Toon posts:

Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste
Acties:

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:29

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Weer iemand staan roken in Mariupol:
https://www.ukrinform.net...soldiers-in-mariupol.html
"There is information about an explosion in the barracks in Mariupol where more than 200 Russian soldiers were stationed. The enemy's army suffered losses. The details are being clarified," the Mariupol City Council posted on Telegram.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:18
r_bleumer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:54:
Deze wil ik jullie toch even niet onthouden...

Natuurlijk wel heel beroerd om een beroep te doen op deskundigheid terwijl de Wijk er constant naast heeft gezeten.

Dit is het document waar het over gaat, hieronder mijn reactie op de Wijk:

https://hcss.nl/report/le...-jaar-oorlog-in-oekraine/

[Afbeelding]
#rekt. Kijk, RdW is niet achterlijk, maar hij zit gewoon buiten zijn expertise en dat wil hij niet inzien/toegeven. Goed dat iemand hem daarop wijst.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-01 16:46
servies schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Eigenlijk zijn al die punten enorme open deuren. Waarbij gezegd moet worden dat ik grote twijfels zet bij punt 7 en het 2e deel van punt 6...
Die eersten kan ik ook zo uit m'n grote duim zuigen...
De eerste klopt ook al niet, het was al bekend dat de aanval er ging komen (en de VS heeft dat ook regelmatig geroepen). Er was hoop dat het niet zou gebeuren, maar dat het zou gebeuren was voor velen al duidelijk (kijk alleen aan de manpads/Javelins e.d. die al klaar lagen)

Punt 2/3/4/5/6 zijn inderdaad open deuren, maar zeker 7 klopt niet als je het Europees bekijkt. Wat deze oorlog juist duidelijk maakt is dat rusland geen grote bedreiging voor onze veiligheid is. Ze zijn nu een bedreiging voor Oekraine omdat daar het luchtoverwicht niet afgedwongen kan worden. Zouden ze echter in een echte oorlog met Europa komen, zou dat luchtoverwicht er zo zijn, waarna die grond-oorlog niet vol te houden is. Bedenk hierbij dat 1 leger momenteel het hele russische leger heeft gestopt, in 1e instantie zelfs zonder grote hulp. En momenteel gaat er weliswaar meer hulp heen, maar blijft het nog steeds maar een fractie van wat er totaal beschikbaar is.

[removed]

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
dr.lowtune schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 07:56:
[...]

910 soldaten en 9 tanks….vooral dat eerste is bijna niet te bevatten. En als daar dan ook nog net zo veel gewonden bovenop komen….

Zoveel doden voor nauwelijks terreinwinst en eigenlijk een totaal discutabele “militaire operatie “,…ze zijn echt behoorlijk de weg kwijt in het Kremlin.
Filmpje van RFU van gisteren benoemd afgeslagen aanvallen op de lijn Zapo en Donetsk. Daar hadden de Russen twee kleine successen maar dat was niemandsland dorpjes om een goede reden. Alleen in het westen bij het water boekte RU succesje ivm de ligging (dorp in UA handen ligt laag). De voorheen neutrale dorpjes zijn ze al weer kwijt. Het zou logisch zijn als ook hier materiële verliezen zijn.

En de recente discussie over tanks zijn we herinnert aan het feit dat niet iedere tank gelijkwaardig is. Het betreft naar alle waarschijnlijkheid lichte tanks die al na één NLAW stuk zijn.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• redwing
Brent schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:18:
[...]

#rekt. Kijk, RdW is niet achterlijk, maar hij zit gewoon buiten zijn expertise en dat wil hij niet inzien/toegeven. Goed dat iemand hem daarop wijst.
Het grote probleem met RdW is dat ie niet leert van zijn eerdere fouten en in zijn eigen bubbel blijft hangen.

[removed]

• YakuzA

YakuzA

redwing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Het grote probleem met RdW is dat ie niet leert van zijn eerdere fouten en in zijn eigen bubbel blijft hangen.
Anchoring is menselijk.

PSN

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
r_bleumer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:54:
Natuurlijk wel heel beroerd om een beroep te doen op deskundigheid terwijl de Wijk er constant naast heeft gezeten.
Dat is typisch De Wijk, iedereen die het oneens is met hem heeft er bar weinig verstand van. Heel kinderachtig en het tegengeluid komt vaak van Amerikaanse experts met wel wat meer ervaring in het leger dan Rob.

Uit dat artikel vind ik "Voor Westerse landen kwam de Russische aanval als een verrassing ondanks de maandenlange Russische voorbereiding." ook twijfelachtig. Voor bepaalde landen vast heel verrassend (misschien ook meer hopen dat het niet zal gebeuren), maar de Amerikanen waarschuwden al lange tijd dat het ging komen.

• redwing
Tens schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Weet niet wat de echte staat van onderhoud is natuurlijk, maar 1 op 3 inzetbaar is wel erg weinig.
Och, met 37 tanks die geupgrade worden zit je daar al snel aan. Hierbij moet je niet vergeten dat zulke tanks binnen maximaal een paar weken weer operationeel kunnen zijn al zal dat hier niet gebeuren omdat ze niet nodig zijn.

[removed]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:20
Indoubt schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:04:
[...]

Hoeft niet zolang te duren. De Oekrainers hebben ervaren tankbemanningen. Ze moeten alleen bekend gemaakt worden met het materiaal en hoe ze het beter in kunnen zetten. De training gaat voor een ervaren tankbemanning niet heel lang duren als ze al niet stiekem getrained zijn. Het zijn geen mobiks die je moet opleiden vanaf nul.

De afgelopen maanden is de organisatie al deels opgebouwd. Zware bergingsvoertuigen die leo 2 kunnen bergen, zware bruggenleggers die bruggen kunnen leggen waar een Leo2 overheen kan. Dit hele spel is allang aan de gang.
Dat eerste vroeg ik me ook af. Aan diegenen hier die "vroegah" nog een tankopleiding hebben gehad:

Die opleidingen lijken bedoeld voor mensen die net zoveel van tanks weten als ik (=niets, mogelijk herken ik het nog net als tank wanneer het voor mijn neus staat, verder ben ik uiteraard een prima leunstoelgeneraal).

Durft iemand te gokken hoeveel procent van zo'n opleiding kan vervallen voor crews die al prima in staat zijn een T-72 oid. te bedienen en al ervaring hebben in de samenwerking tussen bestuurder/commandant/schutter e.d. maar nu vooral moeten leren wat er anders is aan een Leopard?

• Jerie
  • Niet online
r_bleumer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:16:
[...]

En dan het zwaktebod om zich op zn deskundigheid te beroepen. Terwijl ik gemotiveerd aangeef waarom punt 7 niet op zal gaan, dan afdoen met 'deskundigheid', terwijl hij de Russen stelselmatig overschat.
Een klassieke variant op Wikipedia: Argument from authority

Op zich zou hij zijn deskundigheid aan kunnen kaarten en ingaan op het argument. Maar dat doet hij niet. Ik snap eigenlijk niet waarom we nog luisteren naar deze meneer. Laten we hem negeren. Hij is immers onverstandig en onrealistisch. Ofwel vastgeroest over houdbaarheidsdatum heen.

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44
Jerie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:25:
[...]

Een klassieke variant op Wikipedia: Argument from authority

Op zich zou hij zijn deskundigheid aan kunnen kaarten en ingaan op het argument. Maar dat doet hij niet. Ik snap eigenlijk niet waarom we nog luisteren naar deze meneer. Laten we hem negeren. Hij is immers onverstandig en onrealistisch. Ofwel vastgeroest over houdbaarheidsdatum heen.
Klopt, dergelijke drogredeneringen prikken we zo doorheen. Daarna blijft het ook stil.

Nonsensical line goes here <---

• Jerie
  • Niet online
user109731 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:22:
[...]

Dat is typisch De Wijk, iedereen die het oneens is met hem heeft er bar weinig verstand van. Heel kinderachtig want het tegengeluid komt vaak van Amerikaanse experts met wel wat meer ervaring in het leger dan Rob.

Uit dat artikel vind ik "Voor Westerse landen kwam de Russische aanval als een verrassing ondanks de maandenlange Russische voorbereiding." ook twijfelachtig. Voor bepaalde landen vast heel verrassend (misschien ook meer hopen dat het niet zal gebeuren), maar de Amerikanen waarschuwden al lange tijd dat het ging komen.
Blijkbaar is de VS voor RdW geen Westers land. Op zich klopt dat. Als je lang genoeg naar het oosten reist, kom je vanzelf in de VS 8)7

Ik neem deze meneer sinds ongeveer April 2022 niet meer serieus. Hij kon maar niet toegeven dat hij fout zat dat UA snel verslagen zou worden. Waarschijnlijk nog steeds niet toegegeven.

Ik heb van dichtbij ook gezien wat ouderdom kan doen qua aftakeling. Men kan vastgeroest raken in denkpatronen en overtuigingen waarbij men niet om kan gaan of wenst te gaan (dat is altijd de vraag...) met veranderingen.

De film komische Duitse film Goodbye Lenin gaat daar trouwens ook over ;) (al was dat eerder ivm beroerte)

• Brent
r_bleumer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Klopt, dergelijke drogredeneringen prikken we zo doorheen. Daarna blijft het ook stil.
Kijk, er zit best ergens een punt dat een expert misschien wat meer weet dan een nonexpert. Maar het hele punt is: RdW is geen expert. Hij beunt bij naast emeritus hoogleraar geschiedkunde en internationale betrekkingen. Het bijbeunen als commentator lijkt hij echter serieuzer te nemen dan zijn plicht als onderzoeker om zich bewust te zijn van de grenzen van zijn expertise en dat van andere experts te erkennen.

/RdW

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://www.nu.nl/spannin...-tanks-naar-oekraine.html

28 stuks voor Duitsland lijkt het?
Standaard Batallion is 14 stuks?

Wie biedt er meer?

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:24
MikeyMan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:59:

28 stuks voor Duitsland lijkt het?
Standaard Batallion is 14 stuks?

Wie biedt er meer?
"Normaliter bestaat een Duits tankbataljon van Leopard 2-tanks uit zo'n 44 tanks. Dat zou betekenen dat Duitsland er in totaal zo'n 88 wil sturen."

Is later in het artikel erbij geëdit.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:05
Dazzler2120 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:02:
[...]

"Normaliter bestaat een Duits tankbataljon van Leopard 2-tanks uit zo'n 44 tanks. Dat zou betekenen dat Duitsland er in totaal zo'n 88 wil sturen."

Niet te geloven, 88 Leopard 2 tanks vanuit Duitsland zou echt een ommezwaai van jewelste zijn.

• YakuzA

YakuzA

Joeridev schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:03:
[...]

Niet te geloven, 88 Leopard 2 tanks vanuit Duitsland zou echt een ommezwaai van jewelste zijn.
Ze sturen er eerst 14, en daarna gaan ze kijken wat erbij komt.

Het lijkt me slimmer om te wachten op de echte persco ipv nu op basis van roddels al de lat te hoog te leggen ;)

https://www.spiegel.de/au...3d-442d-935c-998ee72b4d95
Berlin liefert der Ukraine 14 Kampfpanzer vom Typ Leopard-2-A6.
en het doel is om er 2 van te maken? dat is dan misschien later 28?:
Ziel sei es, rasch zwei Panzer-Bataillone mit Leopard-2-Panzern zusammenzustellen, teilte der Regierungssprecher mit.
Wat nu.nl gesnoven heeft om tot 88 te komen weet ik niet, maar dat is wel een erg fout getal :+
(for multiple reasons.... ik weet 100% zeker dat DE er nooit van hun leven exact 88 gaat leveren gezien de context van dat getal.)

[Voor 46% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2023 12:27]

PSN

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:32
Dazzler2120 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:02:
[...]

Er wordt in deze en eerdere draden vaak gefoeterd op de nos, maar voor dit soort informatie uit traditionele kanalen zijn ze doorgaans betrouwbaar. Het zullen er 14 worden.

Bron: https://nos.nl/liveblog/2...nks-en-stuurt-er-veertien

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:27
Het blijft oorverdovend stil aan de Russiche kant na de aankondiging dat de Leopards worden losgelaten.

PSN: Alvanosa

• redwing
emphy schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:06:
[...]

Er wordt in deze en eerdere draden vaak gefoeterd op de nos, maar voor dit soort informatie uit traditionele kanalen zijn ze doorgaans betrouwbaar. Het zullen er 14 worden.

vanuit het westen is de afgelopen maanden alle ondersteuning die nodig is voor deze tanks al richting Oekraine gestuurd. De volgende stap is dat Oekraine deze 14 tanks krijgt om ermee om te leren gaan. Zodra dat goed gaat zal Duitsland, gezien wat er al gezegd is, er meer sturen. Ik neem aan dat hier wel enige coordinatie aan vooraf gaat zodat de tanks er komen zodra de trainingen klaar zijn en de tanks goed ingezet kunnen worden.

[removed]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:21
emphy schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:06:
[...]

14 direct. 2 battalions na verdere training.

TheS4ndm4n#1919

• YakuzA

YakuzA

nu.nl lijkt een beetje aan de verkeerde shizzle te hebben gesnoven:
YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1"

Het zal allemaal afhangen van wat ze onder 'battalion' verstaan.

[Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2023 12:15]

PSN

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:24
Alvanosa schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:11:
Het blijft oorverdovend stil aan de Russiche kant na de aankondiging dat de Leopards worden losgelaten.
Kremlin says tanks will 'burn like all the rest'
Ik denk dat het video monteer pr team druk bezig is. Met het bewerken van video's hoe Leopard tanks worden vernietigd met uiteraard een Nazi logo erop

[Voor 12% gewijzigd door Amdwarrior op 25-01-2023 12:23]

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
En meteen maar even een waarschuwing naar China in het licht van de huidige escalatie (offensieve NAVO tanks naar Ukraine):

https://www.business-stan...eport-123012401570_1.html

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:18
Ze zijn inderdaad stil over de Leopards, maar dat die Abrams komen...

https://www.worldopress.c...-is-a-blatant-provocation

Ik denk dat er wel een soort van vergelding komt. Dat zal dan denk ik in de vorm van Iraanse drones zijn. Het transportvliegtuig was al gespot.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• emphy
Mijn Duits is ietwat roestig, maar daar staat toch enkel dat het doel is om samen met Europese partners twee bataljons samen te stellen?

Dus niet dat Duitsland alle tanks daarvoor gaat leveren.

[Voor 6% gewijzigd door emphy op 25-01-2023 12:20]

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:14

Auredium

Informaticus Chaoticus

Er is wat gepraat over de T14 Armata inzet die wat wordt gepusht en waarom deze nog niet is ingezet (buiten dat er weinig van zijn). Recentelijk zijn er weer geruchten dat ze wellicht toch naar het front gaan maar schijnbaar zit niemand aan het front te wachten p die dingen. Waarschijnlijk omdat deze nieuwe tanks feitelijk nog prototypes zijn met veel nukken en fouten.
Dat dit echter opnieuw wordt besproken betekend at op de achtergrond RU niet super blij is met de komst van westerse tanks omdat onze speeltjes over het algemeen van een hoger niveau zijn dan wat ze zelf hebben.

That said; publiekelijk zal RU zeggen dat ze niet bang zijn en dat het westen een fout maakt. Ze zullen iedere week tientallen Leo 2's vernietigen volgens hun propaganda etc. etc. Maar op de achtergrond zullen ze waarschijnlijk tot de conclusie komen dat alleen het opofferen van grote nummers tanks kleine nummers Leo 2 kunnen stoppen en dat ze dit eigenlijk niet echt kunnen bolwerken met hun beperkte voorraden. Dus ik vermoed dat er wat tank commandeurs daar slapeloze nachten hebben.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• YakuzA

YakuzA

emphy schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Mijn Duits is ietwat roestig, maar daar staat toch enkel dat het doel is om twee bataljons samen te stellen, niet dat Duitsland ook nog eens al de tanks daarvoor gaat leveren?
Das Ziel ist es, rasch zwei Panzer-Bataillone mit Leopard-2-Panzern für die Ukraine zusammenzustellen. Dazu wird Deutschland in einem ersten Schritt eine Kompanie mit 14 Leopard-2-A6-Panzern zur Verfügung stellen
ersten schritt is 'eerste stap/instantie' oid.

PSN

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
[...]

Mijn Duits is ietwat roestig, maar daar staat toch enkel dat het doel is om samen met Europese partners twee bataljons samen te stellen?

Goed opgemerkt, dat had ik in eerste instantie niet zo gelezen.

• asing
[...]

Je kan het op twee manieren lezen. De eerste is dat Duitsland 2 batallions aan tanks gaat voorzien, en er nu in eerste instantie 14 stuurt.

De andere is dat men probeert samen met andere landen 2 batallions te organiseren, waarbij Duitsland in eerste instantie 14 tanks bijdraagt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:01
Auredium schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:19:
[...]

Er is wat gepraat over de T14 Armata inzet die wat wordt gepusht en waarom deze nog niet is ingezet (buiten dat er weinig van zijn). Recentelijk zijn er weer geruchten dat ze wellicht toch naar het front gaan maar schijnbaar zit niemand aan het front te wachten p die dingen. Waarschijnlijk omdat deze nieuwe tanks feitelijk nog prototypes zijn met veel nukken en fouten.
Dat dit echter opnieuw wordt besproken betekend at op de achtergrond RU niet super blij is met de komst van westerse tanks omdat onze speeltjes over het algemeen van een hoger niveau zijn dan wat ze zelf hebben.

That said; publiekelijk zal RU zeggen dat ze niet bang zijn en dat het westen een fout maakt. Ze zullen iedere week tientallen Leo 2's vernietigen volgens hun propaganda etc. etc. Maar op de achtergrond zullen ze waarschijnlijk tot de conclusie komen dat alleen het opofferen van grote nummers tanks kleine nummers Leo 2 kunnen stoppen en dat ze dit eigenlijk niet echt kunnen bolwerken met hun beperkte voorraden. Dus ik vermoed dat er wat tank commandeurs daar slapeloze nachten hebben.
Ik zie de berichten volgende week all "RU forces have destroyed 22 Leopard 2a7+'s so far, no match against T14" 8)7

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14
onkl schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Dat eerste vroeg ik me ook af. Aan diegenen hier die "vroegah" nog een tankopleiding hebben gehad:

Die opleidingen lijken bedoeld voor mensen die net zoveel van tanks weten als ik (=niets, mogelijk herken ik het nog net als tank wanneer het voor mijn neus staat, verder ben ik uiteraard een prima leunstoelgeneraal).

Durft iemand te gokken hoeveel procent van zo'n opleiding kan vervallen voor crews die al prima in staat zijn een T-72 oid. te bedienen en al ervaring hebben in de samenwerking tussen bestuurder/commandant/schutter e.d. maar nu vooral moeten leren wat er anders is aan een Leopard?
Nou als je het tactische kan overslaan dus dan draait het alleen nog om de techniek in de tank, de computer. Communicatie vuurleiding systeem. Maar vooral het leren onderhouden van alle apparatuur, want vergis je niet in de dagelijkse onderhoud van enkele uren per dag.
Een ervaren crew zal dit binnen enkele weken kunnen echter de vraag is of je die nog hebt want ik ben bang dat die zijn gesneuveld in de oude tank.

Ik gok inzet op zijn vroegst begin april…
Het grootste verschil op het battlefield zal de afstand zijn want leo2 is al vanaf 4 km behoorlijk accuraat terwijl de t70/80 ik schat 3 km max zal zijn

[Voor 6% gewijzigd door merlin1201 op 25-01-2023 12:28]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
asing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat er wel een soort van vergelding komt. Dat zal dan denk ik in de vorm van Iraanse drones zijn. Het transportvliegtuig was al gespot.
*off-topic*

[Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 25-01-2023 19:24]

• asing
mv_ak schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:27:
[...]

Microsoft Teams, Office 365, Xbox live liggen er ook WW even uit, weten nog niet wat de oorzaak is.
Verkeerde topic denk ik zo? :)

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Waaj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Goed opgemerkt, dat had ik in eerste instantie niet zo gelezen.
vind de tekst sowieso onduidelijk: het noemt als doel 2 tankbataljons samen te stellen en is de eeste stap een compagnie van 14 tanks.

Echter volgens https://de.wikipedia.org/...bataillon_14_(Bundesheer) bestaat een bataljon uit 3 compagnieen. Kunnen we dan aannemen dat het doel is om in totaal 6 compagnieen a 14 tanks elk voor UA samen te stellen?

Struktur

Bundesministerium für Landesverteidigung
Kommando Landstreitkräfte
4. Panzergrenadierbrigade
Panzerbataillon 14
Bataillonskommando
Stabskompanie
1. Panzerkompanie
2. Panzerkompanie
3. Panzerkompanie

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:17
Ik hoor net via de radio dat Duitsland er 14 zou sturen. De interessante vraag daarbij was de volgende: zou Duitsland rode lijnen aangeven, als bijvoorbeeld je valt er de Krim niet mee binnen!?

Het kan bijna niet anders dan dat er voorwaarden zijn gekoppeld op het gebruik van de leopards. Volg je ze niet? Stopt de logistieke keten.. Ergens is het ook normaal, stel UA beslist om rechtstreeks naar Moskou te rijden zouden ze het nog kunnen ook met wat ze krijgen _O-

• YakuzA

YakuzA

Rubberen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:29:
Ik hoor net via de radio dat Duitsland er 14 zou sturen. De interessante vraag daarbij was de volgende: zou Duitsland rode lijnen aangeven, als bijvoorbeeld je valt er de Krim niet mee binnen!?

Het kan bijna niet anders dan dat er voorwaarden zijn gekoppeld op het gebruik van de leopards. Volg je ze niet? Stopt de logistieke keten.. Ergens is het ook normaal, stel UA beslist om rechtstreeks naar Moskou te rijden zouden ze het nog kunnen ook met wat ze krijgen _O-
Het zal ongetwijfeld ergens minimaal informeel op gebruik op Oekrains grondgebied volgens de internationale definities beperkt zijn.

"German tanks storm the Kremlin" zou niet zo best zijn ;)

PSN

• emphy
[...]

Die aanvallen kwamen er toch wel, nu stoppen ze er alleen even het plakkertje "vergelding voor de tanks" op in plaats van de vergelding voor de brutaliteit om hen te verslaan op het slagveld, of wat het smoesje ook mag wezen dat ze gebruikten.

• Jerie
  • Niet online
[...]

Klopt, want het staat allemaal in hetzelfde lemmet:
The goal is to quickly put together two Panzer Battalions with Leopard 2 tanks for Ukraine. In a first step, Germany will provide a company with 14 Leopard 2 A6 tanks, which come from the Bundeswehr stocks. Other European partners will hand over Leopard-2 tanks. The training of the Ukrainian crews in Germany is to begin quickly. In addition to training, the package will include logistics, ammunition and maintenance of the systems.
Aldus Firefox Translations

• YakuzA

YakuzA

[...]

Nou, de Russische vergelding is er :+

Voor straf sturen ze de T14 volgens GB:
Ook Rusland stuurt moderne tanks naar front

Rusland stuurt op dit moment een aantal moderne T-14 gevechtstanks naar het front in Oekraïne, meldt het Britse ministerie van Defensie.
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-66986716
_O-

[Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2023 12:36]

PSN

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Boeryepes schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:29:
[...]

vind de tekst sowieso onduidelijk: het noemt als doel 2 tankbataljons samen te stellen en is de eeste stap een compagnie van 14 tanks.

Echter volgens https://de.wikipedia.org/...bataillon_14_(Bundesheer) bestaat een bataljon uit 3 compagnieen. Kunnen we dan aannemen dat het doel is om in totaal 6 compagnieen a 14 tanks elk voor UA samen te stellen?

Struktur

Bundesministerium für Landesverteidigung
Kommando Landstreitkräfte
4. Panzergrenadierbrigade
Panzerbataillon 14
Bataillonskommando
Stabskompanie
1. Panzerkompanie
2. Panzerkompanie
3. Panzerkompanie
Die pagina gaat over het Oostenrijkse leger ;) Maar de opzet van een batallion lijkt verder hetzelfde te zijn.

Volgens https://de.wikipedia.org/wiki/Panzerbataillon:
Das Panzerbataillon der Bundeswehr ist im Regelfall mit 44 Kampfpanzern des Typs Leopard 2 ausgerüstet. Sie befinden sich in folgenden Einheiten:

1./ Stabs- und Versorgungskompanie – zwei Leopard 2 sowie zwei Bergepanzer Büffel im Instandsetzungszug.
2./ Panzerkompanie – vierzehn Leopard 2 (zwei in der Kp-Führungsgruppe, in drei Zügen je vier)
3./ Panzerkompanie – vierzehn Leopard 2 (zwei in der Kp-Führungsgruppe, in drei Zügen je vier)
4./ Panzerkompanie – vierzehn Leopard 2 (zwei in der Kp-Führungsgruppe, in drei Zügen je vier)
Betere bronnen kan ik niet zo snel vinden.

• Alvanosa
YakuzA schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:34:
[...]

Nou, de Russische vergelding is er :+

Voor straf sturen ze de T14 volgens GB:

[...]

https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-66986716
_O-
[Twitter]
Haha, die dingen vallen uit elkaar voor ze eindelijk op de plaats zijn aangekomen.

• YakuzA

YakuzA

voor het overzicht, de guesstimations voor Abrams/Leopard/Challenger:

PSN

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Waaj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:35:
[...]

Die pagina gaat over het Oostenrijkse leger ;) Maar de opzet van een batallion lijkt verder hetzelfde te zijn.

[...]
Top reactie. Hier moest hartelijk om lachen.
_/-\o_

Maar de onduidelijk blijft. Waarom '2 bataljons'? Misschien is het gewoonweg dat ze uit de reserve van 2 bataljons putten. Dan blijft onduidelijk hoeveel tanks in totaal.

• merlin1201
Ik denk dat alle leveringen via Duitsland gaan. Dat landen hun tanks naar Duitsland sturen en klaar worden gemaakt voor levering incl crew.
Denk niet dat verschillende landen maar simpelweg hun leo op transport naar Ukraine sturen. Er zullen peloton’s en eskadron’d geformeerd worden, deze battle structuur zal ook meester gemaakt moeten worden.
Kortom knallen

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 08:41

beany

Meeheheheheh

YakuzA schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:40:
[Twitter]
Mijn hemel, dat zouden 142 tanks zijn! (van ES heb ik er 20 gepakt).

Hoe gaan ze dit in hemelsnaam allemaal doen qua logistiek/ondersteuning/onderhoud? Kan bijna niet anders dan dat er niet-Oekrains personeel mee moet komen?? Die tanks iedere keer de grens overslepen voor onderhoud is niet te doen.

• Kepro
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:58
[Twitter]
Ik zie Frankrijk er niet staan met zijn leclerc. Ow was/is dat nog een idee?

Twitch kanaal Kepro_ - WoT Statistieken

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:28

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Kepro schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:48:
[...]

En NL met 18. Maar dat was voor de Duitse levering. Zie ik nu niet meer zo snel 'los van de rest' ook nog extra erbij komen. Al is het maar omdat we ze niet hebben..

PVoutput

• merlin1201
beany schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Hoe gaan ze dit in hemelsnaam allemaal doen qua logistiek/ondersteuning/onderhoud? Kan bijna niet anders dan dat er niet-Oekrains personeel mee moet komen?? Die tanks iedere keer de grens overslepen voor onderhoud is niet te doen.
Het zal wel een systeem worden waarbij er tanks gewisseld worden voor groot onderhoud, want die gaat het geen maanden volhouden in het veld.

• asing
[...]

Even van GeenStijl gekaapt : https://www.nbcnews.com/v...s-to-ukraine-161221189600

Let op : dit filmpje is gemaakt voordat Duitsland daadwerkelijk besloot Leopards te sturen.

Het is een beetje jammer dat het derde argument van Macron eruit geknipt is.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

prein2 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:54:
[...]

En NL met 18. Maar dat was voor de Duitse levering. Zie ik nu niet meer zo snel 'los van de rest' ook nog extra erbij komen. Al is het maar omdat we ze niet hebben..
Ik denk het eerlijk gezegd wel. Bonnetje voor 18 stuks zal door NL opgepakt worden.

€50 welkomstbonus bij Raisin Spaarrekening? Stuur een DM.

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:20
Stuurt Duitsland nu echt 88 tanks naar Oekraïne. Konden ze nou echt niet een ander aantal kiezen :D

• YakuzA

YakuzA

[...]
Als ze eens een keer iets lekken of aankondigen komen ze er wel in.

Voorlopig is het nog stil uit Parijs, maar had idd met '?' onder Discussing gekund.

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2023 13:01]

PSN

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:09

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

moshimoshi schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:59:
Stuurt Duitsland nu echt 88 tanks naar Oekraïne. Konden ze nou echt niet een ander aantal kiezen :D
:+
Toch weer een bevestiging voor RU dat de EU helemaal Nazi is >:)

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

• YakuzA

YakuzA

De Russen schijnen weer grotendeels uit Belarus te zijn verdwenen, voor mij iig een verrassing:
https://www.ukrinform.net...belarus-intelligence.html
About 6,000 Russian troops remaining in Belarus – intelligence
wel mogelijk een indicatie van versterking die naar het front is gedeporteerd.

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2023 13:04]

PSN

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Ze doen nochtans hetzelfde met de verschillende stuks moderne artillerie, dat gaat elke keer de grens over voor onderhoud.

La Batterie des Hommes sans Peur

• Baserk
  • Laatst online: 23:25
Bij Rob de Wijk krijg ik regelmatig het gevoel van de medisch specialist op het gebied van tumor-groei, want; dissertatie over tumorgroei, over zijn niet-vakkennis.
Of het nou gaat over het gevaar van 'roken door kinderen' of een gevaarlijke kinderstoel of speeltuin, hij komt uiteindelijk vaak uit bij 'Tumorgroei!'

Wat dat betreft is het 'open-deuren lijstje, nog ingehouden.

[...]

Dat is al grotendeels gecheft door Duitsland.
Die hebben met een eerder steunpakket ook al veel 'onderhouds&wegsleep materiaal' voor Leopard tanks gestuurd.
Denk bijvoorbeeld aan een rupsvoertuig om desnoods in 't veld bijv. de motor eruit te takelen en te vervangen.
De lijst is hier al eerder netjes gepost, kan 'm niet zo snel vinden.

Ik verwacht niet dat Oekraïners met de duimen hebben zitten draaien, naast dat materiaal, wachtend totdat de eerste Leopard echt de grens over is.
Het is dus niet dat ze vanaf vandaag bij nul beginnen qua logistics voor de tanks.

[Voor 21% gewijzigd door Baserk op 25-01-2023 13:19]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-01 14:39

3raser

⚜️ Premium member

[Twitter]
Ik ben voorzichtig optimistisch. Net als dat HIMARS de opruk van de Russen redelijk tot stilstand heeft gekregen kan dit de levering zijn wat de Russen verder terugdrijft.

Hoe zit dat met die 18 tanks uit Nederland? Is dat een kwestie van de rekening betalen aan Duitsland en dan rechtstreeks in UA bezorgen?

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 00:43

steveman

Comfortabel ten onder

*knip* Lever niet dit soort associaties

[Voor 89% gewijzigd door teacup op 26-01-2023 21:18]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Brent
steveman schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:15:
[...]

'H' is het achtste letter van het alfabet, dus 88 maakt "HH"

En dat staat natuurlijk voor niets anders dan "Happy Hunting' :7 ;)

honden kunnen toch ook helemaal niet fluiten?
Oh boy, laat de Russische TV hier niet achter komen. Dat wordt weer een hele week voer.

• asing
Kan CNN hier?

Ik vond dit stuk : https://edition.cnn.com/2...actics-bakhmut/index.html

TLDR; het geeft een inkijkje in hoe het westen verschilt van mening met Zelenski over de inzet van troepen en materieel. Het westen is van mening dat Bakhmut strategisch niet meer zo relevant is als het was, en dat de tol die Oekraïne betaalt voor het vasthouden te hoog is.

De bedoeling van het Westen is dat Oekraïne met alle nieuwe wapens een shift maakt naar het zuiden, maar Zelenski wil daar nog niet aan.

• YakuzA

YakuzA

asing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:26:
Kan CNN hier?

TLDR; het geeft een inkijkje in hoe het westen verschilt van mening met Zelenski over de inzet van troepen en materieel. Het westen is van mening dat Bakhmut strategisch niet meer zo relevant is als het was, en dat de tol die Oekraïne betaalt voor het vasthouden te hoog is.

De bedoeling van het Westen is dat Oekraïne met alle nieuwe wapens een shift maakt naar het zuiden, maar Zelenski wil daar nog niet aan.
het blijft een subjectieve mening wat 'te hoog' is :)
Misschien is het voor UA een koopje tov vechten op een andere plek, de fortificaties zoals daar zijn, zijn niet mals.
Ukrainian forces have withdrawn from the Donetsk region’s Soledar in order to save personnel.
https://www.ukrinform.net...o-save-personnel-afu.html

[Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2023 13:32]

PSN

• onkl
En in de afdeling kort nieuws:

Eind november vorig jaar waren er een aantal incidenten met bombrieven in Spanje. Die leken een relatie te hebben met Oekraïne / de Russische invasie in Oekraïne (doelen waren o.a. Oekraïnse ambassade, Spaanse ministerie van defensie etc.)

NOS bericht dat hiervoor intussen een verdachte is opgepakt. Motieven nog onbekend (of niet publiek gemaakt)

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01:42
AndereKoekoek schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:56:
Reed vanmiddag langs vliegbasis Gilze Rijen.

Stond daar een batterij Patriots incl radar opgesteld langs de startbaan. Vroeg mezelf af of er iets was gebeurd of ging gebeuren.

Lees dan nu dat de Leopard2 is losgelaten.

Geen idee of het verband heeft met elkaar, maar wel opvallend.
Zag vandaag ook de Patriots opstelling, wel interessant om zo te zien 👍

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:31

Niet alleen de Duitsers zijn overstag, ook de Superieure Tanks van Het Tweede Leger in Ukraine worden in opperste staat van paraatheid gebracht en gaan richting het front.

RdW zal in zijn handjes wrijven - al die tijd had hij toch gelijk dat het beste nog moest komen :7

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:14
https://t.me/United24media/3757

After months of fierce fighting, the Defense Forces of Ukraine left Soledar, Serhii Cherevaty, a representative of the Eastern Group of the Armed Forces of Ukraine, told Agence France-Presse

It is noted that the Ukrainian defenders withdrew to new lines of defense, but it is not specified when exactly this happened.

Still, the major goal to weaken the Russian forces was achieved. Unfortunately, the city of Soledar was completely destroyed, and it is reported that 97% of Soledar is in ruins.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kan CNN hier?

De frontlinie loopt nu eenmaal langs Bakhmut. Als ze die stad opgeven dan herbegint hetzelfde riedeltje gewoon bij de eerstvolgende stad.

La Batterie des Hommes sans Peur

• redwing
NiGeLaToR schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:54:
[Embed]

Niet alleen de Duitsers zijn overstag, ook de Superieure Tanks van Het Tweede Leger in Ukraine worden in opperste staat van paraatheid gebracht en gaan richting het front.

RdW zal in zijn handjes wrijven - al die tijd had hij toch gelijk dat het beste nog moest komen :7
Gegarandeert dat die tanks straks 10km achter de frontlinie blijven voor wat mooie plaatjes, waarbij de melding wordt dat ze al tig Leopards hebben vernietigd. Ik zie ze die dingen echt niet echt aan de frontlinie gebruiken, al was het maar omdat de eerste die dan afgeschoten wordt linea recta richting de VS gaat.

[removed]

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Daar heb je dan weer niks aan, want vermoedelijk zitten ze aan elkaar getaped, en moet je heel hard BOEM roepen als ie schiet, want anders gebeurt er niks.

Ben nu benieuwd hoe ver de trainingen op de Leopards zijn, en hoeveel verschillen er zitten tussen de A4 en A6 die op de trein gaan. Als die dingen nog voor het einde van de winter op jacht kunnen hebben ze een hele goede kans om een stuk Ukraine terug te pakken. Komen ze pas in de zomer in actie dan heb je eerst het natte seizoen weer, en zelfs luipaarden houden niet van 1 meter modder.

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:19

krvabo

MATERIALISE!

3raser schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:14:
[...]

Hoe zit dat met die 18 tanks uit Nederland? Is dat een kwestie van de rekening betalen aan Duitsland en dan rechtstreeks in UA bezorgen?
Het lijkt me persoonlijk erg onwaarschijnlijk dat wij al onze 18 lease-tanks naar oekraine gaan sturen. Dan hebben onze tankcrews geen tanks meer om mee te oefenen. Ik zou eerder een stuk of 8 a 10 verwachten, en in ieder geval niet meer dan 14 (wat veel andere landen een mooi getal lijken te vinden)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

redwing schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:56:
[...]

Gegarandeert dat die tanks straks 10km achter de frontlinie blijven voor wat mooie plaatjes, waarbij de melding wordt dat ze al tig Leopards hebben vernietigd. Ik zie ze die dingen echt niet echt aan de frontlinie gebruiken, al was het maar omdat de eerste die dan afgeschoten wordt linea recta richting de VS gaat.
Ja ik ben zelf wel benieuwd. Ten eerste is 14 tanks niet echt veel en ik heb niet het idee dat ze meer uit de grond kunnen trekken omdat die tanks tjokvol westerse technologie zitten waar ze door sancties niet meer aan kunnen komen.

Een ander probleem wat er is is dat deze tanks nog niet geheel betrouw zijn zo viel er tijdens een parade een paar jaar terug een Armata tank stil waardoor die door een andere tank moest worden weg getrokken. Simpelweg gezegd; deze tank heeft kinderziektes en je wilt als tank commandant niet midden in de actie erachter komen dat je tank stil valt of je linker rupsband plotseling niet meer werkt.

De gooi van Rusland om Armata tanks naar het front te sturen is waarschijnlijk pure wanhoop.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:46

pro_6or

amateur_60r

Auredium schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:09:
[...]

Ja ik ben zelf wel benieuwd. Ten eerste is 14 tanks niet echt veel en ik heb niet het idee dat ze meer uit de grond kunnen trekken omdat die tanks tjokvol westerse technologie zitten waar ze door sancties niet meer aan kunnen komen.

Een ander probleem wat er is is dat deze tanks nog niet geheel betrouw zijn zo viel er tijdens een parade een paar jaar terug een Armata tank stil waardoor die door een andere tank moest worden weg getrokken. Simpelweg gezegd; deze tank heeft kinderziektes en je wilt als tank commandant niet midden in de actie erachter komen dat je tank stil valt of je linker rupsband plotseling niet meer werkt.

De gooi van Rusland om Armata tanks naar het front te sturen is waarschijnlijk pure wanhoop.
Ze hebben er maar een stuk of 3 denk ik. Wat me opviel in de filmpjes van de parades de laatste jaren is hoe slecht de bouwkwaliteit was. Die vierkante dozen (waar dan explosieven in zouden moeten zitten (relikt) om inkomende schoten af te buigen, kracht te verminderen. In elkaar geflanst.

een treffende spreuk

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:14
Frankrijk gaat volgens mij AMX-10 RC leveren en geen Leclerc. Al staan er van die laatste ook 184 in de opslag als ik Wikipedia mag geloven.

• YakuzA

YakuzA

TheBrut3 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Frankrijk gaat volgens mij AMX-10 RC leveren en geen Leclerc. Al staan er van die laatste ook 184 in de opslag als ik Wikipedia mag geloven.
Ze schijnen wel ergens in de achtergrond over de Leclerc aan het praten te zijn, er komt alleen weinig over naar buiten.
Volgens Lubach was de Leclerc niet zo goed :+

PSN

• asing
[...]

Kleine correctie, zie een paar posts terug, het NBC filmpje.

Macron heeft geen besluit genomen, optie is op de tafel en hij heeft zijn MinDef erop gezet. Hij geeft aan dat er 3 voorwaarden zijn, waarvan hij er 2 noemt. De derde is geknipt.

- het moet geen verdere escalatie geven
- het te leveren materieel moet ondersteund kunnen worden
- (geknipt uit het filmpje)

Dus het zou zomaar kunnen dat Macron niet achter wil blijven en ook Leclerc tanks stuurt.

• onkl
[...]

Tijdens de hele show rond "wellus/nietus tanks" van de afgelopen paar weken is er door Frankrijk wel eens gehint dat ze Leclerc's zouden kunnen sturen.

Het meeste wat ik lees, is dat dat een drukmiddel richting Duitsland was, niet als serieus voorstel. Hoewel de Leclerc wordt ingeschat als een prima tank (categorie Leopard 2, Challenger 2 etc.), is men er huiverig voor om al te veel verschillende tanks die kant op te sturen, omdat de Oekraïners dan een nog grotere uitdaging hebben qua onderhoud, training en logistiek.

Tenzij het dus serieuze aantallen zijn, lijkt het me logischer dat Frankrijk andere spulletjes stuurt en de behoefte aan tanks vooral door de Leopard wordt vervuld (OK. En nog wat Challengers en Abrams). Al is bovenstaand vooral een inschatting uit praktische gronden, mogelijk dat iemand in Frankrijk een politieke (of commerciële...) noodzaak ziet een aantal van hun mooiste tanks in actie te brengen. Gok dat Oekraïne dan echt geen "nee, liever niet" gaat zeggen.

• YakuzA

YakuzA

Het is duidelijk waarom Scholtz specifiek heeft gewacht tot deze datum voor het zenden van de Leopard 2:
"A tank greeting - that's how I would describe the conversation between President Zelensky and Chancellor Scholz that has just taken place. On his birthday, the head of state received confirmation of the German side's decision to start supplying Ukraine with Leopard 2 tanks, as well as the granting of permission to third countries to supply us with tanks of this type. The training of the crews begins immediately," Sybiha said.
Hij wilde gewoon wachten op de verjaardag van Zelensky, soortvan surprise party gift ;)

https://www.ukrinform.net...d-2-tanks-to-ukraine.html

[Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2023 14:41]

PSN

• mindcre8r
  • Laatst online: 26-01 11:11

mindcre8r

The Baka Crow..

Rusland laat weer even spierballen zien door haar hypersonische raket te testen in de atlantische oceaan. Daar waar de schepen met abrahams worden vervoerd straks ?

https://www.cnbc.com/2023...cise-in-the-atlantic.html

Tameguchi kitten ja ney o

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
mindcre8r schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:43:
Rusland laat weer even spierballen zien door haar hypersonische raket te testen in de atlantische oceaan. Daar waar de schepen met abrahams worden vervoerd straks ?

Door een simulatie te doen van het lanceren van zo'n ding. Oftewel gewoon een training, maar in dit geval maken ze er een persbericht van.

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:01

Dan wordt dat gewoon als aanval gezien NAVO.

Geen idee wie hier nou verder het publiek voor is, hypersonische kruis wapens zijn nog erg experimenteel en kosten rond de 100 miljoen per stuk, dus het gebruik ervan op alles behalve een extreem high value target zou nergens op slaan.

• YakuzA

YakuzA

Ze hebben niks gelanceerd ;)
Ze zijn ergens heen gevaren om daar een computer simulatie te draaien.

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2023 14:58]

PSN

• asing

And the 2022-2023 Saber Rattling Trophy goes to...... Russia! :+

• Baserk
  • Laatst online: 23:25

Computer simulatie.
Er is dus alleen op 'Enter' gedrukt.
Niet op een 'Launch' knop.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04:07

rapture

Zelfs daar netwerken?

Kan CNN hier?

De Russen vechten totdat ze niet meer kunnen en zijn zo nonchalant inert dat ze niet van gedachten kunnen veranderen zonder halve miljoen doden.

De eerste stap voor de onderhandelingen is de dodenteller zo efficiënt mogelijk over half miljoen jagen. Daarvoor laat je de vijand op de fortificaties kapot rushen en houdt de frontlinie zo statisch mogelijk. Laat de Russen maar zoals lemmingen in dezelfde kill zones lopen.

Zoals in de laatste interview bij SpeakTheTruth, een granaat slaat in, de Russen zoeken dekking, staan weer op en lopen naar waar hun voorgangers stierven. Een Oekraïner in een tank duwt op de vuurknop om een granaat op exact dezelfde plek te laten landen. De Russen zoeken dekking, staan weer op en lopen weer naar waar de granaat ingeslagen is. Nog een keer op de knop drukken. Normaal gezien spreiden de troepen naar links en rechts uit zodat een tankkanon wat meer naar links of rechts moet mikken.

Altijd maar de voorgangers volgen en in hetzelfde vakje op de kaart sterven is, maakt het voor de Oekraïners gemakkelijk en de schade blijft op hetzelfde vakje. Bij een bewegingsoorlog verschuift het slagveld en je hebt overal oorlogsschade. Nu wordt de oorlogsschade tot een beperkt aantal vakjes op de kaart gelimiteerd.

In een dorp kan je in kelders schuilen, eten, slapen, munitie ophalen,... Als 97% van een dorp vernietigd is, dan is het tijd om terug te trekken naar een positie waar je nog goede locaties voor het schuilen, eten, slapen,... kan vinden.

• YakuzA

YakuzA

Spanje stuurt er blijkbaar ook echt 53, het enige probleem is dat er 33 nog flink opgeknapt moeten worden:

Ze sturen dus 20 inzetbare tanks, en 33 voor de toekomst.
Helaas wel de 2A4.
en jammer dat ze na hun vorige aanbod in Juli niet begonnen zijn met het opknappen, omdat ze er toen achter kwamen dat dat echt nodig was...

/edit: zie onder, waarschijnlijk niet zo goed vertaald, tnx @Alvanosa

[Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2023 15:45]

PSN

• Alvanosa
YakuzA schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:39:
Spanje stuurt er blijkbaar ook echt 53, het enige probleem is dat er 33 nog flink opgeknapt moeten worden:
[Twitter]
Ze sturen dus 20 inzetbare tanks, en 33 voor de toekomst.
Helaas wel de 2A4.
en jammer dat ze na hun vorige aanbod in Juli niet begonnen zijn met het opknappen, omdat ze er toen achter kwamen dat dat echt nodig was...
Nee, de quote is uit zijn verband getrokken:

https://www.elmundo.es/es...e176e4d4d875198b45cc.html
Este diario ya adelantó que 53 de los 108 carros Leopard que el Gobierno de España adquirió en 1998 a Alemania y que descansan en el Centro Logístico de Casetas (Zaragoza) son viables. Según el citado diario, al menos 20 de ellos están en buenas condiciones y otros tantos necesitarían la puesta a punto correspondiente de todo vehículo que está en hibernación.
Hier staat dat er 53 van de 108 gekochte leopards in 1998 bruikbaar zouden zijn, waarvan er 20 zich in goede staat verkeren en de rest uit hibernatie gehaald zou moeten worden.

Er word niks gemeld over hoeveel ze er gaan leveren.

• YakuzA

YakuzA

Gelukkig hoeven we voor Abrams niks te vertalen: ;)

Nog wel een gossip getal via Bloomberg gok ik.
Officiele persco om 18:00

[Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2023 17:19]

PSN

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:01:
[Twitter]
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik zit wel een beetje te wippen op m’n stoel van die berichten.

We weten dat de combi IFV en MBT’s met goede training en doctrine werkt: hoop dat ze dat in UA ook kunnen laten zien. Bradley’s, nwe lading beschermd transport, MBT’s, tis een heuze nieuwe fase aan het worden.

Toch ook zorgen: zonder airpower zijn ook deze moderne navo wapens kwetsbaar voor oa artillerie. Met lucht dominantie had je die verder weg kunnen jagen. Ms dat de 150km mlrs daarin wat kan doen.

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:22
NiGeLaToR schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik zit wel een beetje te wippen op m’n stoel van die berichten.

...
Van enthousiasme of van nerveusiteit?

We see things as we are, not as they are

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

NiGeLaToR schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:26:
[...]

We weten dat de combi IFV en MBT’s met goede training en doctrine werkt: hoop dat ze dat in UA ook kunnen laten zien. Bradley’s, nwe lading beschermd transport, MBT’s, tis een heuze nieuwe fase aan het worden.

Toch ook zorgen: zonder airpower zijn ook deze moderne navo wapens kwetsbaar voor oa artillerie. Met lucht dominantie had je die verder weg kunnen jagen. Ms dat de 150km mlrs daarin wat kan doen.
Het leger van Oekraïne wordt omgebouwd van een leger gebaseerd op Russische doctrine naar een NATO leger. Aangezien men al piloten in de VS aan het trainen is worden ze wss ook geback-upped met F16's ergens dit jaar.

Ik kan mij voorstellen dat dit voor het Russische leger een nachtmerrie is en in het verlengstuk van de politiek ook. Want een eis van NATO lid worden is een leger hebben wat kan opereren in de NATO structuur wat Oekraïne nu kan. Dus dan wordt de vraag voor Rusland wat ze gaan doen. Als er een vredesverdrag komt is Oekraïne weer dichter bij NATO lidmaatschap omdat daarin staat dat je geen lopend conflict hebt. Maar als Rusland niet vrede sluit op een gegeven moment blijven ze troepen en geld bloeden en is er geen kans dat sancties ongedaan worden gemaakt.
Dus echt wel een dilemma voor de Rus.

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-01 14:40
[Twitter]
Alleen zo jammer dat er zoveel echt "oude" A4 modellen tussen staan.
Pas vanaf A5 en zeker A6 is de armour echt significant geüpgraded.

De A4 is tenslotte ook al 30+ qua leeftijd.

God does not play dice

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Als ze dit nou ook meteen even regelen:

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:31
rapture schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:12:
[...]

De Russen vechten totdat ze niet meer kunnen en zijn zo nonchalant inert dat ze niet van gedachten kunnen veranderen zonder halve miljoen doden.
Gisteren ook al even aangekaart, maar waar komen die schattingen vandaan waarop er een kantelpunt komt? Gisteren ging het over 200/250K doden als ik het goed heb, nu over het dubbele. Ik ben echt benieuwd wat de onderbouwing hiervoor is. Het lijken vooral schattingen (alleen geen idee door wie of waarop dat gebaseerd is).

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
RoD schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:27:
Als ze dit nou ook meteen even regelen:
[Embed]
Maar is dat dan: "Wij willen deze doneren als we die van jullie kunnen kopen". Of iig met bijbetaling. Of is het: "We willen deze doneren als we gratis significant betere krijgen van jullie". Dan heeft het natuurlijk weinig met doneren mee te maken, en kunnen we beter die Westerse tanks aan Oekraiene doneren.

[Voor 5% gewijzigd door Sissors op 25-01-2023 17:37]

• eppie
YakuzA schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:01:
[Twitter]
Officiele persco om 18:00
Benieuwd wat ze precies leveren. 400 milj voor enkel 31 tanks is wel prijzig... Zal ook wel ammo etc bij zitten.

Hopelijk dan ook m1a2sepv3 versies en geen M1A1.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
YakuzA schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:03:
De Russen schijnen weer grotendeels uit Belarus te zijn verdwenen, voor mij iig een verrassing:
https://www.ukrinform.net...belarus-intelligence.html

wel mogelijk een indicatie van versterking die naar het front is gedeporteerd.
Ja, dit viel mij ook op. Had het ook niet op de kaart. Las het net in de Volkskrant (Liveblog)

Aantal Russische soldaten in Belarus bijna gehalveerd
14:12
Volgens de Oekraïense militaire inlichtingendienst zijn er momenteel ongeveer 5.800 Russische soldaten in Belarus. Dat is bijna een halvering in vergelijking met vorige week maandag, toen er volgens de Oekraïense grenswacht elfduizend Russische soldaten in Belarus waren.
Dat gaat dus allemaal naar de Donbass. Waarom? Waar zou je als Rusland zijnde deze eenheden anders naartoe verplaatsen:
De huidige ontwikkeling in Belarus wijst erop dat het eventuele Russische offensief waarschijnlijk eerder in de Donbas zal komen, waar nu al hevige gevechten plaatsvinden. Een Russische gemechaniseerde divisie is vanuit Belarus door Rusland naar Loehansk gereisd, zo meldt Vadym Skibitsky, woordvoerder van de Oekraïense militaire inlichtingendienst.

Skibitsky meldt dat andere Russische eenheden onderweg zijn naar Belarus, maar die zijn volgens hem van een ander kaliber dan de Russische strijdkrachten die zich vorig jaar voor de invasie in Belarus hadden verzameld. ‘Ondanks de militaire oefeningen is er geen sterk luchtvaartonderdeel. Daarnaast hebben ze ook geen krachtige raketten of luchtlandingstroepen.’
Ik betrapte mij nog wel op de gedachte of die interpretatie van een offensief wel een terechte is. De verliezen zijn voor de Russen heel zwaar geweest. Zetten zij ook deze eenheden in de Donbass in dan begint Rusland aardig in te teren in parate eenheden. Welke eenheden kunnen nog achterwacht zijn voor deze divisie? Zou deze divisie veel verliezen gaan incasseren, hebben de Russen dan nog wel alternatieven?

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
MikeyMan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:15:
[...]

Als 1 Abrams 3 T90s bezig houdt, gaat het elders alsnog hard. En/of zijn er een stel T90's zonder rugdekking.

Het is niet dat Oekraïne verder niets heeft.

Al zou het me verbazen als we die Abrams überhaupt aan het front gaan zien.
Als het logistiek niet het meest ideale voertuig is, dan zou ik ze denk ik aan de buitenrand waar geen actief front is op de tactische plekken inzetten. Is er minder actieve beweging nodig en je zorgt er toch voor dat je het nodige fire power in de buurt hebt mocht er toch een oprisping komen je dat kunt afslaan in afwachting van andere troepen.
Enige waar je toch wat voor moet bewegen en zorgen dat je niet clustered is om te zorgen dat je niet zo snel een Russisch raket doelwit wordt.

Edit: Lees net dat ze weer uit Belarus zijn gepeerd, dus ja dan heeft dit bovenstaande misschien weer minder nut.

[Voor 6% gewijzigd door gekkie op 25-01-2023 18:15]

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
teacup schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:00:
Ik betrapte mij nog wel op de gedachte of die interpretatie van een offensief wel een terechte is. De verliezen zijn voor de Russen heel zwaar geweest. Zetten zij ook deze eenheden in de Donbass in dan begint Rusland aardig in te teren in parate eenheden. Welke eenheden kunnen nog achterwacht zijn voor deze divisie? Zou deze divisie veel verliezen gaan incasseren, hebben de Russen dan nog wel alternatieven?
Dan zou je dus min of meer kunnen stellen dat het doorvechten in de Donbas er min of meer voor heeft gezorgd dat qua Russische capaciteiten een nieuwe offensief en front openen niet meer tot de reëel geachte mogelijkheden is gaan behoren. Als je dan door redeneert dat het dan misschien minder voor de hand liggend is dat Belarus al te actief mee zou gaan doen (personeel wise) zou dat wel aardig positief zijn.

• YakuzA

YakuzA

eppie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:38:
[...]
Benieuwd wat ze precies leveren. 400 milj voor enkel 31 tanks is wel prijzig... Zal ook wel ammo etc bij zitten.

Hopelijk dan ook m1a2sepv3 versies en geen M1A1.
De 400 miljoen is toch de monopolie geld boekwaarde. Dat maakt niet echt uit.

PSN

Pagina: 1 ... 28 29 30 Laatste

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee