Toon posts:

Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 30 Laatste
Acties:

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
AndereKoekoek schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:01:
[...]
Daar staan wel AL onze helikopters natuurlijk. Chinooks, Apache, Cougars.
Maar goed zelfde kun je zeggen over Volkel (staat niet alles, maar ook niet bepaald onbelangrijk, vooral wat we officieel/officieus niet weten). Of Vlissingen waar de Amerikanen een berg zooi door aan het schuiven waren, of Rotterdam, leuk voor de NAVO peut en ga zo maar door.

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:32
verwijderd69 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:29:
Even los van alles, die Leopard 2a6 is wel een monsterlijk bruut apparaat... Je hebt tanks, en je hebt TANKS.

Zou die hele heisa omtrent de leveringen misschien ook intentioneel zo grootschalig opgeblazen zijn om op 1 of andere manier toch de russische soldaten in het veld te intimideren en te ontdoen van de laatste resten moraal?

Het gaat er tenslotte al bijna maanden over dus zelfs in rusland moet dit zijn doorgelekt, en nu komen ze er.
Het narratief in Rusland is al de hele tijd dat ze de vergelijking maken met WO2 en hoe ze de nazi's toen ook in de pan gehakt hebben door de totale superioriteit van de Russische helden.
Dan past een Duitse tank die indrukwekkend lijkt natuurlijk prima in dat verhaal. De panzers en tigers hebben ze immer ook allemaal naar de eeuwige jachtvelden gestuurd.

Ik denk dat die Leopard2 op het slagveld simpelweg zijn strepen moet verdienen en dan vanzelf angst inboezemt. De verhalen onderling op telegram zullen in dat opzicht veel meer waard zijn dan de propaganda van zowel het Kremlin als van het Westen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:52
verwijderd69 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:20:
[...]

Een kleine side note: ja, de traagheid van besluitvorming is soms tenenkrommend. En ik ben absoluut voorstander van leveringen, liever gisteren dan vandaag.

Maar het blijft voor ons makkelijk praten aan de zijlijn.

Deze politieke keuzes zijn in mijn optiek 'as real as it gets'. Dit zijn geen wetsvoorstellen over genderneutrale verkeersborden waarvoor de knoop doorgehakt moet worden.

Deze keuzes hebben op zoveel vlakken consequenties, ook intern. Door bezuinigingen verzwakte arsenalen die nog verzwakter raken en aangevuld zullen moeten worden met vrijgemaakt budget. Budget waarmee andere maatschappelijke doelen van belastinggeld gekort moeten worden. In een tijd waar een groeiend BBP al onzeker is door het wegvallen van goedkope grondstoffen en energie, met een industrie waar vele landen binnen Europa behoorlijk zwaar op leunen.

Zijn dat de consequenties van jarenlang beleid? Ja. Is het daarom een zwart witte situatie? Nee.

Daarnaast, en deze reden blijft relevant, is het een stap op de escalatie ladder die het Kremlin kan zien als een stap van gedwongen reactie.

Het blijven uiteindelijk mensen zoals jij en ik die voor deze keuzes staan. Kunnen we natuurlijk zeggen: ja, dat is nu eenmaal je vak. Leveren die handel. Eerlijk is eerlijk, ik zou niet graag willen ruilen qua mate van verantwoordelijkheid.

Het is zeker frustrerend maar ergens mogen we ook respect hebben voor het feit dat dergelijke besluitvorming niet overhaast wordt gemaakt maar worden afgewogen naar formaat.
Democratie heeft vele voordelen, maar een nadeel is simpelweg de traagheid in besluitvorming. Dat wordt nog eens versterkt omdat Europa gezamenlijk optrekt (althans, ‘probeert’), maar ondertussen wel bestaat uit ongeveer 30 aparte koninkrijkjes met niet altijd dezelfde belangen.

Het is een inherente zwakheid van Europa en die komt aan het licht in een urgente crisis situatie zoals nu.

Dat gezegd hebbende, is Europa tot nu toe, ook tot Putins verrassing, vrij eensgezind en daadkrachtig geweest. Dit is de eerste echte stroperige situatie die we gehad hebben. En ook die is weer geslecht.

Kortom, ondanks de frustratie (die ik ook voelde), doen we het als Europa beter dan onze tegenstanders gedacht hadden en ook beter dan menig Europeaan vooraf gedacht had als je hem gevraagd had ‘hoe eensgezind zou Europa wapens leveren voor een oorlog in een niet EU land tegen Rusland?’.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:46

pro_6or

amateur_60r

YakuzA schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:52:
[...]

De komende 30 jaar heb je daar zeer weinig kans op.
En na die tijd hebben wij weer stukken beter materieel.

Hoe weten we dat de K2 en K9 tanks en arty die Polen krijgt niet in verkeerde handen vallen? ;)
Rusland heeft al een aantal landen binnen Europa weer weten turnen dmv propaganda en strategisch gekozen paid agents, Hongarije (toch ook ooit zwaar in opstand) is down the rabbit hole, blijkbaar zelfs Kroatië al, Servië was dat alweer langer.

Ik hoop echt dat als Rusland verslagen kan worden in Ukraine dat ze dan ook echte democratie gaan krijgen. Dat ze niet al deze ellende door hebben gemoeten om alsnog weer de macht over hun eigen staat kwijt te raken aan een kliekje en een hoop hate speech. Ik denk niet dat ze dat zullen laten gebeuren. Maar het gebeurt wel.

een treffende spreuk

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

hoevenpe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:04:
@pro_6or
Die Iraanse drones zijn hinderlijk en kunnen tientallen slachtoffers maken, in de grote maat der dingen is het irrelevant.

Het is alweer weken 'rustig' met kruisraketten, afkloppen...
S300 hebben ze nog bij de vleet, die kunnen gelukkig niet al te ver komen, maar ook de andere raketten zijn nog (lang) niet op. Dan weer een zwerm van die drones, ik zie het wel weer gebeuren. Hopelijk niet te vaak meer.

een treffende spreuk

• gekkie
sanderb schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:04:
[...]
Het narratief in Rusland is al de hele tijd dat ze de vergelijking maken met WO2 en hoe ze de nazi's toen ook in de pan gehakt hebben door de totale superioriteit van de Russische helden.
Tot nu toe heb ik niet de indruk dat dat qua spirit allemaal heel erg beklijft bij "Jan Soldaat" dat narratief, bij de oudere leden van het thuisfront misschien (en dan misschien ook nog deels om het zinloze toch zin proberen te geven dan er geheel ten diepste in te geloven, maar het onder ogen kunnen zien dat je kind volledig zinloos en nutteloos gaat sterven is ook niet iedereen elke dag gegeven).
Bij de soldaten heb ik eerder een gevoel van, WTF doe ik hier met m'n half gare uitrusting en hoe kom ik hier levend uit.
Derhalve lijkt het mij op generlei wijze te vergelijken met WOII en derhalve zegt lijkt het me ook weinig voorspellende waarde te hebben over enige uitkomst ten positieve voor de Russen.
Resultaten uit het verleden ...

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
merlin1201 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Nou als oud Tanker kan ik je vertellen dat een aanval met een tank eskadron een zgn battle run een behoorlijk impact op het front zal zijn, dat zijn 8 pelotons van 4 tanks plus een aantal tanks waar de hoger officieren in zitten, dus volgens mijn komen er 35 tanks full speed op je verdediging lijn afgestormd, nou geloof me dan weet je niet waar je het zoeken moet als infanterist.
Ik heb als Leopard 1 schutter meerdere keren een battlerun gedaan zowel op Vlieland als in Duitsland, en dan schiet je al rijdend op alles wat rijd of stil staat.
Kun je nagaan dat de Leo 1 al zo gestabiliseerd kon schieten dat ik met een vaartje van 50 km per uur binnen 5 minuten ongeveer 10 doelen kon uitschakelen, en dat voor zo'n inmiddels oud tankje.
Grote broer Leopard 2 kon dan nog even wat sneller en de A6 ook al een 99% treffer in het eerste schot op een afstand van 3 tot 4 kilometer. ( was in 1989 nog 3 KM maar door de upgrade en lengte van de loop 4 km )
Ook is de A6 totaal verbeterd dwz nieuwe optiek en vuur geleide systeem, ook de hydroliek is vervangen voor een elektrische systeem en nog veel meer zaken.
Ik heb later de A5 van binnen mogen bekijken op een tank werkplaats en dan herken je deze gewoon niet meer terug van het oude vierkante model, eigenlijk compleet gestript.
Maar goed, als je zo'n geweld aan ziet komen, geloof me dat hou je niet droog en heeft een enorm effect op de vijand.
Je zou eens de verslagen uit de golf oorlog moeten bekijken want dan krijg je wel een idee. ( Abram tank)

Ik ben echt benieuwd in hoeverre de Leo zich op het battelefield zal gedragen, maar denk dat het ook maar is hoe ze worden ingezet, of ter ondersteuning of echt als speerpunt in de aanval, dat laatste hoop ik wel want daar is hij voor gemaakt.
Bedankt! Ik kan me nog m'n basisschoolleraar bovenbouw herinneren. Die moest ineens even weg, dienstplicht. Ging ook in een Leopard rijden. Wat een verhalen! Later nog de kwestie of we de Leopard 2 wel aan moesten schaffen, kan me niet meer herinneren hoe dat is afgelopen.

De Abrams heeft korte metten gemaakt met het Sovjet spul van Irak.

Vergeet ook niet het volgende: UA kan redelijk goed tanks vernietigen. Rusland niet... die hebben niet speelgoed als NLAW of Javelin.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:27
MikeyMan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:52:
[...]

Mwoh een sentiment dat het toch niet zou gaan gebeuren was ook alom tegenwoordig.
Ik ga ervan uit dat er goed is gekeken naar de mogelijke reacties die hieruit zouden kunnen komen, en als ze zouden denken dat hierdoor Rusland chemishe of nucleare wapens zou gebruiken, dat dan de tanks helemaal niet zouden komen.

Wat wij denken is irrelevant in deze gevallen, al ben ik het met je eens dat het algemene sentiment onder de bevolking was dat dit nooit zou gebeuren. Enkel was de CIA en Oekraïne hierop al wel voorbereid en wisten ze dat het zou gebeuren alleen niet wanneer exact.

PSN: Alvanosa

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:01
foxgamer2019 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:50:
[...]

We gaan zelf die productie weer opvoeren, ook van andere wapens.

Het zou mooi zijn als ze een killswitch zouden hebben.. maar dat zal helaas niet.
Die killswitch heet de munitie schotten open zetten, volprakken met c4 en laten afbranden, net zoals in de golfoorlog en met die helikopter toen ze Bin Laden hadden gevonden.

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:14
AndereKoekoek schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:56:
Reed vanmiddag langs vliegbasis Gilze Rijen.

Stond daar een batterij Patriots incl radar opgesteld langs de startbaan. Vroeg mezelf af of er iets was gebeurd of ging gebeuren.

Lees dan nu dat de Leopard2 is losgelaten.

Geen idee of het verband heeft met elkaar, maar wel opvallend.
zo spannend is het allemaal niet volgens Twitter:
Komende drie dagen oefent een #Patriot eenheid van #DGLC op Vliegbasis Gilze-Rijen. De zogenaamde Fire Unit bestaat uit zo’n 30 voertuigen en 45 mannen en vrouwen. Elke dag bouwen ze de lanceerinstallatie op en af om zo hun procedures te trainen. #Luchtverdediging #airdefence

Bron: DHC Luchtmacht

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:29

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Flavius schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:22:
[...]
zo spannend is het allemaal niet volgens Twitter:

[...]
Misschien kijken er een paar Oekraïners mee?

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 08:26
@Jerie tegen de tijd dat de Oekraïners weer in Mariupol, Luhansk en Sevastopol staan is het misschien passend om zo hoog van de toren te blazen. Op dit moment echt nog niet. Ja er is veel steun, ja er zijn moderne tactieken. Maar dat is nog geen enkele garantie.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
CNN is weer een haartje specifieker over leveringen van de M1 Abrams. Was net met een thread van Mark Hertling bezig wat mij op dit artikel bracht:

US finalizing plans to send Abrams tanks to Ukraine, US officials say

https://edition.cnn.com/2...-tanks-ukraine/index.html

Een paar fragmenten eruit:
The Biden administration is finalizing plans to send US-made Abrams tanks to Ukraine and could make an announcement as soon as this week, according to three US officials familiar with the deliberations
Any announcement would be a long-term contribution of Abrams, meaning the Ukrainians will not have them on the ground anytime soon because of the training and getting the sustainment framework established, a former defense official with knowledge of the deliberations told CNN. For now, the pending announcement by the US is more to make Germany feel more comfortable in providing their own tanks. “These are not going to be tanks that are going to be on the ground next week or next month,” the former official said.

Given the last week’s announcement of a $2.5 billion drawdown of US stocks to send to Ukraine, an announcement is unlikely to be another drawdown. Instead, the provision of tanks to Ukraine could come from a new contract under the Ukraine Security Assistance Initiative (USAI) or a refurbishment of M-1 Abrams tanks from another country such as Poland, which recently closed a deal to buy more Abrams and has been vocal in its insistence on sending tank to Ukraine.
Either scenario gives the US more time and space to acquire, train and equip Ukraine with the tanks which are complex to operate. Ukrainian forces are already training on a number of new and advanced systems. That list includes training on Patriot missiles, UK-made Challenger 2 tanks, M109 howitzers and more, as well as the combined arms training that recently began in Germany.

Tanks represent the most powerful direct offensive weapon provided to Ukraine so far, a heavily armed system designed to meet the enemy head on instead of firing from a distance. If used properly with the necessary training, they could allow Ukraine to retake territory against Russian forces that have had time to dig defensive lines. The US has begun supplying refurbished Soviet-era T-72 tanks, but modern western tanks are a generation ahead in terms of their ability to target enemy positions.
Hieruit lees ik dat voor de korte termijn (komende maanden ?)Oekraïne moet drijven op de Challenger 2's en de Leopard 2's. Een besluit over de Abrams tanks de komende week is op zijn best de start van een adaptieperiode om de Oekraïense strijdkrachten de tank effectief te kunnen laten gebruiken
Pentagon and White House officials have denied that the risk of escalation with Russia has had anything to do with the US decision to delay a decision on sending the tanks. Rather, the concern has been how difficult it would be for Ukrainian forces to operate and maintain the Abrams tank and whether it would be effective on the battlefield in Ukraine.

“It is a very, very different system than the generation of tank they’re currently operating,” said retired Army Maj. Gen. Patrick Donahoe, former commander of the Army’s Maneuver Center of Excellence at Fort Benning, Georgia told CNN last week. “So we would have to go through a sizeable training program with their Army. It would not be something that you can just, ‘Hey we field Abrams to you today and you’re fighting with it tomorrow.’
Edit 10:55 uur: Kijk ook even naar het commentaar van Mark Hertling op dit alles: teacup in "Wapens en wapensystemen"

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:47

Indoubt

Always be indoubt until sure

merlin1201 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:03:
[...]

Nou als oud Tanker kan ik je vertellen dat een aanval met een tank eskadron een zgn battle run een behoorlijk impact op het front zal zijn, dat zijn 8 pelotons van 4 tanks plus een aantal tanks waar de hoger officieren in zitten, dus volgens mijn komen er 35 tanks full speed op je verdediging lijn afgestormd, nou geloof me dan weet je niet waar je het zoeken moet als infanterist.
Ik heb als Leopard 1 schutter meerdere keren een battlerun gedaan zowel op Vlieland als in Duitsland, en dan schiet je al rijdend op alles wat rijd of stil staat.
Kun je nagaan dat de Leo 1 al zo gestabiliseerd kon schieten dat ik met een vaartje van 50 km per uur binnen 5 minuten ongeveer 10 doelen kon uitschakelen, en dat voor zo'n inmiddels oud tankje.
Grote broer Leopard 2 kon dan nog even wat sneller en de A6 ook al een 99% treffer in het eerste schot op een afstand van 3 tot 4 kilometer. ( was in 1989 nog 3 KM maar door de upgrade en lengte van de loop 4 km )
Ook is de A6 totaal verbeterd dwz nieuwe optiek en vuur geleide systeem, ook de hydroliek is vervangen voor een elektrische systeem en nog veel meer zaken.
Ik heb later de A5 van binnen mogen bekijken op een tank werkplaats en dan herken je deze gewoon niet meer terug van het oude vierkante model, eigenlijk compleet gestript.
Maar goed, als je zo'n geweld aan ziet komen, geloof me dat hou je niet droog en heeft een enorm effect op de vijand.
Je zou eens de verslagen uit de golf oorlog moeten bekijken want dan krijg je wel een idee. ( Abram tank)

Ik ben echt benieuwd in hoeverre de Leo zich op het battelefield zal gedragen, maar denk dat het ook maar is hoe ze worden ingezet, of ter ondersteuning of echt als speerpunt in de aanval, dat laatste hoop ik wel want daar is hij voor gemaakt.
Ooit een grote oefening meegemaakt in Duitsland waarbij alles uit de kast kwam. Ik als voorwaartse waarnemer erbij en stuk of 30 tanks en 50 pantser infanterie op linie vol gas door de graanvelden. Een dergelijke grote oefening houden ze eens per zoveel jaar. Indrukwekkend en beangstigend tegelijk met laag overvliegende straaljagers en helicopters.

En dat was slechts een oefening.

Ik verwacht dat de tanks in speerpuntfunctie zullen worden gebruikt maar hoop wel in combi met alle andere gevechtseenheden om de losses bij de tanks te minimaliseren.

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03:58
PLAE schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:25:
@Jerie tegen de tijd dat de Oekraïners weer in Mariupol, Luhansk en Sevastopol staan is het misschien passend om zo hoog van de toren te blazen. Op dit moment echt nog niet. Ja er is veel steun, ja er zijn moderne tactieken. Maar dat is nog geen enkele garantie.
Positieve houding, niets mis mee.

En waarom zou hij niet wat stoom mogen afblazen over de smerige wandaden en wanprestaties van het russische leger? Ik bedoel, dat hebben ze er toch zelf naar gemaakt of niet dan?

En garanties heb je toch nooit. Het kan nog alle kanten op, maar voorlopig gaan die Leopards de goede kant op ;)

I live inside that bubble, reality of the naive.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:18

Fiber

Beaches are for storming.

pro_6or schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Er is gisteren weer een vlucht geweest van de Iraanse IL76, dus ik vermoed weer een paar honderd? Van die krengen. Binnenkort weer een Russische raketvlaag vermoed ik.
Jammer dat ze zo'n IL76 vlucht niet kunnen/willen/mogen neerhalen... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:17
Jerie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:15:
[...]
Bedankt! Ik kan me nog m'n basisschoolleraar bovenbouw herinneren. Die moest ineens even weg, dienstplicht. Ging ook in een Leopard rijden. Wat een verhalen! Later nog de kwestie of we de Leopard 2 wel aan moesten schaffen, kan me niet meer herinneren hoe dat is afgelopen.

De Abrams heeft korte metten gemaakt met het Sovjet spul van Irak.

Vergeet ook niet het volgende: UA kan redelijk goed tanks vernietigen. Rusland niet... die hebben niet speelgoed als NLAW of Javelin.
Rusland heeft zat konkurs, metis en kornet atgms die oudste konkurs hebben ook aardig wat Turkse leopard 2 a4s gesloopt in Syrië..

• Jerie
  • Niet online
*knip* Reactie voortaan achterwege laten

[Voor 91% gewijzigd door teacup op 25-01-2023 22:36]

• PLAE
Bever! schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:43:
[...]

Rusland heeft zat konkurs, metis en kornet atgms die oudste konkurs hebben ook aardig wat Turkse leopard 2 a4s gesloopt in Syrië..
Ben ook heel benieuwd wat de prestaties zullen zijn

https://nationalinterest....en-badly-battle-why-78441

• PLAE
*knip* Reactie voortaan achterwege laten

[Voor 91% gewijzigd door teacup op 25-01-2023 22:36]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

nu de tankjes tzt komen .. durft iemand te voorspellen waar ze ingezet worden ?

zou wel leuk zijn die rode gebieden die RU heeft na vele maanden weer UA grond gebied te zien worden.

En is er al meer bekend of er wat inderdaad gezonken is ?

Wat mij het meest verbaast zijn de enorme lange stuiptrekkingen van de russen nadat de kop er afgehakt is, je zou zeggen dat ze toch wel redelijk door de meuk heen moeten raken .. lijkt me sterk dat ze nog ergens een enorme lading oorlogs meuk uit de kast toveren.

leest meer dan reageert

• gekkie
pro_6or schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:59:
[...]
Er is gisteren weer een vlucht geweest van de Iraanse IL76, dus ik vermoed weer een paar honderd? Van die krengen. Binnenkort weer een Russische raketvlaag vermoed ik.
Raketten of nog meer brommers kieken ?
Niet dat die dingen niet vervelend zijn.

• Jerie
  • Niet online
Ah, dat verhaal. Is hier allang voorbij gekomen.

1) Betrof de 2A4. Er zitten gigantische verschillen in de revisies. De 2A4 is nog van eind Koude Oorlog.

2) De Turken zetten hem mogelijk niet goed in, zonder infanterie ondersteuning.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Bever! schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:43:
[...]

Die zijn ook een reeel gevaar en er gaan tanks sneuvelen, wellicht zelfs complete aanvallen afgeslagen worden. Dat doet Oekraïne nu ook bij de Russen.

Toch zijn er al tienduizenden Javelins en nlaws, at4, Carl Gustav, panzerfaust, remote mijnen e.d. Geleverd en er zijn “pas” 1650 tanks uitgeschakeld, meerendeel door Artillerie, en die heeft Rusland juist ook.

Het is een strijd, moderne en minder moderne raketten zijn een wapen, en dat zijn tanks in grote mate ook.

Rusland is 1650 van haar 3300 tanks kwijt, ik denk dat Ukraine nog steeds over ongeveer 800 tanks beschikt. Zouden daar nu 200 moderne tanks bijkomen dan is dat significant.

een treffende spreuk

• PLAE
Jerie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:53:
[...]

2) De Turken zetten hem mogelijk niet goed in, zonder infanterie ondersteuning.
Dat zou wonderlijk zijn als NAVO partner.

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

gekkie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:52:
[...]

Raketten of nog meer brommers kieken ?
Niet dat die dingen niet vervelend zijn.
Dat stond er niet bij, maar voor Raketten is meer dan 1 vlucht nodig lijkt me. Snorbrommers ben je zo een paar honderd verder in een vliegtuig.

een treffende spreuk

• gekkie
pro_6or schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:53:
[...]
Die zijn ook een reeel gevaar en er gaan tanks sneuvelen, wellicht zelfs complete aanvallen afgeslagen worden. Dat doet Oekraïne nu ook bij de Russen.

Toch zijn er al tienduizenden Javelins en nlaws, at4, Carl Gustav, panzerfaust, remote mijnen e.d. Geleverd en er zijn “pas” 1650 tanks uitgeschakeld, meerendeel door Artillerie, en die heeft Rusland juist ook.

Het is een strijd, moderne en minder moderne raketten zijn een wapen, en dat zijn tanks in grote mate ook.

Rusland is 1650 van haar 3300 tanks kwijt, ik denk dat Ukraine nog steeds over ongeveer 800 tanks beschikt. Zouden daar nu 200 moderne tanks bijkomen dan is dat significant.
Hopelijk weten ze hier ook weer aardig het maximale te halen uit wat ze geleverd hebben gekregen.
Tot nu toe valt dat eigenlijk op geen enkel vlak echt tegen en dat is toch wel knap en prijzenswaardig wat mij betreft.

• YakuzA

YakuzA

PLAE schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:54:
[...]

Zoek em op in het wapens topic zou ik zeggen. Volgens mij is die daar wel behandeld :)

De conclusie was dat ze beter met de Leopards niet de steden in hadden moeten rijden...
+niet genoeg Infy support.

[Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2023 22:58]

PSN

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

PLAE schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:54:
[...]

Is wel wat ik las, ver achter de linies gehouden als soort zwaar gepantserde artillerie maar ze daar niet beschermd door infanterie.

Het is oorlog, in de praktijk gaan dingen mis en ik hoop dat Oekraïne in staat is ze effectief te gebruiken, maar dat is geen gegeven. Er zijn al eerder aanvallen stukgelopen en dat is ook te verwachten. Denk zelfs dat als er full blown Nato troepen zouden aanvallen dat we dan ook het overzicht zouden verliezen. Zelfs met alle digitale hulpmiddelen.

een treffende spreuk

• PLAE
pro_6or schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:58:
[...]

Is wel wat ik las, ver achter de linies gehouden als soort zwaar gepantserde artillerie maar ze daar niet beschermd door infanterie.
Dat zie je nu ook. Al werken de Russen op een hele andere manier dan de Koerden. Maar zal het eens opzoeken @YakuzA interessant.

• gekkie
pro_6or schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:58:
[...]

Het is oorlog, in de praktijk gaan dingen mis en ik hoop dat Oekraïne in staat is ze effectief te gebruiken, maar dat is geen gegeven. Er zijn al eerder aanvallen stukgelopen en dat is ook te verwachten. Denk zelfs dat als er full blown Nato troepen zouden aanvallen dat we dan ook het overzicht zouden verliezen. Zelfs met alle digitale hulpmiddelen.
Een operatie en de afstemming zal wel weer een tandje complexer worden, wil je deze nieuwe wapens effectief inzetten, maar toch ook weer sparen. Mix en afstemming met andere eenheden en logistiek zal nog weer een schepje bovenop moeten. Kans dat er dan toch wat misgaat en sneuvelt ook, dat is waar. Ook hier geen gelden geen garanties uit het verleden, maar het geeft wel hoop. Hetzelfde geldt min of meer voor de Russen die ook iets nieuws voor de kiezen zullen gaan krijgen en daar nieuwe fouten bij kunnen gaan maken.

• YakuzA

YakuzA

Tsjechië stuurt voorlopig nog geen leo’s, die hebben er ook pas net een handvol van Duitsland gekregen:
https://www.ukrinform.net...-to-ukraine-pm-fiala.html

(Na die tig honderden T72’s die ze hebben geleverd mogen ze ook wel een keer de wildcard trekken voor hun 5 geleverde Leo 2’s)

[Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2023 23:25]

PSN

• Jerie
  • Niet online

Het laatste deel van het interview met de Oekraïens-Amerikaanse Anton, over zijn avonturen met SF in Kherson. Heerlijk verhaal o.a. 14 km achter de linie, 50 cal die elkaar beschoten op de Antonivskyi brug die vol stond met kapotte voertuigen, verraad van een inwoner voor 200 USD, collaborateur die collaborateur blijft ondanks dat z'n huis door RU arty is beschoten, hoe ze de smartphones van alle inwoners afpakten en kill on sight was voor inwoners met smartphone. Je zou er zo een film van kunnen maken. Maar het is echt zo gegaan... en ik zit nog maar op de helft!

edit:
In het tweede deel ging het een behoorlijk stuk (rond 40 min) over martelingen en landverraad. Ik vond het, hoewel voor de duidelijkheid: geen video of audio, heftige materie. Ook hier zijn weer bewijzen van oorlogsmisdaden te documenteren. Ook ging het over hoe UA omging met achterblijvers.

[Voor 17% gewijzigd door Jerie op 25-01-2023 11:39]

• YakuzA

YakuzA

Misschien worden het meer dan 14 Abrams?

https://www.ukrinform.net...-tanks-to-ukraine-ap.html
A decision to send a bit more than 30 tanks could be announced as soon as Wednesday, though it could take months for the tanks to be delivered.

[Voor 60% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2023 07:25]

PSN

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14
Als ik het zo een beetje begrijp krijg je straks een shitload aan tanks binnen, ik hoop dat met een eerste strike rusland zo de schrik krijg dat ze hals over kop het land uit rennen.
Putin kan dan wel roepen dat ze niet tegen die overmacht willen vechten.
Snap nog steeds niet dat ze zich niet achter de oren krabben waarom ruim 50 land zich tegen hun keren.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• YakuzA

YakuzA

Vooral de meatgrinder gaat weer hard door.

PSN

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:44

HaterFrame

Well... Poo came out!

merlin1201 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:24:
Als ik het zo een beetje begrijp krijg je straks een shitload aan tanks binnen, ik hoop dat met een eerste strike rusland zo de schrik krijg dat ze hals over kop het land uit rennen.
Snap nog steeds niet dat ze zich niet achter de oren krabben waarom ruim 50 land zich tegen hun keren.
Vergeet dat maar... Putin zal echt niet onder de indruk zijn en gewoon weer meer vlees in de maler gaan gooien. Ik vermoed dat Putin meer angst zal hebben van de druk van binnen Rusland...

I am the great Cornholio!

• verwijderd69
merlin1201 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:24:
Ik acht die kans helaas klein, alles wijst erop dat rusland zich juist behoorlijk vastbijt in dit conflict. Het mag inmiddels duidelijk zijn dat een mensenleven door het kremlin als inzetbaar wegwerp artikel wordt beschouwd, dus ik ben bang dat de pijn eerst nog heel wat groter moet gaan worden voordat daar een lichtje begint te branden...

Die russen begrijpen blijkbaar maar 1 taal en dat is die van brute gewelddadige overmacht, laten we hopen dat Oekraïne ze dat kan bieden.

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:54

dr.lowtune

Deugt niet

YakuzA schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:32:
[Afbeelding]
Vooral de meatgrinder gaat weer hard door.
910 soldaten en 9 tanks….vooral dat eerste is bijna niet te bevatten. En als daar dan ook nog net zo veel gewonden bovenop komen….

Zoveel doden voor nauwelijks terreinwinst en eigenlijk een totaal discutabele “militaire operatie “,…ze zijn echt behoorlijk de weg kwijt in het Kremlin.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:24
dr.lowtune schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:56:
Zoveel doden voor nauwelijks terreinwinst en eigenlijk een totaal discutabele “militaire operatie “,…ze zijn echt behoorlijk de weg kwijt in het Kremlin.
Het aantal doden zegt niet zoveel als we niet weten wat Oekraïne in dezelfde periode verloren heeft.

Uiteindelijk draait het om het het cumulatiepunt, wie bereikt dat als eerste.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:54

dr.lowtune

Deugt niet

hoevenpe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:59:
[...]

Het aantal doden zegt niet zoveel als we niet weten wat Oekraïne in dezelfde periode verloren heeft.

Ben ik niet helemaal met je eens, je kan hoogstens stellen dat de winst voor Rusland zou zitten in het “meatgrinden” van Oekraiense soldaten. Maar dan nog steeds verlies je 910 mensen voor nauwelijks terreinwinst.

En om nu 910 mensen op te offeren zodat je in het beste geval een paar honderd verdedigers kwijt bent lijkt me ook discutabel, hoewel de Russen daar heel anders over zullen denken.

• verwijderd69
[...]

Nou, dat kun je nu zo wel stellen, maar het zegt wel degelijk iets toch? Ook al krijgen we geen zicht op de cijfers van Oekraïense zijde, als je naar deze cijfers kijkt en naar terreinwinst dan lijkt dit me in geen enkele opzicht een erg succesvolle militaire strategie...

Tenzij er per dag een veelvoud aan Oekraïense soldaten sneuvelt, maar verwachten we dat nu echt met alles wat we tot nu toe gezien hebben?

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:22
Er gaan nu eindelijk tanks geleverd worden.
Simpel volgende week in de geleverde tank stappen en rijd naar het front en ga maar schieten lijkt me onwaarschijlijk.
Vanaf dit punt tot een offensief, hoe lang gaat hier overheen? 3 maand? Ik verwacht toch dat logistiek en tactische locaties planning en tijd kost.

[Voor 61% gewijzigd door barry86 op 25-01-2023 08:26]

• hoevenpe
barry86 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:24:
Vanaf dit punt tot een offensief, hoe lang gaat hier overheen? 3 maand? Ik verwacht toch dat logistiek en tactische locaties planning en tijd kost.
Verwacht dat een deel ter afschrikking gebruikt gaat worden, een paar M1A2 Abrams in de buurt van Kyiv maakt een nieuw front daar vrijwel onmogelijk, Patriots doen de rest.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
verwijderd69 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:13:
[...]

Nou, dat kun je nu zo wel stellen, maar het zegt wel degelijk iets toch? Ook al krijgen we geen zicht op de cijfers van Oekraïense zijde, als je naar deze cijfers kijkt en naar terreinwinst dan lijkt dit me in geen enkele opzicht een erg succesvolle militaire strategie...

Tenzij er per dag een veelvoud aan Oekraïense soldaten sneuvelt, maar verwachten we dat nu echt met alles wat we tot nu toe gezien hebben?
Je moet succesvol denk ik anders bekijken.

Succesvol moeten we zien vanuit de kant van Rusland. Ze hebben een bepaald doel (wat overigens niet geheel duidelijk is op dit moment, misschien alleen de Donbas?). En alles wat hen dichter bij dit doel brengt is, in hun ogen, ‘succesvol’.

Als 900 dode Russen per dag ertoe leidt dat UA uitgeput raakt qua munitie, materieel, manschappen, is dat vanuit Russisch oogpunt succesvol.

De constante denkfout aan onze kant is de situatie te bezien vanuit onze normen en waarden: ‘900 doden per dag, dat kan het nooit waard zijn’.

Voor Putin is een soldatenleven even veel waard als een kopje koffie. Niet te bevatten voor ons.

Of die 900 doden Rusland dichter bij hun doel brengen eten we niet, omdat we heel weinig weten van de effecten aan UA kant. Ik deel je mening dat ik me niet kan voorstellen dat zij ook 900 doden per dag hebben, maar feit is wel dat we er bijna geen inzicht in hebben.

Het enige dat we wel weten is dat er een shitload aan wapens richting UA gaat en dat geeft toch wel echt goede hoop!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02:10
dr.lowtune schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:56:
[...]

910 soldaten en 9 tanks….vooral dat eerste is bijna niet te bevatten. En als daar dan ook nog net zo veel gewonden bovenop komen….

Ook nog 23 Armoured personnel vehicles en 23 "normale" vehicles/fuel trucks. Zou er een dikke aanval zijn afgeslagen of heeft UA een dik depot geraakt?

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
[...]

Het is ook maar net wat je doelstelling is, Rusland wil Oekraïne inlijven en de Oekraïense cultuur en samenleving vernietigen. En aanvallen en bezet houden tot dat klusje geklaard is kost nogal wat inzet.

Hoe meer er nu aan Russische soldaten vermalen worden door de meatgrinder hoe beter. En hopelijk kan Oekraïne een offensief plaatsen en terrein terugwinnen met het nieuwe materiaal.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-01 17:15
Ik kijk ook regelmatig de 1420 youtube stukjes, en verbaas mij nog steeds over de verschillende reacties.

Eén ding is wel duidelijk.... "dat ze van niks wisten" wat er in UA omgaat gaat straks écht niet op.

Ik zie daar ook geen "revolutie" komen, er is teveel de houding van:

-ze zullen wel weten wat ze doen...

-het zal wel goed komen..

-geen idee WIE er wat aan gaat doen... maar wij burgers NIKS

• merlin1201
Denk dat de Rus niet weet dat er zoveel doden per dag vallen, ik denk dat ze de cijfers omdraaien en roepen dat zij zelf slechts enkele 10 tallen verlies lijden.
Hoe lang nog voordat moeder beer wakker word.

Overigens vermoed ik dat veel doden zijn gevallen in het zuiden want daar zijn meerdere aanvallen afgeslagen.

YouTube: 24 Jan: TURN THE TABLES. Ukrainians SUCCESSFULLY PUSH BACK | War in ...

[Voor 44% gewijzigd door merlin1201 op 25-01-2023 09:01]

• YakuzA

YakuzA

barry86 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:24:
Er gaan nu eindelijk tanks geleverd worden.
Simpel volgende week in de geleverde tank stappen en rijd naar het front en ga maar schieten lijkt me onwaarschijlijk.
Realistisch gezien kost het 1 a 2 maanden voordat we de europese tanks zien.
3 a 4 maanden voor de Abrams
2 a 4 weken voor de Bradley etc

zoiets zou ik het op houden met nog extra slagen om de arm.

PSN

• merlin1201
Een normale tank opleiding duurt 2/4 mnd maar kan snel aangezien er behoorlijk wat tank simulatoren zijn.
Mijn opleiding was 4 mnd maar weinig intensief kan dus veel sneller als je het infanterie gedeelte eruit haal.
Tactisch is het wel andre koek. Je wil ook die tank niet te groen inzetten lijkt me.

[Voor 22% gewijzigd door merlin1201 op 25-01-2023 09:12]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
hoevenpe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:29:
[...]

Verwacht dat een deel ter afschrikking gebruikt gaat worden, een paar M1A2 Abrams in de buurt van Kyiv maakt een nieuw front daar vrijwel onmogelijk, Patriots doen de rest.
Als we het hebben over een paar tanks, of alle 30, dan stopt dat echt niet een compleet offensief. Als één M1A2 het tegen drie T90s kan opnemen, dan sturen ze er 4.
verwijderd69 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:13:
[...]

Een 1 op 1 ratio werkt voor Rusland. Hell zelfs als Oekraïene slechts helft van slachtoffers heeft als Rusland, kan je zeggen dat het werkt.

Zelfde verhaal bij WW1, de aanvallen van geallieerden op Duitse linies kostten idioot veel mensen hun leven en waren nogal twijfelachtig in opzet. Maar onder de streep, konden de Duitsers die verliezen minder lang volhouden.

• verwijderd69
Requiem19 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:30:
[...]

Je moet succesvol denk ik anders bekijken.

Succesvol moeten we zien vanuit de kant van Rusland. Ze hebben een bepaald doel (wat overigens niet geheel duidelijk is op dit moment, misschien alleen de Donbas?). En alles wat hen dichter bij dit doel brengt is, in hun ogen, ‘succesvol’.

Als 900 dode Russen per dag ertoe leidt dat UA uitgeput raakt qua munitie, materieel, manschappen, is dat vanuit Russisch oogpunt succesvol.

De constante denkfout aan onze kant is de situatie te bezien vanuit onze normen en waarden: ‘900 doden per dag, dat kan het nooit waard zijn’.

Voor Putin is een soldatenleven even veel waard als een kopje koffie. Niet te bevatten voor ons.

Of die 900 doden Rusland dichter bij hun doel brengen eten we niet, omdat we heel weinig weten van de effecten aan UA kant. Ik deel je mening dat ik me niet kan voorstellen dat zij ook 900 doden per dag hebben, maar feit is wel dat we er bijna geen inzicht in hebben.

Het enige dat we wel weten is dat er een shitload aan wapens richting UA gaat en dat geeft toch wel echt goede hoop!
Ik bekijk succesvol hoe ik dat wil en alles wijst erop dat de russen tot op de dag van vandaag nog niet erg succesvol bezig zijn. Misschien succesvol qua verbranden van militaire bronnen, dat wel.

Met alle respect, het boeit mij geen ene fuck wat rusland als succesvol beschouwt. Al zouden ze door brandende hoepeltjes springen aan de frontlinie en dat als succes beschouwen.

Ik denk juist dat je beter zo weinig mogelijk vanuit russisch perspectief kunt redeneren. Want zoals je zelf al aangeeft weten we niet eens wat nu precies hun doelen zijn, dus alles wat je daarop voortborduurt qua strategische doelen is slechts speculatie.

Gewoon kijken naar wat er op de grond gebeurd dus. Er zijn geen grote rusissche doorbraken aan het front, aanvallen worden afgeslagen dus er is zeker nog geen sprake van uitputting in bronnen aan Oekraïense zijde.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sissors schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:12:
[...]

Als we het hebben over een paar tanks, of alle 30, dan stopt dat echt niet een compleet offensief. Als één M1A2 het tegen drie T90s kan opnemen, dan sturen ze er 4.
Als 1 Abrams 3 T90s bezig houdt, gaat het elders alsnog hard. En/of zijn er een stel T90's zonder rugdekking.

Het is niet dat Oekraïne verder niets heeft.

Al zou het me verbazen als we die Abrams überhaupt aan het front gaan zien.

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• YakuzA

YakuzA

MikeyMan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:15:
[...]
Als 1 Abrams 3 T90s bezig houdt, gaat het elders alsnog hard. En/of zijn er een stel T90's zonder rugdekking.

Mijn idee was dat ze die mogelijk rond Kyiv of Lviv stationeren, ter afschrikking voor een nieuw front.

PSN

• verwijderd69
als je mensen wil negeren, doe dat in stilte

[Voor 75% gewijzigd door polthemol op 25-01-2023 10:48]

• hoevenpe
Als je niet weet waar ze zijn moet je als Rusland op alle fronten rekening houden met modern westers materieel.

Alleen de dreiging van Leopard2's en M1A2's zal genoeg zijn een inval bij Kyiv te voorkomen. Bedenk dat het luchtwapen daar ook onbruikbaar is, het staat inmiddels vol met de beste AA ter wereld.

• CornermanNL
[...]

[...]

Een 1 op 1 ratio werkt voor Rusland. Hell zelfs als Oekraïene slechts helft van slachtoffers heeft als Rusland, kan je zeggen dat het werkt.

Zelfde verhaal bij WW1, de aanvallen van geallieerden op Duitse linies kostten idioot veel mensen hun leven en waren nogal twijfelachtig in opzet. Maar onder de streep, konden de Duitsers die verliezen minder lang volhouden.
Rusland heeft nu geen westerse hulp zoals ze in WW2 wel hadden. De productielijnen voor van alles zijn opgezet door Amerikaanse Ingenieurs en materiaal. Het vergelijken gaat compleet mank. Je hebt te maken met het heden, natuurlijk kan je leren van de geschiedenis maar 1 op 1 proberen dat te projecteren als voorspeller van de uitkomst heden ten dage gaat niet op.

We moeten er als westerse wereld gewoon weer voor zorgen dat we de vijand er uit produceren, met materieel, informatie en straks met de wederopbouw van Oekraïne en de deur naar verdere verovering van het oude Oostblok door de Russen definitief dichtgooien. De rest is ruis.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004

HaterFrame

Well... Poo came out!

Jammer, want hij heeft weldegelijk een punt.
Naar onze standaarden telt een leven meer, de Russische standaard gaat om het succes ongeacht het aantal levens. Dat hebben we eerder in tsjetsjenië gezien.

[Voor 8% gewijzigd door polthemol op 25-01-2023 10:49]

I am the great Cornholio!

• Sissors
MikeyMan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:15:
[...]

Uiteraard! Maar voor de duidelijkheid, als één Abrams vergelijkbaar is met drie Russische tanks, dan is dat natuurlijk hartstikke nuttig voor Oekraïne! Als dat niet duidelijk was uit mijn post, laat ik het dan expliciet schrijven: Ik wil absoluut niet zeggen dat die tanks geen nut hebben!

Alleen ik ga er niet in mee dat je wat Westerse tanks daar neer zet en je stopt het complete Russische offensief. Nog niet in de buurt. Dat ze goed zijn, betekend niet dat ze onkwetsbaar zijn, en laten we wel een beetje realistisch blijven.

• CornermanNL
HaterFrame schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:29:
[...]

Naar onze standaarden telt een leven meer, de Russische standaard gaat om het succes ongeacht het aantal levens. Dat hebben we eerder in tsjetsjenië gezien.
Ze kunnen hun doelen niet halen door simpelweg de mensen de gehaktmolen in te blijven sturen. Ze moeten namelijk Oekraïne vernietigen en het liefst de rest van het Oostblok veroveren. Dat gaat niet op deze manier.

Het maakt niet uit hoe de Russen en met name hun leiders denken over een mensenleven, dat weten we namelijk, het boeit niet. Maar het gaat ze niet helpen hun doelen te verwezenlijken. Het succes gaat niet gehaald worden.

Wij moeten er alleen voor zorgen dat Oekraïne het zo goed mogelijk blijft doen. En hopelijk aan die kant met zo min mogelijk doden.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:14

Auredium

Informaticus Chaoticus

[...]

[...]

De realiteit is dat Rusland niet bijzonder veel T90 tanks meer heeft wat operationeel zijn. Het merendeel van hun beschikbare tanks is type T72 (of erger) en die hebben nog veel minder kans tegen Leo 2 tanks.

Vergeet ook niet dat het combined arms is. Die Leo 2's zullen oprukken met Bradly's (Die hebben ToW anti-tank systemen) en infanterie plus wellicht drones. Dus het is niet heel gemakkelijk om te rekenen met 4 T90s tegen 1 Leo 2 want sommige van die T90's worden opgeruimd door andere tanks en systemen.
Rusland kan ook niet permitteren om 3 T90's af te schrijven zodat 1 T90 een Leo 2 kan uitschakelen.
Rusland is namelijk niet in staat om T90's goed en snel te herstellen.

Wat betreft human Waves moet je realiseren dat Rusland nu vergeleken met Rusland Wo2 4 of 5 keer zo weinig mensen in het land heeft. Rusland heeft 1.7 miljoen soldaten verloren in WO 2 dus ze kunnen in die metric veel minder verliezen permitteren. Daarnaast vechten ze om maar een postzegel van grond vergeleken met WO 2. Ze zitten al over de 1/17e qua doden van WO2 voor een substantieel kleiner stukje grond. Ze zitten ook al op 60% van het aantal doden wat de VS verloor in Vietnam, een oorlog die vele jaren duurde terwijl deze oorlog nog niet eens een jaar bezig is.

Geloof mij, Rusland is niet blij op dit moment.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• verwijderd69
HaterFrame schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:29:
[...]

Maar dat is geen punt, want welk succes praten we over? Of is de russische standaard geen succes = succes want westers succes is anti-succes aan russisch succes?

Of heb je het over toekomstig succes waarvan nu totaal nog geen sprake lijkt te zijn? :P

Owja natuurlijk, het succesvol uitputten van de Oekraïense militaire capaciteit, waarvoor ook nog geen aanwijzingen of bronnen zijn en waarop de situatie op de grond ook nog niet veel doorslag geeft?

• Sissors
CornermanNL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Ze kunnen hun doelen niet halen door simpelweg de mensen de gehaktmolen in te blijven sturen. Ze moeten namelijk Oekraïne vernietigen en het liefst de rest van het Oostblok veroveren. Dat gaat niet op deze manier.
Maar dan komen we er weer op uit, dat ligt maar geheel aan hoeveel slachtoffers er aan Oekraiense kant vallen. En daar hebben we geen goed zicht op. Daarna is er de vraag hoeveel slachtoffers beide kanten accepteren, en daar heeft niemand een goed zicht op.

Ik haal hem er maar weer bij, de Derde slag om Ieper: Een dode geallieerde soldaat voor elke 2-3 cm grondgebied die ze hadden gewonnen! Dan kan je het sommetje doen, dat is 22.5M doden ongeveer aan geallieerde kant voor je met dat tempo in Berlijn staat.
En toch was het ondanks de idiote kosten, een strategische winst voor de geallieerden, want de Duitsers hadden ook zware verliezen, en die konden ze veel minder goed dragen, simpelweg omdat het een kleinere populatie was om mee te beginnen.

• YakuzA

YakuzA

Sissors schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Uiteraard! Maar voor de duidelijkheid, als één Abrams vergelijkbaar is met drie Russische tanks, dan is dat natuurlijk hartstikke nuttig voor Oekraïne! Als dat niet duidelijk was uit mijn post, laat ik het dan expliciet schrijven: Ik wil absoluut niet zeggen dat die tanks geen nut hebben!

Alleen ik ga er niet in mee dat je wat Westerse tanks daar neer zet en je stopt het complete Russische offensief. Nog niet in de buurt. Dat ze goed zijn, betekend niet dat ze onkwetsbaar zijn, en laten we wel een beetje realistisch blijven.
En in het begin zit je met crews die geen gevechtservaring hebben in die tank, dus er zullen vast wel wat blundertjes worden gemaakt.

PSN

• Sissors
verwijderd69 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:37:

Owja natuurlijk, het succesvol uitputten van de Oekraïense militaire capaciteit, waarvoor ook nog geen aanwijzingen of bronnen zijn en waarop de situatie op de grond ook nog niet veel doorslag geeft?
Dit in tegenstelling tot de bronnen die jij wel hebt dat de Russen uitgeput raken? En nee, een Telegram bericht telt niet. Is er een bron dat op strategisch niveau de Russen uitgeput raken?

• hoevenpe
Sissors schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:40:
Dit in tegenstelling tot de bronnen die jij wel hebt dat de Russen uitgeput raken? En nee, een Telegram bericht telt niet. Is er een bron dat op strategisch niveau de Russen uitgeput raken?
Tanks en vliegtuigen wel, infanterie houden ze nog een tijd vol.

• CornermanNL
Sissors schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:38:
[...]

Maar dan komen we er weer op uit, dat ligt maar geheel aan hoeveel slachtoffers er aan Oekraiense kant vallen. En daar hebben we geen goed zicht op. Daarna is er de vraag hoeveel slachtoffers beide kanten accepteren, en daar heeft niemand een goed zicht op.

Ik haal hem er maar weer bij, de Derde slag om Ieper: Een dode geallieerde soldaat voor elke 2-3 cm grondgebied die ze hadden gewonnen! Dan kan je het sommetje doen, dat is 22.5M doden ongeveer aan geallieerde kant voor je met dat tempo in Berlijn staat.
En toch was het ondanks de idiote kosten, een strategische winst voor de geallieerden, want de Duitsers hadden ook zware verliezen, en die konden ze veel minder goed dragen, simpelweg omdat het een kleinere populatie was om mee te beginnen.
Oekraïne weet dat het door moet tot het einde, want zodra Rusland heel Oekraïne heeft begint het decimeren van de bevolking en de cultuur. Dat zie je al sinds 2014 gebeuren in de gebieden die ze in handen hebben. Dus die discussie is geen onderwerp. Ze bestaan niet meer als ze verliezen.

Wij in Nederland kennen dergelijke dreiging niet, daarnaast is bij ons nationalisme iets wat een slechte ondertoon teweegbrengt. Maar een trots volk met een diep besef dat verliezen betekend dat je ophoudt te bestaan is iets wat totaal anders is dan wat wij kennen.

Dat vang je niet in een excel sheet berekening. In heel Oekraïne is een ding duidelijk er moet gewonnen worden. Iedere Rus die de grens overkomt moet terug, in welke vorm dan ook. Bovendien zijn het nu toch echt andere tijden dan de slag om de Ieper.

• Sissors
CornermanNL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Oekraïne weet dat het door moet tot het einde, want zodra Rusland heel Oekraïne heeft begint het decimeren van de bevolking en de cultuur. Dat zie je al sinds 2014 gebeuren in de gebieden die ze in handen hebben. Dus die discussie is geen onderwerp. Ze bestaan niet meer als ze verliezen.

Wij in Nederland kennen dergelijke dreiging niet, daarnaast is bij ons nationalisme iets wat een slechte ondertoon teweegbrengt. Maar een trots volk met een diep besef dat verliezen betekend dat je ophoudt te bestaan is iets wat totaal anders is dan wat wij kennen.

Dat vang je niet in een excel sheet berekening. In heel Oekraïne is een ding duidelijk er moet gewonnen worden. Iedere Rus die de grens overkomt moet terug, in welke vorm dan ook. Bovendien zijn het nu toch echt andere tijden dan de slag om de Ieper.
Klopt wat betreft Oekraïne (al is het een niet populair iets om te zeggen hier, ze kunnen altijd onderhandelen over wapenstilstand door stuk af te staan. En ja, ik ben het er helemaal mee eens dat dan na loop van tijd Rusland weer verder gaat, om het nog niet te hebben dat je gewoon niet wil dat ze er iets bij winnen, maar in theorie is het mogelijk).

Maar de andere kant is Rusland, waar iig de leiders gewoon geen ene drol geven om verliezen. Dus die kunnen ook heel lang doorgaan. Totdat de bevolking in opstand komt, en laten we wel wezen, er is nog absoluut niks wat er ook maar een klein beetje op wijst dat dit zou kunnen gaan gebeuren.

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:10
verwijderd69 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Maar dat is geen punt, want welk succes praten we over? Of is de russische standaard geen succes = succes want westers succes is anti-succes aan russisch succes?

Of heb je het over toekomstig succes waarvan nu totaal nog geen sprake lijkt te zijn? :P

Je hoeft het ook niet eens te zijn met het standpunt van een ander, maar door personen met een andere mening/visie dan jou te blocken creeer je je eigen waarheid. En of dat een goed idee is, vraag ik me af.

• verwijderd69
zie vorige moderatie hierover ook: als je mensen wilt negeren, negeer ze dan ook. Nu ben je slechts wat aan het provoceren

[Voor 85% gewijzigd door polthemol op 25-01-2023 10:51]

• Alvanosa
Sissors schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Klopt wat betreft Oekraïne (al is het een niet populair iets om te zeggen hier, ze kunnen altijd onderhandelen over wapenstilstand door stuk af te staan. En ja, ik ben het er helemaal mee eens dat dan na loop van tijd Rusland weer verder gaat, om het nog niet te hebben dat je gewoon niet wil dat ze er iets bij winnen, maar in theorie is het mogelijk).

Maar de andere kant is Rusland, waar iig de leiders gewoon geen ene drol geven om verliezen. Dus die kunnen ook heel lang doorgaan. Totdat de bevolking in opstand komt, en laten we wel wezen, er is nog absoluut niks wat er ook maar een klein beetje op wijst dat dit zou kunnen gaan gebeuren.
Waarom zouden ze dat doen? Ze hebben nu de beste mogelijkheid om Rusland te verslaan en de verloren gebieden terug te bevrijden. Gaan ze onderhandelen om een wapenstilstand dan gaat Rusland zich versterken en is een volgende aanval bijna zeker waarbij je niet weet hoe je ervoor gaat staan.

Verslaan ze Rusland, claimen ze al hun land terug dan kunnen ze de eventueel in de toekomst de Navo of EU in en zijn ze op die manier beschermd tegen Rusland, daarnaast is het afwachten wat er in Rusland zal gebeuren als ze verslagen worden in deze oorlog.

Er is echt 0 winst voor Oekraïne als ze gaan onderhandelen met Rusland.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-01 16:46
Sissors schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:38:
[...]

Daar zijn wel aardige schattingen van gebaseerd op eerdere oorlogen, maar ook met wat er op de grond gezien wordt. En dan kom je toch al snel op minimaal 1:3 uit, met waarschijnlijk nog betere cijfers voor Oekraine. Pak je die getallen dan is rusland eerder door zijn soldaten heen dan Oekraine. Iets wat ook al duidelijk wordt doordat rusland al heeft moeten mobiliseren, terwijl Oekraine nog steeds vrijwilligers moet afwijzen.
Dat is leuk als je echt een taktische plek aan het aanvallen bent wat een opstap is naar de overwinning. Iets wat je niet kunt zeggen van Bakhmut. Rusland is momenteel veel verliezen aan het leiden zonder uitzicht op nuttig grondgebied winnen, maar ook niet met de weerstand te breken. Dus tenzij rusland iets gaat veranderen lopen ze zich vooral dood zonder dat ze Oekraine daadwerkelijk zo verzwakken dat ze een overwinning kunnen behalen.

Met het extra materieel dat ze nu weer krijgen, zullen de verhoudingen nog slechter worden voor rusland. Verhoudingen die nu al tegen ze werken en waar ook duidelijk door het westen op wordt gestuurd. Nu het al een tijdje redelijk stil staat op het veld komen er plotseling extra middelen om Oekraine weer het offensief in te sturen.

Het punt is dat rusland waarschijnlijk inderdaad op jouw scenario aan het sturen is, alleen hebben ze daar tegenwoordig niet de middelen meer voor. Het land is een stuk kleiner, niemand weet waarvoor hij aan het vechten is, het materieel is oud en brak, ze kunnen veel minder opschalen en ze kunnen niet ongelimiteerd mensen sturen (zie de 1e mobilisatie).

[removed]

• CornermanNL
Sissors schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:49:
[...]

Des te groter de noodzaak om er alles aan te doen om Rusland uit heel Oekraïne te houden. Je hebt niets aan onderhandelen met Russen. Dat is wel gebleken, en eigenlijk wisten we dat wel natuurlijk. We moeten inderdaad niet wachten op de Russische bevolking. Juist daarom moeten we vol de druk erop houden en Oekraïne alle kans geven. Het hele idee van onderhandelen geeft Rusland het idee dat we zwak zijn, en dat kunnen we niet hebben. Dat is wel gebleken. Er is maar 1 oplossing van het probleem Rusland, ze uit oost europa houden. De rest is voor later.

• Sissors
redwing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:56:

[...]

Dat is leuk als je echt een taktische plek aan het aanvallen bent wat een opstap is naar de overwinning. Iets wat je niet kunt zeggen van Bakhmut. Rusland is momenteel veel verliezen aan het leiden zonder uitzicht op nuttig grondgebied winnen, maar ook niet met de weerstand te breken. Dus tenzij rusland iets gaat veranderen lopen ze zich vooral dood zonder dat ze Oekraine daadwerkelijk zo verzwakken dat ze een overwinning kunnen behalen.
Maar die paar kilometer bij Ieper die gewonnen was, was nou ook niet bepaald een enorme taktische locatie die ze nu in handen hadden gekregen. Wat ze 'gewonnen' hadden was dat naast honderdduizenden geallieerden dood waren, en ook honderdduizenden aan Duitse kant waren overleden. En dat konden de Duitsers niet dragen, niet dat stukje grond wat ze kwijt waren.
Alvanosa schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Waarom zouden ze dat doen? Ze hebben nu de beste mogelijkheid om Rusland te verslaan en de verloren gebieden terug te bevrijden. Gaan ze onderhandelen om een wapenstilstand dan gaat Rusland zich versterken en is een volgende aanval bijna zeker waarbij je niet weet hoe je ervoor gaat staan.

Verslaan ze Rusland, claimen ze al hun land terug dan kunnen ze de eventueel in de toekomst de Navo of EU in en zijn ze op die manier beschermd tegen Rusland, daarnaast is het afwachten wat er in Rusland zal gebeuren als ze verslagen worden in deze oorlog.

Er is echt 0 winst voor Oekraïne als ze gaan onderhandelen met Rusland.
Nogmaals, met het risico in de herhaling te vallen, ik wil ook nergens stellen dat ik nu daar voorstander van ben. Tegelijk blijft het een hele makkelijke gedachte dat ze "toch wel winnen". Want Rusland heeft daar helaas ook wat over te zeggen.

• Alvanosa
Sissors schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:02:
Nogmaals, met het risico in de herhaling te vallen, ik wil ook nergens stellen dat ik nu daar voorstander van ben. Tegelijk blijft het een hele makkelijke gedachte dat ze "toch wel winnen". Want Rusland heeft daar helaas ook wat over te zeggen.
Daarom geef ik ook aan dat het de beste mogelijkheid is voor Oekraïne om Rusland nu te verslaan, of dat gaat gebeuren en of het uiteindelijk ook zo is, dat weet ik niet.

• redwing
Sissors schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Maar die paar kilometer bij Ieper die gewonnen was, was nou ook niet bepaald een enorme taktische locatie die ze nu in handen hadden gekregen. Wat ze 'gewonnen' hadden was dat naast honderdduizenden geallieerden dood waren, en ook honderdduizenden aan Duitse kant waren overleden. En dat konden de Duitsers niet dragen, niet dat stukje grond wat ze kwijt waren.
Daarom benoem ik ook zowel de grond als de manschappen. Als je 3 keer zoveel man op de been kunt brengen maar er minstens 3 keer zoveel verliest heb je toch een probleem. Daarnaast werd bij de Ieper wel degelijk een belangrijke verdedigingslinie doorbroken. Iets wat hier niet gebeurt.

Punt blijft uiteindelijk dat bij de geallieerden je een veel grotere overmacht had, waardoor procentueel gezien de Duitsers veel grotere verliezen leden. Iets dat rusland hier niet heeft. En dat wil niet zeggen dat het niet om kan slaan, maar voorlopig is er nog niets dat daarop wijst.

[removed]

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:20
Auredium schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:36:
Ze zitten ook al op 60% van het aantal doden wat de VS verloor in Vietnam, een oorlog die vele jaren duurde terwijl deze oorlog nog niet eens een jaar bezig is.
Ik lees deze vergelijking vaker, maar die gaat wel een beetje mank. De VS heeft zich niet moeten terugtrekken vanwege het aantal dode soldaten, maar vanwege de publieke opinie. Eentje die sterk beïnvloedt werd omdat de VS gekozen had om de media vrij toegang te geven tot vrijwel alles. Als Rusland iets niet doet dan is het wel vrije mediatoegang.

• Sissors
redwing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:05:
[...]

Daarom benoem ik ook zowel de grond als de manschappen. Als je 3 keer zoveel man op de been kunt brengen maar er minstens 3 keer zoveel verliest heb je toch een probleem. Daarnaast werd bij de Ieper wel degelijk een belangrijke verdedigingslinie doorbroken. Iets wat hier niet gebeurt.
Eens, maar tegelijk, dan hebben beide kanten een probleem. Want we hebben iig qua bevolking ruwweg die 1 op 3 verhouding. En als dat ook aan slachtoffers is, dan zolang er geen grote doorbraken van welke kant dan ook zijn, gaat het erom wie het langst het vol kan houden.

Waarbij Oekraïne waarschijnlijk de betere moraal heeft, en meer weten waarvoor ze vechten. Maar Rusland heeft het voordeel van een regering die het weinig uitmaakt als er een paar miljoen dood moeten om hun doelen te bereiken. En zolang de bevolking in zijn algemeenheid zich daar ook niet echt druk om maakt, zal het dus een uitputtingsslag worden die aan beide kanten extreem veel doden oplevert.

(Wat nog maar eens een reden is om die tanks gewoon te sturen. Alleen hoewel ik natuurlijk denk dat die zeker kunnen helpen, geloof ik niet dat ze een wonderwapen zijn, en ook niet dat ze een grotere impact gaan hebben als wat bijvoorbeeld de Himars hadden).

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:14

Auredium

Informaticus Chaoticus

moshimoshi schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Ik lees deze vergelijking vaker, maar die gaat wel een beetje mank. De VS heeft zich niet moeten terugtrekken vanwege het aantal dode soldaten, maar vanwege de publieke opinie. Eentje die sterk beïnvloedt werd omdat de VS gekozen had om de media vrij toegang te geven tot vrijwel alles. Als Rusland iets niet doet dan is het wel vrije mediatoegang.
Niet helemaal. Er waren ook buiten publieke opinie plannen om terug te trekken uit Vietnam omdat Zuid Vietnam zijn gewicht niet wilde tillen. Nixon deed zwichten onder publieke opinie. Maar de realiteit is dat als Kennedy (nee, niet die Kennedy maar familie ervan) zich waarschijnlijk had terug getrokken uit Vietnam omdat hij inzag dat de oorlog nergens toe deed leiden. Hij wilde liever een coalitie van soldaten zodat ze soldaten van de VS eruit konden trekken. Maar goed, die Kennedy heeft (net als zijn populaire presidentiele familielid) een kogeltje gevangen voor zijn campagne voor president voltooid was.

Het gaat in deze zin ook niet om de reden waarom de VS zich uit Vietnam heeft getrokken. Het gaat erom dat Rusland enorm veel slachtoffers heeft in een zeer korte tijd terwijl hun bevolking substantieel kleiner is ten tijde van WO 2 en de grond waarom ze vechten t.o.v. WO 2 maar een habbekrats is ten opzicht van Wo 2. Qua slachtoffers schuift deze oorlog voor Oekraïne en Rusland heel snel omhoog in de ranglijsten. We kunnen ervan uit gaan dat ergens in Juni Rusland meer doden heeft dan de VS had in Vietnam en daarna komen we in 'mythisch' gebied (zo zal ik het maar noemen) want dan krijg je oorlogen zoals WO 2 en WO 1. Dat terwijl de grond waarom gevochten wordt maar een fractie is ten op zichtte van die oorlog.

Er is vanuit Russisch standpunt geen rechtvaardiging voor deze aantallen van doden buiten de trots van Poetin. We gaan zien wanneer politieke onstabiliteit in Rusland een grotere prioriteit krijgt dan Poetins ego.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:18

Hebben ze in het Verenigd Koninkrijk nu iets in de thee gedaan of zijn er werkelijk T14 Armata's gestuurd?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• redwing
Sissors schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:10:
[...]
Eens, maar tegelijk, dan hebben beide kanten een probleem. Want we hebben iig qua bevolking ruwweg die 1 op 3 verhouding. En als dat ook aan slachtoffers is, dan zolang er geen grote doorbraken van welke kant dan ook zijn, gaat het erom wie het langst het vol kan houden.

Waarbij Oekraïne waarschijnlijk de betere moraal heeft, en meer weten waarvoor ze vechten. Maar Rusland heeft het voordeel van een regering die het weinig uitmaakt als er een paar miljoen dood moeten om hun doelen te bereiken. En zolang de bevolking in zijn algemeenheid zich daar ook niet echt druk om maakt, zal het dus een uitputtingsslag worden die aan beide kanten extreem veel doden oplevert.
Klopt, maar als je kijkt naar de eerste mobilisatie zie je dat er toch veel onrust in rusland was. Als ze dat nog een keer gaan doen zal het gemor alleen groter worden. En dat gemor is nu net het grootste probleem voor poetin. Het lijkt er daarmee sterk op dat de aanvoer van nieuwe troepen toch een redelijke beperking heeft aan de kant van rusland. Iets wat je aan de kant van Oekraine nog niet ziet gebeuren.
(Wat nog maar eens een reden is om die tanks gewoon te sturen. Alleen hoewel ik natuurlijk denk dat die zeker kunnen helpen, geloof ik niet dat ze een wonderwapen zijn, en ook niet dat ze een grotere impact gaan hebben als wat bijvoorbeeld de Himars hadden).
Het is ook geen wonderwapen, maar als je naar het hele pakket kijkt, zie je dat er een volledige gecombineerde operatie die kant op wordt gestuud. En dat maakt het nog steeds geen wonderwapen, maar wel een heel goed middel om ergens een doorbraak te forceren. En we hebben al vaker gezien dat rusland grote problemen heeft als zo'n doorbraak plaats vindt. Als UA dus een doorbraak in het zuiden kan forceren, hebben ze plotseling weer een situatie als in Kherson waar een heel gedeelte afgesloten kan worden van bevoorradingen.

[removed]

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:47
asing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:28:
[Afbeelding]

Hebben ze in het Verenigd Koninkrijk nu iets in de thee gedaan of zijn er werkelijk T14 Armata's gestuurd?
Ik lees het wat genuanceerder: de Armata's worden voorbereid om ingezet te worden in Oekraïne, dus niet dat ze al zijn ingezet. Alleen komen er tijdens de voorbereidingen al kinderziektes - typisch - naar boven, waardoor personen uit de legerleiding ze nog niet in wil zetten, omdat ze niet goed/betrouwbaar genoeg zijn.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:18
Sissors schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:10:
[...]

Mits het Westen groot genoege blikken spul blijft opentrekken, lijkt het me een kwestie van tijd voor Oekraïne haar grondgebied kan terugwinnen, waarbij de lengte van de tijd een functie is van de snelheid waarmee wij aanvoeren. Zodra we daar zijn, of misschien al deels ervoor (cutoff bij Melitopol en terugname Krim bijv) zou al een moment kunnen zijn waarop er een harde diplomatieke push komt voor een beëindiging van de strijd plus (plannen voor) een VN vredesmissie aan deze grens.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• YakuzA

YakuzA

Zweden zal in de toekomst ook gaan overwegen of ze ook nog iets kunnen met hun eigen gemodificeerde leopard 2's:

PSN

• Jerie
  • Niet online
offtopic

[Voor 97% gewijzigd door polthemol op 25-01-2023 10:58]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:22

Tens

fits the description

[...]

Hoeveel t-90's hebben ze denk je?

Heeft een master in kromme zinnen bouwen

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44
Deze wil ik jullie toch even niet onthouden...

Natuurlijk wel heel beroerd om een beroep te doen op deskundigheid terwijl de Wijk er constant naast heeft gezeten.

Dit is het document waar het over gaat, hieronder mijn reactie op de Wijk:

https://hcss.nl/report/le...-jaar-oorlog-in-oekraine/

Nonsensical line goes here <---

• YakuzA

YakuzA

Portugal -> 4:

PSN

• Tens

Tens

fits the description

bijzonder, ze hebben 37, waarvan 12 inzetbaar. En wij maken grapjes over de staat van de Russische voorraden.

• redwing
Tens schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:57:
[...]

bijzonder, ze hebben 37, waarvan 12 inzetbaar. En wij maken grapjes over de staat van de Russische voorraden.
Dat is redelijk normaal, veel tijd gaat zitten in onderhoud en upgrades. Het grote verschil met rusland is dat die 25 tanks in onderhoud ook snel weer bruikbaar kunnen worden gemaakt. Terwijl bij de russen die 25 ergens aan het wegroesten zijn.

[removed]

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:17
Het lijkt hard te gaan nu Duitsland uiteindelijk geplooid is. Ik zie momenteel vele beloftes van tanks aan UA..

Echter als de UA militairen nog training moeten hebben, zullen ze de leopards maar wellicht eind maart/april op het toneel zien verschijnen?

De abrahams wellicht nog langer wegens de complexiteit.. Nu vermoed ik dat de géste van de US eerder voor de show is om de mond van scholtz te snoeren, en terecht ook.

Benieuwd wat de officiële statements van vandaag aan het licht zullen brengen!

Dit geeft de russen dus een window van een maand of 2-3 om hier een oplossing / tegenreactie voor te verzinnen. Aangezien hun wellicht beperkte mogelijkheden denk ik niet dat we hier veel van moeten verwachten.

Verder ben ik zeer benieuwd naar de efficiëntie van de modernere tanks op het slagveld.

• YakuzA

YakuzA

[...]

Niet zo schamper doen over onze oude NL tanks he :'(

/edit: wel goed om te zien dat iig aardig wat van de 100 verwachtte tanks de 2a6 variant zijn ipv het koude oorlog model 2a4

[Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2023 11:05]

PSN

• CornermanNL
[...]

Ze worden in ieder geval gestuurd. Bovendien, geen idee wat de quota zijn voor Portugal. Eer die in een verdedigende oorlog terecht komen zijn we wel even verder rekening houdend met dreiging uit het oosten.

Natuurlijk is het te weinig , waarschijnlijk ook qua Navo quota. Maar het verdedigende karakter van een leger speelt ook mee.

• Jerie
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Ja en nee. Ik ben het ermee eens dat er best onrust was. Maar die onrust was zover ik heb meegekregen eigenlijk vooral dat mensen zelf niet dood wilde (wat te begrijpen is natuurlijk). En daardoor behoorlijke aantallen Rusland ontvlucht hebben. Maar er zijn geen enkele significante protesten geweest bijvoorbeeld. Dat andere moesten vechten in Oekraiene vond het merendeel prima, het probleem was zelf moeten vechten.
Er is wel degelijk een actief ondergronds verzet met meerdere clusters, verspreid over het land. Dat is op de lange termijn potentieel toch objectief beter voor de Russische bevolking dan deze nutteloze oorlog maar het is ook gevaarlijker en effectiever dan protesteren/demonstreren. Al zorgt het laatste mogelijk ook weer tot een voedingsbodem voor het eerste, en het is ook gewoon een uiting van oprechte emotie zoals de bloemen en appels ivm Dnipro.

De Russen als laf zien (dat zei je overigens niet), dat is makkelijk gezegd. Maar kijk eens naar de opkomst van extreem-rechts in de Weimar republiek. De bruinhemden knokploegen waren intimiderend, en de politie had ook te maken met corruptie (S4 Babylon Berlin goeie fictie hierover). Dst stadium van de Weimar republiek is Poetin trouwens lang en breed voorbij. We zitten nu in de vergelijkbare situatie dat Nazi-Duitsland daadwerkelijk zich agressief gedroeg jegens buurlanden. Maar deze keer is extreem-rechts niet effectief. Geen blitz of intimidatie. En dat is de verdienste van het Oekraïense volk en hun leider: Zelenskii, een intelligent en empathisch man.

• Tens

Tens

fits the description

redwing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Dat is redelijk normaal, veel tijd gaat zitten in onderhoud en upgrades. Het grote verschil met rusland is dat die 25 tanks in onderhoud ook snel weer bruikbaar kunnen worden gemaakt. Terwijl bij de russen die 25 ergens aan het wegroesten zijn.
Weet niet wat de echte staat van onderhoud is natuurlijk, maar 1 op 3 inzetbaar is wel erg weinig.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:47

Indoubt

Always be indoubt until sure

Rubberen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:59:
Het lijkt hard te gaan nu Duitsland uiteindelijk geplooid is. Ik zie momenteel vele beloftes van tanks aan UA..

Echter als de UA militairen nog training moeten hebben, zullen ze de leopards maar wellicht eind maart/april op het toneel zien verschijnen?

De abrahams wellicht nog langer wegens de complexiteit.. Nu vermoed ik dat de géste van de US eerder voor de show is om de mond van scholtz te snoeren, en terecht ook.

Benieuwd wat de officiële statements van vandaag aan het licht zullen brengen!

Dit geeft de russen dus een window van een maand of 2-3 om hier een oplossing / tegenreactie voor te verzinnen. Aangezien hun wellicht beperkte mogelijkheden denk ik niet dat we hier veel van moeten verwachten.

Verder ben ik zeer benieuwd naar de efficiëntie van de modernere tanks op het slagveld.
Hoeft niet zolang te duren. De Oekrainers hebben ervaren tankbemanningen. Ze moeten alleen bekend gemaakt worden met het materiaal en hoe ze het beter in kunnen zetten. De training gaat voor een ervaren tankbemanning niet heel lang duren als ze al niet stiekem getrained zijn. Het zijn geen mobiks die je moet opleiden vanaf nul.

De afgelopen maanden is de organisatie al deels opgebouwd. Zware bergingsvoertuigen die leo 2 kunnen bergen, zware bruggenleggers die bruggen kunnen leggen waar een Leo2 overheen kan. Dit hele spel is allang aan de gang.

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:44

servies

Veni Vidi Servici

r_bleumer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:54:
Deze wil ik jullie toch even niet onthouden...

Natuurlijk wel heel beroerd om een beroep te doen op deskundigheid terwijl de Wijk er constant naast heeft gezeten.

Dit is het document waar het over gaat, hieronder mijn reactie op de Wijk:

https://hcss.nl/report/le...-jaar-oorlog-in-oekraine/

[Afbeelding]
Eigenlijk zijn al die punten enorme open deuren. Waarbij gezegd moet worden dat ik grote twijfels zet bij punt 7 en het 2e deel van punt 6...
Die eersten kan ik ook zo uit m'n grote duim zuigen...

• redwing
Indoubt schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Hoeft niet zolang te duren. De Oekrainers hebben ervaren tankbemanningen. Ze moeten alleen bekend gemaakt worden met het materiaal en hoe ze het beter in kunnen zetten. De training gaat voor een ervaren tankbemanning niet heel lang duren als ze al niet stiekem getrained zijn. Het zijn geen mobiks die je moet opleiden vanaf nul.

De afgelopen maanden is de organisatie al deels opgebouwd. Zware bergingsvoertuigen die leo 2 kunnen bergen, zware bruggenleggers die bruggen kunnen leggen waar een Leo2 overheen kan. Dit hele spel is allang aan de gang.
Inderdaad, en precies hierom riep ik al iedere keer in dit topic dat we niet teveel naar de Duitse nee moesten kijken. Alle puzzelstukken werden al op hun plaats gezet, waarmee het al duidelijk was dat het een kwestie van tijd was voordat dat een ja ging worden. Niet voor niets dat je plotseling ziet dat er allerlei landen klaar staan om die tanks te gaan leveren. Dit hele spel speelt al maanden.

[removed]

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44
servies schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Eigenlijk zijn al die punten enorme open deuren. Waarbij gezegd moet worden dat ik grote twijfels zet bij punt 7 en het 2e deel van punt 6...
Die eersten kan ik ook zo uit m'n grote duim zuigen...
En dan het zwaktebod om zich op zn deskundigheid te beroepen. Terwijl ik gemotiveerd aangeef waarom punt 7 niet op zal gaan, dan afdoen met 'deskundigheid', terwijl hij de Russen stelselmatig overschat.

Nonsensical line goes here <---

Pagina: 1 ... 27 ... 30 Laatste

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee