compose files om alle environment settings goed te krijgen. Chatgpt draaide in een kringetje rond, maar was wel sterk in de log analyse.

• JT

JT

VETAK y0

Ben(V) schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 19:44:
[...]

Een ster netwerk is een mesh netwerk met maar een router net zoals wifi dat is.
Je wilt dat ook helemaal niet hebben, daar krijg je een "single point of failure" mee.
Er is ook geen reden om dat te willen maken want alleen batterij devices lijkt me niet zinvol voor iot.

De Zigbee 3.0 specs bevat de 868mhz band, maar die is enkel in Europa beschikbaar dus geen enkel fabrikant heeft daar ooit devices voor gemaakt.
De nieuwe Zigbee 4.0 specs heeft naast de 2,4Ghz band ook de 800Mhz band (Eu) en de 900Mhz band (US) erbij.
En gelukkig blijft dus alles backward compatible in tegenstelling tot matter over thread want daarmee kun je alle Zigbee devices weggooien tenzij je HA weer als bridge gaat gebruiken tusen die twee werelden.
De stertopologie is per definitie geen mesh ;)

Ecodan warmtepomp

• Ben(V)
Nee maar een mesh netwerk met een router is wel een ster netwerk. :z

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 15-03-2026 09:34 ]

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:57
Ik ben nog heel erg nieuw met HA maar loop tegen een issue aan wat ik niet opgelost krijg en ook geen antwoord op kan vinden.

De x-axis van een van m'n cards (met Apex Chart) lijkt steeds deels te verdwijnen. Het gebeurt praktisch gelijk als ik het dashboard verlaat. Als ik dan even op de edit knop van m'n dashboard druk en gelijk op done herstelt hij zich weer. Dit is de enige card waarbij dit gebeurt. De andere cards zijn geen Apex, dit is de enige. De graph span staat op 24h.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6drkhySzAdJiA9PKHSAgj4leArs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MGb6RC4DJmoVLbnRXbQ6RmCj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxFoMRzicwSnUURZZwlwZbOk7lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qRo0olEwwHQtUJPr9Ciyqq2h.png?f=fotoalbum_large

type: custom:apexcharts-card
graph_span: 24h
header:
title: Energy price today (snt/kWh)
show: true
span:
start: day
now:
label: Now
series:
- entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
type: column
data_generator: |
return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
});
yaxis:
- decimals: 2

[ Voor 3% gewijzigd door Justevo op 15-03-2026 11:45 ]

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-04 12:24
skank schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:19:
[...]

Iemand tips hieromtrent?
Ergens kan je soms instellen dat schakelaars(en mogelijk dus ook lampen) aangaan nadat ze stroomloos zijn geweest.
Gedrag na inschakelen oid heet dat, mogelijk dat je deze instelling kan vinden en dat je daarmee je probleem kan oplossen.

• JT

JT

VETAK y0

Ben(V) schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:31:
Nee maar een mesh netwerk met een router is wel een ster netwerk. :z
Het sluit elkaar wederzijds uit. Stertopologie kent maar 1 router en heeft naar elk endpoint maar 1 route vanuit een centraal punt. Mesh kenmerkt zich door meerdere onderlinge verbindingen (waar dit past binnen het bereik in het geval van draadloos). Het is een beetje hetzelfde als zeggen dat een auto een motor met 4 wielen is. Maar een auto is geen motor want het is juist het aantal wielen dat het definieert, net zoals dat mesh betekent dat je per definitie meerdere routes hebt terwijl dat bij een stertopologie maar een is. Volgens jouw redenatie kun je ook zeggen dat een huis een explosief is dat niet explodeert.

En als je dan meshapparatuur hebt dat door de omstandigheden een ster creëert dan heb je geen meshnetwerk maar een sternetwerk gecreëerd door meshapparatuur. De kenmerken van die topologieen samen met de voor- en nadelen zijn fundamenteel anders.

Ik hecht aan het gebruik van de juiste terminologie zodat we allemaal dezelfde taal spreken, daarom haal ik dit aan.

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 15-03-2026 10:59 ]

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Bongoarnhem schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:53:
[...]

Ergens kan je soms instellen dat schakelaars(en mogelijk dus ook lampen) aangaan nadat ze stroomloos zijn geweest.
Gedrag na inschakelen oid heet dat, mogelijk dat je deze instelling kan vinden en dat je daarmee je probleem kan oplossen.
Ter aanvulling: volgens mij is dat een eigenschap van het eindapparaat, ik zou verwachten dat het ergens bij die instellingen te vinden is.

Ecodan warmtepomp

• Ben(V)
JT schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:56:
[...]

Het sluit elkaar wederzijds uit. Stertopologie kent maar 1 router en heeft naar elk endpoint maar 1 route vanuit een centraal punt. Mesh kenmerkt zich door meerdere onderlinge verbindingen (waar dit past binnen het bereik in het geval van draadloos). Het is een beetje hetzelfde als zeggen dat een auto een motor met 4 wielen is. Maar een auto is geen motor want het is juist het aantal wielen dat het definieert, net zoals dat mesh betekent dat je per definitie meerdere routes hebt terwijl dat bij een stertopologie maar een is. Volgens jouw redenatie kun je ook zeggen dat een huis een explosief is dat niet explodeert.

En als je dan meshapparatuur hebt dat door de omstandigheden een ster creëert dan heb je geen meshnetwerk maar een sternetwerk gecreëerd door meshapparatuur. De kenmerken van die topologieen samen met de voor- en nadelen zijn fundamenteel anders.

Ik hecht aan het gebruik van de juiste terminologie zodat we allemaal dezelfde taal spreken, daarom haal ik dit aan.
Je kunt hoog of laag springen met de terminologie, maar met een enkele router in je netwerk is het een ster netwerk en geen mesh netwerk.
Om een mesh netwerk te zijn heb je toch echt minimaal twee routers nodig.

Jij probeert een topology vast te plakken aan apparatuur die mesh functionaliteiten heeft, maar zolang er maar een router is, is er geen mesh, maar een ster.

• BGFG
Voor degene die net als ik geënthousiasmeerd worden door de nieuw Matter lijn van Ikea… bij mij werken alleen de MYGGBETT deursensoren naar wens. De MYGGSPRAY bewegingssensoren en BILRESA knoppen zijn, als je ze na veel geploeter geconnect hebt een drama omdat ze voortdurend de verbinding verliezen en als ze zichtbaar zijn, reageren ze erg (onbruikbaar) traag. En nee, dat ligt niet aan de plek in het huis; de MYGGBETT deursensoren die soms letterlijk naast een bewegingssensor hangen, doen het allemaal wel prima. Geen idee waarom. Ik ga ze terugbrengen. Dan maar iets meer investeren.

• JT

JT

VETAK y0

Ben(V) schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:08:
[...]

Je kunt hoog of laag springen met de terminologie, maar met een enkele router in je netwerk is het een ster netwerk en geen mesh netwerk.
Om een mesh netwerk te zijn heb je toch echt minimaal twee routers nodig.

Jij probeert een topology vast te plakken aan apparatuur die mesh functionaliteiten heeft, maar zolang er maar een router is, is er geen mesh, maar een ster.
Ik zeg het tegenovergestelde van wat jij beweert dat ik zeg. Maar goed, hou vooral vast aan je eigen definitie en bewoording. Mensen kunnen het hier zelf lezen en weten nu dat mesh geen vorm van ster is of andersom.

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 15-03-2026 11:55 ]

Ecodan warmtepomp

• tagican
Justevo schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:26:
Ik ben nog heel erg nieuw met HA maar loop tegen een issue aan wat ik niet opgelost krijg en ook geen antwoord op kan vinden.

De x-axis van een van m'n cards (met Apex Chart) lijkt steeds deels te verdwijnen. Het gebeurt praktisch gelijk als ik het dashboard verlaat. Als ik dan even op de edit knop van m'n dashboard druk en gelijk op done herstelt hij zich weer. Dit is de enige card waarbij dit gebeurt. De andere cards zijn geen Apex, dit is de enige. De graph span staat op 24h.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

type: custom:apexcharts-card
graph_span: 24h
header:
title: Energy price today (snt/kWh)
span:
start: day
now:
label: Now
series:
- entity: sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021
type: column
data_generator: |
return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => {
return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]];
});
yaxis:
- decimals: 2
Volgens mij heeft dit niet per se met je graph zelf te maken, ik herken het ook bij mijn Apex chart. Als ik dan even een volledige refresh doe van de pagina, dan zie ik 'm weer normaal. Dit is bij mij enkel via desktop (Firefox), niet via mobiel. Ik ben er zelf ook nog niet achter wat dit is.

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-04 13:50
TheFes schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:11:
[...]

Gok dat het een oude online handleiding is. Als je HAOS draait kun je HACS installeren via de HACS app (voorheen add-on)
Het zal heel simpel zijn, maar ik krijg met geen mogelijkheid HACS geïnstalleerd. Volgens internet moet ik via instellingen - apparaten en diensten- integratie toevoegen HACS opzoeken en installeren, alleen die staat er niet tussen. Ook het legen van de browser cache maakt niets uit.
Volgens de HACS site moet ik HACS op een andere manier installeren: bij instellingen- apps- installeer de app , kan ik HACS ook niet vinden.
Ik verbaas me het zo moeilijk is om HACS (wat bijna iedereen denk ik gebruikt) niet te installeren is.
Wie weet wat ik fout doe?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:24

Seafarer

XXX

jenk schreef op zondag 15 maart 2026 @ 13:01:
[...]

Het zal heel simpel zijn, maar ik krijg met geen mogelijkheid HACS geïnstalleerd. Volgens internet moet ik via instellingen - apparaten en diensten- integratie toevoegen HACS opzoeken en installeren, alleen die staat er niet tussen. Ook het legen van de browser cache maakt niets uit.
Volgens de HACS site moet ik HACS op een andere manier installeren: bij instellingen- apps- installeer de app , kan ik HACS ook niet vinden.
Ik verbaas me het zo moeilijk is om HACS (wat bijna iedereen denk ik gebruikt) niet te installeren is.
Wie weet wat ik fout doe?
Rechts onder een van deze pagina's staat iets van downloaden? Dat eerst doen en dan toevoegen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• tagican
Het is inderdaad wat tricky geworden. Ik heb 'm geïnstalleerd, dus ik durf niet 100% te zeggen of het goed is, maar het zou dit moeten zijn.
  1. Settings (linkermenu)
  2. Apps (hoofdmenu)
  3. "Install App" (rechtsonder)
  4. Druk op de drie puntjes (rechtsboven in)
  5. Selecteer "Repositories" en vul in het volgende scherm in: https://github.com/hacs/addons
  6. Ga terug naar "Apps" en druk opnieuw rechtsonder op "Install App". Als het goed is, moet dan "Get HACS" als optie naar voren zijn gekomen
  7. Volg dit verder vanaf stap 3: https://www.hacs.xyz/docs...ownload/#to-download-hacs
Pagina: 1 ... 383 ... 388 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.