Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 385 ... 389 Laatste
Acties:

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@TheFes nu wel. Als ik de ZBT-2 weer aan de praat krijg en nog steeds met dezelfde foutmelding vastloop zal ik de synchronisatiefix toepassen.

En alsnog vraag ik me af of iemand hier een issue voor heeft aangemaakt en zo ja: waar dan. In dit geval bij de companion app? Want als niemand het meldt blijven mensen hier natuurlijk tegenaan lopen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:43

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
@Vos Gekoppeld aan zelfde instantie? Want dan kan het zijn dat hij zich gewoon weer stilletjes aanmeld.

Of heb je de vorige keer hem toevallig op de block list gezet?

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb een werkend Thread-apparaat, wie had dat gedacht! :o
Nu nog hopen dat dit blijft werken en dat het geen toevalstreffer is.

Wat ik heb gedaan om de ZBT-2 weer werkend te krijgen:
In Proxmox dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsbMWIwkerVwAExFLz_x0PndQ54=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SNJ6yg0mwxhQuOkDjCy9vBPF.png?f=user_large
Veranderd in dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_7dFkRJADhnM52e-JqskCIiXoE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Dbu25QzdfNfaNkYvoM0rXCTk.png?f=user_large

Toen de VM opnieuw gestart. Dat leverede een werkende ZBT-2 op. Geen idee of dat komt door de andere instelling, of simpelweg het rebooten van de VM.

Vervolgens kreeg ik nog steeds de 'Sukkel, je hebt geen Thread border router' melding bij het pairen van de lamp. Na het handmatig syncen van de credentials diep in de krochten van de companion app (link van @TheFes ) werkt het pairen wel.

Nu durf ik alleen nooit meer HAOS te rebooten, bang dat de ZBT-2 er dan weer mee op houdt :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Gizz Komt die ZBT-2 soms op als twee devices?

Want nu heb je gewoon gezegd, sluis alles wat ik op deze poort aansluit door naar de VM. Waar je eerder maar een enkel virtueel device doorzette.

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:22
Ik zou wat meer willen weten over mijn schijfgebruik. Ik draai Home assistant in een VM met een 30GB disk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJg_0Dj_TVH7B3bghVfyCMml8Ns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3schtc5ubynthZeGPINXsifm.png?f=fotoalbum_large
Het "systeem" gebruikt 21GB aan ruimte en ik heb nog 7GB over. Die 7GB loopt meteen vol wanneer ik met esphome mijn Home assistant voice update of loopt zo vol wanneer Frigate een nachtje opnames maakt.

Die 21GB zou moeten bestaan uit Home assistant en de docker containers voor de add ons. Gebruikte add ons zijn Zigbee2MQTT, Frigate, Esphome device builder VS Code en dingen voor home assistant Voice (Whisper, Piper e.d.).

Dus hoeveel iedere container/add on opsnoept aan ruimte wordt grafisch gezien niet duidelijk.

Ik kan commandline inloggen en dan uitzoeken hoeveel ruimte iedere container inneemt. Maar is zoiets ook grafisch te krijgen, met een HACS plugin o.i.d.?

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:03
badkuip schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:31:
Ik zou wat meer willen weten over mijn schijfgebruik. Ik draai Home assistant in een VM met een 30GB disk.
[Afbeelding]
Het "systeem" gebruikt 21GB aan ruimte en ik heb nog 7GB over. Die 7GB loopt meteen vol wanneer ik met esphome mijn Home assistant voice update of loopt zo vol wanneer Frigate een nachtje opnames maakt.

Die 21GB zou moeten bestaan uit Home assistant en de docker containers voor de add ons. Gebruikte add ons zijn Zigbee2MQTT, Frigate, Esphome device builder VS Code en dingen voor home assistant Voice (Whisper, Piper e.d.).

Dus hoeveel iedere container/add on opsnoept aan ruimte wordt grafisch gezien niet duidelijk.

Ik kan commandline inloggen en dan uitzoeken hoeveel ruimte iedere container inneemt. Maar is zoiets ook grafisch te krijgen, met een HACS plugin o.i.d.?
Wat ik laats gedaan heb is vanaf mijn Windows computer verbinden (via Samba) en vervolgens met TreeSize kijken waar de grote folders/files stonden.

Home Assistant configuratie

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-04 18:18
badkuip schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:31:
[Afbeelding]

Als je de weergave van die grafiek aanpast zie je al meer. Je kan dan ook met de muis boven de verschillende onderdelen gaan hangen voor details.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8HRVgc20EaS7hGAGTAK-hVB9h0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GgMhv5FpxnwrOiWUZgOzQx5N.png?f=user_large

Bij mij zijn de grote blokken het home assistant systeem zelf (blauw) en de database (geel). De addons zitten allemaal samen in de taartpunt aan de bovenkant.

edit: net geleerd, je kan in die weergave zelfs doorklikken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ow-pNy14H6ou_9xjyhKNWRIC6Dw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IyDTQh6I6UmzC8byCVyotO30.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door dixet op 19-03-2026 15:07 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Waarom kun je een Matter-sensor eigenlijk niet via de webinterface van HASS toevoegen, alleen via de app? Heb op het nieuwe adres nog geen PiHole opgezet, en daarbij dus ook nog geen custom DNS-lijst zodat er op basis van domeinnaam verbonden kan worden met HASS.

Helaas kan het op basis van IP-adres met de app niet omdat die dan een certificaat-fout geeft, heb een wildcard certificaat in gebruik. Die error bypassen zoals in een browser kan, kan blijkbaar niet.

edit: Niet ervoor bedoeld, maar ff in Direct Admin bij mijn hoster het lokale adres aan een domeinnaam gekoppeld, nu kan ik er wel bij. Eens kijken hoe de Myggbett werkt.

edit2: Nou, begint goed, HASS app klaagt telkens over "Kan apparaat niet bereiken, zorg dat je telefoon verbinding heeft met wifi".
Ik kan inloggen in de HASS app, ik kan de app gebruiken en dan zou er geen verbinding zijn? :? |:(

[ Voor 30% gewijzigd door Raven op 19-03-2026 16:15 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TheFes
Raven schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:34:
edit2: Nou, begint goed, HASS app klaagt telkens over "Kan apparaat niet bereiken, zorg dat je telefoon verbinding heeft met wifi".
Ik kan inloggen in de HASS app, ik kan de app gebruiken en dan zou er geen verbinding zijn? :? |:(
Als ik op mijn werk zit kan ik prima inloggen in de HA app en deze gebruiken, maar heb ik toch echt geen verbinding via mijn wifi.
Je moet verbonden zijn met hetzelfde netwerk als je HA server om een Matter apparaat toe te voegen. Waarom precies weet ik ook niet als het over Matter over Thread gaat, maar goed, zoveel weet ik ook niet af van deze materie. Net zelf mijn eerste device toegevoegd.

Waarom het alleen via de app is me ook een raadsel, ik snap dat dat wellicht de meest makkelijke manier is omdat je dan de QR code kan scannen, maar de companion app biedt zelf ook de optie om een pairing code in te vullen, dat kan ook een ander device zonder camera ook prima.

Gaat het hier overigens over een Matter over Thread apparaat, of Matter over Wifi?

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 13:17:
@Gizz Komt die ZBT-2 soms op als twee devices?

Want nu heb je gewoon gezegd, sluis alles wat ik op deze poort aansluit door naar de VM. Waar je eerder maar een enkel virtueel device doorzette.
Nee. Althans, als ik goed begrijp wat je bedoelt :)

Als ik kies voor een device id doorzetten i.p.v. de gehele poort komt de ZBT-2 maar 1x voor in het lijstje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pdarZRsdz-LVVw4bnxIusIPSPw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Iqn80Dx8onuU6L8Xb8PvNcmN.png?f=user_large

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TheFes schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:39:
[...]

Als ik op mijn werk zit kan ik prima inloggen in de HA app en deze gebruiken, maar heb ik toch echt geen verbinding via mijn wifi.
Je moet verbonden zijn met hetzelfde netwerk als je HA server om een Matter apparaat toe te voegen. Waarom precies weet ik ook niet als het over Matter over Thread gaat, maar goed, zoveel weet ik ook niet af van deze materie. Net zelf mijn eerste device toegevoegd.
Ah, dan is Matter (over Thread) waarschijnlijk afhankelijk van mDNS, ff Googlen..... dat lijkt inderdaad het geval te zijn.

Ik heb op mijn router-pc een programma draaien dat mDNS-verkeer forward naar andere subnets ....... oh wacht, dat is op de router-pc bij moeders, die op mijn nieuwe adres had ik daar nog niet voor ingesteld.

Gelukkig heb ik de vereiste commando's, config aanpassingen en firewallregels opgeslagen. Ff checken ...... en hetzelfde probleem. Het forwarden van mDNS werkt echter wel, HASS pikt de Chromecast uit een ander subnet op.
TheFes schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:39:
Waarom het alleen via de app is me ook een raadsel, ik snap dat dat wellicht de meest makkelijke manier is omdat je dan de QR code kan scannen, maar de companion app biedt zelf ook de optie om een pairing code in te vullen, dat kan ook een ander device zonder camera ook prima.

Gaat het hier overigens over een Matter over Thread apparaat, of Matter over Wifi?
De sensor is Matter over Thread, als ie Matter over Wifi was (net als de 12 gen4 Shelly's verspreid door mijn woning) dan had ik geen ZBT‑2.hoeven aanschaffen....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@Raven Naast de QR code moet er ook communicatie opgezet worden. Meeste MoW devices gebruiken daar BLE voor, sommige mag ook Wifi. Maar beide waar een broswer geen controle over kan nemen.

Tijdens provisioning van een MoW device worden de wifi credentials van het netwerk waar de telefoon mee verbonden is gedeeld met het device. Je kan niet kiezen welk netwerk. Dus je telefoon moet op het wifi netwerk zitten en via die weg HA kunnen bereiken.

Maar ondanks alle SSL en domeinnamen heb je HA niet extern bereikbaar (zonder VPN)?

Voor MoT zal het denk ik te maken hebben met dat je telefoon direct met de border router over IP wil kletsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 19-03-2026 20:48 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geloof niet dat er veel overkiz gebruikers zijn hier?

Merk dat het aantal status updates van mn lichtsensor de laatste tijd erg omlaag is gegaan. Nog meer mensen last van?

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:04
MikeyMan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:17:

Merk dat het aantal status updates van mn lichtsensor de laatste tijd erg omlaag is gegaan. Nog meer mensen last van?
Ik gebruik overkizz voor rolluiken en een zonnescherm. Mijn statussen werken al 3 maanden hetzelfde...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stefan1987 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:20:
[...]

Ik gebruik overkizz voor rolluiken en een zonnescherm. Mijn statussen werken al 3 maanden hetzelfde...
Heb je ook een lichtsensor?

Ik heb ineens best een bak vertraging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ih1YeXFFaWSwoSyPK6hhrQbalbA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z4JLRCqGXbtykWsJ2muV9LuB.png?f=fotoalbum_large

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Septillion schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:45:
@Raven Naast de QR code moet er ook communicatie opgezet worden. Meeste MoW devices gebruiken daar BLE voor, sommige mag ook Wifi. Maar beide waar een broswer geen controle over kan nemen.

Tijdens provisioning van een MoW device worden de wifi credentials van het netwerk waar de telefoon mee verbonden is gedeeld met het device. Je kan niet kiezen welk netwerk. Dus je telefoon moet op het wifi netwerk zitten en via die weg HA kunnen bereiken.
MoW, Matter over Wifi? De MYGGBETT is een Matter over Thread sensor, een gegeven dat alleen in de manual ergens is terug te vinden op een plek waar je zo overheen leest, dus waarom dit zo moet geen idee.
Septillion schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:45:
Maar ondanks alle SSL en domeinnamen heb je HA niet extern bereikbaar (zonder VPN)?

Voor MoT zal het denk ik te maken hebben met dat je telefoon direct met de border router over IP wil kletsen.
HASS is niet van buitenaf bereikbaar, alleen lokaal, zei het een ander subnet dan wifi. Inmiddels wel een stapje verder, had blijkbaar alleen mDNS voor IPv4 in de firewall toegestaan, IPv6 niet, dat gefixed (en de counters van de regels lopen op) maar zelfde probleem.

Ook gelezen dat Matter over Thread afhankelijk is van fd00 adressen (en dus niet de al bestaande fe80), radvd had ik nog niet opgezet (IPv6 op de router werkend krijgen was al ff puzzelen, bedankt KPN) dus dat wordt de volgende stap.

Oscar Wilde

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:04
MikeyMan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:35:
[...]

Heb je ook een lichtsensor?

Ik heb ineens best een bak vertraging.

[Afbeelding]
Nee die heb ik via zigbee

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-04 18:07
MikeyMan schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:17:

Heb hier sinds kort een tahoma switch en het viel me idd op dat de updates van de lichtsensor niet goed doorkomen en soms ook de status van de screens. Heb de switch nu uit de meterkast gehaald en dichtbij de screens gezet dat lijkt beter te gaan. Maar nog niet veel nodig gehad dus moet nog verder gaan testen bij warmer en zonniger weer.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheMystery schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:29:
[...]

Heb hier sinds kort een tahoma switch en het viel me idd op dat de updates van de lichtsensor niet goed doorkomen en soms ook de status van de screens. Heb de switch nu uit de meterkast gehaald en dichtbij de screens gezet dat lijkt beter te gaan. Maar nog niet veel nodig gehad dus moet nog verder gaan testen bij warmer en zonniger weer.
Ben er nog niet uit waar het mis gaat. De tahoma app laat een vloeiende lijn zien. Home assistant een stuk minder vloeiend. En bij de node red change node is het helemaal karig...

• EricVdb500
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-04 12:36
Ofwel begrijp ik het niet goed, ofwel is mijn source data niet correct, maar wat ik zie in het energie dashboard kan volgens mij niet kloppen.

Even schetsen, ik heb 10kwh aan zonnepanelen en een 16kwh batterij.

Bij solar production zouden de zonnepanelen zelfs s'nachts opwekken, maar dat kan helemaal niet, dat is wat er uit de batterij gehaald wordt.

Wie kan mij op het rechte pad brengen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FlSjVwk.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4NqeSH5.png

[ Voor 8% gewijzigd door EricVdb500 op 20-03-2026 09:58 . Reden: afbeelding niet ook ]

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:19
EricVdb500 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:56:
Ofwel begrijp ik het niet goed, ofwel is mijn source data niet correct, maar wat ik zie in het energie dashboard kan volgens mij niet kloppen.

Even schetsen, ik heb 10kwh aan zonnepanelen en een 16kwh batterij.

Bij solar production zouden de zonnepanelen zelfs s'nachts opwekken, maar dat kan helemaal niet, dat is wat er uit de batterij gehaald wordt.

Wie kan mij op het rechte pad brengen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1 van je twee solar bronnen geeft blijkbaar toch aan dat er iets binnekomt.
Kijk bij de entiteiten SMA PV1 Total Yield 513 en SMA PV2 Total Yield 513
Of die in hun history ook 's nachts opwek hebben, 1 van de 2 heeft dat zo te zien.
1 van de 2 heeft naast de zonnepanelen ook de accu erop zitten lijkt het.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is dat niet de accu die zich voordoet als zonnepaneel dan?

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-04 18:56
Septillion schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:23:
@skank Mm, dat MQTT herstart niet doet is dan wel raar. Device doet alles via MQTT en alleen HA doet wast met MQTT aan de andere kant. De host en supervisor zijn er alleen om het te draaien maar hebben er geen interactie mee. Dus het is gek dat HA herstart of MQTT herstart niets doen maar system restart wel...

Wat als je MQTT wat langer uit laat?

En ja, de restarts zijn raar :/
Ik weet echt niet wat doen.. voorlopig weer geen restarts meer gehad.
Heb je nog nood aan extra logs?
Of heb je die tweede sessie kunnen bekijken?

Welke stappen zou je nog ondernemen..

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Deze vraag is vast al meerdere keren gesteld: Ik heb zonnepanelen en een SMA omvormer. De gegevens over productie/verbruik krijg ik in Home Assistant binnen aan de hand van een HomeWizard 1-fase kWh meter.

Nu overweeg ik de installatie van een thuisbatterij en een laadpunt geschikt voor een nu aanwezige eGolf en een toekomstige krachtigere electrische wagen.

Welke merken zijn van betrouwbare kwaliteit en integreren best met Home Assistant? In mijn omgeving heeft iemand een Huawei thuisbatterij en Smappee laadpunt en is daar tevreden over.

Zijn er aan/af te raden merken voor integratie in Home Assistant? Ik zie door de bomen het bos niet meer…

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:27
@Brynnie victron heeft een heel scala aan omvormers en een autolader. Draait binnen ha en losstaand.

Synergie schijnt ook goed te integreren zijn.

Beide merken kunnen hoge vermogens leveren.

Edit: als je een laadpaal wil hebben van een ander merk kijk dan naar eentje met een mid kWh meter er in. Dan kan je geld verdienen door je co2 certificaten te verkopen.

[ Voor 30% gewijzigd door Impossibl3 op 21-03-2026 07:44 ]

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-04 08:47
Hallo,
Gisteren voor ik naar bed ging werkte het nog prima en vanmorgen ineens dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhO4eRFS-yykVSKj6GYEjxnCGO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEqraqi1LRqshuAf4h6z7wJm.jpg?f=fotoalbum_large

Kan niet vinden waar het door gekomen is. E.e.a. al opnieuw geïnstalleerd met zelfde resultaat.
Heeft dit iets met Bluetooth, Victron of HA te maken? Wat?
Victron App op Smartphone zonder sim. Alle apparaten werken normaal, alleen integratie niet meer.

P.s. Ik draai HA op een Liva Z3 plus met Bluetooth 5.0 op het moederbord.
Ik ga er vanuit dat ik dus geen extra ESP nodig heb. Mede omdat het gisteren prima werkte.
Zoals je ziet, ziet de App de apparaten wel, maar kan ze ineens niet meer instellen.

[ Voor 15% gewijzigd door PCan op 21-03-2026 17:18 ]

• TheFes
PCan schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:48:
Hallo,
[Afbeelding]

Kan niet vinden waar het door gekomen is. E.e.a. al opnieuw geïnstalleerd met zelfde resultaat.
Victron App op Smartphone zonder sim. Alle apparaten werken normaal, alleen integratie niet meer.

Ik ga er vanuit dat ik dus geen extra ESP nodig heb. Mede omdat het gisteren prima werkte.
Zoals je ziet, ziet de App de apparaten wel, maar kan ze ineens niet meer instellen.
Wat gebruik je om het Bluetooth signaal te ontvangen, en werken andere Bluetooth devices nog wel?

• PCan
@TheFes De host van HA heeft dus een ingebouwde bluetooth zender/ontvanger.
De Victron connect App is geinstalleerd op een smartphone waarvan Bluetooth ingeschakeld is.
Verder zit er met een USB kabel een Sonoff zigbee + WiFi dongle Max voor mijn Zigbee en Wifi apparaten op de hostpc (Linux HA OS). In de Connect app zie je de 3 Victron apparaten onder local. Onder VRM ziet hij die niet. Beheer van HA doe ik op een PC. Die heeft ook Bluetooth, maar vlgns mij speelt dat geen rol. Die laatste is niet gekoppeld met de smartphone.

Ik weet niet of VRM een rol speelt. Ik heb wel een account aangemaakt.
Ben geen ervaren Victron gebruiker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QAHfS6TAlotyG04YQSe4OttGAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kB6apXBU1yVSLLuwI77yIT9g.jpg?f=fotoalbum_large

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-04 23:07
PCan schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 15:48:
Hallo,
[Afbeelding]

Heb je het fysieke apparaat herstart? wellicht heeft BT een hickup en werkt dat weer na opstarten?

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:19
Ik heb vandaag de zbt-2 antenne ontvangen en ben in het matter over thread rabbit-hole gekropen. Het lukt me niet om m'n twee Ikea devices gekoppeld te krijgen (Alpstuga en Bilresa, niet de beste keus om mee te starten zo lees ik op internet nu).
In eerste instantie maakte ik de fout om te denken dat deze antenne Matter & zigbee tegelijk kon. Zbt-2 aangesloten op de plek waar de conbee-2 zat, zigbee netwerk laten overnemen in HA. Vervolgens bleek de zbt-2 matter OF zigbee te kunnen. Usb-hub opgesnord en beide aangesloten. Eindsituatie na uren geklooi: niets werkt. M'n zigbee is in HA zichtbaar, maar unresponsive. De Matter devices blijven trachten naar een verkeerd thread router adres te connecten.

Paar checks:
  • Mn android telefoon is van werk en verplicht VPN aan. Is die daarmee kansloos? (Op tablet kwam ik overigens niet veel verder).
  • Moet ik IPv6 hebben? Ik heb Odido glasvezel en dus geen IPv6.
  • Paar keer een backup in HA teruggezet (van 6 dagen terug), maar er lijken nog ergens gegevens (config/cache) te blijven hangen. Hoe krijg ik dat weg?
  • Android device en HA (rpi4) moeten op hetzelfde virtuele netwerk zitten?
  • Sowieso erg irritant dat er 4 integraties (zbt-2, open thread border router, threat en matter) plus 2 apps (matter server en open thread border router) nodig zijn in HA. Wat een doolhof...

• Brynnie
  • Niet online
Impossibl3 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:42:
@Brynnie victron heeft een heel scala aan omvormers en een autolader. Draait binnen ha en losstaand.

Synergie schijnt ook goed te integreren zijn.

Beide merken kunnen hoge vermogens leveren.

Edit: als je een laadpaal wil hebben van een ander merk kijk dan naar eentje met een mid kWh meter er in. Dan kan je geld verdienen door je co2 certificaten te verkopen.
Bedankt voor je reactie. Zijn een Huawei batterij of Smappee laadpunt dan af te raden? Of evenwaardig aan Victron, Synergie, … ? Veel professionele installatie bedrijven in België raden die Huawei en Smappee toestellen aan, en ik heb onvoldoende kennis om zoiets zelf te plaatsen. .

De kWh meters van HomeWizard zijn ook MID certified.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:09
Onno ! schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:25:
Ik heb vandaag de zbt-2 antenne ontvangen en ben in het matter over thread rabbit-hole gekropen. Het lukt me niet om m'n twee Ikea devices gekoppeld te krijgen (Alpstuga en Bilresa, niet de beste keus om mee te starten zo lees ik op internet nu).
In eerste instantie maakte ik de fout om te denken dat deze antenne Matter & zigbee tegelijk kon. Zbt-2 aangesloten op de plek waar de conbee-2 zat, zigbee netwerk laten overnemen in HA. Vervolgens bleek de zbt-2 matter OF zigbee te kunnen. Usb-hub opgesnord en beide aangesloten. Eindsituatie na uren geklooi: niets werkt. M'n zigbee is in HA zichtbaar, maar unresponsive. De Matter devices blijven trachten naar een verkeerd thread router adres te connecten.

Paar checks:
  • Mn android telefoon is van werk en verplicht VPN aan. Is die daarmee kansloos? (Op tablet kwam ik overigens niet veel verder).
Tricky, maar het hoeft niet in allen gevallen een probleem te zijn: Als die VPN alleen voor IPv4 ingesteld is, dan denk ik niet dat je daar problemen van krijgt.
Nee, dit gaat om lokaal IPv6 verkeer, dus het hoeft niet "naar buiten" toe gerouteerd te worden en hoeft geen gebruik te maken van je router van Odido.
Dat is wel de meest foolproof methode op dit moment. Als ze samen op het zelfde netwerk zitten (broadcast domain), dan kunnen ze lokaal middels IPv6 de informatie uitwisselen.
• Sowieso erg irritant dat er 4 integraties (zbt-2, open thread border router, threat en matter) plus 2 apps (matter server en open thread border router) nodig zijn in HA. Wat een doolhof...
Het is nog iets dat volop in ontwikkeling is, en sinds IKEA er devices voor heeft uitgebracht een flinke boost heeft gekregen. Tenminste, dat is een beetje mijn aanname. Je ziet dat men ook nog bezig is met het ontwikkelen van een MatterJS server dat nu nog in Alpha versie is. Ik verwacht dat er dus nog wel het e.e.a. gaat veranderen aan de implementatie in het komende jaar.

• Impossibl3
Brynnie schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:36:
[...]

Bedankt voor je reactie. Zijn een Huawei batterij of Smappee laadpunt dan af te raden? Of evenwaardig aan Victron, Synergie, … ? Veel professionele installatie bedrijven in België raden die Huawei en Smappee toestellen aan, en ik heb onvoldoende kennis om zoiets zelf te plaatsen. .

De kWh meters van HomeWizard zijn ook MID certified.
Die toestellen ken ik niet maar om aanvullend geld te verdienen aan je laadpaal moet de mid meter in de paal zitten en niet er achter. Zie hier een lijst. https://ere-registratie.nl/laadpalen-met-mid-meter/

In België moet je dan ook zo'n aanbieder vinden om je certificaten te verhandelen.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-04 18:48
@Brynnie de Huawei laadpalen zijn softwarematig om van te huilen. De OCPP support is na vele firmware versies nog steeds niet stabiel te noemen.

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-04 08:06

luigi87

Domotica Fanaticus

Heeft iemand de laagste stroom prijs van de huidige maand in HA?

Ik ben bezit met HA in te regelen dat die mijn accu pakket vult met energie. En nu wil als fallback de laagste prijs van die maand kunnen gebruiken.

Weet iemand een integratie hiervoor?

- leeg -

• spitsv
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-04 13:04
Ik ben bezig geweest met gemini en chatgpt om mijn gasverbruik uit te splitsen naar cv en warm water. Het stuursignaal komt via opentherm, maar ik krijg het niet werkend.
Heeft iemand dit al draaien? Of tips voor een conditionele utilitymeter?

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-04 15:16

Paar checks:
  • Paar keer een backup in HA teruggezet (van 6 dagen terug), maar er lijken nog ergens gegevens (config/cache) te blijven hangen. Hoe krijg ik dat weg?
Ik heb het na vele avonden gekl..t voor elkaar via een appletv en koppelen via de apple woning app met HA. Maar daar heb jij met Android niks aan. Het blijft echter behelpen wat het is alles behalve een stabiele verbinding. Heb een aantal IKEA devides teruggebracht. En gisteren maar weer een good old Zigbee kantelsensor voor de garagedeur besteld omdat de IKEA Myggbett vaker niet dan wel connect en daardoor volledig onbetrouwbaar is.

• BGFG
spitsv schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:40:
Ik ben bezig geweest met gemini en chatgpt om mijn gasverbruik uit te splitsen naar cv en warm water. Het stuursignaal komt via opentherm, maar ik krijg het niet werkend.
Als beiden uit dezelfde ketel komen, lijkt mij dat onmogelijk te splitsen toch, of mis ik iets?

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02

pietje63

RTFM

De vraag is hoe nauwkeurig de info gaat zijn.. mijn ervaring was
- gebruik zomer tijdens vakantie is constant -> dat was het waaklicht (oude geiser)
- gebruik zomer als thuis was per week ook constant -> sww
Ik heb daar toen harde waarden voor genomen als “niet verwarming”

Inmiddels wpb:)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• TheFes
luigi87 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:32:
Heeft iemand de laagste stroom prijs van de huidige maand in HA?

Ik ben bezit met HA in te regelen dat die mijn accu pakket vult met energie. En nu wil als fallback de laagste prijs van die maand kunnen gebruiken.

Weet iemand een integratie hiervoor?
Je bedoelt de laagste historische prijs in de huidige maand? Daar kun je wel een automation of een trigger based template sensor voor maken.

Trigger op een state change van je energy price sensor. Als dit lager is dan de huidige state van je laagste maandprijs sensor/input number, stel dit dan in als de nieuwe state. Op de eerste van de maand om 00:00 stel je de laagste maandprijs sensor/input_number in op de prijs van dat moment

• Impossibl3
Je kan dat via een custom utility meter voor elkaar krijgen in je config. Dan geef jij je gas sensor aan als bron en als tarief de stand. Voor mijn warmtepomp heb ik dat staan voor verwarmen, tapwater, standby en uit.

Op mijn mobiel krijg ik het stukje code even niet gekopieerd anders had ik die hier gedeeld.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@tagican
Ik heb vandaag de zbt-2 antenne ontvangen en ben in het matter over thread rabbit-hole gekropen.
With ^ , ik kom er ook niet ver mee. Tutorials over het from scratch beginnen (voor Ikea's Myggbett) bevatten lang niet alle informatie, heb een en ander van verschillende bronnen (waaronder AI) bij elkaar gesprokkeld.

Zo staat het er hier voor:
- HASS met ZBT-2
- HASS Thread-firmware erop laten zetten
- OpenThread Border Router geïnstalleerd
- Check of die Thread Border Router als preferred is ingesteld
- In de HASS-app herhaaldelijk de troubleshooter gebruikt om credentials te syncen (telkens succes en dat HASS in hetzelfde netwerk zou zitten :? -> Mijn smartphone en HASS zitten elk in ander VLAN )
- IPv6 staat aan, maar vooralsnog alleen fe80. KPN + Debian-router leverde (voor IPv4 alleen) zo'n gedoe op dat ik nog niet op dual stack ben overgestapt, al zou ik wel fd00-addressen kunnen toe gaan wijzen, kijken of dat verschil maakt
- mDNS is toegestaan, zowel voor IPv4 als IPv6 en wordt ook doorgestuurd naar andere VLAN's.
- Thread-verkeer (udp/tcp 5540, 5541) is ook toegestaan, ook tussen HASS en mijn smartphone
- Myggbett uiteraard in pairing-modus gezet door de knop 10s in te houden.

.... en toch stopt het pairingsproces telkens met dat het apparaat niet te bereiken is en dat ik moet checken of mijn smartphone wel met WiFi is veronden, als die niet verbonden was had ik HASS niet kunnen bereiken, heb hier geen remote access opgezet alleen lokaal. Daarnaast, het is een Matter over Thread device (wat overigens heel erg verstopt is op de site van Ikea) dus wat heeft die met WiFi te maken?

Wel jammer dat ik de 12 gen4 Shelly's niet kan gebruiken, die doen alleen Matter over WiFi terwijl de Myggbett alleen Matter over Thread doet.

Overigens even debug logging aangezet, zie meldingen zoals
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
22:36:14.020 [W] P-InfraNetif--: failed to send ICMPv6 message: Cannot assign requested address
22:36:14.020 [C] RoutingManager: RsSender: Failed to send RS 1/3: Failed
Default: mDNSPlatformSendUDP got error 99 (Cannot assign requested address) sending packet to ff02::fb on interface fe80::dcff:aff:fedc:c002/veth80932f2/19
Default: mDNSPlatformSendUDP got error 99 (Cannot assign requested address) sending packet to ff02::fb on interface fe80::baef:4d0d:5114:a6a4/enp2s1/2
Default: mDNSPlatformSendUDP got error 99 (Cannot assign requested address) sending packet to ff02::fb on interface fe80::dcff:aff:fedc:c002/veth80932f2/19
Default: mDNSPlatformSendUDP got error 99 (Cannot assign requested address) sending packet to ff02::fb on interface fe80::baef:4d0d:5114:a6a4/enp2s1/2
1d.19:18:04.982 [W] P-RadioSpinel-: Error processing result: NoAddress
1d.19:18:04.982 [W] P-RadioSpinel-: Error waiting response: NoAddress
1d.19:22:04.558 [W] Mle-----------: Failed to process Parent Request: Duplicated
1d.19:22:06.204 [W] P-RadioSpinel-: Error processing result: NoAddress
1d.19:22:06.204 [W] P-RadioSpinel-: Error waiting response: NoAddress
1d.19:22:06.840 [N] MeshForwarder-: Dropping (reassembly queue) IPv6 UDP msg, len:512, chksum:3676, ecn:no, sec:yes, error:ReassemblyTimeout, prio:normal, rss:-65.0, radio:15.4
1d.19:22:06.840 [N] MeshForwarder-:     src:[fd5d:4f32:99ea:cd3a:7bc9:4182:356e:dede]:49154
1d.19:22:06.840 [N] MeshForwarder-:     dst:[fd5d:4f32:99ea:cd3a:10d4:9af5:c1aa:7ead]:53537
1d.21:08:30.135 [W] P-RadioSpinel-: Error processing result: NoAddress
1d.21:08:30.135 [W] P-RadioSpinel-: Error waiting response: NoAddress
1d.22:03:21.301 [W] Mle-----------: Failed to process Parent Request: Duplicated
1d.22:03:22.949 [W] P-RadioSpinel-: Error processing result: NoAddress
1d.22:03:22.949 [W] P-RadioSpinel-: Error waiting response: NoAddress

*zucht*
Bij het toevoegen van Shelly's wordt het vermogen niet meer in kommagetallen weergegeven, lijkt door No decimal point in the values · Issue #146873 · home-assistant/core te komen waar volop werd geklaagd, tot er een slotje op werd gegooid.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 22-03-2026 19:35 ]

Oscar Wilde

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-04 08:06

luigi87

Domotica Fanaticus

TheFes schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Je bedoelt de laagste historische prijs in de huidige maand? Daar kun je wel een automation of een trigger based template sensor voor maken.

Trigger op een state change van je energy price sensor. Als dit lager is dan de huidige state van je laagste maandprijs sensor/input number, stel dit dan in als de nieuwe state. Op de eerste van de maand om 00:00 stel je de laagste maandprijs sensor/input_number in op de prijs van dat moment
Ik ga eens even spelen ermee en dan pak ik het gemiddelde van de laatste 30 dagen op de laagste prijs sensor.
Thanks

- leeg -

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-04 09:25
n.v.t.
Problemen door lokale slechte internetverbinding.

[ Voor 95% gewijzigd door S-te-fan op 22-03-2026 20:11 ]

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-04 17:07

SaN

Kan iemand mij in de juiste richting sturen voor het bedienen (en openen/starten) van Spotify vanuit een dashboard? Ik gebruik een samsung tablet voor het dashboard met fully kiosk erop. Home assistant staat op een unraid server als docker container.

Wat ik wil is spotify kunnen starten vanaf een kleine bubble card en eigenlijk van daaruit naar de gewone spotify UI. En op die manier muziek starten op Google Nest speaker groepen. Wat me tot nu toe is gelukt is dat de bubble card die ik nu heb geactiveerd wordt zodra spotify gaat spelen. Ik heb ook geprobeerd om een Home Assistant "app" aan te maken in Spotify for developers, maar daar kom ik geen steek verder mee. Googlen heeft me bij verschillende HACS integraties gebracht zoals Spotcast en Spotifyplus, maar deze breken mijn HA installatie en werken niet.

Ik zou het niet eens meer erg vinden om dat vanuit de spotify UI te doen, maar die URL is niet ondersteund door de Fully Kiosk browser blijkbaar.

Kan iemand mij een stapje op weg helpen?

• BGFG
Raven schreef op zondag 22 maart 2026 @ 09:35:
@tagican
[...]

With ^ , ik kom er ook niet ver mee. Tutorials over het from scratch beginnen (voor Ikea's Myggbett) bevatten lang niet alle informatie, heb een en ander van verschillende bronnen (waaronder AI) bij elkaar gesprokkeld.

- HASS met ZBT-2
- In de HASS-app herhaaldelijk de troubleshooter gebruikt om credentials te syncen (telkens succes en dat HASS in hetzelfde netwerk zou zitten :? -> Mijn smartphone en HASS zitten elk in ander VLAN )
- IPv6 staat aan, maar vooralsnog alleen fe80. KPN + Debian-router leverde (voor IPv4 alleen) zo'n gedoe op dat ik nog niet op dual stack ben overgestapt, al zou ik wel fd00-addressen kunnen toe gaan wijzen, kijken of dat verschil maakt
- mDNS is toegestaan, zowel voor IPv4 als IPv6 en wordt ook doorgestuurd naar andere VLAN's.
- Thread-verkeer (udp/tcp 5540, 5541) is ook toegestaan, ook tussen HASS en mijn smartphone

.... en toch stopt het pairingsproces telkens met dat het apparaat niet te bereiken is en dat ik moet checken of mijn smartphone wel met WiFi is veronden, als die niet verbonden was had ik HASS niet kunnen bereiken, heb hier geen remote access opgezet alleen lokaal. Daarnaast, het is een Matter over Thread device (wat overigens heel erg verstopt is op de site van Ikea) dus wat heeft die met WiFi te maken?

Wel jammer dat ik de 12 gen4 Shelly's niet kan gebruiken, die doen alleen Matter over WiFi terwijl de Myggbett alleen Matter over Thread doet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
22:36:14.020 [W] P-InfraNetif--: failed to send ICMPv6 message: Cannot assign requested address
1d.19:22:04.558 [W] Mle-----------: Failed to process Parent Request: Duplicated
1d.19:22:06.840 [N] MeshForwarder-: Dropping (reassembly queue) IPv6 UDP msg, len:512, chksum:3676, ecn:no, sec:yes, error:ReassemblyTimeout, prio:normal, rss:-65.0, radio:15.4
1d.19:22:06.840 [N] MeshForwarder-:     src:[fd5d:4f32:99ea:cd3a:7bc9:4182:356e:dede]:49154
1d.19:22:06.840 [N] MeshForwarder-:     dst:[fd5d:4f32:99ea:cd3a:10d4:9af5:c1aa:7ead]:53537
1d.22:03:21.301 [W] Mle-----------: Failed to process Parent Request: Duplicated

*zucht*
Bij het toevoegen van Shelly's wordt het vermogen niet meer in kommagetallen weergegeven, lijkt door No decimal point in the values · Issue #146873 · home-assistant/core te komen waar volop werd geklaagd, tot er een slotje op werd gegooid.
Heb je een Apple TV met thread toevallig? Want daarmee lukt het namelijk wel is mijn ervaring. Alleen verliest ie voortdurend de connectie weer.

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:09
@tagican
[...]

- HASS met ZBT-2

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26

*zucht*
Ik heb het ook nog niet over VLANs werkend gekregen, mijn oplossing was om dan met mijn mobiel even in hetzelfde VLAN te zitten als waar mijn HA in zit. Ik ben er nog niet aan toegekomen om te onderzoeken wat er moet gebeuren om IPv6 routing zo in te stellen dat Thread hiermee werkt.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Op zich kan dat met een ultility meter, niets custom voor nodig. Gewoon utility meter met twee tarrifs maken. En een automation die het tarrif schakelt op basis van je sensor. Is dat gewoon binary sensor? Of een sensor met twee waardes ofzo?

En je wilt wel DSMR5 zodat je 5 minuten resolutie hebt. DSMR 4 doet uit mijn hoofd maar elk uur. Dus ook met DSMR5 heb je iets onnauwkeurigheid.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-04 12:51
Vraagje over de HP Thinclients (530, 620 etc), voor Home Assistant.
Ze worden al veel aangeboden voorgeïnstalleerd met HAOS. Vanaf 4GB ram en 16GB opslag, al is dat wellicht niet zo toekomstbestendig.
Ik wil er eentje zo afnemen met HAOS, maar bij een andere setup wil ik eigenlijk volledige Linux vrijheid hebben, en daar bovenop Home Assistant draaien.

Ik ga geen zware dingen erop draaien, het zijn gewoon nog meer scripts en een paar applicaties.
Door de overhead een iets grotere opslag natuurlijk.
Maar de thin clients zijn er ook met quad core en bijvoorbeeld 8GB RAM, dat zal toch goed genoeg zijn?
Ik ga er daar een paar accu / omvormer zaken mee monitoren, hooguit nog enkele Shelly 1PMs.

Ik heb verder nog geen ervaring met Home Assistant (wel met Linux opzetten) dus vandaar mijn vraag.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@tagican
[...]

- HASS met ZBT-2

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26

*zucht*
Ik weet het niet 100% zeker maar gezien thread ook gewoon IPv6 based is zou het me niets verbazen als je Telefoon via the TBR dus direct met het device wil kunnen praten. Kan je niet tijdelijk je telefoon in zelfde VLAN gooien als HA / TBR?

En voor de Shelly's, heb je de waardes al in de Dev tools bekeken? Want dat Github issue report lijkt vooral naar de precision setting te wijzen.

Maar eens hoor dat de HA Thread en Matter documentatie nog te wensen over laat. Überhaupt vind ik Thread en Matter documentatie nog wat sumier. En het hele feit dat Thread communicatie met internet toe staat vind ik ook niet echt een pro :/

• Septillion

Septillion

Topicstarter
@!null Op zich is 4GB voor HA wel prima. Term quad core zegt alleen geen drol. De Q6600 is ook een quad core maar een N100 loopt daar rondjes omheen voor fractie van het verbruik :+

Qua opslag zou ik zeggen dat 16GB voor alleen HA al heel weinig is. Ja, mijn DB is 4GB maar in totaal gebruik ik 40GB voor HA OS zonder backups ofzo.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

!null schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:03:
Ze worden al veel aangeboden voorgeïnstalleerd met HAOS. Vanaf 4GB ram en 16GB opslag, al is dat wellicht niet zo toekomstbestendig.
Ik wil er eentje zo afnemen met HAOS, maar bij een andere setup wil ik eigenlijk volledige Linux vrijheid hebben, en daar bovenop Home Assistant draaien.

Ik ga geen zware dingen erop draaien, het zijn gewoon nog meer scripts en een paar applicaties.
Maar de thin clients zijn er ook met quad core en bijvoorbeeld 8GB RAM, dat zal toch goed genoeg zijn?
Ik ga er daar een paar accu / omvormer zaken mee monitoren, hooguit nog enkele Shelly 1PMs.

Ik heb verder nog geen ervaring met Home Assistant (wel met Linux opzetten) dus vandaar mijn vraag.
Mijn HA draait op een HP 620T, met 8GB geheugen en voorheen 32 GB SSD. Wat betreft geheugen is 8GB zát, van dat geheugen is momenteel op 1.8GB vol. Denk dat je met 4GB ook meer dan voldoende hebt. Overigens zitten er DDR3 SODIMMs in, dus upgraden kan altijd goedkoop.

Qua opslag is 16GB wel erg krap. Ik heb laatst ge-upgrade naar een 256GB SSD, maar omdat de 620T geen NVMe ondersteunt is het een mSATA-drive geworden die ik gewoon naast de originele 32GB disk heb geprikt. HAOS heeft een hele goede data transfer optie ingebouwd zitten, dus je kunt ook altijd beginnen op de 16GB disk en een eventuele upgrade later doen.

• !null
@Esumontere & @Septillion bedankt.

Ja quad core is ook weer niet zo belangrijk, het gaat denk ik toch meer over bus/interface snelheden.
Maar als ik Linux draai en Home Assistant daar bovenop, zou quad core toch iets handiger zijn.

De meest minimale voor geïnstalleerde HAOS thin clients wordt al aangeboden met 2GB RAM en 16GB opslag. Dat werkt dus wel, maar zul je waarschijnlijk heel snel in de problemen lopen, geef je 10 euro meer uit kun je jaren vooruit.

In mijn huis setup zal ik gewoon beginnen met 4GB met 16GB, en loggen eventueel naar mijn NAS (die helaas te slap is om home assistant te draaien), kan altijd nog uitbreiden.
Is voor wat Shelly plugs, temperatuur meters, HomeWizard MID meter.

De andere wordt voor de camper, waar ik wat taken echt op Linux niveau wil/moet automatiseren.
Wat via Home Assistant kan, zal ik daar wel op doen.
Ik heb daar een hybride omvormer in en twee accu's daarin (eentje de 12v) en wil dan met een android head unit weer de home assistant app laten zien. Dit zou in theorie minder tijd moeten kosten om tot wat mooiere energie displays te komen. En kan ik wat automatiseren, wanneer hij thuis staat of niet.
Ik vermoed dat ik daar sowieso wel aardige opslag in doe (128GB bijv) maar weet nog niet hoeveel RAM ik dan moet hebben. Ik vermoed dat er een headless Debian op gaat draaien of iets met zeer lichte GUI.
8GB RAM is op zich wel de economische middenweg, in het ergste geval moet ik nog later uitbreiden.

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

!null schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:38:
@Esumontere & @Septillion bedankt.

Ja quad core is ook weer niet zo belangrijk, het gaat denk ik toch meer over bus/interface snelheden.
Maar als ik Linux draai en Home Assistant daar bovenop, zou quad core toch iets handiger zijn.

De meest minimale voor geïnstalleerde HAOS thin clients wordt al aangeboden met 2GB RAM en 16GB opslag. Dat werkt dus wel, maar zul je waarschijnlijk heel snel in de problemen lopen, geef je 10 euro meer uit kun je jaren vooruit.

In mijn huis setup zal ik gewoon beginnen met 4GB met 16GB, en loggen eventueel naar mijn NAS (die helaas te slap is om home assistant te draaien), kan altijd nog uitbreiden.
Is voor wat Shelly plugs, temperatuur meters, HomeWizard MID meter.

De andere wordt voor de camper, waar ik wat taken echt op Linux niveau wil/moet automatiseren.
Wat via Home Assistant kan, zal ik daar wel op doen.
Ik heb daar een hybride omvormer in en twee accu's daarin (eentje de 12v) en wil dan met een android head unit weer de home assistant app laten zien. Dit zou in theorie minder tijd moeten kosten om tot wat mooiere energie displays te komen. En kan ik wat automatiseren, wanneer hij thuis staat of niet.
Ik vermoed dat ik daar sowieso wel aardige opslag in doe (128GB bijv) maar weet nog niet hoeveel RAM ik dan moet hebben. Ik vermoed dat er een headless Debian op gaat draaien of iets met zeer lichte GUI.
8GB RAM is op zich wel de economische middenweg, in het ergste geval moet ik nog later uitbreiden.
Waarom zet je in je camper geen RaspPi meer voor het Linux werk, en doe je HA niet los? Scheelt een hele hoop ellende met containers...

• !null
Esumontere schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:41:
[...]

Waarom zet je in je camper geen RaspPi meer voor het Linux werk, en doe je HA niet los? Scheelt een hele hoop ellende met containers...
Ja die gedachte heb ik natuurlijk ook gehad. Maar dan heb ik weer twee idle draaiende devices met hoger stroomverbruik.
Ik heb alleen nog Raspberry Pi's over van type 1B, dus heel oud. Zodra ik er iets nieuwer voor moet aanschaffen dan is een HP Thin Client wel veel nuttiger dan een nieuwe Raspberry Pi
De automatisering die ik doe zal toch beperkt blijven tot USB naar serieel.

De vraag is even wat echt meer verbruikt in de praktijk.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 23-03-2026 11:48 ]

• Esumontere
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

!null schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:45:
[...]

Ja die gedachte heb ik natuurlijk ook gehad. Maar dan heb ik weer twee idle draaiende devices met hoger stroomverbruik.
Ik heb alleen nog Raspberry Pi's over van type 1B, dus heel oud. Zodra ik er iets nieuwer voor moet aanschaffen dan is een HP Thin Client wel veel nuttiger dan een nieuwe Raspberry Pi

Qua verbruik zal het allemaal wel meevallen, beide systemen verbruiken maar een paar Watts. Wat eventueel wel een ding is met HA in een container is dat apps (voorheen addons) niet worden ondersteund, en dat updaten een stuk lastiger wordt.

• !null
Esumontere schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Qua verbruik zal het allemaal wel meevallen, beide systemen verbruiken maar een paar Watts. Wat eventueel wel een ding is met HA in een container is dat apps (voorheen addons) niet worden ondersteund, en dat updaten een stuk lastiger wordt.
Hmm als het zoveel meer gedoe is, misschien moet ik dan maar de meest minimale HAOS thin client zonder wifi nemen, en met een wifi accesspoint een netwerkje aanleggen in de camper om de thin client als wel mijn oude RPI's te hergebruiken.
Kan de android radio de boel vinden over de wifi. Wordt de setup toch weer groter, maar inderdaad waarschijnlijk wel makkelijker zo.
Zat toch al te dubben om een aantal zaken eventueel over bedraad Ethernet te doen, wat niet over 1 van de CAN bussen hoeft (maar waarbij Wifi niet wenselijk is)

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@!null geen inhoudelijke reactie op je hardware-vraag, maar ken je SmartyVan op Youtube al? Ook een camper met HA als basis voor de aansturing. Hij heeft ook een video over zaken die hij met z'n ervaring nu anders aan zou pakken en zo. Best interessant! Ik volg zijn account omdat ik ooit nog zelf een camper wil bouwen, waar natuurlijk ook HA in moet komen :P

• !null
Gizz schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:18:
@!null geen inhoudelijke reactie op je hardware-vraag, maar ken je SmartyVan op Youtube al? Ook een camper met HA als basis voor de aansturing. Hij heeft ook een video over zaken die hij met z'n ervaring nu anders aan zou pakken en zo. Best interessant! Ik volg zijn account omdat ik ooit nog zelf een camper wil bouwen, waar natuurlijk ook HA in moet komen :P
Ja die zag ik ook al.

Ik heb het mezelf alleen iets moeilijker gemaakt met een elektrische camper, effectief met V2H via AC.
Alles wat direct met rijden te maken heeft gaat over meerdere CAN bussen, maar er zijn een aantal zaken die minder belangrijk zijn. Sommige zijn goed op Linux + bedraad Ethernet, en andere zaken kunnen ook wel op Home Assistant en eventueel draadloos.
Hij is nog niet helemaal af, zo moet ik de verwarming nog elektrisch maken. Als ik dat eenmaal veilig heb gebouwd op gebied van hoog voltage en een beveiliging op max temperatuur van koelvloeistof, dan vind ik het prima om de cabine temperatuur lekker op Home Assistant te regelen, dan kan ik het ook meteen op afstand aanzetten.

Maar goed, ben sinds kort pas op de gedachte gang van Home Assistant erin bouwen, en een deel van de zaken (alles wat niet essentieel is) daar laten regelen, ook om tijd te besparen en sneller een gebruiksvriendelijke interface te hebben.

• HuismAndré
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

!null schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:45:
[...]

Een Pi B (dus eerste type met grote SD kaart) neemt ongeveer 1,5-2W bij gebruik als Ser2Net server. Zet wel de ledjes uit en overklok de boel ook niet (scheelt allemaal weer verbruik). Ook HDMI kan uit. Gebruik ook een lichtgewicht OS, liefst in read-only stand (immers er hoeft niks gelogd te worden op de pi zelf). Ikzelf gebruik daarvoor OpenWRT (is eigenlijk router software maar als je DNS uitzet en de read-only image download en goed instelt dan heb je een bulletproof super lichte Ser2Net server). Doe je dat allemaal dan kom je uit rond de 1,25-1,5W. Zelf gebruik ik trouwens een Pi-2 B op deze manier (die is nog net wat zuiniger dan de originele Pi B ).

André Huisman (www.new-line.nl)

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-04 10:47
John Doos schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:51:
Huidige layout, voornamelijk bedoelt voor onze verticale telefoontjes :)

Wijzigt eigenlijk aan de lopende band, maar voor nu mag die hier even blijven. Dit is uiteraard slechts het dashboard, de echte magie zit in de automations.

[Afbeelding]
Welke 'calendar-card' is dat linksboven? Today card gok ik :P mIsschien ook wel niet..

Waarom heb je trouwens rechtsboven de icoontjes en daarnaaast de aan/uit gekozen? Heeft dat verschillende functies? Ikzelf gebruik nl vaak de toggle-functie met een aan vs uit kleur om t aantal knoppen zo minimaal mogelijk te houden :)

[ Voor 19% gewijzigd door Koepert op 23-03-2026 15:05 ]

• John Doos
  • Laatst online: 11-04 19:26

John Doos

ClaudZaque

Koepert schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:00:
[...]

Welke 'calendar-card' is dat linksboven? Today card gok ik :P mIsschien ook wel niet..

Waarom heb je trouwens rechtsboven de icoontjes en daarnaaast de aan/uit gekozen? Heeft dat verschillende functies? Ikzelf gebruik nl vaak de toggle-functie met een aan vs uit kleur om t aantal knoppen zo minimaal mogelijk te houden :)
Drukken op de sliders zorgt er voor dat ze direct naar 50% aangaan. (makkelijker omdat het anders zon gepriegel kan zijn)

En drukken op de powerknop zorgt ervoor dat ze direct naar 100% aangaan.

De calender is trouwens: Calendar Card Pro card.

Nee

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:37

_Eend_

🌻🇺🇦

John Doos schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:51:
Huidige layout, voornamelijk bedoelt voor onze verticale telefoontjes :)

Wijzigt eigenlijk aan de lopende band, maar voor nu mag die hier even blijven. Dit is uiteraard slechts het dashboard, de echte magie zit in de automations.

[Afbeelding]
Heb je nou een sensor in de brievenbus zitten?

• spitsv
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-04 13:04
Septillion schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:57:
[...]

Op zich kan dat met een ultility meter, niets custom voor nodig. Gewoon utility meter met twee tarrifs maken. En een automation die het tarrif schakelt op basis van je sensor. Is dat gewoon binary sensor? Of een sensor met twee waardes ofzo?

En je wilt wel DSMR5 zodat je 5 minuten resolutie hebt. DSMR 4 doet uit mijn hoofd maar elk uur. Dus ook met DSMR5 heb je iets onnauwkeurigheid.
Zo simpel kan het dus zijn... Bedankt!
Ik had er geen rekening mee gehouden dat de gas resolutie 5 minuten is. Dus 1 minuut warm water tappen tijdens het opwarmen van het huis komt meestal bij cv terecht. (of 4 minuten cv bij het warm water..)
Ik ga kijken of het werkbaar is.

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

_Eend_ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:14:
[...]

Uiteraard!

Jij niet dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sm0icjE2Q4aB2a1p7CH30QABIB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cvSHP6z8MlwBHqkaZw1XTn3N.jpg?f=fotoalbum_large

Nee

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

_Eend_ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:14:
[...]

Ik zelfs twee. Wil uiteraard ook weten wanneer de post al uit de brievenbus gehaald is. 😅

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

BGFG schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:25:
[...]

Heb je een Apple TV met thread toevallig? Want daarmee lukt het namelijk wel is mijn ervaring. Alleen verliest ie voortdurend de connectie weer.
Geen appeltjes hier ;) , sterker nog, mijn tv is van voor smart en zelfs voor DVB-C :+ Ik kijk via ChromeCast en Ziggo Go.
tagican schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:20:
[...]

Ik heb het ook nog niet over VLANs werkend gekregen, mijn oplossing was om dan met mijn mobiel even in hetzelfde VLAN te zitten als waar mijn HA in zit. Ik ben er nog niet aan toegekomen om te onderzoeken wat er moet gebeuren om IPv6 routing zo in te stellen dat Thread hiermee werkt.
HASS zit niet in een VLAN waar ook een draadloos netwerk aan hangt. Misschien maar eens kijken hoe Realtek omgaat met VLAN's onder Windows (HASS draait in VM). Maar heb eerst nog fd00 om te proberen.
Septillion schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:07:
[...]

Ik weet het niet 100% zeker maar gezien thread ook gewoon IPv6 based is zou het me niets verbazen als je Telefoon via the TBR dus direct met het device wil kunnen praten. Kan je niet tijdelijk je telefoon in zelfde VLAN gooien als HA / TBR?

En voor de Shelly's, heb je de waardes al in de Dev tools bekeken? Want dat Github issue report lijkt vooral naar de precision setting te wijzen.

Maar eens hoor dat de HA Thread en Matter documentatie nog te wensen over laat. Überhaupt vind ik Thread en Matter documentatie nog wat sumier. En het hele feit dat Thread communicatie met internet toe staat vind ik ook niet echt een pro :/
HASS zit niet in een VLAN dat ook aan een draadloos netwerk hangt, eens kijken of Realtek een onder W11 werkend tooltje heeft om daar misschien wat aan te kunnen doen m.b.t. V:AM-interfaces, al ga ik eerst fd00 nog proberen.

Ja, die setting is ook het probleem. Blijkbaar is het default tegenwoordig zónder komma, oftewel nu 1 voor 1 alle betreffende entities langs om er 1 getal achter de komma te krijgen....

De docs zijn niet geweldig nee, behoorlijk verspreid. Internet toegang van IoT moet ik nog wat aan doen. Bij moeders had ik een PiiHole, naast het standaard adblocken, ook voorzien van een whitelist. Oftewel IoT-verkeer mag alleen naar buiten als de domeinnaam op de whitelist staat, al het andere blocken. Heb op het nieuwe adres nog geen PiHole('s) opgezet, liggen wel een Pi 2 en 3 voor klaar.
Nog even iets anders, had voor het verhuizen alle Shelly's verwijdert (i.v..m. totaal nieuw netwerk enzo) , alleen nu pikt de Shelly integratie de oude entiteitsnamen op. Een korte Google-zoektocht levert verwijzingen op naar config\.storage\core.entity_registry , daar staan inderdaad verwijzingen naar de verwijderde Shelly's in.

Wordt het nu handmatig puinruimen of is er een manier om via de webinterface echt álle achtergebleven restjes te verwijderen?

Oscar Wilde

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:56
JBS schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:12:
[...]

Ik zelfs twee. Wil uiteraard ook weten wanneer de post al uit de brievenbus gehaald is. 😅
Die oplossing moet ik ook nog maken. Nu gewoon één deursensor aan de klep. Maar wil een tweede aan het deurtje voor legen, en dan met zelfbouw.

Heb al een ESP32-H2 en NRF??, beiden doen Zigbee (en Thread, for that matter, no pun intender :+). Als ik daar twee "bedrade sensoren" aan kan knopen, batterij erbij, en dan via ESPHome met Zigbee naar HA zou wel nice zijn. ESPHome ondersteund Zigbee voor die NRF??? microcontroller. De ESP32 support is nog WIP maar zit voortgang in.

Daarnaast heb ik ook twee kleine load cells gekocht. Als ik echt cool wil doen kijk ik of ik die onder het roostertje ("dubbele bodem", zal wel voor vocht zijn) kan plaatsen. Dan is 1 sensor voldoende, want weet ik op gewicht of er post in is of niet :+. Zelfs een melding van post vs zeg een krantje/folders vs pakketje zou dan potentieel kunnen :+ Maar battery powered zal dat wel een issue zijn.

En als er dan toch een microcontroller in zou zitten is het vast ook mogelijk om iets met een speakertje te doen.
spoiler:
Klep open => "Papier, hier".
Klep dicht => "Dankjewel".
:Y)

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-04 12:58
Had je die grote sensor niet beter een kwartslag kunnen draaien en dan "onder de rand van de gleuf" kunnen doen? Het lijkt er nu op alsof ieder poststuk hem naar beneden kan rammen, maar mogelijk is dat optisch bedrog?

Sometimes you need to plan for coincidence

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Hmmbob schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:21:
[...]

Had je die grote sensor niet beter een kwartslag kunnen draaien en dan "onder de rand van de gleuf" kunnen doen? Het lijkt er nu op alsof ieder poststuk hem naar beneden kan rammen, maar mogelijk is dat optisch bedrog?
Optisch bedrog inderdaad, en bij een kwart slag draaien krijg ik de andere kant van de sensor niet accuraat genoeg.

Je begrijpt dat dit ook gewoon een random gimmick is, ik had nog een deursensor over en dacht eens kijken of dit werkt :)

Nee

• Cadezo
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
spitsv schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:18:
[...]

Zo simpel kan het dus zijn... Bedankt!
Ik had er geen rekening mee gehouden dat de gas resolutie 5 minuten is. Dus 1 minuut warm water tappen tijdens het opwarmen van het huis komt meestal bij cv terecht. (of 4 minuten cv bij het warm water..)
Ik ga kijken of het werkbaar is.
Ik heb hier ook naar gekeken een tijd terug. De basis is inderdaad een utility meter van de P1-gassensor met 2 tariffs (ch voor central heating/verwarming en dhw voor domestic hot water/warm water). Ik heb een DSMR 5-meter dus deze sensor update elke 5 minuten.

Ik lees het Opentherm-signaal van de CV-ketel en thermostaat uit via een OTGW en heb daar o.a. de volgende 2 binary sensors van: OTGW_Central_Heating_enable en OTGW_Domestic_Hot_Water. Deze zijn 'on' als de cv-ketel verwarming of warm water levert.

Via 2 history stats helpers bepaal ik per binary sensor hoe lang deze in de laatste 5 minuten de state 'on' had, hier volgen de sensors dhw-tijd en ch-tijd uit. Vervolgens heb ik een template sensor gemaakt die een dimensieloos ratio teruggeeft: dhw-tijd/ch-tijd (gedeeld door dus; met wat randvoorwaarden in de gevallen beide of één van beide 0 is). Een automation zorgt ervoor dat de dimensieloze ratio iedere minuut wordt geüpdatet, zodat deze altijd actueel is op het moment dat de P1-gassensor update.

Ik heb er voor gekozen om het gasverbruik in een periode van 5 minuten volledig toe te schrijven aan 1 tariff van de utility meter. Op basis van analyse van het hellingsgetal van het gasverbruik bij vraag naar warm water en verwarming in verschillende situaties heb ik bepaald dat als de dhw-tijd meer is dan 40% van de ch-tijd (ik kijk dus of het dimensieloze getal groter is dan 0,4) het volledige gasverbruik in de afgelopen 5 minuten (zodra de P1-sensor update) wordt toegeschreven aan de corresponderende tariff van de utility meter.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04 11:38

JT

VETAK y0

Ter vergelijking, ik heb Proxmox op een NUC draaien met een Pentium J5005 ofzo, dat is net iets meer dan een Celeron. Hierop draait HA prima vlot, daarnaast nog 4 andere VM's met PiHole, Zigbee2mqtt, een beveiligingsdingetje, een open source kanban board en nog 2 dingen ofzo. Als je meerdere vm's wil gebruiken dan is 8gb wel krap, maar met 12-16 kom je er wel voor lichte zaken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• pietje63

pietje63

RTFM

Ik wilde deze eerst ook kopen. Na een oplichting via marktplaats toch maar voor de Home Assistant Green gegaan
- kost iets meer in aanschaf, maar minder in stroomverbruik
- je steunt HA een beetje door aankoop
En plug & play en “garantie” op support

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• _Eend_
  • Laatst online: 01:37

_Eend_

🌻🇺🇦

RobertMe schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:28:
[...]

Die oplossing moet ik ook nog maken. Nu gewoon één deursensor aan de klep. Maar wil een tweede aan het deurtje voor legen, en dan met zelfbouw.

Heb al een ESP32-H2 en NRF??, beiden doen Zigbee (en Thread, for that matter, no pun intender :+). Als ik daar twee "bedrade sensoren" aan kan knopen, batterij erbij, en dan via ESPHome met Zigbee naar HA zou wel nice zijn. ESPHome ondersteund Zigbee voor die NRF??? microcontroller. De ESP32 support is nog WIP maar zit voortgang in.

Daarnaast heb ik ook twee kleine load cells gekocht. Als ik echt cool wil doen kijk ik of ik die onder het roostertje ("dubbele bodem", zal wel voor vocht zijn) kan plaatsen. Dan is 1 sensor voldoende, want weet ik op gewicht of er post in is of niet :+. Zelfs een melding van post vs zeg een krantje/folders vs pakketje zou dan potentieel kunnen :+ Maar battery powered zal dat wel een issue zijn.

En als er dan toch een microcontroller in zou zitten is het vast ook mogelijk om iets met een speakertje te doen.
spoiler:
Klep open => "Papier, hier".
Klep dicht => "Dankjewel".
:Y)
Grappig, dit zal beter werken dan de PostNL app. Iig bij mij, want om de een of andere reden krijg ik om de haverklap post van de buren te zien in de app.. Maar mijn eigen post bijna nooit.

Ik ga even een rolletje dubbelzijdige tape opsnorren

• !null
pietje63 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:59:
[...]

Ik wilde deze eerst ook kopen. Na een oplichting via marktplaats toch maar voor de Home Assistant Green gegaan
- kost iets meer in aanschaf, maar minder in stroomverbruik
- je steunt HA een beetje door aankoop
En plug & play en “garantie” op support
Ben je specifiek opgelicht met de Thin Clients voor Home Assistant?
Gaat mij om advertenties met veel goede reviews en waar ik kan ophalen, dus ben er niet direct bang voor.
Ik kan dan beginnen met 2x €24 als start setupje en dan nog uitbouwen.
Als ik er zelf ervaring mee heb kan ik de Home Assistant Green wel bij anderen gaan gebruiken.

• pietje63

pietje63

RTFM

!null schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:22:
[...]

Ben je specifiek opgelicht met de Thin Clients voor Home Assistant?
Gaat mij om advertenties met veel goede reviews en waar ik kan ophalen, dus ben er niet direct bang voor.
Ik kan dan beginnen met 2x €24 als start setupje en dan nog uitbouwen.
Als ik er zelf ervaring mee heb kan ik de Home Assistant Green wel bij anderen gaan gebruiken.
De titel van de advertentie was "HP t630 Thin Client quad core 8 gb geheugen 120 geheugen" en volgens mij werd er in de advertentie ook verwezen naar Home Assistant.
Maar was gewoon "pech" / ik heb niet goed genoeg opgelet (relatief nieuwe verkoper, wel paar positieve reviews, prijs wellicht een paar Euro lager dan de rest maar ook niet heel gek). Er zullen ongetwijfeld meer betrouwbare verkopers dan oplichters zijn!

• Brynnie
  • Niet online
CyberThijs schreef op zondag 22 maart 2026 @ 07:44:
@Brynnie de Huawei laadpalen zijn softwarematig om van te huilen. De OCPP support is na vele firmware versies nog steeds niet stabiel te noemen.
Geldt die opmerking ook voor de Huawei thuisbatterijen?

Welke merken (thuisbatterij en laadpaal, beide hoeven veronderstel ik niet hetzelfde merk te zijn) worden dan wél aangeraden voor integratie met Home Assistant?

Ik heb al zonnepanelen met een SMA omvormer en die data komt via een HomeWizard 1 fase kWh meter in mijn Home Assistant terecht. Ik wil (zoals de meeste mensen ;) ) kwaliteit, optimale integratie mogelijkheid en als het even kan, ook betaalbaarheid…

Ik lees allerlei artikelen, websites, datasheets, OCPP 1.6 2.0, … maar zie door de bomen het bos niet meer. Zelf kan ik het niet installeren, dus ik zoek een bedrijf dat dat kan, maar dan met producten die optimaal aansluiten bij mijn thuissituatie (home assistant integratie voor vlot beheer en automatisering).

Liefst zo weinig mogelijk cloud based…

[ Voor 55% gewijzigd door Brynnie op 24-03-2026 00:21 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05

sapphire

Die-hard pruts0r

Septillion schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:22:
[...]

Mis ik nu even iets, als detach aan staat is het toch logisch dat er niets direct met de uitgang van de Sonoff gebeurd? Of bedoel je wat anders?

[edit]Oeps, @Ischium was me voor.
Er hangt ook niets aan de uitgang van de Sonoff daarom leek detatch me logisch maar blijkbaar moet dit dus uit in Z2M :?
Eindelijk werkt de ZB MINIR2 dus waarvoor ik hem gekocht had en hebben ze de bug eruit weten te patchen :)

Gabriël AM5

• PCan
@oltk
Uitvallen van de VictronBLE integratie wordt veroorzaakt door een fout in de upgrade naar 2026.3.3.
Daar ontbreekt een software module waardoor HA de apparatuur niet meer kan instellen.

Dat kan je oplossen door te downgraden naar 2026.3.2.
Echter, dan moet je wel een backup hebben van 3.2. Die heb ik helaas niet.

Dus moet ik wachten op 2026.3.4.
Weet iemand wanneer ik die core update van HA kan verwachten?

https://github.com/home-assistant/core/issues/166082

• peterpijpelink
  • Laatst online: 22:51

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

PCan schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:19:
@oltk
https://discord.com/event...63714/1485572070271356939 1 April

Home Assistant 2026.4 is launching, so it's time to party. Join our live stream and discuss the new features with some of the team. https://www.youtube.com/watch?v=5B6VBQ9QyYg

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• TheFes
PCan schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:19:
@oltk
Uitvallen van de VictronBLE integratie wordt veroorzaakt door een fout in de upgrade naar 2026.3.3.
Daar ontbreekt een software module waardoor HA de apparatuur niet meer kan instellen.

Dat kan je oplossen door te downgraden naar 2026.3.2.
Echter, dan moet je wel een backup hebben van 3.2. Die heb ik helaas niet.

Dus moet ik wachten op 2026.3.4.

https://github.com/home-assistant/core/issues/166082
Updates komen doorgaans op vrijdag, maar meestal niet in de beta week, en die start morgen.
Dus dan zou je moeten wachten op 2026.4.0, die volgende week woensdag uitkomt.

Ook zonder backup kun je terug naar 2026.3.2, namelijk via een cli command.
https://www.home-assistan...unning-a-specific-version

ha core update --version 2026.3.2 --backup

Toevoeging:
Terug naar een oude versie zonder backup kun je prima doen met binnen dezelfde maand, dus in dit geval van 2026.3.3 naar 2026.3.2. Terug naar een vorige maand release (bijvoorbeeld van 2026.3.3 naar 2026.2.3) kan problemen veroorzaken wanneer er bijvoorbeeld instellingen gedaan zijn die in de vorige maand nog niet mogelijk waren, of als er een database upgrade gedaan is.

[ Voor 16% gewijzigd door TheFes op 24-03-2026 09:30 ]

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 13:31
loyske schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:10:
In het verleden heb ik problemen gehad met mijn Homekit Bridge en het toevoegen van HA devices in Homekit. Ik kon zeg maar alleen een exclude lijst maken, dus met devices die ik NIET in Homekit wil.
Maar inmiddels is deze lijst zo groot aan het worden, dat het Homekit scherm vastloopt tijdens het wijzigen.

Ik zou dus graag willen overstappen op een include lijst. Voorheen lukte mij dat niet goed en ben nu huiverig om het te proberen. Iemand die include list gebruikt zonder problemen?
Aangezien niemand hier het antwoord had, gisteren de stoute schoenen aangetrokken.

Overzicht gemaakt van alle entiteiten die ik van HA doorgeef aan Homekit.
Daarna de lijst omgezet van exclude naar include en de entiteiten weer toegevoegd.
Alles werkt weer en bij wijzigingen in HA van de Homekit config, loopt het niet meer vast :*)

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-04 17:17

TWKterry

Master Mariner

Ik heb ook een deur sensor op de voordeur. Aangezien de brievenbus daarnaast hangt is post ophalen als de voordeur open is en er post beweging is. Gaat altijd goed aangezien de brievenbus sleutel naast de voordeur hangt.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:45
Septillion schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:57:
[...]

Ik zou niet gaan prutsen met DSMR data voor het gebruik bij warm water die bij gas om de vijf minuten gegevens oplevert.

Bij het gebruik van warm water gaat de CV ketel gewoon altijd op max draaien dus als je een keer meet hoeveel gas dat per tijdeenheid is heb je daarna voor warm water alleen de tijduur nodig.

Bij CV ligt dat anders want een moderne CV ketel moduleert, maar daar is die vertraging in de DRMR data minder van belang.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• PCan
@TheFes Hartelijk dank.
Ze doen het weer :-)
Alleen geeft SmartBatterySense alleen de BT signaalsterke, niet de temperatuur en voltage.
Maar dat is ook een bekend probleem, dus nog ff verder zoeken.
Of heb je het antwoord daarop ook paraat :-)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhQw_g98KGGlzi-Yw9eYOefGLC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xd3iYhGn4ocG0yOWUGC9nTsK.jpg?f=fotoalbum_large

• TheFes
PCan schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:08:
@TheFes Hartelijk dank.
Ze doen het weer :-)
Alleen geeft SmartBatterySense alleen de BT signaalsterke, niet de temperatuur en voltage.
Maar dat is ook een bekend probleem, dus nog ff verder zoeken.
Of heb je het antwoord daarop ook paraat :-)?

[Afbeelding]
Ik heb verder totaal geen ervaring met deze integratie. Dus daar kan ik je niet mee helpen.

• gazzzman61
  • Laatst online: 21:55
_Eend_ schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:17:
[...]

Grappig, dit zal beter werken dan de PostNL app. Iig bij mij, want om de een of andere reden krijg ik om de haverklap post van de buren te zien in de app.. Maar mijn eigen post bijna nooit.

Ik ga even een rolletje dubbelzijdige tape opsnorren
Ik heb een Aqara Vibration Sensor T1 gebruikt in de deksel van de brievenbus, deze meet de trilling en de hoek.
werkt al 3 jaar.
https://tweakers.net/pric...-vibration-sensor-t1.html

Canon 5dMkIV

• PCan
@TheFes Helaas, kreeg net 2026.3.4 update binnen, maar toen kwam het zelfde probleem terug.
Dus weer terug gezet naar core 2026.3.2

• TheFes
PCan schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:34:
@TheFes Helaas, kreeg net 2026.3.4 update binnen, maar toen kwam het zelfde probleem terug.
Dus weer terug gezet naar core 2026.3.2
Waarom dacht je eigenlijk dat het gefixt zou zijn in 2026.3.4?
Er staat niets gerelateerd aan deze integratie in de release notes
https://github.com/home-assistant/core/releases/tag/2026.3.4

En het issue wat je eerder gelinkt had is ook nog steeds open.

• PCan

• CyberThijs
Brynnie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:30:
[...]
Geldt die opmerking ook voor de Huawei thuisbatterijen?
Ik ben de maker van deze integratie die lokaal via Modbus communiceert met Huawei SUN2000/LUNA2000/SDongle/EMMA devices: https://github.com/wlcrs/huawei_solar . Deze heeft momenteel meer dan 4700 actieve gebruikers.

Bij zeer grote installaties (meerdere omvormers/batterijen) kan de SDongle het soms wat moeilijk bolwerken, maar voor "normale" installaties (=de overgrote meerderheid) werkt deze integratie zeer goed.

Als ontwikkelaar van deze integratie kreeg ik dus ook de vraag om de SCharger te ondersteunen, vandaar mijn kennis. Na enkele gesprekken met een lokale installateur kreeg ik ook van hem te horen dat die in het algemeen softwarematig bedroevend slecht werkt.

• CyberThijs
Brynnie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:30:
[...]

Welke merken (thuisbatterij en laadpaal, beide hoeven veronderstel ik niet hetzelfde merk te zijn) worden dan wél aangeraden voor integratie met Home Assistant?
Ik zou je een Peblar laadpaal aanraden. Een nederlands bedrijf die een laadpaal aanbiedt met 2 mooie lokale API's (REST en Modbus). De integratie in Home Assistant werd door een van de core ontwikkelaars van HA gemaakt: https://www.home-assistant.io/integrations/peblar/

sidenote: ik heb een white-label Peblar hangen die werd geplaatst door mijn lease-maatschappij. Daar is dat allemaal dichtgezet. Zorg er dus zeker voor dat je een *echte* Peblar koopt, en geen Eneco/50five/Coolblue afkooksel.

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:19
Om terug te komen op mijn Matter over Thread puzzel met de Ikea Alpstuga en Bilresa: Ik heb het werkend gekregen. :)
Zoals wel vaker met dit soort zaken, weet ik niet precies wat nu de doorslaggevende aanpassing is geweest.
Ik kan wel zeggen dat ik IPv6 heb ingesteld op de router. De VLAN waar HA in zit heeft subnet 1234:0:0:1::/64 (naast het Ipv4 subnet). De Android telefoon en tablet waarmee ik de verbinding maakte met de Matter devices had ik tijdelijk op het Wifi signaal op dezelfde VLAN verbonden.
De Alpstuga en Bilresa heb ik tussen de pogingen door een factory reset gegeven. Ik las namelijk ergens dat er soms instellingen/data/cache blijft hangen.
Vermoedelijk doordat ik heel wat instellingen heb zitten proberen in HA, had ik terugkerende netwerk namen vanuit de border-router, die ik niet meer in HA had staan. Er zat dus blijkbaar ook iets met cache in de HA companion app / de add-on in HA zelf. Via de terminal op HA heb ik de relevante mappen van de add-ons (Thread border router en Matter app) verwijderd om zeker te weten dat daar geen oude config data bleef hangen.
Al met al werkt het nu al ruim 48 uur. Inmiddels ook de stap durven wagen om een firmware update te doen op de Alpstuga luchtkwaliteit monitor. Het signaal is stabiel van beide.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan die ook connectiviteit issues heeft.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
sapphire schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:42:
[...]

Er hangt ook niets aan de uitgang van de Sonoff daarom leek detatch me logisch maar blijkbaar moet dit dus uit in Z2M :?
Eindelijk werkt de ZB MINIR2 dus waarvoor ik hem gekocht had en hebben ze de bug eruit weten te patchen :)
Als je er niets aan hebt zou dat niet uit moeten maken of hij detached of niet staat.

Even kijkende naar Z2M device moet je denk ik wel dan echt triggeren op action of een event en niet op het switch entity.

• Septillion

Septillion

Topicstarter
Raven schreef op maandag 23 maart 2026 @ 18:16:
HASS zit niet in een VLAN dat ook aan een draadloos netwerk hangt, eens kijken of Realtek een onder W11 werkend tooltje heeft om daar misschien wat aan te kunnen doen m.b.t. V:AM-interfaces, al ga ik eerst fd00 nog proberen.
Geen idee wat je draait? Maar zou hier niet zo heel lastig zijn even een SSID op te tuigen in een ander VLAN.
Ja, die setting is ook het probleem. Blijkbaar is het default tegenwoordig zónder komma, oftewel nu 1 voor 1 alle betreffende entities langs om er 1 getal achter de komma te krijgen....
Ah, okay. Ja, wel crap, maar dacht dus even dat het helemaal niet doorgegeven werd. Notatie aanpassen later is wel crap ja.
De docs zijn niet geweldig nee, behoorlijk verspreid.
Ja, en Thread en Matter lopen beetje door elkaar maar als leek heb je geen idee hoe die twee met elkaar verhouden. Zeker als Ikea ook nog eens niet volledig is in de communicatie.
Internet toegang van IoT moet ik nog wat aan doen. Bij moeders had ik een PiiHole, naast het standaard adblocken, ook voorzien van een whitelist. Oftewel IoT-verkeer mag alleen naar buiten als de domeinnaam op de whitelist staat, al het andere blocken. Heb op het nieuwe adres nog geen PiHole('s) opgezet, liggen wel een Pi 2 en 3 voor klaar.
Maar het was eerst simpel, zat het op je Wifi/ethernet netwerk, dan kon het zonder ingrepen bij internet. En als het daar niet aan hing zoals Zigbee of Zwave dan niet. Maar Thread kan het dus wel... Kan je wel weer blokken natuurlijk, maar is heel stuk minder duidelijk.
Nog even iets anders, had voor het verhuizen alle Shelly's verwijdert (i.v..m. totaal nieuw netwerk enzo) , alleen nu pikt de Shelly integratie de oude entiteitsnamen op. Een korte Google-zoektocht levert verwijzingen op naar config\.storage\core.entity_registry , daar staan inderdaad verwijzingen naar de verwijderde Shelly's in.

Wordt het nu handmatig puinruimen of is er een manier om via de webinterface echt álle achtergebleven restjes te verwijderen?
Zo verwachten dat die er na entry remove wel uit zouden zijn. Andere kant, is het heel erg? Rename en door?

• Septillion

Septillion

Topicstarter
skank schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:14:
[...]

Ik weet echt niet wat doen.. voorlopig weer geen restarts meer gehad.
Heb je nog nood aan extra logs?
Of heb je die tweede sessie kunnen bekijken?

Welke stappen zou je nog ondernemen..
Nog even gekeken maar niets opvallends gezien. Nog wat uit de Pi sensoren gekregen?

• HuismAndré

HuismAndré

sapphire schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:42:
[...]

Als je het relais niet gebruikt dan is het zonde het relais toch te schakelen (kost allemaal weer energie). In plaats daarvan gebruik je het toggle event om de aan te sturen verlichting om te schakelen. Het lijkt erop dat je in plaats daarvan nu naar de state van het (verder niet aangesloten?) relais kijkt.

Overigens kun je de ZBMINI R2 tegenwoordig ook rechtstreeks binden aan Zigbee lampen (dus buiten de coördinator om).

• HuismAndré

HuismAndré

Ben(V) schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:48:
[...]

Ik zou niet gaan prutsen met DSMR data voor het gebruik bij warm water die bij gas om de vijf minuten gegevens oplevert.

Bij het gebruik van warm water gaat de CV ketel gewoon altijd op max draaien dus als je een keer meet hoeveel gas dat per tijdeenheid is heb je daarna voor warm water alleen de tijduur nodig.

Bij CV ligt dat anders want een moderne CV ketel moduleert, maar daar is die vertraging in de DRMR data minder van belang.
Bij Intergas kun je de ketel, via de telefoon app, uitlezen om zo te zien hoeveel gas hij gebruikt heeft voor verwarming en hoeveel voor warm water. Helaas heb ik nog geen manier gevonden om die in Home Assistant te krijgen. Het kan in ieder geval niet via de incomfort® Internet Gateway. Schijnbaar wordt er meer data naar Intergas gestuurd dan in de internet gateway getoond wordt (want de telefoon app haalt z'n data bij Intergas vandaan en die kan alleen aan die data komen via je internet gateway).

Wellicht dat vraagsteller die route nog kan bekijken (zullen vast meer ketels zijn waarbij data uit de ketel zelf uitgelezen kan worden).

[ Voor 6% gewijzigd door HuismAndré op 24-03-2026 21:40 ]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:39
Nu bij 'Wat houdt ons tegen' op NPO2, Guy Sie van OHF over slimme apparaten. *O*

Niks nieuws voor de bezoeker van dit topic. Wel leuk.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Onno ! schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:39:
Om terug te komen op mijn Matter over Thread puzzel met de Ikea Alpstuga en Bilresa: Ik heb het werkend gekregen. :)
Zoals wel vaker met dit soort zaken, weet ik niet precies wat nu de doorslaggevende aanpassing is geweest.
Ik kan wel zeggen dat ik IPv6 heb ingesteld op de router. De VLAN waar HA in zit heeft subnet 1234:0:0:1::/64 (naast het Ipv4 subnet).
Een publiek /64 naast de standaard fe80?
Septillion schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:11:
[...]

Geen idee wat je draait? Maar zou hier niet zo heel lastig zijn even een SSID op te tuigen in een ander VLAN.
Debian router, AP's van Ruckus met Unleashed firmware en een TPLink T1600G-28PS, het is wel te doen (op 3 plekken config aanpassen) maar het zou niet nodig moeten zijn. Ik kan andere apparaten zonder problemen discoveren en benaderen vanuit andere VLAN's (incl. ChromeCasts enzo). Wat maakt dit anders dat het niet werkt? Mits het met de VLAN's heeft te maken?
[...]

Ah, okay. Ja, wel crap, maar dacht dus even dat het helemaal niet doorgegeven werd. Notatie aanpassen later is wel crap ja.
Dat wordt dus nu 1 voor 1 alle betreffende entiteiten langs, alleen qua Shelly's hebben we het over 30 stuks :X
[...]

Ja, en Thread en Matter lopen beetje door elkaar maar als leek heb je geen idee hoe die twee met elkaar verhouden. Zeker als Ikea ook nog eens niet volledig is in de communicatie.
Ikea heeft niet eens een bereikbare klantenservice om te vragen of ze er iets van weten, chat valt telkens weg en met een kleine belbundel (ik bel weinig) gaat 'm dat ook niet worden, email doen ze niet aan.
[...]

Maar het was eerst simpel, zat het op je Wifi/ethernet netwerk, dan kon het zonder ingrepen bij internet. En als het daar niet aan hing zoals Zigbee of Zwave dan niet. Maar Thread kan het dus wel... Kan je wel weer blokken natuurlijk, maar is heel stuk minder duidelijk.
Ik heb altijd IoT apart gedraait, nooit problemen gehad, tot Thread.
[...]

Zo verwachten dat die er na entry remove wel uit zouden zijn. Andere kant, is het heel erg? Rename en door?
Uhm, per Shelly (ik heb er 30) 9 entiteiten een voor 1 gaan zitten hernoemen? Overigens niet alleen Shelly's, ook andere apparaten/entiteiten bleken wel in de webinterface maar niet in de config bestanden verwijdert te zijn.

Uiteindelijk wel gelukt te puinruimen. Had eerst handmatig (en later met bash-script) de config bestanden zitten opschonen, kwam telkens weer terug. Wat bleek nou, het via SSH gestuurde ha core stop commando bleek helemaal niets te doen, waardoor alles uit de RAM weer terug werd geschreven. Pas na ha core stop in de VM zelf en dan opschonen werkte het opschonen daadwerkelijk.

Oscar Wilde

Pagina: 1 ... 385 ... 389 Laatste

Let op:
Zet je code tussen [code=yaml] [/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.