Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste
Acties:
  • 503.950 views

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-04 17:30
Even wat betreft de speculaties omtrent een nieuw Russisch offensief.
Het volgende bericht is op diverse SDR's opgepikt :

NZhTI 81934 NYeONOVIJ 7643 1756

NZhTI is het callsign van een command and control station, beter bekend onder een eerder callsign UVB76.
Ook wel bekend als 'de buzzer' onder kortegolf luisteraars.

Wat het betekend weet niemand, daarvoor moet je het codeboek hebben. Waarom het relevant is? Nou, dit station stuurt het westerse Russische leger district aan. Laatste keer dat er 1 bericht werd uitgezonden was in Februari 2022. Verdere details over 'de buzzer' zijn er overigens amper, ondanks dat het station al tientallen jaren aktief is.

Ik weet dat dit een vreemd bericht is, en tamelijk onbestemd, echter het bericht in 2022 werd indertijd gezien als een van de indicatoren dat er een escalatie op handen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Is het niet zo dat de F16 een export product is van Amerika en ieder land zelf kan beslissen wat ze daar mee willen doen? Tenzij het lease is, wat volgens mij niemand meer doet?

Duitsland is lekker bezig;
78 military tractors
105 vector drones

Polen wordt een large scale repair shop en ondertussen zijn verschillende landen druk bezig om de Wisent 1 MC te leveren. _/-\o_

Ondertussen zie ik een filmpje voorbij komen waarin fosfor door de lucht dwarrelt, dit zou door Rusland op Berislav worden afgeschoten, iemand hier meer info over?

Ook een filmpje van een UA soldaat die een kogel in zijn moderne NATO helm heeft gevangen. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

YakuzA schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:20:
[...]

(Voor de vergelijking met NL: het lijkt alsof iemand die 1 sigaret per jaar rook hetzelfde meetelt als iemand die er 20.000 per jaar rookt. )
Redelijk offtopic, maar onderschat iig hier in NL invloed van sociaal-economische situatie niet. Wij als hoogopgeleiden zitten (voozover we niet thuis werken) op kantoor met handjevol verstokte rokers die typisch oud en/of allochtoon zijn, en flink deel daarvan is aan de e-sigaret. Dan krijg je het beeld dat roken bijna uitgestorven is in NL.

Maar als je aan de onderkant van de maatschappij rond gaat kijken - in de haven, in fabrieken - of bij werklozen thuis lijkt het nog de jaren '70: iedereen rookt, liefst zware shag, ook binnenhuis, ook waar kinderen bij zijn. Dan snap je waarom NL juist opvallend hoog scoort qua rokers.

Trouwens, dit speelt natuurlijk ook mee mbt vooroordelen over Russen: er zijn zeker nette, fatsoenlijke, nuchtere hoogopgeleide Russen, maar je hoeft maar een gopnik in je flat te hebben die aggressief doet tegen iedereen, vodka in de kinderspeeltuin zuipt en weer in de lift uitpist en het beeld is gezet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Snow_King schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:51:
Vorige week hoorde ik op BNR van Rob de Wijk nog wel een aardige theorie waar ik in mee kon gaan. Dat de NAVO besluit om alles ten Westen van de Dnipro rivier NAVO gebied te maken. Dat is dus Lviv, Kyiv, Kherson, Odessa etc. UA is voor dat stuk dan dus veilig. Daarna kan er verder worden gegaan om Rusland verder UA uit te gooien. Maar dan hebben we dat stuk al veilig gesteld.

Dit zou aan de orde gaan komen als UA het echt heel moeilijk begint te krijgen.
Even Advocaat van de duivel:

ALS je dit zou doen, dan zou je heel UA moeten pakken, en niet een "gebied" want eigenlijk zeg je dan de rest die je niet in "navo opneemt" is Rusland en dus legitimiseer je hun claim op het bevochten gebied (omgekeerd evenredig) of ben ik nu abuis ?

Als je dat zou willen doen wellicht een eigen invasie macht en alles waar geen Rus is gewoon inmoeten nemen.. "NL enclave" en dus "artikel 5" grondgebied.

Voordeel is wel dat belarus dan ook geen geintjes meer kan doen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Redelijk offtopic, maar onderschat iig hier in NL invloed van sociaal-economische situatie niet. Wij als hoogopgeleiden zitten (voozover we niet thuis werken) op kantoor met handjevol verstokte rokers die typisch oud en/of allochtoon zijn, en flink deel daarvan is aan de e-sigaret. Dan krijg je het beeld dat roken bijna uitgestorven is in NL.

Maar als je aan de onderkant van de maatschappij rond gaat kijken - in de haven, in fabrieken - of bij werklozen thuis lijkt het nog de jaren '70: iedereen rookt, liefst zware shag, ook binnenhuis, ook waar kinderen bij zijn. Dan snap je waarom NL juist opvallend hoog scoort qua rokers.

Trouwens, dit speelt natuurlijk ook mee mbt vooroordelen over Russen: er zijn zeker nette, fatsoenlijke, nuchtere hoogopgeleide Russen, maar je hoeft maar een gopnik in je flat te hebben die aggressief doet tegen iedereen, vodka in de kinderspeeltuin zuipt en weer in de lift uitpist en het beeld is gezet.
Sorrie voor de off-topic, maar valt het jullie ook op dat in series van streaming diensten (netflix, amazon, hbo) zoveel gerookt wordt? Op de lineaire TV zie je het nog nauwelijks, maar op streaming diensten steeds meer. Het zou me niks verbazen als in 2022 de trend van steeds minder rokers wordt gebroken en er meer jongeren zijn gaan roken ipv minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
vso schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:26:
[...]

Even Advocaat van de duivel:

ALS je dit zou doen, dan zou je heel UA moeten pakken, en niet een "gebied" want eigenlijk zeg je dan de rest die je niet in "navo opneemt" is Rusland en dus legitimiseer je hun claim op het bevochten gebied (omgekeerd evenredig) of ben ik nu abuis ?

Als je dat zou willen doen wellicht een eigen invasie macht en alles waar geen Rus is gewoon inmoeten nemen.. "NL enclave" en dus "artikel 5" grondgebied.

Voordeel is wel dat belarus dan ook geen geintjes meer kan doen
Als je vind dat Ukraine bij de NAVO moet komen - besef je dan wel dat dat betekent dat we in Nederland en heel Europa onze defensie flink zullen moeten uitbreiden en versterken, en ook de wapenindustrie op volle toeren zullen moeten laten draaien? Ik denk niet dat Rusland zodanig onder de indruk is van onze huidige Defensie en voorraad dat ze geen aanval zullen overwegen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:29

TrekDr0p

QR niet scannen

wian schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Als je vind dat Ukraine bij de NAVO moet komen - besef je dan wel dat dat betekent dat we in Nederland en heel Europa onze defensie flink zullen moeten uitbreiden en versterken, en ook de wapenindustrie op volle toeren zullen moeten laten draaien? Ik denk niet dat Rusland zodanig onder de indruk is van onze huidige Defensie en voorraad dat ze geen aanval zullen overwegen.
Nee want ze walsen nu zo makkelijk over Oekraïne heen :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
wian schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Waarom denk je dat rusland tot nu toe iedere keer hard roept, maar geen vinger durft uit te steken naar iets buiten Oekraine? Rusland weet echt donders goed dat ze geen enkele kans zouden maken tegen de NATO. Deze hele oorlog is o.a. bedoelt om te voorkomen dat Oekraine bij de NATO zou komen, omdat rusland wist dat het dan over was met hun pogingen om uit te breiden.

Het is daarom juist overduidelijk dat rusland wel onder de indruk is, en bovenal weet dat ze heel snel het onderspit zouden delven. Momenteel hebben ze al enorme problemen met een leger dat een paar procent van wat westers materieel krijgt (en daar ook nog eens niet volledig op getraint is)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:54
Ik vraag me wel af, wat is de de Navo zonder de VS.

Twitch kanaal Kepro_ - WoT Statistieken

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Kepro schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:50:
Voornamelijk Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Tegen het huidige rusland ruim voldoende. Als je het ziet als wereld-legermacht moet er echter weer heel wat gebeuren om op goede sterkte te komen.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Himars o'clock:

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:54
Die conclusie had ik zelf ook al getrokken. Ik doel op hetgeen zij qua materiaal allemaal hebben vergeleken bij Europa. Europa leunt qua gevoel wel heel erg op de VS.

Twitch kanaal Kepro_ - WoT Statistieken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Mag het weer echt ontopic hier en niet bijvoorbeeld over roken gaan? ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 17:25

Garyu

WW

North Atlantic Treaty Organization -> dat dekt wel redelijk de lading toch? Het zijn in totaal de volgende landen:
ALBANIË (2009)
BELGIË (1949)
BULGARIJE (2004)
CANADA (1949)
DENEMARKEN (1949)
DUITSLAND (1955)
ESTLAND (2004)
FRANKRIJK (1949)
GRIEKENLAND (1952)
HONGARIJE (1999)
IJSLAND (1949)
ITALIË (1949)
KROATIË (2009)
LETLAND (2004)
LITOUWEN (2004)
LUXEMBURG (1949)
MONTENEGRO (2017)
NEDERLAND (1949)
NOORD-MACEDONIË (2020)
NOORWEGEN (1949)
POLEN (1999)
PORTUGAL (1949)
ROEMENIË (2004)
SLOVENIË (2004)
SLOWAKIJE (2004)
SPANJE (1982)
TSJECHIË (1999)
TURKIJE (1952)
VERENIGD KONINKRIJK (1949)
VERENIGDE STATEN (1949)
Behalve Turkije, de VS en Canada liggen alle landen in Europa.

Plaatje erbij:
Afbeeldingslocatie: https://specials-images.forbesimg.com/imageserve/60c72cd76874b43fe773a611/960x0.jpg

Samenvatting:
Afbeeldingslocatie: https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pictures/stock_2013/20130129_sg_report-2012-08.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Garyu op 30-01-2023 11:21 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[Twitter]

Die F-16's gaan er toch gewoon komen. Iedereen draait er een beetje omheen, maar ik denk dat deze er nog voor de zomer zijn.
Met NL en PL die het al aanbieden zal het wachten zijn op de afronding van de piloten training gok ik:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
redwing schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:42:
[...]

Waarom denk je dat rusland tot nu toe iedere keer hard roept, maar geen vinger durft uit te steken naar iets buiten Oekraine? Rusland weet echt donders goed dat ze geen enkele kans zouden maken tegen de NATO. Deze hele oorlog is o.a. bedoelt om te voorkomen dat Oekraine bij de NATO zou komen, omdat rusland wist dat het dan over was met hun pogingen om uit te breiden.

Het is daarom juist overduidelijk dat rusland wel onder de indruk is, en bovenal weet dat ze heel snel het onderspit zouden delven. Momenteel hebben ze al enorme problemen met een leger dat een paar procent van wat westers materieel krijgt (en daar ook nog eens niet volledig op getraint is)
Denk je echt dat als Ukraine (deels) bij de NAVO komt dat Rusland dit accepteert zonder tegenacties omdat ze zo bang zijn van de NAVO? Lijkt me waarschijnlijker dat ze verder escaleren of in ieder geval de grenzen opzoeken van een artikel 5 situatie.

Vergeet "Rusland zal heel snel het onderspit delven". Daarvoor hebben ze teveel wapentuig en een te hoge tolerantie voor verliezen. Ja, ik schat de NAVO (met dank aan USA en Turkije) ook veel sterker in, maar die wapens zijn niet ter plaatse en het verschil is niet zo overweldigend dat Rusland het in een paar weken of maanden zou moeten opgeven. Het is waarschijnlijker dat we een langdurig conflict zouden krijgen waar we ook Nederlandse mannen en vrouwen naartoe moeten sturen (want artikel 5).

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wian schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Denk je echt dat als Ukraine (deels) bij de NAVO komt dat Rusland dit accepteert zonder tegenacties omdat ze zo bang zijn van de NAVO? Lijkt me waarschijnlijker dat ze verder escaleren of in ieder geval de grenzen opzoeken van een artikel 5 situatie.

Vergeet "Rusland zal heel snel het onderspit delven". Daarvoor hebben ze teveel wapentuig en een te hoge tolerantie voor verliezen. Ja, ik schat de NAVO (met dank aan USA en Turkije) ook veel sterker in, maar die wapens zijn niet ter plaatse en het verschil is niet zo overweldigend dat Rusland het in een paar weken of maanden zou moeten opgeven. Het is waarschijnlijker dat we een langdurig conflict zouden krijgen waar we ook Nederlandse mannen en vrouwen naartoe moeten sturen (want artikel 5).
Ik denk dat het niet heel nuttig is om in dit topic fantasieën van Rob de Wijk uit te gaan diepen ;)

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Ik denk dat het niet heel nuttig is om in dit topic fantasieën van Rob de Wijk uit te gaan diepen ;)
Ok, ok. Leek me nuttig om wat tegengas te geven, maar zal het hierbij laten. :)

Ik hoop ook op een implosie in Rusland omdat het volk de apathie van zich afschud en de straat op gaat. Of dat de olicharchen Putin een kop thee geven.

[ Voor 20% gewijzigd door wian op 30-01-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:20

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

asing schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:35:
[...]

Misschien is het niet zo opvallend, maar de NATO is bezig om Oekraïne om te bouwen naar een soort kopie van zichzelf. Doctrine, training, wapens.
[...]
Goede observatie - tegelijkertijd ook logisch omdat dat één van de toelatingscriteria tot de NATO is. Stond eerder in dit topic vermeld.

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
[...]

Dat verschil is juist wel zo overweldigend. Er zijn eerder een paar HIMARS gestuurd (met de short-range munitie) en de opmars van rusland is gestopt. Wat denk je dat er gebeurd als er ipv die short-range plotseling 300+km range spul gebruikt wordt, niet te vergeten de barage aan kruisraketten waar rusland geen antwoord op heeft. Dan heb je daarbij nog het luchtoverwicht waarbij rusland binnen een paar dagen geen vliegtuig meer de lucht in kan sturen en ze krijgen echt een probleem. Het grootste probleem voor de NATO zal het aanvoeren van munitie zijn.

Heel simpel, rusland weet dat ze het af zouden leggen tegen de NATO. Waren ze daar niet zo bang voor geweest dan waren er wel wat raketten 'per ongeluk' in Polen geland op aangevoerd materieel.

Het is trouwens goed om af en toe wat tegengas te zien en ik denk net als jij dat het wel even zou duren, maar het verschil is wel degelijk zo overweldigend dat rusland alles verliest wat het het slagveld op stuurt.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12:46
[...]

Ik heb het eerder gezegd in dit topic. Rusland maakt geen schijn van kans tegen de NAVO. De VS schakelt binnen dagen alle relevante Russische luchtverdediging in de buurt uit, daarna is het prijsschieten op alles wat Rusland nog over heeft.
Na de Amerikaanse luchtmacht is de Amerikaanse marine de sterkste luchtmacht ter wereld. De Russische luchtmacht wordt in Oekraïene al nauwelijks meer ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:45

pro_6or

amateur_60r

Indoubt schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:04:
[...]

We kunnen best onze waardigheid behouden, zover ben ik het met je eens. Ik ben echter daarbij niet vergeten dat er Oekraïners worden gedeporteerd en dat aantal zal wel eens de 2 miljoen kunnen naderen of overschrijden. Daaronder honderdduizenden kinderen. Samen met de aanvallen op burgerdoelen, martelingen en verkrachtingen snap ik af en toe de uitschieters best. Ik kan me er zelf af en toe ook behoorlijk kwaad om maken.

Dat er nog vele russen zullen sterven in Oekraïne, het zij zo. Ze hadden er gewoon niet moeten zijn.
forced mobilisation in de bezette gebieden. Dat is ook echt verschrikkelijk.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-05 21:09

KipCurreh

Nightcrawler

YakuzA schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:07:
[...]

Met NL en PL die het al aanbieden zal het wachten zijn op de afronding van de piloten training gok ik:
[Twitter]
Hopelijk schaart Belgie zich ook in dit lijstje, ik dacht dat we ook vanaf dit jaar de eerste F-35's gingen krijgen ter vervanging. Zou mooi zijn om toch nog wat extra te doen op die manier.

En zat even te denken, hoe realistisch is het om te denken dat er sinds 2014 toch al wat UA piloten op zen minst voorbereid waren om ooit een F-16 opleiding te krijgen. Of al deels gekregen hebben in die tussentijd ?

De inval van RU ging er toch komen, en uiteindelijk was de F-16 ook zowat de enige logische keuze (?)

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27
Spookelo schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:28:
[...]

Ik heb het eerder gezegd in dit topic. Rusland maakt geen schijn van kans tegen de NAVO. De VS schakelt binnen dagen alle relevante Russische luchtverdediging in de buurt uit, daarna is het prijsschieten op alles wat Rusland nog over heeft.
Na de Amerikaanse luchtmacht is de Amerikaanse marine de sterkste luchtmacht ter wereld. De Russische luchtmacht wordt in Oekraïene al nauwelijks meer ingezet.
Je zou zeggen dat het zo zoetjes aan bewezen is dat militair Rusland niets voorstelt: enkele steden innemen op nog geen 100km van de staatsgrens lijkt na een klein jaar verder weg dan ooit. Het moest munitie uit Noord Korea halen, pruts-drones uit Iran, nieuw materieel dat nooit op het strijdtoneel aanwezig is, PMCs die wedijveren met het leger zelf; het vlot totaal niet. De enige reden dat ze er nog staan is dezelfde reden die al eeuwen opgaat: Rusland heeft een groot blik mankracht en de bereidheid die open te trekken en leeg te schrapen, of die mannen dat nu willen of niet. Dat is absoluut een uitdaging, vandaar dat de strijd nog niet over is, maar de pretentie van een onoverwinnelijke wereldmacht; geen serieuze geest die dat nog voor zichzelf kan volhouden.

Daarmee is duidelijk dat er 0 risico is voor de NAVO. Het grootste risico is voor iedereen tussen Moskou en grenzen van andere blokken/landen die geen partij zijn voor Rusland: er zijn de bevroren conflicten in Moldavië, Georgie, de oorlog in Oekraïne, maar ook de oorlogen in eigen land (Tsjetsjenië) en onderdrukking van diverse deelrepublieken, met name in het zuiden, waar mensen al in eerdere eeuwen tegen hun zin zijn ingelijfd in het Moskouse rijk, en zo nu en dan er weer een oprisping is van de drang tot onafhankelijkheid.

Het land is een Moskous imperium, en zelfs al zou heel Oost-Europa bij de NAVO komen, dan nog is er zat binnen de grenzen dat ook helemaal niet gediend is van die ongelijke overheersing. Onze koloniën lagen op andere continenten, dus wij herkennen de strijd tegen het imperialisme vooral door die bril, maar we moeten niet over het hoofd zien dat Rusland voor een groot deel de koloniën nog steeds heeft, maar dan aan de grenzen van het oude hertogdom Moskou, dat zich precies zoals de recentere West-Europese Rijken die gebieden als wingewesten behandeld en de mensen daar als inferieur behandeld in vergelijking met de 'Europese' Russen in Moskou en Petersburg. De mensen wat verder van Moskou hebben zo hun eigen mening over waar de invloedssfeer van Rusland/Moskou eigenlijk zou moeten liggen. Laten we alstublieft voorkomen dat we Moskou voor hen laten spreken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:40
-edit- ik liep een pagina achter. Gelieve niet zo snel te typen allemaal :P

[ Voor 91% gewijzigd door onkl op 30-01-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Kremlin: meer westerse wapens leidt tot verdere escalatie

Meer westerse wapenleveranties aan Oekraïne leiden alleen maar tot verdere escalatie van het conflict, zegt het Kremlin. Volgens een woordvoerder raken NAVO-lidstaten steeds meer betrokken bij het conflict in Oekraïne. Die wapenleveringen zouden het verloop van dat conflict niet veranderen.
_O-
Rusland blijft een beetje plakken in hun standaard misinformatie :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:56

Zewatanejo

Fine Thanks!

YakuzA schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:10:
[...]

_O-
Rusland blijft een beetje plakken in hun standaard misinformatie :)
Die laatste zin.. hehe.
Nu begrijp ik waarom ze dit doen..

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 22:15
Zewatanejo schreef op maandag 30 januari 2023 @ 12:15:
[...]
Die laatste zin.. hehe.
Nu begrijp ik waarom ze dit doen..
[Embed]
Geloven ze nou niet eens in hun eigen propaganda dat zo'n Abrams al uit elkaar valt als je hem aan de zijkant met een veertje kietelt, anders zou je er toch niet zo'n hoge prijs op zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:29

TrekDr0p

QR niet scannen

onkl schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:57:
[...]

Tanks die in Russische handen vallen wordt niet gezien als een risico omdat ze meteen zouden gaan terugschieten (Dat is toch al geen probleem, omdat ze na 10, 20 schoten door hun ammunitie heen zijn en Rusland die maat niet heeft liggen), maar omdat die tank linea recta naar een onderzoekslab zou gaan om te kijken welke geheime technologie erin zit. Dan wel om toekomstige Russische tanks beter te maken, dan wel om erachter te komen wat zwakke plekken zijn in die tanks (inclusief de elektronica erin).
Zorgen dat er altijd een explosief mee gaat wat opgeblazen dient te worden voordat ze het voertuig verlaten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Boots on de ground van vele landen.
Met de 1 tegen 1 van het moment is daar verre van sprake van.
*knip*
Dunno, don’t care :)

[ Voor 23% gewijzigd door teacup op 30-01-2023 18:13 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TrekDr0p schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Zorgen dat er altijd een explosief mee gaat wat opgeblazen dient te worden voordat ze het voertuig verlaten?
Volgens mij is de regel dat een tank die wordt verlaten in brand gestoken wordt. Met een beetje geluk ontploft de munitie dan ook en blijft er niet veel bruikbaars over. Maar een analyse van de wrakstukken kun je nooit voorkomen. Die tank is nu eenmaal gemaakt om explosies te weerstaan en er blijft altijd wel wat interessants voor een expert over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37
TrekDr0p schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Ik persoonlijk zou het af laten gaan NADAT je het voertuig verlaat. Is beter voor je eigen gezondheid. :+

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Brent schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:46:
Je zou zeggen dat het zo zoetjes aan bewezen is dat militair Rusland niets voorstelt: enkele steden innemen op nog geen 100km van de staatsgrens lijkt na een klein jaar verder weg dan ooit. Het moest munitie uit Noord Korea halen, pruts-drones uit Iran, nieuw materieel dat nooit op het strijdtoneel aanwezig is, PMCs die wedijveren met het leger zelf; het vlot totaal niet. De enige reden dat ze er nog staan is dezelfde reden die al eeuwen opgaat: Rusland heeft een groot blik mankracht en de bereidheid die open te trekken en leeg te schrapen, of die mannen dat nu willen of niet. Dat is absoluut een uitdaging, vandaar dat de strijd nog niet over is, maar de pretentie van een onoverwinnelijke wereldmacht; geen serieuze geest die dat nog voor zichzelf kan volhouden.

Daarmee is duidelijk dat er 0 risico is voor de NAVO.
Ondanks het vele turret werp-en, ammo-dumps, of beter gezegd acties 20x herhalen .. blijven ze toch "beschieten" en is de aanvoer van zooi toch nog steeds bezig. Dus Rusland uitgeput .. en niks meer hebben is erg optimistisch inzicht.

Dat wij "oud" spul (surplus) of beter geven aan UA, wil niet zetten dat indien er nog wat kruisrakketten oid liggen niet ergens in NL zou kunnen landen (of ergens anders in andere NAVO landen) risico 0 vind ik daarom erg extreem gezegd.
(kans dat ze het al verschoten hebben is er natuurlijk ook)

Dat Rusland een serieuze uitdaging heeft en wellicht de bodem gaat zien van wat er nog beschikbaar zou zijn dat betwijfel ik niet .. maar hoelang nog dat weet alleen een paar mensen op de wereld en dat zijn wij niet. En dat maakt het verder ook nog erg troebel koffiedik kijken.

Dat RU overhyped is/was tja dat hoort er helaas bij.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
[Twitter]

Die F-16's gaan er toch gewoon komen. Iedereen draait er een beetje omheen, maar ik denk dat deze er nog voor de zomer zijn.

[...]

Bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-67092934

Dit was uiteraard te verwachten. Rusland heeft gewoon geen zin om te praten en wil gewoon heel UA hebben.

Vorige week hoorde ik op BNR van Rob de Wijk nog wel een aardige theorie waar ik in mee kon gaan. Dat de NAVO besluit om alles ten Westen van de Dnipro rivier NAVO gebied te maken. Dat is dus Lviv, Kyiv, Kherson, Odessa etc. UA is voor dat stuk dan dus veilig. Daarna kan er verder worden gegaan om Rusland verder UA uit te gooien. Maar dan hebben we dat stuk al veilig gesteld.

Dit zou aan de orde gaan komen als UA het echt heel moeilijk begint te krijgen.
Geweldig !

Moderatie comment: Voortaan s.v.p. alleen reageren als je reactie informatie toevoegt

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 30-01-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayertjez
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05 17:48
Ja klopt dacht Japan - Rusland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
vso schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Dat RU overhyped is/was tja dat hoort er helaas bij.
Denk dat we zowel hun capaciteiten serieus nemen als niet in de overhypval trappen mogelijk is. Keer op keer blijkt dat ze vooral simpele spullen en aanpakken goed weten op te schalen, en dat kunnen ze beter opschalen dat elk ander Europees land ivm afmeting en bevolkingsaantal. Ik ben dus helemaal niet bank voor Russische supertanks/-vliegtuigen, of voor een serieuze dreiging voor NAVO landen. Maar veel banger voor grootschalige mobilisatie, en zoiets als de uitvinding van een goedkope en eenvoudige drone oid waarvan ze de productie binnenshuis kunnen volhouden (voor de goede orde: bij mijn weten hebben ze zoiets niet). Hiermee kunnen ze het voor Oekraïne behoorlijk zuur maken, en dat lukt ze ook al bijna een jaar, en dat houden ze ook nog wel even vol. Het is aan de beschaafde wereld Oekraïne te helpen met spullen en training die ze in staat stelt dat minstens zo lang vol te houden/te dwarsbomen.

[ Voor 16% gewijzigd door Brent op 30-01-2023 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
MOmax schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:14:
[...]

Men moet Rusland gewoon gaan zien zoals het is: ongeveer net zo groot en leeg als Noord-Afrika (+ een stukje Midden-Oosten). Ongeveer 140 miljoen inwoners = ca. 25% van de inwoners van West-Europa.

Ik denk dat de Russen toch eens wat realistischer moeten worden over hun eigen kunnen en toekomst.
Interessant het eens zo te bekijken ja, dat het een enorme landzee is daar zullen we het allemaal over eens kunnen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brent schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:27:
[...]
Maar veel banger voor grootschalige mobilisatie, en zoiets als de uitvinding van een goedkope en eenvoudige drone oid waarvan ze de productie binnenshuis kunnen volhouden (voor de goede orde: bij mijn weten hebben ze zoiets niet). Hiermee kunnen ze het voor Oekraïne behoorlijk zuur maken, en dat lukt ze ook al bijna een jaar, en dat houden ze ook nog wel even vol. Het is aan de beschaafde wereld Oekraïne te helpen met spullen en training die ze in staat stelt dat minstens zo lang vol te houden/te dwarsbomen.
De grap is een beetje dat ze dat soort drones in principe wel hebben, alleen door alle corruptie en interne strubbelingen zijn dat soort drones met een kostprijs van 2 a 5.000 voor een 100.000 tot 150.000 eu/stuk aan het leger verkocht.
Die dan dus weer niet het budget heeft om echt grootschalig in te kopen.

Daarom zijn ze ook zo blij met de Iraanse drone speeltjes, al lijken ze daar ook aardig voor overbetaald te hebben volgens de geruchten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:39
commentaar op moderaties doen we niet in het topic maar per DM

[ Voor 87% gewijzigd door polthemol op 30-01-2023 15:05 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Brent schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Denk dat we zowel hun capaciteiten serieus nemen als niet in de overhypval trappen mogelijk is. Keer op keer blijkt dat ze vooral simpele spullen en aanpakken goed weten op te schalen, en dat kunnen ze beter opschalen dat elk ander Europees land ivm afmeting en bevolkingsaantal.
Als je het over mobilisatie hebt klopt dit, zodra je het over materieel hebt blijkt echter keer op keer dat ze dat juist niet op kunnen schalen en iedere keer tegen problemen oplopen (waaronder de sancties). Ook als je naar WW2 kijkt is er maar 1 reden dat ze materieel op konden schalen en dat is dat de VS alles daar heeft opgezet en bevoorraad.
Ik ben dus helemaal niet bank voor Russische supertanks/-vliegtuigen, of voor een serieuze dreiging voor NAVO landen. Maar veel banger voor grootschalige mobilisatie, en zoiets als de uitvinding van een goedkope en eenvoudige drone oid waarvan ze de productie binnenshuis kunnen volhouden (voor de goede orde: bij mijn weten hebben ze zoiets niet). Hiermee kunnen ze het voor Oekraïne behoorlijk zuur maken, en dat lukt ze ook al bijna een jaar, en dat houden ze ook nog wel even vol. Het is aan de beschaafde wereld Oekraïne te helpen met spullen en training die ze in staat stelt dat minstens zo lang vol te houden/te dwarsbomen.
Ook als ze zo'n goedkope drone zouden uitvinden, zitten ze nog met het opschalen. Maar bovenal geeft het punt dat ze het nu al een jaar moeten volhouden juist aan dat ze grote problemen hebben. Rusland heeft dit jarenlang voor kunnen bereiden en zou meer manschappen en middelen moeten hebben. Het blijkt echter dat ze dat niet goed in kunnen zetten waardoor ze nu geen steek vooruit komen. Met een goed leger had dit een 3-daagse oorlog kunnen/moeten zijn. Dat is echter niet gelukt en momenteel maakt het ook rusland hard kapot.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:44
Op HLN
Volgens de Oekraïense regering hebben al 6.500 Russische militairen geprobeerd zich over te geven via een op maat gemaakte hulplijn: “Ik wil leven”. Het callcenter zou onlangs zijn verplaatst naar een geheime locatie om inmenging van Moskou te voorkomen. Dat schrijft de Britse krant The Guardian.
Kben ook even het artikel op The Guardian gaan opzoeken https://www.theguardian.c...ing-russians-to-surrender
Between 15 September, when the hotline launched, and 20 January, it is claimed that 6,543 Russian personnel contacted the Ukrainian government to surrender themselves into their custody, often from the frontline.

Those who have handed themselves in are offered the opportunity to be part of prisoner swaps arranged between the Russian and Ukrainian governments or to stay in custody with the potential to remain in Ukraine later or to emigrate

The claims of the Ukrainian department for prisoners of war could not be independently verified.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
redwing schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Als je het over mobilisatie hebt klopt dit, zodra je het over materieel hebt blijkt echter keer op keer dat ze dat juist niet op kunnen schalen
Vandaar dat ik het kwalificeerde met 'simpele spullen' B) De AK47 bedenk ik me dan. Echt oude meuk. Op zich niets mis mee, maar wel oude en eenvoudige meuk. Iets met bringing a knife to a gunfight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Arator schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:51:
Op HLN

[...]

Kben ook even het artikel op The Guardian gaan opzoeken https://www.theguardian.c...ing-russians-to-surrender

[...]
Euh... Prisoner swap? Dan zijn ze toch weer terug bij af? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 06:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Brent schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:00:
[...]
Vandaar dat ik het kwalificeerde met 'simpele spullen' B) De AK47 bedenk ik me dan. Echt oude meuk. Op zich niets mis mee, maar wel oude en eenvoudige meuk. Iets met bringing a knife to a gunfight.
Zelfs voor simpele spullen falen ze behoorlijk. Zoals een medkit, helm, scherfvest, etc.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Laatst online: 03-04 10:33

Crp

MikeyMan schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:15:
[...]

Euh... Prisoner swap? Dan zijn ze toch weer terug bij af? :?
Als ze gewond zijn kunnen ze misschien weer terug naar huis. En aan de andere kant kun je ze ook niet allemaal beloven dat ze in Oekraïne mogen blijven, want je moet ook POW's overhouden voor de prisoner swap om je eigen mensen terug te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik neem aan dat bij prisoner swap de regels zijn dat je niet opnieuw mee mag vechten (in hoeverre daaraan wordt gehouden is een tweede natuurlijk).

Tegelijk hoop ik wel dat het puur vrijwillig is voor degene die zich hebben overgegeven, nogal lullig als je denkt je over te geven, dan veilig te zijn, alleen maar om geruild te worden en door een Wagner leider met een moker vermoordt te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Standeman schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:15:
[...]
Zelfs voor simpele spullen falen ze behoorlijk. Zoals een medkit, helm, scherfvest, etc.
nope, het is een westerse beeldvorming waarbij de soldaat meer waard is dan het "gereedschap" wat men bij zich draagt.

Als in RU je als soldaat dood gaat krijgt je familie nog een bedrag x2 (indien verzekering oid), dus ook al wil jij thuis blijven je familie trapt je alsnog het leger in hopenlijk ga je dood en krijgen ze geld.

Dat "corruption kills" is natuurlijk een dingetje die niemand toegeeft maar we noemen het daarom publiekelijk geheim, als referentie naar scherfvest, helm ..

O en die medkit en rantsoenen uit WW2 is nooit gebruikt dus zal best nog voldoen. (bezuinigingen moeten ook nog toch?)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
  • Laatst online: 05-04-2023
vso schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:25:
[...]
Als in RU je als soldaat dood gaat krijgt je familie nog een bedrag x2 (indien verzekering oid), dus ook al wil jij thuis blijven je familie trapt je alsnog het leger in hopenlijk ga je dood en krijgen ze geld.
Dit is niet waar want als je het nieuws ziet wil de familie juist hun kinderen thuis houden. Ik vraag me ook af uit welke bron dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ItalianStyle schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:33:
[...]
Dit is niet waar want als je het nieuws ziet wil de familie juist hun kinderen thuis houden. Ik vraag me ook af uit welke bron dit komt?
Ja iets met media en "wenselijk gedrag op beeld" , discussie voeren over of alle ouders hun kind wel/niet willen terug zien ipv van een geldbedrag lijkt me niet veel toevoegen alle varianten zijn mogelijk.

de bron .. dit topic (of 1 van de vorige delen) ergens medio maart 2022

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
[...]

Ik was in een genereuze bui :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

die tampons voor kogelgaten was toch aardig creatief en low-tech? :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

extra 155 ammo:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 11:32
Brent schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:31:
[...]

Interessant het eens zo te bekijken ja, dat het een enorme landzee is daar zullen we het allemaal over eens kunnen zijn :)
Nou, m'n punt was eigenlijk dat Rusland qua oppervlakte kleiner is dan we soms denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
vso schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Ja iets met media en "wenselijk gedrag op beeld" , discussie voeren over of alle ouders hun kind wel/niet willen terug zien ipv van een geldbedrag lijkt me niet veel toevoegen alle varianten zijn mogelijk.

de bron .. dit topic (of 1 van de vorige delen) ergens medio maart 2022
Ik geloof niet dat mensen liever geld hebben ten koste van hun kind of ander familie lid, in geen enkele cultuur. Je zal er wel een enkele tussen hebben zitten die zo gek is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:07

Fiber

Beaches are for storming.

MOmax schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:21:
[...]

Nou, m'n punt was eigenlijk dat Rusland qua oppervlakte kleiner is dan we soms denken.
Alleen maar by far het grootste land ter wereld...
Russia | 17.098.242 km²
Canada | 9.984.670 km²
United States of America | 9.826.675 km²
China | 9.596.961 km²
Brazil | 8.514.877 km²
Australia | 7.741.220 km²
India | 3.287.263 km²
Argentina | 2.780.400 km²
Qua inwonertal en BNP heb je wel gelijk...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421923

Er zijn nog wel wat kritische vragen over onderstaande cijfers, maar goed over de doden niets dan goeds.

De details er even bijgepakt.
Deze brigade vliegt met Su-25's.

Wikipedia: 299th Tactical Aviation Brigade

Wel een patroon te zien.
De meeste verliezen waren in maart vorig jaar, en daarna om de paar maand een paar, en dit jaar is het het tweede verlies van dit squadron. De vorige was bij Bakhmut, door manpads.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-01-2023 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:18
Fiber schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:27:
[...]

Alleen maar by far het grootste land ter wereld...

[...]

Qua inwonertal en BNP heb je wel gelijk...
Maar, wel kleiner dan je denkt. Tenminste, kleiner dan ik dacht.

https://www.thetruesize.com/

Specs van pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ItalianStyle schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:21:
[...]
Ik geloof niet dat mensen liever geld hebben ten koste van hun kind of ander familie lid, in geen enkele cultuur. Je zal er wel een enkele tussen hebben zitten die zo gek is.
in De oorlog in Oekraïne - deel 2 (of deel 1) word er gesproken over Comité van Soldatenmoeders . interview waar 7 mil roebel uitgekeerd word door staat en verzekering .. 1,4 oid totaal ???

TLDR of iets korter en duidelijker ..
Poetin sprak onlangs duidelijke taal, zoals alleen een ervaren dictator dat kan. De soldaten zijn niet voor niets gestorven. Er zal zelfs een geldbedrag naar de familie van de jongens gaan. Maar liefst zeven miljoen roebel, omgerekend zestigduizend dollar. Het maximum is zelfs 98.000 dollar.
bron https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20220307_67550297

Laten we blij zijn dat we de Russische MIR (russische wereld) niet kennen, lees de berichten rond 18 maart uit deel 1 of 2 er zijn anderen die dit beter uitleggen hoe en wat. de posts zijn paar dagen ervoor/erna zeker intressant leesvoer IMHO

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 06:52

Standeman

Prutser 1e klasse

honey schreef op maandag 30 januari 2023 @ 18:34:
[...]

Maar, wel kleiner dan je denkt. Tenminste, kleiner dan ik dacht.

https://www.thetruesize.com/
Ik mag toch hopen dat je op de middelbare school info over de Mercator projectie hebt meegekregen bij aardrijkskunde. Het is leuk om te zien welk land aan wel land grenst, maar de schaal van landen klopt natuurlijk voor geen meter.

Dat is bij elk 3D vlak wat je 2D probeert te projecteren.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

Onwerkbaar om de volgende redenen:

1) De internationale gemeenschap moet 'West-Oekraïne' dan eerst erkennen.

2) Landen als Hongarije en Turkije moeten het lidmaatschap goedkeuren.

3) Beide duurt maaanden, als het al lukt.

4) In de tussentijd is 'West-Oekraïne' in conflict (noem het gerust oorlog) met ofwel 'Oost-Oekraïne' ofwel met Rusland. Feitelijk is dat al zo sinds 2014. En dat houdt een NAVO-lidmaatschap ook tegen.

Vziw is eis #4 geen probleem voor EU lidmaatschap. Maar dan moet het land wel aan allerlei andere eisen voldoen mbt schulden, corruptie, integriteit rechtsstaat.

Of RdW weet bovenstaande niet, of hij heeft besloten het te negeren. Hoe dan ook, leuke theorie... voor in de kroeg.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-05 18:34
Er is weer wat meer informatie bekend gekomen over de gevolgen die plaats hadden kunnen vinden als Oekraïne meteen veroverd was. In de volgende twitterdraad wordt dat behandeld, maar het komt er kort op neer dat het onze vermoedens bevestigd over de Oligarchen. Alles zou onder de Russische oligarchen namelijk verdeeld worden zonder compensatie voor de Oekraïense oligarchen. Ik post een paar tweets uit die thread.

Daarnaast is er een nieuwe wekelijkse update van Rochan Consulting die zich best verdiept in dit conflict. Eerst een overzicht met de huidige frontlines + bekende aangelegde verdedigingslinies aan de hand van satteliet beelden.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fnt0hWNXEAII9A2?format=jpg&name=large

En de bron. voor mocht je jezelf verder willen verdiepen.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Nog even over de vliegtuigen en helicopters van eergisteren (dus niet gisteren). In het filmpje van RFU van gisteren ging het over dat deze allen neer zijn geschoten op zaterdag tijdens luchtondersteuning RU aanval op Vuhledar. Die aanval is afgeslagen, de Russen hebben hun stronghold in het ZO vd stad op moeten geven. Vanuit ZW blijven ze wel komen, het westen vd stad is door de structuur lastiger te verdedigen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 14:38

bloody

0.000 KB!!

De Bradleys zijn al 5 dagen geleden op transport gegaan en dobberen nu dus ergens op de Oceaan.

Blijkbaar (of schijnbaar) is dit de geupgrade versie?
In de tweet zit een handige kaartje om de specs te vergelijken, dit moet tweakers wel aanspreken :)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
vso schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:11:
[...]

in De oorlog in Oekraïne - deel 2 (of deel 1) word er gesproken over Comité van Soldatenmoeders . interview waar 7 mil roebel uitgekeerd word door staat en verzekering .. 1,4 oid totaal ???

TLDR of iets korter en duidelijker ..

[...]

bron https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20220307_67550297

Laten we blij zijn dat we de Russische MIR (russische wereld) niet kennen, lees de berichten rond 18 maart uit deel 1 of 2 er zijn anderen die dit beter uitleggen hoe en wat. de posts zijn paar dagen ervoor/erna zeker intressant leesvoer IMHO
Gelezen.

Maar dat wil niet zeggen gat de moeders hun kinderen de oorlog in laten sturen of dood willen voor het geld.

Edit

Dit is eigenlijk het zelfde als eenmalige overlijdensuitkering wat de nabestaanden krijgen van een overleden militair hier in Nederland.

[ Voor 8% gewijzigd door ItalianStyle op 30-01-2023 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-09-2024
Jerie schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:45:
[...]

4) In de tussentijd is 'West-Oekraïne' in conflict (noem het gerust oorlog) met ofwel 'Oost-Oekraïne' ofwel met Rusland. Feitelijk is dat al zo sinds 2014. En dat houdt een NAVO-lidmaatschap ook tegen.

Vziw is eis #4 geen probleem voor EU lidmaatschap. Maar dan moet het land wel aan allerlei andere eisen voldoen mbt schulden, corruptie, integriteit rechtsstaat.

Of RdW weet bovenstaande niet, of hij heeft besloten het te negeren. Hoe dan ook, leuke theorie... voor in de kroeg.
Even los van de werkbaarheid van het idee, is het natuurlijk wel terecht dat RdW het benoemt - in het daadwerkelijke geval dat het een onderwerp van gesprek is in de kringen waar hij zich in begeeft.

Heb overigens de podcast zelf niet beluisterd en weet dus ook niet hoe het gebracht is :)

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:02:
De Bradleys zijn al 5 dagen geleden op transport gegaan en dobberen nu dus ergens op de Oceaan.
[Twitter]
Blijkbaar (of schijnbaar) is dit de geupgrade versie?
In de tweet zit een handige kaartje om de specs te vergelijken, dit moet tweakers wel aanspreken :)
[Twitter]
Eerder was idd al naar buiten gekomen dat de bradley de ODS variant zou zijn.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 14:38

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:28:
[...]

Eerder was idd al naar buiten gekomen dat de bradley de ODS variant zou zijn.
Die SA is weer een verbetering ten opzichte van die 'kale' ODS blijkbaar.
Mooi!

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 27-04 15:40
bloody schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Mooi!
Inderdaad Lets stepup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:16
Crp schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:20:
Als ze gewond zijn kunnen ze misschien weer terug naar huis. En aan de andere kant kun je ze ook niet allemaal beloven dat ze in Oekraïne mogen blijven, want je moet ook POW's overhouden voor de prisoner swap om je eigen mensen terug te ruilen.
Terug naar huis? :+ Je hebt de beelden gezien van de naar Rusland teruggeruilde POW welke zich over had gegeven aan Oekraïne?

Ik denk dat een Rus wel een paar keer nadenkt voordat hij zich overgeeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:34
Lees: de oostkant van de Dnipro is in zijn hoofd al Rusland. Dat is geen aardige theorie, dat is gewoon Russische propaganda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:28:
[...]

Even los van de werkbaarheid van het idee, is het natuurlijk wel terecht dat RdW het benoemt - in het daadwerkelijke geval dat het een onderwerp van gesprek is in de kringen waar hij zich in begeeft.

Heb overigens de podcast zelf niet beluisterd en weet dus ook niet hoe het gebracht is :)
Als het een onderwerp van gesprek is in z'n netwerk heeft hij of niet goed opgelet, of besloten eerdergenoemde bewust niet te benoemen, of hij heeft het wel benoemd maar dat is door degene die het noemde alhier niet meegenomen. Hoe dan ook, broddelwerk. Want die nuances die ik noemde zagen de stoelpoten weg onder het idee, en daarmee is het het benoemen of overwegen niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Jerie schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:09:
[...]

Als het een onderwerp van gesprek is in z'n netwerk heeft hij of niet goed opgelet, of besloten eerdergenoemde bewust niet te benoemen, of hij heeft het wel benoemd maar dat is door degene die het noemde alhier niet meegenomen. Hoe dan ook, broddelwerk. Want die nuances die ik noemde zagen de stoelpoten weg onder het idee, en daarmee is het het benoemen of overwegen niet waard.
Het zijn wel dingen die rondgaan in de gesprekken. Je kunt dus wel zeggen dat het het overwegen niet waard is, maar de vraag wordt daarmee niet minder actueel. Naar mijn idee is het dan ook juist wel goed om dit soort dingen te benoemen en duidelijk te maken waarom het niet te verwachten is dat het gaat gebeuren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

bloody schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:32:
[...]

Mooi!
Zie het idd op het plaatje (y)

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:13:
[...]

Het zijn wel dingen die rondgaan in de gesprekken. Je kunt dus wel zeggen dat het het overwegen niet waard is, maar de vraag wordt daarmee niet minder actueel. Naar mijn idee is het dan ook juist wel goed om dit soort dingen te benoemen en duidelijk te maken waarom het niet te verwachten is dat het gaat gebeuren.
Het is niet moeilijk om zaken te bedenken die onuitvoerbaar of irreëel zijn. Als men ze vervolgens niet voldoende bekritiseert dan faalt men. Het is het niet waard wat mij betreft; een expert gaat m.i. juist uit van realiteit en feiten. Als je dan zo'n crackpot theorie aanhaalt moet je die ook genadeloos bekritiseren, afachieten. Exact hetzelfde met complottheorieën. Vuistregel is geen aandacht aan geven, negeren. Als je ze bekritiseert, doe het dan ook grondig; dus geen losse flodder. Gezien de poster die het quote 'het wel wat vond' concludeer ik dat dat afschieten van RdW niet zo bijzonder goed gelukt is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

redwing schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:13:
[...]

Dat moet je dan wel in context zien: het is in de kringen van RdW blijkbaar besproken. De partij die namens Nederland spullen faciliteert aan Oekraïne heeft in ieder geval niet zo'n hoge pet op van hem, met name omdat hij graag paniek zaait. De vakbladen van de bonden hebben hem ook al eerder door het slijk gehaald, pagina 11 uit de VBM is een van de laatste.

Daarmee wil ik de HCSS natuurlijk niet afdoen, maar met Twitter uitlatingen diskwalificeert zo'n persoon zich eigenlijk al direct. Dat is de tendens die ik hier merk in ieder geval. Om dan iedere brainfart te moeten debunken, dat is geen zinvolle invulling van tijd. De pandemie heeft ons geleerd dat de individuele drang om sentiment te sturen er toch niet minder om word en de uitlatingen dus ook niet.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 22:15
Jerie schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:45:
[...]

Ik snap ook niet waarom je zoiets zo zou insteken.
De afgelopen decennia was het prima mogelijk om met een (deel van de) NATO landen, ergens in de wereld een inzet te plegen, niet onder NATO vlag of met mandaat van de VN.
Ik zie ook niet in waarom je zoiets als "west-oekraine" zou moeten formaliseren, dat werkt alleen maar tegen je. Je kunt best een deel van het land Oekraine bezetten op aanvraag en invitatie van de Oekraine, zonder dat je iets specifieks gaat vastleggen wat west en wat oost is en ergens lid van zou moeten worden, waarmee je min of meer zelf een opdeling bevestigd aan Rusland en de rest van de wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het wordt explosieven van Thales Australië in Franse 155mm arty shells van Nexter.
Australian and French defence and foreign ministers meeting in Europe have announced a new collaboration to supply 155mm calibre field gun ammunition to war torn Ukraine.

It is understood that French-owned Thales group’s Australian Munitions operation at Mulwala in New South Wales will supply the gunpowder for the manufacture of the shells which will be forged in France by Nexter.

Australian Munitions is the largest supplier of explosive ordnance to the Australian Defence Force.
https://www.aumanufacturi...rate-in-supplying-ukraine
Om aan ontiegelijk veel artilleriegranaten te geraken, moet je bij Zuid-Korea zijn. Met 4k 155mm arties zijn ze op Russische hoeveelheden aan artillerie voorbereid.
NATO Secretary General Jens Stoltenberg asks the leadership of South Korea to reconsider the policy of refusing military aid to Ukraine and start supplying arms and ammunition, Reuters reports.

South Korean law prohibits the supply of arms to countries at war. Stoltenberg cited the examples of Germany, Sweden, and Norway, which followed a similar policy, but changed it for the sake of Ukraine. The NATO Secretary General emphasized that the events in Europe also affect the Asian region.

Today, January 30, the US Secretary of Defense Lloyd Austin will visit Seoul, and the Secretary General of NATO will go to Japan. It is expected that Austin will also raise the issue of arms for Ukraine.
https://euromaidanpress.c...upply-weapons-to-ukraine/
https://www.reuters.com/w...pport-ukraine-2023-01-30/

[ Voor 74% gewijzigd door rapture op 30-01-2023 23:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mrVroom
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-04 21:41

Vergeef me deze beelden zijn twee dagen oud schijnt, maar jemig wat een beelden
Een evacuatie van burgers loopt net goed af.
Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
nst6ldr schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:54:
[...]
Dat moet je dan wel in context zien: het is in de kringen van RdW blijkbaar besproken. De partij die namens Nederland spullen faciliteert aan Oekraïne heeft in ieder geval niet zo'n hoge pet op van hem, met name omdat hij graag paniek zaait. De vakbladen van de bonden hebben hem ook al eerder door het slijk gehaald, pagina 11 uit de VBM is een van de laatste.

Daarmee wil ik de HCSS natuurlijk niet afdoen, maar met Twitter uitlatingen diskwalificeert zo'n persoon zich eigenlijk al direct. Dat is de tendens die ik hier merk in ieder geval. Om dan iedere brainfart te moeten debunken, dat is geen zinvolle invulling van tijd. De pandemie heeft ons geleerd dat de individuele drang om sentiment te sturen er toch niet minder om word en de uitlatingen dus ook niet.
Volgens mij is het wel duidelijk dat ik ook geen hoge pet op heb van RdW. Het probleem alleen met dit soort ideeen is dat het juist niet alleen in zijn eigen kringen wordt besproken. Soortgelijke gedachtes heb ik op het werk ook al gehoord. En dan niet omdat ze naar RdW luisteren, maar omdat het op zich een goede oplossing zou zijn om rusland in te dammen. Dat het niet werkbaar is vanwege de regels is jammer en dat je er een verkeerd signaal mee afgeeft (je doet dan net of je het oosten al opgeeft), maar als je ziet hoe rusland met regels om gaat zou dat geen belemmering hoeven te zijn.

Punt blijft dat je op moet letten met dit soort dingen gelijk af te doen als onzin. Het is echt zo'n gedachte die tussen echte onzin en een goede poging in zit. Daarvan kun je beter vertellen waarom het niet kan ipv te stellen dat je het niet mag bespreken.

Hoe dan ook, back naar de dagelijkse ontwikkelingen :)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 10:41
Standeman schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:15:
[...]

Ik mag toch hopen dat je op de middelbare school info over de Mercator projectie hebt meegekregen bij aardrijkskunde. Het is leuk om te zien welk land aan wel land grenst, maar de schaal van landen klopt natuurlijk voor geen meter.

Dat is bij elk 3D vlak wat je 2D probeert te projecteren.
Het is wat off topic, maar de kracht van de mercatorprojectie is niet dat je kunt zien welke landen aan elkaar grenzen. De crux is dat de projectie correct is qua compasrichtingen, je kunt er dus makkelijk mee navigeren (zij het met een omweg, want rechte lijnen op de kaart zijn niet noodzakelijkerwijs de kortste paden over de aardbol).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

Video: Nederland heeft uiteindelijk goede PR in deze oorlog gedaan.

Het is niet hoeveel je geeft, maar de manier waarop en hoe je het communiceert dat de beleving anders maakt.

Er is achter elke soldaat tientallen burgers die voor de productie van supplies, logistiek, onderhoud,... zorgen.

In een infographic samengevat:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FnuaoQbXwAAnJsE?format=png&name=medium

De aankomst van HIMARS had een grote impact. Zullen de Westerse tanks op tijd komen zodat de Oekraïners zomaar door de Russische linies beuken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
mrVroom schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:09:
[YouTube: Evacuation from Bakhmut under direct shelling - Base UA Chronicles]

Vergeef me deze beelden zijn twee dagen oud schijnt, maar jemig wat een beelden
Een evacuatie van burgers loopt net goed af.
Bizar.
Wat ik niet begrijp is dat er burgers zijn die daar zijn gebleven, vaak ook nog met kinderen.
Vraag ik me af waarom? lijkt me dat je erg eigenwijs, pro-Russisch of dom bent jezelf en kinderen zo in gevaar te brengen.
Echt bij de eerst bom is het inpakken en wegwezen lijkt me.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Biden wil geen gevechtsvliegtuigen sturen naar Oekraïne. Of er toestemming gegeven wordt is ook nog de vraag ondanks dat Nederland en Frankrijk welwillend tegenover staan.

https://www.volkskrant.nl...-voor-oekraine~babf69364/

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

pjot1 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 06:06:
Biden wil geen gevechtsvliegtuigen sturen naar Oekraïne. Of er toestemming gegeven wordt is ook nog de vraag ondanks dat Nederland en Frankrijk welwillend tegenover staan.

https://www.volkskrant.nl...-voor-oekraine~babf69364/
maar het nieuws vermeldt ook: 'geen F-16's'.
Wat het exacte citaat was weet ik niet. Helemaal geen 'fighter planes'? Of alleen geen F-16's?
F-18 kan natuurlijk ook :P
Of Mirages uit Frankrijk.

En als de VS geen F-16 gaat sturen, betekent dat niet dat Nederland dat ook niet gaat doen. Rutte stond er blijkbaar open voor (zelfde artikel).
En ach, de Abrams waren ook uitgesloten.

Het is de volgende stap op de escalatieladder. Oekraine krijgt net westerse MBT's dus eerst even pas op de plaats om de Russen te laten wennen aan de nieuwe werkelijkheid. Niet te snel gaan :P

Zojuist op de radio: Rutte geeft ook aan dat er geen sprake is van het sturen van F-16's, dat er ook niet om gevraagd is.
Dat is incorrect. Oekraine vraagt er wel degelijk om:
https://theaviationist.co...is-easier-said-than-done/
https://www.newsweek.com/...f-16-fighter-jets-1777683
https://www.newsweek.com/...aboo-russia-f-16s-1776448

Ook Macron zegt dat het niet gaat gebeuren.
Dit is echt een overduidelijke PR-campagne. Een maskirovka. Iedereen roept nu 'nee is geen sprake van'.
Maar we weten wel beter. De piloten worden allang getraind (althans, UA is naar de VS geweest en heeft toestellen gekozen en training-funds worden vrijgemaakt) en zullen mogelijk tegelijkertijd op het slagveld verschijnen samen met de tanks... ik verwacht in juli oid.
Malcom Nance noemde in een eerder door mij gepost filmpje dat de MBT's eerst in het leger opgenomen moeten worden, trainingen etc. en dat hij verwacht dat het juni/juli is dat ze echt deel zullen nemen aan een offensief.

Het westen wil wel degelijk Oekraiense piloten trainen op westerse toestellen. Kost 6 maand.
https://www.reuters.com/w...mbat-training-2023-01-27/
https://www.politico.eu/a...-jet-training-pillot-war/
While Biden has not approved dispatch of F-16s to Ukraine, prudence and experience suggests Washington should consider a decision to train Ukrainians on F-16s and a decision to provide Ukraine with F-16s to be mutually exclusive.
Persoonlijke conclusie: zomer-offensief juli/augustus/september krijgen we vrijwel zeker westerse MBT's en mogelijk toestellen aan het front.
Wat mij betreft wijst alles daar op qua volgorde van wapenleveringen tot nu toe en wat er gezegd wordt en hoe alle puzzelstukjes in elkaar passen.

Een opmerking in een artikel wat het tegendeel lijkt te beweren:
https://www.aerotime.aero...he-us-ukrainian-air-force
“The expectation in Washington is that the war will be over before any F-16 are transferred to Ukraine, and they’re able to integrate them into their air force. How this all plays out still remains to be seen,” Former US Ambassador to NATO Kurt Volker explained in an interview with AeroTime.
dus Oekraine krijgt ongetwijfeld onherroepelijk F-16's maar waarschijnlijk pas 'na de oorlog'.

Ander nieuws: Zelensky bezoekt Mykolaiv.

Afkomstig van de Telegram van Zelensky:
https://t.me/V_Zelenskiy_official/4943
Together with Prime Minister of Denmark Mette Frederiksen, we paid a visit to the wounded Ukrainian defenders in a hospital in Mykolaiv.

It is important for our warriors to be able to undergo not only physical, but also psychological rehabilitation. I am grateful to all the medical workers who care about the health of our defenders. I wish them a speedy recovery!
merlin1201 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 06:03:
[...]

Wat ik niet begrijp is dat er burgers zijn die daar zijn gebleven, vaak ook nog met kinderen.
Vraag ik me af waarom? lijkt me dat je erg eigenwijs, pro-Russisch of dom bent jezelf en kinderen zo in gevaar te brengen.
mogelijk een mix van nostalgie, gebonden aan je geboortegrond. Naïeve hoop dat het wel mee zal vallen, dat de frontline wel voorbij zal razen zonder dat het je raakt.
En armoede.
Of andere zaken: als je geen plek hebt om naar toe te gaan. Je spullen pakken en wegwezen, maar waar naar toe? Als je niemand kent, en vooral: ook niemand tot last wil zijn... dan blijf je maar gewoon zitten en 'hope for the best'.
Of misschien pro-Russisch, in de verwachting dat je goed behandeld zal worden door de Russen als die komen.

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 31-01-2023 07:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:04

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 06:54:
[...]

Wat het exacte citaat was weet ik niet. Helemaal geen 'fighter planes'? Of alleen geen F-16's?
Uit het Volkskrant artikel:
De Amerikaanse president Joe Biden is niet van plan om F-16’s aan Oekraïne te geven. Op de vraag van een journalist of hij bereid is de gevechtsvliegtuigen naar Kyiv te sturen, was zijn antwoord maandag duidelijk: ‘nee’.
Of andere landen dat wel kunnen doen bleef nog in het midden:
De VS en veel Europese landen stappen momenteel over op de nieuwe F-35, en hebben in principe dus F-16’s over om aan Oekraïne te geven. Daarvoor hebben ze wel toestemming nodig van de Verenigde Staten, waar de vliegtuigen gebouwd worden. Of de VS ook geen exportvergunningen zullen afgeven, liet Biden niet weten.
Maar inmiddels mag duidelijk zijn dat Macron en Rutte er anders in staan:
De Franse president Emmanuel Macron sluit niet uit dat zijn land straaljagers aan Oekraïne over zal dragen. ‘Niets is principieel verboden’, en ‘niets is per definitie uitgesloten’, zei Macron maandag tijdens een persconferentie in Den Haag met premier Mark Rutte.
Als ik kijk naar wat er gebeurt dan zie ik veel overeenkomsten met het proces naar de tankleveringen toe. De landen in de coalitie stralen in wisselende samenstellingen terughoudendheid uit. "Nee, tanks sturen doen we niet zomaar". Dus nu ook geen hoppakee, hier zijn je F16's.

Er is ook wat irritatie geweest over de snelheid waarmee Oekraïne overschakelde op de roep om F-16's. Vanuit Oekraïne begrijpelijk, die zitten gevangen in een tijdpad, maar de overheden van de coalitielanden hebben het draagvlak van hun kiezers nodig om verder te stappen. De roep van Oekraïne was vanuit optiek van urgentie helemaal logisch, vanuit optiek van diplomatie had het misschien de keutel even in moeten houden.

Met dat draagvlak zit het in Nederland trouwens wel goed, afgezien van PVV en FvD. Dat vond ik gisteren een opsteker. Met dit nee moeten we de levering van F-16's nog niet als afgeblazen beschouwen. Het is gewoon nog geen gelopen race. Hoe urgent de roep ook is, dat diplomatieke proces moet eerst zijn loop krijgen. Het cynische is wel dat zo'n proces gevoed wordt met informatie over het verloop van het conflict. In de praktijk heeft die informatie betrekking op doden op het slagveld.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

(Ik heb het filmpje van de shelling nog niet kunnen bekijken, dat gaat nou eenmaal niet altijd.)

Er is eerder een filmpje geweest van nog voor de slag om Soledar. Ging over een gezin in Bakhmut dat naar de schuilkelder was gevlucht. Dus dat is misschien een aanrader om op te zoeken/bekijken. De schuilkelder was trouwens aardig leeg, dus zou hetzelfde gezin kunnen betreffen (als dat m.i. zo is zal ik m'n post zsm. editen).

Waarom doe je dat, tja, kijk zelf naar je eigen handelen in conflictsituaties. Ik zou m'n geld zetten op het volgende: het niet willen toegeven van verlies vanwege bijvoorbeeld trots of nostalgisch sentiment. In de terminologie van fight, flight, freeze kun je stellen te lang fight en daarna op een wezenlijk omslagpunt ipv flight voor freeze kiezen. Tot iemand hen mee heeft gesleept.

Om dan te zeggen iets in de zin van 'hoe dom kun je zijn' getuigd niet van begrip van eerdergenoemde. Een kat in het nauw maakt rare sprongen (ik heb banga katten dus ik zie deze letterlijk regelmatig :D), en burgers in een oorlogssituatie is daar een voorbeeld van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Zojuist op de radio: Rutte geeft ook aan dat er geen sprake is van het sturen van F-16's, dat er ook niet om gevraagd is.
Waarom moet iedereen altijd zo hard happen?
Er is vast geen ‘officieel’ verzoek aan NL met die vraag.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Het schijnt dat 20 tot 40% van de burgers er nog steeds zit. (40% in chasiv yar)
Gehoord in:

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 31-01-2023 07:50 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YakuzA schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:40:
[...]

Waarom moet iedereen altijd zo hard happen?
Er is vast geen ‘officieel’ verzoek aan NL met die vraag.
en daarmee betreft het dus gewoon triviale praat van o.a. Rutte.
Dat er nog geen officieel telegram ligt in drievoud met rode lakzegel doet niets af aan het feit dat Oekraine er gewoon openlijk in de media om vraagt.
Al met al dus onderdeel van een diplomatiek offensief om de wereld voor te bereiden op de volgende stap.
Eerst even laten wennen aan de tanks, en alvast de straaljagers weigeren, en straks alsnog.
Zoals teacup ook al zegt: het klinkt allemaal weer verdacht hetzelfde als hoe het met de tanks is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:49

Fanta

FordPerformance™️

Anoniem: 421923 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:58:
[...]

en daarmee betreft het dus gewoon triviale praat van o.a. Rutte.
Dat er nog geen officieel telegram ligt in drievoud met rode lakzegel doet niets af aan het feit dat Oekraine er gewoon openlijk in de media om vraagt.
Al met al dus onderdeel van een diplomatiek offensief om de wereld voor te bereiden op de volgende stap.
Eerst even laten wennen aan de tanks, en alvast de straaljagers weigeren, en straks alsnog.
Zoals teacup ook al zegt: het klinkt allemaal weer verdacht hetzelfde als hoe het met de tanks is gegaan.
Rustaaaghh..

Er is wel degelijk een groot verschil tussen een formeel verzoek naar een land sturen, en in het algemeen roepen wat je nodig hebt. Wat Rutte doet is prima, hij reageert op de feiten, niet op speculatie.

Zelenskyy heeft maanden moeten smeken om tanks, reken er maar niet op dat die F16's er ineens binnen weken staan. Het enige scenario waarin ik dat zie gebeuren, is als de Leopards en Abrams het moeilijk krijgen aan het front. En dat is volgens mij geen realistisch scenario.. :)

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laten we eerst die ifvs en mbts maar eens aan het front krijgen. Met de benodigde infrastructuur en backfill. Die 100 stuks zijn hopelijk pas het begin.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:57
Misschien zijn ze op de achtergrond gewoon al bezig met het trainen van die piloten voor f-16s en is dit hele media circus gewoon voor de bühne.

Dat die tanks er gingen komen wisten we toch ook allemaal wel. Ik ben ook gewoon voor veel wapenleveringen aan Oekraïne maar ben niet zo naïef om te denken dat er op de achtergrond niet van alles speelt.

Kan me haast niet voorstellen dat er voor een conflict met zulke grote belangen via de media wapenleveranties worden geregeld. Natuurlijk zou er nog iets van een goedkeuring moeten worden gegeven door een aantal personen maar zelfs daarbij vraag ik me af of die er niet al was en dat er gewoon een escalatieladder/stappenplan klaar ligt. Voor het lente offensief zorgen we ervoor dat UA tanks heeft bijv.

Denk eerder aan een “op de achtergrond regelen wij alle wapens, tanks, apparatuur voor Oekraïne en als we het slim spelen via de media dan creëren we draagvlak bij de bevolking en beïnvloeden we Rusland”.

En als dat zo is dan is dat toch prima?

[ Voor 18% gewijzigd door De_Bastaard op 31-01-2023 08:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
  • Laatst online: 11:18
[...]

Veel mensen willen gewoon thuis blijven en hopen dat het voorbij gaat. Het is niet wat jij of ik zouden doen, maar alles achterlaten wat je hebt en weggaan is een grote stap. Veel mensen zijn mogelijk nog nooit uit hun stad/dorp geweest.

Specs van pc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 13:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBta5kSzuxxQ733HpVbdCgZLZlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBA3klzrXD7HtcBq5ALPOb0A.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn de tanks op :? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door beany op 31-01-2023 09:04 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
[...]

maar het nieuws vermeldt ook: 'geen F-16's'.
F-18 kan natuurlijk ook :P
Of Mirages uit Frankrijk.

En als de VS geen F-16 gaat sturen, betekent dat niet dat Nederland dat ook niet gaat doen. Rutte stond er blijkbaar open voor (zelfde artikel).
En ach, de Abrams waren ook uitgesloten.
Nederland kan geen F16's sturen zonder toestemming van de VS. Dat is hetzelfde verhaal als Duitsland met de leopards en waarom dat lang kan blijven liggen. Frankrijk kan natuurlijk wel Mirages sturen, maar dan ga je mogeljik een logistiek issue maken
even niet het verschil vergeten tussen wat men publiekelijk zegt en intern effectief vraagt. Ik gok zo dat Rutte de kaart speelt van 'mij hebben ze niets gevraagt hierover. ik zie wel wat tweets langs komen en hoor wat speeches, maar ik heb geen verzoek gekregen vooralsnog'.

Overall is Biden tactisch met het spelen van de 'upgrade army'-kaart. Als we kijken naar wat wanneer is geleverd aan het materiaal, geeft men de middelen die op dat moment nodig zijn en impact hebben. Zolang je bv. nog oude SU's kunt schrapen bij bondgenoten, is het niet nuttig om al met F16's te komen.

Psychologisch gaat dit ook inwerken op de tegenstander (misschien niet op Putin, wel op de mensen in het veld). Elke keer als ze zelf extra manschappen krijgen, een offensief starten wat latent succesvol lijkt te zijn, trekken de bondgenoten van Oekraïne een nieuw blik wapens open wat wederom wat geavanceerder is. Daarmee maak je voor je tegenstander de situatie uitzichtsloos en vanaf dat je het zwaar hebt, gaat dat stevig erin hakken.

De trainingen an sich gaan niet persé veel zeggen op dat vlak, het is deels ook te zien als anticiperen en op die wijze kun je die kaart van F16's leveren effectief spelen wanneer het nodig mocht blijken zonder al te veel vertraging (je toekomstige F16-piloten hebben immers vlieguren nodig ook naast de eigenlijke training, anders schiet je er nog altijd niets mee op, dus als er nu niet op training zijn, dan kun je pas over een jaar die F16-kaart effectief spelen).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
Tja geen f16 sturen zodat ze kunnen zeggen “ wat nou escalatie kijk we houden daar toch rekening mee dus sturen we ze (nog) niet.”
Allemaal al bedacht

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Laatst online: 27-07-2023
Nee hoor, ze hebben nog duizenden Armata T-14's en menselijke piramides met zwembad noodles ter beschikking. Het is juist het westen / UA die geen tanks meer hebben!
Aldus de officiers bij de frontlinie. :+

Wellicht dat ze rustig aan doen (Lees: broek poepen) i.v.m. de levering van leopards etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 22:32

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik ben benieuwd wat er terecht komt van die voorspelling over hoe veel tanks Oekraine nodig heeft volgens alle experts. Tot op heden hebben ze de kwaliteiten van de Russische strijdmacht nogal overschat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Scholtz lijkt eindelijk de correcte lijn te pakken te hebben?

PSN

Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid