Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Of heb je de vorige keer hem toevallig op de block list gezet?
Nu nog hopen dat dit blijft werken en dat het geen toevalstreffer is.
Wat ik heb gedaan om de ZBT-2 weer werkend te krijgen:
In Proxmox dit:
:strip_exif()/f/image/SNJ6yg0mwxhQuOkDjCy9vBPF.png?f=user_large)
Veranderd in dit:
:strip_exif()/f/image/Dbu25QzdfNfaNkYvoM0rXCTk.png?f=user_large)
Toen de VM opnieuw gestart. Dat leverede een werkende ZBT-2 op. Geen idee of dat komt door de andere instelling, of simpelweg het rebooten van de VM.
Vervolgens kreeg ik nog steeds de 'Sukkel, je hebt geen Thread border router' melding bij het pairen van de lamp. Na het handmatig syncen van de credentials diep in de krochten van de companion app (link van @TheFes ) werkt het pairen wel.
Nu durf ik alleen nooit meer HAOS te rebooten, bang dat de ZBT-2 er dan weer mee op houdt
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Want nu heb je gewoon gezegd, sluis alles wat ik op deze poort aansluit door naar de VM. Waar je eerder maar een enkel virtueel device doorzette.
/f/image/3schtc5ubynthZeGPINXsifm.png?f=fotoalbum_large)
Het "systeem" gebruikt 21GB aan ruimte en ik heb nog 7GB over. Die 7GB loopt meteen vol wanneer ik met esphome mijn Home assistant voice update of loopt zo vol wanneer Frigate een nachtje opnames maakt.
Die 21GB zou moeten bestaan uit Home assistant en de docker containers voor de add ons. Gebruikte add ons zijn Zigbee2MQTT, Frigate, Esphome device builder VS Code en dingen voor home assistant Voice (Whisper, Piper e.d.).
Dus hoeveel iedere container/add on opsnoept aan ruimte wordt grafisch gezien niet duidelijk.
Ik kan commandline inloggen en dan uitzoeken hoeveel ruimte iedere container inneemt. Maar is zoiets ook grafisch te krijgen, met een HACS plugin o.i.d.?
Wat ik laats gedaan heb is vanaf mijn Windows computer verbinden (via Samba) en vervolgens met TreeSize kijken waar de grote folders/files stonden.badkuip schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:31:
Ik zou wat meer willen weten over mijn schijfgebruik. Ik draai Home assistant in een VM met een 30GB disk.
[Afbeelding]
Het "systeem" gebruikt 21GB aan ruimte en ik heb nog 7GB over. Die 7GB loopt meteen vol wanneer ik met esphome mijn Home assistant voice update of loopt zo vol wanneer Frigate een nachtje opnames maakt.
Die 21GB zou moeten bestaan uit Home assistant en de docker containers voor de add ons. Gebruikte add ons zijn Zigbee2MQTT, Frigate, Esphome device builder VS Code en dingen voor home assistant Voice (Whisper, Piper e.d.).
Dus hoeveel iedere container/add on opsnoept aan ruimte wordt grafisch gezien niet duidelijk.
Ik kan commandline inloggen en dan uitzoeken hoeveel ruimte iedere container inneemt. Maar is zoiets ook grafisch te krijgen, met een HACS plugin o.i.d.?
Als je de weergave van die grafiek aanpast zie je al meer. Je kan dan ook met de muis boven de verschillende onderdelen gaan hangen voor details.badkuip schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:31:
Ik zou wat meer willen weten over mijn schijfgebruik. Ik draai Home assistant in een VM met een 30GB disk.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/GgMhv5FpxnwrOiWUZgOzQx5N.png?f=user_large)
Bij mij zijn de grote blokken het home assistant systeem zelf (blauw) en de database (geel). De addons zitten allemaal samen in de taartpunt aan de bovenkant.
edit: net geleerd, je kan in die weergave zelfs doorklikken
[ Voor 6% gewijzigd door dixet op 19-03-2026 15:07 ]
Helaas kan het op basis van IP-adres met de app niet omdat die dan een certificaat-fout geeft, heb een wildcard certificaat in gebruik. Die error bypassen zoals in een browser kan, kan blijkbaar niet.
edit: Niet ervoor bedoeld, maar ff in Direct Admin bij mijn hoster het lokale adres aan een domeinnaam gekoppeld, nu kan ik er wel bij. Eens kijken hoe de Myggbett werkt.
edit2: Nou, begint goed, HASS app klaagt telkens over "Kan apparaat niet bereiken, zorg dat je telefoon verbinding heeft met wifi".
Ik kan inloggen in de HASS app, ik kan de app gebruiken en dan zou er geen verbinding zijn?
[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 19-03-2026 16:15 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Als ik op mijn werk zit kan ik prima inloggen in de HA app en deze gebruiken, maar heb ik toch echt geen verbinding via mijn wifi.Raven schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:34:
edit2: Nou, begint goed, HASS app klaagt telkens over "Kan apparaat niet bereiken, zorg dat je telefoon verbinding heeft met wifi".
Ik kan inloggen in de HASS app, ik kan de app gebruiken en dan zou er geen verbinding zijn?![]()
Je moet verbonden zijn met hetzelfde netwerk als je HA server om een Matter apparaat toe te voegen. Waarom precies weet ik ook niet als het over Matter over Thread gaat, maar goed, zoveel weet ik ook niet af van deze materie. Net zelf mijn eerste device toegevoegd.
Waarom het alleen via de app is me ook een raadsel, ik snap dat dat wellicht de meest makkelijke manier is omdat je dan de QR code kan scannen, maar de companion app biedt zelf ook de optie om een pairing code in te vullen, dat kan ook een ander device zonder camera ook prima.
Gaat het hier overigens over een Matter over Thread apparaat, of Matter over Wifi?
Nee. Althans, als ik goed begrijp wat je bedoeltSeptillion schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:17:
@Gizz Komt die ZBT-2 soms op als twee devices?
Want nu heb je gewoon gezegd, sluis alles wat ik op deze poort aansluit door naar de VM. Waar je eerder maar een enkel virtueel device doorzette.
Als ik kies voor een device id doorzetten i.p.v. de gehele poort komt de ZBT-2 maar 1x voor in het lijstje:
Ah, dan is Matter (over Thread) waarschijnlijk afhankelijk van mDNS, ff Googlen..... dat lijkt inderdaad het geval te zijn.TheFes schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:39:
[...]
Als ik op mijn werk zit kan ik prima inloggen in de HA app en deze gebruiken, maar heb ik toch echt geen verbinding via mijn wifi.
Je moet verbonden zijn met hetzelfde netwerk als je HA server om een Matter apparaat toe te voegen. Waarom precies weet ik ook niet als het over Matter over Thread gaat, maar goed, zoveel weet ik ook niet af van deze materie. Net zelf mijn eerste device toegevoegd.
Ik heb op mijn router-pc een programma draaien dat mDNS-verkeer forward naar andere subnets ....... oh wacht, dat is op de router-pc bij moeders, die op mijn nieuwe adres had ik daar nog niet voor ingesteld.
Gelukkig heb ik de vereiste commando's, config aanpassingen en firewallregels opgeslagen. Ff checken ...... en hetzelfde probleem. Het forwarden van mDNS werkt echter wel, HASS pikt de Chromecast uit een ander subnet op.
De sensor is Matter over Thread, als ie Matter over Wifi was (net als de 12 gen4 Shelly's verspreid door mijn woning) dan had ik geen ZBT‑2.hoeven aanschaffen....TheFes schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:39:
Waarom het alleen via de app is me ook een raadsel, ik snap dat dat wellicht de meest makkelijke manier is omdat je dan de QR code kan scannen, maar de companion app biedt zelf ook de optie om een pairing code in te vullen, dat kan ook een ander device zonder camera ook prima.
Gaat het hier overigens over een Matter over Thread apparaat, of Matter over Wifi?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.