Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M1 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 34 Laatste
Acties:
  • 504.844 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

asing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:49:
[...]
Ik meende dat Finland in eenzelfde situatie zit als Zweden. Veel teveel tegen het zere been van Erdogan. Het geeft ze wel meer kans op goedkeuring denk ik.
Niet echt.
Tegen Finland had Turkije geen bezwaren meer dacht ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:21
Ik lees even mee op een draadje op Reddit. Op het Duitse nieuws schijnt gezegd te zijn dat Duitsland 12 2A6 modellen stuurt. Dat terwijl iedereen het heeft over de iets oudere 2A4s.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
Nu afwachten hoe Rusland hier op gaat reageren. Kans is groot dat die met zwaardere wapens gaan aanvallen om de doelen te bereiken. Ik snap dat de tanks worden geleverd, alleen vrees de escalatie die Rusland nu gerechtvaardigd ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

According to the results of the Ukraine Defense Contact Group meeting at Ramstein Air Base in Germany, 12 countries agreed to transfer Leopard tanks to Ukraine.

ABC News journalists reported about this with reference to a high-ranking Ukrainian official.
https://mil.in.ua/en/news...anks-to-ukraine-abc-news/

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alvanosa
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 13:15
Johan Bogle schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:54:
Nu afwachten hoe Rusland hier op gaat reageren. Kans is groot dat die met zwaardere wapens gaan aanvallen om de doelen te bereiken. Ik snap dat de tanks worden geleverd, alleen vrees de escalatie die Rusland nu gerechtvaardigd ziet.
Wat voor zwaardere wapens hebben de Russen dan om af te vuren?

Want ze gaan echt niet iets nuclears afvuren.

PSN: Alvanosa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Goed voor gezamenlijk iets van 100 tanks:
Ukraine expects to get 100 Leopard 2 tanks from the allies.

March of the Eagles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRm5RUlM3WGFBQU1INm56LnBuZw==
Gaat goed met de HIMARS :)

[ Voor 32% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2023 19:00 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:49

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Heb je hiervoor concrete aanwijzingen waarop je je uitspraak kan baseren?

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

>> Alpina in "Nucleaire dreiging Rusland"

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Don Quijote

El Magnifico

Zwaardere wapens zijn er nauwelijks aan Russische zijde (en nee, laten we het niet weer over het nucleaire spook gaan hebben). Aan de andere kant kan NATO nog veel verder gaan (Jagers/Heli’s, lange afstand raketten etc.). Dit gaat gewoon helpen in Oekraïne. Wellicht dat ze weer een salvo raketten op een paar steden afsturen als wraak…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:32
Recente beelden van Soledar:

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Don Quijote schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:05:
[...]

Zwaardere wapens zijn er nauwelijks aan Russische zijde (en nee, laten we het niet weer over het nucleaire spook gaan hebben). Aan de andere kant kan NATO nog veel verder gaan (Jagers/Heli’s, lange afstand raketten etc.). Dit gaat gewoon helpen in Oekraïne. Wellicht dat ze weer een salvo raketten op een paar steden afsturen als wraak…
niet om weer in pagina’s gelul over wapens te verzeilen, maar Rusland heeft toch wel wat zwaarders wat niet Nuclear is?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Wat voor escalatie moet Rusland nog precies doorvoeren na hun invasie, beschietingen van steden met artillerie en raketten, massale slachtingen van burgers, mishandelen van krijgsgevangenen, ontvoeren van kinderen en de mobilisering van de eigen bevolking? :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
WSJ spreekt nog over een significant aantal M1 Abram tanks:
The Biden administration is leaning toward sending a significant number of Abrams M1 tanks to Ukraine and an announcement of the deliveries could come this week, U.S. officials said.

The announcement would be part of a broader diplomatic understanding with Germany in which Berlin would agree to send a smaller number of its own Leopard 2 tanks and would also approve the delivery of more of the German-made tanks by Poland and other nations. It would settle a trans-Atlantic disagreement over the tanks that had threatened to open fissures as the war drags into the end of its first year.
Benieuwd wat "significant" dan betekent, want als het er maar 14 zijn zoals de geruchten claimen dan heeft het toch weinig zin om voor zo'n klein aantal tanks een complexe logistiek op te tuigen?

[ Voor 11% gewijzigd door XWB op 24-01-2023 19:08 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De vraag is nu dus wat er uiteindelijk waar blijkt te zijn van dit soort berichten uit september:
https://www.thedefensepos...ining-ukrainian-soldiers/

tldr Spanje gaat op zeer korte termijn Oekrainse manschappen trainen op de leopard.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Johan Bogle schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:06:
[...]
niet om weer in pagina’s gelul over wapens te verzeilen, maar Rusland heeft toch wel wat zwaarders wat niet Nuclear is?
Hier staat een complete lijst Wikipedia: List of equipment of the Russian Ground Forces

Als je afstreept wat we al gezien hebben houd je een lijstje over van wat ze dan nog zouden kunnen inzetten.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mark zet weer zijn populairste beentje voor:

Zitten we dus binnenkort alweer zonder tanks… :+

NO 8
PL 14
NL 18 (zal later vast 8 worden ;))
DE 15?
FI ?
ES ?
PT 4
?CA

Zoiets zit nu in de tombola?
Qua landen is dit nog maar 7 van de eerder geroddelde 12.

[ Voor 51% gewijzigd door YakuzA op 25-01-2023 11:16 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]
Mogelijk chemische en biologische wapens. Maar daarmee houdt het langzamerhand wel een beetje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-09 19:02
Zoals gister in de Russische pers, 'het westen heeft al een paar keer een rode lijn overschreden, maar wij hebben ons tot nu toe ingehouden. Maar pas op als ze het weer doen'.

Toch maar eindelijk de echte wapens zoals de Armata's en getrainde soldaten inzetten?
Raketaanvallen mogelijk, die stonden toch al in de planning en de vorige waren alweer en tijdje terug.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
asing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:15:
[...]

Hier staat een complete lijst Wikipedia: List of equipment of the Russian Ground Forces

Als je afstreept wat we al gezien hebben houd je een lijstje over van wat ze dan nog zouden kunnen inzetten.
Dat is het museum? :-) Is het echt zo erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 00:40
Hopelijk kunnen die het verschil gaan maken :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Zonder geolocatie lastig te valideren, maar er zouden al Leopard tanks op de trein staan:

Zal vast wel weer een oud filmpje zijn...

[ Voor 13% gewijzigd door XWB op 24-01-2023 19:24 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

XWB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:57:
[...]

Goed voor gezamenlijk iets van 100 tanks:

[...]
Hold your horses...
Dat artikel verwijst naar een ander artikel:

https://abcnews.go.com/In...untries/story?id=96620510
Ukraine expects to get 100 Leopard 2 tanks from 12 countries, once Germany approves: Senior Ukrainian official
Ik hou de vlag nog even binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
XWB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:23:
Zonder geolocatie lastig te valideren, maar er zouden al Leopard 2A5 tanks op de trein staan:

[Twitter]
Het sneeuwde een beetje onder maar Duitsland stuurt 12 maal 2A6 de grens over. Dat is niet de nieuwste (2A7) maar toch een tank van deze eeuw. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zonder geolocatie lastig te valideren, maar er zouden al Leopard tanks op de trein staan:

[Twitter]

Zegt idd niet veel.
Ook met alle militaire oefeningen in de regio.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
asing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:25:
[...]

Het sneeuwde een beetje onder maar Duitsland stuurt 12 maal 2A6 de grens over. Dat is niet de nieuwste (2A7) maar toch een tank van deze eeuw. :)
Vanaf 2a6 heeft de Leopard 2 het L55 kanon ipv L44. Stuk beter alweer.

De 18 welke Nederland leasen zijn ook 2a6, hopelijk die ook snel richting UA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Johan Bogle schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:20:
[...]
Dat is het museum? :-) Is het echt zo erg?
Dit is de realiteit. :/

Positieve noot : ze moeten straks alles nieuw hebben. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

asing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:28:
[...]

Dit is de realiteit. :/

Positieve noot : ze moeten straks alles nieuw hebben. :P
Dat moderniseren gaat samen makkelijker dan alleen *;

PSN

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tens
Zwitserland lijkt ook om:
Brisante Wende bei den Waffenexporten: Schweiz soll für Lieferung von Munition und Panzern an die Ukraine Hand bieten
https://www.nzz.ch/schwei...porten-schweiz-ld.1722731

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:07:

[...]

Benieuwd wat "significant" dan betekent, want als het er maar 14 zijn zoals de geruchten claimen dan heeft het toch weinig zin om voor zo'n klein aantal tanks een complexe logistiek op te tuigen?
Ja, ik dacht dat er voor die tanks een behoorlijke infrastructuur opgezet moest worden?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 11:49

[Twitter]

Die Duitse tekens gaan er sowieso af voor ze iets verschepen. Dat zou wel heel erg kat op het spek binden zijn met alle gevoeligheden die er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wait, wut.
Dat gaat over de Zwitserse Gepard ammo?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

anandus schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Ja, ik dacht dat er voor die tanks een behoorlijke infrastructuur opgezet moest worden?
Daar hebben ze 1 a 2 maanden voor gok ik.
De training en onderhoud training moet nog beginnen.

Of meer dan dat, als ze eerst focussen op de Leopard chain opzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2023 19:40 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
YakuzA schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:35:
[...]

Wait, wut.
Uit het artikel :
Deutschland hat die Schweiz ersucht, Munition für den Flugabwehrpanzer Gepard an die Ukraine liefern zu können.
Dus ja, Gepard ammo.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Duitse tanks, toestemming voor andere landen om tanks te leveren, Zwitserse munitie, en heel misschien Abrams. Gaan we dan eindelijk serieus bezig?

Hoe dan ook, hele goede berichten vandaag. Het blijft echter ongelofelijk met wat voor een gedoe dit allemaal tot stand komt. Ramstein was nota bene vorige week.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:40:
Duitse tanks, toestemming voor andere landen om tanks te leveren, Zwitserse munitie, en heel misschien Abrams. Gaan we dan eindelijk serieus bezig?

Hoe dan ook, hele goede berichten vandaag. Het blijft echter ongelofelijk met wat voor een gedoe dit allemaal tot stand komt. Ramstein was nota bene vorige week.
Inderdaad, maar laten we hopen op een stoomwals effect; traag op gang komen, maar dan ook flink doorwalsen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:35:
[...]

Wait, wut.
het stukje Duits dat ik echt begrijp:
«Zu dem Schluss gekommen, dass wir handeln müssen»
De eerst stap is genomen in elk geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nimflix
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-12-2024
Daarnaast denk ik dat dit allemaal al onder water besproken is en al ingang gezet is voordat het breaking in het nieuws komt. Het zou mij niks verbazen als het al aan de Poolse grens staat.

Ik woon naast het spoortraject Zwolle - Deventer en ik merk dat het transport van militaire voertuigen de laatste dagen weer opgang komt en nu vooral snachts en in de avonden dan overdag zoals het eerst was in het begin van de oorlog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tens schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:44:
[...]

het stukje Duits dat ik echt begrijp:

[...]

De eerst stap is genomen in elk geval.
Lijkt een of andere Zwitserse advies commissie oid. Dus nog geen echt beslissing maar we goed indicatie.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 00:10
RoD schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:40:

Bijna een jaar later - eindelijk einde aan de eindeloze appeasement politiek?

Moet gezegd worden: Duitsland deed niet niets en dat is positief, maar frustrerend is het politieke proces wel.

Maar wat je zegt: gaat het dan eindelijk gebeuren? En dan vooral: lucht voor tegenoffensief.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nimflix schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:48:
Daarnaast denk ik dat dit allemaal al onder water besproken is en al ingang gezet is voordat het breaking in het nieuws komt. Het zou mij niks verbazen als het al aan de Poolse grens staat.

Ik woon naast het spoortraject Zwolle - Deventer en ik merk dat het transport van militaire voertuigen de laatste dagen weer opgang komt en nu vooral snachts en in de avonden dan overdag zoals het eerst was in het begin van de oorlog.
Aan de grens, dat zou vrij nutteloos zijn.
Er zijn nog 0 mensen voor getraind, dus dan zouden ze 1,5 maand in Oekraïne moeten kamperen als juicy target voor Rusland.

Duitsland heeft in de afgelopen maanden wel verdacht veel OshKosh aan Oekraïne gedoneerd ;)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2023 19:53 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Tens schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:19:
[...]

Zoals gister in de Russische pers, 'het westen heeft al een paar keer een rode lijn overschreden, maar wij hebben ons tot nu toe ingehouden. Maar pas op als ze het weer doen'.

Toch maar eindelijk de echte wapens zoals de Armata's en getrainde soldaten inzetten?
Raketaanvallen mogelijk, die stonden toch al in de planning en de vorige waren alweer en tijdje terug.
Volgens mij ben je de /s tag vergeten.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

anandus schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Zo te zien wordt gehint/geïnsinueerd dat ze dan Amerikaanse contracters in Oekraïne gaan laten werken als ze dat doen.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
https://www.rsi.ch/news/s...9-tab%C3%B9-15964882.html

Stukje vertaald naar Nederlands door Google:
Wederuitvoer van Zwitserse wapens is geen taboe meer

De National Security Policy Commission beveelt aan dat het plenum toestemming geeft voor de overdracht van Zwitsers oorlogsmateriaal aan Oekraïne

Laatst gewijzigd: 24 januari 2023 19:04 uur

De wederuitvoer van wapens naar Oekraïne is geen taboe meer. Althans volgens de Security Policy Commission van de Nationale Raad (CPS-N) die aanbeveelt dat het plenum dergelijke overdrachten goedkeurt. Met 14 stemmen voor en 11 tegen werd groen licht gegeven voor een motie en een parlementair initiatief waarin werd gevraagd om de mogelijkheid om in deze richting verder te gaan.

De eerste voorziet in de wijziging van artikel 18 van de federale wet op oorlogsmateriaal (WMA), zodat de Bondsraad de niet-wederuitvoerverklaring kan intrekken die is ondertekend door landen die Zwitsers materiaal hebben gekocht. Dit zou van toepassing zijn in gevallen waarin de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties in een resolutie een schending van het verbod op het gebruik van geweld onder internationaal recht verklaart.

De verklaring kan ook worden ingetrokken als de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties met een tweederde meerderheid een schending van het internationale verbod op het gebruik van geweld constateert. De Federale Raad zou het wederuitvoerverbod kunnen handhaven als de intrekking een doorslaggevend Zwitsers buitenlands beleid in gevaar zou brengen.

Het parlementaire initiatief beoogt ook artikel 18 te wijzigen en wil de niet-wederuitvoerverklaring ongeldig verklaren als wordt vastgesteld dat deze plaatsvindt in verband met de Russisch-Oekraïense oorlog. De wijziging gaat in op 1 maart en loopt tot en met 31 december 2025.

Volgens de meerderheid van de PSC-N moet Zwitserland zijn eigen bijdrage leveren aan de Europese veiligheid, onder meer door meer hulp te bieden aan Oekraïne, zo staat in de nota. Volgens hem zijn de voorgestelde wijzigingen in overeenstemming met de wet op de neutraliteit, aangezien ze de directe uitvoer van oorlogsmateriaal naar conflictgebieden niet toestaan, maar alleen van invloed zijn op niet-wederuitvoerverklaringen die zijn ondertekend door landen die Zwitsers oorlogsmateriaal kopen.

Aan de andere kant vreest een minderheid dat wederuitvoer een probleem zou kunnen vormen voor de neutraliteit, met name wat betreft het beginsel van gelijke behandeling volgens de wetgeving ter zake.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:17
Ik vind dit nieuws eigenlijk veel verrassender dan die tanks. Gezien hoe het de laatste weken ging was het al overduidelijk dat de toestemming voor de Leopards er zou komen. Maar dat Zwitserland om is en toestemming geeft voor het doorgeven van hun wapens/munitie is wel echt nieuw.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31
Ik weet niet zeker of ik deze vraag hier mag stellen, anders verplaatsen?

Veel informatie en tactieken worden verzameld adhv “live” satelliet beelden.
Hebben de Russen ook beschikking over eigen satellieten met eigen satellietbeelden en live informatie van het front?
Zo ja, is zo’n satelliet uit zijn baan te knallen dan niet erg interessant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
redwing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:01:
[...]
Ik vind dit nieuws eigenlijk veel verrassender dan die tanks. Gezien hoe het de laatste weken ging was het al overduidelijk dat de toestemming voor de Leopards er zou komen. Maar dat Zwitserland om is en toestemming geeft voor het doorgeven van hun wapens/munitie is wel echt nieuw.
Wellicht dat ze ook bij hun de zegeningen en knopen eens geteld hebben en zich afgevraagd wat de toekomst van hun wapenindustrie zou zijn bij verdere weigering tot wederuitvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:56:
[...]

Zo te zien wordt gehint/geïnsinueerd dat ze dan Amerikaanse contracters in Oekraïne gaan laten werken als ze dat doen.
[Embed]
Dat is potentieel eigenbelang lijkt mij: hoe beter ze presteren op het slagveld, hoe meer verkooporders.

Dit dreigt uit te lopen op een moderne tank-showcase, want elk land wat materiaal levert heeft belang bij succes. Zowel voor UA, als voor zichzelf.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
barry86 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:06:

Hebben de Russen ook beschikking over eigen satellieten met eigen satellietbeelden en live informatie van het front?
Er zwerven ontzettend veel sattelieten in de ruimte. Een paar zullen Russisch zijn. Dan zit je echter met de juiste baan, fatsoenlijke resolutie, door wolken heen kunnen kijken en dan moet het nog verwerkt, bekeken en geanalyseerd worden.

Niets wijst erop dat ze de juiste intel op het juiste moment hebben. Dan was er echt wel een munitie depot opgeblazen, of een trein vol materieel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30

Wat je bedoeld zijn zogenaamde ASAT raketten. En ja die zijn ondertussen al getest.
Alleen het is een tweesnijdend zwaard. De satelliet die je sloopt levert erg veel kleine onderdeeltjes op die je eigen satellieten en ruimtestation bedreigen. Dan neem ik het lanceren van eigen raketten voor de ruimtevaart nog niet mee.

Ten tweede is er een non-profilieratie verdrag om de ruimte niet te militariseren. Daar houd tot nog toe iedereen zich aan. Je wil geen kernbommen in een baan om de ruimte hebben zweven.

En als laatste. Die satellieten dienen om elkaar in de gaten te houden. Schakel je die uit dan is dat normaal gesproken een teken dat je een extra zware tegenaanval uitvoert. In welk topic die reactie thuishoort kan je wel raden.

Dus ja, het kan. Maar dat is een escalatie die niemand wil.

[ Voor 10% gewijzigd door D-dark op 24-01-2023 20:21 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:51:
[...]

Bijna een jaar later - eindelijk einde aan de eindeloze appeasement politiek?

Moet gezegd worden: Duitsland deed niet niets en dat is positief, maar frustrerend is het politieke proces wel.

Maar wat je zegt: gaat het dan eindelijk gebeuren? En dan vooral: lucht voor tegenoffensief.
Een kleine side note: ja, de traagheid van besluitvorming is soms tenenkrommend. En ik ben absoluut voorstander van leveringen, liever gisteren dan vandaag.

Maar het blijft voor ons makkelijk praten aan de zijlijn.

Deze politieke keuzes zijn in mijn optiek 'as real as it gets'. Dit zijn geen wetsvoorstellen over genderneutrale verkeersborden waarvoor de knoop doorgehakt moet worden.

Deze keuzes hebben op zoveel vlakken consequenties, ook intern. Door bezuinigingen verzwakte arsenalen die nog verzwakter raken en aangevuld zullen moeten worden met vrijgemaakt budget. Budget waarmee andere maatschappelijke doelen van belastinggeld gekort moeten worden. In een tijd waar een groeiend BBP al onzeker is door het wegvallen van goedkope grondstoffen en energie, met een industrie waar vele landen binnen Europa behoorlijk zwaar op leunen.

Zijn dat de consequenties van jarenlang beleid? Ja. Is het daarom een zwart witte situatie? Nee.

Daarnaast, en deze reden blijft relevant, is het een stap op de escalatie ladder die het Kremlin kan zien als een stap van gedwongen reactie.

Het blijven uiteindelijk mensen zoals jij en ik die voor deze keuzes staan. Kunnen we natuurlijk zeggen: ja, dat is nu eenmaal je vak. Leveren die handel. Eerlijk is eerlijk, ik zou niet graag willen ruilen qua mate van verantwoordelijkheid.

Het is zeker frustrerend maar ergens mogen we ook respect hebben voor het feit dat dergelijke besluitvorming niet overhaast wordt gemaakt maar worden afgewogen naar formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:30
[...]

Niet te hard van stapel lopen.
Dit is meer een voorstel van hoe het in de toekomst kan.
Moet nog door het parlement worden aangenomen en een referendum sluit ik ook niet uit.

Maar voor Zwitserse begrippen wel een behoorlijke koerswijziging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

The Parliamentary Assembly of the Council of Europe (PACE) has endorsed a resolution, recognizing that the Russian Federation has waged a war of aggression against Ukraine since February 2014.
https://www.ukrinform.net...inst-ukraine-in-2014.html

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Verwijderd Duitsland heeft de laatste maanden veel kansen gehad dit op een gedegen manier te doen en dat is niet helemaal gelukt, met gebrek aan ratio en de nodige politieke schandalen. Dus ja: elk land heeft dit individueel te organiseren en te besluiten en het sturen van tanks is een belangrijk besluit - alleen ging het nu zelfs over het toestaan van het sturen van tanks door andere landen bijvoorbeeld.

Maargoed, je hebt gelijk - het is makkelijk praten. Maar tegelijk ook niet, als je ziet dat nog elke dag mensen in Ukraine vechten voor hun leven en bestaan en er mensen zeggen te willen helpen maar dat vervolgens niet echt doen, maar soms een beetje en dan weer niet, maar oh nee, toch wel. Daar wordt een mens cynisch van - terwijl ik vanaf het moment dat ze zijn gaan helpen erkenning heb. Wij als NL kunnen namelijk helemaal makkelijk praten - we hebben nauwelijks wat te geven, dankzij onze eigen keuzes. Dat we dat dan gegeven hebben en nu hopen dat anderen meer willen geven heeft ook iets zuurs - dus absoluut kudos voor Duitsland, maar wel met een beter laat dan niet-gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

YakuzA schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:51:
[...]

Aan de grens, dat zou vrij nutteloos zijn.
Er zijn nog 0 mensen voor getraind, dus dan zouden ze 1,5 maand in Oekraïne moeten kamperen als juicy target voor Rusland.

Duitsland heeft in de afgelopen maanden wel verdacht veel OshKosh aan Oekraïne gedoneerd ;)
Ik heb geen bewijs maar het zou mij flink verbazen als er niet al Oekrainers zijn die hun training hebben afgerond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
[...]

Dit is een aspect van OSINT, er zijn vele anderen. Zoals UA telcos die RU SIMs kunnen zien op hun netwerk (roaming roaming roaming).

De Russen hebben volgens dit artikel van DW 71 militaire spionagesatellieten.

De optics in VS spionage satellieten zijn haarfijn, dat heeft Trump vakkundig gelekt. Van de Russen weten we het niet exact maar het lijkt er niet op dat ze live hoge kwaliteit beelden hebben. Want dan was hun strategische en tactische inzet effectief stukken beter.

De Russen hebben GLONASS. Dat werkt niet echt geweldig, dus dat is ook al een aardige indicatie. Hun leger vertelt ons de rest van het sprookje.

Ik zou me hier dus totaal niet druk om maken.

RU space komt met de beste bedoelingen niet in de buurt van VS (en zelfs NASA is sinds einde Koude Oorlog een lachertje geworden; vandaar SpaceX & Co). En dat de VS heer en meester is weet de VS ook: The Story Behind the Comically Villainous Octopus Logo of U.S. Spy Agency. Het is ook niet voor niets dat U-2 nauwelijks en SR-71 niet meer gebruikt worden.
UA kan dat niet dus als je wilt dat NAVO actief bij het conflict betrokken geraakt, zeker. Maar daar zijn dan betere opties voor lijkt me zo. Zie ook de andere eerdergenoemde punten van anderen.

[ Voor 0% gewijzigd door Jerie op 24-01-2023 22:19 . Reden: streepje vout ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]

Het is nieuw maar niet verbazend. Inmiddels worden of zijn er overal medium kaliber ammo fabrieken ingericht. De Noren en Spanjaarden konden het al en over 4 maanden is de nieuwe Rheinmetal fabriek klaar

Niemand die dan nog zwitserse munitie koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:20:

Dit zijn geen wetsvoorstellen over genderneutrale verkeersborden waarvoor de knoop doorgehakt moet worden.
Ook over dat soort dingen moet je weloverwogen besluiten. Zie bijvoorbeeld het recente M&M drama.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:48
Als er zo een horde leapards, Bradley's en bekwame soldaten voor je staat, hoe kan Rusland dit afslaan?
Wat gaat er veranderen on the field?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:32:
[...]
Het is nieuw maar niet verbazend. Inmiddels worden of zijn er overal medium kaliber ammo fabrieken ingericht. De Noren en Spanjaarden konden het al en over 4 maanden is de nieuwe Rheinmetal fabriek klaar

Niemand die dan nog zwitserse munitie koopt.
Koopt?
Het ligt verzendklaar in allerlei Duitse en Spaanse loodsen.

Het gaat in dit geval duidelijk niet over het nieuw kopen aspect.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2023 20:41 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Jerie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Ook over dat soort dingen moet je weloverwogen besluiten. Zie bijvoorbeeld het recente M&M drama.
Mensen hebben teveeltijd om zich over dat soort dingen druk te maken zou ik zeggen in plaats van over de echte problemen.

_______
De tanks gaan wel helpen maar niet als het slechts tanks zijn. Gelukkig was er ook al een stroom pantersinfanterie op gang gekomen en ook artillerie werd aangevuld.

In zijn eentje helpt een tank wel maar niet zoveel, dat is een gecoordineerd optredenmet infanterie, artillerie, luchtsteun en andere ondersteunende diensten die de kracht van een tank tot zijn recht laten komen. Pas dan heb je een goed gebalanceerd geheel. Het slagveld zal daardoor ook complexer worden en meer eisen van de bevelvoering en organisatie.

-------------
eerder genoemd escalatie zie ik niet. Zolang de Okrainers niet 1/3 van rusland in puin leggen en moskou beschieten met kruisraketten is er niks te escaleren voor rusland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Ik heb geen bewijs maar het zou mij flink verbazen als er niet al Oekrainers zijn die hun training hebben afgerond
Ik weet het niet.
Dan had ik al heel langs wat leaks of info of foto’s verwacht.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

YakuzA schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:40:
[...]

Koopt?
Het ligt verzendklaar in allerlei Duitse en Spaanse loodsen.

Het gaat in dit geval duidelijk niet over het nieuw kopen aspect.
Klopt maar wek in Zwitserland gemaakt. De Noren en Spanjaarden kunnen ook produceren en doen dat ook. Rheinmetal per juni ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:43:
[...]

Klopt maar wek in Zwitserland gemaakt. De Noren en Spanjaarden kunnen ook produceren en doen dat ook. Rheinmetal per juni ook
Ik snap je opmerking niet helemaal.

Er wordt lustig in Zwitserland geshopt voor wapens:
Swiss companies exported CHF501 million ($530 million) in war materiel in the first half of 2020, the State Secretariat for Economic Affairs (SECO) said on Tuesday, almost twice as much as the same period in 2019.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
[...]
Niet veel wat al heel snel sneuvelt denk ik. Volgens mij zijn bommenwerpers met domme bommen nog niet echt gebruikt en zullen ze die nog wel hebben. Maar met afdoende luchtafweer komen ze daar niet heel ver mee. Dus zwaarders misschien wel, maar nuttig inzetbaar maar betrekkelijk weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

YakuzA schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:47:
[...]

Ik snap je opmerking niet helemaal.

Er wordt lustig in Zwitserland geshopt voor wapens:

[...]
In Zwitserland gemaakt betekend dat de Zwitsers er een exportvergunning voor moeten geven, ook al licht het in een ander land.

Duitsland wilde wel Gephard ammo leveren maar de Zwitsers gaven geen exportvergunning. Als Duistland ze zelf maakt dan gaan de Duitsers zelf over de exportvergunning en zijn niet meer afhankelijk van Zwitserland.

Ik hoop dat ik het zo goed uitleg. In werkelijkheid is het nog net iets complexer met soms in licentie gemaakte delen maar die laat ik even buiten beschouwing.

Ook de Noren en de Spanjaarden kunnen 35mm munitie maken maar maakten op dat moment niet de FLAK munitie voor de Gephard. Ze kunnen dat echter wel alleen vergt het veel omstelling van de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Indoubt schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:41:

Mensen hebben teveeltijd om zich over dat soort dingen druk te maken zou ik zeggen in plaats van over de echte problemen.
Ja en nee. Ik snap je punt maar er zit ook een andere kant aan het verhaal. De business kant.

Het merk in kwestie is in bezit van een groot bedrijf met aandeelhouders. Die bepalen uiteindelijk, en money talks $_$. Je wilt niet een significant deel van je klanten onwelkom laten voelen (alienating), en helaas lijkt het extreme kanten van de vleugels die extreme standpunten innemen. Maar in de VS zit een grote groep conservatieve en religieuzen. Die moeten niets hebben van 'woke'.

Dus je wilt damage control voor je merk, en daar heeft het bedrijf achter M&Ms nu actief voor gekozen.

Iedereen tevreden houden, dat is een kunst. Kijk naar hoe verbindend Zelenskii (Russisch-sprekend, uit Kryvyi Rih) is, voor de hele bevolking. Zelenskii doet dat met logica en liefde. Het contrast met Poetin had niet groter kunnen zijn. Wat heb ik met hem te doen. Kijk naar foto's van een jaar terug. Hij lijkt oud geworden te zijn. Die maakt z'n uurtjes niet in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:57
Nimflix schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:48:

Ik kwam daar laatst ook paar keer langs, en daar stonden ook gepantserde voertuigen, maar ook stonden er 3 a 4 PzH2000NL op een treinwagon. Dat zal natuurlijk vaker gebeuren, maar wellicht dat wij nog wat panzerhouwitser gaan versturen :).
XWB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:07:

[...]

Die 14 zijn wellicht niet zoveel, maar zodra er 14 operationeel zijn is dat wel een opstap naar kennis binnen UA defensie en de mogelijkheid om uit te breiden naar meer later. Snap ook wel dat ze zonder gedegen kennis van het apparaat niet ineens 100 gaan sturen terwijl de krijgsmacht daar nog helemaal niet mee om kan gaan. Ben wel gematigd positief, maar ben toch ook wel ergens wat terughoudend blij om de reactie van Rusland. Als ze wel nuclaire wapens gaan inzetten en nee ik wil geen nieuwe discussie gaan starten maar dan is onze reactie ook niet eenvoudig van we gaan ze even binnenvallen of 1 nuclaire wapen terug schieten, want dan hebben we kans dat we de mensheid grotendeels gaan uitroeien over de gehele wereld.

Kortom blij met het nieuws. Nu vooral even gespannen afwachten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De Amerikanen gaan ook flink de artillerie ammo productie opvoeren:
The Army’s top acquisition official says production of the 155-millimeter shells badly needed by Kyiv will rise to 90,000 a month in two years.

The Pentagon is racing to boost its production of artillery shells by 500 percent within two years, pushing conventional ammunition production to levels not seen since the Korean War as it invests billions of dollars to make up for shortfalls caused by the war in Ukraine and to build up stockpiles for future conflicts.
The Pentagon has declined to comment on the size of its reserves of 155-millimeter shells, but Mr. Bush said the planned increases in production would support Ukraine’s needs in real time and replenish the amount drawn down from existing stocks.

“We’re going to start seeing this summer our first significant step up in terms of rounds per month,” he said of the shell production goals. “The ramp really hits its stride in fiscal year 2024.”
Ook dit is een mooi signaal richting Poetin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:44
Dixit Rutte: Mooi...
Auch Niederlande erwägen Kampfpanzer-Lieferungen an Kiew

Die Niederlande erwägen, 18 moderne Leopard-2-Kampfpanzer, die sie von Deutschland geleast haben, der Ukraine zur Verfügung zu stellen. „Wir haben sie geleast, das heißt, dass wir sie kaufen können, das heißt, dass wir sie spenden können“, sagte Ministerpräsident Mark Rutte am Dienstag im Gespräch mit der F.A.Z. und einigen weiteren internationalen Medien in Brüssel.

Wenn dies in einem größeren Paket mit anderen Staaten wie Finnland und Portugal sinnvoll sei, „sind wir willens, das zu erwägen“. Es gebe aber noch keine Entscheidung, fügte Rutte hinzu. Gleichwohl handelt es sich um ein wichtiges Signal. Deutschland hat auch vorherige Waffenlieferungen mit den Niederlanden abgestimmt, etwa bei der Panzerhaubitze 2000.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-09 12:29

Snow_King

Konijn is stoer!

SirMemeAlot schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:03:
[...]

Die 14 zijn wellicht niet zoveel, maar zodra er 14 operationeel zijn is dat wel een opstap naar kennis binnen UA defensie en de mogelijkheid om uit te breiden naar meer later. Snap ook wel dat ze zonder gedegen kennis van het apparaat niet ineens 100 gaan sturen terwijl de krijgsmacht daar nog helemaal niet mee om kan gaan.
Dat is met HIMARS ook zo gegaan. Rustig aan opbouwen. UA ervaring er mee laten opdoen, logistiek laten inregelen en toen langzaam aan steeds meer HIMARS/M270 aan ze leveren.

In 1x heel UA vol zetten met Leopard-2 of M1 tanks levert alleen maar het gevaar op dat ze worden aangevallen door een raket van RU terwijl ze nog ergens bij Lviv op een parkeerplaats staan. (voorbeeld).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Even los van alles, die Leopard 2a6 is wel een monsterlijk bruut apparaat... Je hebt tanks, en je hebt TANKS.

Zou die hele heisa omtrent de leveringen misschien ook intentioneel zo grootschalig opgeblazen zijn om op 1 of andere manier toch de russische soldaten in het veld te intimideren en te ontdoen van de laatste resten moraal?

Het gaat er tenslotte al bijna maanden over dus zelfs in rusland moet dit zijn doorgelekt, en nu komen ze er.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Is het normaal om blij en beangstigend te zijn tegelijkertijd?

Ik vertrouw die Russen voor geen meter, ze hebben nog wapens die niet zo fraai zijn. Die Poetin heeft ook niets te verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:07:
[...]

Wat voor escalatie moet Rusland nog precies doorvoeren na hun invasie, beschietingen van steden met artillerie en raketten, massale slachtingen van burgers, mishandelen van krijgsgevangenen, ontvoeren van kinderen en de mobilisering van de eigen bevolking? :z
NBC bestaat ook nog steeds he, als ze al incendiary op steden laten neerkomen dan kan dat er, spreekwoordelijk, ook nog wel bij.

Persoonlijk vind ik het wonderbaarlijk dat RU (m.u.v. van een enkele melding over vermeende inzet van deze middelen) niet al eerder eens flink geprobeerd heeft de UA strijdkrachten te decimeren met een wolk giftige ellende van het een of het ander.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HollowGamer schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:35:

Ik vertrouw die Russen voor geen meter, ze hebben nog wapens die niet zo fraai zijn. Die Poetin heeft ook niets te verliezen.
En nu de keutel intrekken geeft je een beter gevoel?

Doorpakken nu, all in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Klein detail, de suggestie was altijd de 2A4. Nog steeds een prima tank, maar al wat ouder. Als ik het optel komen er nu minstens 30 2A6s. 12 van Duitsland en 18 van ons.

En naast die nachtmerrie zijn daar ook ineens de Amerikaanse Abrams waarvan altijd ontkend werd dat ze kwamen. De redenen zijn hier genoemd.

Als de Oekraïense strijdkrachten ook nog leren hoe ze alles op het slagveld moeten combineren dan wordt het heel lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:39:
[...]

En nu de keutel intrekken geeft je een beter gevoel?

Doorpakken nu, all in.
Nee, je moet nu door. Alleen kan dit een excuus zijn voor RU om nu opeens naar minder mooie wapens te grijpen.

Ik vind ook dat we RU niet UA moeten laten afpakken, maar we willen er ook niet bij betrokken raken, wat we in feite al zijn.

Vind het maar ingewikkeld, maar snap wel waarom we het moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
HollowGamer schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:42:
[...]

Nee, je moet nu door. Alleen kan dit een excuus zijn voor RU om nu opeens naar minder mooie wapens te grijpen.

Ik vind ook dat we RU niet UA moeten laten afpakken, maar we willen er ook niet bij betrokken raken, wat we in feite al zijn.

Vind het maar ingewikkeld, maar snap wel waarom we het moeten doen.
Rusland gaat dat echt niet opeens doen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Alvanosa schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:43:
[...]

Rusland gaat dat echt niet opeens doen hoor.
Zeiden we zoiets een jaar geleden ook niet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
Welke conventionele wapens?

Recente doorbraken zijn met WO1/WO2 infanterie rushes, er is al weken geen raketaanval op kritieke infrastructuur geweest en Iraanse grasmaaiers lijken ook schaars te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alvanosa
MikeyMan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:45:
[...]

Zeiden we zoiets een jaar geleden ook niet?
Nee, toen zeiden ze dat Rusland een invasie aan het voorbereiden was. Wat overigens totaal verschillend is met wat er geimpliceerd word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06

Garyu

WW

asing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:39:
Klein detail, de suggestie was altijd de 2A4. Nog steeds een prima tank, maar al wat ouder. Als ik het optel komen er nu minstens 30 2A6s. 12 van Duitsland en 18 van ons.

En naast die nachtmerrie zijn daar ook ineens de Amerikaanse Abrams waarvan altijd ontkend werd dat ze kwamen. De redenen zijn hier genoemd.

Als de Oekraïense strijdkrachten ook nog leren hoe ze alles op het slagveld moeten combineren dan wordt het heel lastig.
Je telt wel erg optimistisch. Nederland heeft niets toegezegd, behalve dat we bereid zijn er over na te denken. Hetzelfde als met de F16 ongeveer dus. Al is de kans voor een positieve beslissing voor de Leopard zeker groter, is er dus nog niets besloten.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Hoe wordt eigenlijk geregeld dat deze wapens niet in de verkeerde handen vallen? Of dat na een staatsgreep in Oekraïne we deze wapens ineens tegen ons gebruikt zien worden?

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:45:
[...]

Recente doorbraken zijn met WO1/WO2 infanterie rushes, er is al weken geen raketaanval op kritieke infrastructuur geweest en Iraanse grasmaaiers lijken ook schaars te worden.
Ze hebben nog altijd nucleaire en chemische wapens.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52

-tom-562

Oliesjeik

Ga je nu wekelijks zo'n bericht posten? :O Laat je geen angst aanpraten en sluit facebook/twitter/telegram

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:47:
[...]

Ga je nu wekelijks zo'n bericht posten? :O Laat je geen angst aanpraten en sluit facebook/twitter/telegram
Dat is waar, sorry.

Maar er verandert ook veel, de US wil bijvoorbeeld geen tanks sturen om escalatie te voorkomen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
C00P schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:34:
Als er zo een horde leapards, Bradley's en bekwame soldaten voor je staat, hoe kan Rusland dit afslaan?
Niet. De koek is op.

Allereerst is de Sovjet-doctrine (die Rusland nog steeds gebruikt; Oekraïne heeft deze losgelaten) opportuun. Veel machtsvertoon. Maar ruwe bolster blanke pit.

Hun wapens zijn oud en in verval in vergelijking met VS (met EU ook... enigszins ;)). Van na de Koude Oorlog hebben ze nauwelijks iets, enkel wat veredelde prototypes, gerommel in de marge. Zelfs het spul van eind Koude Oorlog is er flink doorheen gejast. Want ja, dat is de Sovjet doctrine: opportuun. Gaan met die banaan, we zien wel waar het schip strand.

Ik zie dit in zoveel dingen terug in de Russische cultuur. Van de daredevil filmpjes tot aan hoe ze zich gedragen in gaming.

Ze kunnen nog zo veel mensen mobiliseren, ze hebben niet genoeg werkend materiaal (net zoals in het begin van WOII). Dat hadden ze een half jaar geleden al niet, en sancties maken het er niet beter op. Ze hebben in het begin hun soldaten met voedsel op pad gestuurd dat over de datum was.

Je hoort Rusland misschien wel eens praten dat ze zo hard en dapper hebben gevochten in WOII. Dat er zoveel soldaten hebben gediend in het Sovjet leger. Maar zonder de hulp van het weer, inderdaad de gigantische opoffering van het volk, en de materiele hulp uit het Westen (met name de VS) hadden ze het niet gered jegens Nazi-Duitsland. Dus alledrie de factoren. Niet 1 of 2.

Rusland heeft zich, gezien de bodem van hun raketten in zicht kwam, moeten wenden tot de geweldige bondgenoot genaamd Iran. Want Rusland's laatste scheet is geweest stoppen met 24/7 lange afstands raketten, en vaker de goedkope drones van Iran.

Om nog maar te zwijgen over Noord-Korea. En zelfs voorheen bondgenoten als Servië en Kazakhstan krijgen ze niet mee in hun treiterspelletje.

Ze hebben geen luchtoverwicht, ook nooit gehad (misschien in de eerste week oid).

Een antwoord op de NLAW hadden ze niet, behalve dan maar in het zuiden in het open veld vechten.

In de zee durven ze ook niet dichterbij te komen want Moskva.

Laf met bommenwerpers en kruisraketten van grote afstand aanvallen zit er vanwege de bodem van de wapens niet in.

Fabrieken en gebouwen vliegen spontaan in rook. Activisten (ik weiger dit terrorisme te noemen) of achterstallig onderhoud?

Een antwoord op de accurate artillerie van Oekraïne en de HIMARS heeft Rusland ook al niet.

Wat kon Rusland recent wel? Stuivertje wisselen, probing attacks, en een klein dorpje van ongeveer 10k inwoners (voor de oorlog) innemen met een verlies van meer dan 10k manschappen. Ik kom zelf uit een dorp. Als in een oorlog iemand dat dorp zou verwoesten, natuurlijk ik zou droevig zijn. Maar als ze er dan zo trots op zijn, dat ze niet eens eruit komen wie er met de eer ervan door mag gaan (nog voor het dorp volledig is gevallen)... als dat het beste is wat ze kunnen doen, en op deze manier? Hahaha ik zou hard lachen. Wat een zoete wraak is dat eigenlijk.

Ze hebben zich laten overrompelen bij Kupyansk en Izyum want ze stellen niet zoveel voor. Ook bij Kherson zijn ze in de poep getrapt. Ze leven voort op hun imago en tactieken van de Koude Oorlog. Een enorme top-down hiërarchie, traag als dikke stront door een rietje.

En het nieuws over ASML vandaag is slecht nieuws voor China. En Rusland. Zonder ASML geen high-end computers. Misschien zelfs ook geen medium-end.

Mocht Rusland het in hun hoofd halen te escaleren met je weet wel dan zal ook dat een (publiek onbekende) passende reactie omvatten.

Rusland heeft deze oorlog verloren. Ze weten alleen nog niet hoe ze verder moeten. Ook iemand als Prigozhin ziet dat in; zie het filmpje waar hij Oekraïense krijgsgevangen eten brengt (mandarijnen). Dat zet extra druk op het Kremlin.

Het is eigenlijk enorm komisch, ware het niet dat er onschuldige burgers en heldhaftige militairen het leven laten. Met in de tegenpartij een zooitje brainwashed zombies. Net zoals de nazi's dat ook waren. Met het verschil dat die helaas wel efficiënt waren (al waren de Sovjets zo efficiënt in genocide dat de nazi's er jaloers op waren). Wat ik eigenlijk nog het meest trieste vind is niet de gewonden of doden maar de ontvoerde kinderen, alsmede iets als propaganda op scholen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Shiver23 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:46:
Hoe wordt eigenlijk geregeld dat deze wapens niet in de verkeerde handen vallen? Of dat na een staatsgreep in Oekraïne we deze wapens ineens tegen ons gebruikt zien worden?
We gaan zelf die productie weer opvoeren, ook van andere wapens.

Het zou mooi zijn als ze een killswitch zouden hebben.. maar dat zal helaas niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De komende 30 jaar heb je daar zeer weinig kans op.
En na die tijd hebben wij weer stukken beter materieel.

Hoe weten we dat de K2 en K9 tanks en arty die Polen krijgt niet in verkeerde handen vallen? ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Alvanosa schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Nee, toen zeiden ze dat Rusland een invasie aan het voorbereiden was. Wat overigens totaal verschillend is met wat er geimpliceerd word.
Mwoh een sentiment dat het toch niet zou gaan gebeuren was ook alom tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Oekraïne heeft nog steeds een veiligheidsdienst die aardig actief is en daarnaast intel van buiten.
Hoe groter en zwaarder het spul, hoe lastiger je er mee weg komt zonder dat het op gaat vallen.

Als de oorlog ooit is afgelopen zou er een periode kunnen komen waarin dat wellicht tijdelijk ondoorzichtiger is.

(overigens uitgaande van criminelen, uiteraard kunnen de Russen ook dingen in handen krijgen, maar dat kun je militair proberen zoveel mogelijk af te dichten qua risico's. Zal met een tank wellicht weer iets groter zijn dat met HIMARS en artillerie, maar afhankelijk van de inzet ook niet overdreven groot. Zeker niet als ze er zoveel hebben dat je slagen makkelijker wint).

[ Voor 23% gewijzigd door gekkie op 24-01-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:46

Bever!

3

asing schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:39:

Ja die a6 is nuttig en een stap voorwaarts, a4 stelt helaas niet al teveel voor vergeleken met t72 t80. Eerder onhandig omdat doctrine en logistiek totaal niet in place zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 19-09 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Reed vanmiddag langs vliegbasis Gilze Rijen.

Stond daar een batterij Patriots incl radar opgesteld langs de startbaan. Vroeg mezelf af of er iets was gebeurd of ging gebeuren.

Lees dan nu dat de Leopard2 is losgelaten.

Geen idee of het verband heeft met elkaar, maar wel opvallend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Garyu schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Je telt wel erg optimistisch. Nederland heeft niets toegezegd, behalve dat we bereid zijn er over na te denken. Hetzelfde als met de F16 ongeveer dus. Al is de kans voor een positieve beslissing voor de Leopard zeker groter, is er dus nog niets besloten.
Je kan van alles van ons kabinet vinden, maar als het gaat om financiële bijdragen aan het conflict zijn Mark en co echt niet kinderachtig.

Dus als de prijs oké is en Duitsland staat de verkoop toe, dan zie ik geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
AndereKoekoek schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:56:

Stond daar een batterij Patriots incl radar opgesteld langs de startbaan. Vroeg mezelf af of er iets was gebeurd of ging gebeuren.

Of misschien laatste tests alvorens die launch untis uitverkoren zijn om op transport te gaan richting de oost ?
Zo'n uitzonderlijke positie heeft Gilze Rijen toch ook weer niet, behalve Apaches en Chinooks gok ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 13:35

pro_6or

amateur_60r

hoevenpe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:45:
[...]

Er is gisteren weer een vlucht geweest van de Iraanse IL76, dus ik vermoed weer een paar honderd? Van die krengen. Binnenkort weer een Russische raketvlaag vermoed ik.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 19-09 19:16

AndereKoekoek

Ping! Pong?

gekkie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:59:
[...]

Of misschien laatste tests alvorens die launch untis uitverkoren zijn om op transport te gaan richting de oost ?
Zo'n uitzonderlijke positie heeft Gilze Rijen toch ook weer niet, behalve Apaches en Chinooks gok ik ?
Daar staan wel AL onze helikopters natuurlijk. Chinooks, Apache, Cougars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:05

jgj82

Ja, maar = nee

AndereKoekoek schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:56:

Geen verband, de Patriot-eenheden van het 802 Squadron moeten ook gewoon oefenen. Normaal naar een groter oefenterrein als de Marnewaard of het buitenland, dit maal eens op vliegbasis Gilze-Rijen.

[ Voor 4% gewijzigd door jgj82 op 24-01-2023 22:07 ]

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 17:10
C00P schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:34:
Nou als oud Tanker kan ik je vertellen dat een aanval met een tank eskadron een zgn battle run een behoorlijk impact op het front zal zijn, dat zijn 8 pelotons van 4 tanks plus een aantal tanks waar de hoger officieren in zitten, dus volgens mijn komen er 35 tanks full speed op je verdediging lijn afgestormd, nou geloof me dan weet je niet waar je het zoeken moet als infanterist.
Ik heb als Leopard 1 schutter meerdere keren een battlerun gedaan zowel op Vlieland als in Duitsland, en dan schiet je al rijdend op alles wat rijd of stil staat.
Kun je nagaan dat de Leo 1 al zo gestabiliseerd kon schieten dat ik met een vaartje van 50 km per uur binnen 5 minuten ongeveer 10 doelen kon uitschakelen, en dat voor zo'n inmiddels oud tankje.
Grote broer Leopard 2 kon dan nog even wat sneller en de A6 ook al een 99% treffer in het eerste schot op een afstand van 3 tot 4 kilometer. ( was in 1989 nog 3 KM maar door de upgrade en lengte van de loop 4 km )
Ook is de A6 totaal verbeterd dwz nieuwe optiek en vuur geleide systeem, ook de hydroliek is vervangen voor een elektrische systeem en nog veel meer zaken.
Ik heb later de A5 van binnen mogen bekijken op een tank werkplaats en dan herken je deze gewoon niet meer terug van het oude vierkante model, eigenlijk compleet gestript.
Maar goed, als je zo'n geweld aan ziet komen, geloof me dat hou je niet droog en heeft een enorm effect op de vijand.
Je zou eens de verslagen uit de golf oorlog moeten bekijken want dan krijg je wel een idee. ( Abram tank)

Ik ben echt benieuwd in hoeverre de Leo zich op het battelefield zal gedragen, maar denk dat het ook maar is hoe ze worden ingezet, of ter ondersteuning of echt als speerpunt in de aanval, dat laatste hoop ik wel want daar is hij voor gemaakt.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@pro_6or
Die Iraanse drones zijn hinderlijk en kunnen tientallen slachtoffers maken, in de grote maat der dingen is het irrelevant.

Het is alweer weken 'rustig' met kruisraketten, afkloppen...

Pagina: 1 ... 26 ... 34 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid